Mikä auto minulle?

Mazda 3 pitäisi koeajaa, että onko siinä yhtään samaa fiilistä kuin MX-5:ssä. Ei tässä mitään tehomyllyä haeta, mutta "pirteä" kippo saisi olla. Toi 8,8 sekunnin kiihtyvyys ehkä menettelee jos ohjaustuntuma hyvä. Sisusta noissa olisi ihan passeli.

Hyundai Veloster oli hauska ehdotus, en ollut noteerannut koko autoa. Muistuttaa hieman tuota CR-Z:aa. Tehokkaampia malleja Nettiauton harvoista vaihtoehdoista ei löytynyt, ja sporttisuus taitaa jäädä ulkokuoreen.
 
En oli vaggimiehiä, mutta olikos joskus noissa mekatroniikoissa, että sieltä särkyy jokin muutaman kympin solenoidi tms, mutta korjaamo tietenkin vaihtaa koko paketin uuteen?
Youtubesta itse jonkun korjausta katselin kun osat maksoivat pari euroa. Isoin ongelma taitaa olla kun ohjatut venttiilit lakkaa liikkumasta ja varmaa yleensä jostain todella pienestä kiinni. Autokorjaamoja täytyy sen verran puolustaa, että palkkalistoilta harvoin löytyy elektroniikka-asentajaa oikealla osaamisella ja oikeilla työkaluilla tuollaisia korjaamaan. Olisi myös varmaan aika kohtuuttoman kallista sellainen asentaja hankkia, kun osaavat kaverit tuntevat arvonsa ja korjattavaa olisi ehkä kerran kuussa. Sitä taas miksi korjaamot eivät halua lähettää ihan elektroniikka korjaamoon jne, niin varmasti hinta ja takuut.
 
Autokuume vaivannut jo pitkään ja vanha (2005) Fiesta ST meni kaupaksi jo tovi sitten. Fiestasta luopuessa kaipasin modernimpaa ilmettä sisäisesti ja ulkoisesti, eivätkä viistoperät visuaalisesti miellytä, vaikka käteviä ovatkin. Mazda MX-5:n ostaisin, jos ei tarvitsisi toisinaan enemmän istuimia.

Missä edullisemman pään, 2010-luvun autoissa olisi luotettava tekniikka? Parhautta olisi, jos löytyisi myös hauskuutta ajettavuudessa.
  • PSA:n autoissa oli huonomaineiset THP-moottorit (ainakin THP 156 oli huono)
  • EcoBoost 1-litraiset ei oikein uskalla käytettynä ostaa, kun yhdetkin väärät öljyt pilaavat. 1.6 litraiset kai OK, tosin niitä ei pienellä budjetilla meinaa löytyä
  • VAGin TSI-moottorit ilmeisesti hieman paranivat 2013 nurkilla, mutta on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen tilanne
  • Bemareissa vaikuttaa olevan jatkuvasti kallista korjattavaa, tosin olen perehtynyt lähinnä 2000-lukulaisiin
Prkl minkä teit, pirun hauskoja kippoja nuo tuon ikäiset Fiestat.

Rehellisesti, jos Fiesta tuntui yhtääin hyvältä autolta ajaa, päivitä vain modernimpaan ST:hen. Oli se Focus tai Fiesta. Aloittelin hot hatch uran MK1 Focus ST170:lllä ja tuli kokeltua sitä ja tätä (VAG, Suzuki, Ford...)... Tekniikka noissa tuon ajan Fordeissa toimii ja pirun hyviä ajaa ja saa mukavasti viriteltyäkin jos haluaa. Jos miettii modernia autoa niin voin lämpimästi suositella MK7 koppaista, tai etenkin MK8 Fiesta ST:tä. Focus MK3.5 vaati liikaa vauhtia että oli hauska (120kmh+ oli vauhti missä auto vasta heräsi, ajettavuuden suhteen ja noissa nopeuksissa jarrut loppuivat kesken ja syttyivät jopa tuleen).. Mikään noista eii missään nimessä ole kaunein auto mutta on hyvin vaikea löytää autoa tuossa hintaluokassa joka vastaisi hauskuudessa ja ajettavuudessa ST:itä. Type R ja Clio ovat toki olemassa mutta hinnat pomppaavat varsin nopeasti.

VAG tuotteissa oli isoimmat ongelmat tuon hauskuuden kanssa. Ibiza Cupra 1.4TSI koneella oli nopea mutta ei sitä hauskaksi voinut sanoa, Octavia RS oli nopea softan kanssa mutta sama juttu. Ei sitä voinut hauskaksi sanoa hyvällä tahdollakaan. 2014 TSI koneet olisivat tutun VW työnjohdossa työskentelevän mukaan hyviä mutta en itse ottaisi silti riskiä (oma 2014 meni vaihtoon juuri ennen takuun loppumista). Etenkään kun en tietäisi miten autoa on ajettu (DSG7 oli itsellä aina sport asennmossa ettei turhaan väännättänyt liian isolla vaihteella).

Koomsinta kyllä tuosta MX-5 kommentista, päädyin itse ST:iden ja Teslla Model 3 Perfomancen jälkeen MX-5 NA:n ostoon. Eipä ainakaan arvo putoa jos pitää kunnossa ja hupia on about missä vauhdissa tahansa ja en ole omistanut yhtä hauskaa autoa sitten varsin uhm... varsin "tappavan" virikuplan joka tarjosi varsin "erilaisen" kokemuksen ajamiseen... Top gearia lainatakseni, auto joka tarjoaa fiiliksen "I am a driving god!". Kerrankin sankari joka on maineensa veroinen.

Itsellä toki etuna että on duuniauto jolla voi ajaa ajot missä tarvitsee tilaa tms.
 
Autokuume vaivannut jo pitkään ja vanha (2005) Fiesta ST meni kaupaksi jo tovi sitten. Fiestasta luopuessa kaipasin modernimpaa ilmettä sisäisesti ja ulkoisesti, eivätkä viistoperät visuaalisesti miellytä, vaikka käteviä ovatkin. Mazda MX-5:n ostaisin, jos ei tarvitsisi toisinaan enemmän istuimia.

Missä edullisemman pään, 2010-luvun autoissa olisi luotettava tekniikka? Parhautta olisi, jos löytyisi myös hauskuutta ajettavuudessa.
  • PSA:n autoissa oli huonomaineiset THP-moottorit (ainakin THP 156 oli huono)
  • EcoBoost 1-litraiset ei oikein uskalla käytettynä ostaa, kun yhdetkin väärät öljyt pilaavat. 1.6 litraiset kai OK, tosin niitä ei pienellä budjetilla meinaa löytyä
  • VAGin TSI-moottorit ilmeisesti hieman paranivat 2013 nurkilla, mutta on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen tilanne
  • Bemareissa vaikuttaa olevan jatkuvasti kallista korjattavaa, tosin olen perehtynyt lähinnä 2000-lukulaisiin

Focus Mk3:sta tehtiin myös vapaastihengittävällä 1.6 Duratecilla. Sellainen?
 
Focus Mk3:sta tehtiin myös vapaastihengittävällä 1.6 Duratecilla. Sellainen?
Itsellä oli tovin moinen ja oli kyllä niin hengetön peli ettei mitään rajaa. Toisekseen, farkkumalli oli kylmänä talvena niin kylmä että ei jaksanut pitää joko moottorin lämpöjä tai sisätilojen lämpöjä kunnossa (pahvi/tuulisuoja keulalla toki voi ratkoa ongelman).
 
Itsellä oli tovin moinen ja oli kyllä niin hengetön peli ettei mitään rajaa. Toisekseen, farkkumalli oli kylmänä talvena niin kylmä että ei jaksanut pitää joko moottorin lämpöjä tai sisätilojen lämpöjä kunnossa (pahvi/tuulisuoja keulalla toki voi ratkoa ongelman).

Onko kyseessä nyt sama moottori, kuin mikä löytyy Fiestan keulalta, eli 1.6i ti-vct? Toihan on 120 heppainen ja ainakin fiestan kokoista kippoa liikutti ihan ok. Eikä tuossa ainakaan ollut mitään ongelmia lämmetä talvella.
 
Onko kyseessä nyt sama moottori, kuin mikä löytyy Fiestan keulalta, eli 1.6i ti-vct? Toihan on 120 heppainen ja ainakin fiestan kokoista kippoa liikutti ihan ok. Eikä tuossa ainakaan ollut mitään ongelmia lämmetä talvella.
110hp oli tuo oma jos muistan oikein. Ei vääntänyt juuri mitään ja vaihteita piti hämmentää jatkuvasti. Ja Fiesta vs Focus farkku=aika iso ero tiloissa mitä pitää lämmittää.
 
110hp oli tuo oma jos muistan oikein. Ei vääntänyt juuri mitään ja vaihteita piti hämmentää jatkuvasti. Ja Fiesta vs Focus farkku=aika iso ero tiloissa mitä pitää lämmittää.

Vaikea kuvitella, että tuollainen suht vanha moottori ei lämmittäisi focuksen kokoista kippoa tarpeeksi.
 
Vaikea kuvitella, että tuollainen suht vanha moottori ei lämmittäisi focuksen kokoista kippoa tarpeeksi.
Juu ei tullut itselläkään pieneen mieleen että tuon ikäisessä autossa olisi moista. Termarikin tarkistettiin myyjäliikkeen piikkiin yms. aka mitään selkeää vikaa ei löytynyt. Kun löit kylmänä talvipäivänä lämmityksen mukavan lämpimäksi niin moottorin lämpötila lähti laskemaan, etenkin jos ajelit tasaista vauhtia kehäteillä tms 80kmh alueilla joilla kierrokset eivät nousseet niin ylös ja moottorin rasitus pysyi kurissa.
 
Moi,

ekan auton hankinta edessää ja spekseinä ajatellut:

- 6-8K€
- Farmari
- Bensiini

Peukalo on aika keskellä kämmentä, mut eiköhän ne helpoimmat osien vaihdot onnistuisi vaikka Youtube avulla. Pääsääntöisesti kaupunki- ja taajama-ajoa mutta sitten varmaan 5-6 kertaa vuodessa sukuloimaan/mökille mihin on se 500km matkaa.

Seuraavat on suosikkeihin jostain syystä kirjautunut:


Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto
 
Nuohan on yks ja sama auto, halvin/sopivin yksilö mikä eteen tulee.
 
Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?

Varmaan noi kaikki parempia kuin oma eka auto!

Vaikea sitä on pelkkien ilmoitusten perusteella valita. Mazda ehkä. Jotenkin ärsyttävä teksti siinä ilmoituksessa ja tuntuu vähän liiankin hyvältä. Kuittipinosta puhutaan liekö ollut maanantaikappale.

Tuosta vähän vanhemmat Matukat ovat ainakin kovia ruostumaan mutta toihan oli massattu ja
ruostuneet jarruputketkin vaihdettu.
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Tarviiko niitä järkiperusteita olla aina? Onhan siinä omat kulunsa, tosin teidän kilsoilla esim. rengaskulut jää pieneksi, tai mitä lie Kian kanssa samoissa. DSL vero, no sellaista on. Kyllähän Cruiser pitää arvonsa seuraavat kymmenen vuotta mitä näitä viherajatuksia jos jaksaa ajatella niin pitkälle. Itse olisin muna pystyssä jo kaupoilla vaikken mitään veturia edes tarvitse. Maasturit aina ollut mun juttu vaikkei tällä hetkellä sellaista ole. Mutta mieluummin ottaisin tuollaisen vs. vaikka corvette, ferrari.
 
Moi,

ekan auton hankinta edessää ja spekseinä ajatellut:

- 6-8K€
- Farmari
- Bensiini

Peukalo on aika keskellä kämmentä, mut eiköhän ne helpoimmat osien vaihdot onnistuisi vaikka Youtube avulla. Pääsääntöisesti kaupunki- ja taajama-ajoa mutta sitten varmaan 5-6 kertaa vuodessa sukuloimaan/mökille mihin on se 500km matkaa.

Seuraavat on suosikkeihin jostain syystä kirjautunut:


Ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia?

Koska olet ostamassa tuossa hintaluokassa, niin oletan, ettei touhutonneja korjaamiseen ole rajattomasti. Näin ollen:

1. Unohda turboahdetut pikkukoneet ja osta vapaastihengittävällä moottorilla. Vapaastihengittävässäkin suurempi iskutilavuus kasvattaa kestoikää, noin lähtökohtaisesti, eli mielellään ei 1,4 litraista ainakaan yli 200 tkm ajettuna, vaan mieluummin 1,6 litrainen tai isompi. Noista linkkiesi autojen pikkukoneista esim. Fordin Ecoboost on suunniteltu kestämään 240 tkm, kevyellä käytöllä "jopa" 300 tkm. Mutta niitä on Suomessakin hajonnut pienemmillä kilometreillä, myös paljon alle 200 tkm ajettuina (Fordclub.fi foorumilta lisää tietoa Googlen avustuksella). Korjaustoimenpiteenä on lähtökohtaisesti uusi moottori, hinta asennettuna 5k€ ylöspäin. Samoin VAGArena-foorumilta löytyy paljon juttua noista VAG:n (Skoda/VW/Seat/Audi) tuon ikäpolven koneista ja niiden kestävyydestä.

2. Älä osta DSG:tä tai muutakaan robottivaihteistoa, vaan osta manuaali tai oikea automaatti (joka sekin voi hajota, mutta ei niin todennäköisesti, varsinkaan jos vaihteistoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti n. 50 tkm välein). Automaateissa jos koko vehje porsii, niin se on helposti viiden tonnin remontti. Manuaalivaihteistossa hajoaa normaalisti lähinnä kytkin, joka on ~tonnin homma remontoida. Tämäkin on lisäksi helppo todeta koeajolla - jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä, kytkin on kulunut. Automaatit ja robotit ovat epäselvempiä, etenkin voimakkaat nykäykset vaihdoissa ovat hälytyssignaali, mutta vaikka niitä ei tulisi, vaihteisto voi silti hajota nopeastikin.

3. Tarkista ruoste. Tuossa hintaluokassa ei täysin ruosteetonta löydy, mutta tavoite on, ettei ihan valtoimenaan kukkisi. Huomio etenkin jarruputkiin. (Itse en tähän puoleen kiinnittänyt riittävästi huomiota... tuloksena 400€ korjauslasku alle vuoden omistuksessa ja oletettavasti pari samansuuruista tulossa lähivuosien sisällä.)

4. Varaa muutama tonni yllättävään remonttiin, joka voi tulla 3 kk tai 3 vuoden kuluttua hankinnasta.
 
Tuttavapiirissä tulee myyntiin Toyota Land Cruiser 200 (4,5 V8 nokivasara). Jonkin verran kiinnostaisi moinen hankkia bensamoottorisen Köyhän Ihmisen Auton tilalle. Meillä on tarve vetomassalle, jota molemmat edellä mainitut tarjoavat riittävän 3,5t. Sorentolla ajetaan vain noin 5000km:ä vuodessa ja esimerkiksi koko viime talvena ei ollut käyttöä ollenkaan. Tuntuisi siis järjettömältä hankkia kallis auto halvan tilalle vastaavaan käyttöön. Paljon halvempaa samalla vetomassalla olevaa henkilöautoa tuskin on olemassa. Sen verran nykyaikainen kuitenkin saisi olla, että esim. ajonvakautus löytyisi. Päivittäisessä käytössä taloudessa on Lexus LS430, johon tulee noin 15tkm:ä vuodessa. Nurkissa ja myös pidemmällä on paljon mukavampi ajella Lexuksella.

Jos vaihtoon päätyisi, olisi realistinen suunnitelma vaihtaa Lexus jollakin aikavälillä johonkin kamalaan sähkökinneriin, jolla ajaminen olisi erittäin edukasta. Koko perheen matkoilla tai muuten pidemmillä matkoilla mentäisiin Land Cruiserilla ja nurkissa pyörittäisiin kinnerillä. Oletan Land Cruiserin olevan mukava matka-auto ja tällä touhulla voisi arvailla autoon ja kinneriin molempiin tulevan 10tkm:ä vuodessa.

Nettiautossa vastaavat Land Cruiserit maksavat 38-68k€, mutta niitä on myynnissä vain 6. Halvin ja kallein ovat vuosimallia 2008, eli kalleimman hinnoittelu on pahasti metsässä, koska yksilö sisältää useita arvoa laskevia tekijöitä. Käypä arvo tuollaisissa on ehkä 30-50k€. Nyt kiinnostaisi ennustajan taidot. Miten moisen arvo tulee jatkossa kehittymään? Arvostetaanko niitä vielä esim. 10v:n päästä? Vastaavalla vetomassalla olevat uudet henkilöautot ovat todella kalliita (esim. G-mersu tai Range Rover). Moista sähköautoa ei ole vielä ollenkaan markkinoilla ja epäilen, ettei toimivaa ratkaisua ole vielä hetkeen tulossakaan. Epäilyn perustan energian tarpeeseen, jota kuvaa Kian imemä 30l/100km kulutus veneen roikkuessa vetokoukussa.

Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Jos Suomi joutuu sotaan, valtio pakko-ottaa sinun Land Cruiserin. Jos olet onnekas, hyvällä tuurilla saat vastineeksi puoliksi leikattuja seteleitä. Tarvitaanko vielä jääpaloja ostohousuihin vai riittikö tuo? :D

Muilta osin tulee mieleen, että tarjonta ja kysyntä noilla autoilla lienee varsin vähäistä. Eli jos sattuu laskusuhdanne eikä ostajilla ole rahaa, samalla kun velkarahalla ostetut autot on ulosottoviranomaisen pakkomyynnissä, niin siinä markkinatilanteessa autosta luopuessa voisi ottaa takkiin aika pahastikin. Mutta jos pystyy varmasti pitämään auton kymmenen vuotta, niin eihän siinä voi hävitä kovin montaa kiloeuroa per vuosi.

Jos kehtaat, niin voisit lämpimiksesi kysyä rahoitustarjousta parille myynnissä olevalle yksilölle. Tarjouksesta sekä sen maksuajasta ja jäännöserästä saisi kenties jotakin viitettä tulevasta arvonkehityksestä.
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto

Nissan Leaf? Jos pelkästään nurkka-ajoa, niin CHADEMO ei ole ongelma, kun ei tarvitse ladata reissussa. Tuosta tinkii pari tonnia pois, niin ollaan budjetissa, ja kilometrejä/käyttövuosia varmaan edelleen paljon edessä.

 
Jos Suomi joutuu sotaan, valtio pakko-ottaa sinun Land Cruiserin. Jos olet onnekas, hyvällä tuurilla saat vastineeksi puoliksi leikattuja seteleitä. Tarvitaanko vielä jääpaloja ostohousuihin vai riittikö tuo? :D

Muilta osin tulee mieleen, että tarjonta ja kysyntä noilla autoilla lienee varsin vähäistä. Eli jos sattuu laskusuhdanne eikä ostajilla ole rahaa, samalla kun velkarahalla ostetut autot on ulosottoviranomaisen pakkomyynnissä, niin siinä markkinatilanteessa autosta luopuessa voisi ottaa takkiin aika pahastikin. Mutta jos pystyy varmasti pitämään auton kymmenen vuotta, niin eihän siinä voi hävitä kovin montaa kiloeuroa per vuosi.

Jos kehtaat, niin voisit lämpimiksesi kysyä rahoitustarjousta parille myynnissä olevalle yksilölle. Tarjouksesta sekä sen maksuajasta ja jäännöserästä saisi kenties jotakin viitettä tulevasta arvonkehityksestä.

Mihin ihmeen sotaan, ollaan Natossa nyt ja tänne ei kukaan ole tulossa. Mitä historiaan tuleen niin ennenaikaan maastureita myytiin lähes tax free hintaan samasta syystä. Nuita Cruisereita ei ole pahemmin myynnissä kun menee aika nopsaan. Hetken seurasin yhtä muuten hyvää mutta sisältä täysin räjähtänyttä yksilöä mikä oli elämää nähnyt pienistä kilsoista huolimatta ja sekin meni lopulta. Nuo kuten Hiluxit on ikiliikkujia ja siksi pitää hintansa, eikä noita ilman syytä käytetä kriisialueilla missä tarvitaan sitä luotettavuutta.
 
Mihin ihmeen sotaan, ollaan Natossa nyt ja tänne ei kukaan ole tulossa. Mitä historiaan tuleen niin ennenaikaan maastureita myytiin lähes tax free hintaan samasta syystä. Nuita Cruisereita ei ole pahemmin myynnissä kun menee aika nopsaan. Hetken seurasin yhtä muuten hyvää mutta sisältä täysin räjähtänyttä yksilöä mikä oli elämää nähnyt pienistä kilsoista huolimatta ja sekin meni lopulta. Nuo kuten Hiluxit on ikiliikkujia ja siksi pitää hintansa, eikä noita ilman syytä käytetä kriisialueilla missä tarvitaan sitä luotettavuutta.

Siihen seuraavaan jenkkien öljysotaan, jonka taakanjaon vuoksi Suomi otettiin Natoon. ;) /sarkasmi
 
Bensamaasturia jos haikailet niin ei siihen oikein ole kuin Grand Cherokee ja nekin lähinnä mobile.de... Fordin Explorer hybrid (jenkkimalli!) joka on juuri korvautumassa sähköeuroversiolla VW ID 4:sta kans ehkä menis hahloon? No Euroopasta vois löytyä se LC bensakoneella, mutta taisivat olla ryssien vientilistalla, ei tälle puolelle, koska kysyntä #404.

Suomesta kyllä saa jenkkiavolavoja, uutenakin ja sitä kautta toinen mahdollisuus vetohommiin. Hyötyajoneuvojen ammattilainen Lohjalla | Carvista RAMeja ja F-sarjaa näkee meilläkin liikenteessä uudenkarheina, GM ei niinkään, mutta niitäkin saa.
 
Löytyykö yhtään järkiperustetta Kian vaihtamiselle Land Cruiseriin tunnetasonperusteiden tueksi? Tai löytyykö tyrmääviä perusteita lopettaa haaveilu?

Vähemmän siinä LC:ssä tippuu arvo kuin Kiassa. Kulutuskin V8 mallissa vain 10-12 litraa, käyttövoimavero toki korkea. Jos vielä saat halvalla niin anna mennä vaan!

Itsekkin olen Land Cruiserista haaveillut ainakin 15 vuotta. Muutaman kävin aikanaan koeajamassakin, on kyllä sellainen auto maastossa (ja maantiellä) että oksat pois. Ei varmasti sovi millekkään sähköauto-fanille, on se niin mekaaninen ja vanhanaikainen.
 
Koska olet ostamassa tuossa hintaluokassa, niin oletan, ettei touhutonneja korjaamiseen ole rajattomasti. Näin ollen:

1. Unohda turboahdetut pikkukoneet ja osta vapaastihengittävällä moottorilla. Vapaastihengittävässäkin suurempi iskutilavuus kasvattaa kestoikää, noin lähtökohtaisesti, eli mielellään ei 1,4 litraista ainakaan yli 200 tkm ajettuna, vaan mieluummin 1,6 litrainen tai isompi. Noista linkkiesi autojen pikkukoneista esim. Fordin Ecoboost on suunniteltu kestämään 240 tkm, kevyellä käytöllä "jopa" 300 tkm. Mutta niitä on Suomessakin hajonnut pienemmillä kilometreillä, myös paljon alle 200 tkm ajettuina (Fordclub.fi foorumilta lisää tietoa Googlen avustuksella). Korjaustoimenpiteenä on lähtökohtaisesti uusi moottori, hinta asennettuna 5k€ ylöspäin. Samoin VAGArena-foorumilta löytyy paljon juttua noista VAG:n (Skoda/VW/Seat/Audi) tuon ikäpolven koneista ja niiden kestävyydestä.

2. Älä osta DSG:tä tai muutakaan robottivaihteistoa, vaan osta manuaali tai oikea automaatti (joka sekin voi hajota, mutta ei niin todennäköisesti, varsinkaan jos vaihteistoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti n. 50 tkm välein). Automaateissa jos koko vehje porsii, niin se on helposti viiden tonnin remontti. Manuaalivaihteistossa hajoaa normaalisti lähinnä kytkin, joka on ~tonnin homma remontoida. Tämäkin on lisäksi helppo todeta koeajolla - jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä, kytkin on kulunut. Automaatit ja robotit ovat epäselvempiä, etenkin voimakkaat nykäykset vaihdoissa ovat hälytyssignaali, mutta vaikka niitä ei tulisi, vaihteisto voi silti hajota nopeastikin.

3. Tarkista ruoste. Tuossa hintaluokassa ei täysin ruosteetonta löydy, mutta tavoite on, ettei ihan valtoimenaan kukkisi. Huomio etenkin jarruputkiin. (Itse en tähän puoleen kiinnittänyt riittävästi huomiota... tuloksena 400€ korjauslasku alle vuoden omistuksessa ja oletettavasti pari samansuuruista tulossa lähivuosien sisällä.)

4. Varaa muutama tonni yllättävään remonttiin, joka voi tulla 3 kk tai 3 vuoden kuluttua hankinnasta.

Kiitos sinulle ja muille vastauksista. Pidän nämä mielessä. Lähimpänä olevaa Skodaa (https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/13617637) käyn koeajamassa tällä viikolla, mutta katotaan löytyiskö manuaaliversiota kuinka. Kiitos vielä!
 
Bensamaasturia jos haikailet niin ei siihen oikein ole kuin Grand Cherokee ja nekin lähinnä mobile.de... Fordin Explorer hybrid (jenkkimalli!) joka on juuri korvautumassa sähköeuroversiolla VW ID 4:sta kans ehkä menis hahloon? No Euroopasta vois löytyä se LC bensakoneella, mutta taisivat olla ryssien vientilistalla, ei tälle puolelle, koska kysyntä #404.

Suomesta kyllä saa jenkkiavolavoja, uutenakin ja sitä kautta toinen mahdollisuus vetohommiin. Hyötyajoneuvojen ammattilainen Lohjalla | Carvista RAMeja ja F-sarjaa näkee meilläkin liikenteessä uudenkarheina, GM ei niinkään, mutta niitäkin saa.
Ei minulla ole mitään suurempia bensamaasturien haikailuja, mutta iso Land Cruiser on kiinnostava auto. Toki Lexus LX olisi vielä huomattavasti makeampi, mutta sellaista ei nyt ole tuttavapiirissä vapautumassa. Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo jenkkiavolavat ovat yleensä kuorma-autoja. Henkilöautot kiinnostavat. Mainittu ID4 saattaisi olla mahdollinen vaihtoehto tuoksi pidemmän aikavälin nurkkakinneriksi, jos Land Cruiser sattuisi tulemaan talouteen.
 
Haussa olisi perheen kakkosautoksi pieni sähkis. Vaimo ajaisi sillä pelkästään työmatkaa sekä kauppareissuja eli maximissaan ~100km/päivä. Harkinnassa tällä hetkellä vw e-up, seat mii ja skoda citigo. Näitä saisi alle 18t€ ja pienillä kilsoilla.

-sähkis
-alle 18t€
-vähintään vuoden -20 auto
Jos 24kk liisaus 15-25tkm/vuosi kelpaa niin autoverkkokaupalla näkyy olevan opel corsa-e 299€/kk (25tkm +50€)
 
Kiitos sinulle ja muille vastauksista. Pidän nämä mielessä. Lähimpänä olevaa Skodaa (https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/13617637) käyn koeajamassa tällä viikolla, mutta katotaan löytyiskö manuaaliversiota kuinka. Kiitos vielä!

Sellainen vielä, että onko jotakin erityisempää syytä, mikä sai kiinnostumaan noista aiemmin mainitsemistasi automalleista? Onko toivottuja/haluttuja varusteita (esim. vakionopeudensäädin)? Farmarikorin mainitsit, mutta onko taustalla ulkonäkösyyt vai tilantarve? Entä onko jokin automerkki ehdoton ei?

Pienemmän auton saisi halvemmalla ja mm. Renault Clioa on tehty farmarikorilla. Budjettisi puitteissa voisit päästä käsiksi ~5-vuotiaaseen alle 100 tkm ajettuun autoon. Mutta eihän se mikään Volvo V70 ole takakontiltaan tai matka-autona.

Jos katse on vähintään C-segmentin kokoluokan autoissa, niin korealaiset voisivat olla vaihtoehto. Esim. Hyundai i30 tai Kia Ceed?

Samoin sitä voisi esittää, kun olit aiemmin kiinnostunut Focuksesta, että miksipä et ostaisi sitä vaparikoneella? Esim. tuollainen menee varmasti tinkimällä budjetin rajoihin ja hevosiakin on pellin alla jopa 125.

(Lisävihjeenä sellainen, että jos noita moottoreita tutkii, niin rekisterinumerolla saa Motonetin varaosahausta moottorikoodin. Sillä voi sitten ihmetellä lisää netistä, että millaisessa maineessa se moottori on. Toinen keino on Nettiauton ilmoituksen tietojen (litratilavuus, teho, vääntö, kulutus jne.) ristiintaulukointi automallin englanninkielisen Wikipedia-artikkelin kanssa.)
 
Viimeksi muokattu:
Camry on tosiaan ylihintainen kun vain pienellä lisäpanostuksella saisi ES300h:n joka on taatusti parempi auto kaikinpuolin.

Täytyypä päivittää vielä pähkäilyn lopputulos. Koeajoin vielä toukokuussa Camryn ja ES300h:n ajatuksen kanssa. Päädyin autoista jälkimmäiseen (Executive-varustelulla, vm. 2021, reilut 40 tkm ajettu, kaupan päälle vielä keraaminen pinnoite). Käytännössä n. 8000 euron eroa ei varmasti voi perustella millään järkiseikalla, mutta siirtyminen Camryn ratista ES:n rattiin oli hauska kokemus: kaikki oli tavallaan samaa, mutta samalla kaikki oli pykälän tai pari mukavampaa, toimivampaa ja laadukkaampaa. Olen aina työpaikankin kahvipöydässä mesonnut, että autoon on keskiluokkaisen setämiehen idioottimaista syytää penniäkään enempää rahaa, kuin on aivan pakko. Nyt minulle on oikeutetusti virnuiltu ja minua vähän nolottaa.
 
Autolle.com aika huutista. Otin sieltä leasing-auton. Heidän liisaria mainostetaan "Suomen huolettomimmaksi leasing-palveluksi" ja kerrotaan kuinka kuuluu kahden kauden renkaat. Noh, myyjän mielestä siinä ei ole mitään yllättävää kulua tai huolta, jos talvirenkailla ei ole vanteita ja renkaat vielä eri tuumakoolla kuin kesärenkaat, eli mulla ei ole edes etäistä mahdollisuutta käyttää heidän toimittamiaan (käytettyjä) talvikumeja ilman ylimääräistä rahan kulutusta.

Onneksi tuli sentään 8 kumia ja yhdet vanteet, eikä vain yksiä keskieurooppa "talvirenkaita" eteen ja taakse.

Koitti tarjota rengaspalvelua lisänä 39 €/kk, mutta en tuossakaan kyllä nähnyt mitään mainintaa vanteista, eli en sitten tiedä mitä se siinä selitti.
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?
Näistä mersu pitää arvonsa parhaiten mikäli jälleenmyynnillä on väliä.

Muuten korin kunto on melkein tärkein, harvemmin löytyy kovin kummoisia huoltokirjoja kun alan miehet " huoltavat" itse.

Oletko ihan pakettiauto käyttöön vai retkeily projektiksi?
 
Näistä mersu pitää arvonsa parhaiten mikäli jälleenmyynnillä on väliä.

Muuten korin kunto on melkein tärkein, harvemmin löytyy kovin kummoisia huoltokirjoja kun alan miehet " huoltavat" itse.

Oletko ihan pakettiauto käyttöön vai retkeily projektiksi?
Varmaan molempia, mutta tuskin tulee kummosia retkeilyvarusteita asennettua.
Jos ja kun ei jaksa telttaa virittää, niin pystyy takatilassa nukkua patjalla ja arvokkaan(t) fillarit on vieressä.
 
Joskus taannoin kyselin täällä mielipiteitä auton käyttövoimasta, joka sopisi rouvan ajoihin ja vaihtoehtoina taisi olla lopulta hybridi vs. pieni bensakone.Noh, auton hankinta jäi silloin vielä jäihin, mutta nyt kun asiaa on taas pohdittu niin rouvalla onkin mieli muuttunut ja on katsellut pienellä diesel koneella varustettuja autoja.Lähinnä Skoda Octavia 1.6TDI siinä vm. 2013:sta lähtien ja alle 150tkm mittarissa sekä mielellään automaatilla, mutta manuaali ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.Näiden hinnat pyörivät vuosimallista, varustetasosta ja kilometreistä riippuen n. 9k€:sta ylöspäin.

Olen yrittänyt googletella löytyykö kyseisestä autosta/moottorista joitain tyyppivikoja, mutta ei oikein suoraan ole mitään tähdellistä löytynyt, joten kysytään mitä täällä ollaan mieltä?
Voi myös heittää vaihtiksia toisesta vastaavalla pienellä dieselillä varustetusta merkistä mikäli löytyy.
 
Millaiseen ajoon/vuosisuoritteeseen se olis tulossa?
 
Tuota dieselin tarvetta itsekin aloin miettimään. Jos VAG-konsenin autoihin lähtee niin esim. itsellä vm. 2013 Seat Leon 1.2-litraisella koneella manuaalivaihteistolla vie näin kesällä vähän yli 5 litraa satasella sekalaisessa työmatka-ajossa, osin maantietä ja osin kaupunkia. Alle satasen vauhdeissa kulkee todella vähällä menovedellä.
 
Joskus taannoin kyselin täällä mielipiteitä auton käyttövoimasta, joka sopisi rouvan ajoihin ja vaihtoehtoina taisi olla lopulta hybridi vs. pieni bensakone.Noh, auton hankinta jäi silloin vielä jäihin, mutta nyt kun asiaa on taas pohdittu niin rouvalla onkin mieli muuttunut ja on katsellut pienellä diesel koneella varustettuja autoja.Lähinnä Skoda Octavia 1.6TDI siinä vm. 2013:sta lähtien ja alle 150tkm mittarissa sekä mielellään automaatilla, mutta manuaali ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.Näiden hinnat pyörivät vuosimallista, varustetasosta ja kilometreistä riippuen n. 9k€:sta ylöspäin.

Olen yrittänyt googletella löytyykö kyseisestä autosta/moottorista joitain tyyppivikoja, mutta ei oikein suoraan ole mitään tähdellistä löytynyt, joten kysytään mitä täällä ollaan mieltä?
Voi myös heittää vaihtiksia toisesta vastaavalla pienellä dieselillä varustetusta merkistä mikäli löytyy.

Mieti vielä. Omat kokemukset ko. myllystä on huonot. Vaimolla oli A3 2013 1.6TDI, mittarissa 110tkm. Auto oli meillä pari vuotta ja kilsoja kertyi 40tkm. Tuona aikana EGR vaihdettiin kahteen kertaan, DPF kertaalleen. Auto vaihdettiin pois kun kaksoismassakytkinkin alkoi oireilla. Oli kyllä kallis pitää ja aina sai olla varuillaan milloin auto päätyy limp modeen. Voi toki olla yksilö, mutta meille ei enää tule VAG:n pikkudieselejä.

Edit: EGR:n vaihto maksoi 1000e kerta, DPF 700e.
 
Mieti vielä. Omat kokemukset ko. myllystä on huonot. Vaimolla oli A3 2013 1.6TDI, mittarissa 110tkm. Auto oli meillä pari vuotta ja kilsoja kertyi 40tkm. Tuona aikana EGR vaihdettiin kahteen kertaan, DPF kertaalleen. Auto vaihdettiin pois kun kaksoismassakytkinkin alkoi oireilla. Oli kyllä kallis pitää ja aina sai olla varuillaan milloin auto päätyy limp modeen. Voi toki olla yksilö, mutta meille ei enää tule VAG:n pikkudieselejä.

Edit: EGR:n vaihto maksoi 1000e kerta, DPF 700e.
Huomasin, että osaan myynnissä oleviin autoihin oli vaihdettu tuo EGR ja yhteen n. 140tkm ajettuun oli myös kytkin vaihdettu.Tosiaan nuo ovat turhan kalliita osia alle 150tkm ajettuihin autoihin, joten pitää vielä keskustella rouvan kanssa mitä voi olla tulossa mikäli näihin VAG:n pikkudieseleihin päätyy.

Onko muilla merkeillä kuin Toyotalla tarjolla hybridejä järkevillä kilometreillä, joita voisi miettiä vaihtoehtoina? Nyt puhutaan kevythybrideistä kun asunnolla ei ole mahdollisuutta ladata.Budjetti n. 10-13k€.
Toyotan vaihtoehdot ei oikein asetu tuohon budjettiin kun Yaris tiputetaan pois vaihtoehdoista.
 
Auris TS (farkku) -18 pitäisi alkaa vaihtamaan vähän uudempaan ja mielellään vähän pirteämpään. Mikään raketti ei tarvi olla.
  • Budjetti max 25 k (n. 10 k max väliraha)
  • Farkku tai sedan
  • Tärkeimmät ominaisuudet luotettavuus, luotettavuus ja taloudellisuus.
  • Automaatti
  • Ajo 10 tkm/vuosi motaria ja kaupunkia
  • Vetokykyä saisi olla enemmän kuin tuossa Auriksessa, mutta n. 500 kg riittää.
Corolla 2.0 olisi yksi vaihtoehto, mutta lämmönvaihtimen vika on korjattu vasta -21 ja niissä hinta nousee vähän yli budjetin. Mun tuurilla jos ostan sellaisen, jossa on lämmönvaihdin, se hajoaa kun pääsen autokaupasta kotipihaan :)

Lexus IS olisi enemmän sitä, mitä haen (sedan, hiljainen ja muutenkin mukavampi.) Niissäkin hinta menee yli budjetin jos ei halua nykyistä vanhempaa. Tarjonta on myös lähes olematon.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi?
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?

Tuolla voisi olla jotakin hyödyllistä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 210
Viestejä
4 672 418
Jäsenet
76 576
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom