Mikä auto minulle?

Jos kädet ei tykkää viileästä kuten allekirjoittaneella, niin ei kyllä tule ostettua yhtäkään autoa ilman lämpiävää rattia, ei edes vaikka auto lämpiäisi viidessä minuutissa +20 asteeseen. Yllättäen riippuu paljon ihmisestä mikä on tarpeellista ja mikä ei.
Juu allekirjoitan tämän. Vanhasta Volvosta on jäänyt lämmittävää rattia ikävä, kun nykyisessä sähköautossa ei sitä ole.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.

Vähän lisää googlaamalla selvisi, että K-mallin Astroissa (joissa on start&stop, Suomessa vissiin kaikki) on M22-koodilla kulkeva vaihteisto, jonka pitäisi olla kestävämpi kuin M32.

Näin ollen lopulta tuli -17 Astra taloon. Reilu sata tonnia mittarissa, 1.4 turbokoneella ja parempi Innovation varustelutaso. 12k jäi hintaa. Focuksia kyttäsin pitkän aikaa, mutta ei tullut sopivaa yksilöä lähistölle.
 
Onko tietoa millasia noi k astran automaattilaatikot on?
litraisissa on robottilaatikko ja isommissa gm:n valmistetta olevat momentinmuunnin laatikot. Ei noista ainakaan netissä isompia kerrota. Robottilaatikko tietysti on omanlaisensa ajaa kun manuaalilaatikon kylkeen on vain liitetty tuo vaihtorobotti.
 
34tkm ajettu ilmoituksen mukaan :)
Vahva epäilys että ilmoitetusta lukemasta puuttuu nolla perästä, muuten katalysaattori tuskin olisi vaihtokunnossa eikä jarruja & kytkintä olisi tarvinnut noilla kilometreillä rempata.
 
Auto haiskahtaa ongelmilta
Ainoa suurempi ongelma E120 Corollissa on ruoste, muuten auto on sitä ikäluokkaa, että viat ovat yksinkertaisia ja halpoja korjata.

ps. Autossa on jo helmat mustalla massattu; Jos ei hitsattu, niin katsastajan hämäämiseksi.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.
Jos katti on risa, niin se näkyisi heti päästötestissä. Muistaakseni noihin on laitettu lambdan spaceri ja vika on sillä kuitattu.
Tuollainen Corolla, jos se on kunnossa, on niitä halvimpia käyttöautoja, vielä jos itse korjaa.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.

Mulla oli saman ikävuoden (tai 2001) Avensis 1.6 koneella. Huoleton moottori uudehkona, ainoa juttu minkä muistan on se että leimalla sitä piti kierrättää ns. kiukulla jotta meni päästöistä läpi.
 
Jos katti on risa, niin se näkyisi heti päästötestissä. Muistaakseni noihin on laitettu lambdan spaceri ja vika on sillä kuitattu.
Tuollainen Corolla, jos se on kunnossa, on niitä halvimpia käyttöautoja, vielä jos itse korjaa.
Itselläni parissa avensiksessa(1.6 ja 1.8)ja yhdessä corollassa(1.6) kattivalon syy oli rajussa öljynkulutuksessa. Samoin useammassa(5?)yksilössä mihin vaihdeltiin koneita naapurin kanssa.

Naapuri siis korjaa työkseen marjanpoimintafirmalle pääasiassa pelkästään noita vanhempia toyotia niin on tullut suunnilleen tutuksi. Huolettomiahan ne pääasiassa ovat, eivät marjafirmatkaan noita muuten käyttäisi. Hyvä vain tietää että mahdollisuus huonoonkin yksilöön on.
 
Toyotahan vaihtoi takuuseen vvt-i puolimoottoreita, jos huomasi pyytää aikanaan. Omissa Corollissa 1.4 ja 1.6 ei ole vaihdettu ja öljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin, vaikka liki puoli miljoonaa mittarissa. Pitää koputtaa puuta.

Jos vika on männänrenkaissa, kai ne on helpompi ja halvempi uusia, kuin koko kone? Tietääkseni renkaat saa vaihdettua lohko kiinni autossa.
 
Toyotahan vaihtoi takuuseen vvt-i puolimoottoreita, jos huomasi pyytää aikanaan. Omissa Corollissa 1.4 ja 1.6 ei ole vaihdettu ja öljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin, vaikka liki puoli miljoonaa mittarissa. Pitää koputtaa puuta.

Jos vika on männänrenkaissa, kai ne on helpompi ja halvempi uusia, kuin koko kone? Tietääkseni renkaat saa vaihdettua lohko kiinni autossa.
Saisi kaiketi, oli siinä jokin hankaluus renkaita vaihtaessa mutta en muista mikä. Marjafirmalla oli itsellään jo varsin mittava varaosa-auto kokoelma joten niistä sai vaihdettua koko tekniikan.
 
Onko Nissan Qashqai bensiini-autoissa kestävyydessä eroa 1.2 vs 1.6 moottoreissa?

Max 10k€ budjetti eli ~10v vanhoista 150k ajetuista autoista puhutaan tässä.

1.2 koneella saisi jopa 2016 mallia, kun taas 1.6 koneella budjettiin mahtuu vain tuoremmillaan 2013 mallia.

Mitä kuuklailin niin 1.6 pidettiin parempana kuin 1.2, mutta ilmeisesti TSI ja THP katastrofien tasolla ei ole kumpikaan vaan ihan semi-luotettavia?
 
Onko Nissan Qashqai bensiini-autoissa kestävyydessä eroa 1.2 vs 1.6 moottoreissa?

Max 10k€ budjetti eli ~10v vanhoista 150k ajetuista autoista puhutaan tässä.

1.2 koneella saisi jopa 2016 mallia, kun taas 1.6 koneella budjettiin mahtuu vain tuoremmillaan 2013 mallia.

Mitä kuuklailin niin 1.6 pidettiin parempana kuin 1.2, mutta ilmeisesti TSI ja THP katastrofien tasolla ei ole kumpikaan vaan ihan semi-luotettavia?
Jakopää tyyppivikana. Tuolla keskustelua->Nissan moottoririkko, mikä syynä?
 
Nykyisen Peugeot 107:n (2009 malli, käytännössä sama kuin saman ikäluokan Toyota Aygo) tilalle (peltikolaroitu ja ei mene enää katsastuksesta läpi painuneen helmapellin ja oven vuoksi) haussa uusi cityauto. Asun Helsingin keskustassa joten kompakti koko plussaa (saa helpommin kadunvarsiparkkiin).

Tuosta nykyisestä autosta olen pitänyt todella paljon:
Plussat: Pieni kulutus, kompakti koko, edulliset huollot ja ei isoja korjauksia/jättänyt koskaan tielle 5 vuoden aikana
Miinukset: Ajo-ominaisuudet talvella ja moottoritiellä, vain 4 paikkainen, hutera isommalla kuormalla.

Käyttö suurimmaksi osaksi Kehä3:n sisäpuolista suhailua ja välillä työmatkoja Tampereelle ja Turkuun. Yleensä ajelen yksin ja välillä muutama kaveri kyydissä. Kilsoja tulee vuodessa 10-15k.

Mikä mahtaisi olla kohtuuhintainen ja hyvän hinta-laatusuhteen upgrade tälle nykyiselle autolle? Helmikuussa katsastus ja katsotaan saako vielä pari kuukautta armonaikaa katsastuksesta.
 
Edeltävälle VW Up/ Seat Mii / Skoda Citigo. Tossa kokoluokassa nuo miinukset taitaa olla aika universaaleja merkistä ja mallista riippumatta
 
Ihan mielenkiinnosta, miten tuollaiseen 107 kokoluokan autoon sopii enemmän kuin 2 ihmistä sisään? Pitkänä miehenä pelkkä ajatuskin että pitäisi kömpiä jonnekkin 107 takapenkille saa lähes paniikkikohtauksen aikaiseksi :rofl:

Kerran Tallinnan laivalle jonottaessa katselin miten viereisessä autossa oli joku nuorimies Skoda Citigo ratissa, ahtaalta se näytti vaikka hän oli yksin autossa.
 
107:ssa sisätilat ovat yllättävänkin isot. Itselläni tuo 5-ovinen malli johon mahtuu helposti 4 normaalikokoista ihmistä. Säilytystilat takakontissa toki ovat ahtaat ja sinne mahtuu ehkä muutama ruokakassi.

Koon puolesta en poissulje tästä seuraavaa kokoluokkaa.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten tuollaiseen 107 kokoluokan autoon sopii enemmän kuin 2 ihmistä sisään? Pitkänä miehenä pelkkä ajatuskin että pitäisi kömpiä jonnekkin 107 takapenkille saa lähes paniikkikohtauksen aikaiseksi :rofl:

Kerran Tallinnan laivalle jonottaessa katselin miten viereisessä autossa oli joku nuorimies Skoda Citigo ratissa, ahtaalta se näytti vaikka hän oli yksin autossa.
Ainahan sitä voi panikoida kaikkea sen perusteella mitä luulee, tai miltä jokin näyttää.

Itse kävin juuri kaverin kanssa hiihtämässä Citigon sisarmalli SEAT Miillä. Minä olen 180 cm ja kaveri 193 cm. Kumpikin mahtui mukavasti suksineen kyytiin.

Kesällä on tullut ajettua mökille 3 hlö + 7 kg koira koppineen, perämoottori veneeseen, 5 l moottoriöljyä, 10 l öljynvaihtoastia mönkijään, kylmälaukku, ruokakasseja, pelastusliivit, vaatteita, mailoja, drone, märkäpuku ja 10 l vesikanisteri. Farkkuun tietysti olisi pakannut 5 minuuttia nopeammin, mutta vastapainoksi tuolla pienellä sähköautolla mökkimatka maksoi vain pari kolikkoa.

Liitteenä TM:n mitat SEAT Miille. Takapenkillä sanottiin olevan "mainio polvitila" ja lastenistuin asennettuna etupenkille mahtuu keskikokoinen.

Silloin kun olin nuori autoilija, Audin A4 pidettiin perheautona, joskin kalliina. Ei silloin kukaan panikoinut, jos pääsi tuliterän Audin takapenkille.

Verrataan mittoja, Mii (=Citigo)/Audi A4:
Kuskin pääntila 90-100/90-100
Takapenkin pääntila 93/87
Takaistuimen korkeus 38/34
Etu- + takapenkin jalka-/polvitilat 159-166/159-167

Takapenkin pääntilassa Mii on 6 cm parempi. Pitkäselkäinen arvostaa, kun hiukset/pää ei ole katossa. Audissa istutaan "potalla" 4 cm matalammalla. Ei hyvä pitkäsääriselle. Takapenkin polvitilassa Audi sentään voittaa 1 cm.

Peugeot 107 saattaa olla ahtaampi, mutta Citigo/up/Mii ovat yllättävän tilavia, joskin tavaratila on odotetun lyhyt (tosin odottamattoman korkea).
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-15-19-41-28-24_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-01-15-19-41-28-24_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    199,3 KB · Luettu: 132
  • Screenshot_2024-01-15-19-14-38-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-15-19-14-38-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    200,1 KB · Luettu: 140
  • Screenshot_2024-01-15-19-15-34-47_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-15-19-15-34-47_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    142,1 KB · Luettu: 113
  • Screenshot_2024-01-15-19-38-03-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-15-19-38-03-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    201,8 KB · Luettu: 105
Ainahan sitä voi panikoida kaikkea sen perusteella mitä luulee, tai miltä jokin näyttää.

Itse kävin juuri kaverin kanssa hiihtämässä Citigon sisarmalli SEAT Miillä. Minä olen 180 cm ja kaveri 193 cm. Kumpikin mahtui mukavasti suksineen kyytiin.

Kesällä on tullut ajettua mökille 3 hlö + 7 kg koira koppineen, perämoottori veneeseen, 5 l moottoriöljyä, 10 l öljynvaihtoastia mönkijään, kylmälaukku, ruokakasseja, pelastusliivit, vaatteita, mailoja, drone, märkäpuku ja 10 l vesikanisteri. Farkkuun tietysti olisi pakannut 5 minuuttia nopeammin, mutta vastapainoksi tuolla pienellä sähköautolla mökkimatka maksoi vain pari kolikkoa.

Liitteenä TM:n mitat SEAT Miille. Takapenkillä sanottiin olevan "mainio polvitila" ja lastenistuin asennettuna etupenkille mahtuu keskikokoinen.

Silloin kun olin nuori autoilija, Audin A4 pidettiin perheautona, joskin kalliina. Ei silloin kukaan panikoinut, jos pääsi tuliterän Audin takapenkille.

Verrataan mittoja, Mii (=Citigo)/Audi A4:
Kuskin pääntila 90-100/90-100
Takapenkin pääntila 93/87
Takaistuimen korkeus 38/34
Etu- + takapenkin jalka-/polvitilat 159-166/159-167

Takapenkin pääntilassa Mii on 6 cm parempi. Pitkäselkäinen arvostaa, kun hiukset/pää ei ole katossa. Audissa istutaan "potalla" 4 cm matalammalla. Ei hyvä pitkäsääriselle. Takapenkin polvitilassa Audi sentään voittaa 1 cm.

Peugeot 107 saattaa olla ahtaampi, mutta Citigo/up/Mii ovat yllättävän tilavia, joskin tavaratila on odotetun lyhyt (tosin odottamattoman korkea).

Monesti pikkuautoissa sekä etu- ja takapenkkien muotoilut edesauttaa matkustajien mahtumista. Vähän niin kuin lentokoneissa.

Aika kasa tavaraa on Miihin saatu upotettua, aika paljon saanut tavaroita myös sisälle ottaa takakontista.
 
Monesti pikkuautoissa sekä etu- ja takapenkkien muotoilut edesauttaa matkustajien mahtumista. Vähän niin kuin lentokoneissa.

Aika kasa tavaraa on Miihin saatu upotettua, aika paljon saanut tavaroita myös sisälle ottaa takakontista.
Arvasit oikein. Takapenkillä oli koiran häkin ja hihnan lisäksi pelastusliivit, musta vaatekassi ja yksi muovikassi takajalkatilassa. Vaimon reppu oli hänellä etupenkin jalkatilassa.

Mutta yllättävän paljon tavaratilaan upposi, kun välipohja oli pois ja hattuhylly napsautettu yläasentoonsa.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-15-23-26-39-56_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-01-15-23-26-39-56_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    169 KB · Luettu: 176
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.

 
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.


Tuskaa, Harmia, Pettymyksiä.
Jätä kauppaan.

-Jakoketju venyy
-Syö öljyä
-EGR tukkii imusarjan, venttiilit karstoittuu, palotila ylikuumeenee ja männät sanoo morjens
-Hukkaportin ohjauksessa väljää, paineet karkaa harakoille
-Polttoaineen korkeapainepumppu herkkä
-Vuotavia termostaattikoteloita
Jakoketjua päivitetty myöhemmin, mutta parannusta sekään ei tuonut.
 
Onko tietoa millasia noi k astran automaattilaatikot on?

Kuten edellä mainittu, litraisessa on robottivaihteisto, dieselissä ja isommissa bensakoneissa (1.4T) perinteinen momentinmuunninautomaatti.
Vaihtestot on GM:n Hydra-Maticeja, vuoteen 2019 saakka bensakoneissa taitaa olla malli 6T35 ja dieseleissä 6T45.

2019 eteenpäin kun vaihtui uusi Euro 6d speksit täyttävä voimalinja nokalle istutettiin tehokkaampiin bensakoneisiin (1.2T) VT40 CVT-vaihteisto ja dieseleihin 9T45 Hydra-Matic.

Nuo perinteiset laatikot on perinteisiä automaatteja hyvässä ja huonossa. Kestäviä ja luotettavia, aika miellyttäviä ja sulavia ajaa, mutta voimalinja on aika rauhallisen tuntuinen eikä tuolla oikein mitään sporttisen ajon fiiliksiä saa. Bensaa menee kylmillä keleillä aika railakkaasti ennen kuin vaihteisto lämpiää, muksu kun oli pieni tuli sitä koti-päiväkoti-työpaikka nurkka-ajoa tehtyä todella paljon ja talvella kulutus pahimmillaan yli 9 litraa sataselle, lämpimään aikaan meni samoja ajoja noin 7,5 litralla. Pidempää vetoa/matka-ajoa menee noin kuudella litralla vaikkei mitään säästele.

Itsellä farmarikorinen 1.4T 150hp vuodelta 2016.
 
Eli ei ainakaan litraista. Yhdellä robottivaihteistolla olen ajanut ja oli kyllä aika jäätävä kokemus, ettei sellaista ainakaan :btooth:
 
Tuskaa, Harmia, Pettymyksiä.
Jätä kauppaan.

-Jakoketju venyy
-Syö öljyä
-EGR tukkii imusarjan, venttiilit karstoittuu, palotila ylikuumeenee ja männät sanoo morjens
-Hukkaportin ohjauksessa väljää, paineet karkaa harakoille
-Polttoaineen korkeapainepumppu herkkä
-Vuotavia termostaattikoteloita
Jakoketjua päivitetty myöhemmin, mutta parannusta sekään ei tuonut.
Juu, mulla 308 roikkui aikansa mukana kaavailuissa, samoin 2008. Tieto lisäsi tuskaa.
 
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.

ÄLÄ KOSKE THP-MOOTTORILLA OLEVAAN!

Näin niinkuin isolla kirjoitettuna. Säästyt monelta murheelta.
 
Nää on muuten näitä asioita et ihmettelen aina et miksi auton hankinnasta on tehty niin vaikeaa asiaan vihkiytymättömälle. Käytännössä mitään käytettyä autoa ei voi ostaa ilman että ensin yli tunnin kuuklailee kokemuksia juuri kyseisestä moottorista ja muista ominaisuuksista.

Kuitenkin hankintana auto vertautuu mielestäni enemmän vaikka televisioon kuin asuntoon, mutta selvitystyö käytetyssä autossa on lähes sama kuin asunnossa.
1) pitää katsoa onko hinta kohtuullinen suhteessa muihin samanlaisiin
2) pitää selvittää edellinen omistaja ja vakoilla esim facebookista että onko hän kunnollinen
3) pitää selvittää huoltohistoria.

Jos joku pistäisi pystyyn käytettyjen auton liikkeen joka lupaisi myydä vain oikein hinnoiteltuja ja laadukkaita autoja tarpeeseen niin olisin heti asiakas.
 
Kuitenkin hankintana auto vertautuu mielestäni enemmän vaikka televisioon kuin asuntoon, mutta selvitystyö käytetyssä autossa on lähes sama kuin asunnossa.
Telkkarin kun ostat, sun ei tarvitse varautua kalliiisiin huoltoihin. Joko se toimii tai sitten se hajoaa. Lisäkustannus tulee vasta uuden telkkarin ostossa. Auto kun hajoaa, et pääse lähtöpaikasta liikkeelle tai sitten vielä pahempi, eli jäät tien päälle. Ja sen jälkeen hikoillaan korjauskustannuksia odotellessa. Ennen sitä hajoamista olet todennäköisesti maksanut tukun rahaa siitä, että se pidetään suurinpiirtein ajokunnossa. Niillä kustannuksilla ostaa yleensä kevyesti uuden telkkarin vuoden-parin välein. Melko usein se kottero kärsii tyyppivioista. Niiden laukeaminen on jotenkin ennustettavissa. Siksi se googlailu kannattaa.
 
Aatelkaapas vielä parikymmentä vuotta sitten se oli aikalailla Esson ST1:sen baarin ja vastaavien ellet tuntenut parempia tietolähteitä, varassa ylipäätään miten sait tietoa.

"Kuinka luotettava -86 vuosimallin Bluebird 1,8" kysymys vuonna -94 ei ollut tieteiskoneella selvitettävissä, vaikka jonnekin Mikrobitin BBS purkkiin olisitkin iskenyt modeemilla koodia. :comp:
 
Toivottavasti ei mene liikaa ot-puolelle, mutta oon monesti miettiny et jos uskoisi kaikki stereotypiat ja irvileukojen haukut niin Volvo ja Saab lienee ainoat autot joissa ei ole mitään varsinaista vikaa tai kykyä haukkua omistajaa tyyliin ”se on pienimunainen ku ajaa bemarilla” tai ”mercedes benz - kunnes ruoste meidät erottaa” :hmm:
 
Toivottavasti ei mene liikaa ot-puolelle, mutta oon monesti miettiny et jos uskoisi kaikki stereotypiat ja irvileukojen haukut niin Volvo ja Saab lienee ainoat autot joissa ei ole mitään varsinaista vikaa tai kykyä haukkua omistajaa tyyliin ”se on pienimunainen ku ajaa bemarilla” tai ”mercedes benz - kunnes ruoste meidät erottaa” :hmm:

Osta Volvon voimanpesä, korjaa koko kesä.
Sämst Av Alla Bilar

Kyllä kaikista merkeistä löytyy vitsiä väännettäväks. :)
 
Joo, varmaan parempi sitten unohtaa tuollaiset THP-moottoriset. Eipä noita ranskalaisia kyllä kai muutenkaan kauheasti kehuta.

Ei kyllä ole helppoa käytetyn auton etsintä. Toyotat on oman kokemuksen perusteella huonoja ajaa, ja olen kuullut vähän samaa muistakin japseista. VAGeista taas kuulee muuten aika paljon pahaa. Jos rajaa pois Japanilaiset, Korealaiset, Ranskalaiset ja VAGit niin valikoima vain käy aika niukaksi. Bemereista, mersuista ja volvoista saa maksaa vähän enemmän, jos haluaa kohtuullisilla kilometreillä olevan ja sellaisen joka ei syö bensaa hirveitä määriä. Diesel ei ehkä oikein kannata omaan käyttöön.
 
Joo, varmaan parempi sitten unohtaa tuollaiset THP-moottoriset. Eipä noita ranskalaisia kyllä kai muutenkaan kauheasti kehuta.

Ei kyllä ole helppoa käytetyn auton etsintä. Toyotat on oman kokemuksen perusteella huonoja ajaa, ja olen kuullut vähän samaa muistakin japseista. VAGeista taas kuulee muuten aika paljon pahaa. Jos rajaa pois Japanilaiset, Korealaiset, Ranskalaiset ja VAGit niin valikoima vain käy aika niukaksi. Bemereista, mersuista ja volvoista saa maksaa vähän enemmän, jos haluaa kohtuullisilla kilometreillä olevan ja sellaisen joka ei syö bensaa hirveitä määriä. Diesel ei ehkä oikein kannata omaan käyttöön.

Ainakaan Euro-premiumeihin ei kannata investoida, jos huolettomuutta haluaa. Eipä sen puoleen moneen muuhunkaan merkkiin. Vanhemmista malleista tosin löytyy hyviä malleja, mutta hyvän yksilön etsiminen on jo tosi vaikeaa niiden iän vuoksi.

Japanista löytyy vielä kestävyyttä, kunhan valitsee automallin ja tekniikkaversion huolellisesti ja tietysti lopuksi vielä hyvän yksilön. Jos haluaa yhdistää kestävyyttä ja ajettavuutta, niin bensamoottoristen Hondien joukosta voi löytyä sellainen auto - mutta kori kyllä sitten ruostuu itämaiseen tapaan.

Läksyt pitää tehdä, siitä ei nykyään mihinkään pääse. Pelkästään automerkin valinta ei myöskään todellakaan riitä. Selvitystyö kyllä lyö toki leiville - säästät useita tuhansia euroja potentiaalisia korjauskuluja tai arvonalenemaa usein jo parissa vuodessa kun valitset oikein.

Vielä vähän harvinaisempi huomio: Yksi yleinen ajatusvirhe nykyään on kiertää kaukaa kaikki automallit, joissa on jokin oleellinen tyyppivika. No silloin joutuu kiertämään kaukaa nykyajan autoista 98%. Sen sijaan että yrittäisi näinä kasautuvien ongelmien aikana löytää sen varman tapauksen, niin arvioi mieluummin esiintyvien tyyppivikojen vakavuus ja kustannukset sekä se miten usein kyseinen vika yleensä toistuu.

Ennaltaehkäisevällä huollolla moni ongelma ratkeaa ja kustannukset sekä tarvittava vaivannäkö voi jäädä lopulta aika vähäiseksi. Ongelmat tulevat usein siitä, että kuvitellaan voitavan saada tänä päivänä samaa huolettomuutta kuin 20 vuotta sitten. Siis vikoja ei korjata ennaltaehkäisevästi ja sitten tulee tuhansien remontteja yksi toisensa perään kun "yllättävästi" jotain hajosi kunnolla. Esimerkiksi jakoketjut kestivät aikoinaan 300-500 tkm. Jos nykyketju kestää 100 tkm niin budjetoi se osaksi huolto-ohjelmaa: problem solved.

Monesti saat myös vähän huonomaineisen automallin alihintaan siihen nähden kuinka kalliiksi ongelmakohtien korjaaminen oikeasti tulee. Nimittäin korjaamista tulee niissä varmemmissakin autoissa, eikä sekään ilmaista ole, jos vaikka huonomaineista vähän halvempaa olisikin.
 
Hondat taitavat olla ajoltaan parempia kuin tojotat, jos kaipaat sporttisempaa alustaa
Kokeilemallahan tuo selviäisi. Hondia myös kehutaan luotettaviksi, kuten muitakin japseja. Ja ainakin Accordit on omaan silmään ihan tyylikkäitä.
 
Herättääkö mielipiteitä palstan tietäjissä? Ehkä lähinnä arveluttaa tuon madalluksen vaikutus käytännöllisyyteen (ottaen huomioon hidasteet yms.), sekä bensan kulutus.

Mulla oli tollanen reilu 130 tkm (170 -> 305 tkm) eikä kyllä ollut mitään kallista vikaa eikä muutenkaan oikeastaan mitään ongelmia. Pyöränlaakereita ja takajarrusatuloita taisi "pahimmillaan" mennä. Oli tosin 2l koneella.

Ei ole kovin taloudellinen, seka-ajossa tais mennä n. 9 litraa, missä toki kohtalaisesti kaupunkiakin, jossa tuollainen painava bensakärry ei ole omimmillaan.

Itse en koskaan ottaisi madallettua, koska se haittaa normaalikäytössä ajoa melkoisesti (ei siis mielestäni sovi käyttöautoon).
 
Hiukan on liikaa hintaa. Tai en ainakaan itse maksaisi tuollaista summaa noin vanhasta ja noin paljon ajetusta.
 
Pikaisella vilkaisulla samanikäisiä ja yhtä paljon ajettuja Accordeja saa puoleen hintaan. Nahkapenkeistä en maksaisi kolmea tonnia.
 
Itellä oli Accord 2003 2.4 koneella 200tkm - 330tkm. Kytkimen pääsylinteri, kampiakselinstefa, xenonien ballastit ja takajarrusatula oli ainoat osat mitä tarvi vaihtaa. Manuaaliaskilla omissa ajoissa kulutus oli 7.5 litraa satasella. Erittäin toimiva auto.
 
Moi, etsinnässä pienikulutuksinen automaattivaihteinen, bensiini- tai dieselauto(tai itselataava hybridi) noin 7500e budjetilla. Enintään 225tkm ajoa. Aiemmin ollut Mazda6 2009 viistoperä, mikä oli kooltaansa mieleinen. Mazda6:ssa on vain liian iso kulutus. Eli mielellään ei hirveästi tätä autoa pienempää, ehkä minimissään Skoda Rapidin kokoinen peräkontti(tilavuus ~445l).

Vaihtoehtoina olen tähän asti katsonut Skoda Octavia, Skoda Rapid, Skoda Fabia Combi, Audi A4, Toyota Prius ja Volkswagen Golf Plus. Tyyppivikaisia(jakopääketjujen osalta) en ole katsellut. Onko teillä ehdottaa jotain muutakin merkkiä/mallia, kuin em.? Kiitos!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 322
Viestejä
4 509 484
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom