Jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta autoilu, käyttää mieluusti mahdollisimman vähän rahaa autoiluun, jotta se muu rikas elämä voi säilyä ennallaan.
Tiedän lähipiiristäkin 3 henkilöä joita ei autoilu kiinnosta pätkääkään, kunhan halvalla ja vaivattomasti pääsevät.
Eikä sen siis pidä olla tylsää, monia koko autoilu ei vain kiinnosta, kuten ei monia suomalaisia (hyöty)liikuntakaan. Ja toisia ei kiinnosta ravintolassa syönnit, toisia ei elokuvissa käynti jne.
Meitä ihmisiä on joka lähtöön, onneksi ei kaikki olla samanlaisia.
Edit: Huumoria: Eikai MGn kokoontumisajoissa ole tälläistä,
Ota huumorilla, älä revi pelihousuja.
No tätä mainitsemaasi ihmistyyppiä nyt harvemmin kiinnostaa mikään muukaan, jos jätetään penkkiurheilu, tositelevisio ja ryyppääminen pois laskuista.
Kuhan saavat maata sohvalla ja kaikki on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, niin menee hyvin.
MG:n omistajat kokoontuvat muiden pussihousujen kanssa kiillottamaan muttereita antiikkiautojen kokoontumisiin ja kinastelevat siitä voidaanko kokonaan peltikorisia MG:tä laskea edes oikeiksi autoiksi.
Minulle auto on enemmänkin samanlainen työkalu ja väline, kuin vaikkapa pölynimuri. Se ei ole minulle nenän- tai minkään muunkaan ruumiinosan jatke, nenäni on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.
En mieti kuinka nautittavaa ja jännittävää pölynimurillani on imuroida tai minkä värinen se on, eikä koskaan oikeastaan tule mieleen että alkaisin imuroida ihan vain imuroinnin ilosta, vaikka koti on jo puhdas.
No, myönnän liioittelevani sikäli että auton omistamiseen kyllä liittyy liikkumisen vapaus, eli auto mahdollistaa monissa paikoissa vierailun joita ei viitsisi ja jaksaisi muuten tehdä (julkisilla, taksilla, pyörällä, kävellen...). Mutta tuon liikkumisen vapauden tarjoaa suunnilleen mikä tahansa auto, johon koko perhe mahtuu sisään tavaroineen, ja kyseinen auto on edelleen vain väline joka mahdollistaa tuon liikkumisen vapauden. Toki olisi myös kiva jos auto olisi esim. suht hiljainen ajossa, aivan kuten hiljaisempi pölynimuri on kivempi käyttää kuin joku meluisa mölisijä.
Meitä on moneen junaan, ja jotkut jäävät jopa asemalle.
Jos käytämme tuota mainitsemaasi pölynimuri vertausta, niin miksi valita pölynimuri, joka ei ime, pitää mökkälää ja on ikävä käyttää?
Minä ainakin olen valinnut myös imurini siten, että se hoitaa hommansa tehokkaasti ja että sitä on mukava käyttää, sen halvan tokmanni roinan voi jättää ostamatta ja panostaa pikkuisen parempaan.
Aygo ja moni muukin auto on juurikin tuollainen, hoitaa tehtävänsä ehkä juuri hikisesti ja välillä ei edes sitäkään, miksi valita moinen masentava laite jos parempia on tarjolla?
Oma pääasillinen käyttöautoni on tällä hetkellä yli 10 vuotias yli 200 tkm ajettu Renaultin paku, silti se on riittävän tehokas ja mukava jokapäiväiseksi työkaluksi, ettei sen kanssa töiden tekeminen ärsytä.
Jos elämässä on muutenkin tarpeeksi virikkeitä ja ilonaiheita, ei välttämättä tarvitse hakea niitä lisää nimenomaan autoista, varsinkin kun autot tuppaavat olemaan varsin kallis harrastus, jos oikeasti niitä alkaa harrastamaan ja haluaa ostaa vain autoja jotka ovat "jänniä" (mikä yleensä kai tarkoittaa tehokasta moottoria, joka yleensä maksaa ja paljon).
Sinänsä tuo kuulostaa samalta kun nuorempana käytin aika paljon rahaa uuden ja tehokkaan pelitietokoneen ostoon, ja isoveljeni ihmetteli sitä kovasti, ja sanoi että hänelle riittää halvin mahdollinen PC jolla pystyy just ja just tietokoneilut hoitamaan. Vaikka minun oli vaikea ymmärtää miksi joku ei olisi samalla tavoin innostunut tehokkaan ja kalliin peli-PC:n hankinnasta vaan halusi säästää rahan, aikansa ja mielenkiintonsa johonkin muuhun, jollain tapaa kyllä pystyin käsittämään että isoveljelläni oli vain elämässään eri kiintopisteet ja kiinnostuksen kohteet kuin minulla.
Vastaavalla tavalla minä en pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi puhelinta joka maksaa yli 200€, tai ainakaan yli 300€. Silti niitä 500-1000€ puhelimia, varsinkin iPhoneja, ostavia tuntuu riittävän. Vaimonikin kinuu uutta kalliimpaa puhelinta kun ostin hänelle viime vuonna 200€ maksavan Samsungin rikki menneen tilalle, minusta vain tuntuu että hän keksii tekosyitä miksi tarvitsee uuden (kalliimman) puhelimen. Sanoinkin jo että ostakoot itse omalla rahallaan että varmasti saa just sellaisen että kelpaa.
Vaimoni mielestä minulta varmaan on kadonnut elämästä kaikki ilo ja värit, koska olen tyytyväinen 200€ puhelimiin, kunhan ne toimivat, tarvitsemani äpit pyörivät, ja akku kestää normipäivän.
Elämästä tulee paljon miellyttävämpää, kun osaa valita oikeat tuotteet ja välineet omaan tarpeeseensa, eikä osta sitä halvinta roskaa mikä ensimmäisenä eteen tulee.
Järkevää on valita pikkuisen parempi, muttei kuitenkaan sitä malliston kalleinta, niin saa sopivat ominaisuudet ja mukavan käytön.
Itse ainakin olen sen verran kauan harrastanut kaikenlaista, että aivan paskat kamat saavat aikaan vain v*tutuksen ja olenkin päätynyt hankkimaan pääosin hyvää keskitasoista tavaraa kaikille elämänalueille.
Mielummin jätän sen halvan muka tarpeellisen roskan ostamatta ja keskityn hankkimaan oikeasti tarpeellista, kestävää ja käyttömukavuudeltaan hyvää tavaraa töihin ja harrastuksiin.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei hauska ja hyvä auto ole sen kalliimpi, kuin tylsä sardiinipurkkikaan.
Esimerkiksi sen harmaan ylihintaisen tojotan sijaan voi valita vaikka uudemman ranskalaisen, jossa on jo enemmän fiilistä sekä matkustusmukavuutta.
Aiemmin mainitsemassani 80 € maksaneessa 106 pösössäni on on paljon enemmän fiilistä ja ajo-ominaisuuksia, kuin jossain 2010-luvun pesupallo Aygossa, käyttökulujen ja luotettavuuden ollessa kuitenkin samalla tasolla.