Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.
Käytiin koeajamassa auto ja se on nyt ollut tuossa pihassa vähän reilun viikon. Moottori on toistaiseksi täysin hiljainen, mutta pitää tarkkailla tilannetta. Tätä kyseistä yksilöä on raahattu vähän turhankin usein Renaultille määräaikaishuoltoon, viimeisin tehtiin mm. 15tkm etuajassa.
Mitähän tästä sanoisi. Ajotuntuma on loistava verrattuna 2003 Citroen C5, omaan makuun ehkä vähän liiankin herkkä vaatii aika paljon totuttelua, mutta toisaalta kaikki uudet autot ovat enemmän tai vähemmän tälläisiä. Tässähän on nuo 5 eri "ajomoodia" joissa voi säätää kaasuvastetta, moottoriääniä, ohjauksen jäykkyyttä jne. Sport moodilla tämä on yllättävän rivakka ja vähän moottorikin alkaa pitämään ääntä. Kaasu on todella herkkä tällä asetuksella. Eco asetuksella kaasu on taas sitten melko hitaasti reagoiva, mutta se tuntuu toimivan ihan hyvin taajamassa, ehkä sillä vähän tulee bensan kulutusta hillittyä. Noita pitää vielä vähän räplätä ja katsoa mikä sopii parhaiten omaan makuun. Luultavasti ecolla taajamissa ja motarille liittyessä sport päälle ja takaisin ecolle kun on liittynyt. Noita voi onneksi vaihtaa helposti 8" näytöstä.
Tässä viikon aikana tullut esille ehkä tämän auton heikkous. Tuo 8" kosketusnäyttö on todella hyvän kokoinen, mutta valikot ovat melko epäloogiset ja ajaessa tuota ei kyllä mielellään räplää. Pikavalikko on onneksi kuitenkin noihin ajomoodeihin ja viiksistä voi säätää audiota kunhan ensiksi yhdistää puhelimen. Ilmastoinnille on pari fyysistä nappulaa ja tarkemmat asetukset saa kyllä helposti tuosta näytöstäkin esille. Tässä autossa on joku esihistoriallinen R-Link 2 versio. Oma Oneplus 8T yhdistää hyvin ja pitää yhteyden. Emännän Samsung S21 pätkii yhteyttä parin millisekunnin välein ja on täten käyttökelvoton. USB piuhallakaan Spotify ei tunnista tuota äänilähteeksi niin ei voi käyttää sitä workaroundina. Näissä moderneissa puhelimissa ei ole myöskään 3,5mm liitäntää niin ei voi käyttää AUXiakaan. Tässä vanhassa versiossa ei ole myöskään Android Autoa. Tätä vanhaa versiota ei voi myöskään itse päivittää, en löytänyt edes mitään epävirallista hackiä, tämä pitäisi käydä Renaultilla päivittämässä. Valtuutettuhuolto antoi hinnaksi 135/h eikä ole tarkkaa arviota kauan päivityksessä menee kun kuulema voi joutua päivittämään useammin. Netistä löysin sellaista infoa että usein mennyt koko päivä päivityksissä... Pitää vielä kysellä muista huolloista osaisivatko he antaa tarkempaa arviota päivityksen hinnasta.
Tästä on myös sanottu että takapenkki on ahdas, mutta näin 178cm pitkänä kyllä siellä on ihan hyvin tilaa kuskin ja vänkärin takana. Ei ollut mitenkään epämiellyttävä. Juhannuksena se sitten selviää miten autoon mahtuu 5 ihmistä.
En oikeen tiedä mitä tuolle R-Linkille tekisi. Näkisin että vaihtoehdot on ladata Spotifyn offline tiedostoja vanhalle puhelimelle jos löytää sellaisne jossa BT toimii ja pitää sitä autossa tai maksaa joku posketon summa R-Linkin päivittämisestä. Jos R-Linkkiä ei päivitä silloin ei saa myöskään Android Autoa joka olisi kätevä google mapsin kanssa. Onhan tässä Navi, mutta kartat ovat 2015 mallia ja niitä ei voi myöskään päivittää ilman uutta versiota sekä käyttöliittymä on kankea verrattuna Google Mapsiin puhelimella.
Jos harkitsee minkä tahansa Renaultin hankkimista jossa on R-Link 2, niin kannattaa tarkistaa että versio on vähintään 3.x.
Tässä on taulukko mitä versioita voi itse päivittää.