Kiitos, mutta ehkä liian pikkuinen omaan mieltymykseen.Voin suositella omaa kiesiä, Honda Jazzin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos, mutta ehkä liian pikkuinen omaan mieltymykseen.Voin suositella omaa kiesiä, Honda Jazzin
Takapenkin istuinosan saa nostettua pystyyn, jolloin saa kuljetettua korkeampia esineitä pystyssä etu- ja takapenkin välissä:Mikä sheikki tällainen "magic seat" on?
Ei oltu valitsemassa polttomoottorin ja kevythybridin väliltä, eihän siinä systeemissä tuolloin juuri huonoja puolia olekaan. Mutta ne hyödyt on olemattomat verrattuna plugariin ja jopa "itselataavaan" hybridiin.Jännä että täällä haukutaan kevythybridejä kovaan ääneen. Jos pitäisi valita tavallisen polttomoottorin ja kevythybridin välillä ni ilman muuta valitsisin kevythybridin. Kohta ei tavallisia polttisautoja edes ole saatavilla miltään valmistajalta uutena niin kevythybridi on ihan ok jos ei ole latausinfraa. Dieseliä en oikein katso järkeväksi enää kun ysivitosen ja dieselin hintaero on vaivaiset 6snt/litralta joillain asemilla. Ja se nyt ei ainakaan paremmaksi muutu tulevaisuudessa.
le merkitystä, niin mikä on ajellessa väh
Niin, sitten on nämä HEV:it myös. Niitä tosin ei oo saatavilla kuin joihinkin malleihin, esim Fordilta Mondeoon ja Kugaan. Plugarissa on se ongelma että niiden sähköajon kantama on aika lyhyt jolloin autoa pitäisi jatkuvasti latailla jos haluaa mahdollisimman paljon vähentää polttoaineen kulutusta.Ei oltu valitsemassa polttomoottorin ja kevythybridin väliltä, eihän siinä systeemissä tuolloin juuri huonoja puolia olekaan. Mutta ne hyödyt on olemattomat verrattuna plugariin ja jopa "itselataavaan" hybridiin.
Jännä että täällä haukutaan kevythybridejä kovaan ääneen. Jos pitäisi valita tavallisen polttomoottorin ja kevythybridin välillä ni ilman muuta valitsisin kevythybridin. Kohta ei tavallisia polttisautoja edes ole saatavilla miltään valmistajalta uutena niin kevythybridi on ihan ok jos ei ole latausinfraa. Dieseliä en oikein katso järkeväksi enää kun ysivitosen ja dieselin hintaero on vaivaiset 6snt/litralta joillain asemilla. Ja se nyt ei ainakaan paremmaksi muutu tulevaisuudessa.
Riippuu ihan täysin autosta.Ruotsissa diesel on kalliimpaa, kuin bensa ja silti niitä myydään. Ajoprofiilista riippuen diesel kuluttaa vähintään 1.5 litraa vähemmän.
Riippuu ihan täysin autosta.
Ruotsissa ei ole dieselveroa.Ruotsissa diesel on kalliimpaa, kuin bensa ja silti niitä myydään. Ajoprofiilista riippuen diesel kuluttaa vähintään 1.5 litraa vähemmän.
Ruotsissa ei ole dieselveroa.
Tarkoitin dieselverolla ajoneuvokohtaista käyttövoimaveroa joka on Ruotsissa dieselautoissa kevyempi, kuin Suomessa.ST1 ruotsin sivujen mukaan ruotsissa 95 ja dieselin hintaero on 0,23 €/l ja suomessa toiseen suuntaan 0,075 €/l eli käytännössä Ruotsissa 0,3 €/l kalliimpi diesel kuin Suomessa.
Suomessa 450 € käyttövoimavero eli kokonaismassaltaan 2300kg auton kanssa, Suomen malli tulee halvemmaksi noin vuosittain tankatun 1500 litran jälkeen.
En viitsi uutta ketjua tehdä, kun aihetta varmaan käsitelty täälläkin jossain vaiheessa, eli:
Autokauppoja hieron saksalaisen yksityisen kanssa. Kauppakirjaa ollaan allekirjoittamassa. Huoltohistorian sain varmistettua paikallisen Audi-myyjän kautta runkonumerolla. Mitä muuta autosta kannattaisi tarkistaa (kuvat syynätty tietysti tarkkaan)? Miten kaupankäynti paikanpäällä tulee hoitaa? Myyjä haluaisi 1500 euron varausmaksun, kun auton nouto onnistuu vasta helmikuun lopulla. Henkkareista, rekisteriotteista ym. olen jo saanut kuvan ja sain pyytäessäni jopa kuvan kaverista seisomassa autonsa vieressä, niin että rekkari näkyy.
Voinko suoraan ajaa auton Suomeen ja tehdä täällä käyttöönottoilmoituksen vai pitääkö jotain tehdä jo Saksan päässä? Miten vakuutukset: onko niitä mahdollista saada omalta vakuutusyhtiöltä jo kaupantekohetkellä?
En viitsi uutta ketjua tehdä, kun aihetta varmaan käsitelty täälläkin jossain vaiheessa, eli:
Autokauppoja hieron saksalaisen yksityisen kanssa. Kauppakirjaa ollaan allekirjoittamassa. Huoltohistorian sain varmistettua paikallisen Audi-myyjän kautta runkonumerolla. Mitä muuta autosta kannattaisi tarkistaa (kuvat syynätty tietysti tarkkaan)? Miten kaupankäynti paikanpäällä tulee hoitaa? Myyjä haluaisi 1500 euron varausmaksun, kun auton nouto onnistuu vasta helmikuun lopulla. Henkkareista, rekisteriotteista ym. olen jo saanut kuvan ja sain pyytäessäni jopa kuvan kaverista seisomassa autonsa vieressä, niin että rekkari näkyy.
Voinko suoraan ajaa auton Suomeen ja tehdä täällä käyttöönottoilmoituksen vai pitääkö jotain tehdä jo Saksan päässä? Miten vakuutukset: onko niitä mahdollista saada omalta vakuutusyhtiöltä jo kaupantekohetkellä?
Vakuutukset pitäisi saada runkonumerolla voimaan vaikka puhelimitse. Jos ostettava auto on etukäteen tiedossa Saksalainen kilpikonttori on skipattavissa Suomesta katsastuskonttorilta ostetuilla tarrakilvillä säästää noin satasen. Reitin merkitsee luokkaa Bremen-Travemunde-Helsinki ja kilven päähän fin-tarra niin ei pitäisi saksanviranomaisella olla sanomista.
Vakuutuksen voit ottaa vaikka heti auton runkonumerolla, itse olen tehnyt näin joka kerta autoa / kärryä ulkomailta tuodessani, ennen kuin olen lähtenyt liikenteeseen.
Käyttöönottoilmoitus tulee olla tehtynä ennen kuin ajat autolla suomen liikenteenssä, saksan päässä tarvitset toki siirtokilvet ( 7 päivän keltaiset tai 30 päivän punaiset ).
Tieto auton rekisteröinnistä suomeen menee kuitenkin EU alueella Traficomilta tuontimaahan, jolloin auto poistuu paikallisesta rekisteristä.
Itse uskaltaisin varmaankin maksaa varausmaksun noin rehellisen oloiselle myyjälle, jos kuitenkin veisi rahat, niin kokeilisin käydä paikan päällä kopauttamassa Baijerilaisella kumipampulla otsaan ja jos ei onnistuisi, niin sitten menisi oppirahoina.
Vakuutukset pitäisi saada runkonumerolla voimaan vaikka puhelimitse. Jos ostettava auto on etukäteen tiedossa Saksalainen kilpikonttori on skipattavissa Suomesta katsastuskonttorilta ostetuilla tarrakilvillä säästää noin satasen. Reitin merkitsee luokkaa Bremen-Travemunde-Helsinki ja kilven päähän fin-tarra niin ei pitäisi saksanviranomaisella olla sanomista.
Ja mitä asiakirjoja minun pitää myyjältä osata pyytää? Kauppakirjaa tehdään jo nyt. Netissä puhutaan jostain CoC-asiakirjasta, joka myyjällä kuulemma löytyy. Rekisteriotteesta olen myös saanut kuvan, mutta sillä ei kai tässä vaiheessa ole muuta roolia kuin että voin todeta ajoneuvon oikean omistajan?
Yhden jenkkiveneen ja jenkkiläisen trailerin olen vetänyt etelä ruotsista kotiin kotimaisilla siirtokilvillä itse keksimälläni ( sekä trailerin runkoon meistaamallani ) runkonumerolla, kun ko. kärry ei ollut ruotsissa kilvissä, vaan ruotsalaisena kilvettömänä 30 km/h "rantatrailerina".
Silti en ehkä lähtisi ajamaan saksaan pelkillä siirtolapuilla.
Saksalaisen rekisteriotteen ja mahdollisesti CoC-todistuksen ( eli vaatimustenmukaisuustodistuksen ) tarvitset rekisteröidessäsi autoa suomeen.
Muuten se että olet varmistunut auton oikeasta omistajasta ja se että sinulla on kauppakirja pitäisi riittää.
Saksan päässä joudut hakemaan kilvet kilpipajalta sekä sekä asiaan kuuluvat rekisteröintiasiakirjat paikallisesta rekisteröintitoimistosta ( Landratsamt tai vastaava ).
Joissain paikoissa joutuu menemään muutaman kerran rekisteröintitoimiston eri luukkujen ja kilpipajan väliä, että homma hoituu, jossain paikoissa homma hoituu kerralla.
Laitoin omaan vakuutusyhtiöön jo viestiä vakuutuksesta. Pystyykö myyjä hoitamaan rekisteröintiä ennakkoon? Tuo varmaankin edellyttäisi koko kauppasumman maksamisen, mitä en mieluusti tee ennen kuin olen nähnyt miehen ja auton livenä.
Ifin ohjeista (google) luin, että asuinpaikkatodistuksen saatan tarvita. Sen tilasin jo. Loppukauppasumman maksu hoidettaneen paikanpäällä esim. verkkopankin kautta tilisiirtona?
Farmariauto hakusessa 6000€ budjetilla. Bensiini ja manuaalikäyttöinen. Toiminnoille ei vaatimuksia.
Yhden jenkkiveneen ja jenkkiläisen trailerin olen vetänyt etelä ruotsista kotiin kotimaisilla siirtokilvillä itse keksimälläni ( sekä trailerin runkoon meistaamallani ) runkonumerolla, kun ko. kärry ei ollut ruotsissa kilvissä, vaan ruotsalaisena kilvettömänä 30 km/h "rantatrailerina".
Silti en ehkä lähtisi ajamaan saksaan pelkillä siirtolapuilla.
Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.Minkälaista autoa suosittelisitte seuraavanlaisilla tiedoilla.
10k€
Automaatti
Kaikki muut käy paitsi diesel
Vakkari ja tietty ilmastointi nyt pakolliset varusteet.
Ei DSG
Lähinnä kaupunki/taajama ajoa
Koolla ei väliä
Lisään tähän, jäi viesti vajaavaiseksi.
Pohjoismaissa Suomalaisilla siirtolapuilla ajaminen on traficominkin mukaan ok.
Ajoneuvon käyttö siirtoluvalla | Traficom
Siirtoluvan myöntämisen edellytyksenä on, että ajoneuvo on rakenteiltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.www.traficom.fi
Saksassa ollaan hieman harmaalla alueella, trafi ei suoraan sano siirtokilpien käyvän Saksassa ja saksalaiset ovat nihkeitä antamaan lausuntoa. Eu-säädökset vapaine liikkuvuuksineen sallivat eu-kansalaisen liikkua oman maansa siirtokilvillä eu:ssa.
Asioiden helpottamiseksi kannattaa siirtolupalaput leimauttaa lähtiessä englanninkielisenä ja kilpien päähän suomen maatunnus. Ei pitäisi saksan viranomaisillakaan olla sanomista, kun on näyttää laput reitteineen, miten ajoneuvo on nyt suomalaisen ja ”suomen siirtorekisterissä”.
Joku varmaan ihmettelee miksi säätää mutta tällä säädöllä säästää noin satasen rahaa ja useamman tunnin aikaa. Saksalaiselle kilpipajalle olisi paras puhua saksaa asioiden hoitamiseksi tai ottaa myyjä mukaan. Lukenut että korona-aikana ennestään epämääräiset aukioloajat ovat huonontuneet ennestään ja osa kilpipajoista toimii vain ajanvarauksella.
Jos säätäminen ei kiinosta nopein vaihtoehto on luultavasti maksaa auto ennakkoon ja pyytää myyjää hoitamaan kilvet korvausta vastaan.
Pohjoismaissa Suomalaisilla siirtolapuilla ajaminen on traficominkin mukaan ok.
Ajoneuvon käyttö siirtoluvalla | Traficom
Siirtoluvan myöntämisen edellytyksenä on, että ajoneuvo on rakenteiltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.www.traficom.fi
Saksassa ollaan hieman harmaalla alueella, trafi ei suoraan sano siirtokilpien käyvän Saksassa ja saksalaiset ovat nihkeitä antamaan lausuntoa. Eu-säädökset vapaine liikkuvuuksineen sallivat eu-kansalaisen liikkua oman maansa siirtokilvillä eu:ssa.
Asioiden helpottamiseksi kannattaa siirtolupalaput leimauttaa lähtiessä englanninkielisenä ja kilpien päähän suomen maatunnus. Ei pitäisi saksan viranomaisillakaan olla sanomista, kun on näyttää laput reitteineen, miten ajoneuvo on nyt suomalaisen ja ”suomen siirtorekisterissä”.
Joku varmaan ihmettelee miksi säätää mutta tällä säädöllä säästää noin satasen rahaa ja useamman tunnin aikaa. Saksalaiselle kilpipajalle olisi paras puhua saksaa asioiden hoitamiseksi tai ottaa myyjä mukaan. Lukenut että korona-aikana ennestään epämääräiset aukioloajat ovat huonontuneet ennestään ja osa kilpipajoista toimii vain ajanvarauksella.
Jos säätäminen ei kiinosta nopein vaihtoehto on luultavasti maksaa auto ennakkoon ja pyytää myyjää hoitamaan kilvet korvausta vastaan.
Kiitos! Eli missä vaiheessa tämän voi hoitaa suomalaisessa katsastuskonttorissa? Mitä tietoja tarvitaan? Pitää ajoneuvo olla maksettu tms.? Mitä jää Saksan päähän hoidettavaksi?
Onko Minissä THP-pohjainen (Prince) kone? Jos on, pysy kaukana.Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
1-sarjan BMW ollut myös harkinnassa. Miten tuo vanhempi korimalli? Huti vai hitti.Bemari tietty jos vaihtoehtoina ovat yllämainitut mopoautot https://www.nettiauto.com/bmw/116/12257716
Mini on persoonallisin, mutta jos thp-pohjainen moottori niin skippaisin. Ei omaa ajo-/huoltokokemusta.Kyselisin täältä mielipiteitä ja kokemuksia näistä mitä on tullut katsottua, budjetti vähän venytetty vähän, mutta alle 12k€.
Mini Cooper S, Kia Rio, Kia Ceed, Toyota Auris.
Vai olisiko sittenkin joku VAG autoista? Vai ovatko oikeasti niin huonoja ettei kannata vaivautua.
Todennäköisesti tuo 1000e remontti tulee kaikista halvemmaksi kuin jonkin "kinder-vaihdokin" osto johon väliraha plus helposti vielä samat korjaukset. Toki jos saat 0 korolla ja takuullisen pelin niin eri juttu, hyvistä vaihokeista saa nykyään enemmän kuin itse 3v sitten ostaessa (omani oli näin). Kannattaa muistaa että perus bensiiniautojen valmistus lakkaa suht pian joten nyt on mahdollista vielä saada uusi jolla menee se 10v kunnes sähköautot on jo maturimpeja ja ennenkaikkea latausinfraa on ehkä? Hybridin ostaminen käytettynä kuulostaa kuin kupallisen panolta paljaalla, tuntui hyvältä mutta kun rakkulat jaloissa ja otsalla alkaa puhkeamaan ja syömään luuta on kipu hirveä, vähän kuin se akun hajoaminen hybridissä.Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin menisi se 1000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.
1-sarja bemari talviautona ehdoton leikkikalu jos tykkää mennä sladissa. 1.6 on nuhanen mutta isompia patojahan on saatavilla ja semmoset jaksaa sitten jauhaa myös kesällä suttaa.Bemari tietty jos vaihtoehtoina ovat yllämainitut mopoautot https://www.nettiauto.com/bmw/116/12257716
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.
Muoks. Lisättiin renkaat
Villinä veikkaisin et autosta saisi ~14-15k vaihdossa, 17-18k olisi varmaan sitten myynti. Sen huomannut et useampi liike on ottanut autoja vastaan joissa on jakopäänhuolto tekemättä tai menty yliajallekin, et ei ne niitä juuri tunnu katselevan. Varmaan aika tapauskohtaisia. Liikkeillä yleensä on renkaita varastossa, et jos ovat huonot niin panevat jotkuun alkaen mallit alle joissa pintaa. Useamman auton kaupat oon siks jättän loppusuoral tekemättä, kun selvis et huollot tekemättä ja liike ei tule vastaan.Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.
Muoks. Lisättiin renkaat
Jälkikasvun perheeseen tuli hommattua 13 K€ budjetilla Prius ja pelkkää hyvää palautetta on autosta kuulunut. 1,8 L on niissä edellytys ja plugarit menee suurinpiirtein samalla lukasulla eteenpäin. Aika monta <100 tkm ajettua perus Priusta kerkesi karata puhelinta kaivaessa. Plugari on myös hieno peli ja jos ei lataa ollenkaan, niin kulutus on han samaa kuin tavallisella Priuksella. Enkä usko, että vanhempaa Toyotaa ostaessa ketään haittaa niiden takuukaan, joka koskee 10 v nuorempaa autoa näin jälkikäteen luvattuna. Ainakin jälkikasvun perhe iloissaan totesi saaneensa muutaman lisävuoden ihan puskista.Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Jos nykyisen huoltaa ja jättää itselle niin onko näissä koneissa jotain isompia ongelmia? Sekä minkälaista kaaraa sitä katselisi, jos vaihtaisi. Kaupunki ajoa pääosin budjetti 20t alle, ei lapsia mutta ei mitään pienintä kippoa. Rellua täällä on suositeltu, mutta lähipiiristä on huonoja kokemuksia, tosin vanhemmista peleistä.
Muoks. Lisättiin renkaat
Relax-turvan voi uusia aina 10 ajoneuvovuoteen tai 160 000 ajokilometriin asti (ensin täyttyvän mukaan)
Kumpaan sitä kallistuisi. Pirttihirmun nykyinen auto on Skoda Octavia 1.4 TSI 2016 mallia ajettu nyt 100 tkm. Tänä vuonna olisi tulossa remppoina laajempi perushuolto ja jakohihnan vaihto, ainakin. Molemmat rengas setit pitää ostaa. Todennäköisesti myös toinen jarrukilvistä pitäisi vaihtaa ja näissä se on vähän isompi homma. Eli huoltoihin + renkaisiin menisi se 2000€ ainakin + mitä katsastuksesta löytyy joka on tuossa keväällä. Auton vaihdosta ollaan puhuttu, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt ennen huoltoja (vaikuttaako paljon vaihto arvoon) vai tehdä kaikki huollot, ajella vuosi/kaksi ja vaihtaa sitten, jos ja kun ehkä käyttettyjen hybridien hinnat laskee.
Lienee järkevää katsoa esittelyautoja tai jos autoliikkeellä on uusia autoja varastossa niin ei tarvitse odottaa kuukausia epävarmuudessa tuleeko auto koskaan. Itse valitsin esittelyauton tehdastilauksen sijaan kun sai paljon enemmän varusteita lähes samaan hintaan mitä vähemmän varusteltu tehdastilaus olisi ollut.Pitäisi auto vaihtaa uudempaan ja ajattelin että täältä voisi löytyä hyviä näkökulmia oman päätöksenteon tueksi. Luonnollisesti myös kaikenlainen keskustelu on tervetullutta ja saa olla niin puolesta kuin vastaan. Edellisen kerran tässä ketjussa kyselin pikkuauton perään perheen kakkosautoksi, mutta se tilanne oli ja meni. Yhdellä autolla ajetaan edelleen ja toivon mukaan myös tulevaisuudessa.
Lähtötilanne on siis seuraavanlainen:
Taloudessa yksi auto jolla ajetaan kaikki perheen ajot. Meikäläisellä työmatkaa päivässä n. 70 km. Ajoprofiili arkipäivisin sillä tavalla epäortodoksinen että aamulla lähden töihin, tulen kotiin iltapäivällä ja sitten vielä uudelleen illaksi töihin. 17 km työmatka tulee siis taitettua neljä kertaa. Töihin-kotiin-töihin-kotiin. You get the point. Tämän lisäksi vaimo ajelee omia ajojaan minkä ajelee. Tällä hetkellä hän on kotona pienen lapsen kanssa eli varsinaista työmatka-ajoa hänellä ei ole. Tilanne luonnollisesti muuttuu sitten kun lapsi kasvaa ja vaimo siirtyy takaisin töihin. Arkiajoprofiilin lisäksi autolla ajetaan säännöllisesti (min.n. 2x/kk) sukuloimaan n. 200km matka per suunta. Ollaan tässä myös muutaman vuoden ajan tehty kaikki perheen lomamatkat maateitse. Näiden lomareissujen jälkeen trippimittari on näyttänyt jotakin 2000-7500km väliltä.
Sitten varsinaisesti niihin autoihin. Tällä hetkellä autona toimii hyvin tyypillinen suomalaisperheen kulkine. VAG-konsernin farmariauto jolla ikää tasan 10v ja mittarissa 201.000km. Käyttövoimana toimii biokaasu, sekä bensiini. 95% ajot ajetaan kaasulla. Auto harmittavaisesta syystä ollut huonoin koskaan omistamani auto. Lähinnä viat olleet auton huonoa suunnittelua, eli koiranluut, laakerit, jarrut kuluu käsittämätöntä tahtia ja tässä viiden vuoden omistuksen aikana niitä on vaihdettu useita. Autosta myös paukkunut vesipumppu, jakoketju vaihdettu löystymisen vuoksi ja kaasupullotkin vaihdatettu takuuna. Itse käyttövoiman valinnan myötä yllättävänä asiana tuli varsin lyhyt öljynvaihtoväli joka on ollut 15 000 km / yksi vuosi. Aika usein omilla ajoilla paukkuu tuo 15k poikki ennenkuin käännetään kalenterin viimeistä sivua. Onneksi oma ymmärrys autoista on hyvä ja meisseli pysyy kädessä. Tällä menetelmällä huoltokustannuksia on saanut reilusti alhaisemmiksi.
Itse biokaasuiluun olen erittäin tyytyväinen, ja suppea asemaverkosto on omia ajoja palvellut hyvin. Todettakoon että nämä pidemmät Suomen ulkopuolelle suuntautuneet autolomamatkat on taitettu vuokra-autoilla. Pidempi Euroopan läpiajo matkailuautolla, ja lyhyempi pohjoismaiden läpiajo tutulta lainatulla pakettiautolla. Suomessa on pyöritty aina omalla vehkeellä. Tulevaisuudessa kaikki matkat jos taittuisi sillä omalla autolla, olisi se todella iso bonus. Teltassa nukkumista ei tässä eräilyperheessä karsasteta.
Ajallisestihan tämä on äärimmäisen mielenkiintoista aikaa edes pohtia auton hankintaa. Käytettyjen hinnat on korkealla ja uusien saatavuus on verrattavissa PS5:sen saatavuuteen. Nykyisestä omasta voisi siis saada kohtuullisen vaihtohyvityksen, mutta varjopuolena sitten se että uusikin vaihtopeli on kallis tai sitä saattaisi jäädä kokonaan ilman autoa. Nykyisen auton arvo pyörii nettiauton mukaan siinä 10 000€ korvilla ja laskeskelin että 8000€ kun siitä saa, niin tyytyväisiä ollaan. Uuteen autoon olisi valmius sijoittaa tuo vaihtohyvitys x 3, loput pätkällä.
Sitten siihen uuteen hankintaan. Omaa pääomaa ajatellen uusi auto olisi joko n. 40 000€ maksava käytetty kulkine tai sitten n. 60 000€ maksava uusi. Käytetyistä autoista katse on suuntautunut perinteisiin saksalaisiin ”premium” merkkeihin eli mersuun ja bemariin joiden käyttövoima olisi bensiini. Uutta katsellessa olen tullut johtopäätökseen että sähköauto olisi paras mahdollinen vaihtoehto. Alla perustelut.
Käytettyä mersua/bemaria/autoa X puoltaa halvempi hankintahinta, oma ymmärrys polttomoottoriautoista, alhaisempi ajoneuvovero (mutuilua) ja vakuutusmaksu (mutuilua) sekä ”huoleton matkanteko polttoaineen jakeluverkoston myötä”. Huonoina puolina sitten säännöllinen huollontarve, enemmän kuluvia osia, suuremmat polttoainekustannukset ja arvonaleneman arviointi tässä markkinatilanteessa haastavaa. Voi olla että autokannan kehitys Suomessakin on sellainen että viiden vuoden kuluttua, aika jonka ajattelin autoa pitää, polttomoottoriautojen haluttavuus on laskenut merkittävästi. Miksi bensiini, eikä diesel? Omat ajot ovat profiililtaan sellaisia että dieselin mahdollinen pienempi kulutus ei korreloi siitä maksettavan käyttövoimaveron kanssa varsinkaan kun pumppuhinnat on kohta taas 1:1.. Sitten jos vielä sattuisi löytämään vapaasti hengittävän bensapelin niin ei olisi huolia laukeavista ja laiskistuvista turboista.
Luonnollisesti on tullut katsottua myös plug-in hybridejä mutta omasta näkökulmasta sellaisessa autossa saa vain ns. Worst of both worlds. Käytettynä sellaisen hankinta kun on aivan arpapeliä. Onko akkua ladattu milloin ja miten, vai onko auton hankinta ollut vain autoveron kiertoa ja sitä on kuljetettu vain polttonesteellä? Toisaalta taas autolla on voitu ajaa vain akuilla ja polttomoottori on pyörähtänyt vain motarin rampissa. Tai sitten nämä molemmat pelot on täysin aiheettomia. Mersuissa myös akut on sijoitettu niin että takaloosterissa on kummallinen nousu. Tavaratilan käytettävyyden kannalta aika iso miinus se.
Uutta sähköautoa puoltaa sitten taas seuraavat seikat: Oma ajoprofiili passeli sähköautolle ja näin ollen käyttövoimakustannusten merkittävä aleneminen. Asumme omakotitalossa eli auto latautuisi pääosin kotipihassa. Poliittinen ohjaus sähköautoihin vahva, eli infraa nousee jatkuvalla syötöllä, arvonalenema ei ehkä ihan niin merkittävä. Uuden auton takuu, sekä pidempi huoltoväli.
Huonoina puolina sitten pidän korkeampaa hankintahintaa, mikä toisaalta ei paina vaakakupissa niinkään. Järkevänä ukkona kun kuitenkin lasken auton käyttökustannukset koko pitoajalta, on hankintahinta siinä yhtälössä vain yksi osa-alue. Erinäiset autojen softaongelmat on iso miinus, varsinkin perinteisillä autonvalmistajilla ja sitten niillä (tai sillä) valmistajalla joka menee softa edellä, on muita itse ”hardware”en liittyviä ongelmia. Tosin täytyy sanoa että yhden ensimmäistäkään sähköautoa en ole ajanut, joten kaikki tieto ja ymmärrys niistä perustuu vain ja ainoastaan täällä foorumilla ja muualla törmättyihin kolmannen osapuolen kokemuksiin. Tietokoneeseen pyörillä kuitenkin varmaan pätee sama lainalaisuus kuin muuhunkin kulutuselektroniikkaan;
”Kun aika korruptoi laitteen teknologisen arvon, mitä arvokasta laitteeseen jää? Ohjelmisto.” - Bill Gates
Auton kokoluokan tulisi palvella kolmihenkistä perhettä, jossa lapsi istuu turvaistuimessa koko auton pitoajan. Tavaratilaan tulisi onnistua kätkeä rattaat, sekä lomareissujen matkatavarat. Vetokoukku on must, sillä silloin tällöin tulee vedettyä kärryä ja fillarit kulkee telineessä peräkoukussa. Nelivetoa arvostan myös. Tietyllä tavalla haluaisin luopua tuosta farmarikorimallista, eli tilava sedan olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto. SUV/Crossovermalleista en ole koskaan oikein innostunut mutta niitä nyt tuntuu markkinoille puskevan poikkeuksetta jokainen valmistaja eli ehkä jonkinlainen kompromissi tulee tehdä. Toki se farmarikin siellä listalla on.
Autolla matkustaminen ja ajaminen itsessään on minulle sitä että pääsen määränpäästä A, määränpäähän B. Autossa tulisi olla mukava viettää nuo päivittäiset arkiajot, mutta myös pidemmät matkat. Pituutta meikäläisellä on karvan alle kaksi metriä, eli kuskin paikan säädöt tulisi olla sellaiset että ratin ja penkin väliin mahtuu mukavasti. on myös mukava mikäli pää ei kolise kattoon. Kun haluan tuntea olevani elossa, hyppään moottoripyörän selkään tai menen ajamaan mikroautoa radalle. Liikenteen ei tarvitse minulle olla se paikka jossa autoa ns. Kuritetaan ja näytetään muille että katsokaa tässä menee Kuljettaja isolla K:lla. Itselleni tärkeintä on mukavuus ja turvallisuus.
Tällaisia ajatuksia. Otsikon mukaisesti kysynkin: ”mikä auto minulle?”. Ja vaikka oddsit tällä hetkellä onkin uudelle sähköautolle 60/40 niin ihan mielelläni kuulen kaikenlaisia pohdintoja. Myös kaikki omakohtaiset stoorit kiinnostaa jos joku on ollut vähän vastaavanlaisessa tilanteessa. Auton voin ostaa niin Suomesta kuin hakea käytettynä ulkomailta.
TLDR; Uusi auto hakusessa 24k€ käsirahalla. Rahoitettava käytetty polttis hinta max. 40k€, uusi sähkis 60k€. Pitoaika max. 60kk, 20 000km/v.
Tätä on tullut itsekin järkeiltyä. Nykyinen ei sinänsä ole kelvoton, mutta alituiset pikkuviat ja mentaalinen pelko siitä että kohta paukkuu jotakin isoa, ei tee autoilusta mukavaa. Sukulaisella paukahti vastaavasta sisarkonsernin vehkeestä samoilla kilsoilla vaihdelaatikko.Minun ratkaisuni @miu :n tilanteessa olisi se, että mikäli nykyinen auto ei ole jotenkin erityisen ärsyttävä tai kelvoton, ajelisin sillä 3 - 5 vuotta ja antaisin sähköautojen ja latausverkoston kypsyä.
Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…Nykyisessäsi 200tkm niin varmasti tiedossa jotain remppaa lähiaikoina, riippuen miten huollettu ja paljonko ajat.
Etsi merkkiin erikoistunut pulju ja saat juuri tuota palvelua. Esim PK-seudulla käytin Skodani jakopäänhuollossa Leppäsuon autossa (Töölössä) ja sain huomattavasti merkkiliikettä halvemmalla kuitenkin orkkisosia käyttäen.Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…
Ajattelin että nyt vien kerrankin auton pajalle ja samaan rahaan kysyn että tekisivät autolle ns. kuntoarvion että mikä näyttää miltäkin ja jos havaitsevat jotakin mitä oma silmä tai korva ei osaa etsiä. Harakoille meni sekin yritys. ”Vaikeeta on, vaikeeta on. Ei meillä oikein semmosia oo tapana tehdä. 200.000km huoltoon kuuluu että tarkistetaan nesteet ja vaihdetaan öljyt ja suodatin.” Aivan, ne nyt taipuu tosiaan omin hartiavoiminkin. Tuntuu että nykyään toi auton huoltaminenkin on erinäisissä paikoissa vain sellaista että luetaan valmistajan manuaalista mitä milloinkin tehdään, eikä autoihin ns. perehdytä.
Hitto että arvostaisin sellaista huoltoliikettä joka tarttuisi heti toimeen että ”Jees, toi vuosimalli ja toi merkki. Tällaisissä autoissa ollaan tällaisia vikoja havaittu niin tsekataan ja kuulostellaan että missä tämän kanssa mennään. Valmistusvikoina myöskin näitä ja näitä tullut vastaan niin kurkataan että tarviiko lähteä toimenpiteisiin”.