Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harva niitä perusautoja uusiksi vaihtaa mukavuuden takia, vaan syy on useimmiten siitä, että autot vanhenevat ja niille eivät enää välttämättä riitä pelkät määräaikaishuollot. Kiinnostaisi myös tietää, että millä tavalla tuo 500 euron Punto voittaa ajettavuudessa uudet perusautot.Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.
Ei se välttämättä voitakaan, mutta jos toinen maksaa 500 ja toinen 22 000 ja kokemus on aika lähellä samaa, niin...Harva niitä perusautoja uusiksi vaihtaa mukavuuden takia, vaan syy on useimmiten siitä, että autot vanhenevat ja niille eivät enää välttämättä riitä pelkät määräaikaishuollot. Kiinnostaisi myös tietää, että millä tavalla tuo 500 euron Punto voittaa ajettavuudessa uudet perusautot.
Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.Kyllä lähinnä vituttaisi, jos joutuisi paljon ajamaan jotain uutta Skodaa tai Tojotaa. Kerran oli huollon sijaisautona Clio, niin motarilla niska hakkasi niskatukeen. Töissä kun koeajaa kalustoa laajalla skaalalla, niin parhaita ovat aina yli 10-vuotiaat autot. Joskus sama malli on 15-20 vuodessa (Skoda Fabia, Toyota Yaris) kehittynyt ajo-ominaisuuksiltaan vain huonompaan suuntaan. Premium-autot tietysti tuntuu hyvältä uutenakin. Miksi nielisi yhtään kilsoja Focuksella, jos voi istua Volvossa. Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.
![]()
Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna
Uuden auton voisi olettaa automaattisesti olevan aina vanhaa parempi – miksi autoa nyt huonompaan suuntaan muutettaisiin? Autoissa joudutaan kuitenkin tekemään poikkeuksetta kompromisseja, jotka saattavat johtaa yllättäviin tuloksiin.moottori.fi
Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.
Järjellä ajateltuna juu. Mutta noilla kilsoilla se on kuin toinen toimisto/koti joten olisihan se mukava omata jotain luksusta ja mukavuutta perusasioiden päälle.Tuossa tilanteessahan se Corolla Hybrid on hyvä valinta.
Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.Jos perushuolto ei riitä (jokuhan tällä foorumilla kertoi ajaneensa tällaista 20-vuotiasta Puntoa 4v ilman huoltoja), niin vaihtaa sitten ehjään samanlaiseen välirahalla joka vastaa uuden auton muutaman kuukauden arvonalenemaa.
Tämä. Kyllähän tuo oma auto kilometrejä kestäisi ja on luotettavaa tekniikkaa. Oma työ vaan ei oikein salli sitä että joutuu miettimään onko se auto toiminnassa ja valmiina lähtöön heti ilman pelkoa siitä onko vanha akku antautumassa, tuleeko random vikoja siitä tästä tai tuosta. Tähän mennessä olen painanut vanhuksella tai lainannut pidemmille ajoille kaverilta tms auton.Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.
Tämä pätee yhtälailla 500 euron Puntoon tai vanhaan Volvoon ja erityisesti jos auton ostaa vanhana, eikä tiedä siinä mahdollisesti olevia vikoja.
Vapaa-ajalla noilla vanhoilla autoilla voi vielä liikkua, jos matkanteko ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, mutta työajossa tuollainen ei oikein toimi. Aina jostain löytyy kumminkaimanserkku, joka on ajanut jollain autolla vuosia tekemättä mitään, tai vaihtanut korkeintaan "kuluvia osia" (eli kaikki mikä on mennyt hajonnut) ja myynyt sen jälkeen auton seuraavalle tuplahinnalla.
Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.
Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.
Tämä pätee yhtälailla 500 euron Puntoon tai vanhaan Volvoon ja erityisesti jos auton ostaa vanhana, eikä tiedä siinä mahdollisesti olevia vikoja.
Vapaa-ajalla noilla vanhoilla autoilla voi vielä liikkua, jos matkanteko ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, mutta työajossa tuollainen ei oikein toimi. Aina jostain löytyy kumminkaimanserkku, joka on ajanut jollain autolla vuosia tekemättä mitään, tai vaihtanut korkeintaan "kuluvia osia" (eli kaikki mikä on mennyt hajonnut) ja myynyt sen jälkeen auton seuraavalle tuplahinnalla.
Tämä. Kyllähän tuo oma auto kilometrejä kestäisi ja on luotettavaa tekniikkaa. Oma työ vaan ei oikein salli sitä että joutuu miettimään onko se auto toiminnassa ja valmiina lähtöön heti ilman pelkoa siitä onko vanha akku antautumassa, tuleeko random vikoja siitä tästä tai tuosta. Tähän mennessä olen painanut vanhuksella tai lainannut pidemmille ajoille kaverilta tms auton.
Eli mielestäsi on yhtä todennäköistä jäädä matkanvarteen uudella kuin vanhalla autolla?Menehän piruuttasi jonkun autodiilerin pihalle päiväksi katsomaan mitä kalustoa hinurilla tulee. Merkkarille ei tietenkään tule niitä 20v vanhoja jotka hinataan johonkin pärnäselle, mutta yhtälailla jatkuvalla syötöllä niitä tuoreitakin autoja saa tuolta hinurit tien poskesta hakea. Tässähän ei ole kyse mistään muusta kuin siitä että otat vakuutuksen tai katsot että lisäturva tmv. sisältää sen kunnollisen sijaisauto ja / tai hinausvakuutuksen. Jos nyt niin paljon jännittää.
Eli tällä otannalla ketään muukaan ei voi jäädä tien päälle?Itse tosiaan sahasin HKI-TRE väliä varmaan 100 000km kahdella eri vanhalla volvolla (2008 S80 ja 2014 V60) enkä kyllä kummallakaan jäänyt koskaan tien päälle.
Kovin on diesel painoitteista kalusto. Ehkä näiden nokimoottoreiden kanssa vanha on tosiaan luotettavampi. Toisaalta jos vertaillaan Hiacea mihin tahansa muuhun, niin lähtö on jo hieman epäreilu... Toisaalta Hiacea ei saa mistään enää uutena ja siihenkin on omat syynsä.Itse olen aikoinaan ajanut päivystyskeikkaa yli 3 vuotta silloin 20 vuotta vanhan ja melkein 300 tkm ajetun Hiacen kanssa, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa, kunhan teki perusteellisen tarkastuksen ja huollot 4-6 kk välein riippuen ajetuista kilometreistä.
Reilun vuoden vanhalla Opelin pakulla ( Renaultilla ) on sitten jääty pihaan, kun akku sanoi webaston käytön jälkeen, ettei enää tänään.
1,5 vuotta vanhasta 66 kW 2.0 TDI kulimallin Worker Portterista laukesi apulaitehihnan kiristin kesken ajon ja sitten Portteri lähti lavetilla Laakkoselle.
Alle vuoden ikäinen 2.0 TDI portteri sanoi ensimmäisillä kovemmilla talvipakkasilla että ei enää tänään, vaikka webastoa oli poltettu vaikka kuinka kauan, syyksi paljastui jäätyvä ab blue systeemi.
3 vuotta vanhasta ja 40 tkm ajetusta neliveto Vitosta meni trailerin kanssa liukkaalla mäkeen peruuttaessa 7G-Tronic jotenkin sekaisin ja auto lavetilla Veholle, lopulta vaihtoivat koko laatikon takuuseen, kun vikaa ei löytynyt.
Jotain 4-5 vuotta vanhan 2.5 TDI Crafterin ahtoputki räjähti ajossa ja autolla sai jotenkin nilkutettua pari päivää vaparina ennen ensimmäistä vapaata huoltoaikaa.
6 vuotta vanhan ja alle 140 tkm ajetun entisen leasing Transitin laturi antautui ( mutta ei kokonaan ) ja vika oli vielä sen verran ikävä löytää, että ensin sitä luultiin huonoiksi akuiksi tai akkua purkavaksi ecu/sulakerasia/webasto viaksi, sai käyttää useampaan kertaan rinta-joupilla merkkihuollossa, että vika löytyi.
Että kyllä niitä vikoja voi olla uusissa ja vanhoissa vehkeissä, tosin vanhoissa ja huoltamattomissa hiukan enemmän, kuin aivan uusissa.
Luotettavuudeltaan paras olisi varmaan joku pidempään tuotannossa ollut malli vuoden ajettuna ja hyvin huollettuna, niin olisi jo suurimmat suunnittelu-, valmistus- ja asennusvirheet saatu pois.
Kovin on diesel painoitteista kalusto. Ehkä näiden nokimoottoreiden kanssa vanha on tosiaan luotettavampi. Toisaalta jos vertaillaan Hiacea mihin tahansa muuhun, niin lähtö on jo hieman epäreilu... Toisaalta Hiacea ei saa mistään enää uutena ja siihenkin on omat syynsä.
Hyötyautoissa toki. Nyky dieselit ovat monesti hyviä koneita jotka on pilattu paskalla päästösysteemillä joka hajoaa. Vierestä kuunnellut usean etenkin Mersun dieseleiden ongelmien kanssa painivien tarinoita.Hyötyajoneuvot ( tässä tapauksessa pääosin tonniluokan pakut ) tuppaavat 95%:sesti olemaan diesel käyttöisiä.
On niitä luotettaviakin uusia dieseleitä, mutta valitettavasti egr + dpf + scr systeemit eivät paranna luotettavuutta, vaikka itse kone toimisi suunnilleen oikein, niin ohjelmisto laittaa auton vikatilaan jos saastelaitteet eivät toimi.
Eivät toki uuden sukupolven pikku turbotkaan täysin viattomia ole, joten vertailu uuden dieselin ja bensan vikaherkkyyden välillä on aika turhaa.
Joku yksinkertainen vapari bensakone nyt on aika luotettava, jos sitä ei kuorruta monimutkaisilla sähköjärjestelmillä.
Uutta Hiaceahan saa aasiassa tilattua ja luotettavuuskin taitaa olla kohdallaan, ainoastaan tuonti eurooppaan on lopetettu, koska Toyota ei katsonut oman euromallin kehittämistä kannattavaksi, vaan meni pakupuolella kimppaan Stellanttiksen kanssa.
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä helvetin pahkakylki.
En tiedä meneekö ketjun osalta vähän offtopicciin, mutta ihan mielenkiintoinen tuo lataushybridien markkinaosuuden kehityksen pysähtyminen.
Ehkä plugareissa saavutettiin sitten saturaatiopiste ja se niche-kohderyhmä jolle tuollainen sopii on aikalailla tuossa, jos sitäkään.
Itsellä pomo olisi halunnut plugarin (työmatkat sähköllä jos mahdollista ja kai joku verojuttu) mutta totesin suoraan ettei tule onnistumaan tai onnistuu toki mutta maksaa suhteessa perus hybridiin tai pelkkiin polttiksiin mallia helvetisti. Kyllähän noita käytettynä löytyy mutta joko ei käyttötarkoitukseen sopivaa mallia, hankintakulut kohtuuttomat tai itselle liian kalliita kk-kuluiltaan.Monella valmistajalla on ollut suuria toimitusvaikeuksia hybridien suhteen (etenkin VAG-ryhmällä) joten odotusajat ovat helposti vuoden luokkaa. Itsekin olen odotellut hybridiä jo ensi kuussa 1,5 vuotta. Väittäisin että sekä hybridien ja sähköautojen osuus olisi selvästi korkeampi jos vain autovalmistajat pystyisivät niitä riittävästi toimittamaan. Toki nykyhinnoilla päätyisin varmasti täyssähköön hybridin sijasta.
Juu olin vanhan duunipaikan ainoa joka sääli Hiacea ja antoi lämmetä ennen polkemistaDuunikäytössä olevia pakuja ei myöskään ajet mitenkään armollisesti. 30c kylmänä käyntiin ja eikun hanaa, mitä nähnyt noiden käyttämistä.
Samaa mieltä AA:sta. Se paikkaa monessa uudehkossa autossa muuten keskinkertaista infotainment toteutusta, esimimerkiksi uudehko Toyota. Pari vuotta vanhoissa autoissa myös AA:n kaistaohjaukset tulee ajotietokoneen näytölle.Android Auto taas tuo modernia fiilistä ja käytettävyyttä autoon kuin autoon (Waze, Spotify, Google maps yms integrointi ovat yllättävän iso juttu kun niihin tottuu). Mm. tästä syystä MX:ään on olemassa Adroid Auto mankka muttei sopivia kiinnikkeitä (2din ei ollut niin asia vuonna 1990).
OT mutta vastataan nyt tähän. 2din Alpinen mankka oli jo kiinni tovin kunnes kiinnikkeet levisivät vanhuuttaan. Tuollainen 1din olisi peittänyt lämmityksen kontrollit.Samaa mieltä AA:sta. Se paikkaa monessa uudehkossa autossa muuten keskinkertaista infotainment toteutusta, esimimerkiksi uudehko Toyota. Pari vuotta vanhoissa autoissa myös AA:n kaistaohjaukset tulee ajotietokoneen näytölle.
Kyllä noita jälkiasennettavia android mankkoja saa myös 1-din toteutuksena, jos nappulat muuten mankan ympäristössä antaa myöten. Amazon.destä ainakin monenlaista mallia, joista osassa myös säätöä pystysuunnassa siihen missä kohdassa DIN-kiinnitys ottaa tablettiin kiinni.
Kyllä lähinnä vituttaisi, jos joutuisi paljon ajamaan jotain uutta Skodaa tai Tojotaa. Kerran oli huollon sijaisautona Clio, niin motarilla niska hakkasi niskatukeen. Töissä kun koeajaa kalustoa laajalla skaalalla, niin parhaita ovat aina yli 10-vuotiaat autot. Joskus sama malli on 15-20 vuodessa (Skoda Fabia, Toyota Yaris) kehittynyt ajo-ominaisuuksiltaan vain huonompaan suuntaan. Premium-autot tietysti tuntuu hyvältä uutenakin. Miksi nielisi yhtään kilsoja Focuksella, jos voi istua Volvossa. Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.
![]()
Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna
Uuden auton voisi olettaa automaattisesti olevan aina vanhaa parempi – miksi autoa nyt huonompaan suuntaan muutettaisiin? Autoissa joudutaan kuitenkin tekemään poikkeuksetta kompromisseja, jotka saattavat johtaa yllättäviin tuloksiin.moottori.fi
Järjellä ajateltuna juu. Mutta noilla kilsoilla se on kuin toinen toimisto/koti joten olisihan se mukava omata jotain luksusta ja mukavuutta perusasioiden päälle.
Vastaa kyllä hyvin omia kokemuksia. Vuosi sitten syksyllä kun olin autoa hommaamassa, kävin koeajamassa mm. paria noin -18 Octaviaa ja ihan uunituoretta Corollaa. Molemmissa oli kyllä kaikenlaisia vipstaakeja, mutta ajotuntuma oli jotenkin ihmeellisen kolho, sisusta vaikutti olevan halvinta ja ohuinta kiinamuovia, rengasmelua oli ihan helvetisti ja autot tuntui muutenkin lähinnä pahvista valmistetuilta. Moni vanhempi auto on aidosti ollut reippaasti mukavampia ajaa, esim. isäukon -10 S80 Volvo tai tuo -13 Citroen C5 johon itse päädyin.
Ei rehellisesti tuon ikäiset oikeasti kiinnosta koska en suostu maksamaan moisia vapaasta autoedusta.Uuden Corollan hinnalla saisit muutaman vuoden vanhan Lexuksen. Ainoa mikä puuttuu vs. uusi Corolla on Androidauto mutta muuten ovat varmasti parempia autoja ajaa ja olla. Kustannukset ja luotettavuus samat kuin Corollassa.
Täh. Kolmoskoppasessa Skeidassa kun asettaa sähköisen tehostuksen vaan valikoista mahdollisimman raskaaksi (aka sportille) ja säätää samoin kaasunvasteen tiukemmalle ja eikun kovaa ajoa. Sama koskee Golffia ja Leonia yms. Todella mahtavasti etutuuppariksi toteutettu ohjaustuntuma VAG:lla MQB-alustaisissa. Jos ei corollan ja vw-konsernin tuotteiden eroa ohjattavuudessa, tarkkuudessa ja ajettavuudessa huomaa, niin kannattaa varmaan pitäytyä juurikin noissa ranskan ihmeissä. Kolmoskoppanen ocu on sisältä kyllä äärikonservatiivinen muovilandia, mutta äänimaiseman saa 200 €:n äänieristeillä ja oikealla rengastuksella kuriin, jos kiinnostaa. Samat äänivaivat koskee koko MQB-tuoteperhettä. Mikä tosin sinänsä oli valtava loikka edellisestä PQ35 alustasta, se vasta karsee on. Ja niiden sähköinen ohjaustehostus ihan sutta ja sekundaa. Että, ollut varmaan 60 v papparaiset, jotka ton Moottori-lehden parivertailun oli tehnyt, jos PQ35-alustainen Golf 5 oli "mukavempi". Ainoa joka on vielä surkeampi äänenpainetasoiltaan on juurikin tuo uusi CorollaNäkee ihan automyyjien ilmeistä, kun koeajon jälkeen sanot, että ihan jees, mutta rengasmeteli suoraan helvetistä.
Oon törmännyt usein tuohon "vaihdan uudempaan ennen kalliita remontteja", tuntuu usein olevan siinä kohtaa kun nopean arvonalenema ohitettu juuri ja juuri.
Ei rehellisesti tuon ikäiset oikeasti kiinnosta koska en suostu maksamaan moisia vapaasta autoedusta.
Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Autoetu kannattaa silloin, kun ajaa paljon omia ajoja ja vähän työajoja, toisin päin maksat vain veroja siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja.
Mitä jos en vain rehellisesti HALUA. En halua kahta omaa autoa. En jaksa nähdä sitä vaivaa minkä toinen oma auto toisi. En todellakaan laita tässä taloustilanteessa rahoja kiinni toiseen autoon. Sitten kun tilanne normalisoituu niin katsotaan uudelleen kun auto olisi menossa vaihtoon. Kuitenkin spekseihini menevä auto maksaa vähintään 20ke ja todennäköisesti lähempänä 30ke. Oma auto+kulut, oman asunnon laina+muut kulut, talouden epävarmuudet ja itse autopuolen epävarmuus... ei kiitos.Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Autoetu kannattaa silloin, kun ajaa paljon omia ajoja ja vähän työajoja, toisin päin maksat vain veroja siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja.
Missä kohtaa kuvitelmat muuttuu todellisuudeksi?
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.
Lisäksi km korvauksia tullut keskimääräisellä 4000km työajoa /kk ajolla n 2000€ joka kuukausi. Jos viisaasti tekee laittaa ylimääräisestä aina sivuun menojen jälkeen, jolla korjailee jo jonkinverran autoa. Vakuutus kuntoon missä hyvät sijaisauto ym hinaukset.
Nyt ”omana” autona toiminut passat-18 2.0tdi.
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
Jos vain jokainen meistä tekee omat päätöksensä. Jos en olisi Teslaa ehtinyt myydä niin tottakai keräisin korvaukset... Ehdin myydä joten voi voi... Nyt mennään tällä.Osta takuullinen auto, jos koneen tai laatikon pamahtaminen pelottaa.
Omassa tapauksessani vaihdan vain autoa, jos jotain hajoaa.
Ajopäiväkirjaa pidän nytkin kolmesta firmani omistuksessa olevasta autosta, eikä se ole paha homma, vaikka hoidan homman nyt ihan analogisesti kynällä ja vihkolla.
Miksi pitäisi olla erillinen tili bensarahoille?
Ostamalla helposti hävitettävän auton, saat varmuutta ja vakautta, mutta sen ei tarvitse maksaa.
Olet tehnyt tästä asiasta päässäsi liian ison peikon, etkä osaa nyt ajatella laatikon ulkopuolelta.
Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
Juu on tiedossa, pari duunikaveria käyttää moisia. Kuten sanottua niin pitää ehdottomasti katsoa kun olen vakiinnuttanut paikan uudessa duunipaikassa ja saanut tilanteet tasaantumaan niin henk.koht. jutuissa kuin toivottavasti maailmantalous on paremmassa tilanteessa.Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.
Erillinen tili löytyy, ja täyttelen excel taulukkoa kaikista menoista niin tiedän tasan tarkkaan menot-tulot tilanteen.
Voitko avata tätä kysymystä?
Kenen kuvitelmista nyt puhut?
Yleensä palkka nousee, kun autoedusta luopuu, jos on sovittu autoetu palkan päälle.
60 000 vuotuisella työkilometrillä maksaa vaikka uuden Teslan tai muun max. 70 k€ auton lyhennyksiä ja energiakuluja ( oli se sitten sähköä tai ajovettä ).
Kun keskustelua seuraa, niin huomaa että tietämys autoista on heikkoa ja silloin on turha tehdä mitään konkteettisia ehdotuksia mistään, kun tietämys on nolla.
Minä ainakin olen mieluummin omassa kielenkäytössäni mekaanikko kuin asentaja. Henkilöautojen merkkiliikkeissä sitten nämä varaosien asentajat.jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Omalta osalta loppuu OT tähän viestiin.Mitä eestiä, en ymmärrä " ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta ", jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Eli mielestäsi on yhtä todennäköistä jäädä matkanvarteen uudella kuin vanhalla autolla?
Eli tällä otannalla ketään muukaan ei voi jäädä tien päälle?
Jos nyt puhutaan 10-15 vuoden ikäisistä autoista, niin sieltä voi saada luotettavan pelin, mutta todennäköisemmin sellaisen löytää uudemmasta autosta. Hankintahintaa on turha alkaa vertailemaan, sillä se ei voi olla yllätys, että vanhan auton saa halvemmalla.En tiedä oletko tosissasi, mutta väitän että ns "golden age" oli ja meni tuossa 90-luvun tietämillä. Nykyautot on huomattavasti vikaherkempiä ja tuolta 10-15v takaa voi hyvinkin saada paljon luotettavamman auton (varsinkin suhteessa hankintahintaan, pääomakuluihin ja huoltokustannuksiin) kuin kaupasta ulos ajamalla.
Usko pois, ihan riittävästi ollut sekä uusia että vanhoja autoja.