Mikä auto minulle?

VW on tukenut Apple CarPlayta vuodesta 2016, ainakin Applen listan mukaan. Pystyykö auton esittelykuvista näkemään, onko autossa CarPlayta? Pitääkö olla "APP"-näppäin keskikonsolin näytössä vai onko muita vaihtoehtoja? Vai onko esim. jokaisessa Golfissa CarPlay vuodesta 2016 eteenpäin?

Ei jaksaisi joka myyjältä kysyä erikseen, mitä "matkapuhelinvarustus" tarkoittaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
VW on tukenut Apple CarPlayta vuodesta 2016, ainakin Applen listan mukaan. Pystyykö auton esittelykuvista näkemään, onko autossa CarPlayta? Pitääkö olla "APP"-näppäin keskikonsolin näytössä vai onko muita vaihtoehtoja? Vai onko esim. jokaisessa Golfissa CarPlay vuodesta 2016 eteenpäin?

Ei jaksaisi joka myyjältä kysyä erikseen, mitä "matkapuhelinvarustus" tarkoittaa. :)
Applen lista ja vastaavat on huonoja, kun ei ota kantaa, onko kyseessä valmistusvuosi vai vuosimalli. Tai euro/jenkki/kiina/?-markkinoiden malli.
Radioiden mallien ja varustetasojen mukaan on vähän helpompi edetä, myyjiin turha luottaa, mistäpä ne tietäisi. Mutta yritetään, itellä -16 Golf, jossa ei carplayta, koska siinä on composition color-mankka, joka on kai toiseksi huonoin vaihtoehto noissa. Composition media:ssa imho oli tuolloin carplay, mutta satavarma en ole, onko sitä vanhemmissa vuosimalleissa. Mediamallista on maksettu aikoinaan lisävarusteena, paitsi ehkä paremmat varustetasot. Mutta onko suomi/ruotsi/saksa highline esim. varustelu sama? Ei välttämättä. Navigoinnilla varustetuissa on -16, mutta minä vuonna se tuli noihin kalliimpiin lisävarusteradioihin, en ole varma, koska ulkoisesti samanlaisia mankkoja on tottakai tehty eri softaversioilla. Mahdollisesti jopa samana vuonna… Päivitettävyys kysymysmerkki luonnollisesti.
Eli:
- app-nappi lienee merkki asiasta
- facelifteissa taitaa olla perusradiossakin carplay, koska se on selkeästi eri näköinen ulkoisesti, tunnistettavissa (auto/radio)
- nappien määrä (ja navi ja näytön koko) kertoo, onko laite composition color vai media/parempi
- mitä vanhempi auto (pre16), sen sekavampi tilanne parempien radioversioiden kanssa, joku fiksumpi osannee kommentoida niistä mib- ja softaversioista näissä…
- rekisteröintipäiväänkään tms. ei voi luottaa, esim. omani on -16 mallin auto joka rekisteröity kesällä -16, mutta ollut suomessa maahantuojalla viimeistään 8/15. Tuontiautojen tiedoissa nettiautossa ei voi olla satavarma, mikä se vuosimalli/käyttöönotto todellisuudessa on (-14 valmistettu vm15 auto joka ensirekisteröity saksassa -15 ja suomessa -16… mitä myyjä merkkaa rekisteröintikuukaudeksi/vuosimalliksi?)
Hankalaa siis on noissa semialkupään autoissa.
 
Applen lista ja vastaavat on huonoja, kun ei ota kantaa, onko kyseessä valmistusvuosi vai vuosimalli. Tai euro/jenkki/kiina/?-markkinoiden malli.
Radioiden mallien ja varustetasojen mukaan on vähän helpompi edetä, myyjiin turha luottaa, mistäpä ne tietäisi. Mutta yritetään, itellä -16 Golf, jossa ei carplayta, koska siinä on composition color-mankka, joka on kai toiseksi huonoin vaihtoehto noissa. Composition media:ssa imho oli tuolloin carplay, mutta satavarma en ole, onko sitä vanhemmissa vuosimalleissa. Mediamallista on maksettu aikoinaan lisävarusteena, paitsi ehkä paremmat varustetasot. Mutta onko suomi/ruotsi/saksa highline esim. varustelu sama? Ei välttämättä. Navigoinnilla varustetuissa on -16, mutta minä vuonna se tuli noihin kalliimpiin lisävarusteradioihin, en ole varma, koska ulkoisesti samanlaisia mankkoja on tottakai tehty eri softaversioilla. Mahdollisesti jopa samana vuonna… Päivitettävyys kysymysmerkki luonnollisesti.
Eli:
- app-nappi lienee merkki asiasta
- facelifteissa taitaa olla perusradiossakin carplay, koska se on selkeästi eri näköinen ulkoisesti, tunnistettavissa (auto/radio)
- nappien määrä (ja navi ja näytön koko) kertoo, onko laite composition color vai media/parempi
- mitä vanhempi auto (pre16), sen sekavampi tilanne parempien radioversioiden kanssa, joku fiksumpi osannee kommentoida niistä mib- ja softaversioista näissä…
- rekisteröintipäiväänkään tms. ei voi luottaa, esim. omani on -16 mallin auto joka rekisteröity kesällä -16, mutta ollut suomessa maahantuojalla viimeistään 8/15. Tuontiautojen tiedoissa nettiautossa ei voi olla satavarma, mikä se vuosimalli/käyttöönotto todellisuudessa on (-14 valmistettu vm15 auto joka ensirekisteröity saksassa -15 ja suomessa -16… mitä myyjä merkkaa rekisteröintikuukaudeksi/vuosimalliksi?)
Hankalaa siis on noissa semialkupään autoissa.
Kattava vastaus, jonka pohjalta varmaan parempi vaan muistaa ottaa piuha mukaan koeajoille aina. :tdown:
Composition Color on vissiin tämä? -16 Jetasta kuva.
 
Kattava vastaus, jonka pohjalta varmaan parempi vaan muistaa ottaa piuha mukaan koeajoille aina. :tdown:
Composition Color on vissiin tämä? -16 Jetasta kuva.
Joo kai, jetassa upotus/kehys vaan vähän eri näköinen. Colorissa kumminkin 6 nappia ja muistaakseni 5,8 koko. Mediassa 8 matalampaa nappia ja 6,5 tms.

Lisäyksiä… Colorin media-nappulasta saa siis äänimediaa käyttöön bt:n, usb/aux:n yms. kautta, mutta ei carplayta.

Ja piuhaa testatessa voi olla merkitystä portillakin, en ole siis varma. Vanhemmissa aivan kulimalleissa kun ei ole välttämättä keskikonsolissa radioon yhteydessä olevaa usbia, toki ei carplaytakaan. Ainakin myydään media in-settejä jälkiasennuksena.
Carplay on ainakin uudemmissa vw-kielellä käsittääkseni app connect, en oo varma miten sitä ihan alkuun kutsuttiin. Voi olla sama tai ei. Joihinkin radioihin sen voi/on voinut ostaa jälkikäteen päivityksenä, jos alkup softa riittävän tuore. Tjsp.
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
Jos ja kun tuo on pitkälti samaa kuin vastaava Golf niin turbojen hajoamisia on esiintynyt, itsellä hajosi 80 tuhannen kilsan kohdalla (vm. 2015 Golf 1.4 TSI / 125 hv). Toki se kuuluu niihin yleisiin turboihin liitettäviin asioihin. Muuten en ole itse havainnut mitään erityistä tässä muutaman vuoden aikana. Uskalsin myös ostaa vm. 2013 1.2 TSI-Leonin kakkosautoksi sen pohjalta, mutta käyttökokemuksia ei vielä ole kun auto on ollut käytössä vasta muutaman viikon.
 
Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla
Tämä, ajoasento (ja kropan mittasuhteetkin) vaikuttaa niin paljon että foorumikommentit hyödyttömiä. Itse 180+ ja ajoasento pysty. Autoja vertaillessa turvakaukalo telakalla sopi mun taakse useissa pikkuautoissa, esim. -11 Polossa ok. Golf, Leon, Astra ihan heittämällä. Auris farkku tai Focus (-15) aika toivoton, vaikka sinänsä saman kokoisia ja isompia kuin pikkuautot. Eli jos kontti ei ole ykköskysymys niin pienempiäkin voi miettiä.

Leonin ikä ja kilsat alkaa olla sitä luokkaa että jotain pientä fiksattavaa voi alkaa tulla, mutta kuuluu asiaan kun paikat kuluu, toki esim. moottorin osalta huoltojen tiheys vaikuttaa. Varmaan sen turbonkin kanssa vuosittainen/15tkm on parempi kuin longlife. Ja 1.2 vageissa on joissain kai ollut öljynkulutusongelmia. Tähänkin se öljynvaihtoväli voi vaikuttaa.
Leon sinänsä edullinen valinta jos vertaa Octaviaan.
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?

Tuo kyseinen yksilö on muuten ollut pidempään jo myynnissä, kannatta ainakin tutustua huolella että mikä siinä on ostajat karkottanut. Kartoittelin itse autoja talven mittaan ja huhtikuussa lopulta ostin sopivan Golfin. Tuo näkyy olevan viimeisiä edelleen myynnissä olevia autoja jonka olen nettiautossa laittanut suosikkilistalle. Hyvä kulkine kyllä tuntumaltaan tuo Leon sen perusteella mitä kävin koeajamassa.
 
Tuo kyseinen yksilö on muuten ollut pidempään jo myynnissä, kannatta ainakin tutustua huolella että mikä siinä on ostajat karkottanut. Kartoittelin itse autoja talven mittaan ja huhtikuussa lopulta ostin sopivan Golfin. Tuo näkyy olevan viimeisiä edelleen myynnissä olevia autoja jonka olen nettiautossa laittanut suosikkilistalle. Hyvä kulkine kyllä tuntumaltaan tuo Leon sen perusteella mitä kävin koeajamassa.
Kiitos vinkistä! Voihan se olla vaikka moottorilämmittimen+sisätilapistokkeen puute, juuri huomasin ettei niitä ole.
 
Silloin kun ostin oman Golfini, juttelin pidempään automyyjän kanssa siinä autoa ihmetellessä. Hän kertoi, että vaihtoautot alkaa liikkua todella huonosti heti jos ne on pari-kolme viikkoa myynnissä. Totesi, että se on lähinnä psykologiaa kun netin avulla on helppo seurata tilannetta ja sitten luullaan, että autossa on jotain vialla kun sitä ei saada kaupaksi.

Liikkeestä ostohan on sikäli turvallisempaa, että piiloviat saa helposti 6kk virhevastuuseen (esim. tuo oma turbon vaihto ei maksanut muuta kuin huoltoon viemisen ja noudon vaivan). Jos auto on ollut pitkään myynnissä ja et löydä siitä koeajolla ja tarkastelulla vikoja, tee härski tarjous. Itsekin sain pudotettua 1,5 k€ pyynnistä, joka oli jo valmiiksi pudotettu kun liikkeessä oli ollut edeltävänä viikonloppuna vaihtoautokamppis. Kaupan jälkeen myyjä sanoi, että persnetoksi meni, mutta auto oli saatava myytyä. Kolme vuotta myöhemmin näyttää olevan iältä, varustelulta ja kilsoilta lähes identtistä autoa silloista kovempaan hintaan myynnissä, eli taisi puhua totta.
 
Leon tuli koeajettua ja todettua oikein hyvän tuntuiseksi autoksi, takapenkilläkin oli hyvin tilaa turvaistuimelle. Farkkuversio ST ei varmaan sisätiloiltaan eroa hatchbackista?
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
Autoista en tiedä juurikaan, mutta autoja vähän selatessa tuli tämä vastaan.


Hintaa se kymppitonni ja kilsoja 80 tuhatta vähemmän. Tosin kulutus näyttää olevan enemmän ja kiihtyvyys heikompi
 
Autoista en tiedä juurikaan, mutta autoja vähän selatessa tuli tämä vastaan.


Hintaa se kymppitonni ja kilsoja 80 tuhatta vähemmän. Tosin kulutus näyttää olevan enemmän ja kiihtyvyys heikompi
Meriva on varmaan tiloiltaan kätevä, mutta jotenkin pelkään että se on vielä enemmän eleettömän neutraali kuin Jetta/Octavia. Kilometrejä tulee vuoteen hädin tuskin 5000 niin uskaltaa jonkun 150tkm ajetunkin ostaa.
 
Suositelkaas jotain pikku pakua? Mitä ehdottomasti kannattaa välttää, isompi kuin joku fiesta van, mutta ei tarvitse olla täysikokoinenkaan, tulee lähinnä kolmosautoksi koirien kuljetukseen joten ilmastointi pakollinen, muita vaatimuksia en oikein osaa luetella...

Budjetti joku max 8k€
 
Transit Connect vois myös olla ihan käypänen? Niitä ainakin näkyy liikenteessä paljon ja on myynnissäkin suht kattava valikoima.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Itsellä olisi nyt tarvetta autolle, johon mahtuisi kahden aikuisen lisäksi kaksi lasta takapenkille turvakaukaloon/lastenistuimeen. Ajoa sen verran vähän, että bensiiniauto olisi ehkä järkevin. Budjettia olin ajatellut noin 15k€ molemmin puolin.

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?
 
Jos lastenistuinten kanssa joutuu pulaamaan, niin ihan suosiolla unohtaisin sedanin/farkun ja katsoisin suoraan tila-autoja. Paljon mukavampi köyttää muksuja turvaistuimiin ja -kaukaloihin kun sen voi tehdä selkä suorana ilman kurottelua matalalle takapenkille. Jos ranskalaiset ei pelota, niin 15 k€ hinnalla saa jo aika mukavan pelin. Tila-autoissa on yleensä erilliset (helposti irroitettavat) takaistuimet, joita vähän limittämällä saa helposti väljyyttä turvaistuimille. Myös etupenkkien selkämyksistä taittuvat pikku pöydät on muksujen kannalta tosi kivat.

Itse ajelen Grand Scenicillä enkä voisi parempaa perheautoa kuvitella. Tai no, Grand Picasso olisi kiva myös, mutta selkeästi Rellua kalliimpi.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?

Olen tainnut vuoden sisään aikaisemminkin suositella omien kokemusten vuoksi Fordin S-Maxia tähän tarkoitukseen. Tilaa on hulppeasti (=juuri sopivasti) ja ainakin omaan rauhalliseen ajotyyliin ihan ajettava laite. Komppaan myös @Jarmot 'in komenttia tuosta muksujen turvaistuimiin köyttämisen mukavuudesta, vrt. matala farkku.
 
Suositelkaas jotain pikku pakua? Mitä ehdottomasti kannattaa välttää, isompi kuin joku fiesta van, mutta ei tarvitse olla täysikokoinenkaan, tulee lähinnä kolmosautoksi koirien kuljetukseen joten ilmastointi pakollinen, muita vaatimuksia en oikein osaa luetella...

Budjetti joku max 8k€

Itse olen pikku paku perverssioissani himoinnut Opel Combo C:tä 1,4:sella bensalla tai ruotsista 1,6:sella kaasumoottorilla.
Myös 1. koppainen Peugeot Partner / Citroen Berlingo 1,6 16V TU5:sella olisi jollain tasolla hieno laite.

Fiksuintahan on ostaa joku puoli-ilmainen fiksuilla kilometreillä oleva ja kohtuullisen siisti Partner tai Berlingo.
Toki myös Caddy jollain 1,6 TDI CAYC koneella tai vastaavalla on hyvä, mutta hyvät yksilöt menevät äkkiä yli budjetin.

Fordilta löytyisi sitten Transit Courier vaikka litran ecoboostilla, mutta menee vähän yli budjetin.
Transit Connect on sellainen sammakko, että sen jättäisin väliin, jos en todella halvalla saisi.
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)

Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
 
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.

Kuin suoraan mun elämästä :love:
Korjataan siis oma suositus: Jos on ylimääräistä rahaa, ja ei tarvitse rahaa erinäisiin muihin asioihin lähiaikoina, on bmw suositus autopuolella.
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)
Mulla vähän vastaava pikkuauto. Opel Tigra (B) avo. Oikeastaan on vielä Aygoakin pienempi, koska on vain kaksi penkkiä. Tigra oli kanssa aika edullinen ja eipä ollut ennen mitään kokemuksia avoautosta, niin nyt on edes jotain. Tigran ajettavuus on kai aika sama kuin Corsassa, kun on sen pohjalle tehty.
 
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
Toisaalta keneltä ne värit, arki ja juhla on kadonneet elämästä, jos niitä pitää buustata autolla? Eli pitää ostaa jotain "parempia" kulkuvälineitä, jotta saa elämäänsä täytettä?
Enkä omista tai ole ajanut Aygoa, mutta ymmärrän hyvin sen tyylisen auton käyttötarkoituksen.

Jos itsellä ei olisi työpaikan puolesta autoa, voisin hyvinkin harkita Aygon tyylistä autoa. Sillä pääsee sinne mihin itsellä tarve, ehkäpä taloudellisestikin.
 
Toisaalta keneltä ne värit, arki ja juhla on kadonneet elämästä, jos niitä pitää buustata autolla? Eli pitää ostaa jotain "parempia" kulkuvälineitä, jotta saa elämäänsä täytettä?
Enkä omista tai ole ajanut Aygoa, mutta ymmärrän hyvin sen tyylisen auton käyttötarkoituksen.

Jos itsellä ei olisi työpaikan puolesta autoa, voisin hyvinkin harkita Aygon tyylistä autoa. Sillä pääsee sinne mihin itsellä tarve, ehkäpä taloudellisestikin.

Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.
 
Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.

Täytyy nyt muistaa kun näitä laukoo, että ihmiset saattaa erilaisissa elämänvaiheissaan tarvita rahaa erilaisiin asioihin.
Aygo kuitenkin on karsittu ja kestävä, ja halpa huoltaa ja ajaa.
Näin pääsee jonnin aikaa paikasta a paikkaan b.
Kukapa ei haluaisi ajaa paremmalla autolla, mutta aina ei ole kaikilla välttämättä mahdollista priorisoida rahankäyttöä just nyt paremmin.

Toki, Fiatissa on myös enemmän fiilistä, mut tähän prioriteettiin fiilis autot ei vaan sovi.
 
Mulla on soft spot ranskalaisiin, erityisesti Pösöön. Koska tässä vaiheessa elämää ei tarvitse ihan joka lanttia venyttää, en tarvitse myöskään japanilaista perusharmaata autoa mökkimatkoille. Niinpä tuli tehtyä sellainen muuvi, että perusfarkku vaihtui pikku-Mersuun sen kaavailuissa olleen Pösön sijaan. En ole katunut sekuntiakaan, vaikka samalla rahalla olisi saanut uudemman, vähemmän ajetun ja tilavamman Pösön. Voipi olla, että seuraavankin autoni nokalla on johtotähti.
 
Täytyy nyt muistaa kun näitä laukoo, että ihmiset saattaa erilaisissa elämänvaiheissaan tarvita rahaa erilaisiin asioihin.
Aygo kuitenkin on karsittu ja kestävä, ja halpa huoltaa ja ajaa.
Näin pääsee jonnin aikaa paikasta a paikkaan b.
Kukapa ei haluaisi ajaa paremmalla autolla, mutta aina ei ole kaikilla välttämättä mahdollista priorisoida rahankäyttöä just nyt paremmin.

Toki, Fiatissa on myös enemmän fiilistä, mut tähän prioriteettiin fiilis autot ei vaan sovi.

Vaikka tarvitsisikin rahaa muuhun, niin ei silti kannata maksaa toyota extraa badge tuunatusta tylsästä Citroen C1 pesupallosta, kun samalla rahalla saa muutakin mielenkiintoisempaa.

Minä esimerkiksi en tällä hetkellä halua ajaa paremmalla autolla, vaikka voisin tilata tältä istumalta uuden Volkkarin ID 5 GTX:än tai Tesla Model Y:n ilman että se vaikuttaisi kummemmin arkitalouteeni, mutta ajan silti useammalla 2000-luvun alkupuolen torahampaalla, joiden yhteenlaskettu hinta on vähemmän kuin tuollaisen uuden sähkiksen käsiraha.

Elämä on liian lyhyt tylsyyteen ja harmauteen.
 
Vaikka tarvitsisikin rahaa muuhun, niin ei silti kannata maksaa toyota extraa badge tuunatusta tylsästä Citroen C1 pesupallosta, kun samalla rahalla saa muutakin mielenkiintoisempaa.

Minä esimerkiksi en tällä hetkellä halua ajaa paremmalla autolla, vaikka voisin tilata tältä istumalta uuden Volkkarin ID 5 GTX:än tai Tesla Model Y:n ilman että se vaikuttaisi kummemmin arkitalouteeni, mutta ajan silti useammalla 2000-luvun alkupuolen torahampaalla, joiden yhteenlaskettu hinta on vähemmän kuin tuollaisen uuden sähkiksen käsiraha.

Elämä on liian lyhyt tylsyyteen ja harmauteen.

tommonen 2013 vuoden aygo on aika saman hintanen kun vastaava c1, ei siellä ole enää hirveesti hintaeroja, + ei välttämättä löydä ton ikästä/hintasta C1 uudeltamaalta sillonkun on ostamassa sopivilla kilsoilla ja kunnolla..
no en tiedä mitä mielenkiintoisempaa saisi, siten että kestävyys ja kilsahinta olisi alhaisempi. Ei myöskään kiinnosta rassata mitään 500euron autoja niin että ne pysyy liikenteessä.
 
Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.
Kyse ei ollut siitä, saako hauskempia/mukavampia autoja Aygon hinnalla, vaan siitä, että monelle se auto on vaan kulkupeli.
Eli elämä voi olla nautinnollista, vaikka pesupallolla ajaakin.

Keksin äkkiä monta hauskempaa tai mukavempaa syytä viettää elämääni, kuin autot.
 
Kyllä auton vaihto on mielessä ollu. Reilu vuosi aikaa sain nykysen, eli Land Rover Discovery 4 vm2010, kolmilitranen diesel. Dieselin hinta oli tuolloin aika halpa, ja iso katumaasturi oli hakusessa, lähinnä mk1 XC90 ja BMW X5 oli listalla. Päädyin kuitenki paljon kalliimpaan discoon, enkä ole toki tyytymätön ollu, helvetin mukava auto, mutta kieltämättä nuo käyttökustannukset sapettaa nykyään.

Mutta mikä tilalle jos jos vastaavaa mukavuutta ja tilaa tarvii? Kilsoja tulee vuoteen 25k-30k. Nelikko se sais olla (edes karvalakkisemmonen, tässähän on jatkuva jota ei ees pois päältä saa), tilaa tarpeeksi, mutta Disco on kieltämättä "liian" iso, pienempiki riittäis, vaikka sitä tilaa arvostanki. Disco on hiljanen, ja ilma-alusta toki on miellyttävä. Lapissa asuvana huollot on hankalia, lähin merkkihuolto lantikalla on oulussa, 400km, mutta koska vanha auto niin paikallinen huoltamo huoltaa. Uudemmalla laitteella tämäki on huomioitava asia.

Mutta mitä sitä vois kuvitella tilalle, jos laittas hintarajaksi vaikka 25-30k euroa. Ite en muuten niin kilsoja kattele jos on huollettu ees sinnepäin auto mutta hybrideissä akun kesto kait tulee vastaan? Työmatkaa on 100 kilsaa suuntaansa, täyssähköäki olen etäisesti harkinnu, mutta ehkä joku asiallinen hybridi toimis paremmin, tuota pakkasta ko saattaa olla lapissa reilustikki ja latauspaikat harvassa niin se polttis olis aivan jees olla.

Ehdotuksista kiitokset jo etukäteen.

edit: ite siis jo luovutin vaihtoehtojen suhteen, pitää vain niellä nuo kulut ja nauttia kyydistä, mutta josko täältä joku idea löytys.
edit2: jäi kyllä sanomatta että uusikin auto on vaihtoehto rahoituksen osuessa kohalleen. Tai siis kulujen. Toimitusajat vain taitaa olla pitkät nykyään, mutta eipä tässä nyt hätä ole sen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelisin, että katso rahan hinta (se on vielä halpaa esim Teslalla Santander) ja tee sen perusteella valinta kuinka paljon ajat. Ottaen huomioon kuinka paljon lantikka puraisee + dieselvero niin äkkiä tulee eteen tilanne, että mY LR on kuukausierältä erittäin kilpailukykyinen.

e: Äläkä pyörittele sitä Teslan sivun laskuria, se on ihan perheestä. Soita sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Sen, että se sivun esimerkki laskuri on vain yhdelle rahoitusyhtiölle (DNB) ja hyvin rajoitettu valinnoiltaan, varsinkin jos ostaa yritykselle. Edustajalla on täydellinen laskuri käytössä.

Varsinkin yritysautossa se sivusto on ihan mettään vietävä.
 
Kyse ei ollut siitä, saako hauskempia/mukavampia autoja Aygon hinnalla, vaan siitä, että monelle se auto on vaan kulkupeli.
Eli elämä voi olla nautinnollista, vaikka pesupallolla ajaakin.

Keksin äkkiä monta hauskempaa tai mukavempaa syytä viettää elämääni, kuin autot.

Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?

Pysyn silti kannassani, että Aygon pesupallo sopii heille, jotka ovat jo luovuttaneet ja liukuneet harmauteen.
 
Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?

Pysyn silti kannassani, että Aygon pesupallo sopii heille, jotka ovat jo luovuttaneet ja liukuneet harmauteen.
Jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta autoilu, käyttää mieluusti mahdollisimman vähän rahaa autoiluun, jotta se muu rikas elämä voi säilyä ennallaan.
Tiedän lähipiiristäkin 3 henkilöä joita ei autoilu kiinnosta pätkääkään, kunhan halvalla ja vaivattomasti pääsevät.

Eikä sen siis pidä olla tylsää, monia koko autoilu ei vain kiinnosta, kuten ei monia suomalaisia (hyöty)liikuntakaan. Ja toisia ei kiinnosta ravintolassa syönnit, toisia ei elokuvissa käynti jne.
Meitä ihmisiä on joka lähtöön, onneksi ei kaikki olla samanlaisia.

Edit: Huumoria: Eikai MGn kokoontumisajoissa ole tälläistä,
Ota huumorilla, älä revi pelihousuja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
Minulle auto on enemmänkin samanlainen työkalu ja väline, kuin vaikkapa pölynimuri. Se ei ole minulle nenän- tai minkään muunkaan ruumiinosan jatke, nenäni on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.

En mieti kuinka nautittavaa ja jännittävää pölynimurillani on imuroida tai minkä värinen se on, eikä koskaan oikeastaan tule mieleen että alkaisin imuroida ihan vain imuroinnin ilosta, vaikka koti on jo puhdas.

No, myönnän liioittelevani sikäli että auton omistamiseen kyllä liittyy liikkumisen vapaus, eli auto mahdollistaa monissa paikoissa vierailun joita ei viitsisi ja jaksaisi muuten tehdä (julkisilla, taksilla, pyörällä, kävellen...). Mutta tuon liikkumisen vapauden tarjoaa suunnilleen mikä tahansa auto, johon koko perhe mahtuu sisään tavaroineen, ja kyseinen auto on edelleen vain väline joka mahdollistaa tuon liikkumisen vapauden. Toki olisi myös kiva jos auto olisi esim. suht hiljainen ajossa, aivan kuten hiljaisempi pölynimuri on kivempi käyttää kuin joku meluisa mölisijä.

Meitä on moneen junaan, ja jotkut jäävät jopa asemalle.
 
Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?
Jos elämässä on muutenkin tarpeeksi virikkeitä ja ilonaiheita, ei välttämättä tarvitse hakea niitä lisää nimenomaan autoista, varsinkin kun autot tuppaavat olemaan varsin kallis harrastus, jos oikeasti niitä alkaa harrastamaan ja haluaa ostaa vain autoja jotka ovat "jänniä" (mikä yleensä kai tarkoittaa tehokasta moottoria, joka yleensä maksaa ja paljon).

Sinänsä tuo kuulostaa samalta kun nuorempana käytin aika paljon rahaa uuden ja tehokkaan pelitietokoneen ostoon, ja isoveljeni ihmetteli sitä kovasti, ja sanoi että hänelle riittää halvin mahdollinen PC jolla pystyy just ja just tietokoneilut hoitamaan. Vaikka minun oli vaikea ymmärtää miksi joku ei olisi samalla tavoin innostunut tehokkaan ja kalliin peli-PC:n hankinnasta vaan halusi säästää rahan, aikansa ja mielenkiintonsa johonkin muuhun, jollain tapaa kyllä pystyin käsittämään että isoveljelläni oli vain elämässään eri kiintopisteet ja kiinnostuksen kohteet kuin minulla.

Vastaavalla tavalla minä en pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi puhelinta joka maksaa yli 200€, tai ainakaan yli 300€. Silti niitä 500-1000€ puhelimia, varsinkin iPhoneja, ostavia tuntuu riittävän. Vaimonikin kinuu uutta kalliimpaa puhelinta kun ostin hänelle viime vuonna 200€ maksavan Samsungin rikki menneen tilalle, minusta vain tuntuu että hän keksii tekosyitä miksi tarvitsee uuden (kalliimman) puhelimen. Sanoinkin jo että ostakoot itse omalla rahallaan että varmasti saa just sellaisen että kelpaa.

Vaimoni mielestä minulta varmaan on kadonnut elämästä kaikki ilo ja värit, koska olen tyytyväinen 200€ puhelimiin, kunhan ne toimivat, tarvitsemani äpit pyörivät, ja akku kestää normipäivän.
 
Jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta autoilu, käyttää mieluusti mahdollisimman vähän rahaa autoiluun, jotta se muu rikas elämä voi säilyä ennallaan.
Tiedän lähipiiristäkin 3 henkilöä joita ei autoilu kiinnosta pätkääkään, kunhan halvalla ja vaivattomasti pääsevät.

Eikä sen siis pidä olla tylsää, monia koko autoilu ei vain kiinnosta, kuten ei monia suomalaisia (hyöty)liikuntakaan. Ja toisia ei kiinnosta ravintolassa syönnit, toisia ei elokuvissa käynti jne.
Meitä ihmisiä on joka lähtöön, onneksi ei kaikki olla samanlaisia.

Edit: Huumoria: Eikai MGn kokoontumisajoissa ole tälläistä,
Ota huumorilla, älä revi pelihousuja.


No tätä mainitsemaasi ihmistyyppiä nyt harvemmin kiinnostaa mikään muukaan, jos jätetään penkkiurheilu, tositelevisio ja ryyppääminen pois laskuista.
Kuhan saavat maata sohvalla ja kaikki on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, niin menee hyvin.

MG:n omistajat kokoontuvat muiden pussihousujen kanssa kiillottamaan muttereita antiikkiautojen kokoontumisiin ja kinastelevat siitä voidaanko kokonaan peltikorisia MG:tä laskea edes oikeiksi autoiksi.

Minulle auto on enemmänkin samanlainen työkalu ja väline, kuin vaikkapa pölynimuri. Se ei ole minulle nenän- tai minkään muunkaan ruumiinosan jatke, nenäni on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.

En mieti kuinka nautittavaa ja jännittävää pölynimurillani on imuroida tai minkä värinen se on, eikä koskaan oikeastaan tule mieleen että alkaisin imuroida ihan vain imuroinnin ilosta, vaikka koti on jo puhdas.

No, myönnän liioittelevani sikäli että auton omistamiseen kyllä liittyy liikkumisen vapaus, eli auto mahdollistaa monissa paikoissa vierailun joita ei viitsisi ja jaksaisi muuten tehdä (julkisilla, taksilla, pyörällä, kävellen...). Mutta tuon liikkumisen vapauden tarjoaa suunnilleen mikä tahansa auto, johon koko perhe mahtuu sisään tavaroineen, ja kyseinen auto on edelleen vain väline joka mahdollistaa tuon liikkumisen vapauden. Toki olisi myös kiva jos auto olisi esim. suht hiljainen ajossa, aivan kuten hiljaisempi pölynimuri on kivempi käyttää kuin joku meluisa mölisijä.

Meitä on moneen junaan, ja jotkut jäävät jopa asemalle.

Jos käytämme tuota mainitsemaasi pölynimuri vertausta, niin miksi valita pölynimuri, joka ei ime, pitää mökkälää ja on ikävä käyttää?
Minä ainakin olen valinnut myös imurini siten, että se hoitaa hommansa tehokkaasti ja että sitä on mukava käyttää, sen halvan tokmanni roinan voi jättää ostamatta ja panostaa pikkuisen parempaan.

Aygo ja moni muukin auto on juurikin tuollainen, hoitaa tehtävänsä ehkä juuri hikisesti ja välillä ei edes sitäkään, miksi valita moinen masentava laite jos parempia on tarjolla?

Oma pääasillinen käyttöautoni on tällä hetkellä yli 10 vuotias yli 200 tkm ajettu Renaultin paku, silti se on riittävän tehokas ja mukava jokapäiväiseksi työkaluksi, ettei sen kanssa töiden tekeminen ärsytä.

Jos elämässä on muutenkin tarpeeksi virikkeitä ja ilonaiheita, ei välttämättä tarvitse hakea niitä lisää nimenomaan autoista, varsinkin kun autot tuppaavat olemaan varsin kallis harrastus, jos oikeasti niitä alkaa harrastamaan ja haluaa ostaa vain autoja jotka ovat "jänniä" (mikä yleensä kai tarkoittaa tehokasta moottoria, joka yleensä maksaa ja paljon).

Sinänsä tuo kuulostaa samalta kun nuorempana käytin aika paljon rahaa uuden ja tehokkaan pelitietokoneen ostoon, ja isoveljeni ihmetteli sitä kovasti, ja sanoi että hänelle riittää halvin mahdollinen PC jolla pystyy just ja just tietokoneilut hoitamaan. Vaikka minun oli vaikea ymmärtää miksi joku ei olisi samalla tavoin innostunut tehokkaan ja kalliin peli-PC:n hankinnasta vaan halusi säästää rahan, aikansa ja mielenkiintonsa johonkin muuhun, jollain tapaa kyllä pystyin käsittämään että isoveljelläni oli vain elämässään eri kiintopisteet ja kiinnostuksen kohteet kuin minulla.

Vastaavalla tavalla minä en pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi puhelinta joka maksaa yli 200€, tai ainakaan yli 300€. Silti niitä 500-1000€ puhelimia, varsinkin iPhoneja, ostavia tuntuu riittävän. Vaimonikin kinuu uutta kalliimpaa puhelinta kun ostin hänelle viime vuonna 200€ maksavan Samsungin rikki menneen tilalle, minusta vain tuntuu että hän keksii tekosyitä miksi tarvitsee uuden (kalliimman) puhelimen. Sanoinkin jo että ostakoot itse omalla rahallaan että varmasti saa just sellaisen että kelpaa.

Vaimoni mielestä minulta varmaan on kadonnut elämästä kaikki ilo ja värit, koska olen tyytyväinen 200€ puhelimiin, kunhan ne toimivat, tarvitsemani äpit pyörivät, ja akku kestää normipäivän.

Elämästä tulee paljon miellyttävämpää, kun osaa valita oikeat tuotteet ja välineet omaan tarpeeseensa, eikä osta sitä halvinta roskaa mikä ensimmäisenä eteen tulee.
Järkevää on valita pikkuisen parempi, muttei kuitenkaan sitä malliston kalleinta, niin saa sopivat ominaisuudet ja mukavan käytön.

Itse ainakin olen sen verran kauan harrastanut kaikenlaista, että aivan paskat kamat saavat aikaan vain v*tutuksen ja olenkin päätynyt hankkimaan pääosin hyvää keskitasoista tavaraa kaikille elämänalueille.
Mielummin jätän sen halvan muka tarpeellisen roskan ostamatta ja keskityn hankkimaan oikeasti tarpeellista, kestävää ja käyttömukavuudeltaan hyvää tavaraa töihin ja harrastuksiin.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei hauska ja hyvä auto ole sen kalliimpi, kuin tylsä sardiinipurkkikaan.
Esimerkiksi sen harmaan ylihintaisen tojotan sijaan voi valita vaikka uudemman ranskalaisen, jossa on jo enemmän fiilistä sekä matkustusmukavuutta.

Aiemmin mainitsemassani 80 € maksaneessa 106 pösössäni on on paljon enemmän fiilistä ja ajo-ominaisuuksia, kuin jossain 2010-luvun pesupallo Aygossa, käyttökulujen ja luotettavuuden ollessa kuitenkin samalla tasolla.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Itsellä olisi nyt tarvetta autolle, johon mahtuisi kahden aikuisen lisäksi kaksi lasta takapenkille turvakaukaloon/lastenistuimeen. Ajoa sen verran vähän, että bensiiniauto olisi ehkä järkevin. Budjettia olin ajatellut noin 15k€ molemmin puolin.

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?
Meillä ollut vuodesta 2014 vm2006 Farkku-Octavia johon ollut kohtuu tyytyväinen. Kaikkea pientähän noissa aina on, mutta isommilta vältytty. Ajaisin varmaan vielä tuolla, mutta en saa airbagin vikavaloa milläänkorjattua ja yli 700e tuohon jo hakattu, joten saanee 280tkm auto siirtyä lepäilemään. Pärjättiin ihan hyvin lastenistuinten kanssa tuolla ja vieläkin on turvavyöistuimet käytössä. Isompaa en välttämättä kaipaa, mutta pienempäänkään tuskin vaihtaisin.

Onkos jossain tietoa noista TSI-koneista ja vältettävistä malleista/vuosista? Olen tässä katsellut 10-15ke farkku octavioita ja vähän arveluttaa, että uskaltaako työntää kätensä noihin VAGeihin. Toisaalta katsastustilastot näyttävät Octavia ihan hyvässä valossa vs. muut vastaavat. Saa toki suositella jotain vaihtoehtoa Octavialle. Ostaisin varmaan muuten Toyotan, mutta 194cm-pituiselle se ei oikein sovi.
 
Varmaan jostain v. 2014-15 paikkeilta eteenpäin on ainakin ihan toimivia pelejä kun jakopäässä on hihna ketjun sijaan. Itse välttäisin automaattivaihteistoa, mutta niissäkin lienee vähävikaisia versioita (lähinnä kuiva vs. märkä kytkin).
 
Varmaan jostain v. 2014-15 paikkeilta eteenpäin on ainakin ihan toimivia pelejä kun jakopäässä on hihna ketjun sijaan.
On tai sitten ei ole, 1.8/2.0 TSI on edelleen ketjulla noissakin vuosimalleissa... Ihan toimivia nekin kyllä ovat ja oikein mainioita moottoreita, mutta hihnakoneita eivät kaikki TSI-moottorit ole.

Mutta jos nimenomaan Octaviaa etsii, niin katselee kolmatta korimallia. Niissä on paremmat moottorit käytössä kuin vanhemmissa Mk2 Octavioissa. Ensimmäiset tuli kai jossain 2012-2013 eli ei sinänsä mitään syytä karsastaa noitakaan vuosimalleja, kunhan on Mk3.
 
Meillä ollut vuodesta 2014 vm2006 Farkku-Octavia johon ollut kohtuu tyytyväinen. Kaikkea pientähän noissa aina on, mutta isommilta vältytty. Ajaisin varmaan vielä tuolla, mutta en saa airbagin vikavaloa milläänkorjattua ja yli 700e tuohon jo hakattu, joten saanee 280tkm auto siirtyä lepäilemään. Pärjättiin ihan hyvin lastenistuinten kanssa tuolla ja vieläkin on turvavyöistuimet käytössä. Isompaa en välttämättä kaipaa, mutta pienempäänkään tuskin vaihtaisin.

Onkos jossain tietoa noista TSI-koneista ja vältettävistä malleista/vuosista? Olen tässä katsellut 10-15ke farkku octavioita ja vähän arveluttaa, että uskaltaako työntää kätensä noihin VAGeihin. Toisaalta katsastustilastot näyttävät Octavia ihan hyvässä valossa vs. muut vastaavat. Saa toki suositella jotain vaihtoehtoa Octavialle. Ostaisin varmaan muuten Toyotan, mutta 194cm-pituiselle se ei oikein sovi.

Minkä ikäistä Toyotaa ajellut? Ainakin 2010-luvun Toyotaa ei voi verrata 2000-luvun ämpärisäilykepurkkeihin. Jos et kaipaa ihme vikoja suosittelen Toyotaa vilpittömästi, esim. Avensis t27, Auris lienee hieman pieni.
 
3 lasta (15, 6 ja 4v) + koira ja vaimo. Katsellut tuollaista Ford Mondeo farkkua vm. 2016 2.0tDci kun ei bensakoneella oikein löydy. Farmari koska koira ja peräkoukkukin pitää olla ja tilaa. Helvetin vaikeaa löytää autoa tuossa 15-17k hintaluokassa. Onkohan tuo diesel tänä päivänä ihan paskin valinta, tiedän että riippuu ajomäärästä, mutta ainakin näyttäisi paljon ajettuja Mondeoita olevan kierrossa joten luulisi kestävän. Ainakin autoliike jonne lähetin vaihtotarjousta on enemmänkin kuin innokas pääsemään omasta dieselvaihdokistaan eroon...
 
Tervehdys! Tässä oon pikkasen autoja kattelut ja tullut siihen tulokseen että kyllähän se "premium" auto pitää hommata. Löysin pari hyvää vaihtoehtoa, kummassahan olisi halvemmat kilometrikustannukset kaikki kulut huomioiden mukaan lukien jälleenmyyntiarvo? Oletettavasti auto tulisi 2-4vuodeksi, vuodessa tulee ajettua n.15tkm.
Jos tuo bensakone on noin taloudellinen kuin luvataan niin polttoaineista ei nykyhinnoilla kummempia eroja ainakaan tule, veikkaisin tarkemmin laskematta että aika +-0. Jälleenmyyntiarvoahan on mahdoton tietää, mutta tällä hetkellä vaikuttaa, että bensakone on halutumpi 2-4 vuoden päästä kuin diesel. Tosin, ehkä dieselissä on enemmän tinkivaraa kun eivät oikein haluttuja taida olla nytkään...

Otat sen kummasta tykkäät enemmän. :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 611
Viestejä
4 674 438
Jäsenet
76 650
Uusin jäsen
Tacobreak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom