Mikä auto minulle?

Näistä edullisemmista mutta isommista autoista heittelen näytille Subaru Legacyn:
Osaako joku sanoa onko noissa jotain isompaa murhetta?

2,5 bokseri takaa että polttoainetta kuluu riittävästi mutta 5000 km vuosiajoilla se ei nyt isoimmasta päästä murheita ole. Vaparilla ajelu turbokoneen jälkeen voi myös vaatia hieman totuttelua, hieman helpotusta tuo kun kone ei ole kuitenkaan nuhaisimmasta päästä. Mutta toisaalta tarjolla on sitten neliveto (josta on tulevaisudessa vaikea luopua kun kerran on talven sellaisella ajellut). Jos noissa on jokin huoltoväli nelivedon öljyjen ym. vaihdoille niin sen noudattamisesta kannattanee varmistua automaattiaskin öljyvaihtojen lisäksi ym. muiden tarpeellisten huoltotoimien.
 
Insignian ja Astran farkkumallien välillä olen tässä nyt pallotellut. Ja varmaan pitää vähän noita Legacyja myös ihmetellä viikonloppuna... Ei, koeajamaan en ole vielä ehtinyt mitään. :tdown:

Pyynnit tuntuvat putoavan reilusti tuossa 200-250tkm jälkeen. Onko joku moottoririkko lähestymässä 300tkm kohdilla vai mikä noissa romauttaa arvon?
Tekniikan Maailma
 
Uudemmalle autolle olisi hiljalleen tarvetta kun -08 VW golf alkaa saamaan uusia vikoja siihen tahtiin että hirvittää kukkaron puolesta.
Joku seuraaja, mutta mikä on kysymysmerkki. Ajoa tulee vuodessa siinä ~30tkm, päivässä työmatka tällä hetkellä edestakaisin 100km. Ei mikään älyttömän suuri bensasyöppö. Automaatti ehdottomasti. En farkkua oikein haluaisi, vaikka koira löytyykin. Kunhan paksi olisi sen verran iso että saisi mahdollisesti häkin sinne. Takapenkillä kulkenut toistaiseksi.
Budjetti joku 15-20t taipuisi.
Jotain Hyundai malleja katsellut, sitten Skoda, Honda ja Volvo (ei kyllä ihan budjettiin osu...)
Hybridi- ja täyssähkö myös mietitty. Mutta ei toki tuohon budjettiin mene. Ajoa toki paljon, niin sähkö voisi olla ok. Mutta toisaalta ei ole latauspistettä kotona, eikä työpaikoilla. Ja ei se sähkökään ilmaista seinästä ole
 
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)
 
Kuten pari sivua sitten kerroin, vaihdoin juuri -> MB A180 2016, ajettu 150 tkm. Kävin tuota samaa painiskelua, että uudempi köyhien malli ja vähemmät kilsat, vai premium samasta hintaluokasta niillä kilsoilla, millä ko. hintaluokkaan pääsee. Mulla oli ylärajana 20 k€. Päädyin tuohon osittain senkin vuoksi, että oli aika hankala löytää kitinää vikaantumisista. Pari vuotta vanhemmissa oli jotain ongelmia, mutta tuon ikäisissä ei juuri mitään, vaikka luin koko internetin läpi. Yhtenä vaihtoehtona oli pari vuotta vanha Astra, mutta noissa onkin sitten hiukan enemmän lottoa niiden vikojen kanssa. Oli mulla vaihtoehtona Pösökin, mutta se jäi nyt kakkoseksi. Pari vuotta ajetun Astran tai Pösön vaihtoarvo tippuu varmaan nopeammin kuin hiukan vanhemman premiumin. Vai olenko väärässä?

Muutaman tankillisen perusteella kulutus on ainakin minusta melko maltillista. Yhdistetty kulutus, eli auton tietokoneen mukaan resetoinnista tankin tyhjenemiseen, karvan alle 6 l sadalla. Siinä on kaupunkiajot ja parit moottoritiet kesänopeuksilla mukana. Mulla on tapana resetoida trippimittari aina tankatessa ja samalla tsekkaan kulutuksen. Talvella en aja juuri lainkaan, joten siitä kulutuksesta ei ole a) tietoa b) ei juuri hetkauta muutenkaan.

Peräkontti on A-Mersussa aika pieni, jos se on joku kriteeri.
 
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)

Täytyy kompata tätä. Hybridi Aurikselle pääsee ihan mukavaan n. 5,5l keskikulutukseen, hatchback-mallilla vielä pienempään. Verot ja vakuutukset ovat alhaiset. Jos laskee kymmenen vuoden kulut, niin kalliimman hankintahinnan säästää takaisin verrattuna johonkin noin kymmenen vuotta vanhoihin autoihin. Toytotan luotettavuus on ihan eri tasoa ja yllättäviä kuluja tulee harvoin. Kiihtyvyys on ihan riittävä, jos painaa powernapin pohjaan.
 
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.
 
Oh h
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.

Kiitti vinkistä. Selaan myös huoltokirjan ja katson olisko hihna jo vaihettu.
 
noissa on jakoketju, mitä nyt ulkomaan ja kotimaan foorumeita olen lukenut niin siinä 80-130tkm välillä on aloittanut metelöinnin.

Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 600-1500 euron luokkaa vaihto.
 
Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 1500 euron luokkaa vaihto.
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ilmeisesti olet elänyt kuplassa aika pitkään. Volkkarin aTSIi-koneethan olivat oikein kuuluisia tuosta. Kaverilla meni vajaa 30tkm ajettu TSI-Polo koneremppaan jakopään takia ja tästä on aikaa varmaan likemmäs 10 vuotta.
 
Kyllähän tuossa taisi vuosikymmen vierähtää 2000 luvun alkupuolen transportterissa.. Sen jälkeen muutama vuosi Nissanin nv400 ratissa, siitä en kyllä ihmettelisi jos hajoaisi ennenaikaisesti. 40tkm öljyn vaihtovälillä oli melkoista tervaa koneessa kun katseli +30tkm jälkeen
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
 
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.
 
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.

Taitaa tuo psa 1.6 thp olla BMW:n jakopäällä. Mutta siinä taitaa ketjun venymisen lisäksi iso ongelma olla myös imupuolen karstoittuminen. Joka on myös ollut uudehkojen suorasuihkutuskoneella varustettujen autojen ongelma.

Nykyään melkein hihna on se turvallisempi vaihtoehto jakopäälle. :D
 
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
Noh, koskee tietysti kyllä isompiakin konemalleja. VAG:lla kaikissa riippumatta onko 1 tai 3 litraa, niin ketjukoneet porsii, mutta tosiaan kustannussäästöistähän siellä on ollut kyse kuten esimerkiksi muoviset ketjun ohjaimet, jotka hajoaa väistämättä. Imusarjat karstoittuu käytännössä kaikissa suorasuihkukoneissa, mutta jostain syistä pahiten kärsii thp-koneiset (tiedän jopa yhden, joka on käynyt ~1 vuoden välein pähkinäpuhalluksessa uudesta asti).

Pikkuriikkisistä osista tuli mieleen BMW:n kasikone, jonka mallia en muista, mutta joku pikkurillin pään kokoinen osa menee rikki ja pääsee tekemään koneremppaa. Osa maksaa käytännössä pullan hinnan, mutta sen vaihtotyö tuhansia euroja. Olikohan joku hyvin pieni tiiviste, mitä varten pääsee purkamaan kaiken osiksi.
 
K Astra on kiikarissa. Olisiko syytä olla huolissaan? Sen verran selvittänyt että ilmeisesti merkkiliikkeen huoltokirja kun on ja oikeaa öljyä laitettu niin pitäisi olla ok?

Astra K on tiettävästi kelpo peli, ei pitäisi olla mitään isoja ongelmia tiedossa, kun huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä. Edellisen J-mallin vaihteisto-ongelmat ovat historiaa.
 
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.

Siksi ajan Toyotalla 330tkm ja kone avaamaton ketjulla epäilen, että menee toisen mukaman, koska öljyt vaihdettu uudesta 15tkm välein.
 
Noin 20 000€ farmari auto haussa.
Ehdotuksia?
Luotettava.
Luotettava.
Automaatti.
Hiljainen.
Mieluusti bensa, mutta diesel käy myös.
2015->

Avensis, i30, Ceed, Optima, joku muu mikä?
 
Siksi ajan Toyotalla 330tkm ja kone avaamaton ketjulla epäilen, että menee toisen mukaman, koska öljyt vaihdettu uudesta 15tkm välein.
Toyotalla todennäköisimmin pääsee huolettomimmin ja sellaisia olen tuttaville suositellutkin jos ovat huoletonta autoa vailla. Toyotallakin on ne ongelmallisemmat tekniikat jonnekin 2007 saakka kuten 1.6 ja 1.8 vvt-i (öljynkulutus), 2.0 jakoketjun äkillinen katkeaminen(ei tosin riesaksi asti yleinen vika) ja 1.4/2.0/2.2 d4d (kannet/niiden pultit)

Toiset ajaa näilläkin isoja kilometrejä vailla ongelmia, myös minä (avensis -04 1.6 vvt-i, alkoi syömään rajusti öljyä vasta seuraavalla omistajalla 260tkm kohdalla)
 
Noin 20 000€ farmari auto haussa.
Ehdotuksia?
Luotettava.
Luotettava.
Automaatti.
Hiljainen.
Mieluusti bensa, mutta diesel käy myös.
2015->

Avensis, i30, Ceed, Optima, joku muu mikä?
Itse ajelen Seat Leon ST 1.0TSI DSG -17 farmarilla ja nyt reilut 120tkm ajettuna voin suositella tätä, löytynee 2018-2019 mallisena alle 20 000€. Menee todella pienellä kulutuksella itsellä kesällä 4-4,5l talvella 4,7-5,2l. Myös tilastojen perusteella hyvin vähävikainen.
 
Toyotalla todennäköisimmin pääsee huolettomimmin ja sellaisia olen tuttaville suositellutkin jos ovat huoletonta autoa vailla. Toyotallakin on ne ongelmallisemmat tekniikat jonnekin 2007 saakka kuten 1.6 ja 1.8 vvt-i (öljynkulutus), 2.0 jakoketjun äkillinen katkeaminen(ei tosin riesaksi asti yleinen vika) ja 1.4/2.0/2.2 d4d (kannet/niiden pultit)

Toiset ajaa näilläkin isoja kilometrejä vailla ongelmia, myös minä (avensis -04 1.6 vvt-i, alkoi syömään rajusti öljyä vasta seuraavalla omistajalla 260tkm kohdalla)

Täysin avaamaton kone ja perushuolloilla mennyt huoltokirjan mukaan 2012 2.0 d4d. Ei ilmeisesti uudemmissa ole enää samallailla kansi ongelmia.
 
Kellään kokemuksia/näkemyksiä Astra J Sports Tourerin bensamoottorivaihtoehdoista? Lähinnä ero käytännön elämässä 1.4 Turbo ecoFLEX 88kw vs 103kw. Autowikin mukaan 0-100 1,1 sekuntia eroa mutta huomaako tuota sitten käytännön elämässä mitenkään... Aluksi varmaan joka tapauksessa tuntuisi aika erilaiselta vanhaan Volvo T4 verrattuna.
 
Samoin katselisin jostain teknisistä tiedoista mille kierroksille vääntöalueet sattuu. Monesti tehokkaampi moottori tuntuu käytännön ajossa laiskemmalta ja vaikeammalta ajaa jos vääntöalue on korkeilla kierroksilla...tämä siis yleisesti, en tiedä opelin koneesta arvoja.

Autoissa saisi ruveta ilmoittamaan 0-80km/h ajan...kertoo paljon enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100km/h. Monesti paperilla laiskakin auto tuntuu terhakalta ajossa koska jaksaa hypätä noissa pikkunopeuksissa mutta isommissa nopeuksissa alkaa ahdistamaan.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa

 
Autoissa saisi ruveta ilmoittamaan 0-80km/h ajan...kertoo paljon enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100km/h. Monesti paperilla laiskakin auto tuntuu terhakalta ajossa koska jaksaa hypätä noissa pikkunopeuksissa mutta isommissa nopeuksissa alkaa ahdistamaan.
Tai juurikin vaikka 80-120km/h ajan. Aivan sama onko auto sekunnin tai kaksi hitaampi kiihtymään 0-80 tai 0-100Kmh/, kunhan pääsee ripeästi ohi. Varsinkin, kun rupeaa noita yli 25metriä pitkiä ajoneuvoja olemaan, sekä samaan aikaan kallis polttoaine laittaa monet pikkuautotkin säästöliekille.

Edit: Ymmärrän kyllä nykyhinnoilla noi taloudellisesti ajavat.
 
Golf 215k ja Megane 68k eli ei taida olla ihan kahdessa kuukaudessa. Ford näyttää myyvän saman verran kuin Renault tuon sivuston mukaan, mutta oliko sinulla jotain parempaa dataa tarjolla? Ihan oikeasti mielenkiinnosta ettei nyt jää väärää kuvaa vänkäämisestä.

Oon jo unohtanut mistä tässä edes keskusteltiin. Mitä dataa nyt halusitkaan?
 
Oon jo unohtanut mistä tässä edes keskusteltiin. Mitä dataa nyt halusitkaan?
Taisi olla kyse tuosta sinun sanomasta Rellun minimalistisesta myyntimäärästä isoihin valmistajiin nähden ellen ihan väärin muista. On jo niin vanha asia ettei voi olla varma.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa

Meillä oli -08 2.0tdi tigu vajaat pari vuotta.

Maalit noista tahtoo irtoilla ovenkahvojen ympäriltä ja helmoista paksu kiveniskumassa alkaa rakoilemaan ja roikkumaan pussina, päästää veden sinne tekemään tuhojaan. Kulutus suunnilleen 7.5l/100km ajoipa sitten matkaa tai kaupunkia. Kyyti on hieman pomputtavaa ja rauhatonta. Ennen vuotta 2010 noissa on kestävämmät tiptronic laatikot ja uudemmissa dsg. Dsg mallin laatikko on niitä mekaanisesti lujimpia(dq500) mutta kärrin vedossa tuo kaksoiskytkin on toisinaan hankala. Tuossa vanhemmassa ei myöskään luonnollisesti ole kaksoismassapyörää hajoamassa kuten dsg:n kanssa.

Muuten ihan perusvolkkari hyvässä ja pahassa.

Tuossa hintaluokassa ei oikein muuta vaihtoehtoa ole noilla kriteereillä, siksi meillekin tuollainen silloin joskus hankittiin.
 
Nelivetomaasturia tekis mieli. Automaatti pitäis olla ja vetokoukku pakollinen.

Mielellään diesel vaikka kilsoja tulee se 15000 vuoteen, käsittääkseni bensavehket kuluttaa paljon enemmän.

Tulisi väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi, remppaillaan taloa, joten hinta max 10 000€.

Onko porukalla kokemusta Tiguanista? Esim tällainen miellyttäisi kovasti, mutta ei tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa


Tuon ikäinen melko perus varustuksella oleva Tiguan 2.0 TDI:llä on aika varma valinta.

Alustan osiahan noissa menee ja toki tuollaisesta melkein 250 000 km ajetusta autosta voi mennä perus dieselin "kulutusosia" eli ahdinta, EGR:ää, suuttimia, DPF:ää ja kaksoismassavauhtipyörää mutta voi olla myös menemättä.

Huonosti pidetyt yksilöt ovat yleensä myös keränneet jo ruostetta tuohon ikään ja kilometreihin mennessä.

Äkkiseltään sanoisin että tuollainen on ihan ok hankinta 10 k€ budjetilla, kunhan tiedostaa sen, että remppaamiseen voi mennä joku tonni, muutama laatikko olutta ja jokunen ilta tallissa. :rofl2:
Mitään sellaista tuossa ei kuitenkaan ole, josta ei VCDS:än ja pienen ruuvaamisen kanssa selviäisi.

Oma valintani neliveto maasturiksi olisi tosin tuolla 10 k€ budjetilla joku tällainen 3 korimallin Pajero tai 2 koppainen Land Rover Discovery.
 
Kellään kokemuksia/näkemyksiä Astra J Sports Tourerin bensamoottorivaihtoehdoista? Lähinnä ero käytännön elämässä 1.4 Turbo ecoFLEX 88kw vs 103kw. Autowikin mukaan 0-100 1,1 sekuntia eroa mutta huomaako tuota sitten käytännön elämässä mitenkään... Aluksi varmaan joka tapauksessa tuntuisi aika erilaiselta vanhaan Volvo T4 verrattuna.

Tuon linkin perusteella moottoreilla on sama suorituskyky 4200 rpm alapuolella, josta alkaen kesympi moottori rajoitetaan ohjelmallisesti 120hv:n. Syklipäästöt ja maksimivääntö ovat identtiset, eli väittäisin moottorin luonteenkin olevan identtinen tähän pisteeseen saakka.

4200-4900 rpm tehokkaampi moottori ottaa lineaarisesti 20 hv lisätehoa, koska vääntö vakio ja 4900-6000 huipputeho on sen 16% 20hv korkeampi. Käytännön elämässä et huomaa eroa ellei sitten turvamarginaalisi ohituksissa ole tuosta 20hv kiinni. Softaamalla molempiin saanee sitten lisää sitä käytännön suorituskykyä.

Imusarjaruiskutuksen voisi katsoa plussaksi tuossa moottorissa, mitä lukenut suorasuihkutusturbojen karstoittumisongelmista.

Screenshot_20220608-190743_Samsung Internet.jpg


Vaihdelaatikkona M32, eikös näillä ollut jokseenkin huono maine? Tuolla sitten enemmän siitä softaamisesta.

 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla kyse tuosta sinun sanomasta Rellun minimalistisesta myyntimäärästä isoihin valmistajiin nähden ellen ihan väärin muista. On jo niin vanha asia ettei voi olla varma.

Niinpä olikin. No ei minulla sen kummempaa dataa ole kun ei asia nyt varmasti niin oleellisen tärkeä ketjun kannalta ole, mutta olen sitä mieltä tosiaan että ainakin Suomessa jotain Meganea myydään niin häviävän pieni määrä Golfiin (tähän voisi vielä laskea muut VAG:n saman kokoluokan autot) verrattuna, että en yhtään ihmettele että foorumilla kitistään rellun vioista vähemmän kuin volkkarin.

Ts. Tekevälle sattuu.
 
Noh, ainakaan huoltokirja ei näytä siltä että jokainen leima ja merkintä on tehty "samoilla vauhdeilla" vaan voi pitää ihan paikkansa.
Italiaanojen ajokulttuurin tietäen aivan varmasti useampaa paneelia on jo maalailtu tuohon ikään / kilsoihin, mutta en jaksaisi itse siitä stressata. Jälleenmyytäessä Italia -leima on vähän huono juttu, mutta jos auto ostetaan itselle ajoon eikä tarkoitus heti luopua niin go for it.
 
Noh, ainakaan huoltokirja ei näytä siltä että jokainen leima ja merkintä on tehty "samoilla vauhdeilla" vaan voi pitää ihan paikkansa.
Italiaanojen ajokulttuurin tietäen aivan varmasti useampaa paneelia on jo maalailtu tuohon ikään / kilsoihin, mutta en jaksaisi itse siitä stressata. Jälleenmyytäessä Italia -leima on vähän huono juttu, mutta jos auto ostetaan itselle ajoon eikä tarkoitus heti luopua niin go for it.
Ohimennen, vuosia sitten kun oli joku artikkeli - olisikohan ollut saksalaisten autojen mittarin rullaamisesta ja huoltokirjojen väärentämisestä, niin niillä "ammattilaisilla" oli aina vähintään kymmenen erilaista kynää, leimasimia ja osasivat eri kirjoitustyylejä / oli eri heppuja kirjoittelemassa noita tyhjiä huoltovihkoja täyteen kilometrien mukaiseksi. :D

Parashan olisi tuollainen nykyaikainen järjestelmä kuin Bemarilla josta näkee milloin ja millä kilsoilla autoa on huollettu. Harmittavasti useilla merkeillä ne tiedot loppuu rajalle - ei suomalainen organisaatio ei näe mitä ulkomailla on tehty...
 
Varmaan ne jotka yrittää saada hommista jotenkin aidon näköisiä, jaksaa panostaa siihen vähän enemmän.
Itse olen nähnyt lukemattomia Italialaisia huoltokirjoja joista osaa asioihin perehtymätönkin sanoa että tähän on kyllä merkitty viimeiseltä 10 -vuodelta kaikki yhdellä kertaa. Lisäksi parhaat on vielä niitä että mustekaan ei ole ehtinyt kuivua kun kirja on lätkästy kiinni ja jokainen leima on sitten samalla tapaa levinnyt pitkin sivuja :D Luulen että Italiaano ei edes yritä peitellä ko. asiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom