Mikä auto minulle?

Tarvetta olisi varmatoimisille ja halvalle käyttöautolle ehkä Max. kahdeksi vuodeksi.

Budjetti ei ole aivan kiveen hakattu, mutta tapauskohtaisesti pyöritään 10t€:n molemmin puolin.

-bensa
-pieni kulutus
-ns. pomminvarma tekniikka
-90% ajosta taajamapyöritystä
-ihan pienimmät kinnerit jättäisin pois
-automaatti plussaa

Kiikarissa on nyt ensisijaisesti ollut Toyota Priukset vuosilta 09-15. Onko näistä mitään puolesta tai vastaan? Tuntuu että näiden arvo ei ole juurikaan pudonnut viimeisen 2-3v aikana ja alle 200tkm ajetuista saa pulittaa reilusti yli kympin.
 
Prius on aika varma nakki tuolla määritelmällä.
 
Juuri ajoin omalla -12 2.0 bensa Avensiksella reilut 900km matka-ajoa. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9L/100km, todellinen 1-2dl enemmän, tosin ajoin rajoitusten mukaan tai maksimissaan 5km/h yli. Ei mielestäni ollenkaan paha.
 
Juuri ajoin omalla -12 2.0 bensa Avensiksella reilut 900km matka-ajoa. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9L/100km, todellinen 1-2dl enemmän, tosin ajoin rajoitusten mukaan tai maksimissaan 5km/h yli. Ei mielestäni ollenkaan paha.
Jos tämä viesti liittyi kysyjään jonka ajosta 90% on taajamapyöritystä, niin matka-ajoa on turha mitata, ellei halua pettää itseään.
Oma kulkine menee myös matka-ajossa n. 6 litran kulutuksella, mutta oikeasti keskikulutus on pari litraa enemmän vaikkei taajama-ajon osuus ole edes 90%.
 
Kokemuksia skoda fabiasta 1.2l bensakoneella ja manuaalilaatikolla? 2010 100tkm rullattua yksilöä pohditaan perheen kakkosautoksi, tuo on kyllä VAG mutta ei ilmeisesti tuollaisissa peruskipoissa ole samoja tyyppivikoja kuin DSG laatikoissa tai muilla tuon ajan vag moottoreilla?
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Riippuu auton iästä, kilometreistä, takuun tilasta jne jne.
 
Eikös joku ennakkotapaus ole että ostohetkestä 6kk eteenpäin on se maaginen raja että jos ilmenee vikaa, voidaan olettaa vian olleen autossa jo myyntihetkellä ja silloin menisi täysimääräisesti myyjän piikkiin? Onko tämä juurikin se myyjäliikkeen virhevastuu?
 
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Ite ostin 2016 Opel Insignia 160tkm ajettuna Vaihto+:lta 02.12.22, katsastuksen jälkeen suunnilleen liikkeeseen ajettu niin ei kuluttaja-asiamies lähtenyt suosittaa tässä vaiheessa hyvitystä kun jäähdytinjärjestelmä tippasee satunnaisesti. Tarpeeksi tiputti toki että kotipihalla huomasi mutta nyt ei oo läikkää näkynyt.

Käytetty on käytetty ja mahdollisiin korjauskustannuksiin pitää piankin varautua (en kyllä haluasi)
 
Viimeksi muokattu:
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?

Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.

Ilman ostohetkellä liikkeestä tyrkytettävää ns. "lisäturvaa" varautuisin maksamaan noin puolet kuluista. Todennäköisesti ainakin ehdottavat sellaista kompromissia, toki korjaus tehdään yleensä heidän osoittamalla pajalla.
 
Ilman ostohetkellä liikkeestä tyrkytettävää ns. "lisäturvaa" varautuisin maksamaan noin puolet kuluista. Todennäköisesti ainakin ehdottavat sellaista kompromissia, toki korjaus tehdään yleensä heidän osoittamalla pajalla.

Noh nyt siis ihan nätisti noin 500e remontti 100e omavastuun hinnalla. SakaVarma siis. Lähinnä mietin sitä siis, että kuuluisko näissä autokaupoissa jotkut viat ns. 100% Sakan piikkiin, eli että ei edes tuota 100e olisi tarvinnut maksaa.
Mutta jos olisi pitänyt maksaa muutenkin, niin kerrankin SakaVarmasta jotain kotiinpäin :).
 
Ensimmäisen oman auton hankinta edessä yhdessä vaimokkeen kanssa ja melko hukassa ollaan tässä markkinatilanteessa. Budjettina liikutaan 10k€ molemmin puolin, mieluusti hieman alle niin voisi olla mahdollista hankkia auto ilman rahoitusta. Ajoa vuodessa tulee noin 10tkm sekalaisesti kaupungissa ja maantiellä. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta, mahdollisesti enemmän, ennen seuraavan hankintaa.

Kriteerit:
- Max 10 vuotta vanha eli vm 2013+
- Max ~150tkm ajettu
- Hakusessa perheauto, kaikista pienimmät kauppakassit voi rajata pois
- Luotettavuus/huolettomuus kaikista tärkein kriteeri
- Mitä taloudellisempi/kustannustehokkaampi, sitä parempi
- Peruutustutka (pakollinen, vaimon ainoa kriteeri autolle)
- ilmastointi
- Plussaa mm. webasto, adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, xenon/led-ajovalot, vetokoukku, lämmitettävä tuulilasi/sivupeilit

Luotettavuuden takia tekisi mieli hankkia japsiauto, mutta tuppaavat olemaan turhan kalliita. VAGeja sen sijaan on tarjolla vaikka minkälaista tuossa 10k hintaluokassa, mutta netistä lukeman perusteella luotettavuus on pieni kysymysmerkki. Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.
 
Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.

Jotakuinkin samalla lailla sitä "pienempää ja isompaa" vikaa on kaikissa autoissa, vaikka tietenkin joitain "riskirakenteita" löytyy (männävuosien Dsg jne.) Ostat sellaisen mikä miellyttää ja korjautat tarvittaessa. Taloudellisessa mielessä yleensä (uutena) halvan auton korjaus kohtuuhintaista ja kalliin auton korjaus kallista.
 
Ensimmäisen oman auton hankinta edessä yhdessä vaimokkeen kanssa ja melko hukassa ollaan tässä markkinatilanteessa. Budjettina liikutaan 10k€ molemmin puolin, mieluusti hieman alle niin voisi olla mahdollista hankkia auto ilman rahoitusta. Ajoa vuodessa tulee noin 10tkm sekalaisesti kaupungissa ja maantiellä. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta, mahdollisesti enemmän, ennen seuraavan hankintaa.

Kriteerit:
- Max 10 vuotta vanha eli vm 2013+
- Max ~150tkm ajettu
- Hakusessa perheauto, kaikista pienimmät kauppakassit voi rajata pois
- Luotettavuus/huolettomuus kaikista tärkein kriteeri
- Mitä taloudellisempi/kustannustehokkaampi, sitä parempi
- Peruutustutka (pakollinen, vaimon ainoa kriteeri autolle)
- ilmastointi
- Plussaa mm. webasto, adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, xenon/led-ajovalot, vetokoukku, lämmitettävä tuulilasi/sivupeilit

Luotettavuuden takia tekisi mieli hankkia japsiauto, mutta tuppaavat olemaan turhan kalliita. VAGeja sen sijaan on tarjolla vaikka minkälaista tuossa 10k hintaluokassa, mutta netistä lukeman perusteella luotettavuus on pieni kysymysmerkki. Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.

Appiukko naureskellut kun 2018 Peugeot 5008 1,2 puretechin tyyppivikoja takuuseen korjailtu + vaihteisto myös takuuseen niin eipä naurattanut kun Mersun GL:n webasto lähtenyt viime talvena käyntiin.

Kakkosautoksi juurikin Opel Insignia 2016 1,4 bensakoneella laitettiin, ajolleen priima (omistettu on viime vuosikymmenellä BMW e90 2006 neljän vuoden ajan ja korjauksiin meni n.4k€ renkaineen). Verot Insigniassa tais 177€/vuosi olla ja keskimäärin talvella kerennyt polttoainetta n.7L/100km eli omalla kaasujalalla litran vähemmän kuin 5008 suv.
Etenkin vanhemmista Insignioista katsoa ettei ruostetta ole hankaloissa paikoissa, jäätä kertyy ainakin tähän helposti etuoven ja lokarin väliin ja oven maali menee rikki varmasti (edellinen omistaja laittanut äänieristyslevyä etulokasuojiin) ja toisessa yksilössä vaikutti myös sama ongelma olevan.
Termostaatti vissiin vähän tippasee jäähdytinnestettä epäsäännöllisesti joten termostaatti tiivisteineen kesällä vaihtoon ja varmaan tulpatkin eli itse tehtynä n.120€ vain.

Yleisemminkin mitä katsonut mahdollisia huoltoja niin helpohko halpa korjata ja käyttökulut vallan pienet. Auton oma ohjekirja on super opastava remonttien suhteen joten siitä 6/5. Sporttipenkit on loistavat ja sähköinen takaluukku on harvinainen varuste. Yllättävän ok/hyvä äänentoisto vakioksi. Bluetooth äänentoisto taisi olla vain alkaen 2014 faceliftista.

Kaartuvissa Xenon malleissa katsoa että miten kosteutta kertyy ajovaloumpioon.
 
Jotakuinkin samalla lailla sitä "pienempää ja isompaa" vikaa on kaikissa autoissa, vaikka tietenkin joitain "riskirakenteita" löytyy (männävuosien Dsg jne.) Ostat sellaisen mikä miellyttää ja korjautat tarvittaessa. Taloudellisessa mielessä yleensä (uutena) halvan auton korjaus kohtuuhintaista ja kalliin auton korjaus kallista.
Näinhän se on.. Esimerkkinä joku Toyotan Corolla vm 2016 halvimmillaankin kustantaa noin 15k€ ja Skoda Octavia noin 13k€, kun taas 2016 vm Citröen C4 samoilla kilometreillä ja paremmilla varusteilla maksaa vain 9k€. Kia Ceediä saa myös alle 10k€, tosin hiukan kalliimpi kuin Citröen.
 
Se on pakko sanoa että rahalle saa usein myös vastinetta. Toyotan ja Skeidan parin tonnin hintaero kannattaa maksaa jo ostovaiheessa eikä ostaa sitä Skeidaa ja upottaa remppoihin monin verroin enemmän.

T. Lexus
 
Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.

Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön. Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.

Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?
 
Pakuksi tai kuorma-autoksi rekattu Hilux ei kävisi? Se kestäisi tuon käytön ilman ongelmia, nuo ranskalaiset pakut tuskin kestävät.
 
Hiluxeissa ei pääse sivusta tavaratilaan. Mun hommissa aika kätevä ominaisuus. Takakontissa on välillä arvokkaita erikoistyökaluja joiden korvaaminen on hankalaa vaikka vakuutukset on kunnossa. Pelottaa pickupit, koska uskon, että niihin on helpompi murtautua. Tänä talvena joku nisti kävi vääntämässä sorkkaraudalla Partnerin konttia, mutta ei tietenkään auennut. Onko noita Hiluxeja, missä ei oo ikkunaa lainkaan takakontissa?
 
Eiks ne pauku aina, mutta oleellista se meneekö 50tkm välein vai 250tkm välein ?

Takuunalaisia autoja käsittääkseni olleet. Hyvänä päivänä 5 samanlaista työnalla, joista kolme poliisiautoja :)

Kun nyt seuraavan kerran kaveria näen niin yritän muistaa kysyä että koska ne hajoaa seuraavan kerran uudestaan.

Toisella kaverilla vanhempi T5 portteri jota pidetty kuin kukkaa kämmenellä, viis kertaa ollut nyt viime aikoina lavetilla korjaamolle milloin mistäkin, kilsoja reilut 300tkm. Kone vaihdettu kerran... toisen kaverin uudempi T5, kone vaihdettu kanssa ja onhan noissa kaikenlaista vitutuksen aihetta riittänyt.
 
Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.

Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.

Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
Joo yritän taistella kuumetta vastaan. Hyvällä tuurilla selviää vielä tuolla 535D:llä vuoden pari ennenkuin on isompaa remppaa (378tkm mittarissa)

Mulla vähän samanlainen mietintä ja pohdiskelu käynnissä tällä hetkellä, vaihtoehtoina on ottaa firman kautta auto tai sitten ostaa itelle joku halvempi (~30k) vehje. Teslan Y on toistaiseksi ollut parhaiten yllättänyt vaihtoehto ja firman kautta otettuna valtio tukee aika hyvin hankintaa niin hinta jäisi melko maltilliseksi eikä olisi huolta kuluista. Penkit vähän nihkeät ja suhteellisen perustason ajettavuus, mutta tehoa LR-mallissa "riittävästi" tyydyttämään omiakin menohaluja. Kotilatauksen puute vain tuo pientä jarrua hankintapäätökselle, en tiedä onko oma maailma valmis vielä täyssähköön.

Ongelmaksi tulee muiden vaihtoehtojen käyminen vähiin, nykyinen e83 X3 3.0d on kuitenkin +300tkm ajettuna autona niin hyvä lähtökohta korkealla maavaralla, nelivedolla ja riittävällä teholla varustettuna että menee vaikeaksi. MIelelläni pitäytyisin maasturissa kun tottunut istumaan ylös ja pystymmässä asennossa, säästää vähän selkää.
Uusi X3 30e on no-no, istuu kyllä hyvin käteen mutta teoreettinen 292hv ovat kesälaitumilla kun niitä tarvii ja kulku on 2-litraisen bensakoneen luokkaa. Hintakin ihan pilvissä. X1 potkin renkaita autoliikkeessä mutta siinä tavaratila on liian pieni edes niitä satunnaisia 4 ihmisen reissuja varten.
Audin SQ5 joka vastaisi kulkupuolta on turhan ylihinnoiteltu suhteessa kilometreihin ja X4 taas omaa liian pienen tavaratilan taas. X3 ovat uudempina ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta hintataso tuntuu jämähtäneen vuoden takaiseen vaikka autoliikkeissä saa kierrellä yksin tyhjässä hallissa kaikua kuuntelemassa.

Yhdessä vaiheessa mietin jopa realistisesti että jos vanha antautuu niin hakisiko toisen vanhan X3 ruotsista josta löytää paremmin vähemmän ajettuja yksilöitä. Exceli näyttää helposti sitä kannattavaksi vaihtoehdoksi kuten myös sitä, että vaikka vanhasta laukeaisi laatikko tai muuta kallista niin silti sen korjaaminen ja ajon jatkaminen olisi se edukkain vaihtoehto. Sähkö menee halvemmaksi yli ~35tkm ajoilla.
 
Takuunalaisia autoja käsittääkseni olleet. Hyvänä päivänä 5 samanlaista työnalla, joista kolme poliisiautoja :)

Kun nyt seuraavan kerran kaveria näen niin yritän muistaa kysyä että koska ne hajoaa seuraavan kerran uudestaan.

Toisella kaverilla vanhempi T5 portteri jota pidetty kuin kukkaa kämmenellä, viis kertaa ollut nyt viime aikoina lavetilla korjaamolle milloin mistäkin, kilsoja reilut 300tkm. Kone vaihdettu kerran... toisen kaverin uudempi T5, kone vaihdettu kanssa ja onhan noissa kaikenlaista vitutuksen aihetta riittänyt.

Kysy ihmeessä. Kiinnostaisi tietää mikä noissa on turbon kestoikä. Iästä ei ollut puhetta, mutta jos takuunalaisia niin varmaan T6 malleista kyse ? Jos takuunalaisia niin varmaan menty virallisen huolto-ohjelman mukaan. Ei mitään tietoa mikä T6:lla on virallinen öljyjen vaihtoväli, mutta volkkarin huomioon ottaen veikkaisin jotain optimistista 30tkm väliä (?) Käsittääkseni vanhat öljyt käyvät nimenomaan turbon päälle. Mulla ei paljoa ole kokemusta turbojen kestosta, mutta omilla kokemuksilla sanoisin että 150tkm on ok ja 250tkm hyvä. Tietysti kiinnostaa myös mitä tuollainen turbon vaihto nelivetoon pahimmillaan maksaa.

T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.
 
T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.

2.5 TDI oli portterissa hyvä kone.

Noissa 2.0 TDI:ssä portterin keulalla on ollut vaihtelevia ongelmia mm. hajoavan apulaitehihnan kiristimen kanssa, joka pahimmillaan rikkoo mennessään jakohihnan.
Tuota vikaa esiintyi ainakin 2014-2016 malleissa, yhdessä välissä Laakkosen pihalla oli lähes jatkuvasti vähintään pari entisen työnantajani liisari portteria ko. ongelman takia.

Pakokaasun jäähdyttimiä noista on mennyt noin 150-200 tkm ajettuina, jäähdyttimen hajoamisen seurauksena palaset menevät koneeseen ja seurauksena on yleensä täystuho kilinän saattelemana.
Tuossa yksi brittipajan myymä kestävämpi ratkaisu.

Muutenhan nuo ovat kohtuullisen hyviä vehkeitä, kunhan vaihtaa öljyjä tiuhemmin kuin 30 tkm välein ja jokusen laakerin sekä nivelen silloin tällöin.

T6:han ei ole mikään uusi keksintö, vaan pohjaa edelleen vanhaan kunnon 20 vuotta vanhaan T5:seen.
Toki tuossa on tehty parannuksia vuosien aikana, esimerkiksi etupyörän kotelot ovat rakenteeltaan paljon jykevämmät ( ilmeisesti törmäysturvallisuuden takia ) kuin T5:sessa, mikä syö hieman kokoa kulkuaukolta.
Itselläni ei mennyt enää jalka koon 44 turvakengässä sivuttain sisään T6:seen portteriin, kun hyppäsin ensimmäistä kertaa tuollaisen T6.1 portterin kuskin penkille.

Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.

Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön. Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.

Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?

Katselin joku vuosi sitten tuollaista uutta "Dangeloitua" Vivaroa firmalleni käyttöön, idea oli se, että olisi ollut paku ja vähän pahemmassa paikassa pärjäävä vetoauto samassa paketissa.
Silloin pakun virkaa hoiti "väliaikainen" T4:nen, nyt pakuna on vanha 2.5 DCi Trafic ja veturina Discovery 2:nen.

Silloin kun katselin ja kyselin, niin uuden liikkeessä jo olleen 4X4 Vivaron alvilliseksi hinnaksi olisi jäänyt vajaa 50 k€, kun vastaavaan liikkeessä jo olevan 4X4 Expertin olisi saanut lunastettua tingattuun 44 k€ hintaan.

Luovuin tuosta ajatuksesta sitten tuon Expertin tavaratilan suhteellisen pienuuden ja nopeasti putoavan arvon myötä.

Pelkän ajomukavuuden perusteella oma valintani nelivetoiseksi pakuksi olisi Vito, sen verran mukava vehje tuo on, mitä olen kaverin 2020 mallisella 116:sella ajanut.
Toki myös Seikelin 4Motion portteri on ihan kiva, mutta molemmissa tapauksissa uuden hinta kipuaa +60 k€ luokkaan ja lisävarusteisiin saa vielä kulutettua tonneja, jos tahtoo.

Rekisteröinnissä ei ole mitään ihmeellistä, jos hankkii tuollaisen EU-alueella tyyppihyväksytyn mallin.
Dangel on tehnyt noita kilkkeitä sen verran kauan ja moneen vehkeeseen, että sen en heti ensimmäisenä epäilisi pettävän.

Nyt odottelen itse ID Buzz Cargo:n pidempää nelivetoversiota, vaikka luulen että siinä tavaratila ei kasva kovin kummoisesti ja hintalappu karkaa turhan korkeaksi ( +65 k€ ).
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?

Meinasin ehdottaa Saabia mutta se ei pätisi 1-3 kohtiin :D

Honda Civic? Toyota Corolla tai Avensis taitavat mennä liian kalliiksi. Japanilainenhan sen melkein täytyisi olla ettei tule paha mieli.
Jazzia ei ole itsellä ollut mutta ei kai nuo Hondat ole enää pitkiin aikoihin ruosteherkkiä olleet, tai ainakaan sen herkempiä kuin muutkaan.
 
Honda Civic voisi olla kanssa hyvä mutta kun on niin kauhean näköisiä (jos nyt ei sedania oteta lukuun jonka tilat ei ole kovin monikäyttöiset)
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys

Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?

Jos pysytään tuon budjetin alapäässä, niin EP2 Civic 1.6:sella on hyvä valinta, Hondan luotettavuus ja osat eivät maksa käytännössä mitään.

Oma valintani voisi olla 1. koppainen Jazz, jos onnistuisi löytämään lähes ruosteettoman yksilön.
Tilat tuollaisessa ovat kivan monikäyttöiset ja ajettavuuskaan ei ole ihan onneton.
 
Kysy ihmeessä. Kiinnostaisi tietää mikä noissa on turbon kestoikä. Iästä ei ollut puhetta, mutta jos takuunalaisia niin varmaan T6 malleista kyse ? Jos takuunalaisia niin varmaan menty virallisen huolto-ohjelman mukaan. Ei mitään tietoa mikä T6:lla on virallinen öljyjen vaihtoväli, mutta volkkarin huomioon ottaen veikkaisin jotain optimistista 30tkm väliä (?) Käsittääkseni vanhat öljyt käyvät nimenomaan turbon päälle. Mulla ei paljoa ole kokemusta turbojen kestosta, mutta omilla kokemuksilla sanoisin että 150tkm on ok ja 250tkm hyvä. Tietysti kiinnostaa myös mitä tuollainen turbon vaihto nelivetoon pahimmillaan maksaa.

T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.

Pitää muistaa kysyä - ja vastata tänne kanssa... T6 mallit tosiaan kyseessä mistä juteltiin.

Sitten toi toinen kaveri kenellä mintti T5, viimeks kun hajosi hajosi niin hinurikuski sanoi ettei sellaista viikkoa olekaan etteikö portteri olisi lavalla.
 
Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Näkyy mk7 Fiestoja jo saavan viiteenkin tonniin alta 200tkm ajettuina.
1,25-litraisella perskoneella ei tykki mutta normaalissa liikenteessä riittävä ja todella luotettava kone. Etsivä löytää automaattikylmästöinnillä ja vakkarilla eikä nuo Fordiksi ole kovin ruosteherkkiäkään. Ajettavuuden puolesta ei uskoisi noin pikkuautoksi.
 
Jahas, kai sitä tarvis ruveta miettimään uudehkon koslan hankkimista kun työmatka kasvoi 10km/päivä -> 90km/päivä. Nykyinen Audi A6 vie sen 8.5-9L bensaa satasella niin tää alkaa jo näkymään kukkarossa.

Sähköpelejä / hybridiä on tässä kyllä katseltu kun on mahdollisuus ladata aina työmaalla, tosin hybridit jossa olisi se +90km sähkö range on melkeinpä vain mersun c sarja tai volvon v60 jotka ovat mielestäni "hieman" liian kalliita.

Hintahaitari äärimmilleen vedettynä on hieman päälle 35k euroa, käytettykin kelpaa jos ei mahdottomat kilometrit.

Vähän kaikkee on katottu väliltä Peugeot 208e - > Tesla mutta nyt täytyy myöntää että aikalailla ollaan pihalla noista sähkövehkeistä, varsinkin ilmoitetun vs todellisen rangen osalta. Kumminkaan mikään ihan mahdottoman pieni kottero ei saisi olla kun pimeää, metsäneläimiä täynnä oleva ja liikennöityä valtatietä on se 40km suuntaansa.
 
Mites jos käytetty MG4 Ruotsista tai perus Tesla m3 eli takaveto käytettynä Germaniasta?

MG tuonnin aloituksesta täällä on ollut huhuja kun ruottalaiset osti Laakkosen, sama firma tuo ja myy niitä sinne ja m3 on perussedan sähköisen liikkumisen saralla.
 
Mietinnässä olisi uusi auto focus mk3 1.0 ecoboostin tilalle. Mittarissa alkaa olla 200tkm ja hintava jakopääremppakin häämöttäisi syksyllä. Mietityttää myös tuon litrasen koneen jäljellä oleva elinikä. Sikäli auto ollut erinomainen ajaa ja tähän asti hyvin vähävikainen. Nyt siitä kuitenkin voisi saada muutaman euron vielä takaisinpäin. Jakopäärempan jälkeen ratkaisu oli luonnollisesti ajaa paaliin saakka.

Kriteerit:
-4 hlön perheelle, missä vaunuikä on ohitettu. 2 lastenistuinta edelleen käytössä
-Kilsoja vuoteen n. 20tkm
-Budjetti n. 30k€
-Farkku-Focuksen tilat riittäneet hyvin. Kuskit ovat lyhyitä.
-Talossa on valmiiksi vedetty kaapelit sähkölatausta varten, joten mahdollisen latauslaitteen saa helposti käyttöön.
 
Mietinnässä olisi uusi auto focus mk3 1.0 ecoboostin tilalle. Mittarissa alkaa olla 200tkm ja hintava jakopääremppakin häämöttäisi syksyllä. Mietityttää myös tuon litrasen koneen jäljellä oleva elinikä. Sikäli auto ollut erinomainen ajaa ja tähän asti hyvin vähävikainen. Nyt siitä kuitenkin voisi saada muutaman euron vielä takaisinpäin. Jakopäärempan jälkeen ratkaisu oli luonnollisesti ajaa paaliin saakka.

Kriteerit:
-4 hlön perheelle, missä vaunuikä on ohitettu. 2 lastenistuinta edelleen käytössä
-Kilsoja vuoteen n. 20tkm
-Budjetti n. 30k€
-Farkku-Focuksen tilat riittäneet hyvin. Kuskit ovat lyhyitä.
-Talossa on valmiiksi vedetty kaapelit sähkölatausta varten, joten mahdollisen latauslaitteen saa helposti käyttöön.

Pysyt tutussa ja turvallisessa, joten laitat uuden Focuksen tilaukseen.

Litrainen ecoboost farkku powershiftillä ilman lisähilppeitä on listahinnaltaan vähän vajaat 34 k€, tuohon kun laittaa muutaman lisähilppeen ja tinkii pikkuisen, niin pitäisi saada auto 35 k€:llä.

Sitten voit ajella 5 vuotta huoletta ja miettiä seuraavaa siirtoa.

Tai sitten siirryt sähköön ja ostat vaikka tuollaisen halpuutetun Model 3:sen
 
Oliskos suosituksia autoista seuraavaan speksiin: Taloudessa on 2 aikuista, 0 lasta toistaiseksi, mutta tilanne voi tulevaisuudessa muuttua, yksi halpa käyttisfarkku, yksi kesäauto ja mietittäisiin talvikausia ja miksei osin kesääkin ajatellen toista autoa. Kilsoja tulee kahdelta hengeltä yhteensä n. 10t/vuosi, asutaan pkseudulla ja duunimatkoille autoa tarvii vain toinen. Toinen auto olisi siis ehkä luonteeltaan enemmän sellanen, joka otetaan liikennekäyttöön, jos viikonlopulle sattuu menoja samanaikaisesti eli voisi olla suht vähällä ajolla. Nykykäyttiksen hintaluokka on 4-5 tonnia ja käytännössä näillä ajokilsoilla ei oikein huvittaisi toiseenkaan tuon enempää laittaa. Käyttiksessä on myös koukku jne, eli toinen auto saa olla melkein mitä vaan sen puoleen.

Sitten mieltymyspuolta. Takavetoinen auto voisi olla kiva ns leikkimisaspektiltaan, mutta ei ole välttämättömyys. Etuvedossa plussaa voisi olla ajolleen kiva auto ja yksi mikä plussaosastolle pääsisi myös olisi järkevä aftermarket tarjonta, jotta esim joku pikku alustapäivitys jne tyylittely muodostuisi kohtuuhintaiseksi ja helpoksi esim coilovereiden osalta. Tämä "modailtavuus" isommassa roolissa etuvedolle, koska takavedot nyt on ihan hauskoja ajaa edes sitten talvella. Ketjukone mallia kestävä olisi hyvä, koska ajokilsoja tulee sen verran vähän, että hihnan vaihtelu x vuoden välein tuntuu tympeältä, kun kilsoja olisi jäljellä vielä puolet tai enemmän. Iältään ei kummemmin väliä, mutta mitään 70 luvun lotjaketta tai kaasarivehkeitä en halua, vaan saisi olla ihan sellanen ns moderni ruiskubensakone. Ilmastointi on pakollinen.
 
Onko kokemuksia Opel Astra 1.0T robottivaihteistolla, farkkuna, 2017, 70tkm?

En ole vielä itse päässyt koeajamaan, mutta autona suht siisti. Mutta kuinkas automaatti, joka on ilmeisesti 5 vaihteinen robotti? Normaali kytkin ilmeisesti. En muista oonko koskaan ajanut tuollaisella vaihteistolla.

Plussat ja miinukset?

Edit:
 
Meinasin kommentoida että sehän on pirun halpa foordeihin, mutta näköjään 1.0 malliin 2.5x kalliimpi kuin muihin

Joo rs-huollossa esimerkiksi 1300€, eikä näytä auto-jerryn mukaan olevan kuin satasten heittoa muihin. Siihen päälle vielä vuosihuolto, niin tuli koko auton vaihtaminen pohdinnan alle.
 
Ootko kysyny piruuttas alueesi ammattikoulusta, kustannustaso on autopuolen koulutyönä edullinen.
 
Ootko kysyny piruuttas alueesi ammattikoulusta, kustannustaso on autopuolen koulutyönä edullinen.
Ääni tälle. Kyselet hiukan maikoilta ja yrität saada sopivat oikeasti osaavat oppilaat hommiin niin asia kyllä hoituu. Amiksen puolella oli omana aikana kahta laatua ja vain toisen työnlaatuun pystyi luottamaan (toinen ei sananmukaisesti tiennyt mikä on jakoavain, älä kysy mistä tiedän). Eli tee paperit tarkasti (eli takuut yms asennusvirheiden varalta jne) ja saat todnäk työt käytännössä ilmaiseksi. Muistan ainakin itse vääntäneeni ties mitä ilmaista remppaa kun maikka nillitti vieressä että pitää olla täydellistä että sopimusehdot täyttyvät.
 
Onko suosituksia talouden kakkosautoksi, joka hetken aikaa tulee toimimaan myös ykkösauton virassa ennen kuin isompi maantielaiva löytyy kaveriksi. Samalla tuo kakkosauto tulisi jäämään "pitoautoksi", eli joko paaliin asti tai kun ajon tarve tai kannattavuus poistuu. Eli yksinkertaista (niin kuin se nykyään voi olla) halvalla korjattavaa tekniikkaa ja luotettavuutta, mutta ei mitään "tonninpommia". Ajo tulee olemaan arviolta 70% taajamaa/kaupunkia ja 30% maantietä (ei moottoritietä).

Speksejä:
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli >2015 ja kilometrit <100 000 km
  • Bensiini + manuaali
  • Korimalli neliovinen viistoperä
  • Pieni kulutus (alle 6l/100km) sekalaisessa ajossa
  • Pieniä nykyajan mukavuuksia toki saa ja tulee olla (peruutuskamera ja/tai tutkat, ilmastointi, vakionopeudensäädin)
Tässä vaiheessa katsellut Hyundain i20 ja Ford Fiestaa. Toyotat (Auris) karkaa hinnassa nopeasti budjetin ulos, ainakin jos lähes vastaavia vuosimalleja vertailee.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia talouden kakkosautoksi, joka hetken aikaa tulee toimimaan myös ykkösauton virassa ennen kuin isompi maantielaiva löytyy kaveriksi. Samalla tuo kakkosauto tulisi jäämään "pitoautoksi", eli joko paaliin asti tai kun ajon tarve tai kannattavuus poistuu. Eli yksinkertaista (niin kuin se nykyään voi olla) halvalla korjattavaa tekniikkaa ja luotettavuutta, mutta ei mitään "tonninpommia". Ajo tulee olemaan arviolta 70% taajamaa/kaupunkia ja 30% maantietä (ei moottoritietä).

Speksejä:
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli >2015 ja kilometrit <100 000 km
  • Bensiini + manuaali
  • Korimalli neliovinen viistoperä
  • Pieni kulutus (alle 6l/100km) sekalaisessa ajossa
  • Pieniä nykyajan mukavuuksia toki saa ja tulee olla (peruutuskamera ja/tai tutkat, ilmastointi, vakionopeudensäädin)
Tässä vaiheessa katsellut Hyundain i20 ja Ford Fiestaa. Toyotat (Auris) karkaa hinnassa nopeasti budjetin ulos, ainakin jos lähes vastaavia vuosimalleja vertailee.
Itse ottaisin noilla spekseillä Seat Leon hatchbackin.
 
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
 
Viimeksi muokattu:
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
Muista kuitenkin ettei se että auto ei pomppaa leimalla tarkoita että auto olisi luotettava. Noista esim Golf voi olla tien poskessa kone tai laatikko paskana siinä missä Ford kulkee hyvin niiden kuluneiden iskareiden kanssa ohi. Plus erot korjattavan kohteen hinta kannattaa myös huomioida. Itse skippaisin VW:n koska on liian 50/60 saatko pommin vai ikiliikkujan, Hondista en liikaa tiedä, Auris on varsin luotettavassa maineessa mutta näkyy tosiaan hinnassa, Ford ei ole luotettavan maineessa ja se näkyy hinnassa mutta tekniikka itsessään on pääosin luotettavaa mutta tuo automaatin halu pudottaa sen pois jos löytyy Powershift aski.

EDIT: Sikarit korvattu iskareiksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Pysyt tutussa ja turvallisessa, joten laitat uuden Focuksen tilaukseen.

Litrainen ecoboost farkku powershiftillä ilman lisähilppeitä on listahinnaltaan vähän vajaat 34 k€, tuohon kun laittaa muutaman lisähilppeen ja tinkii pikkuisen, niin pitäisi saada auto 35 k€:llä.

Sitten voit ajella 5 vuotta huoletta ja miettiä seuraavaa siirtoa.

Ja kun tuollaisella 35k€:n Focuksella on ajanut 5 vuotta ja sen kysyjän mukaiset 100 tuhatta kilometriä, niin tuosta hyvitetään vaihdossa enää suunnilleen 10k€. Mielestäni tuollainen summa on ihan älytön arvonalenema per vuosi, kun/jos kilometritkin pysyvät noin alhaisina.

Helposti löytyy paljon parempia vaihtoehtoja, joissa tuo arvonalenama 5v/100tkm pitoajalla on paljon pienempi esim. luokkaa 10-15k€.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/13398862

Mielestäni tää vastaa kysymykseesi:
kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa?
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet

Toyota taitaa olla näiden katsastustilastojen kärjessä pääasiassa siitä syystä, että niillä ajetaan niin pieniä kilometrimääriä.. Toyotahan on noin kärjistetysti "maaseudun pappojen suosima auto".

Mutta joo.. Tärkein olisi, että noissa katsastustilastoissa vertailtaisiin aina samoilla ajokilometreillä olevia autoja eikä saman ikäisiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 569
Viestejä
4 681 651
Jäsenet
76 627
Uusin jäsen
Sähköapina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom