Mikä auto minulle?

Kommentoin vain Corollaa... 2.0 on tosiaan ihan ok tehoinen hybridinä, kulutus kesällä 5.4l/100kmh (paljon maantietä), talvella huomattavasti rajumpi, mittaristo on ihan "fine", etupenkit ovat 50/50 oman kokemuksen mukaan (itse aika fine, kaveri ei pystynyt ajamaan 100km ilman että paikat ihan paskana), mediapuoli on ok jos on Android Auto/Apple carplay tuki (sen saan vanhempiin jälkiasenteisena), melua on kesäisin niin paljon että matka-ajossa aion keväällä lyödä jatkossa kuulokkeet korviin koska muuten rengasmelu on niin raju että hedari/tinnitys/humina päässä ovat taattuja jo 200km ajon jälkeen. Huonoja puolia on mallia vitusti, niinkin perusasiasta kuin ettei lämmitysjärjestelmä sulata 100km matka-ajossa tuulilasin sisäpinnassa olevaa jäätä, valo "automatiikka" on mallia turha edes kytkeä päälle, valot varsin paskat, piippaa joka asiasta, penkinlämmittimet eivät lämmitä kunnolla edes keväisin/syksyisin, takalasinlämppäri ei jaksa sulattaa takalasia edes -1c pakkasessa, ratinlämmitin on vain osassa rattia, ajettavuudeltaan yksi paskimmista autoista mitä olen koskaan ajanut.... Loputon lista.
Kuulostaa sellaiselta kärsimysnäytelmältä, että kannattaa mahdollisimman pian vaihtaa autoa. Sitä odotellessa olisi hyvä varmistaa, ettei vaan ole ECO-tila päällä talvella. Se meinaan saattaa rajoittaa lämmityksiä.

Auris TS hybrid sulattaa takalasin aivan normaalisti@-18 C. Myös penkinlämmittimet toimivat nopeasti ja lämpöä piisaa liikaakin täydellä teholla. Tuulilasi sulaa muuten hyvin, mutta kameran kohdalta ei välttämättä, koska kotelointi eristää liikaa. Automaattinen hätäjarrutus ei siis aina talvella toimi, jos auto on seissyt pitkään pihassa. Kauppareissu lämpimään halliin auttaa.

Vilkaisin vielä, mitä TM on mittaillut Talviautovertailuissaan.

Auris hybrid sai penkin- ja takalasinlämmittimistä kiitettävät. Maantiellä sisätilat lämpenivät vertailun nopeimmin. Loppuarvosana oli 8,8 ja viisi lumihiutaleita, eli jaettu kakkossija. Erinomainen talviauto siis.

Corolla TS 2.0 hybrid sen sijaan sai lämmittimistä "vain" hyvät. Penkin lämpiävä ala on suuri ja penkki on nopea lämpenemään, mutta huippulämpö jäi vaatimattomaksi. Takalasin ala olisi saanut olla suurempi. Lisäksi lasin lämpötila oli vain +19 C vs. testin paras +34,5 C. Sisätilat lämpenivät taajamassa toiseksi nopeimmin, ja maantielläkin se oli kärkipäätä. Corolla sai erityiskehut lämpiämisnopeudesta suhteessa suuriin sisätiloihin. Loppuarvosana oli vielä parempi 9,0 ja viisi lumihiutaleita. Corolla TS 2.0 hybrid valittiin TM:n vuoden 2020 talviautoksi.

Kuulostaa aika erikoiselta, että sinulla on niin paljon talveen liittyviä haasteita vertailun parhaan talviauton kanssa. Mieleen tulee ECO-tila tai jotenkin rikkinäinen auto.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-04-23-34-56-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-34-56-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    228,8 KB · Luettu: 53
  • Screenshot_2024-01-04-23-37-35-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-37-35-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    199,1 KB · Luettu: 61
  • Screenshot_2024-01-04-23-39-22-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-39-22-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    203,1 KB · Luettu: 68
  • Screenshot_2024-01-05-00-12-21-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-05-00-12-21-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    159,7 KB · Luettu: 66
Kuulostaa sellaiselta kärsimysnäytelmältä, että kannattaa mahdollisimman pian vaihtaa autoa. Sitä odotellessa olisi hyvä varmistaa, ettei vaan ole ECO-tila päällä talvella. Se meinaan saattaa rajoittaa lämmityksiä.

