Mikä auto minulle?

Kymmeneen vuoteen en ole juuri automaailmaa seurannut joten kyselempä täältä vähän myös mielipiteitä. Käytettävissä n. 19-20t euroa ja käytettyä "premium" merkkiä katsellut. Tällähetkellä karsiutunut kaksi vaihtoehtoa bensakoneilla ja automaattina. Audi a5 saisi noin vm 2012 ja toinen olisi bmw 320 vm 2015. Mitäs täällä ollaan näistä käytettynä mieltä? Mitä huomioitavaa?
 
Kymmeneen vuoteen en ole juuri automaailmaa seurannut joten kyselempä täältä vähän myös mielipiteitä. Käytettävissä n. 19-20t euroa ja käytettyä "premium" merkkiä katsellut. Tällähetkellä karsiutunut kaksi vaihtoehtoa bensakoneilla ja automaattina. Audi a5 saisi noin vm 2012 ja toinen olisi bmw 320 vm 2015. Mitäs täällä ollaan näistä käytettynä mieltä? Mitä huomioitavaa?
Ei ole omakohtaista kokemusta merkeistä. Ite kävin kk sitten tuon pähkäilyn läpi ja käteen jäi -16 A180 tuoreemman, mutta tilavamman ranskalaisen sijaan. Pikku-Bemari kävi myös mielessä. VAG:t jätin pois laskuista. Hiukan kauppakassihan tuo on, mutta en tällä hetkellä tarvitse ns. perheautoa. Ensikokemukset todella positiiviset. Ei ainakaan vaikuta loppuunajetulta, vaikka kilsoja takana onkin.
 
Kymmeneen vuoteen en ole juuri automaailmaa seurannut joten kyselempä täältä vähän myös mielipiteitä. Käytettävissä n. 19-20t euroa ja käytettyä "premium" merkkiä katsellut. Tällähetkellä karsiutunut kaksi vaihtoehtoa bensakoneilla ja automaattina. Audi a5 saisi noin vm 2012 ja toinen olisi bmw 320 vm 2015. Mitäs täällä ollaan näistä käytettynä mieltä? Mitä huomioitavaa?
Audi syö öljyä jos ei ole korjattu.
BMW jakoketju venyy jos ei ole korjattu. Taitaa olla tossa vm 15 mahdollisesti myös jo lci malli, jossa on parempi B-alkuinen moottorikoodi
 
Kymmeneen vuoteen en ole juuri automaailmaa seurannut joten kyselempä täältä vähän myös mielipiteitä. Käytettävissä n. 19-20t euroa ja käytettyä "premium" merkkiä katsellut. Tällähetkellä karsiutunut kaksi vaihtoehtoa bensakoneilla ja automaattina. Audi a5 saisi noin vm 2012 ja toinen olisi bmw 320 vm 2015. Mitäs täällä ollaan näistä käytettynä mieltä? Mitä huomioitavaa?

Käy villinä korttina koeajamassa Ioniq Hybrid, vaikkei sitä ehkä premiumiksi lasketakaan. Saat ainakin verrokiksi miltä tuntuu moderni hybridi vs perus bensa/diesel automaatti.

Oman hommasin 2.5 vuotta sitten tuolla hinnalla eikä ole kaduttanut. Sähköistetty kaksoiskytkin toimii jouhevasti niin maantiellä kuin myös kaupungissa ja sportilla se on yllättävän eloisa välittömän sähköbuustin takia. Keskiarvoisesti bensaa palanut 4.5 l/100, motaria 123 km/h gps ~5.0 ja taajamapyörityksessä kesällä alta 4.

Sisätilat ja infotainment mielestäni toimivat, kunhan ei katso karvalakkia. Kuskin penkki sähköllä, parempi audio ja digimittaristo on omassa. Kaikilla varusteilla siihen on saanut myös jäähdytetyt penkit ja kattoluukun, mutta ne taitaa olla tuontiautoja.
 
Hakusessa olisi kakkosauto, johon tulee kilometrejä ehkä vain 5tkm vuodessa, ihan max. 10tkm. Kovin paljoa ei kiinnostaisi moiseen sijoittaa, sanotaan tonni, ehkä kaksi. Vaatimuksena vetokoukku koska pitää hinata 2-3 kertaa vuodessa peräkärryä. Ilmastointi olisi plussaa. Suosituksia sellaisesta huolettomasta käyttöautosta kaipaisin? Nimenomaan huolettomasta, ei jaksaisi alkaa kovin rassailemaan. Mieluummin käytän aikani harrastevehkeisiin.
 
Saattaa olla aika tekemätön paikka ostaa tonnilla tai edes kahdella vetokoukullista ja huoletonta käyttöautoa. Rassaamaan joutuu väkisin jotain, vaikka ei kilometrejä vuodessa paljoa ajaisikaan.
 
Kymmeneen vuoteen en ole juuri automaailmaa seurannut joten kyselempä täältä vähän myös mielipiteitä. Käytettävissä n. 19-20t euroa ja käytettyä "premium" merkkiä katsellut. Tällähetkellä karsiutunut kaksi vaihtoehtoa bensakoneilla ja automaattina. Audi a5 saisi noin vm 2012 ja toinen olisi bmw 320 vm 2015. Mitäs täällä ollaan näistä käytettynä mieltä? Mitä huomioitavaa?

Miksi A5 vs 320? A4 on luonnollisempi vaihtoehto 320:lle ja saat tuoreemman painoksen kuin A5:sta. Kaikista kolmesta premiumista saa alle 10v vanhan tuohon hintahaitariin. Mersun C 2015- (w205 koppa) menee järkevillä kilsoilla yli, mutta niitäkin kannattaa vaihtoehtona katsella.

A4, 3xx ja C ovat kaikki melko pieniä, neljän hengen perheelle menee nippa nappa.

Coupet (A5, 4xx ja C Coupe) ovat sitten vielä astetta epäkäytännöllisempiä, joskin nätimpiä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Miksi A5 vs 320? A4 on luonnollisempi vaihtoehto 320:lle ja saat tuoreemman painoksen kuin A5:sta. Kaikista kolmesta premiumista saa alle 10v vanhan tuohon hintahaitariin. Mersun C 2015- (w205 koppa) menee järkevillä kilsoilla yli, mutta niitäkin kannattaa vaihtoehtona katsella.

A4, 3xx ja C ovat kaikki melko pieniä, neljän hengen perheelle menee nippa nappa.

Coupet (A5, 4xx ja C Coupe) ovat sitten vielä astetta epäkäytännöllisempiä, joskin nätimpiä. :)

Eipä siihen oikein mitään järkisyytä ole. Miellyttävät silmää :D Tyttären kanssa kahdestaan ajellaan, välillä koira takapenkillä mukana. F30 bmw:hen tässä taipumassa.. Täytyy tuota jakoketju asiaa kyttäillä.
 
Corolla tai Yaris. Ei tuohon oikein mitään muuta voi suositella.
Äkkivilkaisulla ei ole hirveästi tarjontaa. Kumpikaan ei ole oikein sellaista mallia mihin vetokoukkuja asenneltu. Ylihinnoiteltuja tuntuu kyllä tojotat olevan, vaan ilmeisesti pitää arvonsa paremmin kuin jotkut ranskanpatongit.

Aika tiukkaa tekee tonnin budjetilla ja vielä ilmastoituna.
No jos tojotista puhutaan, niin Avensiksen alkupään malleja olisi kyllä tyrkyllä tässä hintaluokassa. Ainakin varustelistauksessa usein ilmastointikin, mutta eri asia toimiiko se sitten.

Saattaa olla aika tekemätön paikka ostaa tonnilla tai edes kahdella vetokoukullista ja huoletonta käyttöautoa. Rassaamaan joutuu väkisin jotain, vaikka ei kilometrejä vuodessa paljoa ajaisikaan.
No onhan noita nettiauto ja tori pullollaan. Edesmenneen Volvonkin (S40, 2.4 bensa vm. 2005, ajettu yli 300tkm) kakkosauton rooliin ostin joku vuosi sitten reilulla tonnilla. Ilmastointi oli muka hajalla, vaan eihän siihen tarvinnut kuin pari prikkaa laittaa ja alkoi toimimaan :P Tuolla tuli rullailtua sitten yli 20tkm, eikä sinä aikana vaihdeltu yhden pyöränlaakerin lisäksi kuin öljyjä, jarrupaloja ja polttimoita. Ajelisin varmaan sillä edelleen, mutta meni kolarin vuoksi lunastukseen.

Huolettomuus varmaan vähän tuurissaan että minkämoiseen sattuu kätensä iskemään. Pienet rassailut ei nyt niin haittaa, mutta lähinnä sillä huolettomuudella tarkoitan sitä ettei ole heti käsillä joku vaihteistoremontti jne.
 
Äkkivilkaisulla ei ole hirveästi tarjontaa. Kumpikaan ei ole oikein sellaista mallia mihin vetokoukkuja asenneltu. Ylihinnoiteltuja tuntuu kyllä tojotat olevan, vaan ilmeisesti pitää arvonsa paremmin kuin jotkut ranskanpatongit.


No jos tojotista puhutaan, niin Avensiksen alkupään malleja olisi kyllä tyrkyllä tässä hintaluokassa. Ainakin varustelistauksessa usein ilmastointikin, mutta eri asia toimiiko se sitten.


No onhan noita nettiauto ja tori pullollaan. Edesmenneen Volvonkin (S40, 2.4 bensa vm. 2005, ajettu yli 300tkm) kakkosauton rooliin ostin joku vuosi sitten reilulla tonnilla. Ilmastointi oli muka hajalla, vaan eihän siihen tarvinnut kuin pari prikkaa laittaa ja alkoi toimimaan :p Tuolla tuli rullailtua sitten yli 20tkm, eikä sinä aikana vaihdeltu yhden pyöränlaakerin lisäksi kuin öljyjä, jarrupaloja ja polttimoita. Ajelisin varmaan sillä edelleen, mutta meni kolarin vuoksi lunastukseen.

Huolettomuus varmaan vähän tuurissaan että minkämoiseen sattuu kätensä iskemään. Pienet rassailut ei nyt niin haittaa, mutta lähinnä sillä huolettomuudella tarkoitan sitä ettei ole heti käsillä joku vaihteistoremontti jne.

Jos niitä on netti pullollaan, niin miksi kyselet täällä neuvoja sellaisen hankintaan?
Huolettoman saa kun ostaa uuden takuullisen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos niitä on netti pullollaan, niin miksi kyselet täällä neuvoja sellaisen hankintaan?
Niin, netti pullollaan erilaisia tonnin tai kahden pommeja. Eikös saa kysyä mikä olisi hyvä?

Huolettoman saa kun ostaa uuden takuullisen.

Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.
 
Niin, netti pullollaan erilaisia tonnin tai kahden pommeja. Eikös saa kysyä mikä olisi hyvä?
Saa toki, mutta lue uudelleen mihin vastasit.

Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.
On se huoleton siinä mielessä, ettei tarvi mitään itse tehdä, koska takuu.
 
On se huoleton siinä mielessä, ettei tarvi mitään itse tehdä, koska takuu.
Sanoisin ennemminkin että mistään muusta ei tarvitse maksaa kuin määräaikaishuolloista, koska takuu.
Huoletonta? Voi olla, että on tai sitten ei... Se kun uusikin auto voi laueta tienpäälle, ei starttaa pihasta jne.
 
Kukaan ei voi sulle luvata huoletonta tonnin tai kahden autoa. Käyttäjä @Meisseli sulle jo heitti ilmoille kommentin tuohon liittyen, johon vastasit.
Kysyin suosituksia luotettavasta halvasta kakkosautosta, en mitään lupauksia.
Oliko sinulla jotain annettavaakin tähän keskusteluun, vai tyhjääkö vain postailet?
 
Ääni täältäkin Astralle, parilla tuttavalla ollut H mallia ja en kuullut että olisi mitään isompaa ongelmaa ollut.
 
Jos hakee tonnin ritsaa, niin se on aivan lottoa merkistä riippumatta. Ihan sama, missä maineessa se on ollut uutena, tai 50/75/95% alella uuden hinnasta. Toiset yksilöt ikääntyvät paremmin kuin kaksoissisarensa. Pitää vaan arvata se oikea. Mä ottaisin varmaan värin perusteella ekan omaa silmää miellyttävän, jos varustelutaso muuten kelpaa. Ja sitten toivoisin parasta.
 
Niin, netti pullollaan erilaisia tonnin tai kahden pommeja. Eikös saa kysyä mikä olisi hyvä?



Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.


Joku pösö tai sitikka vaan alle eipä tarvi heti hitsata ja tuossa hintaluokassa tekniikka perus ok luotettavaa.
 
Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.

Tästä huolettomuudesta - uudet olleet aika huonoja ja omakin lähtee reilun vuoden ikäisenä takaisin ja tulee taas uusi. Pomon kohta 2-vuotiasta C5 Aircross on käytetty pajalla 20 kertaa jo vuoden aikana (osti vuoden ikäisenä, mikähän syy kun joku oli niin uudesta ja vähän ajetusta luopunut ja pistänyt kiertoon...).

Mutta lähes korjaus- ja huoltokulutonhan uusi on. Melko yksikölottoa ja merkillä ei juuri väliä.
 
Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
 
Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
Astra https://www.nettiauto.com/opel/astra/12862881
Mazda 3 https://www.nettiauto.com/mazda/3/12661794
Pikkuturbo vs iso vapari, käy ajamassa molempia ja osta kumpi miellyttää, Astra menee vähemmällä kulutuksella jos 1.0 riittää eikä kaipaa 1.4 turboa, Mazdakin on tosi hyvän tuntuinen ajaa.
 
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
 
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
 
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
No joo, tällä hetkellä ei viitsi laittaa liikaa rahaa auton hauskuuteen. Tuleehan V40 T4 tehoja varmaan hetken ikävöimään, mutta minkäs teet. Tuo Avensis olisi varmaan aika soiva peli, tosin kokoluokkahan tuossa melkeinpä kasvaa nykyiseen verrattuna... Jotenkin olin ajatellut että Toyotat on tolkuttoman hintaisia, tosin onhan tuollakin jo 14v ikää mittarissa.
 
Kyllähän ne onkin kalliita. Tuon korimallin avensiksesta ihan älytön raha imo. Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.

Ja saa ihan yhtä luotettavan/epäluotettavan menopelin alleen, mutta paremmalla ajettavuudella.

Oman kaveripiirin Toyotojen perusteella en lähtisi nostamaan merkkiä muiden yläpuolelle mitenkään. Ihan samoja vikoja niissä on, kuin muissakin merkeissä ja oman kokemuksen mukaan jopa enemmän. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan nettiauton linkin mukainen Avensis, joskin 2.4-litraisella koneella ja automaatilla ja se vekotin vei öljyä ihan huolella (yli litran tonnilla) pienistä kilsoista huolimatta. Toisella tutulla oli Avensis verso 2.2-litraisella dieselillä ja lienee sanomattakin selvää, että kansi levisi. Korjaus maksoi maltaita. Kolmannella kaverilla on kaksi Toyotaa (Corolla ja Verso) , joihin kumpaankin on pitänyt vaihtaa jo ilmastoinnin kompura ja toiseen myös laturi. Uudempi (Verso) on alkanut myös kuluttaa öljyä ja on siinä sähkövikojakin ja viimeisessä huollossa mainittiin alipainepumppu vuotavan öljyä. Myös alustan ruoste on alkanut vaivaamaan, vaikka kilsoja on reippaasti alle 200tkm.

Tulipa mieleen myös työkaverin Avensis, vuosimallia ~2012, jonka keskikonsoli on alkanut osoittamaan mieltään sähkövikojen muodossa. Radio ei siis toimi ja muutenkin on ajoittaista ongelmaa säätimien kanssa. Kilsoja siinäkin alle 200tkm.

Lisäksi näyttää siltä, että sisustan materiaalit eivät kestä kilsoja kovinkaan mallikkaasti. Omassa Seatissa sisusta on paremmassa kunnossa melkein tuplasti enemmän ajettuna, mikä voi toki olla ihan käyttäjästäkin kiinni.
 
Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Just vaihdoin pois Focus mk2 farmarin. Meni muuten alle viikossa kaupaksi liikkeestä. Eipä tuossa juuri vikoja ollut, tukivarren puslat meni vaihtoon n. 10 vuoden iässä. Sattui hyvä yksilö alle. Kireämmillä pakkasilla tosin kannatti kuljettaa apukäynnistintä mukana. Hallissa lähti kyllä käyntiin kuin palmun alta.
 
Hakusessa olisi kakkosauto, johon tulee kilometrejä ehkä vain 5tkm vuodessa, ihan max. 10tkm. Kovin paljoa ei kiinnostaisi moiseen sijoittaa, sanotaan tonni, ehkä kaksi. Vaatimuksena vetokoukku koska pitää hinata 2-3 kertaa vuodessa peräkärryä. Ilmastointi olisi plussaa. Suosituksia sellaisesta huolettomasta käyttöautosta kaipaisin? Nimenomaan huolettomasta, ei jaksaisi alkaa kovin rassailemaan. Mieluummin käytän aikani harrastevehkeisiin.

Justiinsa ostin itselleni toimivalla ilmastoinnilla varustetun alle 200 tkm ajetun Civicin hintaan 1100 euroa, yllättävän hyvä hankinta hintaansa ja kuntoonsa nähden, toki tuossa ei ole koukkua ja pitää tuotakin jossain välissä vähän rassata ja sipistellä, mutta ihan kelpo käyttöauto.

Hauskaa sinänsä, että möin noin puolitoista kuukautta sitten suunnilleen samanlaisen, mutta 60 tkm enemmän ajetun, Civicin hintaan 2500 €.

Tosin minulla on tarpeeksi muitakin autoja, niin tuo tuli ostettua lähinnä laina- ja vara-autoksi.
 
Jos Toyotaa voi pitää yliarvostetusti hinnoiteltuna merkkinä niin mitenköhän vaikka Citroën C4 tai C5? Olisiko "paljon autoa vähällä rahalla"?
 
Hakusessa olisi luotettava hybridi/sähköauto pk-seudun päivittäisiä ajoja varten n. 25-30k hintaluokasta. 11kw laturi löytyy kotoota. Kokoluokkana, että tikkaat/sukset mahtuvat kyytiin tarvittaessa. Merkillä ja mallilla ei niinkään väliä, minkä mallista autoa kannattaa lähteä katsomaan?
 
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?
 
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?

Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
 
Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
Tämähän se seuraava liike on. Harmi vaan, kun nuo parmmin varustellut monesti sisältävät nuo sporttipenkit. Siksi tässä koittanut etsiä tietoa voisiko tuota jollain säädöillä parantaa tai joku muu simppeli juttu mikä ei ole tullut mieleen. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.
 
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...
 
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...

Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.
 
Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.

Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
 
Mitäs mieltä raati on Opel Insigniasta, esim. https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12692786

Onko kokemuksia, missä kohtaa kilometrit oikeasti alkaa tuntua moottorissa tai vaihdelaatikossa? Tai onko jotain muuta kalliimmanpuoleisia riskejä tiedossa 200-300tkm välillä?

Kävin joskus samana päivänä koeajamassa 2015 ford mondeota ja opel insigniaa nelivetona. Insignia oli melkoinen pettymys mondeoon verrattuna, asiaa tosin korosti se että insignialla lähdettiin suoraan -25 pakkasesta ja mondeolla lämpimästä hallista.

Koeajolla kannattaa kuunnella tarkalla korvalla kuuluuko jurinaa/vollotusta peräpäästä. Perän tai nelivetojärjestelmän öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan ja nelivetoihin onkin lähes poikkeuksetta joutunut uusimaan perän ennen 300tkm, myös tuo koeajamani inkun perä jollotti kuin vanhassa lava-autossa vaikkei kilometrejä ollut vielä kuin 200tkm

Manuaalilaatikot taitavat olla ongelmallisia M32 malleja, noita tosin parannettiin tuotannon kuluessa, kuuntele tyhjäkäynnillä kuuluuko "rapinaa" vaihteiston suunnalta.

Automaattivaihteisto on aisinin valmistama 6 -vaihteinen, sama kuin monessa muussakin kuten volvo jne. Ongelmat alkavat yleensä 150tkm jälkeen tai toisilla ei lainkaan. Tässäkin tärkeimpänä että omistaja on tajunnut vaihdattaa öljyt säännöllisesti vaikkeivat ne huolto ohjelmaan kuulukkaan. Vikana yleisimmin on venttiilipöytä joka oireilee lämpimällä laatikolla hitaana D -kytkeytymisenä, 2-3 välissä heittää vapaalle ja pamahtaa jne. Googlella löytyy enemmän.
 
Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."

Ratkaiseva sana on "toisenlaisiin" eli turvatyynyllisiä penkkejä ei saa vaihtaa turvatyynyttömiin, mutta turvatyynyllisiä penkkejä saa vaihtaa mielin määrin.

En tiedä onko tuo ollut Traficomin virkamiehen ajatus, mutta ainakin useimmat katsastusasemat ovat tulkinneet asiaa tällä tavalla.
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
 
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.
 
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.

Hyvityshinnat melko hyviä kanssa, ainakin ollut. Toisaalta samat autot makaa vuosikausia myytävänä, sen verran liikahtavat kun leimalla käyvät ja sitten takaisin odottelemaan ihmettä. Kukaan ei oikeastaan tiedä miten tuo homma pyörii.
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Mainitaan Insigniasta sekin että sisätilat ovat mielestäni ruokottoman ahtaat auton kokoluokkaan nähden.

Sitikan ja Peugotin koneesta oli tuossa ylempänä jo asiantuntevaa näkemystä. Itsellänikin tökkäsi silmään että olipa noin vähän ajettuun autoon jo pitänyt paljon remonttia tehdä: "Mm. jakoketju, korkeapainepumppu, kaasuläppäkotelo ja turbo uusittu."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 414
Viestejä
4 507 037
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom