Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.
Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.
Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.
Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.