Mikä auto minulle?

On se huoleton siinä mielessä, ettei tarvi mitään itse tehdä, koska takuu.
Sanoisin ennemminkin että mistään muusta ei tarvitse maksaa kuin määräaikaishuolloista, koska takuu.
Huoletonta? Voi olla, että on tai sitten ei... Se kun uusikin auto voi laueta tienpäälle, ei starttaa pihasta jne.
 
Kukaan ei voi sulle luvata huoletonta tonnin tai kahden autoa. Käyttäjä @Meisseli sulle jo heitti ilmoille kommentin tuohon liittyen, johon vastasit.
Kysyin suosituksia luotettavasta halvasta kakkosautosta, en mitään lupauksia.
Oliko sinulla jotain annettavaakin tähän keskusteluun, vai tyhjääkö vain postailet?
 
Ääni täältäkin Astralle, parilla tuttavalla ollut H mallia ja en kuullut että olisi mitään isompaa ongelmaa ollut.
 
Jos hakee tonnin ritsaa, niin se on aivan lottoa merkistä riippumatta. Ihan sama, missä maineessa se on ollut uutena, tai 50/75/95% alella uuden hinnasta. Toiset yksilöt ikääntyvät paremmin kuin kaksoissisarensa. Pitää vaan arvata se oikea. Mä ottaisin varmaan värin perusteella ekan omaa silmää miellyttävän, jos varustelutaso muuten kelpaa. Ja sitten toivoisin parasta.
 
Niin, netti pullollaan erilaisia tonnin tai kahden pommeja. Eikös saa kysyä mikä olisi hyvä?



Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.


Joku pösö tai sitikka vaan alle eipä tarvi heti hitsata ja tuossa hintaluokassa tekniikka perus ok luotettavaa.
 
Uusi auto on jo tilattu. Itse sitä ei tarvitse, eikä saakaan korjata, koska takuu. Mutta sehän ei tarkoita että huoleton olisi.

Tästä huolettomuudesta - uudet olleet aika huonoja ja omakin lähtee reilun vuoden ikäisenä takaisin ja tulee taas uusi. Pomon kohta 2-vuotiasta C5 Aircross on käytetty pajalla 20 kertaa jo vuoden aikana (osti vuoden ikäisenä, mikähän syy kun joku oli niin uudesta ja vähän ajetusta luopunut ja pistänyt kiertoon...).

Mutta lähes korjaus- ja huoltokulutonhan uusi on. Melko yksikölottoa ja merkillä ei juuri väliä.
 
Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
 
Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
Astra https://www.nettiauto.com/opel/astra/12862881
Mazda 3 https://www.nettiauto.com/mazda/3/12661794
Pikkuturbo vs iso vapari, käy ajamassa molempia ja osta kumpi miellyttää, Astra menee vähemmällä kulutuksella jos 1.0 riittää eikä kaipaa 1.4 turboa, Mazdakin on tosi hyvän tuntuinen ajaa.
 
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
 
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
 
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
No joo, tällä hetkellä ei viitsi laittaa liikaa rahaa auton hauskuuteen. Tuleehan V40 T4 tehoja varmaan hetken ikävöimään, mutta minkäs teet. Tuo Avensis olisi varmaan aika soiva peli, tosin kokoluokkahan tuossa melkeinpä kasvaa nykyiseen verrattuna... Jotenkin olin ajatellut että Toyotat on tolkuttoman hintaisia, tosin onhan tuollakin jo 14v ikää mittarissa.
 
Kyllähän ne onkin kalliita. Tuon korimallin avensiksesta ihan älytön raha imo. Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.

Ja saa ihan yhtä luotettavan/epäluotettavan menopelin alleen, mutta paremmalla ajettavuudella.

Oman kaveripiirin Toyotojen perusteella en lähtisi nostamaan merkkiä muiden yläpuolelle mitenkään. Ihan samoja vikoja niissä on, kuin muissakin merkeissä ja oman kokemuksen mukaan jopa enemmän. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan nettiauton linkin mukainen Avensis, joskin 2.4-litraisella koneella ja automaatilla ja se vekotin vei öljyä ihan huolella (yli litran tonnilla) pienistä kilsoista huolimatta. Toisella tutulla oli Avensis verso 2.2-litraisella dieselillä ja lienee sanomattakin selvää, että kansi levisi. Korjaus maksoi maltaita. Kolmannella kaverilla on kaksi Toyotaa (Corolla ja Verso) , joihin kumpaankin on pitänyt vaihtaa jo ilmastoinnin kompura ja toiseen myös laturi. Uudempi (Verso) on alkanut myös kuluttaa öljyä ja on siinä sähkövikojakin ja viimeisessä huollossa mainittiin alipainepumppu vuotavan öljyä. Myös alustan ruoste on alkanut vaivaamaan, vaikka kilsoja on reippaasti alle 200tkm.

Tulipa mieleen myös työkaverin Avensis, vuosimallia ~2012, jonka keskikonsoli on alkanut osoittamaan mieltään sähkövikojen muodossa. Radio ei siis toimi ja muutenkin on ajoittaista ongelmaa säätimien kanssa. Kilsoja siinäkin alle 200tkm.

Lisäksi näyttää siltä, että sisustan materiaalit eivät kestä kilsoja kovinkaan mallikkaasti. Omassa Seatissa sisusta on paremmassa kunnossa melkein tuplasti enemmän ajettuna, mikä voi toki olla ihan käyttäjästäkin kiinni.
 
Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Just vaihdoin pois Focus mk2 farmarin. Meni muuten alle viikossa kaupaksi liikkeestä. Eipä tuossa juuri vikoja ollut, tukivarren puslat meni vaihtoon n. 10 vuoden iässä. Sattui hyvä yksilö alle. Kireämmillä pakkasilla tosin kannatti kuljettaa apukäynnistintä mukana. Hallissa lähti kyllä käyntiin kuin palmun alta.
 
Hakusessa olisi kakkosauto, johon tulee kilometrejä ehkä vain 5tkm vuodessa, ihan max. 10tkm. Kovin paljoa ei kiinnostaisi moiseen sijoittaa, sanotaan tonni, ehkä kaksi. Vaatimuksena vetokoukku koska pitää hinata 2-3 kertaa vuodessa peräkärryä. Ilmastointi olisi plussaa. Suosituksia sellaisesta huolettomasta käyttöautosta kaipaisin? Nimenomaan huolettomasta, ei jaksaisi alkaa kovin rassailemaan. Mieluummin käytän aikani harrastevehkeisiin.

Justiinsa ostin itselleni toimivalla ilmastoinnilla varustetun alle 200 tkm ajetun Civicin hintaan 1100 euroa, yllättävän hyvä hankinta hintaansa ja kuntoonsa nähden, toki tuossa ei ole koukkua ja pitää tuotakin jossain välissä vähän rassata ja sipistellä, mutta ihan kelpo käyttöauto.

Hauskaa sinänsä, että möin noin puolitoista kuukautta sitten suunnilleen samanlaisen, mutta 60 tkm enemmän ajetun, Civicin hintaan 2500 €.

Tosin minulla on tarpeeksi muitakin autoja, niin tuo tuli ostettua lähinnä laina- ja vara-autoksi.
 
Jos Toyotaa voi pitää yliarvostetusti hinnoiteltuna merkkinä niin mitenköhän vaikka Citroën C4 tai C5? Olisiko "paljon autoa vähällä rahalla"?
 
Hakusessa olisi luotettava hybridi/sähköauto pk-seudun päivittäisiä ajoja varten n. 25-30k hintaluokasta. 11kw laturi löytyy kotoota. Kokoluokkana, että tikkaat/sukset mahtuvat kyytiin tarvittaessa. Merkillä ja mallilla ei niinkään väliä, minkä mallista autoa kannattaa lähteä katsomaan?
 
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?
 
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?

Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
 
Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
Tämähän se seuraava liike on. Harmi vaan, kun nuo parmmin varustellut monesti sisältävät nuo sporttipenkit. Siksi tässä koittanut etsiä tietoa voisiko tuota jollain säädöillä parantaa tai joku muu simppeli juttu mikä ei ole tullut mieleen. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.
 
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...
 
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...

Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.
 
Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.

Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
 
Mitäs mieltä raati on Opel Insigniasta, esim. https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12692786

Onko kokemuksia, missä kohtaa kilometrit oikeasti alkaa tuntua moottorissa tai vaihdelaatikossa? Tai onko jotain muuta kalliimmanpuoleisia riskejä tiedossa 200-300tkm välillä?

Kävin joskus samana päivänä koeajamassa 2015 ford mondeota ja opel insigniaa nelivetona. Insignia oli melkoinen pettymys mondeoon verrattuna, asiaa tosin korosti se että insignialla lähdettiin suoraan -25 pakkasesta ja mondeolla lämpimästä hallista.

Koeajolla kannattaa kuunnella tarkalla korvalla kuuluuko jurinaa/vollotusta peräpäästä. Perän tai nelivetojärjestelmän öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan ja nelivetoihin onkin lähes poikkeuksetta joutunut uusimaan perän ennen 300tkm, myös tuo koeajamani inkun perä jollotti kuin vanhassa lava-autossa vaikkei kilometrejä ollut vielä kuin 200tkm

Manuaalilaatikot taitavat olla ongelmallisia M32 malleja, noita tosin parannettiin tuotannon kuluessa, kuuntele tyhjäkäynnillä kuuluuko "rapinaa" vaihteiston suunnalta.

Automaattivaihteisto on aisinin valmistama 6 -vaihteinen, sama kuin monessa muussakin kuten volvo jne. Ongelmat alkavat yleensä 150tkm jälkeen tai toisilla ei lainkaan. Tässäkin tärkeimpänä että omistaja on tajunnut vaihdattaa öljyt säännöllisesti vaikkeivat ne huolto ohjelmaan kuulukkaan. Vikana yleisimmin on venttiilipöytä joka oireilee lämpimällä laatikolla hitaana D -kytkeytymisenä, 2-3 välissä heittää vapaalle ja pamahtaa jne. Googlella löytyy enemmän.
 
Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."

Ratkaiseva sana on "toisenlaisiin" eli turvatyynyllisiä penkkejä ei saa vaihtaa turvatyynyttömiin, mutta turvatyynyllisiä penkkejä saa vaihtaa mielin määrin.

En tiedä onko tuo ollut Traficomin virkamiehen ajatus, mutta ainakin useimmat katsastusasemat ovat tulkinneet asiaa tällä tavalla.
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
 
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.
 
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.

Hyvityshinnat melko hyviä kanssa, ainakin ollut. Toisaalta samat autot makaa vuosikausia myytävänä, sen verran liikahtavat kun leimalla käyvät ja sitten takaisin odottelemaan ihmettä. Kukaan ei oikeastaan tiedä miten tuo homma pyörii.
 
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Mainitaan Insigniasta sekin että sisätilat ovat mielestäni ruokottoman ahtaat auton kokoluokkaan nähden.

Sitikan ja Peugotin koneesta oli tuossa ylempänä jo asiantuntevaa näkemystä. Itsellänikin tökkäsi silmään että olipa noin vähän ajettuun autoon jo pitänyt paljon remonttia tehdä: "Mm. jakoketju, korkeapainepumppu, kaasuläppäkotelo ja turbo uusittu."
 
Näistä edullisemmista mutta isommista autoista heittelen näytille Subaru Legacyn:
Osaako joku sanoa onko noissa jotain isompaa murhetta?

2,5 bokseri takaa että polttoainetta kuluu riittävästi mutta 5000 km vuosiajoilla se ei nyt isoimmasta päästä murheita ole. Vaparilla ajelu turbokoneen jälkeen voi myös vaatia hieman totuttelua, hieman helpotusta tuo kun kone ei ole kuitenkaan nuhaisimmasta päästä. Mutta toisaalta tarjolla on sitten neliveto (josta on tulevaisudessa vaikea luopua kun kerran on talven sellaisella ajellut). Jos noissa on jokin huoltoväli nelivedon öljyjen ym. vaihdoille niin sen noudattamisesta kannattanee varmistua automaattiaskin öljyvaihtojen lisäksi ym. muiden tarpeellisten huoltotoimien.
 
Insignian ja Astran farkkumallien välillä olen tässä nyt pallotellut. Ja varmaan pitää vähän noita Legacyja myös ihmetellä viikonloppuna... Ei, koeajamaan en ole vielä ehtinyt mitään. :tdown:

Pyynnit tuntuvat putoavan reilusti tuossa 200-250tkm jälkeen. Onko joku moottoririkko lähestymässä 300tkm kohdilla vai mikä noissa romauttaa arvon?
Tekniikan Maailma
 
Uudemmalle autolle olisi hiljalleen tarvetta kun -08 VW golf alkaa saamaan uusia vikoja siihen tahtiin että hirvittää kukkaron puolesta.
Joku seuraaja, mutta mikä on kysymysmerkki. Ajoa tulee vuodessa siinä ~30tkm, päivässä työmatka tällä hetkellä edestakaisin 100km. Ei mikään älyttömän suuri bensasyöppö. Automaatti ehdottomasti. En farkkua oikein haluaisi, vaikka koira löytyykin. Kunhan paksi olisi sen verran iso että saisi mahdollisesti häkin sinne. Takapenkillä kulkenut toistaiseksi.
Budjetti joku 15-20t taipuisi.
Jotain Hyundai malleja katsellut, sitten Skoda, Honda ja Volvo (ei kyllä ihan budjettiin osu...)
Hybridi- ja täyssähkö myös mietitty. Mutta ei toki tuohon budjettiin mene. Ajoa toki paljon, niin sähkö voisi olla ok. Mutta toisaalta ei ole latauspistettä kotona, eikä työpaikoilla. Ja ei se sähkökään ilmaista seinästä ole
 
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)
 
Kuten pari sivua sitten kerroin, vaihdoin juuri -> MB A180 2016, ajettu 150 tkm. Kävin tuota samaa painiskelua, että uudempi köyhien malli ja vähemmät kilsat, vai premium samasta hintaluokasta niillä kilsoilla, millä ko. hintaluokkaan pääsee. Mulla oli ylärajana 20 k€. Päädyin tuohon osittain senkin vuoksi, että oli aika hankala löytää kitinää vikaantumisista. Pari vuotta vanhemmissa oli jotain ongelmia, mutta tuon ikäisissä ei juuri mitään, vaikka luin koko internetin läpi. Yhtenä vaihtoehtona oli pari vuotta vanha Astra, mutta noissa onkin sitten hiukan enemmän lottoa niiden vikojen kanssa. Oli mulla vaihtoehtona Pösökin, mutta se jäi nyt kakkoseksi. Pari vuotta ajetun Astran tai Pösön vaihtoarvo tippuu varmaan nopeammin kuin hiukan vanhemman premiumin. Vai olenko väärässä?

Muutaman tankillisen perusteella kulutus on ainakin minusta melko maltillista. Yhdistetty kulutus, eli auton tietokoneen mukaan resetoinnista tankin tyhjenemiseen, karvan alle 6 l sadalla. Siinä on kaupunkiajot ja parit moottoritiet kesänopeuksilla mukana. Mulla on tapana resetoida trippimittari aina tankatessa ja samalla tsekkaan kulutuksen. Talvella en aja juuri lainkaan, joten siitä kulutuksesta ei ole a) tietoa b) ei juuri hetkauta muutenkaan.

Peräkontti on A-Mersussa aika pieni, jos se on joku kriteeri.
 
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)

Täytyy kompata tätä. Hybridi Aurikselle pääsee ihan mukavaan n. 5,5l keskikulutukseen, hatchback-mallilla vielä pienempään. Verot ja vakuutukset ovat alhaiset. Jos laskee kymmenen vuoden kulut, niin kalliimman hankintahinnan säästää takaisin verrattuna johonkin noin kymmenen vuotta vanhoihin autoihin. Toytotan luotettavuus on ihan eri tasoa ja yllättäviä kuluja tulee harvoin. Kiihtyvyys on ihan riittävä, jos painaa powernapin pohjaan.
 
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.
 
Oh h
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.

Kiitti vinkistä. Selaan myös huoltokirjan ja katson olisko hihna jo vaihettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 649
Viestejä
4 675 509
Jäsenet
76 655
Uusin jäsen
saunik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom