Mikä auto minulle?

Alle 7000e budjetti ja bensa farmaria ollaan etsimässä.

Jos E12 korin Corolla ei ole vanha, niin siinä on luotettava auto. Vakionopeudensäädin on aika harvinainen niissä, taitaa olla kaikki jälkiasennettuja.
Katsoo vaan, ettei korissa näy kovin ruostetta ja rekisteriotteesta, ettei ole kovin pahoin mällätty (moni Corolla on).
 
Onko se nyt se JUMALAN TOSI, että työnnän käteni paskaan jos ostan auton tuolla koneella :D?
Kyllähän se vähän noin on. 1.4TSI moottoreita on aivan hyviäkin, mutta ne on vasta uudemmissa autoissa joita ei mainitulla budjetilla saa.
 
voisin oman kokemuksen perusteella suositella 1.2 TSI konetta, viimeisimmät vuoden parannetulla jakoketjulla ja kone itsessään on hyvin yksinkertainen. Kunhan vaihtaa öljyt 15tkm välein ja seuraa, että jos ketju löystyy, vaihtaa ajoissa, vaihto ei ole juuri jakohihnaa kalliimpi operaatio. Muuten kone on nöyrä ja melko taloudellinen, erinomainen käyttöauton motti. Jos myynti-ilmoituksessa kehutaan ketjun vaihdolla, niin kannattaa varmistua, että myös muut hilppeet on vaihdettu, ilmeisesti näitä tehdään aika paljon niin, että sinne jää vanhat laahaimet, kiristimet ja rattaat joka sitten tarkoittaa pian uutta remppaa ja taas haukutaan TSI koneet maanrakoon suoli24 palstalla..
 
Miten uusissa alkaa olemaan tuota hyvää moottoria?
Itsellä oli muistaakseni 2014 Ibiza Cupra 1.4TSI Twincharger DSG7 kuivakytkimillä ja tutulta VAG:n kaverilta kyselin tilannetta siloin ja antoi jonkun moottorikoodin jota katsella noista 1.4 tupla-ahdetuista mutta totesi että viimeisin kehitysversio olisi ns oikeasti oikeasti korjannut ongelmat. En ehtinyt liikaa kokeilla kun ei uskaltanut yli takuuajan pitää. Siihen asti kesti nätisti. Toki en väännättänyt vaan aski sport tai manuaali modessa hyvin usein ja käynnistäessä muisti aina olla hipaisemattakaan kaasupolkimeen hetkeen käynnistyksen jälkeen että öljynpaineet kunnossa myös kiristimillä (jengi vissiin paskoi noita talvella antamalla kaasua samantien jo ennen kuin kiristimet olivat täysin mukana).
 
Alle 7000e budjetti ja bensa farmaria ollaan etsimässä.

Varusteista nyt ilmastointi on pakollinen ja vakkari olisi kiva lisä.

Ja mittarilukema reilusti alle 200tkm.

Oon kattellut nyt esimerkiksi octaviaa ja golffia 1.4tsi koneilla.

Onko se nyt se JUMALAN TOSI, että työnnän käteni paskaan jos ostan auton tuolla koneella :D?

Muita vaihtoehtoja?

EDIT: onko kokemuksia hyundai i30 autosta bensakoneella?

Kia Ceed ja Hyundai i30 ovat aikalailla sama auto. Hintaluokkaan sopivasta Ceedistä kokemuksia. Peruskiesi, löytyy ESP:tä, automaatti-ilmastointia ja vakkaria. Tuohon seitsemään tonniin pitäisi saada jo ykköskopan faceliftiä (2011 >) Active-varustelutasolla ja alle 200tkm, vaikkakin käytettyjen hinnat tällä hetkellä suht korkealla.

1.6 litraisella 126 heppaisella moottorilla ei mikään tykki, mutta pysyy liikenteen mukana, ainakin kuusilovisella manuaalilla. Ketjukone, ei ongelmia tekniikan kanssa eikä isompia tyyppivikoja. Seitsemän vuoden takuun puitteissa pääsääntöisesti hyvin huollettuja ainakin tuon takuuajan. Sisämeluisaksi haukuttu, mutta kitka- ja kesärenkailla pysynyt kuulo tallella. Työn puolesta en autoa tarvitse, joten omat kilometrit jäävät vuosittain 8000-9000 tienoille.
 
Alle 7000e budjetti ja bensa farmaria ollaan etsimässä.

Varusteista nyt ilmastointi on pakollinen ja vakkari olisi kiva lisä.

Ja mittarilukema reilusti alle 200tkm.

Oon kattellut nyt esimerkiksi octaviaa ja golffia 1.4tsi koneilla.

Onko se nyt se JUMALAN TOSI, että työnnän käteni paskaan jos ostan auton tuolla koneella :D?

Muita vaihtoehtoja?

EDIT: onko kokemuksia hyundai i30 autosta bensakoneella?

Jos tilantarve ei ole älytön, niin Clio on budjettiratkaisu.

Esim. tuollainen.
 
Aika nihkeästi on valikoimaa, jos Aygo/C1/107 on poissuljettu. Lähtisin jollain tämmöisellä eteenpäin tuon Coltin lisäksi:


Onko tuollainen punto evo hyvä ostos noin tuhannen euron alennuksella tuosta linkin hinnasta (olettaen, että kunto on hyvä)? Työmatkoihin pääasiassa kaupunkialueella tulisi. Vaikea toki sanoa näkemättä sen enempää, mutta kysymys näin yleisesti tuosta mallista.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaista autoa suosittelisitte seuraavanlaisilla tiedoilla.
10k€
Automaatti
Kaikki muut käy paitsi diesel
Vakkari ja tietty ilmastointi nyt pakolliset varusteet.
Ei DSG
Lähinnä kaupunki/taajama ajoa
Koolla ei väliä

Lisään tähän, jäi viesti vajaavaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ömm... Ei mitään tilatarvetta, joten pienetkin käy ..? Millainen ajoprofiili, kaupunki/maantie, vuosisuorite...?
 
Ei saatana tuota robotti-vaihteista 208:a. Se laatikko on ihan hirveä. Pienitehoisin kone vielä kaverina :D Kolmanneksi täysin ylihintainen, kun tuollaisen taisi saada aikanaan 13-14 k€ hintaan uutena.
 
Riippuu automallista. Ensimmäisenä niitä alettiin asentaa muistaakseni Mk7 Golfiin vuonna 2012 ja olisko Touran ollut yksi viimeisiä missä oli vielä vanhaa ketjukonetta 2015. Muihin sitten jossain tuolla välillä, automallista riippuen.

Käsittääkseni hihnalla olevat tunnistaa siitä että tehoa on 140hv tai 150hv. Ketjuversiossa taisi olla hieman vähemmän.
 
Käsittääkseni hihnalla olevat tunnistaa siitä että tehoa on 140hv tai 150hv. Ketjuversiossa taisi olla hieman vähemmän.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Tourania löytyy vielä 2015 mallinakin 140 hevosvoimaisella vanhalla ketjukoneella.

150 hv voi ollakin sellainen teholukema, jota ei koskaan ketjuversiona ollut.

Ketjujakopäällä varustettuja 1.4TSI koneita on tehty ainakin 122, 140, 160 ja 180 hevosvoimaisina versioina. Varmaan muitakin joita en nyt just vaan muista.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
1.4 tsi ecofuelina (kaasu) on ainakin 150 hv ja ketjulla..
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Tourania löytyy vielä 2015 mallinakin 140 hevosvoimaisella vanhalla ketjukoneella.

150 hv voi ollakin sellainen teholukema, jota ei koskaan ketjuversiona ollut.

Ketjujakopäällä varustettuja 1.4TSI koneita on tehty ainakin 122, 140, 160 ja 180 hevosvoimaisina versioina. Varmaan muitakin joita en nyt just vaan muista.
Ok, hyvä kun korjasit.
 
Nyt ois liipaisimella 2017 vuoden Seat Ateca 1.4 tsi
Xcelence automaatti (81tkm) ja pösön 3008 1.2 Allure automaatti (65tkm). Vaihtohyvitys ja hinta molemmissa lähes identtinen. Seat miellyttää ulkoisesti enemmän silmää, mutta pösö taas sisätiloila. Varusteita molemmissa hyvin vaikka joitain plussia ja miinuksia molemmissa. Enää lähinnä mietityttää kumpi noista olisi luotettavampi ja mahdollisesti pitäisi arvoaan paremmin. Tarkoitus olisi kumminkin seuraavat 4+ vuotta tuota pitää tai onko molemmissa sitten lopulta tuon ikäisinä arvot samaa luokkaa.
 
Nyt ois liipaisimella 2017 vuoden Seat Ateca 1.4 tsi
Xcelence automaatti (81tkm) ja pösön 3008 1.2 Allure automaatti (65tkm). Vaihtohyvitys ja hinta molemmissa lähes identtinen. Seat miellyttää ulkoisesti enemmän silmää, mutta pösö taas sisätiloila. Varusteita molemmissa hyvin vaikka joitain plussia ja miinuksia molemmissa. Enää lähinnä mietityttää kumpi noista olisi luotettavampi ja mahdollisesti pitäisi arvoaan paremmin. Tarkoitus olisi kumminkin seuraavat 4+ vuotta tuota pitää tai onko molemmissa sitten lopulta tuon ikäisinä arvot samaa luokkaa.

Kannattaa googlata 1.2 puretech ongelmat ja miettiä tarkkaan sekaantuuko kyseiseen tekniikan ihmeeseen.

Hihnallisesta 1.4 tsi:stä (2013) ihan ok kokemukset, tosin saman auton dsg:tä rempattiin takuuseen/goodwilliin 90tkm ajettuna. Sen jälkeen pelannut kyllä.
 
Kannattaa googlata 1.2 puretech ongelmat ja miettiä tarkkaan sekaantuuko kyseiseen tekniikan ihmeeseen.

Hihnallisesta 1.4 tsi:stä (2013) ihan ok kokemukset, tosin saman auton dsg:tä rempattiin takuuseen/goodwilliin 90tkm ajettuna. Sen jälkeen pelannut kyllä.
Hmm hyvä huomio. Olin noita Pösön vikoja lueskellutkin jostain, mutta ajattelin että nämäkin olisivat jo pikkuhiljaa korjautuneet pois näissä uudemmissa autoissa. Mitä nyt tarkemmin lueskenlin tuosta koneesta niin edelleen vissiin hihnojen kanssa ongelmia ainakin myös uudemmissa.

Käsitykseni mukaan DSG on DSG hyvässä ja huonossa, mutta ne vissiin alkanut olemaan jo ihan ok vehkeitä ainakin uudemmissa malleissa? Jotenkin itsekkin mieltää kyllä Seatin luotettavammaksi, mutta tämä voi olla ihan vain aikaisemmilta ajoilta muistoihin jäänyttä mielleyhtymää miten ranskalainen=romurautaa vaikkei tilanne enää niin olisikaan.
 
En nyt kovin huolissani olisi 1.2 koneesta, jos huollot on tehty jne. Toki jos tämän sivun tiedot pitää paikkansa, 2018 malli olisi parempi valinta (olettaen, että 2017 oli tuo sun "valinta"):
 
Ykkösauton todennäköisesti vaihtuessa uuteen voidaan myös kakkosauto (Passat 2.8 V6 4motion) vaihtaa johonkin selvästi taloudellisempaan kauppakassiin, kun tällä ei ole enää tarvetta vedellä hevostraileria.

Budjetiksi olen ajatellut max 6000 euroa. Saa olla pienehkö, vähän kuluttava, edullinen huollettava ja omata halvat vakuutukset. Käyttövoimana bensa. Ajoa tulee olemaan varsin vähän (ei työmatka-ajoa pysyvästä etätyöstä johtuen) lähinnä kaupunki- ja taajama-alueella, harvemmin moottoriteillä. Joskus voi mennä viikkojakin ettei autoon pahemmin kosketa.

Edeltävien huonojen kokemusten johdosta yksityiseltä en autoja enää osta ja merkeistä Citroen on varmaan ikuisesti pannassa em. tapahtumiin liittyen. Myöskään sisarmerkki Peugeot ei pahemmin kiinnosta.
 
Ai saatana. Näin just mainoksen autosta jossa samalla sivulla:
Maastoauto
Etuveto
:D päivän parhaat naurut. Etuvetoinen maastoauto :D

@uhs_ joku kona tais olla
 
Viimeksi muokattu:
Ykkösauton todennäköisesti vaihtuessa uuteen voidaan myös kakkosauto (Passat 2.8 V6 4motion) vaihtaa johonkin selvästi taloudellisempaan kauppakassiin, kun tällä ei ole enää tarvetta vedellä hevostraileria.

Budjetiksi olen ajatellut max 6000 euroa. Saa olla pienehkö, vähän kuluttava, edullinen huollettava ja omata halvat vakuutukset. Käyttövoimana bensa. Ajoa tulee olemaan varsin vähän (ei työmatka-ajoa pysyvästä etätyöstä johtuen) lähinnä kaupunki- ja taajama-alueella, harvemmin moottoriteillä. Joskus voi mennä viikkojakin ettei autoon pahemmin kosketa.

Edeltävien huonojen kokemusten johdosta yksityiseltä en autoja enää osta ja merkeistä Citroen on varmaan ikuisesti pannassa em. tapahtumiin liittyen. Myöskään sisarmerkki Peugeot ei pahemmin kiinnosta.

Näillä vaatimuksilla ostaisin Mitsu Coltin manuaalivaihteistolla vuosimallia 2008. Tuo auto on hintaansa nähden hyvä käyttöauto, tehoa on yllättävän paljon (1.3-1.5l versiot) ja sisätilat matkustajille hyvät. Käyttökustannukset matalat. Ja mikä parasta, tuollaisen saa vähän ajettuna 2500-4000€.
 
Mitä suosittelisitte?
Budjetti 30k~
Ajoja 30tkm vuodessa, pääosin maantiepätkiä
Takuunalainen vehje olisi kiva ajomääristä johtuen.
 
Paha rasti, saatavuusongelmat puskee joka suunnasta, mut: https://m.nettiauto.com/hyundai/i30/10569876?vifAdCount=0&vifNav=Y

Budjettis ei ihan riitä esim ID3 käytettyyn, koska sähköautot viedään käsistä, joku keski/isoakkuinen Nissan Leaf saattaisi sopia sulle. Mut tolla huihailla pärjäät todennäköisesti muutaman vuoden ennen sähköä.
Kiitos ehdotuksesta. Kauanko noissa huihaissa on takuuta nykyään? Onko se edelleen 7v ilman kilometrirajaa? Mulla on nykyäänkin dieselauto jossa ei varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta ikää sillä on ja viat tulee todennäköisesti alkamaan ennemmin tai myöhemmin.

Mites tommoset kevythybridit, jos vähän budjettia raottaa? Täyssähkö ei ehkä ihan vielä taivu meikäläisen arkeen.
 
Täyttä paskaa. Lähinnä valmistajan pilkunviilausta EU:n päästöpolitiikkaa varten, vasta täyshybridi (ja plugari) antais jotain etua ja lähinnä taajama-ajoon. Kun sun ajosi on maantietä, tolla arvioidulla määrällä niin diesel.

Mut sanoisin, että pidä vanhaa ja 2v päästä katselet täyssähköä. Muutaman tonnin korjaukset vanhaan on siltikin edullisempaa kuin auton päivittäminen uudempaan.
 
Kiitos ehdotuksesta. Kauanko noissa huihaissa on takuuta nykyään? Onko se edelleen 7v ilman kilometrirajaa? Mulla on nykyäänkin dieselauto jossa ei varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta ikää sillä on ja viat tulee todennäköisesti alkamaan ennemmin tai myöhemmin.

Mites tommoset kevythybridit, jos vähän budjettia raottaa? Täyssähkö ei ehkä ihan vielä taivu meikäläisen arkeen.

Jos muuten ei aiheuta vastustusta niin katso Toyota Prius PHEV. Ilman latailuakin menee maantietä kohtuullisen pienellä, latailemalla vielä vähemmän ja nurkka ajot pääsee sähköllä.

Toyotana jälleenmyyntiarvo ja huoltoverkosto ainakin kunnossa, tekniikkakin taisi kohtuullisen koeteltua olla.
 
Jos muuten ei aiheuta vastustusta niin katso Toyota Prius PHEV. Ilman latailuakin menee maantietä kohtuullisen pienellä, latailemalla vielä vähemmän ja nurkka ajot pääsee sähköllä.

Toyotana jälleenmyyntiarvo ja huoltoverkosto ainakin kunnossa, tekniikkakin taisi kohtuullisen koeteltua olla.

Toyotassa tai Priuksessa ei ole mitään egoa kolauttavaa. Olen pistänyt saman merkille jälleenmyyntiarvosta ja luotan niihin teknisesti kokemusten ja tilastojen varjolla.
Nurkka-ajoa tulee vaan kohtuullisen vähän, joten olisiko kevythybridi tässä tapauksessa järkevämpi, kuin ladattava? Ts. onko kevyt- vai lataushybridi taloudellisempi maantiellä? Jos vaikka Priusta ja Corollaa vertaa, niin Corolla taitaa olla kokonaistaloudellisempi, jos suurin osa ajosta on maantiellä?
 
Toyotassa tai Priuksessa ei ole mitään egoa kolauttavaa. Olen pistänyt saman merkille jälleenmyyntiarvosta ja luotan niihin teknisesti kokemusten ja tilastojen varjolla.
Nurkka-ajoa tulee vaan kohtuullisen vähän, joten olisiko kevythybridi tässä tapauksessa järkevämpi, kuin ladattava? Ts. onko kevyt- vai lataushybridi taloudellisempi maantiellä? Jos vaikka Priusta ja Corollaa vertaa, niin Corolla taitaa olla kokonaistaloudellisempi, jos suurin osa ajosta on maantiellä?
Kevythybridi on lähinnä start-stop auto, jolla ei enää koe välttämätöntä tarvetta laittaa start-stoppia pysyvästi pois päältä. Polttoainetta sillä ei oikeastaan pääse säästämään.
 
Toyotassa tai Priuksessa ei ole mitään egoa kolauttavaa. Olen pistänyt saman merkille jälleenmyyntiarvosta ja luotan niihin teknisesti kokemusten ja tilastojen varjolla.
Nurkka-ajoa tulee vaan kohtuullisen vähän, joten olisiko kevythybridi tässä tapauksessa järkevämpi, kuin ladattava? Ts. onko kevyt- vai lataushybridi taloudellisempi maantiellä? Jos vaikka Priusta ja Corollaa vertaa, niin Corolla taitaa olla kokonaistaloudellisempi, jos suurin osa ajosta on maantiellä?

Omakohtaista kokemusta ei priuksesta ole hybrid yaris ei akkuvoimalla montaa sataa metriä mennyt pitkänkään maantieajon jälkeen ja hybridistä oli enemmän säästöä taajamassa. Plugin isompi akku ja tehokkaampi sähkömoottori tuovat enemmän kapasiteettia mäkiin ohituksiin jne. Latailemalla maantie siivua taitaa päästä noin 3 l kulutuksella ilman latailua menee Corollan kanssa varmaan aika samoihin, ei plugia edes kannata harkita jos ei aio latailla.
 
Kevythybridi on lähinnä start-stop auto, jolla ei enää koe välttämätöntä tarvetta laittaa start-stoppia pysyvästi pois päältä. Polttoainetta sillä ei oikeastaan pääse säästämään.
Omakohtaista kokemusta ei priuksesta ole hybrid yaris ei akkuvoimalla montaa sataa metriä mennyt pitkänkään maantieajon jälkeen ja hybridistä oli enemmän säästöä taajamassa. Plugin isompi akku ja tehokkaampi sähkömoottori tuovat enemmän kapasiteettia mäkiin ohituksiin jne. Latailemalla maantie siivua taitaa päästä noin 3 l kulutuksella ilman latailua menee Corollan kanssa varmaan aika samoihin, ei plugia edes kannata harkita jos ei aio latailla.
Kyllähän tuota plugaria tulisi töissä ja kotosalla latailtua, mutta työmatkaa kun on se satasen siivu niin väkisten menee bensalla ajeluksi välillä. Ilmeisesti kuitenkin plugari tuossa tapauksessa olisi hivenen parempi?
 
Mitä suosittelisitte?
Budjetti 30k~
Ajoja 30tkm vuodessa, pääosin maantiepätkiä
Takuunalainen vehje olisi kiva ajomääristä johtuen.
Voin suositella omaa kiesiä, Honda Jazzin uusinta mallia. Voitti TM:n pikkuautotestin ja omat kokemukset tukee TM:n havaintoja. Ei jää jalkoihin kiihdytyksissä, ja tasaisella vauhdilla kulutus on oikein siedettävää. Maantiellä rullaa aika huolettomasti ilman turhaa meteliä, varsinkin jos ottaa parhaalla varustelulla kuten tuossa taitaa olla:


Adaptiivinen vakkari ja kaistalle keskitin toimivat hyvin. Kaistavaroitin on välillä hieman ärsyttävän ylivarovainen, mutta ei sekään nyt usein ala vääntämään. Langaton Carplay on kiva, mutta Waze toimii sillä hiukan jälkijunassa jostain syystä. Plussaa tietysti myös Magic Seatsien tuomasta lisätilasta.

EDIT: On muuten noidenkin hinnat nousseet, maksoin omasta about samoilla spekseillä neljä kuukautta sitten yli 2000 euroa vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuota plugaria tulisi töissä ja kotosalla latailtua, mutta työmatkaa kun on se satasen siivu niin väkisten menee bensalla ajeluksi välillä. Ilmeisesti kuitenkin plugari tuossa tapauksessa olisi hivenen parempi?
Kyllä plugari olisi parempi, koska koti- ja työpaikkalatauksen jälkeen pääsisit kuitenkin kymmeniä kilometrejä työmatkastasi sähköllä, eikä bensalla ajeltava osuus varmastikaan olisi edes akkujen paino huomioiden plugarilla merkittävästi epätaloudellisempi kuin kevythybridillä.
 
Kyllähän tuota plugaria tulisi töissä ja kotosalla latailtua, mutta työmatkaa kun on se satasen siivu niin väkisten menee bensalla ajeluksi välillä. Ilmeisesti kuitenkin plugari tuossa tapauksessa olisi hivenen parempi?

Jos enemmän kiinnostaa niin tee tunnukset ja käy katsomassa kokemuksia maantieajosta:


Nopeasti vilkaisemalla kuvien mukaan reippaita päivämatkoja 3-400 km näyttää menevän hyvinkin pienellä. Pidemmän ajan keskikulutus taisi olla 2.8 l/100km
 
Mikä sheikki tällainen "magic seat" on?
Takapenkin istuinosan saa nostettua pystyyn, jolloin saa kuljetettua korkeampia esineitä pystyssä etu- ja takapenkin välissä:

jazz-design-magic-seats-2.jpg


Ja toiseen suuntaan takapenkit kaadettaessa istuinosa painuu alaspäin, jolloin takaluukun lattiasta saa lähes tasaisen:

maxresdefault.jpg


Nuo kuvat taitaa olla vanhemman vuosimallin Jazzeista, mutta samalla periaatteella toimivat yhä.
 
Kakkosauto pitäisi uusia ja olen vähän katsellut 1. sukupolven Peugeot 308 faceliftiä (2011-2013) e-Hdi moottorilla ja manuaalivaihteistolla. Näitä saa n. 5-6ke:lla vajaan 200tkm ajettuina. Esimerkiksi saman ikäisestä kutoskoppaisesta golfista vastaavilla kilometreillä pitäisi maksaa tuhansia enemmän. Meneeköhän pahasti metsään, jos tuollaisen hankkii? Nykyinen alkupään 407 on palvellut vuosia hyvin, mutta ikä ja kilometrit painaa...
 
Jännä että täällä haukutaan kevythybridejä kovaan ääneen. Jos pitäisi valita tavallisen polttomoottorin ja kevythybridin välillä ni ilman muuta valitsisin kevythybridin. Kohta ei tavallisia polttisautoja edes ole saatavilla miltään valmistajalta uutena niin kevythybridi on ihan ok jos ei ole latausinfraa. Dieseliä en oikein katso järkeväksi enää kun ysivitosen ja dieselin hintaero on vaivaiset 6snt/litralta joillain asemilla. Ja se nyt ei ainakaan paremmaksi muutu tulevaisuudessa.
 
Jännä että täällä haukutaan kevythybridejä kovaan ääneen. Jos pitäisi valita tavallisen polttomoottorin ja kevythybridin välillä ni ilman muuta valitsisin kevythybridin. Kohta ei tavallisia polttisautoja edes ole saatavilla miltään valmistajalta uutena niin kevythybridi on ihan ok jos ei ole latausinfraa. Dieseliä en oikein katso järkeväksi enää kun ysivitosen ja dieselin hintaero on vaivaiset 6snt/litralta joillain asemilla. Ja se nyt ei ainakaan paremmaksi muutu tulevaisuudessa.
Ei oltu valitsemassa polttomoottorin ja kevythybridin väliltä, eihän siinä systeemissä tuolloin juuri huonoja puolia olekaan. Mutta ne hyödyt on olemattomat verrattuna plugariin ja jopa "itselataavaan" hybridiin.
 
le merkitystä, niin mikä on ajellessa väh
Ei oltu valitsemassa polttomoottorin ja kevythybridin väliltä, eihän siinä systeemissä tuolloin juuri huonoja puolia olekaan. Mutta ne hyödyt on olemattomat verrattuna plugariin ja jopa "itselataavaan" hybridiin.
Niin, sitten on nämä HEV:it myös. Niitä tosin ei oo saatavilla kuin joihinkin malleihin, esim Fordilta Mondeoon ja Kugaan. Plugarissa on se ongelma että niiden sähköajon kantama on aika lyhyt jolloin autoa pitäisi jatkuvasti latailla jos haluaa mahdollisimman paljon vähentää polttoaineen kulutusta.
 
Jännä että täällä haukutaan kevythybridejä kovaan ääneen. Jos pitäisi valita tavallisen polttomoottorin ja kevythybridin välillä ni ilman muuta valitsisin kevythybridin. Kohta ei tavallisia polttisautoja edes ole saatavilla miltään valmistajalta uutena niin kevythybridi on ihan ok jos ei ole latausinfraa. Dieseliä en oikein katso järkeväksi enää kun ysivitosen ja dieselin hintaero on vaivaiset 6snt/litralta joillain asemilla. Ja se nyt ei ainakaan paremmaksi muutu tulevaisuudessa.

Ruotsissa diesel on kalliimpaa, kuin bensa ja silti niitä myydään. Ajoprofiilista riippuen diesel kuluttaa vähintään 1.5 litraa vähemmän.
 
Ruotsissa ei ole dieselveroa.

ST1 ruotsin sivujen mukaan ruotsissa 95 ja dieselin hintaero on 0,23 €/l ja suomessa toiseen suuntaan 0,075 €/l eli käytännössä Ruotsissa 0,3 €/l kalliimpi diesel kuin Suomessa.

Suomessa kokonaismassaltaan 2300kg auton käyttövoimavero on 450 €, Suomen malli tulee halvemmaksi noin vuosittain tankatun 1500 litran jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
ST1 ruotsin sivujen mukaan ruotsissa 95 ja dieselin hintaero on 0,23 €/l ja suomessa toiseen suuntaan 0,075 €/l eli käytännössä Ruotsissa 0,3 €/l kalliimpi diesel kuin Suomessa.

Suomessa 450 € käyttövoimavero eli kokonaismassaltaan 2300kg auton kanssa, Suomen malli tulee halvemmaksi noin vuosittain tankatun 1500 litran jälkeen.
Tarkoitin dieselverolla ajoneuvokohtaista käyttövoimaveroa joka on Ruotsissa dieselautoissa kevyempi, kuin Suomessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 952
Viestejä
4 679 441
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom