Mikä auto minulle?

Mittarin ruuvauksista.
Kaveri osti aikoinaan E mersun ja mittaristoon tuli jotain vikaa.
Takana oli tussilla kirjoitettu "ruuvasin 150tkm pois".
 
Facebookissa kyselin jo, mutta mitä mieltä tämmöisestä tuontiautosta? Huoltoleimojen perusteella espanjasta..
Ainakin Prius/Auris Gen3 hybrideissä on ns. kylmän ilmaston versiot, jossa vedet kiertää katalysaattorissa, että lämpiää nopsaan. Tiedä sitten miten on 1.5 Yariksen laita, kylmä saattaa talvella olla jos on ns. etelän versio, ilman penkinlämmittimiä, pienempi lämmityskenno jne.
Hybrid akun takuut ovat voimassa vain Toyota suomen maahantuomissa autoissa (suomessa alunperin myydyt).

Edit: itseasiassa onko muuttunut Hybrid takuuhomma: Hybridiakkuturva - Toyota hybridiakun kuntotarkastus.
"Hybridiakkuturva myönnetään Euroopan tuontialueelle ensirekisteröidyille malleille."

Edit2: kylmän ilmaston version erot katalysaattorissa esim Auris 2014 hybrid (gen3 hybrid järjestelmä):
1654794204167.png
 
Viimeksi muokattu:
Facebookissa kyselin jo, mutta mitä mieltä tämmöisestä tuontiautosta? Huoltoleimojen perusteella espanjasta..

Kuten toisessa ketjussa sanoin itse ottaisin vanhemman generaation Yariksesta 1.5 112hv bensan.

Tämä manuaali on muuta tarjontaa pari tonnia halvempi.

Tuossa automaattina tonnia halvemmalla kuin hybridi -19 vuosimallia. https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/12918497

Automaateissa ei tarjontaa alta 16k ole paljon, tuossa esim 16.5k.

 
Viimeksi muokattu:
Ostin muutama vuosi sitten Saabin jossa oli mittarissa 160jotain tuhatta ja löysin myöhemmin hanskalokerosta huoltokirjan jossa oli viimeinen merkintä 360tkm kohdalta. Myyjä oli sanonut että huoltokirjaa ei ole..
 
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.

Käytiin koeajamassa auto ja se on nyt ollut tuossa pihassa vähän reilun viikon. Moottori on toistaiseksi täysin hiljainen, mutta pitää tarkkailla tilannetta. Tätä kyseistä yksilöä on raahattu vähän turhankin usein Renaultille määräaikaishuoltoon, viimeisin tehtiin mm. 15tkm etuajassa.

Mitähän tästä sanoisi. Ajotuntuma on loistava verrattuna 2003 Citroen C5, omaan makuun ehkä vähän liiankin herkkä vaatii aika paljon totuttelua, mutta toisaalta kaikki uudet autot ovat enemmän tai vähemmän tälläisiä. Tässähän on nuo 5 eri "ajomoodia" joissa voi säätää kaasuvastetta, moottoriääniä, ohjauksen jäykkyyttä jne. Sport moodilla tämä on yllättävän rivakka ja vähän moottorikin alkaa pitämään ääntä. Kaasu on todella herkkä tällä asetuksella. Eco asetuksella kaasu on taas sitten melko hitaasti reagoiva, mutta se tuntuu toimivan ihan hyvin taajamassa, ehkä sillä vähän tulee bensan kulutusta hillittyä. Noita pitää vielä vähän räplätä ja katsoa mikä sopii parhaiten omaan makuun. Luultavasti ecolla taajamissa ja motarille liittyessä sport päälle ja takaisin ecolle kun on liittynyt. Noita voi onneksi vaihtaa helposti 8" näytöstä.

Tässä viikon aikana tullut esille ehkä tämän auton heikkous. Tuo 8" kosketusnäyttö on todella hyvän kokoinen, mutta valikot ovat melko epäloogiset ja ajaessa tuota ei kyllä mielellään räplää. Pikavalikko on onneksi kuitenkin noihin ajomoodeihin ja viiksistä voi säätää audiota kunhan ensiksi yhdistää puhelimen. Ilmastoinnille on pari fyysistä nappulaa ja tarkemmat asetukset saa kyllä helposti tuosta näytöstäkin esille. Tässä autossa on joku esihistoriallinen R-Link 2 versio. Oma Oneplus 8T yhdistää hyvin ja pitää yhteyden. Emännän Samsung S21 pätkii yhteyttä parin millisekunnin välein ja on täten käyttökelvoton. USB piuhallakaan Spotify ei tunnista tuota äänilähteeksi niin ei voi käyttää sitä workaroundina. Näissä moderneissa puhelimissa ei ole myöskään 3,5mm liitäntää niin ei voi käyttää AUXiakaan. Tässä vanhassa versiossa ei ole myöskään Android Autoa. Tätä vanhaa versiota ei voi myöskään itse päivittää, en löytänyt edes mitään epävirallista hackiä, tämä pitäisi käydä Renaultilla päivittämässä. Valtuutettuhuolto antoi hinnaksi 135/h eikä ole tarkkaa arviota kauan päivityksessä menee kun kuulema voi joutua päivittämään useammin. Netistä löysin sellaista infoa että usein mennyt koko päivä päivityksissä... Pitää vielä kysellä muista huolloista osaisivatko he antaa tarkempaa arviota päivityksen hinnasta.

Tästä on myös sanottu että takapenkki on ahdas, mutta näin 178cm pitkänä kyllä siellä on ihan hyvin tilaa kuskin ja vänkärin takana. Ei ollut mitenkään epämiellyttävä. Juhannuksena se sitten selviää miten autoon mahtuu 5 ihmistä.

En oikeen tiedä mitä tuolle R-Linkille tekisi. Näkisin että vaihtoehdot on ladata Spotifyn offline tiedostoja vanhalle puhelimelle jos löytää sellaisne jossa BT toimii ja pitää sitä autossa tai maksaa joku posketon summa R-Linkin päivittämisestä. Jos R-Linkkiä ei päivitä silloin ei saa myöskään Android Autoa joka olisi kätevä google mapsin kanssa. Onhan tässä Navi, mutta kartat ovat 2015 mallia ja niitä ei voi myöskään päivittää ilman uutta versiota sekä käyttöliittymä on kankea verrattuna Google Mapsiin puhelimella.

Jos harkitsee minkä tahansa Renaultin hankkimista jossa on R-Link 2, niin kannattaa tarkistaa että versio on vähintään 3.x. Tässä on taulukko mitä versioita voi itse päivittää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Meganesta löydy kojelaudasta vaihdekepin ja/tai käsijarrun lähettyviltä ajomoodin valintanappia?
 
Eikö Meganesta löydy kojelaudasta vaihdekepin ja/tai käsijarrun lähettyviltä ajomoodin valintanappia?

Joo, se avaa tuohon näytölle ajomoodivalikon. Siitä painamalla saa vaihdettua myös 2 ajomoodin välillä. Jos haluaa jonkun muun kuin 2 favorittia, pitää tökkiä näyttöä. Itselleni ainankin toistaiseksi tuo ajomoodivalikko näytöllä on mukavempi tapa vaihtaa kuin koittaa etsiä tuota nappulaa keskikonsolista.

Mainittakoon vielä että oma lemppari ominaisuus autossa on ehdottomasti nopeusrajoitusten automaattinen luku joka näkyy mittaristossa. Enää ei tarvitse arpoa vaihtuko se tie nyt 100:sta 80 väliaikaisesti. Tuohon saa vielä hälytyksenkin päälle joka ulisee halutessaan. Adaptiivinen vakionopeudensäädin on paritettu HUDn kanssa samaan pakettiin, joten tuollaisia Meganeja tuskin Suomesta löytyy paljoa. Se on ehkä ainoa ominaisuus jota olisin kaivannut vielä.
Niinjoo. Onhan tässä mallissa avaimeton käynnistyskin. Vaatii vähän totuttelua että autoon voi vaan marssia sisälle ja ulos. Ovet aukeavat ja menevät lukkoon itse.
 
Viimeksi muokattu:
Voi päivittää yleensä jonkin verran, mutta siellä on tiettyjä versionumeroita seassa, että pitää käydä marmorilla.

Vähän ontuva, mutta ihan toimiva navi esim. Ne lisenssit vaan maksaa uusia kun auto vanhenee.
 
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jva
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti jossain teollisuushallin pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?
Kanttivolvo turbolla ja jos sitä vähän ruuvailee, niin ollaan jo asian ytimessä
 
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?

Mikähän on budjetti? Vähän uudemmista Nissan 350z on todella suosittu. Nissanilta löytyy myös vanhoja malleja joita on käytetty paljon. BMW M3 ja muutkin bemarit ovat todella suosittuja. Wanhan legendan Volvo 740 saattaisi saada halvalla.

Joka tapauksessa joudut viettämään aikaa autoa räplätessä. Joku japanilainen varmaan olisi helpoin, niihin löytyy valmiita osia ja ratkaisuja joka vähentää tallissa vietettyä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän on budjetti? Vähän uudemmista Nissan 350z on todella suosittu. Nissanilta löytyy myös vanhoja malleja joita on käytetty paljon. BMW M3 ja muutkin bemarit ovat todella suosittuja. Wanhan legendan Volvo 740 saattaisi saada halvalla.

Joka tapauksessa joudut viettämään aikaa autoa räplätessä. Joku japanilainen varmaan olisi helpoin, niihin löytyy valmiita osia ja ratkaisuja joka vähentää tallissa vietettyä aikaa.
Bemariin varmaan menee, pidän siitä, on kokemusta ja on Suomessa helposti saatavilla. Täytyy varmaan opetella säätämään ja fiksailemaan autoa. Olis tarkoitus pitää myös ihan päivittäisautona. Budjetti ehkä luokkaa reilu 10k.
 
Viimeksi muokattu:
Tarpeeksi kapeaa ja kovettunutta rengasta alle niin palaa pienemmilläkin tehoilla. Kaverilla oli joskus plymouth valiant 360cid(5.9l) koneella+manuaalilla ja se oli hauska laitos kun vanhoilla kivikovilla nastattomilla hakkapeliitoilla sai kaasulla kikkailla ihan miten vain halusi...Toki turvallisuus päivittäisessä käytössä on hieman kyseenalaista :)
 
Driftikelpoinen auto pitäisi löytää. Ei nyt mikään ratapeli, mutta sellainen että saa halutessaan kesällä perän irti suht jouhevasti pihassa. Saa ehdottaa. Paljonkos saisi olla heppoja jos vaikka bensakone on kyseessä?
Mikä tahansa takavetoinen auto missä on lukkoperä. Bemareissa harvemmin lukkoperää vakiona, vanhat tojotat, nissan 200/300, volvot ja opelit. Mitä kevyempi auto niin vähemmän tehoa tarvitaan. Renkaalla on hirmuinen vaikutus. 200 hepalla pärjää pitkälle jos vauhdit on hitaita. Parhaat hupailu renkaat oli hankookin nastarenkaat mistä oli nastat nypitty pois. Niillä meni 2 litranen -90 vuosimallin Opel Omega pitkässä luisussa myös kesäisin, vaati kyllä kostean tien :rofl:
 
Bemariin varmaan menee, pidän siitä, on kokemusta ja on Suomessa helposti saatavilla. Täytyy varmaan opetella säätämään ja fiksailemaan autoa. Olis tarkoitus pitää myös ihan päivittäisautona. Budjetti ehkä luokkaa reilu 10k.

E9x 335d/i tai E6x 535d vakionakin teho ja vääntö riittää. Mutta erityisesti etsityssä hintaluokassa taitaa suurinosa olla ohjelmoituja ja luokattoman huonoilla renkailla. Molemmat äärimmäisen hyviä päivittäisinä käyttiksinä ja erinomaisesti soveltuvat kuminpolttoon paikallisen s-marketin pihalla.

Ainut huonopuoli suurinosa ollut yllämainitussa käytössä, huonolla huollolla sekä iän ja kilometrien puolesta elinkaarensa ehtoopuolella, joten erinäistä näprättävää luultavasti riittää. Positiivisesti ajatellen antavat myös luultavasti hyvän lähtökohdan korjaamisen ja säätämisen opettelulle itse tekemällä säästää sievoisen summan vuosittain.
 
BMW E91 318i -06 farkku talvella kulki mukavasti sivuttain kun osas luistoneston ottaa pois päältä.
Erittäin tasaisesti palautui ohjaus keskelle, tykkäsin.
Isommalla koneella toki.
230tkm ajetulle remppoineen, kesärenkaineen aikalailla 4k€ meni ylimääräistä rahaa 3-4 vuoden aikana ja oisko 50tkm ajettu.
 
Pitäisi ostaa syksyksi perheauto, tuntuu että uusissa on sen verran jonoa että käytetyt kiinnostaa tällä hetkellä. Speksit:

- Suht vähäistä (10-15t km /v) ajoa, pääosin taajama-ajoa.
- Riittävästi tilaa perheelle ja tavaroille, mutta ei tarvitse olla farkku
- Järkevä kustannussuhde kun vertaillaan kulutus vs hankintahinta vs arvo muutaman vuoden päästä
- Karkea budjetti 35t eur, mutta liikkuu tarvittaessa molempiin suuntiin

Näillä olen päätynyt pohtimaan muutaman vuoden vanhoja hybridejä, mennäänkö silloin pahasti metsään? Esim. Mersun C / CLA tai Bemarin 530, ehkä Passatkin. Vaiko jotain ihan muuta?
 
^ Itsellä aikalailla samoilla kriteereillä autoa hankkimassa. Lataushybridihän näille ajoille sopisi hyvin. Toisaalta taas tekisi mieli siirtyä suoraan täyssähköön, mutta pienillä kilometreillä siitä ei rahallisesti plussalle jää kun maksaa kuitenkin +50t€ että saa tarpeeksi isokokoisen auton. Lataushybrideistä lähinnä noita vaggilaisia katsellut eli seat leon, vw passat, skoda superb ja octavia. Tekniikkahan noissa taitaa kaikissa olla samanlaista.
 
^^ Aivan sama tilanne. Syksyksi tai jo kesäksi. Yhtenä listalla ollut Toyota Rav4 lähinnä nelivetona, sillä mökkitie on osittain umpisurkea. Tosin sielläkään ei kovin usein tule käytyä, joten nelivedon tarve on kyseenalainen. Koska tavaraa on aina mukana liikaa olen jopa katsellut Skoda Kodiaqia bensakoneella. Ilmeisesti 1.5 tsi ei kuitenkaan ihan valtavasti kuluta maantiellä. Kaupungissa varmaan hörppää melkoisesti. Omat ajot tällä hetkellä alle 10 000 km/v. Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta vielä, joten lataushybridi on vähän kyseenalainen.
 
Sähköauto olisi hakusessa pk-seudun ajoihin. Hintaluokkaa 30 000€ ja tarvetta olisi, että kulkee talvella sen 150+ km ja sukset mahtuvat kyytiin. Onko suositella jotain käytetyistä/uusista?
 
Sähköauto olisi hakusessa pk-seudun ajoihin. Hintaluokkaa 30 000€ ja tarvetta olisi, että kulkee talvella sen 150+ km ja sukset mahtuvat kyytiin. Onko suositella jotain käytetyistä/uusista?
Seat Miihin mahtuisi ilman kojelaudalle nostamista noin 200 cm sukset. Kuvan Fischerit 187 cm. Toisaalta akku saisi olla pykälää suurempi, jos haluaa kovemmalla pakkasella päästä yli 150 km tinkimättä lämmöstä/nopeudesta.

Uusista sopivia voisivat olla Opel Corsa e 45/50 kWh tai Renault Zoe 52,0/54,7 kWh. Zoella pääsee talvella noin 20 km pidemmälle kuin Corsalla (220 km vs. 200 km, EV-Database highway@-10 C). Miin vastaava lukema on vain 145 km. Corsassa on pikalataus 100 kW DC ja 11 kW AC vs. Zoessa vakiona pelkkä 22 kW AC.


Edit. Korjattu suksien pituus.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220619-181902.png
    Screenshot_20220619-181902.png
    1,2 MB · Luettu: 152
Viimeksi muokattu:
Sähköauto olisi hakusessa pk-seudun ajoihin. Hintaluokkaa 30 000€ ja tarvetta olisi, että kulkee talvella sen 150+ km ja sukset mahtuvat kyytiin. Onko suositella jotain käytetyistä/uusista?
Nissanin Leaffi pikkuakullakin kulkee tuon ja risat (280km, muistaakseni). Tilavampi varmaan kuin nuo Miit ja hinta käytetyissä alkaa joistain 25 tonnin suunnalta.

Jokui sanoisi että Chademo -liitin on heikkous, mutta nyt hetken CCS:n kanssa pitkin kaupunkia ajaneena voin todeta että juuri *nyt* se on vahvuus kun about ainoat tyhjät paikat pikalatausasemilla ovat 99% todennäköisyydellä Chademoja... :D
 
Nissanin Leaffi pikkuakullakin kulkee tuon ja risat (280km, muistaakseni). Tilavampi varmaan kuin nuo Miit ja hinta käytetyissä alkaa joistain 25 tonnin suunnalta.

Jokui sanoisi että Chademo -liitin on heikkous, mutta nyt hetken CCS:n kanssa pitkin kaupunkia ajaneena voin todeta että juuri *nyt* se on vahvuus kun about ainoat tyhjät paikat pikalatausasemilla ovat 99% todennäköisyydellä Chademoja... :D
Olisin muuten laittanut Leafin (40 kWh) vaihtoehdoksi, mutta toimintamatka niissä ei juuri tuo parannusta vs. Mii. Jos taas toimintamatka ei olisi niin tärkeä, niin Miikin riittäisi ainakin kolmen hengen hiihtoreissuihin.


EV-Database 110 km/h@-10 C:

Mii, 32,3/36,8 kWh (netto/brutto), 145 km

Leaf, 39,0/40,0 kWh, 165 km

Corsa 45,0/50,0 kWh, 200 km

Zoe, 52,0/54,7 kWh, 220 km


@itzroope halusi talvella >150 km, joten Corsa ja Zoe sopivat siihen huomattavasti paremmin kuin Leaf. Etenkin, jos sataa lunta/ihmiset ovat hiihtoreissun jälkeen kylmissään/akku vanhahko/vastatuuli.


Edit. @Docweird en tiedä pumpuista. Tuo 165 km oli uusimman Leafin lukema. Vanhemmalla 02/2018-04/2022 -Leafilla pääsi 160 km. Pumppu ei ihan hirveästi vaikuta@110 km/h, vaan se on tuo suurehko nopeus mikä lyhentää toimintamatkan. Jos ajaa 80-100 km/h, niin pääsee kymmeniä kilometrejä pidemmälle. Samoin jos alentaa kabiinin lämpötilaa muutaman asteen.

Tällä highway (110 km/h)@-10 C on 165 km:
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi ostaa syksyksi perheauto, tuntuu että uusissa on sen verran jonoa että käytetyt kiinnostaa tällä hetkellä. Speksit:

- Suht vähäistä (10-15t km /v) ajoa, pääosin taajama-ajoa.
- Riittävästi tilaa perheelle ja tavaroille, mutta ei tarvitse olla farkku
- Järkevä kustannussuhde kun vertaillaan kulutus vs hankintahinta vs arvo muutaman vuoden päästä
- Karkea budjetti 35t eur, mutta liikkuu tarvittaessa molempiin suuntiin

Näillä olen päätynyt pohtimaan muutaman vuoden vanhoja hybridejä, mennäänkö silloin pahasti metsään? Esim. Mersun C / CLA tai Bemarin 530, ehkä Passatkin. Vaiko jotain ihan muuta?
Täysin samat kriteerit itselläkin, farkku jos olisi niin saisi koirat siististi mukaan. Ei oikein sopivia vaihtoehtoja ole tullut vielä vastaan, surkea aika olla autokaupoilla.
 
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin.
Onko näkemystä uudempien sitikoiden ja pösöjen Puretech-moottoreista?
 
Onko näkemystä uudempien sitikoiden ja pösöjen Puretech-moottoreista?
Ei se tainnut paljoa parantua. Normaalit suorasuihkun karstaongelmat, öljynkulutusongelmat, ketju vaihdettiin öljykylpyiseen hihnaan->hihna alkaakin murenemaan öljyn sekaan tukkien kiertoa/hihna pettää jne. Sama koskee Fordin 1.0 ecoboostia.

Eikö olekkin hankalaa löytää ihan vain perusluotettava, järkiruokainen bensa-auto:)
 
Ei se tainnut paljoa parantua. Normaalit suorasuihkun karstaongelmat, öljynkulutusongelmat, ketju vaihdettiin öljykylpyiseen hihnaan->hihna alkaakin murenemaan öljyn sekaan tukkien kiertoa/hihna pettää jne. Sama koskee Fordin 1.0 ecoboostia.

Eikö olekkin hankalaa löytää ihan vain perusluotettava, järkiruokainen bensa-auto:)
On kyllä vaihtoehdot vähissä kun automaatti olisi iso plussa mutta DSG-arpaa en tahdo ostaa.

K-Astroja automaattilaatikoilla tässä katsellut. Näihinkin tuntuu olevan puhallettu reilusti ilmaa hintaan:
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12687745
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12628762
(ja kilometritkin vähentyneet siinä sivussa…)
 
On kyllä vaihtoehdot vähissä kun automaatti olisi iso plussa mutta DSG-arpaa en tahdo ostaa.

K-Astroja automaattilaatikoilla tässä katsellut. Näihinkin tuntuu olevan puhallettu reilusti ilmaa hintaan:
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12687745
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12628762
(ja kilometritkin vähentyneet siinä sivussa…)
Samaa olen itsekkin tuskaillut, ongelmaa ei helpota sekään että auto pitäisi periaatteessa saada ennen juhannusta että pääsisi reissuun.
 
Onko näkemystä uudempien sitikoiden ja pösöjen Puretech-moottoreista?
Hihna kun alkoi murentumaan niin tälläinen kattaus vaihdettiin takuuseen -18 Peugeot 5008 1.2 Puretechista:
E: Huomattiin vasta moottorihäiriöilmoituksesta.
MAGNEETTIVENTTIILI ÖLJYP.PURE
HIHNA JAKOPÄÄN
ENGINE OIL SUMP
ÖLJYNSUODATIN
TIIVISTE ÖLJYPROPUN
OIL SEPAR
JAKOPÄÄN KOTELON TIIVISTE PUR
EXPANDING/TULPPA
ALIPAINEPUMPUN TIIVISTE
TULOPUTKI
SUUTTIMEN TIIV.SRJ.( 1 SUUTIN
KAMPIAKSELIN STEFA
O-RING
END-SCREW
BANJO BOLT M12X150
PA PUMPUN TIIVISTE MAGNETI MA
PULLEY SCR
TAPER HEX
ALIPAINEPUMPPU
TOTAL Q INEO FIRST 0W-30 1L
VESIPUMPUNHIHNA
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä vaihtoehdot vähissä kun automaatti olisi iso plussa mutta DSG-arpaa en tahdo ostaa.

K-Astroja automaattilaatikoilla tässä katsellut. Näihinkin tuntuu olevan puhallettu reilusti ilmaa hintaan:
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12687745
https://www.nettiauto.com/opel/astra/12628762
(ja kilometritkin vähentyneet siinä sivussa…)
Mä selvittäisin edelliseltä omistajalta, miksi mennyt nopeasti vaihtoon.
Kilometrit voi selittyä et Länsi-Auto ilmottanu 99 500km ja nyt on esim 99 800km ja Kupen Auto pyöristäny alaspäin.
 
Pakko vielä kysyä, että onko raadilla kokemuksia/näkemyksiä Renaultin TCe-moottoreista ja/tai EDC-kaksoiskytkinvaihteistosta?
 
Olisin muuten laittanut Leafin (40 kWh) vaihtoehdoksi, mutta toimintamatka niissä ei juuri tuo parannusta vs. Mii. Jos taas toimintamatka ei olisi niin tärkeä, niin Miikin riittäisi ainakin kolmen hengen hiihtoreissuihin.


EV-Database 110 km/h@-10 C:

Mii, 32,3/36,8 kWh (netto/brutto), 145 km

Leaf, 39,0/40,0 kWh, 165 km

Corsa 45,0/50,0 kWh, 200 km

Zoe, 52,0/54,7 kWh, 220 km


@itzroope halusi talvella >150 km, joten Corsa ja Zoe sopivat siihen huomattavasti paremmin kuin Leaf. Etenkin, jos sataa lunta/ihmiset ovat hiihtoreissun jälkeen kylmissään/akku vanhahko/vastatuuli.


Edit. @Docweird en tiedä pumpuista. Tuo 165 km oli uusimman Leafin lukema. Vanhemmalla 02/2018-04/2022 -Leafilla pääsi 160 km. Pumppu ei ihan hirveästi vaikuta@110 km/h, vaan se on tuo suurehko nopeus mikä lyhentää toimintamatkan. Jos ajaa 80-100 km/h, niin pääsee kymmeniä kilometrejä pidemmälle. Samoin jos alentaa kabiinin lämpötilaa muutaman asteen.

Tällä highway (110 km/h)@-10 C on 165 km:

Hyvin ynnättynä vaihtoehdot yhteen. Näistä omaan silmään sopivimmalta näytti tuo Corsa e. Täytyypä kysellä toimitusaikoja, kun tahtoisi saada nyt heti ajoon.
Mitenköhän arvonalenema tuon kokoluokan autoissa on, kun bensaversioita saa käytettynä 3x halvemmalla? Saako esim. budjettia nostamalla paremmin säilytettyä arvoa autolle?
 
Pakko vielä kysyä, että onko raadilla kokemuksia/näkemyksiä Renaultin TCe-moottoreista ja/tai EDC-kaksoiskytkinvaihteistosta?
TCe90:stä on kokemusta ja EDC:stä myös muttei samassa autossa.

Pihasta löytyy Clio bensakoneella ja manuaalina ja Espace dieselinä ja EDC6:lla.

Molemmat toimivat eikä kummassakaan ole ollut mitään vikoja.
 
Pakko vielä kysyä, että onko raadilla kokemuksia/näkemyksiä Renaultin TCe-moottoreista ja/tai EDC-kaksoiskytkinvaihteistosta?
Tce90 kaiketi aika vähävikainen, tce120/130 jakoketju venähtää jossain vaiheessa, alkaa polttelemaan vikavaloja. Edc/dct/powershift/dsg aikalailla samaa kastia, paljon käyttötavasta kiinni kuinka kestää. Jos ovat maantieajossa olleet niin ovat hyvinkin pitkäikäisiä, jos taas kaupunkiryömittelyssä niin odotettavissa on ainakin kytkin/kaksoismassaremppaa pienillä kilometreillä.
 
Onko kokemusta Auris hybridien kestävyydestä? Toyotallahan on toki legendaarinen maine ja itsekin joitain vuosia ongelmitta Corollalla olen ajellut...

Onko esimerkiksi tällainen 240tkm ajettu ihan loppusuoralla jo?
https://www.nettiauto.com/toyota/auris/12941230

Kyllähän tuolla on jotain 400tkm rullailtujakin myynnissä mutta kyllä nuo kilometrimäärät hirvittävät kun viime aikoina jotain n. 100tkm ajettuja autoja olen katsellut. Itse hybriditekniikkahan noissa kai kestää hyvin eivätkä akutkaan taida olla kalliita uusia mikäli sellainen eteen tulisi.
 
Mites tämän hetkinen vaihtoauto (uusi 2018 -> etieppäin) tilanne on? Faijalla nyt 520d 2016 160tkm ajettu alkoi kuukausi sitten nykimään ajossa ja veto loppui. Syynä EGR tukkiutuminen ja oli tehny sitten reijän cooleriin tai jotain sinnepäin. Yleinen ongelma varmasti, koska meni BMW:n piikkiin suoraan ilman mitään kysymyksiä edes faijalta. Auto toimi kuukauden ja nyt jussina oltiin lähdössä pohjoiseen ja 100km jälkeen sama homma (samat oireet ainakin). Tämän välissä toiminut ymmärtääkseni ihan ongelmitta. Viikolla varmaan selviää meneekö taas BMW piikkiin vai mitä, mutta faija sanoi ettei autolla itse aja enää vaan vaihtoon lähtee kunnossa tai ei.

Jos tuo nyt kuntoon saadaan, niin kannattaako yrittää vaan ajaa loppuun? Tietysti matkalle jättämisen vaara on näköjään näillä kokemuksilla suuri ja ei varmaan houkuttele, mutta jotenkin tuo sähkö/hybrid/bensa kysymys tällä hetkellä on paha jos 50ke molemmin puolin katsoo autoa. Vaikeata arvata suuntaa mikä on esim. 5 vuoden päästä se parhain ratkaisu tästä hetkestä. Tesla houkuttelisi jossain määrin, mutta Ylläksellä sijaitseva mökki ja autoa ei oikein Helsingin keskustassa helpoiten ladata paitsi töissä. Hybridistä taas Volvon XC60 olisi yksi vaihtoehto, mutta miten tuo kulutus menee jos sähkö loppuu?

Lähinnä autoa siis 20tkm/v ajoilla 50ke budjetilla. Ennen ajellut Volvoilla ja tykästynyt niiden kattaviin varusteisiin. Harvemmin löytää muuta autoa vetokoukulla, nelivedolla, takapenkkien lämmittimillä ja webastolla tai sitten en osaa vain katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin lonkalta, että kannattaa etsiä mahdollista imuilmavuotoa imusarjasta esim läppien käyttöakseli ja testeriltä tieto missä kunnossa on hiukkasloukku; sen saa pestyä suht edullisesti.
 
Onko kokemusta Auris hybridien kestävyydestä? Toyotallahan on toki legendaarinen maine ja itsekin joitain vuosia ongelmitta Corollalla olen ajellut...

Onko esimerkiksi tällainen 240tkm ajettu ihan loppusuoralla jo?
https://www.nettiauto.com/toyota/auris/12941230

Kyllähän tuolla on jotain 400tkm rullailtujakin myynnissä mutta kyllä nuo kilometrimäärät hirvittävät kun viime aikoina jotain n. 100tkm ajettuja autoja olen katsellut. Itse hybriditekniikkahan noissa kai kestää hyvin eivätkä akutkaan taida olla kalliita uusia mikäli sellainen eteen tulisi.
Lujia/huolettomiahan ne ovat ja muistaakseni Toyotalla on 10v/350tkm takuu hybridijärjestelmän osille jos on huollettu Toyotalla.
 
Pitäisi ostaa max viiden tuhannen hintainen auto toivottavasti lähinnä työmatka-ajoa varten, vuodessa varmaan alle 10 tuhatta kilsaa. Alhaiset verot ja vähäinen huollon tarve plussaa, kulutus aika se ja sama kun miettii tuota ajomäärää. Olisiko ideoita mitä merkkejä ja malleja kannattaa tsekata ensin? Pitäisi ensi kuun aikana hommata.
 
Onko kokemusta Auris hybridien kestävyydestä? Toyotallahan on toki legendaarinen maine ja itsekin joitain vuosia ongelmitta Corollalla olen ajellut...

Onko esimerkiksi tällainen 240tkm ajettu ihan loppusuoralla jo?
https://www.nettiauto.com/toyota/auris/12941230

Kyllähän tuolla on jotain 400tkm rullailtujakin myynnissä mutta kyllä nuo kilometrimäärät hirvittävät kun viime aikoina jotain n. 100tkm ajettuja autoja olen katsellut. Itse hybriditekniikkahan noissa kai kestää hyvin eivätkä akutkaan taida olla kalliita uusia mikäli sellainen eteen tulisi.

Kestävyyteen en ota kantaa noilla kilsoilla. Mutta käytännön vinkkinä, että kannattaa katsoa mitkä valot on. Perusmallin valot on surkeat. Jos ajaa pimeillä teillä niin lisäpitkät tarvitsee. Huonoihin lähivaloihin ne ei auta. Eli mieluummin sellainen mihin ruksittu varusteeksi ledit.
 
Olisin muuten laittanut Leafin (40 kWh) vaihtoehdoksi, mutta toimintamatka niissä ei juuri tuo parannusta vs. Mii. Jos taas toimintamatka ei olisi niin tärkeä, niin Miikin riittäisi ainakin kolmen hengen hiihtoreissuihin.


EV-Database 110 km/h@-10 C:

Mii, 32,3/36,8 kWh (netto/brutto), 145 km

Leaf, 39,0/40,0 kWh, 165 km

Corsa 45,0/50,0 kWh, 200 km

Zoe, 52,0/54,7 kWh, 220 km


@itzroope halusi talvella >150 km, joten Corsa ja Zoe sopivat siihen huomattavasti paremmin kuin Leaf. Etenkin, jos sataa lunta/ihmiset ovat hiihtoreissun jälkeen kylmissään/akku vanhahko/vastatuuli.


Edit. @Docweird en tiedä pumpuista. Tuo 165 km oli uusimman Leafin lukema. Vanhemmalla 02/2018-04/2022 -Leafilla pääsi 160 km. Pumppu ei ihan hirveästi vaikuta@110 km/h, vaan se on tuo suurehko nopeus mikä lyhentää toimintamatkan. Jos ajaa 80-100 km/h, niin pääsee kymmeniä kilometrejä pidemmälle. Samoin jos alentaa kabiinin lämpötilaa muutaman asteen.

Tällä highway (110 km/h)@-10 C on 165 km:

Hiihtoreissujen lisäksi toivoisin autolta premium tunnetta (sisustus, penkit ja muoviosat) , hiljaisuutta ja hyvää äänentoistoa (6.1). Kotilaturini tukee 11kw ac.
Budjettia on mahdollista nostaa max 40k€ saakka ja auto olisi kiva saada heti eikä huomenna.

Katselin, että Kona voisi sopia itselle, mitä mietteitä tästä tuontiautosta tai onko ehdottaa muuta vastaavaa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom