On paljon kestävämpi esim. verrattuna 1.2/1.4 TSI ketjullisiin Volkkareihin tai Nissanin 1.2 DIG-T.Onko Honda civickissä kestävämpi jakoketju?
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On paljon kestävämpi esim. verrattuna 1.2/1.4 TSI ketjullisiin Volkkareihin tai Nissanin 1.2 DIG-T.Onko Honda civickissä kestävämpi jakoketju?
On kyllä turhan julma kulutus, ja käyttövoimaverotkaan tuskin halvat on tuolla koneella. Audeja on ollut, hyviä ajaa jne mutta kun jokun hajoaa niin kukkaro itkee ja pitkään. Ja vielä surullisen kuuluisa 2.0 TFSI 2009 jonka korjauksiin meni omaisuus aikoinaan
Tollanen ? Kulutus kyllä aika julma.
Entä sitten Audi ?
Tämä voisi olla, kilometrejä kyllä aika vähän ja hinta nuin "alhaalla". Onkohan koira haudattuna?
Honda CR-V vaihtoautot | 2 myytävää autoa | Autotalli.com
Myynnissä 2 Honda CR-V -autoa. Vertaile ja osta auto luotettavasti. Meiltä löydät autoliikkeiden vaihtoautot ja leasingautot. Tutustu valikoimaan!www.autotalli.com
Viimeisin huolto tehty 01/2025 165000km
Jep, näissä ja nuissa tojoissa taitaa se yleisin laukeaminen tapahtua ruosteen tai kolarin takia. Pyytelin lisäkuvia huoltokirjasta ja pohjasta, saa nähäEi kai siinä tarvitse olla. Kuitenkin 21 vuotta vanha auto kyseessä, ei siitä mahdottomia voi saada, vaikka olisikin alle 200 tkm ajettu.
Mutta...
Milloin lie tehty viimeistä edeltävä huolto? Noilla kilometreillä 1/2005? Entä miltä näyttää altapäin, montako neliötä tarvitaan peltiä?
Jaa... Jakoketjun pitäisi kai olla aikalailla ko. ajoneuvon moottorin eliniän mittainen, hihnat sitten erikseen.Kyllä nämä manuaali Hyundait/Kiat noilla 1.2/1.4 koneilla ihan järkeviä autoja ovat, luotettavaa perustekniikkaa. Tosin linkkaamasi auton kilometreillä alkaa olemaan jakoketjun vaihto ajankohtainen.
GDI moottoreihin suositeltiin kaikenlaisia käärmeöljyjä karstoittumisen estämiseksi. Youtubesta löysin myös jonkun korjaamon videon missä Hyundaihin tehtiin imukanavien pähkinärouhepuhallus 300€ hintaan.
Dieseliä en minäkään luullut hankkivani ennen tuota Volvoa. Maltillinen kulutus, kevyellä softauksella 245 hv ja 500 Nm, oikea momentinmuuunninautomaatti jne. Ja 2,4-litrainen mylly kestää pitkään. Toki ajoneuvo+käyttövoimavero yhteensä jonkun 900 € vuodessa.No eipä varmasti. Eikä myöskään löydy bensa volvoja tuohon hintaan samoilla kilometreillä. Ja dieseliä en hanki.
Diesel haisee. Vakavammin, mulla kulut about:
940,00 € polttoaine 10 tkm
1 000,00 € kaikki muut: huollot, osat, renkaat jne.
655,11 € vakuutukset
116,07 € ajoneuvovero
600,00 € autopaikka
3 311,18 € yhteensä
Lisäksi arvonalenemaa vielä ehkä huntti kuussa, joten autoiluni maksaa ehkä 400 euroa kuukautta kohden. Prosentuaalisesti dieselvehje nostaisi kuluja merkittävästi eikä ylimääräistä oikein ole laittaa. Onnellista toki, jos ylimääräinen kulu ei haittaa. Voi myös kysyä, että miksi sitten dissata yhtään mitään kalliimpaa vekotinta, jos kamelin selkä ei koskaan katkea.
Kai tuo on ihan normaali hinta PK-seudulla? 50€/kk ei ole paha hinta jos kadunvarsipaikkoja on huonosti tarjolla.Autopaikka.. 600€
Kadunvarsipaikat kutakuinkin tuota hintaa. Hallit tai omat paikat ihan eri hintaisia. Tällä hetkellä lämpimässä vartioidussa hallissa, 140€/kk.Kai tuo on ihan normaali hinta PK-seudulla? 50€/kk ei ole paha hinta jos kadunvarsipaikkoja on huonosti tarjolla.
Onhan tuo yksi harmittavimmista kuluista, koska hintaan ei voi vaikuttaa, eikä vaihtoehtoa oikein ole. Katospaikka tolpalla.Autopaikka.. 600€
En mene vannomaan mutta kun katsoo esim näiden lataushybridien (vaikka passat gte) hintakehitystä niin taitaa mennä arvonalenemassa hukkaan tuo säästetty dieselvero heittämällä.Diesel haisee. Vakavammin, mulla kulut about:
940,00 € polttoaine 10 tkm
1 000,00 € kaikki muut: huollot, osat, renkaat jne.
655,11 € vakuutukset
116,07 € ajoneuvovero
600,00 € autopaikka
3 311,18 € yhteensä
Lisäksi arvonalenemaa vielä ehkä huntti kuussa, joten autoiluni maksaa ehkä 400 euroa kuukautta kohden. Prosentuaalisesti dieselvehje nostaisi kuluja merkittävästi eikä ylimääräistä oikein ole laittaa. Onnellista toki, jos ylimääräinen kulu ei haittaa. Voi myös kysyä, että miksi sitten dissata yhtään mitään kalliimpaa vekotinta, jos kamelin selkä ei koskaan katkea.
Kaikissa autoissa arvonalenema on tosiasia. En ole tarkasti laskenut omaani, siihen kun en ihan hirveästi voi vaikuttaa. Käyttökulut ovat hyvin kilpailukykyiset. Auto on kohta kymmenvuotias Auris-hybridi ja ehkä alenema onkin jo vähäisempi. Vuosittaiseen huoltotonniin sisällytän kaikki mahdollisetkin isommat ja jopa mahd. tulevan ajoakun uusinnan - saa nähdä riittääkö.En mene vannomaan mutta kun katsoo esim näiden lataushybridien (vaikka passat gte) hintakehitystä niin taitaa mennä arvonalenemassa hukkaan tuo säästetty dieselvero heittämällä.
Alkanut pyörimään mielessä kesäauton hankinta. Helsingin kantakaupungissa asuvana ja töissä käyvänä ei ole mitään järkeä ottaa pirssiä ympäri vuoden kadun varteen seisomaan, mutta kesäisin auto olisi näppärä mökkireissuihin ym roadtrippailuun. Talveksi voisi laittaa seisomaan ja säilöön vanhemmille.
Vuokratahan toki voisi myös, mutta oma on aina oma, ja jos yhtään pidemmälle lähtee niin mielellään sitä ajelisi jollain muulla kun Europcarin Yariksella.
Heitetään budjetiksi vaikka 10-20k, mutta mielellään lähempänä tuota kymppiä.
Löytyisköhän palstalta ajatuksia, mihin suuntaan alkaisi katselemaan? Aika laajalla haitarilla voi ehdotella![]()
Onhan tuo yksi harmittavimmista kuluista, koska hintaan ei voi vaikuttaa, eikä vaihtoehtoa oikein ole. Katospaikka tolpalla.
Itse ajan vain kuukauden vuodessa niin itselleni museo autot ovat se oikea ratkaisu. Heitan nyt jonkun mielenkiintoisen museoauton nettiautosta oletuksella etta olet sinkkuLöytyisköhän palstalta ajatuksia, mihin suuntaan alkaisi katselemaan? Aika laajalla haitarilla voi ehdotella![]()
Toi moottori on kyllä kova, mutta 20 vuotias SMG ei hirveästi houkuttele. Auto näkyy olevan japanin tuonti, todennäköisesti hinta kuitenkin johtuu enimmäkseen SMG:stä.Kesäautoksi tietenkin avoauto 3-litran koneella https://www.nettiauto.com/bmw/z4/14255481
Pikkudiesel. Toimiiko kaupunkiajossa? Eli akun kunto vissii tärkeää, jokin ylläpitolaturi varmaan olis hyvä olla sitten. Kun nyt autoa hommaamassa, niin pienehköt autot dieselinä on monesti edullisempia hinnaltaan koska niitä ei moni halua.
Miten muuten dieselin huollot verrattuna bensakoneeseen?
Webastoa en tarvitse tai jos semmonen on niin ei pakosti joka päivä tulis käytettyä.
Juu tuon pätkäajon ongelman tiedostan, mut jos tosiaan kerran viikkoon reilumpi ajaminen riittäis niin se olis hyvä.
Jos MEB -alusta ei ole ongelma, niin käytettynä suhteellisen pienin kilometrein saa Audi e-tron Q4, ID.4, ID.5, Enyaq jne. Mutta jos ne ovat poissuljettuja, niin katselisin tosiaan Model Y: tä ja sellaisia missä on vielä ultraäänisensorit eli 2021-2022 vuosimalleissa ja takuu voimassa.Olisi haussa uudempi auto 30-35000euron hintaluokassa. Ajoa tulee joku 20-25tkm vuodessa. Koira harrastusten takia vaatimuksena neliveto sekä mahdollisuus jättää ilmastointi ja tarvittaessa lämmitys päälle autoon eli camping mode / pet mode.
Olen vähän kallistumassa sähköautoon, tällä hetkellä parhaiten sopivia malleja olisi Teslan model Y ja Mersun EQB 300.
EQB:n range on ehkä vähän niukka mutta kai sillä pärjäisi. Teslassa epäilyttää eniten omat ennakkoluulot ja asenne sillä haluan että auto on ensisijaisesti auto ja jos siinä on tabletti keskikonsolissa niin ok. Mersusta on aika vähän hyviä tai huonoja kommentteja, pari koeajoraporttia on tullut luettua.
Olisko muita hyviä uudehkoja vaihtoehtoja tuohon 30-35te hintaluokkaan, olen katsellut 2020 tai uudempia.
Melkein katsoisin asiaa niin, että jos se tarvitsee olla 170cm leveä pikkuauto, niin Lapin reissuille vuokraisi isomman auton tms. Tuosta ei saa mitenkään muuten toimivaa yhdistelmää.Siis minkälainen parkkipaikka on kyseessä jos auton leveyden pitää olla 170cm tai alle? Onko tuo vaatimus ilman peilejä vai peilien kanssa?
Mietin tässä sitä vain, että oma Clio on ilman peilejä 173,2 cm ja peilien kanssa 194,5 cm ja auto on siis kauppakassikokoa. Ja noilla ajomäärillä en lähtisi ihan pikkuautoa suosittelemaan, varsinkaan jos ajetaan lappiin pari kertaa vuodessa.
Ilman peilejä. Peilien kanssa 194 cm.Skoda Rapid on 170 senttiä leveä, samoin sisarmalli Seat Toledo.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Parkkipaikka on tuollainen 1960-luvun helvetin ahdas halli. Isännöitsijä suositteli, että yli 180cm leveillä autoilla parkkeeraaminen vaikeaa tai mahdotonta. Kyllä tuon on pakko ilman peilejä kuitenkin olla.Siis minkälainen parkkipaikka on kyseessä jos auton leveyden pitää olla 170cm tai alle? Onko tuo vaatimus ilman peilejä vai peilien kanssa?
Mietin tässä sitä vain, että oma Clio on ilman peilejä 173,2 cm ja peilien kanssa 194,5 cm ja auto on siis kauppakassikokoa. Ja noilla ajomäärillä en lähtisi ihan pikkuautoa suosittelemaan, varsinkaan jos ajetaan lappiin pari kertaa vuodessa.
Kyllä sitä on tullut joskus Yariksella ja pikkuvolkkarilla noita reissuja heitettyjä. Ei tietenkään optimaalisia siihen. Kompromissihan noilla spekseillä tästä väistämättä olisi tulossa.Melkein katsoisin asiaa niin, että jos se tarvitsee olla 170cm leveä pikkuauto, niin Lapin reissuille vuokraisi isomman auton tms. Tuosta ei saa mitenkään muuten toimivaa yhdistelmää.
Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Samaa mietin, ainakin tuoreemmat fiesta/polo konsernisisarineen/clio(my20), yaris(my21)ovat oikein mainioita matkakumppaneita.Aina pitää ihmetellä miksi pikkuautolla ei olevinaan voisi ajaa matka-ajoa. Itse olen ajanut yli 500 tkm B-segmentin autoilla ja parhaimmillaan 1300 km yhteen menoon. En ole havainnut tässä vähäisintäkään ongelmaa.
Toki autossa pitää aina olla hyvät ajo-ominaisuudet, mutta se ei koosta juurikaan riipu. Jos pikkuauton valmistaja on esim. Ford tai Renault, niin ajettavuus on käytännössä aina hyvä, ja parempi kuin useimmissa isoissa autoissa.
Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessäIlman peilejä. Peilien kanssa 194 cm.
![]()
Perspektiivin takia perästä katsottuna kori vaikuttaa suunnilleen yhtä leveältä kuin sivupeilit, vaikka sivupeilit ovat oikeasti selvästi leveämmät. Sivupeilit ovat lähempänä keulaa, joten siinä on sama juttu kuin junaraiteissa, jotka näyttävät kapenevan, mitä kauempaa kohtaa katsoo. Kuvasta ei siis pidä tulkita kuvan perusteella yhtään mitään (tai ainakaan verrata eri syvyydellä olevia toisiinsa), vaan katsoa vain lukuarvot.Tästä kuvasta saa kyllä sellasen käsityksen että tuo on persuuksista leveämpi kuin 1700 mm myöskin siitä että raideleveys on himpun verran suurempi kuin edessä
Skoda kamiq olisi yksi. https://www.nettiauto.com/skoda/kamiq/14275676Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Katso Nissani myös, oli mukavan hiljainenAuton vaihto olisi edessä. Nykyinen Volvo V70 mk2 alkaa jo olla palvellut meidän perhettä tarpeeksi. Ajot lähinnä työmatkat kaupungissa ja satunnaiset pistot sukuloimaan. Haaveissa siirtyä sähköiseen voimalinjaan seuraavilla spekseillä:
Mukavana plussana olisi neliveto ja kohtuullinen maavara. Alustavasti katsellut VW Id.4 tai sitten Skoda Enyaqia. Ilmeisesti Enyaqia sais samaan rahaan vähän enemmän varusteltuina.
- budjetti alle 40keur (mieluusti reilusti alle)
- 2 x lastenistuimet taakse
- rangea saisi olla huonoissakin ajo-olosuhteissa sen yli 200km jotta pääsee helposti maakuntiin sukuloimaan
- kohtuullisesti tavaratilaa (ymmärrän, että Volvon tilavuuksiin ei päästä)
- muistipenkit
- adaptiivinen vakkari
- jonkinverran ainakin akkutaakuta
Mun mielestäni tuo on tottumiskysymys. Itse vaihdoin aikanaan vuosimallin 2013 Ford Focuksen vuosimallin 2018 Volkswagen Poloon, ja kyllä sen huomasi, että Polo ei ollut yhtä vakaa maantieajossa. Silti Polo oli ihan hyvä matka-auto.Aina pitää ihmetellä miksi pikkuautolla ei olevinaan voisi ajaa matka-ajoa. Itse olen ajanut yli 500 tkm B-segmentin autoilla ja parhaimmillaan 1300 km yhteen menoon. En ole havainnut tässä vähäisintäkään ongelmaa.
Toki autossa pitää aina olla hyvät ajo-ominaisuudet, mutta se ei koosta juurikaan riipu. Jos pikkuauton valmistaja on esim. Ford tai Renault, niin ajettavuus on käytännössä aina hyvä, ja parempi kuin useimmissa isoissa autoissa.
Heippa, seuraavilla spekseillä olis auto haussa noin puolen vuoden - vuoden päästä, kiire hankinnalle ei vielä ole:
-Koko: taloyhtiön parkkiin yli 180cm leveillä hankaluuksia kun on aika ahdas. Mielellään leveys 170cm tai alle. Ahtaan parkkipaikan vuoksi ei mielellään kovin pitkäkään saisi olla.
-Käyttö: ei päivittäistä käyttöä työajoon, mökki&harrastusmatkoja pääasiassa sekä satunnaista kaupunkiajoa. Kerran-pari vuodessa Lapin reissuille, joilla tulee 2000-3000km per kerta. Kokonaismäärä vuoden ajolle siinä 10-15tkm haarukassa.
-Mielellään automaatti, mutta tästä voi olla mahdollista joustaa jos muuten kunnossa.
-Maavaraa saisi jonkin verran olla, että voi hiukan huonommillakin metsäteillä ajaa ilman jatkuvaa pelkoa perseessä. Ei kuitenkaan varsinaista maasturia tarvitse olla tai nelivetoa.
-Talvisin ajot melko rajallisia, talviajo-ominaisuuksilla ei suurta painoarvoa.
-Hiukan saisi olla tavaratilaakin, ei mielellään se kaikkein pienin pikkuauto. Mutta ei tarvitse farkkukaan olla.
-Budjetti noin 15k, ehdoton katto 20k.
Arvostan kaikkia ideoita ja ajatuksia mitä teille tästä tulee. Kiitos jo etukäteen!
Vitaraa olisin voinut myös suositella spekseillä automaatti, mitoilta pienehkö auto ja maavaraa. Vähän reilummin ajetun Suzukin uskaltaisi vissiin vielä ostaakin käytettynä ilman pelkoa todella kalliista huoltoriskeistä. Muutamaa 1,4 litran turbokoneellista kävin 2-3 vuotta sitten koeajamassakin. Itsekin olen B-segmentin autoilla tottunut ajamaan satunnaista pitkää ajoa eikä se ole aiheuttanut suuria tuntemuksia, mutta kannattaa käydä kokeilemassa sopiiko Vitaran japanilaiset mitoitukset itselle. Suurin miinus oli ettei ainakaan kuskin oikealla puolella ollut mitään missä lepuuttaa oikeaa käsivartta (keskilokerikkoa), mutta näihin muistaakseni sai aftermarkkina jonkinlaisia kuppitelinevirityksiä. Melu oli sellaista mitä edullisemmassa autossa yleensä onkin.
Siinä olis niinkuin vuosimalli & hintahaarukka suunnilleen mitä ehdottaisin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.