Jos nyt jatketaan vanhempien autojen penkomista, niin entäpä manuaalivaihteinen 3C Passat 2.0 FSI -moottorilla? Esimerkiksi Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 FSI 110 kW 4MOTION 2008.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mites Vitara? Äänekäs, muovinen ja ajotietokoneen käyttöliittymä/grafiikat aika vanhahtava. Neliveto ja maavara pitäisi olla kuitenkin ihan kunnossa.
Vanhemmilla ollut 1.6 vapari ja facelift 1.0t. Vapari vei vähemmän polttoainetta ja oli aika vanhahtava tuntumaltaan. Turbo tuntuu modernimmalta ja siinä on enemmän ajoapuja mm. adaptiivinen vakkari. Kyllä noilla on ihan hauska ajaa lumipäällysteisellä hiekkatiellä ja facelift jopa ihan jämäkkä myös matka-ajossa.
Manuaaleja nelivetoja oli molemmat, muistikuvani mukaan boosterjetissä laatikon tuntuma/vaihteensiirto huomattavasti parempi. Välitykset on 5 vaihteisessa lootassa lyhyet, eli aika vaivatonta sillä on ajaa ja cruise pysyy päällä myös vaihdetta vaihtaessa.
Muovisuus ei itseäni niin haittaa ja ajamiseen suoranaisesti vaikuttavat hallintalaitteet on ihan kunnossa. Penkki oli vähän puuduttava ostua pidempää matkaa.
Eurooppalaisiin, Korealaisiin ja Toyotien hallintalaitteisiin tottuneena ihmettelen vain mitkä kesäpojat on suunnitelleet sen ajotietokoneen. Muutama kuva ja kritiikki spoilereissa. Toki Suzukin hintaluokassa voi jotain säästöä antaa anteeksi, mutta helpommin sen ymmärtäisi Swiftin kokoluokassa.
Ajotietokonetta selataan vääntämällä mittaritaulusta samanlaista tikkua 7, mistä nollattiin 90 luvulla trippimittari, trippi nollataan toisesta tikusta 6. Ei voi kovinkaan turvallisesti ajon aikana käyttää.
![]()
Vaihtoehtoja on paljon, mutta ne eivät ole kovinkaan hyödyllisiä. Miksi hetkellistäkulutusta ei voi näyttää lukemana, kuten VAG:eissa?
![]()
Tässä mennään vähän muistinvarassa, peittikö koko näytön vai infonäytön kun cruisenäyttö oli aktiivinen, jolloin infolle oli vähemmän tilaa. Jos liikennemerkkien tunnistus on päällä ja merkki havaitaan, se peittää näytöllä näkyneen sivun x määräksi aikaa tai matkaa. Tätä ei saanut mistään napista ennenaikaisesti pois eli infonäyttö oli muuten pääasiassa hyödytön.
![]()
Tuo on siis se 3. korimalli. Eka versio oli tietääkseni melko sitruuna. Mulla oli kakkoskoppainen bensa-farkku muutaman vuoden. Palveli hyvin, oli siinä pari vikaakin. Kaasunestejousituksen sylinteri meni kerran vaihtoon, mutta se ei vaikuttanut ajoon. Tyyppivika silti, kun niissä tulee yleensä vaan ne vuodet täyteen. Ajoon sen sijaan vaikutti yhden suihkusuuttimen vikaantuminen, jätti tielle. Sitä ennen oli aika nykivää kyytiä. Oli vissiin enemmän huonoa tuuria kuin tyyppivika. Sähköpuolen vikoihin voi vissiin laskea yhden parkkitutkan pimeneminen, mikä sitten pimensi koko systeemin. En vaivautunut vaihtamaan, saattoi olla useampikin kosahtanut, tai ainakin kosahtamassa. Ja siinä se viat sitten olivatkin, jos ei nyt ihan jotain polttimonvaihtoja laske mukaan.citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Oma kokemus kolmoskoppaisesta on positiivinen vajaan 100tkm ja 4v omistusajalta (2008 2.0Hdi sedan, automaatti, hyde):citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Hyvä on ollut. Alkuun huollettiin ns. joka vika ja merkkihuollossa ja rahaa paloi huolella. Nyt ollaan siirrytty vähän saattohoitoon ja ei tuosta kyllä sinänsä huonoa sanottavaa ole. Joka kerta kyllä ollut katsastuksessa jotain korjattavaa, mutta aina on selvinnyt satasella parilla. Pyöränlaakereita tuntuu vähän syövän.citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Ei, mutta onko kone samaa sarjaa/sukua kuin Mustangissa ja useissa muissa jenkkifordeissa? Luulisi nykymaailmassa näin - löytyiskö noista lisätietoa helpommin? Mustangissa ainakin tehot samaa luokkaa ja viritykset päälle. Ok, kone toisinpäin jne., mutta sisuskaluista nyt puhe.Kuulin huhua että Focus ST 2.0 ecoboostit 2013 -> olisi hazardeja jos mäntä murtuu vedätettäessä? Koitin netistä haeskella mutta en löytänyt selkeää aihetta tai syytä ongelmalle. Olisiko jollain kokemusta kyseisistä autoista?
Itse olen nyt reilun vuoden ja n. 43tkm ajellut tällä -14 C5 HDi163a (saman koneen uudempi kehitysversio kuin tuo HDi136) farkulla, juuri tuli 190tkm mittariin. Takapyörän laakeri ja puhaltimen etuvastus on vikakorjauksina, Eolys-täyttö tuli eteen reilun 180tkm kohdalla ja apparin etutolppa pikkusen tihkuttaa, hyde siis kyseessä. Muuten on ollut ongelmaton, eli välille en ole jäänyt ja aina on lähdetty kun tarvis. Ainakin tällä hetkellä kaikki sähköhärpäkkeet edelleen toimii sähkölaseja, kääntyviä xenoneita, ilmastointia, webastoa ja sen kauko-ohjausta yms myöten.
Mukava ajaa, kohtuu hiljainen ja tuollaiseksi automaatti-tonnikeijuksi maantiellä pääsee keskimäärin n. 6l kulutuksella tankkauksista laskettuna. Pelkkä taajama/kaupunkipyöritys näkyy kyllä selvänä kulutuslisänä. Säilytystilat aika rajalliset, sisätilatkaan eivät ihan ulkomittojen antamaan vaikutelmaan yllä mutta kyllähän sinne mahtuu.
Yksilöitähän tämän ikäluokan autot alkaa olla, hyvällä tuurilla vuosiksi luottopeli taikka täysi pommi.
Taka-akseliston suunnalta kuuluu myös jotain pientä kolinaa, liekö joku pusla sittenlöysällä tms.
Dacia Jogger Hybrid tulee ensi vuonna. Nyt pikkubensa manuaalilla saatavilla. Prius Plussalla täälläkin ajellaan. Ei löydy moittimista, facelift 2015 -> Premiumit on varustetasoltaan hyviä. Kia Sorento plugari?Mikäs auto vähintään kuudelle hengelle? Edellinen Prius+. Ollut ihan jees. Ei vikoja, pieni kulutus ja sopinut omaan käyttöön. Maantiellä ei paras ajettava.
Uudenmpi Prius+ voisi toki olla vaihtoehto. Saatavuus vähän heikko.
Volvo XC90 T8 Twin Engine toinen mitä katsellut, mutta hinta tuplat.
Mitäs muuta kannattaisi katsella?
Edit. Km vuodessa 15000 eli diesel ei varmaan oikein ole vaihtoehto.
Pirun kalliita nuo Kiat. Taitaa tulla uudempi prius+ vaan meille. Jos ei innostu tuota XC90:stä ostamaan. Hintaero on toki iso.Dacia Jogger Hybrid tulee ensi vuonna. Nyt pikkubensa manuaalilla saatavilla. Prius Plussalla täälläkin ajellaan. Ei löydy moittimista, facelift 2015 -> Premiumit on varustetasoltaan hyviä. Kia Sorento plugari?
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin... Osat ovat suht halvat, vaihtotyö aivan perseestä. Netistä löytyy ohjeistusta tehdä se virallista versiota vähemmän purkamalla, haasteena lähinnä saada sokat irti takapallojen akseleiden irrottamiseksi. Ohut metallisokka ja 100% varmasti ruosteessa, lottokuponkia saa pistää vetämään, jos ei katkea irrotuksessa.Takapään kolahtelu lienee näissä hydealustaisissa C5:ssa enempikin ominaisuus kuin akuutti vika. Tietty riippunee äänen voimakkuudesta/sävystä.
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin...
Takapään kolahtelu lienee näissä hydealustaisissa C5:ssa enempikin ominaisuus kuin akuutti vika. Tietty riippunee äänen voimakkuudesta/sävystä.
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin... Osat ovat suht halvat, vaihtotyö aivan perseestä. Netistä löytyy ohjeistusta tehdä se virallista versiota vähemmän purkamalla, haasteena lähinnä saada sokat irti takapallojen akseleiden irrottamiseksi. Ohut metallisokka ja 100% varmasti ruosteessa, lottokuponkia saa pistää vetämään, jos ei katkea irrotuksessa.
e: Käsijarrun vaijereiden jumittelu taitaa edelleen noissakin vaivata ja ilmastoinnin kenno hajoaa tasaisen varmasti sijaintinsa takia.
Oma ei hidastetöyssyissä kolahtele, mutta nuo poikittaissaumat ja vastaavat terävät pikkukuopat tuottaa takapäästä miedon kumahduksen jota ei etupäästä puolestaan kuulu. Onko tuo sitten vika vaiko ominaisuus? No, 16kk seuraavaan leimaan, selvinnee viimeistään sitten.
Ne laakerit vaihtaneena, niin ei se katsuri väärässä kunnosta ollut... Vaihdolla vähän sama valtamerilaivailua vähäntävä efekti kuin etupään koiranluiden vaihdolla.Mulla oli ekan korin C5:n. Kun vein sen leimalle niin siellä katsari väänsi metrin rautakangella takakynkkiä ja merkkas papereihin välyksen niiden laakeroinnista. Sen jälkeen taka-akselin suunnilta kuului aina ajoittain kolahtelua, mitä ei takuuvarmasti ennen tuota rautakankihoitoa kuulunut.
Ajelin 1-2kk ja vein toiselle konttorille mistä puhtain paperein läpi, mutta satunnainen kolahtelu jäi. Itse käsin tunnustellen mä en pyörien laakereista tai mistään taka-akselin tuennasta löytäny mitään väljää kuitenkaan.
Kolaus kuului muistaakseni juuri töyssyissä tai hidasteissa.
Ilmeisesti katsastaja siis tiesi mitä vikaa oli etsimässä ja halus hylsyn autolle.
Pääsehän tuolla turbo 1.4 hyvinkin. Vielä ei ole talvisella mökkitiellä lock-asetustakaan käyttää. Hieman on kevyt kovalla vauhdilla lumisella tiellä, muuten ihan jees.Kenelläkään kokemuksia Suzuki Vitara AllGripistä? Pääseekö tuolla talvella mihinkään jne.
Toisenlainen mielipide, vähän myöhässä... Vihdintietä päivittäin jonokörötellessä ei ole mitään väliä ajo-ominaisuuksilla, joten tuollainen hybridi on ihan ok valinta. Toisaalta siellä jonossa korostuu hiljaisuus ja sisustan laatu yms., veikkaisin että pikkulexus on näissä selkeästi edellä… ainakin naurikseen verrattuna. Ja jos katotaan paljonko käytetyt Aurikset maksaa nettiautossa niin ainakaan vikassa korimallissa 2013 eteenpäin ei hintaeroa juuri ole. Ainakaan alle 150t ajettujen pyynneissä.
Mitenkään kettuilematta, Lexuksen mallistosta taitaa olla ns. omia malleja enää Ls ja Is, joista jälkimmäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Nykymallien lexusluxus siis löytyy jostain muualta kuin käytetystä platformista, kuten kilpailijoillakin.
Taitaa RX, RC ja LC olla ainakin vielä ns. Lexusia, ovatkin helvetin kalliita. Myös ES toki myös erittäin Luxuskampe vaikka perustuukin "vain" Camryyn, tajuttoman hiljainen ja laadukas kyyti on siinä. Sen sijaan halvemmat mallit ovat minusta melkolailla täyttä Toyotaa, pienellä kormilla varustettuna. UX oli ainakin todella iso pettymys kun sijaisautona oli. Rattimiehille toki Lexus ei ole mikään vaihtoehto, melko lullia ja tunnottomia ajettavia ovat.
Alkaa vanha KIA lähestymään paalia, kun korjauskulut näyttää pikkuhiljaa nousevan turhan rajuiksi..
Antakaas vähän vinkkejä mitä autoja lähtisi ihmettelemään näillä kriteereillä:
- Farmari / tila-auto
- Takapenkille mahduttava kaksi lasten turvaistuinta
- Takaluukkuun mahduttava 20kg koira
- Taloudellinen ajettava
- Hinta mielummin lähempänä 10k kuin 15k.
Lähisukulaisen pitäisi joku kulkuväline ostaa. Mikä mahtuisi seuraavaan haarukkaan?
- vuosimalli voisi olla vaikka 2016-->
- hinta 15-25k€
- farmari (ison koiran pitää silloin tällöin mahtua kyytiin)
- alle 90t km ajettu
- pieni kulutus
Meneekö Octavian kanssa pahasti metsään (1,4/1.5tsi tai 2L diesel)? Kilometrejä tulee varmaan noin 15-20tkm vuodessa).
Lisäisin listaan edellä mainitun LC:n lisäksi GX:n ja LX:n. Vaikka perustuvatkin Land Cruiseriin, ovat varsin hienoja laitteita. GX:ssä ja LX:ssä persvakoduunarimoottorin tilalla on bensakasi ja alustan teräsvieterit on korvattu ilmajousituksella. En silti tiedä, onko enää isompi lantikkakaan saatavilla teräsvietereillä.Mitenkään kettuilematta, Lexuksen mallistosta taitaa olla ns. omia malleja enää Ls ja Is, joista jälkimmäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Nykymallien lexusluxus siis löytyy jostain muualta kuin käytetystä platformista, kuten kilpailijoillakin.
Passat vm 11, 1.4tsi ja dsg, ajettu 180tkm. Uhka vai mahdollisuus? Pelkkää negaa kuullut tsi:stä, muutama diesel s-tronic audi ollut ja niistä kovasti tykännyt. Mainettaan parempi kombo?
Oliko noissa uudemmissa malleissa jotain parempia jakohihnoja?Jakopää ja huoltamaton vaihteisto. Jälkimmäinen on halpa jos toimii, ensimmäinen vaatii enemmän paalua. Matka-ajossa olleet vähemmän todennäköisesti kärsii venähtäneestä ketjusta.
Taitaa övsuositus olla 30tkm, ehdottomasti liian pitkä tuohon DSG pikkuturbon ja vielä vuosimallia 2011. Jättäisin pois suosiolla.Riippuu kai täysin hinnasta ja huoltohistoriasta. Jos DSG vaihdettu, moottori rempattu öljynkulutuksen osalta ja muuten ehjä huoltokirja niin halvalla voi ostaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.