Mikä auto minulle?

Monesti pikkuautoissa sekä etu- ja takapenkkien muotoilut edesauttaa matkustajien mahtumista. Vähän niin kuin lentokoneissa.

Aika kasa tavaraa on Miihin saatu upotettua, aika paljon saanut tavaroita myös sisälle ottaa takakontista.
Arvasit oikein. Takapenkillä oli koiran häkin ja hihnan lisäksi pelastusliivit, musta vaatekassi ja yksi muovikassi takajalkatilassa. Vaimon reppu oli hänellä etupenkin jalkatilassa.

Mutta yllättävän paljon tavaratilaan upposi, kun välipohja oli pois ja hattuhylly napsautettu yläasentoonsa.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-15-23-26-39-56_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-01-15-23-26-39-56_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    169 KB · Luettu: 183
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.

 
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.


Tuskaa, Harmia, Pettymyksiä.
Jätä kauppaan.

-Jakoketju venyy
-Syö öljyä
-EGR tukkii imusarjan, venttiilit karstoittuu, palotila ylikuumeenee ja männät sanoo morjens
-Hukkaportin ohjauksessa väljää, paineet karkaa harakoille
-Polttoaineen korkeapainepumppu herkkä
-Vuotavia termostaattikoteloita
Jakoketjua päivitetty myöhemmin, mutta parannusta sekään ei tuonut.
 
Onko tietoa millasia noi k astran automaattilaatikot on?

Kuten edellä mainittu, litraisessa on robottivaihteisto, dieselissä ja isommissa bensakoneissa (1.4T) perinteinen momentinmuunninautomaatti.
Vaihtestot on GM:n Hydra-Maticeja, vuoteen 2019 saakka bensakoneissa taitaa olla malli 6T35 ja dieseleissä 6T45.

2019 eteenpäin kun vaihtui uusi Euro 6d speksit täyttävä voimalinja nokalle istutettiin tehokkaampiin bensakoneisiin (1.2T) VT40 CVT-vaihteisto ja dieseleihin 9T45 Hydra-Matic.

Nuo perinteiset laatikot on perinteisiä automaatteja hyvässä ja huonossa. Kestäviä ja luotettavia, aika miellyttäviä ja sulavia ajaa, mutta voimalinja on aika rauhallisen tuntuinen eikä tuolla oikein mitään sporttisen ajon fiiliksiä saa. Bensaa menee kylmillä keleillä aika railakkaasti ennen kuin vaihteisto lämpiää, muksu kun oli pieni tuli sitä koti-päiväkoti-työpaikka nurkka-ajoa tehtyä todella paljon ja talvella kulutus pahimmillaan yli 9 litraa sataselle, lämpimään aikaan meni samoja ajoja noin 7,5 litralla. Pidempää vetoa/matka-ajoa menee noin kuudella litralla vaikkei mitään säästele.

Itsellä farmarikorinen 1.4T 150hp vuodelta 2016.
 
Eli ei ainakaan litraista. Yhdellä robottivaihteistolla olen ajanut ja oli kyllä aika jäätävä kokemus, ettei sellaista ainakaan :btooth:
 
Tuskaa, Harmia, Pettymyksiä.
Jätä kauppaan.

-Jakoketju venyy
-Syö öljyä
-EGR tukkii imusarjan, venttiilit karstoittuu, palotila ylikuumeenee ja männät sanoo morjens
-Hukkaportin ohjauksessa väljää, paineet karkaa harakoille
-Polttoaineen korkeapainepumppu herkkä
-Vuotavia termostaattikoteloita
Jakoketjua päivitetty myöhemmin, mutta parannusta sekään ei tuonut.
Juu, mulla 308 roikkui aikansa mukana kaavailuissa, samoin 2008. Tieto lisäsi tuskaa.
 
Minkähänlainen valinta tällainen Peugeot 308 olisi jos haussa on taloudellinen käyttöauto? Näistä Ranskalaisista kuulee aika paljon pahaa, ja myös tuota THP konetta on kai sanottu ongelmalliseksi, mutta kuinka paljon noissa jutuissa on perää? Kattava varustetaso, mutta se ei paljoa lämmitä mieltä jos auto on tekniikan puolesta ihan jätettä.

ÄLÄ KOSKE THP-MOOTTORILLA OLEVAAN!

Näin niinkuin isolla kirjoitettuna. Säästyt monelta murheelta.
 
Nää on muuten näitä asioita et ihmettelen aina et miksi auton hankinnasta on tehty niin vaikeaa asiaan vihkiytymättömälle. Käytännössä mitään käytettyä autoa ei voi ostaa ilman että ensin yli tunnin kuuklailee kokemuksia juuri kyseisestä moottorista ja muista ominaisuuksista.

Kuitenkin hankintana auto vertautuu mielestäni enemmän vaikka televisioon kuin asuntoon, mutta selvitystyö käytetyssä autossa on lähes sama kuin asunnossa.
1) pitää katsoa onko hinta kohtuullinen suhteessa muihin samanlaisiin
2) pitää selvittää edellinen omistaja ja vakoilla esim facebookista että onko hän kunnollinen
3) pitää selvittää huoltohistoria.

Jos joku pistäisi pystyyn käytettyjen auton liikkeen joka lupaisi myydä vain oikein hinnoiteltuja ja laadukkaita autoja tarpeeseen niin olisin heti asiakas.
 
Kuitenkin hankintana auto vertautuu mielestäni enemmän vaikka televisioon kuin asuntoon, mutta selvitystyö käytetyssä autossa on lähes sama kuin asunnossa.
Telkkarin kun ostat, sun ei tarvitse varautua kalliiisiin huoltoihin. Joko se toimii tai sitten se hajoaa. Lisäkustannus tulee vasta uuden telkkarin ostossa. Auto kun hajoaa, et pääse lähtöpaikasta liikkeelle tai sitten vielä pahempi, eli jäät tien päälle. Ja sen jälkeen hikoillaan korjauskustannuksia odotellessa. Ennen sitä hajoamista olet todennäköisesti maksanut tukun rahaa siitä, että se pidetään suurinpiirtein ajokunnossa. Niillä kustannuksilla ostaa yleensä kevyesti uuden telkkarin vuoden-parin välein. Melko usein se kottero kärsii tyyppivioista. Niiden laukeaminen on jotenkin ennustettavissa. Siksi se googlailu kannattaa.
 
Aatelkaapas vielä parikymmentä vuotta sitten se oli aikalailla Esson ST1:sen baarin ja vastaavien ellet tuntenut parempia tietolähteitä, varassa ylipäätään miten sait tietoa.

"Kuinka luotettava -86 vuosimallin Bluebird 1,8" kysymys vuonna -94 ei ollut tieteiskoneella selvitettävissä, vaikka jonnekin Mikrobitin BBS purkkiin olisitkin iskenyt modeemilla koodia. :comp:
 
Toivottavasti ei mene liikaa ot-puolelle, mutta oon monesti miettiny et jos uskoisi kaikki stereotypiat ja irvileukojen haukut niin Volvo ja Saab lienee ainoat autot joissa ei ole mitään varsinaista vikaa tai kykyä haukkua omistajaa tyyliin ”se on pienimunainen ku ajaa bemarilla” tai ”mercedes benz - kunnes ruoste meidät erottaa” :hmm:
 
Toivottavasti ei mene liikaa ot-puolelle, mutta oon monesti miettiny et jos uskoisi kaikki stereotypiat ja irvileukojen haukut niin Volvo ja Saab lienee ainoat autot joissa ei ole mitään varsinaista vikaa tai kykyä haukkua omistajaa tyyliin ”se on pienimunainen ku ajaa bemarilla” tai ”mercedes benz - kunnes ruoste meidät erottaa” :hmm:

Osta Volvon voimanpesä, korjaa koko kesä.
Sämst Av Alla Bilar

Kyllä kaikista merkeistä löytyy vitsiä väännettäväks. :)
 
Joo, varmaan parempi sitten unohtaa tuollaiset THP-moottoriset. Eipä noita ranskalaisia kyllä kai muutenkaan kauheasti kehuta.

Ei kyllä ole helppoa käytetyn auton etsintä. Toyotat on oman kokemuksen perusteella huonoja ajaa, ja olen kuullut vähän samaa muistakin japseista. VAGeista taas kuulee muuten aika paljon pahaa. Jos rajaa pois Japanilaiset, Korealaiset, Ranskalaiset ja VAGit niin valikoima vain käy aika niukaksi. Bemereista, mersuista ja volvoista saa maksaa vähän enemmän, jos haluaa kohtuullisilla kilometreillä olevan ja sellaisen joka ei syö bensaa hirveitä määriä. Diesel ei ehkä oikein kannata omaan käyttöön.
 
Joo, varmaan parempi sitten unohtaa tuollaiset THP-moottoriset. Eipä noita ranskalaisia kyllä kai muutenkaan kauheasti kehuta.

Ei kyllä ole helppoa käytetyn auton etsintä. Toyotat on oman kokemuksen perusteella huonoja ajaa, ja olen kuullut vähän samaa muistakin japseista. VAGeista taas kuulee muuten aika paljon pahaa. Jos rajaa pois Japanilaiset, Korealaiset, Ranskalaiset ja VAGit niin valikoima vain käy aika niukaksi. Bemereista, mersuista ja volvoista saa maksaa vähän enemmän, jos haluaa kohtuullisilla kilometreillä olevan ja sellaisen joka ei syö bensaa hirveitä määriä. Diesel ei ehkä oikein kannata omaan käyttöön.

Ainakaan Euro-premiumeihin ei kannata investoida, jos huolettomuutta haluaa. Eipä sen puoleen moneen muuhunkaan merkkiin. Vanhemmista malleista tosin löytyy hyviä malleja, mutta hyvän yksilön etsiminen on jo tosi vaikeaa niiden iän vuoksi.

Japanista löytyy vielä kestävyyttä, kunhan valitsee automallin ja tekniikkaversion huolellisesti ja tietysti lopuksi vielä hyvän yksilön. Jos haluaa yhdistää kestävyyttä ja ajettavuutta, niin bensamoottoristen Hondien joukosta voi löytyä sellainen auto - mutta kori kyllä sitten ruostuu itämaiseen tapaan.

Läksyt pitää tehdä, siitä ei nykyään mihinkään pääse. Pelkästään automerkin valinta ei myöskään todellakaan riitä. Selvitystyö kyllä lyö toki leiville - säästät useita tuhansia euroja potentiaalisia korjauskuluja tai arvonalenemaa usein jo parissa vuodessa kun valitset oikein.

Vielä vähän harvinaisempi huomio: Yksi yleinen ajatusvirhe nykyään on kiertää kaukaa kaikki automallit, joissa on jokin oleellinen tyyppivika. No silloin joutuu kiertämään kaukaa nykyajan autoista 98%. Sen sijaan että yrittäisi näinä kasautuvien ongelmien aikana löytää sen varman tapauksen, niin arvioi mieluummin esiintyvien tyyppivikojen vakavuus ja kustannukset sekä se miten usein kyseinen vika yleensä toistuu.

Ennaltaehkäisevällä huollolla moni ongelma ratkeaa ja kustannukset sekä tarvittava vaivannäkö voi jäädä lopulta aika vähäiseksi. Ongelmat tulevat usein siitä, että kuvitellaan voitavan saada tänä päivänä samaa huolettomuutta kuin 20 vuotta sitten. Siis vikoja ei korjata ennaltaehkäisevästi ja sitten tulee tuhansien remontteja yksi toisensa perään kun "yllättävästi" jotain hajosi kunnolla. Esimerkiksi jakoketjut kestivät aikoinaan 300-500 tkm. Jos nykyketju kestää 100 tkm niin budjetoi se osaksi huolto-ohjelmaa: problem solved.

Monesti saat myös vähän huonomaineisen automallin alihintaan siihen nähden kuinka kalliiksi ongelmakohtien korjaaminen oikeasti tulee. Nimittäin korjaamista tulee niissä varmemmissakin autoissa, eikä sekään ilmaista ole, jos vaikka huonomaineista vähän halvempaa olisikin.
 
Hondat taitavat olla ajoltaan parempia kuin tojotat, jos kaipaat sporttisempaa alustaa
Kokeilemallahan tuo selviäisi. Hondia myös kehutaan luotettaviksi, kuten muitakin japseja. Ja ainakin Accordit on omaan silmään ihan tyylikkäitä.
 
Herättääkö mielipiteitä palstan tietäjissä? Ehkä lähinnä arveluttaa tuon madalluksen vaikutus käytännöllisyyteen (ottaen huomioon hidasteet yms.), sekä bensan kulutus.

Mulla oli tollanen reilu 130 tkm (170 -> 305 tkm) eikä kyllä ollut mitään kallista vikaa eikä muutenkaan oikeastaan mitään ongelmia. Pyöränlaakereita ja takajarrusatuloita taisi "pahimmillaan" mennä. Oli tosin 2l koneella.

Ei ole kovin taloudellinen, seka-ajossa tais mennä n. 9 litraa, missä toki kohtalaisesti kaupunkiakin, jossa tuollainen painava bensakärry ei ole omimmillaan.

Itse en koskaan ottaisi madallettua, koska se haittaa normaalikäytössä ajoa melkoisesti (ei siis mielestäni sovi käyttöautoon).
 
Hiukan on liikaa hintaa. Tai en ainakaan itse maksaisi tuollaista summaa noin vanhasta ja noin paljon ajetusta.
 
Pikaisella vilkaisulla samanikäisiä ja yhtä paljon ajettuja Accordeja saa puoleen hintaan. Nahkapenkeistä en maksaisi kolmea tonnia.
 
Itellä oli Accord 2003 2.4 koneella 200tkm - 330tkm. Kytkimen pääsylinteri, kampiakselinstefa, xenonien ballastit ja takajarrusatula oli ainoat osat mitä tarvi vaihtaa. Manuaaliaskilla omissa ajoissa kulutus oli 7.5 litraa satasella. Erittäin toimiva auto.
 
Moi, etsinnässä pienikulutuksinen automaattivaihteinen, bensiini- tai dieselauto(tai itselataava hybridi) noin 7500e budjetilla. Enintään 225tkm ajoa. Aiemmin ollut Mazda6 2009 viistoperä, mikä oli kooltaansa mieleinen. Mazda6:ssa on vain liian iso kulutus. Eli mielellään ei hirveästi tätä autoa pienempää, ehkä minimissään Skoda Rapidin kokoinen peräkontti(tilavuus ~445l).

Vaihtoehtoina olen tähän asti katsonut Skoda Octavia, Skoda Rapid, Skoda Fabia Combi, Audi A4, Toyota Prius ja Volkswagen Golf Plus. Tyyppivikaisia(jakopääketjujen osalta) en ole katsellut. Onko teillä ehdottaa jotain muutakin merkkiä/mallia, kuin em.? Kiitos!
 
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?

Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
 
Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
Nämähän näissä varmaan on. Jos viitsisi ottaa vähän lainaa pankista tai ostaa rahoituksella, niin voisi toki katsella jotain hieman uudempaakin.
 
Vanha saksalainen (ja vähän uudempikin) premiumauto. Kannattaa tosiaan varata touhubudjettia kunnolla ja valmistautua. Tietysti jos itse pystyisi tekemään ison osan, säästäisi.
 
Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne

Ei ole 6 vuoteen bemaria ollut, niisk, mutta aikaisemmalla 10v kokemuksella: Kaikkihan on kiinni siitä, että mitä huoltoja on tehty. Vanokset? Alusta? Takakelkan puslat? Eturipustukset? Järjestäen on ollut Bemareissa tossa 250tkm tietämissä edestä ja takaa tukivarret ja puslat (iskareineen) aika finaalissa. Ja yleensä samoille kilsoille osuu jarruremonttia. Sama konehuoneessa. Vanoksien lisäksi huollontarpeessa yleensä sytytyspuolat ja kaikkia mahdolliset kumi ja muoviosat ikääntymisen vuoksi. Kivoja pelejä nuorelle, joka arvostaa sitä fiilistä, kunhan on mm. alusta ja kone tikissä. Syö miestä kun kiihdytyksissä perä vähän muljuaa koko ajan ja kone pikkasen pätkii ja nykii siellä täällä. Nimimerkillä kolmeen bemariin takakelkkajumppaa tehneenä..
Kuvista huomaa, että mm. etu-umpiot on kiillotuksen tai vaihdon tarpeessa. Nahat pitäs pestä ja hoitoainekäsitellä. (Ja mielellään 2x kertaa kauteen). Jotain noille on joku joskus jotain tehnyt, kun ovat about ok kunnossa. Ratin perusteella sanoisin tosin (aika kiillottunut), että jos on tuontiauto, niin katsoisin aika tarkkana huoltokansion leimat läpi. Suottaapi nimittäin olla 50-100 tkm jossain.

Mitä itse tekisin? Vuoden vielä painaa duunia, ajelee jollain tonnin pommilla (Huzuki yms) ja alkaa kattelemaan niitä viimeisiä E90-E93 faceliftejä 330i vaparilla. Se on hieno kone se. Vähän ehkä aavistuksen kolkko käyntiääni. Itse pidän E46:sen muotoilusta enemmän kuin tosta Banglesta. Mistä päästäänkin siihen, että eikös niitä Banglen Z4 saa samaan rahaan? Tai oikeastaan 130i. Tosin nopealla vilkaisulla nettiautoon on vissiin käymässä noi 1-sarjan coupet harvinaiseksi. Ja 135i:t taas on hinnoissaan.

Mutta hyvin niihin Bemareihin kaiken opiskelijabudjetin sai Tekussa ollessaan aikoinaan upotettua. :D Eikä aina riittänytkään.
 
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?

Öljynkulutus, suuttimet, nox-anturi nyt ainakin.

Siinä on varmaan listattuna kaikki kalleimmat N53 "ominaisuudet". Ilmoituksen mukaan HP-pumppu ja nox-sensori vaihdettu.

Noillakin autoilla alkaa olemaan ikää ja omistajia ja onkin ihan arpapeliä, että miten paljon on korjausvelkaa päässyt syntymään. Itse en henkilökohtaisesti ole tuollaista 325i:sta koskaan ajanut, mutta yleisesti e9X kopan bemarit (terv. ex e91 LCI M57) on kunnossa ollessaan miellyttäviä vehkeitä ajaa. Moneen nykyautoon verrattuna suht "analogisia". Jos ei ole pahimmassa tapauksessa valmis laittamaan rahaa ylläpitoon, niin ei voi suositella. Tuon ikäisessä autossa alkaa tulemaan paljon kuluvien osien remonttia (alusta, jarrut yms mitä olikin aiemmin jo lueteltu muiden toimesta) ja sitten mahdolliset tyyppiviat päälle.

Bemareissa yleisesti on hyvää laaja harrastajaverkosto, eli tietoa löytyy internetistä ihan tajuton määrä. Samoin tuon ikäisiin bemareihin erikoistuneita pajoja löytyy myös ties mistä. E9X on mielestäni (faceliftinä = LCI) ajaton koppa ja hyväkuntoisten isokoneisten dieseleiden ja varsinkin bensojen (3 litraisten) hinnat on polkeneet pitkään paikallaan, jopa nousseet. Ei voi sijoituksena pitää missään nimessä, mutta noille löytyy kyllä arvostus tietyissä piireissä. Itselle kelpaisi oikein mainiosti joku 330i varusteltuna ja matalilla kilsoilla.
 
Meillä on yhtenä autona ollut e90 LCI n47. Kilsat noin 180-280tkm.
Perushuollon lisäksi mennyt:
Webaston kiertopumppu, pyöränlaakeri, etujousi (vaihdettu tietty molemmat) ja nyt hiukan tuuletin ääntää.
Ei näissä mitään sähköä kyllä juurikaan ole, aika pelkistettyjä ja yksinkertaisia vehkeitä. Hakkaa monen uudemmankin perusjapsin mennen tullen ajotuntumaltaan ja vaikka paljon kalliimpiakin autoja on perheessä ollut, niin tehtiin tällä yksi pidempi lomareissukin (1800km) ilman ongelmia.

Kulutus on lapsellisen pieni, melutaso muihin tämän kokoluokan kippoihin nähden siedettävä ja auto on riittävän analogisen tuntuinen ollakseen hyvä ajaa. Tässä taitaa olla sähköinen ohjaustehostin, kun ohjauksen palautus ei ole yhtä hyvä kuin vaikka e46:ssa.

Bemarin kutoskoneet varsinkin on hyviä motteja. Ei tuollaisella varmaan niin halvalla aja kuin civicillä, mutta jos autoilussa ei mitään muuta tavoitella kun halvinta mahdollista konstia liikkua, ei kannata silloin mitään saksalaisia katsella lainkaan.
 
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?


Ehkä helpompaa olisi kysyä, että onko näissä jotain osia joiden voi olettaa toimivan.

Ehkä vakavimpana tyyppivikana ehkä kuitenkin pidän sitä, että nämä sotkevat pilaavat kyvyn arvioida etäisyyksiä, että näillä tuntuu olevan mahdotonta ajaa riittävän turvavälin päässä edelläajavasta kulkuneuvosta.

Ovat vaan aika karmeita ajaa oman (rajallisen) kokemuksen perusteella. Mietin autoa, joka olisi ainakin jossain määrin käyttökelpoinen arkisempiinkin ajoihin, mutta jolla olisi kuitenkin mukava ajaa ja jossa olisi jotain "hauskaa".

Oma kokemus sanoo, että lähinnä 9. sukupolven corollat (n. 2002-2006) ovat karmeita ajaa. Muut toyotat ovat yleensä keskitasoa ajettavuudeltaan.
Nuo 9. sukupolven corollat ovat siis ensimmäisiä joihin tuli sähköinen ohjaustehostin, aiemmissa oli hydraulinen tai ei ollenkaan, ja se sähköisen ohjaustehostimen eka sukupolvi oli täysin tunnoton.

Mazdat ja Hondat on tyypillisesti sitten vielä parempia ajaa mutta kestävyydeltään silti paljon parempia kuin nuo saksalaiset "premium-autot".

Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
tuplat vahingossa
 
Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
Tämä on kyllä osittain ihan totta. Olen päässyt ajamaan muutamaan otteeseen Volvo S60 T8:lla, joka kyllä kiihtyy ja on mukava ajaa, mutta toisaalta tietyllä tavalla aika tylsä. Tuollaisessa ei tarvi tehdä muuta kuin painaa kaasua ja se kiihtyy kuin ohjus, ja ajotuntuma on jotenkin vähän irrallinen.


Siis joku hieman vanhempi japsisportti manuaalivaihteistolla voisi tosiaan olla hauska. Noita on kuitenkin Suomessa aika vähän, ja hyväkuntoiset yksilöt on hinnoissa. Ja olisi kuitenkin mukava, että autolla voisi ajaa ainakin välillä myös talvella, eikä hyväkuntoisia tuollaisia oikein kehtaisi lähteä pilaamaan talviajolla.
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Pääosin
* Koska monien ihmisten asennevamma. Auto on statussymboli ja statussymboliksi kelpaa vain saksalainen premium-auto.
* Koska on paljon ihmisiä jotka eivät piittaa luotettavuudesta ja kärsivät mielummin myöhemmin kun auto ei toimi, tai ajattelevat, että myyvät auton niin uutena pois, että se ei ehdi hajota ja se huono luotettavuus on seuraavan omistajan ongelma. Ei toimi käytännössä, huonolaatuiset autot reistaa uutenakin.
 
Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?

Hinta, heikosti markkinoitu brändi mikä muutenkin pohjois-amerikan markkinoille suuntautunut ja tähän päälle huono myynti/huoltoverkosto. Suomessa myynti Espoo, Vantaa, Oulu, Raisio ja Tampere, lisäksi huollot Jyväskylässä ja Vaasassa.

Vertaat Saksalaisiin MB, BMW, Audi joita myydään kaikissa isommissa kaupungeissa ja huoltoja vielä enemmän.
 
Eiköhän nuo ole aivan eri hintaluokissa.

Lexus ihan eri hintaluokassa, kuin saksalaiset premiumit?

Enkä vieläkään ymmärrä miksei Lexusta myydä ja markkinoida ympäri maailmaa, kuin leipää.
 
Viimeksi muokattu:
Imago on syynä. Vanhemmat premiummerkit houkuttavat enemmän, koska niillä on vahvempi brändi-imago. On "hienompaa" ajaa Mersulla kuin Lexuksella. Lisäksi melkein jokainen ostaja tietää, että Lexus on Toyotan brändi, ja Toyota ei ole rahalta haiseva auto.

Premiumluokassa suuri osa autoista ostetaan naapureita ja sukulaisia varten - jos ollaan oikein rehellisiä. Sen takia Lexus ei ole yhtä haluttu, kuin heikompilaatuiset saksalaiset. Naapureille näyttäjät eivät myöskään yleensä ole tekniikan ihmelapsia, joten usein euro-premiumien ongelmallisuus ei ole heillä tiedossa, vaan noiden merkkien annetaan vieläkin ratsastaa 80-luvun laatuimagolla.
 
Lexuksessa on sama mielikuva kuin Audissa. Se on samalla tavalla Toyota kuin Audi on Skoda. Asiaan voi myös vaikuttaa, että Lexuksen dieselmallisto on ollut todella kapea. Useammasta mallista ei ole saanut ollenkaan dieseliä ja siitäkin ilmeisesti vain 2.2l. Ei ole oikein voinut kilpailla pitkää matkaa ajavien rahoista ja toisaalta ei kilpailla Mersun ja BMW:n 3.0l-moottorien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 953
Viestejä
5 057 708
Jäsenet
81 009
Uusin jäsen
Huossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom