Mikä auto minulle?

Tuli ehkä vähän huonosti ilmaistua nuo, tarkemmin ottaen myyjä sanoi että heti kun jotain pientäkin on ilmennyt niin auto on aina viety huoltoon ennen kuin sillä on ajettu metriäkään. Nuo olivat viat mitä hän mainitsi kun kysyin onko auto ihan täydellisessä kunnossa, muuten kuulemma on.

Itse en kyllä mitään hirveän houkuttelevia vaihtoehtoja löydä Nettiautosta jos hakukriteeriksi laittaa Bensa, Automaatti, min. 2006, Ajettu max. 155k., alle 5000€. Lähinnä jotain Smartteja tuntuu löytyvän mutta totta puhuen mieluummin olen ilman autoa kuin ostan jonkun pikku kotteron. Lähinnä haluaisin vaan auton jolla on mukava ja turvallinen ajella, eikä jätä tien päälle. Kaikki nuo lisäherkut ja isot tilat mitä tuosta yksilöstä löytyy tekee siitä meikäläisen silmissä houkuttelevan. Niin ja loppuun tätä yksilöä ei ole tarkoitus ajaa, riittää jos vuoden ja alle 15tkm kestää, sit voi laittaa kiertoon. Ehkä jo aiemminkin.


Tämä pitänee ottaa kaupanteon ehdoksi.
Onko pakko olla automaatti? Volkkarin 1,6koneiset tais olla ihan soivia pelejä, ja esim. Golffeja saa tuolla budjetilla. Kunhan ei siis sekaannu alkupään 1,4l koneisiin ja DSG vaihteistoihin…
 
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?
Tuollainen T27 avensis on oikeasti jopa ihan miellyttävä laite ajaa pidempääkin matkaa ja automaattina kaupungiajossakin tosi pirteän ja kevyen oloinen ajettava. Tosiaan kuten yllä todettua, 1.6 jättäisin ostamatta sillä se on jo tuohon vehkeeseen liian tehoton mylly, 1.8 koneella pärjää jo kohtuudella kunhan muistaa käyttää kierroksia ja paras on se 2.0 litrainen, joka tuota vie jo kohtuu kevyesti, tuo tosin jäi sen kevyemmän faceliftin yhteydessä pois mallistosta.

Rengaspainevalvonta noissa on aktiiviantureilla ja muistiin saa vain rengassarjan kerrallaan niin se pitää aina liikkeessä nollata kausivaihtojen yhteydessä, muutenkin tuossa on ne aktiivianturit aika turhat kun niitä paineita ei mistään ajotietokoneesta näe. Mutta sanoisin että kohtuu luotettava ja tosiaan yllättävän mukava ajaa, ei toki kaikista tarkin tai tunnokkain ohjaukseltaan mutta alusta on ainakin tuossa 1.8:ssa ryhdikäs eikä tuo myöskään ole kaikista äänekkäin rengasmelultaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen T27 avensis on oikeasti jopa ihan miellyttävä laite ajaa pidempääkin matkaa ja automaattina kaupungiajossakin tosi pirteän ja kevyen oloinen ajettava. Tosiaan kuten yllä todettua, 1.6 jättäisin ostamatta sillä se on jo tuohon vehkeeseen liian tehoton mylly, 1.8 koneella pärjää jo kohtuudella kunhan muistaa käyttää kierroksia ja paras on se 2.0 litrainen, joka tuota vie jo kohtuu kevyesti, tuo tosin jäi sen kevyemmän faceliftin yhteydessä pois mallistosta.

Rengaspainevalvonta noissa on aktiiviantureilleaja ja muistiin saa vain rengassarjan kerrallaan niin se pitää aina liikkeessä nollata kausivaihtojen yhteydessä, muutenkin tuossa on ne aktiivianturit aika turhat kun niitä paineita ei mistään ajotietokoneesta näe. Mutta sanoisin että kohtuu luotettava ja tosiaan yllättävän mukava ajaa, ei toki kaikista tarkin tai tunnokkain ohjaukseltaan mutta alusta on ainakin tuossa 1.8:ssa ryhdikäs eikä tuo myöskään ole kaikista äänekkäin rengasmelultaan.

2012 - 2015 mallissa ei tuota rengaspaineanturia ole. Ja jos hintatasona on tuo 15k euroa, niin näiden vuosimallien avensikset pyörivät juuri tuossa hintaluokassa. 1.8 moottorista (manuaalilla) itsellä kokemusta ja kyllä sillä tosiaan pärjää hyvin. Kiihdytyskaistat ja ohitukset onnistuu hyvin.
 
2012 - 2015 mallissa ei tuota rengaspaineanturia ole. Ja jos hintatasona on tuo 15k euroa, niin näiden vuosimallien avensikset pyörivät juuri tuossa hintaluokassa. 1.8 moottorista (manuaalilla) itsellä kokemusta ja kyllä sillä tosiaan pärjää hyvin. Kiihdytyskaistat ja ohitukset onnistuu hyvin.
Joo, hyvä tarkennus. Omat muistikuvat siitä tuosta vuosimallihaitarissa ei ole niin tarkat mutta hyvä vain jos niissä ei tuota rengaspainevalvontaa vielä ollut. Omat kokemukset tosiaan 15 mallin facelift 1.8 automaatista ja pari vuotta vanhemmasta 2.0 automaatista, tosin sillä ei kovin paljon kerennyt ajella.
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.

Ei kannata ostaa Mersun etuvetomalleja, ja odottaa että ne olisi yhtä Mersuja kuin takavetoperusteiset. Etuvetomallit tehdään erilailla ja moottori ja voimansiirto eivät ole yhtä kestäviä. Sama juttu bensiinikoneiden kanssa, eivät ole lähelläkään yhtä hyviä kuin dieselkoneet, kun puhutaan tuoreemmista ja pienemmistä koneista, eli 80-luvun ja vanhemmat on kestäviä. Ja sitten vielä Mersun manuaalitaskit ovat kestäviä, mutta niissä on hitaat synkrot, eli eivät ole mitää tosikepittäjän laatikoita. Sitten tietyn ikäiset tuppaa ruostumaan eli itse suosittelis välttämään noin 94-05 vuosimalleja siitä syystä.

Eli yhteenvetona jos haluat Mersun, osta takavetoperusteinen (C, E, S, G, ML, jne.) dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla.

Merssun huollot kuitenkin maksaa toisen munuaisen yleensä vähintään. Toki samaa settiä on Audin kans...

Eiii välttämättä, edelliseen vm 05 E-malliin ei tarvinnut neljän vuoden aikana moottoritilan suodattimien (koko paketti noin 80e) ja öljyjen jotai 60e/kerta lisäksi vaihtaa kuin: termostaatti (20e), kuskin puolelta toinen alapallonivel (10e), automaattilatikon oljynvaihtohuolto (öljyt jotain 100e, suodatin 20e), Peräöljyjen vaihto (40e).

Ei nuo huoltosummat minusta ole isoja, toki nyt nykyiseen vm.12 E-malliin suodattimet näyttää järjestää olevan 2 kertaa kalliimmat, ja tässä on varusteita jotka sitten rikkoontuessaan varmaan maksaa reilummin. Mutta ei minusta tässäkään normihuollot ole kalliita, sitten toki jos ne erikoisemmat varusteet hajoaa niin ne maksaa enemmän, mutta eihän niitä edes saman ikäisissä peruskinnereissä edes ole, uudemmissa toki alkaa olemaan, mutta luulen että näihin uusiin peruskinnereihinkin tulee esimerkiksi adaptiivisen vakkarin, kuolleenkulman jne. -antureiden uusiminen maksamaan reilusti, Mersuihin näitä antureita saa Ebaystä kunnostettuina.

Ja merssun kans on vielä sekin ikävä "ongelma", et mitään järkevää softaa ei ole millä pääsis käsiks autoon. VAGilla sentään VCDS tai OBD11. Mikäli siis itse haluais diagnosoida vikoja/aktivoida uusia varusteita.

Onhan se STAR olemassa ja niitä on Suomessa olemassa yksityisillä, joita voi pientä rahallista korvausta vastaan pyytää apuun, tai sitten ostaa oma. Muistaakseni jollain 400e saa niitä joiltain yksityisiltä jälleenmyyjiltä.

Edit. Lisäyksenä huoltojuttuun vielä, että tuo edellinen Mersu, että nykyinen on perushuolloiltaan kyllä helppo kampe, kaikki suodattimet on nopeasti esillä ja yläkautta vaihdettavissa. Imuvaihtajalla kun vaihtaa niin ei tarvi edes pohjamuoveja irroittaa normihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mersuihin löytyy kivasti purkuosaa, joka on ihan hyvä, kun alkuperäiset osat on jäätävän kalliita. En tiedä noista etuvetoisista, onko ne edes Mersuja? mutta ainakin CLK:n varaosahinnoittelu on aika mielenkiintoinen. Tunkin läppä helmaan, noin 80e kappale. Tein sitten itse muovilaatikosta ja maalasin, hyvin toimii :)
 
Mikäs auto vähintään kuudelle hengelle? Edellinen Prius+. Ollut ihan jees. Ei vikoja, pieni kulutus ja sopinut omaan käyttöön. Maantiellä ei paras ajettava.

Uudenmpi Prius+ voisi toki olla vaihtoehto. Saatavuus vähän heikko.

Volvo XC90 T8 Twin Engine toinen mitä katsellut, mutta hinta tuplat.

Mitäs muuta kannattaisi katsella?

Edit. Km vuodessa 15000 eli diesel ei varmaan oikein ole vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs sanotte näistä halvemman pään autoista? Olisiko näillä vielä joitain vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä edessään? Vai löytyykö taas jotain tikittäviä aikapommivikoja kaikista...
Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI Comfortline 5d 2005
Kia Sportage 2,0 LX 2WD 2007
Audi A4 Avant 1,8 T 120 kW 2007

Tuossa iässä jo aikalailla yksilöitä sanoisin, tsekkaa että on tehty lähivuosina edes isoimmat rempat (jakohihna yms) ja renkaat suht ok kunnossa ja koeajolle.
Ja toki huoltokirjan läpikäynti kunnolla, että on tehty huollot ajoissa.
 
Tuon hintaluokan autoja hankkiessa kannattaa aina jättää tonni korjauksiin eikä käyttää koko budjettia auton ostoon.
 
Mitäs sanotte näistä halvemman pään autoista? Olisiko näillä vielä joitain vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä edessään? Vai löytyykö taas jotain tikittäviä aikapommivikoja kaikista...
Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI Comfortline 5d 2005
Kia Sportage 2,0 LX 2WD 2007
Audi A4 Avant 1,8 T 120 kW 2007
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.
 
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.

Näyttää Audi olevan myynnissä jopa ihan merkkiliikkeen rivistössä. Tuskin ainakaan mitään näkyvää pommia löytyy, kun ei ole työnnetty suoraan jobbarille.
 
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.
Kiitos paljon vinkeistä. Osaatko sanoa Audin Multitronic -vaihteistojen kestävyydestä/vikaherkkyydestä?
 
Kiitos paljon vinkeistä. Osaatko sanoa Audin Multitronic -vaihteistojen kestävyydestä/vikaherkkyydestä?

Kestäähän nuo multitronicit kunhan muistaa tehdä tiuhaan (60tkm) välein laatikkoöljyjen vaihdot ja suodatin sitten joka toinen kerta.
 
Kiitos paljon vinkeistä. Osaatko sanoa Audin Multitronic -vaihteistojen kestävyydestä/vikaherkkyydestä?
Eihän ne mitenkään luotettavan maineessa ole. Tosin naapurillani multitronicin ohjainlaite hajosi vasta 318tkm kohdalla, tällä oli ajettu pääasiassa matkaa.

Tuuripeliä ja paljon huolloista/käytöstä kiinni.
 
Ruoste ja johtosarjat noissakin ongelmana. Moottoriin pätee aikalailla samat plussat/ongelmat kuin 2.0tfsi. Googlella löytyy tarkemmin.
 
Kenelläkään kokemuksia Suzuki Vitara AllGripistä? Pääseekö tuolla talvella mihinkään jne.
 
@Cuddle Onhan siinä sähköisesti lukittava nelivetotila ja talvimoodia. Jonkun kytkimen saa kyllä haisemaan, jos kaasulla hakemalla hakee nelipyöräluisua jäisellä pinnalla. Mistään offroadista ei ole kokemusta, mutta kyllä tuo talvisella tiellä nelivetona toimii. Hyvin työkaluhenkinen ja pikkuturbolla ihan hauska ajaa liukkaalla pinnalla.

Alla omat yleiset käyttökokemukset.

Mites Vitara? Äänekäs, muovinen ja ajotietokoneen käyttöliittymä/grafiikat aika vanhahtava. Neliveto ja maavara pitäisi olla kuitenkin ihan kunnossa.

Vanhemmilla ollut 1.6 vapari ja facelift 1.0t. Vapari vei vähemmän polttoainetta ja oli aika vanhahtava tuntumaltaan. Turbo tuntuu modernimmalta ja siinä on enemmän ajoapuja mm. adaptiivinen vakkari. Kyllä noilla on ihan hauska ajaa lumipäällysteisellä hiekkatiellä ja facelift jopa ihan jämäkkä myös matka-ajossa.

Manuaaleja nelivetoja oli molemmat, muistikuvani mukaan boosterjetissä laatikon tuntuma/vaihteensiirto huomattavasti parempi. Välitykset on 5 vaihteisessa lootassa lyhyet, eli aika vaivatonta sillä on ajaa ja cruise pysyy päällä myös vaihdetta vaihtaessa.

Muovisuus ei itseäni niin haittaa ja ajamiseen suoranaisesti vaikuttavat hallintalaitteet on ihan kunnossa. Penkki oli vähän puuduttava ostua pidempää matkaa.

Eurooppalaisiin, Korealaisiin ja Toyotien hallintalaitteisiin tottuneena ihmettelen vain mitkä kesäpojat on suunnitelleet sen ajotietokoneen. Muutama kuva ja kritiikki spoilereissa. Toki Suzukin hintaluokassa voi jotain säästöä antaa anteeksi, mutta helpommin sen ymmärtäisi Swiftin kokoluokassa.

Ajotietokonetta selataan vääntämällä mittaritaulusta samanlaista tikkua 7, mistä nollattiin 90 luvulla trippimittari, trippi nollataan toisesta tikusta 6. Ei voi kovinkaan turvallisesti ajon aikana käyttää.
20210324_225606.jpg

Vaihtoehtoja on paljon, mutta ne eivät ole kovinkaan hyödyllisiä. Miksi hetkellistäkulutusta ei voi näyttää lukemana, kuten VAG:eissa?
20210324_225637.jpg

Tässä mennään vähän muistinvarassa, peittikö koko näytön vai infonäytön kun cruisenäyttö oli aktiivinen, jolloin infolle oli vähemmän tilaa. Jos liikennemerkkien tunnistus on päällä ja merkki havaitaan, se peittää näytöllä näkyneen sivun x määräksi aikaa tai matkaa. Tätä ei saanut mistään napista ennenaikaisesti pois eli infonäyttö oli muuten pääasiassa hyödytön.
20210324_230332.jpg
 
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
 
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Tuo on siis se 3. korimalli. Eka versio oli tietääkseni melko sitruuna. Mulla oli kakkoskoppainen bensa-farkku muutaman vuoden. Palveli hyvin, oli siinä pari vikaakin. Kaasunestejousituksen sylinteri meni kerran vaihtoon, mutta se ei vaikuttanut ajoon. Tyyppivika silti, kun niissä tulee yleensä vaan ne vuodet täyteen. Ajoon sen sijaan vaikutti yhden suihkusuuttimen vikaantuminen, jätti tielle. Sitä ennen oli aika nykivää kyytiä. Oli vissiin enemmän huonoa tuuria kuin tyyppivika. Sähköpuolen vikoihin voi vissiin laskea yhden parkkitutkan pimeneminen, mikä sitten pimensi koko systeemin. En vaivautunut vaihtamaan, saattoi olla useampikin kosahtanut, tai ainakin kosahtamassa. Ja siinä se viat sitten olivatkin, jos ei nyt ihan jotain polttimonvaihtoja laske mukaan.

Ranskalainenhan se on hyvine ja huonoine puolineen. Kyllä mä lämmöllä tota silti muistelen. Tosta 3. versiosta mulla ei ole muita kokemuksia kuin kerran taksin ja kerran duunikaverin kyydissä. Duunikaverilla on se vieläkin ja tuntuu tykkäävän. On kyllä Sitikka-mies viimeisen päälle. Siitä vaan lottoamaan, jos tuntuu onnekkaalta.
 
Minkäslaista menopeliä "asiantuntijat" suosittelisi sellaisella 2-6tonnin budjetilla pikku työmatka-ajoon, pääasiassa taajamassa. Toisinaan toki motarillekin eksyisi. Vuodessa ajoa tulee niin vähän, että bensahan se on oltava. Ei mitään farmareita tai turhan isoja, kulutuksen puolesta mielellään vähäruokainen. Pikkubudjetilla toki ei saa mitään upouusia yariksia jotka kulkisi liki pyhällä hengellä, mutta silti.

Mitään merkkiuskollisuutta ei ole olemassa, toiveena vaan huolettomia vähäisiä kilometrejä, ja mahdollisesti halpa korjattava. Toki onhan se tämän budjetin jopa 20vuotta vanhat autot aina yksilöitä. Tänään ainakin käyn paikallisessa liikkeessä koeajamassa budjettiin sopivaa '03 avensista.. tuosta on etukäteen moitittavaa ainoastaan vakionopeudensäätimen puute, joka kieltämättä harmittaa silloin kun on yhtään pidemmälle lähdössä..
 
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Oma kokemus kolmoskoppaisesta on positiivinen vajaan 100tkm ja 4v omistusajalta (2008 2.0Hdi sedan, automaatti, hyde):
- Mukava ja hiljainen
- Oma yksilö on ollut luotettava, ei ole jättänyt tien päälle tai pihaan ikinä. Tuo vanha 2.0 hdi käsittääkseni aika luotettava peli.
- Nämä eivät käsittääkseni ruostu pahasti
- Olen selvinnyt aika perushuolloilla, joiden lisäksi:
  • Pyöränlaakereita, niveliä, vetari yms vaihdettu jokunen
  • Huonosti suunnitellun webaston vesiputken vaihdattaminen. Alkuperäinen ruostuu varmasti jossain kohtaa puhki, kannattaa diesel-malleista tarkastaa tämä kun niissä kaikissa on webasto. Työläs vaihdettava.
  • Ilmastoinnin kenno vaihdettu
  • Jotain ennakoivia juttuja olen teettänyt, automaatin öljynvaihto ja moottorin hehkut nyt ainakin. Hyde-nesteenkin voi aina joskus vaihtaa tuoreeseen (olen itse kerran tehnyt).
  • Hiukkasloukun lisänestesäiliön olen kerran joutunut täyttämään
- Itsellä ei ole ollut "mystisiä sähkövikoja", paitsi automaattivaihteiston vaihdekepin lukitusta ohjaava rele hajosi jossain kohtaa ja keppi ei vapautunut jarrupoljinta painaessa. Ei onneksi maksanut montaa euroa tai minuuttia vaihtaa tuo rele kuskin jalkatilasta.
- Kohtuullisen taloudellinen, ei toki pärjää uudemmille dieseleille ja käyttövoimavero on kova.
- Konepellin avausmekanismi on aivan susi, kaksi kertaa vaihdoin sen alkuperäiseen osaan ja niiden hajottua laitoin sen nippusideviritelmällä joka on nyt kestänyt jo pari vuotta :vihellys:

Halvallahan noita alkupään dieseleitä luulisi saavan, että sen puolesta nyt ei hirveästi häviäkään. Ehkä itsellä käynyt hyvä tuuri, mutta voin kyllä ihan suositella. Varsinkin maantiepainoitteiseen ajoon hyvä kulkine.
 
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?
Hyvä on ollut. Alkuun huollettiin ns. joka vika ja merkkihuollossa ja rahaa paloi huolella. Nyt ollaan siirrytty vähän saattohoitoon ja ei tuosta kyllä sinänsä huonoa sanottavaa ole. Joka kerta kyllä ollut katsastuksessa jotain korjattavaa, mutta aina on selvinnyt satasella parilla. Pyöränlaakereita tuntuu vähän syövän.

Samaan viestiin otsikon mukainen kysymys. Tarvisi ostaa taloon toinen auto tuon sitikan rinnalle ja sähköä/hybridiä vähän tekisi mieli. Lähtökohtana saisi olla vähän tehokkaampi ja ehkä vähän ajajan auto. Sähköautoissa taitaa saatavuus olla aika heikkoa varsinkin vähän tehokkaammissa ja hybrideissä taas menisi tuonne min. 30-40k€ jos jonkun Volvon tai muun vastaavan ottaisi. Mietin että jos siirtäisi vuodeksi asiaa eteenpäin ja nappaisi jonkun yksityisliisarin, mutta toisaalta makselisi siinä vuoden aikana sitten osariakin jo pitkälle. Rahaa voisi olla vähän kalliimpaankin ratkaisuun, mutta aina ajanut noilla tonnin pommeilla niin pitäisikö vain sitten ostaa sellainen. Ajoa n. 10-15tkm ja pääasiassa töihin ja takaisin. Mitähän tässä nyt sitten tekisi? Sitten jo katselin jotain vähän erikoisempaakin MX-5 tai Jeep Wrangler....
 
citikka, tarkemmin c5, hdi 136.(miksei muutkin) vuosilta 2008-2010, onko noi niin huonoja kuin maine(sähkö yms viat) vai jopa hyviä?

Itse olen nyt reilun vuoden ja n. 43tkm ajellut tällä -14 C5 HDi163a (saman koneen uudempi kehitysversio kuin tuo HDi136) farkulla, juuri tuli 190tkm mittariin. Takapyörän laakeri ja puhaltimen etuvastus on vikakorjauksina, Eolys-täyttö tuli eteen reilun 180tkm kohdalla ja apparin etutolppa pikkusen tihkuttaa, hyde siis kyseessä. Muuten on ollut ongelmaton, eli välille en ole jäänyt ja aina on lähdetty kun tarvis. Ainakin tällä hetkellä kaikki sähköhärpäkkeet edelleen toimii sähkölaseja, kääntyviä xenoneita, ilmastointia, webastoa ja sen kauko-ohjausta yms myöten.
Mukava ajaa, kohtuu hiljainen ja tuollaiseksi automaatti-tonnikeijuksi maantiellä pääsee keskimäärin n. 6l kulutuksella tankkauksista laskettuna. Pelkkä taajama/kaupunkipyöritys näkyy kyllä selvänä kulutuslisänä. Säilytystilat aika rajalliset, sisätilatkaan eivät ihan ulkomittojen antamaan vaikutelmaan yllä mutta kyllähän sinne mahtuu.
Yksilöitähän tämän ikäluokan autot alkaa olla, hyvällä tuurilla vuosiksi luottopeli taikka täysi pommi.
 
Kuulin huhua että Focus ST 2.0 ecoboostit 2013 -> olisi hazardeja jos mäntä murtuu vedätettäessä? Koitin netistä haeskella mutta en löytänyt selkeää aihetta tai syytä ongelmalle. Olisiko jollain kokemusta kyseisistä autoista?
 
Kuulin huhua että Focus ST 2.0 ecoboostit 2013 -> olisi hazardeja jos mäntä murtuu vedätettäessä? Koitin netistä haeskella mutta en löytänyt selkeää aihetta tai syytä ongelmalle. Olisiko jollain kokemusta kyseisistä autoista?
Ei, mutta onko kone samaa sarjaa/sukua kuin Mustangissa ja useissa muissa jenkkifordeissa? Luulisi nykymaailmassa näin - löytyiskö noista lisätietoa helpommin? Mustangissa ainakin tehot samaa luokkaa ja viritykset päälle. Ok, kone toisinpäin jne., mutta sisuskaluista nyt puhe.
 
Itse olen nyt reilun vuoden ja n. 43tkm ajellut tällä -14 C5 HDi163a (saman koneen uudempi kehitysversio kuin tuo HDi136) farkulla, juuri tuli 190tkm mittariin. Takapyörän laakeri ja puhaltimen etuvastus on vikakorjauksina, Eolys-täyttö tuli eteen reilun 180tkm kohdalla ja apparin etutolppa pikkusen tihkuttaa, hyde siis kyseessä. Muuten on ollut ongelmaton, eli välille en ole jäänyt ja aina on lähdetty kun tarvis. Ainakin tällä hetkellä kaikki sähköhärpäkkeet edelleen toimii sähkölaseja, kääntyviä xenoneita, ilmastointia, webastoa ja sen kauko-ohjausta yms myöten.
Mukava ajaa, kohtuu hiljainen ja tuollaiseksi automaatti-tonnikeijuksi maantiellä pääsee keskimäärin n. 6l kulutuksella tankkauksista laskettuna. Pelkkä taajama/kaupunkipyöritys näkyy kyllä selvänä kulutuslisänä. Säilytystilat aika rajalliset, sisätilatkaan eivät ihan ulkomittojen antamaan vaikutelmaan yllä mutta kyllähän sinne mahtuu.
Yksilöitähän tämän ikäluokan autot alkaa olla, hyvällä tuurilla vuosiksi luottopeli taikka täysi pommi.

Itsellä -13 C5 HDi204 Dynamic Exclusive farkkuna automaattiaskilla ja myöskin vajaa vuosi ajoa takana. Omat kokemukset on aika saman suuntaisia: erittäin mukava maantiesohva, joka kuluttaa yllättävän vähän noin massiiviseksi autoksi. Sisätiloja en ole kokenut muuten ahtaaksi, mutta takakontti on yllättävän pieni tuon kokoluokan autoksi, vaikka onkin aikalailla luokan keskiarvoa. Isäukon farkku-Superb vaan pilannut kaikkien muiden autojen takapaksit minulta.

Minulla kanssa muuten kaikki sähkövärkit on pelannut muuten hyvin, mutta parkkitutkassa on jotain häikkää. Vissiin vähän tyyppivikana noissa. Pitäisi jaksaa tutkailla mikä niistä on viallinen ja vaihtaa. Taka-akseliston suunnalta kuuluu myös jotain pientä kolinaa, liekö joku pusla sittenlöysällä tms. Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä ensimmäiseen huoltoon, joten saa nähdä mitä kaikkea sieltä oikeasti löytyy.

Olin muuten aina pitänyt autojen panoraamakattoja aika turhakkeina, mutta kun tuossa Citikassa sellainen sattui olemaan niin kieltämättä nyt muiden autojen sisustat aika ahtailta ja pimeiltä kopperoilta tuntuu. Eipä siinä, eläisihän tuota ilmankin.
 
Viimeksi muokattu:
Taka-akseliston suunnalta kuuluu myös jotain pientä kolinaa, liekö joku pusla sittenlöysällä tms.

Takapään kolahtelu lienee näissä hydealustaisissa C5:ssa enempikin ominaisuus kuin akuutti vika. Tietty riippunee äänen voimakkuudesta/sävystä.
 
Mikäs auto vähintään kuudelle hengelle? Edellinen Prius+. Ollut ihan jees. Ei vikoja, pieni kulutus ja sopinut omaan käyttöön. Maantiellä ei paras ajettava.

Uudenmpi Prius+ voisi toki olla vaihtoehto. Saatavuus vähän heikko.

Volvo XC90 T8 Twin Engine toinen mitä katsellut, mutta hinta tuplat.

Mitäs muuta kannattaisi katsella?

Edit. Km vuodessa 15000 eli diesel ei varmaan oikein ole vaihtoehto.
Dacia Jogger Hybrid tulee ensi vuonna. Nyt pikkubensa manuaalilla saatavilla. Prius Plussalla täälläkin ajellaan. Ei löydy moittimista, facelift 2015 -> Premiumit on varustetasoltaan hyviä. Kia Sorento plugari?
 
Dacia Jogger Hybrid tulee ensi vuonna. Nyt pikkubensa manuaalilla saatavilla. Prius Plussalla täälläkin ajellaan. Ei löydy moittimista, facelift 2015 -> Premiumit on varustetasoltaan hyviä. Kia Sorento plugari?
Pirun kalliita nuo Kiat. Taitaa tulla uudempi prius+ vaan meille. Jos ei innostu tuota XC90:stä ostamaan. Hintaero on toki iso.
 
Takapään kolahtelu lienee näissä hydealustaisissa C5:ssa enempikin ominaisuus kuin akuutti vika. Tietty riippunee äänen voimakkuudesta/sävystä.
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin... Osat ovat suht halvat, vaihtotyö aivan perseestä. Netistä löytyy ohjeistusta tehdä se virallista versiota vähemmän purkamalla, haasteena lähinnä saada sokat irti takapallojen akseleiden irrottamiseksi. Ohut metallisokka ja 100% varmasti ruosteessa, lottokuponkia saa pistää vetämään, jos ei katkea irrotuksessa.

e: Käsijarrun vaijereiden jumittelu taitaa edelleen noissakin vaivata ja ilmastoinnin kenno hajoaa tasaisen varmasti sijaintinsa takia.
 
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin...

Oma ei hidastetöyssyissä kolahtele, mutta nuo poikittaissaumat ja vastaavat terävät pikkukuopat tuottaa takapäästä miedon kumahduksen jota ei etupäästä puolestaan kuulu. Onko tuo sitten vika vaiko ominaisuus? No, 16kk seuraavaan leimaan, selvinnee viimeistään sitten.
 
Takapään kolahtelu lienee näissä hydealustaisissa C5:ssa enempikin ominaisuus kuin akuutti vika. Tietty riippunee äänen voimakkuudesta/sävystä.
Takakynkän laakerit pomppaa katsastuksessa helposti, jos ovat kuluneet ja katsastaja ymmärtää mitä on tekemässä. Vaihdon jälkeen katsuri vilkaisee uusia pultteja ja ei edes testaa. Hidastetöyssyn yli kun ajaa ja jos kolahtaa, niin... Osat ovat suht halvat, vaihtotyö aivan perseestä. Netistä löytyy ohjeistusta tehdä se virallista versiota vähemmän purkamalla, haasteena lähinnä saada sokat irti takapallojen akseleiden irrottamiseksi. Ohut metallisokka ja 100% varmasti ruosteessa, lottokuponkia saa pistää vetämään, jos ei katkea irrotuksessa.

e: Käsijarrun vaijereiden jumittelu taitaa edelleen noissakin vaivata ja ilmastoinnin kenno hajoaa tasaisen varmasti sijaintinsa takia.
Oma ei hidastetöyssyissä kolahtele, mutta nuo poikittaissaumat ja vastaavat terävät pikkukuopat tuottaa takapäästä miedon kumahduksen jota ei etupäästä puolestaan kuulu. Onko tuo sitten vika vaiko ominaisuus? No, 16kk seuraavaan leimaan, selvinnee viimeistään sitten.

Mulla oli ekan korin C5:n. Kun vein sen leimalle niin siellä katsari väänsi metrin rautakangella takakynkkiä ja merkkas papereihin välyksen niiden laakeroinnista. Sen jälkeen taka-akselin suunnilta kuului aina ajoittain kolahtelua, mitä ei takuuvarmasti ennen tuota rautakankihoitoa kuulunut.
Ajelin 1-2kk ja vein toiselle konttorille mistä puhtain paperein läpi, mutta satunnainen kolahtelu jäi. Itse käsin tunnustellen mä en pyörien laakereista tai mistään taka-akselin tuennasta löytäny mitään väljää kuitenkaan.

Kolaus kuului muistaakseni juuri töyssyissä tai hidasteissa.

Ilmeisesti katsastaja siis tiesi mitä vikaa oli etsimässä ja halus hylsyn autolle.
 
Mulla oli ekan korin C5:n. Kun vein sen leimalle niin siellä katsari väänsi metrin rautakangella takakynkkiä ja merkkas papereihin välyksen niiden laakeroinnista. Sen jälkeen taka-akselin suunnilta kuului aina ajoittain kolahtelua, mitä ei takuuvarmasti ennen tuota rautakankihoitoa kuulunut.
Ajelin 1-2kk ja vein toiselle konttorille mistä puhtain paperein läpi, mutta satunnainen kolahtelu jäi. Itse käsin tunnustellen mä en pyörien laakereista tai mistään taka-akselin tuennasta löytäny mitään väljää kuitenkaan.

Kolaus kuului muistaakseni juuri töyssyissä tai hidasteissa.

Ilmeisesti katsastaja siis tiesi mitä vikaa oli etsimässä ja halus hylsyn autolle.
Ne laakerit vaihtaneena, niin ei se katsuri väärässä kunnosta ollut... Vaihdolla vähän sama valtamerilaivailua vähäntävä efekti kuin etupään koiranluiden vaihdolla.
 
Rouvalla on harkinnassa auton vaihto nykyisestä Hyandai i30:stä hybridiin.Autolla ajetaan pääsääntöisesti työmatkat n. 100km/päivä ja 60km/h-80km/h nopeudella Vihdintietä pitkin.Soveltuuko tuo hybridi tähän eli onko järkevää vaihtaa siihen vai kenties jokin muu? Taloyhtiössä ei ole mahdollista ladata patteriautoa, mutta töissä on.

Rouva oli töissä saanut kaffepöydässä neuvon, että pitäisi katsella joko Toyotaa tai Lexusta ja tällä viikolla pitäisi lähteä ihmettelemään jotain naapurimaasta tuotua Lexus CT 200h:ta.

Itsellä kun ei autoista eikä varsinkaan hybrideistä ole juurikaan tietoa niin hiukan neuvoja kyselen.
Tuota Lexusin CT 200h:ta vastaava Toyota taitaa olla Auris? Onko mitään merkittävää eroa eli saako esim. Toyotan vastaavasta enemmän rahoille vastinetta kuin Lexusin mallista? Näihin menee varmaankin samat varaosat ja huollot suht samat vai tuleeko jotain "Lexus" lisää?
Löytyykö joku muu merkki, jonko voisi ottaa harkintaan?
Budjetti pyörii siellä max 18k € nurkilla.
 
Joo ei CT:tä, se on tosiaan vaan Auris Lexuksen merkillä, ei ole mitenkään hintansa väärti.

Itse ostin äskettäin Lexus IS 300h:n eikä mitään pahaa sanottavaa, kulkee pienellä, hiljainen, LAADUKAS eli Toyotan idioottivarmuus plus pientä arjen luxusta siihen päälle.

Tuohon Vihdintie-ajeluun varmasti aika spot-on, noissa vauhdeissa menee todella pienellä. Itse taitan 200km työmatka-ajoa per päivä, 50km hankotietä ja 50km moottoritietä. Kulutus pyörii 5,7l/100km. Hitaassa maantieajossa menee ~5l/100km.
 
IS on takaveto. ES on Camryn kiillotettu versio.
 
IS on tosiaan ns. oikea Lexus(ja Japanin linjalta tullut) eli Lexuksen oma platform joka ei perustu Toyotan perusplatformeihin. Voimalinjat toki samoja Toyotan kamoja. Suomessa myytävässä hybridi Camryssä lienee sama voimalinja kuin IS 300h:ssa.
 
Toisenlainen mielipide, vähän myöhässä... Vihdintietä päivittäin jonokörötellessä ei ole mitään väliä ajo-ominaisuuksilla, joten tuollainen hybridi on ihan ok valinta. Toisaalta siellä jonossa korostuu hiljaisuus ja sisustan laatu yms., veikkaisin että pikkulexus on näissä selkeästi edellä… ainakin naurikseen verrattuna. Ja jos katotaan paljonko käytetyt Aurikset maksaa nettiautossa niin ainakaan vikassa korimallissa 2013 eteenpäin ei hintaeroa juuri ole. Ainakaan alle 150t ajettujen pyynneissä.

Mitenkään kettuilematta, Lexuksen mallistosta taitaa olla ns. omia malleja enää Ls ja Is, joista jälkimmäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Nykymallien lexusluxus siis löytyy jostain muualta kuin käytetystä platformista, kuten kilpailijoillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisenlainen mielipide, vähän myöhässä... Vihdintietä päivittäin jonokörötellessä ei ole mitään väliä ajo-ominaisuuksilla, joten tuollainen hybridi on ihan ok valinta. Toisaalta siellä jonossa korostuu hiljaisuus ja sisustan laatu yms., veikkaisin että pikkulexus on näissä selkeästi edellä… ainakin naurikseen verrattuna. Ja jos katotaan paljonko käytetyt Aurikset maksaa nettiautossa niin ainakaan vikassa korimallissa 2013 eteenpäin ei hintaeroa juuri ole. Ainakaan alle 150t ajettujen pyynneissä.

Mitenkään kettuilematta, Lexuksen mallistosta taitaa olla ns. omia malleja enää Ls ja Is, joista jälkimmäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Nykymallien lexusluxus siis löytyy jostain muualta kuin käytetystä platformista, kuten kilpailijoillakin.

Taitaa RX, RC ja LC olla ainakin vielä ns. Lexusia, ovatkin helvetin kalliita. Myös ES toki myös erittäin Luxuskampe vaikka perustuukin "vain" Camryyn, tajuttoman hiljainen ja laadukas kyyti on siinä. Sen sijaan halvemmat mallit ovat minusta melkolailla täyttä Toyotaa, pienellä kormilla varustettuna. UX oli ainakin todella iso pettymys kun sijaisautona oli. Rattimiehille toki Lexus ei ole mikään vaihtoehto, melko lullia ja tunnottomia ajettavia ovat.
 
Taitaa RX, RC ja LC olla ainakin vielä ns. Lexusia, ovatkin helvetin kalliita. Myös ES toki myös erittäin Luxuskampe vaikka perustuukin "vain" Camryyn, tajuttoman hiljainen ja laadukas kyyti on siinä. Sen sijaan halvemmat mallit ovat minusta melkolailla täyttä Toyotaa, pienellä kormilla varustettuna. UX oli ainakin todella iso pettymys kun sijaisautona oli. Rattimiehille toki Lexus ei ole mikään vaihtoehto, melko lullia ja tunnottomia ajettavia ovat.

Joo tuosta tunnottomuudesta täytyy antaa pyyhkeitä, pieni järkytys oli Saab 9-5:n jälkeen, ei juuri mitään tietoa tule tiestä näpeille. Siihen on ihmeellisesti tottunut vaikka tuota tunnokasta ohjausta pidin joskus erittäin tärkeänä asiana. Sen näkee sitten muuttuuko mieli talvikelillä.

Ps. ES kun perustuu Camryyn niin etuveto.
 
Alkaa vanha KIA lähestymään paalia, kun korjauskulut näyttää pikkuhiljaa nousevan turhan rajuiksi..

Antakaas vähän vinkkejä mitä autoja lähtisi ihmettelemään näillä kriteereillä:
  • Farmari / tila-auto
  • Takapenkille mahduttava kaksi lasten turvaistuinta
  • Takaluukkuun mahduttava 20kg koira
  • Taloudellinen ajettava
  • Hinta mielummin lähempänä 10k kuin 15k.
 
Alkaa vanha KIA lähestymään paalia, kun korjauskulut näyttää pikkuhiljaa nousevan turhan rajuiksi..

Antakaas vähän vinkkejä mitä autoja lähtisi ihmettelemään näillä kriteereillä:
  • Farmari / tila-auto
  • Takapenkille mahduttava kaksi lasten turvaistuinta
  • Takaluukkuun mahduttava 20kg koira
  • Taloudellinen ajettava
  • Hinta mielummin lähempänä 10k kuin 15k.

Ranskan suuntaan kääntyisin. 508 Peugeot tai C5 Citroen ja HDI koneella. Tai sitten se ylihintainen Toyota. Ranskalaiset bensalaitteet kiertäisin kyllä kaukaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 387
Viestejä
4 506 316
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom