Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähisukulaisen pitäisi joku kulkuväline ostaa. Mikä mahtuisi seuraavaan haarukkaan?
- vuosimalli voisi olla vaikka 2016-->
- hinta 15-25k€
- farmari (ison koiran pitää silloin tällöin mahtua kyytiin)
- alle 90t km ajettu
- pieni kulutus
Meneekö Octavian kanssa pahasti metsään (1,4/1.5tsi tai 2L diesel)? Kilometrejä tulee varmaan noin 15-20tkm vuodessa).
Lisäisin listaan edellä mainitun LC:n lisäksi GX:n ja LX:n. Vaikka perustuvatkin Land Cruiseriin, ovat varsin hienoja laitteita. GX:ssä ja LX:ssä persvakoduunarimoottorin tilalla on bensakasi ja alustan teräsvieterit on korvattu ilmajousituksella. En silti tiedä, onko enää isompi lantikkakaan saatavilla teräsvietereillä.Mitenkään kettuilematta, Lexuksen mallistosta taitaa olla ns. omia malleja enää Ls ja Is, joista jälkimmäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Nykymallien lexusluxus siis löytyy jostain muualta kuin käytetystä platformista, kuten kilpailijoillakin.
Passat vm 11, 1.4tsi ja dsg, ajettu 180tkm. Uhka vai mahdollisuus? Pelkkää negaa kuullut tsi:stä, muutama diesel s-tronic audi ollut ja niistä kovasti tykännyt. Mainettaan parempi kombo?
Oliko noissa uudemmissa malleissa jotain parempia jakohihnoja?Jakopää ja huoltamaton vaihteisto. Jälkimmäinen on halpa jos toimii, ensimmäinen vaatii enemmän paalua. Matka-ajossa olleet vähemmän todennäköisesti kärsii venähtäneestä ketjusta.
Taitaa övsuositus olla 30tkm, ehdottomasti liian pitkä tuohon DSG pikkuturbon ja vielä vuosimallia 2011. Jättäisin pois suosiolla.Riippuu kai täysin hinnasta ja huoltohistoriasta. Jos DSG vaihdettu, moottori rempattu öljynkulutuksen osalta ja muuten ehjä huoltokirja niin halvalla voi ostaa.
Vanhempien tulisi ostaa uusi kakkosauto, ainoina kriteereinä että bensa, automaatti, pieni koko sekä noin 2000€ hinta. Tuntuu että vaihtoehdot ovat joko Citroen C4 tai PT Cruiser, Citroenissa vain hiertää vanhahko 4 lovinen automaatti mutta ei parempaakaan taida tuohon hintaan saada.
Vanhempien tulisi ostaa uusi kakkosauto, ainoina kriteereinä että bensa, automaatti, pieni koko sekä noin 2000€ hinta. Tuntuu että vaihtoehdot ovat joko Citroen C4 tai PT Cruiser, Citroenissa vain hiertää vanhahko 4 lovinen automaatti mutta ei parempaakaan taida tuohon hintaan saada.
Luultavasti budjetti voisi venyä alle kolmen tonnin Hondaan, jos kerran kahden tonnin C4:n ylläpito olisi ok.Kiitos vastauksista, tuntuu että pieni koko on kyllä se rajoittavin tekijä, tulossa äidin käyttöön joka ei ole ajanut autoa yli 10 vuoteen eli pitäisi olla helposti käsiteltävä.
Luultavasti budjetti voisi venyä alle kolmen tonnin Hondaan, jos kerran kahden tonnin C4:n ylläpito olisi ok.
Liikkeestä:
Molemmissa päästöt vain 137 g, eli vuotuinen vero pieni. Samalla bensaankin menee yleensä vähemmän kuin muilla automaattivaihteisilla hintaluokassaan.
Jakoketjun tilanne, dsg:ssä omat ongelmansa. Mutta jos noita on fiksailtu ja hinta järkevä ja tajuaa riskit niin mikäs siinä. Kuitenkin yli 10 v vanha auto nyt ylipäätään, merkistä riippumatta. Jos maine painaa hintaa riittävästi..Passat vm 11, 1.4tsi ja dsg, ajettu 180tkm. Uhka vai mahdollisuus? Pelkkää negaa kuullut tsi:stä, muutama diesel s-tronic audi ollut ja niistä kovasti tykännyt. Mainettaan parempi kombo?
Päätin maineen vuoksi kiertää kauempaa. Kävin renkaita potkimassa, ketjua ei ollut vaihdettu tai dsg:lle mitään toimenpiteitä, joten kohta ainakin sen osalta luultavasti olisi remppaa edessä. Päällisin puolin siistin oloinen auto ja suoraan ajosta liikkeelle näytti toki tulleen.Jakoketjun tilanne, dsg:ssä omat ongelmansa. Mutta jos noita on fiksailtu ja hinta järkevä ja tajuaa riskit niin mikäs siinä. Kuitenkin yli 10 v vanha auto nyt ylipäätään, merkistä riippumatta. Jos maine painaa hintaa riittävästi..
Tuolla joku heitti jotain öljynkulutuksesta, sekin riippuu koneversiosta. Kaksoisahdetuissa ainakin on ongelmia ollut (180 hp ainakin), mutta onko kaikissa versioissa? Normiturbot taitaa olla eri asia sitten tämän ongelman suhteen.
Tämä foorumi ei paras paikka etsiä tietoa, tsekkaa kone- ja vaihteistoversiot ja mitä niistä löytyy niin ei tarvi olla toisen käden tiedon varassa.
Päätin maineen vuoksi kiertää kauempaa. Kävin renkaita potkimassa, ketjua ei ollut vaihdettu tai dsg:lle mitään toimenpiteitä, joten kohta ainakin sen osalta luultavasti olisi remppaa edessä. Päällisin puolin siistin oloinen auto ja suoraan ajosta liikkeelle näytti toki tulleen.
Eli tällä budjetilla (max 8000€, mieluummin alle) saisi Honda accord tai cr-v (hintahaitarin yläpäästä) ja 5-sarjan bemarin, mutta mihinkä sitä uskaltaa rahansa laittaa. Itse tyytyisin parin tonnin kippoon, mutta vaimonkin mielipide pitää ottaa huomioon. Kilometrejä tulee tosiaan niin vähän, kun työmatka taittuu pyörällä.
Arvon palstalaiset, tarvitsen kovasti apua auton valintaan Ajatuksena mahdollisesti pitää auto ns. loppuun asti, eli ajaa pellon laitaan tai vaihtaa joskus pienempään, jos tarve tulee kahdelle autolle. Auto siis toimii siirtymänä mahdolliseen sähköautoon tulevaisuudessa, 2-3 vuoden kuluttua.
Alle vielä ranskalaisilla kriteereitä:
-Tilava
-Luotettava?
-Bensa, mielellään automaatti
-ilmastointi ja vakkari ehdoton varuste
Mielestäni karvan vajaa 8 tonttua 15v vanhasta Tojosta on aika paljon. Voi olla aika "pehmeä" pelleiltään.
Eiks tolla ajatuksella kannattais vaan suosiolla hankkia se sähkäri tai sitten ottaa jonkun uusivuodeksi/melkeinuusivuodeksi auton?
Päätin maineen vuoksi kiertää kauempaa. Kävin renkaita potkimassa, ketjua ei ollut vaihdettu tai dsg:lle mitään toimenpiteitä, joten kohta ainakin sen osalta luultavasti olisi remppaa edessä. Päällisin puolin siistin oloinen auto ja suoraan ajosta liikkeelle näytti toki tulleen.
Eli tällä budjetilla (max 8000€, mieluummin alle) saisi Honda accord tai cr-v (hintahaitarin yläpäästä) ja 5-sarjan bemarin, mutta mihinkä sitä uskaltaa rahansa laittaa. Itse tyytyisin parin tonnin kippoon, mutta vaimonkin mielipide pitää ottaa huomioon. Kilometrejä tulee tosiaan niin vähän, kun työmatka taittuu pyörällä.
Arvon palstalaiset, tarvitsen kovasti apua auton valintaan Ajatuksena mahdollisesti pitää auto ns. loppuun asti, eli ajaa pellon laitaan tai vaihtaa joskus pienempään, jos tarve tulee kahdelle autolle. Auto siis toimii siirtymänä mahdolliseen sähköautoon tulevaisuudessa, 2-3 vuoden kuluttua.
Alle vielä ranskalaisilla kriteereitä:
-Tilava
-Luotettava?
-Bensa, mielellään automaatti
-ilmastointi ja vakkari ehdoton varuste
Siis olet jo päättänyt ottaa jonkun yksilön haltuun? Ja enää pitää autokuumeessa yrittää selvitä paria killinkiä halvemmalla, tai pärjätä ilman jotain lisäkikkaretta? Mua kiinnostaa aina eniten auton tyyppiviat ja käyttökokemukset. Niihin löytyy googlella yleensä vastauksia. Tai käänteisesti, kun en löytänyt, niin päätökseni alkaa Mersumieheksi helpottui. Noissa Mersuissahan on aina ne hassunhauskat koodit, millä niistä puhutaan palstoilla. Toi sun kiikarissa oleva lienee C238, mikäli Autowikistä oikein lunttasin.Mersumiehiä paikalla? E-coupe mielessä vuosmalli 2017-> Hintaluokka 40-50k€. Mitä pitää ottaa huomioon autokaupoille marssiessa ja mahdollisesti jotain mistä voisi nipistää ja tinkasta? Tässä esimerkiksi yksi kandi https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13119014
Ei oikein sovi nelimukinen lämmitysöljyllä käyvä voimalaite tuon näköiseen autoon.Mersumiehiä paikalla? E-coupe mielessä vuosmalli 2017-> Hintaluokka 40-50k€. Mitä pitää ottaa huomioon autokaupoille marssiessa ja mahdollisesti jotain mistä voisi nipistää ja tinkasta? Tässä esimerkiksi yksi kandi https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13119014
Tämä on se mikä ehkä eniten mietityttää.. Samat autot ollut myynnissä ja pitkään, ostajakunta varmasti hyvin suppea. Varmasti kunnon neuvotteluilla saisi hinnasta raapastua hyvin pois. Moottorilla ei tehojen puolesta ole niinkään väliä, kun tallissa on liki 200hv mopo millä pääsee sitten kovaa tarpeen vaatiessa. Onko kokemuksia miten paikkakunta vaikuttaa? Vaikuttaa että pks-seudulla aina vähän plussaa hinnoissa.Voi olla hankala päästä tuollaisesta coupesta jatkossa eroon, jos ostaa. Diesel-coupe on ehkä vähän turha keksintö, mielummin ostaisin bensana ja jollain kivemmalla moottorilla.
Jostain syystä meni tää viesti täysin ohi. Itseasiassa fordeja rupesinkin katselemaan ja valikoimaa löytyy kohtuullisesti. Toki köyhälle kaikki on kallista, mutta omaan makuun noista yli kymmenvuotiaista fordeista pyydetään hitusen liian paljon ajokilometreihin nähden ja ajettuja nuo kyllä on. Muutama ihan mielenkiintoinen tapaus löytyi toki.Honda pelottaisi, mutta vanhan citikan C4 ei ?
Miltäs kuulostaisi ford focus koon puolesta ? Ei luotettavuudessa mikään tojota, mutta ovat sopuhintaisia ja mahdolliset korjaukset eivät hinnalla päätä huimaa. Ovat myös kohtuu yleisiä niin menevät myös helposti eteenpäin kaupaksi.
Noi vanhat jazzit ovat aika idioottivarmaa tekniikkaa. Takajarrut oli kahdessa ainainen ongelma, kun tuppaavat ruostumaan. Levyjen vaihto ei tietysti ole kummoinenkaan operaatio, jos räikkä pysyy kädessä. Osat tosi halvat. Pelleistään nuo voivat olla ongelma, ekasta hankkiuduin eroon, kun lähti takaovien alareunasta (sisäsauma) menemään. Pohjakin on herkkä ruosteelle. Alkuperäisissä vaihteistoissa (CVT) oli joku painelaakerin vika tms., jota Honda vaihtoi ilmaiseksi takuun jälkeenkin eli oletettavasti ongelmaa ei pitäisi olla enää, jos on enemmän rullattu.Hondassa ei omien kokemusten (Civic vm. 2006 ja Accord vm. 2008) perusteella ole muita isoja ongelmia kuin ruosteherkkyys. Se taitaa tosin olla japsien yhteinen pulma. Lokarien ja pellin väliin tuntuu kerääntyvän paskaa oikein urakalla. Molemmista alkoi pyöräkotelon pelti kukkia ikävästi ja oli laitettava kiertoon.
Päätin maineen vuoksi kiertää kauempaa. Kävin renkaita potkimassa, ketjua ei ollut vaihdettu tai dsg:lle mitään toimenpiteitä, joten kohta ainakin sen osalta luultavasti olisi remppaa edessä. Päällisin puolin siistin oloinen auto ja suoraan ajosta liikkeelle näytti toki tulleen.
Eli tällä budjetilla (max 8000€, mieluummin alle) saisi Honda accord tai cr-v (hintahaitarin yläpäästä) ja 5-sarjan bemarin, mutta mihinkä sitä uskaltaa rahansa laittaa. Itse tyytyisin parin tonnin kippoon, mutta vaimonkin mielipide pitää ottaa huomioon. Kilometrejä tulee tosiaan niin vähän, kun työmatka taittuu pyörällä.
Arvon palstalaiset, tarvitsen kovasti apua auton valintaan Ajatuksena mahdollisesti pitää auto ns. loppuun asti, eli ajaa pellon laitaan tai vaihtaa joskus pienempään, jos tarve tulee kahdelle autolle. Auto siis toimii siirtymänä mahdolliseen sähköautoon tulevaisuudessa, 2-3 vuoden kuluttua.
Alle vielä ranskalaisilla kriteereitä:
-Tilava
-Luotettava?
-Bensa, mielellään automaatti
-ilmastointi ja vakkari ehdoton varuste
Mistäs tuon tietää vaikka siihen olisi jo tehty kytkinremppa...tai onkin ollut kevyessä maantiepainotteisessa ajossa jolloin kytkin+vauhtipyörä onkin paremmat kuin alle 100tkm ajetussa. Liian monta muuttujaa sen suhteen.
Menee jo vähän jankkaamiseksi, mutta tässä nyt päivän pari aihetta pyöritelleenä päädyin sitten katselemaan aiemmin ehdotetun focuksen kautta mondeoita. Omaan mututuntumaan tuo vaikuttaisi hinta/kilometri/varustelusuhteeltaan olevan ihan OK tasoa. Ainoa mikä mietityttää, on kytkimen kunto. Kaveri tiesi kertoa omasta ja lähipiirinsä kokemuksesta jo, että kytkimet ilmeisesti tuppaa paukkumaan tuossa 200tkm nurkilla. Dieseliä ajattelin kokeilla koska "merkkimiehet kehuvat ainoaksi oikeaksi", vaikka bensakoneiden ketjut olisi ikuisia, mutta en minä ajamalla tuota hihnaa saisi loppuun. Muutoin ilmeisesti nuo fordin 2.0L koneet puolin ja toisin on kestävää sorttia.
Onko tässä yhtälössä jotain, mitä pitäisi varoa? Ajattelin koittaa tingata n. 600€ pois hinnasta kytkinremonttiin vedoten.
Hyvä pointti, siinä on muuttujia toki, mutta kyllä noilla kilometreillä alkaa olemaan kenties elinkaarensa ehtoopuolella. Fordin nettisivut on siitä kätevät, että sinne kun tekee tunnuksen(vaikka jonninjoutavalla sähköpostilla), pääsee VIN numeron syöttämällä katsomaan auton huoltohistoriaa ja jopa vireillä olevat takaisinkutsukamppanjat(muutamissa autoissa mitä katselin tosissani, oli takatan turvatyynyt vielä vaihtamatta). Toki en tiedä miten se huoltokirja sitten noin yleisesti menee, siellä oli vain käytännössä nelisen merkintää pitkin elinkaarta tuonkin auton kohdalla. Eiköhän ne loput sitten ole kirjoiteltuna tuonne läpyskään.Mistäs tuon tietää vaikka siihen olisi jo tehty kytkinremppa...tai onkin ollut kevyessä maantiepainotteisessa ajossa jolloin kytkin+vauhtipyörä onkin paremmat kuin alle 100tkm ajetussa. Liian monta muuttujaa sen suhteen.
Muuten mondeot ovat ihan hyviä autoja, veljellä on tuollainen tdci+powershift automaatti ollut nyt 100tkm->330tkm välin eikä mitään normaalihuoltoja kummempia ole ollut. Ensimmäinen murros taisi nyt kesällä mennä. Iskarit+nivelet jne vielä tehtaan jäljiltä.
Laatikkoon on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti öljyt,oliko nyt 60 vai 90tkm välein. Ei ole muuta tarvinnut tehdä.Hyvä pointti, siinä on muuttujia toki, mutta kyllä noilla kilometreillä alkaa olemaan kenties elinkaarensa ehtoopuolella. Fordin nettisivut on siitä kätevät, että sinne kun tekee tunnuksen(vaikka jonninjoutavalla sähköpostilla), pääsee VIN numeron syöttämällä katsomaan auton huoltohistoriaa ja jopa vireillä olevat takaisinkutsukamppanjat(muutamissa autoissa mitä katselin tosissani, oli takatan turvatyynyt vielä vaihtamatta). Toki en tiedä miten se huoltokirja sitten noin yleisesti menee, siellä oli vain käytännössä nelisen merkintää pitkin elinkaarta tuonkin auton kohdalla. Eiköhän ne loput sitten ole kirjoiteltuna tuonne läpyskään.
Mielenkiinnosta, onko powershiftille tehty millaista huoltoa ajan mittaan? Käsitin että ne on aika herkkiä vikaantumaan.
Juurikin vastaavaa olen lukenut, että n. 1000€ remontti kyseessä. Siksi oli ajatuksena tingata tuosta muutama satanen pois siihen vedoten.Itsellä on yhdestä diesel foordista vaihdettu kytkin+kaksoismassa vauhtip. 185tkm kohdalla vm 2011 1.6tdci. Kytkimen nestesylinteri antoi periksi (ilmeisesti tyyppivika) ja samalla lämpöisillä kannattaa kytkinvaihtaa. Uusi sylinteri kahden markan kso, mutta iso työ vaihtaa.
Puhutaan jostain 1000-1300e rempasta teeteettynä kytkin+kaksoismassavauhtipyörä ja sitten taas pitkää ajoa, mikä on aika pieni kulu imo pitkän päälle.
E: itse valkkaisin tuosta uudempaa mallia, niin on audiolaitteet 2000 lukua bluetootheineen.
Niin ja jos nykyaikaisemman audiolaitteen haluaa, niin eipä ne hirveitä maksa:Juurikin vastaavaa olen lukenut, että n. 1000€ remontti kyseessä. Siksi oli ajatuksena tingata tuosta muutama satanen pois siihen vedoten.
Uudempia katselisin muuten, mutta hinnat nousee niissä vähän yli oman budjetin. Etsin kohtuullisen arjenharmaata luottopeliä muutamaksi vuodeksi, kunnes lähtee vaihtoon uuteen autoon.