Mikä auto minulle?

Vähäiselle käytölle jotain jännää ja erilaista pitäisi saada vaikkapa max 5k hintaluokassa. Vaatimuksena automaatti ja mahdollisuus vetokoukulle. Mitä tulee mieleen? Itsellä meinaa hakata tyhjää.

Kulutuksella ja tyyppivioilla ei ole juurikaan merkitystä. Vanhempia harrasteautoja löytyy jo, tämä saisi olla jotain hieman tuoreempaa jolla pärjää talvellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähäiselle käytölle jotain jännää ja erilaista pitäisi saada vaikkapa max 5k hintaluokassa. Vaatimuksena automaatti ja mahdollisuus vetokoukulle. Mitä tulee mieleen? Itsellä meinaa hakata tyhjää.

Kulutuksella ja tyyppivioilla ei ole juurikaan merkitystä. Vanhempia harrasteautoja löytyy jo, tämä saisi olla jotain hieman tuoreempaa jolla pärjää talvellakin.

Nettiauton hausta ruksit automaatin ja vetokoukun ja asetat maksimihinnan ja alat selailla?

Tuosta isomoottorinen Audi A3:


Tai vaikka tuollainen kolmiovinen pikkumaasturi:

 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.
 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.
Erikoisemmat mallit, parempi varustelu vs sama auto suomessa, tehokkaammat mallit jne. En ole liikaa touhuja seuraillut mutta ymmärrykseni on että jos haluat saman mallin suomessa vs saksassa, A: jotain autoja ei vain ole suomessa, B: kunto voi olla huomattavasti parempi saksan malleissa, C: varusteet, moottori yms voivat olla huomattavasti paremmat samaan rahaan kuin siinä minkä saisit suomesta. Aka, esim joku Mersu tai BMW. 20ke:lla saa suomessa puhtaasti esimerkkinä vaikka 316i:n kilsoilla x ja ihan täysin perus varustuksella. Saksasta saat samaan rahaan joko vähemmän ajetun tai samoilla kilometreillä, mutta erona on että malli voikin olla 325i ja varusteet ovat ns. saksan normi varusteet aka huomattavasti paremmat kuin suomen karvalakkipaskeet eikä auto ole läpimätä.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
Ei ainakaan kannata ostaa BMW:tä ilman M-sport tai Audeja ilman S-line paketteja. Ja audia en itse ostaisi ilman nelivetoa kun se on vähän niiden juttu. Eli vaikkapa A5 3.0tdi aika makea matka-auto.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
Ei ole kumpikaan mainitsemistasi merkeistä, mutta kokeilemisen arvoinen vaihtoehto voisi olla myös Volvo.
 
Noin tonnin neliveto haussa mettähommiin. Jonkunlainen traktoriura yleensä on eli ihan umpimettään tai ofrroad radalle ei tarvitse päästä. CR-V, HR-V, freelander ja forester näytti ainakin olevan aika liki tuota hintaluokkaa. Avolavoista tai oikeissa maasturissa vähän hinnat ehkä karkaa. Onko suosituksia?

Pitää olla:
Neliveto
Maavaraa ja lähestymiskulmat mahdollisimman paljon

Plussaa:
Lukot
alennusvaihde
vetokoukku
 
Suzuki Jimny tai Lada Niva, kumpikin aika vaikeita saada hintahaarukkaan 2023.

Hondat ei ole maastoautoja.
 
Onko se nyt Honda CRV mika nayttaa maastoautolta ja saattaa sisaltaa jatkuvan nelivedon niin siina on kylla pohjassa niin ikavan nakosia ulokkeita etta kylla peloittaisi vieda louhikkoon. 1000 eurolla ei nykymaailmassa enaa mitaa tee mutta jos se maasturi tarve on millaan tapaa kohtuullista mutta olosuhteet rankkoja tyyliin metsastaminen niin harkitsisisin monkijaa tai traktoria.
 
Onko se nyt Honda CRV mika nayttaa maastoautolta ja saattaa sisaltaa jatkuvan nelivedon niin siina on kylla pohjassa niin ikavan nakosia ulokkeita etta kylla peloittaisi vieda louhikkoon. 1000 eurolla ei nykymaailmassa enaa mitaa tee mutta jos se maasturi tarve on millaan tapaa kohtuullista mutta olosuhteet rankkoja tyyliin metsastaminen niin harkitsisisin monkijaa tai traktoria.
Jep, louhikkoa ei ole tarkoitus ajaa. Edelleen vain traktoriuraa tai muuta raivattua polkua. Mönkijä tai traktori olisi myös kiva mutta rahaa pitäisi laittaa vähintään tuplat ja sitten vielä kärry hankkia että saa tavaraa metsään/metsästä.

Ymmärrän että nämä halvat katumaasturit on kaikki huonoja mutta olisiko kuitenkin riittävän hyviä? Edellisellä GL mersullakin suurinpiirtein saman reitin pääsi, siinä tietty maavaraa melkein 10 cm enemmän , kunnon pohjapanssarin sekä lukot ja alennusvaihde. Se oli vaan itselle liian kallis laite metsässä murjottavaksi kun osumaa tulee väkisin.
 
Noin tonnin neliveto haussa mettähommiin. Jonkunlainen traktoriura yleensä on eli ihan umpimettään tai ofrroad radalle ei tarvitse päästä. CR-V, HR-V, freelander ja forester näytti ainakin olevan aika liki tuota hintaluokkaa. Avolavoista tai oikeissa maasturissa vähän hinnat ehkä karkaa. Onko suosituksia?

Pitää olla:
Neliveto
Maavaraa ja lähestymiskulmat mahdollisimman paljon

Plussaa:
Lukot
alennusvaihde
vetokoukku

Jotain ässiä hihasta mitä voisi katsoa: Opel Frontera, Ssangyong Musso, Suzuki Vitara. Kaikki perinteistä tekniikkaa. Paljon ajettuja Volvon XC mallejakin saa halvalla. Mutta ehkä kannattaa kokeilla pistää muutama tonni lisää ja etsiä 2007+ Nivaa (ohjaustehostimella ym) ja tehdä siitä tyly tarjous. Saa ainakin vehkeen jonka pystyy korjaamaan kotipihassa eikä noin uudessa pitäisi vielä vakavia ruostevaurioitakaan.
 
Kiikarissa automaattifarkku mahdollisimman pienillä ylläpito- ja polttoainekuluilla hintaluokassa 7000-12000 euroa. Ajo pääasiassa työmatkaa 80-100 km/h rajoituksella noin 20-25 tkm vuodessa. Maantiekulutus nykyisellä 12 vanhalla diesel-autolla siinä neljän litran pinnassa, joten ei ainakaan janoisempaa. Bensakoneelle sallittakoon hieman suurempi kulutus, kun säästöä tulee sen viitisen hunttia veroissa.

Ei latausmahdollisuutta töissä tai kotona eli vain polttis käy. Ei sillä, että tällä budjetilla sähkiksiä edes tarvitsisi miettiä.
 
n. 5000 eurolla haussa pieni kakkosauto kaupunkipyörittelyyn. Takaovet pitäisi löytyä ja tilaa lastenistuimelle ja mielellään luotettavalla tekniikalla. Japanilaiset kiinnostaa, mutta Civic/ Jazz tai Yaris ei miellytä silmää. Löytyykö kokemuksia Suzuki Swiftistä? Löytyykö saksalaisista luotettavaksi todettuja vaihtoehtoja?
 
n. 5000 eurolla haussa pieni kakkosauto kaupunkipyörittelyyn. Takaovet pitäisi löytyä ja tilaa lastenistuimelle ja mielellään luotettavalla tekniikalla. Japanilaiset kiinnostaa, mutta Civic/ Jazz tai Yaris ei miellytä silmää. Löytyykö kokemuksia Suzuki Swiftistä? Löytyykö saksalaisista luotettavaksi todettuja vaihtoehtoja?

Suzukista hyviä kokemuksia. Kahdella kaverilla Swift, sattumoisin kumpikin automekaanikkoina töissä ja merkkivalinta perustuu luotettavuuteen.
 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.

Pari kuukautta sitten omaa metsästin Suomi-Ruotsi-Saksa akselilta. Rahallisesti noin 40k luokassa säästi ehkä tonnin pari mutta tarjonta Suomessa oli todella heikko omiin vaatimuksiin nähden.


Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.

Tohon hinta luokkaan BMW:ltä parasta vastinetta taitaa antaa F1x LCI 520d xdrive eli vuodet 14-17. Audista taitaa tohon hintaluokkaan irrota B9 korinen A4 quattrona 2.0 tdi koneella, joka on huomattavasti tuoreemman oloinen vs C7.5 A6 jonka voisi saada 3.0 tdi koneella.

Jotkut sanoo ettei ilman m-sport tai s-line paketteja kannata ostaa mutta jos tarjonnasta 9/10 on ilman ja paketista saisi useamman tonnin maksaa enemmän niin kannattaa niitä muitakin vilkuilla.
 
Suzukista hyviä kokemuksia. Kahdella kaverilla Swift, sattumoisin kumpikin automekaanikkoina töissä ja merkkivalinta perustuu luotettavuuteen.
Satutko muistamaan mikä swift, mitä vuosimallia ja oliko esim 4-vetoja?
Itseä nimittäin kiinnostas hieman tuo swiftin 4-vetomalli 2-autoksi.
 
Satutko muistamaan mikä swift, mitä vuosimallia ja oliko esim 4-vetoja?
Itseä nimittäin kiinnostas hieman tuo swiftin 4-vetomalli 2-autoksi.

Itseasiassa en edes tiedä vuosimalleja, 2010 ja siitä eteenpäin - ei kuitenkaan viimeisintä korimallia. Etuvetoja kumpikin.

Kumpikin kaveri siis työkseen huoltanut merkkarilla suzukia, toinen ehti vaihtaa toisen merkin firmaan mutta auto pysynyt. Käy ihmeessä kokeilemassa jossain, itsellä ollut työsuhdeautonakin vastaava, nyt kun muistin.
 
Mitä suosittelisitte spekseillä:

-automaatti
-maavaraa enemmän kuin perus farkussa
-vetokyky min 750 kg
-2018 ->
-neliveto jos mahdollista
-varusteina pakolliset peruutuskamera ja vakkari
-hinta noin 25k
-auton koko vähintään non 4,5 metriä eli perus perheauton kokoluokkaa
 
Skoda Octavia Scout 4x4 voisi olla ihan pätevä vaihtoehto, kunhan tiedostaa että se on VAG.
 
Ja Volkkarilta Golf Variant Alltrack, tai Passat Variant Alltrack.

Tai sitten Tiguan / Tiguan Allspace.

Seatilta myös Tarraco kannattaa käydä katsomassa.
 
Oma farkku kun on toistaiseksi maalauksessa (siirtyy sitten kakkosautoksi, jos uudehkon ostan) ja tullut ajettua polestar 2:lla tämän ajan, niin omakin täyssähkäri alkaa hieman houkuttaa.

Onko muita täysverisiä farkkuja olemassa kui MG5? Mg ois muutoin aika lupaava peli, mut 60kwh akku ja alta 400km wltp ei lupaa mitään hyvää omaan käytöön talvea ajatellen. Siksi vähän katsellut Niroa ja ID4:kin, Enyaq on turhan kookas itselle mitä kokeillut.
Mut hakusesssa farkkumallinen ja mielellään alta 100k ajettu ja maks 45k hinnalla . Toki jos autoon saa koukun niin plussaa, huomannut tässä vuoden aikana et kärrylle ollut turhankin usein tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä ajossa 2017 Passat farkku 1.4l TSI, 231000km ajettu. Vuoden ajot sellaiset n. 30 000km. Vaihtotarjouksia hieman mitä olen kysellyt niin hajonta on ollut kyllä suurta, 9000-14500€. Tässä vähän miettinyt paluuta johonkin vähän ajettuun dieseliin noin 15-20k€ hintaluokassa. Pienempään ei juuri kiinnostaisi vaihtaa kun on lasten rattaita sun muuta kuskattavaa.

Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
 
Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
Octaviahan on aina ollut "Golf" kun taas Suberb = Passat - kokoluokasta puheenollen.

Kävin taannoin koeistumassa uuden 2023 Ocun kun Enyaqia koeajelin, niin ei tuo nyt maailman pienin ollut, muttei nyt mikään tilavakaan. Varsinkaan kun siihen siirtyi vieressä olleesta Kodiaqista - siinä oli takana kyllä jalkatilat kohdillaan ja takaluukku varsin OK, ehkä lastauskorkeutta ja kynnystä lukuunottamatta (mikä sinänsä ei ihme kun tuo on "Q7", käsittääkseni?).

Ehkä kannattaa katsella missä hintaluokassa nuo Suberbin 4x4:t ovat tai sitten pysytellä siellä Passat -leirissä?

(Oma valinta osui nyt kuitenkin takaveto diesel-hybridiin jolla nurkka-ajot onnistuu 90% sähköllä, joten ei siitä enempää.)
 
Tällä hetkellä ajossa 2017 Passat farkku 1.4l TSI, 231000km ajettu. Vuoden ajot sellaiset n. 30 000km. Vaihtotarjouksia hieman mitä olen kysellyt niin hajonta on ollut kyllä suurta, 9000-14500€. Tässä vähän miettinyt paluuta johonkin vähän ajettuun dieseliin noin 15-20k€ hintaluokassa. Pienempään ei juuri kiinnostaisi vaihtaa kun on lasten rattaita sun muuta kuskattavaa.

Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
En ota kantaa VAG tuotteisiin koska varsin paljon huonoa sanottavaa ja se ei auta tässä sen enempää.

Mondeo taas... Riippuu tekniikasta miten hyvä tai huono.

Helvetisti parempia ajaa kuin VAG:t (ei toki yllä enää MK3:n tasolle omalla skaalalla joka on ehkä vähän keskivertoa sporttisempaa ajotuntumaa hakeva). Nuo tuoreemmat Mondeot ovat pehmeitä ja mukavia mutta kun tarpeeksi runttaa niin sieltä tulee se Fordin hyvä ajettavuus esiin ja aliohjaus ei ole ainoa asia mihin auto kykenee, varsin hiljaisia, isoja, varsin hyvillä varusteila helppo löytää fiksun hintaisia yksilöitä.

Miinuksia on jos valitsee liian pienen bensakoneen ja 2.0 dieselin kanssa on usein parina se Powershift kaksoiskytkin mikä kestää matka-ajossa enemmän kuin hyvin ja toisaalta pätkäpyörityksessä voi etenkin alkupään satseissa laueta nopeammin. Just tuossa duunikaverilla laukesi aski, kilsoja oli 500tkm+ ja aski+kone alkuperäiset. Muutenhan noissa menee perus alustan osaa jne mutta itse tekniikka on pääosin luotettavaa. Ja vuosimallista; en muista olivatko ihan vikat Mondeot Sync 3:lla. Jos olivat niin ehdottomasti se vs Sync 2. Saa Android Autot yms vs Sync 2 joka on varsin meh vaikka popit soivatkin ihan jees ja navigointi onnistuu kyllä.

Kaunishan tuo Mondeo ei ole, mutta hyvä auto.
 
Kiikarissa automaattifarkku mahdollisimman pienillä ylläpito- ja polttoainekuluilla hintaluokassa 7000-12000 euroa. Ajo pääasiassa työmatkaa 80-100 km/h rajoituksella noin 20-25 tkm vuodessa. Maantiekulutus nykyisellä 12 vanhalla diesel-autolla siinä neljän litran pinnassa, joten ei ainakaan janoisempaa. Bensakoneelle sallittakoon hieman suurempi kulutus, kun säästöä tulee sen viitisen hunttia veroissa.

Ei latausmahdollisuutta töissä tai kotona eli vain polttis käy. Ei sillä, että tällä budjetilla sähkiksiä edes tarvitsisi miettiä.
Itselläni on Opel Astra 1,0 turbolla ja Viron reissun tein 4,1L/100km. Löytyy myös automaattina ja on ketjukone.
40tkm tullut 2 vuodessa ja eipä mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, nyt mittarissa 155tkm.
 
Itselläni on Opel Astra 1,0 turbolla ja Viron reissun tein 4,1L/100km. Löytyy myös automaattina ja on ketjukone.
40tkm tullut 2 vuodessa ja eipä mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, nyt mittarissa 155tkm.

Noilla spekseillä ei oikein löydy mitään nykyistä koslaa selvästi uudempaa ja järkevillä kilsoilla alle 12 000 euroon.

Yksi on, mutta pikkubensaturbolle alkaa 200k olemaan jo siinä ja tässä viitsiikö pistää yli kymppiä.
 
Meille talouteen tuli kakkosautoksi 12k:lla 1.6 turbo astra, 130tkm ajettu. Oikein soiva peli. Maantiellä vitosella alkaviin pääsee 5.2-5.7.
 
Taitaa tuo Mazda olla vakaampi pidemmällä matkalla? Tulee kuitenkin säännöllisesti parin sadan kilometrin lenkkejä
 
Mutta tämän ikäinen Mazda taisi olla Mazdan omaa suunnittelua koria myöden. Katsotaan mihin päätyy koeajon perusteella
 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

Molempia tuli aikanaan ajettua ja Passat miellytti enemmän. Superb tuntui liian "laivalta" mutta tietysti ihan mieltymyksistä ja tarpeista kiinni. Passat inasen pienikokoisempi ja taitaa näkyä vähän myös kiihtyvyydessä. Mukavasti mahtuu tällainen 190cm kuski ajamaan ja lastenistuin kuskin(kin) taakse. Samalla hintaa saanee Skodan puolelta vähän enemmän vastinetta varusteiden muodossa. Nämäkin on tietysti maku- ja tottumuskysymyksiä mille varusteille näkee käyttöarvoa. Esimerkkisi autoissa näytti Superbissa olevan avaimeton sisäänkäynti ja Canton äänentoistojärjestelmä. Jakopään hihnan vaihtoon saa varautua molemmissa lähiaikoina ellei ole jo vaihdettu. Tietysti perus tsekkaus että mm. DSG öljyt on vaihdettu ajallaan per 60tkm ja muutenkin huoltohistoria aukoton.

Tuosta 2.0 TDI:stä löytyy myös 140kW versio jos haluaa hieman helpompaa rekkojen ohittelua. 4Motionia myös suosittelen jos pohjosissa asuu, toki hieman kulutusta nostaa mutta miksi suotta sutia yhtään liikennevaloissa tms talvella.
 
Kummassahan saisi parempaa vastinetta rahalle? Superbit pikkusen isompia mutta ei merkittävästi. Pitäisi katsoa olisko täällä Oulun suunnalla vähän vastaavaa Superbia mitä käydä koeajamassa.

Itselläni on pistänyt silmään näiden VW kova ruostuminen kohtalaisin uusissa autoissa.
 
Kysytääs täältä apuja omiin pähkäilyihin. Tällä hetkellä olisi tyrkyllä Tesla Model 3 SR+ ja Ford Focus 1.0 Ecoboost MHEV 155hv versio farkkuna. Molemmat uusia autoja ja hyvin erilaisia niin käyttövoimaltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Kuukausittaiset kustannukset olisi suunnilleen samoissa omien laskelmien mukaan omilla ajoilla. Teslan kanssa pientä lisäharmia aiheuttaa lataus julkisilla latureilla, koska toistaiseksi latausmahdollisuutta kotona tai töissä ei ole. Molemmat saattavat olla tulossa. Voi myös olla, että molemmat jää lähitulevaisuudessa haaveeksi. Tarkoitus olisi liikuttaa 5 henkistä perhettä. Pääosin ajot omaa työajoa noin 50 km päivässä. Pidempiä reissuja tulee harvoin tehtyä. Fordin kohdalla mietityttää jälleenmyyntiarvon tipahtaminen. Toki Teslasta ei ikinä tiedä ja jälleenmyyntiarvo voi romahtaa hetkessä. Eikä näiden kanssa ikinä voitolle jää. Rahoitus tulisi avittamaan hankintaa, Teslaan on rahoitus haettu 2,99% korolla ja Fordiin tarjotaan 0,99% korkoa. Kumpaankohan lopputulokseen tässä tulisi päätyä?

Fordin osalta olisi tarjolla parempaa varustelua AGR-penkkien ja B&O kaiuttimien muodossa. Teslan penkkikin tuntui muutaman tunnin koeajon perusteella omiin mittoihin sopivalta. Molempia on tullut koeajettua ja molemmat miellytti. Teslan yhden polkimen ajo oli omaan mieleen mieluisa, mutta on sitä tähänkin asti pärjännyt ilman. Hintaluokka molemmissa sama ja jotenkin tuntuu omaan makuun Fordille hieman korkealta hinnalta. Toki nykyistä uusien autojen hintatasoa, kun katsoo, niin ilmeisesti aika linjassa noilla varusteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.

Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.

Dieselin puolesta puhuu esim 2018 X3 tapauksessa, että sellaisen saa 28k€ alkaen kun bensalla kulkeva on 42k€ alkaen.

14k€ hinnanerolla saa maksella dieselveroa 20v…

Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.

Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.

Sitten se ylläpito.
 
Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.

Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.



Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.

Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.

Sitten se ylläpito.

Henkinen kynnys kulkee siinä 30k tietämillä, ettei auto paljoa sen yli maksaisi.

Voihan se olla kun nyt on kuitenkin auto alla, mistä tykkää niin ettei tuosta luopuisi vasta kuin lähempänä 100tkm. Nyt siis 46tkm ajettu.
 
Henkinen kynnys kulkee siinä 30k tietämillä, ettei auto paljoa sen yli maksaisi.
Volvo XC 60 ja BMW X3, X5 tiirailusta tulee mieleen että kiinnostaa noien tyyppinen, BMW ehkä jotain konserni mieltymystä.

Ja budjetti ilmeisesti niin että autonhankintaan 30k€ mikä nyt polttelee taskussa/tiskillä, mikä pitäisi saada autoon palamaan.

Käyttökustannukset ei ilmeisesti se juttu, eli talous ja asenne sietää kalliinkin ajon, kunha sellainen auto minkä halunnut.

Mitään VAGilaisia ja japanilaisia varmaan turha ehdotella, stelannis konserno ei, ei..

Teslaa rajoituksella, ei vaikka saisi halvemmalla kuin X5.

Joo, sori tyhmät jutut, mutta tässä vähän haen sitä ettei aleta esittään mitään sellaista joka nyt ei vaan kelpaa tässä autokuumeessa.

Joten muille jää tehtäväksi jäähdytellä ja perustella miksi nuo ovat älyttömiä. :-)

Voihan se olla kun nyt on kuitenkin auto alla, mistä tykkää niin ettei tuosta luopuisi vasta kuin lähempänä 100tkm. Nyt siis 46tkm ajettu.

En tiedä mikä arvoinen se on, ja onko siitä väänettävissä minkäänlaista kaavaa millä vaihto olisi lompakolle järkevä Jos auto mielinen, on myös tavallaan persoonallinen, eli sekin varmaan plussaa, jos siellä ajat vielä viisivuotta, niin , joo mini ehkä arvoton, mutta liki sama kohtalo silloin myös diesel X5lla ja XC60llä.

Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.
.
 
Volvo XC 60 ja BMW X3, X5 tiirailusta tulee mieleen että kiinnostaa noien tyyppinen, BMW ehkä jotain konserni mieltymystä.

Ja budjetti ilmeisesti niin että autonhankintaan 30k€ mikä nyt polttelee taskussa/tiskillä, mikä pitäisi saada autoon palamaan.

Käyttökustannukset ei ilmeisesti se juttu, eli talous ja asenne sietää kalliinkin ajon, kunha sellainen auto minkä halunnut.

Mitään VAGilaisia ja japanilaisia varmaan turha ehdotella, stelannis konserno ei, ei..

Teslaa rajoituksella, ei vaikka saisi halvemmalla kuin X5.

Joo, sori tyhmät jutut, mutta tässä vähän haen sitä ettei aleta esittään mitään sellaista joka nyt ei vaan kelpaa tässä autokuumeessa.

Joten muille jää tehtäväksi jäähdytellä ja perustella miksi nuo ovat älyttömiä. :)



En tiedä mikä arvoinen se on, ja onko siitä väänettävissä minkäänlaista kaavaa millä vaihto olisi lompakolle järkevä Jos auto mielinen, on myös tavallaan persoonallinen, eli sekin varmaan plussaa, jos siellä ajat vielä viisivuotta, niin , joo mini ehkä arvoton, mutta liki sama kohtalo silloin myös diesel X5lla ja XC60llä.

Silloin ajetaan vielä fosiili polttiksilla, mutta vuosi on silloin 2028, joo, en usko että polttikset poistetaan 2030, mutta tämä maa on täynnä vanhoja polttiksia joita ei kukaan halua ja ne jotka haluaa, niin on mistä valita.
Minin voi olla arvokkaampi, siinä on se patteri jolla voi olla ajella parikymentä kilometriä, sen minin arvo riippuu fosiili lataussähkö hybridin omistamisen verotuksesta.
.

Mini on ajettavuudeltaan aivan huippu, samoin ovat bmw:t ja volvot. 15v/210tkm ehti ajaa primeralla niin ajettavuus ja ennenkaikkea hyvät penkit ovat vaatimuslistalla sellaisia, ettei niistä tingitä. Sama suorituskyvyn kanssa, alle 8s pitää mennä 0-100km/h. Mieluusti saisi mennä alle kuuden, mutta jostain on tingittävä.

Primeralla km kustannus oli 0,30€/km. PHEV Countrymanilla nyt 1,2€/km niin tuskin nuo isot dieselit tuosta enää paljoa kalliimmaksi tulevat kun arvonalenemahan on suurin kuluerä autossa. Mini oli ostettaessa 3v/27tkm/29k€. Nyt 5v/46tkm/19k€, joten arvo on pudonnut rajusti.
 
Mini on ajettavuudeltaan aivan huippu, samoin ovat bmw:t ja volvot. 15v/210tkm ehti ajaa primeralla niin ajettavuus ja ennenkaikkea hyvät penkit ovat vaatimuslistalla sellaisia, ettei niistä tingitä. Sama suorituskyvyn kanssa, alle 8s pitää mennä 0-100km/h. Mieluusti saisi mennä alle kuuden, mutta jostain on tingittävä.

Primeralla km kustannus oli 0,30€/km. PHEV Countrymanilla nyt 1,2€/km niin tuskin nuo isot dieselit tuosta enää paljoa kalliimmaksi tulevat kun arvonalenemahan on suurin kuluerä autossa. Mini oli ostettaessa 3v/27tkm/29k€. Nyt 5v/46tkm/19k€, joten arvo on pudonnut rajusti.
Jos hinnalla ei isoa väliä, niin ilman muuta fiilis edellä, varsinkin jos se oikeasti antaa tyydytystä.

Noilla km kustannuksilla joku varmaan heittää ettei kannata ostaa autoa lainkaan, taksi, jullkiset ja vuokra-auto. mutta joo voi olla, mutta oma auto on kuitekin monelle isojuttu, siitä on valmis maksamaan vähän ylimääräistä rahaa ja vaivaa.

Jos nyt annan suosituksen, jos ja kun siihen Miniin olet tyytyväinen niin jatka sillä, jos raha polttelee, niin asennuta siihen polttoaine lämmitin (siinä ei tainnut olla sähköllä esilämmitystä) ja pidä hyvästä huollosta kiinni, joidenkin mielestä BMW PHEV vehkeillä pitäisi käyttää sitä polttista.

5v päästä/sisään voi markkinoilla olla korkeaa mukavaa sähkistä, tai Volvon BMW Xc60 / X5 kokoluokan lataushybridiä käytettynä.
 
Jos hinnalla ei isoa väliä, niin ilman muuta fiilis edellä, varsinkin jos se oikeasti antaa tyydytystä.

Noilla km kustannuksilla joku varmaan heittää ettei kannata ostaa autoa lainkaan, taksi, jullkiset ja vuokra-auto. mutta joo voi olla, mutta oma auto on kuitekin monelle isojuttu, siitä on valmis maksamaan vähän ylimääräistä rahaa ja vaivaa.

Jos nyt annan suosituksen, jos ja kun siihen Miniin olet tyytyväinen niin jatka sillä, jos raha polttelee, niin asennuta siihen polttoaine lämmitin (siinä ei tainnut olla sähköllä esilämmitystä) ja pidä hyvästä huollosta kiinni, joidenkin mielestä BMW PHEV vehkeillä pitäisi käyttää sitä polttista.

5v päästä/sisään voi markkinoilla olla korkeaa mukavaa sähkistä, tai Volvon BMW Xc60 / X5 kokoluokan lataushybridiä käytettynä.

Tässä voi sähköllä lämmittää hytin, muttei polttomoottoria saati akkua.

Olen itsekin miettinyt, että suosituksesi mukaisesti toimien lienee fiksuinta. Arvo laskee minkä laskee.

Viiden vuoden päästä mittariin kilahtaa 100tkm niin juuri ennen sitä voisi minin vaihtaa ehkä sähköön ehkä bensaan, tarjonta 5v päästä voi olla ihan eri kuin nyt.

Ainakin jos peilaa nykytilaa, miten 2018 phev voi ajaa 30km(wltp) ja nyt 2023 voi ajaa jo 70-120km(wltp).

Sport-ajotilalla ajan mieluiten, sillä ostin 224hv auton, en 90hv(EV) tai 136hv(ICE)…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 192
Viestejä
4 671 425
Jäsenet
76 571
Uusin jäsen
Je5u

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom