Mikä auto minulle?

Ilman peilejä. Peilien kanssa 194 cm.
info_01.jpg
Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessä
 
Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessä
Perspektiivin takia perästä katsottuna kori vaikuttaa suunnilleen yhtä leveältä kuin sivupeilit, vaikka sivupeilit ovat oikeasti selvästi leveämmät. Sivupeilit ovat lähempänä keulaa, joten siinä on sama juttu kuin junaraiteissa, jotka näyttävät kapenevan, mitä kauempaa kohtaa katsoo. Kuvasta ei siis pidä tulkita kuvan perusteella yhtään mitään (tai ainakaan verrata eri syvyydellä olevia toisiinsa), vaan katsoa vain lukuarvot.

Takana on hieman suurempi raideleveys. Suurin leveys ilman peilejä on 1 706 mm ja peilien kanssa 1 940 mm.

@Pekka von Habsburg haki ahtaan hallin takia alle 180 cm leveää, mieluiten 170 cm. Nuo ovat ilman peilejä, eli Rapid sopisi hyvin.

Meilläkin oli aiemmin öljykriisin aikaan mitoitettu parkkikenttä. Silloin 170 cm leveä Astra oli vielä ok, mutta ahdas. Jos meillä olisi ollut 180 cm, olisi kuskilla ollut 5 cm vähemmän tilaa, jos ajaa ruutuun keskelle. Jos naapurillakin olisi ollut 180 cm, olisi minulla ollut täydet 10 cm vähemmän tilaa, mikä olisi ollut näin hoikallekin tuskaa/mahdoton. Nykyisen pihan mitoitus on paljon reilumpaa, joten 176 cm Auriksen ovet voi avata täysin auki.

Edit. Parkkihalleissa on lisämausteena pilarit, joita on kapeammalla autolla helpompi väistellä.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.

Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Skoda kamiq olisi yksi. https://www.nettiauto.com/skoda/kamiq/14275676
Leveys 179 cm ilmeisesti, mutta pelit saa käännettyä.
 
Auton vaihto olisi edessä. Nykyinen Volvo V70 mk2 alkaa jo olla palvellut meidän perhettä tarpeeksi. Ajot lähinnä työmatkat kaupungissa ja satunnaiset pistot sukuloimaan. Haaveissa siirtyä sähköiseen voimalinjaan seuraavilla spekseillä:
  • budjetti alle 40keur (mieluusti reilusti alle)
  • 2 x lastenistuimet taakse
  • rangea saisi olla huonoissakin ajo-olosuhteissa sen yli 200km jotta pääsee helposti maakuntiin sukuloimaan
  • kohtuullisesti tavaratilaa (ymmärrän, että Volvon tilavuuksiin ei päästä)
  • muistipenkit
  • adaptiivinen vakkari
  • jonkinverran ainakin akkutaakuta
Mukavana plussana olisi neliveto ja kohtuullinen maavara. Alustavasti katsellut VW Id.4 tai sitten Skoda Enyaqia. Ilmeisesti Enyaqia sais samaan rahaan vähän enemmän varusteltuina.
 
Auton vaihto olisi edessä. Nykyinen Volvo V70 mk2 alkaa jo olla palvellut meidän perhettä tarpeeksi. Ajot lähinnä työmatkat kaupungissa ja satunnaiset pistot sukuloimaan. Haaveissa siirtyä sähköiseen voimalinjaan seuraavilla spekseillä:
  • budjetti alle 40keur (mieluusti reilusti alle)
  • 2 x lastenistuimet taakse
  • rangea saisi olla huonoissakin ajo-olosuhteissa sen yli 200km jotta pääsee helposti maakuntiin sukuloimaan
  • kohtuullisesti tavaratilaa (ymmärrän, että Volvon tilavuuksiin ei päästä)
  • muistipenkit
  • adaptiivinen vakkari
  • jonkinverran ainakin akkutaakuta
Mukavana plussana olisi neliveto ja kohtuullinen maavara. Alustavasti katsellut VW Id.4 tai sitten Skoda Enyaqia. Ilmeisesti Enyaqia sais samaan rahaan vähän enemmän varusteltuina.
Katso Nissani myös, oli mukavan hiljainen
 
Aina pitää ihmetellä miksi pikkuautolla ei olevinaan voisi ajaa matka-ajoa. Itse olen ajanut yli 500 tkm B-segmentin autoilla ja parhaimmillaan 1300 km yhteen menoon. En ole havainnut tässä vähäisintäkään ongelmaa.

Toki autossa pitää aina olla hyvät ajo-ominaisuudet, mutta se ei koosta juurikaan riipu. Jos pikkuauton valmistaja on esim. Ford tai Renault, niin ajettavuus on käytännössä aina hyvä, ja parempi kuin useimmissa isoissa autoissa.
Mun mielestäni tuo on tottumiskysymys. Itse vaihdoin aikanaan vuosimallin 2013 Ford Focuksen vuosimallin 2018 Volkswagen Poloon, ja kyllä sen huomasi, että Polo ei ollut yhtä vakaa maantieajossa. Silti Polo oli ihan hyvä matka-auto.
 
Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.

Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!

Vitaraa olisin voinut myös suositella spekseillä automaatti, mitoilta pienehkö auto ja maavaraa. Vähän reilummin ajetun Suzukin uskaltaisi vissiin vielä ostaakin käytettynä ilman pelkoa todella kalliista huoltoriskeistä. Muutamaa 1,4 litran turbokoneellista kävin 2-3 vuotta sitten koeajamassakin. Itsekin olen B-segmentin autoilla tottunut ajamaan satunnaista pitkää ajoa eikä se ole aiheuttanut suuria tuntemuksia, mutta kannattaa käydä kokeilemassa sopiiko Vitaran japanilaiset mitoitukset itselle. Suurin miinus oli ettei ainakaan kuskin oikealla puolella ollut mitään missä lepuuttaa oikeaa käsivartta (keskilokerikkoa), mutta näihin muistaakseni sai aftermarkkina jonkinlaisia kuppitelinevirityksiä. Melu oli sellaista mitä edullisemmassa autossa yleensä onkin.

Suurin miinus Suzukissa on kuitenkin maalipinta, joka lohkeaa kiveniskusta helposti. Syynä taitaa olla kova maalipinta. Jopa ajoasennosta olisin voinut hieman tinkiä, mutta yli 20ke kiinni tällaiseen maalipintaan oli itselleni suurin este. Pahimmillaan ~80k ajetun keulassa oli useita yli 5 mm halkaisijan maalittomia kiveniskuja ja paljon pienempiä, joissa peltikin oli jo ottanut pintaruostetta. Yhdessä keltaisen värisessä yksilössä oli jopa pari 5-10 mm kiveniskua ne olivat vielä sellaisia, että reunasta maalin reuna oli jo irti ja ties kuinka suurelta alueelta maalin olisi saanut kynnellä raaputettua irti. Ainakin jos Vitaralle syttyy niin kannattaa etsiä yksilö mitä ei ole ajettu Etelä-Suomen ruuhkissa ja itse huolehtia heti uusien kiveniskujen korjaukset.
 
Viimeksi muokattu:
Alle 15v vanha farmari bensakoneella olisi hakusessa noin 10ke budjetilla. Haussa huoleton kulkinen liikkumiseen kohtuu hinnalla sekä riittävän tilava takapaksi.
Olen katsellut Honda Accordia sekä Toyota Avensista. Lähinnä saatavuuden takia haku keskittynyt enemmän Avensikseen.
Onko jotain asioita mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katselee 2010-2015 vuosimallin Avensista?
 
Alle 15v vanha farmari bensakoneella olisi hakusessa noin 10ke budjetilla. Haussa huoleton kulkinen liikkumiseen kohtuu hinnalla sekä riittävän tilava takapaksi.
Olen katsellut Honda Accordia sekä Toyota Avensista. Lähinnä saatavuuden takia haku keskittynyt enemmän Avensikseen.
Onko jotain asioita mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katselee 2010-2015 vuosimallin Avensista?

Osta siisti Civicci. Sen kontti on isompi kuin Anjoviksessa, vaikka auto onkin luokkaa pienempi. Eikä ole toivottavasti ihan samaa Toyota-lisää hinnassa.

The Civic Tourer used to boast the biggest boot in its class. However, since the introduction of the capacious Peugeot 308 SW, the 624-litre boot has now been surpassed. It’s still a practical car though, with the square opening and load lip revealing a useable 1,668 litres with the rear seats folded flat.


Still, this has always been a criticism of the Avensis and it hasn’t stopped it selling really well. This is a relaxing rather than entertaining car to drive, while the Tourer model is as practical as ever. There’s lots of room in the rear, and when you fold the seats, the 543-litre boot expands to a huge 1,609 litres – although a Ford Mondeo Estate is even bigger.
 
Kyselinkin puolisen vuotta sitten autoa, mutta en ole päässyt asiassa pidemmälle. Laitetaanpa siis uusi kysymys:
-Nykyinen auto farkku Skoda Octavia RS diesel -14 288tkm. Sopii käteen ja on tiloiltaan riittävä, sekä menee melko pienellä kulutuksella. Ajokilometrit jossain 20-25tkm vuosi paikkeilla. Haussa samankokoinen auto, jossa kärryn vetopainot kunnossa (lähinnä jarruton 750kg). Kärryn vetoa vuodessa about 1000km, kulutus tässä ei ratkaiseva.
-Onko samanlaisen muutaman vuoden uudemman ja vähemmillä kilometreillä olevan RS Octavian ostaminen dieselinä aivan typerää? TS saako siitä 5v päästä yhtään mitään? Lisäksi nuo kilometrit ovat tällä hetkellä pienoinen ongelma, kun dieselin pitäminen on vähän siinä ja tässä. Bensaversiolla menee taas ainetta kohtuuttomasti ja hybridillä kärrynveto ei ole käytännössä sallittua. Lataushybridille ei ole latausmahdollisuutta kotona.
-Auton hintaluokka 15-20ke, joten sähköautot saa unohtaa.
 
Onko samanlaisen muutaman vuoden uudemman ja vähemmillä kilometreillä olevan RS Octavian ostaminen dieselinä aivan typerää?

Riippuu vähän eksaktista vuosimallista, mutta pahimmillaan tässä käy niin että saat ainoastaan marginaalisesti uudemman ja paremman, mutta moottoriin on lisätty ureasysteemit päästöjen takia.

Ja nuo ureahommat on sellaisia, että ne on iso uhka ja mahdollisuus tonnien remontille jos huono säkä käy.

Dieseleistä hyvitetään jo nyt todella vähän vaihdossa eli sen varaan ei kannata muutenkaan laskea.
 
Bensaversiolla menee taas ainetta kohtuuttomasti ja hybridillä kärrynveto ei ole käytännössä sallittua.
Kyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.

Muistista löytyy Toyotalta Rav4 ja Corolla cross. Lexukselta UX, NX ja IS (ei tuotu Eurooppaan 2020 jälkeen.) Ainakin Rav4 ja NX saa vetää 1500 kg jarrullista. Vähän kummallista kyllä esim. Camryllä ei saa vetää ollenkaan, vaikka käsittääkseni sama voimalinja kuin Rav4 ja NX. 15 - 20 k€ budjettiin voi olla tarjonta vanhempaa ja enemmän ajettua, 5 tonttua lisää voisi auttaa kummasti.

Varmasti täällä joku muu tietää lisää hybridejä, joilla vetokyky kunnossa.
 
Riippuu vähän eksaktista vuosimallista, mutta pahimmillaan tässä käy niin että saat ainoastaan marginaalisesti uudemman ja paremman, mutta moottoriin on lisätty ureasysteemit päästöjen takia.

Ja nuo ureahommat on sellaisia, että ne on iso uhka ja mahdollisuus tonnien remontille jos huono säkä käy.

Dieseleistä hyvitetään jo nyt todella vähän vaihdossa eli sen varaan ei kannata muutenkaan laskea.

Tätä juuri haettiin, eli onko nyt 15-20ke diesel auto muutaman vuoden päästä lähes arvoton laite, joka ei kelpaa kellekkään.
Ja toki ilman ureaa oleva laite edes harkinnassa, niistä laitteista on kuulunut liikaa murheita.

Kyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.

Muistista löytyy Toyotalta Rav4 ja Corolla cross. Lexukselta UX, NX ja IS (ei tuotu Eurooppaan 2020 jälkeen.) Ainakin Rav4 ja NX saa vetää 1500 kg jarrullista. Vähän kummallista kyllä esim. Camryllä ei saa vetää ollenkaan, vaikka käsittääkseni sama voimalinja kuin Rav4 ja NX. 15 - 20 k€ budjettiin voi olla tarjonta vanhempaa ja enemmän ajettua, 5 tonttua lisää voisi auttaa kummasti.

Varmasti täällä joku muu tietää lisää hybridejä, joilla vetokyky kunnossa.
RAV4 onkin jo ollut selailussa, mutta mieli tekisi sitä uudempaa AWD versiota ja siinä tahtoo hinta nousta turhan kovaksi. Tarvitsee varmaan tyytyä etuvetoon. Seinäjoella oli ainakin yksi valkoinen myynnissä alle 200tkm. Budjetti toki paukkuu :x3:

Lexuset ei ole ollutkaan itsellä kiikarissa, voisin laajentaa etsintää myös niihin.
 
Tätä juuri haettiin, eli onko nyt 15-20ke diesel auto muutaman vuoden päästä lähes arvoton laite, joka ei kelpaa kellekkään.
Ja toki ilman ureaa oleva laite edes harkinnassa, niistä laitteista on kuulunut liikaa murheita.
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
 
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.

Se siinä vain on, että jos jokin käyttövoima menee muodista, niin auton myyminen (ainakin järkevään hintaan) voi olla mahdotonta. Eli pitää olla valmis sitoutumaan siihen autoon, jos markkina muuttuu ostajan markkinaksi.

 
Ja tällä hetkellä kaikki ostetaan käsistä. Katso paljonko yksityisillä on autoja myynnissä vs. vaikka 5-vuotta tai 10-vuotta sitten. Vielä ikinä ei tällaista tilannetta ole ollut. Se "Mahdoton" tilanne on kestänyt ehkä kuukauden tai pari. Jos juuri silloin on ihan pakko auto myydä "just nyt heti" niin sitten ei kyllä parane ostaa mitään autoa.

Eli se joka paniikissa jätti dieselin 2022 ostamatta, on nyt ihmeellisessä tilanteessa kun yhtäkkiä ne dieselit onkin pirun kysyttyjä. Aivan huuhaata koko touhu ja uutisointi näistä.
 
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
Toki ja ei auto mikään sijoitus koskaan ole. Mutta olisi se nyt kiva saada tuon hintaisesta kulkineesta muutaman vuoden päästä hieman enemmän kuin karkkirahoja.
Sen takia diesel ei enää oikein kiinnosta. Liian suuret riskit.
 
Siinä dieselissä ei riski ole yhtään suurempi kuin vaikka sähköautossa. Mihin on unohtunut tuo sähköautojen "hinnanlaskugate" jossa moni veti itsensä velkavankeuteen järjettömien ratkaisujen takia vuosikausiksi. Eli tapaukset ID3 ja Teslojen hinnanlaskut.

Ja sitten on uutisointia tyyliin tämä minkä informaatioarvo on aivan nolla:

Tuo uutisointi on kyllä niin luokatonta paskaa ettei voi kuin ihmetellä miten tällaista voidaan julkaista. Tokihan otsikkotasolla voidaan keksiä ihan mitä tahansa, kun katsotaan sellainen otanta joka ajaa omaa agendaa. Käytännössä kuitenkin pitkässä juoksussa se arvonalenema on luokkaa 10-15% / vuosi tavanomaisilla noin 15-20 000km ajosuoritteilla. Mutta jos tarkastellaan asiaa vaikka puolivuosittain, niin saadaan kyllä makeita tilastoja näistä hintaheittelyistä. Se vain ei kerro tosielämästä yhtään mitään.
 
Ja tällä hetkellä kaikki ostetaan käsistä. Katso paljonko yksityisillä on autoja myynnissä vs. vaikka 5-vuotta tai 10-vuotta sitten. Vielä ikinä ei tällaista tilannetta ole ollut. Se "Mahdoton" tilanne on kestänyt ehkä kuukauden tai pari. Jos juuri silloin on ihan pakko auto myydä "just nyt heti" niin sitten ei kyllä parane ostaa mitään autoa.

Eli se joka paniikissa jätti dieselin 2022 ostamatta, on nyt ihmeellisessä tilanteessa kun yhtäkkiä ne dieselit onkin pirun kysyttyjä. Aivan huuhaata koko touhu ja uutisointi näistä.

Vuoden 2022 dieselromahdus oli uskoakseni pääosaltaan seurausta Ukrainan tilanteen aiheuttamasta polttonesteiden hintojen noususta. Nyt se jäi lyhyeksi, mutta jos polttonesteiden hinnat nousevat taas syystä X (Trump hyökkää Iraniin) tai Y (hiilidioksiditonni maksaa jumalattomia tieliikenteen päästökaupassa), niin povaan saman tapahtuvan uudelleen. Paljon ajava dieselautoilija alkaa jälleen excelöidä, paljonko voisi säästää ajamalla Teslalla sen sijaan että tankkaa 2,5€ litrahinnalla. Bensiinimoottorisen auton arvo on paremmin suojassa tällaiselta, kun niillä ajetaan tyypillisesti paljon dieseleitä vähemmän, jolloin polttoaineen hinnanmuutoksella on vähemmän vaikutusta autoilun kokonaiskustannukseen.

Jokainen laskee tietysti itse, mikä kannattaa. Perusautossa dieselin kannattavuusraja on mielestäni aika korkealla. Mutta mitä vanhempaa tai suurikulutuksisempaa autoa on ostamassa, niin sitä pienemmillä kilometreillä diesel muuttuu kannattavaksi. Ja RS tms. on aina helpompi myydä, vaikka moottori olisikin "väärää" käyttövoimaa, kuin joku tylsä perusauto matalaviritteisimmällä 1.6 TDI:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen laskee tietysti itse, mikä kannattaa. Perusautossa dieselin kannattavuusraja on mielestäni aika korkealla. Mutta mitä vanhempaa tai suurikulutuksisempaa autoa on ostamassa, niin sitä pienemmillä kilometreillä diesel muuttuu kannattavaksi. Ja RS tms. on aina helpompi myydä, vaikka moottori olisikin "väärää" käyttövoimaa, kuin joku tylsä perusauto matalaviritteisimmällä 1.6 TDI:llä.

2010-luvun autoissa diesel on todella monessa saksalaisessa tai ruotsalaisessa käytännössä ainut vaihtoehto mistä löytyy tarjontaa suomessa.

Isommin uskoisin plugi-hybridien happanevan käsiin, kun akkutakuut on loppuneet ja kilometrejä enemmän taulussa.
 
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?
 
Se siinä vain on, että jos jokin käyttövoima menee muodista, niin auton myyminen (ainakin järkevään hintaan) voi olla mahdotonta. Eli pitää olla valmis sitoutumaan siihen autoon, jos markkina muuttuu ostajan markkinaksi.


No 2022 julkaistu juttu. Sen jälkeen plugarit vähän huonossa maineessa, sähkövatkaimien arvonmentys supernopeasti jne. Taas sitten adblue kusivehkeitten ongelmat alkaen 18-19vm vehkeissä. Tiedä sitten, vähän vanhempi diesel ehkä, jos löytyy kohtuu km ja huoltohistorialla tai muuten tuurilla.
 
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?

Oletko valmis tinkimään koosta ja brändistä käyttöautossa? 20-30 kiloon saa jo uusiakin sähköautoja takuineen kaikkineen (esim. e-C3), ja toisaalta pari vuotta vanhan ja muutaman kymppitonnin ajetun Leafin voi valita Nettiautosta haluamassaan värissä alle kahteenkymppiin. Pienempi kokoluokka ei liene kuin henkinen rasite, jos farmari jää talliin kakkosautoksi. Ja jos konttia tarvitsee eikä ole pakko olla Tesla, niin onhan noita ID4:ia ja Enyaqeja Nettiautossa alle 100 tkm mittarissa 25-30 kilon raamissa kymmenittäin.

Uskaltaako sähköauton ostaa 20-30k€ hintaluokassa? En näe mitään syytä, miksi ei uskaltaisi. Käytetyistä, vähän isomman kokoluokan sähköautoista alkaa olla jo pahin arvonalenema kärsitty tuossa hintaluokassa, ja kuitenkin puhutaan melko uusista ja suhteellisen vähän ajetuista autoista, joiden voisi ajatella kestävän vielä kauan. Voihan jotakin aina hajota, mutta kyllä 5-vuotias lataushybridibemari aiheuttaa pahempia painajaisia - hajoavaa tekniikkaa on enemmän ja korjauskustannukset on saksalaista premium-tasoa.
 
  • Tykkää
Reactions: AKK
Oletko valmis tinkimään koosta ja brändistä käyttöautossa? 20-30 kiloon saa jo uusiakin sähköautoja takuineen kaikkineen (esim. e-C3), ja toisaalta pari vuotta vanhan ja muutaman kymppitonnin ajetun Leafin voi valita Nettiautosta haluamassaan värissä alle kahteenkymppiin. Pienempi kokoluokka ei liene kuin henkinen rasite, jos farmari jää talliin kakkosautoksi. Ja jos konttia tarvitsee eikä ole pakko olla Tesla, niin onhan noita ID4:ia ja Enyaqeja Nettiautossa alle 100 tkm mittarissa 25-30 kilon raamissa kymmenittäin.

Uskaltaako sähköauton ostaa 20-30k€ hintaluokassa? En näe mitään syytä, miksi ei uskaltaisi. Käytetyistä, vähän isomman kokoluokan sähköautoista alkaa olla jo pahin arvonalenema kärsitty tuossa hintaluokassa, ja kuitenkin puhutaan melko uusista ja suhteellisen vähän ajetuista autoista, joiden voisi ajatella kestävän vielä kauan. Voihan jotakin aina hajota, mutta kyllä 5-vuotias lataushybridibemari aiheuttaa pahempia painajaisia - hajoavaa tekniikkaa on enemmän ja korjauskustannukset on saksalaista premium-tasoa.
Itse en ole kauhean innostunut käytetyistä Tesloista. Teslan laatutaso on perinteisesti ollut surkea, vikoja paljon, Teslan huoltohinnat ovat myös hyvin korkeat ja huoltopalveluiden saatavuus heikohko.

Kun alunperin huonolla laatutasolla tehty auto vanhenee ongelmia on yleensä tiedossa.

Tesla Model 3 on muuten ollut kaikkein huonolaatuisin auto saksalaisen TUV katsastusfirman tilastoissa.

Myös vanhemmat käytetyt ID.4:t on ongelmallinen malli, paljon softa- ja rautaongelmia. Strong avoid.


Vanhemmissa käytetyissä sähköautoissa on todella paljon maanantaikappaleita ja pienen sarjan malleja, joita on vaikea korjata.

Kyse ei ole EV-tekniikasta suoraan, teoriassa hyvin tehdyt EV:t ovat helppoja korjata ja luotettavia, vaan sähköautojen ensimmäisten mallivuosien lastentaudeista, jotka eivät autojen ikääntyessä parane. Pienet mallisarjat vielä usein tarkoittavat pahoja kohtuuhintaisten osien saatavuusongelmia yhdistettynä vaikeuteen löytää osaavia sähköautomekaanikkoja.

Vasta oikeastaan nyt on markkinoille tullut ja tulossa luotettavia "Toyota Corolla"-laatuluokan sähköautojen massamalleja, joille voi käytettynä ennustaa hyvää tulevaisuutta, mutta historiaa on nykymalleistakin aika vähän.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 375
Viestejä
4 637 799
Jäsenet
76 238
Uusin jäsen
Hankaloittaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom