Mikä auto minulle?

Jotain 5 l/km pintaan maantiellä ja kaupungissa vajaa 6 l/km.
Viimeisen 15k ajalta keskikulutus on 5.8 l/km ja siitä suurin osa lyhyttä taajama-ajoa. Aika vähän tuleee ajettua pitkää matkaa.
1.4t taitaa mennä melkein vähemmällä, kun siinä on 6 vaihdetta vs minun 5 vaihdetta. Ainakin matka-ajossa ja kovissa vaihdeissa eli motarilla.

Olen katsellut tällaista litraista emännän käyttöön, kun osa näistä pikkuturboista tuntuu menevän suht samalla kulutuksella, kuin nykyinen diesel. Astra olisi kaiken lukemani perusteella melkoisen hyvä auto, mutta vag-konsernin litrainen turbo kuluttaisi vielä vähemmän ja on ilmeisen luotettavakin. Taitaa tulla valinnan vaikeus eteen.
 
Olisiko ehdotuksia n. 10k autoon, joka olisi luotettava, maltillinen kulutus (alle 8l), bensa ja automaatti. Esimerkkejä mitä katellut olis esim mazda 3, vw polo ja vastaavia.
VW Polo ja Toyotan mallit on luotettavia tekniikan puolesta, eikä Toyota enää ruostu niin kuin joskus aikoinaan.
Fordissa on ainakin ollut paljon sähkövikoja ym. ongelmia.
Siinä esimerkki Focuksen tyyppivioista.
 
VW Polo ja Toyotan mallit on luotettavia tekniikan puolesta, eikä Toyota enää ruostu niin kuin joskus aikoinaan.
Fordissa on ainakin ollut paljon sähkövikoja ym. ongelmia.
Siinä esimerkki Focuksen tyyppivioista.

En nyt menisi Polostakaan sanomaan. Saa aika tarkasti valikoida moottoria ja tarkastella, onko sitä ikäluokkaa, missä hihnaa pitää vaihdella extratiheästi ja siltikin hieman riskillä. DSG-laatikon mallikin ja huoltohistoria vaikuttaa monella ostopäätökseen. Tuohon 10k€ budjettiin iskee juuri näitä tapauksia, mitä pitää varoa. En ihan ole kärryillä, mutta EA211-moottori ja DQ200-laatikko ilmeisesti vältettäviä jos haluaa välttää suunnittelemattomia huoltoja.
 

En nyt menisi Polostakaan sanomaan. Saa aika tarkasti valikoida moottoria ja tarkastella, onko sitä ikäluokkaa, missä hihnaa pitää vaihdella extratiheästi ja siltikin hieman riskillä. DSG-laatikon mallikin ja huoltohistoria vaikuttaa monella ostopäätökseen. Tuohon 10k€ budjettiin iskee juuri näitä tapauksia, mitä pitää varoa. En ihan ole kärryillä, mutta EA211-moottori ja DQ200-laatikko ilmeisesti vältettäviä jos haluaa välttää suunnittelemattomia huoltoja.
Siksi ostaisinkin manuaali vaihteisen auton on merkki sitten mikä tahansa.
Tuossa olisi omat vaihtoehdot jos olisin noin 10k autoa ostamassa.
 
Tuo vapaastihengittävä litrainen on sitten todella puhditon kone. Helppo sillä on onneksi ajella, mutta ohitukset ja välillä muun liikenteen tahdissa pysyminenkin vaativat melkoisesti kierroksia. Sitä voi siis suositella, jos suorituskyky ei todellakaan merkitse mitään.
 
Tuo vapaastihengittävä litrainen on sitten todella puhditon kone. Helppo sillä on onneksi ajella, mutta ohitukset ja välillä muun liikenteen tahdissa pysyminenkin vaativat melkoisesti kierroksia. Sitä voi siis suositella, jos suorituskyky ei todellakaan merkitse mitään.
Noin pienissä koneissa on myös tosi pieni turbo, eli ei sillä paljon lisää tehoa saada, mutta kulutus kyllä kasvaa heti 0,5-1l/100km , maantiellä noin 0,5l ja kaupungissa noin 1l.
Tuossa vielä esimerkki, vaikka isompi moottori (1.0l vs. 1.2l), silti tehon lisäys säälittävät 11 Hv.
 
Viimeksi muokattu:
Noin pienissä koneissa on myös tosi pieni turbo, eli ei sillä paljon lisää tehoa saada, mutta kulutus kyllä kasvaa heti 0,5-1l/100km , maantiellä noin 0,5l ja kaupungissa noin 1l.
Tuossa vielä esimerkki, vaikka isompi moottori (1.0l vs. 1.2l), silti tehon lisäys säälittävät 11 Hv.
Tossa 55kw vaparissa on vääntöä hurjat 95 Nm, tsi-golfissa 160 Nm. Hiukan eri tahtiin liikkuu niin paikaltaan kuin vauhdissa. Tdi-polo (6r) oli maantiellä raketti verrattuna vapariin, kokemusta on. Vääntöä 180 Nm, tuhat kierrosta alempana.

Kymppitonnin luokassa edellisen korimallin corsa vois olla yksi vaihtoehto, vähemmän arvostettu = järjellinen hintalaatu-suhde. Mutta pitkään tehty ja ei ihmeellisyyksiä. Automaatteja vain vähän ja iso osa ect-robottivaihteistoja jotka voi olla vähän haastavia. 6-lovisia perinteisiä automaatteja on, mutta voi olla harvinaisia.

Ylipäätään automaatti voi olla haaste tossa hintaluokassa, koska niitä halua nykyään ns. kaikki. Yaris hybridi kestää kilsoja, mutta kestääkö kuski? Ehkä Kia/Hyundai vois löytyä perinteisellä nelivaihteisella. Kompromisseja.
 
Tossa 55kw vaparissa on vääntöä hurjat 95 Nm, tsi-golfissa 160 Nm. Hiukan eri tahtiin liikkuu niin paikaltaan kuin vauhdissa. Tdi-polo (6r) oli maantiellä raketti verrattuna vapariin, kokemusta on. Vääntöä 180 Nm, tuhat kierrosta alempana.
Typ 6 on kyllä vääntö 230Nm, mutta se onkin 1,6l, eikä tässä ole kukaan diesel autoa ostamassa.
Myös Golfin isompi moottori on osa syy suurempaan vääntöön, se on kuitenkin 20% Polon moottorin koosta.
 
Hakusessa olisi n. 20 000 - 26 000 maksava hyrskytin. Farkku automaatilla saisi olla ja 100-150 000 ajettu. Kaikkea tullut selailtua. Corollaa, superb, octaviaa, passattia, golffia ja V60. Superb miellyttäisi eniten tilojen puolesta. Kestääkös vaggilaisissa nuo DSG:t jo? Valinnanvaraa on paljon, joten hieman hukassa. Ajoa tulee n. 130km päivässä, joten luotettavaa ajokkia etsimässä.
Corolla: varmaan hybridinä? 2.0 koneinen on ihan pirteä ja auto on pieniruokainen, jos vaan takatilat riittää, infontainmentin/mittariston sekä etupenkkien kanssa pystyy elämää. Eikä ole mikään hiljaisin auto. Posia tosin siitä, että arvo(stus) pysyy korkealla vaikka kilsoja tulisikin paljon.

Superb/passat: jos maantiepainotteista ajoa, niin diesel kiikarissa? Kait ne perusluotettavia on, kun on vähintään huolto-ohjelman mukaan huollettu (niin moottori kuin vaihteisto). Aina parempi jos koneen öljyjä on vaihdeltu 15tkm/vuosi long life-vaihtojen sijasta.

Golf/Octavia: napsun pienempiä passatiin/superbiin verrattuna, mutta jos kaasuntankkausmahdollisuuksia on niin kaasuhybridejä näistä pohtisin. Luultavasti halvin tapa taittaa matkaa, jos ei täyssähköä oteta lukuun. Ja jos otetaan, niin pääomassa on iso ero ajettavaksi. Lisäksi etenkin octaviat ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja.

Noilla kilsoilla ynnäilisin kyllä, että kannattaisko laittaa täyssähkö vaikka joutuisi tuplatkin maksamaan polttisvaihtoehtoihin nähden. Kotilatauksella päivän ajot maksaa pahimillaan pari kolme euroa, (bio)kaasulla ~5-8€ riippuen miten maantiepainoitteista ajoa ja lopuille polttoaineille 12-18€.
 
Kaasukotterossa pitää huomioida vero, joka on 3,1 snt/päivä/alkava 100 kg.
 
Corolla: varmaan hybridinä? 2.0 koneinen on ihan pirteä ja auto on pieniruokainen, jos vaan takatilat riittää, infontainmentin/mittariston sekä etupenkkien kanssa pystyy elämää. Eikä ole mikään hiljaisin auto. Posia tosin siitä, että arvo(stus) pysyy korkealla vaikka kilsoja tulisikin paljon.

Superb/passat: jos maantiepainotteista ajoa, niin diesel kiikarissa? Kait ne perusluotettavia on, kun on vähintään huolto-ohjelman mukaan huollettu (niin moottori kuin vaihteisto). Aina parempi jos koneen öljyjä on vaihdeltu 15tkm/vuosi long life-vaihtojen sijasta.

Golf/Octavia: napsun pienempiä passatiin/superbiin verrattuna, mutta jos kaasuntankkausmahdollisuuksia on niin kaasuhybridejä näistä pohtisin. Luultavasti halvin tapa taittaa matkaa, jos ei täyssähköä oteta lukuun. Ja jos otetaan, niin pääomassa on iso ero ajettavaksi. Lisäksi etenkin octaviat ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja.

Noilla kilsoilla ynnäilisin kyllä, että kannattaisko laittaa täyssähkö vaikka joutuisi tuplatkin maksamaan polttisvaihtoehtoihin nähden. Kotilatauksella päivän ajot maksaa pahimillaan pari kolme euroa, (bio)kaasulla ~5-8€ riippuen miten maantiepainoitteista ajoa ja lopuille polttoaineille 12-18€.
Kommentoin vain Corollaa... 2.0 on tosiaan ihan ok tehoinen hybridinä, kulutus kesällä 5.4l/100kmh (paljon maantietä), talvella huomattavasti rajumpi, mittaristo on ihan "fine", etupenkit ovat 50/50 oman kokemuksen mukaan (itse aika fine, kaveri ei pystynyt ajamaan 100km ilman että paikat ihan paskana), mediapuoli on ok jos on Android Auto/Apple carplay tuki (sen saan vanhempiin jälkiasenteisena), melua on kesäisin niin paljon että matka-ajossa aion keväällä lyödä jatkossa kuulokkeet korviin koska muuten rengasmelu on niin raju että hedari/tinnitys/humina päässä ovat taattuja jo 200km ajon jälkeen. Huonoja puolia on mallia vitusti, niinkin perusasiasta kuin ettei lämmitysjärjestelmä sulata 100km matka-ajossa tuulilasin sisäpinnassa olevaa jäätä, valo "automatiikka" on mallia turha edes kytkeä päälle, valot varsin paskat, piippaa joka asiasta, penkinlämmittimet eivät lämmitä kunnolla edes keväisin/syksyisin, takalasinlämppäri ei jaksa sulattaa takalasia edes -1c pakkasessa, ratinlämmitin on vain osassa rattia, ajettavuudeltaan yksi paskimmista autoista mitä olen koskaan ajanut.... Loputon lista.
 
Typ 6 on kyllä vääntö 230Nm, mutta se onkin 1,6l, eikä tässä ole kukaan diesel autoa ostamassa.
Myös Golfin isompi moottori on osa syy suurempaan vääntöön, se on kuitenkin 20% Polon moottorin koosta.
Esimerkki oli 1.2 ja 1.6 vääntö riippuu viritysasteesta/versiosta. Poloissa käytetty eri vaihteistoja niin en nyt rupea googlettamaan paljon esim. 1.0 Tsi 81 kw vääntää. Yleisempi 70 Kw versio viisivaihteinen, niin vähemmän. Pointti kuitenkin että riittävästi, litraisista tsi-turboista irtoaa 200 Nm ja Fordin Ecoboost jopa 155 Hv. Mut turhaa jatkaa tätä.

Kaasusta kuitenkin sen verran että jos ajaa päivässä 130 km, säästää luokkaa 5-6 euroa. Kyllä sillä ne verot kattaa.
 
Viritysasteella ei ole mitään tekemistä tämmöisissä mopoautoissa, eri asia on sitten isot moottorit.
 
Kommentoin vain Corollaa... 2.0 on tosiaan ihan ok tehoinen hybridinä, kulutus kesällä 5.4l/100kmh (paljon maantietä), talvella huomattavasti rajumpi, mittaristo on ihan "fine", etupenkit ovat 50/50 oman kokemuksen mukaan (itse aika fine, kaveri ei pystynyt ajamaan 100km ilman että paikat ihan paskana), mediapuoli on ok jos on Android Auto/Apple carplay tuki (sen saan vanhempiin jälkiasenteisena), melua on kesäisin niin paljon että matka-ajossa aion keväällä lyödä jatkossa kuulokkeet korviin koska muuten rengasmelu on niin raju että hedari/tinnitys/humina päässä ovat taattuja jo 200km ajon jälkeen. Huonoja puolia on mallia vitusti, niinkin perusasiasta kuin ettei lämmitysjärjestelmä sulata 100km matka-ajossa tuulilasin sisäpinnassa olevaa jäätä, valo "automatiikka" on mallia turha edes kytkeä päälle, valot varsin paskat, piippaa joka asiasta, penkinlämmittimet eivät lämmitä kunnolla edes keväisin/syksyisin, takalasinlämppäri ei jaksa sulattaa takalasia edes -1c pakkasessa, ratinlämmitin on vain osassa rattia, ajettavuudeltaan yksi paskimmista autoista mitä olen koskaan ajanut.... Loputon lista.
Kuulostaa sellaiselta kärsimysnäytelmältä, että kannattaa mahdollisimman pian vaihtaa autoa. Sitä odotellessa olisi hyvä varmistaa, ettei vaan ole ECO-tila päällä talvella. Se meinaan saattaa rajoittaa lämmityksiä.

Auris TS hybrid sulattaa takalasin aivan normaalisti@-18 C. Myös penkinlämmittimet toimivat nopeasti ja lämpöä piisaa liikaakin täydellä teholla. Tuulilasi sulaa muuten hyvin, mutta kameran kohdalta ei välttämättä, koska kotelointi eristää liikaa. Automaattinen hätäjarrutus ei siis aina talvella toimi, jos auto on seissyt pitkään pihassa. Kauppareissu lämpimään halliin auttaa.

Vilkaisin vielä, mitä TM on mittaillut Talviautovertailuissaan.

Auris hybrid sai penkin- ja takalasinlämmittimistä kiitettävät. Maantiellä sisätilat lämpenivät vertailun nopeimmin. Loppuarvosana oli 8,8 ja viisi lumihiutaleita, eli jaettu kakkossija. Erinomainen talviauto siis.

Corolla TS 2.0 hybrid sen sijaan sai lämmittimistä "vain" hyvät. Penkin lämpiävä ala on suuri ja penkki on nopea lämpenemään, mutta huippulämpö jäi vaatimattomaksi. Takalasin ala olisi saanut olla suurempi. Lisäksi lasin lämpötila oli vain +19 C vs. testin paras +34,5 C. Sisätilat lämpenivät taajamassa toiseksi nopeimmin, ja maantielläkin se oli kärkipäätä. Corolla sai erityiskehut lämpiämisnopeudesta suhteessa suuriin sisätiloihin. Loppuarvosana oli vielä parempi 9,0 ja viisi lumihiutaleita. Corolla TS 2.0 hybrid valittiin TM:n vuoden 2020 talviautoksi.

Kuulostaa aika erikoiselta, että sinulla on niin paljon talveen liittyviä haasteita vertailun parhaan talviauton kanssa. Mieleen tulee ECO-tila tai jotenkin rikkinäinen auto.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-04-23-34-56-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-34-56-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    228,8 KB · Luettu: 51
  • Screenshot_2024-01-04-23-37-35-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-37-35-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    199,1 KB · Luettu: 59
  • Screenshot_2024-01-04-23-39-22-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-04-23-39-22-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    203,1 KB · Luettu: 66
  • Screenshot_2024-01-05-00-12-21-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-05-00-12-21-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    159,7 KB · Luettu: 64
Kuulostaa sellaiselta kärsimysnäytelmältä, että kannattaa mahdollisimman pian vaihtaa autoa. Sitä odotellessa olisi hyvä varmistaa, ettei vaan ole ECO-tila päällä talvella. Se meinaan saattaa rajoittaa lämmityksiä.

Auris TS hybrid sulattaa takalasin aivan normaalisti@-18 C. Myös penkinlämmittimet toimivat nopeasti ja lämpöä piisaa liikaakin täydellä teholla. Tuulilasi sulaa muuten hyvin, mutta kameran kohdalta ei välttämättä, koska kotelointi eristää liikaa. Automaattinen hätäjarrutus ei siis aina talvella toimi, jos auto on seissyt pitkään pihassa. Kauppareissu lämpimään halliin auttaa.

Vilkaisin vielä, mitä TM on mittaillut Talviautovertailuissaan.

Auris hybrid sai penkin- ja takalasinlämmittimistä kiitettävät. Maantiellä sisätilat lämpenivät vertailun nopeimmin. Loppuarvosana oli 8,8 ja viisi lumihiutaleita, eli jaettu kakkossija. Erinomainen talviauto siis.

Corolla TS 2.0 hybrid sen sijaan sai lämmittimistä "vain" hyvät. Penkin lämpiävä ala on suuri ja penkki on nopea lämpenemään, mutta huippulämpö jäi vaatimattomaksi. Takalasin ala olisi saanut olla suurempi. Lisäksi lasin lämpötila oli vain +19 C vs. testin paras +34,5 C. Sisätilat lämpenivät taajamassa toiseksi nopeimmin, ja maantielläkin se oli kärkipäätä. Corolla sai erityiskehut lämpiämisnopeudesta suhteessa suuriin sisätiloihin. Loppuarvosana oli vielä parempi 9,0 ja viisi lumihiutaleita. Corolla TS 2.0 hybrid valittiin TM:n vuoden 2020 talviautoksi.

Kuulostaa aika erikoiselta, että sinulla on niin paljon talveen liittyviä haasteita vertailun parhaan talviauton kanssa. Mieleen tulee ECO-tila tai jotenkin rikkinäinen auto.
Kyselin huollossakin jo että mitähän pirua. 2021 HB 2.0 Hybrid itsellä. Kokeiltu norm ja fast modessa. Yllätyin itse miten niin hyvämaineinen auto voi toimia noin huonosti. Oletin että toimisi juurikin enemmänkin kuvailemallasi tavalla.

Ja autoa en voi vaihtaa vaikka haluaisin, ei ole oma hankinta vaan firman auto.

EDIT: Noilla asetuksilla oli tuulilasin sisäpinnassa jäätä 100km ajon jälkeen. Ja kuvassa takalasinlämppäri on ollut päällä vajaa 40km yhtä mittaa (pidin tarkoituksella jatkuvasti päällä testatakseni. Puhtaasti kovaa jäätä, ei sohjoa. Lämpötila ulkona -17c.

IMG20240105083233.jpgIMG20240105083257.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitää muistaa, ettei mitään autoa suunnitella ensisijaisesti Suomen tai minkään muunkaan maan ääriolosuhteisiin.
 
Näytä kohta missä olen sanonut automaattilaatikoita paskoiksi.
Itse luotan manuaaliin enemmän, kun sellainen on aina ollut ja tod. näk. tulee olemaan.
Mutta miten sinun sairaus höpinät liittyy asiaan millään tavalla, tietysti jos on aivovamma, dementtia yms. niin sitten ne on ymmärrettäviä?
 
Kyselin huollossakin jo että mitähän pirua. 2021 HB 2.0 Hybrid itsellä. Kokeiltu norm ja fast modessa. Yllätyin itse miten niin hyvämaineinen auto voi toimia noin huonosti. Oletin että toimisi juurikin enemmänkin kuvailemallasi tavalla.

Ja autoa en voi vaihtaa vaikka haluaisin, ei ole oma hankinta vaan firman auto.

EDIT: Noilla asetuksilla oli tuulilasin sisäpinnassa jäätä 100km ajon jälkeen. Ja kuvassa takalasinlämppäri on ollut päällä vajaa 40km yhtä mittaa (pidin tarkoituksella jatkuvasti päällä testatakseni. Puhtaasti kovaa jäätä, ei sohjoa. Lämpötila ulkona -17c.

IMG20240105083233.jpgIMG20240105083257.jpg
Takalasi näyttää olevan takapakkia Auriksesta. Kyllä tuostakin näkee takana-ajavat (eikä pyyhintä käytetä näillä lämpötiloilla), mutta ilman raitoja olisi parempi. Aukesiko raidat jo ensimmäisellä lämmitysajalla, vai paraniko tilanne lämmityksiä jatkaessa? Jos tilanne ei parantunut, niin tehoa vaan on niin vähän, ettei lämpö tuolla pakkasella ja ajoviimalla yllä lankojen puoliväliin asti. Taajamassa saattaisi aueta välitkin auki.

Sinulla automaattiset puhallusnopeudet ovat nimetty eco, normal ja fast, vs. Auris soft, medium ja fast. Tarkoitin kuitenkin ajotilan valintaa. Auriksessa niitä on eco, normal ja power. Tuo eco kytkee puhallusilmakanavien PTC-vastukset pois käytöstä, ja mahdollisesti muutenkin rajoittaa lämmitystehoa. Missä ajotilassa ajoit? Jääkö tuulilasiin jäätä sellaiseen kohtaan, että haittaa risteysajoa tms, vai onko harmiton paikka?
 
Takalasi näyttää olevan takapakkia Auriksesta. Kyllä tuostakin näkee takana-ajavat (eikä pyyhintä käytetä näillä lämpötiloilla), mutta ilman raitoja olisi parempi. Aukesiko raidat jo ensimmäisellä lämmitysajalla, vai paraniko tilanne lämmityksiä jatkaessa? Jos tilanne ei parantunut, niin tehoa vaan on niin vähän, ettei lämpö tuolla pakkasella ja ajoviimalla yllä lankojen puoliväliin asti. Taajamassa saattaisi aueta välitkin auki.

Sinulla automaattiset puhallusnopeudet ovat nimetty eco, normal ja fast, vs. Auris soft, medium ja fast. Tarkoitin kuitenkin ajotilan valintaa. Auriksessa niitä on eco, normal ja power. Tuo eco kytkee puhallusilmakanavien PTC-vastukset pois käytöstä, ja mahdollisesti muutenkin rajoittaa lämmitystehoa. Missä ajotilassa ajoit? Jääkö tuulilasiin jäätä sellaiseen kohtaan, että haittaa risteysajoa tms, vai onko harmiton paikka?
Teho ei riitä. Tai on asetettu ekologisuuden nimissä joku kohdelämpö/wattimäärä/tms ja kun se tavoitetaan niin lasketaan tehoa.

Ajomode normal tai sport (matka-ajossa yleensä sport jäykemmän ohjauksen takia).

Tuulilasin jää jäi kuskin puolelle, tuulilasin ylänurkkaan. Mutta eihän nyt piru 40tkm ajetussa pari vuotta vanhassa 30ke autossa pitäisi olla jäätä tuulilasin sisäpuolella yli tunnin ajon jälkeen o_O. Tuulilasi huurtuu jos hengität yhtään raskaammin/haukottelet tms. Esim 40km työmatkalla lasi on jo puhdas x ajan tuulilasille puhalluksen jälkeen, joudun kuitenkin pahimmillaan pari kertaa matkan aikana lyömään tuulilasille max puhalluksen koska alkaa huurtua yläreunasta ja on tullut jopa puoleen väliin lasia (halusin kokeilla miten pitkälle tulee). Lattiat kuivat (Corollan tyyppivika on kondensiovesien vuoto apparin jalkatilaan), kengät kopisteltu jne.
 
Teho ei riitä. Tai on asetettu ekologisuuden nimissä joku kohdelämpö/wattimäärä/tms ja kun se tavoitetaan niin lasketaan tehoa.

Ajomode normal tai sport (matka-ajossa sport jäykemmän ohjauksen takia).

Tuulilasin jää jäi kuskin puolelle, tuulilasin ylänurkkaan. Mutta eihän nyt piru 40tkm ajetussa pari vuotta vanhassa 30ke autossa pitäisi olla jäätä tuulilasin sisäpuolella yli tunnin ajon jälkeen o_O. Tuulilasi huurtuu jos hengität yhtään raskaammin/haukottelet tms. Esim 40km työmatkalla lasi on jo puhdas x ajan tuulilasille puhalluksen jälkeen, joudun kuitenkin pahimmillaan pari kertaa matkan aikana lyömään tuulilasille max puhalluksen koska alkaa huurtua yläreunasta ja on tullut jopa puoleen väliin lasia (halusin kokeilla miten pitkälle tulee). Lattiat kuivat (Corollan tyyppivika on kondensiovesien vuoto apparin jalkatilaan), kengät kopisteltu jne.
Pitäisi kyllä ymmärtää, että kovalla pakkasella ilmavirran vaikutus on todella suuri, eikä puhallin puhalla tehokkaasti tuulilasin yläreunaan, kun järjellä ajattelee niin ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää.
Kannattaa vaikka työntää pää ulos sivuikkunasta esim. 80 km/h vauhdissa ja kokeilla kuinka kylmä ilmavirta on.
Epäilen suuresti tätä kondenssioveden vuotoa apparin jalkatilaan, jos kyseessä kondenssi ei se rajoittuisi pelkästään yhteen paikkaan, kyllä siellä täytyy olla tehty joku läpivienti mikä vuota jalkatilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kyllä ymmärtää, että kovalla pakkasella ilmavirran vaikutus on todella suuri, eikä puhallin puhalla tehokkaasti tuulilasin yläreunaan, kun järjellä ajattelee niin ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää.
Kannattaa vaikka työntää pää ulos sivuikkunasta esim. 80 km/h vauhdissa ja kokeilla kuinka kylmä ilmavirta on.
Ei vain missään muussa kipossani ole ollut moisia ongelmia, yhtä kuplaa lukuunottamatta. Ja on kuitenkin ollut ties mitä autoa ajossa tai omana.

Mitä ajoviimaan tulee, olen ollut hinattavana 80kmh vauhdeissa lumimyräkässä -20c lämmöissä kun hinattavasta autosta loppui virta ja boosteri tyhjeni myös, tietenkin samaan aikaan kun käännyttiin päätieltä pienemmälle mutkaiselle ja loskaiselle tielle ja pyyhkijät eivät luonnollisesti toimineet joten en nähnyt mitään ja tuulilasi alkaa muurautua umpeen mallia sekunneissa, en yltänyt apparin penkillä olleeseen puhelimeen soittaakseni vetoautoon... ei muuta kun äkkiä veivata ikkuna auki ja pää ulos 10km loppumatkaksi. Olihan se naama varsin punainen tuon jälkeen. Onneksi olin varustautunut siihen että auto saattaa sanoa kaput.

Omalta osalta loppuu OT tähän, voidaan jatkaa keskustelua omista autoista ketjussa, itseä ainakin vilpittömästi kiinnostaa verrata @TommiZeliard in kokemuksia omaansa, ihan vain kartoittaakseni onko vika minussa, autossa vai suunnittelijassa.
 
Niin kuin tuli aikaisemmin sanottua ei näitä kippoja tehdä ääriolosuhteita ajatellen.
 
Ei vain missään muussa kipossani ole ollut moisia ongelmia, yhtä kuplaa lukuunottamatta. Ja on kuitenkin ollut ties mitä autoa ajossa tai omana.

Mitä ajoviimaan tulee, olen ollut hinattavana 80kmh vauhdeissa lumimyräkässä -20c lämmöissä kun hinattavasta autosta loppui virta ja boosteri tyhjeni myös, tietenkin samaan aikaan kun käännyttiin päätieltä pienemmälle mutkaiselle ja loskaiselle tielle ja pyyhkijät eivät luonnollisesti toimineet joten en nähnyt mitään ja tuulilasi alkaa muurautua umpeen mallia sekunneissa, en yltänyt apparin penkillä olleeseen puhelimeen soittaakseni vetoautoon... ei muuta kun äkkiä veivata ikkuna auki ja pää ulos 10km loppumatkaksi. Olihan se naama varsin punainen tuon jälkeen. Onneksi olin varustautunut siihen että auto saattaa sanoa kaput.

Omalta osalta loppuu OT tähän, voidaan jatkaa keskustelua omista autoista ketjussa, itseä ainakin vilpittömästi kiinnostaa verrata @TommiZeliard in kokemuksia omaansa, ihan vain kartoittaakseni onko vika minussa, autossa vai suunnittelijassa.
Sehän on itsestään selvää, jos autoon vuotaa vettä sisään niin noilta ongelmilta ei voi välttyä missään autossa.
 
Corolla: varmaan hybridinä? 2.0 koneinen on ihan pirteä ja auto on pieniruokainen, jos vaan takatilat riittää, infontainmentin/mittariston sekä etupenkkien kanssa pystyy elämää. Eikä ole mikään hiljaisin auto. Posia tosin siitä, että arvo(stus) pysyy korkealla vaikka kilsoja tulisikin paljon.

Superb/passat: jos maantiepainotteista ajoa, niin diesel kiikarissa? Kait ne perusluotettavia on, kun on vähintään huolto-ohjelman mukaan huollettu (niin moottori kuin vaihteisto). Aina parempi jos koneen öljyjä on vaihdeltu 15tkm/vuosi long life-vaihtojen sijasta.

Golf/Octavia: napsun pienempiä passatiin/superbiin verrattuna, mutta jos kaasuntankkausmahdollisuuksia on niin kaasuhybridejä näistä pohtisin. Luultavasti halvin tapa taittaa matkaa, jos ei täyssähköä oteta lukuun. Ja jos otetaan, niin pääomassa on iso ero ajettavaksi. Lisäksi etenkin octaviat ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja.

Noilla kilsoilla ynnäilisin kyllä, että kannattaisko laittaa täyssähkö vaikka joutuisi tuplatkin maksamaan polttisvaihtoehtoihin nähden. Kotilatauksella päivän ajot maksaa pahimillaan pari kolme euroa, (bio)kaasulla ~5-8€ riippuen miten maantiepainoitteista ajoa ja lopuille polttoaineille 12-18€.


Maantieajoa tulee ajettua. Tällä hetkellä alta löytyy TDI VW Golf vm. 2006 manuaalina. Ei ole vakkaria tai penkinlämmittimiä ja 450t km mittarissa.

Corollaa kävin koeajamassa eilen, mutta rengasmelut yhtä pahat (tai jopa pahemmat) kuin golfissani. Penkit tuntui epämukavilta.

Superbista tykkäsin eniten, mutta DSG huolettaa, vaikka luulisi sen kestävän jos on kunnolla huollettu. Toisena vahvana vaihtoehtona oli Volvo V60 2016 D4. Parhaimmat penkit ikinä ja ajo oli kyllä mukavaa. Kyseisessä yksilössä kilometrit oli vaan siellä 220tkm tuntumassa ja mietin että onko järkevää ostaa noin paljon ajettua volvoa.

Sähköautoja olen myös katsonut. Hinnat kyllä hirvittää vielä ja käytetyissäkin tuntuu olevan kunnolla hintaa. Ymmärrän kyllä, että sen luultavasti säästää polttoainekustannuksissa, huolloissa yms.
 
Maantieajoa tulee ajettua.Toisena vahvana vaihtoehtona oli Volvo V60 2016 D4. Parhaimmat penkit ikinä ja ajo oli kyllä mukavaa. Kyseisessä yksilössä kilometrit oli vaan siellä 220tkm tuntumassa ja mietin että onko järkevää ostaa noin paljon ajettua volvoa.
Maantieajoon ihan helmi peli. Volvon koneet kestää jos vaan muistaa huoltaa. Etenkin D5244T eli 2,4-litrainen 5-sylinterinen on mylly, jolla moni on ajanut >700 tkm. Meille tuli sellainen 216 tkm ajettuna ja auto tuntui edeltäjäänsä verrattuna ihan uudelta vaikka oli enemmän ajettu. Eli jos on huoltokirjassa kaikki kunnossa niin suosittelen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.
 
Aika hyvä haaste budjetti huomioiden... Mietitään. :hmm:
 
Ite oon katellu dieselmersuja suurinpiirtein tolla budjetilla, mutta saas nähä mihin täs päätyy loppuunsa. Halvemmallakin kun pääsis jos kehtais nelivedon puottaa pois vaatimuksista :btooth:
 
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.
Oiskos noista mihinkään?


 
Tällä hetkellä ajossa Peugeot 407 2.0Hdi FAP 136 automaatti, vuosimallia 2010.
Ostin sen 2022 heinäkuussa kamalassa paniikissa kun edellisestä autosta laukes moottori.
Varustelutaso Pökötissä tasoa jumalainen.
Mutta se ei valitettavasti käynnisty näillä pakkasilla :cautious:
Akku on vaihdettu, tankkiin kaadettu jotain sulamis litkua ja hehkut mitattu.
On pökössä vikojakin, ei ole lämmitettävä ratti ja pieniä sähkövikoja siellä ja täällä.

Etsinnässä siis uusi auto.
Budjetti varmaan jotain 15Ke paikkeilla, leasing myös mahdollisuus.
Uuden auton pitäisi olla talvikelien kuningas eli neliveto ja ehdottomasti automaatti.
Webasto ja lämmitettävä ratti myös pakolliset.
Kulutus saisi myös olla vähän maltillisempi kuin pösön 7L/100km.(en tiedä onko mahdollista nelivedosta johtuen)
Kilometrejä en auton mittarissa pelkää mutta saisi silti olla max 250tkm ajettu.

En myöskään ole merkkiuskollinen eli kaikki käy.

Tässä muutamia vaihtoehtoja mitkä voisi kriteerit täyttää.

Opel Insignia:

Skoda Octavia:

Volvo V60: https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13941371

BMW 5-sarja: https://www.nettiauto.com/bmw/520/14053186

Lämpörattien metsästys ilmoituksista hieman raskasta, kun todella huonosti osataan ilmoituksiin merkata.
 
En kyseenalaista rattigrillivaadetta, mutta uteliaisuudesta - miksi?

Itellä on autossa ko. härpäke, mutta en koskaan sitä käytä, edes -25c keleissä.
 
En kyseenalaista rattigrillivaadetta, mutta uteliaisuudesta - miksi?

Itellä on autossa ko. härpäke, mutta en koskaan sitä käytä, edes -25c keleissä.
Näitä juttuja, kun kerran totut, ilman et osaa olla. Itselle sanottiin aikanaan että ota se, maksaa oliko 50 vai 150 tehdasvarusteena... kadut jos et ota. En koskaan ollut omistanut autoa moisella varusteella ja mietin että miksi ihmeessä tarvitsisin moista. Kun sain auton sopivasti kun viileät kelit tekivtä tuloaan... ai saakeli että oli ihana varuste. Jos nyt pitäisi itse ostaa uusi auto, se tulisi satavarmasti ratinlämmittimen ja lämmitettävän tuulilasin kanssa (sama juttu kuin ratinlämmitin). Poikkeuksina on jotkin ratit jotka eivät tunnu vaativan lämmitystä vaan pari ensimmäistä kosketusta pinnalle riittää lämmittämään pinnan tarpeeksi. Samoin kuin eri penkit, osassa penkinlämmittimet ovat must ihan kaikkialla, osassa et kaipaa niitä koskaan.
 
Meitä on moneen junaan. On tuossa omassa kotterossa lämpiävä tuulilasikin, mutta eipä sitäkään tule oikeastaan ikinä käytettyä.

Mutta eipä siinä, kukin määrittelee omat tarpeensa ja preferenssinsä omista lähtökohdistaan.

Seuraavassa ajokissa en noita näe pakollisina, kivoina vain.
 
Jos kädet ei tykkää viileästä kuten allekirjoittaneella, niin ei kyllä tule ostettua yhtäkään autoa ilman lämpiävää rattia, ei edes vaikka auto lämpiäisi viidessä minuutissa +20 asteeseen. Yllättäen riippuu paljon ihmisestä mikä on tarpeellista ja mikä ei.
 
Mulla kädet kirjaimellisesti halkeaa pakkasesta vaikka niitä rasvaan ja pidän hanskoja, siksi ratin lämmitin on pakko kun ei nakit taivu tuolla -25c asteissa :itku:
Mä kattelen noita ehdotettuja autoja tarkemmin.
 
Autokuume iskenyt mutta tuntuu että sitä oikeaa ei löydy.

Hakusessa farmari, bensiini, automaatti. Hinta n. 15 k€. Ihan max. 20 k€. Mielellään max 100tkm tai jonkin verran ylikin ajettu. Vuosimalli >2016.

Vähän samoja ongelmia tuskaillut tuossa hintaluokassa kuin hieman aiemmillakin tässä keskustelussa. Pelkkää 1.0 l ecoboosteja, pököttiä, astraa ja mikään näistä ei houkuta. Sitten vähän kalliimpia niin oikeastaan jää vaihtoehdoksi Octavia, Golf ja Kia Ceed/Hyundai i30.

Tässä miettinyt että jompi kumpi VAG se voisi olla mutta ainut mikä huolettaa isommin on DSG. Ei taida tuossa hintaluokassa olla tarjolla kuin DQ200 (kuiva). Märkä DQ250/DQ38* on sitten tietääkseni VAG autoissa vain kun vääntöä >250 Nm eli TSI 2.0 tai neliveto tai R/RS jne.-versiot. Sitten paukkuu budjetit ja en tiedä onko edellä mainittuja järkeä ostaa vain sen vuoksi että saisi märkäkytkimellisen version? Noita kuiviahan on tien päällä vaikka kuinka paljon (ja tietty myös vikaantuneita yksilöitä).

Onko tuosta Kia/Hyundai 7DCT yhtään kokemuksia, painiiko se samojen ongelmien kanssa kuin DSG vai onko jopa ongelmallisempi?

Tuo Skoda Octavia 1.5 TSI (DSG=DQ200) ollut mielessä tai Octavia 1.4 TSI. Tai Golf 1.5 TSI Evo. Näissäkään ei vaan pääse lähelle tuota 15k €...

Esim: https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/14023630
 
Opeleista vois löytyä varmimmin, https://m.nettiauto.com/opel/insignia/14040473?vifAdCount=4&vifNav=Y menee kympillä yli, mutta Astrat ~2017 nurkilla menee hahloon ja sieltä löytyy ratin lämmittimiäkin.
Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta. Mekin käytiin Kiaa ja Hyundaita kokeilemassa, mutta 5 min koeajon jälkeen ei tarvinnut minun vääntää vaimon eikä vaimon minun kanssa asiasta. Volvo se on, oli yhteinen näkemys.
 
Autokuume iskenyt mutta tuntuu että sitä oikeaa ei löydy.

Hakusessa farmari, bensiini, automaatti. Hinta n. 15 k€. Ihan max. 20 k€. Mielellään max 100tkm tai jonkin verran ylikin ajettu. Vuosimalli >2016.

Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta.
Varmasti, mutta kysyjän budjetilla ei kompromisseilta välty.
 
Mutta jos paljon pitkää matkaa ajaa, niin onhan se Astra aika koppero. On niissä käytettyinäkin eroa ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa, jos toinen on maksanut uutena 50-60 tuhatta ja toinen 25 tuhatta. Mekin käytiin Kiaa ja Hyundaita kokeilemassa, mutta 5 min koeajon jälkeen ei tarvinnut minun vääntää vaimon eikä vaimon minun kanssa asiasta. Volvo se on, oli yhteinen näkemys.

Astrasta ei myöskään nelivetoa löydy mikä oli hakusessa.
 
Kyllähän me keskusteltiin, tosin teen vastatessani moniajoa, jonka lainauksin erottaa eri henkilöille osoitettuihin, mutta ongelma(t) pysyy edelleen.

Toisen sukupolven Inkku sopis kattamaan kimin tarpeet, mutta budjetti ei taivu. Astma taipuis osittain raameihin, mutta ei täysin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom