Itse lähtisin koittamaan ja vertailemaan. Ecoboostit jättäisin ostamatta, valitettavan paljon ollut moottorivaurioita eikä käytetyssä oikein voi tietää onko joku joskus lisännyt tai käyttänyt väärää moottoriöljyä joka aiheuttaa hihnan mujuuntumisen öljyn sekaan. Jos Ecoboostin öljykylpyisine hammashihnoineen hankkii, hammashihnan vaihto ja öljysihdin puhdistus suositeltavaa heti oston jälkeen.Kohtuuhintaista "pikkuautoa" olen katsellut kulkineeksi - kilometrejä ei kauheasti tule (5-8k riippuen työajosta). Ajo pääosin maantietä eli olisi mukava kun olisi kohtuullinen niissä nopeuksissa, mutta jonkun verran joutuu ahtaasti parkkeeraamaan eli mitään "maantielaivaa" en halua. Ja pienemmässä autossa pienempi kulutus ja verot, mikä tietenkin plussaa.
Eroja ei paperilla hirveästi ole ja sinne 9-12k luokkaan menisi oma budjetti. Seurannassa ainakin Polo (18->), Ibiza (18->) Clio (20->) ja Rio (18->) - Fiesta (17->) vaikuttaisi paperilla hyvältä, mutta litran Ecoboost on kai käytetyssä jonkinmoinen riskitekijä ( ja siinä näytti hihnan vaihtokin olevan toista tonnia, tiedä sitten onko muutkin huoltokulut messeviä). Mahdollisesti myös luokkaa isompaa hiukan vanhempaa tai ajetumpaa esim. Megane (16->) tai i30 (16->). Nykykulkineessa kontin välipohja on todellä näppärä (saa alle säilöön kätevästi defakaapelia, lumilapiota, lasinpesunestettä jne.), mutta ilmeisestä ei kovin yleinen nykyään ole - toisaalta vaneria ja pari kakkosnelosta, niin eiköhän tuollaisen itsekin väsää jos pahasti jää kaipaamaan.
Onkohan näissä jotain mihin ei kannattaisi rahojaan iskeä vai täytyisikö vaan käydä kaikkia ajamassa siitä valikoimasta mitä tällä hetkellä kaupungista löytyy, tarkentaa malli mitä hakee ensi- ja toissijaisesti ja sitten katsella milloin sopivaa tulee lähistölle myyntiin.
Lähtisin noista koittamaan ainakin Polon ja Ibizan, ovat jo uudemmilla hyvillä hammashihnallisella TSI koneilla. Cliokin lienee hyvä vaihtoehto (pikku 0.9 TCe koneet olleet käsittääkseni Clioissa luotettavia). Ainakin kaksi ensimmäistä menee yllättävän hienosti maantietäkin mitä olen joskus ollut kyydissä/ajanut.
Rio sellainen auto että pitäs päästä ajamaan ja kokeilemaan. Aika ankeilta vaikutti nuo tuon hintaluokan yksilöt verrattuna vaikka Ibizaan. Suht luotettavia kuitenkin lienevät.
Skoda Fabia kannattaa myös vilkaista, teknisesti samaa Vag-konsernia kuin Seat ja VW.
Viimeksi muokattu: