Mikä auto minulle?

Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.
Jakkara on pyörivää mallia, voi laittaa lapsen joko selkä tai kasvot menosuuntaan. Tuohan se vähän mietityttää mk2:ssa, kun muistelin että takapenkki on ahtaan puoleinen vaikka mk3:een verrattuna. Mutta katsotaan nyt mitä tässä tekee, ihan mielellään en nyt olisi kuitenkaan ~15 vuotta vanhempaan vaihtamassa kun on jo uudella itsensä mennyt pilaamaan! :lol:

Kilometrejä ei nyt niin hirveästi tule, että diesel olisi itselle kannattavampi. Toki volvon bensoissa on kova verotus, joten dieselin ja bensan veroero taitaa olla 200-300€ ja sitä myöten kun dieseliä menee muutama litra 100km kohti vähemmän kulut ovat aika lailla samat.
 
Uuden Peugeot 5008 - 18 omistajana 1.2 puretech automaatti, meni 6v automaatti kokonaan pienen kinaamisen jälkeen takuuseen (vaihdekeppiä lukuunottamatta uusi vaihteisto) niin sanoisin että nämä on huoltamosta riippuvia tekijöitä, osaava paja huoltaa hyvin mutta jos paikallinen ei niin voi kivulias tie olla.

Kalliimpien autojen ostajat ei ole foorumeilla kirjoittelemassa juuri niin lompakon kautta yleensä menevät.

Tuo 5008 kiinnostaa kyllä itseäni mutta tuo 1.2 bensa kuulostaa siihen autoon erittäin pieneltä. Onko se riittävä kone ko. autoon.

Dieselkone ei taida olla tulevaisuuden valinta ja noita 5008 ei juuri isommalla bensalla ole saatavana. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 10-15tkm.

Osaisiko joku suositella vastaavan kokoisia autoja? Haussa on iso kontti ja 7 paikkaisuudesta plussaa (ei välttämätön) Nykyinen V70 mk3 alkaa käymään tilojen puolesta vähän ahtaaksi kolmen lapsen kanssa, kun talvireissulle pakkaudutaan.
 
Tuo 5008 kiinnostaa kyllä itseäni mutta tuo 1.2 bensa kuulostaa siihen autoon erittäin pieneltä. Onko se riittävä kone ko. autoon.

Dieselkone ei taida olla tulevaisuuden valinta ja noita 5008 ei juuri isommalla bensalla ole saatavana. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 10-15tkm.

Osaisiko joku suositella vastaavan kokoisia autoja? Haussa on iso kontti ja 7 paikkaisuudesta plussaa (ei välttämätön) Nykyinen V70 mk3 alkaa käymään tilojen puolesta vähän ahtaaksi kolmen lapsen kanssa, kun talvireissulle pakkaudutaan.
Pikkubensa on sen verran pirteä ettei tarvi sporttimoodia juuri aktivoida:thumbsup:kiva käydä mutkatien kauttakin.
Auto on aika kevyt myös. Jos kaupoille menet niin ota ainakin paremmalla Allure-varustetasolla ja Focal-hifit aivan huiput (sisältää äänieristelasit edessä ja 5-7kg enemmän äänieristettä) jos sellasit löytyy. Hieromatoiminto etupenkeillä oli kans aika halpa tilata niin se tulee vain jos on sähköinen kuskin penkki.
360-kameralle myös suositus.

Meidän on myös 7 paikkainen ja muutaman kerran takana ollut niin yllättävän viihtyisä.
 
Mikäköhän auto olisi omiin ajoihin sopiva:

  • Kilometrejä melko vähän vuodessa n.10k.
  • Työmatka 12km suuntaansa, suurimmilta osin pikatietä.
  • Etätöissä n.2-4 päivää viikossa.
  • Kesäisin mahdollisuus kelivarauksella pyöräillä töihin.
  • Harrastukset lähellä, joihin voin kelin mukaan myös pyöräillä/kävellä.
  • Puolisolla hybridiauto, jota käytetään lähialueella kulkemiseen pelkällä sähköllä.
    • Asumismuotona omakotitalo, joten latauspaikka löytyy omasta pihasta
  • Budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuukausimenoja saada karsittua ja nyt tuo nykyinen 450hv bensahärpäke on jo toista kertaa tänä vuonna yli 4 viikon seisonnassa, joten siinä varmaan yksi säästötapa.
    • Nykyistä kulkinetta lyhennän n.250€ kuussa vielä muutaman vuoden, verot 400€/vuosi ja vakuutukset 1200€ paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka käytetty Leaf jos;

- lataus onnistuu
- Ergonomia sopii
 
Mikäköhän auto olisi omiin ajoihin sopiva:

  • Kilometrejä melko vähän vuodessa n.10k.
  • Työmatka 12km suuntaansa, suurimmilta osin pikatietä.
  • Etätöissä n.2-4 päivää viikossa.
  • Kesäisin mahdollisuus kelivarauksella pyöräillä töihin.
  • Harrastukset lähellä, joihin voin kelin mukaan myös pyöräillä/kävellä.
  • Puolisolla hybridiauto, jota käytetään lähialueella kulkemiseen pelkällä sähköllä.
  • Budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuukausimenoja saada karsittua ja nyt tuo nykyinen 450hv bensahärpäke on jo toista kertaa tänä vuonna yli 4 viikon seisonnassa, joten siinä varmaan yksi säästötapa.
    • Nykyistä kulkinetta lyhennän n.250€ kuussa vielä muutaman vuoden, verot 400€/vuosi ja vakuutukset 1200€ paikkeilla.
Kuukausimenojen karsimiseen kannattaa ostaa mahdollisimman pieni ja vähän kuluttava auto, varsinkin jos sitä vaan satunnaisiin työmatkoihin ja harrastuksissa käymisiin käytät. Yksin kulkiessa ei sitä kovin suurta autoa oikeastaan mihinkään tarvitse. Omalla kohdalla oli aika lailla samoista syistä auton vaihto mielessä, halvemmalla kun on mukavampi ajella. Hommasin sitten käytetyn, mutta kuitenkin suhteellisen uuden Renault Twingon mielestäni halvalla (6000€). Tuossahan verot on n. 120€/vuosi ja vakuutukset alta 400€, bensankulutuskin 1.0L koneella on vähintäänkin maltillinen myös. Sähköautoa harkitsin myös pitkään, mutta sillä ei vaan saanut oikein mitään säästöä aikaiseksi, mutta sinun tapauksessasi joku noin 20000€ sähkökulkine tulee vielä varmasti halvemmaksi.
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€

Ensimmäisen sukupolven 1-srj BMW.
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€
C30/S40?
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€

Ranskalaiset?
 
Kuukausimenojen karsimiseen kannattaa ostaa mahdollisimman pieni ja vähän kuluttava auto, varsinkin jos sitä vaan satunnaisiin työmatkoihin ja harrastuksissa käymisiin käytät. Yksin kulkiessa ei sitä kovin suurta autoa oikeastaan mihinkään tarvitse. Omalla kohdalla oli aika lailla samoista syistä auton vaihto mielessä, halvemmalla kun on mukavampi ajella. Hommasin sitten käytetyn, mutta kuitenkin suhteellisen uuden Renault Twingon mielestäni halvalla (6000€). Tuossahan verot on n. 120€/vuosi ja vakuutukset alta 400€, bensankulutuskin 1.0L koneella on vähintäänkin maltillinen myös. Sähköautoa harkitsin myös pitkään, mutta sillä ei vaan saanut oikein mitään säästöä aikaiseksi, mutta sinun tapauksessasi joku noin 20000€ sähkökulkine tulee vielä varmasti halvemmaksi.
Olisiko Fiesta Van täysin järjetön ajatus?
 
Ensimmäisen sukupolven 1-srj BMW.
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin
Näistäpä ei olekkaan kokemusta, pitääpä tutkailla.
Juu, en minä ranskiksia pelkää, tämä viimeisimmän korimallin(2020) clio yllätti itseni ihan täysin, huomattavasti vähemmän kolhon tai pikkuauton oloinen kuin vaikkapa vag -vastineensa. Millaisia lienee sitten nuo 2013->melutasoltaan.
 
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin

Näistäpä ei olekkaan kokemusta, pitääpä tutkailla.

Juu, en minä ranskiksia pelkää, tämä viimeisimmän korimallin(2020) clio yllätti itseni ihan täysin, huomattavasti vähemmän kolhon tai pikkuauton oloinen kuin vaikkapa vag -vastineensa. Millaisia lienee sitten nuo 2013->melutasoltaan.
Uusin Clio on huomattavasti parempi auto, kuin se edeltävä malli. Koeajoinkin tuon uuden, kun se tuli ja samalla koeajoin vanhemman mallin Clion, joka oli myös uusi. Vanhemaassa on myös suurempi melutaso.
 
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin

Ei kai M47 dieselissä muuta luotettavuusongelmaa ole, kuin reilu 15 vuoden ikä. Uudemmissa N47 ei taida surullisen kuuluisan jakoketjun lisäksi muuta olla.
 
Haussa "parempi farmari" n. 25k budjetilla (ei kiveenhakattu suuntaan tai toisene). Sen ihmeellisempiä kriteereitä ei ole; oletan että ajomukavuutta saa tuolla rahalla käyttöautolle, kun ei tartte olla pakasta vedetty.

Tuleeko mieleen joitain tiettyjä malleja, joita kannattaisi katella (ja toisaalta välttää)? Kiikarissa ainakin skeidat, bmw, mercedes, volvo, subaru?, audi, vw
 
Ainakin Meganen farkkua saat helposti ~4v haarukalla ja jää taskuunkin mukavasti. Käy kokeilemassa pidätkö.

Faceliftattiin 2020.
 
Opel Astra, uhka vai mahdollisuus? Pari vuotta vanhoja vähän ajettuja Astroja saisi kohtuuhintaan. Mitä on odotettavissa, jos tuollaiseen sortuu? Vieläkö ooppeelit on ooppeleita?
 
Katsele Megane, 308, C3/4...

Ainakin C4:ssa on ihan järkyttävän kova rengasmelu, joten sitä ei ainakaan kannata. Tai no, itsellä oli -08 malli, joten uudemmat saattaa olla parempia, mutta aika kolhoja nuo muut pienehköt uudetkin ranskalaiset on mitä nyt olen kyydissä istunut. Isommat on sitten asia erikseen.
 
Opel Astra, uhka vai mahdollisuus? Pari vuotta vanhoja vähän ajettuja Astroja saisi kohtuuhintaan. Mitä on odotettavissa, jos tuollaiseen sortuu? Vieläkö ooppeelit on ooppeleita?
Nelisen vuotta on tullut ajeltua vm. 2016 Astra hatchbackilla. Ei valittamista, siihen rahaan mielestäni oikein hyvä peli ja varusteitakin suhteellisen kattavasti. Eniten harmittaa huonohko äänieristys ja äänentoisto, mutta auto on hyvä ajaa ja suhteellisen pirteäkin tuolla 150 hv pikkuturbolla. Penkit ovat loistavat. Premium-autoihin tottuneille en suosittelisi, tosin tuskin heillä on muutenkaan Opelit kiikarissa.
 
Nelisen vuotta on tullut ajeltua vm. 2016 Astra hatchbackilla. Ei valittamista, siihen rahaan mielestäni oikein hyvä peli ja varusteitakin suhteellisen kattavasti. Eniten harmittaa huonohko äänieristys ja äänentoisto, mutta auto on hyvä ajaa ja suhteellisen pirteäkin tuolla 150 hv pikkuturbolla. Penkit ovat loistavat. Premium-autoihin tottuneille en suosittelisi, tosin tuskin heillä on muutenkaan Opelit kiikarissa.
Tack. Ei ole premium vielä alla. Nyt mietin siirtymävaiheen autoa. Sähköistyminen ei ole ihan vielä kiikarissa, joten joku edullinen polttis saisi korvata tuon nykyisen edullisen polttiksen, kunnes ovat saaneet meidän autohalliin latausmahdollisuuden. Mutta ei huvittaisi mihinkään sitruunaan tai muuten vaan tyyppivikamagneettiin iskeä käsiään.
 
Tack. Ei ole premium vielä alla. Nyt mietin siirtymävaiheen autoa. Sähköistyminen ei ole ihan vielä kiikarissa, joten joku edullinen polttis saisi korvata tuon nykyisen edullisen polttiksen, kunnes ovat saaneet meidän autohalliin latausmahdollisuuden. Mutta ei huvittaisi mihinkään sitruunaan tai muuten vaan tyyppivikamagneettiin iskeä käsiään.
Disclaimerina vielä sen verran, että kokemusta on tasan tästä omasta autosta eikä ole tullut seurattua muuten skeneä, joten minään absoluuttisena totuutena sanaani ei kannata ottaa. :) Taakse piti vaihtaa levyt ja palat muutama vuosi sitten, mutta muuten mennyt ihan vuosihuolloilla.
 
Autoliikkeessä potkimassa n. 8 vuotta vanhan Honda Jazzin renkaita. Sen verta tuli ryömittyä että otin muutaman kuvan pohjasta. Miltä toi pohja vaikuttaa sen vajaan 10 vuotta vanhalle kärrylle? Kuvat on mitä on, mutta jos niistä osviittaa saa. Omaan silmään näyttää pahalta, mutta onko viisaammat samaa mieltä..


OneDrivessä muutama kuva lisää:


hondajazz4.jpg
 
Yllättävän hyvä, tosin sulla ei taida olla kuvaa suoraa takaapäin. Siellä muistaakseni kukki isot peltipinnat jo omassa 3 v. 2013 mallisessa. Ovien alahelmat ja lokarien helmat kannattaa katsoa huolella. Just hiljattain katsoin, että pyynnit ihan järkyttäviä (10-11 k€). Suurinpiirtein saman verran sain hyvitystä myydessä, kun myin pois 2016 (vai oliko 2017). Järjetön hinta, kun ei nuo uutenakaan maksanut mitään ihmeellisyyksiä. Oliskohan ollut 23 k€ kaksin renkain ja kaikin maustein.

e: Jos meinaat yli 10 k€ sijoittaa, niin kannattanee katsella ennemmin sitten 2016 tullutta uutta mallia.
 
Pari kuvaa on otettu takaa suuri piirtein molemmista kulmista. Ehkä ruostetta ei ollut (tai en huonannut) kun en suoraa takaa kuvaa ottanu. Jazzia kun tulee harkittua niin täytyy tutkia noiki paikat läpi.

Onhan noi samallailla hinnoissaan kuten kaikki muutkin vaihtoautot. Kauhee tutkiminen ja puljaaminen että mistä autosta sitä voisi saada parasta "hinta/laatu"-suhdetta pienillä kuluilla ilman isoa hankintahintaa. Autoilu kun ei sinänsä kiinnosta koska on pirun kallista. Duunin, päiväkotitouhujen ja muiden takia ajoa tulee kuitenkin muutama kymmentä kilsaa päivittäin.
 
Mun 2013 mallinen poltti viimeisenä (!) takuupäivänä bensasuuttimen ja siinä ohessa ecun. Seisoi pajalla reilu 2 kk, Japanista asti kävivät ihmettelmässä. Ajoin "kostoksi" laina-autoilla reilu 10 tkm :D 60 tkm muistaakseni oli noin mittarissa, kun suutin sanoi poks.

Noissa 2016 mallisissa on infotainmenttia päivitetty selkeästi nykyaikaan ja äänieristystäkin lisätty. Ilmastoinnissa muistaakseni oli joku heikennys, että automaattinen vaati paremman varustelutason kuin ennen. 2009-2011 välillä ei kannata ostaa sitä robotti i-shiftiä, ihan kamala vaihteisto. Joku toki voisi sanoa CVT:stä samaa. Jos ostat manuaaliaskisen, niin 2009 mallinen on käytännössä samaa tasoa kuin kaikki 2015 uuteen malliin saakka. Ruostehan noissa se suurin riski on, jos vanhempaa ottaa. Aiemmin omistamastani 2005 mallista lähti takaovien alahelmat sisäpuolelta menemään, 2012 oli pakko laittaa kiertoon ennen kuin näkyy oven ulkopuolelle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
Itsellä vm19 Hyundai i20. Muuten tyytyväinen pikkuturboon, maantieajossa jopa miellyttävä ajaa mutta kokoonsa nähden kulutus noin 6l/100km on näillä hinnoilla liikaa.

Olen katsellut Toyotan Auris hybridiä vm.18-19. Näissä myös pieniä eroja kulutus vaihtelee 3,6l ja 5.4l välillä. Vähemmän kuluttavaa katselen mutta tarjolla on lähinnä yli 200k ajettuja entisiä takseja.
 
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
Yaris on pieni auto ja kyllä siihen tuuli herkemmin ottaa, mutta ei se levoton ole. Suurin miinus rengasmelu, kitkoilla siedettävä motarillakin, mutta 16" kesärenkailla aikamoinen meteli jo maantiellä...

Meillä 2018 hybridi vie emännän ajolla 4l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella, mulla litran enemmän...
 
Yaris on pieni auto ja kyllä siihen tuuli herkemmin ottaa, mutta ei se levoton ole. Suurin miinus rengasmelu, kitkoilla siedettävä motarillakin, mutta 16" kesärenkailla aikamoinen meteli jo maantiellä...

Meillä 2018 hybridi vie emännän ajolla 4l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella, mulla litran enemmän...
Siis mikä hybrid, hyndai..?
 
Yaris hybridi olisi mielenkiintoinen, sen keskikulutukseksi voisi laskea 4,5L/100km. Ainoa ongelma on, että ne ovat käytännössä alkaen 11000€ kun taas Auriksen vastaavilla kilometreillä saa jollain 7500€:lla, mutta se syö sitten 6,5L/100km. Todennäköisesti menen Auriksella vaikka ne ankeita ovatkin, kun kilometrejä ei ainakaan tällä hetkellä tule paljoa.
 
Vähän isompaa autoa tullut katseltua BMW 120d vm2012 Xdrive tilalle. Kilometrejä tulee vuodessa 20k-30k, jonkun verran keskustassa ja kehäteitä pitkin ajamista, ja lisäksi vähintään kerran kuukaudessa 400km suunta reissu kohti pohjoista. Olen ollut tyytyväinen nykyiseen autoon, mutta vähän isommat tilat olisivat tarpeen.

Onko vuoden 2013-2014 Audin TFSI koneet jo semmoisia mitä uskaltaa vakavissaan miettiä, vai vieläkö öljyn syöminen on ongelma?
Nettiautosta tuli tämmöinen tapaus vastaan: https://www.nettiauto.com/audi/a4/12832832
Onko kokemuksia millainen auto tuon ikäinen A4 on luotettavuudeltaan, ja onko jotain mitä kannattaa erityisesti huomioida. Ilmeisesti ainakin automaatin öljyjen vaihto on yksi mitä tulisi tarkastaa.

Muitakin saa toki ehdotella, budjetti 20ke, ja kilometrejä mieluusti reilusti alle 150k. Vaatimuksina mieluusti neliveto, automaatti ja vähintään 180hp. Ei toytotaa eikä ranskalaisia.
 
Toyota Auris hybrid farkkumallina ja takapenkkien tilat alkaa käydä pieniksi, kun lapset ovat kasvaneet. Onko uudessa farmarimallin Corollassa enemmän tilaa takapenkeillä verrattuna Aurikseen?
 
Toyota Auris hybrid farkkumallina ja takapenkkien tilat alkaa käydä pieniksi, kun lapset ovat kasvaneet. Onko uudessa farmarimallin Corollassa enemmän tilaa takapenkeillä verrattuna Aurikseen?

Corolla on vajaa kymmenen senttiä pidempi, joten saattaa siellä takapenkillä muutama sentti enemmän olla tilaa, mutta tuskin mikään massiivinen ero. Jos oikeasti haluat lisää tilaa niin sitten pitää varmaan jotain D-segmentin autoa katsoa.
 
Toyota Auris hybrid farkkumallina ja takapenkkien tilat alkaa käydä pieniksi, kun lapset ovat kasvaneet. Onko uudessa farmarimallin Corollassa enemmän tilaa takapenkeillä verrattuna Aurikseen?

Ei juurikaan, vähän kuitenkin. Tila menee pitkälti kasvaneeseen tavaratilaan.
 
Kävin eilen hakemassa -11 Auris 1.6 valvematicin perheen kakkosautoksi. Moottorihan tuossa on sama kuin meillä toisena autona olevassa Avensiksessa (2.0 koneella), mutta vaihteiston välitykset ovat vähän lyhyemmät. Samalla mittarinopeudella Auriksessa on 400rpm enemmän. Auris oli kivan tuntuinen ajaa maantiellä verrattuna Hyundaihin, esim. ohittaessa ei tarvinnut pelätä, että mistä itsensä löytää. Auriksen kulutus maantieajossa näytti olevan 6L/100km, ei haittaisi jos olisi 0,5-1L vähemmän, mutta tällä mennään.
 
Onko kellään kokemuksia näistä litraisista ecobuusteista? Lähinnä kiinnostaisi fiestan kopassa tuollainen, mutta jonkin verran olen lukenut juttua noista murenevista jakohihnoista ja siihen liittyvistä ongelmista. Käsittääkseni tuossa 1.5 ecobuustissa on ihan perinteinen jakoremmi?
 
Onko kellään kokemuksia näistä litraisista ecobuusteista? Lähinnä kiinnostaisi fiestan kopassa tuollainen, mutta jonkin verran olen lukenut juttua noista murenevista jakohihnoista ja siihen liittyvistä ongelmista. Käsittääkseni tuossa 1.5 ecobuustissa on ihan perinteinen jakoremmi?
Riippuu mitä vuosimallia haet.
 
Tuo mitä katsoin, oli 2018vm, mutta onko noihin moottoreihin tullut jotain muutoksia vuosien mittaan?
Ei ole silloin enää öljykylpyistä hihnaa käsittääkseni. Meillä on taloudessa mk4 focus 1.0 ecoboost 125hv M6 ja oikein loistava auto myös kulutuksen puolesta. Automaattilootalla tosin kuluttaa enemmän ja on jotenkin laiskanoloinen.
 
En tiedä mk4:sta, mutta mk3 Focus oli hyvin janoinen motarilla samalla koneella ja M6 laatikolla. Kevyemmässä ajossa meni kyllä ok, mutta 120 km/h alueella kulutus räjähti käsiin. mk3:n kytkin oli lisäksi ihan umpipaska, yli 10 tkm sillä ajoin enkä päässyt sinuiksi. Joko ryntäs tai tumppas kierroksista riippuen, varsinkin loivaan ylämäkeen (joka sattumalta oli tuo kodin lähellä ollut risteys). Toki ei joka kerta, mutta ihan riittävän monta kertaa, että alkoi ärsyttämään. Yhdelläkään muulla manuaalilla mitään ongelmaa muutaman kilometrin totuttelun jälkeen. Mulla oli tuona aikana itse asiassa kaksi samanlaista, kun vuokra-autoista oli kyse. Jälkimmäinen nypytti ihan perkeleesti vaikka tarkastivat renkaat yms. Jouduin sen vaihdattamaan muuhun tuon takia. Tässä yhteydessä kuulin, että Fordin alkuperäis(alu)vanteissa oli liian tiheä rakenne ja lumesta oli ollut talvisin ongelmaa (tärinöitä). Kyseessä oli syksy, niin ei ollut sitä ongelmaa.
 
En tiedä mk4:sta, mutta mk3 Focus oli hyvin janoinen motarilla samalla koneella ja M6 laatikolla. Kevyemmässä ajossa meni kyllä ok, mutta 120 km/h alueella kulutus räjähti käsiin. mk3:n kytkin oli lisäksi ihan umpipaska, yli 10 tkm sillä ajoin enkä päässyt sinuiksi. Joko ryntäs tai tumppas kierroksista riippuen, varsinkin loivaan ylämäkeen (joka sattumalta oli tuo kodin lähellä ollut risteys). Toki ei joka kerta, mutta ihan riittävän monta kertaa, että alkoi ärsyttämään. Yhdelläkään muulla manuaalilla mitään ongelmaa muutaman kilometrin totuttelun jälkeen. Mulla oli tuona aikana itse asiassa kaksi samanlaista, kun vuokra-autoista oli kyse. Jälkimmäinen nypytti ihan perkeleesti vaikka tarkastivat renkaat yms. Jouduin sen vaihdattamaan muuhun tuon takia. Tässä yhteydessä kuulin, että Fordin alkuperäis(alu)vanteissa oli liian tiheä rakenne ja lumesta oli ollut talvisin ongelmaa (tärinöitä). Kyseessä oli syksy, niin ei ollut sitä ongelmaa.
Fiestassa menee juu pienellä kulutuksella ja ainakin tosiaan ei ensimmäisten vuosien alkupään koneiden jälkeen varsin luotettavasti. Fokkeriin tuo kone vaan on auttamatta liian pieni etenkin motarille jolloin kone joutuu olemaan kokoajan ahdoilla ja kierrokset korkealla ettei väännätä itseään paskaksi. Mitä kytkimeen tulee niin piru kun pääsisi kokeilemaan o.O. Yleensä Ford on tehnyt nuo kytkimet varsin hyvin joten kuulostaa todella erikoiselta. Toki poikkeuksiakin on kuten entinen MK4 Escort 1.6 XR3i jossa kytkin otti niin oudossa paikassa ja niin lyhyellä matkalla että pisti kyllä ihmettelemään ja on ainoa auto jonka olen stögännyt enemmän kuin kerran tai kaksi omistuksen aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 812
Viestejä
4 679 384
Jäsenet
76 662
Uusin jäsen
benq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom