Mikä auto minulle?

Uudemmissa bemuissa lämmittimet rupeavat vähenemään tehdas weba/eber todella harvinainen Sakakin taitaa vanhoja liisareita paljon uittaa ja näissä harvemmin Etelä-Suomessakaan lisälämppäreitä. B47 koneisissa liiallisella moottorin esilämmityksellä taisi jopa saada jotain vikakoodeja.
 
Uudemmissa bemuissa lämmittimet rupeavat vähenemään tehdas weba/eber todella harvinainen Sakakin taitaa vanhoja liisareita paljon uittaa ja näissä harvemmin Etelä-Suomessakaan lisälämppäreitä. B47 koneisissa liiallisella moottorin esilämmityksellä taisi jopa saada jotain vikakoodeja.
Ostin - 15 tuollaisen 520xd:n ja myyjä änkytteli, ettei pa-käyttöistä lisälämmitintä tuohon saa lainkaan. Auto oli ostettu Lahdesta niin noutaessa yhdistin huvin ja hyödyn ja kävin Tallinnassa asennuttamassa Webaston. Toimi ongelmitta koko sen ajan, mitä auto minulla oli.
 
Kyllä Saabiin vielä osat ja huollot saa Suomesta. Harrastajilta kannattaa kysellä, josko olisi mielenkiintoa myydä omansa pois. Edellisen 9-5 2.3T automaatti Saabin ajoin 370tkm lukemiin asti pelkillä öljynvaihdoilla. Nykyisessä 9-3:ssa on vasta 240tkm mittarissa, turbo piti vaihtaa ~10tkm sitten kun vanha Garret levisi (jos/kun näin käy, niin tilalle kannattaa laittaa Aeroista löytyvä Mitsubishi Td04).
Sulla on sitten käynyt aika hyvä tuuri. Toki itsekin tuollaisen Saabin vasta kovaan työmatka-ajoon ostin, mutta pidänkin valintaani niin tyhmänä etten sitä ainakaan lähtisi muille suosittelemaan.
Auto on viimeiset 100tkm ollut kolmissa suht hyvissä käsissä, kaikki toimii ja ennen mua on jakopäähän uusittu ketju uittamalla, mitsun turbo uusittu, vesipumppu uusittu, öljypohja putsattu pariin kertaan, alipaineletkut uusittu, hihnapyörän torxit kiristetty lukitteella, alakerran tiivisteitä ja laakereita tarkisteltu ja vaihdeltu, kampiakselin asentotunnistin ja öljynpaineanturi uusittu jne.

Seuraava sytkäkasetti on jo takaluukussa ja bensapumppu ämpäreineen täytyy vielä myös hommata varalle. Silti pelkään että tuo tulee jättämään minut tielle silloin kuin sitä vähiten odottaa, ja syömään monet rahat mitkä on varattu johonkin kivempaan. Pelkkä polttoaineen kulutus on jo kaksi kertaa nykyauton verran. Worst case scenariossa kaikesta huoltohistoriasta huolimatta väsyneet männänrenkaat tai jakopään osat vaativat sen täydellisen koneremontin (=vähintään pari päivää nosturilla 70e/tunti) minun aikanani.
Normaalin ihmisen ei tietenkään enää tällä vuosikymmenellä mitään Saabbia yli 30v vanhalla tekniikalla kannata päivittäiseen ajoon ostaa, vaan nykyaikaisemman Toyotan tai Skodan jolla ajaa halvalla ja huoletta vaikka onkin vähän huonompi penkki. Harrasteautoksi Saab kaikin mokomin.
 
Ostin - 15 tuollaisen 520xd:n ja myyjä änkytteli, ettei pa-käyttöistä lisälämmitintä tuohon saa lainkaan. Auto oli ostettu Lahdesta niin noutaessa yhdistin huvin ja hyödyn ja kävin Tallinnassa asennuttamassa Webaston. Toimi ongelmitta koko sen ajan, mitä auto minulla oli.

Täysin OT mutta minkä verran asennus Tallinnassa maksoi?
 
Uudemmissa bemuissa lämmittimet rupeavat vähenemään tehdas weba/eber todella harvinainen Sakakin taitaa vanhoja liisareita paljon uittaa ja näissä harvemmin Etelä-Suomessakaan lisälämppäreitä. B47 koneisissa liiallisella moottorin esilämmityksellä taisi jopa saada jotain vikakoodeja.

Täällä löytyy G20 320d xDrivestä polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Se ei lämmitä moottoria aluksi, ensin lämmittää ohjaamon, mutta kun starttaat niin käsittääkseni venttiili aukeaa, joka päästää moottorin jäähdytysnesteen kiertämään polttainekäyttöisen lämmittimen kennon läpi lämmittäen moottorin todella nopeasti pakkasellakin. Hyvin toimiva systeemi, ei tule kylmää ohjaamoon missään vaiheessa. En ole varma, mutta mahdollisesti tuo käyttää myös polttoainekäyttöistä lisälämmitintä hiukkassuodattimen regeneroinnin aikana auttamaan ylläpitämään lämpötilaa nurkkapyörityksessä pakkasella. Ainakin hajun perusteella. Tuo nimittäin tuoksahtaa vähän ikävästi välillä tuo lisälämmitin. Jos näin on, niin ehkä viimeinkin on saatu pieni ratkaisu hiukkassuodattimien kaupunkipyörityksessä tapahtuvaan tukkeutumiseen?
 
Mieli tekisi isohkoa farmaria johon mahtuu 2 aikusen ja 2 lapsen kamat ilman suurempia ongelmia. 5-10k budjetti. Löytyykö ehdotuksia? Avensis T27 katsellut vaikuttaisi kivalta.
 
Mieli tekisi isohkoa farmaria johon mahtuu 2 aikusen ja 2 lapsen kamat ilman suurempia ongelmia. 5-10k budjetti. Löytyykö ehdotuksia? Avensis T27 katsellut vaikuttaisi kivalta.


Siitä valitsemaan mielekästä :cool:
 
Mondeo, v70, insignia...onhan noita, avensiksella luultavasti pääsee pisimmälle ilman suurempia ongelmia. Pariin otteeseen tosin olen ollut todistamassa kun tuollainen t27 "halvaantuu" ei anna löysätä käsijarrua, ei valita vaihdetta(automaatti) tai oikeastaan tehdä mitään. Jostain akulle menevästä johtosarjasta lopulta kuukausien etsintöjen ja useiden korjaamokäyntien jälkeen löytyi vika.
 

Siitä valitsemaan mielekästä :cool:

Nuo vanhat Audit onkin sellainen sioitus, että parempi olla toiset 5-10k€ käytettävissä saman tien. Seuraillut kaverin elämää tuollaisen kanssa, kun on mennyt öljypumppua, turboa, laatikkoa, EGR:iä (useamman kerran), DPF:ää yms yms. Nuo päälle 10v "laatu" autojen ledi-valot on myös maukkaan hinnakkaita vaihtaa, kun alkavat pimetä peräjälkeen. Vielä jos ottaa ilmajousituksella niin siihen menee sitten jo omat ja muidenkin (lainatut) rahat ellei ole mekaanikon lahjoja. Tuohon ko. mallin audiin jo etuvalojen vaihto on niin veemäinen homma (saa purkaa kaikenlaista tieltä) etten suosittelisi edes pahimmille vihamiehilleni.

Minulla on karvalakki 407 ja on osoittautunut paljon varmemmaksi vempeleeksi kuin luksus vaggineet ikinä. Tosin eihän tuossa ole paljon mitään hajoavaakaan isoon Audiin verrattuna. Eikä Peugeot edes ruostu, koska ilmeisesti Ranskassa viitsitään edelleen sinkitä korit edes joten kuten toisin kuin tuossa laatu-autojen kotimaassa, Saksassa. Tuolla budjetillahan muuten saisi paljon tuon sukupolven Audia uudemman 508:n farkkuna ;).

Sanotaan vielä, että pihassa on myös Golf VII Alltrack ettei menisi ihan pelkäksi vaggineiden haukkumiseksi. Ennen oli myös Audeja, mutta onneksi paranin. Lompakko kiitti :)
 
Nuo vanhat Audit onkin sellainen sioitus, että parempi olla toiset 5-10k€ käytettävissä saman tien. Seuraillut kaverin elämää tuollaisen kanssa, kun on mennyt öljypumppua, turboa, laatikkoa, EGR:iä (useamman kerran), DPF:ää yms yms. Nuo päälle 10v "laatu" autojen ledi-valot on myös maukkaan hinnakkaita vaihtaa, kun alkavat pimetä peräjälkeen. Vielä jos ottaa ilmajousituksella niin siihen menee sitten jo omat ja muidenkin (lainatut) rahat ellei ole mekaanikon lahjoja. Tuohon ko. mallin audiin jo etuvalojen vaihto on niin veemäinen homma (saa purkaa kaikenlaista tieltä) etten suosittelisi edes pahimmille vihamiehilleni.

Minulla on karvalakki 407 ja on osoittautunut paljon varmemmaksi vempeleeksi kuin luksus vaggineet ikinä. Tosin eihän tuossa ole paljon mitään hajoavaakaan isoon Audiin verrattuna. Eikä Peugeot edes ruostu, koska ilmeisesti Ranskassa viitsitään edelleen sinkitä korit edes joten kuten toisin kuin tuossa laatu-autojen kotimaassa, Saksassa. Tuolla budjetillahan muuten saisi paljon tuon sukupolven Audia uudemman 508:n farkkuna ;).

Sanotaan vielä, että pihassa on myös Golf VII Alltrack ettei menisi ihan pelkäksi vaggineiden haukkumiseksi. Ennen oli myös Audeja, mutta onneksi paranin. Lompakko kiitti :)

Onhan noissa kaikenlaista mielipahaa ja harmia kyllä, mut kyyti on mukavaa ja tilaa on vähän erilailla kuin noissa ranskan-, tahi japanin-ihmeissä. Valoista sen verran, että umpioiden vaihto kesti n. tunnin ihmettelyineen moiseen. 13 ruuvia auki, puskuria alas ja takas samassa järjestyksessä :)
 
Vähän kuvaa moisesta operaatiosta.
 

Liitteet

  • kilvetön.jpg
    kilvetön.jpg
    382,7 KB · Luettu: 185
  • 49652608_1718635211574220_7580485975994793984_n.jpg
    49652608_1718635211574220_7580485975994793984_n.jpg
    275 KB · Luettu: 197
  • lamput_sutattu.jpg
    lamput_sutattu.jpg
    465,5 KB · Luettu: 187
Ei A6 ainakaan takakontiltaan erityisen tilava ole, jos saman segmentin kilpailijoihin verrataan. Semmoinen lifestyle farkku. Onhan se ihan mukava ajaa, silloin kun se toimii. Ei aivan hirveää poltetta ole moista enää hommata yhden 3.0 bensa quattron jälkeen.
 
Ei A6 ainakaan takakontiltaan erityisen tilava ole, jos saman segmentin kilpailijoihin verrataan. Semmoinen lifestyle farkku. Onhan se ihan mukava ajaa, silloin kun se toimii. Ei aivan hirveää poltetta ole moista enää hommata yhden 3.0 bensa quattron jälkeen.

Koska itsellä ei perhettä ole, niin vaikea kuvitella miten em. A6 farkku ei riittäis 2 aikuiselle ja 2 lapselle kaiken välttämättömän kuljetukseen?:D
 
Koska itsellä ei perhettä ole, niin vaikea kuvitella miten em. A6 farkku ei riittäis 2 aikuiselle ja 2 lapselle kaiken välttämättömän kuljetukseen?:D
Niin, itsellä kun taas oli kolme koiraa ja vaimo (nyt vain kaksi koiraa ja vaimo), niin ei tuo A6 ainakaan liian iso ollut. Peräkonttiin ei koirien lisäksi saanut oikein mitään, joten muuta kamppeet meni takapenkille.
 
Niin, itsellä kun taas oli kolme koiraa ja vaimo (nyt vain kaksi koiraa ja vaimo), niin ei tuo A6 ainakaan liian iso ollut. Peräkonttiin ei koirien lisäksi saanut oikein mitään, joten muuta kamppeet meni takapenkille.

Mihin farkkuun sitten mahtuu 3 koiraa ja kampetta? Tuskin mihinkään.
 
Puhkinussittu vikaherkkä Audi vs. 10 v. uudempi ja -100 tkm ajettu ranskatar. Saa olla aika vahva usko, jos Audiin päätyy :beye:
 
Kannattaa kokeilla joskus jotain oman "kuplansa" ulkoa; ensimmmäisen mallivuoden tuotantoa vältellen pettyy harvemmin niin PSA:ssa kuin missään muussakaan.
 
Itsekkään en varsinaisesti halua ruveta mitään automerkkiä kehumaan yli muiden, kaikissa omistamissani autoissa on ollut vikoja(~160 autoa) yllärinä oikeastaan itsellenikin että siellä vähävikaisimpien joukossa ovat olleet ranskalaiset, toki käytettyjä kaikki ja yksilöitä jokainen, ilmeisen ehjiä yksilöitä. Suurimmat ongelmat itsellä ovat olleet volvojen ja volkkareiden kohdalla.
 
Itsekkään en varsinaisesti halua ruveta mitään automerkkiä kehumaan yli muiden, kaikissa omistamissani autoissa on ollut vikoja(~160 autoa) yllärinä oikeastaan itsellenikin että siellä vähävikaisimpien joukossa ovat olleet ranskalaiset, toki käytettyjä kaikki ja yksilöitä jokainen, ilmeisen ehjiä yksilöitä. Suurimmat ongelmat itsellä ovat olleet volvojen ja volkkareiden kohdalla.

No hieman vanhemmat V/S40:t olikin aikamoisia pommeja. Myös V50:ä näki/näkee varsin usein maanteiden varsilla parkissa.
 
Itse en aikoinaan ois kuvitellutkaan minkään pikku peugeotin, tai muunkaan pikkuranskalaisen ostoa.
Kohta vuoden päivät ollut -17 208 pääasiassa eukolla ajossa(itse vaan viikonloppuisin ajan), enkä ole hauskempaa autoa ajanut.
Toki siinä ei mitään erityisiä lisävarusteita ole, mutta halpa, hyvä ja hauska ajaa.
Ei ole ollut ikävä noita alle vm2010 3 sarjan bemareita, vaikka hyvin varustelluita ja tehokkaita olikin.

Ja emäntä siis ajaa arkipäivisin 25km suunta töihin ja takaisin. Siihen tuo pikkupösö on oivallinen. Halvat kulut yms.
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin siihen asennettiin, niin pääsee lähtemään töistäkin lämpimällä autolla.
Muutaman kerran tullut mieleen, että olishan se kiva jos olis enemmän voimaa, mutta järki voitti. Pidetään ne harrasteautot erikseen.
 
Reilun vuoden aikana tuli ajettua ~85tkm pikkupösöllä, 207 vm 07 ja koneena ilman FAP oleva 1.6 HDI. Ei mitään suurempaa. Egr linja tukkeutui kerran. Ajelin vielä motoxin dieselsyn öljyillä. Noilla kilsoilla kun öljyt piti vaihtaa 4krt vuodessa. :D

Eihän siinä kyllä mitään muuta hyvää ollut kuin toimintavarmuus ja halvat kilometrit. Premium autot on erikseen ja niistä joutuu sitten maksamaan enemmän. (minä nykyään maksan)
Edit: pösöllä oli kilsoja myyntivaiheessa 360tkm.
 
Isommat pösöt on jo sitten aika mukavia autoja. Esim. 407 on koko- ja hintaluokassaan jopa erinomainen. Eihän se tietysti ehjälle A6 C6:llle pärjää; olihan jälkimmäinen tuplasti kalliimpi uutena ja tietysti myös pykälän isompi auto. Mutta kyllä facelift 407 on ihan asiallinen auto vieläkin, vaikka ehkä ne rahat olisi paremmin käytetty 508:ssa.

Oli miten oli, nuo premium Audit eivät olleet aikanaan persaukisten kulkupelejä eikä aika ole tehnyt niistä yhtään köyhä-ystävällisempiä. Päinvastoin.
 
Peugeot 508 on ulkonäöltään ihan siisti auto mutta kun aukaisee oven niin mieli muuttuu mikä on harmi.
 
Luin netistä juttua että noissa BMWn B47-koneissa, jollainen tuossa ketjuun aikaisemmin linkkaamassanikin 1-sarjalaisessa dieselissä on, olisi jotain taipumusta turbojen rikkoutumiselle Suomen talvioloissa (ahdin kerää kosteutta joka jäätyy, jääklöntit imeytyy turbon lapojen läpi, lavat paskoontuu, maksaa vitusti tonnia vaihtaa etenkin kun takuu ei ole enää voimassa).

Onko nuo vaan satunnaisia/valmistusvirheistä johtuvia ongelmia vai ihan tiedetty ongelma jolle ei voi mitään ja sen riskin kanssa on elettävä?

Ei kiinnostais oikein ostaa käytettyä takuutonta autoa joka saattaa randomisti paskoontua Suomen talvessa.

Kaikesta huolimatta tänään koeajamaan tuota autoa.
 
Luin netistä juttua että noissa BMWn B47-koneissa, jollainen tuossa ketjuun aikaisemmin linkkaamassanikin 1-sarjalaisessa dieselissä on, olisi jotain taipumusta turbojen rikkoutumiselle Suomen talvioloissa (ahdin kerää kosteutta joka jäätyy, jääklöntit imeytyy turbon lapojen läpi, lavat paskoontuu, maksaa vitusti tonnia vaihtaa etenkin kun takuu ei ole enää voimassa).

Onko nuo vaan satunnaisia/valmistusvirheistä johtuvia ongelmia vai ihan tiedetty ongelma jolle ei voi mitään ja sen riskin kanssa on elettävä?

Ei kiinnostais oikein ostaa käytettyä takuutonta autoa joka saattaa randomisti paskoontua Suomen talvessa.

Kaikesta huolimatta tänään koeajamaan tuota autoa.
En usko, että olisi kovin yleistä. Turbo ei kuitenkaan maksa ihan niin paljoa.(että auto kannattaisi kauppaan sen takia jättää) Marmorilla saatta maksaa tonnin, mutta kyllä noita varmasti alle 500 euron saa.
 
Kolmas B47-moottorilla varustettu BMW menossa ja ei ole yhdestäkään turbo hajonnut. Tosin nuo ovat taksikäytössä olleet, niin kone kyllä tulee aina ajettua aina lämpimäksi. En myöskään ole kuullut, että olisi B47-moottorilla olevista takseista Oulun seudulla ainakaan turboja mennyt muuten kuin yhdestä 350 000km ajon jälkeen vasta. Eli jos ahdin kerää kosteutta ja jäätyy, voidaan tämä laittaa lähes 100% varmuudella pätkäajon piikkiin.
 
Koeajoin tuon bemmin ja olihan se aika upea laitos. Huoltohistoria jäi tosin vähän kysymysmerkiksi joten se tilattu jostakin.

Tuossa kun ei lohkoa ollut niin sanoivat että maksavat sen asennuksen. Ja puolet kesärengassetistä (245/35R18). Vaihdelaatikkoöljyjä mitä luultavimmin ei ole vaihdettu.

Auto uitettu saksasta tänne tullin papereiden mukaan 12/2016 ja silloin sillä oli ajettu jotain 30tkm.
 
BMW huoltokirja on sähköinen ja kulkee avaimessa, sitä voi lukea ajotietokoneelta osittain. Normi Bosch tmv huolloissa ei ole avaimen lukijaa, jolla voi täyttää tuota, joten jos ei paperidokumentit seuraa matkassa sinne jää kysymysmerkkejä. Oliko penkinlämppärit, sporttipenkit, nahka/kangasverhoilu...?
 
BMW huoltokirja on sähköinen ja kulkee avaimessa, sitä voi lukea ajotietokoneelta osittain. Normi Bosch tmv huolloissa ei ole avaimen lukijaa, jolla voi täyttää tuota, joten jos ei paperidokumentit seuraa matkassa sinne jää kysymysmerkkejä. Oliko penkinlämppärit, sporttipenkit, nahka/kangasverhoilu...?
Perseenlämmittimet oli. Penkit oli perusmallia ja kankaiset.

Kokeilin kyllä eräässä toisessa 1-sarjalaisessa olleita sporttipenkkejä ja eivät ne ainakaan auton paikallaan ollessa omasta mielestäni eronneet kovinkaan paljoa peruspenkeistä. Peruspenkki oli jopa ehkä mukavampi istua kuin sporttipenkki.

Varmaan jos jotain mutkapätkää ajaisi 140km/h niin sporttipenkit olis paremmat.
 
Kyl se reisituen pidennys auttaa paljon jos ajat pitkää siivua ja/tai olet pitempi kaveri, mut sulla muistaakseni oli suht lyhyet pätkät.

Katsele verrokkina kolmossarjan sedan/coupe, niitä on runsaasti tarjolla varsinkin Ruotsissa/Saksa jotka niitä importtaa.
 
Sähköiseen huoltokirjaan pystyy monimerkkikorjaamotkin tehdä merkinnän mutta eivät saa huoltoa näkymään ajotietokoneen huoltohistoriassa. Merkkari saa ajettua BMW pilvestä tiedot autoon. Kai hieman henkilöstä riippuen merkkihuollosta kertovat ostajaehdokkaille huoltohistoriasta minkä näkevät.
 
Katsele verrokkina kolmossarjan sedan/coupe, niitä on runsaasti tarjolla varsinkin Ruotsissa/Saksa jotka niitä importtaa.
Tuli noita katseltua jonkun verran joo, mutta noissa oli sit vaan se, että suurimmalla osalla oman hintahaarukan autoista oli ajettu n. 150tkm. Jos sit puolestaan katseli jotain 50-100tkm ajettuja niin niiden hinta ei-karvalakkimallin osalta oli lähempänä 30t€ kuin 20t€.
 
Työpaikka vaihtuu ja työmatka lyhenee 110km->30km. Alle vuosi sitten hankin tämän mondeo mk4.5 tdci kun tuota ajoa tuli niin paljon. Nyt taas mietin luovunko dieselistä ja joku taloudellinen bensa tilalle. Mitä suosittelisitte jos kriteerit;

-13ke max
- tilava farkku, kultainen noutaja pitää konttiin mahtua
-Taloudellinen bensa, halpa huoltaa yms
-2010++ vuosimallia
-automaagi
 
Eipä samaan hintaluokkaan saa oikeen vastaavaa bensaa, kun paljon vanhempana ja/tai paljon ajettuna. Aja tuo paaliin ja sähköauto sen jälkeen olisi varmaan järkiratkaisu.
 
Korjasin:
Eipä samaan hintaluokkaan saa oikeen vastaavaa bensaa, kun paljon vanhempana ja/tai paljon ajettuna. Aja tuo paaliin ja sähköauto sen jälkeen isolla bensamoottorilla varustettu farkku olisi varmaan järkiratkaisu. :cigar2:
 
Ensi auto hankkimassa. Toinen lapsi tulossa, noin 10tkm yhdistettyä ajoa vuodessa laina corollalla vm 98 (muita autoja en ole ajanut paitsi autokoulun golfia).

Hinta 10-13 k
Farmari
Kahdet turvaistuimet mahduttava, rattaat etc.
Manuaali
Bensa
2014 tai uudempi?
 
Missä päin vaikutetaan? Tietäis ettei suotta toiselta puolelta Suomea tarjoa vaihtoehtoja.


Siin on kolme hieman eri puolilta Suomea, suht pienillä kilsoilla.
Sit olis viel iso valikoima pienempiä farmareita Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 115 S&S Limited Farmari 2015 - Vaihtoauto
 
Missä päin vaikutetaan? Tietäis ettei suotta toiselta puolelta Suomea tarjoa vaihtoehtoja.


Siin on kolme hieman eri puolilta Suomea, suht pienillä kilsoilla.
Sit olis viel iso valikoima pienempiä farmareita Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 115 S&S Limited Farmari 2015 - Vaihtoauto

Kiitos, Vantaalla asutaan.
 
Itselläni auton vaihto ajankohtainen duuninmatkan vaihtuessa lyhyempään. Eli kiisseli-focus johonkin bensavehkeeseen.
Hintaa maks. 12k€.
Onko vm 2010-2012 Audi A4 kohtuullisia autoja, vai meneekö niissä metsään? Noita muutamia siistejä myynnissä 150tkm-190tkm ajettuina automaatilla ja ilman...uhka vai mahdollisuus?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 193
Viestejä
4 472 162
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom