Mikä auto minulle?

Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?

Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
 
Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
Nämähän näissä varmaan on. Jos viitsisi ottaa vähän lainaa pankista tai ostaa rahoituksella, niin voisi toki katsella jotain hieman uudempaakin.
 
Vanha saksalainen (ja vähän uudempikin) premiumauto. Kannattaa tosiaan varata touhubudjettia kunnolla ja valmistautua. Tietysti jos itse pystyisi tekemään ison osan, säästäisi.
 
Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne

Ei ole 6 vuoteen bemaria ollut, niisk, mutta aikaisemmalla 10v kokemuksella: Kaikkihan on kiinni siitä, että mitä huoltoja on tehty. Vanokset? Alusta? Takakelkan puslat? Eturipustukset? Järjestäen on ollut Bemareissa tossa 250tkm tietämissä edestä ja takaa tukivarret ja puslat (iskareineen) aika finaalissa. Ja yleensä samoille kilsoille osuu jarruremonttia. Sama konehuoneessa. Vanoksien lisäksi huollontarpeessa yleensä sytytyspuolat ja kaikkia mahdolliset kumi ja muoviosat ikääntymisen vuoksi. Kivoja pelejä nuorelle, joka arvostaa sitä fiilistä, kunhan on mm. alusta ja kone tikissä. Syö miestä kun kiihdytyksissä perä vähän muljuaa koko ajan ja kone pikkasen pätkii ja nykii siellä täällä. Nimimerkillä kolmeen bemariin takakelkkajumppaa tehneenä..
Kuvista huomaa, että mm. etu-umpiot on kiillotuksen tai vaihdon tarpeessa. Nahat pitäs pestä ja hoitoainekäsitellä. (Ja mielellään 2x kertaa kauteen). Jotain noille on joku joskus jotain tehnyt, kun ovat about ok kunnossa. Ratin perusteella sanoisin tosin (aika kiillottunut), että jos on tuontiauto, niin katsoisin aika tarkkana huoltokansion leimat läpi. Suottaapi nimittäin olla 50-100 tkm jossain.

Mitä itse tekisin? Vuoden vielä painaa duunia, ajelee jollain tonnin pommilla (Huzuki yms) ja alkaa kattelemaan niitä viimeisiä E90-E93 faceliftejä 330i vaparilla. Se on hieno kone se. Vähän ehkä aavistuksen kolkko käyntiääni. Itse pidän E46:sen muotoilusta enemmän kuin tosta Banglesta. Mistä päästäänkin siihen, että eikös niitä Banglen Z4 saa samaan rahaan? Tai oikeastaan 130i. Tosin nopealla vilkaisulla nettiautoon on vissiin käymässä noi 1-sarjan coupet harvinaiseksi. Ja 135i:t taas on hinnoissaan.

Mutta hyvin niihin Bemareihin kaiken opiskelijabudjetin sai Tekussa ollessaan aikoinaan upotettua. :D Eikä aina riittänytkään.
 
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?

Öljynkulutus, suuttimet, nox-anturi nyt ainakin.

Siinä on varmaan listattuna kaikki kalleimmat N53 "ominaisuudet". Ilmoituksen mukaan HP-pumppu ja nox-sensori vaihdettu.

Noillakin autoilla alkaa olemaan ikää ja omistajia ja onkin ihan arpapeliä, että miten paljon on korjausvelkaa päässyt syntymään. Itse en henkilökohtaisesti ole tuollaista 325i:sta koskaan ajanut, mutta yleisesti e9X kopan bemarit (terv. ex e91 LCI M57) on kunnossa ollessaan miellyttäviä vehkeitä ajaa. Moneen nykyautoon verrattuna suht "analogisia". Jos ei ole pahimmassa tapauksessa valmis laittamaan rahaa ylläpitoon, niin ei voi suositella. Tuon ikäisessä autossa alkaa tulemaan paljon kuluvien osien remonttia (alusta, jarrut yms mitä olikin aiemmin jo lueteltu muiden toimesta) ja sitten mahdolliset tyyppiviat päälle.

Bemareissa yleisesti on hyvää laaja harrastajaverkosto, eli tietoa löytyy internetistä ihan tajuton määrä. Samoin tuon ikäisiin bemareihin erikoistuneita pajoja löytyy myös ties mistä. E9X on mielestäni (faceliftinä = LCI) ajaton koppa ja hyväkuntoisten isokoneisten dieseleiden ja varsinkin bensojen (3 litraisten) hinnat on polkeneet pitkään paikallaan, jopa nousseet. Ei voi sijoituksena pitää missään nimessä, mutta noille löytyy kyllä arvostus tietyissä piireissä. Itselle kelpaisi oikein mainiosti joku 330i varusteltuna ja matalilla kilsoilla.
 
Meillä on yhtenä autona ollut e90 LCI n47. Kilsat noin 180-280tkm.
Perushuollon lisäksi mennyt:
Webaston kiertopumppu, pyöränlaakeri, etujousi (vaihdettu tietty molemmat) ja nyt hiukan tuuletin ääntää.
Ei näissä mitään sähköä kyllä juurikaan ole, aika pelkistettyjä ja yksinkertaisia vehkeitä. Hakkaa monen uudemmankin perusjapsin mennen tullen ajotuntumaltaan ja vaikka paljon kalliimpiakin autoja on perheessä ollut, niin tehtiin tällä yksi pidempi lomareissukin (1800km) ilman ongelmia.

Kulutus on lapsellisen pieni, melutaso muihin tämän kokoluokan kippoihin nähden siedettävä ja auto on riittävän analogisen tuntuinen ollakseen hyvä ajaa. Tässä taitaa olla sähköinen ohjaustehostin, kun ohjauksen palautus ei ole yhtä hyvä kuin vaikka e46:ssa.

Bemarin kutoskoneet varsinkin on hyviä motteja. Ei tuollaisella varmaan niin halvalla aja kuin civicillä, mutta jos autoilussa ei mitään muuta tavoitella kun halvinta mahdollista konstia liikkua, ei kannata silloin mitään saksalaisia katsella lainkaan.
 
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?


Ehkä helpompaa olisi kysyä, että onko näissä jotain osia joiden voi olettaa toimivan.

Ehkä vakavimpana tyyppivikana ehkä kuitenkin pidän sitä, että nämä sotkevat pilaavat kyvyn arvioida etäisyyksiä, että näillä tuntuu olevan mahdotonta ajaa riittävän turvavälin päässä edelläajavasta kulkuneuvosta.

Ovat vaan aika karmeita ajaa oman (rajallisen) kokemuksen perusteella. Mietin autoa, joka olisi ainakin jossain määrin käyttökelpoinen arkisempiinkin ajoihin, mutta jolla olisi kuitenkin mukava ajaa ja jossa olisi jotain "hauskaa".

Oma kokemus sanoo, että lähinnä 9. sukupolven corollat (n. 2002-2006) ovat karmeita ajaa. Muut toyotat ovat yleensä keskitasoa ajettavuudeltaan.
Nuo 9. sukupolven corollat ovat siis ensimmäisiä joihin tuli sähköinen ohjaustehostin, aiemmissa oli hydraulinen tai ei ollenkaan, ja se sähköisen ohjaustehostimen eka sukupolvi oli täysin tunnoton.

Mazdat ja Hondat on tyypillisesti sitten vielä parempia ajaa mutta kestävyydeltään silti paljon parempia kuin nuo saksalaiset "premium-autot".

Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
tuplat vahingossa
 
Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
Tämä on kyllä osittain ihan totta. Olen päässyt ajamaan muutamaan otteeseen Volvo S60 T8:lla, joka kyllä kiihtyy ja on mukava ajaa, mutta toisaalta tietyllä tavalla aika tylsä. Tuollaisessa ei tarvi tehdä muuta kuin painaa kaasua ja se kiihtyy kuin ohjus, ja ajotuntuma on jotenkin vähän irrallinen.


Siis joku hieman vanhempi japsisportti manuaalivaihteistolla voisi tosiaan olla hauska. Noita on kuitenkin Suomessa aika vähän, ja hyväkuntoiset yksilöt on hinnoissa. Ja olisi kuitenkin mukava, että autolla voisi ajaa ainakin välillä myös talvella, eikä hyväkuntoisia tuollaisia oikein kehtaisi lähteä pilaamaan talviajolla.
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Pääosin
* Koska monien ihmisten asennevamma. Auto on statussymboli ja statussymboliksi kelpaa vain saksalainen premium-auto.
* Koska on paljon ihmisiä jotka eivät piittaa luotettavuudesta ja kärsivät mielummin myöhemmin kun auto ei toimi, tai ajattelevat, että myyvät auton niin uutena pois, että se ei ehdi hajota ja se huono luotettavuus on seuraavan omistajan ongelma. Ei toimi käytännössä, huonolaatuiset autot reistaa uutenakin.
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Hinta, heikosti markkinoitu brändi mikä muutenkin pohjois-amerikan markkinoille suuntautunut ja tähän päälle huono myynti/huoltoverkosto. Suomessa myynti Espoo, Vantaa, Oulu, Raisio ja Tampere, lisäksi huollot Jyväskylässä ja Vaasassa.

Vertaat Saksalaisiin MB, BMW, Audi joita myydään kaikissa isommissa kaupungeissa ja huoltoja vielä enemmän.
 
Eiköhän nuo ole aivan eri hintaluokissa.

Lexus ihan eri hintaluokassa, kuin saksalaiset premiumit?

Enkä vieläkään ymmärrä miksei Lexusta myydä ja markkinoida ympäri maailmaa, kuin leipää.
 
Viimeksi muokattu:
Imago on syynä. Vanhemmat premiummerkit houkuttavat enemmän, koska niillä on vahvempi brändi-imago. On "hienompaa" ajaa Mersulla kuin Lexuksella. Lisäksi melkein jokainen ostaja tietää, että Lexus on Toyotan brändi, ja Toyota ei ole rahalta haiseva auto.

Premiumluokassa suuri osa autoista ostetaan naapureita ja sukulaisia varten - jos ollaan oikein rehellisiä. Sen takia Lexus ei ole yhtä haluttu, kuin heikompilaatuiset saksalaiset. Naapureille näyttäjät eivät myöskään yleensä ole tekniikan ihmelapsia, joten usein euro-premiumien ongelmallisuus ei ole heillä tiedossa, vaan noiden merkkien annetaan vieläkin ratsastaa 80-luvun laatuimagolla.
 
Lexuksessa on sama mielikuva kuin Audissa. Se on samalla tavalla Toyota kuin Audi on Skoda. Asiaan voi myös vaikuttaa, että Lexuksen dieselmallisto on ollut todella kapea. Useammasta mallista ei ole saanut ollenkaan dieseliä ja siitäkin ilmeisesti vain 2.2l. Ei ole oikein voinut kilpailla pitkää matkaa ajavien rahoista ja toisaalta ei kilpailla Mersun ja BMW:n 3.0l-moottorien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä tuntuu siltä, että melkeinpä ihan sama mikä automerkki on kyseessä, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on ihan :poop:. Juurikin vaikka BMW:stä kuulee aika paljon pahaa, mutta toisaalta myös hyvää, eikä se esim. näissä listauksissa ole usein mitenkään kauhean huonolla sijalla. Mene ja tiedä.

 
Itselläni on yhdeksänvuotias (olen uutena ostanut) F11 530xd ammattikäytössä vielä kakkos/vara-autona ja puoli miljoonaa alkaa lähestyä.

Sen erikoisempia en muistaakseni ole kohdannut, kustannuksina suuremmat olis äkkiseltään muisteltuna etummaiset vetoakselit, kahdesti, ilmajouset taakse, kahdesti, laturi ja ennakoiden (turhaan!) jakopää ja runkolaakerit sekä hiljattain lämmityslaitteen puhallin sekä etu/takakardaanien boorit. Ajettu ihan täysin longlife huolloilla miten ajotietokone on halunnut, ensimmäiset nelisen vuotta kun ajoprofiili oli maantie parhaimmillaan 32tKm oli huoltoväli, kun ala sotkettiin ja muutuin "kaupunkilaistaksiksi" niin huoltoväli laski ~20tkm, yleensä vähän alle.

En pidä huonona autona, suhteutettuna aikaan ja ajettuun matkaan.
 
Kuinkahan ongelmallisia tämän ikäluokan VAG:t on?


VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.

Mutta melkein 7000 euroa tuollaisesta pommista? Ei mitään järkeä. Paljon halvemmalla saa paljon parempia autoja, kun ei tuijota jotain todella turhaa hevosvoimalukemaa, jolla ei arkiajossa tee yhtään mitään missään muualla kuin Saksan autobahneilla.
 
VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.

Mutta melkein 7000 euroa tuollaisesta pommista? Ei mitään järkeä. Paljon halvemmalla saa paljon parempia autoja, kun ei tuijota jotain todella turhaa hevosvoimalukemaa, jolla ei arkiajossa tee yhtään mitään missään muualla kuin Saksan autobahneilla.

Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.

Mitä tulee hevosvoimiin niin ei tuo 241 konia näin 2024 tunnu mitenkään massiiiviselta tehoreseviltä.
 
Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.

Mitä tulee hevosvoimiin niin ei tuo 241 konia näin 2024 tunnu mitenkään massiiiviselta tehoreseviltä.
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
 
No aika eri vehkeistä nyt puhutaan. Toinen on malliston lähes huipulta ja toinen tavan proletaarimalli.
 
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.

Tuo Cupra ei ole se paras ajettavat tuon ajan hot hatcheistä eikä tarjoa isoimpia kikatteluja, mutta tuon ikäisistä taisi olla se tehokkain Golf R:ää ja paria muuta erikoisempaa lukuunottamatta.

2.0TFSI voi syödä öljyä ja oli pari muutakin tyyppivikaa. Muttei missään nimessä ongelmallisin kone ja uskaltaisin ostaa jos öljyä vaan kulu. Toki pitää pitää mielessä että voi olla saanut rajustikin kenkää, eikä välttämättä ole ollut koko aikaa vakiotehoilla. Tuo sama kone on esim Golf GTi:ssä ja Octavia vRS:ssä mutta tehoja 200hp. Skodassa turvallinen softateho oli 260hp ja tuossa Cuprassa taisi mennä 290hp asti, kunnes downpipe alkoi ahdistamaan ja sen vaihtamalla sai tehot olikohan 310-320hp alueelle ilman isompia riskejä (näin ulkomuistista vuosien jälkeen muistellessa). Manuaali on se turvallinen valinta ja kytkinkin kestää ihan hyvin vääntöjä. Itsellä Octaviassa otettiin 245hp/383nm tehot, tarkoituksella hiukan miedonnetulla softalla (auton aiempi historia ei tiedossa ja oli pieni fiilis eri osien kulumisesta että kenkää on saanut aika rajustikin).
 
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:

Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.
 
Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.
Varmasti ei ole mopo kiikarissa.

Kyselit hkultalalta mikä teki 16v espanjalaisesta pommin 7 k hintaan, niin vastasin siihen, että 16 v espanjalaisuus teki autosta pommin suhteessa pyydettävään korkeahkoon hintaan. Hinnan selitys on tietysti tehot ja muu sportti. Ne nostivat esimerkin perusteella hintaa noin 50 % ja silti piti tyytyä kolme vuotta vanhempaan. Jos tuon kuitenkin hyväksyy, ja sitä nimenomaan hakee, niin sellainen pitää hommata.


@Pyrres kyllä se 3 vuotta valmiiksi vanhempi tekee ikäviä tuossa ikäluokassa. Korroosio ja UV ovat vanhentaneet kaikkia osia. Itselläni on mennyt jarruputket ja muuta 15-16 -vuotiaasta. Johdotukset, maadoitukset, alipaineletkut, anturit, laturi, kompura ym. voivat alkaa reistailemaan. Korin kanssakin joutuu aikaisemmin taistelemaan ruostetta vastaan, jos aloittaa ajamisen 16-vuotiaalla vs. 13-vuotiaalla.
 
Onkos kokemuksia Volvo V90 T8 TwE AWDstä?

Pitäs vaihtaa nykynen XC60 ja saisin hyvän vaihtohyvityksen....
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.
 
Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.
Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.
 
Vähän kyllä tuntuu siltä, että melkeinpä ihan sama mikä automerkki on kyseessä, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on ihan :poop:. Juurikin vaikka BMW:stä kuulee aika paljon pahaa, mutta toisaalta myös hyvää, eikä se esim. näissä listauksissa ole usein mitenkään kauhean huonolla sijalla. Mene ja tiedä.

Tässä toinen listaus, taisi olla 1-5 vuotta vanhoja kulkineita.

Sama tutkimus, mutta listauksia tyypin mukaan.
 
Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.

Tää on tosiaan harmi ettei Lexus ole laittanut tota ns. highend hybridiä juuri mihinkään malleihin. IS tai ES esimerkiksi 450h:n tekniikalla olisi melko mehevä laite. Plugarit ovat hyviä mutta aivan helvetin kalliita ja kilpailevat premiumit tarjoaa liian kovaa kisaa siihen rakoon.
 
Varmasti ei ole mopo kiikarissa.

Kyselit hkultalalta mikä teki 16v espanjalaisesta pommin 7 k hintaan, niin vastasin siihen, että 16 v espanjalaisuus teki autosta pommin suhteessa pyydettävään korkeahkoon hintaan. Hinnan selitys on tietysti tehot ja muu sportti. Ne nostivat esimerkin perusteella hintaa noin 50 % ja silti piti tyytyä kolme vuotta vanhempaan. Jos tuon kuitenkin hyväksyy, ja sitä nimenomaan hakee, niin sellainen pitää hommata.

Alkuperäinen kysyjä varmasti olisi arvostanut essonbaareilun sijaan konkreettisia tyyppivikoja ja muita kompastuskiviä. Totta helvetissä 16 vuotta vanhassa kiesissä voi olla vaikka mitä, mutta aiheesta voinee silti käydä asiallista keskustelua ihanpaskaäläosta-huutelun sijaan :rolleyes:
 
Onkos kokemuksia Volvo V90 T8 TwE AWDstä?

Jos uusi niin ehkä, ota lisätakuuta jos niitä Volvolla on saatavilla ja aiot pitää vuosia.

Jos käytetty niin Google: ERAD. Aika ikäviä keskusteluja on VRCF ja ulkomaisissa.
 
On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.

Tuo Cupra ei ole se paras ajettavat tuon ajan hot hatcheistä eikä tarjoa isoimpia kikatteluja, mutta tuon ikäisistä taisi olla se tehokkain Golf R:ää ja paria muuta erikoisempaa lukuunottamatta.

2.0TFSI voi syödä öljyä ja oli pari muutakin tyyppivikaa. Muttei missään nimessä ongelmallisin kone ja uskaltaisin ostaa jos öljyä vaan kulu. Toki pitää pitää mielessä että voi olla saanut rajustikin kenkää, eikä välttämättä ole ollut koko aikaa vakiotehoilla. Tuo sama kone on esim Golf GTi:ssä ja Octavia vRS:ssä mutta tehoja 200hp. Skodassa turvallinen softateho oli 260hp ja tuossa Cuprassa taisi mennä 290hp asti, kunnes downpipe alkoi ahdistamaan ja sen vaihtamalla sai tehot olikohan 310-320hp alueelle ilman isompia riskejä (näin ulkomuistista vuosien jälkeen muistellessa). Manuaali on se turvallinen valinta ja kytkinkin kestää ihan hyvin vääntöjä. Itsellä Octaviassa otettiin 245hp/383nm tehot, tarkoituksella hiukan miedonnetulla softalla (auton aiempi historia ei tiedossa ja oli pieni fiilis eri osien kulumisesta että kenkää on saanut aika rajustikin).

EA113 -moottorina suhteellisen toimintavarma ja kestää aika hyvin löylyn lisäämistä, tässä vähän tarkempaa listaa yleisimmistä ongelmakohdista:
- Nokkien välinen ketjun kiristin ja ketju
- Öljynsyöntitaipumusta, ei kuitenkaan mitään mikä olisi (yleisellä tasolla) verrattavissa EA888 gen 1-2 koneisiin. Huonoja yksilöitä toki on.
- Alkuperäinen oranssi öljytikku hajoaa murusiksi, kannattaa uusia jos alkuperäinen. Uusi korvaava keltainen.
- Tyyppivika korkeapainepumpun paininkupissa, varsinkin jos korkeapainepuolen paineita aletaan nostamaan. Uuden paininkupin vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä noin 5 min, kun tietää mitä tekee. Mutta lisää vuosittaista huoltokustannusta. Saa myös muutossarjaa EA888 vastaavaksi rullakupilla, mutta osien hinta noin +500 € ja edellyttää venakopan päädyn sorvailua tai valmiiksi sorvattua yksilöä.
- Virikäytössä DSG yleensä varmempi kuin manuaali. Manuaalissa kaksoismassalle huonosti korvaavia kytkimiä. Singlelle on, mutta käytettävyys kärsii. Tosin yleensä järkevillä tehoilla (+350 hp) puhutaan enemmin ässästä tai ärrästä nelivedon vuoksi. DSG tosin tuo sitten omat potentiaaliset murheet noissa +15v autoissa.
- EA113:n yleiset öljynpaineongelmat + öljypumppu-tasapainohässäkkähirviön tasapainoakselin laakeamiset. Minimissään mielellään tasapanoakselien deletointi freewheelillä, jos aikoo autoa pitää kauemmin kuin 10tkm. LL öljyllä ajettua ei tule mennä missään nimessä huuhtelemaan ilman ö-pohjan aukaisua, ö-pumpun sihti tukkeutuu herkästi irti lähtevästä skeidasta.
- PCV- valve ongelmia plus venakoppa saattaa vuotaa. Siellä on PCV:n kanavistoja fiksusti integroitu sen venakotelon sisään ja niissä voi pettää liimaukset kun ikää näissä alkaa jo olemaan.
- Imusarjat karstoittuu
- Turbon painepuolen sähköisesti ohjatut venttiilit kulutustavaraa, itsellä muutama uusi aina hyllyssä valmiiksi. Korvaavia tuning -osia tosin löytyy ainakin bypassiin, jos ei jaksa oem-pelleilyä. Noissa pikkuversioissa tosin taisi olla turbossa kiinni, mutta saa muutossarjaa jossa se tuodaan koneen etuosaan ässän ja ärrän tapaan. Vai olikohan cuprassakin.. saatto olla.
 
Joo kyllä minä nyt siis tosiaan ymmärrän, että noin 15 vuotta vanha ja 200 000 ajettu auto ei ole uusi, ja huoltoja olisi täten väistämättä edessä. Lähinnä tosiaan mietityttää, että onko tuollainen suurella todennäköisyydellä ihan täysi pommi.

Ja jos tosiaan tähtäimessä on auto joka vain kulkee paikasta A paikkaan B mahdollisimman pienillä kustannuksilla, eikä muilla ominaisuuksilla ole niin väliä, niin silloin varmaan se Toyota Corolla tms. on ihan hyvä valinta. Mutta se ei nyt ollut tässä ajatuksena.

Nämä siis yleisenä kommentointina tähän keskusteluun, jonka onnistuin herättämään.
 
Maksimoita on ollu täällä vielä ~03 nurkille, ne on ihan hyviä laitteita. Toki tuolla on ikää, mutta suht edullinen huoltaa ja ylläpitää, bensaa kuluu.
 
Jos hakukriteerit noin väljät että katsellaan cupra leonia ja nissan maximaa, niin osta vanha LS Lexus. Paremman näköinen kuin Maxima, parempi ajaa, hienompi kori ja kestää ikuisesti. Tavan japseista poiketen näissä ei ruostekaan tunnu kovin suurelta ongelmalta vaikka vanhoja ovatkin. V8 ei vie juurikaan enempää bensaa kuin alitehoinen v6 ja on kuitenkin "moottori".



 
Viimeksi muokattu:
Jos hakukriteerit noin väljät että katsellaan cupra leonia ja nissan maximaa, niin osta vanha LS Lexus. Paremman näköinen kuin Maxima, parempi ajaa, hienompi kori ja kestää ikuisesti. Tavan japseista poiketen näissä ei ruostekaan tunnu kovin suurelta ongelmalta vaikka vanhoja ovatkin. V8 ei vie juurikaan enempää bensaa kuin alitehoinen v6 ja on kuitenkin "moottori".



Tuollainen olisi toki aika hieno. Pitäisi vain lähteä aika kauas katsomaan paikan päällä, täällä pohjoisemmassa asuminen rajaa tällä tavalla valikoimaa. Myös esim. joku Toyota Crown voisi olla aika hieno.

Joku Nissan 350Z tai 370Z voisi olla myös hieno. Näitä näyttää olevan tälläkin hetkellä jonkin verran myynnissä, mutta kaikki ovat etelässä. Että niitäkin pitäisi lähteä katsomaan aika kauas.

Paljos asddsa :lla oli karkeesti budjetti?
Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.
 
Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.

- Oulussa näyttää olevan ainakin yksi 330i manuaali farkku bemmi ranta-juopolla alta 8 rahaa, käy vaikka se testaamassa, että miten se sattuu käteen. Ei sedani eroa ajettavuudeltaan, jos niitä haluaa sitten "jäädä" etsimään. 325i:ssä on vaan vähemmän tehoa, mutta käytännössä sama kulutus. Tai jos muuten Buimuri natsaa omiin intohimoihin, niin hakee sitten junalla etelästä jonkun sopivan sedanin. Ja jos on omat elämän kilometrit vielä siellä alkupäässä, niin farkkuhan on toisaalta aina sijoitus tulevaisuuteen. Sinne takapaksiin voi tulevaisuudessa laittaa kakarat, koirat ja pahasuisen puolison. Bemareissa saattaa saada BTCF:n kautta vaikka jonkun paikallisen harrastajan (pientä korvausta vastaan) käymään etelän kohteeseen tutustumaan etukäteen.

- Näyttäs olevan yksi manuaali takatuuppari V6 3.0 vm 2007 CLK mersu oulussa, kai silläkin jotain vois pelleillä. Mersuista en mitään muuta ymmärrä, kuin että mersun vapari diiselit on perseestä. Mutsil oli sellainen C-sarjalainen. Ihan armoton tykki, näen vielä 20 vuotta myöhemmin painajaisia.

- Sitten nelikkona ja manuaalina B6 sedan Audi A4:sta olis Roviksella, BUL- koneella (EA113). Tosin pitäs melkeen lastuttaa, että alkaa olemaan hauska. Vakiona 220 hp, mutta alavääntö on ihan ok. B7:siä saa kanssa, mutta itse välttelisin tosiaan niitä alkupään EA888 -koneita kuin syöpää, jos ei ole mäntäremonttia tehty. Sama koskee mm. faceliftattuja kakkoskoppasia RS ocuja.

Nissanit, Hondat, Suzukit ja Lexukset yms. Japani-autot on sitten hauskoja laitteita, jos laaksahtaa jokin osa mitä valmistetaan vain Japanissa. Naapuri odotti Hondaansa 4 kk airbägin ohjainyksikköä, alkoi kuulemma jo vähän palamaan käämi. Velipojalla aikoinaan meni 200sx Nissanista joku termariin liittyvä osa, se tuli pikatoimituksena, 2,5 kk. Ja hei appiukolla tuli Toyodan anjovikseen 2 kuukaudessa ohjaintehostin!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 308
Viestejä
4 508 809
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom