Ostin aikalailla samoilla vaatimuksilla -20 Corolla 1.8 hybrid farkun. Toyotan 10v Relax auttaa isompien remonttien suhteen ja luotettavuus on muutenkin kohdillaan. Myös Avensis olisi kelvannut itselle, mutta kun edellinen auto oli sellainen, niin en halunnut ostaa toista samanlaista.
Myös oma budjetti oli aluksi max 18t€, mutta kaivoin taskun pohjia niin syvältä, että sain alle 100tkm ajetun ja hyvin varustellun Rollan 22t€:lla.
Omat kokemukset Avensis vs Corolla:
Nyt on Corollalla (-20 1.8 ts) ajettu viikko ja pari sataa kilometriä, joten jotain kokemuksia voi kertoa. Vertailukohtana toimii -12 2.0 Avensis linea sol farkku. Sisätiloiltaan Rolla on pienempi, lähinnä kait kapeampi. Ajettavuus Corollassa on mielestäni jopa hieman parempi kuin Avensiksessa, tosin melutaso on ikävä kyllä korkeampi. Avensiksen alkuperäisen soittimen äänentoisto oli aivan kauhea, se harmitti koko sen omistusajan, Corolla vaikuttaa tältä osin paremmalta. Corollan istuimet ovat tosi napakat, mutta nuo Stylen "sportti"penkit ovat aika kapeat, ihmeen äkkiä oma takamus niihin kuitenkin tottui. Turvavarusteet ja varusteet yleensäkin ovat Corollassa tietysti Avensista edellä, niin monta vuotta on niiden iässä eroa. Avensiksen kääntyvät bi-xenonit olivat valoina ihan ok, saapa nähdä tekeekö noilla Corollan adaptiivisillä ledeillä yhtään mitään. Yleisesti ottaen Corolla on halvemmalla tehdyn oloinen, tietty sen ymmärtää, kun halvin malli on ollut uutena luokkaa 20000€.
Yhtään pidempää matkaa en ole autolla vielä päässyt ajamaan, mutta tässä kyläpyörityksessä kulutus on pyörinyt 5L paikkeilla. Käytin äsken auton 90tkm huollossa, mitään ihmeellistä siitä ei löytynyt, mikä toki oli olettamuskin. Huollon hinta oli vähän kallis (~740€), kun halusin autoon roiskeläpät asennettuna ja ilmanputsari oli vaihtokunnossa, mutta nyt saa ajaa pidemmän pätkän huoletta ja auton kyljet pysyvät paremmin puhtaina. Huolto olisi ollut 544€ ilman ylimääräisiä töitä, pelkät sytytystulpat ovat tästä summasta 175€:n luokkaa.