Mikä auto minulle?

Mull kiikarissa 1,6-farkku ja hieman vanhempaa vuosikertaa.
1.6L Kia/Hyundai koneiden riippakivi on suorasuihkutus järjestelmät.

Jakoketju siis ei kestä kuin jotain 170 000? Hepposia nuo ketjut siis
Joo ketjut eivät näissä omien kokemusten mukaan mitään elinikäisiä ole, sanoisin että vaihtoväli huitelee juurikin tuossa 150tkm-200tkm välillä.
 
Tässä KIAssakin vois olla potentinaalia, mutta vajaavetoinen ja miten lie tekniikka kestää
 
1.6L Kia/Hyundai koneiden riippakivi on suorasuihkutus järjestelmät.


Joo ketjut eivät näissä omien kokemusten mukaan mitään elinikäisiä ole, sanoisin että vaihtoväli huitelee juurikin tuossa 150tkm-200tkm välillä.
No ainakin tuttu automyyjä sanoi, että noi isommat on OK, mutta joku 1,0 T-GDI ei ole. Paljonko sitten mahtaa kustantaa jakoketjun vaihto? Ja saahan noita 1,6-litraisia myös dieselinä.
 
Tässä KIAssakin vois olla potentinaalia, mutta vajaavetoinen ja miten lie tekniikka kestää
Käytiin aikanaan koeajamassa Sportage 4WD, Tucson etuvetoisena ja XC60. Ei tarvinnut Volvon koeajon jälkeen enää mennä toiselle koeajolle korealaisten kanssa.
 
Tämä voisi olla, kilometrejä kyllä aika vähän ja hinta nuin "alhaalla". Onkohan koira haudattuna?

Ei kai siinä tarvitse olla. Kuitenkin 21 vuotta vanha auto kyseessä, ei siitä mahdottomia voi saada, vaikka olisikin alle 200 tkm ajettu.

Mutta...

Viimeisin huolto tehty 01/2025 165000km

Milloin lie tehty viimeistä edeltävä huolto? Noilla kilometreillä 1/2005? Entä miltä näyttää altapäin, montako neliötä tarvitaan peltiä?
 
Ei kai siinä tarvitse olla. Kuitenkin 21 vuotta vanha auto kyseessä, ei siitä mahdottomia voi saada, vaikka olisikin alle 200 tkm ajettu.

Mutta...



Milloin lie tehty viimeistä edeltävä huolto? Noilla kilometreillä 1/2005? Entä miltä näyttää altapäin, montako neliötä tarvitaan peltiä?
Jep, näissä ja nuissa tojoissa taitaa se yleisin laukeaminen tapahtua ruosteen tai kolarin takia. Pyytelin lisäkuvia huoltokirjasta ja pohjasta, saa nähä
 
Kyllä nämä manuaali Hyundait/Kiat noilla 1.2/1.4 koneilla ihan järkeviä autoja ovat, luotettavaa perustekniikkaa. Tosin linkkaamasi auton kilometreillä alkaa olemaan jakoketjun vaihto ajankohtainen.
Jaa... Jakoketjun pitäisi kai olla aikalailla ko. ajoneuvon moottorin eliniän mittainen, hihnat sitten erikseen.
 
Kun lueskelin noista Hyundain G4LA moottoreista, niin en törmännyt mihinkään kovin dramaattisiin nettikirjoituksiin, mutta ei ketjua myöskään kehuttu erityisen kestäväksi. Jotkut suositteli jakopääremonttia 150tkm kohdalla.

GDI moottoreihin suositeltiin kaikenlaisia käärmeöljyjä karstoittumisen estämiseksi. Youtubesta löysin myös jonkun korjaamon videon missä Hyundaihin tehtiin imukanavien pähkinärouhepuhallus 300€ hintaan.
 
GDI moottoreihin suositeltiin kaikenlaisia käärmeöljyjä karstoittumisen estämiseksi. Youtubesta löysin myös jonkun korjaamon videon missä Hyundaihin tehtiin imukanavien pähkinärouhepuhallus 300€ hintaan.

Tämä sama ongelma on oikeastaan kaikissa suorasuihkutteisissa moottoreissa valmistajasta riippumatta, eli ainoastaan sen takia ei kannata hylätä tiettyä moottoria.

Aiemmin polttoaine suihkutettiin imusarjaan ja se huuhteli imukanavia ja venttiilejä niin että ne pysyi puhtaana. Joissakin moottoreissa on tuplasuihkutus, mutta siitäkin on useimmat luopuneet.

Esim. Vagin 2.0tfsi oli vielä hetki sitten tuplasuihkutuksella, mutta uusimmassa versiossa imusarjasuihkutus on jätetty pois.
 
No eipä varmasti. Eikä myöskään löydy bensa volvoja tuohon hintaan samoilla kilometreillä. Ja dieseliä en hanki.
Dieseliä en minäkään luullut hankkivani ennen tuota Volvoa. Maltillinen kulutus, kevyellä softauksella 245 hv ja 500 Nm, oikea momentinmuuunninautomaatti jne. Ja 2,4-litrainen mylly kestää pitkään. Toki ajoneuvo+käyttövoimavero yhteensä jonkun 900 € vuodessa.
 
En ymmärrä tuota dieselin dissaamista. Jossain suht pienipäästöisessä dieselissä vero ei kauheasti isompi ole kuin jossain vähän isommassa bensakoneessa.
Lisäksi ylipäätään joku muutaman satasen ero verossa per vuosi on ihan taustakohinaa autoilun muissa kuluissa. Ei siihen nyt kannata kovin paljon aika urhata.
 
Diesel haisee. Vakavammin, mulla kulut about:

940,00 € polttoaine 10 tkm
1 000,00 € kaikki muut: huollot, osat, renkaat jne.
655,11 € vakuutukset
116,07 € ajoneuvovero
600,00 € autopaikka
3 311,18 € yhteensä

Lisäksi arvonalenemaa vielä ehkä huntti kuussa, joten autoiluni maksaa ehkä 400 euroa kuukautta kohden. Prosentuaalisesti dieselvehje nostaisi kuluja merkittävästi eikä ylimääräistä oikein ole laittaa. Onnellista toki, jos ylimääräinen kulu ei haittaa. Voi myös kysyä, että miksi sitten dissata yhtään mitään kalliimpaa vekotinta, jos kamelin selkä ei koskaan katkea.
 
Diesel haisee. Vakavammin, mulla kulut about:

940,00 € polttoaine 10 tkm
1 000,00 € kaikki muut: huollot, osat, renkaat jne.
655,11 € vakuutukset
116,07 € ajoneuvovero
600,00 € autopaikka
3 311,18 € yhteensä

Lisäksi arvonalenemaa vielä ehkä huntti kuussa, joten autoiluni maksaa ehkä 400 euroa kuukautta kohden. Prosentuaalisesti dieselvehje nostaisi kuluja merkittävästi eikä ylimääräistä oikein ole laittaa. Onnellista toki, jos ylimääräinen kulu ei haittaa. Voi myös kysyä, että miksi sitten dissata yhtään mitään kalliimpaa vekotinta, jos kamelin selkä ei koskaan katkea.

Autopaikka.. 600€
 
Diesel haisee. Vakavammin, mulla kulut about:

940,00 € polttoaine 10 tkm
1 000,00 € kaikki muut: huollot, osat, renkaat jne.
655,11 € vakuutukset
116,07 € ajoneuvovero
600,00 € autopaikka
3 311,18 € yhteensä

Lisäksi arvonalenemaa vielä ehkä huntti kuussa, joten autoiluni maksaa ehkä 400 euroa kuukautta kohden. Prosentuaalisesti dieselvehje nostaisi kuluja merkittävästi eikä ylimääräistä oikein ole laittaa. Onnellista toki, jos ylimääräinen kulu ei haittaa. Voi myös kysyä, että miksi sitten dissata yhtään mitään kalliimpaa vekotinta, jos kamelin selkä ei koskaan katkea.
En mene vannomaan mutta kun katsoo esim näiden lataushybridien (vaikka passat gte) hintakehitystä niin taitaa mennä arvonalenemassa hukkaan tuo säästetty dieselvero heittämällä.
 
En mene vannomaan mutta kun katsoo esim näiden lataushybridien (vaikka passat gte) hintakehitystä niin taitaa mennä arvonalenemassa hukkaan tuo säästetty dieselvero heittämällä.
Kaikissa autoissa arvonalenema on tosiasia. En ole tarkasti laskenut omaani, siihen kun en ihan hirveästi voi vaikuttaa. Käyttökulut ovat hyvin kilpailukykyiset. Auto on kohta kymmenvuotias Auris-hybridi ja ehkä alenema onkin jo vähäisempi. Vuosittaiseen huoltotonniin sisällytän kaikki mahdollisetkin isommat ja jopa mahd. tulevan ajoakun uusinnan - saa nähdä riittääkö.
 
Pikkudiesel. Toimiiko kaupunkiajossa? Eli akun kunto vissii tärkeää, jokin ylläpitolaturi varmaan olis hyvä olla sitten. Kun nyt autoa hommaamassa, niin pienehköt autot dieselinä on monesti edullisempia hinnaltaan koska niitä ei moni halua.

Miten muuten dieselin huollot verrattuna bensakoneeseen?
 
Jos aikaa ennen DPF: jossain määrin.
Jos aikaa jälkeen DPF: Aww hell no.

Raja menee jossakin ~2010 +/- 3v suuntaansa.
 
Ei siinä DPF:ssä nyt mitään kamalaa ole. Omissakin autoissa on ollut DPF varmaan vähintään kymmenessä eikä ole koskaan ollut ongelmia. Samaten rouvan autossa. Ad-blue on paljon vikaherkempi ja ikävämpi systeemi. Eiköhän nyt jokaisella nurkka-ajoa harrastavallakin edes kerta viikkoon tule ajettua jotain motaria tmv. missä se poltto voidaan tehdä.

Ilman DPF:ää olevaa vähän ajettua tuoretta dieseliä ei ole olemassakaan.

Edit: nää on just näitä juttuja. Väykkymiehet aikanaan poras kun tuli EGR että KOSKAAN EN EGR:LLÄ VARUSTTUA AUTOA OSTA. nykyään ei kukaan edes tiedä onko omassa autossa EGR vaiko ei, kun se kuitenkin on siellä ja unohtunut suurimalta osalta.

DPF keskustelussa oltiin samassa pisteessä joskus siinä 2010-2012 ja Ad Bluen osalta keskustelu tuntuu jatkuvan vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Alkanut pyörimään mielessä kesäauton hankinta. Helsingin kantakaupungissa asuvana ja töissä käyvänä ei ole mitään järkeä ottaa pirssiä ympäri vuoden kadun varteen seisomaan, mutta kesäisin auto olisi näppärä mökkireissuihin ym roadtrippailuun. Talveksi voisi laittaa seisomaan ja säilöön vanhemmille.
Vuokratahan toki voisi myös, mutta oma on aina oma, ja jos yhtään pidemmälle lähtee niin mielellään sitä ajelisi jollain muulla kun Europcarin Yariksella.
Heitetään budjetiksi vaikka 10-20k, mutta mielellään lähempänä tuota kymppiä.

Löytyisköhän palstalta ajatuksia, mihin suuntaan alkaisi katselemaan? Aika laajalla haitarilla voi ehdotella :)
 
Alkanut pyörimään mielessä kesäauton hankinta. Helsingin kantakaupungissa asuvana ja töissä käyvänä ei ole mitään järkeä ottaa pirssiä ympäri vuoden kadun varteen seisomaan, mutta kesäisin auto olisi näppärä mökkireissuihin ym roadtrippailuun. Talveksi voisi laittaa seisomaan ja säilöön vanhemmille.
Vuokratahan toki voisi myös, mutta oma on aina oma, ja jos yhtään pidemmälle lähtee niin mielellään sitä ajelisi jollain muulla kun Europcarin Yariksella.
Heitetään budjetiksi vaikka 10-20k, mutta mielellään lähempänä tuota kymppiä.

Löytyisköhän palstalta ajatuksia, mihin suuntaan alkaisi katselemaan? Aika laajalla haitarilla voi ehdotella :)

Kesäautoksi tietenkin avoauto 3-litran koneella https://www.nettiauto.com/bmw/z4/14255481
 
Löytyisköhän palstalta ajatuksia, mihin suuntaan alkaisi katselemaan? Aika laajalla haitarilla voi ehdotella :)
Itse ajan vain kuukauden vuodessa niin itselleni museo autot ovat se oikea ratkaisu. Heitan nyt jonkun mielenkiintoisen museoauton nettiautosta oletuksella etta olet sinkku

Tietamatta erityisemmin Firebirdeista olettaisin tuohon olevan saatavilla varaosia helposti ja paljon. Museautoissa joita haluaa harrastaa ajamalla kannattaa hiukan katsoa huollon ja korjauksen helppoutta ja valttaa sellaisia malleja joidenka korjaus ja huolto ovat hankalia. Siksi en ehdottanut tata
Kaiken lisaksi nuo vanhat mersut ovat ajajien autoja. 60 hevosvoimalla taytyy tietaa mita tekee.

Itsellani on W123 ja W124 mersuja ja Vespa scootteri.
 
Pikkudiesel. Toimiiko kaupunkiajossa? Eli akun kunto vissii tärkeää, jokin ylläpitolaturi varmaan olis hyvä olla sitten. Kun nyt autoa hommaamassa, niin pienehköt autot dieselinä on monesti edullisempia hinnaltaan koska niitä ei moni halua.

Miten muuten dieselin huollot verrattuna bensakoneeseen?

Itellä oli 3 pientä diesel-volvoa lähiajossa ja ainoa ongelma oli 12V akun kanssa. Webaston käyttö ja pätkäajo ei ollut kestävä yhdistelmä. Välillä joutui lataamaan akkua ja uusimaan 2v välein.

Kerran viikossa tms antaa reilummin kenkää, että dpf putsaantuu eli joku 30min motaria tjsp.

Eniten ajettu oli vajaa 200tkm alkuperäisellä dpf:llä.
 
Webastoa en tarvitse tai jos semmonen on niin ei pakosti joka päivä tulis käytettyä.

Juu tuon pätkäajon ongelman tiedostan, mut jos tosiaan kerran viikkoon reilumpi ajaminen riittäis niin se olis hyvä.
 
Kerran viikkoon maantieajoa on hyvä nyrkkisääntö polttomoottoriautolle niin ei pääse paikat karstoittumaan.

Itelläkin kyrvähtää akku 2-3 vuoden välein pätkäajossa, mutta talvisin ylläpitolaturi auttaa aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Webastoa en tarvitse tai jos semmonen on niin ei pakosti joka päivä tulis käytettyä.

Juu tuon pätkäajon ongelman tiedostan, mut jos tosiaan kerran viikkoon reilumpi ajaminen riittäis niin se olis hyvä.

Tarvitset melkein pakosti jonkin lämmönlähteen autoon talvikaudella. Jos et mukavuussyistä, niin jotta ikkunat pysyvät auki. Oli se sitten webasto, PTC-lämmitin tai kohtuullisen hyvin lämpeävä dieselmoottori. Tutkisin tarkkaan, mitä kokemuksia automallista ja moottoriyhdistelmästä on Suomessa saatu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 525
Viestejä
4 629 814
Jäsenet
76 046
Uusin jäsen
jimik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom