Koska olet ostamassa tuossa hintaluokassa, niin oletan, ettei touhutonneja korjaamiseen ole rajattomasti. Näin ollen:
1. Unohda turboahdetut pikkukoneet ja osta vapaastihengittävällä moottorilla. Vapaastihengittävässäkin suurempi iskutilavuus kasvattaa kestoikää, noin lähtökohtaisesti, eli mielellään ei 1,4 litraista ainakaan yli 200 tkm ajettuna, vaan mieluummin 1,6 litrainen tai isompi. Noista linkkiesi autojen pikkukoneista esim. Fordin Ecoboost on suunniteltu kestämään 240 tkm, kevyellä käytöllä "jopa" 300 tkm. Mutta niitä on Suomessakin hajonnut pienemmillä kilometreillä, myös paljon alle 200 tkm ajettuina (Fordclub.fi foorumilta lisää tietoa Googlen avustuksella). Korjaustoimenpiteenä on lähtökohtaisesti uusi moottori, hinta asennettuna 5k€ ylöspäin. Samoin VAGArena-foorumilta löytyy paljon juttua noista VAG:n (Skoda/VW/Seat/Audi) tuon ikäpolven koneista ja niiden kestävyydestä.
2. Älä osta DSG:tä tai muutakaan robottivaihteistoa, vaan osta manuaali tai oikea automaatti (joka sekin voi hajota, mutta ei niin todennäköisesti, varsinkaan jos vaihteistoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti n. 50 tkm välein). Automaateissa jos koko vehje porsii, niin se on helposti viiden tonnin remontti. Manuaalivaihteistossa hajoaa normaalisti lähinnä kytkin, joka on ~tonnin homma remontoida. Tämäkin on lisäksi helppo todeta koeajolla - jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä, kytkin on kulunut. Automaatit ja robotit ovat epäselvempiä, etenkin voimakkaat nykäykset vaihdoissa ovat hälytyssignaali, mutta vaikka niitä ei tulisi, vaihteisto voi silti hajota nopeastikin.
3. Tarkista ruoste. Tuossa hintaluokassa ei täysin ruosteetonta löydy, mutta tavoite on, ettei ihan valtoimenaan kukkisi. Huomio etenkin jarruputkiin. (Itse en tähän puoleen kiinnittänyt riittävästi huomiota... tuloksena 400€ korjauslasku alle vuoden omistuksessa ja oletettavasti pari samansuuruista tulossa lähivuosien sisällä.)
4. Varaa muutama tonni yllättävään remonttiin, joka voi tulla 3 kk tai 3 vuoden kuluttua hankinnasta.