Mikä auto minulle?

Käy ainakin koeistumassa jossain A4 sporttipenkeillä, ne on perinteisesti ollu ihan kivat istua.
Musta sisustakin on ihan mukava verrattuna tuohon perus harmaaseen, tosin harvinainen kun nettiauto näyttää olevan täynnä business varusteltuja autoja. Kuva toki business sport -varustellusta myös.


8891374c633ae1a3-large.jpg
 
No tätä mainitsemaasi ihmistyyppiä nyt harvemmin kiinnostaa mikään muukaan, jos jätetään penkkiurheilu, tositelevisio ja ryyppääminen pois laskuista.
Kuhan saavat maata sohvalla ja kaikki on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, niin menee hyvin.

Upeaa henkilöprofilointia autovalinnan perusteella...

Oma pääasillinen käyttöautoni on tällä hetkellä yli 10 vuotias yli 200 tkm ajettu Renaultin paku, silti se on riittävän tehokas ja mukava jokapäiväiseksi työkaluksi, ettei sen kanssa töiden tekeminen ärsytä.

...ja sitten itse ajelet Renun teini-ikäisellä pakettiautolla. Trollaatko?

Esimerkiksi sen harmaan ylihintaisen tojotan sijaan voi valita vaikka uudemman ranskalaisen, jossa on jo enemmän fiilistä sekä matkustusmukavuutta.

Aiemmin mainitsemassani 80 € maksaneessa 106 pösössäni on on paljon enemmän fiilistä ja ajo-ominaisuuksia, kuin jossain 2010-luvun pesupallo Aygossa, käyttökulujen ja luotettavuuden ollessa kuitenkin samalla tasolla.

106:n valmistus päättyi suunnilleen 20 vuotta sitten. Voin vain kuvitella miten upeaa fiilistä ja säväyttäviä ajo-ominaisuuksia Pösön mopoauto tarjoaa. Ei hyvää iltapäivää.
 
Elämästä tulee paljon miellyttävämpää, kun osaa valita oikeat tuotteet ja välineet omaan tarpeeseensa, eikä osta sitä halvinta roskaa mikä ensimmäisenä eteen tulee.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta meillä on ilmeisen erilaiset ajatukset siitä mitä nuo tarpeet ovat mitä auton tulee täyttää, ja mitä on "roska".

Minulle autossa tärkeimmät tarpeet ovat, sen perustarpeen lisäksi että se kuljettaa minut ja perheeni paikasta A paikkaan B:

- Sisään mahtuu 5 henkilöä, mihin tarkennuksena että takapenkille ei tarvitse mahtua Nathan Jones, Jón Páll Sigmarsson ja Dwayne Johnson vierekkäin tai edes sylikkäin, vaan ainakin toistaiseksi riittää että sinne mahtuvat puolitoistametrinen ja 40kg painava vaimoni ja kaksi 6-7 vuotiasta lasta jotka toki kasvavat koko ajan. Tuskin heistä kuitenkaan kaksimetrisiä tulee koska en ole minäkään, yli 20 cm jään vajaaksi. Viisipaikkaisen haluan koska joskus on oikeasti väliaikaista tarvetta saada viideskin jonnekin tungettua, esim. Rutger Hauer liftaamassa tienposkessa.

- Viisi- (tai neli-)ovinen, kyllä taakse pitää päästä omista ovistaan.

- Takakontin kooksi riittää että sinne mahtuisi normaalit lastenvaunut kokoontaiteltuna, just ja just. (Nykyisin en enää tarvitse lastenvaunuja, mutta se on tuntunut noin yleisesti muutenkin aika sopivalta minimikoolta takakontille, esim. mennessämme Viron-reissulle autolla).

- Sähköauton ollessa kyseessä, WLTP toimintamatka mielellään vähintään 400km paikkeilla (nykyinen sähköautoni just ja just täyttää tuon kriteerin, 395km, mutta +100km kyllä kelpaisi ja olisin valmis maksamaankin siitä).

- Niin, nykytilanteessani (ajokilometrimäärät ja polttoaineiden hinnat) tuo on jo minulle ehdoton kriteeri: oltava täyssähköauto.

- Auto olisi mahdollisimman luotettava, eli ei ole suuret huoltokulut ja kestävä laadultaan.

Tuo paketti sitten mahdollisimman halvalla, kiitos.

Melkeinpä kaikki muu tuon päälle on pelkkää ekstraa josta en ole juurikaan halukas maksamaan lisää. Kiihtyvyydeksi 0-100km minulle on tuntunut hyvin riittävän jokin 10s lukema että pääsee liittymissä muun liikenteen sekaan, ja auton (rajoitetuksi) huippunopeudeksi minulle riittää hyvin esim. joku 140km/h (+20km/h pelivaraa Suomessa yleiseen korkeimpaan sallittuun nopeusrajoitukseen), kuitenkin siten ettei 120km/h moottoritienopeuksissa ala ahistaa että auto muka menisi siinä äärirajoillaan ja tärisisi kauttaaltaan.

Toki esim. se että auto olisi mahdollisimman hiljainen vaikkapa moottoritienopeuksissa olisi tosi kiva, mutta en edelleenkään ole valmis ostamaan kallista edustusmersua vain saadakseni hiljaisen umpion. Mieluummin ostan sitten vaikka korvatulpat jos auton tai anopin ääni alkaa liikaa ärsyttää.

Sinänsä mielenkiintoista että Aygo on mielestäsi "roskaa", koska minä kuvittelisin sen olevan, muiden Toyotoiden tavoin, erittäin luotettava ja halpa ylläpidettävä auto. Tuorein Toyota-kokemukseni on 2007 vuosimallin bensa-Toyota Auris joka minulla oli yli 12 vuotta, ja olin siihen erittäin tyytyväinen, se vahvisti käsitystäni Toyotan luotettavuudesta (toisin kuin sitä edeltänyt VW joka oli aikamoinen susi ja murheenkryyni ja aiheutti monia unettomia öitä).

Miksi itse en Aygoa ostaisi on koska se on perheelleni liian pieni tiloiltaan, eikä se ole täyssähköauto. Muuten kyllä saattaisi kelvata, tosin en tiedä millaista sillä on ajella +123km/h moottoritiellä työpaikalleni. Auris ja varsinkin nykyinen Renault Zoe menevät ihan ok moottoritiellä, Zoe on jopa hiljaisempi ja vakaampi moottoritiellä kuin sitä edeltänyt Auris, kiitos kaiketi sähköauton alhaisen painopisteen ja sähkömoottorin hiljaisuuden, rengasmelua molemmissa kyllä pääsee sisään selvästi.

Hetken kuluttua olen lähdössä koko perheen kera (4 hlö) länsi-Vantaalta Keravalle ajelemaan ja jonnekin muuallekin, Zoella. Ihan tarve sinne on päästä, emme lähde ajelemaan pelkän ajamisen takia.
 
Minkä ikäistä Toyotaa ajellut? Ainakin 2010-luvun Toyotaa ei voi verrata 2000-luvun ämpärisäilykepurkkeihin. Jos et kaipaa ihme vikoja suosittelen Toyotaa vilpittömästi, esim. Avensis t27, Auris lienee hieman pieni.
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?
 
Ei diisseliä, eikä pienintä bensakonetta.

Mikä noissa pienissä bensakoneissa on tyyppivikana? Oli joskus 2001 mallinen 1.6 litranen ja maileja tuli (maantieajoa) eikä vian vikaa. Hiljainenkin, takapenkki tilava mahtus nus. Ainoa korjaus taisi olla takaisinkutsu rattiputken jonkun virheen takia.
 
Liian pieni kone suhteessa koppaan, 1,8:lla pärjää paremmin hermojaan menettämättä ja polttoainekuluissa pääsee kuormattuna vähemmällä kun ei tarvi polkea koko aikaa.
 
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?

Diesel 2012 296-> 338 pelkillä öljynvaihdoilla, uudemmissa ei kannet pauku samaa tahtia. Leima huomautuksitta pari viikkoa sitten.
 
Taas uhkana autokaupoille joutuminen. Jotenkin VAG laite tuntuisi turvalliselta valinnalta lähinnä koska niiden kanssa jo useita vuosia vääntänyt (VCDS löytyy ym.) mutta ehkä tuollainen yllä kaupattu Toyotakin menisi. Vaatimuksina lähinnä farmari jotta tuollainen sakemannin kokoinen koira mahtuu taakse, isofix ja pieni kulutus. Kiire ei ole mutta kevytkärryä pitää välillä vetää joten varmaan nuhaisinkin kone käy jos se on luotettavahko.

Katselin että budjettiin ehkä sopisi noista noin 200tkm ajettuina jotain 2005-2010 vuosimalleja. Fabia, Octavia, Golf, Passat, Avensis, Corolla joku enempi rullattu A4 taitaa osua haarukkaan. Koneita sitten onkin aika valikoima dieseleinä ja bensoina 1,2 - 2.0, turboilla ja ilman. Suurimmaksi osaksi tulee maantieajoon. Onkos pienemmissä TDI / TSI koneissa joku selkä pommi tai päinvastoin varma vaihtoehto?
 
Riippuu kaasujalasta, matka-ajossa vähemmän ja nurkkapyörityksessä enemmän.
Mulla oli b6 farkku tuolla koneella ennen lastutettuna ja nyt on vakio b6 cabrio jemmattuna talliin.

Eipä sillä nyt taloudellisuuskisaa mennä voittamaan mutta on ainakin ihan kiva ajettava ikäisekseen.
 
Ei se 1.8T ainakaan vajaa vetoisena ole paha kulutuksen normaalissa sekalaisessa ajossa. Lastutettuna hyvinkin mukava käytöksinen vehje. Etulokasuojan kaaret noissa tahtoo ottaa ruostetta jos ei ole pidetty hyvää huolta.
 
Liian pieni kone suhteessa koppaan, 1,8:lla pärjää paremmin hermojaan menettämättä ja polttoainekuluissa pääsee kuormattuna vähemmällä kun ei tarvi polkea koko aikaa.

Okei luulin että tarkoitit jotain isompaa vikaa. Isohko auto (ei ehkä nykymittapuulla) ja pieni moottori, ei pitäisi tulla kenellekkään yllätyksenä. Muistaakseni toi 1.8 oli kehittyneempikin muuttuvilla venttiilinajoituksilla tjms.

Näemmä 12 sekuntia ilmoitettu kiihtyvyydeksi. Silläkin pärjäsin vaikka ajoin työmatkaa neljän hengen kimppakyytiporukalla. Ohitus vaati toki ennakointia ja kierrosten käyttöä.
 
Itsellä on tällä hetkellä Toyota Avensis (2014, 1,8 litraa, manuaali, farmari), johon olen ollut muuten tyytyväinen, mutta toivoisin vähän korkeampaa autoa automaattivaihteisena. Autoista en ihan järjettömästi ymmärrä.

Olen tässä vähän katsellut Mitsubishi Outlandereita ja Subaru Forestereita. Tarpeina olisi:
- Bensa, ei mahdollisuutta ladata kotona tai työpaikalla.
- Ajettu mieluusti reilusti alle 200 000.
- Takana tilaa sen verran, että sinne mahtuu 2 isoa vinttikoiraa. Vähintään 5 paikkainen, koska minulla on välillä mukana koirien lisäksi ihmisiä. Avensikseen mahduttiin ihan ok. Vähän matala koirille.
- Automaatti
- Mukavuussyistä korkeampi. Ennen farmaria minulla oli Toyota Avensis Verso, joka oli mukavan korkea nousta kyytiin/istua/näkee.
- Bluetooth tms. musiikin kuunteluun kännykästä.
- Vetokoukku.
- Hintaluokka n. 20 000 euroa. Mitä enemmän alle, sitä parempi.

Outlanderissa mietityttää:
- 4WD vs. 2WD. 2WD saa vaan karvalakkivarusteilla, mutta en nyt välttämättä nahkoja ja subbaria kaipaakaan. Mutta Espoossa asustellessa ei välttämättä 4-vetoa tarvi. Harrastuksetkin sijaitsee pellon laidalla/järven rannalla, joten mitään isoa maastoajoa ei ole yleensä. Eikä kokemusta 4-veto autoista muutenkaan. Aina ollut etuveto. Mutta nelivetoja kuitenkin kehutaan paljon ja varsinkin talvella se voisi olla kätevä. Mutta tuleeko siitä vain lisäkuluja semmoiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin kaivannut?
- Muuten Outlanderit taitaa olla ihan ok autoja teknisesti? Ei mitään TSI + DSG tyylisiä ongelmia? Tai jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota vertaillessa?

Foresterissa mietityttää:
- 150 hv vs. 241 hv. Onko mitään järkeä koittaa katsella XT malleja isomman tehon takia? Vai onko se vaan kalliimpaa korjattavaa ja lisää rikkoutuvia osia?
- Nämäkin taitaa muuten olla ihan ok autoja teknisesti?

Onko jotain muita autoja tuossa hintaluokassa, joihin kannattaisi tutustua? Mieluusti ei TSI + DSG komboa, koska tähän hintaan ei kovin uutta voi kuitenkaan ostaa.

EDIT: Onko myös jotain tiettyjä autoliikkeitä, joita kannattaa välttää?
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.

Suosittelisin niin, et omaan piikkiin suoritat kuntotarkastuksen ENNENKUIN suoritat kaupat, mikäli myyjälle sopii. Jos ei sovi, niin.... Tai jopa vielä paremmin niin, et valitsemassasi paikassa myyjän piikkiin kuntotarkastus?
 
Merssun huollot kuitenkin maksaa toisen munuaisen yleensä vähintään. Toki samaa settiä on Audin kans...
 
En kyllä eka autoksi ottas saksalaista "premium" autoa 16:sta vuoden takaa. Ikäviä yllätyksiä lienee luvassa, eivätkä ole halpoja korjata. Onko tuo vapari vai turbokone?

Kuten sanottua ainakin autotohtorille ja kunnon analyysit mitä mahdollisesti on luvassa.
 
Ja merssun kans on vielä sekin ikävä "ongelma", et mitään järkevää softaa ei ole millä pääsis käsiks autoon. VAGilla sentään VCDS tai OBD11. Mikäli siis itse haluais diagnosoida vikoja/aktivoida uusia varusteita.
 
En kyllä eka autoksi ottas saksalaista "premium" autoa 16:sta vuoden takaa. Ikäviä yllätyksiä lienee luvassa, eivätkä ole halpoja korjata. Onko tuo vapari vai turbokone?

Kuten sanottua ainakin autotohtorille ja kunnon analyysit mitä mahdollisesti on luvassa.
TurPo lienee :whistling:

1660229559588.png
 
"Kulkee kuin unelma ja tarpeen vaatiessa käytetty huolloissa" = korjausta venytetty mahdollisimmam pitkään. "Mainitsemisen arvoiset viat" = näe nämä, älä niitä vaikeammin nähtäviä fataaleja vikoja. RED FLAG huuutaa kauas, etenkin jos olet nuori eikä ole ns pinkka kunnossa niin tuolla rahalla saa vähemmän ajettu, uudempia halvemmin korjattavia kelpo autoja
Onkohan myyjä täällä läsnä, kun lainaamiasi kirjoituksia ei enää ilmoituksesta löydy..
 
Mallisarjan tehokkain turbokone ja CVT-vaihteisto (käsittääkseni) ei välttämättä ole se luotettavin yhdistelmä, eikä halpa korjata. Tuommoinen tila-auto on myös perinteisempiin malleihin verrattuna pakattu aika täyteen konehuoneessa - ropaaminen ahdasta ja ikävää ja aikaavievää varmasti korjaamonkin mielestä, jos ei ite osaa. Muistikuva myös että pahimmillaan melkoisia ruostepesiä, kuten tuon ikäisissä mersuissa välillä tapaa olla. Ei varmaan kaikki. Googleta niin varmasti löytyy ruoste-esimerkkejä mistä katella. Näyttää sinänsä aika siistiltä kyllä kuvissa. Kuten jo sanottu, kuntotarkastukset on pakko tehdä kunnolla ennen kauppoja. Jos vaihteistossa häikkää niin pahimmillaan maksaa enemmän korjata kuin auton arvo…
 
Olen tässä vähän katsellut Mitsubishi Outlandereita ja Subaru Forestereita. Tarpeina olisi:

Mulla on ollut Forester 2006 ja nyt Outlander 2019. Fore oli ok auto mutta bokserimoottorin kulutus kova, en tiedä onko uudemmat kevythybridit yhtä janoisia.

Kummallakaan ei jää jumiin ja menevät motariloskassa hyvin. Tilat ovat Outlanderissa hieman isommat jos se on tärkeätä.
 
I

Outlanderissa mietityttää:
- 4WD vs. 2WD. 2WD saa vaan karvalakkivarusteilla, mutta en nyt välttämättä nahkoja ja subbaria kaipaakaan. Mutta Espoossa asustellessa ei välttämättä 4-vetoa tarvi. Harrastuksetkin sijaitsee pellon laidalla/järven rannalla, joten mitään isoa maastoajoa ei ole yleensä. Eikä kokemusta 4-veto autoista muutenkaan. Aina ollut etuveto. Mutta nelivetoja kuitenkin kehutaan paljon ja varsinkin talvella se voisi olla kätevä. Mutta tuleeko siitä vain lisäkuluja semmoiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin kaivannut?
- Muuten Outlanderit taitaa olla ihan ok autoja teknisesti? Ei mitään TSI + DSG tyylisiä ongelmia? Tai jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota vertaillessa?

Foresterissa mietityttää:
- 150 hv vs. 241 hv. Onko mitään järkeä koittaa katsella XT malleja isomman tehon takia? Vai onko se vaan kalliimpaa korjattavaa ja lisää rikkoutuvia osia?
- Nämäkin taitaa muuten olla ihan ok autoja teknisesti?

Onko jotain muita autoja tuossa hintaluokassa, joihin kannattaisi tutustua? Mieluusti ei TSI + DSG komboa, koska tähän hintaan ei kovin uutta voi kuitenkaan ostaa.

EDIT: Onko myös jotain tiettyjä autoliikkeitä, joita kannattaa välttää?

Etuvetoisesta "maasturista" ei kummoista hyvitystä saa jatkoja ajatellen. Neliveto se olla pitää jos sellainen on mallistossa saatavana. Jotkut maahantuojat ovat lopettaneet vajaavetoisten myymisen huonon kysynnän takia. Suzuki nyt ainakin mitä mieleen tulee. Vitara ehkä vähän pieni sun tarpeisiin?

Kamuxia ja Sakaa ehkä pidetään vähän sellaisina liikkeinä missä saa olla normaalia tarkempana.
 
No odota kun alkaa jakopään korjaus tai ilma-alustan..
No entäs jos ei ole ilma-alustaa? Enkä ole etsinnästä huolimatta löytänyt pienintäkään kitinää jakopään huoltohinnoista. Eli voisitko tarkentaa vielä hiukan? Tarkennusta helpottamaan koodi "W176".
 
Mulla on ollut Forester 2006 ja nyt Outlander 2019. Fore oli ok auto mutta bokserimoottorin kulutus kova, en tiedä onko uudemmat kevythybridit yhtä janoisia.

Kummallakaan ei jää jumiin ja menevät motariloskassa hyvin. Tilat ovat Outlanderissa hieman isommat jos se on tärkeätä.

Kiitos! Hybridit taitaa olla sellaisissa hinnoissa, ettei niihin kuitenkaan olisi varaa. Onko Outlanderin takatilat syvemmät, kuin Foresterissa? Kuvista voisi ainakin niin päätellä.

Etuvetoisesta "maasturista" ei kummoista hyvitystä saa jatkoja ajatellen. Neliveto se olla pitää jos sellainen on mallistossa saatavana. Jotkut maahantuojat ovat lopettaneet vajaavetoisten myymisen huonon kysynnän takia. Suzuki nyt ainakin mitä mieleen tulee. Vitara ehkä vähän pieni sun tarpeisiin?

Kamuxia ja Sakaa ehkä pidetään vähän sellaisina liikkeinä missä saa olla normaalia tarkempana.

Kiitos tästäkin! Hyvä pointti. Unohdan siis etuvedot.
 
Kiitos! Hybridit taitaa olla sellaisissa hinnoissa, ettei niihin kuitenkaan olisi varaa. Onko Outlanderin takatilat syvemmät, kuin Foresterissa? Kuvista voisi ainakin niin päätellä.

Joo tavaratila pidempi ja vähän korkeampikin. Takajalkatilat isommat. En tiedä mistä se tila tulee kun ulkomitat aika samat.

Alkupään lataushybridi menee hyvin sun budjettiin. Halvimmat 15k.

Forester XT toki olisi hauska peli mutta ei ehkä taloudellinen ja CVT syö tehoja, en muista saiko niitä manuaaleina, jotain vanhempia taisi olla.
 
Joo tavaratila pidempi ja vähän korkeampikin. Takajalkatilat isommat. En tiedä mistä se tila tulee kun ulkomitat aika samat.

Alkupään lataushybridi menee hyvin sun budjettiin. Halvimmat 15k.

Forester XT toki olisi hauska peli mutta ei ehkä taloudellinen ja CVT syö tehoja, en muista saiko niitä manuaaleina, jotain vanhempia taisi olla.

Vanhempia Forester XT malleja on mun mielestä tullut vastaan manuaaleina, mutta ne meni sitten muuten vähän liian vanhoiksi. Jos jotain metsässä rellestämistä ajattelis, niin semmoinen vois olla kova.

Mut näiden puheiden perusteella Outlanderi taitaa olla mun juttu. Käyn katsomassa livenä vielä varmuuden vuoksi Foresterinkin silti. Kiitos!
 
"Kulkee kuin unelma ja tarpeen vaatiessa käytetty huolloissa" = korjausta venytetty mahdollisimmam pitkään. "Mainitsemisen arvoiset viat" = näe nämä, älä niitä vaikeammin nähtäviä fataaleja vikoja. RED FLAG huuutaa kauas, etenkin jos olet nuori eikä ole ns pinkka kunnossa niin tuolla rahalla saa vähemmän ajettu, uudempia halvemmin korjattavia kelpo autoja
Tuli ehkä vähän huonosti ilmaistua nuo, tarkemmin ottaen myyjä sanoi että heti kun jotain pientäkin on ilmennyt niin auto on aina viety huoltoon ennen kuin sillä on ajettu metriäkään. Nuo olivat viat mitä hän mainitsi kun kysyin onko auto ihan täydellisessä kunnossa, muuten kuulemma on.

Itse en kyllä mitään hirveän houkuttelevia vaihtoehtoja löydä Nettiautosta jos hakukriteeriksi laittaa Bensa, Automaatti, min. 2006, Ajettu max. 155k., alle 5000€. Lähinnä jotain Smartteja tuntuu löytyvän mutta totta puhuen mieluummin olen ilman autoa kuin ostan jonkun pikku kotteron. Lähinnä haluaisin vaan auton jolla on mukava ja turvallinen ajella, eikä jätä tien päälle. Kaikki nuo lisäherkut ja isot tilat mitä tuosta yksilöstä löytyy tekee siitä meikäläisen silmissä houkuttelevan. Niin ja loppuun tätä yksilöä ei ole tarkoitus ajaa, riittää jos vuoden ja alle 15tkm kestää, sit voi laittaa kiertoon. Ehkä jo aiemminkin.

Suosittelisin niin, et omaan piikkiin suoritat kuntotarkastuksen ENNENKUIN suoritat kaupat, mikäli myyjälle sopii. Jos ei sovi, niin.... Tai jopa vielä paremmin niin, et valitsemassasi paikassa myyjän piikkiin kuntotarkastus?
Tämä pitänee ottaa kaupanteon ehdoksi.
 
Tuli ehkä vähän huonosti ilmaistua nuo, tarkemmin ottaen myyjä sanoi että heti kun jotain pientäkin on ilmennyt niin auto on aina viety huoltoon ennen kuin sillä on ajettu metriäkään. Nuo olivat viat mitä hän mainitsi kun kysyin onko auto ihan täydellisessä kunnossa, muuten kuulemma on.

Itse en kyllä mitään hirveän houkuttelevia vaihtoehtoja löydä Nettiautosta jos hakukriteeriksi laittaa Bensa, Automaatti, min. 2006, Ajettu max. 155k., alle 5000€. Lähinnä jotain Smartteja tuntuu löytyvän mutta totta puhuen mieluummin olen ilman autoa kuin ostan jonkun pikku kotteron. Lähinnä haluaisin vaan auton jolla on mukava ja turvallinen ajella, eikä jätä tien päälle. Kaikki nuo lisäherkut ja isot tilat mitä tuosta yksilöstä löytyy tekee siitä meikäläisen silmissä houkuttelevan. Niin ja loppuun tätä yksilöä ei ole tarkoitus ajaa, riittää jos vuoden ja alle 15tkm kestää, sit voi laittaa kiertoon. Ehkä jo aiemminkin.


Tämä pitänee ottaa kaupanteon ehdoksi.
Onko pakko olla automaatti? Volkkarin 1,6koneiset tais olla ihan soivia pelejä, ja esim. Golffeja saa tuolla budjetilla. Kunhan ei siis sekaannu alkupään 1,4l koneisiin ja DSG vaihteistoihin…
 
En ole ihan hetkeen Toyotaa ajellut, mutta mitä kyydissä ollut niin kyllä ne vain aika muoviselta tuntuvat, vaikka olisivatkin uudempia. Tosin tällä budjetilla olen valmis tinkimään ajomukavuudesta toimintavarmuuden kustannuksella. Kaikkea kun ei voi saada. Täytyy käydä koeistumassa jotain farkku-avensista. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto, jos 15ke:lla saisi jonkun alle 150ke ajetun niin voisin hyvin harkita. Vaikka omassa Skodassa ei vuosien varrella mitään isompia remppoja ole ollut niin jokainen pienempikin vie aikaa aika paljon ja aiheuttaa stressiä.

Onkos noissa Avensiksissa jotain tiettyjä vuosilukuja tai moottoreita mitä suosia/välttää? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Avensis-ostoksilla?
Tuollainen T27 avensis on oikeasti jopa ihan miellyttävä laite ajaa pidempääkin matkaa ja automaattina kaupungiajossakin tosi pirteän ja kevyen oloinen ajettava. Tosiaan kuten yllä todettua, 1.6 jättäisin ostamatta sillä se on jo tuohon vehkeeseen liian tehoton mylly, 1.8 koneella pärjää jo kohtuudella kunhan muistaa käyttää kierroksia ja paras on se 2.0 litrainen, joka tuota vie jo kohtuu kevyesti, tuo tosin jäi sen kevyemmän faceliftin yhteydessä pois mallistosta.

Rengaspainevalvonta noissa on aktiiviantureilla ja muistiin saa vain rengassarjan kerrallaan niin se pitää aina liikkeessä nollata kausivaihtojen yhteydessä, muutenkin tuossa on ne aktiivianturit aika turhat kun niitä paineita ei mistään ajotietokoneesta näe. Mutta sanoisin että kohtuu luotettava ja tosiaan yllättävän mukava ajaa, ei toki kaikista tarkin tai tunnokkain ohjaukseltaan mutta alusta on ainakin tuossa 1.8:ssa ryhdikäs eikä tuo myöskään ole kaikista äänekkäin rengasmelultaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen T27 avensis on oikeasti jopa ihan miellyttävä laite ajaa pidempääkin matkaa ja automaattina kaupungiajossakin tosi pirteän ja kevyen oloinen ajettava. Tosiaan kuten yllä todettua, 1.6 jättäisin ostamatta sillä se on jo tuohon vehkeeseen liian tehoton mylly, 1.8 koneella pärjää jo kohtuudella kunhan muistaa käyttää kierroksia ja paras on se 2.0 litrainen, joka tuota vie jo kohtuu kevyesti, tuo tosin jäi sen kevyemmän faceliftin yhteydessä pois mallistosta.

Rengaspainevalvonta noissa on aktiiviantureilleaja ja muistiin saa vain rengassarjan kerrallaan niin se pitää aina liikkeessä nollata kausivaihtojen yhteydessä, muutenkin tuossa on ne aktiivianturit aika turhat kun niitä paineita ei mistään ajotietokoneesta näe. Mutta sanoisin että kohtuu luotettava ja tosiaan yllättävän mukava ajaa, ei toki kaikista tarkin tai tunnokkain ohjaukseltaan mutta alusta on ainakin tuossa 1.8:ssa ryhdikäs eikä tuo myöskään ole kaikista äänekkäin rengasmelultaan.

2012 - 2015 mallissa ei tuota rengaspaineanturia ole. Ja jos hintatasona on tuo 15k euroa, niin näiden vuosimallien avensikset pyörivät juuri tuossa hintaluokassa. 1.8 moottorista (manuaalilla) itsellä kokemusta ja kyllä sillä tosiaan pärjää hyvin. Kiihdytyskaistat ja ohitukset onnistuu hyvin.
 
2012 - 2015 mallissa ei tuota rengaspaineanturia ole. Ja jos hintatasona on tuo 15k euroa, niin näiden vuosimallien avensikset pyörivät juuri tuossa hintaluokassa. 1.8 moottorista (manuaalilla) itsellä kokemusta ja kyllä sillä tosiaan pärjää hyvin. Kiihdytyskaistat ja ohitukset onnistuu hyvin.
Joo, hyvä tarkennus. Omat muistikuvat siitä tuosta vuosimallihaitarissa ei ole niin tarkat mutta hyvä vain jos niissä ei tuota rengaspainevalvontaa vielä ollut. Omat kokemukset tosiaan 15 mallin facelift 1.8 automaatista ja pari vuotta vanhemmasta 2.0 automaatista, tosin sillä ei kovin paljon kerennyt ajella.
 
Ensimmäistä kertaa autoa ostamassa ja nyt on löytynyt sopiva. Myyjän kanssa tuossa jo kauppoja hierottiin ja meinasin jos lauantaina kävisin hakemassa pois. Onko foorumisteilla hyviä vinkkejä ihmiselle joka ei autoista paljoa tiedä, mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Ajattelin kyllä kuntotarkastukseen viedä heti kauppojen jälkeen kun itse ei noista niin ymmärrä.


Kyseessä siis tämä yksilö, olettaisin että rahansa väärti mutta löytyykö eriäviä mielipiteitä?
Myyjän mukaan kulkee kuin unelma, käytetty tarpeen vaatiessa aina heti huolloissa ja kaikki dokumentoitu, melko tuoreet nasta- ja kesärenkaat löytyy. Öljyt vaihdettu pari kk sitten, Webasto löytyy.
Vikoina ja mainitsemisen arvoisina asioina radio ei aina toimi ja pelkääjän puolen ovessa pientä ruosteen alkua.

Ei kannata ostaa Mersun etuvetomalleja, ja odottaa että ne olisi yhtä Mersuja kuin takavetoperusteiset. Etuvetomallit tehdään erilailla ja moottori ja voimansiirto eivät ole yhtä kestäviä. Sama juttu bensiinikoneiden kanssa, eivät ole lähelläkään yhtä hyviä kuin dieselkoneet, kun puhutaan tuoreemmista ja pienemmistä koneista, eli 80-luvun ja vanhemmat on kestäviä. Ja sitten vielä Mersun manuaalitaskit ovat kestäviä, mutta niissä on hitaat synkrot, eli eivät ole mitää tosikepittäjän laatikoita. Sitten tietyn ikäiset tuppaa ruostumaan eli itse suosittelis välttämään noin 94-05 vuosimalleja siitä syystä.

Eli yhteenvetona jos haluat Mersun, osta takavetoperusteinen (C, E, S, G, ML, jne.) dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla.

Merssun huollot kuitenkin maksaa toisen munuaisen yleensä vähintään. Toki samaa settiä on Audin kans...

Eiii välttämättä, edelliseen vm 05 E-malliin ei tarvinnut neljän vuoden aikana moottoritilan suodattimien (koko paketti noin 80e) ja öljyjen jotai 60e/kerta lisäksi vaihtaa kuin: termostaatti (20e), kuskin puolelta toinen alapallonivel (10e), automaattilatikon oljynvaihtohuolto (öljyt jotain 100e, suodatin 20e), Peräöljyjen vaihto (40e).

Ei nuo huoltosummat minusta ole isoja, toki nyt nykyiseen vm.12 E-malliin suodattimet näyttää järjestää olevan 2 kertaa kalliimmat, ja tässä on varusteita jotka sitten rikkoontuessaan varmaan maksaa reilummin. Mutta ei minusta tässäkään normihuollot ole kalliita, sitten toki jos ne erikoisemmat varusteet hajoaa niin ne maksaa enemmän, mutta eihän niitä edes saman ikäisissä peruskinnereissä edes ole, uudemmissa toki alkaa olemaan, mutta luulen että näihin uusiin peruskinnereihinkin tulee esimerkiksi adaptiivisen vakkarin, kuolleenkulman jne. -antureiden uusiminen maksamaan reilusti, Mersuihin näitä antureita saa Ebaystä kunnostettuina.

Ja merssun kans on vielä sekin ikävä "ongelma", et mitään järkevää softaa ei ole millä pääsis käsiks autoon. VAGilla sentään VCDS tai OBD11. Mikäli siis itse haluais diagnosoida vikoja/aktivoida uusia varusteita.

Onhan se STAR olemassa ja niitä on Suomessa olemassa yksityisillä, joita voi pientä rahallista korvausta vastaan pyytää apuun, tai sitten ostaa oma. Muistaakseni jollain 400e saa niitä joiltain yksityisiltä jälleenmyyjiltä.

Edit. Lisäyksenä huoltojuttuun vielä, että tuo edellinen Mersu, että nykyinen on perushuolloiltaan kyllä helppo kampe, kaikki suodattimet on nopeasti esillä ja yläkautta vaihdettavissa. Imuvaihtajalla kun vaihtaa niin ei tarvi edes pohjamuoveja irroittaa normihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mersuihin löytyy kivasti purkuosaa, joka on ihan hyvä, kun alkuperäiset osat on jäätävän kalliita. En tiedä noista etuvetoisista, onko ne edes Mersuja? mutta ainakin CLK:n varaosahinnoittelu on aika mielenkiintoinen. Tunkin läppä helmaan, noin 80e kappale. Tein sitten itse muovilaatikosta ja maalasin, hyvin toimii :)
 
Mikäs auto vähintään kuudelle hengelle? Edellinen Prius+. Ollut ihan jees. Ei vikoja, pieni kulutus ja sopinut omaan käyttöön. Maantiellä ei paras ajettava.

Uudenmpi Prius+ voisi toki olla vaihtoehto. Saatavuus vähän heikko.

Volvo XC90 T8 Twin Engine toinen mitä katsellut, mutta hinta tuplat.

Mitäs muuta kannattaisi katsella?

Edit. Km vuodessa 15000 eli diesel ei varmaan oikein ole vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs sanotte näistä halvemman pään autoista? Olisiko näillä vielä joitain vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä edessään? Vai löytyykö taas jotain tikittäviä aikapommivikoja kaikista...
Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI Comfortline 5d 2005
Kia Sportage 2,0 LX 2WD 2007
Audi A4 Avant 1,8 T 120 kW 2007

Tuossa iässä jo aikalailla yksilöitä sanoisin, tsekkaa että on tehty lähivuosina edes isoimmat rempat (jakohihna yms) ja renkaat suht ok kunnossa ja koeajolle.
Ja toki huoltokirjan läpikäynti kunnolla, että on tehty huollot ajoissa.
 
Tuon hintaluokan autoja hankkiessa kannattaa aina jättää tonni korjauksiin eikä käyttää koko budjettia auton ostoon.
 
Mitäs sanotte näistä halvemman pään autoista? Olisiko näillä vielä joitain vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä edessään? Vai löytyykö taas jotain tikittäviä aikapommivikoja kaikista...
Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI Comfortline 5d 2005
Kia Sportage 2,0 LX 2WD 2007
Audi A4 Avant 1,8 T 120 kW 2007
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.
 
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.

Näyttää Audi olevan myynnissä jopa ihan merkkiliikkeen rivistössä. Tuskin ainakaan mitään näkyvää pommia löytyy, kun ei ole työnnetty suoraan jobbarille.
 
Golfista kannattaa tarkistaa ruoste ja kuunnella naputtaako korkeapainepumppu, myös johtosarjat katkeilevat ajan mittaan.

Tuollainen etuveto Hyundai on parin tuttavan mukaan surkea talvikelissä, vetopito on onnetonta. Ilmeisesti suunniteltukin lähtökohtaisesti nelivedoksi.

Itselleni ottaisin noista Audin. Ihan hyviä laitoksia jos vain alusta on kunnossa. Kannattaa kurkkia hammastangon seudulle ettei näy vuotoja. Moottorista olisi hyvä puhdistella öljyn imusihti sillointällöin, varsinkin jos on ollut LL huoltovälillä. Muita yleisempiä juttuja ovat puolat, huohotin, nokkien välinen ketju(rapisee) ja n75 -venttiili. Pidetään melko yleisesti vag:n parhaana bensamoottorina.

Hinnasta kannattaa Audin kohdalla tinkiä reippaasti, tuohon rahaan pitäisi saada jo quattro. Hieman isommilla kilsoilla tosin.
Kiitos paljon vinkeistä. Osaatko sanoa Audin Multitronic -vaihteistojen kestävyydestä/vikaherkkyydestä?
 
Kiitos paljon vinkeistä. Osaatko sanoa Audin Multitronic -vaihteistojen kestävyydestä/vikaherkkyydestä?

Kestäähän nuo multitronicit kunhan muistaa tehdä tiuhaan (60tkm) välein laatikkoöljyjen vaihdot ja suodatin sitten joka toinen kerta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 568
Viestejä
4 673 312
Jäsenet
76 643
Uusin jäsen
paveboy85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom