Mikä auto minulle?

Hylkää nyt se autoetu ja ryhdy nostamaan kilometrikorvauksista sekä pykälää lihavampaa palkkaa, noilla kilometreillä autoedussa ei ole mitään järkeä.
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.
Lisäksi km korvauksia tullut keskimääräisellä 4000km työajoa /kk ajolla n 2000€ joka kuukausi. Jos viisaasti tekee laittaa ylimääräisestä aina sivuun menojen jälkeen, jolla korjailee jo jonkinverran autoa. Vakuutus kuntoon missä hyvät sijaisauto ym hinaukset.
Nyt ”omana” autona toiminut passat-18 2.0tdi.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
 
Näin oon itsekin tehnyt vuoden alussa, ja tilinauha kiittää kun nettopalkka on kaikkien vähennyksien jälkeen vajaa 500€ parempi kun autoetu ei nosta verotettavaa tulon määrää. Aikaisemmin tuli ajettua premium autolla, joka kyllä vähensi nettotuloja melkoisesti.
Lisäksi km korvauksia tullut keskimääräisellä 4000km työajoa /kk ajolla n 2000€ joka kuukausi. Jos viisaasti tekee laittaa ylimääräisestä aina sivuun menojen jälkeen, jolla korjailee jo jonkinverran autoa. Vakuutus kuntoon missä hyvät sijaisauto ym hinaukset.
Nyt ”omana” autona toiminut passat-18 2.0tdi.

Premium työsuhdeauton pitäminen rankaisee kyllä nettopalkkaa aika pahasti, yhdellä kaverillanikin on reilun 5 k€ kuukausipalkka ja 75 k€ arvoinen E Mersu työsuhdeautona, niin nettopalkka ei kuulemma ole kummoinen.
Hän ei tosin aja työajoja kuin max. pari tuhatta vuoteen, niin autosta saa laskennallisesti vähän paremman hyödyn.

Töiden kautta tunnen sitten pari myyntimiestä, jotka edustavat saksalaisia päämiehiä ja ravaavat siellä suunnalla melko usein.
Molemmat ostavat vuoden max. kahden välein "Jahreswagenin" Audin, Mersun tai Bemarin merkkiliikkeestä Saksasta ja ajavat sillä sen vuoden tai kaksi, joka tarkoittaa heidän tapauksessaan 75-150 tkm ajoja, nostavat kilometrikorvauksia noista ajoista.
Auton myynnin ja uuden hankinnan jälkeen jää kuulemma joitain tonneja omaan taskuunkin, kun laskee nostetut kilometrikorvaukset ja miinustaa siitä juoksevat kulut ja auton maltillisen arvonaleneman.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.

Osta takuullinen auto, jos koneen tai laatikon pamahtaminen pelottaa.
Omassa tapauksessani vaihdan vain autoa, jos jotain hajoaa.

Ajopäiväkirjaa pidän nytkin kolmesta firmani omistuksessa olevasta autosta, eikä se ole paha homma, vaikka hoidan homman nyt ihan analogisesti kynällä ja vihkolla.
Miksi pitäisi olla erillinen tili bensarahoille?

Ostamalla helposti hävitettävän auton, saat varmuutta ja vakautta, mutta sen ei tarvitse maksaa.

Olet tehnyt tästä asiasta päässäsi liian ison peikon, etkä osaa nyt ajatella laatikon ulkopuolelta.
 
Osta takuullinen auto, jos koneen tai laatikon pamahtaminen pelottaa.
Omassa tapauksessani vaihdan vain autoa, jos jotain hajoaa.

Ajopäiväkirjaa pidän nytkin kolmesta firmani omistuksessa olevasta autosta, eikä se ole paha homma, vaikka hoidan homman nyt ihan analogisesti kynällä ja vihkolla.
Miksi pitäisi olla erillinen tili bensarahoille?

Ostamalla helposti hävitettävän auton, saat varmuutta ja vakautta, mutta sen ei tarvitse maksaa.

Olet tehnyt tästä asiasta päässäsi liian ison peikon, etkä osaa nyt ajatella laatikon ulkopuolelta.
Jos vain jokainen meistä tekee omat päätöksensä. Jos en olisi Teslaa ehtinyt myydä niin tottakai keräisin korvaukset... Ehdin myydä joten voi voi... Nyt mennään tällä.
 
Mitäs teette jos se aski tai kone pamahtaa? Aika monta tonttua menee. Ja jaksatteko pitää sitä prkl ajopäiväkirjaa ja täytellä joka sitä tätä ja tuota, pitää erillistä tiliä bensarahoille jne? Tällä hetkellä tosiaan kaipaan varmuutta ja vakautta vaikka maksaakin. Tosiaan kun tilanteet vakiintuvat, aletaan miettimään sitten seuraavaa autoa miettiessä uudestaan.
Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.
Erillinen tili löytyy, ja täyttelen excel taulukkoa kaikista menoista niin tiedän tasan tarkkaan menot-tulot tilanteen.
 
Ajopäiväkirjan pitoa voi myös helpottaa erilaisten appien avulla. Tällä hetkellä driversnote joka rekisteröi jokaisen ajon automaattisesti, sit vaan kirjoittamaan ajon tarkoitus sovellukseen. Kerran kuussa lähetän raportin eteenpäin ja km-korvaukset tulee tilille.
Erillinen tili löytyy, ja täyttelen excel taulukkoa kaikista menoista niin tiedän tasan tarkkaan menot-tulot tilanteen.
Juu on tiedossa, pari duunikaveria käyttää moisia. Kuten sanottua niin pitää ehdottomasti katsoa kun olen vakiinnuttanut paikan uudessa duunipaikassa ja saanut tilanteet tasaantumaan niin henk.koht. jutuissa kuin toivottavasti maailmantalous on paremmassa tilanteessa.

Nytkin tuli jo ihan kiitettävä summa km-korvauksia tuoreimpaan laskuun. Itseasiassa kun rupesin juuri matkalaskua äsken tehdessä miettimään että en usko että edes saisin autoa ostettua kun en ole ollut tarpeeksi pitkään nykyisissä hommissa.
 
Voitko avata tätä kysymystä?
Kenen kuvitelmista nyt puhut?

Yleensä palkka nousee, kun autoedusta luopuu, jos on sovittu autoetu palkan päälle.
60 000 vuotuisella työkilometrillä maksaa vaikka uuden Teslan tai muun max. 70 k€ auton lyhennyksiä ja energiakuluja ( oli se sitten sähköä tai ajovettä ).

Kun keskustelua seuraa, niin huomaa että tietämys autoista on heikkoa ja silloin on turha tehdä mitään konkteettisia ehdotuksia mistään, kun tietämys on nolla.
 
Kun keskustelua seuraa, niin huomaa että tietämys autoista on heikkoa ja silloin on turha tehdä mitään konkteettisia ehdotuksia mistään, kun tietämys on nolla.

Puhutko nyt omasta tietämyksestäsi vai mistä?

Uskoisin että minulla on keskimääräistä ihmistä enemmän kokemusta eri autojen omistamisesta, huoltamisesta ja kustannuksista.
 
Juu ketä @rarehanu mahtaa tarkoittaa? Pientä inttämistä ja väkisin tyrkyttämistä lukuunottamatta keskustelu on ollut mielestäni varsin tietävää. Ja mitä omaan tietämykseen tulee niin autoni kyllä tunnen varsin hyvin entisenä mekaanikkona mutta ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta.
 
Mitä eestiä, en ymmärrä " ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta ", jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
 
jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Minä ainakin olen mieluummin omassa kielenkäytössäni mekaanikko kuin asentaja. Henkilöautojen merkkiliikkeissä sitten nämä varaosien asentajat.

Vähän turhan henkilöönkäypää jankkausta tuo sun juttelu.
 
Asiaton käytös- toistuvat henkilökohtaisuudet keskustelussa
Kaikki ei alunperin Suomalauiset varmaan kokee näin, joten älä jankkaa, jos se siltä tuntuu.
 
Mitä eestiä, en ymmärrä " ns "normaalit järkevät autot" eivät ole niin tuttuja viimeisen 10-15v ajalta ", jos kuvittelet olevasi "mekaanikko" , vaikka kukaan alalla oleva ei sillä termillä itseään kutsu, niin sanastosi ja tietämyksesi perustuu selvästi muuhun kuin koulutukseen alalta.
Omalta osalta loppuu OT tähän viestiin.

Raskaan kaluston puolella leikkinyt ja VAG, Subaru ja Saab merkkihuolloissa tuli silloin pari uraa sitten autoja varusteltua ja fiksailtua ja siviilissä sitten noita harrasteita eli olen sitten kai mekaanikon sijaan asentaja kuten @baggio sanoi :D.

Ja "normaalit järkevät autot"=ei erikois/teho/harvinaisemmat mallit tai klassikot. Taisin omistaa auton joka ei ollut tehomalli viimeksi 2011 ja sekin olosuhteiden pakosta kun Focus ST palas liikkeeseen. Ei ole oikein enää hajua mikä varuste on nykyään perusvaruste, mikä moottori/aski on ongelmallinen siinä ei tehomallissa (eli ei otettu koneesta kaikkea mitä saa irti), mikä on malli on mukava, mikä hiljainen, missä on sitä ja tätä.
 
Eli mielestäsi on yhtä todennäköistä jäädä matkanvarteen uudella kuin vanhalla autolla?


Eli tällä otannalla ketään muukaan ei voi jäädä tien päälle?

En tiedä oletko tosissasi, mutta väitän että ns "golden age" oli ja meni tuossa 90-luvun tietämillä. Nykyautot on huomattavasti vikaherkempiä ja tuolta 10-15v takaa voi hyvinkin saada paljon luotettavamman auton (varsinkin suhteessa hankintahintaan, pääomakuluihin ja huoltokustannuksiin) kuin kaupasta ulos ajamalla.

Usko pois, ihan riittävästi ollut sekä uusia että vanhoja autoja.
 
En tiedä oletko tosissasi, mutta väitän että ns "golden age" oli ja meni tuossa 90-luvun tietämillä. Nykyautot on huomattavasti vikaherkempiä ja tuolta 10-15v takaa voi hyvinkin saada paljon luotettavamman auton (varsinkin suhteessa hankintahintaan, pääomakuluihin ja huoltokustannuksiin) kuin kaupasta ulos ajamalla.

Usko pois, ihan riittävästi ollut sekä uusia että vanhoja autoja.
Jos nyt puhutaan 10-15 vuoden ikäisistä autoista, niin sieltä voi saada luotettavan pelin, mutta todennäköisemmin sellaisen löytää uudemmasta autosta. Hankintahintaa on turha alkaa vertailemaan, sillä se ei voi olla yllätys, että vanhan auton saa halvemmalla.
 
Toisen lapsen myötä tarvetta isommalle autolle, nykyiseen 2008 Lineaan ei mahdu tuplakärry kontista sisään.
Alustavina kriteereinä: "uudehko" (2019 tai uudempi), ladattava hybridi 50+km range, farmari. Hintahaarukka 25-35k, mieluusti lähempänä ala-, kuin ylärajaa.
Tänään kävin koeajamassa Octavian, Passatin ja Leon Sportstourerin, kaikki 21 vuosimallia, hintahaarukka oli 32-37k. Kaikki ilmeisesti samasta alustasta, isompia eroja en huomannut muuta kuin ulkonäössä ja varustelussa. Passat oli reilusti suurin, Leonissa harmitti pienehkö kontti. Pohja oli jotenkin korotettu.
Ajo pääasiassa kaupunkiajoa. Jonkin verran pidempää matkaa mökille, kesällä erityisesti. Tavoitteena olisi päästä kaupunkiajot sähköllä.

Sattui silmään tuo MQB alustan ongelmat -ketju. Onko ymmärrystä miten ongelmallisia uudemmat alustan autot on?
Mitä muita vastaavanlaisia malleja kannattaisi silmäillä? Nettiautohaun perusteella valikoima aika rajallista näiden lisäksi. Kia Ceed muuten vaikuttaisi varteenotettavalta, mutta ilmeisesti se pitää talvella aina bensamoottorin käynnissä lämmityksen vuoksi.
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Ikinä ei ole toki hyvä aika ostaa autoa, mutta näkyykö jonkun kristallipallossa että nyt olisi erityisen huono hetki?
 
Plugareissa on kaikissa ongelmia merkistä huolimatta, MQB alustassa ei rakenteena sen enempää kuin missään muussakaan.
Jos vertailet noita keskenään niin en miettisi kahta kertaa vaan ostaisin Passatin, onhan se nyt ihan eri laite kuin Leon ja Octavia ja pelkästään positiivisessa mielessä. Tilavampi, hiljaisempi, paremman näköinen (subjektiivista) ja kuitenkin VW, joka ei niin pode piensäästäjän mainetta.
 
Jos huhtikuussa saa inhimillisen sähkösopimuksen, niin auton päivitys voisi olla ajankohtaista tänä vuonna.
Vanha Volvo C30 jäänee kakkosautoksi, mutta vaimon sitäkin vanhempi Mazda 3 saa luvan lähteä kiertoon.

Alustavasti mielessä Corollan hybridifarkut. Onko tämän vuoden uudessa mallissa jotain olennaista eroa vanhempaan malliin verrattuna? Periaatteessa mieltä kutkuttaisi 2019 kahden litran malli hyvällä varustetasolla, mutta jos uusi irtoaa hyvällä rahoituksella, niin sellaistakin voisi harkita.

Yaris hybridiä voisi myös harkita, jos sen tilat soveltuvat suunnitteilla olevaan perheenlisäykseen. Se olisi ainakin todella taloudellinen "järkivalinta".

Budjettina lähtökohtaisesti 20-30k€, mutta hyvällä rahoituksella voisi harkita venymistä 40k€ jos tulee fiksu täyssähkö vastaan.

Jokerina sähkö-Konasta tulee uusi malli syksyllä, jota voisi myös harkita jos hinta on maltillinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa videossa on uusimman Corollan testi (kieli on joku muu kuin englanti) vs pre facelift vs Auris. Taulukot suorituskyvystä ja melusta alkavat jostain 17min kohdalta.
 
Tuossa videossa on uusimman Corollan testi (kieli on joku muu kuin englanti) vs pre facelift vs Auris. Taulukot suorituskyvystä ja melusta alkavat jostain 17min kohdalta.

Slovakiaa setä haasteli. Hluk pri akceleracii tarkoittaa melua kiihdytyksen aikana. Siinä Corolla on Aurista etevämpi, ja 2023 Corolla vielä parempi.

Minusta tuo ei kuitenkaan ole läheskään niin oleellinen asia kuin melu karkealla asvaltilla maantiellä ja motarilla. Äänekästä täyskaasukiihdytystä joutuu meinaan kuuntelemaan vain 5-15 sekuntia, kun taas matka-ajon melua on kärsittävä useitakin tunteja kerrallaan.

Maantiemelussa 2019 Corolla TS 2.0 hybrid 17" oli koeajossani ärsyttävän paljon äänekkäämpi kuin oma 2016 Auris TS hybrid 16". Rengaseron lisäksi minulla on Finikor-äänieristys, mutta tuntumaksi jäi, että melussa olisi tullut takapakkia. Uusimmasta 2023 Corollasta en osaa sanoa.
 
Plugareissa on kaikissa ongelmia merkistä huolimatta, MQB alustassa ei rakenteena sen enempää kuin missään muussakaan.
Jos vertailet noita keskenään niin en miettisi kahta kertaa vaan ostaisin Passatin, onhan se nyt ihan eri laite kuin Leon ja Octavia ja pelkästään positiivisessa mielessä. Tilavampi, hiljaisempi, paremman näköinen (subjektiivista) ja kuitenkin VW, joka ei niin pode piensäästäjän mainetta.
Olisitko voinut avata plugarien yleisimpiä ongelmia? En ole ikinä yhtään uudempaa autoa omistanut; minkälaisiin juokseviin kuluihin kannattaa varautua huollon vakuutuksen ja verojen osalta?
 
Alustavasti mielessä Corollan hybridifarkut. Onko tämän vuoden uudessa mallissa jotain olennaista eroa vanhempaan malliin verrattuna? Periaatteessa mieltä kutkuttaisi 2019 kahden litran malli hyvällä varustetasolla, mutta jos uusi irtoaa hyvällä rahoituksella, niin sellaistakin voisi harkita.
.

Corolla oli itselläkin mielessä siihen asti kunnes kävin koeajamassa. Kaikki muu oli ihan ok, mutta se sisämelu ei. Nyt harkinnassa RAV4, vähän joutus laittaa lisää rahaa, kulutus himpun verran suurempaa, mutta kokonaisuus tuntu paremmalta..
 
Corolla oli itselläkin mielessä siihen asti kunnes kävin koeajamassa. Kaikki muu oli ihan ok, mutta se sisämelu ei. Nyt harkinnassa RAV4, vähän joutus laittaa lisää rahaa, kulutus himpun verran suurempaa, mutta kokonaisuus tuntu paremmalta..
MIelenkiinnosta, mihin vertasit? Itsellä on kokemusta isommista ja pienemmistä autoista mutta pääasiassa pienemmät tehomallit tai erikoismallit ovat olleet se oma juttu joten sisämelu ei ole ollut asia mitä olisi huomioinut. Oma parin päivän parinsadan km:n kokemus 2022 Corolla hatchbackistä 2.0 koneella on sekava. Semi ok asfaltilla 100kmh vauhdeissa oikein mukava ja kohtuu hiljainen... toisaalta kun osut huonolle asfaltille niin stereoita saa kyllä vetää kovemmalle jos haluat peittää rengasmelun. Omalla hyvin ennakkoluuloisin mielikuvin varustellulla koeajolla tuo Corolla yllätti juurikin ettei ollut niin meluisa kuin oletin ja 2.0 koneella ei myöskään ollut se hitain auto liikenteessä. Omalta kohdalta jo nyt hiukan myöhäistä muutella valintoja kun firma osti jo auton ja se seisoo parkkiksella mutta mieluusti kuulen mielipiteitä.

Tähän mennessä isoin ongelma Corollassa on ollut epämääräinen ajettavuus. Juu tiedän että MX-5 NA on "legenda" ja toisten mielestä LEGENDA (itse en uskonut että olisi niin mahtava kuin se oikeasti onkaan, vihje, älkää käykö koeajamassa moista jos ette halua olla pilattuja niin vaihteiston kuin ajettavuuden osalta) ajettavuuden suhteen mutta kertonee jotain että koen että olen todennäköisesti huomattavasti paremmassa turvassa MX:llä ajaessa kuin Corollassa. MX:ää ajaessa olen kuski, en matkustaja ja tunnen kaiken mitä auto tekee vs Corolla josta ei tiedä mitä pirua se tekee seuraavalla kerralla kun ajat samaan mutkaan täysin samalla tavalla kuin viimeksi. Tiedän että Corollassa selviää hengissä ja MX:ssä todnäk et mutta oma fiilis tähän mennessä on että todennäköisyys suistua tieltä liukkailla tai muuten on HUOMATTAVASTI isompi Corollalla. Corollan ratissa saa miettiä ja epäröidä vs MX:n ratissa 100kmh vauhdeissa tasakaasulla irtoava perä on pelottava mutta täysin hallittava asia ja "normaalia". Kertonee tarpeeksi erosta jos toinen on 30v+ modernimpi ja omaa kaikki avut ja silti auto aliohjaa ja yliohjaa epäloogisesti ihan normi tilanteissa, luistonesto on ainakin Teslaan tai muihin parin vuotta vanhoihin polttiksiin verrattuna täyttä paskaa ja monta muuta pientä juttua jotka herättävät epävarmuutta koskien kuskin kykyä pitää auto tiellä ja liikkumassa.
 
Tiedän että Corollassa selviää hengissä ja MX:ssä todnäk et mutta oma fiilis tähän mennessä on että todennäköisyys suistua tieltä liukkailla tai muuten on HUOMATTAVASTI isompi Corollalla. Corollan ratissa saa miettiä ja epäröidä vs MX:n ratissa 100kmh vauhdeissa tasakaasulla irtoava perä on pelottava mutta täysin hallittava asia ja "normaalia". Kertonee tarpeeksi erosta jos toinen on 30v+ modernimpi ja omaa kaikki avut ja silti auto aliohjaa ja yliohjaa epäloogisesti ihan normi tilanteissa, luistonesto on ainakin Teslaan tai muihin parin vuotta vanhoihin polttiksiin verrattuna täyttä paskaa ja monta muuta pientä juttua jotka herättävät epävarmuutta koskien kuskin kykyä pitää auto tiellä ja liikkumassa.
Tottuuhan tuohonkin varmaan, että kuljettaja ei olekaan enää kuljettaja, vaan esittää tunnottomilla ohjaksilla pyyntöjä ja auto sitten tekee niiden pohjalta "jotain" joka voi olla loogista tai useasti ei. Tällä hetkellä tuo ei kuitenkaan tunnu kymmenien tuhansien eurojen arvoiselta.

Yhtä aika vanhaakin autoa mitä ajan, on ajettava talvella ESP pois kytkettynä, jolloin se menee ihan mukavasti kuljettajan toivomalla tavalla, eikä jarruttele epäloogisesti kaikkia vauhteja pois ja jätä toteuttamatta kuljettajan toivomaa ajolinjaa. Onneksi sen saa kytkettyä pois.
 
Tottuuhan tuohonkin varmaan, että kuljettaja ei olekaan enää kuljettaja, vaan esittää tunnottomilla ohjaksilla pyyntöjä ja auto sitten tekee niiden pohjalta "jotain" joka voi olla loogista tai useasti ei. Tällä hetkellä tuo ei kuitenkaan tunnu kymmenien tuhansien eurojen arvoiselta.

Yhtä aika vanhaakin autoa mitä ajan, on ajettava talvella ESP pois kytkettynä, jolloin se menee ihan mukavasti kuljettajan toivomalla tavalla, eikä jarruttele epäloogisesti kaikkia vauhteja pois ja ohjaudu pois kuljettajan toivomalta ajolinjalta. Onneksi sen saa kytkettyä pois.
Jos vakuutusyhtiöllä ei olisi jotain sanottavaa niin ajaisin 99% ajasta sport/race modessa TC ja ESC suurilta osin poissa (ollut aina optio nykyistä Corollaa lukuunottamatta), tai kaikki pois kytkettynä. Tuo oli oikeastaan yksi isoimmista syistä miksi palasin 90-luvun autoon. Sain ruiskutuksella olevan semi "modernin" moottorin, edes perus "mukavuudet" vs 60-70-luvun klassikot ja kuski ohjaa autoa vs toisin kuin nyt esim Corollassa. Tärkeintä että tämä kaikki ilman että kukaan vinkuu että perseilit jos perä irtoaa tai renkaat lukkiutuvat millisekunniksi. ABS:t otan ilomielin, adaptiivisen vakkarin otan ilomielin mutta ESP on hyvin autokohtainen ja toteutustavasta riippuvainen. Joissain parempi, joissain puhdasta paskaa joka lyö jarrut pohjaan heti kun toisella puolen mannerta näkyy vesipisara. Onneksi tuo Corolla on edes etäisesti järkevä tuon suhteen.
 
Corolla oli itselläkin mielessä siihen asti kunnes kävin koeajamassa. Kaikki muu oli ihan ok, mutta se sisämelu ei. Nyt harkinnassa RAV4, vähän joutus laittaa lisää rahaa, kulutus himpun verran suurempaa, mutta kokonaisuus tuntu paremmalta..
Itse painin syksyllä saman dilemman kanssa, corolla oli mielessä mutta rengasmelu oli kamala. Kävin kokeilemassa rav4, oli parempi. Plugarin hinta oli kuitenkin suhteellisen korkea ja tavan hybridissä kulutus reippaasti korkeampi.
Ongelma ratkesi kun kävin koeajamassa c-hr:n..
Corolla ei sitten enään ollutkaan yhtään niin kamala melu/ viimeistelytasoltaan
 
Miten tuolla Corollan kontilla pärjää? Miten vertautuu esim. Octaviaan tai Passattiin?
Itsellä sinne mahtuu pienet rattaat, koppa näihin, työsaappaat ja tilaa jää 1-2 prisman kauppakassille.. Eli ei mitkään kovin kummoiset tilat, mutta pärjää

E: vilkaisin tilat netistä, octavia 610L, corolla 596L ja passat 650L
 
Miten tuolla Corollan kontilla pärjää? Miten vertautuu esim. Octaviaan tai Passattiin?
Ei se ainakaan oman vilkuilun perusteella kummoinen ollut farkussakaan vs kilpailijat. Hatchbackissä on vielä pienempi johtuen osittain hukkaan heitetystä tilasta lattian välipohjan alla (siellä tila paikkaussarjalle, ensiapulaukulle mutta pääosin tyhjää tilaa johon ei mahdu mitään käyttökelpoista) sekä 2.0 koneen kanssa akusto on isompi joten kontti on varsin matala. Itsellä menee pari reppua (työkalut+henk.koht. reppu) ja pari ruokakassia ja sen jälkeen joutuukin jo ottamaan hattuhyllyä irti. Eli perus MK8 Fiesta on tilavampi aka Octavia tai Passat ovat HUOMATTAVASTI tilavampia.
 
Juu tällainen fiilis on itsellänikin myös. Vaikeaa tämä auton osto. Toyota liian pieni, Vagia ei kannata ostaa, Korealaiset yleisesti paskoja ajettavia ym. Kai se on vaan pakko laittaa rahaa kiinni.
 
Itse painin syksyllä saman dilemman kanssa, corolla oli mielessä mutta rengasmelu oli kamala. Kävin kokeilemassa rav4, oli parempi. Plugarin hinta oli kuitenkin suhteellisen korkea ja tavan hybridissä kulutus reippaasti korkeampi.
Ongelma ratkesi kun kävin koeajamassa c-hr:n..
Corolla ei sitten enään ollutkaan yhtään niin kamala melu/ viimeistelytasoltaan
Mitä tarkoitat ”kulutus reippaasti korkeampi”?
Tässä on RAV4 tavallisen hybridin kulutus 27 000 km jälkeen, kun vein auton vaihtoon plugariin ja 5,3 L/100 km oli koko matkan kumulatiivinen. Toki plugarin lukema on nyt 0,9 L/100 km, mutta se kyllä kuluttaa lataamatta lähemmäs 6 L/100 km lukemia. Mutta esim Corollaan verraten tuollainen 5,3 L ei ihan reippaasti korkeampi ole. Ajoprofiilit tietysti ratkaisee noita kulutuksia itse kullakin. Mutta näin on päästy ja tuossa on koko auton historia näkyvillä nollaamatta.
 

Liitteet

  • 0206B592-B892-48F1-B76C-8B0442C768B8.png
    0206B592-B892-48F1-B76C-8B0442C768B8.png
    612 KB · Luettu: 67
Juu tällainen fiilis on itsellänikin myös. Vaikeaa tämä auton osto. Toyota liian pieni, Vagia ei kannata ostaa, Korealaiset yleisesti paskoja ajettavia ym. Kai se on vaan pakko laittaa rahaa kiinni.
Voin rehellisesti sanoa että oli oikeasti semi hankala tilanne miettiä pomon kanssa mikä auto ostaa. Itse olisin napsinut Focuksen mutta pomolla oli jostain syystä yllättävän isot ennakkoluulot merkkiä kohtaan eikä pitkällä takuulla (5v rajoitettu vs Toyotan 2v) ja omilla ja duunikaverin hyvillä kokemuksilla ei ollut väliä). Itsellä on nyt firman ainoa bensa-auto ja sekin siitä syystä ettei kukaan tiedä tällä hetkellä mikä on halvin, kallein, mikä menttää arvonsa tai pitää arvonsa jne joten oli vain pääasia saada auto joka kulkee ja hinta ei riko budjettia totaalisesti. Voi olla joko firman kallein tai halvin auto... Jos nyt olisi pakko hankkia omalla rahalla käyttistä niin ei saatana.

Josta tulikin mieleen, onko kovia Ford vastaisia fiiliksiä? Käy ihmeessä kokeilemassa ainakin Focus ja Puma. Puma on isompi kun moni tajuaa (kontti esim litroissa isompi kuin Focuksen) ja Focus on oikeasti hyvä auto joka taipuu niin matkaan kuin kaupunkiin. Isoimpina bonuksina tilat, ajettavuus ja yleinen kokonaisfiilis vs hinta/kilpailijat (ja tosiaan se takuukin on rajoitetuna 5v joten ei paskin). Miinuksina on että pitää tietää minkä moottorin ja askin ottaa ja pitää osata laskea mikä varustelu on se järkevin omaan käyttöön ja budjettiin ilman että sukeltaa arvossa (eli esim Titanium custom varusteilla voi olla idioottimainen valinta koska se kallein Vignale omaa suurimman osan varusteista ja omaa "erikoismallin" statuksen ja monesti pienemmän arvonaleneman).
 
Voin rehellisesti sanoa että oli oikeasti semi hankala tilanne miettiä pomon kanssa mikä auto ostaa. Itse olisin napsinut Focuksen mutta pomolla oli jostain syystä yllättävän isot ennakkoluulot merkkiä kohtaan eikä pitkällä takuulla (5v rajoitettu vs Toyotan 2v) ja omilla ja duunikaverin hyvillä kokemuksilla ei ollut väliä). Itsellä on nyt firman ainoa bensa-auto ja sekin siitä syystä ettei kukaan tiedä tällä hetkellä mikä on halvin, kallein, mikä menttää arvonsa tai pitää arvonsa jne joten oli vain pääasia saada auto joka kulkee ja hinta ei riko budjettia totaalisesti. Voi olla joko firman kallein tai halvin auto... Jos nyt olisi pakko hankkia omalla rahalla käyttistä niin ei saatana.

Josta tulikin mieleen, onko kovia Ford vastaisia fiiliksiä? Käy ihmeessä kokeilemassa ainakin Focus ja Puma. Puma on isompi kun moni tajuaa (kontti esim litroissa isompi kuin Focuksen) ja Focus on oikeasti hyvä auto joka taipuu niin matkaan kuin kaupunkiin. Isoimpina bonuksina tilat, ajettavuus ja yleinen kokonaisfiilis vs hinta/kilpailijat (ja tosiaan se takuukin on rajoitetuna 5v joten ei paskin). Miinuksina on että pitää tietää minkä moottorin ja askin ottaa ja pitää osata laskea mikä varustelu on se järkevin omaan käyttöön ja budjettiin ilman että sukeltaa arvossa (eli esim Titanium custom varusteilla voi olla idioottimainen valinta koska se kallein Vignale omaa suurimman osan varusteista ja omaa "erikoismallin" statuksen ja monesti pienemmän arvonaleneman).
Voisihan se olla. Ihan asiallisen näköinen. Mitäs noista moottoreista olisi hyvä tietä? Automaatti pitäisi olla.
 
Voisihan se olla. Ihan asiallisen näköinen. Mitäs noista moottoreista olisi hyvä tietä? Automaatti pitäisi olla.
1.0 on ihan pätevä moottori mutta Focuksen kokoluokassa juuri ja juuri riittävä ja mielestäni liialla rasituksella. 1.5 150hp oli ihan menettelevä mutta kaksoiskytkimiin, manuaaleihin ja sähköön tottuneena tuo 8lovisen reagointi tuntui hitaalta mutta oli normi ajoon ihan riittävä. 182hp versio olisi itselle se juttu. Tuo 1.5 3sylinterinen on siis sama moottori mikä löytyy Fiesta ST:stä 200hp versiona ja siitä otetaan softalla turvallisesti huomattavasti enemmänkin (230-260hp/370nm vakio sisuksilla ST:issä) eli ei ongelmaa sen suhteen. Isoin ongelma automaatin ja ei tehomallin kanssa on sylinterinlepuutus (ei saa deaktivoitua yhdestä napista ilman että aski pitää kierrokset samantien korkealla). Kaikkeen tottuu mutta itsellä Fiesta oli aina sport modessa eli lepuutus oli deaktivoitu mutta tuon Focuksen koeajon perusteella 2sylinterillä käynnin tunsi hitaassa ajossa liikaa omaan makuun enkä pidä noista lepuutuksista muutenkaan. Uusista dieseleistä ei yleisesti ole kokemusta liikaa mutta itsellä ja kaikilla tutuilla tuo 2.0 diesel on toiminut oikein mainiosti (faijalla pari sataa tkm parilla eri Mondeolla ja duunikaverilla ajossa 500tkm mittarissa oleva Mondeo). Ja itsellä oli vielä tosiaan tehtaan kutiteltu versio lisäkutiteltuna viriboxilla ST:ssä joten kestää tehoa ja vääntöä ihan hyvin. Pienemmistä oma otanta on pientä aka 1auto mutta ei tuo kaverin 1.5 diesel ole pamahtanut vaikka kerännyt kilsoja, ollut hyvän tovin softattuna ja saa kenkää niin perkeleesti (tosin Fiestassa joten koppa mitä vetää on kevyempi mutta softaaja ainakin sanoi että ihan asiallinen kone hänen kokemuksensa perusteella).

Jos esim vertaa nyt Corollaan niin isoimpina eroina on että Focuksessa on omilla spekseillä huomattavasti parempi laatuvaikutelma, nappien, näyttöjen yms loogisempi toiminta, hiukan hiljaisempi, paljon parempi ajaa, paremmat hifit, perinteinen aski vs CVT (CVT:n luotettavuus kilsojen karttuessa luotettavuus?), tilat, laaja skaala varusteluissa (mutta suurimmassa osassa vai ihan kaikissa esim adaptiivinen vakkari, lämmitettävä tuulilasi jne vs Corolla jossa parkkitutkat ovat asia vain kalleimmalla varustelulla). Miinuksena sitten nuo aiemmin mainitut plus arvon alenema joka on jyrkempi kuin Toyotalla (ST ja Vignale eivät sukella niin pahasti), mielikuvat ja maine ja tietyt typerät pienet asiat jotka pitää vain kokeilla ärsyttävätkö vai eivätkö.
 
Mitä tarkoitat ”kulutus reippaasti korkeampi”?
Tässä on RAV4 tavallisen hybridin kulutus 27 000 km jälkeen, kun vein auton vaihtoon plugariin ja 5,3 L/100 km oli koko matkan kumulatiivinen. Toki plugarin lukema on nyt 0,9 L/100 km, mutta se kyllä kuluttaa lataamatta lähemmäs 6 L/100 km lukemia. Mutta esim Corollaan verraten tuollainen 5,3 L ei ihan reippaasti korkeampi ole. Ajoprofiilit tietysti ratkaisee noita kulutuksia itse kullakin. Mutta näin on päästy ja tuossa on koko auton historia näkyvillä nollaamatta.
Nojuu, "huomattavasti" ehkä väärä sanavalinta. Mutta identtisellä koeajolla kun kävin ja auton omalla ajotietokoneella mittasin, oli rav4 6l/100km ja corolla 5,1l oma ajo pitkälti moottoritiellä pitkää siivua niin kulutus ja hintaero ratkaisivat. Jos ei olisi pakko sniiduilla matkakuluissa niin valitsisin ravin.

En tiedä kuinka vaikuttaa, mutta koeajoauto oli neliveto?
 
Nojuu, "huomattavasti" ehkä väärä sanavalinta. Mutta identtisellä koeajolla kun kävin ja auton omalla ajotietokoneella mittasin, oli rav4 6l/100km ja corolla 5,1l oma ajo pitkälti moottoritiellä pitkää siivua niin kulutus ja hintaero ratkaisivat. Jos ei olisi pakko sniiduilla matkakuluissa niin valitsisin ravin.

En tiedä kuinka vaikuttaa, mutta koeajoauto oli neliveto?
Joo mulla on ollut pelkästään 4-veto autoja vuodesta 95 lähtien. AWD saattaa vaikuttaa ehkä 1-2 dl kulutkseen RAV4 hybridillä, Eli tuo 2,5 L hybridi moottori on varsin taloudellinen omasta mielestä. Ja sillä on aika vähän tekemistä sen vetotavan suhteen ns normaalin kovan vaihteiston kanssa. Edellinen 2,5 L hybridi malli, eli ennen 2019, kulutti 6,3 L100 km ja se oli myös kesä/talvi lukema n 34 000 km ajon jälkeen. Erinomainen parannus vuosimallissa ja kun tehot ja ajamisen taso vielä nousi samalla.
 
Tähän mennessä isoin ongelma Corollassa on ollut epämääräinen ajettavuus.
Se muutama sata kilometirä mitä on tullut farmari korollalla ajettua, niin ajettavuus on ehkä hieman tunnoton, mutta tämähän on ollut näiden ominaisuus jo vuosikymmeniä.
Nykyisinhän noissa on "kaistallapitoavustin" jonka päätarkoitus on tuntuu olevan ajaa keskiviivan tuntumassa ja meno on myös "hieman" seilaavaa tuo päällä. Onneksi tuon saa pois päältä.
 
Se muutama sata kilometirä mitä on tullut farmari korollalla ajettua, niin ajettavuus on ehkä hieman tunnoton, mutta tämähän on ollut näiden ominaisuus jo vuosikymmeniä.
Nykyisinhän noissa on "kaistallapitoavustin" jonka päätarkoitus on tuntuu olevan ajaa keskiviivan tuntumassa ja meno on myös "hieman" seilaavaa tuo päällä. Onneksi tuon saa pois päältä.
Ei tuo suoraan meno ole ongelma. Ongelma syntyy ääritilanteissa pidon rajalla mennessä. Et tiedä yliohjaako, aliohjaako ja vuorotellen molempia. Esim moottorijarru sai perän irtoamaan peilijäisessä mutkassa alamäessä ja kun esp otti kiinni ja vastaohjasin niin aliohjattiin.
 
Jos esim vertaa nyt Corollaan niin isoimpina eroina on että Focuksessa on omilla spekseillä huomattavasti parempi laatuvaikutelma, nappien, näyttöjen yms loogisempi toiminta, hiukan hiljaisempi, paljon parempi ajaa, paremmat hifit, perinteinen aski vs CVT (CVT:n luotettavuus kilsojen karttuessa luotettavuus?), tilat, laaja skaala varusteluissa (mutta suurimmassa osassa vai ihan kaikissa esim adaptiivinen vakkari, lämmitettävä tuulilasi jne vs Corolla jossa parkkitutkat ovat asia vain kalleimmalla varustelulla). Miinuksena sitten nuo aiemmin mainitut plus arvon alenema joka on jyrkempi kuin Toyotalla (ST ja Vignale eivät sukella niin pahasti), mielikuvat ja maine ja tietyt typerät pienet asiat jotka pitää vain kokeilla ärsyttävätkö vai eivätkö.

Toyotan eCvt on todistetusti umpiluotettava (noita on käytetty enemmäin tai vähemmän samanlaisina ekoista Priuksista lähtien). En oo kuullu koskaan että jollain olisi porsinu tuo, en vanhoissa enkä uudemmissa. Eihän noihin vaihdeta edes öljyjä koskaan(tosin silti suositellaan 150tkm väliä). Kyseessähän siis on erilainen systeemi kuin normaali CVT vaikka luonne on samanlainen. Ei siis ole mitään hihnoja ja sen semmoisia. Pikkuakku noissa on se suurin ongelma. Varsinkin vähän uudemmissa noita tuntuu menevän kuin leipää, eteenkin jos ne ovat tavaratilassa, kuten vaikkapa tuossa 2.0l Corollassa. Eihän se kallis ole uusia mutta vituttaahan se jos auto ei liiku.
 
Ei kiinnostais pätkääkään alkaa selvitellä uutta autoa tässä kohtaa, mutta 2012 Ford focus 1.6 ecoboost 182hv tais tulla tiensä päähän. Autosta tykkäsin paljon, ainoastaan maavara talvella auraamattomilla teillä oli vajaavainen.
Vaihtoehtoina pohtinu alle 1000-5000e 'järkiautoa' joka olis mahdollisimman huoleton tai sitte vähemmän järkevää suht uutta autoa 25 000e hintaluokassa osarilla/liisarina.
Peräkoukku ois oltava ja jarrullista vetokykyä 1000kg.
Kalliimpi vaihtoehto ei sais olla paskempi autona kun focus. Ajoa tulee +25tkm vuoteen.
Tarjontaa ja malleja aivan perkeleesti, ei tiiä ees mistä lähteä liikkeelle. Isompi maavara houkuttelis ja peräkonttikin sais olla farkku focuksen kokoluokkaa.
Onko palstalaisilla ehdotuksia.
Luotettavuus prioriteetti n.1.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäpäin Suomea lähdetään ensinnä asiaa katsomaan?
 
Jos tämä ykkösprio niin riskitön vaihtoehto olis varmaan joku aasialainen. 25k hintaluokassa vaikka joku Qashqai tai Xtrail. Huoleton 5k auto kuulostaa kyllä haasteelliselta ja jos pitää viel olla about 2012 Focuksen tasoa niin menee vielä vaikeemmaks. Toimiskohan Ooppeli tai Kia, jos ovat olleet hyvällä pidolla?
Nissan ja luotettavuus eivät yleensä esiinny samassa menopelissä. Jos löytyy sellainen menopeli, jossa sähköllä toimii vain valot ja välityksiä säädetään itse hammaspyöriä liikuttamalla, voi luottettavuuskin olla kohdallaan. Tietysti, jos otetaan verrokiksi keskiverto Volkswagen, ovat kaikki yksilöt laadun jättiläisiä ja huippuluotettavia.
 
Varmaan alkuperäinen postaaja arvostais mielipiteitä sitten paremmin soveltuvista malleista. Kaikki autothan on lähtökohtaisesti paskoja, mutta ei Nissan tai aasialaiset kauhean huonosti ole noissa luotettavuusjutuissa pärjänneet. Vastaavasti saksalaiset noissa pärjänneet aika huonosti. Mites joku Sportage tai ProCeed menis Whelibobin tarpeisiin?
 
Huutokaupat.com tuli loppuvuodesta ahkeraan selattua niin oli sielläkin muutama uudehko Qashqaikin josta vaihelaatikkoa vaihdettu sekä moottori lähes kokonaan mennyt rikki.
 
Vaihtoehtoina pohtinu alle 1000-5000e 'järkiautoa' joka olis mahdollisimman huoleton tai sitte vähemmän järkevää suht uutta autoa 25 000e hintaluokassa osarilla/liisarina.
Itse päädyin syksyllä tismalleen samoilla specseillä 8. koppaiseen Honda Civicciin (2007-2011). Jos ulkonäkö ei liikaa järkytä, niin tuon auton ongelmat koskevat lähinnä ilmastointia ja tavanomaista ruostumista. Itse moottoriksi kannattaa valita tuo ketjulla oleva 1.8 Vtec (K18A2), jonka pitäisi olla lähes pomminvarma ja kohtuullisen taloudellinen (omassa ajossa matka-ajo 5,5-6 L ja kaupunki ~7,5 L).

Omien kokemusten perusteella käytännöllinen kottero, jota on myös todella hauska ajaa. Manuaalilaatikon toiminta muistuttaa kiväärin pulttilukkoa ja toimii todella hienosti. Moitteita antaisin ainoastaan rengasmelusta, mutta tässä yksilössä onkin alla kiinalaiset nastarenkaat. Toivottavasti kesäksi vähän hiljenee.
 
Tais olla just tuon malliversion Civic jossain listauksessa missä oli luotettavimmat autot (jonkun tilaston mukaan). Missä maassa nuo on valmistettu?
 
Huutokaupat.com tuli loppuvuodesta ahkeraan selattua niin oli sielläkin muutama uudehko Qashqaikin josta vaihelaatikkoa vaihdettu sekä moottori lähes kokonaan mennyt rikki.

Suosittelen puolison vierestä tuskaa seuranneena välttämään kyseistä mallia CVT-kuravariaattorin takia. 116000 ajetusta, 2014/15 mallista nasahti loota ja sitä seurasi ~4000€ jumppa. Onneksi mamma oli ottanut jonkun ihmeen laajemman takuun auton hankkiessa, niin hänelle jäi parisataa maksettavaa. Auto lähti luonnollisesti välittömästi vaihtoon remontin jälkeen. Kaiken lisäksi aivan kammottava kiihtymään, varsinkin tuo 1.6 koneella oleva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 292
Viestejä
4 503 042
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom