Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessäIlman peilejä. Peilien kanssa 194 cm.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessäIlman peilejä. Peilien kanssa 194 cm.
![]()
Perspektiivin takia perästä katsottuna kori vaikuttaa suunnilleen yhtä leveältä kuin sivupeilit, vaikka sivupeilit ovat oikeasti selvästi leveämmät. Sivupeilit ovat lähempänä keulaa, joten siinä on sama juttu kuin junaraiteissa, jotka näyttävät kapenevan, mitä kauempaa kohtaa katsoo. Kuvasta ei siis pidä tulkita kuvan perusteella yhtään mitään (tai ainakaan verrata eri syvyydellä olevia toisiinsa), vaan katsoa vain lukuarvot.Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessä
Skoda kamiq olisi yksi. https://www.nettiauto.com/skoda/kamiq/14275676Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Katso Nissani myös, oli mukavan hiljainenAuton vaihto olisi edessä. Nykyinen Volvo V70 mk2 alkaa jo olla palvellut meidän perhettä tarpeeksi. Ajot lähinnä työmatkat kaupungissa ja satunnaiset pistot sukuloimaan. Haaveissa siirtyä sähköiseen voimalinjaan seuraavilla spekseillä:
Mukavana plussana olisi neliveto ja kohtuullinen maavara. Alustavasti katsellut VW Id.4 tai sitten Skoda Enyaqia. Ilmeisesti Enyaqia sais samaan rahaan vähän enemmän varusteltuina.
- budjetti alle 40keur (mieluusti reilusti alle)
- 2 x lastenistuimet taakse
- rangea saisi olla huonoissakin ajo-olosuhteissa sen yli 200km jotta pääsee helposti maakuntiin sukuloimaan
- kohtuullisesti tavaratilaa (ymmärrän, että Volvon tilavuuksiin ei päästä)
- muistipenkit
- adaptiivinen vakkari
- jonkinverran ainakin akkutaakuta
Mun mielestäni tuo on tottumiskysymys. Itse vaihdoin aikanaan vuosimallin 2013 Ford Focuksen vuosimallin 2018 Volkswagen Poloon, ja kyllä sen huomasi, että Polo ei ollut yhtä vakaa maantieajossa. Silti Polo oli ihan hyvä matka-auto.Aina pitää ihmetellä miksi pikkuautolla ei olevinaan voisi ajaa matka-ajoa. Itse olen ajanut yli 500 tkm B-segmentin autoilla ja parhaimmillaan 1300 km yhteen menoon. En ole havainnut tässä vähäisintäkään ongelmaa.
Toki autossa pitää aina olla hyvät ajo-ominaisuudet, mutta se ei koosta juurikaan riipu. Jos pikkuauton valmistaja on esim. Ford tai Renault, niin ajettavuus on käytännössä aina hyvä, ja parempi kuin useimmissa isoissa autoissa.
Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Vitaraa olisin voinut myös suositella spekseillä automaatti, mitoilta pienehkö auto ja maavaraa. Vähän reilummin ajetun Suzukin uskaltaisi vissiin vielä ostaakin käytettynä ilman pelkoa todella kalliista huoltoriskeistä. Muutamaa 1,4 litran turbokoneellista kävin 2-3 vuotta sitten koeajamassakin. Itsekin olen B-segmentin autoilla tottunut ajamaan satunnaista pitkää ajoa eikä se ole aiheuttanut suuria tuntemuksia, mutta kannattaa käydä kokeilemassa sopiiko Vitaran japanilaiset mitoitukset itselle. Suurin miinus oli ettei ainakaan kuskin oikealla puolella ollut mitään missä lepuuttaa oikeaa käsivartta (keskilokerikkoa), mutta näihin muistaakseni sai aftermarkkina jonkinlaisia kuppitelinevirityksiä. Melu oli sellaista mitä edullisemmassa autossa yleensä onkin.
Siinä olis niinkuin vuosimalli & hintahaarukka suunnilleen mitä ehdottaisin.
Alle 15v vanha farmari bensakoneella olisi hakusessa noin 10ke budjetilla. Haussa huoleton kulkinen liikkumiseen kohtuu hinnalla sekä riittävän tilava takapaksi.
Olen katsellut Honda Accordia sekä Toyota Avensista. Lähinnä saatavuuden takia haku keskittynyt enemmän Avensikseen.
Onko jotain asioita mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katselee 2010-2015 vuosimallin Avensista?
The Civic Tourer used to boast the biggest boot in its class. However, since the introduction of the capacious Peugeot 308 SW, the 624-litre boot has now been surpassed. It’s still a practical car though, with the square opening and load lip revealing a useable 1,668 litres with the rear seats folded flat.
Still, this has always been a criticism of the Avensis and it hasn’t stopped it selling really well. This is a relaxing rather than entertaining car to drive, while the Tourer model is as practical as ever. There’s lots of room in the rear, and when you fold the seats, the 543-litre boot expands to a huge 1,609 litres – although a Ford Mondeo Estate is even bigger.
Onko samanlaisen muutaman vuoden uudemman ja vähemmillä kilometreillä olevan RS Octavian ostaminen dieselinä aivan typerää?
Kyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.Bensaversiolla menee taas ainetta kohtuuttomasti ja hybridillä kärrynveto ei ole käytännössä sallittua.
Riippuu vähän eksaktista vuosimallista, mutta pahimmillaan tässä käy niin että saat ainoastaan marginaalisesti uudemman ja paremman, mutta moottoriin on lisätty ureasysteemit päästöjen takia.
Ja nuo ureahommat on sellaisia, että ne on iso uhka ja mahdollisuus tonnien remontille jos huono säkä käy.
Dieseleistä hyvitetään jo nyt todella vähän vaihdossa eli sen varaan ei kannata muutenkaan laskea.
RAV4 onkin jo ollut selailussa, mutta mieli tekisi sitä uudempaa AWD versiota ja siinä tahtoo hinta nousta turhan kovaksi. Tarvitsee varmaan tyytyä etuvetoon. Seinäjoella oli ainakin yksi valkoinen myynnissä alle 200tkm. Budjetti toki paukkuuKyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.
Muistista löytyy Toyotalta Rav4 ja Corolla cross. Lexukselta UX, NX ja IS (ei tuotu Eurooppaan 2020 jälkeen.) Ainakin Rav4 ja NX saa vetää 1500 kg jarrullista. Vähän kummallista kyllä esim. Camryllä ei saa vetää ollenkaan, vaikka käsittääkseni sama voimalinja kuin Rav4 ja NX. 15 - 20 k€ budjettiin voi olla tarjonta vanhempaa ja enemmän ajettua, 5 tonttua lisää voisi auttaa kummasti.
Varmasti täällä joku muu tietää lisää hybridejä, joilla vetokyky kunnossa.
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".Tätä juuri haettiin, eli onko nyt 15-20ke diesel auto muutaman vuoden päästä lähes arvoton laite, joka ei kelpaa kellekkään.
Ja toki ilman ureaa oleva laite edes harkinnassa, niistä laitteista on kuulunut liikaa murheita.
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".
Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.
Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.
Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
Toki ja ei auto mikään sijoitus koskaan ole. Mutta olisi se nyt kiva saada tuon hintaisesta kulkineesta muutaman vuoden päästä hieman enemmän kuin karkkirahoja.Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".
Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.
Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.
Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
Ja tällä hetkellä kaikki ostetaan käsistä. Katso paljonko yksityisillä on autoja myynnissä vs. vaikka 5-vuotta tai 10-vuotta sitten. Vielä ikinä ei tällaista tilannetta ole ollut. Se "Mahdoton" tilanne on kestänyt ehkä kuukauden tai pari. Jos juuri silloin on ihan pakko auto myydä "just nyt heti" niin sitten ei kyllä parane ostaa mitään autoa.
Eli se joka paniikissa jätti dieselin 2022 ostamatta, on nyt ihmeellisessä tilanteessa kun yhtäkkiä ne dieselit onkin pirun kysyttyjä. Aivan huuhaata koko touhu ja uutisointi näistä.
Jokainen laskee tietysti itse, mikä kannattaa. Perusautossa dieselin kannattavuusraja on mielestäni aika korkealla. Mutta mitä vanhempaa tai suurikulutuksisempaa autoa on ostamassa, niin sitä pienemmillä kilometreillä diesel muuttuu kannattavaksi. Ja RS tms. on aina helpompi myydä, vaikka moottori olisikin "väärää" käyttövoimaa, kuin joku tylsä perusauto matalaviritteisimmällä 1.6 TDI:llä.
Se siinä vain on, että jos jokin käyttövoima menee muodista, niin auton myyminen (ainakin järkevään hintaan) voi olla mahdotonta. Eli pitää olla valmis sitoutumaan siihen autoon, jos markkina muuttuu ostajan markkinaksi.
![]()
Dieselautoja Nettiautossa kauppaavat yksityismyyjät vaikeuksissa – ”Olet ensimmäinen joka soittaa, yhtään tarjousta ei ole tullut”
Vielä muutama vuosi sitten aivan erinomaisen käypää valuuttaa olleista farmaridieseleistä on nyt kysyntään nähden ylitarjontaa. Ainakin keskikokoluokassa.www.is.fi
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?
Itse en ole kauhean innostunut käytetyistä Tesloista. Teslan laatutaso on perinteisesti ollut surkea, vikoja paljon, Teslan huoltohinnat ovat myös hyvin korkeat ja huoltopalveluiden saatavuus heikohko.Oletko valmis tinkimään koosta ja brändistä käyttöautossa? 20-30 kiloon saa jo uusiakin sähköautoja takuineen kaikkineen (esim. e-C3), ja toisaalta pari vuotta vanhan ja muutaman kymppitonnin ajetun Leafin voi valita Nettiautosta haluamassaan värissä alle kahteenkymppiin. Pienempi kokoluokka ei liene kuin henkinen rasite, jos farmari jää talliin kakkosautoksi. Ja jos konttia tarvitsee eikä ole pakko olla Tesla, niin onhan noita ID4:ia ja Enyaqeja Nettiautossa alle 100 tkm mittarissa 25-30 kilon raamissa kymmenittäin.
Uskaltaako sähköauton ostaa 20-30k€ hintaluokassa? En näe mitään syytä, miksi ei uskaltaisi. Käytetyistä, vähän isomman kokoluokan sähköautoista alkaa olla jo pahin arvonalenema kärsitty tuossa hintaluokassa, ja kuitenkin puhutaan melko uusista ja suhteellisen vähän ajetuista autoista, joiden voisi ajatella kestävän vielä kauan. Voihan jotakin aina hajota, mutta kyllä 5-vuotias lataushybridibemari aiheuttaa pahempia painajaisia - hajoavaa tekniikkaa on enemmän ja korjauskustannukset on saksalaista premium-tasoa.