Auris TS hybrid sulattaa takalasin aivan normaalisti@-18 C. Myös penkinlämmittimet toimivat nopeasti ja lämpöä piisaa liikaakin täydellä teholla. Tuulilasi sulaa muuten hyvin, mutta kameran kohdalta ei välttämättä, koska kotelointi eristää liikaa. Automaattinen hätäjarrutus ei siis aina talvella toimi, jos auto on seissyt pitkään pihassa. Kauppareissu lämpimään halliin auttaa.

Vilkaisin vielä, mitä TM on mittaillut Talviautovertailuissaan.

Auris hybrid sai penkin- ja takalasinlämmittimistä kiitettävät. Maantiellä sisätilat lämpenivät vertailun nopeimmin. Loppuarvosana oli 8,8 ja viisi lumihiutaleita, eli jaettu kakkossija. Erinomainen talviauto siis.

Corolla TS 2.0 hybrid sen sijaan sai lämmittimistä "vain" hyvät. Penkin lämpiävä ala on suuri ja penkki on nopea lämpenemään, mutta huippulämpö jäi vaatimattomaksi. Takalasin ala olisi saanut olla suurempi. Lisäksi lasin lämpötila oli vain +19 C vs. testin paras +34,5 C. Sisätilat lämpenivät taajamassa toiseksi nopeimmin, ja maantielläkin se oli kärkipäätä. Corolla sai erityiskehut lämpiämisnopeudesta suhteessa suuriin sisätiloihin. Loppuarvosana oli vielä parempi 9,0 ja viisi lumihiutaleita. Corolla TS 2.0 hybrid valittiin TM:n vuoden 2020 talviautoksi.

Kuulostaa aika erikoiselta, että sinulla on niin paljon talveen liittyviä haasteita vertailun parhaan talviauton kanssa. Mieleen tulee ECO-tila tai jotenkin rikkinäinen auto.
Kyselin huollossakin jo että mitähän pirua. 2021 HB 2.0 Hybrid itsellä. Kokeiltu norm ja fast modessa. Yllätyin itse miten niin hyvämaineinen auto voi toimia noin huonosti. Oletin että toimisi juurikin enemmänkin kuvailemallasi tavalla.

Ja autoa en voi vaihtaa vaikka haluaisin, ei ole oma hankinta vaan firman auto.

EDIT: Noilla asetuksilla oli tuulilasin sisäpinnassa jäätä 100km ajon jälkeen. Ja kuvassa takalasinlämppäri on ollut päällä vajaa 40km yhtä mittaa (pidin tarkoituksella jatkuvasti päällä testatakseni. Puhtaasti kovaa jäätä, ei sohjoa. Lämpötila ulkona -17c.

IMG20240105083233.jpgIMG20240105083257.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitää muistaa, ettei mitään autoa suunnitella ensisijaisesti Suomen tai minkään muunkaan maan ääriolosuhteisiin.
 
Näytä kohta missä olen sanonut automaattilaatikoita paskoiksi.
Itse luotan manuaaliin enemmän, kun sellainen on aina ollut ja tod. näk. tulee olemaan.
Mutta miten sinun sairaus höpinät liittyy asiaan millään tavalla, tietysti jos on aivovamma, dementtia yms. niin sitten ne on ymmärrettäviä?
 
Kyselin huollossakin jo että mitähän pirua. 2021 HB 2.0 Hybrid itsellä. Kokeiltu norm ja fast modessa. Yllätyin itse miten niin hyvämaineinen auto voi toimia noin huonosti. Oletin että toimisi juurikin enemmänkin kuvailemallasi tavalla.

Ja autoa en voi vaihtaa vaikka haluaisin, ei ole oma hankinta vaan firman auto.

EDIT: Noilla asetuksilla oli tuulilasin sisäpinnassa jäätä 100km ajon jälkeen. Ja kuvassa takalasinlämppäri on ollut päällä vajaa 40km yhtä mittaa (pidin tarkoituksella jatkuvasti päällä testatakseni. Puhtaasti kovaa jäätä, ei sohjoa. Lämpötila ulkona -17c.

IMG20240105083233.jpgIMG20240105083257.jpg
Takalasi näyttää olevan takapakkia Auriksesta. Kyllä tuostakin näkee takana-ajavat (eikä pyyhintä käytetä näillä lämpötiloilla), mutta ilman raitoja olisi parempi. Aukesiko raidat jo ensimmäisellä lämmitysajalla, vai paraniko tilanne lämmityksiä jatkaessa? Jos tilanne ei parantunut, niin tehoa vaan on niin vähän, ettei lämpö tuolla pakkasella ja ajoviimalla yllä lankojen puoliväliin asti. Taajamassa saattaisi aueta välitkin auki.

Sinulla automaattiset puhallusnopeudet ovat nimetty eco, normal ja fast, vs. Auris soft, medium ja fast. Tarkoitin kuitenkin ajotilan valintaa. Auriksessa niitä on eco, normal ja power. Tuo eco kytkee puhallusilmakanavien PTC-vastukset pois käytöstä, ja mahdollisesti muutenkin rajoittaa lämmitystehoa. Missä ajotilassa ajoit? Jääkö tuulilasiin jäätä sellaiseen kohtaan, että haittaa risteysajoa tms, vai onko harmiton paikka?
 
Takalasi näyttää olevan takapakkia Auriksesta. Kyllä tuostakin näkee takana-ajavat (eikä pyyhintä käytetä näillä lämpötiloilla), mutta ilman raitoja olisi parempi. Aukesiko raidat jo ensimmäisellä lämmitysajalla, vai paraniko tilanne lämmityksiä jatkaessa? Jos tilanne ei parantunut, niin tehoa vaan on niin vähän, ettei lämpö tuolla pakkasella ja ajoviimalla yllä lankojen puoliväliin asti. Taajamassa saattaisi aueta välitkin auki.

Sinulla automaattiset puhallusnopeudet ovat nimetty eco, normal ja fast, vs. Auris soft, medium ja fast. Tarkoitin kuitenkin ajotilan valintaa. Auriksessa niitä on eco, normal ja power. Tuo eco kytkee puhallusilmakanavien PTC-vastukset pois käytöstä, ja mahdollisesti muutenkin rajoittaa lämmitystehoa. Missä ajotilassa ajoit? Jääkö tuulilasiin jäätä sellaiseen kohtaan, että haittaa risteysajoa tms, vai onko harmiton paikka?
Teho ei riitä. Tai on asetettu ekologisuuden nimissä joku kohdelämpö/wattimäärä/tms ja kun se tavoitetaan niin lasketaan tehoa.

Ajomode normal tai sport (matka-ajossa yleensä sport jäykemmän ohjauksen takia).

Tuulilasin jää jäi kuskin puolelle, tuulilasin ylänurkkaan. Mutta eihän nyt piru 40tkm ajetussa pari vuotta vanhassa 30ke autossa pitäisi olla jäätä tuulilasin sisäpuolella yli tunnin ajon jälkeen o_O. Tuulilasi huurtuu jos hengität yhtään raskaammin/haukottelet tms. Esim 40km työmatkalla lasi on jo puhdas x ajan tuulilasille puhalluksen jälkeen, joudun kuitenkin pahimmillaan pari kertaa matkan aikana lyömään tuulilasille max puhalluksen koska alkaa huurtua yläreunasta ja on tullut jopa puoleen väliin lasia (halusin kokeilla miten pitkälle tulee). Lattiat kuivat (Corollan tyyppivika on kondensiovesien vuoto apparin jalkatilaan), kengät kopisteltu jne.
 
Teho ei riitä. Tai on asetettu ekologisuuden nimissä joku kohdelämpö/wattimäärä/tms ja kun se tavoitetaan niin lasketaan tehoa.

Ajomode normal tai sport (matka-ajossa sport jäykemmän ohjauksen takia).

Tuulilasin jää jäi kuskin puolelle, tuulilasin ylänurkkaan. Mutta eihän nyt piru 40tkm ajetussa pari vuotta vanhassa 30ke autossa pitäisi olla jäätä tuulilasin sisäpuolella yli tunnin ajon jälkeen o_O. Tuulilasi huurtuu jos hengität yhtään raskaammin/haukottelet tms. Esim 40km työmatkalla lasi on jo puhdas x ajan tuulilasille puhalluksen jälkeen, joudun kuitenkin pahimmillaan pari kertaa matkan aikana lyömään tuulilasille max puhalluksen koska alkaa huurtua yläreunasta ja on tullut jopa puoleen väliin lasia (halusin kokeilla miten pitkälle tulee). Lattiat kuivat (Corollan tyyppivika on kondensiovesien vuoto apparin jalkatilaan), kengät kopisteltu jne.
Pitäisi kyllä ymmärtää, että kovalla pakkasella ilmavirran vaikutus on todella suuri, eikä puhallin puhalla tehokkaasti tuulilasin yläreunaan, kun järjellä ajattelee niin ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää.
Kannattaa vaikka työntää pää ulos sivuikkunasta esim. 80 km/h vauhdissa ja kokeilla kuinka kylmä ilmavirta on.
Epäilen suuresti tätä kondenssioveden vuotoa apparin jalkatilaan, jos kyseessä kondenssi ei se rajoittuisi pelkästään yhteen paikkaan, kyllä siellä täytyy olla tehty joku läpivienti mikä vuota jalkatilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kyllä ymmärtää, että kovalla pakkasella ilmavirran vaikutus on todella suuri, eikä puhallin puhalla tehokkaasti tuulilasin yläreunaan, kun järjellä ajattelee niin ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää.
Kannattaa vaikka työntää pää ulos sivuikkunasta esim. 80 km/h vauhdissa ja kokeilla kuinka kylmä ilmavirta on.
Ei vain missään muussa kipossani ole ollut moisia ongelmia, yhtä kuplaa lukuunottamatta. Ja on kuitenkin ollut ties mitä autoa ajossa tai omana.

Mitä ajoviimaan tulee, olen ollut hinattavana 80kmh vauhdeissa lumimyräkässä -20c lämmöissä kun hinattavasta autosta loppui virta ja boosteri tyhjeni myös, tietenkin samaan aikaan kun käännyttiin päätieltä pienemmälle mutkaiselle ja loskaiselle tielle ja pyyhkijät eivät luonnollisesti toimineet joten en nähnyt mitään ja tuulilasi alkaa muurautua umpeen mallia sekunneissa, en yltänyt apparin penkillä olleeseen puhelimeen soittaakseni vetoautoon... ei muuta kun äkkiä veivata ikkuna auki ja pää ulos 10km loppumatkaksi. Olihan se naama varsin punainen tuon jälkeen. Onneksi olin varustautunut siihen että auto saattaa sanoa kaput.

Omalta osalta loppuu OT tähän, voidaan jatkaa keskustelua omista autoista ketjussa, itseä ainakin vilpittömästi kiinnostaa verrata @TommiZeliard in kokemuksia omaansa, ihan vain kartoittaakseni onko vika minussa, autossa vai suunnittelijassa.
 
Niin kuin tuli aikaisemmin sanottua ei näitä kippoja tehdä ääriolosuhteita ajatellen.
 
Ei vain missään muussa kipossani ole ollut moisia ongelmia, yhtä kuplaa lukuunottamatta. Ja on kuitenkin ollut ties mitä autoa ajossa tai omana.

Mitä ajoviimaan tulee, olen ollut hinattavana 80kmh vauhdeissa lumimyräkässä -20c lämmöissä kun hinattavasta autosta loppui virta ja boosteri tyhjeni myös, tietenkin samaan aikaan kun käännyttiin päätieltä pienemmälle mutkaiselle ja loskaiselle tielle ja pyyhkijät eivät luonnollisesti toimineet joten en nähnyt mitään ja tuulilasi alkaa muurautua umpeen mallia sekunneissa, en yltänyt apparin penkillä olleeseen puhelimeen soittaakseni vetoautoon... ei muuta kun äkkiä veivata ikkuna auki ja pää ulos 10km loppumatkaksi. Olihan se naama varsin punainen tuon jälkeen. Onneksi olin varustautunut siihen että auto saattaa sanoa kaput.

Omalta osalta loppuu OT tähän, voidaan jatkaa keskustelua omista autoista ketjussa, itseä ainakin vilpittömästi kiinnostaa verrata @TommiZeliard in kokemuksia omaansa, ihan vain kartoittaakseni onko vika minussa, autossa vai suunnittelijassa.
Sehän on itsestään selvää, jos autoon vuotaa vettä sisään niin noilta ongelmilta ei voi välttyä missään autossa.
 
Corolla: varmaan hybridinä? 2.0 koneinen on ihan pirteä ja auto on pieniruokainen, jos vaan takatilat riittää, infontainmentin/mittariston sekä etupenkkien kanssa pystyy elämää. Eikä ole mikään hiljaisin auto. Posia tosin siitä, että arvo(stus) pysyy korkealla vaikka kilsoja tulisikin paljon.

Superb/passat: jos maantiepainotteista ajoa, niin diesel kiikarissa? Kait ne perusluotettavia on, kun on vähintään huolto-ohjelman mukaan huollettu (niin moottori kuin vaihteisto). Aina parempi jos koneen öljyjä on vaihdeltu 15tkm/vuosi long life-vaihtojen sijasta.

Golf/Octavia: napsun pienempiä passatiin/superbiin verrattuna, mutta jos kaasuntankkausmahdollisuuksia on niin kaasuhybridejä näistä pohtisin. Luultavasti halvin tapa taittaa matkaa, jos ei täyssähköä oteta lukuun. Ja jos otetaan, niin pääomassa on iso ero ajettavaksi. Lisäksi etenkin octaviat ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja.

Noilla kilsoilla ynnäilisin kyllä, että kannattaisko laittaa täyssähkö vaikka joutuisi tuplatkin maksamaan polttisvaihtoehtoihin nähden. Kotilatauksella päivän ajot maksaa pahimillaan pari kolme euroa, (bio)kaasulla ~5-8€ riippuen miten maantiepainoitteista ajoa ja lopuille polttoaineille 12-18€.


Maantieajoa tulee ajettua. Tällä hetkellä alta löytyy TDI VW Golf vm. 2006 manuaalina. Ei ole vakkaria tai penkinlämmittimiä ja 450t km mittarissa.

Corollaa kävin koeajamassa eilen, mutta rengasmelut yhtä pahat (tai jopa pahemmat) kuin golfissani. Penkit tuntui epämukavilta.

Superbista tykkäsin eniten, mutta DSG huolettaa, vaikka luulisi sen kestävän jos on kunnolla huollettu. Toisena vahvana vaihtoehtona oli Volvo V60 2016 D4. Parhaimmat penkit ikinä ja ajo oli kyllä mukavaa. Kyseisessä yksilössä kilometrit oli vaan siellä 220tkm tuntumassa ja mietin että onko järkevää ostaa noin paljon ajettua volvoa.

Sähköautoja olen myös katsonut. Hinnat kyllä hirvittää vielä ja käytetyissäkin tuntuu olevan kunnolla hintaa. Ymmärrän kyllä, että sen luultavasti säästää polttoainekustannuksissa, huolloissa yms.
 
Maantieajoa tulee ajettua.Toisena vahvana vaihtoehtona oli Volvo V60 2016 D4. Parhaimmat penkit ikinä ja ajo oli kyllä mukavaa. Kyseisessä yksilössä kilometrit oli vaan siellä 220tkm tuntumassa ja mietin että onko järkevää ostaa noin paljon ajettua volvoa.
Maantieajoon ihan helmi peli. Volvon koneet kestää jos vaan muistaa huoltaa. Etenkin D5244T eli 2,4-litrainen 5-sylinterinen on mylly, jolla moni on ajanut >700 tkm. Meille tuli sellainen 216 tkm ajettuna ja auto tuntui edeltäjäänsä verrattuna ihan uudelta vaikka oli enemmän ajettu. Eli jos on huoltokirjassa kaikki kunnossa niin suosittelen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.
 
Aika hyvä haaste budjetti huomioiden... Mietitään. :hmm:
 
Ite oon katellu dieselmersuja suurinpiirtein tolla budjetilla, mutta saas nähä mihin täs päätyy loppuunsa. Halvemmallakin kun pääsis jos kehtais nelivedon puottaa pois vaatimuksista :btooth:
 
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.
Oiskos noista mihinkään?


 
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.

Tässä muutamia vaihtoehtoja mitkä voisi kriteerit täyttää.

Opel Insignia:

Skoda Octavia:

Volvo V60: https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13941371

BMW 5-sarja: https://www.nettiauto.com/bmw/520/14053186

Lämpörattien metsästys ilmoituksista hieman raskasta, kun todella huonosti osataan ilmoituksiin merkata.
 
En kyseenalaista rattigrillivaadetta, mutta uteliaisuudesta - miksi?

Itellä on autossa ko. härpäke, mutta en koskaan sitä käytä, edes -25c keleissä.
 
En kyseenalaista rattigrillivaadetta, mutta uteliaisuudesta - miksi?

Itellä on autossa ko. härpäke, mutta en koskaan sitä käytä, edes -25c keleissä.
Näitä juttuja, kun kerran totut, ilman et osaa olla. Itselle sanottiin aikanaan että ota se, maksaa oliko 50 vai 150 tehdasvarusteena... kadut jos et ota. En koskaan ollut omistanut autoa moisella varusteella ja mietin että miksi ihmeessä tarvitsisin moista. Kun sain auton sopivasti kun viileät kelit tekivtä tuloaan... ai saakeli että oli ihana varuste. Jos nyt pitäisi itse ostaa uusi auto, se tulisi satavarmasti ratinlämmittimen ja lämmitettävän tuulilasin kanssa (sama juttu kuin ratinlämmitin). Poikkeuksina on jotkin ratit jotka eivät tunnu vaativan lämmitystä vaan pari ensimmäistä kosketusta pinnalle riittää lämmittämään pinnan tarpeeksi. Samoin kuin eri penkit, osassa penkinlämmittimet ovat must ihan kaikkialla, osassa et kaipaa niitä koskaan.
 
Meitä on moneen junaan. On tuossa omassa kotterossa lämpiävä tuulilasikin, mutta eipä sitäkään tule oikeastaan ikinä käytettyä.

Mutta eipä siinä, kukin määrittelee omat tarpeensa ja preferenssinsä omista lähtökohdistaan.

Seuraavassa ajokissa en noita näe pakollisina, kivoina vain.
 
Jos kädet ei tykkää viileästä kuten allekirjoittaneella, niin ei kyllä tule ostettua yhtäkään autoa ilman lämpiävää rattia, ei edes vaikka auto lämpiäisi viidessä minuutissa +20 asteeseen. Yllättäen riippuu paljon ihmisestä mikä on tarpeellista ja mikä ei.
 
Mulla kädet kirjaimellisesti halkeaa pakkasesta vaikka niitä rasvaan ja pidän hanskoja, siksi ratin lämmitin on pakko kun ei nakit taivu tuolla -25c asteissa :itku:
Mä kattelen noita ehdotettuja autoja tarkemmin.
 
Autokuume iskenyt mutta tuntuu että sitä oikeaa ei löydy.

Hakusessa farmari, bensiini, automaatti. Hinta n. 15 k€. Ihan max. 20 k€. Mielellään max 100tkm tai jonkin verran ylikin ajettu. Vuosimalli >2016.

Vähän samoja ongelmia tuskaillut tuossa hintaluokassa kuin hieman aiemmillakin tässä keskustelussa. Pelkkää 1.0 l ecoboosteja, pököttiä, astraa ja mikään näistä ei houkuta. Sitten vähän kalliimpia niin oikeastaan jää vaihtoehdoksi Octavia, Golf ja Kia Ceed/Hyundai i30.

Tässä miettinyt että jompi kumpi VAG se voisi olla mutta ainut mikä huolettaa isommin on DSG. Ei taida tuossa hintaluokassa olla tarjolla kuin DQ200 (kuiva). Märkä DQ250/DQ38* on sitten tietääkseni VAG autoissa vain kun vääntöä >250 Nm eli TSI 2.0 tai neliveto tai R/RS jne.-versiot. Sitten paukkuu budjetit ja en tiedä onko edellä mainittuja järkeä ostaa vain sen vuoksi että saisi märkäkytkimellisen version? Noita kuiviahan on tien päällä vaikka kuinka paljon (ja tietty myös vikaantuneita yksilöitä).

Onko tuosta Kia/Hyundai 7DCT yhtään kokemuksia, painiiko se samojen ongelmien kanssa kuin DSG vai onko jopa ongelmallisempi?

Tuo Skoda Octavia 1.5 TSI (DSG=DQ200) ollut mielessä tai Octavia 1.4 TSI. Tai Golf 1.5 TSI Evo. Näissäkään ei vaan pääse lähelle tuota 15k €...

Esim: https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/14023630
 
Opeleista vois löytyä varmimmin, https://m.nettiauto.com/opel/insignia/14040473?vifAdCount=4&vifNav=Y menee kympillä yli, mutta Astrat ~2017 nurkilla menee hahloon ja sieltä löytyy ratin lämmittimiäkin.
Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta. Mekin käytiin Kiaa ja Hyundaita kokeilemassa, mutta 5 min koeajon jälkeen ei tarvinnut minun vääntää vaimon eikä vaimon minun kanssa asiasta. Volvo se on, oli yhteinen näkemys.
 
Autokuume iskenyt mutta tuntuu että sitä oikeaa ei löydy.

Hakusessa farmari, bensiini, automaatti. Hinta n. 15 k€. Ihan max. 20 k€. Mielellään max 100tkm tai jonkin verran ylikin ajettu. Vuosimalli >2016.

Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta.
Varmasti, mutta kysyjän budjetilla ei kompromisseilta välty.
 
Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta. Mekin käytiin Kiaa ja Hyundaita kokeilemassa, mutta 5 min koeajon jälkeen ei tarvinnut minun vääntää vaimon eikä vaimon minun kanssa asiasta. Volvo se on, oli yhteinen näkemys.

Astrasta ei myöskään nelivetoa löydy mikä oli hakusessa.
 
Kyllähän me keskusteltiin, tosin teen vastatessani moniajoa, jonka lainauksin erottaa eri henkilöille osoitettuihin, mutta ongelma(t) pysyy edelleen.

Toisen sukupolven Inkku sopis kattamaan kimin tarpeet, mutta budjetti ei taivu. Astma taipuis osittain raameihin, mutta ei täysin.
 
Jos kädet ei tykkää viileästä kuten allekirjoittaneella, niin ei kyllä tule ostettua yhtäkään autoa ilman lämpiävää rattia, ei edes vaikka auto lämpiäisi viidessä minuutissa +20 asteeseen. Yllättäen riippuu paljon ihmisestä mikä on tarpeellista ja mikä ei.
Juu allekirjoitan tämän. Vanhasta Volvosta on jäänyt lämmittävää rattia ikävä, kun nykyisessä sähköautossa ei sitä ole.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.

Vähän lisää googlaamalla selvisi, että K-mallin Astroissa (joissa on start&stop, Suomessa vissiin kaikki) on M22-koodilla kulkeva vaihteisto, jonka pitäisi olla kestävämpi kuin M32.

Näin ollen lopulta tuli -17 Astra taloon. Reilu sata tonnia mittarissa, 1.4 turbokoneella ja parempi Innovation varustelutaso. 12k jäi hintaa. Focuksia kyttäsin pitkän aikaa, mutta ei tullut sopivaa yksilöä lähistölle.
 
Onko tietoa millasia noi k astran automaattilaatikot on?
litraisissa on robottilaatikko ja isommissa gm:n valmistetta olevat momentinmuunnin laatikot. Ei noista ainakaan netissä isompia kerrota. Robottilaatikko tietysti on omanlaisensa ajaa kun manuaalilaatikon kylkeen on vain liitetty tuo vaihtorobotti.
 
34tkm ajettu ilmoituksen mukaan :)
Vahva epäilys että ilmoitetusta lukemasta puuttuu nolla perästä, muuten katalysaattori tuskin olisi vaihtokunnossa eikä jarruja & kytkintä olisi tarvinnut noilla kilometreillä rempata.
 
Auto haiskahtaa ongelmilta
Ainoa suurempi ongelma E120 Corollissa on ruoste, muuten auto on sitä ikäluokkaa, että viat ovat yksinkertaisia ja halpoja korjata.

ps. Autossa on jo helmat mustalla massattu; Jos ei hitsattu, niin katsastajan hämäämiseksi.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.
Jos katti on risa, niin se näkyisi heti päästötestissä. Muistaakseni noihin on laitettu lambdan spaceri ja vika on sillä kuitattu.
Tuollainen Corolla, jos se on kunnossa, on niitä halvimpia käyttöautoja, vielä jos itse korjaa.
 
Katti on palanut liiallisen öljyn polttamisen takia. Männänrenkaat ovat kuoleutuneet. Tyypillistä tuon ikäluokan Toyotan 1.6 ja 1.8 litraisissa vvt-i koneissa.

Mulla oli saman ikävuoden (tai 2001) Avensis 1.6 koneella. Huoleton moottori uudehkona, ainoa juttu minkä muistan on se että leimalla sitä piti kierrättää ns. kiukulla jotta meni päästöistä läpi.
 
Jos katti on risa, niin se näkyisi heti päästötestissä. Muistaakseni noihin on laitettu lambdan spaceri ja vika on sillä kuitattu.
Tuollainen Corolla, jos se on kunnossa, on niitä halvimpia käyttöautoja, vielä jos itse korjaa.
Itselläni parissa avensiksessa(1.6 ja 1.8)ja yhdessä corollassa(1.6) kattivalon syy oli rajussa öljynkulutuksessa. Samoin useammassa(5?)yksilössä mihin vaihdeltiin koneita naapurin kanssa.

Naapuri siis korjaa työkseen marjanpoimintafirmalle pääasiassa pelkästään noita vanhempia toyotia niin on tullut suunnilleen tutuksi. Huolettomiahan ne pääasiassa ovat, eivät marjafirmatkaan noita muuten käyttäisi. Hyvä vain tietää että mahdollisuus huonoonkin yksilöön on.
 
Toyotahan vaihtoi takuuseen vvt-i puolimoottoreita, jos huomasi pyytää aikanaan. Omissa Corollissa 1.4 ja 1.6 ei ole vaihdettu ja öljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin, vaikka liki puoli miljoonaa mittarissa. Pitää koputtaa puuta.

Jos vika on männänrenkaissa, kai ne on helpompi ja halvempi uusia, kuin koko kone? Tietääkseni renkaat saa vaihdettua lohko kiinni autossa.
 
Toyotahan vaihtoi takuuseen vvt-i puolimoottoreita, jos huomasi pyytää aikanaan. Omissa Corollissa 1.4 ja 1.6 ei ole vaihdettu ja öljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin, vaikka liki puoli miljoonaa mittarissa. Pitää koputtaa puuta.

Jos vika on männänrenkaissa, kai ne on helpompi ja halvempi uusia, kuin koko kone? Tietääkseni renkaat saa vaihdettua lohko kiinni autossa.
Saisi kaiketi, oli siinä jokin hankaluus renkaita vaihtaessa mutta en muista mikä. Marjafirmalla oli itsellään jo varsin mittava varaosa-auto kokoelma joten niistä sai vaihdettua koko tekniikan.
 
Onko Nissan Qashqai bensiini-autoissa kestävyydessä eroa 1.2 vs 1.6 moottoreissa?

Max 10k€ budjetti eli ~10v vanhoista 150k ajetuista autoista puhutaan tässä.

1.2 koneella saisi jopa 2016 mallia, kun taas 1.6 koneella budjettiin mahtuu vain tuoremmillaan 2013 mallia.

Mitä kuuklailin niin 1.6 pidettiin parempana kuin 1.2, mutta ilmeisesti TSI ja THP katastrofien tasolla ei ole kumpikaan vaan ihan semi-luotettavia?
 
Onko Nissan Qashqai bensiini-autoissa kestävyydessä eroa 1.2 vs 1.6 moottoreissa?

Max 10k€ budjetti eli ~10v vanhoista 150k ajetuista autoista puhutaan tässä.

1.2 koneella saisi jopa 2016 mallia, kun taas 1.6 koneella budjettiin mahtuu vain tuoremmillaan 2013 mallia.

Mitä kuuklailin niin 1.6 pidettiin parempana kuin 1.2, mutta ilmeisesti TSI ja THP katastrofien tasolla ei ole kumpikaan vaan ihan semi-luotettavia?
Jakopää tyyppivikana. Tuolla keskustelua->Nissan moottoririkko, mikä syynä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 168
Viestejä
4 670 864
Jäsenet
76 569
Uusin jäsen
p_keskitalo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom