Mikä auto minulle?

noissa on jakoketju, mitä nyt ulkomaan ja kotimaan foorumeita olen lukenut niin siinä 80-130tkm välillä on aloittanut metelöinnin.

Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 600-1500 euron luokkaa vaihto.
 
Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 1500 euron luokkaa vaihto.
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ilmeisesti olet elänyt kuplassa aika pitkään. Volkkarin aTSIi-koneethan olivat oikein kuuluisia tuosta. Kaverilla meni vajaa 30tkm ajettu TSI-Polo koneremppaan jakopään takia ja tästä on aikaa varmaan likemmäs 10 vuotta.
 
Kyllähän tuossa taisi vuosikymmen vierähtää 2000 luvun alkupuolen transportterissa.. Sen jälkeen muutama vuosi Nissanin nv400 ratissa, siitä en kyllä ihmettelisi jos hajoaisi ennenaikaisesti. 40tkm öljyn vaihtovälillä oli melkoista tervaa koneessa kun katseli +30tkm jälkeen
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.
 
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.

Taitaa tuo psa 1.6 thp olla BMW:n jakopäällä. Mutta siinä taitaa ketjun venymisen lisäksi iso ongelma olla myös imupuolen karstoittuminen. Joka on myös ollut uudehkojen suorasuihkutuskoneella varustettujen autojen ongelma.

Nykyään melkein hihna on se turvallisempi vaihtoehto jakopäälle. :D
 
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
Noh, koskee tietysti kyllä isompiakin konemalleja. VAG:lla kaikissa riippumatta onko 1 tai 3 litraa, niin ketjukoneet porsii, mutta tosiaan kustannussäästöistähän siellä on ollut kyse kuten esimerkiksi muoviset ketjun ohjaimet, jotka hajoaa väistämättä. Imusarjat karstoittuu käytännössä kaikissa suorasuihkukoneissa, mutta jostain syistä pahiten kärsii thp-koneiset (tiedän jopa yhden, joka on käynyt ~1 vuoden välein pähkinäpuhalluksessa uudesta asti).

Pikkuriikkisistä osista tuli mieleen BMW:n kasikone, jonka mallia en muista, mutta joku pikkurillin pään kokoinen osa menee rikki ja pääsee tekemään koneremppaa. Osa maksaa käytännössä pullan hinnan, mutta sen vaihtotyö tuhansia euroja. Olikohan joku hyvin pieni tiiviste, mitä varten pääsee purkamaan kaiken osiksi.
 
K Astra on kiikarissa. Olisiko syytä olla huolissaan? Sen verran selvittänyt että ilmeisesti merkkiliikkeen huoltokirja kun on ja oikeaa öljyä laitettu niin pitäisi olla ok?

Astra K on tiettävästi kelpo peli, ei pitäisi olla mitään isoja ongelmia tiedossa, kun huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä. Edellisen J-mallin vaihteisto-ongelmat ovat historiaa.
 
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.

Siksi ajan Toyotalla 330tkm ja kone avaamaton ketjulla epäilen, että menee toisen mukaman, koska öljyt vaihdettu uudesta 15tkm välein.
 
Noin 20 000€ farmari auto haussa.
Ehdotuksia?
Luotettava.
Luotettava.
Automaatti.
Hiljainen.
Mieluusti bensa, mutta diesel käy myös.
2015->

Avensis, i30, Ceed, Optima, joku muu mikä?
 
Siksi ajan Toyotalla 330tkm ja kone avaamaton ketjulla epäilen, että menee toisen mukaman, koska öljyt vaihdettu uudesta 15tkm välein.
Toyotalla todennäköisimmin pääsee huolettomimmin ja sellaisia olen tuttaville suositellutkin jos ovat huoletonta autoa vailla. Toyotallakin on ne ongelmallisemmat tekniikat jonnekin 2007 saakka kuten 1.6 ja 1.8 vvt-i (öljynkulutus), 2.0 jakoketjun äkillinen katkeaminen(ei tosin riesaksi asti yleinen vika) ja 1.4/2.0/2.2 d4d (kannet/niiden pultit)

Toiset ajaa näilläkin isoja kilometrejä vailla ongelmia, myös minä (avensis -04 1.6 vvt-i, alkoi syömään rajusti öljyä vasta seuraavalla omistajalla 260tkm kohdalla)
 
Noin 20 000€ farmari auto haussa.
Ehdotuksia?
Luotettava.
Luotettava.
Automaatti.
Hiljainen.
Mieluusti bensa, mutta diesel käy myös.
2015->

Avensis, i30, Ceed, Optima, joku muu mikä?
Itse ajelen Seat Leon ST 1.0TSI DSG -17 farmarilla ja nyt reilut 120tkm ajettuna voin suositella tätä, löytynee 2018-2019 mallisena alle 20 000€. Menee todella pienellä kulutuksella itsellä kesällä 4-4,5l talvella 4,7-5,2l. Myös tilastojen perusteella hyvin vähävikainen.
 
Toyotalla todennäköisimmin pääsee huolettomimmin ja sellaisia olen tuttaville suositellutkin jos ovat huoletonta autoa vailla. Toyotallakin on ne ongelmallisemmat tekniikat jonnekin 2007 saakka kuten 1.6 ja 1.8 vvt-i (öljynkulutus), 2.0 jakoketjun äkillinen katkeaminen(ei tosin riesaksi asti yleinen vika) ja 1.4/2.0/2.2 d4d (kannet/niiden pultit)

Toiset ajaa näilläkin isoja kilometrejä vailla ongelmia, myös minä (avensis -04 1.6 vvt-i, alkoi syömään rajusti öljyä vasta seuraavalla omistajalla 260tkm kohdalla)

Täysin avaamaton kone ja perushuolloilla mennyt huoltokirjan mukaan 2012 2.0 d4d. Ei ilmeisesti uudemmissa ole enää samallailla kansi ongelmia.
 
Kellään kokemuksia/näkemyksiä Astra J Sports Tourerin bensamoottorivaihtoehdoista? Lähinnä ero käytännön elämässä 1.4 Turbo ecoFLEX 88kw vs 103kw. Autowikin mukaan 0-100 1,1 sekuntia eroa mutta huomaako tuota sitten käytännön elämässä mitenkään... Aluksi varmaan joka tapauksessa tuntuisi aika erilaiselta vanhaan Volvo T4 verrattuna.
 
Samoin katselisin jostain teknisistä tiedoista mille kierroksille vääntöalueet sattuu. Monesti tehokkaampi moottori tuntuu käytännön ajossa laiskemmalta ja vaikeammalta ajaa jos vääntöalue on korkeilla kierroksilla...tämä siis yleisesti, en tiedä opelin koneesta arvoja.

Autoissa saisi ruveta ilmoittamaan 0-80km/h ajan...kertoo paljon enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100km/h. Monesti paperilla laiskakin auto tuntuu terhakalta ajossa koska jaksaa hypätä noissa pikkunopeuksissa mutta isommissa nopeuksissa alkaa ahdistamaan.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa

 
Autoissa saisi ruveta ilmoittamaan 0-80km/h ajan...kertoo paljon enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100km/h. Monesti paperilla laiskakin auto tuntuu terhakalta ajossa koska jaksaa hypätä noissa pikkunopeuksissa mutta isommissa nopeuksissa alkaa ahdistamaan.
Tai juurikin vaikka 80-120km/h ajan. Aivan sama onko auto sekunnin tai kaksi hitaampi kiihtymään 0-80 tai 0-100Kmh/, kunhan pääsee ripeästi ohi. Varsinkin, kun rupeaa noita yli 25metriä pitkiä ajoneuvoja olemaan, sekä samaan aikaan kallis polttoaine laittaa monet pikkuautotkin säästöliekille.

Edit: Ymmärrän kyllä nykyhinnoilla noi taloudellisesti ajavat.
 
Golf 215k ja Megane 68k eli ei taida olla ihan kahdessa kuukaudessa. Ford näyttää myyvän saman verran kuin Renault tuon sivuston mukaan, mutta oliko sinulla jotain parempaa dataa tarjolla? Ihan oikeasti mielenkiinnosta ettei nyt jää väärää kuvaa vänkäämisestä.

Oon jo unohtanut mistä tässä edes keskusteltiin. Mitä dataa nyt halusitkaan?
 
Oon jo unohtanut mistä tässä edes keskusteltiin. Mitä dataa nyt halusitkaan?
Taisi olla kyse tuosta sinun sanomasta Rellun minimalistisesta myyntimäärästä isoihin valmistajiin nähden ellen ihan väärin muista. On jo niin vanha asia ettei voi olla varma.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa

Meillä oli -08 2.0tdi tigu vajaat pari vuotta.

Maalit noista tahtoo irtoilla ovenkahvojen ympäriltä ja helmoista paksu kiveniskumassa alkaa rakoilemaan ja roikkumaan pussina, päästää veden sinne tekemään tuhojaan. Kulutus suunnilleen 7.5l/100km ajoipa sitten matkaa tai kaupunkia. Kyyti on hieman pomputtavaa ja rauhatonta. Ennen vuotta 2010 noissa on kestävämmät tiptronic laatikot ja uudemmissa dsg. Dsg mallin laatikko on niitä mekaanisesti lujimpia(dq500) mutta kärrin vedossa tuo kaksoiskytkin on toisinaan hankala. Tuossa vanhemmassa ei myöskään luonnollisesti ole kaksoismassapyörää hajoamassa kuten dsg:n kanssa.

Muuten ihan perusvolkkari hyvässä ja pahassa.

Tuossa hintaluokassa ei oikein muuta vaihtoehtoa ole noilla kriteereillä, siksi meillekin tuollainen silloin joskus hankittiin.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa


Tuon ikäinen melko perus varustuksella oleva Tiguan 2.0 TDI:llä on aika varma valinta.

Alustan osiahan noissa menee ja toki tuollaisesta melkein 250 000 km ajetusta autosta voi mennä perus dieselin "kulutusosia" eli ahdinta, EGR:ää, suuttimia, DPF:ää ja kaksoismassavauhtipyörää mutta voi olla myös menemättä.

Huonosti pidetyt yksilöt ovat yleensä myös keränneet jo ruostetta tuohon ikään ja kilometreihin mennessä.

Äkkiseltään sanoisin että tuollainen on ihan ok hankinta 10 k€ budjetilla, kunhan tiedostaa sen, että remppaamiseen voi mennä joku tonni, muutama laatikko olutta ja jokunen ilta tallissa. :rofl2:
Mitään sellaista tuossa ei kuitenkaan ole, josta ei VCDS:än ja pienen ruuvaamisen kanssa selviäisi.

Oma valintani neliveto maasturiksi olisi tosin tuolla 10 k€ budjetilla joku tällainen 3 korimallin Pajero tai 2 koppainen Land Rover Discovery.
 
Kellään kokemuksia/näkemyksiä Astra J Sports Tourerin bensamoottorivaihtoehdoista? Lähinnä ero käytännön elämässä 1.4 Turbo ecoFLEX 88kw vs 103kw. Autowikin mukaan 0-100 1,1 sekuntia eroa mutta huomaako tuota sitten käytännön elämässä mitenkään... Aluksi varmaan joka tapauksessa tuntuisi aika erilaiselta vanhaan Volvo T4 verrattuna.

Tuon linkin perusteella moottoreilla on sama suorituskyky 4200 rpm alapuolella, josta alkaen kesympi moottori rajoitetaan ohjelmallisesti 120hv:n. Syklipäästöt ja maksimivääntö ovat identtiset, eli väittäisin moottorin luonteenkin olevan identtinen tähän pisteeseen saakka.

4200-4900 rpm tehokkaampi moottori ottaa lineaarisesti 20 hv lisätehoa, koska vääntö vakio ja 4900-6000 huipputeho on sen 16% 20hv korkeampi. Käytännön elämässä et huomaa eroa ellei sitten turvamarginaalisi ohituksissa ole tuosta 20hv kiinni. Softaamalla molempiin saanee sitten lisää sitä käytännön suorituskykyä.

Imusarjaruiskutuksen voisi katsoa plussaksi tuossa moottorissa, mitä lukenut suorasuihkutusturbojen karstoittumisongelmista.

Screenshot_20220608-190743_Samsung Internet.jpg


Vaihdelaatikkona M32, eikös näillä ollut jokseenkin huono maine? Tuolla sitten enemmän siitä softaamisesta.

 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla kyse tuosta sinun sanomasta Rellun minimalistisesta myyntimäärästä isoihin valmistajiin nähden ellen ihan väärin muista. On jo niin vanha asia ettei voi olla varma.

Niinpä olikin. No ei minulla sen kummempaa dataa ole kun ei asia nyt varmasti niin oleellisen tärkeä ketjun kannalta ole, mutta olen sitä mieltä tosiaan että ainakin Suomessa jotain Meganea myydään niin häviävän pieni määrä Golfiin (tähän voisi vielä laskea muut VAG:n saman kokoluokan autot) verrattuna, että en yhtään ihmettele että foorumilla kitistään rellun vioista vähemmän kuin volkkarin.

Ts. Tekevälle sattuu.
 
Noh, ainakaan huoltokirja ei näytä siltä että jokainen leima ja merkintä on tehty "samoilla vauhdeilla" vaan voi pitää ihan paikkansa.
Italiaanojen ajokulttuurin tietäen aivan varmasti useampaa paneelia on jo maalailtu tuohon ikään / kilsoihin, mutta en jaksaisi itse siitä stressata. Jälleenmyytäessä Italia -leima on vähän huono juttu, mutta jos auto ostetaan itselle ajoon eikä tarkoitus heti luopua niin go for it.
 
Noh, ainakaan huoltokirja ei näytä siltä että jokainen leima ja merkintä on tehty "samoilla vauhdeilla" vaan voi pitää ihan paikkansa.
Italiaanojen ajokulttuurin tietäen aivan varmasti useampaa paneelia on jo maalailtu tuohon ikään / kilsoihin, mutta en jaksaisi itse siitä stressata. Jälleenmyytäessä Italia -leima on vähän huono juttu, mutta jos auto ostetaan itselle ajoon eikä tarkoitus heti luopua niin go for it.
Ohimennen, vuosia sitten kun oli joku artikkeli - olisikohan ollut saksalaisten autojen mittarin rullaamisesta ja huoltokirjojen väärentämisestä, niin niillä "ammattilaisilla" oli aina vähintään kymmenen erilaista kynää, leimasimia ja osasivat eri kirjoitustyylejä / oli eri heppuja kirjoittelemassa noita tyhjiä huoltovihkoja täyteen kilometrien mukaiseksi. :D

Parashan olisi tuollainen nykyaikainen järjestelmä kuin Bemarilla josta näkee milloin ja millä kilsoilla autoa on huollettu. Harmittavasti useilla merkeillä ne tiedot loppuu rajalle - ei suomalainen organisaatio ei näe mitä ulkomailla on tehty...
 
Varmaan ne jotka yrittää saada hommista jotenkin aidon näköisiä, jaksaa panostaa siihen vähän enemmän.
Itse olen nähnyt lukemattomia Italialaisia huoltokirjoja joista osaa asioihin perehtymätönkin sanoa että tähän on kyllä merkitty viimeiseltä 10 -vuodelta kaikki yhdellä kertaa. Lisäksi parhaat on vielä niitä että mustekaan ei ole ehtinyt kuivua kun kirja on lätkästy kiinni ja jokainen leima on sitten samalla tapaa levinnyt pitkin sivuja :D Luulen että Italiaano ei edes yritä peitellä ko. asiaa.
 
Mittarin ruuvauksista.
Kaveri osti aikoinaan E mersun ja mittaristoon tuli jotain vikaa.
Takana oli tussilla kirjoitettu "ruuvasin 150tkm pois".
 
Facebookissa kyselin jo, mutta mitä mieltä tämmöisestä tuontiautosta? Huoltoleimojen perusteella espanjasta..

Kuten toisessa ketjussa sanoin itse ottaisin vanhemman generaation Yariksesta 1.5 112hv bensan.

Tämä manuaali on muuta tarjontaa pari tonnia halvempi.

Tuossa automaattina tonnia halvemmalla kuin hybridi -19 vuosimallia. https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/12918497

Automaateissa ei tarjontaa alta 16k ole paljon, tuossa esim 16.5k.

 
Viimeksi muokattu:
Ostin muutama vuosi sitten Saabin jossa oli mittarissa 160jotain tuhatta ja löysin myöhemmin hanskalokerosta huoltokirjan jossa oli viimeinen merkintä 360tkm kohdalta. Myyjä oli sanonut että huoltokirjaa ei ole..
 
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.

Käytiin koeajamassa auto ja se on nyt ollut tuossa pihassa vähän reilun viikon. Moottori on toistaiseksi täysin hiljainen, mutta pitää tarkkailla tilannetta. Tätä kyseistä yksilöä on raahattu vähän turhankin usein Renaultille määräaikaishuoltoon, viimeisin tehtiin mm. 15tkm etuajassa.

Mitähän tästä sanoisi. Ajotuntuma on loistava verrattuna 2003 Citroen C5, omaan makuun ehkä vähän liiankin herkkä vaatii aika paljon totuttelua, mutta toisaalta kaikki uudet autot ovat enemmän tai vähemmän tälläisiä. Tässähän on nuo 5 eri "ajomoodia" joissa voi säätää kaasuvastetta, moottoriääniä, ohjauksen jäykkyyttä jne. Sport moodilla tämä on yllättävän rivakka ja vähän moottorikin alkaa pitämään ääntä. Kaasu on todella herkkä tällä asetuksella. Eco asetuksella kaasu on taas sitten melko hitaasti reagoiva, mutta se tuntuu toimivan ihan hyvin taajamassa, ehkä sillä vähän tulee bensan kulutusta hillittyä. Noita pitää vielä vähän räplätä ja katsoa mikä sopii parhaiten omaan makuun. Luultavasti ecolla taajamissa ja motarille liittyessä sport päälle ja takaisin ecolle kun on liittynyt. Noita voi onneksi vaihtaa helposti 8" näytöstä.

Tässä viikon aikana tullut esille ehkä tämän auton heikkous. Tuo 8" kosketusnäyttö on todella hyvän kokoinen, mutta valikot ovat melko epäloogiset ja ajaessa tuota ei kyllä mielellään räplää. Pikavalikko on onneksi kuitenkin noihin ajomoodeihin ja viiksistä voi säätää audiota kunhan ensiksi yhdistää puhelimen. Ilmastoinnille on pari fyysistä nappulaa ja tarkemmat asetukset saa kyllä helposti tuosta näytöstäkin esille. Tässä autossa on joku esihistoriallinen R-Link 2 versio. Oma Oneplus 8T yhdistää hyvin ja pitää yhteyden. Emännän Samsung S21 pätkii yhteyttä parin millisekunnin välein ja on täten käyttökelvoton. USB piuhallakaan Spotify ei tunnista tuota äänilähteeksi niin ei voi käyttää sitä workaroundina. Näissä moderneissa puhelimissa ei ole myöskään 3,5mm liitäntää niin ei voi käyttää AUXiakaan. Tässä vanhassa versiossa ei ole myöskään Android Autoa. Tätä vanhaa versiota ei voi myöskään itse päivittää, en löytänyt edes mitään epävirallista hackiä, tämä pitäisi käydä Renaultilla päivittämässä. Valtuutettuhuolto antoi hinnaksi 135/h eikä ole tarkkaa arviota kauan päivityksessä menee kun kuulema voi joutua päivittämään useammin. Netistä löysin sellaista infoa että usein mennyt koko päivä päivityksissä... Pitää vielä kysellä muista huolloista osaisivatko he antaa tarkempaa arviota päivityksen hinnasta.

Tästä on myös sanottu että takapenkki on ahdas, mutta näin 178cm pitkänä kyllä siellä on ihan hyvin tilaa kuskin ja vänkärin takana. Ei ollut mitenkään epämiellyttävä. Juhannuksena se sitten selviää miten autoon mahtuu 5 ihmistä.

En oikeen tiedä mitä tuolle R-Linkille tekisi. Näkisin että vaihtoehdot on ladata Spotifyn offline tiedostoja vanhalle puhelimelle jos löytää sellaisne jossa BT toimii ja pitää sitä autossa tai maksaa joku posketon summa R-Linkin päivittämisestä. Jos R-Linkkiä ei päivitä silloin ei saa myöskään Android Autoa joka olisi kätevä google mapsin kanssa. Onhan tässä Navi, mutta kartat ovat 2015 mallia ja niitä ei voi myöskään päivittää ilman uutta versiota sekä käyttöliittymä on kankea verrattuna Google Mapsiin puhelimella.

Jos harkitsee minkä tahansa Renaultin hankkimista jossa on R-Link 2, niin kannattaa tarkistaa että versio on vähintään 3.x. Tässä on taulukko mitä versioita voi itse päivittää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Meganesta löydy kojelaudasta vaihdekepin ja/tai käsijarrun lähettyviltä ajomoodin valintanappia?
 
Eikö Meganesta löydy kojelaudasta vaihdekepin ja/tai käsijarrun lähettyviltä ajomoodin valintanappia?

Joo, se avaa tuohon näytölle ajomoodivalikon. Siitä painamalla saa vaihdettua myös 2 ajomoodin välillä. Jos haluaa jonkun muun kuin 2 favorittia, pitää tökkiä näyttöä. Itselleni ainankin toistaiseksi tuo ajomoodivalikko näytöllä on mukavempi tapa vaihtaa kuin koittaa etsiä tuota nappulaa keskikonsolista.

Mainittakoon vielä että oma lemppari ominaisuus autossa on ehdottomasti nopeusrajoitusten automaattinen luku joka näkyy mittaristossa. Enää ei tarvitse arpoa vaihtuko se tie nyt 100:sta 80 väliaikaisesti. Tuohon saa vielä hälytyksenkin päälle joka ulisee halutessaan. Adaptiivinen vakionopeudensäädin on paritettu HUDn kanssa samaan pakettiin, joten tuollaisia Meganeja tuskin Suomesta löytyy paljoa. Se on ehkä ainoa ominaisuus jota olisin kaivannut vielä.
Niinjoo. Onhan tässä mallissa avaimeton käynnistyskin. Vaatii vähän totuttelua että autoon voi vaan marssia sisälle ja ulos. Ovet aukeavat ja menevät lukkoon itse.
 
Viimeksi muokattu:
Voi päivittää yleensä jonkin verran, mutta siellä on tiettyjä versionumeroita seassa, että pitää käydä marmorilla.

Vähän ontuva, mutta ihan toimiva navi esim. Ne lisenssit vaan maksaa uusia kun auto vanhenee.
 
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jva
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti jossain teollisuushallin pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?
Kanttivolvo turbolla ja jos sitä vähän ruuvailee, niin ollaan jo asian ytimessä
 
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?

Mikähän on budjetti? Vähän uudemmista Nissan 350z on todella suosittu. Nissanilta löytyy myös vanhoja malleja joita on käytetty paljon. BMW M3 ja muutkin bemarit ovat todella suosittuja. Wanhan legendan Volvo 740 saattaisi saada halvalla.

Joka tapauksessa joudut viettämään aikaa autoa räplätessä. Joku japanilainen varmaan olisi helpoin, niihin löytyy valmiita osia ja ratkaisuja joka vähentää tallissa vietettyä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 635
Viestejä
4 675 294
Jäsenet
76 652
Uusin jäsen
Tinttoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom