Joo, varmaan parempi sitten unohtaa tuollaiset THP-moottoriset. Eipä noita ranskalaisia kyllä kai muutenkaan kauheasti kehuta.
Ei kyllä ole helppoa käytetyn auton etsintä. Toyotat on oman kokemuksen perusteella huonoja ajaa, ja olen kuullut vähän samaa muistakin japseista. VAGeista taas kuulee muuten aika paljon pahaa. Jos rajaa pois Japanilaiset, Korealaiset, Ranskalaiset ja VAGit niin valikoima vain käy aika niukaksi. Bemereista, mersuista ja volvoista saa maksaa vähän enemmän, jos haluaa kohtuullisilla kilometreillä olevan ja sellaisen joka ei syö bensaa hirveitä määriä. Diesel ei ehkä oikein kannata omaan käyttöön.
Ainakaan Euro-premiumeihin ei kannata investoida, jos huolettomuutta haluaa. Eipä sen puoleen moneen muuhunkaan merkkiin. Vanhemmista malleista tosin löytyy hyviä malleja, mutta hyvän yksilön etsiminen on jo tosi vaikeaa niiden iän vuoksi.
Japanista löytyy vielä kestävyyttä, kunhan valitsee automallin ja tekniikkaversion huolellisesti ja tietysti lopuksi vielä hyvän yksilön. Jos haluaa yhdistää kestävyyttä ja ajettavuutta, niin bensamoottoristen Hondien joukosta voi löytyä sellainen auto - mutta kori kyllä sitten ruostuu itämaiseen tapaan.
Läksyt pitää tehdä, siitä ei nykyään mihinkään pääse. Pelkästään automerkin valinta ei myöskään todellakaan riitä. Selvitystyö kyllä lyö toki leiville - säästät useita tuhansia euroja potentiaalisia korjauskuluja tai arvonalenemaa usein jo parissa vuodessa kun valitset oikein.
Vielä vähän harvinaisempi huomio: Yksi yleinen ajatusvirhe nykyään on kiertää kaukaa kaikki automallit, joissa on jokin oleellinen tyyppivika. No silloin joutuu kiertämään kaukaa nykyajan autoista 98%. Sen sijaan että yrittäisi näinä kasautuvien ongelmien aikana löytää sen varman tapauksen, niin arvioi mieluummin esiintyvien tyyppivikojen vakavuus ja kustannukset sekä se miten usein kyseinen vika yleensä toistuu.
Ennaltaehkäisevällä huollolla moni ongelma ratkeaa ja kustannukset sekä tarvittava vaivannäkö voi jäädä lopulta aika vähäiseksi. Ongelmat tulevat usein siitä, että kuvitellaan voitavan saada tänä päivänä samaa huolettomuutta kuin 20 vuotta sitten. Siis vikoja ei korjata ennaltaehkäisevästi ja sitten tulee tuhansien remontteja yksi toisensa perään kun "yllättävästi" jotain hajosi kunnolla. Esimerkiksi jakoketjut kestivät aikoinaan 300-500 tkm. Jos nykyketju kestää 100 tkm niin budjetoi se osaksi huolto-ohjelmaa: problem solved.
Monesti saat myös vähän huonomaineisen automallin alihintaan siihen nähden kuinka kalliiksi ongelmakohtien korjaaminen oikeasti tulee. Nimittäin korjaamista tulee niissä varmemmissakin autoissa, eikä sekään ilmaista ole, jos vaikka huonomaineista vähän halvempaa olisikin.