Mikä auto minulle?

Sen, että se sivun esimerkki laskuri on vain yhdelle rahoitusyhtiölle (DNB) ja hyvin rajoitettu valinnoiltaan, varsinkin jos ostaa yritykselle. Edustajalla on täydellinen laskuri käytössä.

Varsinkin yritysautossa se sivusto on ihan mettään vietävä.
 
Kyse ei ollut siitä, saako hauskempia/mukavampia autoja Aygon hinnalla, vaan siitä, että monelle se auto on vaan kulkupeli.
Eli elämä voi olla nautinnollista, vaikka pesupallolla ajaakin.

Keksin äkkiä monta hauskempaa tai mukavempaa syytä viettää elämääni, kuin autot.

Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?

Pysyn silti kannassani, että Aygon pesupallo sopii heille, jotka ovat jo luovuttaneet ja liukuneet harmauteen.
 
Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?

Pysyn silti kannassani, että Aygon pesupallo sopii heille, jotka ovat jo luovuttaneet ja liukuneet harmauteen.
Jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta autoilu, käyttää mieluusti mahdollisimman vähän rahaa autoiluun, jotta se muu rikas elämä voi säilyä ennallaan.
Tiedän lähipiiristäkin 3 henkilöä joita ei autoilu kiinnosta pätkääkään, kunhan halvalla ja vaivattomasti pääsevät.

Eikä sen siis pidä olla tylsää, monia koko autoilu ei vain kiinnosta, kuten ei monia suomalaisia (hyöty)liikuntakaan. Ja toisia ei kiinnosta ravintolassa syönnit, toisia ei elokuvissa käynti jne.
Meitä ihmisiä on joka lähtöön, onneksi ei kaikki olla samanlaisia.

Edit: Huumoria: Eikai MGn kokoontumisajoissa ole tälläistä,
Ota huumorilla, älä revi pelihousuja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen Aygoa kaikille, joilta ovat värit kadonneet elämästä ja arki sekä juhla ovat samaa tasaisen harmaata puurtamista.
Minulle auto on enemmänkin samanlainen työkalu ja väline, kuin vaikkapa pölynimuri. Se ei ole minulle nenän- tai minkään muunkaan ruumiinosan jatke, nenäni on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.

En mieti kuinka nautittavaa ja jännittävää pölynimurillani on imuroida tai minkä värinen se on, eikä koskaan oikeastaan tule mieleen että alkaisin imuroida ihan vain imuroinnin ilosta, vaikka koti on jo puhdas.

No, myönnän liioittelevani sikäli että auton omistamiseen kyllä liittyy liikkumisen vapaus, eli auto mahdollistaa monissa paikoissa vierailun joita ei viitsisi ja jaksaisi muuten tehdä (julkisilla, taksilla, pyörällä, kävellen...). Mutta tuon liikkumisen vapauden tarjoaa suunnilleen mikä tahansa auto, johon koko perhe mahtuu sisään tavaroineen, ja kyseinen auto on edelleen vain väline joka mahdollistaa tuon liikkumisen vapauden. Toki olisi myös kiva jos auto olisi esim. suht hiljainen ajossa, aivan kuten hiljaisempi pölynimuri on kivempi käyttää kuin joku meluisa mölisijä.

Meitä on moneen junaan, ja jotkut jäävät jopa asemalle.
 
Vaihtoehtoisesti kysyen, miksi autoilun pitäisi olla tylsä osa-alue elämässä, jos muukin elämä on nautinnollista?
Jos elämässä on muutenkin tarpeeksi virikkeitä ja ilonaiheita, ei välttämättä tarvitse hakea niitä lisää nimenomaan autoista, varsinkin kun autot tuppaavat olemaan varsin kallis harrastus, jos oikeasti niitä alkaa harrastamaan ja haluaa ostaa vain autoja jotka ovat "jänniä" (mikä yleensä kai tarkoittaa tehokasta moottoria, joka yleensä maksaa ja paljon).

Sinänsä tuo kuulostaa samalta kun nuorempana käytin aika paljon rahaa uuden ja tehokkaan pelitietokoneen ostoon, ja isoveljeni ihmetteli sitä kovasti, ja sanoi että hänelle riittää halvin mahdollinen PC jolla pystyy just ja just tietokoneilut hoitamaan. Vaikka minun oli vaikea ymmärtää miksi joku ei olisi samalla tavoin innostunut tehokkaan ja kalliin peli-PC:n hankinnasta vaan halusi säästää rahan, aikansa ja mielenkiintonsa johonkin muuhun, jollain tapaa kyllä pystyin käsittämään että isoveljelläni oli vain elämässään eri kiintopisteet ja kiinnostuksen kohteet kuin minulla.

Vastaavalla tavalla minä en pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi puhelinta joka maksaa yli 200€, tai ainakaan yli 300€. Silti niitä 500-1000€ puhelimia, varsinkin iPhoneja, ostavia tuntuu riittävän. Vaimonikin kinuu uutta kalliimpaa puhelinta kun ostin hänelle viime vuonna 200€ maksavan Samsungin rikki menneen tilalle, minusta vain tuntuu että hän keksii tekosyitä miksi tarvitsee uuden (kalliimman) puhelimen. Sanoinkin jo että ostakoot itse omalla rahallaan että varmasti saa just sellaisen että kelpaa.

Vaimoni mielestä minulta varmaan on kadonnut elämästä kaikki ilo ja värit, koska olen tyytyväinen 200€ puhelimiin, kunhan ne toimivat, tarvitsemani äpit pyörivät, ja akku kestää normipäivän.
 
Jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta autoilu, käyttää mieluusti mahdollisimman vähän rahaa autoiluun, jotta se muu rikas elämä voi säilyä ennallaan.
Tiedän lähipiiristäkin 3 henkilöä joita ei autoilu kiinnosta pätkääkään, kunhan halvalla ja vaivattomasti pääsevät.

Eikä sen siis pidä olla tylsää, monia koko autoilu ei vain kiinnosta, kuten ei monia suomalaisia (hyöty)liikuntakaan. Ja toisia ei kiinnosta ravintolassa syönnit, toisia ei elokuvissa käynti jne.
Meitä ihmisiä on joka lähtöön, onneksi ei kaikki olla samanlaisia.

Edit: Huumoria: Eikai MGn kokoontumisajoissa ole tälläistä,
Ota huumorilla, älä revi pelihousuja.


No tätä mainitsemaasi ihmistyyppiä nyt harvemmin kiinnostaa mikään muukaan, jos jätetään penkkiurheilu, tositelevisio ja ryyppääminen pois laskuista.
Kuhan saavat maata sohvalla ja kaikki on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, niin menee hyvin.

MG:n omistajat kokoontuvat muiden pussihousujen kanssa kiillottamaan muttereita antiikkiautojen kokoontumisiin ja kinastelevat siitä voidaanko kokonaan peltikorisia MG:tä laskea edes oikeiksi autoiksi.

Minulle auto on enemmänkin samanlainen työkalu ja väline, kuin vaikkapa pölynimuri. Se ei ole minulle nenän- tai minkään muunkaan ruumiinosan jatke, nenäni on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.

En mieti kuinka nautittavaa ja jännittävää pölynimurillani on imuroida tai minkä värinen se on, eikä koskaan oikeastaan tule mieleen että alkaisin imuroida ihan vain imuroinnin ilosta, vaikka koti on jo puhdas.

No, myönnän liioittelevani sikäli että auton omistamiseen kyllä liittyy liikkumisen vapaus, eli auto mahdollistaa monissa paikoissa vierailun joita ei viitsisi ja jaksaisi muuten tehdä (julkisilla, taksilla, pyörällä, kävellen...). Mutta tuon liikkumisen vapauden tarjoaa suunnilleen mikä tahansa auto, johon koko perhe mahtuu sisään tavaroineen, ja kyseinen auto on edelleen vain väline joka mahdollistaa tuon liikkumisen vapauden. Toki olisi myös kiva jos auto olisi esim. suht hiljainen ajossa, aivan kuten hiljaisempi pölynimuri on kivempi käyttää kuin joku meluisa mölisijä.

Meitä on moneen junaan, ja jotkut jäävät jopa asemalle.

Jos käytämme tuota mainitsemaasi pölynimuri vertausta, niin miksi valita pölynimuri, joka ei ime, pitää mökkälää ja on ikävä käyttää?
Minä ainakin olen valinnut myös imurini siten, että se hoitaa hommansa tehokkaasti ja että sitä on mukava käyttää, sen halvan tokmanni roinan voi jättää ostamatta ja panostaa pikkuisen parempaan.

Aygo ja moni muukin auto on juurikin tuollainen, hoitaa tehtävänsä ehkä juuri hikisesti ja välillä ei edes sitäkään, miksi valita moinen masentava laite jos parempia on tarjolla?

Oma pääasillinen käyttöautoni on tällä hetkellä yli 10 vuotias yli 200 tkm ajettu Renaultin paku, silti se on riittävän tehokas ja mukava jokapäiväiseksi työkaluksi, ettei sen kanssa töiden tekeminen ärsytä.

Jos elämässä on muutenkin tarpeeksi virikkeitä ja ilonaiheita, ei välttämättä tarvitse hakea niitä lisää nimenomaan autoista, varsinkin kun autot tuppaavat olemaan varsin kallis harrastus, jos oikeasti niitä alkaa harrastamaan ja haluaa ostaa vain autoja jotka ovat "jänniä" (mikä yleensä kai tarkoittaa tehokasta moottoria, joka yleensä maksaa ja paljon).

Sinänsä tuo kuulostaa samalta kun nuorempana käytin aika paljon rahaa uuden ja tehokkaan pelitietokoneen ostoon, ja isoveljeni ihmetteli sitä kovasti, ja sanoi että hänelle riittää halvin mahdollinen PC jolla pystyy just ja just tietokoneilut hoitamaan. Vaikka minun oli vaikea ymmärtää miksi joku ei olisi samalla tavoin innostunut tehokkaan ja kalliin peli-PC:n hankinnasta vaan halusi säästää rahan, aikansa ja mielenkiintonsa johonkin muuhun, jollain tapaa kyllä pystyin käsittämään että isoveljelläni oli vain elämässään eri kiintopisteet ja kiinnostuksen kohteet kuin minulla.

Vastaavalla tavalla minä en pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi puhelinta joka maksaa yli 200€, tai ainakaan yli 300€. Silti niitä 500-1000€ puhelimia, varsinkin iPhoneja, ostavia tuntuu riittävän. Vaimonikin kinuu uutta kalliimpaa puhelinta kun ostin hänelle viime vuonna 200€ maksavan Samsungin rikki menneen tilalle, minusta vain tuntuu että hän keksii tekosyitä miksi tarvitsee uuden (kalliimman) puhelimen. Sanoinkin jo että ostakoot itse omalla rahallaan että varmasti saa just sellaisen että kelpaa.

Vaimoni mielestä minulta varmaan on kadonnut elämästä kaikki ilo ja värit, koska olen tyytyväinen 200€ puhelimiin, kunhan ne toimivat, tarvitsemani äpit pyörivät, ja akku kestää normipäivän.

Elämästä tulee paljon miellyttävämpää, kun osaa valita oikeat tuotteet ja välineet omaan tarpeeseensa, eikä osta sitä halvinta roskaa mikä ensimmäisenä eteen tulee.
Järkevää on valita pikkuisen parempi, muttei kuitenkaan sitä malliston kalleinta, niin saa sopivat ominaisuudet ja mukavan käytön.

Itse ainakin olen sen verran kauan harrastanut kaikenlaista, että aivan paskat kamat saavat aikaan vain v*tutuksen ja olenkin päätynyt hankkimaan pääosin hyvää keskitasoista tavaraa kaikille elämänalueille.
Mielummin jätän sen halvan muka tarpeellisen roskan ostamatta ja keskityn hankkimaan oikeasti tarpeellista, kestävää ja käyttömukavuudeltaan hyvää tavaraa töihin ja harrastuksiin.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei hauska ja hyvä auto ole sen kalliimpi, kuin tylsä sardiinipurkkikaan.
Esimerkiksi sen harmaan ylihintaisen tojotan sijaan voi valita vaikka uudemman ranskalaisen, jossa on jo enemmän fiilistä sekä matkustusmukavuutta.

Aiemmin mainitsemassani 80 € maksaneessa 106 pösössäni on on paljon enemmän fiilistä ja ajo-ominaisuuksia, kuin jossain 2010-luvun pesupallo Aygossa, käyttökulujen ja luotettavuuden ollessa kuitenkin samalla tasolla.
 
Millaisia autoja täällä on muilla perheellisillä?

Itsellä olisi nyt tarvetta autolle, johon mahtuisi kahden aikuisen lisäksi kaksi lasta takapenkille turvakaukaloon/lastenistuimeen. Ajoa sen verran vähän, että bensiiniauto olisi ehkä järkevin. Budjettia olin ajatellut noin 15k€ molemmin puolin.

Suosituksia taloudellisesta sedanista/farkusta/tila-autosta?
Meillä ollut vuodesta 2014 vm2006 Farkku-Octavia johon ollut kohtuu tyytyväinen. Kaikkea pientähän noissa aina on, mutta isommilta vältytty. Ajaisin varmaan vielä tuolla, mutta en saa airbagin vikavaloa milläänkorjattua ja yli 700e tuohon jo hakattu, joten saanee 280tkm auto siirtyä lepäilemään. Pärjättiin ihan hyvin lastenistuinten kanssa tuolla ja vieläkin on turvavyöistuimet käytössä. Isompaa en välttämättä kaipaa, mutta pienempäänkään tuskin vaihtaisin.

Onkos jossain tietoa noista TSI-koneista ja vältettävistä malleista/vuosista? Olen tässä katsellut 10-15ke farkku octavioita ja vähän arveluttaa, että uskaltaako työntää kätensä noihin VAGeihin. Toisaalta katsastustilastot näyttävät Octavia ihan hyvässä valossa vs. muut vastaavat. Saa toki suositella jotain vaihtoehtoa Octavialle. Ostaisin varmaan muuten Toyotan, mutta 194cm-pituiselle se ei oikein sovi.
 
Varmaan jostain v. 2014-15 paikkeilta eteenpäin on ainakin ihan toimivia pelejä kun jakopäässä on hihna ketjun sijaan. Itse välttäisin automaattivaihteistoa, mutta niissäkin lienee vähävikaisia versioita (lähinnä kuiva vs. märkä kytkin).
 
Varmaan jostain v. 2014-15 paikkeilta eteenpäin on ainakin ihan toimivia pelejä kun jakopäässä on hihna ketjun sijaan.
On tai sitten ei ole, 1.8/2.0 TSI on edelleen ketjulla noissakin vuosimalleissa... Ihan toimivia nekin kyllä ovat ja oikein mainioita moottoreita, mutta hihnakoneita eivät kaikki TSI-moottorit ole.

Mutta jos nimenomaan Octaviaa etsii, niin katselee kolmatta korimallia. Niissä on paremmat moottorit käytössä kuin vanhemmissa Mk2 Octavioissa. Ensimmäiset tuli kai jossain 2012-2013 eli ei sinänsä mitään syytä karsastaa noitakaan vuosimalleja, kunhan on Mk3.
 
Meillä ollut vuodesta 2014 vm2006 Farkku-Octavia johon ollut kohtuu tyytyväinen. Kaikkea pientähän noissa aina on, mutta isommilta vältytty. Ajaisin varmaan vielä tuolla, mutta en saa airbagin vikavaloa milläänkorjattua ja yli 700e tuohon jo hakattu, joten saanee 280tkm auto siirtyä lepäilemään. Pärjättiin ihan hyvin lastenistuinten kanssa tuolla ja vieläkin on turvavyöistuimet käytössä. Isompaa en välttämättä kaipaa, mutta pienempäänkään tuskin vaihtaisin.

Onkos jossain tietoa noista TSI-koneista ja vältettävistä malleista/vuosista? Olen tässä katsellut 10-15ke farkku octavioita ja vähän arveluttaa, että uskaltaako työntää kätensä noihin VAGeihin. Toisaalta katsastustilastot näyttävät Octavia ihan hyvässä valossa vs. muut vastaavat. Saa toki suositella jotain vaihtoehtoa Octavialle. Ostaisin varmaan muuten Toyotan, mutta 194cm-pituiselle se ei oikein sovi.

Minkä ikäistä Toyotaa ajellut? Ainakin 2010-luvun Toyotaa ei voi verrata 2000-luvun ämpärisäilykepurkkeihin. Jos et kaipaa ihme vikoja suosittelen Toyotaa vilpittömästi, esim. Avensis t27, Auris lienee hieman pieni.
 
3 lasta (15, 6 ja 4v) + koira ja vaimo. Katsellut tuollaista Ford Mondeo farkkua vm. 2016 2.0tDci kun ei bensakoneella oikein löydy. Farmari koska koira ja peräkoukkukin pitää olla ja tilaa. Helvetin vaikeaa löytää autoa tuossa 15-17k hintaluokassa. Onkohan tuo diesel tänä päivänä ihan paskin valinta, tiedän että riippuu ajomäärästä, mutta ainakin näyttäisi paljon ajettuja Mondeoita olevan kierrossa joten luulisi kestävän. Ainakin autoliike jonne lähetin vaihtotarjousta on enemmänkin kuin innokas pääsemään omasta dieselvaihdokistaan eroon...
 
Tervehdys! Tässä oon pikkasen autoja kattelut ja tullut siihen tulokseen että kyllähän se "premium" auto pitää hommata. Löysin pari hyvää vaihtoehtoa, kummassahan olisi halvemmat kilometrikustannukset kaikki kulut huomioiden mukaan lukien jälleenmyyntiarvo? Oletettavasti auto tulisi 2-4vuodeksi, vuodessa tulee ajettua n.15tkm.
Jos tuo bensakone on noin taloudellinen kuin luvataan niin polttoaineista ei nykyhinnoilla kummempia eroja ainakaan tule, veikkaisin tarkemmin laskematta että aika +-0. Jälleenmyyntiarvoahan on mahdoton tietää, mutta tällä hetkellä vaikuttaa, että bensakone on halutumpi 2-4 vuoden päästä kuin diesel. Tosin, ehkä dieselissä on enemmän tinkivaraa kun eivät oikein haluttuja taida olla nytkään...

Otat sen kummasta tykkäät enemmän. :thumbsup:
 
Käy ainakin koeistumassa jossain A4 sporttipenkeillä, ne on perinteisesti ollu ihan kivat istua.
Musta sisustakin on ihan mukava verrattuna tuohon perus harmaaseen, tosin harvinainen kun nettiauto näyttää olevan täynnä business varusteltuja autoja. Kuva toki business sport -varustellusta myös.


8891374c633ae1a3-large.jpg
 
No tätä mainitsemaasi ihmistyyppiä nyt harvemmin kiinnostaa mikään muukaan, jos jätetään penkkiurheilu, tositelevisio ja ryyppääminen pois laskuista.
Kuhan saavat maata sohvalla ja kaikki on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, niin menee hyvin.

Upeaa henkilöprofilointia autovalinnan perusteella...

Oma pääasillinen käyttöautoni on tällä hetkellä yli 10 vuotias yli 200 tkm ajettu Renaultin paku, silti se on riittävän tehokas ja mukava jokapäiväiseksi työkaluksi, ettei sen kanssa töiden tekeminen ärsytä.

...ja sitten itse ajelet Renun teini-ikäisellä pakettiautolla. Trollaatko?

Esimerkiksi sen harmaan ylihintaisen tojotan sijaan voi valita vaikka uudemman ranskalaisen, jossa on jo enemmän fiilistä sekä matkustusmukavuutta.

Aiemmin mainitsemassani 80 € maksaneessa 106 pösössäni on on paljon enemmän fiilistä ja ajo-ominaisuuksia, kuin jossain 2010-luvun pesupallo Aygossa, käyttökulujen ja luotettavuuden ollessa kuitenkin samalla tasolla.

106:n valmistus päättyi suunnilleen 20 vuotta sitten. Voin vain kuvitella miten upeaa fiilistä ja säväyttäviä ajo-ominaisuuksia Pösön mopoauto tarjoaa. Ei hyvää iltapäivää.
 
Elämästä tulee paljon miellyttävämpää, kun osaa valita oikeat tuotteet ja välineet omaan tarpeeseensa, eikä osta sitä halvinta roskaa mikä ensimmäisenä eteen tulee.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta meillä on ilmeisen erilaiset ajatukset siitä mitä nuo tarpeet ovat mitä auton tulee täyttää, ja mitä on "roska".

Minulle autossa tärkeimmät tarpeet ovat, sen perustarpeen lisäksi että se kuljettaa minut ja perheeni paikasta A paikkaan B:

- Sisään mahtuu 5 henkilöä, mihin tarkennuksena että takapenkille ei tarvitse mahtua Nathan Jones, Jón Páll Sigmarsson ja Dwayne Johnson vierekkäin tai edes sylikkäin, vaan ainakin toistaiseksi riittää että sinne mahtuvat puolitoistametrinen ja 40kg painava vaimoni ja kaksi 6-7 vuotiasta lasta jotka toki kasvavat koko ajan. Tuskin heistä kuitenkaan kaksimetrisiä tulee koska en ole minäkään, yli 20 cm jään vajaaksi. Viisipaikkaisen haluan koska joskus on oikeasti väliaikaista tarvetta saada viideskin jonnekin tungettua, esim. Rutger Hauer liftaamassa tienposkessa.

- Viisi- (tai neli-)ovinen, kyllä taakse pitää päästä omista ovistaan.

- Takakontin kooksi riittää että sinne mahtuisi normaalit lastenvaunut kokoontaiteltuna, just ja just. (Nykyisin en enää tarvitse lastenvaunuja, mutta se on tuntunut noin yleisesti muutenkin aika sopivalta minimikoolta takakontille, esim. mennessämme Viron-reissulle autolla).

- Sähköauton ollessa kyseessä, WLTP toimintamatka mielellään vähintään 400km paikkeilla (nykyinen sähköautoni just ja just täyttää tuon kriteerin, 395km, mutta +100km kyllä kelpaisi ja olisin valmis maksamaankin siitä).

- Niin, nykytilanteessani (ajokilometrimäärät ja polttoaineiden hinnat) tuo on jo minulle ehdoton kriteeri: oltava täyssähköauto.

- Auto olisi mahdollisimman luotettava, eli ei ole suuret huoltokulut ja kestävä laadultaan.

Tuo paketti sitten mahdollisimman halvalla, kiitos.

Melkeinpä kaikki muu tuon päälle on pelkkää ekstraa josta en ole juurikaan halukas maksamaan lisää. Kiihtyvyydeksi 0-100km minulle on tuntunut hyvin riittävän jokin 10s lukema että pääsee liittymissä muun liikenteen sekaan, ja auton (rajoitetuksi) huippunopeudeksi minulle riittää hyvin esim. joku 140km/h (+20km/h pelivaraa Suomessa yleiseen korkeimpaan sallittuun nopeusrajoitukseen), kuitenkin siten ettei 120km/h moottoritienopeuksissa ala ahistaa että auto muka menisi siinä äärirajoillaan ja tärisisi kauttaaltaan.

Toki esim. se että auto olisi mahdollisimman hiljainen vaikkapa moottoritienopeuksissa olisi tosi kiva, mutta en edelleenkään ole valmis ostamaan kallista edustusmersua vain saadakseni hiljaisen umpion. Mieluummin ostan sitten vaikka korvatulpat jos auton tai anopin ääni alkaa liikaa ärsyttää.

Sinänsä mielenkiintoista että Aygo on mielestäsi "roskaa", koska minä kuvittelisin sen olevan, muiden Toyotoiden tavoin, erittäin luotettava ja halpa ylläpidettävä auto. Tuorein Toyota-kokemukseni on 2007 vuosimallin bensa-Toyota Auris joka minulla oli yli 12 vuotta, ja olin siihen erittäin tyytyväinen, se vahvisti käsitystäni Toyotan luotettavuudesta (toisin kuin sitä edeltänyt VW joka oli aikamoinen susi ja murheenkryyni ja aiheutti monia unettomia öitä).

Miksi itse en Aygoa ostaisi on koska se on perheelleni liian pieni tiloiltaan, eikä se ole täyssähköauto. Muuten kyllä saattaisi kelvata, tosin en tiedä millaista sillä on ajella +123km/h moottoritiellä työpaikalleni. Auris ja varsinkin nykyinen Renault Zoe menevät ihan ok moottoritiellä, Zoe on jopa hiljaisempi ja vakaampi moottoritiellä kuin sitä edeltänyt Auris, kiitos kaiketi sähköauton alhaisen painopisteen ja sähkömoottorin hiljaisuuden, rengasmelua molemmissa kyllä pääsee sisään selvästi.

Hetken kuluttua olen lähdössä koko perheen kera (4 hlö) länsi-Vantaalta Keravalle ajelemaan ja jonnekin muuallekin, Zoella. Ihan tarve sinne on päästä, emme lähde ajelemaan pelkän ajamisen takia.
 
Minkä ikäistä Toyotaa ajellut? Ainakin 2010-luvun Toyotaa ei voi verrata 2000-luvun ämpärisäilykepurkkeihin. Jos et kaipaa ihme vikoja suosittelen Toyotaa vilpittömästi, esim. Avensis t27, Auris lienee hieman pieni.
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?
 
Ei diisseliä, eikä pienintä bensakonetta.

Mikä noissa pienissä bensakoneissa on tyyppivikana? Oli joskus 2001 mallinen 1.6 litranen ja maileja tuli (maantieajoa) eikä vian vikaa. Hiljainenkin, takapenkki tilava mahtus nus. Ainoa korjaus taisi olla takaisinkutsu rattiputken jonkun virheen takia.
 
Liian pieni kone suhteessa koppaan, 1,8:lla pärjää paremmin hermojaan menettämättä ja polttoainekuluissa pääsee kuormattuna vähemmällä kun ei tarvi polkea koko aikaa.
 
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?

Diesel 2012 296-> 338 pelkillä öljynvaihdoilla, uudemmissa ei kannet pauku samaa tahtia. Leima huomautuksitta pari viikkoa sitten.
 
Taas uhkana autokaupoille joutuminen. Jotenkin VAG laite tuntuisi turvalliselta valinnalta lähinnä koska niiden kanssa jo useita vuosia vääntänyt (VCDS löytyy ym.) mutta ehkä tuollainen yllä kaupattu Toyotakin menisi. Vaatimuksina lähinnä farmari jotta tuollainen sakemannin kokoinen koira mahtuu taakse, isofix ja pieni kulutus. Kiire ei ole mutta kevytkärryä pitää välillä vetää joten varmaan nuhaisinkin kone käy jos se on luotettavahko.

Katselin että budjettiin ehkä sopisi noista noin 200tkm ajettuina jotain 2005-2010 vuosimalleja. Fabia, Octavia, Golf, Passat, Avensis, Corolla joku enempi rullattu A4 taitaa osua haarukkaan. Koneita sitten onkin aika valikoima dieseleinä ja bensoina 1,2 - 2.0, turboilla ja ilman. Suurimmaksi osaksi tulee maantieajoon. Onkos pienemmissä TDI / TSI koneissa joku selkä pommi tai päinvastoin varma vaihtoehto?
 
Riippuu kaasujalasta, matka-ajossa vähemmän ja nurkkapyörityksessä enemmän.
Mulla oli b6 farkku tuolla koneella ennen lastutettuna ja nyt on vakio b6 cabrio jemmattuna talliin.

Eipä sillä nyt taloudellisuuskisaa mennä voittamaan mutta on ainakin ihan kiva ajettava ikäisekseen.
 
Ei se 1.8T ainakaan vajaa vetoisena ole paha kulutuksen normaalissa sekalaisessa ajossa. Lastutettuna hyvinkin mukava käytöksinen vehje. Etulokasuojan kaaret noissa tahtoo ottaa ruostetta jos ei ole pidetty hyvää huolta.
 
Liian pieni kone suhteessa koppaan, 1,8:lla pärjää paremmin hermojaan menettämättä ja polttoainekuluissa pääsee kuormattuna vähemmällä kun ei tarvi polkea koko aikaa.

Okei luulin että tarkoitit jotain isompaa vikaa. Isohko auto (ei ehkä nykymittapuulla) ja pieni moottori, ei pitäisi tulla kenellekkään yllätyksenä. Muistaakseni toi 1.8 oli kehittyneempikin muuttuvilla venttiilinajoituksilla tjms.

Näemmä 12 sekuntia ilmoitettu kiihtyvyydeksi. Silläkin pärjäsin vaikka ajoin työmatkaa neljän hengen kimppakyytiporukalla. Ohitus vaati toki ennakointia ja kierrosten käyttöä.
 
Itsellä on tällä hetkellä Toyota Avensis (2014, 1,8 litraa, manuaali, farmari), johon olen ollut muuten tyytyväinen, mutta toivoisin vähän korkeampaa autoa automaattivaihteisena. Autoista en ihan järjettömästi ymmärrä.

Olen tässä vähän katsellut Mitsubishi Outlandereita ja Subaru Forestereita. Tarpeina olisi:
- Bensa, ei mahdollisuutta ladata kotona tai työpaikalla.
- Ajettu mieluusti reilusti alle 200 000.
- Takana tilaa sen verran, että sinne mahtuu 2 isoa vinttikoiraa. Vähintään 5 paikkainen, koska minulla on välillä mukana koirien lisäksi ihmisiä. Avensikseen mahduttiin ihan ok. Vähän matala koirille.
- Automaatti
- Mukavuussyistä korkeampi. Ennen farmaria minulla oli Toyota Avensis Verso, joka oli mukavan korkea nousta kyytiin/istua/näkee.
- Bluetooth tms. musiikin kuunteluun kännykästä.
- Vetokoukku.
- Hintaluokka n. 20 000 euroa. Mitä enemmän alle, sitä parempi.

Outlanderissa mietityttää:
- 4WD vs. 2WD. 2WD saa vaan karvalakkivarusteilla, mutta en nyt välttämättä nahkoja ja subbaria kaipaakaan. Mutta Espoossa asustellessa ei välttämättä 4-vetoa tarvi. Harrastuksetkin sijaitsee pellon laidalla/järven rannalla, joten mitään isoa maastoajoa ei ole yleensä. Eikä kokemusta 4-veto autoista muutenkaan. Aina ollut etuveto. Mutta nelivetoja kuitenkin kehutaan paljon ja varsinkin talvella se voisi olla kätevä. Mutta tuleeko siitä vain lisäkuluja semmoiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin kaivannut?
- Muuten Outlanderit taitaa olla ihan ok autoja teknisesti? Ei mitään TSI + DSG tyylisiä ongelmia? Tai jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota vertaillessa?

Foresterissa mietityttää:
- 150 hv vs. 241 hv. Onko mitään järkeä koittaa katsella XT malleja isomman tehon takia? Vai onko se vaan kalliimpaa korjattavaa ja lisää rikkoutuvia osia?
- Nämäkin taitaa muuten olla ihan ok autoja teknisesti?

Onko jotain muita autoja tuossa hintaluokassa, joihin kannattaisi tutustua? Mieluusti ei TSI + DSG komboa, koska tähän hintaan ei kovin uutta voi kuitenkaan ostaa.

EDIT: Onko myös jotain tiettyjä autoliikkeitä, joita kannattaa välttää?
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.

Suosittelisin niin, et omaan piikkiin suoritat kuntotarkastuksen ENNENKUIN suoritat kaupat, mikäli myyjälle sopii. Jos ei sovi, niin.... Tai jopa vielä paremmin niin, et valitsemassasi paikassa myyjän piikkiin kuntotarkastus?
 
Merssun huollot kuitenkin maksaa toisen munuaisen yleensä vähintään. Toki samaa settiä on Audin kans...
 
En kyllä eka autoksi ottas saksalaista "premium" autoa 16:sta vuoden takaa. Ikäviä yllätyksiä lienee luvassa, eivätkä ole halpoja korjata. Onko tuo vapari vai turbokone?

Kuten sanottua ainakin autotohtorille ja kunnon analyysit mitä mahdollisesti on luvassa.
 
Ja merssun kans on vielä sekin ikävä "ongelma", et mitään järkevää softaa ei ole millä pääsis käsiks autoon. VAGilla sentään VCDS tai OBD11. Mikäli siis itse haluais diagnosoida vikoja/aktivoida uusia varusteita.
 
En kyllä eka autoksi ottas saksalaista "premium" autoa 16:sta vuoden takaa. Ikäviä yllätyksiä lienee luvassa, eivätkä ole halpoja korjata. Onko tuo vapari vai turbokone?

Kuten sanottua ainakin autotohtorille ja kunnon analyysit mitä mahdollisesti on luvassa.
TurPo lienee :whistling:

1660229559588.png
 
"Kulkee kuin unelma ja tarpeen vaatiessa käytetty huolloissa" = korjausta venytetty mahdollisimmam pitkään. "Mainitsemisen arvoiset viat" = näe nämä, älä niitä vaikeammin nähtäviä fataaleja vikoja. RED FLAG huuutaa kauas, etenkin jos olet nuori eikä ole ns pinkka kunnossa niin tuolla rahalla saa vähemmän ajettu, uudempia halvemmin korjattavia kelpo autoja
Onkohan myyjä täällä läsnä, kun lainaamiasi kirjoituksia ei enää ilmoituksesta löydy..
 
Mallisarjan tehokkain turbokone ja CVT-vaihteisto (käsittääkseni) ei välttämättä ole se luotettavin yhdistelmä, eikä halpa korjata. Tuommoinen tila-auto on myös perinteisempiin malleihin verrattuna pakattu aika täyteen konehuoneessa - ropaaminen ahdasta ja ikävää ja aikaavievää varmasti korjaamonkin mielestä, jos ei ite osaa. Muistikuva myös että pahimmillaan melkoisia ruostepesiä, kuten tuon ikäisissä mersuissa välillä tapaa olla. Ei varmaan kaikki. Googleta niin varmasti löytyy ruoste-esimerkkejä mistä katella. Näyttää sinänsä aika siistiltä kyllä kuvissa. Kuten jo sanottu, kuntotarkastukset on pakko tehdä kunnolla ennen kauppoja. Jos vaihteistossa häikkää niin pahimmillaan maksaa enemmän korjata kuin auton arvo…
 
Olen tässä vähän katsellut Mitsubishi Outlandereita ja Subaru Forestereita. Tarpeina olisi:

Mulla on ollut Forester 2006 ja nyt Outlander 2019. Fore oli ok auto mutta bokserimoottorin kulutus kova, en tiedä onko uudemmat kevythybridit yhtä janoisia.

Kummallakaan ei jää jumiin ja menevät motariloskassa hyvin. Tilat ovat Outlanderissa hieman isommat jos se on tärkeätä.
 
I

Outlanderissa mietityttää:
- 4WD vs. 2WD. 2WD saa vaan karvalakkivarusteilla, mutta en nyt välttämättä nahkoja ja subbaria kaipaakaan. Mutta Espoossa asustellessa ei välttämättä 4-vetoa tarvi. Harrastuksetkin sijaitsee pellon laidalla/järven rannalla, joten mitään isoa maastoajoa ei ole yleensä. Eikä kokemusta 4-veto autoista muutenkaan. Aina ollut etuveto. Mutta nelivetoja kuitenkin kehutaan paljon ja varsinkin talvella se voisi olla kätevä. Mutta tuleeko siitä vain lisäkuluja semmoiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin kaivannut?
- Muuten Outlanderit taitaa olla ihan ok autoja teknisesti? Ei mitään TSI + DSG tyylisiä ongelmia? Tai jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota vertaillessa?

Foresterissa mietityttää:
- 150 hv vs. 241 hv. Onko mitään järkeä koittaa katsella XT malleja isomman tehon takia? Vai onko se vaan kalliimpaa korjattavaa ja lisää rikkoutuvia osia?
- Nämäkin taitaa muuten olla ihan ok autoja teknisesti?

Onko jotain muita autoja tuossa hintaluokassa, joihin kannattaisi tutustua? Mieluusti ei TSI + DSG komboa, koska tähän hintaan ei kovin uutta voi kuitenkaan ostaa.

EDIT: Onko myös jotain tiettyjä autoliikkeitä, joita kannattaa välttää?

Etuvetoisesta "maasturista" ei kummoista hyvitystä saa jatkoja ajatellen. Neliveto se olla pitää jos sellainen on mallistossa saatavana. Jotkut maahantuojat ovat lopettaneet vajaavetoisten myymisen huonon kysynnän takia. Suzuki nyt ainakin mitä mieleen tulee. Vitara ehkä vähän pieni sun tarpeisiin?

Kamuxia ja Sakaa ehkä pidetään vähän sellaisina liikkeinä missä saa olla normaalia tarkempana.
 
No odota kun alkaa jakopään korjaus tai ilma-alustan..
No entäs jos ei ole ilma-alustaa? Enkä ole etsinnästä huolimatta löytänyt pienintäkään kitinää jakopään huoltohinnoista. Eli voisitko tarkentaa vielä hiukan? Tarkennusta helpottamaan koodi "W176".
 
Mulla on ollut Forester 2006 ja nyt Outlander 2019. Fore oli ok auto mutta bokserimoottorin kulutus kova, en tiedä onko uudemmat kevythybridit yhtä janoisia.

Kummallakaan ei jää jumiin ja menevät motariloskassa hyvin. Tilat ovat Outlanderissa hieman isommat jos se on tärkeätä.

Kiitos! Hybridit taitaa olla sellaisissa hinnoissa, ettei niihin kuitenkaan olisi varaa. Onko Outlanderin takatilat syvemmät, kuin Foresterissa? Kuvista voisi ainakin niin päätellä.

Etuvetoisesta "maasturista" ei kummoista hyvitystä saa jatkoja ajatellen. Neliveto se olla pitää jos sellainen on mallistossa saatavana. Jotkut maahantuojat ovat lopettaneet vajaavetoisten myymisen huonon kysynnän takia. Suzuki nyt ainakin mitä mieleen tulee. Vitara ehkä vähän pieni sun tarpeisiin?

Kamuxia ja Sakaa ehkä pidetään vähän sellaisina liikkeinä missä saa olla normaalia tarkempana.

Kiitos tästäkin! Hyvä pointti. Unohdan siis etuvedot.
 
Kiitos! Hybridit taitaa olla sellaisissa hinnoissa, ettei niihin kuitenkaan olisi varaa. Onko Outlanderin takatilat syvemmät, kuin Foresterissa? Kuvista voisi ainakin niin päätellä.

Joo tavaratila pidempi ja vähän korkeampikin. Takajalkatilat isommat. En tiedä mistä se tila tulee kun ulkomitat aika samat.

Alkupään lataushybridi menee hyvin sun budjettiin. Halvimmat 15k.

Forester XT toki olisi hauska peli mutta ei ehkä taloudellinen ja CVT syö tehoja, en muista saiko niitä manuaaleina, jotain vanhempia taisi olla.
 
Joo tavaratila pidempi ja vähän korkeampikin. Takajalkatilat isommat. En tiedä mistä se tila tulee kun ulkomitat aika samat.

Alkupään lataushybridi menee hyvin sun budjettiin. Halvimmat 15k.

Forester XT toki olisi hauska peli mutta ei ehkä taloudellinen ja CVT syö tehoja, en muista saiko niitä manuaaleina, jotain vanhempia taisi olla.

Vanhempia Forester XT malleja on mun mielestä tullut vastaan manuaaleina, mutta ne meni sitten muuten vähän liian vanhoiksi. Jos jotain metsässä rellestämistä ajattelis, niin semmoinen vois olla kova.

Mut näiden puheiden perusteella Outlanderi taitaa olla mun juttu. Käyn katsomassa livenä vielä varmuuden vuoksi Foresterinkin silti. Kiitos!
 
"Kulkee kuin unelma ja tarpeen vaatiessa käytetty huolloissa" = korjausta venytetty mahdollisimmam pitkään. "Mainitsemisen arvoiset viat" = näe nämä, älä niitä vaikeammin nähtäviä fataaleja vikoja. RED FLAG huuutaa kauas, etenkin jos olet nuori eikä ole ns pinkka kunnossa niin tuolla rahalla saa vähemmän ajettu, uudempia halvemmin korjattavia kelpo autoja
Tuli ehkä vähän huonosti ilmaistua nuo, tarkemmin ottaen myyjä sanoi että heti kun jotain pientäkin on ilmennyt niin auto on aina viety huoltoon ennen kuin sillä on ajettu metriäkään. Nuo olivat viat mitä hän mainitsi kun kysyin onko auto ihan täydellisessä kunnossa, muuten kuulemma on.

Itse en kyllä mitään hirveän houkuttelevia vaihtoehtoja löydä Nettiautosta jos hakukriteeriksi laittaa Bensa, Automaatti, min. 2006, Ajettu max. 155k., alle 5000€. Lähinnä jotain Smartteja tuntuu löytyvän mutta totta puhuen mieluummin olen ilman autoa kuin ostan jonkun pikku kotteron. Lähinnä haluaisin vaan auton jolla on mukava ja turvallinen ajella, eikä jätä tien päälle. Kaikki nuo lisäherkut ja isot tilat mitä tuosta yksilöstä löytyy tekee siitä meikäläisen silmissä houkuttelevan. Niin ja loppuun tätä yksilöä ei ole tarkoitus ajaa, riittää jos vuoden ja alle 15tkm kestää, sit voi laittaa kiertoon. Ehkä jo aiemminkin.

Suosittelisin niin, et omaan piikkiin suoritat kuntotarkastuksen ENNENKUIN suoritat kaupat, mikäli myyjälle sopii. Jos ei sovi, niin.... Tai jopa vielä paremmin niin, et valitsemassasi paikassa myyjän piikkiin kuntotarkastus?
Tämä pitänee ottaa kaupanteon ehdoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 506 252
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom