Mikä auto minulle?

Itse tuossa tilanteessa ostaisin auton itselleni miettimättä mitään penninpyöristyksiä ja velottaisin kilometrikorvaukset. Loppu on taustakohinaa.
 
@baggio Mun edellinen auto oli Focus. Se oli itse asiassa aika kiva ajaa. Kauhean paljon ei ollut ylimääräisiä herkkuja, mutta ajoergonomia oli yllättävän hyvä. En mä kyllä takaisin Mersusta siihen vaihtaisi, mutta budjettivalintana uskaltaisin suositella. Suvussa on ollut pari muuta Fordia. Uudemmassa Focuksessa ollut kaikenlaista harmia ja C-Max meni huoltokierteen jälkeen nopeasti vaihtoon. Mutta toi mkII oli ihmeen luotettava peli.
 
Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.
Harva niitä perusautoja uusiksi vaihtaa mukavuuden takia, vaan syy on useimmiten siitä, että autot vanhenevat ja niille eivät enää välttämättä riitä pelkät määräaikaishuollot. Kiinnostaisi myös tietää, että millä tavalla tuo 500 euron Punto voittaa ajettavuudessa uudet perusautot.
 
Harva niitä perusautoja uusiksi vaihtaa mukavuuden takia, vaan syy on useimmiten siitä, että autot vanhenevat ja niille eivät enää välttämättä riitä pelkät määräaikaishuollot. Kiinnostaisi myös tietää, että millä tavalla tuo 500 euron Punto voittaa ajettavuudessa uudet perusautot.
Ei se välttämättä voitakaan, mutta jos toinen maksaa 500 ja toinen 22 000 ja kokemus on aika lähellä samaa, niin...

Jos valitaan sen verran vanha (oliko puntossa ennen 2004?) ettei ole vielä sähkötehostettua ohjausta, niin ohjaus on lineaarinen, keskelläkin tunnokas mutta suuntavakaa, ja palauttaa lineaarisesti. Jousitus on pehmeä (matkustusmukava), ja kori kallistuu kurveissa lineaarisesti. En tiedä mikä paholaisen keksintö on, ettei joku tällainen hengetön paska saisi kallistua. On kevyt ja vastaa hyvin kaasuun, eli ketterä ja kiihtyy. Mitään ajohaitantimia ei ole sotkemassa ajamista, paitsi ABS-jarrut joka on ainoa hyödyllinen ajoavustus. Jarrutkin ovat lineaariset ja pysäyttävät kevyen auton hyvin. Auto menee sinne minne sinä haluat just niin kuin sinä haluat, kätesi jatkeena niin kuin Landolan kitara tai Ikean kokkiveitsi. Se on hyvällä tavalla näkymätön totellessaan käskyjäsi ilman mitään omaa luonnetta joka olisi ristiriidassa ajamisesi kanssa. Jos perushuolto ei riitä (jokuhan tällä foorumilla kertoi ajaneensa tällaista 20-vuotiasta Puntoa 4v ilman huoltoja), niin vaihtaa sitten ehjään samanlaiseen välirahalla joka vastaa uuden auton muutaman kuukauden arvonalenemaa.

En silti suosittelisi matka-ajoon Puntoa, vaan vaikka sitä s80 Volvoa jossa ketteryyden ja lineaarisuuden kustannuksella saa hiljaisuutta, vakautta ja vaivattomuutta tavalla johon alle kymmenkertaisella hinnalla mikään uusi auto ei pysty. Punto vaan sillä, että mieluummin kuin Octavia.
 
Kyllä lähinnä vituttaisi, jos joutuisi paljon ajamaan jotain uutta Skodaa tai Tojotaa. Kerran oli huollon sijaisautona Clio, niin motarilla niska hakkasi niskatukeen. Töissä kun koeajaa kalustoa laajalla skaalalla, niin parhaita ovat aina yli 10-vuotiaat autot. Joskus sama malli on 15-20 vuodessa (Skoda Fabia, Toyota Yaris) kehittynyt ajo-ominaisuuksiltaan vain huonompaan suuntaan. Premium-autot tietysti tuntuu hyvältä uutenakin. Miksi nielisi yhtään kilsoja Focuksella, jos voi istua Volvossa. Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.

Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.
 
Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.

Tuossa tilanteessahan se Corolla Hybrid on hyvä valinta.
 
Tuossa tilanteessahan se Corolla Hybrid on hyvä valinta.
Järjellä ajateltuna juu. Mutta noilla kilsoilla se on kuin toinen toimisto/koti joten olisihan se mukava omata jotain luksusta ja mukavuutta perusasioiden päälle.
 
Jos perushuolto ei riitä (jokuhan tällä foorumilla kertoi ajaneensa tällaista 20-vuotiasta Puntoa 4v ilman huoltoja), niin vaihtaa sitten ehjään samanlaiseen välirahalla joka vastaa uuden auton muutaman kuukauden arvonalenemaa.
Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.
Tämä pätee yhtälailla 500 euron Puntoon tai vanhaan Volvoon ja erityisesti jos auton ostaa vanhana, eikä tiedä siinä mahdollisesti olevia vikoja.
Vapaa-ajalla noilla vanhoilla autoilla voi vielä liikkua, jos matkanteko ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, mutta työajossa tuollainen ei oikein toimi. Aina jostain löytyy kumminkaimanserkku, joka on ajanut jollain autolla vuosia tekemättä mitään, tai vaihtanut korkeintaan "kuluvia osia" (eli kaikki mikä on mennyt hajonnut) ja myynyt sen jälkeen auton seuraavalle tuplahinnalla.
 
Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.
Tämä pätee yhtälailla 500 euron Puntoon tai vanhaan Volvoon ja erityisesti jos auton ostaa vanhana, eikä tiedä siinä mahdollisesti olevia vikoja.
Vapaa-ajalla noilla vanhoilla autoilla voi vielä liikkua, jos matkanteko ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, mutta työajossa tuollainen ei oikein toimi. Aina jostain löytyy kumminkaimanserkku, joka on ajanut jollain autolla vuosia tekemättä mitään, tai vaihtanut korkeintaan "kuluvia osia" (eli kaikki mikä on mennyt hajonnut) ja myynyt sen jälkeen auton seuraavalle tuplahinnalla.
Tämä. Kyllähän tuo oma auto kilometrejä kestäisi ja on luotettavaa tekniikkaa. Oma työ vaan ei oikein salli sitä että joutuu miettimään onko se auto toiminnassa ja valmiina lähtöön heti ilman pelkoa siitä onko vanha akku antautumassa, tuleeko random vikoja siitä tästä tai tuosta. Tähän mennessä olen painanut vanhuksella tai lainannut pidemmille ajoille kaverilta tms auton.
 
Rehellisesti en oikein tajua mistä puhut. Miten se 10v vanha kalusto on parempaa? Ainoat asiat mitkä tulevat mieleen ovat pienempi vannekoko ja sen kautta parempi mukavuus. En rehellisesti ymmärrä joten mieluusti kuulisi perusteluita. Ja mitä Focus vs Volvo juttuun tulee niin painivat ostohinnaltaan ja autoedun kk maksuissa täysin eri skaalassa. Olisihan joku kunnon sohva varsin mukava matka-ajoon mutta realiteetti on että moisia ei budjettiin saa mahtumaan, muita kuin niitä mallia antiikkisia. Focus on toisaalta pirun paljon parempi ajettava vs Volvo jos haluaa ajaa yhtään aktiivisemmin, eikä tarvitse mennä edes erikoismallien puolelle (ST:t tai RS:t). Tunnustan toki tosiaan sen että jos tuleva auto olisi se ainoa auto taloudessa, olisi mielipide varsin erilainen koskien noita finalisteja lukuunottamatta hyvin varusteltua Focusta. Itse kuitenkin olen onnekkaassa asemassa ja omaan sen "hupiauton" ja siihen rinnalle tulossa rehellinen kehonkuljetin.

Et kysynyt minulta mutta faktahan on että mitä uudempaan mennään, sitä enemmän on jouduttu pihistämään laadussa koska kulutus, kustannukset, päästöt etc.
Varsinkin äänieristys on karsiutunut tuoreemmista autoista pois kovin tehokkaasti ja joku 10-15v vanha Volvo esimerkkinä on hiljaisempi kuin monet uudemmat.
Lieveilmiöinä uudehkot autotkin tuntuvat monasti heppoisilta kun tukivarret on jotain foliopaperia, vetarit sellaiset lyijykynän paksuiset, koneen sisuskalut tehty tinasta etc. etc.

Kyllä se kustannustehokkuus tulee, noh, jonkin asian kustannuksella.

Oletan uudempiin vaihtavien haluavan välttää tilanteita, joissa matkaan lähdettäessä ei tarvitse ajatella, että jättääköhän auto tielle tällä kertaa.
Tämä pätee yhtälailla 500 euron Puntoon tai vanhaan Volvoon ja erityisesti jos auton ostaa vanhana, eikä tiedä siinä mahdollisesti olevia vikoja.
Vapaa-ajalla noilla vanhoilla autoilla voi vielä liikkua, jos matkanteko ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, mutta työajossa tuollainen ei oikein toimi. Aina jostain löytyy kumminkaimanserkku, joka on ajanut jollain autolla vuosia tekemättä mitään, tai vaihtanut korkeintaan "kuluvia osia" (eli kaikki mikä on mennyt hajonnut) ja myynyt sen jälkeen auton seuraavalle tuplahinnalla.

Menehän piruuttasi jonkun autodiilerin pihalle päiväksi katsomaan mitä kalustoa hinurilla tulee. Merkkarille ei tietenkään tule niitä 20v vanhoja jotka hinataan johonkin pärnäselle, mutta yhtälailla jatkuvalla syötöllä niitä tuoreitakin autoja saa tuolta hinurit tien poskesta hakea. Tässähän ei ole kyse mistään muusta kuin siitä että otat vakuutuksen tai katsot että lisäturva tmv. sisältää sen kunnollisen sijaisauto ja / tai hinausvakuutuksen. Jos nyt niin paljon jännittää.
Itse tosiaan sahasin HKI-TRE väliä varmaan 100 000km kahdella eri vanhalla volvolla (2008 S80 ja 2014 V60) enkä kyllä kummallakaan jäänyt koskaan tien päälle.
 
Tämä. Kyllähän tuo oma auto kilometrejä kestäisi ja on luotettavaa tekniikkaa. Oma työ vaan ei oikein salli sitä että joutuu miettimään onko se auto toiminnassa ja valmiina lähtöön heti ilman pelkoa siitä onko vanha akku antautumassa, tuleeko random vikoja siitä tästä tai tuosta. Tähän mennessä olen painanut vanhuksella tai lainannut pidemmille ajoille kaverilta tms auton.

Itse olen aikoinaan ajanut päivystyskeikkaa yli 3 vuotta silloin 20 vuotta vanhan ja melkein 300 tkm ajetun Hiacen kanssa, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa, kunhan teki perusteellisen tarkastuksen ja huollot 4-6 kk välein riippuen ajetuista kilometreistä.

Reilun vuoden vanhalla Opelin pakulla ( Renaultilla ) on sitten jääty pihaan, kun akku sanoi webaston käytön jälkeen, ettei enää tänään.

1,5 vuotta vanhasta 66 kW 2.0 TDI kulimallin Worker Portterista laukesi apulaitehihnan kiristin kesken ajon ja sitten Portteri lähti lavetilla Laakkoselle.

Alle vuoden ikäinen 2.0 TDI portteri sanoi ensimmäisillä kovemmilla talvipakkasilla että ei enää tänään, vaikka webastoa oli poltettu vaikka kuinka kauan, syyksi paljastui jäätyvä ab blue systeemi.

3 vuotta vanhasta ja 40 tkm ajetusta neliveto Vitosta meni trailerin kanssa liukkaalla mäkeen peruuttaessa 7G-Tronic jotenkin sekaisin ja auto lavetilla Veholle, lopulta vaihtoivat koko laatikon takuuseen, kun vikaa ei löytynyt.

Jotain 4-5 vuotta vanhan 2.5 TDI Crafterin ahtoputki räjähti ajossa ja autolla sai jotenkin nilkutettua pari päivää vaparina ennen ensimmäistä vapaata huoltoaikaa.

6 vuotta vanhan ja alle 140 tkm ajetun entisen leasing Transitin laturi antautui ( mutta ei kokonaan ) ja vika oli vielä sen verran ikävä löytää, että ensin sitä luultiin huonoiksi akuiksi tai akkua purkavaksi ecu/sulakerasia/webasto viaksi, sai käyttää useampaan kertaan rinta-joupilla merkkihuollossa, että vika löytyi.

Että kyllä niitä vikoja voi olla uusissa ja vanhoissa vehkeissä, tosin vanhoissa ja huoltamattomissa hiukan enemmän, kuin aivan uusissa.
Luotettavuudeltaan paras olisi varmaan joku pidempään tuotannossa ollut malli vuoden ajettuna ja hyvin huollettuna, niin olisi jo suurimmat suunnittelu-, valmistus- ja asennusvirheet saatu pois.
 
Menehän piruuttasi jonkun autodiilerin pihalle päiväksi katsomaan mitä kalustoa hinurilla tulee. Merkkarille ei tietenkään tule niitä 20v vanhoja jotka hinataan johonkin pärnäselle, mutta yhtälailla jatkuvalla syötöllä niitä tuoreitakin autoja saa tuolta hinurit tien poskesta hakea. Tässähän ei ole kyse mistään muusta kuin siitä että otat vakuutuksen tai katsot että lisäturva tmv. sisältää sen kunnollisen sijaisauto ja / tai hinausvakuutuksen. Jos nyt niin paljon jännittää.
Eli mielestäsi on yhtä todennäköistä jäädä matkanvarteen uudella kuin vanhalla autolla?

Itse tosiaan sahasin HKI-TRE väliä varmaan 100 000km kahdella eri vanhalla volvolla (2008 S80 ja 2014 V60) enkä kyllä kummallakaan jäänyt koskaan tien päälle.
Eli tällä otannalla ketään muukaan ei voi jäädä tien päälle?
 
Itse olen aikoinaan ajanut päivystyskeikkaa yli 3 vuotta silloin 20 vuotta vanhan ja melkein 300 tkm ajetun Hiacen kanssa, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa, kunhan teki perusteellisen tarkastuksen ja huollot 4-6 kk välein riippuen ajetuista kilometreistä.

Reilun vuoden vanhalla Opelin pakulla ( Renaultilla ) on sitten jääty pihaan, kun akku sanoi webaston käytön jälkeen, ettei enää tänään.

1,5 vuotta vanhasta 66 kW 2.0 TDI kulimallin Worker Portterista laukesi apulaitehihnan kiristin kesken ajon ja sitten Portteri lähti lavetilla Laakkoselle.

Alle vuoden ikäinen 2.0 TDI portteri sanoi ensimmäisillä kovemmilla talvipakkasilla että ei enää tänään, vaikka webastoa oli poltettu vaikka kuinka kauan, syyksi paljastui jäätyvä ab blue systeemi.

3 vuotta vanhasta ja 40 tkm ajetusta neliveto Vitosta meni trailerin kanssa liukkaalla mäkeen peruuttaessa 7G-Tronic jotenkin sekaisin ja auto lavetilla Veholle, lopulta vaihtoivat koko laatikon takuuseen, kun vikaa ei löytynyt.

Jotain 4-5 vuotta vanhan 2.5 TDI Crafterin ahtoputki räjähti ajossa ja autolla sai jotenkin nilkutettua pari päivää vaparina ennen ensimmäistä vapaata huoltoaikaa.

6 vuotta vanhan ja alle 140 tkm ajetun entisen leasing Transitin laturi antautui ( mutta ei kokonaan ) ja vika oli vielä sen verran ikävä löytää, että ensin sitä luultiin huonoiksi akuiksi tai akkua purkavaksi ecu/sulakerasia/webasto viaksi, sai käyttää useampaan kertaan rinta-joupilla merkkihuollossa, että vika löytyi.

Että kyllä niitä vikoja voi olla uusissa ja vanhoissa vehkeissä, tosin vanhoissa ja huoltamattomissa hiukan enemmän, kuin aivan uusissa.
Luotettavuudeltaan paras olisi varmaan joku pidempään tuotannossa ollut malli vuoden ajettuna ja hyvin huollettuna, niin olisi jo suurimmat suunnittelu-, valmistus- ja asennusvirheet saatu pois.
Kovin on diesel painoitteista kalusto. Ehkä näiden nokimoottoreiden kanssa vanha on tosiaan luotettavampi. Toisaalta jos vertaillaan Hiacea mihin tahansa muuhun, niin lähtö on jo hieman epäreilu... Toisaalta Hiacea ei saa mistään enää uutena ja siihenkin on omat syynsä.
 
Itse olen upouudella autolla enemmän jäänyt tielle kuin käytetyillä, oma valinta on sellainen jatkossa josta on tehtaan jäljiltä valmistusvirheet korjattu ja kyllä merkkihuoltamolla ei kerrottu että sijaisauto sisältyy äkillisen vian yllättäessä tienpäällä muuta kuin takuun loppuessa oli puhetta.
 
Kovin on diesel painoitteista kalusto. Ehkä näiden nokimoottoreiden kanssa vanha on tosiaan luotettavampi. Toisaalta jos vertaillaan Hiacea mihin tahansa muuhun, niin lähtö on jo hieman epäreilu... Toisaalta Hiacea ei saa mistään enää uutena ja siihenkin on omat syynsä.

Hyötyajoneuvot ( tässä tapauksessa pääosin tonniluokan pakut ) tuppaavat 95%:sesti olemaan diesel käyttöisiä.

On niitä luotettaviakin uusia dieseleitä, mutta valitettavasti egr + dpf + scr systeemit eivät paranna luotettavuutta, vaikka itse kone toimisi suunnilleen oikein, niin ohjelmisto laittaa auton vikatilaan jos saastelaitteet eivät toimi.
Eivät toki uuden sukupolven pikku turbotkaan täysin viattomia ole, joten vertailu uuden dieselin ja bensan vikaherkkyyden välillä on aika turhaa.

Joku yksinkertainen vapari bensakone nyt on aika luotettava, jos sitä ei kuorruta monimutkaisilla sähköjärjestelmillä.

Uutta Hiaceahan saa aasiassa tilattua ja luotettavuuskin taitaa olla kohdallaan, ainoastaan tuonti eurooppaan on lopetettu, koska Toyota ei katsonut oman euromallin kehittämistä kannattavaksi, vaan meni pakupuolella kimppaan Stellanttiksen kanssa.
 
Hyötyajoneuvot ( tässä tapauksessa pääosin tonniluokan pakut ) tuppaavat 95%:sesti olemaan diesel käyttöisiä.

On niitä luotettaviakin uusia dieseleitä, mutta valitettavasti egr + dpf + scr systeemit eivät paranna luotettavuutta, vaikka itse kone toimisi suunnilleen oikein, niin ohjelmisto laittaa auton vikatilaan jos saastelaitteet eivät toimi.
Eivät toki uuden sukupolven pikku turbotkaan täysin viattomia ole, joten vertailu uuden dieselin ja bensan vikaherkkyyden välillä on aika turhaa.

Joku yksinkertainen vapari bensakone nyt on aika luotettava, jos sitä ei kuorruta monimutkaisilla sähköjärjestelmillä.

Uutta Hiaceahan saa aasiassa tilattua ja luotettavuuskin taitaa olla kohdallaan, ainoastaan tuonti eurooppaan on lopetettu, koska Toyota ei katsonut oman euromallin kehittämistä kannattavaksi, vaan meni pakupuolella kimppaan Stellanttiksen kanssa.
Hyötyautoissa toki. Nyky dieselit ovat monesti hyviä koneita jotka on pilattu paskalla päästösysteemillä joka hajoaa. Vierestä kuunnellut usean etenkin Mersun dieseleiden ongelmien kanssa painivien tarinoita.

Ja kyllähän koneesta luotettavan saa jos mennään jenkkien 5.7L 120hp linjalle, nyky päästösysteemeillä tuo ei ole oikein optio. Onneksi itse onnistun nyt erittäin todennäköisesti välttämään dieselin koska tilanne polttoaine, sähkö ja automarkkinoissa on niin sekaisin ettei kukaan oikein tiedä mitä pitäisi ostaa. Normioloissa diesel olisi se about ainoa optio, nyt ei tiedä oikein kukaan.
 
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä helvetin pahkakylki.

En tiedä meneekö ketjun osalta vähän offtopicciin, mutta ihan mielenkiintoinen tuo lataushybridien markkinaosuuden kehityksen pysähtyminen.

Ehkä plugareissa saavutettiin sitten saturaatiopiste ja se niche-kohderyhmä jolle tuollainen sopii on aikalailla tuossa, jos sitäkään.

Monella valmistajalla on ollut suuria toimitusvaikeuksia hybridien suhteen (etenkin VAG-ryhmällä) joten odotusajat ovat helposti vuoden luokkaa. Itsekin olen odotellut hybridiä jo ensi kuussa 1,5 vuotta. Väittäisin että sekä hybridien ja sähköautojen osuus olisi selvästi korkeampi jos vain autovalmistajat pystyisivät niitä riittävästi toimittamaan. Toki nykyhinnoilla päätyisin varmasti täyssähköön hybridin sijasta.
 
Monella valmistajalla on ollut suuria toimitusvaikeuksia hybridien suhteen (etenkin VAG-ryhmällä) joten odotusajat ovat helposti vuoden luokkaa. Itsekin olen odotellut hybridiä jo ensi kuussa 1,5 vuotta. Väittäisin että sekä hybridien ja sähköautojen osuus olisi selvästi korkeampi jos vain autovalmistajat pystyisivät niitä riittävästi toimittamaan. Toki nykyhinnoilla päätyisin varmasti täyssähköön hybridin sijasta.
Itsellä pomo olisi halunnut plugarin (työmatkat sähköllä jos mahdollista ja kai joku verojuttu) mutta totesin suoraan ettei tule onnistumaan tai onnistuu toki mutta maksaa suhteessa perus hybridiin tai pelkkiin polttiksiin mallia helvetisti. Kyllähän noita käytettynä löytyy mutta joko ei käyttötarkoitukseen sopivaa mallia, hankintakulut kohtuuttomat tai itselle liian kalliita kk-kuluiltaan.
 
Duunikäytössä olevia pakuja ei myöskään ajet mitenkään armollisesti. 30c kylmänä käyntiin ja eikun hanaa, mitä nähnyt noiden käyttämistä.
Juu olin vanhan duunipaikan ainoa joka sääli Hiacea ja antoi lämmetä ennen polkemista :D. Ei siellä muita tuntunut kiinnostavan toimaria lukuunottamatta.
 
Android Auto taas tuo modernia fiilistä ja käytettävyyttä autoon kuin autoon (Waze, Spotify, Google maps yms integrointi ovat yllättävän iso juttu kun niihin tottuu). Mm. tästä syystä MX:ään on olemassa Adroid Auto mankka muttei sopivia kiinnikkeitä (2din ei ollut niin asia vuonna 1990).
Samaa mieltä AA:sta. Se paikkaa monessa uudehkossa autossa muuten keskinkertaista infotainment toteutusta, esimimerkiksi uudehko Toyota. Pari vuotta vanhoissa autoissa myös AA:n kaistaohjaukset tulee ajotietokoneen näytölle. :tup:

Kyllä noita jälkiasennettavia android mankkoja saa myös 1-din toteutuksena, jos nappulat muuten mankan ympäristössä antaa myöten. Amazon.destä ainakin monenlaista mallia, joista osassa myös säätöä pystysuunnassa siihen missä kohdassa DIN-kiinnitys ottaa tablettiin kiinni.

 
Samaa mieltä AA:sta. Se paikkaa monessa uudehkossa autossa muuten keskinkertaista infotainment toteutusta, esimimerkiksi uudehko Toyota. Pari vuotta vanhoissa autoissa myös AA:n kaistaohjaukset tulee ajotietokoneen näytölle. :tup:

Kyllä noita jälkiasennettavia android mankkoja saa myös 1-din toteutuksena, jos nappulat muuten mankan ympäristössä antaa myöten. Amazon.destä ainakin monenlaista mallia, joista osassa myös säätöä pystysuunnassa siihen missä kohdassa DIN-kiinnitys ottaa tablettiin kiinni.

OT mutta vastataan nyt tähän. 2din Alpinen mankka oli jo kiinni tovin kunnes kiinnikkeet levisivät vanhuuttaan. Tuollainen 1din olisi peittänyt lämmityksen kontrollit.

Tietääkös kukaan 100% varmaksi että VM 2022 Corolla Hybrid tukee Android Autoa. Wireless ei ainakaan näkynyt koeajolla ja ei ollut johtoa mukana niin en saanut kokeiltua sen toimivuutta.. Tuossa Toyotassa AA on aivan pakollinen. Oma järjestelmä on ihan täyttä paskaa käytettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
 
Kyllä kaikki ajamani vuokra Toyotat on langallisen AA:n sisältäneet jostain-> 2020.

Huoltovälihän noissa on 15tkm eli sen 3-4 öljynvaihtoa vuoteen noilla 40-60tkm ajoilla.
 
Kyllähän nuo työautot tuntuu saavan runtua kohtuullisesti, itsellä ollut alla transporter -96, hiace -04, transit -11, sprinter -13 ja nv400 -19

Portteri kesti 460tkm ilman isompia ongelmia, sen jälkeen leikkasi kiinni ja meni paaliin

Hiacessa ei ollut mitään vikaa ikinä, ajoin sillä 80- 300tkm

Transiitit oli firmassa kyllä kovan onnen kalustoa, 5 autosta 3 vaihdettiin moottori 2vuoden aikana. Oli ilmeisesti öljypumppuvikaa enemmänkin.

Spriter oli 180tkm kohdalla jo kokolailla loppuunajettu (pienin kone, toiseksi isoin kori) ei meinannut käynistyä pakkasilla ja puristukset mitattuina huonot, läpiruosteessa ja iskarit sai eteen vaihtaa 6kk välein

Nv400 olikin sitten jo kusilaitteilla, joka tarkoitti että talvikauden sai aina jännittää että milloinka se jäätyy, hajoaa tai menee vikatilaan. Muutenkin aika kohlo laitos, esim kuljettajan ovi ei pysynyt kiinni uutena.

Tuossa omia kokemuksia tonniluokan pakuista, kukin tulkitkoon kuinka haluaa :D
 
Kyllä lähinnä vituttaisi, jos joutuisi paljon ajamaan jotain uutta Skodaa tai Tojotaa. Kerran oli huollon sijaisautona Clio, niin motarilla niska hakkasi niskatukeen. Töissä kun koeajaa kalustoa laajalla skaalalla, niin parhaita ovat aina yli 10-vuotiaat autot. Joskus sama malli on 15-20 vuodessa (Skoda Fabia, Toyota Yaris) kehittynyt ajo-ominaisuuksiltaan vain huonompaan suuntaan. Premium-autot tietysti tuntuu hyvältä uutenakin. Miksi nielisi yhtään kilsoja Focuksella, jos voi istua Volvossa. Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.


Vastaa kyllä hyvin omia kokemuksia. Vuosi sitten syksyllä kun olin autoa hommaamassa, kävin koeajamassa mm. paria noin -18 Octaviaa ja ihan uunituoretta Corollaa. Molemmissa oli kyllä kaikenlaisia vipstaakeja, mutta ajotuntuma oli jotenkin ihmeellisen kolho, sisusta vaikutti olevan halvinta ja ohuinta kiinamuovia, rengasmelua oli ihan helvetisti ja autot tuntui muutenkin lähinnä pahvista valmistetuilta. Moni vanhempi auto on aidosti ollut reippaasti mukavampia ajaa, esim. isäukon -10 S80 Volvo tai tuo -13 Citroen C5 johon itse päädyin.
 
Järjellä ajateltuna juu. Mutta noilla kilsoilla se on kuin toinen toimisto/koti joten olisihan se mukava omata jotain luksusta ja mukavuutta perusasioiden päälle.

Uuden Corollan hinnalla saisit muutaman vuoden vanhan Lexuksen. Ainoa mikä puuttuu vs. uusi Corolla on Androidauto mutta muuten ovat varmasti parempia autoja ajaa ja olla. Kustannukset ja luotettavuus samat kuin Corollassa.
 
Vastaa kyllä hyvin omia kokemuksia. Vuosi sitten syksyllä kun olin autoa hommaamassa, kävin koeajamassa mm. paria noin -18 Octaviaa ja ihan uunituoretta Corollaa. Molemmissa oli kyllä kaikenlaisia vipstaakeja, mutta ajotuntuma oli jotenkin ihmeellisen kolho, sisusta vaikutti olevan halvinta ja ohuinta kiinamuovia, rengasmelua oli ihan helvetisti ja autot tuntui muutenkin lähinnä pahvista valmistetuilta. Moni vanhempi auto on aidosti ollut reippaasti mukavampia ajaa, esim. isäukon -10 S80 Volvo tai tuo -13 Citroen C5 johon itse päädyin.

Täh. Kolmoskoppasessa Skeidassa kun asettaa sähköisen tehostuksen vaan valikoista mahdollisimman raskaaksi (aka sportille) ja säätää samoin kaasunvasteen tiukemmalle ja eikun kovaa ajoa. Sama koskee Golffia ja Leonia yms. Todella mahtavasti etutuuppariksi toteutettu ohjaustuntuma VAG:lla MQB-alustaisissa. Jos ei corollan ja vw-konsernin tuotteiden eroa ohjattavuudessa, tarkkuudessa ja ajettavuudessa huomaa, niin kannattaa varmaan pitäytyä juurikin noissa ranskan ihmeissä. Kolmoskoppanen ocu on sisältä kyllä äärikonservatiivinen muovilandia, mutta äänimaiseman saa 200 €:n äänieristeillä ja oikealla rengastuksella kuriin, jos kiinnostaa. Samat äänivaivat koskee koko MQB-tuoteperhettä. Mikä tosin sinänsä oli valtava loikka edellisestä PQ35 alustasta, se vasta karsee on. Ja niiden sähköinen ohjaustehostus ihan sutta ja sekundaa. Että, ollut varmaan 60 v papparaiset, jotka ton Moottori-lehden parivertailun oli tehnyt, jos PQ35-alustainen Golf 5 oli "mukavempi". Ainoa joka on vielä surkeampi äänenpainetasoiltaan on juurikin tuo uusi Corolla :D Näkee ihan automyyjien ilmeistä, kun koeajon jälkeen sanot, että ihan jees, mutta rengasmeteli suoraan helvetistä.
 
Uuden Corollan hinnalla saisit muutaman vuoden vanhan Lexuksen. Ainoa mikä puuttuu vs. uusi Corolla on Androidauto mutta muuten ovat varmasti parempia autoja ajaa ja olla. Kustannukset ja luotettavuus samat kuin Corollassa.
Ei rehellisesti tuon ikäiset oikeasti kiinnosta koska en suostu maksamaan moisia vapaasta autoedusta.
 
Täh. Kolmoskoppasessa Skeidassa kun asettaa sähköisen tehostuksen vaan valikoista mahdollisimman raskaaksi (aka sportille) ja säätää samoin kaasunvasteen tiukemmalle ja eikun kovaa ajoa. Sama koskee Golffia ja Leonia yms. Todella mahtavasti etutuuppariksi toteutettu ohjaustuntuma VAG:lla MQB-alustaisissa. Jos ei corollan ja vw-konsernin tuotteiden eroa ohjattavuudessa, tarkkuudessa ja ajettavuudessa huomaa, niin kannattaa varmaan pitäytyä juurikin noissa ranskan ihmeissä. Kolmoskoppanen ocu on sisältä kyllä äärikonservatiivinen muovilandia, mutta äänimaiseman saa 200 €:n äänieristeillä ja oikealla rengastuksella kuriin, jos kiinnostaa. Samat äänivaivat koskee koko MQB-tuoteperhettä. Mikä tosin sinänsä oli valtava loikka edellisestä PQ35 alustasta, se vasta karsee on. Ja niiden sähköinen ohjaustehostus ihan sutta ja sekundaa. Että, ollut varmaan 60 v papparaiset, jotka ton Moottori-lehden parivertailun oli tehnyt, jos PQ35-alustainen Golf 5 oli "mukavempi". Ainoa joka on vielä surkeampi äänenpainetasoiltaan on juurikin tuo uusi Corolla :D Näkee ihan automyyjien ilmeistä, kun koeajon jälkeen sanot, että ihan jees, mutta rengasmeteli suoraan helvetistä.

En puhunut ohjaustuntumasta, vaan enemmän sellaisesta "yleistuntumasta", eli miltä siinä pilotin paikalla tuntuu istua ja ohjastaa autoa. Miltä penkki tuntuu, miltä kuulostaa ja tuntuu kun vetäiset oven kiinni, miltä auto kuulostaa ja tuntuu kun sen lyö käyntiin, kun ajaa suoralla tai kun sillä kääntyy, miltä kojelaudan nappulat ja materiaalit tuntuu jne. Vähän semmoisia henkimaailman juttuja ja myönnän, että "ajotuntuma" oli aika huono sana kuvaamaan tuota. Ohjaustuntuma Skodassa oli ihan ok, tarkka ja herkkä, ehkä vähän turhankin herkkä omaan makuun, kun en mitään kovin sporttista ajamista harrasta muutenkaan.
 
Oon törmännyt usein tuohon "vaihdan uudempaan ennen kalliita remontteja", tuntuu usein olevan siinä kohtaa kun nopean arvonalenema ohitettu juuri ja juuri.

Aina hahvoissaa autoissa on ostaa se 500-1000 auto ja ajaa sillä mitä sillä pääsee
 
Ei rehellisesti tuon ikäiset oikeasti kiinnosta koska en suostu maksamaan moisia vapaasta autoedusta.

Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Autoetu kannattaa silloin, kun ajaa paljon omia ajoja ja vähän työajoja, toisin päin maksat vain veroja siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja.
 
Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Autoetu kannattaa silloin, kun ajaa paljon omia ajoja ja vähän työajoja, toisin päin maksat vain veroja siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja.

Missä kohtaa kuvitelmat muuttuu todellisuudeksi?
 
Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Autoetu kannattaa silloin, kun ajaa paljon omia ajoja ja vähän työajoja, toisin päin maksat vain veroja siitä ilosta, että saat ajaa firman ajoja.
Mitä jos en vain rehellisesti HALUA. En halua kahta omaa autoa. En jaksa nähdä sitä vaivaa minkä toinen oma auto toisi. En todellakaan laita tässä taloustilanteessa rahoja kiinni toiseen autoon. Sitten kun tilanne normalisoituu niin katsotaan uudelleen kun auto olisi menossa vaihtoon. Kuitenkin spekseihini menevä auto maksaa vähintään 20ke ja todennäköisesti lähempänä 30ke. Oma auto+kulut, oman asunnon laina+muut kulut, talouden epävarmuudet ja itse autopuolen epävarmuus... ei kiitos.
 
Missä kohtaa kuvitelmat muuttuu todellisuudeksi?

Voitko avata tätä kysymystä?
Kenen kuvitelmista nyt puhut?

Yleensä palkka nousee, kun autoedusta luopuu, jos on sovittu autoetu palkan päälle.
60 000 vuotuisella työkilometrillä maksaa vaikka uuden Teslan tai muun max. 70 k€ auton lyhennyksiä ja energiakuluja ( oli se sitten sähköä tai ajovettä ).
 
Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.
Lisäksi km korvauksia tullut keskimääräisellä 4000km työajoa /kk ajolla n 2000€ joka kuukausi. Jos viisaasti tekee laittaa ylimääräisestä aina sivuun menojen jälkeen, jolla korjailee jo jonkinverran autoa. Vakuutus kuntoon missä hyvät sijaisauto ym hinaukset.
Nyt ”omana” autona toiminut passat-18 2.0tdi.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
 
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.
Lisäksi km korvauksia tullut keskimääräisellä 4000km työajoa /kk ajolla n 2000€ joka kuukausi. Jos viisaasti tekee laittaa ylimääräisestä aina sivuun menojen jälkeen, jolla korjailee jo jonkinverran autoa. Vakuutus kuntoon missä hyvät sijaisauto ym hinaukset.
Nyt ”omana” autona toiminut passat-18 2.0tdi.

Premium työsuhdeauton pitäminen rankaisee kyllä nettopalkkaa aika pahasti, yhdellä kaverillanikin on reilun 5 k€ kuukausipalkka ja 75 k€ arvoinen E Mersu työsuhdeautona, niin nettopalkka ei kuulemma ole kummoinen.
Hän ei tosin aja työajoja kuin max. pari tuhatta vuoteen, niin autosta saa laskennallisesti vähän paremman hyödyn.

Töiden kautta tunnen sitten pari myyntimiestä, jotka edustavat saksalaisia päämiehiä ja ravaavat siellä suunnalla melko usein.
Molemmat ostavat vuoden max. kahden välein "Jahreswagenin" Audin, Mersun tai Bemarin merkkiliikkeestä Saksasta ja ajavat sillä sen vuoden tai kaksi, joka tarkoittaa heidän tapauksessaan 75-150 tkm ajoja, nostavat kilometrikorvauksia noista ajoista.
Auton myynnin ja uuden hankinnan jälkeen jää kuulemma joitain tonneja omaan taskuunkin, kun laskee nostetut kilometrikorvaukset ja miinustaa siitä juoksevat kulut ja auton maltillisen arvonaleneman.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.

Osta takuullinen auto, jos koneen tai laatikon pamahtaminen pelottaa.
Omassa tapauksessani vaihdan vain autoa, jos jotain hajoaa.

Ajopäiväkirjaa pidän nytkin kolmesta firmani omistuksessa olevasta autosta, eikä se ole paha homma, vaikka hoidan homman nyt ihan analogisesti kynällä ja vihkolla.
Miksi pitäisi olla erillinen tili bensarahoille?

Ostamalla helposti hävitettävän auton, saat varmuutta ja vakautta, mutta sen ei tarvitse maksaa.

Olet tehnyt tästä asiasta päässäsi liian ison peikon, etkä osaa nyt ajatella laatikon ulkopuolelta.
 
Osta takuullinen auto, jos koneen tai laatikon pamahtaminen pelottaa.
Omassa tapauksessani vaihdan vain autoa, jos jotain hajoaa.

Ajopäiväkirjaa pidän nytkin kolmesta firmani omistuksessa olevasta autosta, eikä se ole paha homma, vaikka hoidan homman nyt ihan analogisesti kynällä ja vihkolla.
Miksi pitäisi olla erillinen tili bensarahoille?

Ostamalla helposti hävitettävän auton, saat varmuutta ja vakautta, mutta sen ei tarvitse maksaa.

Olet tehnyt tästä asiasta päässäsi liian ison peikon, etkä osaa nyt ajatella laatikon ulkopuolelta.
Jos vain jokainen meistä tekee omat päätöksensä. Jos en olisi Teslaa ehtinyt myydä niin tottakai keräisin korvaukset... Ehdin myydä joten voi voi... Nyt mennään tällä.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.
Erillinen tili löytyy, ja täyttelen excel taulukkoa kaikista menoista niin tiedän tasan tarkkaan menot-tulot tilanteen.
 
Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.
Erillinen tili löytyy, ja täyttelen excel taulukkoa kaikista menoista niin tiedän tasan tarkkaan menot-tulot tilanteen.
Juu on tiedossa, pari duunikaveria käyttää moisia. Kuten sanottua niin pitää ehdottomasti katsoa kun olen vakiinnuttanut paikan uudessa duunipaikassa ja saanut tilanteet tasaantumaan niin henk.koht. jutuissa kuin toivottavasti maailmantalous on paremmassa tilanteessa.

Nytkin tuli jo ihan kiitettävä summa km-korvauksia tuoreimpaan laskuun. Itseasiassa kun rupesin juuri matkalaskua äsken tehdessä miettimään että en usko että edes saisin autoa ostettua kun en ole ollut tarpeeksi pitkään nykyisissä hommissa.
 
Voitko avata tätä kysymystä?
Kenen kuvitelmista nyt puhut?

Yleensä palkka nousee, kun autoedusta luopuu, jos on sovittu autoetu palkan päälle.
60 000 vuotuisella työkilometrillä maksaa vaikka uuden Teslan tai muun max. 70 k€ auton lyhennyksiä ja energiakuluja ( oli se sitten sähköä tai ajovettä ).

Kun keskustelua seuraa, niin huomaa että tietämys autoista on heikkoa ja silloin on turha tehdä mitään konkteettisia ehdotuksia mistään, kun tietämys on nolla.
 
Kun keskustelua seuraa, niin huomaa että tietämys autoista on heikkoa ja silloin on turha tehdä mitään konkteettisia ehdotuksia mistään, kun tietämys on nolla.

Puhutko nyt omasta tietämyksestäsi vai mistä?

Uskoisin että minulla on keskimääräistä ihmistä enemmän kokemusta eri autojen omistamisesta, huoltamisesta ja kustannuksista.
 
Juu ketä @rarehanu mahtaa tarkoittaa? Pientä inttämistä ja väkisin tyrkyttämistä lukuunottamatta keskustelu on ollut mielestäni varsin tietävää. Ja mitä omaan tietämykseen tulee niin autoni kyllä tunnen varsin hyvin entisenä mekaanikkona mutta ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta.
 
Mitä eestiä, en ymmärrä " ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta ", jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
 
jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Minä ainakin olen mieluummin omassa kielenkäytössäni mekaanikko kuin asentaja. Henkilöautojen merkkiliikkeissä sitten nämä varaosien asentajat.

Vähän turhan henkilöönkäypää jankkausta tuo sun juttelu.
 
Asiaton käytös- toistuvat henkilökohtaisuudet keskustelussa
Kaikki ei alunperin Suomalauiset varmaan kokee näin, joten älä jankkaa, jos se siltä tuntuu.
 
Mitä eestiä, en ymmärrä " ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta ", jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Omalta osalta loppuu OT tähän viestiin.

Raskaan kaluston puolella leikkinyt ja VAG, Subaru ja Saab merkkihuolloissa tuli silloin pari uraa sitten autoja varusteltua ja fiksailtua ja siviilissä sitten noita harrasteita eli olen sitten kai mekaanikon sijaan asentaja kuten @baggio sanoi :D.

Ja "normaalit järkevät autot"=ei erikois/teho/harvinaisemmat mallit tai klassikot. Taisin omistaa auton joka ei ollut tehomalli viimeksi 2011 ja sekin olosuhteiden pakosta kun Focus ST palas liikkeeseen. Ei ole oikein enää hajua mikä varuste on nykyään perusvaruste, mikä moottori/aski on ongelmallinen siinä ei tehomallissa (eli ei otettu koneesta kaikkea mitä saa irti), mikä on malli on mukava, mikä hiljainen, missä on sitä ja tätä.
 
Eli mielestäsi on yhtä todennäköistä jäädä matkanvarteen uudella kuin vanhalla autolla?


Eli tällä otannalla ketään muukaan ei voi jäädä tien päälle?

En tiedä oletko tosissasi, mutta väitän että ns "golden age" oli ja meni tuossa 90-luvun tietämillä. Nykyautot on huomattavasti vikaherkempiä ja tuolta 10-15v takaa voi hyvinkin saada paljon luotettavamman auton (varsinkin suhteessa hankintahintaan, pääomakuluihin ja huoltokustannuksiin) kuin kaupasta ulos ajamalla.

Usko pois, ihan riittävästi ollut sekä uusia että vanhoja autoja.
 
En tiedä oletko tosissasi, mutta väitän että ns "golden age" oli ja meni tuossa 90-luvun tietämillä. Nykyautot on huomattavasti vikaherkempiä ja tuolta 10-15v takaa voi hyvinkin saada paljon luotettavamman auton (varsinkin suhteessa hankintahintaan, pääomakuluihin ja huoltokustannuksiin) kuin kaupasta ulos ajamalla.

Usko pois, ihan riittävästi ollut sekä uusia että vanhoja autoja.
Jos nyt puhutaan 10-15 vuoden ikäisistä autoista, niin sieltä voi saada luotettavan pelin, mutta todennäköisemmin sellaisen löytää uudemmasta autosta. Hankintahintaa on turha alkaa vertailemaan, sillä se ei voi olla yllätys, että vanhan auton saa halvemmalla.
 
Toisen lapsen myötä tarvetta isommalle autolle, nykyiseen 2008 Lineaan ei mahdu tuplakärry kontista sisään.
Alustavina kriteereinä: "uudehko" (2019 tai uudempi), ladattava hybridi 50+km range, farmari. Hintahaarukka 25-35k, mieluusti lähempänä ala-, kuin ylärajaa.
Tänään kävin koeajamassa Octavian, Passatin ja Leon Sportstourerin, kaikki 21 vuosimallia, hintahaarukka oli 32-37k. Kaikki ilmeisesti samasta alustasta, isompia eroja en huomannut muuta kuin ulkonäössä ja varustelussa. Passat oli reilusti suurin, Leonissa harmitti pienehkö kontti. Pohja oli jotenkin korotettu.
Ajo pääasiassa kaupunkiajoa. Jonkin verran pidempää matkaa mökille, kesällä erityisesti. Tavoitteena olisi päästä kaupunkiajot sähköllä.

Sattui silmään tuo MQB alustan ongelmat -ketju. Onko ymmärrystä miten ongelmallisia uudemmat alustan autot on?
Mitä muita vastaavanlaisia malleja kannattaisi silmäillä? Nettiautohaun perusteella valikoima aika rajallista näiden lisäksi. Kia Ceed muuten vaikuttaisi varteenotettavalta, mutta ilmeisesti se pitää talvella aina bensamoottorin käynnissä lämmityksen vuoksi.
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Ikinä ei ole toki hyvä aika ostaa autoa, mutta näkyykö jonkun kristallipallossa että nyt olisi erityisen huono hetki?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 644
Viestejä
4 683 615
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom