Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
Auton arvo tippuu aluksi nopeammalla tahdilla ja hidastuu sitten vuosien mittaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
Saa kyllä todella nopeasti tippua, jos siihen oli tarkoitus laittaa 24k€ käsirahaa alkuun.Auton arvo tippuu aluksi nopeammalla tahdilla ja hidastuu sitten vuosien mittaan.
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
Jos 40% hankintahinnasta maksetaan käsirahana, niin aika rajusti pitää arvon pudota että esim parin vuoden päästä auton vaihtohyvitys ei kattaisi loppuvelkaa. Ellei maltilliset lyhennykset tarkoita jotain 50€/kk tahtia.Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.
Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.
Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.
Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.
Noniiin, ymmärsin vaan että tarkotit että se on ihan must pitää se 60kk. Muista että mitä kauemmin pidät sitä itselläsi, sitä vähemmän siitä saa rahaa. Toki jos velkaa on vielä viiden vuoden päästä niin se olisi hyvä kuitata edes pois, ylimenevä on plussaa toki.Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
Hakusessa "ensiauto", budjetti 9 tonnia.
Ajoa tulisi päivittäin noin 25km taajamassa. Mieluiten automaatti (todella mielekkäitä manuaaleja voi myös ehdottaa). Tärkeintä on, että auto olisi varma ja huoleton. Omaan makuun mieluummin uudempi ja vähemmän ajettu kuin 200tkm ja 2000-luvun alkupuolelta. Ei farmareita, mieluusti jotain keskikokoisia viisto tai porrasperiä. Bensiini luultavasti järkevin.
kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.
Etsi budjettiin sopiva Toyota Prius jostain 2010-> niin saat automaatin ja varmatoimisen auton. Kilometrejä nuo ei pelkää. Huolto- ja käyttökulut alhaiset ja bensa hybridi kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.
Ei nuo priuksetkaan mitään ikuisia ole, tiedän ainakin yhen jolla on moottori lauennut. Tosin kilometrejä ollut varmaan yli 300tkm.Etsi budjettiin sopiva Toyota Prius jostain 2010-> niin saat automaatin ja varmatoimisen auton. Kilometrejä nuo ei pelkää. Huolto- ja käyttökulut alhaiset ja bensa hybridi kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.
Ei ne toki ikuisia ole mutta jos yhtään jaksaa huoltaa ajallaan niin melko vähän niissä vikoja on ja jos onkin niin ne ei maksa mansikoita korjata. Ajoin mk2 versiolla vähän reilun 100tkm ja yksi pyöränlaakeri ja yksi jarrulevy taisi olla korjaukset muuten mentiin vuosihuolloilla. Juuri varasin tuolle uudemmalle huollon niin vuosihuolto 170€ Toyotan merkkiliikkeessä.Ei nuo priuksetkaan mitään ikuisia ole, tiedän ainakin yhen jolla on moottori lauennut. Tosin kilometrejä ollut varmaan yli 300tkm.
Kun kynttilä sammuu, niin siihen lisätään vahaa sen palamisen lisäämiseksi.

Hiukan liian alimittainen kone Mondeolle, jossain vaiheessa tulee kalliiksi.
Pahoittelut, focus siis kyseessä, korjattu viestiin. En tiedä mistä kirjoittaessa Mondeo keksin kun en niitä edes katsellut.Hiukan liian alimittainen kone Mondeolle, jossain vaiheessa tulee kalliiksi.
Meillä emännällä on vm. 2019 ford focus 1.0 125hv 6 vaihteisella manuaalilla. Erittäin bensapihi kone, mutta jos valitsee automaattilaatikon ni kannattaa varautua paljon suurempaan kulutukseen. Meidän autossa on tuulilasinlämmitin ja ratinlämmitin jotka ovat aika kivoja. 3 ajomodea joista sport tietysti paras, ei tolla jalkoihin jää jos joku sitä luulee. Että hyvin on saatu tehoa noin pienestä koneesta. Toki fiestassa tuo varmaan toimii vielä paremmin.Nyt perheessä kävikin nopeat liikkeet ja työt vaihtuu, joten tarvitaan toinen auto työmatkoja varten. Taloudesta löytyy nyt Skodan Octavia 1.4 tsi 100tkm ajettu joka toimii hyvin ja jatkaa varmaan ykkösautona tulevaisuudessakin.
Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat:
Seat Leon 1,0 tsi alle 40tkm ajettu hinta n. 14 000€
Ford Focus 1,0 EcoBoost 40tkm ajettu hinta n. 17 000€
Tällä hetkellä Seat on johdossa, mutta mielipiteet kiinnostaa aina?
Renault toi hieman myöhemmin samanlaiset pienehköt turbomoottorit ilman massiivista TSI mainostusta, samoin kuin DSG tyyliset vaihteistot, eikä maailma ole täynnä niiden omistajien itkuvirsiä.
Onko tälle myyntimäärän minimalistisuudelle jotain lähdettä? Renault Europe Sales Figures tuolta kun vertasi niin Toyotaa mennyt vähemmän.Osaltaan johtuu siitä että myyntimäärät näissä on aivan minimalistisia isompien valmistajien myyntimääriin verraten.
Eikös siinä Renaultin 1.2 litrasessa turbokoneessa ole myös ollut paljon ongelmia jakoketjun ja öljynkulutuksen kanssa? Samaa konettahan löytyy esim. Nissaneista.
Golf 215k ja Megane 68k eli ei taida olla ihan kahdessa kuukaudessa. Ford näyttää myyvän saman verran kuin Renault tuon sivuston mukaan, mutta oliko sinulla jotain parempaa dataa tarjolla? Ihan oikeasti mielenkiinnosta ettei nyt jää väärää kuvaa vänkäämisestä.Toyota ei liene ainakaan pohjoismaissa mitenkään pikkuturbojen kärkikastia myynneissä.
Tarkoitin nyt lähinnä vertailua vaikka VAG 1,0TSI tai Fordin 1,0 Ecoboostiin. -tai vaikka 1,4 turboihin. Kokonaismäärä kaikenmaailman vekottimien osalta ei kyllä kerro oikein mitään.
Katso nyt vaikka myyntilukuja VW Golf vs Renault Megane vaikkapa Euroopassa. Golfia myydään parissa kuukaudessa saman verrain kuin Meganea vuodessa.
Eli tarkoitus päästä rahoituksesta eroon ja pistää rahaa 10-15k käytettyyn autoon ja vain väliaikaisesti? Mikä auto tällä hetkellä käytössä, vuosimalli/merkki?Olis tarvetta vähän säästää autoilun kuluissa. Tällä hetkellä isoimmat kulut on lyhennyksissä ja vakuutuksessa.
Eli tällaista tarttis:
- Hintaa max 15 000 eur
- Automaatti tarttis olla
- Diesel, bensa, hybridi, kaikki käy
- Pääosin ajan yksin, välillä vaimo on kyydissä
- Pääosin kaupungissa pyörimistä
- Kerran viikossa (kesät ja talvet) 150 km suuntaansa töihin ja takaisin. Kokonaisuudessaan varmaan vuodessa noin 20 000 km
- Arvostetut ominaisuudet, ei pakolliset: Apple Carplay, tutkat eteen ja taakse, adaptiivinen vakkari ja kohtuullinen äänieristys. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus ja edullisuus
Tarkoitus siirtyä sähköautoiluun muutaman vuoden päästä, että väliaikaratkaisua vaan haussa.
2021 Honda Jazz. Hintaa oli 26k. Käteisellä maksoin about 10k. Lyhennys reilut 220 eur/kk ja 110 eur vakuutus. Mietin, että saisin 15k auton maksettua käteisellä ja otettua siihen hieman edullisemman vakuutuksen. Tuosta Hondasta saisi tällä hetkellä aika mukavan hinnan käytettynä ja käteen jäisi juuri tuo about 15k kun maksaisi rahoituksen pois.Eli tarkoitus päästä rahoituksesta eroon ja pistää rahaa 10-15k käytettyyn autoon ja vain väliaikaisesti? Mikä auto tällä hetkellä käytössä, vuosimalli/merkki?
En välttämättä pistäisi vaihtoon jos nykyinen muuten miellyttää. Se on kuitenkin uusi ja 15k:lla tuskin saa hyvää UUTTA autoa millä on mukava ajella 20tkm vuodessa jossa on adaptiiviset vakkarit ym. Toki jos riskit yllättävistä huolloista/rikkoutuneista osista ei haitanne niin tolla budjetilla varmaan saa paljon ajetun hyvillä varusteilla.2021 Honda Jazz. Hintaa oli 26k. Käteisellä maksoin about 10k. Lyhennys reilut 220 eur/kk ja 110 eur vakuutus. Mietin, että saisin 15k auton maksettua käteisellä ja otettua siihen hieman edullisemman vakuutuksen. Tuosta Hondasta saisi tällä hetkellä aika mukavan hinnan käytettynä ja käteen jäisi juuri tuo about 15k kun maksaisi rahoituksen pois.
Nyt kun ajattelen asiaa, saattaa minulla olla jonkinlainen ajatusharha näiden kulujen kanssa?
Olis tarvetta vähän säästää autoilun kuluissa. Tällä hetkellä isoimmat kulut on lyhennyksissä ja vakuutuksessa.
Eli tällaista tarttis:
- Hintaa max 15 000 eur
- Automaatti tarttis olla
- Diesel, bensa, hybridi, kaikki käy
- Pääosin ajan yksin, välillä vaimo on kyydissä
- Pääosin kaupungissa pyörimistä
- Kerran viikossa (kesät ja talvet) 150 km suuntaansa töihin ja takaisin. Kokonaisuudessaan varmaan vuodessa noin 20 000 km
- Arvostetut ominaisuudet, ei pakolliset: Apple Carplay, tutkat eteen ja taakse, adaptiivinen vakkari ja kohtuullinen äänieristys. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus ja edullisuus
Tarkoitus siirtyä sähköautoiluun muutaman vuoden päästä, että väliaikaratkaisua vaan haussa.
Täähän nyt riippuu enemmän vakuutuksenottajan kuin auton spekseistä. Terveisin esim. 2021 Honda Jazz 1340€/v lähitapiolassa "kaikilla herkuilla" tai vastaavasti 1200€/v OP:lla. Käsittääkseni @SheikYerbouti ei juurikaan omaa autohistoriaa, kuten en minäkään.Tuo vakuutus nyt on johonkin Jazziin aivan sikamaisen hintainen, jos se on tuon 110 € / kk, kyllä tuollainen Jazz pitäisi saada vakuutettua 600-800 € / vuosi hintaan.
Minulle LähiTapiolan laskuri antoi tuollaisen Jazzin vuosihinnaksi 650 € kaikilla herkuilla.
Täähän nyt riippuu enemmän vakuutuksenottajan kuin auton spekseistä. Terveisin esim. 2021 Honda Jazz 1340€/v lähitapiolassa "kaikilla herkuilla" tai vastaavasti 1200€/v OP:lla. Käsittääkseni @SheikYerbouti ei juurikaan omaa autohistoriaa, kuten en minäkään.
Ei se varmaan kalleimmasta päästä ole, mutta missä se kallein pää on riippuu kovasti vakuutuksenottajasta, sillä tuosta sinun (tai minun) vakuutuksen hinnasta ei kolmas osapuoli voi oikein sanoa, onko oma kallis vai ei. Luulisin kuitenkin, että Jazzin vakuutus olisi jo kilpailutettu?Totta tämäkin, mutta kyllä autokin vaikuttaa vakuutuksen hintaan, vakuutusyhtiöt kuitenkin keräävät jatkuvasti dataa maksetuista korvauksista ja säätävät sen mukaan eri automallien vakuutusten perushintoja, joista kukin saa sitten henkilökohtaiset alennukset historiansa ja asiakkuutensa perusteella.
Uuden Jazzin ei pitäisi olla sieltä kalliimmasta päästä vakuuttaa, kun kuitenkin hankintahinta on kohtuullisen matala ja ko. malli ei ole kolarointitilastojen kärjessä.
Juurikin tuo datan hallinta ja siitä riskiarvon laskeminen on itseasiassa vakuutusyhtiöiden perusbisnestä, jolla ratkaistaan se millaisia asiakkaita saadaan ja paljonko niistä jää viivan alle.
Tämä oli halvin vakuutus jonka sain, kilpailutin kyllä.Uuden Jazzin ei pitäisi olla sieltä kalliimmasta päästä vakuuttaa, kun kuitenkin hankintahinta on kohtuullisen matala ja ko. malli ei ole kolarointitilastojen kärjessä.
Mä ajoin 5v 2014 Meganella 1.2tce 8tkm - > 70tkm ja ainoa ylimääräinen vika oli termarikotelo (muovia) halkesi. Muuten ei tehty muuta kuin öljynvaihtoja ym. normaalia huoltoa kerran vuodessa.Anekdootit on anekdootteja, mutta kaveri osti pari vuotta sitten silloin alle kaksi vuotta vanhan ja 60 tkm ajetun Rellun tuolla koneell. Alle vuoden sisään ostosta siinä piti koneelle tehdä joku monen tonnin remppa. Tarkempia detaljeja en nyt muista.
Kaverisi varmaan antoi takuun hoitaa korjaukset? Rellulla kun on takuu 4 vuotta tai 100tkm, kumpi nyt ensiksi täyttyykin.Anekdootit on anekdootteja, mutta kaveri osti pari vuotta sitten silloin alle kaksi vuotta vanhan ja 60 tkm ajetun Rellun tuolla koneell. Alle vuoden sisään ostosta siinä piti koneelle tehdä joku monen tonnin remppa. Tarkempia detaljeja en nyt muista.
Kaverisi varmaan antoi takuun hoitaa korjaukset? Rellulla kun on takuu 4 vuotta tai 100tkm, kumpi nyt ensiksi täyttyykin.
Alle 2vuodessa 60tkm ajettu auto eikä jakoketju mennyt takuuseen, tarinasta puuttuu jotain...Ei, muistaakseni maksoi omasta taskustaan 5-6 tuhatta euroa. En tosin muista yksityiskohtia sen tarkemmin, että miksei mennyt takuuseen kun auto oli niinkin uusi.
Alle 2vuodessa 60tkm ajettu auto eikä jakoketju mennyt takuuseen, tarinasta puuttuu jotain...
Ellet sitten keksinyt sitä...
Ei takuunalaisesta autosta pidä mitään itse maksaaKyse ei ollut jakoketjusta, vaan jostain muusta. En nyt tosiaan sen tarkemmin muista, kuin että kaveri oli lyönyt auton käyntiin, oli kuulunut riks&raks&poks, auto pitänyt hinata pois ja lasku oli monta tonnia. Lähinnä tämä on jäänyt mieleen sen takia, että aika monet kerrat itsekin kyseisen kotteron kyydissä olen kulkenut kalareissuilla.
Ja tämä ei ole mitään yleistä ranskalaisten dissausta, itsellä viimeiset kaksi autoa olleet citikoita.

Jonkinlainen käyttövirhe tms. Logeissa näkynyt että kone kosahtanut koska tullut tehtyä vaikka aiemmin moneyshift tms ja tadaa. Noita ei osaa nollattua millään muulla kuin tehtaan laitteilla ja tuloksena voit sanoa hei hei takuulle moottorin, askin ja ties minkä osalta.Ei takuunalaisesta autosta pidä mitään itse maksaa![]()
Tarinassa on vain pari muuttujaa mitä aloittaja ei kerroJonkinlainen käyttövirhe tms. Logeissa näkynyt että kone kosahtanut koska tullut tehtyä vaikka aiemmin moneyshift tms ja tadaa. Noita ei osaa nollattua millään muulla kuin tehtaan laitteilla ja tuloksena voit sanoa hei hei takuulle moottorin, askin ja ties minkä osalta.
Ei takuunalaisesta autosta pidä mitään itse maksaa![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.