Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Prius on aika varma nakki tuolla määritelmällä.
Jos tämä viesti liittyi kysyjään jonka ajosta 90% on taajamapyöritystä, niin matka-ajoa on turha mitata, ellei halua pettää itseään.Juuri ajoin omalla -12 2.0 bensa Avensiksella reilut 900km matka-ajoa. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9L/100km, todellinen 1-2dl enemmän, tosin ajoin rajoitusten mukaan tai maksimissaan 5km/h yli. Ei mielestäni ollenkaan paha.
Riippuu auton iästä, kilometreistä, takuun tilasta jne jne.Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?
Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Ite ostin 2016 Opel Insignia 160tkm ajettuna Vaihto+:lta 02.12.22, katsastuksen jälkeen suunnilleen liikkeeseen ajettu niin ei kuluttaja-asiamies lähtenyt suosittaa tässä vaiheessa hyvitystä kun jäähdytinjärjestelmä tippasee satunnaisesti. Tarpeeksi tiputti toki että kotipihalla huomasi mutta nyt ei oo läikkää näkynyt.Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?
Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Mites, noin 500e vika töineen tuli ja auto ostettu 23.12.22.
Olisinko saanut tuon normaalistikin Sakan piikkiin ja millä ehdoin?
Ostin siis laiskuuksissani Saka varmalla.. nyt maksan tuosta 100e itse ja loput Saka. Meneekö oikein? Ihan oppina itselle.
Ilman ostohetkellä liikkeestä tyrkytettävää ns. "lisäturvaa" varautuisin maksamaan noin puolet kuluista. Todennäköisesti ainakin ehdottavat sellaista kompromissia, toki korjaus tehdään yleensä heidän osoittamalla pajalla.
Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.
Ensimmäisen oman auton hankinta edessä yhdessä vaimokkeen kanssa ja melko hukassa ollaan tässä markkinatilanteessa. Budjettina liikutaan 10k€ molemmin puolin, mieluusti hieman alle niin voisi olla mahdollista hankkia auto ilman rahoitusta. Ajoa vuodessa tulee noin 10tkm sekalaisesti kaupungissa ja maantiellä. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta, mahdollisesti enemmän, ennen seuraavan hankintaa.
Kriteerit:
- Max 10 vuotta vanha eli vm 2013+
- Max ~150tkm ajettu
- Hakusessa perheauto, kaikista pienimmät kauppakassit voi rajata pois
- Luotettavuus/huolettomuus kaikista tärkein kriteeri
- Mitä taloudellisempi/kustannustehokkaampi, sitä parempi
- Peruutustutka (pakollinen, vaimon ainoa kriteeri autolle)
- ilmastointi
- Plussaa mm. webasto, adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, xenon/led-ajovalot, vetokoukku, lämmitettävä tuulilasi/sivupeilit
Luotettavuuden takia tekisi mieli hankkia japsiauto, mutta tuppaavat olemaan turhan kalliita. VAGeja sen sijaan on tarjolla vaikka minkälaista tuossa 10k hintaluokassa, mutta netistä lukeman perusteella luotettavuus on pieni kysymysmerkki. Aiempaa kokemusta on lähinnä ranskalaisista (vanhempien autot), joissa aina ollut pienempää ja isompaa vikaa.
Näinhän se on.. Esimerkkinä joku Toyotan Corolla vm 2016 halvimmillaankin kustantaa noin 15k€ ja Skoda Octavia noin 13k€, kun taas 2016 vm Citröen C4 samoilla kilometreillä ja paremmilla varusteilla maksaa vain 9k€. Kia Ceediä saa myös alle 10k€, tosin hiukan kalliimpi kuin Citröen.Jotakuinkin samalla lailla sitä "pienempää ja isompaa" vikaa on kaikissa autoissa, vaikka tietenkin joitain "riskirakenteita" löytyy (männävuosien Dsg jne.) Ostat sellaisen mikä miellyttää ja korjautat tarvittaessa. Taloudellisessa mielessä yleensä (uutena) halvan auton korjaus kohtuuhintaista ja kalliin auton korjaus kallista.
Neliveto transportteri?
Kaveri korjaili noita K-caarassa. Turbot kun paukkui niin noita oli aina rivissä pihalla. Nelikoissa sitten vielä hirveämpi homma kun puol autoa pitää purkaa.
Eiks ne pauku aina, mutta oleellista se meneekö 50tkm välein vai 250tkm välein ?
Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.
Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.
Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
Joo yritän taistella kuumetta vastaan. Hyvällä tuurilla selviää vielä tuolla 535D:llä vuoden pari ennenkuin on isompaa remppaa (378tkm mittarissa)
Takuunalaisia autoja käsittääkseni olleet. Hyvänä päivänä 5 samanlaista työnalla, joista kolme poliisiautoja
Kun nyt seuraavan kerran kaveria näen niin yritän muistaa kysyä että koska ne hajoaa seuraavan kerran uudestaan.
Toisella kaverilla vanhempi T5 portteri jota pidetty kuin kukkaa kämmenellä, viis kertaa ollut nyt viime aikoina lavetilla korjaamolle milloin mistäkin, kilsoja reilut 300tkm. Kone vaihdettu kerran... toisen kaverin uudempi T5, kone vaihdettu kanssa ja onhan noissa kaikenlaista vitutuksen aihetta riittänyt.
T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.
Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.
Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön. Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.
Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?
Dieselistä vaihto bensaan edessä.
Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€
Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys
Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?
Dieselistä vaihto bensaan edessä.
Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€
Kriteerit tärkeimmästä alkaen:
1. Luotettavuus
2. Mahdollisimman pieni bensan kulutus ja ylläpito kulut
3. Mahdollisimman helppo korjattavuus ja maltillinen ruostumisalttius.
4. Turvallisuus
5. Ajomukavuus
6. Tilojen monikäyttöisyys
Itse katsonut Honda Jazzia (ruosteherkkä?) ja Yarista (ei hyvä ajoltaan ja kalliin puoleinen)
Mitä muita kannattaa katsastaa?
Kysy ihmeessä. Kiinnostaisi tietää mikä noissa on turbon kestoikä. Iästä ei ollut puhetta, mutta jos takuunalaisia niin varmaan T6 malleista kyse ? Jos takuunalaisia niin varmaan menty virallisen huolto-ohjelman mukaan. Ei mitään tietoa mikä T6:lla on virallinen öljyjen vaihtoväli, mutta volkkarin huomioon ottaen veikkaisin jotain optimistista 30tkm väliä (?) Käsittääkseni vanhat öljyt käyvät nimenomaan turbon päälle. Mulla ei paljoa ole kokemusta turbojen kestosta, mutta omilla kokemuksilla sanoisin että 150tkm on ok ja 250tkm hyvä. Tietysti kiinnostaa myös mitä tuollainen turbon vaihto nelivetoon pahimmillaan maksaa.
T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.
Dieselistä vaihto bensaan edessä.
Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€
Mietinnässä olisi uusi auto focus mk3 1.0 ecoboostin tilalle. Mittarissa alkaa olla 200tkm ja hintava jakopääremppakin häämöttäisi syksyllä. Mietityttää myös tuon litrasen koneen jäljellä oleva elinikä. Sikäli auto ollut erinomainen ajaa ja tähän asti hyvin vähävikainen. Nyt siitä kuitenkin voisi saada muutaman euron vielä takaisinpäin. Jakopäärempan jälkeen ratkaisu oli luonnollisesti ajaa paaliin saakka.
Kriteerit:
-4 hlön perheelle, missä vaunuikä on ohitettu. 2 lastenistuinta edelleen käytössä
-Kilsoja vuoteen n. 20tkm
-Budjetti n. 30k€
-Farkku-Focuksen tilat riittäneet hyvin. Kuskit ovat lyhyitä.
-Talossa on valmiiksi vedetty kaapelit sähkölatausta varten, joten mahdollisen latauslaitteen saa helposti käyttöön.
Meinasin kommentoida että sehän on pirun halpa foordeihin, mutta näköjään 1.0 malliin 2.5x kalliimpi kuin muihin
Ääni tälle. Kyselet hiukan maikoilta ja yrität saada sopivat oikeasti osaavat oppilaat hommiin niin asia kyllä hoituu. Amiksen puolella oli omana aikana kahta laatua ja vain toisen työnlaatuun pystyi luottamaan (toinen ei sananmukaisesti tiennyt mikä on jakoavain, älä kysy mistä tiedän). Eli tee paperit tarkasti (eli takuut yms asennusvirheiden varalta jne) ja saat todnäk työt käytännössä ilmaiseksi. Muistan ainakin itse vääntäneeni ties mitä ilmaista remppaa kun maikka nillitti vieressä että pitää olla täydellistä että sopimusehdot täyttyvät.Ootko kysyny piruuttas alueesi ammattikoulusta, kustannustaso on autopuolen koulutyönä edullinen.
Itse ottaisin noilla spekseillä Seat Leon hatchbackin.Onko suosituksia talouden kakkosautoksi, joka hetken aikaa tulee toimimaan myös ykkösauton virassa ennen kuin isompi maantielaiva löytyy kaveriksi. Samalla tuo kakkosauto tulisi jäämään "pitoautoksi", eli joko paaliin asti tai kun ajon tarve tai kannattavuus poistuu. Eli yksinkertaista (niin kuin se nykyään voi olla) halvalla korjattavaa tekniikkaa ja luotettavuutta, mutta ei mitään "tonninpommia". Ajo tulee olemaan arviolta 70% taajamaa/kaupunkia ja 30% maantietä (ei moottoritietä).
Speksejä:
Tässä vaiheessa katsellut Hyundain i20 ja Ford Fiestaa. Toyotat (Auris) karkaa hinnassa nopeasti budjetin ulos, ainakin jos lähes vastaavia vuosimalleja vertailee.
- Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
- Vuosimalli >2015 ja kilometrit <100 000 km
- Bensiini + manuaali
- Korimalli neliovinen viistoperä
- Pieni kulutus (alle 6l/100km) sekalaisessa ajossa
- Pieniä nykyajan mukavuuksia toki saa ja tulee olla (peruutuskamera ja/tai tutkat, ilmastointi, vakionopeudensäädin)
Muista kuitenkin ettei se että auto ei pomppaa leimalla tarkoita että auto olisi luotettava. Noista esim Golf voi olla tien poskessa kone tai laatikko paskana siinä missä Ford kulkee hyvin niiden kuluneiden iskareiden kanssa ohi. Plus erot korjattavan kohteen hinta kannattaa myös huomioida. Itse skippaisin VW:n koska on liian 50/60 saatko pommin vai ikiliikkujan, Hondista en liikaa tiedä, Auris on varsin luotettavassa maineessa mutta näkyy tosiaan hinnassa, Ford ei ole luotettavan maineessa ja se näkyy hinnassa mutta tekniikka itsessään on pääosin luotettavaa mutta tuo automaatin halu pudottaa sen pois jos löytyy Powershift aski.Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
- 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
- Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
- Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
- Bensiini ja automaatti
- Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
- Pieni kulutus
- Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
- Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.
Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:
- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord
Mitä mieltä?
Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.
Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru
Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
Pysyt tutussa ja turvallisessa, joten laitat uuden Focuksen tilaukseen.
Litrainen ecoboost farkku powershiftillä ilman lisähilppeitä on listahinnaltaan vähän vajaat 34 k€, tuohon kun laittaa muutaman lisähilppeen ja tinkii pikkuisen, niin pitäisi saada auto 35 k€:llä.
Sitten voit ajella 5 vuotta huoletta ja miettiä seuraavaa siirtoa.
Mielestäni tää vastaa kysymykseesi:
kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa?
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Ja kun tuollaisella 35k€:n Focuksella on ajanut 5 vuotta ja sen kysyjän mukaiset 100 tuhatta kilometriä, niin tuosta hyvitetään vaihdossa enää suunnilleen 10k€. Mielestäni tuollainen summa on ihan älytön arvonalenema per vuosi, kun/jos kilometritkin pysyvät noin alhaisina.
Helposti löytyy paljon parempia vaihtoehtoja, joissa tuo arvonalenama 5v/100tkm pitoajalla on paljon pienempi esim. luokkaa 10-15k€.
https://www.nettiauto.com/ford/focus/13398862
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.