Mikä auto minulle?

Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Hinta, heikosti markkinoitu brändi mikä muutenkin pohjois-amerikan markkinoille suuntautunut ja tähän päälle huono myynti/huoltoverkosto. Suomessa myynti Espoo, Vantaa, Oulu, Raisio ja Tampere, lisäksi huollot Jyväskylässä ja Vaasassa.

Vertaat Saksalaisiin MB, BMW, Audi joita myydään kaikissa isommissa kaupungeissa ja huoltoja vielä enemmän.
 
Eiköhän nuo ole aivan eri hintaluokissa.

Lexus ihan eri hintaluokassa, kuin saksalaiset premiumit?

Enkä vieläkään ymmärrä miksei Lexusta myydä ja markkinoida ympäri maailmaa, kuin leipää.
 
Viimeksi muokattu:
Imago on syynä. Vanhemmat premiummerkit houkuttavat enemmän, koska niillä on vahvempi brändi-imago. On "hienompaa" ajaa Mersulla kuin Lexuksella. Lisäksi melkein jokainen ostaja tietää, että Lexus on Toyotan brändi, ja Toyota ei ole rahalta haiseva auto.

Premiumluokassa suuri osa autoista ostetaan naapureita ja sukulaisia varten - jos ollaan oikein rehellisiä. Sen takia Lexus ei ole yhtä haluttu, kuin heikompilaatuiset saksalaiset. Naapureille näyttäjät eivät myöskään yleensä ole tekniikan ihmelapsia, joten usein euro-premiumien ongelmallisuus ei ole heillä tiedossa, vaan noiden merkkien annetaan vieläkin ratsastaa 80-luvun laatuimagolla.
 
Lexuksessa on sama mielikuva kuin Audissa. Se on samalla tavalla Toyota kuin Audi on Skoda. Asiaan voi myös vaikuttaa, että Lexuksen dieselmallisto on ollut todella kapea. Useammasta mallista ei ole saanut ollenkaan dieseliä ja siitäkin ilmeisesti vain 2.2l. Ei ole oikein voinut kilpailla pitkää matkaa ajavien rahoista ja toisaalta ei kilpailla Mersun ja BMW:n 3.0l-moottorien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä tuntuu siltä, että melkeinpä ihan sama mikä automerkki on kyseessä, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on ihan :poop:. Juurikin vaikka BMW:stä kuulee aika paljon pahaa, mutta toisaalta myös hyvää, eikä se esim. näissä listauksissa ole usein mitenkään kauhean huonolla sijalla. Mene ja tiedä.

 
Itselläni on yhdeksänvuotias (olen uutena ostanut) F11 530xd ammattikäytössä vielä kakkos/vara-autona ja puoli miljoonaa alkaa lähestyä.

Sen erikoisempia en muistaakseni ole kohdannut, kustannuksina suuremmat olis äkkiseltään muisteltuna etummaiset vetoakselit, kahdesti, ilmajouset taakse, kahdesti, laturi ja ennakoiden (turhaan!) jakopää ja runkolaakerit sekä hiljattain lämmityslaitteen puhallin sekä etu/takakardaanien boorit. Ajettu ihan täysin longlife huolloilla miten ajotietokone on halunnut, ensimmäiset nelisen vuotta kun ajoprofiili oli maantie parhaimmillaan 32tKm oli huoltoväli, kun ala sotkettiin ja muutuin "kaupunkilaistaksiksi" niin huoltoväli laski ~20tkm, yleensä vähän alle.

En pidä huonona autona, suhteutettuna aikaan ja ajettuun matkaan.
 
Kuinkahan ongelmallisia tämän ikäluokan VAG:t on?


VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.

Mutta melkein 7000 euroa tuollaisesta pommista? Ei mitään järkeä. Paljon halvemmalla saa paljon parempia autoja, kun ei tuijota jotain todella turhaa hevosvoimalukemaa, jolla ei arkiajossa tee yhtään mitään missään muualla kuin Saksan autobahneilla.
 
VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.

Mutta melkein 7000 euroa tuollaisesta pommista? Ei mitään järkeä. Paljon halvemmalla saa paljon parempia autoja, kun ei tuijota jotain todella turhaa hevosvoimalukemaa, jolla ei arkiajossa tee yhtään mitään missään muualla kuin Saksan autobahneilla.

Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.

Mitä tulee hevosvoimiin niin ei tuo 241 konia näin 2024 tunnu mitenkään massiiiviselta tehoreseviltä.
 
Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.

Mitä tulee hevosvoimiin niin ei tuo 241 konia näin 2024 tunnu mitenkään massiiiviselta tehoreseviltä.
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
 
No aika eri vehkeistä nyt puhutaan. Toinen on malliston lähes huipulta ja toinen tavan proletaarimalli.
 
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.

Tuo Cupra ei ole se paras ajettavat tuon ajan hot hatcheistä eikä tarjoa isoimpia kikatteluja, mutta tuon ikäisistä taisi olla se tehokkain Golf R:ää ja paria muuta erikoisempaa lukuunottamatta.

2.0TFSI voi syödä öljyä ja oli pari muutakin tyyppivikaa. Muttei missään nimessä ongelmallisin kone ja uskaltaisin ostaa jos öljyä vaan kulu. Toki pitää pitää mielessä että voi olla saanut rajustikin kenkää, eikä välttämättä ole ollut koko aikaa vakiotehoilla. Tuo sama kone on esim Golf GTi:ssä ja Octavia vRS:ssä mutta tehoja 200hp. Skodassa turvallinen softateho oli 260hp ja tuossa Cuprassa taisi mennä 290hp asti, kunnes downpipe alkoi ahdistamaan ja sen vaihtamalla sai tehot olikohan 310-320hp alueelle ilman isompia riskejä (näin ulkomuistista vuosien jälkeen muistellessa). Manuaali on se turvallinen valinta ja kytkinkin kestää ihan hyvin vääntöjä. Itsellä Octaviassa otettiin 245hp/383nm tehot, tarkoituksella hiukan miedonnetulla softalla (auton aiempi historia ei tiedossa ja oli pieni fiilis eri osien kulumisesta että kenkää on saanut aika rajustikin).
 
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.

Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:

Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.
 
Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.
Varmasti ei ole mopo kiikarissa.

Kyselit hkultalalta mikä teki 16v espanjalaisesta pommin 7 k hintaan, niin vastasin siihen, että 16 v espanjalaisuus teki autosta pommin suhteessa pyydettävään korkeahkoon hintaan. Hinnan selitys on tietysti tehot ja muu sportti. Ne nostivat esimerkin perusteella hintaa noin 50 % ja silti piti tyytyä kolme vuotta vanhempaan. Jos tuon kuitenkin hyväksyy, ja sitä nimenomaan hakee, niin sellainen pitää hommata.


@Pyrres kyllä se 3 vuotta valmiiksi vanhempi tekee ikäviä tuossa ikäluokassa. Korroosio ja UV ovat vanhentaneet kaikkia osia. Itselläni on mennyt jarruputket ja muuta 15-16 -vuotiaasta. Johdotukset, maadoitukset, alipaineletkut, anturit, laturi, kompura ym. voivat alkaa reistailemaan. Korin kanssakin joutuu aikaisemmin taistelemaan ruostetta vastaan, jos aloittaa ajamisen 16-vuotiaalla vs. 13-vuotiaalla.
 
Onkos kokemuksia Volvo V90 T8 TwE AWDstä?

Pitäs vaihtaa nykynen XC60 ja saisin hyvän vaihtohyvityksen....
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.
 
Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.
Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.
 
Vähän kyllä tuntuu siltä, että melkeinpä ihan sama mikä automerkki on kyseessä, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on ihan :poop:. Juurikin vaikka BMW:stä kuulee aika paljon pahaa, mutta toisaalta myös hyvää, eikä se esim. näissä listauksissa ole usein mitenkään kauhean huonolla sijalla. Mene ja tiedä.

Tässä toinen listaus, taisi olla 1-5 vuotta vanhoja kulkineita.

Sama tutkimus, mutta listauksia tyypin mukaan.
 
Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.

Tää on tosiaan harmi ettei Lexus ole laittanut tota ns. highend hybridiä juuri mihinkään malleihin. IS tai ES esimerkiksi 450h:n tekniikalla olisi melko mehevä laite. Plugarit ovat hyviä mutta aivan helvetin kalliita ja kilpailevat premiumit tarjoaa liian kovaa kisaa siihen rakoon.
 
Varmasti ei ole mopo kiikarissa.

Kyselit hkultalalta mikä teki 16v espanjalaisesta pommin 7 k hintaan, niin vastasin siihen, että 16 v espanjalaisuus teki autosta pommin suhteessa pyydettävään korkeahkoon hintaan. Hinnan selitys on tietysti tehot ja muu sportti. Ne nostivat esimerkin perusteella hintaa noin 50 % ja silti piti tyytyä kolme vuotta vanhempaan. Jos tuon kuitenkin hyväksyy, ja sitä nimenomaan hakee, niin sellainen pitää hommata.

Alkuperäinen kysyjä varmasti olisi arvostanut essonbaareilun sijaan konkreettisia tyyppivikoja ja muita kompastuskiviä. Totta helvetissä 16 vuotta vanhassa kiesissä voi olla vaikka mitä, mutta aiheesta voinee silti käydä asiallista keskustelua ihanpaskaäläosta-huutelun sijaan :rolleyes:
 
Onkos kokemuksia Volvo V90 T8 TwE AWDstä?

Jos uusi niin ehkä, ota lisätakuuta jos niitä Volvolla on saatavilla ja aiot pitää vuosia.

Jos käytetty niin Google: ERAD. Aika ikäviä keskusteluja on VRCF ja ulkomaisissa.
 
On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.

Tuo Cupra ei ole se paras ajettavat tuon ajan hot hatcheistä eikä tarjoa isoimpia kikatteluja, mutta tuon ikäisistä taisi olla se tehokkain Golf R:ää ja paria muuta erikoisempaa lukuunottamatta.

2.0TFSI voi syödä öljyä ja oli pari muutakin tyyppivikaa. Muttei missään nimessä ongelmallisin kone ja uskaltaisin ostaa jos öljyä vaan kulu. Toki pitää pitää mielessä että voi olla saanut rajustikin kenkää, eikä välttämättä ole ollut koko aikaa vakiotehoilla. Tuo sama kone on esim Golf GTi:ssä ja Octavia vRS:ssä mutta tehoja 200hp. Skodassa turvallinen softateho oli 260hp ja tuossa Cuprassa taisi mennä 290hp asti, kunnes downpipe alkoi ahdistamaan ja sen vaihtamalla sai tehot olikohan 310-320hp alueelle ilman isompia riskejä (näin ulkomuistista vuosien jälkeen muistellessa). Manuaali on se turvallinen valinta ja kytkinkin kestää ihan hyvin vääntöjä. Itsellä Octaviassa otettiin 245hp/383nm tehot, tarkoituksella hiukan miedonnetulla softalla (auton aiempi historia ei tiedossa ja oli pieni fiilis eri osien kulumisesta että kenkää on saanut aika rajustikin).

EA113 -moottorina suhteellisen toimintavarma ja kestää aika hyvin löylyn lisäämistä, tässä vähän tarkempaa listaa yleisimmistä ongelmakohdista:
- Nokkien välinen ketjun kiristin ja ketju
- Öljynsyöntitaipumusta, ei kuitenkaan mitään mikä olisi (yleisellä tasolla) verrattavissa EA888 gen 1-2 koneisiin. Huonoja yksilöitä toki on.
- Alkuperäinen oranssi öljytikku hajoaa murusiksi, kannattaa uusia jos alkuperäinen. Uusi korvaava keltainen.
- Tyyppivika korkeapainepumpun paininkupissa, varsinkin jos korkeapainepuolen paineita aletaan nostamaan. Uuden paininkupin vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä noin 5 min, kun tietää mitä tekee. Mutta lisää vuosittaista huoltokustannusta. Saa myös muutossarjaa EA888 vastaavaksi rullakupilla, mutta osien hinta noin +500 € ja edellyttää venakopan päädyn sorvailua tai valmiiksi sorvattua yksilöä.
- Virikäytössä DSG yleensä varmempi kuin manuaali. Manuaalissa kaksoismassalle huonosti korvaavia kytkimiä. Singlelle on, mutta käytettävyys kärsii. Tosin yleensä järkevillä tehoilla (+350 hp) puhutaan enemmin ässästä tai ärrästä nelivedon vuoksi. DSG tosin tuo sitten omat potentiaaliset murheet noissa +15v autoissa.
- EA113:n yleiset öljynpaineongelmat + öljypumppu-tasapainohässäkkähirviön tasapainoakselin laakeamiset. Minimissään mielellään tasapanoakselien deletointi freewheelillä, jos aikoo autoa pitää kauemmin kuin 10tkm. LL öljyllä ajettua ei tule mennä missään nimessä huuhtelemaan ilman ö-pohjan aukaisua, ö-pumpun sihti tukkeutuu herkästi irti lähtevästä skeidasta.
- PCV- valve ongelmia plus venakoppa saattaa vuotaa. Siellä on PCV:n kanavistoja fiksusti integroitu sen venakotelon sisään ja niissä voi pettää liimaukset kun ikää näissä alkaa jo olemaan.
- Imusarjat karstoittuu
- Turbon painepuolen sähköisesti ohjatut venttiilit kulutustavaraa, itsellä muutama uusi aina hyllyssä valmiiksi. Korvaavia tuning -osia tosin löytyy ainakin bypassiin, jos ei jaksa oem-pelleilyä. Noissa pikkuversioissa tosin taisi olla turbossa kiinni, mutta saa muutossarjaa jossa se tuodaan koneen etuosaan ässän ja ärrän tapaan. Vai olikohan cuprassakin.. saatto olla.
 
Joo kyllä minä nyt siis tosiaan ymmärrän, että noin 15 vuotta vanha ja 200 000 ajettu auto ei ole uusi, ja huoltoja olisi täten väistämättä edessä. Lähinnä tosiaan mietityttää, että onko tuollainen suurella todennäköisyydellä ihan täysi pommi.

Ja jos tosiaan tähtäimessä on auto joka vain kulkee paikasta A paikkaan B mahdollisimman pienillä kustannuksilla, eikä muilla ominaisuuksilla ole niin väliä, niin silloin varmaan se Toyota Corolla tms. on ihan hyvä valinta. Mutta se ei nyt ollut tässä ajatuksena.

Nämä siis yleisenä kommentointina tähän keskusteluun, jonka onnistuin herättämään.
 
Maksimoita on ollu täällä vielä ~03 nurkille, ne on ihan hyviä laitteita. Toki tuolla on ikää, mutta suht edullinen huoltaa ja ylläpitää, bensaa kuluu.
 
Jos hakukriteerit noin väljät että katsellaan cupra leonia ja nissan maximaa, niin osta vanha LS Lexus. Paremman näköinen kuin Maxima, parempi ajaa, hienompi kori ja kestää ikuisesti. Tavan japseista poiketen näissä ei ruostekaan tunnu kovin suurelta ongelmalta vaikka vanhoja ovatkin. V8 ei vie juurikaan enempää bensaa kuin alitehoinen v6 ja on kuitenkin "moottori".



 
Viimeksi muokattu:
Jos hakukriteerit noin väljät että katsellaan cupra leonia ja nissan maximaa, niin osta vanha LS Lexus. Paremman näköinen kuin Maxima, parempi ajaa, hienompi kori ja kestää ikuisesti. Tavan japseista poiketen näissä ei ruostekaan tunnu kovin suurelta ongelmalta vaikka vanhoja ovatkin. V8 ei vie juurikaan enempää bensaa kuin alitehoinen v6 ja on kuitenkin "moottori".



Tuollainen olisi toki aika hieno. Pitäisi vain lähteä aika kauas katsomaan paikan päällä, täällä pohjoisemmassa asuminen rajaa tällä tavalla valikoimaa. Myös esim. joku Toyota Crown voisi olla aika hieno.

Joku Nissan 350Z tai 370Z voisi olla myös hieno. Näitä näyttää olevan tälläkin hetkellä jonkin verran myynnissä, mutta kaikki ovat etelässä. Että niitäkin pitäisi lähteä katsomaan aika kauas.

Paljos asddsa :lla oli karkeesti budjetti?
Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.
 
Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.

- Oulussa näyttää olevan ainakin yksi 330i manuaali farkku bemmi ranta-juopolla alta 8 rahaa, käy vaikka se testaamassa, että miten se sattuu käteen. Ei sedani eroa ajettavuudeltaan, jos niitä haluaa sitten "jäädä" etsimään. 325i:ssä on vaan vähemmän tehoa, mutta käytännössä sama kulutus. Tai jos muuten Buimuri natsaa omiin intohimoihin, niin hakee sitten junalla etelästä jonkun sopivan sedanin. Ja jos on omat elämän kilometrit vielä siellä alkupäässä, niin farkkuhan on toisaalta aina sijoitus tulevaisuuteen. Sinne takapaksiin voi tulevaisuudessa laittaa kakarat, koirat ja pahasuisen puolison. Bemareissa saattaa saada BTCF:n kautta vaikka jonkun paikallisen harrastajan (pientä korvausta vastaan) käymään etelän kohteeseen tutustumaan etukäteen.

- Näyttäs olevan yksi manuaali takatuuppari V6 3.0 vm 2007 CLK mersu oulussa, kai silläkin jotain vois pelleillä. Mersuista en mitään muuta ymmärrä, kuin että mersun vapari diiselit on perseestä. Mutsil oli sellainen C-sarjalainen. Ihan armoton tykki, näen vielä 20 vuotta myöhemmin painajaisia.

- Sitten nelikkona ja manuaalina B6 sedan Audi A4:sta olis Roviksella, BUL- koneella (EA113). Tosin pitäs melkeen lastuttaa, että alkaa olemaan hauska. Vakiona 220 hp, mutta alavääntö on ihan ok. B7:siä saa kanssa, mutta itse välttelisin tosiaan niitä alkupään EA888 -koneita kuin syöpää, jos ei ole mäntäremonttia tehty. Sama koskee mm. faceliftattuja kakkoskoppasia RS ocuja.

Nissanit, Hondat, Suzukit ja Lexukset yms. Japani-autot on sitten hauskoja laitteita, jos laaksahtaa jokin osa mitä valmistetaan vain Japanissa. Naapuri odotti Hondaansa 4 kk airbägin ohjainyksikköä, alkoi kuulemma jo vähän palamaan käämi. Velipojalla aikoinaan meni 200sx Nissanista joku termariin liittyvä osa, se tuli pikatoimituksena, 2,5 kk. Ja hei appiukolla tuli Toyodan anjovikseen 2 kuukaudessa ohjaintehostin!
 
- Oulussa näyttää olevan ainakin yksi 330i manuaali farkku bemmi ranta-juopolla alta 8 rahaa, käy vaikka se testaamassa, että miten se sattuu käteen. Ei sedani eroa ajettavuudeltaan, jos niitä haluaa sitten "jäädä" etsimään. 325i:ssä on vaan vähemmän tehoa, mutta käytännössä sama kulutus. Tai jos muuten Buimuri natsaa omiin intohimoihin, niin hakee sitten junalla etelästä jonkun sopivan sedanin. Ja jos on omat elämän kilometrit vielä siellä alkupäässä, niin farkkuhan on toisaalta aina sijoitus tulevaisuuteen. Sinne takapaksiin voi tulevaisuudessa laittaa kakarat, koirat ja pahasuisen puolison. Bemareissa saattaa saada BTCF:n kautta vaikka jonkun paikallisen harrastajan (pientä korvausta vastaan) käymään etelän kohteeseen tutustumaan etukäteen.

- Näyttäs olevan yksi manuaali takatuuppari V6 3.0 vm 2007 CLK mersu oulussa, kai silläkin jotain vois pelleillä. Mersuista en mitään muuta ymmärrä, kuin että mersun vapari diiselit on perseestä. Mutsil oli sellainen C-sarjalainen. Ihan armoton tykki, näen vielä 20 vuotta myöhemmin painajaisia.

- Sitten nelikkona ja manuaalina B6 sedan Audi A4:sta olis Roviksella, BUL- koneella (EA113). Tosin pitäs melkeen lastuttaa, että alkaa olemaan hauska. Vakiona 220 hp, mutta alavääntö on ihan ok. B7:siä saa kanssa, mutta itse välttelisin tosiaan niitä alkupään EA888 -koneita kuin syöpää, jos ei ole mäntäremonttia tehty. Sama koskee mm. faceliftattuja kakkoskoppasia RS ocuja.

Nissanit, Hondat, Suzukit ja Lexukset yms. Japani-autot on sitten hauskoja laitteita, jos laaksahtaa jokin osa mitä valmistetaan vain Japanissa. Naapuri odotti Hondaansa 4 kk airbägin ohjainyksikköä, alkoi kuulemma jo vähän palamaan käämi. Velipojalla aikoinaan meni 200sx Nissanista joku termariin liittyvä osa, se tuli pikatoimituksena, 2,5 kk. Ja hei appiukolla tuli Toyodan anjovikseen 2 kuukaudessa ohjaintehostin!
Tuota bemaria ja CLK mersua voisi vaikka käydä katsomassa paikan päällä. Tuossa CLK:ssa se hyvä, että tavaratilaa on vielä jonkin verran esim. johonkin roadsteriin verrattuna.

Yllättävän painava tuo CLK on kyllä. Painoa melkein saman verran kuin tuossa farkku bemarissa.
 
- Oulussa näyttää olevan ainakin yksi 330i manuaali farkku bemmi ranta-juopolla alta 8 rahaa, käy vaikka se testaamassa, että miten se sattuu käteen. Ei sedani eroa ajettavuudeltaan, jos niitä haluaa sitten "jäädä" etsimään. 325i:ssä on vaan vähemmän tehoa, mutta käytännössä sama kulutus. Tai jos muuten Buimuri natsaa omiin intohimoihin, niin hakee sitten junalla etelästä jonkun sopivan sedanin. Ja jos on omat elämän kilometrit vielä siellä alkupäässä, niin farkkuhan on toisaalta aina sijoitus tulevaisuuteen. Sinne takapaksiin voi tulevaisuudessa laittaa kakarat, koirat ja pahasuisen puolison. Bemareissa saattaa saada BTCF:n kautta vaikka jonkun paikallisen harrastajan (pientä korvausta vastaan) käymään etelän kohteeseen tutustumaan etukäteen.

- Näyttäs olevan yksi manuaali takatuuppari V6 3.0 vm 2007 CLK mersu oulussa, kai silläkin jotain vois pelleillä. Mersuista en mitään muuta ymmärrä, kuin että mersun vapari diiselit on perseestä. Mutsil oli sellainen C-sarjalainen. Ihan armoton tykki, näen vielä 20 vuotta myöhemmin painajaisia.

- Sitten nelikkona ja manuaalina B6 sedan Audi A4:sta olis Roviksella, BUL- koneella (EA113). Tosin pitäs melkeen lastuttaa, että alkaa olemaan hauska. Vakiona 220 hp, mutta alavääntö on ihan ok. B7:siä saa kanssa, mutta itse välttelisin tosiaan niitä alkupään EA888 -koneita kuin syöpää, jos ei ole mäntäremonttia tehty. Sama koskee mm. faceliftattuja kakkoskoppasia RS ocuja.

Nissanit, Hondat, Suzukit ja Lexukset yms. Japani-autot on sitten hauskoja laitteita, jos laaksahtaa jokin osa mitä valmistetaan vain Japanissa. Naapuri odotti Hondaansa 4 kk airbägin ohjainyksikköä, alkoi kuulemma jo vähän palamaan käämi. Velipojalla aikoinaan meni 200sx Nissanista joku termariin liittyvä osa, se tuli pikatoimituksena, 2,5 kk. Ja hei appiukolla tuli Toyodan anjovikseen 2 kuukaudessa ohjaintehostin!
Kaikissa on nahkapenkit. Pohjoisessa välttelisin kyllä nahkapenkkejä kuin ruttoa jos on tarkoitus ajaa talvella. Ero normipenkkeihin on kirjamellisesti jäätävä.
 
Kaikissa on nahkapenkit. Pohjoisessa välttelisin kyllä nahkapenkkejä kuin ruttoa jos on tarkoitus ajaa talvella. Ero normipenkkeihin on kirjamellisesti jäätävä.
En mä syty niille kyllä kesälläkään. Perse hiessä pitkin baanoja. Tai en tiiä, ei oo koskaan ollut. Nahkasohvalla joskus istunut.
 
Kaikissa on nahkapenkit. Pohjoisessa välttelisin kyllä nahkapenkkejä kuin ruttoa jos on tarkoitus ajaa talvella. Ero normipenkkeihin on kirjamellisesti jäätävä.
Ei ole ongelma oman kokemuksen perusteella. Varsinkaan jos on penkinlämmittimet.
 
Tuota bemaria ja CLK mersua voisi vaikka käydä katsomassa paikan päällä.
Olen kyllä Niffetinin kanssa samoilla linjoilla, mutta jättäisin tuon farkkubemarin suosiolla väliin.

Tietysti ruosteet kuuluu asiaan noin vanhassa autossa, mutta minusta luukkujen ruosteet näyttää liian pahalta ottaen huomioon että tuossa korimallissa ruostesuojaus on jo ihan hyvällä tasolla. Jos auto on pidetty puhtaana niin ovien alareunat ei pitäisi vielä olla ruosteessa, ellei kyseessä ole valmistusvirhe. Lisäksi varustelistalta puuttuu olennaisia varusteita jotka vaikeuttaa auton pois myyntiä. Vakionopeudensäätimen ja automaatti-ilmastoinnin puute on aika pahoja kauneusvirheitä vaikka niitä ei tarvitsisikaan. BMW fanaatikkona minulle pakollisia varusteita olisi myös sporttipenkit ja ratti.

Muutenhan auto on aivan loistava, N52 + manuaaliloota, mutta ei ole realistista olettaa että nettiautosta löytyisi järkevästi hinnoiteltu ja siistikuntoinen yksilö kun puhutaan lähes 20 vuotta vanhasta bemarista. Tuollainen auto kannattaa ostaa ainoastaan sillä asenteella että se kunnostetaan ennen käyttöönottoa.

edit: huomasinpa vielä että puolet tuulilasista on aivan säpäleinä, myyntikuvat tietysti otettu silleen että näkyisi mahdollisimman vähän
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kakkosautoksi hommata vähän tilavampi auto jolla saa kuljetettua tavaraakin, mutta tarve ei ole kuitenkaan pakulle. Jos joku parin metrin rima mahtuisi sisälle niin varmasti pääsisi pitkälle.

Sillä tulee ajettua aika vähän joten bensa ja vetokoukku. Vakionopeuden säädin voisi olla kiva ja peruutustutka mutta ei pakollisia. Saa olla vanhakin.

Hinta varmaan jostain 4000 eurosta aina 10 000 euroon asti.

Kattelin että Volvo V70 ja joku Golf farmari menee tuohon hintahaarukkaan ja löytyy vaikka minkäänlaista autoa. Tiedän että V70 ainankin on todella tilava ja siinä takapenkin kaatuvat tasaiseksi.

Mitähän malleja kannattaisi katsella?
 
Pitäisi kakkosautoksi hommata vähän tilavampi auto jolla saa kuljetettua tavaraakin, mutta tarve ei ole kuitenkaan pakulle. Jos joku parin metrin rima mahtuisi sisälle niin varmasti pääsisi pitkälle.

Sillä tulee ajettua aika vähän joten bensa ja vetokoukku. Vakionopeuden säädin voisi olla kiva ja peruutustutka mutta ei pakollisia. Saa olla vanhakin.

Hinta varmaan jostain 4000 eurosta aina 10 000 euroon asti.

Kattelin että Volvo V70 ja joku Golf farmari menee tuohon hintahaarukkaan ja löytyy vaikka minkäänlaista autoa. Tiedän että V70 ainankin on todella tilava ja siinä takapenkin kaatuvat tasaiseksi.

Mitähän malleja kannattaisi katsella?

Jos nykymittapuulla suhteellisen korkea kulutus ei haittaa, niin V70 on hyvä vaihtoehto. Kolmannen sukupolven malleista ei ole kokemusta, mutta toisen sukupolven "pallokylki" eli 2000-2007 on kestävä ja toimiva auto. 2.4 litrainen vaparikone kestää huollettuna satoja tuhansia kilsoja, tosin eipä noita taida ollakaan alle 200tkm ajettuna markkinoilla. Etupään puslia ja muita kilkeitä voi joutua vaihtamaan, mutta varaosien hinnat ovat kohtuullisia.
 
Pitäisi kakkosautoksi hommata vähän tilavampi auto jolla saa kuljetettua tavaraakin, mutta tarve ei ole kuitenkaan pakulle. Jos joku parin metrin rima mahtuisi sisälle niin varmasti pääsisi pitkälle.

Sillä tulee ajettua aika vähän joten bensa ja vetokoukku. Vakionopeuden säädin voisi olla kiva ja peruutustutka mutta ei pakollisia. Saa olla vanhakin.

Hinta varmaan jostain 4000 eurosta aina 10 000 euroon asti.

Kattelin että Volvo V70 ja joku Golf farmari menee tuohon hintahaarukkaan ja löytyy vaikka minkäänlaista autoa. Tiedän että V70 ainankin on todella tilava ja siinä takapenkin kaatuvat tasaiseksi.

Mitähän malleja kannattaisi katsella?
Pakujahan on henkilöautokoossa. Ford Transit Connect, VW Caddy, Opel Combo jne.
Toisaalta jos takapenkkejä ei tarvitse, niin dieselfarmarista ne irroittamalla saa katsastettua pakettiauton ja vedettyä käyttövoimaveron minimiin. Toki jos kilometrejä ei tule paljoa, niin ei kannata
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tahansa pieni bensakoneellinen joka sopii budjettiin. Ja siihen vetokoukku ja klapikärry?
 
Millaisia pelejä ovat 2008-2013 Honda Accordit ? Onko pahoja tyyppivikoja tai ongelmia. Bensavehje hakusessa ja mieluusti automaatti, mutta manuaalikin menee.
 
09--> sedaneita oon ite katellu kun on hyviä kokemuksia käyttöautoina Hondista. 2.2 diesel tai 2.4 bensa ja vaihelaatikolle mulla se ja sama kunhan on muuten siisti. 2.0 bensa/automaatti oli kyl niin hengetön että ei mee jatkoon. Yhestä TypeS dieselistä jo hieroin kauppoja vaan ei johtanu mihinkää ja näky menneen kaupaksi.
Oiskohan se ruoste taas kerran pahin tyyppivika näissä?
 
09--> sedaneita oon ite katellu kun on hyviä kokemuksia käyttöautoina Hondista. 2.2 diesel tai 2.4 bensa ja vaihelaatikolle mulla se ja sama kunhan on muuten siisti. 2.0 bensa/automaatti oli kyl niin hengetön että ei mee jatkoon. Yhestä TypeS dieselistä jo hieroin kauppoja vaan ei johtanu mihinkää ja näky menneen kaupaksi.
Oiskohan se ruoste taas kerran pahin tyyppivika näissä?

2.4:sia on todella vähän. Farkkuna (joka ehdoton itselle) vain 3kpl. Ei varmasti tuollaisella kuuhun mennä, mutta kun saman koko luokan 116heppaisellakin pärjäsi niin eiköhän tuollakin.
Dieseleitä saisi tällä hetkellä huomattavasti paremmalla hinta/laatu-suhteella, mutta kun ajoa tulee 10tkm vuoteen ja ~40km/päivä niin DPF:n ja muiden dieselin myötä tulevien murheiden takia ei viitsi sellaista, vaikka muuten tykkään enemmän dieselistä.
Ruoste se saattaa olla, mutta tietty nuokin ovat yli 10v vanhoja joten en tiedä kuinka "helposti ruostuvasta" voi enää puhua.
 
Olen siinä käsityksessä, että se Hondan 2.4 vtec bensa on erittäin janoinen, varsinkin automaattina. Tutulla oli jokunen vuosi sitten. Itseä aavistuksen korpeaa kun toi oma nelikko syö sekalaisessa satkulla kympin, mutta onneksi se on sentäs Hondaan verrattuna vähän.
 
Olen siinä käsityksessä, että se Hondan 2.4 vtec bensa on erittäin janoinen, varsinkin automaattina. Tutulla oli jokunen vuosi sitten. Itseä aavistuksen korpeaa kun toi oma nelikko syö sekalaisessa satkulla kympin, mutta onneksi se on sentäs Hondaan verrattuna vähän.

Melkein jokainen tankillinen tulee laskettua. Omalla K24A1 automaatti CR-V:llä sekalaisessa ajossa 10-11L keskikulutusta. Keväällä ja syksyllä kun ei ilmastointia tarvitse huudattaa, päässyt välillä ihan yhdeksällä alkaviin lukemiin.

Eli kyllähän tuolle aine maistuu mutta ei tuo nyt pahimmasta päästä ole.

Painoa tietysti on ja 160hp yhdistettynä vanhahtavaan 4-loviseen tomaattiin, eihän tuo tosiaan mikään kylän nopein auto ole.
 
Bensaa Honda syö aika paljon. 2-litrainen Acco oli aikamoisen laiska kun vaihdoin 1,8-litraisesta Civicistä. Ruoste on pahin ongelma, sisälokarin taakse pääsee helposti kertymään muhjua, ja ruoste syö pellin sisältä ulos. Molemmissa Hondissa kävi samalla tavalla.

Mukava ajettava ja mielestäni eri luokkaa kuin perus-Toyotat.
 
Kohtuuhintaista "pikkuautoa" olen katsellut kulkineeksi - kilometrejä ei kauheasti tule (5-8k riippuen työajosta). Ajo pääosin maantietä eli olisi mukava kun olisi kohtuullinen niissä nopeuksissa, mutta jonkun verran joutuu ahtaasti parkkeeraamaan eli mitään "maantielaivaa" en halua. Ja pienemmässä autossa pienempi kulutus ja verot, mikä tietenkin plussaa.

Eroja ei paperilla hirveästi ole ja sinne 9-12k luokkaan menisi oma budjetti. Seurannassa ainakin Polo (18->), Ibiza (18->) Clio (20->) ja Rio (18->) - Fiesta (17->) vaikuttaisi paperilla hyvältä, mutta litran Ecoboost on kai käytetyssä jonkinmoinen riskitekijä ( ja siinä näytti hihnan vaihtokin olevan toista tonnia, tiedä sitten onko muutkin huoltokulut messeviä). Mahdollisesti myös luokkaa isompaa hiukan vanhempaa tai ajetumpaa esim. Megane (16->) tai i30 (16->). Nykykulkineessa kontin välipohja on todellä näppärä (saa alle säilöön kätevästi defakaapelia, lumilapiota, lasinpesunestettä jne.), mutta ilmeisestä ei kovin yleinen nykyään ole - toisaalta vaneria ja pari kakkosnelosta, niin eiköhän tuollaisen itsekin väsää jos pahasti jää kaipaamaan.

Onkohan näissä jotain mihin ei kannattaisi rahojaan iskeä vai täytyisikö vaan käydä kaikkia ajamassa siitä valikoimasta mitä tällä hetkellä kaupungista löytyy, tarkentaa malli mitä hakee ensi- ja toissijaisesti ja sitten katsella milloin sopivaa tulee lähistölle myyntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 125
Viestejä
4 669 512
Jäsenet
76 556
Uusin jäsen
Kimmortal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom