Mikä auto minulle?

Meille talouteen tuli kakkosautoksi 12k:lla 1.6 turbo astra, 130tkm ajettu. Oikein soiva peli. Maantiellä vitosella alkaviin pääsee 5.2-5.7.
 
Taitaa tuo Mazda olla vakaampi pidemmällä matkalla? Tulee kuitenkin säännöllisesti parin sadan kilometrin lenkkejä
 
Mutta tämän ikäinen Mazda taisi olla Mazdan omaa suunnittelua koria myöden. Katsotaan mihin päätyy koeajon perusteella
 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

Molempia tuli aikanaan ajettua ja Passat miellytti enemmän. Superb tuntui liian "laivalta" mutta tietysti ihan mieltymyksistä ja tarpeista kiinni. Passat inasen pienikokoisempi ja taitaa näkyä vähän myös kiihtyvyydessä. Mukavasti mahtuu tällainen 190cm kuski ajamaan ja lastenistuin kuskin(kin) taakse. Samalla hintaa saanee Skodan puolelta vähän enemmän vastinetta varusteiden muodossa. Nämäkin on tietysti maku- ja tottumuskysymyksiä mille varusteille näkee käyttöarvoa. Esimerkkisi autoissa näytti Superbissa olevan avaimeton sisäänkäynti ja Canton äänentoistojärjestelmä. Jakopään hihnan vaihtoon saa varautua molemmissa lähiaikoina ellei ole jo vaihdettu. Tietysti perus tsekkaus että mm. DSG öljyt on vaihdettu ajallaan per 60tkm ja muutenkin huoltohistoria aukoton.

Tuosta 2.0 TDI:stä löytyy myös 140kW versio jos haluaa hieman helpompaa rekkojen ohittelua. 4Motionia myös suosittelen jos pohjosissa asuu, toki hieman kulutusta nostaa mutta miksi suotta sutia yhtään liikennevaloissa tms talvella.
 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

Itselläni on pistänyt silmään näiden VW kova ruostuminen kohtalaisin uusissa autoissa.
 
Kysytääs täältä apuja omiin pähkäilyihin. Tällä hetkellä olisi tyrkyllä Tesla Model 3 SR+ ja Ford Focus 1.0 Ecoboost MHEV 155hv versio farkkuna. Molemmat uusia autoja ja hyvin erilaisia niin käyttövoimaltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Kuukausittaiset kustannukset olisi suunnilleen samoissa omien laskelmien mukaan omilla ajoilla. Teslan kanssa pientä lisäharmia aiheuttaa lataus julkisilla latureilla, koska toistaiseksi latausmahdollisuutta kotona tai töissä ei ole. Molemmat saattavat olla tulossa. Voi myös olla, että molemmat jää lähitulevaisuudessa haaveeksi. Tarkoitus olisi liikuttaa 5 henkistä perhettä. Pääosin ajot omaa työajoa noin 50 km päivässä. Pidempiä reissuja tulee harvoin tehtyä. Fordin kohdalla mietityttää jälleenmyyntiarvon tipahtaminen. Toki Teslasta ei ikinä tiedä ja jälleenmyyntiarvo voi romahtaa hetkessä. Eikä näiden kanssa ikinä voitolle jää. Rahoitus tulisi avittamaan hankintaa, Teslaan on rahoitus haettu 2,99% korolla ja Fordiin tarjotaan 0,99% korkoa. Kumpaankohan lopputulokseen tässä tulisi päätyä?

Fordin osalta olisi tarjolla parempaa varustelua AGR-penkkien ja B&O kaiuttimien muodossa. Teslan penkkikin tuntui muutaman tunnin koeajon perusteella omiin mittoihin sopivalta. Molempia on tullut koeajettua ja molemmat miellytti. Teslan yhden polkimen ajo oli omaan mieleen mieluisa, mutta on sitä tähänkin asti pärjännyt ilman. Hintaluokka molemmissa sama ja jotenkin tuntuu omaan makuun Fordille hieman korkealta hinnalta. Toki nykyistä uusien autojen hintatasoa, kun katsoo, niin ilmeisesti aika linjassa noilla varusteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.

Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.

Dieselin puolesta puhuu esim 2018 X3 tapauksessa, että sellaisen saa 28k€ alkaen kun bensalla kulkeva on 42k€ alkaen.

14k€ hinnanerolla saa maksella dieselveroa 20v…

Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.

Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.

Sitten se ylläpito.
 
Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.

Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.



Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.

Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.

Sitten se ylläpito.

Henkinen kynnys kulkee siinä 30k tietämillä, ettei auto paljoa sen yli maksaisi.

Voihan se olla kun nyt on kuitenkin auto alla, mistä tykkää niin ettei tuosta luopuisi vasta kuin lähempänä 100tkm. Nyt siis 46tkm ajettu.
 
Henkinen kynnys kulkee siinä 30k tietämillä, ettei auto paljoa sen yli maksaisi.
Volvo XC 60 ja BMW X3, X5 tiirailusta tulee mieleen että kiinnostaa noien tyyppinen, BMW ehkä jotain konserni mieltymystä.

Ja budjetti ilmeisesti niin että autonhankintaan 30k€ mikä nyt polttelee taskussa/tiskillä, mikä pitäisi saada autoon palamaan.

Käyttökustannukset ei ilmeisesti se juttu, eli talous ja asenne sietää kalliinkin ajon, kunha sellainen auto minkä halunnut.

Mitään VAGilaisia ja japanilaisia varmaan turha ehdotella, stelannis konserno ei, ei..

Teslaa rajoituksella, ei vaikka saisi halvemmalla kuin X5.

Joo, sori tyhmät jutut, mutta tässä vähän haen sitä ettei aleta esittään mitään sellaista joka nyt ei vaan kelpaa tässä autokuumeessa.

Joten muille jää tehtäväksi jäähdytellä ja perustella miksi nuo ovat älyttömiä. :-)

Voihan se olla kun nyt on kuitenkin auto alla, mistä tykkää niin ettei tuosta luopuisi vasta kuin lähempänä 100tkm. Nyt siis 46tkm ajettu.

En tiedä mikä arvoinen se on, ja onko siitä väänettävissä minkäänlaista kaavaa millä vaihto olisi lompakolle järkevä Jos auto mielinen, on myös tavallaan persoonallinen, eli sekin varmaan plussaa, jos siellä ajat vielä viisivuotta, niin , joo mini ehkä arvoton, mutta liki sama kohtalo silloin myös diesel X5lla ja XC60llä.

Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.
.
 
Volvo XC 60 ja BMW X3, X5 tiirailusta tulee mieleen että kiinnostaa noien tyyppinen, BMW ehkä jotain konserni mieltymystä.

Ja budjetti ilmeisesti niin että autonhankintaan 30k€ mikä nyt polttelee taskussa/tiskillä, mikä pitäisi saada autoon palamaan.

Käyttökustannukset ei ilmeisesti se juttu, eli talous ja asenne sietää kalliinkin ajon, kunha sellainen auto minkä halunnut.

Mitään VAGilaisia ja japanilaisia varmaan turha ehdotella, stelannis konserno ei, ei..

Teslaa rajoituksella, ei vaikka saisi halvemmalla kuin X5.

Joo, sori tyhmät jutut, mutta tässä vähän haen sitä ettei aleta esittään mitään sellaista joka nyt ei vaan kelpaa tässä autokuumeessa.

Joten muille jää tehtäväksi jäähdytellä ja perustella miksi nuo ovat älyttömiä. :)



En tiedä mikä arvoinen se on, ja onko siitä väänettävissä minkäänlaista kaavaa millä vaihto olisi lompakolle järkevä Jos auto mielinen, on myös tavallaan persoonallinen, eli sekin varmaan plussaa, jos siellä ajat vielä viisivuotta, niin , joo mini ehkä arvoton, mutta liki sama kohtalo silloin myös diesel X5lla ja XC60llä.

Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.
.

Mini on ajettavuudeltaan aivan huippu, samoin ovat bmw:t ja volvot. 15v/210tkm ehti ajaa primeralla niin ajettavuus ja ennenkaikkea hyvät penkit ovat vaatimuslistalla sellaisia, ettei niistä tingitä. Sama suorituskyvyn kanssa, alle 8s pitää mennä 0-100km/h. Mieluusti saisi mennä alle kuuden, mutta jostain on tingittävä.

Primeralla km kustannus oli 0,30€/km. PHEV Countrymanilla nyt 1,2€/km niin tuskin nuo isot dieselit tuosta enää paljoa kalliimmaksi tulevat kun arvonalenemahan on suurin kuluerä autossa. Mini oli ostettaessa 3v/27tkm/29k€. Nyt 5v/46tkm/19k€, joten arvo on pudonnut rajusti.
 
Mini on ajettavuudeltaan aivan huippu, samoin ovat bmw:t ja volvot. 15v/210tkm ehti ajaa primeralla niin ajettavuus ja ennenkaikkea hyvät penkit ovat vaatimuslistalla sellaisia, ettei niistä tingitä. Sama suorituskyvyn kanssa, alle 8s pitää mennä 0-100km/h. Mieluusti saisi mennä alle kuuden, mutta jostain on tingittävä.

Primeralla km kustannus oli 0,30€/km. PHEV Countrymanilla nyt 1,2€/km niin tuskin nuo isot dieselit tuosta enää paljoa kalliimmaksi tulevat kun arvonalenemahan on suurin kuluerä autossa. Mini oli ostettaessa 3v/27tkm/29k€. Nyt 5v/46tkm/19k€, joten arvo on pudonnut rajusti.
Jos hinnalla ei isoa väliä, niin ilman muuta fiilis edellä, varsinkin jos se oikeasti antaa tyydytystä.

Noilla km kustannuksilla joku varmaan heittää ettei kannata ostaa autoa lainkaan, taksi, jullkiset ja vuokra-auto. mutta joo voi olla, mutta oma auto on kuitekin monelle isojuttu, siitä on valmis maksamaan vähän ylimääräistä rahaa ja vaivaa.

Jos nyt annan suosituksen, jos ja kun siihen Miniin olet tyytyväinen niin jatka sillä, jos raha polttelee, niin asennuta siihen polttoaine lämmitin (siinä ei tainnut olla sähköllä esilämmitystä) ja pidä hyvästä huollosta kiinni, joidenkin mielestä BMW PHEV vehkeillä pitäisi käyttää sitä polttista.

5v päästä/sisään voi markkinoilla olla korkeaa mukavaa sähkistä, tai Volvon BMW Xc60 / X5 kokoluokan lataushybridiä käytettynä.
 
Jos hinnalla ei isoa väliä, niin ilman muuta fiilis edellä, varsinkin jos se oikeasti antaa tyydytystä.

Noilla km kustannuksilla joku varmaan heittää ettei kannata ostaa autoa lainkaan, taksi, jullkiset ja vuokra-auto. mutta joo voi olla, mutta oma auto on kuitekin monelle isojuttu, siitä on valmis maksamaan vähän ylimääräistä rahaa ja vaivaa.

Jos nyt annan suosituksen, jos ja kun siihen Miniin olet tyytyväinen niin jatka sillä, jos raha polttelee, niin asennuta siihen polttoaine lämmitin (siinä ei tainnut olla sähköllä esilämmitystä) ja pidä hyvästä huollosta kiinni, joidenkin mielestä BMW PHEV vehkeillä pitäisi käyttää sitä polttista.

5v päästä/sisään voi markkinoilla olla korkeaa mukavaa sähkistä, tai Volvon BMW Xc60 / X5 kokoluokan lataushybridiä käytettynä.

Tässä voi sähköllä lämmittää hytin, muttei polttomoottoria saati akkua.

Olen itsekin miettinyt, että suosituksesi mukaisesti toimien lienee fiksuinta. Arvo laskee minkä laskee.

Viiden vuoden päästä mittariin kilahtaa 100tkm niin juuri ennen sitä voisi minin vaihtaa ehkä sähköön ehkä bensaan, tarjonta 5v päästä voi olla ihan eri kuin nyt.

Ainakin jos peilaa nykytilaa, miten 2018 phev voi ajaa 30km(wltp) ja nyt 2023 voi ajaa jo 70-120km(wltp).

Sport-ajotilalla ajan mieluiten, sillä ostin 224hv auton, en 90hv(EV) tai 136hv(ICE)…
 
Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)
 
Kyllähän tuo prius suht hyvälle näyttäisi, mitä vähän lueskelin tähän väliin.
Nyt kun eivät omatoimisesti osta mitään romu autoa.. Viimeksi menivät autokauppaan "ei me menty ostamaan autoa" ja lähtivät sieltä ulos karvalakki Hyundai i20 kanssa..
Ovat nyt itse katselleet itselataavaa Hyundai Konaa ilmeisesti.
Pitää mennä kamuxille varmaan mukaan ja kysellä tuosta toisella paikkakunnalla olevasta priuksesta, onko mitä kysymyksiä mitä näistä kannattaisi osata esittää myyjille?

E. "Liian matala, pitää olla korkeampi tulevaisuutta ajatellen" hnngh
 
Viimeksi muokattu:
E. "Liian matala, pitää olla korkeampi tulevaisuutta ajatellen" hnngh
Mitä jos antaisit vanhempiesi ihan itse valkata? En näe kuin ihan turhaa riitaa ja mielen pahoitusta tässä. Isä on ostamassa uutta Dieseli autoa ja maksamassa siitä 40t€ enemmän kuin hybrisidtä koska verot ja minä en todellakaan aio sekaantua muuta kuin varmistamalla että hän tietää tästä ilosta maksavansa 40t€.
 
Mitä jos antaisit vanhempiesi ihan itse valkata? En näe kuin ihan turhaa riitaa ja mielen pahoitusta tässä. Isä on ostamassa uutta Dieseli autoa ja maksamassa siitä 40t€ enemmän kuin hybrisidtä koska verot ja minä en todellakaan aio sekaantua muuta kuin varmistamalla että hän tietää tästä ilosta maksavansa 40t€.
Kysyivät ihan ekana minulta, että mitä autoa ostaa ja sanoivat että tämmöistä aiotaan käydä katsomassa.
Kaikki auton kanssa tulevat ongelmat kulkeutuvat enemmän tai vähemmän meikäläiselle hoidettavaksi, niin en mitään varmaa pommia haluaisi sinne pihaan
 
Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)

Vähän korkeampi PHEV >2020, <25 k€:

9 kWh akulla pitäisi tuo 35 km mennä sähköllä.
 
Osaisiko joku asettaa oikealle polulle, miltä merkiltä ja mitä mallia etsisin, kun vanhemmat katselemassa uutta autoa.
Pitäsi olla hybridi bensalla ja varmaan mieluiten plug-in, koska ajo on 90% ajasta ~35km työajoa.
Sitten se vaikein osa onkin että hinta MAX 25k€ ja pitäisi olevinaan olla 2020 vuosimallia. (Jos löytyy järkevää autoa niin minähän väkisin tungen niille ajoon sen vähän vanhemmankin)
Kiitos etukäteen :)
Sähköauto ei käy vanhemmille? Tuohon hintaan alkaa saamaan jo Pösön e-2008 mallia
 
Tämä uusi Toyota Prius voisi jo alkaa harkita ulkonäön puolesta ei ole yhtä ruma mitä nämä vanhemman sukupolven ja lisäksi on tehoja tullut lisää.
Vetokoukku siihen ei kai saa asentaa eli sitä pitää ottaa huomioon.
 
Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.

Olen tätä itsekin joskus pohtinut ja pyrkinyt osoittamaan laskelmilla, että ID.2:n kaltainen auto on markkinoille tullessaan monelle kannattavampi kuin edes loppuunpoljettu tonnin pommi. Toisaalta, uusien autojen myynti on ollut melko kituliasta sitten finanssikriisin. Ja koska jollakin ihmisten pitää ajaa jatkossakin, niin autoteollisuuden pitäisi pumpata halpoja sähköautoja markkinoille hirmuisella volyymilla, jotta uusi sähköauto olisi todellinen vaihtoehto käytettyä, kymppitonnin polttomoottoriautoa katselevalle.

Arvonromahdusta vastaan puhuu myös se, että polttomoottoriautot nauttivat ensirekisteröinneissä yhä edelleen suhteettoman suurta markkinaosuutta, vaikka hyviä sähköautojakin on ollut tarjolla jo vuosia (Teslat, VW:n ID:t jne.). En tiedä syitä tämän ostokäyttäytymisen taustalla, mutta ihmisiä ne käytettyjenkin autojen ostajat pohjimmiltaan ovat, joten luulisi saman näkyvän niilläkin markkinoilla.

Eli en ehkä povaisi suoranaista polttomoottoriautojen arvonromahdusta. Aina niitä perheen kakkosautoja ja lyhyen työmatkan autoja ostetaan, samoin tietyille ihmisryhmille (mamut, romanit, perheettömät duunarit) käytetty statusauto on paljon kiinnostavampi kuin järkevä sähköauto.
 
Olen tätä itsekin joskus pohtinut ja pyrkinyt osoittamaan laskelmilla, että ID.2:n kaltainen auto on markkinoille tullessaan monelle kannattavampi kuin edes loppuunpoljettu tonnin pommi. Toisaalta, uusien autojen myynti on ollut melko kituliasta sitten finanssikriisin. Ja koska jollakin ihmisten pitää ajaa jatkossakin, niin autoteollisuuden pitäisi pumpata halpoja sähköautoja markkinoille hirmuisella volyymilla, jotta uusi sähköauto olisi todellinen vaihtoehto käytettyä, kymppitonnin polttomoottoriautoa katselevalle.

Arvonromahdusta vastaan puhuu myös se, että polttomoottoriautot nauttivat ensirekisteröinneissä yhä edelleen suhteettoman suurta markkinaosuutta, vaikka hyviä sähköautojakin on ollut tarjolla jo vuosia (Teslat, VW:n ID:t jne.). En tiedä syitä tämän ostokäyttäytymisen taustalla, mutta ihmisiä ne käytettyjenkin autojen ostajat pohjimmiltaan ovat, joten luulisi saman näkyvän niilläkin markkinoilla.

Eli en ehkä povaisi suoranaista polttomoottoriautojen arvonromahdusta. Aina niitä perheen kakkosautoja ja lyhyen työmatkan autoja ostetaan, samoin tietyille ihmisryhmille (mamut, romanit, perheettömät duunarit) käytetty statusauto on paljon kiinnostavampi kuin järkevä sähköauto.

Aika maltillisia lukemia olet saanut. 2v/15tkm -> 17v/225tkm välin ajetun primeran kustannukset olivat 0,30€/km.
3v/27tkm->5v/43tkm välin ajetun Countryman phev:n vastaava kustannut 1,20€/km. Arvonaleneman osuus 0li 0,62€/km kun lyhyessä ajassa lähti 30% jälleenmyyntiarvosta. Päätin siten jatkaa ajamista, kun ei samalla rahalla parempaakaan vaihtoehtoa itselle ole.
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
Skoda. Pääset vielä valkkamaan. :D
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia

Hybridi Toyota Auris farkku, ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan mutta voisi aika hyvin osua kriteereihin. Ajettavuus ja meluisuus jokaisen paras itse todeta.

Negatiivisena näyttävät pitävän arvoaan aika vahvasti eli vanhemmasta ja ajetustakin saa ihan rahaa maksaa. Samasta syystä tuoreempi Corollakaan ei välttämättä huono idea jos samoilla kriteereillä isommalla budjetilla. Saisi vähemmän ajetun, uudemman ja vuosittainen kulu tuskin radikaalisti muuttuu.
 
Automallit ovat yksilöitä ja markkinoilla tapahtui kaikkea erikoista. Olisit ostanut nissan leafin jonka arvo pari vuotta takaperin vain nousi.

30% kuulostaa kovalta summalta tai ylihinnan maksamiselta

3v/27tkm Countryman 29k€ ostohinta.
5v/43tkm kohdalla kyselin vaihtotarjouksia 35k€ autoihin niin paras tarjous oli 19k€.

Siihen aikaan noita oli vielä myynnissä 25-27k€
 
Hybridi Toyota Auris farkku, ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan mutta voisi aika hyvin osua kriteereihin. Ajettavuus ja meluisuus jokaisen paras itse todeta.

Negatiivisena näyttävät pitävän arvoaan aika vahvasti eli vanhemmasta ja ajetustakin saa ihan rahaa maksaa. Samasta syystä tuoreempi Corollakaan ei välttämättä huono idea jos samoilla kriteereillä isommalla budjetilla. Saisi vähemmän ajetun, uudemman ja vuosittainen kulu tuskin radikaalisti muuttuu.

Ihan ok. Mut kärryä ei sitten vedetä. Kärryn vetoa ei ole paljon mutta kärry itellä kuitenkin olemassa.

Mikään kiire ei asialla ole. Suht tuoreita renaultin captur malleja saisi 10-12 tontulla mutta niissä on tainnut olla ongelmia
jakoketjujen venymisen kanssa? Ja melko pienihän se on.
 
^Tuo muuten "iski päin näköä" kun tajusin ettei hybridi Corollallakaan voi vetää kärryä ns ollenkaan. Muuten ois kiinnostellut kovasti ("välisiirtymä" autoksi ennen sähköä) mutta tuon myötä ei jatkoon.
 
Pikkuisen kukkuu auton osto mielessä. Lähinnä olkapää oikuttelee ja nykyisessä ohjaus on suht raskaahko plus manuaali. Eli automaatti ehdottomasti.

-Automaatti
-Farkku ois kiva muttei välttämätön
- Toistaiseksi ajoa aika vähän, perhe kasvamassa yhden vaimon verran lähiaikoina, muutto..
-Luotettava, suht hyvä ajettavuus ja mielellään ei mikään hirveän meluisa kottero.
-Kokoluokka pikkuautosta seuraavia ylöspäin
-Ehkä bensa mutta pikkudiesel ei pois suljettu
-hintaluokka joku 7-13 tonnia
Suunnilleen samanlaiseen käyttöön meinasin itsekin uutta (käytettyä) autoa (5 hengen perhe). Olen katsellut jonkun vuoden vanhaa (2016-2018) Citroen C4 ja Renault Meganea hatchbackina ja automaattina. C4 olisi käytännössä aina 1,2 bensaturbokone, ja Megane tuntui olevan usein diesel. Onko näistä porukalla kokemusta, huomioita tai jotain muita vaihtoehtoja. Ja se vetokoukku täytynee asentaa kun ei noissa paljon niitä tuntunut olevan.

P.S. Saksalaiset autot ei saa kannatusta meillä joten niitä ei kannata ehdottaa
 
Juuri meni liikkeeseen vaihdossa 5 vuoden jälkeen 1.2 130 hp bensa Megane farkku. Täysin ongelmaton oli eikä pahaa sanottavaa, lukuunottamatta sitä että sopivalla lumisateella tuulilasinpyyhkijät jäätää ajossakin ja voi joutua putsaamaan kesken matkan. Hyvänä puolena noissa 1700 kg vetomassa. Useamman kerran sellaisia kuormia tuli vedettyäkin ihan sujuvasti.
 
^Tuo muuten "iski päin näköä" kun tajusin ettei hybridi Corollallakaan voi vetää kärryä ns ollenkaan. Muuten ois kiinnostellut kovasti ("välisiirtymä" autoksi ennen sähköä) mutta tuon myötä ei jatkoon.

Saa sillä 750 kiloa vetää. Toki toi voi monilla mennä osastoon ns. "ei ollenkaan".
 
Saa sillä 750 kiloa vetää. Toki toi voi monilla mennä osastoon ns. "ei ollenkaan".

Mennee vähän offtopiciksi, mutta muistaakseni jarruttoman kärryn massa sai olla max 450kg. Ja kun perus kärryt taitaa painaa sen ~200kg niin vetokyky jarruttoman kärryn kanssa on juurikin lähellä tuota "ei ollenkaan" -luokkaa.
 
Mennee vähän offtopiciksi, mutta muistaakseni jarruttoman kärryn massa sai olla max 450kg. Ja kun perus kärryt taitaa painaa sen ~200kg niin vetokyky jarruttoman kärryn kanssa on juurikin lähellä tuota "ei ollenkaan" -luokkaa.
Jarruttoman kärryn kokonaismassa on max 750kg tai 825kg (tällöin 75kg on kuormattava koukun päälle ja kärry rekisteröity suuremmalle massalle). Eli n. 200kg kärryyn saa sen yli 500kg laittaa painoa. Kyllä tuolla jo terassilaudat vetää rautakaupasta kotiin.
 
Jarruttomana?

Rav 4:lla saa vetää jo 1650 kg.

Lexus IS:llä 750 kiloa jarruitta.
Uuden auton jarruttomista massoista oli kyse, Toyotan sivuilta tarkistettu.
Edit. nähtävästi Priusia saa vain plugarina 0kg vetomassalla, googlauksella löytyi vanhan itselataavan tiedot.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnilleen samanlaiseen käyttöön meinasin itsekin uutta (käytettyä) autoa (5 hengen perhe). Olen katsellut jonkun vuoden vanhaa (2016-2018) Citroen C4 ja Renault Meganea hatchbackina ja automaattina. C4 olisi käytännössä aina 1,2 bensaturbokone, ja Megane tuntui olevan usein diesel. Onko näistä porukalla kokemusta, huomioita tai jotain muita vaihtoehtoja. Ja se vetokoukku täytynee asentaa kun ei noissa paljon niitä tuntunut olevan.

P.S. Saksalaiset autot ei saa kannatusta meillä joten niitä ei kannata ehdottaa
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
Itellä ollut pari ranskalaista ja ei ole ollut tuollaisia vikoja. Hyvä tieto tuo Puretechin jakopään hihnan rispaantuminen, siitä varmaankin selviää kun vaihtaa hihnan ennen aikojaan. Sitikoiden hyvä puoli ollut ettei ne juurikaan ruostu ainakaan mitä itellä ollut. Mutta täytyy kattoa muitakin vaihtoehtoja vielä.
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.
Relluilla mentiin 1998-2021 (Clio, 2x Scenic, Grand Scenic) ja kyllä oli hinta-laatusuhde kohdallaan. Joku tyhjäkäynnin lisäilmaluisti ja kampiakselin asentoanturi vaihdettiin ja lisäksi GS:n oikean takaoven sähkölasin moottori irrotettiin kun tykkäsi joskus omin päin avata ikkunaa. Sitten 14 v iässä ja 200 tkm jälkeen hajosi sähköinen käsijarru. Ruostetta ei ollut lainkaan. Jos perheeseen vielä joskus kakkosauto ostetaan, niin ehdottomasti Renault.
 
Meidän talouden Renault Megane III on toiminut kilometreihin (360tkm) nähden oikein mallikkaasti. Tielle jättäviä vikoja on mahtunut omistusajalle yksi (suutin heitti "pysäytä heti" -vikakoodin), muuten ei mitään ihmeempää. Luotettavuudeltaan taitaa olla meidän talouden paras auto tähän saakka. Mitä muihin ominaisuuksiin tulee, on kyseessä aika paska kikotin. Ajettavuus on siis melkolailla surkeaa, eli ohjaus on huono, jousitus on huono, moottori on käyttöominaisuuksiltaan kulmikas ja voimaton, ajoasento melko huono, penkit aivan susipaskat jne.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos tällaiset ajoon vaikuttavat ominaisuudet ovat itselle merkityksettömiä, niin luotettavan ranskalaisen saa pilkkahintaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 618
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom