Mikä auto minulle?

Se, että osat tehdään Kiinassa, laadun taso päätetään siellä ja kun lukee vrcf palstaa niin asiat kuten takuun jälkeen rikkuvat takavalot sekä jäätyvät lukot ovat ihan uuden omistajan laatutason valintoja.

Ja Suomen heikon kuluttajansuojan.
Niin minkään muun merkin osat eivät sitten tule kiinasta vai? Eiköhän nuo lukko-ongelmat ja 90 - sarjan takavalojen ongelmat ovat niitä alkupään malliston ongelmia jotka ovat jo korjattu. Usein kuulee sanottavan että malliston tuotannon ensimmäisiä kannattaa välttää juurikin näiden lastentautien takia, ihan riippumatta merkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka vikaherkkiä sähkösäätöiset istuimet mahtavat olla? Varmasti muistipaikoilla mukava varuste, mutta entäs sitten kun istuin jämähtääkin yhteen ja samaan asentoon? Kyse nyt n. 7-10 vuotiaista autoista.
 
Eipä siellä ny mitään erikoisen hajoavaa ole. Kaipa joku ajomoottori vois rikkua jos jatkuvasti kahden, kolmen kuskin säätöjä ajaa läpi, mut ei sellanen maailmoja kaada.
 
Mikäs olisi hyvä, luotettava ja pikkuruokainen päivitys Opel Karlista? VM 2017. Vuodessa ajoa noin 10t km. Muutoin menisi tämäkin, mutta lisätila taakse olisi tarpeen (sup laudat ja skootit) ja vetokoukullekin toisinaan olisi käyttöä. Vaihdokki voisi olla n. 15k arvoinen. Joku näpsäkkä SUV tai pikkufarkku? T-Roc taitaa pompata jo tuonne 20k nurkille.
 
Millaisia kokemuksia 2008-2011 (eli 1st gen facelift) Kia Ceedistä?

Oma yksilö olisi vm 2011 ja tulossa perheen kakkosautoksi. Olettaisin että suht mitäänsanomaton ja toivonmukaan perus huoleton auto. Ei ole kuitenkaan ihan pikkuauto joten mahtuu myös turvaistuinta ja vähän tavaraakin kyytiin tarvittaessa. Kaikkista mopoin 1,4l kone, ei kiihdy mihinkään muttei kyllä tarviikkaan. Päästöt 132g eli vero tällä hetkellä kohtuullinen 170e/v, kulutuksesta ei vielä kokemuksia mutta lienee mallia ok tuon ikäiseen/kokoiseen autoon. Perushuollot olettaisin myös olevan luokkaa edullinen.
 
Mikäs olisi hyvä, luotettava ja pikkuruokainen päivitys Opel Karlista? VM 2017. Vuodessa ajoa noin 10t km. Muutoin menisi tämäkin, mutta lisätila taakse olisi tarpeen (sup laudat ja skootit) ja vetokoukullekin toisinaan olisi käyttöä. Vaihdokki voisi olla n. 15k arvoinen. Joku näpsäkkä SUV tai pikkufarkku? T-Roc taitaa pompata jo tuonne 20k nurkille.

Jos haluat merkissä pysyä, niin esimerkiksi Astra farkku on ihan pätevä.
 
Kuinka vikaherkkiä sähkösäätöiset istuimet mahtavat olla? Varmasti muistipaikoilla mukava varuste, mutta entäs sitten kun istuin jämähtääkin yhteen ja samaan asentoon? Kyse nyt n. 7-10 vuotiaista autoista.
Mulla on 16v ja 250tkm, kaikki kuskit >100kg ja Audi A6:n penkeissä ei mitään vikaa säädöissä.
Isäukolla 2011 E-mersu jossa ~220tkm eikä muistipenkeissä mitää vikaa (ja ilmastointi toimii normaalisti).

En muista koska olisin törmännyt ainakaan sakemanniin jossa penkin säädöt olisivat rikki.
 
Kuinka vikaherkkiä sähkösäätöiset istuimet mahtavat olla? Varmasti muistipaikoilla mukava varuste, mutta entäs sitten kun istuin jämähtääkin yhteen ja samaan asentoon? Kyse nyt n. 7-10 vuotiaista autoista.
Mun 1994 ysitonnisessa Saabissa sähkösäädöt pelaavat edelleen moitteettomasti. Autolla on ajettu ~440tkm.
 
Kuinka vikaherkkiä sähkösäätöiset istuimet mahtavat olla? Varmasti muistipaikoilla mukava varuste, mutta entäs sitten kun istuin jämähtääkin yhteen ja samaan asentoon? Kyse nyt n. 7-10 vuotiaista autoista.

-08 Mondeossa oli (tai on yhä) kuskinpenkki sähköillä ja muistipaikoilla, avaimettomaan käyntiin yhdistettynä todella hyvä varuste jos joku toinenkin edes satunnaisesti käyttää, penkki säätyy valmiiksi taskussa olevan avaimen mukaan ovea avattaessa. Tuo toimii edelleen 400tkm mittarissa.
 
En muista koska olisin törmännyt ainakaan sakemanniin jossa penkin säädöt olisivat rikki.

Itse muistan yhden c-meisselin, olisko 2001 vm. Siinä oli penkissä joku säätö rikki, muut toimivat. Tosin löytyi siitä muutakin askarreltavaa ruosteen lisäksi, ei tullut kauppoja.
Harvinaisia mutta harmillisia jos ja kun ei pysty manuaalisesti säätämään.
 
Se, että osat tehdään Kiinassa, laadun taso päätetään siellä ja kun lukee vrcf palstaa niin asiat kuten takuun jälkeen rikkuvat takavalot sekä jäätyvät lukot ovat ihan uuden omistajan laatutason valintoja.

Ja Suomen heikon kuluttajansuojan.
Tosiaan noiden lukkojen laatu on aika heikko, noita on vaihdeltu paljon niin uudempikorisiin malleihin kuin että noihin vanhempiin ford aikaisiin malleihin (V40, V60 jne..) kun tosiaan jäätyvät talvella ja ilmeisesti samaa lukkomallia käytetään monessa mallissa. Noihin on tehty jossain kohtaa jokin parannus minkä toimivuudesta en ainakaan itse ole vakuuttunut mutta nykyään noihin saa Volvon elinikäisen varaosatakuun eli niin kauan kun auto on itsellä niin sen piikkiin noita lukkoja vaihtelevat kunhan ensimmäisen on ostanut.
 
Millaisia kokemuksia 2008-2011 (eli 1st gen facelift) Kia Ceedistä?

Oma yksilö olisi vm 2011 ja tulossa perheen kakkosautoksi. Olettaisin että suht mitäänsanomaton ja toivonmukaan perus huoleton auto. Ei ole kuitenkaan ihan pikkuauto joten mahtuu myös turvaistuinta ja vähän tavaraakin kyytiin tarvittaessa. Kaikkista mopoin 1,4l kone, ei kiihdy mihinkään muttei kyllä tarviikkaan. Päästöt 132g eli vero tällä hetkellä kohtuullinen 170e/v, kulutuksesta ei vielä kokemuksia mutta lienee mallia ok tuon ikäiseen/kokoiseen autoon. Perushuollot olettaisin myös olevan luokkaa edullinen.

Askeettinen peruskiesi. Sisämeluisa, mutta teknisesti suhteellisen kestävä. Varaosat edullisia eikä noissa ole mitään isompia tyyppivikoja. Seitsemän vuoden takuuhan noissa oli, joten pääsääntöisesti ovat hyvin huollettuja ainakin takuuajan osalta. Takakontti yllättävän iso ja pesee esim. Volvon V50:n takatilat selvästi.

Kakkosautona varmasti ihan pätevä peli, mutta toki yli 10 vuotta vanha auto on aina jonkinlainen kysymysmerkki. Facelift noihin taisi tulla vasta 2010.
 
Askeettinen peruskiesi. Sisämeluisa, mutta teknisesti suhteellisen kestävä. Varaosat edullisia eikä noissa ole mitään isompia tyyppivikoja. Seitsemän vuoden takuuhan noissa oli, joten pääsääntöisesti ovat hyvin huollettuja ainakin takuuajan osalta. Takakontti yllättävän iso ja pesee esim. Volvon V50:n takatilat selvästi.

Kakkosautona varmasti ihan pätevä peli, mutta toki yli 10 vuotta vanha auto on aina jonkinlainen kysymysmerkki. Facelift noihin taisi tulla vasta 2010.

Siinähän tuli kuin tiivistettynä omatkin (ennakko)ajatukset. On huomannut jo tuolla 15" rengastuksella että meluisa kuin mikä (saati sitten nastojen ropinan säestämänä), mutta toisaalta hälläväliä kun matka-ajoon tuota ei käytetä.

Kyseinen yksilö on 2011 ja mittarissa ~95tkm. Ulkokuoresta kyllä huomaa iän ja millaisella pidolla ollut, mutta eipä tuolla juuri väliä kakkoskipolle ole niin kauan kun ei ruoste raiskaa tms.
 
Päivitelläänpä nyt omaa hankintaprosessia ja tämän hetkistä kriteeristöä. Max 12000€ pyyntihintaisia autoja tullut tässä katseltua, vuosimalli mieluusti 2012 tai uudempi. Ajettuja kilometrejä en pelkää kunhan moottorista ja voimansiirrosta ei löydy liikaa kauhutarinoita. Vaatimuksena on takapenkille mahtuu taaksepäin katsova isofix-turvaistuin. Esim. Auris tuli todettua tämän suhteen aika mahdottomaksi meidän istuimella. "Nykyajan" mukavuuksista vaatimuksena bluetooth-handsfree ja -audio sekä peruutustutka/-kamera. Tavaratilan suhteen olen valmis joustamaan. Bensa tai vähäkulutuksinen pikkudiesel. Manuaali tai perinteinen automaatti. Opel Astra J tai K on ollut harkinnassa, samoin Volvo V40 D2.

Tänään tuli mieleen crossover-suv-katumaasturit, esim:
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/asx/12899931
https://www.nettiauto.com/kia/sportage/12946941
https://www.nettiauto.com/opel/mokka/12875603

Olisiko noista jokin luotettavahko merkki/malli? Opelissa varmaan manuaalivaihteisto on sitä riskialtista mallia...
 
Päivitelläänpä nyt omaa hankintaprosessia ja tämän hetkistä kriteeristöä. Max 12000€ pyyntihintaisia autoja tullut tässä katseltua, vuosimalli mieluusti 2012 tai uudempi. Ajettuja kilometrejä en pelkää kunhan moottorista ja voimansiirrosta ei löydy liikaa kauhutarinoita. Vaatimuksena on takapenkille mahtuu taaksepäin katsova isofix-turvaistuin. Esim. Auris tuli todettua tämän suhteen aika mahdottomaksi meidän istuimella. "Nykyajan" mukavuuksista vaatimuksena bluetooth-handsfree ja -audio sekä peruutustutka/-kamera. Tavaratilan suhteen olen valmis joustamaan. Bensa tai vähäkulutuksinen pikkudiesel. Manuaali tai perinteinen automaatti. Opel Astra J tai K on ollut harkinnassa, samoin Volvo V40 D2.

Tänään tuli mieleen crossover-suv-katumaasturit, esim:
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/asx/12899931
https://www.nettiauto.com/kia/sportage/12946941
https://www.nettiauto.com/opel/mokka/12875603

Olisiko noista jokin luotettavahko merkki/malli? Opelissa varmaan manuaalivaihteisto on sitä riskialtista mallia...

Mokka on pieni, ei kannata edes miettiä että mahtuisiko sinne turvaistuin kunnolla. Sisätiloiltaan corsan kokonen..

Nuo katumaasturit saattaa olla yllättävän janoisia riippuen ajoprofiilista...

Vastaavilla kriteereillä (pl. turvaistuimet, kaksi lasta kulkee korokkeilla takapenkillä) päivitettiin autoa 2.5kk sitten, ja ite päädyin hankkimaan 508 pösöfarkun. 1.6 HDi pikkudiisseli manuaalina, tosin itsellä tulee kilometrejä 35k vuoteen niin en ees miettiny muuta kun diisseliä. 7k on tullut mittariin tuona aikana ja keskikulutus sekalaisessa ajossa pyörii siinä 5.1l/100km tuntumassa, en oo todellista mittaillu muualla kun maantiellä, siellä menee 4.5l/100km yhden 750km ajosuoritteen perusteella, ja ohituksia oli runsaasti tuossa. Jos haluais niin menis kyllä pienemmälläkin.

Pösöissä on kaikissa webasto vakiona, samoin kun fordeissa, muista merkeistä sitten löytyy satunnaisemmin. Tuo on semmonen asia joka kannattaa huomioida jos pikkudieseliä kattelet ja talvella haluat myös lämmintä ilmaa mökkiin.
 
VW on tukenut Apple CarPlayta vuodesta 2016, ainakin Applen listan mukaan. Pystyykö auton esittelykuvista näkemään, onko autossa CarPlayta? Pitääkö olla "APP"-näppäin keskikonsolin näytössä vai onko muita vaihtoehtoja? Vai onko esim. jokaisessa Golfissa CarPlay vuodesta 2016 eteenpäin?

Ei jaksaisi joka myyjältä kysyä erikseen, mitä "matkapuhelinvarustus" tarkoittaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
VW on tukenut Apple CarPlayta vuodesta 2016, ainakin Applen listan mukaan. Pystyykö auton esittelykuvista näkemään, onko autossa CarPlayta? Pitääkö olla "APP"-näppäin keskikonsolin näytössä vai onko muita vaihtoehtoja? Vai onko esim. jokaisessa Golfissa CarPlay vuodesta 2016 eteenpäin?

Ei jaksaisi joka myyjältä kysyä erikseen, mitä "matkapuhelinvarustus" tarkoittaa. :)
Applen lista ja vastaavat on huonoja, kun ei ota kantaa, onko kyseessä valmistusvuosi vai vuosimalli. Tai euro/jenkki/kiina/?-markkinoiden malli.
Radioiden mallien ja varustetasojen mukaan on vähän helpompi edetä, myyjiin turha luottaa, mistäpä ne tietäisi. Mutta yritetään, itellä -16 Golf, jossa ei carplayta, koska siinä on composition color-mankka, joka on kai toiseksi huonoin vaihtoehto noissa. Composition media:ssa imho oli tuolloin carplay, mutta satavarma en ole, onko sitä vanhemmissa vuosimalleissa. Mediamallista on maksettu aikoinaan lisävarusteena, paitsi ehkä paremmat varustetasot. Mutta onko suomi/ruotsi/saksa highline esim. varustelu sama? Ei välttämättä. Navigoinnilla varustetuissa on -16, mutta minä vuonna se tuli noihin kalliimpiin lisävarusteradioihin, en ole varma, koska ulkoisesti samanlaisia mankkoja on tottakai tehty eri softaversioilla. Mahdollisesti jopa samana vuonna… Päivitettävyys kysymysmerkki luonnollisesti.
Eli:
- app-nappi lienee merkki asiasta
- facelifteissa taitaa olla perusradiossakin carplay, koska se on selkeästi eri näköinen ulkoisesti, tunnistettavissa (auto/radio)
- nappien määrä (ja navi ja näytön koko) kertoo, onko laite composition color vai media/parempi
- mitä vanhempi auto (pre16), sen sekavampi tilanne parempien radioversioiden kanssa, joku fiksumpi osannee kommentoida niistä mib- ja softaversioista näissä…
- rekisteröintipäiväänkään tms. ei voi luottaa, esim. omani on -16 mallin auto joka rekisteröity kesällä -16, mutta ollut suomessa maahantuojalla viimeistään 8/15. Tuontiautojen tiedoissa nettiautossa ei voi olla satavarma, mikä se vuosimalli/käyttöönotto todellisuudessa on (-14 valmistettu vm15 auto joka ensirekisteröity saksassa -15 ja suomessa -16… mitä myyjä merkkaa rekisteröintikuukaudeksi/vuosimalliksi?)
Hankalaa siis on noissa semialkupään autoissa.
 
Applen lista ja vastaavat on huonoja, kun ei ota kantaa, onko kyseessä valmistusvuosi vai vuosimalli. Tai euro/jenkki/kiina/?-markkinoiden malli.
Radioiden mallien ja varustetasojen mukaan on vähän helpompi edetä, myyjiin turha luottaa, mistäpä ne tietäisi. Mutta yritetään, itellä -16 Golf, jossa ei carplayta, koska siinä on composition color-mankka, joka on kai toiseksi huonoin vaihtoehto noissa. Composition media:ssa imho oli tuolloin carplay, mutta satavarma en ole, onko sitä vanhemmissa vuosimalleissa. Mediamallista on maksettu aikoinaan lisävarusteena, paitsi ehkä paremmat varustetasot. Mutta onko suomi/ruotsi/saksa highline esim. varustelu sama? Ei välttämättä. Navigoinnilla varustetuissa on -16, mutta minä vuonna se tuli noihin kalliimpiin lisävarusteradioihin, en ole varma, koska ulkoisesti samanlaisia mankkoja on tottakai tehty eri softaversioilla. Mahdollisesti jopa samana vuonna… Päivitettävyys kysymysmerkki luonnollisesti.
Eli:
- app-nappi lienee merkki asiasta
- facelifteissa taitaa olla perusradiossakin carplay, koska se on selkeästi eri näköinen ulkoisesti, tunnistettavissa (auto/radio)
- nappien määrä (ja navi ja näytön koko) kertoo, onko laite composition color vai media/parempi
- mitä vanhempi auto (pre16), sen sekavampi tilanne parempien radioversioiden kanssa, joku fiksumpi osannee kommentoida niistä mib- ja softaversioista näissä…
- rekisteröintipäiväänkään tms. ei voi luottaa, esim. omani on -16 mallin auto joka rekisteröity kesällä -16, mutta ollut suomessa maahantuojalla viimeistään 8/15. Tuontiautojen tiedoissa nettiautossa ei voi olla satavarma, mikä se vuosimalli/käyttöönotto todellisuudessa on (-14 valmistettu vm15 auto joka ensirekisteröity saksassa -15 ja suomessa -16… mitä myyjä merkkaa rekisteröintikuukaudeksi/vuosimalliksi?)
Hankalaa siis on noissa semialkupään autoissa.
Kattava vastaus, jonka pohjalta varmaan parempi vaan muistaa ottaa piuha mukaan koeajoille aina. :tdown:
Composition Color on vissiin tämä? -16 Jetasta kuva.
 
Kattava vastaus, jonka pohjalta varmaan parempi vaan muistaa ottaa piuha mukaan koeajoille aina. :tdown:
Composition Color on vissiin tämä? -16 Jetasta kuva.
Joo kai, jetassa upotus/kehys vaan vähän eri näköinen. Colorissa kumminkin 6 nappia ja muistaakseni 5,8 koko. Mediassa 8 matalampaa nappia ja 6,5 tms.

Lisäyksiä… Colorin media-nappulasta saa siis äänimediaa käyttöön bt:n, usb/aux:n yms. kautta, mutta ei carplayta.

Ja piuhaa testatessa voi olla merkitystä portillakin, en ole siis varma. Vanhemmissa aivan kulimalleissa kun ei ole välttämättä keskikonsolissa radioon yhteydessä olevaa usbia, toki ei carplaytakaan. Ainakin myydään media in-settejä jälkiasennuksena.
Carplay on ainakin uudemmissa vw-kielellä käsittääkseni app connect, en oo varma miten sitä ihan alkuun kutsuttiin. Voi olla sama tai ei. Joihinkin radioihin sen voi/on voinut ostaa jälkikäteen päivityksenä, jos alkup softa riittävän tuore. Tjsp.
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
Jos ja kun tuo on pitkälti samaa kuin vastaava Golf niin turbojen hajoamisia on esiintynyt, itsellä hajosi 80 tuhannen kilsan kohdalla (vm. 2015 Golf 1.4 TSI / 125 hv). Toki se kuuluu niihin yleisiin turboihin liitettäviin asioihin. Muuten en ole itse havainnut mitään erityistä tässä muutaman vuoden aikana. Uskalsin myös ostaa vm. 2013 1.2 TSI-Leonin kakkosautoksi sen pohjalta, mutta käyttökokemuksia ei vielä ole kun auto on ollut käytössä vasta muutaman viikon.
 
Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla
Tämä, ajoasento (ja kropan mittasuhteetkin) vaikuttaa niin paljon että foorumikommentit hyödyttömiä. Itse 180+ ja ajoasento pysty. Autoja vertaillessa turvakaukalo telakalla sopi mun taakse useissa pikkuautoissa, esim. -11 Polossa ok. Golf, Leon, Astra ihan heittämällä. Auris farkku tai Focus (-15) aika toivoton, vaikka sinänsä saman kokoisia ja isompia kuin pikkuautot. Eli jos kontti ei ole ykköskysymys niin pienempiäkin voi miettiä.

Leonin ikä ja kilsat alkaa olla sitä luokkaa että jotain pientä fiksattavaa voi alkaa tulla, mutta kuuluu asiaan kun paikat kuluu, toki esim. moottorin osalta huoltojen tiheys vaikuttaa. Varmaan sen turbonkin kanssa vuosittainen/15tkm on parempi kuin longlife. Ja 1.2 vageissa on joissain kai ollut öljynkulutusongelmia. Tähänkin se öljynvaihtoväli voi vaikuttaa.
Leon sinänsä edullinen valinta jos vertaa Octaviaan.
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?

Tuo kyseinen yksilö on muuten ollut pidempään jo myynnissä, kannatta ainakin tutustua huolella että mikä siinä on ostajat karkottanut. Kartoittelin itse autoja talven mittaan ja huhtikuussa lopulta ostin sopivan Golfin. Tuo näkyy olevan viimeisiä edelleen myynnissä olevia autoja jonka olen nettiautossa laittanut suosikkilistalle. Hyvä kulkine kyllä tuntumaltaan tuo Leon sen perusteella mitä kävin koeajamassa.
 
Tuo kyseinen yksilö on muuten ollut pidempään jo myynnissä, kannatta ainakin tutustua huolella että mikä siinä on ostajat karkottanut. Kartoittelin itse autoja talven mittaan ja huhtikuussa lopulta ostin sopivan Golfin. Tuo näkyy olevan viimeisiä edelleen myynnissä olevia autoja jonka olen nettiautossa laittanut suosikkilistalle. Hyvä kulkine kyllä tuntumaltaan tuo Leon sen perusteella mitä kävin koeajamassa.
Kiitos vinkistä! Voihan se olla vaikka moottorilämmittimen+sisätilapistokkeen puute, juuri huomasin ettei niitä ole.
 
Silloin kun ostin oman Golfini, juttelin pidempään automyyjän kanssa siinä autoa ihmetellessä. Hän kertoi, että vaihtoautot alkaa liikkua todella huonosti heti jos ne on pari-kolme viikkoa myynnissä. Totesi, että se on lähinnä psykologiaa kun netin avulla on helppo seurata tilannetta ja sitten luullaan, että autossa on jotain vialla kun sitä ei saada kaupaksi.

Liikkeestä ostohan on sikäli turvallisempaa, että piiloviat saa helposti 6kk virhevastuuseen (esim. tuo oma turbon vaihto ei maksanut muuta kuin huoltoon viemisen ja noudon vaivan). Jos auto on ollut pitkään myynnissä ja et löydä siitä koeajolla ja tarkastelulla vikoja, tee härski tarjous. Itsekin sain pudotettua 1,5 k€ pyynnistä, joka oli jo valmiiksi pudotettu kun liikkeessä oli ollut edeltävänä viikonloppuna vaihtoautokamppis. Kaupan jälkeen myyjä sanoi, että persnetoksi meni, mutta auto oli saatava myytyä. Kolme vuotta myöhemmin näyttää olevan iältä, varustelulta ja kilsoilta lähes identtistä autoa silloista kovempaan hintaan myynnissä, eli taisi puhua totta.
 
Leon tuli koeajettua ja todettua oikein hyvän tuntuiseksi autoksi, takapenkilläkin oli hyvin tilaa turvaistuimelle. Farkkuversio ST ei varmaan sisätiloiltaan eroa hatchbackista?
 
Voisikohan Seat Leon olla se kymppitonniluokan kulkupeli jota tässä olen etsinyt? Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/seat/leon/12640807?

Turvaistuimen mahtuminenhan selviää vain kokeilemalla, mutta miten tekniikkapuoli? 1,4TSI on kai tuossa vuosimallissa ilman älyttömiä murheita, lisäksi manuaalivaihteisto eikä DSG. Muita vaaranpaikkoja?
Autoista en tiedä juurikaan, mutta autoja vähän selatessa tuli tämä vastaan.


Hintaa se kymppitonni ja kilsoja 80 tuhatta vähemmän. Tosin kulutus näyttää olevan enemmän ja kiihtyvyys heikompi
 
Autoista en tiedä juurikaan, mutta autoja vähän selatessa tuli tämä vastaan.


Hintaa se kymppitonni ja kilsoja 80 tuhatta vähemmän. Tosin kulutus näyttää olevan enemmän ja kiihtyvyys heikompi
Meriva on varmaan tiloiltaan kätevä, mutta jotenkin pelkään että se on vielä enemmän eleettömän neutraali kuin Jetta/Octavia. Kilometrejä tulee vuoteen hädin tuskin 5000 niin uskaltaa jonkun 150tkm ajetunkin ostaa.
 
Suositelkaas jotain pikku pakua? Mitä ehdottomasti kannattaa välttää, isompi kuin joku fiesta van, mutta ei tarvitse olla täysikokoinenkaan, tulee lähinnä kolmosautoksi koirien kuljetukseen joten ilmastointi pakollinen, muita vaatimuksia en oikein osaa luetella...

Budjetti joku max 8k€
 
Transit Connect vois myös olla ihan käypänen? Niitä ainakin näkyy liikenteessä paljon ja on myynnissäkin suht kattava valikoima.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Itsellä olisi nyt tarvetta autolle, johon mahtuisi kahden aikuisen lisäksi kaksi lasta takapenkille turvakaukaloon/lastenistuimeen. Ajoa sen verran vähän, että bensiiniauto olisi ehkä järkevin. Budjettia olin ajatellut noin 15k€ molemmin puolin.

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?
 
Jos lastenistuinten kanssa joutuu pulaamaan, niin ihan suosiolla unohtaisin sedanin/farkun ja katsoisin suoraan tila-autoja. Paljon mukavampi köyttää muksuja turvaistuimiin ja -kaukaloihin kun sen voi tehdä selkä suorana ilman kurottelua matalalle takapenkille. Jos ranskalaiset ei pelota, niin 15 k€ hinnalla saa jo aika mukavan pelin. Tila-autoissa on yleensä erilliset (helposti irroitettavat) takaistuimet, joita vähän limittämällä saa helposti väljyyttä turvaistuimille. Myös etupenkkien selkämyksistä taittuvat pikku pöydät on muksujen kannalta tosi kivat.

Itse ajelen Grand Scenicillä enkä voisi parempaa perheautoa kuvitella. Tai no, Grand Picasso olisi kiva myös, mutta selkeästi Rellua kalliimpi.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?

Olen tainnut vuoden sisään aikaisemminkin suositella omien kokemusten vuoksi Fordin S-Maxia tähän tarkoitukseen. Tilaa on hulppeasti (=juuri sopivasti) ja ainakin omaan rauhalliseen ajotyyliin ihan ajettava laite. Komppaan myös @Jarmot 'in komenttia tuosta muksujen turvaistuimiin köyttämisen mukavuudesta, vrt. matala farkku.
 
Suositelkaas jotain pikku pakua? Mitä ehdottomasti kannattaa välttää, isompi kuin joku fiesta van, mutta ei tarvitse olla täysikokoinenkaan, tulee lähinnä kolmosautoksi koirien kuljetukseen joten ilmastointi pakollinen, muita vaatimuksia en oikein osaa luetella...

Budjetti joku max 8k€

Itse olen pikku paku perverssioissani himoinnut Opel Combo C:tä 1,4:sella bensalla tai ruotsista 1,6:sella kaasumoottorilla.
Myös 1. koppainen Peugeot Partner / Citroen Berlingo 1,6 16V TU5:sella olisi jollain tasolla hieno laite.

Fiksuintahan on ostaa joku puoli-ilmainen fiksuilla kilometreillä oleva ja kohtuullisen siisti Partner tai Berlingo.
Toki myös Caddy jollain 1,6 TDI CAYC koneella tai vastaavalla on hyvä, mutta hyvät yksilöt menevät äkkiä yli budjetin.

Fordilta löytyisi sitten Transit Courier vaikka litran ecoboostilla, mutta menee vähän yli budjetin.
Transit Connect on sellainen sammakko, että sen jättäisin väliin, jos en todella halvalla saisi.
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)

Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
 
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.

Kuin suoraan mun elämästä :love:
Korjataan siis oma suositus: Jos on ylimääräistä rahaa, ja ei tarvitse rahaa erinäisiin muihin asioihin lähiaikoina, on bmw suositus autopuolella.
 
Aygolla ajelin joskus reilut neljä vuotta. Halpaa ajamista kaikin puolin. Tietysti jos autolta haluaa muuta kuin liikkumisvälineen, niin sitten muuta alle.
 
Suosittelen Aygoa kaikille jotka haluaa bensapihin, luotettavan ja yksinkertaisen city auton paikasta a paikkaan b. Ohjaustehostin ja ABS ja ilmastointi vanhemmissakin malleissa.
Miinuksena sanottakoon kova äänitaso (120kmh matka-ajossa 79db, ei siis tarvitse kuulonsuojaimia :D )
ja manuaalivaihteisuus (saa kai puoli-automaatteja, ostaa ken uskaltaa...)
Mulla vähän vastaava pikkuauto. Opel Tigra (B) avo. Oikeastaan on vielä Aygoakin pienempi, koska on vain kaksi penkkiä. Tigra oli kanssa aika edullinen ja eipä ollut ennen mitään kokemuksia avoautosta, niin nyt on edes jotain. Tigran ajettavuus on kai aika sama kuin Corsassa, kun on sen pohjalle tehty.
 
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
Toisaalta keneltä ne värit, arki ja juhla on kadonneet elämästä, jos niitä pitää buustata autolla? Eli pitää ostaa jotain "parempia" kulkuvälineitä, jotta saa elämäänsä täytettä?
Enkä omista tai ole ajanut Aygoa, mutta ymmärrän hyvin sen tyylisen auton käyttötarkoituksen.

Jos itsellä ei olisi työpaikan puolesta autoa, voisin hyvinkin harkita Aygon tyylistä autoa. Sillä pääsee sinne mihin itsellä tarve, ehkäpä taloudellisestikin.
 
Toisaalta keneltä ne värit, arki ja juhla on kadonneet elämästä, jos niitä pitää buustata autolla? Eli pitää ostaa jotain "parempia" kulkuvälineitä, jotta saa elämäänsä täytettä?
Enkä omista tai ole ajanut Aygoa, mutta ymmärrän hyvin sen tyylisen auton käyttötarkoituksen.

Jos itsellä ei olisi työpaikan puolesta autoa, voisin hyvinkin harkita Aygon tyylistä autoa. Sillä pääsee sinne mihin itsellä tarve, ehkäpä taloudellisestikin.

Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.
 
Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.

Täytyy nyt muistaa kun näitä laukoo, että ihmiset saattaa erilaisissa elämänvaiheissaan tarvita rahaa erilaisiin asioihin.
Aygo kuitenkin on karsittu ja kestävä, ja halpa huoltaa ja ajaa.
Näin pääsee jonnin aikaa paikasta a paikkaan b.
Kukapa ei haluaisi ajaa paremmalla autolla, mutta aina ei ole kaikilla välttämättä mahdollista priorisoida rahankäyttöä just nyt paremmin.

Toki, Fiatissa on myös enemmän fiilistä, mut tähän prioriteettiin fiilis autot ei vaan sovi.
 
Mulla on soft spot ranskalaisiin, erityisesti Pösöön. Koska tässä vaiheessa elämää ei tarvitse ihan joka lanttia venyttää, en tarvitse myöskään japanilaista perusharmaata autoa mökkimatkoille. Niinpä tuli tehtyä sellainen muuvi, että perusfarkku vaihtui pikku-Mersuun sen kaavailuissa olleen Pösön sijaan. En ole katunut sekuntiakaan, vaikka samalla rahalla olisi saanut uudemman, vähemmän ajetun ja tilavamman Pösön. Voipi olla, että seuraavankin autoni nokalla on johtotähti.
 
Täytyy nyt muistaa kun näitä laukoo, että ihmiset saattaa erilaisissa elämänvaiheissaan tarvita rahaa erilaisiin asioihin.
Aygo kuitenkin on karsittu ja kestävä, ja halpa huoltaa ja ajaa.
Näin pääsee jonnin aikaa paikasta a paikkaan b.
Kukapa ei haluaisi ajaa paremmalla autolla, mutta aina ei ole kaikilla välttämättä mahdollista priorisoida rahankäyttöä just nyt paremmin.

Toki, Fiatissa on myös enemmän fiilistä, mut tähän prioriteettiin fiilis autot ei vaan sovi.

Vaikka tarvitsisikin rahaa muuhun, niin ei silti kannata maksaa toyota extraa badge tuunatusta tylsästä Citroen C1 pesupallosta, kun samalla rahalla saa muutakin mielenkiintoisempaa.

Minä esimerkiksi en tällä hetkellä halua ajaa paremmalla autolla, vaikka voisin tilata tältä istumalta uuden Volkkarin ID 5 GTX:än tai Tesla Model Y:n ilman että se vaikuttaisi kummemmin arkitalouteeni, mutta ajan silti useammalla 2000-luvun alkupuolen torahampaalla, joiden yhteenlaskettu hinta on vähemmän kuin tuollaisen uuden sähkiksen käsiraha.

Elämä on liian lyhyt tylsyyteen ja harmauteen.
 
Vaikka tarvitsisikin rahaa muuhun, niin ei silti kannata maksaa toyota extraa badge tuunatusta tylsästä Citroen C1 pesupallosta, kun samalla rahalla saa muutakin mielenkiintoisempaa.

Minä esimerkiksi en tällä hetkellä halua ajaa paremmalla autolla, vaikka voisin tilata tältä istumalta uuden Volkkarin ID 5 GTX:än tai Tesla Model Y:n ilman että se vaikuttaisi kummemmin arkitalouteeni, mutta ajan silti useammalla 2000-luvun alkupuolen torahampaalla, joiden yhteenlaskettu hinta on vähemmän kuin tuollaisen uuden sähkiksen käsiraha.

Elämä on liian lyhyt tylsyyteen ja harmauteen.

tommonen 2013 vuoden aygo on aika saman hintanen kun vastaava c1, ei siellä ole enää hirveesti hintaeroja, + ei välttämättä löydä ton ikästä/hintasta C1 uudeltamaalta sillonkun on ostamassa sopivilla kilsoilla ja kunnolla..
no en tiedä mitä mielenkiintoisempaa saisi, siten että kestävyys ja kilsahinta olisi alhaisempi. Ei myöskään kiinnosta rassata mitään 500euron autoja niin että ne pysyy liikenteessä.
 
Elämästään saa myös nauttia, et saa mitään palkintoa siitä että kärsit pesupallolla ajaessasi.

Keksin äkkiä monta Aygoa hauskempaa tai mukavempaa autoa, joista osasta ei edes tarvitse maksaa Toyota lisää auton hinnassa.

Ajaisin itse mielummin vaikka 80 € ( eli kaksi nuuskatornia ) maksaneella phase1 106 pösölläni, koska siinä on paljon Aygoa enemmän fiilistä.
Kyse ei ollut siitä, saako hauskempia/mukavampia autoja Aygon hinnalla, vaan siitä, että monelle se auto on vaan kulkupeli.
Eli elämä voi olla nautinnollista, vaikka pesupallolla ajaakin.

Keksin äkkiä monta hauskempaa tai mukavempaa syytä viettää elämääni, kuin autot.
 
Kyllä auton vaihto on mielessä ollu. Reilu vuosi aikaa sain nykysen, eli Land Rover Discovery 4 vm2010, kolmilitranen diesel. Dieselin hinta oli tuolloin aika halpa, ja iso katumaasturi oli hakusessa, lähinnä mk1 XC90 ja BMW X5 oli listalla. Päädyin kuitenki paljon kalliimpaan discoon, enkä ole toki tyytymätön ollu, helvetin mukava auto, mutta kieltämättä nuo käyttökustannukset sapettaa nykyään.

Mutta mikä tilalle jos jos vastaavaa mukavuutta ja tilaa tarvii? Kilsoja tulee vuoteen 25k-30k. Nelikko se sais olla (edes karvalakkisemmonen, tässähän on jatkuva jota ei ees pois päältä saa), tilaa tarpeeksi, mutta Disco on kieltämättä "liian" iso, pienempiki riittäis, vaikka sitä tilaa arvostanki. Disco on hiljanen, ja ilma-alusta toki on miellyttävä. Lapissa asuvana huollot on hankalia, lähin merkkihuolto lantikalla on oulussa, 400km, mutta koska vanha auto niin paikallinen huoltamo huoltaa. Uudemmalla laitteella tämäki on huomioitava asia.

Mutta mitä sitä vois kuvitella tilalle, jos laittas hintarajaksi vaikka 25-30k euroa. Ite en muuten niin kilsoja kattele jos on huollettu ees sinnepäin auto mutta hybrideissä akun kesto kait tulee vastaan? Työmatkaa on 100 kilsaa suuntaansa, täyssähköäki olen etäisesti harkinnu, mutta ehkä joku asiallinen hybridi toimis paremmin, tuota pakkasta ko saattaa olla lapissa reilustikki ja latauspaikat harvassa niin se polttis olis aivan jees olla.

Ehdotuksista kiitokset jo etukäteen.

edit: ite siis jo luovutin vaihtoehtojen suhteen, pitää vain niellä nuo kulut ja nauttia kyydistä, mutta josko täältä joku idea löytys.
edit2: jäi kyllä sanomatta että uusikin auto on vaihtoehto rahoituksen osuessa kohalleen. Tai siis kulujen. Toimitusajat vain taitaa olla pitkät nykyään, mutta eipä tässä nyt hätä ole sen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelisin, että katso rahan hinta (se on vielä halpaa esim Teslalla Santander) ja tee sen perusteella valinta kuinka paljon ajat. Ottaen huomioon kuinka paljon lantikka puraisee + dieselvero niin äkkiä tulee eteen tilanne, että mY LR on kuukausierältä erittäin kilpailukykyinen.

e: Äläkä pyörittele sitä Teslan sivun laskuria, se on ihan perheestä. Soita sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom