T4 ja T5 malleista on kokemusta eikä kummastakaan löydy pahaa sanottavaa (no T5 2.5 korjaaminen oli kallista, mutta onneksi piti tehdä harvoin), mutta T6 on tuntematon kestoltaan. Lisäksi niistä meni jossain vaiheessa koneita tiuhaan ilmeisesti jonkun egr:ään liittyvän tyyppivian takia niin kysy sitä samalla että löytyikö siihen lopulta mitään virallista tietoa/kantaa. Kiinnostaa koska T6 olisi haaveissa jossain kohtaa.
2.5 TDI oli portterissa hyvä kone.
Noissa 2.0 TDI:ssä portterin keulalla on ollut vaihtelevia ongelmia mm. hajoavan apulaitehihnan kiristimen kanssa, joka pahimmillaan rikkoo mennessään jakohihnan.
Tuota vikaa esiintyi ainakin 2014-2016 malleissa, yhdessä välissä Laakkosen pihalla oli lähes jatkuvasti vähintään pari entisen työnantajani liisari portteria ko. ongelman takia.
Pakokaasun jäähdyttimiä noista on mennyt noin 150-200 tkm ajettuina, jäähdyttimen hajoamisen seurauksena palaset menevät koneeseen ja seurauksena on yleensä täystuho kilinän saattelemana.
Tuossa yksi brittipajan myymä kestävämpi ratkaisu.
Muutenhan nuo ovat kohtuullisen hyviä vehkeitä, kunhan vaihtaa öljyjä tiuhemmin kuin 30 tkm välein ja jokusen laakerin sekä nivelen silloin tällöin.
T6:han ei ole mikään uusi keksintö, vaan pohjaa edelleen vanhaan kunnon 20 vuotta vanhaan T5:seen.
Toki tuossa on tehty parannuksia vuosien aikana, esimerkiksi etupyörän kotelot ovat rakenteeltaan paljon jykevämmät ( ilmeisesti törmäysturvallisuuden takia ) kuin T5:sessa, mikä syö hieman kokoa kulkuaukolta.
Itselläni ei mennyt enää jalka koon 44 turvakengässä sivuttain sisään T6:seen portteriin, kun hyppäsin ensimmäistä kertaa tuollaisen T6.1 portterin kuskin penkille.
Pitäisi hankkia yritykselle uusi pieni paku tänä vuonna. 90% maantieajoa, mutta välillä pakko mennä kalliomurske-, metsäautoteillä, lumessa ja raksoilla. Nykyinen Peugeot Partner ei kovin kauaa tuota jaksanut, kun on kaikki pohjamuovit säpäleinä ja muuta kivaa. Subaru Forester oli aika jees tuohon käyttöön kulutusta lukuunottamatta, mutta nimeomaan pakettiauto nyt haussa. Budjetti jotain 40k tai alle.
Tuntuu, että "dangeloitu" paku olisi täydellinen minun käyttöön.
Dangel on ranskalainen paja, joka maastokelpoistaa pakettiautoja. Noiden mallistosta Peugeot Partner, Citröen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo / Vivaro ja Toyotan Proace ois sopivia. Ainakin Vivaroa olen nähnyt suomessa liikenteessä. Proacesta joutuu varmaan maksamaan toyota lisää.
Tietääkö joku onko noiden rekisteröinnissä jotain ihmeellistä. Onko parempia vaihtoehtoja? Neliveto transportteri? Onko tuo Dangelin tekniikka luotettava?
Katselin joku vuosi sitten tuollaista uutta "Dangeloitua" Vivaroa firmalleni käyttöön, idea oli se, että olisi ollut paku ja vähän pahemmassa paikassa pärjäävä vetoauto samassa paketissa.
Silloin pakun virkaa hoiti "väliaikainen" T4:nen, nyt pakuna on vanha 2.5 DCi Trafic ja veturina Discovery 2:nen.
Silloin kun katselin ja kyselin, niin uuden liikkeessä jo olleen 4X4 Vivaron alvilliseksi hinnaksi olisi jäänyt vajaa 50 k€, kun vastaavaan liikkeessä jo olevan 4X4 Expertin olisi saanut lunastettua tingattuun 44 k€ hintaan.
Luovuin tuosta ajatuksesta sitten tuon Expertin tavaratilan suhteellisen pienuuden ja nopeasti putoavan arvon myötä.
Pelkän ajomukavuuden perusteella oma valintani nelivetoiseksi pakuksi olisi Vito, sen verran mukava vehje tuo on, mitä olen kaverin 2020 mallisella 116:sella ajanut.
Toki myös
Seikelin 4Motion portteri on ihan kiva, mutta molemmissa tapauksissa uuden hinta kipuaa +60 k€ luokkaan ja lisävarusteisiin saa vielä kulutettua tonneja, jos tahtoo.
Rekisteröinnissä ei ole mitään ihmeellistä, jos hankkii tuollaisen EU-alueella tyyppihyväksytyn mallin.
Dangel on tehnyt noita kilkkeitä sen verran kauan ja moneen vehkeeseen, että sen en heti ensimmäisenä epäilisi pettävän.
Nyt odottelen itse ID Buzz Cargo:n pidempää nelivetoversiota, vaikka luulen että siinä tavaratila ei kasva kovin kummoisesti ja hintalappu karkaa turhan korkeaksi ( +65 k€ ).