Tämä. Kyllähän tuo oma auto kilometrejä kestäisi ja on luotettavaa tekniikkaa. Oma työ vaan ei oikein salli sitä että joutuu miettimään onko se auto toiminnassa ja valmiina lähtöön heti ilman pelkoa siitä onko vanha akku antautumassa, tuleeko random vikoja siitä tästä tai tuosta. Tähän mennessä olen painanut vanhuksella tai lainannut pidemmille ajoille kaverilta tms auton.
Itse olen aikoinaan ajanut päivystyskeikkaa yli 3 vuotta silloin 20 vuotta vanhan ja melkein 300 tkm ajetun Hiacen kanssa, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa, kunhan teki perusteellisen tarkastuksen ja huollot 4-6 kk välein riippuen ajetuista kilometreistä.
Reilun vuoden vanhalla Opelin pakulla ( Renaultilla ) on sitten jääty pihaan, kun akku sanoi webaston käytön jälkeen, ettei enää tänään.
1,5 vuotta vanhasta 66 kW 2.0 TDI kulimallin Worker Portterista laukesi apulaitehihnan kiristin kesken ajon ja sitten Portteri lähti lavetilla Laakkoselle.
Alle vuoden ikäinen 2.0 TDI portteri sanoi ensimmäisillä kovemmilla talvipakkasilla että ei enää tänään, vaikka webastoa oli poltettu vaikka kuinka kauan, syyksi paljastui jäätyvä ab blue systeemi.
3 vuotta vanhasta ja 40 tkm ajetusta neliveto Vitosta meni trailerin kanssa liukkaalla mäkeen peruuttaessa 7G-Tronic jotenkin sekaisin ja auto lavetilla Veholle, lopulta vaihtoivat koko laatikon takuuseen, kun vikaa ei löytynyt.
Jotain 4-5 vuotta vanhan 2.5 TDI Crafterin ahtoputki räjähti ajossa ja autolla sai jotenkin nilkutettua pari päivää vaparina ennen ensimmäistä vapaata huoltoaikaa.
6 vuotta vanhan ja alle 140 tkm ajetun entisen leasing Transitin laturi antautui ( mutta ei kokonaan ) ja vika oli vielä sen verran ikävä löytää, että ensin sitä luultiin huonoiksi akuiksi tai akkua purkavaksi ecu/sulakerasia/webasto viaksi, sai käyttää useampaan kertaan rinta-joupilla merkkihuollossa, että vika löytyi.
Että kyllä niitä vikoja voi olla uusissa ja vanhoissa vehkeissä, tosin vanhoissa ja huoltamattomissa hiukan enemmän, kuin aivan uusissa.
Luotettavuudeltaan paras olisi varmaan joku pidempään tuotannossa ollut malli vuoden ajettuna ja hyvin huollettuna, niin olisi jo suurimmat suunnittelu-, valmistus- ja asennusvirheet saatu pois.