Mikä auto minulle?

Suosittelen puolison vierestä tuskaa seuranneena välttämään kyseistä mallia CVT-kuravariaattorin takia. 116000 ajetusta, 2014/15 mallista nasahti loota ja sitä seurasi ~4000€ jumppa. Onneksi mamma oli ottanut jonkun ihmeen laajemman takuun auton hankkiessa, niin hänelle jäi parisataa maksettavaa. Auto lähti luonnollisesti välittömästi vaihtoon remontin jälkeen. Kaiken lisäksi aivan kammottava kiihtymään, varsinkin tuo 1.6 koneella oleva.
Juu, nissanin cvt lootaan ei kannata koskia pitkällä tikullakaan.
 
En kehtaa uutta ketjua tehä. Joten ehkä täältä sais muutaman mielipiteen. 2011 VW Passat 1,6 tdi 360t/km alkaa tulla tiensä päähän ja en jaksais enää paljo lisä rahaa siihen upottaa. Jakopään tein 300 kohalla, sitten jäi alusta puslista katsastukseen, vaihoin kaikki kumit alustassa, niin webasto sanoi poks jne. jne... Nyt 2 päivä oon nettiaotoa selaillut ja jotain järkevä auto sen tilalle tai sitten kaveriks (ei siitä kai juuri vaihossa saa, joten sama se vanha jättä kakkosautoks). Ajan noin 40t/km vuoessa. Budjetti on alta 20t. Nyt on suosikilistalla kaikki nelivetoja, pari alta 200t ajettua Passattia vm 2014 2.0TDI konella, Mersu C 220CDI ja 250CDI vuosimallia 2012-2014 ja Volvo V60 2014 D5 sekä D6. Eri arvosteluja ja foorumeja luettuani, 2.0TDI alkaa epäilyttää. Joten lähinnä Mielipiteitä juuriki 2012-2014 C220/250 4maticistä ja Volvo V60 D5 ja D6 AWD hybrideistä kaipaisin. Nuo kaikki on 150t ja 200t/km välissä.
 
En kehtaa uutta ketjua tehä. Joten ehkä täältä sais muutaman mielipiteen. 2011 VW Passat 1,6 tdi 360t/km alkaa tulla tiensä päähän ja en jaksais enää paljo lisä rahaa siihen upottaa. Jakopään tein 300 kohalla, sitten jäi alusta puslista katsastukseen, vaihoin kaikki kumit alustassa, niin webasto sanoi poks jne. jne... Nyt 2 päivä oon nettiaotoa selaillut ja jotain järkevä auto sen tilalle tai sitten kaveriks (ei siitä kai juuri vaihossa saa, joten sama se vanha jättä kakkosautoks). Ajan noin 40t/km vuoessa. Budjetti on alta 20t. Nyt on suosikilistalla kaikki nelivetoja, pari alta 200t ajettua Passattia vm 2014 2.0TDI konella, Mersu C 220CDI ja 250CDI vuosimallia 2012-2014 ja Volvo V60 2014 D5 sekä D6. Eri arvosteluja ja foorumeja luettuani, 2.0TDI alkaa epäilyttää. Joten lähinnä Mielipiteitä juuriki 2012-2014 C220/250 4maticistä ja Volvo V60 D5 ja D6 AWD hybrideistä kaipaisin. Nuo kaikki on 150t ja 200t/km välissä.
C-mallista ei ole kokemuksia, mutta itsellä on samaa ikäluokkaa oleva E-malli, eli 2012 s212 250CDI 4matic. Taitaa tekniikka olla melkolailla samaakuitenkin. Moottorissa on hyvä seurata jakoketjua, ei ole tasoa VAG mutta ajan kanssa voi venyä tässä om651:ssa, joten kylmänä käynnistäessä kannattaa kuunnella kuuluuko rällätystä, jos kuuluu niin jatkotutkimuksiin. Ketju ei itsessään taida olla kallis, mutta tähän moottorimalliin vaihtoivat sijainnin tulipellin puolelle, kun vanhoissa oli etupuolella, joten vaihtotyö vie enemmän aikaa -> kalliimpaa.

Toinen vielä todennäköisempi vika on 4maticin sairaus, eli kuskinpuolella edessä vetoakseli menee alumiinisen öljypohjan läpi, ja vetoakselissa oleva laakeri kuopissa näin ollen hakkaa sitä reikää väljäksi, koska se laakeri on kovempaa metallia. Tämän tuntee kun rengas on ilmassa vetoakselia heiluttamalla pystysuunnassa, eli jos on klappia on remppa edessä. Remontti itsessään niin taitaa MBosalla olla ainoa toimiva remppa, jossa poraavat isomman reiän johon laittavat kovemman laakeripesän. Jotkut liikkeet korjaavat vain vaihtamalla laakerin (tämä oli tehty minun autoon), joka ei auta, koska vika pesässä jossa laakeri sijaitsee. MBosan remppa maksaa vähän reilun tonnin.

Autosta tykkään kyllä, mutta sitä en tiedä miten muilta osin C-malli eroaa.
 
En kehtaa uutta ketjua tehä. Joten ehkä täältä sais muutaman mielipiteen. 2011 VW Passat 1,6 tdi 360t/km alkaa tulla tiensä päähän ja en jaksais enää paljo lisä rahaa siihen upottaa. Jakopään tein 300 kohalla, sitten jäi alusta puslista katsastukseen, vaihoin kaikki kumit alustassa, niin webasto sanoi poks jne. jne... Nyt 2 päivä oon nettiaotoa selaillut ja jotain järkevä auto sen tilalle tai sitten kaveriks (ei siitä kai juuri vaihossa saa, joten sama se vanha jättä kakkosautoks). Ajan noin 40t/km vuoessa. Budjetti on alta 20t. Nyt on suosikilistalla kaikki nelivetoja, pari alta 200t ajettua Passattia vm 2014 2.0TDI konella, Mersu C 220CDI ja 250CDI vuosimallia 2012-2014 ja Volvo V60 2014 D5 sekä D6. Eri arvosteluja ja foorumeja luettuani, 2.0TDI alkaa epäilyttää. Joten lähinnä Mielipiteitä juuriki 2012-2014 C220/250 4maticistä ja Volvo V60 D5 ja D6 AWD hybrideistä kaipaisin. Nuo kaikki on 150t ja 200t/km välissä.

S60 D5 ollut omistuksessani ja ei siitä oikein mitään pahaa sanottavaa löytynyt. Ihan hyvin vetoja ja kohtalaisen hiljaista menoa. Jos jostain pitäisi marista, niin tuo D5 oli yllättävän janoinen peli myös matka-ajossa. En nyt ulkoa muista tarkasti, mutta vollea aiempaan ohjelmoituun 3.0tdi audiin verrattuna kulutus oli isompaa matkassakin.
 
En kehtaa uutta ketjua tehä. Joten ehkä täältä sais muutaman mielipiteen. 2011 VW Passat 1,6 tdi 360t/km alkaa tulla tiensä päähän ja en jaksais enää paljo lisä rahaa siihen upottaa. Jakopään tein 300 kohalla, sitten jäi alusta puslista katsastukseen, vaihoin kaikki kumit alustassa, niin webasto sanoi poks jne. jne... Nyt 2 päivä oon nettiaotoa selaillut ja jotain järkevä auto sen tilalle tai sitten kaveriks (ei siitä kai juuri vaihossa saa, joten sama se vanha jättä kakkosautoks). Ajan noin 40t/km vuoessa. Budjetti on alta 20t. Nyt on suosikilistalla kaikki nelivetoja, pari alta 200t ajettua Passattia vm 2014 2.0TDI konella, Mersu C 220CDI ja 250CDI vuosimallia 2012-2014 ja Volvo V60 2014 D5 sekä D6. Eri arvosteluja ja foorumeja luettuani, 2.0TDI alkaa epäilyttää. Joten lähinnä Mielipiteitä juuriki 2012-2014 C220/250 4maticistä ja Volvo V60 D5 ja D6 AWD hybrideistä kaipaisin. Nuo kaikki on 150t ja 200t/km välissä.

Mikä siinä 2.0 TDI:ssä epäilyttää?
Ainakin omien ja tuttujen kokemuksien perusteella ollut suhteellisen vaivaton peruskone ja hyvä 1.9 TDI:n seuraaja.

Aito ja oikea 5-pyttyinen D5 on hyvä ja luotettava kone, toki saastelaitteet siinäkin alkavat tuolla 200 000 km paikkeilla kiukutella ja hybridi järjestelmässä on omat sudenkuoppansa, mutta ei kuitenkaan kokonaisuutena mikään onneton laite.

Kaverilla on tuollainen 2012 W204 220 CDI 4matic amg paketeilla kakkosautona, ollut hänellä uudesta asti, ensin työsuhdeautona ja sitten lunasti omaksi, menty vähän päälle 200 tkm ja on ollut tekniikkansa puolesta melko viaton, lähinnä vaihdettu joitain väljähtyneitä puslia ja xenon polttimoita.
Kuulemma viime viikolla jäi auto pihaan ja lähti lavetilla Veholle Mercedeksen Mobilo palvelulla, oli polttoaineen siirtopumpun ohjainkortti kärähtänyt, korjaus maksoi kaverin mukaan reilut 400 € ( osa reilut 200 € ja 2 tuntia töitä ).
 
Mikä siinä 2.0 TDI:ssä epäilyttää?
Ainakin omien ja tuttujen kokemuksien perusteella ollut suhteellisen vaivaton peruskone ja hyvä 1.9 TDI:n seuraaja.
Oikeastaan ei se kone itsessään pelottaa, jos siellä joki menee, niin luultavasti pakakaasujärjestelmä, mitä nyt pikaisella katselulla näin, siinnä 2.0tdi ssä taitaa nuo palikkat olla huomattavasti helpommassa paikassa ku pykälä vanhemmalla 1,6 tdi llä. Se oli nimittäin rojekti...Mutta enemmän oon kauhutarinoita lukennut/kuullut DSG laatikosta, että nuo tahto olla se heikko lenkki. Mutta toisalta, kaiken saa paskaks jos tarpeeks yrittää. Itseä ulkonäöllisesti mielyttäis juuriki Passatti(vaikkei se tärkein seikka olekaan, mutta silti) ja B7 passatia tykkään kovasti ajaa.
 
Itse päädyin syksyllä tismalleen samoilla specseillä 8. koppaiseen Honda Civicciin (2007-2011). Jos ulkonäkö ei liikaa järkytä, niin tuon auton ongelmat koskevat lähinnä ilmastointia ja tavanomaista ruostumista. Itse moottoriksi kannattaa valita tuo ketjulla oleva 1.8 Vtec (K18A2), jonka pitäisi olla lähes pomminvarma ja kohtuullisen taloudellinen (omassa ajossa matka-ajo 5,5-6 L ja kaupunki ~7,5 L).

Omien kokemusten perusteella käytännöllinen kottero, jota on myös todella hauska ajaa. Manuaalilaatikon toiminta muistuttaa kiväärin pulttilukkoa ja toimii todella hienosti. Moitteita antaisin ainoastaan rengasmelusta, mutta tässä yksilössä onkin alla kiinalaiset nastarenkaat. Toivottavasti kesäksi vähän hiljenee.
Kiitoksia ehdotuksista. Pk-seudulla työt toistaseksi, mutta hyvää yksilöä toki voi vähän kauempaakin lähteä hakemaan tuttujen kyydissä. Nyt kun tarkemmin katoin niin kilsat ollut sen +30tkm per vuoteen.
Jos tämä ykkösprio niin riskitön vaihtoehto olis varmaan joku aasialainen. 25k hintaluokassa vaikka joku Qashqai tai Xtrail. Huoleton 5k auto kuulostaa kyllä haasteelliselta ja jos pitää viel olla about 2012 Focuksen tasoa niin menee vielä vaikeemmaks. Toimiskohan Ooppeli tai Kia, jos ovat olleet hyvällä pidolla?
5ke hintaluokassa ei tarvitte olla 2012 focuksen tasoa varustelu ja mukavuus, vaatimus koski lähinnä sitä +20ke osariautoa, jos sellaiseen päädyn. Ennen focusta oli 1997 toyota carina e, mutta luovuin siitä kun en kokenut järkeä sijoittaa sen hintasen auton korjaukseen enään yhtään lisää. Muuten tykkäsin kyllä siitä, luotettava ja mukava peli, katsuri ei vaan tykännyt kun hapertui.
Jo focusta ostaessa tuli kateltua paljon vastaavaa farkku astraa, mutta meni hylkyyn kun 6-lovinen manuaali oli taipuvainen hajoomaan ja myös vastaava kia ceed oli listoilla korkeella, mutta focus taisi olla luokkansa hiljaisin sillon ja omaan käteen sopivin. Toisaalta nyt jos/kun focus menee vaihtoon, niin pitkää oon kyllä ollut 4-veto ja korkeempi maavara haaveissa, mutta tiiä sitte riittääkö 20-25ke edes moiseen suht huolettomaan. Tuo 2012 focus oli kyllä todella huonolla maavaralla keulasta, vaikka ei ollut edes st/rs. Sellannen perstuntuma että vastaavilla muiden merkkien autoilla ei pohja raapinut niin herkästi talvella.
Olisiko +20ke astra tai kia hyvä vaihtoehto, onko heikkoja lenkkejä mallistossa/moottoreissa/vaihdelaatikossa?
 
Nyt ku hetki ajeltu V90 (D3), niin voi lyhyet kommentit antaa
- Hyvä matka-auto
- Hyvät penkit
- Infortaiment system riittävän hyvä ja helppo
- Hyvä näkyvyys mittaristoon
- Hyviä varusteita ilmeisesti kaikissa, mutta ainakin nämä hyviä
* sähkötoiminen takaluukku + avaus kuskin vierestä napista se takaluukku +
* key less go (kahvalle tai takakontillle ja käsi luukulle, niin aukeaa), lukitseminen myös onnistuu kahvan ulkopuolelta ja takakontin napista
* webasto Volvo On Call komennoilla
* Kännykästä auton laitto käyntiin ja ilmastoinnin säätö (käynnistys varsinkin ollut kätevä lasten kanssa, kun laittaa kännykästä käyntiin ja lapsia sarhaa istuimiin tms. tekee lumityöt auton lähistöltä.. Samalla lämpiää peilit, takalasi ja ratti+penkki
* vakkari adaptiivisine ominaisuuksineen ja kaistavahteineen, Pilot Assist on juuri se mitä omassa arkikäytössä kaipaankin.
* lastenistuimet mahtuu hyvin ja etupenkin istuimet "oikeaan asentoon" tilasta piittaamatta
* kait tää hiljainen on

Heikkouksia
- suksiluukku pieni kun mikä, esim. laskettelu saattais olla hankalaa. kätevämpi olis jos keskipenkki kaatuisi
- takakontin muotoilu syö tavaratilaa
- peruutuskamera uupuu omasta mallista
- D3 aika perusmenoon (itselle riittää), mutta ei nyt mikään ohitustykki varmaan..
- takaveto on ketterämpi
- ei neliveto
--
Lyhyesti silti: Erittäin hyvän tuntuinen auto, ja toki tällä hintaa (26k) saa jo ollakin. Ostaisin uudelleen ja voisin kaverille suositella.
Vaihtoehtona näen omalla kohdalla lähinnä Mercedes W213 Farmarin hyvillä varusteilla tai Tesla Y:n, mutta Mercedeksen varustelu on itselle epäselvää ja toisaalta ne ovat ainakin 5000e kalliimpia pääsääntöisesti.
 
Nyt kun tarkemmin katoin niin kilsat ollut sen +30tkm per vuoteen.
Ai me puhutaan kuitenkin näin reilusta ajosta. Tuohon ajomäärään kyllä Civicciä suosittele, vaan lähtisin katselemaan sieltä 20k€ hintaluokasta. Vaihdoin itse 2.0 BiTDi Passatista tuohon Civicciin kun ajot väheni tuolta 30-40 tkm tuohon 10-15tkm ja voin kyllä suositella kyseistä autoa, jos pienillä kilsoilla löytyy. En ehkä luottais tuohon 240 hp /500 NM 4-mukiseen yli 250 tkm.
 
Nyt ku hetki ajeltu V90 (D3), niin voi lyhyet kommentit antaa
...
- D3 aika perusmenoon (itselle riittää), mutta ei nyt mikään ohitustykki varmaan..
...

Tähän pienenä sivukommenttina omana huomionani, kun kerran pidemmäksi aikaa otin vuokralle V60 D3:n. Suru tuli puseroon joka kerta kun piti vähänkään kiihdyttää. Mukava ja hiljainen kone, ei siinä, mutta eihän siitä irronnut yhtään mitään. Ensimmäisen kerran kun motarille lähdin kiihdyttämään vuokrapajalta lähdettyäni, mietin että nyt jäi varmaan automaatissa jokin suurin vaihde päälle kun ei kiesi liikkunut lähes mihinkään, mutta kyllä se vaan kovasti yritti pienellä vaihteella kulkea. Toki olin tottunut tehokkaampaan autoon, ja kyllähän sillä D3:lla ne matkat kulki, mutta oli tosiaan omalla kohdallani niin onneton suoritus että aluksi epäilin autossa olevan jotain vikaa.
 
Nyt ku hetki ajeltu V90 (D3), niin voi lyhyet kommentit antaa

Kommentit kuulosti ihan siltä että tämänmoinen kelpaisi itsellekin.

Joskus autoliikkeessä innostuin poikkeuksellisesti höpöttelemään myyjälle minkälainen olisi omaan makuun sopiva pirssi ja sieltä myyjä alkoikin Volvoja tyrkyttämään mutta en vaan pääse siitä yli että 1. niitä on kaikilla 2. omaan silmään eivät vaan näytä hyvältä 3. tuo mieleen traktorin

Nyt ajan Lexuksella eikä siinäkään muuta vikaa kuin comfort-varustelulla aika karvalakki ja surkea infotainment. Näitä ei tule liian usein vastaan, kulutus ja kulku riittävästi kohdallaan ja luotettavuudenkin pitäisi olla hyvällä tolalla.
 
Mitä mielipiteitä vm. 2018 Toyota Avensis 1,8l Valvematic. Farmarikorilla. Toyotaa en tunne mutta haussa varmatoiminen ja huoleton käyttöauto vaimon reissuajoon ja perheen kaupunkipyörittelyyn ja sukulointiin. Kilometrejä vuodessa n. 25000km. Paperilla ainakin varsin kallis auto. Hintapyynnit pyörii 18-21k€ ja kilometrejä n. 130-160k. Mutta onko tässä tämän Toyotan salaisuus että auto noilla kilometreillä vasta sisäänajettu?

Tähän samaan tarpeeseen ja hintapisteeseen saa tarjota muutakin jos mieleen juolahtaa. Dieselikään ei ole poissuljettu, lähtökohtaisesti vaimo ei siitä innostu korkeiden kiinteiden kulujen vuoksi.

Tärkeimmät asiat: pieni kulutus, luotettavuus, vetokoukku, tilat taaperon turvaistuimelle seuraavat 4 vuotta sekä koiralle.

Edellinen auto vm. 2012 VW Passat. Asiallinen auto ja highline varustetaso sellainen josta varmasti jää jotain kaipaamaan. Vagineen jatkuvia pikkuvikoja ja pelkoa perseessä että kohta laukee jotakin ja isosti ei taas ollenkaan.
 
Mitä mielipiteitä vm. 2018 Toyota Avensis 1,8l Valvematic. Farmarikorilla. Toyotaa en tunne mutta haussa varmatoiminen ja huoleton käyttöauto vaimon reissuajoon ja perheen kaupunkipyörittelyyn ja sukulointiin. Kilometrejä vuodessa n. 25000km. Paperilla ainakin varsin kallis auto. Hintapyynnit pyörii 18-21k€ ja kilometrejä n. 130-160k. Mutta onko tässä tämän Toyotan salaisuus että auto noilla kilometreillä vasta sisäänajettu?

Tähän samaan tarpeeseen ja hintapisteeseen saa tarjota muutakin jos mieleen juolahtaa. Dieselikään ei ole poissuljettu, lähtökohtaisesti vaimo ei siitä innostu korkeiden kiinteiden kulujen vuoksi.

Tärkeimmät asiat: pieni kulutus, luotettavuus, vetokoukku, tilat taaperon turvaistuimelle seuraavat 4 vuotta sekä koiralle.

Edellinen auto vm. 2012 VW Passat. Asiallinen auto ja highline varustetaso sellainen josta varmasti jää jotain kaipaamaan. Vagineen jatkuvia pikkuvikoja ja pelkoa perseessä että kohta laukee jotakin ja isosti ei taas ollenkaan.
Toyotoissa on aina extraa hinnoissa, koska ovat luotettavuustilastoissa aina kärkikastissa ja sen takia siitä halutaan maksaa.

Itsellä on kokemusta melko samasta. Huippu auto. Ainoat miinukset on, että on ehkä hieman tehoton ja pitkäjalkaiset joutuu pitämään jalkoja koukussa hieman, että ylettyy rattiin. Kulutus maantiellä 5-6 ja kaupungissa 7-8.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa Toyotassa edes pieni kulutus, eikös 1,8l Valvematic ole ihan perus bensakone ilman hybridiä?
 
Aika paljon ajoprofiili on maanteitä jolloin näkisin että kulutus on aika samoissa oli kyseessä puhdas bensakone tai hybridi. Vaimo sopii pituutensa puolesta toyotaan kuin toyotaan mutta itselleni saattaa tulla ongelma. Vartta on 195cm ja nimenomaan pitkät jalat. Jonkun toyotan joskus istuneeni ja otsa painoi aurinkolippaa vasten. :)
 
Mitä mielipiteitä vm. 2018 Toyota Avensis 1,8l Valvematic. Farmarikorilla. Toyotaa en tunne mutta haussa varmatoiminen ja huoleton käyttöauto vaimon reissuajoon ja perheen kaupunkipyörittelyyn ja sukulointiin. Kilometrejä vuodessa n. 25000km. Paperilla ainakin varsin kallis auto. Hintapyynnit pyörii 18-21k€ ja kilometrejä n. 130-160k. Mutta onko tässä tämän Toyotan salaisuus että auto noilla kilometreillä vasta sisäänajettu?

Tähän samaan tarpeeseen ja hintapisteeseen saa tarjota muutakin jos mieleen juolahtaa. Dieselikään ei ole poissuljettu, lähtökohtaisesti vaimo ei siitä innostu korkeiden kiinteiden kulujen vuoksi.

Tärkeimmät asiat: pieni kulutus, luotettavuus, vetokoukku, tilat taaperon turvaistuimelle seuraavat 4 vuotta sekä koiralle.

Edellinen auto vm. 2012 VW Passat. Asiallinen auto ja highline varustetaso sellainen josta varmasti jää jotain kaipaamaan. Vagineen jatkuvia pikkuvikoja ja pelkoa perseessä että kohta laukee jotakin ja isosti ei taas ollenkaan.

Sisäänajoa vasta nuo kilsat Toyotaan, itsellä vanhempi t27 d4d 2.0 joka sisäänajettu nyt 355tkm itse ajanut jo 60tkm pelkillä öljynvaihdoilla. Ketju alkuperäinen ja ei syö nesteitä. Tämän perusteella uskaltaisin suositella, kun ei omaan ole yhtään pyöränlaakeria vaihdettu ikinä, kun tuntuu monella merkillä olevan kulutustavaraa.
 
Tarvetta olisi varmatoimisille ja halvalle käyttöautolle ehkä Max. kahdeksi vuodeksi.

Budjetti ei ole aivan kiveen hakattu, mutta tapauskohtaisesti pyöritään 10t€:n molemmin puolin.

-bensa
-pieni kulutus
-ns. pomminvarma tekniikka
-90% ajosta taajamapyöritystä
-ihan pienimmät kinnerit jättäisin pois
-automaatti plussaa

Kiikarissa on nyt ensisijaisesti ollut Toyota Priukset vuosilta 09-15. Onko näistä mitään puolesta tai vastaan? Tuntuu että näiden arvo ei ole juurikaan pudonnut viimeisen 2-3v aikana ja alle 200tkm ajetuista saa pulittaa reilusti yli kympin.
 
Prius on aika varma nakki tuolla määritelmällä.
 
Juuri ajoin omalla -12 2.0 bensa Avensiksella reilut 900km matka-ajoa. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9L/100km, todellinen 1-2dl enemmän, tosin ajoin rajoitusten mukaan tai maksimissaan 5km/h yli. Ei mielestäni ollenkaan paha.
 
Juuri ajoin omalla -12 2.0 bensa Avensiksella reilut 900km matka-ajoa. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9L/100km, todellinen 1-2dl enemmän, tosin ajoin rajoitusten mukaan tai maksimissaan 5km/h yli. Ei mielestäni ollenkaan paha.
Jos tämä viesti liittyi kysyjään jonka ajosta 90% on taajamapyöritystä, niin matka-ajoa on turha mitata, ellei halua pettää itseään.
Oma kulkine menee myös matka-ajossa n. 6 litran kulutuksella, mutta oikeasti keskikulutus on pari litraa enemmän vaikkei taajama-ajon osuus ole edes 90%.
 
Kokemuksia skoda fabiasta 1.2l bensakoneella ja manuaalilaatikolla? 2010 100tkm rullattua yksilöä pohditaan perheen kakkosautoksi, tuo on kyllä VAG mutta ei ilmeisesti tuollaisissa peruskipoissa ole samoja tyyppivikoja kuin DSG laatikoissa tai muilla tuon ajan vag moottoreilla?
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Riippuu auton iästä, kilometreistä, takuun tilasta jne jne.
 
Eikös joku ennakkotapaus ole että ostohetkestä 6kk eteenpäin on se maaginen raja että jos ilmenee vikaa, voidaan olettaa vian olleen autossa jo myyntihetkellä ja silloin menisi täysimääräisesti myyjän piikkiin? Onko tämä juurikin se myyjäliikkeen virhevastuu?
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Ite ostin 2016 Opel Insignia 160tkm ajettuna Vaihto+:lta 02.12.22, katsastuksen jälkeen suunnilleen liikkeeseen ajettu niin ei kuluttaja-asiamies lähtenyt suosittaa tässä vaiheessa hyvitystä kun jäähdytinjärjestelmä tippasee satunnaisesti. Tarpeeksi tiputti toki että kotipihalla huomasi mutta nyt ei oo läikkää näkynyt.

Käytetty on käytetty ja mahdollisiin korjauskustannuksiin pitää piankin varautua (en kyllä haluasi)
 
Viimeksi muokattu:
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.

Ilman ostohetkellä liikkeestä tyrkytettävää ns. "lisäturvaa" varautuisin maksamaan noin puolet kuluista. Todennäköisesti ainakin ehdottavat sellaista kompromissia, toki korjaus tehdään yleensä heidän osoittamalla pajalla.
 
Ilman ostohetkellä liikkeestä tyrkytettävää ns. "lisäturvaa" varautuisin maksamaan noin puolet kuluista. Todennäköisesti ainakin ehdottavat sellaista kompromissia, toki korjaus tehdään yleensä heidän osoittamalla pajalla.

Noh nyt siis ihan nätisti noin 500e remontti 100e omavastuun hinnalla. SakaVarma siis. Lähinnä mietin sitä siis, että kuuluisko näissä autokaupoissa jotkut viat ns. 100% Sakan piikkiin, eli että ei edes tuota 100e olisi tarvinnut maksaa.
Mutta jos olisi pitänyt maksaa muutenkin, niin kerrankin SakaVarmasta jotain kotiinpäin :).
 
Ensimmäisen oman auton hankinta edessä yhdessä vaimokkeen kanssa ja melko hukassa ollaan tässä markkinatilanteessa. Budjettina liikutaan 10k€ molemmin puolin, mieluusti hieman alle niin voisi olla mahdollista hankkia auto ilman rahoitusta. Ajoa vuodessa tulee noin 10tkm sekalaisesti kaupungissa ja maantiellä. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta, mahdollisesti enemmän, ennen seuraavan hankintaa.

Kriteerit:
- Max 10 vuotta vanha eli vm 2013+
- Max ~150tkm ajettu
- Hakusessa perheauto, kaikista pienimmät kauppakassit voi rajata pois
- Luotettavuus/huolettomuus kaikista tärkein kriteeri
- Mitä taloudellisempi/kustannustehokkaampi, sitä parempi
- Peruutustutka (pakollinen, vaimon ainoa kriteeri autolle)
- ilmastointi
- Plussaa mm. webasto, adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, xenon/led-ajovalot, vetokoukku, lämmitettävä tuulilasi/sivupeilit

Luotettavuuden takia tekisi mieli hankkia japsiauto, mutta tuppaavat olemaan turhan kalliita. VAGeja sen sijaan on tarjolla vaikka minkälaista tuossa 10k hintaluokassa, mutta netistä lukeman perusteella luotettavuus on pieni kysymysmerkki. Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.
 
Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.

Jotakuinkin samalla lailla sitä "pienempää ja isompaa" vikaa on kaikissa autoissa, vaikka tietenkin joitain "riskirakenteita" löytyy (männävuosien Dsg jne.) Ostat sellaisen mikä miellyttää ja korjautat tarvittaessa. Taloudellisessa mielessä yleensä (uutena) halvan auton korjaus kohtuuhintaista ja kalliin auton korjaus kallista.
 
Ensimmäisen oman auton hankinta edessä yhdessä vaimokkeen kanssa ja melko hukassa ollaan tässä markkinatilanteessa. Budjettina liikutaan 10k€ molemmin puolin, mieluusti hieman alle niin voisi olla mahdollista hankkia auto ilman rahoitusta. Ajoa vuodessa tulee noin 10tkm sekalaisesti kaupungissa ja maantiellä. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta, mahdollisesti enemmän, ennen seuraavan hankintaa.

Kriteerit:
- Max 10 vuotta vanha eli vm 2013+
- Max ~150tkm ajettu
- Hakusessa perheauto, kaikista pienimmät kauppakassit voi rajata pois
- Luotettavuus/huolettomuus kaikista tärkein kriteeri
- Mitä taloudellisempi/kustannustehokkaampi, sitä parempi
- Peruutustutka (pakollinen, vaimon ainoa kriteeri autolle)
- ilmastointi
- Plussaa mm. webasto, adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, xenon/led-ajovalot, vetokoukku, lämmitettävä tuulilasi/sivupeilit

Luotettavuuden takia tekisi mieli hankkia japsiauto, mutta tuppaavat olemaan turhan kalliita. VAGeja sen sijaan on tarjolla vaikka minkälaista tuossa 10k hintaluokassa, mutta netistä lukeman perusteella luotettavuus on pieni kysymysmerkki. Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.

Appiukko naureskellut kun 2018 Peugeot 5008 1,2 puretechin tyyppivikoja takuuseen korjailtu + vaihteisto myös takuuseen niin eipä naurattanut kun Mersun GL:n webasto lähtenyt viime talvena käyntiin.

Kakkosautoksi juurikin Opel Insignia 2016 1,4 bensakoneella laitettiin, ajolleen priima (omistettu on viime vuosikymmenellä BMW e90 2006 neljän vuoden ajan ja korjauksiin meni n.4k€ renkaineen). Verot Insigniassa tais 177€/vuosi olla ja keskimäärin talvella kerennyt polttoainetta n.7L/100km eli omalla kaasujalalla litran vähemmän kuin 5008 suv.
Etenkin vanhemmista Insignioista katsoa ettei ruostetta ole hankaloissa paikoissa, jäätä kertyy ainakin tähän helposti etuoven ja lokarin väliin ja oven maali menee rikki varmasti (edellinen omistaja laittanut äänieristyslevyä etulokasuojiin) ja toisessa yksilössä vaikutti myös sama ongelma olevan.
Termostaatti vissiin vähän tippasee jäähdytinnestettä epäsäännöllisesti joten termostaatti tiivisteineen kesällä vaihtoon ja varmaan tulpatkin eli itse tehtynä n.120€ vain.

Yleisemminkin mitä katsonut mahdollisia huoltoja niin helpohko halpa korjata ja käyttökulut vallan pienet. Auton oma ohjekirja on super opastava remonttien suhteen joten siitä 6/5. Sporttipenkit on loistavat ja sähköinen takaluukku on harvinainen varuste. Yllättävän ok/hyvä äänentoisto vakioksi. Bluetooth äänentoisto taisi olla vain alkaen 2014 faceliftista.

Kaartuvissa Xenon malleissa katsoa että miten kosteutta kertyy ajovaloumpioon.
 
Jotakuinkin samalla lailla sitä "pienempää ja isompaa" vikaa on kaikissa autoissa, vaikka tietenkin joitain "riskirakenteita" löytyy (männävuosien Dsg jne.) Ostat sellaisen mikä miellyttää ja korjautat tarvittaessa. Taloudellisessa mielessä yleensä (uutena) halvan auton korjaus kohtuuhintaista ja kalliin auton korjaus kallista.
Näinhän se on.. Esimerkkinä joku Toyotan Corolla vm 2016 halvimmillaankin kustantaa noin 15k€ ja Skoda Octavia noin 13k€, kun taas 2016 vm Citröen C4 samoilla kilometreillä ja paremmilla varusteilla maksaa vain 9k€. Kia Ceediä saa myös alle 10k€, tosin hiukan kalliimpi kuin Citröen.
 
Se on pakko sanoa että rahalle saa usein myös vastinetta. Toyotan ja Skeidan parin tonnin hintaero kannattaa maksaa jo ostovaiheessa eikä ostaa sitä Skeidaa ja upottaa remppoihin monin verroin enemmän.

T. Lexus
 
Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.

Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön. Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.

Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?
 
Pakuksi tai kuorma-autoksi rekattu Hilux ei kävisi? Se kestäisi tuon käytön ilman ongelmia, nuo ranskalaiset pakut tuskin kestävät.
 
Hiluxeissa ei pääse sivusta tavaratilaan. Mun hommissa aika kätevä ominaisuus. Takakontissa on välillä arvokkaita erikoistyökaluja joiden korvaaminen on hankalaa vaikka vakuutukset on kunnossa. Pelottaa pickupit, koska uskon, että niihin on helpompi murtautua. Tänä talvena joku nisti kävi vääntämässä sorkkaraudalla Partnerin konttia, mutta ei tietenkään auennut. Onko noita Hiluxeja, missä ei oo ikkunaa lainkaan takakontissa?
 
Eiks ne pauku aina, mutta oleellista se meneekö 50tkm välein vai 250tkm välein ?

Takuunalaisia autoja käsittääkseni olleet. Hyvänä päivänä 5 samanlaista työnalla, joista kolme poliisiautoja :)

Kun nyt seuraavan kerran kaveria näen niin yritän muistaa kysyä että koska ne hajoaa seuraavan kerran uudestaan.

Toisella kaverilla vanhempi T5 portteri jota pidetty kuin kukkaa kämmenellä, viis kertaa ollut nyt viime aikoina lavetilla korjaamolle milloin mistäkin, kilsoja reilut 300tkm. Kone vaihdettu kerran... toisen kaverin uudempi T5, kone vaihdettu kanssa ja onhan noissa kaikenlaista vitutuksen aihetta riittänyt.
 
Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.

Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.

Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
Joo yritän taistella kuumetta vastaan. Hyvällä tuurilla selviää vielä tuolla 535D:llä vuoden pari ennenkuin on isompaa remppaa (378tkm mittarissa)

Mulla vähän samanlainen mietintä ja pohdiskelu käynnissä tällä hetkellä, vaihtoehtoina on ottaa firman kautta auto tai sitten ostaa itelle joku halvempi (~30k) vehje. Teslan Y on toistaiseksi ollut parhaiten yllättänyt vaihtoehto ja firman kautta otettuna valtio tukee aika hyvin hankintaa niin hinta jäisi melko maltilliseksi eikä olisi huolta kuluista. Penkit vähän nihkeät ja suhteellisen perustason ajettavuus, mutta tehoa LR-mallissa "riittävästi" tyydyttämään omiakin menohaluja. Kotilatauksen puute vain tuo pientä jarrua hankintapäätökselle, en tiedä onko oma maailma valmis vielä täyssähköön.

Ongelmaksi tulee muiden vaihtoehtojen käyminen vähiin, nykyinen e83 X3 3.0d on kuitenkin +300tkm ajettuna autona niin hyvä lähtökohta korkealla maavaralla, nelivedolla ja riittävällä teholla varustettuna että menee vaikeaksi. MIelelläni pitäytyisin maasturissa kun tottunut istumaan ylös ja pystymmässä asennossa, säästää vähän selkää.
Uusi X3 30e on no-no, istuu kyllä hyvin käteen mutta teoreettinen 292hv ovat kesälaitumilla kun niitä tarvii ja kulku on 2-litraisen bensakoneen luokkaa. Hintakin ihan pilvissä. X1 potkin renkaita autoliikkeessä mutta siinä tavaratila on liian pieni edes niitä satunnaisia 4 ihmisen reissuja varten.
Audin SQ5 joka vastaisi kulkupuolta on turhan ylihinnoiteltu suhteessa kilometreihin ja X4 taas omaa liian pienen tavaratilan taas. X3 ovat uudempina ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta hintataso tuntuu jämähtäneen vuoden takaiseen vaikka autoliikkeissä saa kierrellä yksin tyhjässä hallissa kaikua kuuntelemassa.

Yhdessä vaiheessa mietin jopa realistisesti että jos vanha antautuu niin hakisiko toisen vanhan X3 ruotsista josta löytää paremmin vähemmän ajettuja yksilöitä. Exceli näyttää helposti sitä kannattavaksi vaihtoehdoksi kuten myös sitä, että vaikka vanhasta laukeaisi laatikko tai muuta kallista niin silti sen korjaaminen ja ajon jatkaminen olisi se edukkain vaihtoehto. Sähkö menee halvemmaksi yli ~35tkm ajoilla.
 
Takuunalaisia autoja käsittääkseni olleet. Hyvänä päivänä 5 samanlaista työnalla, joista kolme poliisiautoja :)

Kun nyt seuraavan kerran kaveria näen niin yritän muistaa kysyä että koska ne hajoaa seuraavan kerran uudestaan.

Toisella kaverilla vanhempi T5 portteri jota pidetty kuin kukkaa kämmenellä, viis kertaa ollut nyt viime aikoina lavetilla korjaamolle milloin mistäkin, kilsoja reilut 300tkm. Kone vaihdettu kerran... toisen kaverin uudempi T5, kone vaihdettu kanssa ja onhan noissa kaikenlaista vitutuksen aihetta riittänyt.

Kysy ihmeessä. Kiinnostaisi tietää mikä noissa on turbon kestoikä. Iästä ei ollut puhetta, mutta jos takuunalaisia niin varmaan T6 malleista kyse ? Jos takuunalaisia niin varmaan menty virallisen huolto-ohjelman mukaan. Ei mitään tietoa mikä T6:lla on virallinen öljyjen vaihtoväli, mutta volkkarin huomioon ottaen veikkaisin jotain optimistista 30tkm väliä (?) Käsittääkseni vanhat öljyt käyvät nimenomaan turbon päälle. Mulla ei paljoa ole kokemusta turbojen kestosta, mutta omilla kokemuksilla sanoisin että 150tkm on ok ja 250tkm hyvä. Tietysti kiinnostaa myös mitä tuollainen turbon vaihto nelivetoon pahimmillaan maksaa.

T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.
 
T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.

2.5 TDI oli portterissa hyvä kone.

Noissa 2.0 TDI:ssä portterin keulalla on ollut vaihtelevia ongelmia mm. hajoavan apulaitehihnan kiristimen kanssa, joka pahimmillaan rikkoo mennessään jakohihnan.
Tuota vikaa esiintyi ainakin 2014-2016 malleissa, yhdessä välissä Laakkosen pihalla oli lähes jatkuvasti vähintään pari entisen työnantajani liisari portteria ko. ongelman takia.

Pakokaasun jäähdyttimiä noista on mennyt noin 150-200 tkm ajettuina, jäähdyttimen hajoamisen seurauksena palaset menevät koneeseen ja seurauksena on yleensä täystuho kilinän saattelemana.
Tuossa yksi brittipajan myymä kestävämpi ratkaisu.

Muutenhan nuo ovat kohtuullisen hyviä vehkeitä, kunhan vaihtaa öljyjä tiuhemmin kuin 30 tkm välein ja jokusen laakerin sekä nivelen silloin tällöin.

T6:han ei ole mikään uusi keksintö, vaan pohjaa edelleen vanhaan kunnon 20 vuotta vanhaan T5:seen.
Toki tuossa on tehty parannuksia vuosien aikana, esimerkiksi etupyörän kotelot ovat rakenteeltaan paljon jykevämmät ( ilmeisesti törmäysturvallisuuden takia ) kuin T5:sessa, mikä syö hieman kokoa kulkuaukolta.
Itselläni ei mennyt enää jalka koon 44 turvakengässä sivuttain sisään T6:seen portteriin, kun hyppäsin ensimmäistä kertaa tuollaisen T6.1 portterin kuskin penkille.

Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.

Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön. Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.

Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?

Katselin joku vuosi sitten tuollaista uutta "Dangeloitua" Vivaroa firmalleni käyttöön, idea oli se, että olisi ollut paku ja vähän pahemmassa paikassa pärjäävä vetoauto samassa paketissa.
Silloin pakun virkaa hoiti "väliaikainen" T4:nen, nyt pakuna on vanha 2.5 DCi Trafic ja veturina Discovery 2:nen.

Silloin kun katselin ja kyselin, niin uuden liikkeessä jo olleen 4X4 Vivaron alvilliseksi hinnaksi olisi jäänyt vajaa 50 k€, kun vastaavaan liikkeessä jo olevan 4X4 Expertin olisi saanut lunastettua tingattuun 44 k€ hintaan.

Luovuin tuosta ajatuksesta sitten tuon Expertin tavaratilan suhteellisen pienuuden ja nopeasti putoavan arvon myötä.

Pelkän ajomukavuuden perusteella oma valintani nelivetoiseksi pakuksi olisi Vito, sen verran mukava vehje tuo on, mitä olen kaverin 2020 mallisella 116:sella ajanut.
Toki myös Seikelin 4Motion portteri on ihan kiva, mutta molemmissa tapauksissa uuden hinta kipuaa +60 k€ luokkaan ja lisävarusteisiin saa vielä kulutettua tonneja, jos tahtoo.

Rekisteröinnissä ei ole mitään ihmeellistä, jos hankkii tuollaisen EU-alueella tyyppihyväksytyn mallin.
Dangel on tehnyt noita kilkkeitä sen verran kauan ja moneen vehkeeseen, että sen en heti ensimmäisenä epäilisi pettävän.

Nyt odottelen itse ID Buzz Cargo:n pidempää nelivetoversiota, vaikka luulen että siinä tavaratila ei kasva kovin kummoisesti ja hintalappu karkaa turhan korkeaksi ( +65 k€ ).
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?

Meinasin ehdottaa Saabia mutta se ei pätisi 1-3 kohtiin :D

Honda Civic? Toyota Corolla tai Avensis taitavat mennä liian kalliiksi. Japanilainenhan sen melkein täytyisi olla ettei tule paha mieli.
Jazzia ei ole itsellä ollut mutta ei kai nuo Hondat ole enää pitkiin aikoihin ruosteherkkiä olleet, tai ainakaan sen herkempiä kuin muutkaan.
 
Honda Civic voisi olla kanssa hyvä mutta kun on niin kauhean näköisiä (jos nyt ei sedania oteta lukuun jonka tilat ei ole kovin monikäyttöiset)
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?

Jos pysytään tuon budjetin alapäässä, niin EP2 Civic 1.6:sella on hyvä valinta, Hondan luotettavuus ja osat eivät maksa käytännössä mitään.

Oma valintani voisi olla 1. koppainen Jazz, jos onnistuisi löytämään lähes ruosteettoman yksilön.
Tilat tuollaisessa ovat kivan monikäyttöiset ja ajettavuuskaan ei ole ihan onneton.
 
Kysy ihmeessä. Kiinnostaisi tietää mikä noissa on turbon kestoikä. Iästä ei ollut puhetta, mutta jos takuunalaisia niin varmaan T6 malleista kyse ? Jos takuunalaisia niin varmaan menty virallisen huolto-ohjelman mukaan. Ei mitään tietoa mikä T6:lla on virallinen öljyjen vaihtoväli, mutta volkkarin huomioon ottaen veikkaisin jotain optimistista 30tkm väliä (?) Käsittääkseni vanhat öljyt käyvät nimenomaan turbon päälle. Mulla ei paljoa ole kokemusta turbojen kestosta, mutta omilla kokemuksilla sanoisin että 150tkm on ok ja 250tkm hyvä. Tietysti kiinnostaa myös mitä tuollainen turbon vaihto nelivetoon pahimmillaan maksaa.

T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.

Pitää muistaa kysyä - ja vastata tänne kanssa... T6 mallit tosiaan kyseessä mistä juteltiin.

Sitten toi toinen kaveri kenellä mintti T5, viimeks kun hajosi hajosi niin hinurikuski sanoi ettei sellaista viikkoa olekaan etteikö portteri olisi lavalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 278
Viestejä
4 502 625
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom