Mikä auto minulle?

Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)
 
Kyllähän tuo prius suht hyvälle näyttäisi, mitä vähän lueskelin tähän väliin.
Nyt kun eivät omatoimisesti osta mitään romu autoa.. Viimeksi menivät autokauppaan "ei me menty ostamaan autoa" ja lähtivät sieltä ulos karvalakki Hyundai i20 kanssa..
Ovat nyt itse katselleet itselataavaa Hyundai Konaa ilmeisesti.
Pitää mennä kamuxille varmaan mukaan ja kysellä tuosta toisella paikkakunnalla olevasta priuksesta, onko mitä kysymyksiä mitä näistä kannattaisi osata esittää myyjille?

E. "Liian matala, pitää olla korkeampi tulevaisuutta ajatellen" hnngh
 
Viimeksi muokattu:
E. "Liian matala, pitää olla korkeampi tulevaisuutta ajatellen" hnngh
Mitä jos antaisit vanhempiesi ihan itse valkata? En näe kuin ihan turhaa riitaa ja mielen pahoitusta tässä. Isä on ostamassa uutta Dieseli autoa ja maksamassa siitä 40t€ enemmän kuin hybrisidtä koska verot ja minä en todellakaan aio sekaantua muuta kuin varmistamalla että hän tietää tästä ilosta maksavansa 40t€.
 
Mitä jos antaisit vanhempiesi ihan itse valkata? En näe kuin ihan turhaa riitaa ja mielen pahoitusta tässä. Isä on ostamassa uutta Dieseli autoa ja maksamassa siitä 40t€ enemmän kuin hybrisidtä koska verot ja minä en todellakaan aio sekaantua muuta kuin varmistamalla että hän tietää tästä ilosta maksavansa 40t€.
Kysyivät ihan ekana minulta, että mitä autoa ostaa ja sanoivat että tämmöistä aiotaan käydä katsomassa.
Kaikki auton kanssa tulevat ongelmat kulkeutuvat enemmän tai vähemmän meikäläiselle hoidettavaksi, niin en mitään varmaa pommia haluaisi sinne pihaan
 
Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)

Vähän korkeampi PHEV >2020, <25 k€:

9 kWh akulla pitäisi tuo 35 km mennä sähköllä.
 
Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)
Sähköauto ei käy vanhemmille? Tuohon hintaan alkaa saamaan jo Pösön e-2008 mallia
 
Tämä uusi Toyota Prius voisi jo alkaa harkita ulkonäön puolesta ei ole yhtä ruma mitä nämä vanhemman sukupolven ja lisäksi on tehoja tullut lisää.
Vetokoukku siihen ei kai saa asentaa eli sitä pitää ottaa huomioon.
 
Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.

Olen tätä itsekin joskus pohtinut ja pyrkinyt osoittamaan laskelmilla, että ID.2:n kaltainen auto on markkinoille tullessaan monelle kannattavampi kuin edes loppuunpoljettu tonnin pommi. Toisaalta, uusien autojen myynti on ollut melko kituliasta sitten finanssikriisin. Ja koska jollakin ihmisten pitää ajaa jatkossakin, niin autoteollisuuden pitäisi pumpata halpoja sähköautoja markkinoille hirmuisella volyymilla, jotta uusi sähköauto olisi todellinen vaihtoehto käytettyä, kymppitonnin polttomoottoriautoa katselevalle.

Arvonromahdusta vastaan puhuu myös se, että polttomoottoriautot nauttivat ensirekisteröinneissä yhä edelleen suhteettoman suurta markkinaosuutta, vaikka hyviä sähköautojakin on ollut tarjolla jo vuosia (Teslat, VW:n ID:t jne.). En tiedä syitä tämän ostokäyttäytymisen taustalla, mutta ihmisiä ne käytettyjenkin autojen ostajat pohjimmiltaan ovat, joten luulisi saman näkyvän niilläkin markkinoilla.

Eli en ehkä povaisi suoranaista polttomoottoriautojen arvonromahdusta. Aina niitä perheen kakkosautoja ja lyhyen työmatkan autoja ostetaan, samoin tietyille ihmisryhmille (mamut, romanit, perheettömät duunarit) käytetty statusauto on paljon kiinnostavampi kuin järkevä sähköauto.
 
Olen tätä itsekin joskus pohtinut ja pyrkinyt osoittamaan laskelmilla, että ID.2:n kaltainen auto on markkinoille tullessaan monelle kannattavampi kuin edes loppuunpoljettu tonnin pommi. Toisaalta, uusien autojen myynti on ollut melko kituliasta sitten finanssikriisin. Ja koska jollakin ihmisten pitää ajaa jatkossakin, niin autoteollisuuden pitäisi pumpata halpoja sähköautoja markkinoille hirmuisella volyymilla, jotta uusi sähköauto olisi todellinen vaihtoehto käytettyä, kymppitonnin polttomoottoriautoa katselevalle.

Arvonromahdusta vastaan puhuu myös se, että polttomoottoriautot nauttivat ensirekisteröinneissä yhä edelleen suhteettoman suurta markkinaosuutta, vaikka hyviä sähköautojakin on ollut tarjolla jo vuosia (Teslat, VW:n ID:t jne.). En tiedä syitä tämän ostokäyttäytymisen taustalla, mutta ihmisiä ne käytettyjenkin autojen ostajat pohjimmiltaan ovat, joten luulisi saman näkyvän niilläkin markkinoilla.

Eli en ehkä povaisi suoranaista polttomoottoriautojen arvonromahdusta. Aina niitä perheen kakkosautoja ja lyhyen työmatkan autoja ostetaan, samoin tietyille ihmisryhmille (mamut, romanit, perheettömät duunarit) käytetty statusauto on paljon kiinnostavampi kuin järkevä sähköauto.

Aika maltillisia lukemia olet saanut. 2v/15tkm -> 17v/225tkm välin ajetun primeran kustannukset olivat 0,30€/km.
3v/27tkm->5v/43tkm välin ajetun Countryman phev:n vastaava kustannut 1,20€/km. Arvonaleneman osuus 0li 0,62€/km kun lyhyessä ajassa lähti 30% jälleenmyyntiarvosta. Päätin siten jatkaa ajamista, kun ei samalla rahalla parempaakaan vaihtoehtoa itselle ole.
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
Skoda. Pääset vielä valkkamaan. :D
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia

Hybridi Toyota Auris farkku, ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan mutta voisi aika hyvin osua kriteereihin. Ajettavuus ja meluisuus jokaisen paras itse todeta.

Negatiivisena näyttävät pitävän arvoaan aika vahvasti eli vanhemmasta ja ajetustakin saa ihan rahaa maksaa. Samasta syystä tuoreempi Corollakaan ei välttämättä huono idea jos samoilla kriteereillä isommalla budjetilla. Saisi vähemmän ajetun, uudemman ja vuosittainen kulu tuskin radikaalisti muuttuu.
 
Automallit ovat yksilöitä ja markkinoilla tapahtui kaikkea erikoista. Olisit ostanut nissan leafin jonka arvo pari vuotta takaperin vain nousi.

30% kuulostaa kovalta summalta tai ylihinnan maksamiselta

3v/27tkm Countryman 29k€ ostohinta.
5v/43tkm kohdalla kyselin vaihtotarjouksia 35k€ autoihin niin paras tarjous oli 19k€.

Siihen aikaan noita oli vielä myynnissä 25-27k€
 
Hybridi Toyota Auris farkku, ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan mutta voisi aika hyvin osua kriteereihin. Ajettavuus ja meluisuus jokaisen paras itse todeta.

Negatiivisena näyttävät pitävän arvoaan aika vahvasti eli vanhemmasta ja ajetustakin saa ihan rahaa maksaa. Samasta syystä tuoreempi Corollakaan ei välttämättä huono idea jos samoilla kriteereillä isommalla budjetilla. Saisi vähemmän ajetun, uudemman ja vuosittainen kulu tuskin radikaalisti muuttuu.

Ihan ok. Mut kärryä ei sitten vedetä. Kärryn vetoa ei ole paljon mutta kärry itellä kuitenkin olemassa.

Mikään kiire ei asialla ole. Suht tuoreita renaultin captur malleja saisi 10-12 tontulla mutta niissä on tainnut olla ongelmia
jakoketjujen venymisen kanssa? Ja melko pienihän se on.
 
^Tuo muuten "iski päin näköä" kun tajusin ettei hybridi Corollallakaan voi vetää kärryä ns ollenkaan. Muuten ois kiinnostellut kovasti ("välisiirtymä" autoksi ennen sähköä) mutta tuon myötä ei jatkoon.
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
Suunnilleen samanlaiseen käyttöön meinasin itsekin uutta (käytettyä) autoa (5 hengen perhe). Olen katsellut jonkun vuoden vanhaa (2016-2018) Citroen C4 ja Renault Meganea hatchbackina ja automaattina. C4 olisi käytännössä aina 1,2 bensaturbokone, ja Megane tuntui olevan usein diesel. Onko näistä porukalla kokemusta, huomioita tai jotain muita vaihtoehtoja. Ja se vetokoukku täytynee asentaa kun ei noissa paljon niitä tuntunut olevan.

P.S. Saksalaiset autot ei saa kannatusta meillä joten niitä ei kannata ehdottaa
 
Juuri meni liikkeeseen vaihdossa 5 vuoden jälkeen 1.2 130 hp bensa Megane farkku. Täysin ongelmaton oli eikä pahaa sanottavaa, lukuunottamatta sitä että sopivalla lumisateella tuulilasinpyyhkijät jäätää ajossakin ja voi joutua putsaamaan kesken matkan. Hyvänä puolena noissa 1700 kg vetomassa. Useamman kerran sellaisia kuormia tuli vedettyäkin ihan sujuvasti.
 
^Tuo muuten "iski päin näköä" kun tajusin ettei hybridi Corollallakaan voi vetää kärryä ns ollenkaan. Muuten ois kiinnostellut kovasti ("välisiirtymä" autoksi ennen sähköä) mutta tuon myötä ei jatkoon.

Saa sillä 750 kiloa vetää. Toki toi voi monilla mennä osastoon ns. "ei ollenkaan".
 
Saa sillä 750 kiloa vetää. Toki toi voi monilla mennä osastoon ns. "ei ollenkaan".

Mennee vähän offtopiciksi, mutta muistaakseni jarruttoman kärryn massa sai olla max 450kg. Ja kun perus kärryt taitaa painaa sen ~200kg niin vetokyky jarruttoman kärryn kanssa on juurikin lähellä tuota "ei ollenkaan" -luokkaa.
 
Mennee vähän offtopiciksi, mutta muistaakseni jarruttoman kärryn massa sai olla max 450kg. Ja kun perus kärryt taitaa painaa sen ~200kg niin vetokyky jarruttoman kärryn kanssa on juurikin lähellä tuota "ei ollenkaan" -luokkaa.
Jarruttoman kärryn kokonaismassa on max 750kg tai 825kg (tällöin 75kg on kuormattava koukun päälle ja kärry rekisteröity suuremmalle massalle). Eli n. 200kg kärryyn saa sen yli 500kg laittaa painoa. Kyllä tuolla jo terassilaudat vetää rautakaupasta kotiin.
 
Jarruttomana?

Rav 4:lla saa vetää jo 1650 kg.

Lexus IS:llä 750 kiloa jarruitta.
Uuden auton jarruttomista massoista oli kyse, Toyotan sivuilta tarkistettu.
Edit. nähtävästi Priusia saa vain plugarina 0kg vetomassalla, googlauksella löytyi vanhan itselataavan tiedot.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnilleen samanlaiseen käyttöön meinasin itsekin uutta (käytettyä) autoa (5 hengen perhe). Olen katsellut jonkun vuoden vanhaa (2016-2018) Citroen C4 ja Renault Meganea hatchbackina ja automaattina. C4 olisi käytännössä aina 1,2 bensaturbokone, ja Megane tuntui olevan usein diesel. Onko näistä porukalla kokemusta, huomioita tai jotain muita vaihtoehtoja. Ja se vetokoukku täytynee asentaa kun ei noissa paljon niitä tuntunut olevan.

P.S. Saksalaiset autot ei saa kannatusta meillä joten niitä ei kannata ehdottaa
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
Itellä ollut pari ranskalaista ja ei ole ollut tuollaisia vikoja. Hyvä tieto tuo Puretechin jakopään hihnan rispaantuminen, siitä varmaankin selviää kun vaihtaa hihnan ennen aikojaan. Sitikoiden hyvä puoli ollut ettei ne juurikaan ruostu ainakaan mitä itellä ollut. Mutta täytyy kattoa muitakin vaihtoehtoja vielä.
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
Relluilla mentiin 1998-2021 (Clio, 2x Scenic, Grand Scenic) ja kyllä oli hinta-laatusuhde kohdallaan. Joku tyhjäkäynnin lisäilmaluisti ja kampiakselin asentoanturi vaihdettiin ja lisäksi GS:n oikean takaoven sähkölasin moottori irrotettiin kun tykkäsi joskus omin päin avata ikkunaa. Sitten 14 v iässä ja 200 tkm jälkeen hajosi sähköinen käsijarru. Ruostetta ei ollut lainkaan. Jos perheeseen vielä joskus kakkosauto ostetaan, niin ehdottomasti Renault.
 
Meidän talouden Renault Megane III on toiminut kilometreihin (360tkm) nähden oikein mallikkaasti. Tielle jättäviä vikoja on mahtunut omistusajalle yksi (suutin heitti "pysäytä heti" -vikakoodin), muuten ei mitään ihmeempää. Luotettavuudeltaan taitaa olla meidän talouden paras auto tähän saakka. Mitä muihin ominaisuuksiin tulee, on kyseessä aika paska kikotin. Ajettavuus on siis melkolailla surkeaa, eli ohjaus on huono, jousitus on huono, moottori on käyttöominaisuuksiltaan kulmikas ja voimaton, ajoasento melko huono, penkit aivan susipaskat jne.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos tällaiset ajoon vaikuttavat ominaisuudet ovat itselle merkityksettömiä, niin luotettavan ranskalaisen saa pilkkahintaan.
 
Meidän talouden Renault Megane III on toiminut kilometreihin (360tkm) nähden oikein mallikkaasti. Tielle jättäviä vikoja on mahtunut omistusajalle yksi (suutin heitti "pysäytä heti" -vikakoodin), muuten ei mitään ihmeempää. Luotettavuudeltaan taitaa olla meidän talouden paras auto tähän saakka. Mitä muihin ominaisuuksiin tulee, on kyseessä aika paska kikotin. Ajettavuus on siis melkolailla surkeaa, eli ohjaus on huono, jousitus on huono, moottori on käyttöominaisuuksiltaan kulmikas ja voimaton, ajoasento melko huono, penkit aivan susipaskat jne.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos tällaiset ajoon vaikuttavat ominaisuudet ovat itselle merkityksettömiä, niin luotettavan ranskalaisen saa pilkkahintaan.

Onko tämä ajopäiväkirja vai myynti-ilmoitus?
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.

Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
 
Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
On tuossa omassa -18 eri merkin vähän samankaltaista vibaa. Pitäsköhän akku vaihtaa. Alkuperäinen omistaja vielä.
Toinen takuuvaihto Puretechiin murenemisen vuoksi ja ei luottoa paljon herätä kun vastaava niin pitkään jatkunut.
 
Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
Lähinnä siis kokemuksia lähipiiristä, todennäköisesti vain huonoja yksilöitä ollut, mutta parikin kun sattuu kohdalle niin nopeasti luo mielikuvia. Näistä vioista huolimatta isä ollut tyytyväinen autoihinsa, koska noita saa yleensä selvästi halvemmalla kun samoilla varusteilla olevia saksalaisia tai japanilaisia.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
 
Perheen lisäyksen ja istuin rumban takia joudun päivittelemään autoa.
Tällä hetkellä tulee ajettua työajoa 30-50tkm (josta km korvaukset) +omat n 10-15tkm /vuosi
Tarve siis olisi tila-autolle johon menisi kevyesti 3 turvaistuinta vierekkäin/peräkkäin.
Ideaali tilanne olisi jos km korvaukset kattaisi auton kulut, alla esimerkki n viime vuoden kuluista: IMG_6829.jpeg

Alustavasti olen katsonut ford S-maxia, mitä raati on tästä mieltä? Ilmoitettu yhdistetty kulutus pyörii 6-7l paikkeilla, kuitenkin oma ajo on 98%maantietä.
Auton kokonaishinta ei ole niin merkittävä, kunhan kaikki kk- kulut pysyvät kohtuullisina ja km korvaukset kattaa nämä.
Sähkö on hieman haastava, taloyhtiöllä ei ole latauspaikkaa ja ajovedot ovat kevyesti 400-500km paikkeilla. Eikä työn /päiväkoti puolesta ole antaa lisää aikaa ajosuoritteille.
Onko hybridi mahdollisuus, vai mennäänkö perinteisesti ”luotettavalla” dieselillä?
4-veto on plussaa, mutta kulut huomioiden voi kulutus nousta liian suureksi.
 
Perheen lisäyksen ja istuin rumban takia joudun päivittelemään autoa.
Tällä hetkellä tulee ajettua työajoa 30-50tkm (josta km korvaukset) +omat n 10-15tkm /vuosi
Tarve siis olisi tila-autolle johon menisi kevyesti 3 turvaistuinta vierekkäin/peräkkäin.
Ideaali tilanne olisi jos km korvaukset kattaisi auton kulut, alla esimerkki n viime vuoden kuluista:IMG_6829.jpeg

Alustavasti olen katsonut ford S-maxia, mitä raati on tästä mieltä? Ilmoitettu yhdistetty kulutus pyörii 6-7l paikkeilla, kuitenkin oma ajo on 98%maantietä.
Auton kokonaishinta ei ole niin merkittävä, kunhan kaikki kk- kulut pysyvät kohtuullisina ja km korvaukset kattaa nämä.
Sähkö on hieman haastava, taloyhtiöllä ei ole latauspaikkaa ja ajovedot ovat kevyesti 400-500km paikkeilla. Eikä työn /päiväkoti puolesta ole antaa lisää aikaa ajosuoritteille.
Onko hybridi mahdollisuus, vai mennäänkö perinteisesti ”luotettavalla” dieselillä?
4-veto on plussaa, mutta kulut huomioiden voi kulutus nousta liian suureksi.

Nopeasti vilkaistuna huollot+arvonalenema noin 9 k€ vuoteen. Jos vaihtoehtona olisi takuunalainen niin tuskin vuosittaisiin määräaikaishuoltoihin 1500 € enempää menee. Plus noilla ajoilla ja kuvaamallasi käytöllä tuskin kiinnostaa mistään syystä autoa pajalla seisottaa, jolloin takuu sijaisautoineen on aika hyvä. 7.5 k€ vuotuisella arvonalenemalla 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä hintaluokka osuu vajaan 50 k€ luokkaan.

Pari kappaletta S-maxeja näytti osuvan tohon luokkaan uusien hinnastoja en jaksanut availla. Tilojen tarpeen osalta myös isompia farkkuja kannattaa testata, maantiellä yksinajaessa mukavampia ja menevät pienemmän otsapinta-alan myötä vähemmällä.
 
Nopeasti vilkaistuna huollot+arvonalenema noin 9 k€ vuoteen. Jos vaihtoehtona olisi takuunalainen niin tuskin vuosittaisiin määräaikaishuoltoihin 1500 € enempää menee. Plus noilla ajoilla ja kuvaamallasi käytöllä tuskin kiinnostaa mistään syystä autoa pajalla seisottaa, jolloin takuu sijaisautoineen on aika hyvä. 7.5 k€ vuotuisella arvonalenemalla 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä hintaluokka osuu vajaan 50 k€ luokkaan.

Pari kappaletta S-maxeja näytti osuvan tohon luokkaan uusien hinnastoja en jaksanut availla. Tilojen tarpeen osalta myös isompia farkkuja kannattaa testata, maantiellä yksinajaessa mukavampia ja menevät pienemmän otsapinta-alan myötä vähemmällä.
Taisi näköjään jäädä kertomatta itseltä että vw passat -18 farkku on osoittautunut liian pieneksi takapenkin leveydeltään. Tämän takia hakusessa auto missä vähintään erilliset leveät takaistuimet.
Ymmärtääkseni tila-auto maailmasta on s-max lähimpänä ajettavuudeltaan farkkua, jossa jaksaisi istuskella pidempiäkin aikoja.

Nykyisillä koroilla tuntuu kummalliselta kiinnittää suurempaa pääomaa autoon.. vertaa kokonaista luottokustannusta (käytetty korkealla korolla) VS mahdollinen arvonaleneman yllättävä notkahdus (uusi takuullinen
 
Aina voi omaa autoa myös mainostaa, vaikka alkaakin olemaan liian vanha haettuihin spekseihin. Mutta tilaa löytyy takaosastolta sen verran sekä leveys- että pituussuunnassa, ettei ihan hetkeen lopu kesken:

1692353203226.jpg

Eli Renault Espace vm. 2016
 
Farkuista aikanaan (2011 tai vähän vanhempi) Mondeo oli ainoa johon jotenkin mahtui 3 turvaistuinta. Käytännössä tila-autot joissa 3 erillistä penkkiä takana ottavat turvaistuimet ihan nätisti. Tila-auton kontti on pienempi kuin Mondeo-luokan farmari, joten kannattaa harkita näitä isompia 7-paikkaisia tila-autoja jos tilalle on tarve, ja mahtuu lasten kaverikin kyytiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 192
Viestejä
4 671 483
Jäsenet
76 572
Uusin jäsen
Hookkan92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom