Mikä auto minulle?

Etsimmä vaimon kanssa tilavampaa autoa nykyisen v. 2014 Hyundai i30 tilalle. Hinta max 23 000€. Kriteereinä olisi yllätys yllätys, luotettavuus elikkä mahd. vähän värkkäämistä, autot toki yksilöitä niin aina ei voi tietää. Tilava, automaatti ja bensiinillä (ehkä kevyt hybridi?). Koira kontissa ja jälkipolvi ajankohtaista lähitulevaisuudessa. Katseltiin tollasta v. 2017 VW Tiguania, ajettu 125 000km (22 300€), täytyy tarkemmin kysellä huomenna liikkeeltä huolloista yms. Kenelläkään kokemusta näistä Tiguaneista, onko minkälaisia pelejä? Hinta kun on max 23 000€ niin toki aina parempi halvemmallakin päästä, alunperin tähdättiin kuitenkin sinne 15-18 000€ paikkeille.

Muita vaihtoehtoja:
Mazda 6 tai CX-3 (pieni..?)
Seat (Ateca tai Leon?)
VW Passat
Mersun C sarjalainen (tätä uudempaa mallistoa 2014->)
Toyota Avensis
Skoda Octavia

Uusimman korimallin Ford Focuksessa (2018...) on todella leveä takakontti, mahtuu helposti lastenrattaat(isommatkin) ja koirahäkki vierekkäin kun leveyttä on 115cm. On myös yllättävän hyvä sisämelultaan hintaluokkaan nähden ja takapenkilläkin mahtuu istumaan. Budjettiinkin pitäisi mahtua helposti.
 
Uusimman korimallin Ford Focuksessa (2018...) on todella leveä takakontti, mahtuu helposti lastenrattaat(isommatkin) ja koirahäkki vierekkäin kun leveyttä on 115cm. On myös yllättävän hyvä sisämelultaan hintaluokkaan nähden ja takapenkilläkin mahtuu istumaan. Budjettiinkin pitäisi mahtua helposti.

Helposta en nyt menisi sanomaan katsoin juuri meidän kombon mitat. Emmaljunga rattaat 60 cm leveät ja 4Pets Eco 1 koiran häkki 55 cm leveä. Lisäksi kontin muotoilu, häkin muotoilu ja kaukalomatto tekevät tilanteesta hieman epäoptimin ja laitaan jää muutama sentti väliä. Omaan 5-farkku bemariin menevät just rinnakkain, kun ottaa vaunuista takarenkaat irti. Focuksessa varmaan itse luukun muotoilu parempi, ettei ole kapein kohta kuten bmw:ssä.

Tutuilla on Tiguaneja näkynyt allspace versiona joissa ihan sopiva kontti ja sisätilat, Skoda Kodiaq taitaa olla sisarmerkin vastaava. Tavan versiossa kontti vähän nafti. C-mersusta voi sanoa, että kontti ja sisätilat vähän naftit jos koira ja muksuja. Passat ja Octavia ihan hyvän kokoisia. Rattaita ja istuimia voi hankkia mitkä sopii omaan autoon tai hankkia auton mihin sopii omat rattaat ja istuin. Onneksi sekä autokaupoissa, että lastentarvikeliikkeissä on mahdollisuus kokeilla miten ne romut menevät kyytiin.
 
Kiitos vastauksista! Kieltämättä, kun nyt Fordeja selailin niin -19 mallin Focus alkoi kiinnostamaan, tutkitaan. Kysyä tuosta Tiguanistakin kuitenkin jos hyvällä vaihtodiilillä onnistuisi. :thumbsup:
 
Ostin aikalailla samoilla vaatimuksilla -20 Corolla 1.8 hybrid farkun. Toyotan 10v Relax auttaa isompien remonttien suhteen ja luotettavuus on muutenkin kohdillaan. Myös Avensis olisi kelvannut itselle, mutta kun edellinen auto oli sellainen, niin en halunnut ostaa toista samanlaista.

Myös oma budjetti oli aluksi max 18t€, mutta kaivoin taskun pohjia niin syvältä, että sain alle 100tkm ajetun ja hyvin varustellun Rollan 22t€:lla.

Omat kokemukset Avensis vs Corolla:
Nyt on Corollalla (-20 1.8 ts) ajettu viikko ja pari sataa kilometriä, joten jotain kokemuksia voi kertoa. Vertailukohtana toimii -12 2.0 Avensis linea sol farkku. Sisätiloiltaan Rolla on pienempi, lähinnä kait kapeampi. Ajettavuus Corollassa on mielestäni jopa hieman parempi kuin Avensiksessa, tosin melutaso on ikävä kyllä korkeampi. Avensiksen alkuperäisen soittimen äänentoisto oli aivan kauhea, se harmitti koko sen omistusajan, Corolla vaikuttaa tältä osin paremmalta. Corollan istuimet ovat tosi napakat, mutta nuo Stylen "sportti"penkit ovat aika kapeat, ihmeen äkkiä oma takamus niihin kuitenkin tottui. Turvavarusteet ja varusteet yleensäkin ovat Corollassa tietysti Avensista edellä, niin monta vuotta on niiden iässä eroa. Avensiksen kääntyvät bi-xenonit olivat valoina ihan ok, saapa nähdä tekeekö noilla Corollan adaptiivisillä ledeillä yhtään mitään. Yleisesti ottaen Corolla on halvemmalla tehdyn oloinen, tietty sen ymmärtää, kun halvin malli on ollut uutena luokkaa 20000€.

Yhtään pidempää matkaa en ole autolla vielä päässyt ajamaan, mutta tässä kyläpyörityksessä kulutus on pyörinyt 5L paikkeilla. Käytin äsken auton 90tkm huollossa, mitään ihmeellistä siitä ei löytynyt, mikä toki oli olettamuskin. Huollon hinta oli vähän kallis (~740€), kun halusin autoon roiskeläpät asennettuna ja ilmanputsari oli vaihtokunnossa, mutta nyt saa ajaa pidemmän pätkän huoletta ja auton kyljet pysyvät paremmin puhtaina. Huolto olisi ollut 544€ ilman ylimääräisiä töitä, pelkät sytytystulpat ovat tästä summasta 175€:n luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Honda Jazz cvt-vaihteistolla voisi olla vaihtoehto. Tai jos "kaupunki" ei ole mikään ruuhkainen niin manuaalinakin menee.

Ei mitään ylellisyyttä ole tarjolla, mutta muistaakseni luotettavan maineessa. Autot on toki tuossa hintaluokassa aina jossain määrin yksilöitä.

Honda Jazz tuli lopulta hommattua, manuaalivaihteisena. Ihan näppärän oloinen pikkuauto.
 
Pitäisi vaihtaa nykyinen auto (farmari Passat Gte) edullisempaan, mutta kuitenkin suurinpiirtein samankokoiseen

- 10-14k€
- farmari, bensakoneella
- iso tavaratila rattaille
- pienikin kone käy, ajot on 90% kaupungissa ja kilometrejä tulee max 10k vuodessa

Näillä spekseillä Nettiautosta löytyi pari sopivaa mallia: Focus 1.0 ja Kia Ceed/Hyundai i30.
Mitä mieltä näistä vai katsonko jotain muuta?
 
Edullisempaan vaihtaen ei yleensä voita kuin autokauppa.

...ellet ole tuskastunut korjauskuluihin ja tämän pakottamana liikkeellä. Mutta ehdotuksena Toyota Prius+ mallit
 
Kyllä tuossa itku tulee kun hyppää Passatin kokoisesta autosta Ceediin. Kontti taitaa olla iso mutta takapenkki ahdas.
 
Pitäisi vaihtaa nykyinen auto (farmari Passat Gte) edullisempaan, mutta kuitenkin suurinpiirtein samankokoiseen

- 10-14k€
- farmari, bensakoneella
- iso tavaratila rattaille
- pienikin kone käy, ajot on 90% kaupungissa ja kilometrejä tulee max 10k vuodessa

Näillä spekseillä Nettiautosta löytyi pari sopivaa mallia: Focus 1.0 ja Kia Ceed/Hyundai i30.
Mitä mieltä näistä vai katsonko jotain muuta?

Ainakin vanhemmissa Fordin Ecoboosteissa jakohihna kylpee öljyssä, ja jos koneeseen on kerrankin kaadettu muuta kuin suositeltua öljyä, niin jakohihnan katkeamisen lähtölaskenta on alkanut. Muutenkaan en odottaisi pikkuturbolta kovin hyvää kestävyyttä, joskin tuolla budjetilla saa jo alle 100 tkm ajettuja, jotka nyt ei varmaan ihan ensimmäisinä vuosina hajoa, mikäli on huollettu asiallisesti.
 
Edullisempaan vaihtaen ei yleensä voita kuin autokauppa.

...ellet ole tuskastunut korjauskuluihin ja tämän pakottamana liikkeellä. Mutta ehdotuksena Toyota Prius+ mallit

Kysyjän budjettiin ei mahdu kuin yli 200 tkm ajetut farmari Priukset. Alle 10 tkm vuosisuoritteella hybridin säästöpotentiaali polttoaineessa on muutenkin alle tonni vuodessa.

Siitä olen samaa mieltä, että Passatin pitäminen voisi olla järkevintä. Ainakin säästöpotentiaali vaihtamalla jää vähäiseksi, jos kyse on vähänkään vanhemmasta ja/tai enemmän ajetusta autosta, jonka arvo on lähempänä 20 kuin 40 kiloeuroa.

Vaikka puhuttaisiin 40 kiloeuron autosta, niin mikäli rahatilanne pakottaa vaihtamaan, silloin ei kyllä ole varaa 10-14 kiloeuron autoonkaan, johon voi huonolla tuurilla tulla vaikka mitä remonttia, joka on kuitenkin pakko tehdä. Se halvempi mihin vaihdetaan on sitten tuossa tilanteessa tonnin pommi ja herran haltuun.
 
Autokuume vaivannut jo pitkään ja vanha (2005) Fiesta ST meni kaupaksi jo tovi sitten. Fiestasta luopuessa kaipasin modernimpaa ilmettä sisäisesti ja ulkoisesti, eivätkä viistoperät visuaalisesti miellytä, vaikka käteviä ovatkin. Mazda MX-5:n ostaisin, jos ei tarvitsisi toisinaan enemmän istuimia.

Missä edullisemman pään, 2010-luvun autoissa olisi luotettava tekniikka? Parhautta olisi, jos löytyisi myös hauskuutta ajettavuudessa.
  • PSA:n autoissa oli huonomaineiset THP-moottorit (ainakin THP 156 oli huono)
  • EcoBoost 1-litraiset ei oikein uskalla käytettynä ostaa, kun yhdetkin väärät öljyt pilaavat. 1.6 litraiset kai OK, tosin niitä ei pienellä budjetilla meinaa löytyä
  • VAGin TSI-moottorit ilmeisesti hieman paranivat 2013 nurkilla, mutta on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen tilanne
  • Bemareissa vaikuttaa olevan jatkuvasti kallista korjattavaa, tosin olen perehtynyt lähinnä 2000-lukulaisiin
 
Uudemmatkaan Suzukit ei ole kyllä sisustan ja infotainmentin puolesta kovinkaan moderneja. Uudessa S-Crossissa on jo vähän yritystä. Toki niihin 2010 alkupuolen autoihin saa DIN Androidtablettia soviteltua, jos sellaista kaipaa.
 
Kiitos vastauksista. Suzuki Swift on kyllä yllättävän lähellä edellistä autoani useammallakin tavalla, ei tunnu oikein riittävän modernilta. En kaipaa oikeastaan infotainmentia, vaan että yleisilme olisi modernimpi ja raikkaampi.

Toi Honda on ihan eksoottinen vaihtoehto, mutta siinä on vähän yliyritystä, enkä osaa kuvitella itseäni tuollaisen rattiin.
 
Mazda 3 pitäisi koeajaa, että onko siinä yhtään samaa fiilistä kuin MX-5:ssä. Ei tässä mitään tehomyllyä haeta, mutta "pirteä" kippo saisi olla. Toi 8,8 sekunnin kiihtyvyys ehkä menettelee jos ohjaustuntuma hyvä. Sisusta noissa olisi ihan passeli.

Hyundai Veloster oli hauska ehdotus, en ollut noteerannut koko autoa. Muistuttaa hieman tuota CR-Z:aa. Tehokkaampia malleja Nettiauton harvoista vaihtoehdoista ei löytynyt, ja sporttisuus taitaa jäädä ulkokuoreen.
 
En oli vaggimiehiä, mutta olikos joskus noissa mekatroniikoissa, että sieltä särkyy jokin muutaman kympin solenoidi tms, mutta korjaamo tietenkin vaihtaa koko paketin uuteen?
Youtubesta itse jonkun korjausta katselin kun osat maksoivat pari euroa. Isoin ongelma taitaa olla kun ohjatut venttiilit lakkaa liikkumasta ja varmaa yleensä jostain todella pienestä kiinni. Autokorjaamoja täytyy sen verran puolustaa, että palkkalistoilta harvoin löytyy elektroniikka-asentajaa oikealla osaamisella ja oikeilla työkaluilla tuollaisia korjaamaan. Olisi myös varmaan aika kohtuuttoman kallista sellainen asentaja hankkia, kun osaavat kaverit tuntevat arvonsa ja korjattavaa olisi ehkä kerran kuussa. Sitä taas miksi korjaamot eivät halua lähettää ihan elektroniikka korjaamoon jne, niin varmasti hinta ja takuut.
 
Autokuume vaivannut jo pitkään ja vanha (2005) Fiesta ST meni kaupaksi jo tovi sitten. Fiestasta luopuessa kaipasin modernimpaa ilmettä sisäisesti ja ulkoisesti, eivätkä viistoperät visuaalisesti miellytä, vaikka käteviä ovatkin. Mazda MX-5:n ostaisin, jos ei tarvitsisi toisinaan enemmän istuimia.

Missä edullisemman pään, 2010-luvun autoissa olisi luotettava tekniikka? Parhautta olisi, jos löytyisi myös hauskuutta ajettavuudessa.
  • PSA:n autoissa oli huonomaineiset THP-moottorit (ainakin THP 156 oli huono)
  • EcoBoost 1-litraiset ei oikein uskalla käytettynä ostaa, kun yhdetkin väärät öljyt pilaavat. 1.6 litraiset kai OK, tosin niitä ei pienellä budjetilla meinaa löytyä
  • VAGin TSI-moottorit ilmeisesti hieman paranivat 2013 nurkilla, mutta on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen tilanne
  • Bemareissa vaikuttaa olevan jatkuvasti kallista korjattavaa, tosin olen perehtynyt lähinnä 2000-lukulaisiin
Prkl minkä teit, pirun hauskoja kippoja nuo tuon ikäiset Fiestat.

Rehellisesti, jos Fiesta tuntui yhtääin hyvältä autolta ajaa, päivitä vain modernimpaan ST:hen. Oli se Focus tai Fiesta. Aloittelin hot hatch uran MK1 Focus ST170:lllä ja tuli kokeltua sitä ja tätä (VAG, Suzuki, Ford...)... Tekniikka noissa tuon ajan Fordeissa toimii ja pirun hyviä ajaa ja saa mukavasti viriteltyäkin jos haluaa. Jos miettii modernia autoa niin voin lämpimästi suositella MK7 koppaista, tai etenkin MK8 Fiesta ST:tä. Focus MK3.5 vaati liikaa vauhtia että oli hauska (120kmh+ oli vauhti missä auto vasta heräsi, ajettavuuden suhteen ja noissa nopeuksissa jarrut loppuivat kesken ja syttyivät jopa tuleen).. Mikään noista eii missään nimessä ole kaunein auto mutta on hyvin vaikea löytää autoa tuossa hintaluokassa joka vastaisi hauskuudessa ja ajettavuudessa ST:itä. Type R ja Clio ovat toki olemassa mutta hinnat pomppaavat varsin nopeasti.

VAG tuotteissa oli isoimmat ongelmat tuon hauskuuden kanssa. Ibiza Cupra 1.4TSI koneella oli nopea mutta ei sitä hauskaksi voinut sanoa, Octavia RS oli nopea softan kanssa mutta sama juttu. Ei sitä voinut hauskaksi sanoa hyvällä tahdollakaan. 2014 TSI koneet olisivat tutun VW työnjohdossa työskentelevän mukaan hyviä mutta en itse ottaisi silti riskiä (oma 2014 meni vaihtoon juuri ennen takuun loppumista). Etenkään kun en tietäisi miten autoa on ajettu (DSG7 oli itsellä aina sport asennmossa ettei turhaan väännättänyt liian isolla vaihteella).

Koomsinta kyllä tuosta MX-5 kommentista, päädyin itse ST:iden ja Teslla Model 3 Perfomancen jälkeen MX-5 NA:n ostoon. Eipä ainakaan arvo putoa jos pitää kunnossa ja hupia on about missä vauhdissa tahansa ja en ole omistanut yhtä hauskaa autoa sitten varsin uhm... varsin "tappavan" virikuplan joka tarjosi varsin "erilaisen" kokemuksen ajamiseen... Top gearia lainatakseni, auto joka tarjoaa fiiliksen "I am a driving god!". Kerrankin sankari joka on maineensa veroinen.

Itsellä toki etuna että on duuniauto jolla voi ajaa ajot missä tarvitsee tilaa tms.
 
Autokuume vaivannut jo pitkään ja vanha (2005) Fiesta ST meni kaupaksi jo tovi sitten. Fiestasta luopuessa kaipasin modernimpaa ilmettä sisäisesti ja ulkoisesti, eivätkä viistoperät visuaalisesti miellytä, vaikka käteviä ovatkin. Mazda MX-5:n ostaisin, jos ei tarvitsisi toisinaan enemmän istuimia.

Missä edullisemman pään, 2010-luvun autoissa olisi luotettava tekniikka? Parhautta olisi, jos löytyisi myös hauskuutta ajettavuudessa.
  • PSA:n autoissa oli huonomaineiset THP-moottorit (ainakin THP 156 oli huono)
  • EcoBoost 1-litraiset ei oikein uskalla käytettynä ostaa, kun yhdetkin väärät öljyt pilaavat. 1.6 litraiset kai OK, tosin niitä ei pienellä budjetilla meinaa löytyä
  • VAGin TSI-moottorit ilmeisesti hieman paranivat 2013 nurkilla, mutta on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen tilanne
  • Bemareissa vaikuttaa olevan jatkuvasti kallista korjattavaa, tosin olen perehtynyt lähinnä 2000-lukulaisiin

Focus Mk3:sta tehtiin myös vapaastihengittävällä 1.6 Duratecilla. Sellainen?
 
Focus Mk3:sta tehtiin myös vapaastihengittävällä 1.6 Duratecilla. Sellainen?
Itsellä oli tovin moinen ja oli kyllä niin hengetön peli ettei mitään rajaa. Toisekseen, farkkumalli oli kylmänä talvena niin kylmä että ei jaksanut pitää joko moottorin lämpöjä tai sisätilojen lämpöjä kunnossa (pahvi/tuulisuoja keulalla toki voi ratkoa ongelman).
 
Itsellä oli tovin moinen ja oli kyllä niin hengetön peli ettei mitään rajaa. Toisekseen, farkkumalli oli kylmänä talvena niin kylmä että ei jaksanut pitää joko moottorin lämpöjä tai sisätilojen lämpöjä kunnossa (pahvi/tuulisuoja keulalla toki voi ratkoa ongelman).

Onko kyseessä nyt sama moottori, kuin mikä löytyy Fiestan keulalta, eli 1.6i ti-vct? Toihan on 120 heppainen ja ainakin fiestan kokoista kippoa liikutti ihan ok. Eikä tuossa ainakaan ollut mitään ongelmia lämmetä talvella.
 
Onko kyseessä nyt sama moottori, kuin mikä löytyy Fiestan keulalta, eli 1.6i ti-vct? Toihan on 120 heppainen ja ainakin fiestan kokoista kippoa liikutti ihan ok. Eikä tuossa ainakaan ollut mitään ongelmia lämmetä talvella.
110hp oli tuo oma jos muistan oikein. Ei vääntänyt juuri mitään ja vaihteita piti hämmentää jatkuvasti. Ja Fiesta vs Focus farkku=aika iso ero tiloissa mitä pitää lämmittää.
 
110hp oli tuo oma jos muistan oikein. Ei vääntänyt juuri mitään ja vaihteita piti hämmentää jatkuvasti. Ja Fiesta vs Focus farkku=aika iso ero tiloissa mitä pitää lämmittää.

Vaikea kuvitella, että tuollainen suht vanha moottori ei lämmittäisi focuksen kokoista kippoa tarpeeksi.
 
Vaikea kuvitella, että tuollainen suht vanha moottori ei lämmittäisi focuksen kokoista kippoa tarpeeksi.
Juu ei tullut itselläkään pieneen mieleen että tuon ikäisessä autossa olisi moista. Termarikin tarkistettiin myyjäliikkeen piikkiin yms. aka mitään selkeää vikaa ei löytynyt. Kun löit kylmänä talvipäivänä lämmityksen mukavan lämpimäksi niin moottorin lämpötila lähti laskemaan, etenkin jos ajelit tasaista vauhtia kehäteillä tms 80kmh alueilla joilla kierrokset eivät nousseet niin ylös ja moottorin rasitus pysyi kurissa.
 
Moi,

ekan auton hankinta edessää ja spekseinä ajatellut:

- 6-8K€
- Farmari
- Bensiini

Peukalo on aika keskellä kämmentä, mut eiköhän ne helpoimmat osien vaihdot onnistuisi vaikka Youtube avulla. Pääsääntöisesti kaupunki- ja taajama-ajoa mutta sitten varmaan 5-6 kertaa vuodessa sukuloimaan/mökille mihin on se 500km matkaa.

Seuraavat on suosikkeihin jostain syystä kirjautunut:


Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto
 
Nuohan on yks ja sama auto, halvin/sopivin yksilö mikä eteen tulee.
 
Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?

Varmaan noi kaikki parempia kuin oma eka auto!

Vaikea sitä on pelkkien ilmoitusten perusteella valita. Mazda ehkä. Jotenkin ärsyttävä teksti siinä ilmoituksessa ja tuntuu vähän liiankin hyvältä. Kuittipinosta puhutaan liekö ollut maanantaikappale.

Tuosta vähän vanhemmat Matukat ovat ainakin kovia ruostumaan mutta toihan oli massattu ja
ruostuneet jarruputketkin vaihdettu.
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Tarviiko niitä järkiperusteita olla aina? Onhan siinä omat kulunsa, tosin teidän kilsoilla esim. rengaskulut jää pieneksi, tai mitä lie Kian kanssa samoissa. DSL vero, no sellaista on. Kyllähän Cruiser pitää arvonsa seuraavat kymmenen vuotta mitä näitä viherajatuksia jos jaksaa ajatella niin pitkälle. Itse olisin muna pystyssä jo kaupoilla vaikken mitään veturia edes tarvitse. Maasturit aina ollut mun juttu vaikkei tällä hetkellä sellaista ole. Mutta mieluummin ottaisin tuollaisen vs. vaikka corvette, ferrari.
 
Moi,

ekan auton hankinta edessää ja spekseinä ajatellut:

- 6-8K€
- Farmari
- Bensiini

Peukalo on aika keskellä kämmentä, mut eiköhän ne helpoimmat osien vaihdot onnistuisi vaikka Youtube avulla. Pääsääntöisesti kaupunki- ja taajama-ajoa mutta sitten varmaan 5-6 kertaa vuodessa sukuloimaan/mökille mihin on se 500km matkaa.

Seuraavat on suosikkeihin jostain syystä kirjautunut:


Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?

Koska olet ostamassa tuossa hintaluokassa, niin oletan, ettei touhutonneja korjaamiseen ole rajattomasti. Näin ollen:

1. Unohda turboahdetut pikkukoneet ja osta vapaastihengittävällä moottorilla. Vapaastihengittävässäkin suurempi iskutilavuus kasvattaa kestoikää, noin lähtökohtaisesti, eli mielellään ei 1,4 litraista ainakaan yli 200 tkm ajettuna, vaan mieluummin 1,6 litrainen tai isompi. Noista linkkiesi autojen pikkukoneista esim. Fordin Ecoboost on suunniteltu kestämään 240 tkm, kevyellä käytöllä "jopa" 300 tkm. Mutta niitä on Suomessakin hajonnut pienemmillä kilometreillä, myös paljon alle 200 tkm ajettuina (Fordclub.fi foorumilta lisää tietoa Googlen avustuksella). Korjaustoimenpiteenä on lähtökohtaisesti uusi moottori, hinta asennettuna 5k€ ylöspäin. Samoin VAGArena-foorumilta löytyy paljon juttua noista VAG:n (Skoda/VW/Seat/Audi) tuon ikäpolven koneista ja niiden kestävyydestä.

2. Älä osta DSG:tä tai muutakaan robottivaihteistoa, vaan osta manuaali tai oikea automaatti (joka sekin voi hajota, mutta ei niin todennäköisesti, varsinkaan jos vaihteistoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti n. 50 tkm välein). Automaateissa jos koko vehje porsii, niin se on helposti viiden tonnin remontti. Manuaalivaihteistossa hajoaa normaalisti lähinnä kytkin, joka on ~tonnin homma remontoida. Tämäkin on lisäksi helppo todeta koeajolla - jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä, kytkin on kulunut. Automaatit ja robotit ovat epäselvempiä, etenkin voimakkaat nykäykset vaihdoissa ovat hälytyssignaali, mutta vaikka niitä ei tulisi, vaihteisto voi silti hajota nopeastikin.

3. Tarkista ruoste. Tuossa hintaluokassa ei täysin ruosteetonta löydy, mutta tavoite on, ettei ihan valtoimenaan kukkisi. Huomio etenkin jarruputkiin. (Itse en tähän puoleen kiinnittänyt riittävästi huomiota... tuloksena 400€ korjauslasku alle vuoden omistuksessa ja oletettavasti pari samansuuruista tulossa lähivuosien sisällä.)

4. Varaa muutama tonni yllättävään remonttiin, joka voi tulla 3 kk tai 3 vuoden kuluttua hankinnasta.
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Jos Suomi joutuu sotaan, valtio pakko-ottaa sinun Land Cruiserin. Jos olet onnekas, hyvällä tuurilla saat vastineeksi puoliksi leikattuja seteleitä. Tarvitaanko vielä jääpaloja ostohousuihin vai riittikö tuo? :D

Muilta osin tulee mieleen, että tarjonta ja kysyntä noilla autoilla lienee varsin vähäistä. Eli jos sattuu laskusuhdanne eikä ostajilla ole rahaa, samalla kun velkarahalla ostetut autot on ulosottoviranomaisen pakkomyynnissä, niin siinä markkinatilanteessa autosta luopuessa voisi ottaa takkiin aika pahastikin. Mutta jos pystyy varmasti pitämään auton kymmenen vuotta, niin eihän siinä voi hävitä kovin montaa kiloeuroa per vuosi.

Jos kehtaat, niin voisit lämpimiksesi kysyä rahoitustarjousta parille myynnissä olevalle yksilölle. Tarjouksesta sekä sen maksuajasta ja jäännöserästä saisi kenties jotakin viitettä tulevasta arvonkehityksestä.
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto

Nissan Leaf? Jos pelkästään nurkka-ajoa, niin CHADEMO ei ole ongelma, kun ei tarvitse ladata reissussa. Tuosta tinkii pari tonnia pois, niin ollaan budjetissa, ja kilometrejä/käyttövuosia varmaan edelleen paljon edessä.

 
Jos Suomi joutuu sotaan, valtio pakko-ottaa sinun Land Cruiserin. Jos olet onnekas, hyvällä tuurilla saat vastineeksi puoliksi leikattuja seteleitä. Tarvitaanko vielä jääpaloja ostohousuihin vai riittikö tuo? :D

Muilta osin tulee mieleen, että tarjonta ja kysyntä noilla autoilla lienee varsin vähäistä. Eli jos sattuu laskusuhdanne eikä ostajilla ole rahaa, samalla kun velkarahalla ostetut autot on ulosottoviranomaisen pakkomyynnissä, niin siinä markkinatilanteessa autosta luopuessa voisi ottaa takkiin aika pahastikin. Mutta jos pystyy varmasti pitämään auton kymmenen vuotta, niin eihän siinä voi hävitä kovin montaa kiloeuroa per vuosi.

Jos kehtaat, niin voisit lämpimiksesi kysyä rahoitustarjousta parille myynnissä olevalle yksilölle. Tarjouksesta sekä sen maksuajasta ja jäännöserästä saisi kenties jotakin viitettä tulevasta arvonkehityksestä.

Mihin ihmeen sotaan, ollaan Natossa nyt ja tänne ei kukaan ole tulossa. Mitä historiaan tuleen niin ennenaikaan maastureita myytiin lähes tax free hintaan samasta syystä. Nuita Cruisereita ei ole pahemmin myynnissä kun menee aika nopsaan. Hetken seurasin yhtä muuten hyvää mutta sisältä täysin räjähtänyttä yksilöä mikä oli elämää nähnyt pienistä kilsoista huolimatta ja sekin meni lopulta. Nuo kuten Hiluxit on ikiliikkujia ja siksi pitää hintansa, eikä noita ilman syytä käytetä kriisialueilla missä tarvitaan sitä luotettavuutta.
 
Mihin ihmeen sotaan, ollaan Natossa nyt ja tänne ei kukaan ole tulossa. Mitä historiaan tuleen niin ennenaikaan maastureita myytiin lähes tax free hintaan samasta syystä. Nuita Cruisereita ei ole pahemmin myynnissä kun menee aika nopsaan. Hetken seurasin yhtä muuten hyvää mutta sisältä täysin räjähtänyttä yksilöä mikä oli elämää nähnyt pienistä kilsoista huolimatta ja sekin meni lopulta. Nuo kuten Hiluxit on ikiliikkujia ja siksi pitää hintansa, eikä noita ilman syytä käytetä kriisialueilla missä tarvitaan sitä luotettavuutta.

Siihen seuraavaan jenkkien öljysotaan, jonka taakanjaon vuoksi Suomi otettiin Natoon. ;) /sarkasmi
 
Bensamaasturia jos haikailet niin ei siihen oikein ole kuin Grand Cherokee ja nekin lähinnä mobile.de... Fordin Explorer hybrid (jenkkimalli!) joka on juuri korvautumassa sähköeuroversiolla VW ID 4:sta kans ehkä menis hahloon? No Euroopasta vois löytyä se LC bensakoneella, mutta taisivat olla ryssien vientilistalla, ei tälle puolelle, koska kysyntä #404.

Suomesta kyllä saa jenkkiavolavoja, uutenakin ja sitä kautta toinen mahdollisuus vetohommiin. Hyötyajoneuvojen ammattilainen Lohjalla | Carvista RAMeja ja F-sarjaa näkee meilläkin liikenteessä uudenkarheina, GM ei niinkään, mutta niitäkin saa.
 
Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Vähemmän siinä LC:ssä tippuu arvo kuin Kiassa. Kulutuskin V8 mallissa vain 10-12 litraa, käyttövoimavero toki korkea. Jos vielä saat halvalla niin anna mennä vaan!

Itsekkin olen Land Cruiserista haaveillut ainakin 15 vuotta. Muutaman kävin aikanaan koeajamassakin, on kyllä sellainen auto maastossa (ja maantiellä) että oksat pois. Ei varmasti sovi millekkään sähköauto-fanille, on se niin mekaaninen ja vanhanaikainen.
 
Koska olet ostamassa tuossa hintaluokassa, niin oletan, ettei touhutonneja korjaamiseen ole rajattomasti. Näin ollen:

1. Unohda turboahdetut pikkukoneet ja osta vapaastihengittävällä moottorilla. Vapaastihengittävässäkin suurempi iskutilavuus kasvattaa kestoikää, noin lähtökohtaisesti, eli mielellään ei 1,4 litraista ainakaan yli 200 tkm ajettuna, vaan mieluummin 1,6 litrainen tai isompi. Noista linkkiesi autojen pikkukoneista esim. Fordin Ecoboost on suunniteltu kestämään 240 tkm, kevyellä käytöllä "jopa" 300 tkm. Mutta niitä on Suomessakin hajonnut pienemmillä kilometreillä, myös paljon alle 200 tkm ajettuina (Fordclub.fi foorumilta lisää tietoa Googlen avustuksella). Korjaustoimenpiteenä on lähtökohtaisesti uusi moottori, hinta asennettuna 5k€ ylöspäin. Samoin VAGArena-foorumilta löytyy paljon juttua noista VAG:n (Skoda/VW/Seat/Audi) tuon ikäpolven koneista ja niiden kestävyydestä.

2. Älä osta DSG:tä tai muutakaan robottivaihteistoa, vaan osta manuaali tai oikea automaatti (joka sekin voi hajota, mutta ei niin todennäköisesti, varsinkaan jos vaihteistoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti n. 50 tkm välein). Automaateissa jos koko vehje porsii, niin se on helposti viiden tonnin remontti. Manuaalivaihteistossa hajoaa normaalisti lähinnä kytkin, joka on ~tonnin homma remontoida. Tämäkin on lisäksi helppo todeta koeajolla - jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä, kytkin on kulunut. Automaatit ja robotit ovat epäselvempiä, etenkin voimakkaat nykäykset vaihdoissa ovat hälytyssignaali, mutta vaikka niitä ei tulisi, vaihteisto voi silti hajota nopeastikin.

3. Tarkista ruoste. Tuossa hintaluokassa ei täysin ruosteetonta löydy, mutta tavoite on, ettei ihan valtoimenaan kukkisi. Huomio etenkin jarruputkiin. (Itse en tähän puoleen kiinnittänyt riittävästi huomiota... tuloksena 400€ korjauslasku alle vuoden omistuksessa ja oletettavasti pari samansuuruista tulossa lähivuosien sisällä.)

4. Varaa muutama tonni yllättävään remonttiin, joka voi tulla 3 kk tai 3 vuoden kuluttua hankinnasta.

Kiitos sinulle ja muille vastauksista. Pidän nämä mielessä. Lähimpänä olevaa Skodaa (https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/13617637) käyn koeajamassa tällä viikolla, mutta katotaan löytyiskö manuaaliversiota kuinka. Kiitos vielä!
 
Bensamaasturia jos haikailet niin ei siihen oikein ole kuin Grand Cherokee ja nekin lähinnä mobile.de... Fordin Explorer hybrid (jenkkimalli!) joka on juuri korvautumassa sähköeuroversiolla VW ID 4:sta kans ehkä menis hahloon? No Euroopasta vois löytyä se LC bensakoneella, mutta taisivat olla ryssien vientilistalla, ei tälle puolelle, koska kysyntä #404.

Suomesta kyllä saa jenkkiavolavoja, uutenakin ja sitä kautta toinen mahdollisuus vetohommiin. Hyötyajoneuvojen ammattilainen Lohjalla | Carvista RAMeja ja F-sarjaa näkee meilläkin liikenteessä uudenkarheina, GM ei niinkään, mutta niitäkin saa.
Ei minulla ole mitään suurempia bensamaasturien haikailuja, mutta iso Land Cruiser on kiinnostava auto. Toki Lexus LX olisi vielä huomattavasti makeampi, mutta sellaista ei nyt ole tuttavapiirissä vapautumassa. Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo jenkkiavolavat ovat yleensä kuorma-autoja. Henkilöautot kiinnostavat. Mainittu ID4 saattaisi olla mahdollinen vaihtoehto tuoksi pidemmän aikavälin nurkkakinneriksi, jos Land Cruiser sattuisi tulemaan talouteen.
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto
Jos 24kk liisaus 15-25tkm/vuosi kelpaa niin autoverkkokaupalla näkyy olevan opel corsa-e 299€/kk (25tkm +50€)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 712
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom