Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.
Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.
Ei kannata ostaa Mersun etuvetomalleja, ja odottaa että ne olisi yhtä Mersuja kuin takavetoperusteiset. Etuvetomallit tehdään erilailla ja moottori ja voimansiirto eivät ole yhtä kestäviä. Sama juttu bensiinikoneiden kanssa, eivät ole lähelläkään yhtä hyviä kuin dieselkoneet, kun puhutaan tuoreemmista ja pienemmistä koneista, eli 80-luvun ja vanhemmat on kestäviä. Ja sitten vielä Mersun manuaalitaskit ovat kestäviä, mutta niissä on hitaat synkrot, eli eivät ole mitää tosikepittäjän laatikoita. Sitten tietyn ikäiset tuppaa ruostumaan eli itse suosittelis välttämään noin 94-05 vuosimalleja siitä syystä.
Eli yhteenvetona jos haluat Mersun, osta takavetoperusteinen (C, E, S, G, ML, jne.) dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla.
Merssun huollot kuitenkin maksaa toisen munuaisen yleensä vähintään. Toki samaa settiä on Audin kans...
Eiii välttämättä, edelliseen vm 05 E-malliin ei tarvinnut neljän vuoden aikana moottoritilan suodattimien (koko paketti noin 80e) ja öljyjen jotai 60e/kerta lisäksi vaihtaa kuin: termostaatti (20e), kuskin puolelta toinen alapallonivel (10e), automaattilatikon oljynvaihtohuolto (öljyt jotain 100e, suodatin 20e), Peräöljyjen vaihto (40e).
Ei nuo huoltosummat minusta ole isoja, toki nyt nykyiseen vm.12 E-malliin suodattimet näyttää järjestää olevan 2 kertaa kalliimmat, ja tässä on varusteita jotka sitten rikkoontuessaan varmaan maksaa reilummin. Mutta ei minusta tässäkään normihuollot ole kalliita, sitten toki jos ne erikoisemmat varusteet hajoaa niin ne maksaa enemmän, mutta eihän niitä edes saman ikäisissä peruskinnereissä edes ole, uudemmissa toki alkaa olemaan, mutta luulen että näihin uusiin peruskinnereihinkin tulee esimerkiksi adaptiivisen vakkarin, kuolleenkulman jne. -antureiden uusiminen maksamaan reilusti, Mersuihin näitä antureita saa Ebaystä kunnostettuina.
Ja merssun kans on vielä sekin ikävä "ongelma", et mitään järkevää softaa ei ole millä pääsis käsiks autoon. VAGilla sentään VCDS tai OBD11. Mikäli siis itse haluais diagnosoida vikoja/aktivoida uusia varusteita.
Onhan se STAR olemassa ja niitä on Suomessa olemassa yksityisillä, joita voi pientä rahallista korvausta vastaan pyytää apuun, tai sitten ostaa oma. Muistaakseni jollain 400e saa niitä joiltain yksityisiltä jälleenmyyjiltä.
Edit. Lisäyksenä huoltojuttuun vielä, että tuo edellinen Mersu, että nykyinen on perushuolloiltaan kyllä helppo kampe, kaikki suodattimet on nopeasti esillä ja yläkautta vaihdettavissa. Imuvaihtajalla kun vaihtaa niin ei tarvi edes pohjamuoveja irroittaa normihuollossa.