Mikä auto minulle?

Kiitos sinulle ja muille vastauksista. Pidän nämä mielessä. Lähimpänä olevaa Skodaa (https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/13617637) käyn koeajamassa tällä viikolla, mutta katotaan löytyiskö manuaaliversiota kuinka. Kiitos vielä!

Sellainen vielä, että onko jotakin erityisempää syytä, mikä sai kiinnostumaan noista aiemmin mainitsemistasi automalleista? Onko toivottuja/haluttuja varusteita (esim. vakionopeudensäädin)? Farmarikorin mainitsit, mutta onko taustalla ulkonäkösyyt vai tilantarve? Entä onko jokin automerkki ehdoton ei?

Pienemmän auton saisi halvemmalla ja mm. Renault Clioa on tehty farmarikorilla. Budjettisi puitteissa voisit päästä käsiksi ~5-vuotiaaseen alle 100 tkm ajettuun autoon. Mutta eihän se mikään Volvo V70 ole takakontiltaan tai matka-autona.

Jos katse on vähintään C-segmentin kokoluokan autoissa, niin korealaiset voisivat olla vaihtoehto. Esim. Hyundai i30 tai Kia Ceed?

Samoin sitä voisi esittää, kun olit aiemmin kiinnostunut Focuksesta, että miksipä et ostaisi sitä vaparikoneella? Esim. tuollainen menee varmasti tinkimällä budjetin rajoihin ja hevosiakin on pellin alla jopa 125.

(Lisävihjeenä sellainen, että jos noita moottoreita tutkii, niin rekisterinumerolla saa Motonetin varaosahausta moottorikoodin. Sillä voi sitten ihmetellä lisää netistä, että millaisessa maineessa se moottori on. Toinen keino on Nettiauton ilmoituksen tietojen (litratilavuus, teho, vääntö, kulutus jne.) ristiintaulukointi automallin englanninkielisen Wikipedia-artikkelin kanssa.)
 
Viimeksi muokattu:
Camry on tosiaan ylihintainen kun vain pienellä lisäpanostuksella saisi ES300h:n joka on taatusti parempi auto kaikinpuolin.

Täytyypä päivittää vielä pähkäilyn lopputulos. Koeajoin vielä toukokuussa Camryn ja ES300h:n ajatuksen kanssa. Päädyin autoista jälkimmäiseen (Executive-varustelulla, vm. 2021, reilut 40 tkm ajettu, kaupan päälle vielä keraaminen pinnoite). Käytännössä n. 8000 euron eroa ei varmasti voi perustella millään järkiseikalla, mutta siirtyminen Camryn ratista ES:n rattiin oli hauska kokemus: kaikki oli tavallaan samaa, mutta samalla kaikki oli pykälän tai pari mukavampaa, toimivampaa ja laadukkaampaa. Olen aina työpaikankin kahvipöydässä mesonnut, että autoon on keskiluokkaisen setämiehen idioottimaista syytää penniäkään enempää rahaa, kuin on aivan pakko. Nyt minulle on oikeutetusti virnuiltu ja minua vähän nolottaa.
 
Autolle.com aika huutista. Otin sieltä leasing-auton. Heidän liisaria mainostetaan "Suomen huolettomimmaksi leasing-palveluksi" ja kerrotaan kuinka kuuluu kahden kauden renkaat. Noh, myyjän mielestä siinä ei ole mitään yllättävää kulua tai huolta, jos talvirenkailla ei ole vanteita ja renkaat vielä eri tuumakoolla kuin kesärenkaat, eli mulla ei ole edes etäistä mahdollisuutta käyttää heidän toimittamiaan (käytettyjä) talvikumeja ilman ylimääräistä rahan kulutusta.

Onneksi tuli sentään 8 kumia ja yhdet vanteet, eikä vain yksiä keskieurooppa "talvirenkaita" eteen ja taakse.

Koitti tarjota rengaspalvelua lisänä 39 €/kk, mutta en tuossakaan kyllä nähnyt mitään mainintaa vanteista, eli en sitten tiedä mitä se siinä selitti.
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?
Näistä mersu pitää arvonsa parhaiten mikäli jälleenmyynnillä on väliä.

Muuten korin kunto on melkein tärkein, harvemmin löytyy kovin kummoisia huoltokirjoja kun alan miehet " huoltavat" itse.

Oletko ihan pakettiauto käyttöön vai retkeily projektiksi?
 
Näistä mersu pitää arvonsa parhaiten mikäli jälleenmyynnillä on väliä.

Muuten korin kunto on melkein tärkein, harvemmin löytyy kovin kummoisia huoltokirjoja kun alan miehet " huoltavat" itse.

Oletko ihan pakettiauto käyttöön vai retkeily projektiksi?
Varmaan molempia, mutta tuskin tulee kummosia retkeilyvarusteita asennettua.
Jos ja kun ei jaksa telttaa virittää, niin pystyy takatilassa nukkua patjalla ja arvokkaan(t) fillarit on vieressä.
 
Joskus taannoin kyselin täällä mielipiteitä auton käyttövoimasta, joka sopisi rouvan ajoihin ja vaihtoehtoina taisi olla lopulta hybridi vs. pieni bensakone.Noh, auton hankinta jäi silloin vielä jäihin, mutta nyt kun asiaa on taas pohdittu niin rouvalla onkin mieli muuttunut ja on katsellut pienellä diesel koneella varustettuja autoja.Lähinnä Skoda Octavia 1.6TDI siinä vm. 2013:sta lähtien ja alle 150tkm mittarissa sekä mielellään automaatilla, mutta manuaali ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.Näiden hinnat pyörivät vuosimallista, varustetasosta ja kilometreistä riippuen n. 9k€:sta ylöspäin.

Olen yrittänyt googletella löytyykö kyseisestä autosta/moottorista joitain tyyppivikoja, mutta ei oikein suoraan ole mitään tähdellistä löytynyt, joten kysytään mitä täällä ollaan mieltä?
Voi myös heittää vaihtiksia toisesta vastaavalla pienellä dieselillä varustetusta merkistä mikäli löytyy.
 
Millaiseen ajoon/vuosisuoritteeseen se olis tulossa?
 
Tuota dieselin tarvetta itsekin aloin miettimään. Jos VAG-konsenin autoihin lähtee niin esim. itsellä vm. 2013 Seat Leon 1.2-litraisella koneella manuaalivaihteistolla vie näin kesällä vähän yli 5 litraa satasella sekalaisessa työmatka-ajossa, osin maantietä ja osin kaupunkia. Alle satasen vauhdeissa kulkee todella vähällä menovedellä.
 
Joskus taannoin kyselin täällä mielipiteitä auton käyttövoimasta, joka sopisi rouvan ajoihin ja vaihtoehtoina taisi olla lopulta hybridi vs. pieni bensakone.Noh, auton hankinta jäi silloin vielä jäihin, mutta nyt kun asiaa on taas pohdittu niin rouvalla onkin mieli muuttunut ja on katsellut pienellä diesel koneella varustettuja autoja.Lähinnä Skoda Octavia 1.6TDI siinä vm. 2013:sta lähtien ja alle 150tkm mittarissa sekä mielellään automaatilla, mutta manuaali ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.Näiden hinnat pyörivät vuosimallista, varustetasosta ja kilometreistä riippuen n. 9k€:sta ylöspäin.

Olen yrittänyt googletella löytyykö kyseisestä autosta/moottorista joitain tyyppivikoja, mutta ei oikein suoraan ole mitään tähdellistä löytynyt, joten kysytään mitä täällä ollaan mieltä?
Voi myös heittää vaihtiksia toisesta vastaavalla pienellä dieselillä varustetusta merkistä mikäli löytyy.

Mieti vielä. Omat kokemukset ko. myllystä on huonot. Vaimolla oli A3 2013 1.6TDI, mittarissa 110tkm. Auto oli meillä pari vuotta ja kilsoja kertyi 40tkm. Tuona aikana EGR vaihdettiin kahteen kertaan, DPF kertaalleen. Auto vaihdettiin pois kun kaksoismassakytkinkin alkoi oireilla. Oli kyllä kallis pitää ja aina sai olla varuillaan milloin auto päätyy limp modeen. Voi toki olla yksilö, mutta meille ei enää tule VAG:n pikkudieselejä.

Edit: EGR:n vaihto maksoi 1000e kerta, DPF 700e.
 
Mieti vielä. Omat kokemukset ko. myllystä on huonot. Vaimolla oli A3 2013 1.6TDI, mittarissa 110tkm. Auto oli meillä pari vuotta ja kilsoja kertyi 40tkm. Tuona aikana EGR vaihdettiin kahteen kertaan, DPF kertaalleen. Auto vaihdettiin pois kun kaksoismassakytkinkin alkoi oireilla. Oli kyllä kallis pitää ja aina sai olla varuillaan milloin auto päätyy limp modeen. Voi toki olla yksilö, mutta meille ei enää tule VAG:n pikkudieselejä.

Edit: EGR:n vaihto maksoi 1000e kerta, DPF 700e.
Huomasin, että osaan myynnissä oleviin autoihin oli vaihdettu tuo EGR ja yhteen n. 140tkm ajettuun oli myös kytkin vaihdettu.Tosiaan nuo ovat turhan kalliita osia alle 150tkm ajettuihin autoihin, joten pitää vielä keskustella rouvan kanssa mitä voi olla tulossa mikäli näihin VAG:n pikkudieseleihin päätyy.

Onko muilla merkeillä kuin Toyotalla tarjolla hybridejä järkevillä kilometreillä, joita voisi miettiä vaihtoehtoina? Nyt puhutaan kevythybrideistä kun asunnolla ei ole mahdollisuutta ladata.Budjetti n. 10-13k€.
Toyotan vaihtoehdot ei oikein asetu tuohon budjettiin kun Yaris tiputetaan pois vaihtoehdoista.
 
Auris TS (farkku) -18 pitäisi alkaa vaihtamaan vähän uudempaan ja mielellään vähän pirteämpään. Mikään raketti ei tarvi olla.
  • Budjetti max 25 k (n. 10 k max väliraha)
  • Farkku tai sedan
  • Tärkeimmät ominaisuudet luotettavuus, luotettavuus ja taloudellisuus.
  • Automaatti
  • Ajo 10 tkm/vuosi motaria ja kaupunkia
  • Vetokykyä saisi olla enemmän kuin tuossa Auriksessa, mutta n. 500 kg riittää.
Corolla 2.0 olisi yksi vaihtoehto, mutta lämmönvaihtimen vika on korjattu vasta -21 ja niissä hinta nousee vähän yli budjetin. Mun tuurilla jos ostan sellaisen, jossa on lämmönvaihdin, se hajoaa kun pääsen autokaupasta kotipihaan :)

Lexus IS olisi enemmän sitä, mitä haen (sedan, hiljainen ja muutenkin mukavampi.) Niissäkin hinta menee yli budjetin jos ei halua nykyistä vanhempaa. Tarjonta on myös lähes olematon.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi?
 
Onko täällä pakuista tietäviä. Kiikarissa 20-25t€ mersun vito, opel vivaro(vastaava pösö, proace ym.) ja ford transit custom.
Vaatimuksina koukku, ilmastointi, max 200tkm, mielummin alle 150tkm ja tehokkaamman pään moottori(+150hp/+300nm).
Mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?

Tuolla voisi olla jotakin hyödyllistä.

 
Vähäiselle käytölle jotain jännää ja erilaista pitäisi saada vaikkapa max 5k hintaluokassa. Vaatimuksena automaatti ja mahdollisuus vetokoukulle. Mitä tulee mieleen? Itsellä meinaa hakata tyhjää.

Kulutuksella ja tyyppivioilla ei ole juurikaan merkitystä. Vanhempia harrasteautoja löytyy jo, tämä saisi olla jotain hieman tuoreempaa jolla pärjää talvellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähäiselle käytölle jotain jännää ja erilaista pitäisi saada vaikkapa max 5k hintaluokassa. Vaatimuksena automaatti ja mahdollisuus vetokoukulle. Mitä tulee mieleen? Itsellä meinaa hakata tyhjää.

Kulutuksella ja tyyppivioilla ei ole juurikaan merkitystä. Vanhempia harrasteautoja löytyy jo, tämä saisi olla jotain hieman tuoreempaa jolla pärjää talvellakin.

Nettiauton hausta ruksit automaatin ja vetokoukun ja asetat maksimihinnan ja alat selailla?

Tuosta isomoottorinen Audi A3:


Tai vaikka tuollainen kolmiovinen pikkumaasturi:

 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.
 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.
Erikoisemmat mallit, parempi varustelu vs sama auto suomessa, tehokkaammat mallit jne. En ole liikaa touhuja seuraillut mutta ymmärrykseni on että jos haluat saman mallin suomessa vs saksassa, A: jotain autoja ei vain ole suomessa, B: kunto voi olla huomattavasti parempi saksan malleissa, C: varusteet, moottori yms voivat olla huomattavasti paremmat samaan rahaan kuin siinä minkä saisit suomesta. Aka, esim joku Mersu tai BMW. 20ke:lla saa suomessa puhtaasti esimerkkinä vaikka 316i:n kilsoilla x ja ihan täysin perus varustuksella. Saksasta saat samaan rahaan joko vähemmän ajetun tai samoilla kilometreillä, mutta erona on että malli voikin olla 325i ja varusteet ovat ns. saksan normi varusteet aka huomattavasti paremmat kuin suomen karvalakkipaskeet eikä auto ole läpimätä.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
Ei ainakaan kannata ostaa BMW:tä ilman M-sport tai Audeja ilman S-line paketteja. Ja audia en itse ostaisi ilman nelivetoa kun se on vähän niiden juttu. Eli vaikkapa A5 3.0tdi aika makea matka-auto.
 
Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.
Ei ole kumpikaan mainitsemistasi merkeistä, mutta kokeilemisen arvoinen vaihtoehto voisi olla myös Volvo.
 
Noin tonnin neliveto haussa mettähommiin. Jonkunlainen traktoriura yleensä on eli ihan umpimettään tai ofrroad radalle ei tarvitse päästä. CR-V, HR-V, freelander ja forester näytti ainakin olevan aika liki tuota hintaluokkaa. Avolavoista tai oikeissa maasturissa vähän hinnat ehkä karkaa. Onko suosituksia?

Pitää olla:
Neliveto
Maavaraa ja lähestymiskulmat mahdollisimman paljon

Plussaa:
Lukot
alennusvaihde
vetokoukku
 
Suzuki Jimny tai Lada Niva, kumpikin aika vaikeita saada hintahaarukkaan 2023.

Hondat ei ole maastoautoja.
 
Onko se nyt Honda CRV mika nayttaa maastoautolta ja saattaa sisaltaa jatkuvan nelivedon niin siina on kylla pohjassa niin ikavan nakosia ulokkeita etta kylla peloittaisi vieda louhikkoon. 1000 eurolla ei nykymaailmassa enaa mitaa tee mutta jos se maasturi tarve on millaan tapaa kohtuullista mutta olosuhteet rankkoja tyyliin metsastaminen niin harkitsisisin monkijaa tai traktoria.
 
Onko se nyt Honda CRV mika nayttaa maastoautolta ja saattaa sisaltaa jatkuvan nelivedon niin siina on kylla pohjassa niin ikavan nakosia ulokkeita etta kylla peloittaisi vieda louhikkoon. 1000 eurolla ei nykymaailmassa enaa mitaa tee mutta jos se maasturi tarve on millaan tapaa kohtuullista mutta olosuhteet rankkoja tyyliin metsastaminen niin harkitsisisin monkijaa tai traktoria.
Jep, louhikkoa ei ole tarkoitus ajaa. Edelleen vain traktoriuraa tai muuta raivattua polkua. Mönkijä tai traktori olisi myös kiva mutta rahaa pitäisi laittaa vähintään tuplat ja sitten vielä kärry hankkia että saa tavaraa metsään/metsästä.

Ymmärrän että nämä halvat katumaasturit on kaikki huonoja mutta olisiko kuitenkin riittävän hyviä? Edellisellä GL mersullakin suurinpiirtein saman reitin pääsi, siinä tietty maavaraa melkein 10 cm enemmän , kunnon pohjapanssarin sekä lukot ja alennusvaihde. Se oli vaan itselle liian kallis laite metsässä murjottavaksi kun osumaa tulee väkisin.
 
Noin tonnin neliveto haussa mettähommiin. Jonkunlainen traktoriura yleensä on eli ihan umpimettään tai ofrroad radalle ei tarvitse päästä. CR-V, HR-V, freelander ja forester näytti ainakin olevan aika liki tuota hintaluokkaa. Avolavoista tai oikeissa maasturissa vähän hinnat ehkä karkaa. Onko suosituksia?

Pitää olla:
Neliveto
Maavaraa ja lähestymiskulmat mahdollisimman paljon

Plussaa:
Lukot
alennusvaihde
vetokoukku

Jotain ässiä hihasta mitä voisi katsoa: Opel Frontera, Ssangyong Musso, Suzuki Vitara. Kaikki perinteistä tekniikkaa. Paljon ajettuja Volvon XC mallejakin saa halvalla. Mutta ehkä kannattaa kokeilla pistää muutama tonni lisää ja etsiä 2007+ Nivaa (ohjaustehostimella ym) ja tehdä siitä tyly tarjous. Saa ainakin vehkeen jonka pystyy korjaamaan kotipihassa eikä noin uudessa pitäisi vielä vakavia ruostevaurioitakaan.
 
Kiikarissa automaattifarkku mahdollisimman pienillä ylläpito- ja polttoainekuluilla hintaluokassa 7000-12000 euroa. Ajo pääasiassa työmatkaa 80-100 km/h rajoituksella noin 20-25 tkm vuodessa. Maantiekulutus nykyisellä 12 vanhalla diesel-autolla siinä neljän litran pinnassa, joten ei ainakaan janoisempaa. Bensakoneelle sallittakoon hieman suurempi kulutus, kun säästöä tulee sen viitisen hunttia veroissa.

Ei latausmahdollisuutta töissä tai kotona eli vain polttis käy. Ei sillä, että tällä budjetilla sähkiksiä edes tarvitsisi miettiä.
 
n. 5000 eurolla haussa pieni kakkosauto kaupunkipyörittelyyn. Takaovet pitäisi löytyä ja tilaa lastenistuimelle ja mielellään luotettavalla tekniikalla. Japanilaiset kiinnostaa, mutta Civic/ Jazz tai Yaris ei miellytä silmää. Löytyykö kokemuksia Suzuki Swiftistä? Löytyykö saksalaisista luotettavaksi todettuja vaihtoehtoja?
 
n. 5000 eurolla haussa pieni kakkosauto kaupunkipyörittelyyn. Takaovet pitäisi löytyä ja tilaa lastenistuimelle ja mielellään luotettavalla tekniikalla. Japanilaiset kiinnostaa, mutta Civic/ Jazz tai Yaris ei miellytä silmää. Löytyykö kokemuksia Suzuki Swiftistä? Löytyykö saksalaisista luotettavaksi todettuja vaihtoehtoja?

Suzukista hyviä kokemuksia. Kahdella kaverilla Swift, sattumoisin kumpikin automekaanikkoina töissä ja merkkivalinta perustuu luotettavuuteen.
 
Minkälaisen auton sitä kannattaa nykypäivänä Saksasta tuoda? Mietin että kuinka kannattavaa puuhaa se enää nykypäivänä on. Itselle jos olisin tuomassa niin näyttäisi olevan samoissa hinnoissa autot kuin Suomessa, mutta joko paremmin varustellut tai puolet vähemmän kilometrejä.

Pari kuukautta sitten omaa metsästin Suomi-Ruotsi-Saksa akselilta. Rahallisesti noin 40k luokassa säästi ehkä tonnin pari mutta tarjonta Suomessa oli todella heikko omiin vaatimuksiin nähden.


Auto pitäisi ostaa. Budjetti on n. 20k, olen katsellut Audeja ja BMW:itä joissa kilometrejä alle 200k takana. Saako tuolla yhdistelmällä hyvää, mitä kannattaa ottaa huomioon valinnassa, jne? Suht kujalla autoista, joten toivottavasti joku viisaampi osaa opastaa. Säännöllistä työmatkaa ei ole, mutta tulee päivittäin ajeltua, ja isompia reissuja tehtyä suht säännöllisesti. Nuo yllämainitut saksa-autot herätti mielenkiinnon, joten sitä aihetta ajattelin tutkia seuraavaksi.

Tohon hinta luokkaan BMW:ltä parasta vastinetta taitaa antaa F1x LCI 520d xdrive eli vuodet 14-17. Audista taitaa tohon hintaluokkaan irrota B9 korinen A4 quattrona 2.0 tdi koneella, joka on huomattavasti tuoreemman oloinen vs C7.5 A6 jonka voisi saada 3.0 tdi koneella.

Jotkut sanoo ettei ilman m-sport tai s-line paketteja kannata ostaa mutta jos tarjonnasta 9/10 on ilman ja paketista saisi useamman tonnin maksaa enemmän niin kannattaa niitä muitakin vilkuilla.
 
Suzukista hyviä kokemuksia. Kahdella kaverilla Swift, sattumoisin kumpikin automekaanikkoina töissä ja merkkivalinta perustuu luotettavuuteen.
Satutko muistamaan mikä swift, mitä vuosimallia ja oliko esim 4-vetoja?
Itseä nimittäin kiinnostas hieman tuo swiftin 4-vetomalli 2-autoksi.
 
Satutko muistamaan mikä swift, mitä vuosimallia ja oliko esim 4-vetoja?
Itseä nimittäin kiinnostas hieman tuo swiftin 4-vetomalli 2-autoksi.

Itseasiassa en edes tiedä vuosimalleja, 2010 ja siitä eteenpäin - ei kuitenkaan viimeisintä korimallia. Etuvetoja kumpikin.

Kumpikin kaveri siis työkseen huoltanut merkkarilla suzukia, toinen ehti vaihtaa toisen merkin firmaan mutta auto pysynyt. Käy ihmeessä kokeilemassa jossain, itsellä ollut työsuhdeautonakin vastaava, nyt kun muistin.
 
Mitä suosittelisitte spekseillä:

-automaatti
-maavaraa enemmän kuin perus farkussa
-vetokyky min 750 kg
-2018 ->
-neliveto jos mahdollista
-varusteina pakolliset peruutuskamera ja vakkari
-hinta noin 25k
-auton koko vähintään non 4,5 metriä eli perus perheauton kokoluokkaa
 
Skoda Octavia Scout 4x4 voisi olla ihan pätevä vaihtoehto, kunhan tiedostaa että se on VAG.
 
Ja Volkkarilta Golf Variant Alltrack, tai Passat Variant Alltrack.

Tai sitten Tiguan / Tiguan Allspace.

Seatilta myös Tarraco kannattaa käydä katsomassa.
 
Oma farkku kun on toistaiseksi maalauksessa (siirtyy sitten kakkosautoksi, jos uudehkon ostan) ja tullut ajettua polestar 2:lla tämän ajan, niin omakin täyssähkäri alkaa hieman houkuttaa.

Onko muita täysverisiä farkkuja olemassa kui MG5? Mg ois muutoin aika lupaava peli, mut 60kwh akku ja alta 400km wltp ei lupaa mitään hyvää omaan käytöön talvea ajatellen. Siksi vähän katsellut Niroa ja ID4:kin, Enyaq on turhan kookas itselle mitä kokeillut.
Mut hakusesssa farkkumallinen ja mielellään alta 100k ajettu ja maks 45k hinnalla . Toki jos autoon saa koukun niin plussaa, huomannut tässä vuoden aikana et kärrylle ollut turhankin usein tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä ajossa 2017 Passat farkku 1.4l TSI, 231000km ajettu. Vuoden ajot sellaiset n. 30 000km. Vaihtotarjouksia hieman mitä olen kysellyt niin hajonta on ollut kyllä suurta, 9000-14500€. Tässä vähän miettinyt paluuta johonkin vähän ajettuun dieseliin noin 15-20k€ hintaluokassa. Pienempään ei juuri kiinnostaisi vaihtaa kun on lasten rattaita sun muuta kuskattavaa.

Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
 
Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
Octaviahan on aina ollut "Golf" kun taas Suberb = Passat - kokoluokasta puheenollen.

Kävin taannoin koeistumassa uuden 2023 Ocun kun Enyaqia koeajelin, niin ei tuo nyt maailman pienin ollut, muttei nyt mikään tilavakaan. Varsinkaan kun siihen siirtyi vieressä olleesta Kodiaqista - siinä oli takana kyllä jalkatilat kohdillaan ja takaluukku varsin OK, ehkä lastauskorkeutta ja kynnystä lukuunottamatta (mikä sinänsä ei ihme kun tuo on "Q7", käsittääkseni?).

Ehkä kannattaa katsella missä hintaluokassa nuo Suberbin 4x4:t ovat tai sitten pysytellä siellä Passat -leirissä?

(Oma valinta osui nyt kuitenkin takaveto diesel-hybridiin jolla nurkka-ajot onnistuu 90% sähköllä, joten ei siitä enempää.)
 
Tällä hetkellä ajossa 2017 Passat farkku 1.4l TSI, 231000km ajettu. Vuoden ajot sellaiset n. 30 000km. Vaihtotarjouksia hieman mitä olen kysellyt niin hajonta on ollut kyllä suurta, 9000-14500€. Tässä vähän miettinyt paluuta johonkin vähän ajettuun dieseliin noin 15-20k€ hintaluokassa. Pienempään ei juuri kiinnostaisi vaihtaa kun on lasten rattaita sun muuta kuskattavaa.

Skoda Octaviat ovat ilmeisesti hieman passatteja pienempiä, mutta kuinka merkittävästi? Noita olisi 2 litraisia nelivetoja jonkin verran saatavilla. Millaisia kokemuksia noista 1,6l Octavioista?
Ford Mondeot olisi kohtuuhintaisia ja isoja, mutta omaa silmää ei samalla tavalla miellytä. Miten ajettavuus vertautuu VAGgilaisiin?
Onko noista silti kannattavin vain vaihtaa diesel farkku passattiin?
En ota kantaa VAG tuotteisiin koska varsin paljon huonoa sanottavaa ja se ei auta tässä sen enempää.

Mondeo taas... Riippuu tekniikasta miten hyvä tai huono.

Helvetisti parempia ajaa kuin VAG:t (ei toki yllä enää MK3:n tasolle omalla skaalalla joka on ehkä vähän keskivertoa sporttisempaa ajotuntumaa hakeva). Nuo tuoreemmat Mondeot ovat pehmeitä ja mukavia mutta kun tarpeeksi runttaa niin sieltä tulee se Fordin hyvä ajettavuus esiin ja aliohjaus ei ole ainoa asia mihin auto kykenee, varsin hiljaisia, isoja, varsin hyvillä varusteila helppo löytää fiksun hintaisia yksilöitä.

Miinuksia on jos valitsee liian pienen bensakoneen ja 2.0 dieselin kanssa on usein parina se Powershift kaksoiskytkin mikä kestää matka-ajossa enemmän kuin hyvin ja toisaalta pätkäpyörityksessä voi etenkin alkupään satseissa laueta nopeammin. Just tuossa duunikaverilla laukesi aski, kilsoja oli 500tkm+ ja aski+kone alkuperäiset. Muutenhan noissa menee perus alustan osaa jne mutta itse tekniikka on pääosin luotettavaa. Ja vuosimallista; en muista olivatko ihan vikat Mondeot Sync 3:lla. Jos olivat niin ehdottomasti se vs Sync 2. Saa Android Autot yms vs Sync 2 joka on varsin meh vaikka popit soivatkin ihan jees ja navigointi onnistuu kyllä.

Kaunishan tuo Mondeo ei ole, mutta hyvä auto.
 
Kiikarissa automaattifarkku mahdollisimman pienillä ylläpito- ja polttoainekuluilla hintaluokassa 7000-12000 euroa. Ajo pääasiassa työmatkaa 80-100 km/h rajoituksella noin 20-25 tkm vuodessa. Maantiekulutus nykyisellä 12 vanhalla diesel-autolla siinä neljän litran pinnassa, joten ei ainakaan janoisempaa. Bensakoneelle sallittakoon hieman suurempi kulutus, kun säästöä tulee sen viitisen hunttia veroissa.

Ei latausmahdollisuutta töissä tai kotona eli vain polttis käy. Ei sillä, että tällä budjetilla sähkiksiä edes tarvitsisi miettiä.
Itselläni on Opel Astra 1,0 turbolla ja Viron reissun tein 4,1L/100km. Löytyy myös automaattina ja on ketjukone.
40tkm tullut 2 vuodessa ja eipä mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, nyt mittarissa 155tkm.
 
Itselläni on Opel Astra 1,0 turbolla ja Viron reissun tein 4,1L/100km. Löytyy myös automaattina ja on ketjukone.
40tkm tullut 2 vuodessa ja eipä mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, nyt mittarissa 155tkm.

Noilla spekseillä ei oikein löydy mitään nykyistä koslaa selvästi uudempaa ja järkevillä kilsoilla alle 12 000 euroon.

Yksi on, mutta pikkubensaturbolle alkaa 200k olemaan jo siinä ja tässä viitsiikö pistää yli kymppiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 654
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom