- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Tähän tarvii kommentoida, että tuossa on ollut vuokrakäytössä transitteja niin mk5 ja mk6, eli 2000-2006 ja 2006 - 2012 vuosimallien etuvetoiset olivat kyllä hyviä verrattuna moniin muihin vastaaviin. 2012 tullut Transit custom taas ei ole niin hyvä kestävyydeltään.
Jokatapauksessa halvemman pakettiauton ostaminen on aina todellä yksilöhakuista. Suurin osa on ollut todella rajulla käytöllä, joka näkyy kaikessa. Esim vuokrakäytössä 100tkm on ihan maksimi mitä voi autoa pitää järkevällä ylläpidolla.
Mk 6 Transit on jo paljon parempi auto, kuin nuo edeltäjänsä mk 4 ja mk 5, joita nuo meillä käytössä olleet työmaa- ja tunneliautot pääosin olivat, niitä kun hankittiin jobbareilta nipussa hintaluokassa 3000-7000 €.
Tietty siinäkin on eroa, että jos auto on nätissä vuokrakäytössä verrattuna siihen, että sillä ajetaan vuoden jokaisena työpäivänä pitkin ja poikin röykkyisiä työmaita ja tunneleita 500-1000 kilon poka päällä.
Hiacet kyllä kestivät tuota röykytystä paljon Transitteja paremmin, vaikka monilla Hiaceilla oli usein menty se 100-150 tkm enemmän kuin muilla työmaille tulleilla pakuilla.
Transit Customissa tuntuu olevan aika suurta laatuvaihtelua, yhdellä pienyrittäjä kaverillani oli uudesta lähtien 7 vuotta ja 150 tkm ajossa 155 heppainen sport custom, eikä siinä ollut takaovien saranoiden ruostumista ja katkennutta takajousta suurempaa vikaa koko aikana, vaikka silläkin rahdattiin säännöllisesti yli 1000 kg kuormia sekä vedettiin noin 2500 kg painoista kärryä.
Toinen kaverini taas osti maalausliikkeelleen pari 2,2 litraista 100 hp Customia ja toinen niistä oli takuuseen puolimoottorin vaihdossa alle 50 tkm ajettuna ja toiseen vaihdettiin takuuseen useampia alustan osia, toinen ajovalo umpio sekä lukitusta ohjaava moduuli.
Entisellä työnantajallani oli myös liisattuna jonkin verran noita Transit Customeita huoltoautoina, kun leasing yhtiö alkoi tarjota niitä hieman Transportteria halvemmalla kk hinnalla.
Näissä huoltoauto käytössä olleissa pääosin 2,0 litraisissa 100 hp vehkeissä ei minun tietääkseni ollut sen suurempia vikoja, kuin vastaavassa käytössä olleissa karvalakki Transporttereissakaan.