Mikä auto minulle?

Mitä isoja huoltoja 100tkm jälkeen heti edessä ehkä jarrut jos ei ole vaihdettu mutta kyllä säännöllisesti huollettu 20tkm/vuosi vauhdilla 200 tkm jälkeen pitää kuluvia osia enemmän ruveta vaihtamaan. Renkaat kannattaa ostaessa tarkastaa ja vaihtokuntoisilla tinkiä lisäalennusta plus itse vaihtamalla saa mieleiset niin monesti kuullut miten kitkat olisi mukavammat mutta auton mukana tuli alle vuoden vanhat nastat.
Aika monesti ensimmäinen jakopää tulossa, ekat iskarit, ekat ne nää ja noi... Nimimerkillä itsellä kalliit oppirahat tullut maksettua aikanaan. 120tkm ajettu on halvempi koska 20tkm enemmän kilsoja, mielikuva on että huomattavasti enemmän ajettu/vanhempi/kuluneempi jne. vaikka siihen on todennäköisesti korjattu edellä mainitut ongelmat ja tehty se iso huolto.
 
Kuluvia ovat myös tuulilasi, alustan osat, pyörän laakerit... 100-150 tkm väli on monesti aika nihkeä kulujen osalta. Jos ”halvalla” täytyisi saada uusi, niin joku 150 tkm+ parissa vuodessa rullattu on hyvä ostos, jos siinä on rempat tehty. Toisaalta omalla on nyt rullattu alkuperäisillä jarruosilla 133 tkm ja ei ole edes puolessa välissä kulumisessa. 170 km/suunta nelikaistaista tekee ihmeitä jarruosien kestolle.
 
Toistaiseksi vain lyhyeltä ajalta huomioita 140 hv turbo, 6-vaihteinen manuaali
- tehoa on riittävästi kiihtyy selkeästi vielä 6-vaihteellakin.
- bensankulutus (mittarin mukaan) on 8,7 litraa/100km, johtunee vielä "huonosta" ajotavasta
Edit 6.2.19 : nyt se näyttää 7,3 litraa/100km, ajotapa vaikuttaa paljon.
Edit 20.2.19 : nyt se näyttää 6,6 litraa/100km
(Tällä menolla pääsee kohta myymään Nesteelle :) )
Edit 16.7.19: nyt se näyttää 6.1 litraa/ 100km, rauhallista ajoa

EDIT 28.3.20: tuohon se kulutuksen lasku pysähtyi eli keskikututus reilun vuoden jälkeen 6.1 litraa/100Km
muiltakin osin kommentit ovat samat.

- Autossa on tutka ja törmäysavustin, tekisi mieli sanoa, että turhake. Kun sataa ne kytkeytyy pois päältä ja näyttöön ilmestyy keltaisella siitä kertova viesti. Toistaiseksi lähinnä vaan ärsyttänyt.

- sisätilat "muoviset", mutta asiallisen siistit.
- autosta näkee hyvin ulos
- liukkaalla ilo ajella kun ei pyörät juurikaan sudi.

Testasin myös syksyllä automaattia, siinä on ehkä n 1s. viive vaihteiden vaihtuessa. Mikä on automaatiksi ihan asiallien. Tykkäsin sen rattivaiheesta ( oikeasti se on vain automaatti, mutta käyttäjälle annetaan illuusio vaihteiden vaihdosta) vaihteet vaihtuvat siivekkeistä. Tykkäsin siitä enemmän kuin auttomaattiasetuksesta.

Kokonaisuutena pidän poislukien tuo "turhake"

Samoin kokeilin kiihtyvyyttä; 80-120Km kesti n.7s
Vastaampa omaan viestiin kun tuli laitetta kehuttua.

Tuossa Vitarassa on käsittämätön ongelma. Renkaita itse vaihtaessa tulee todella huonolle tuullelle. Ovat laittaneet eteen (saattaa olla takanakin, mutta käsijarru hoitaa ongelman) jarrulevyt jossa on kierteistetty reikä jarrulevyn lukitsemiseksi pyörän napaan, mutta siinä navassa ei ole vastaavalla kohdalla kierteistettyä reikää. Näin jarrulevy pyörii navan "päällä kuin puolukka pi***ssa" :-(
Pyörän pultin reiät eivät pysy kohdakkain ja rengaskaan ei niitä kevyimpiä ole. Hätäpäissäni kohdistin reiät silikonikittipurkin suuttimen päällä. Toinen konsti lienee painaa jarrua jollain tuella.

Eihän nykyaisissa autoissa noin pitäisi joutua tekemään. Onkos muilla vastaavasti?

Auto on kyllä muuten kuten lainatussa viestissäni.
 
Vastaampa omaan viestiin kun tuli laitetta kehuttua.

Tuossa Vitarassa on käsittämätön ongelma. Renkaita itse vaihtaessa tulee todella huonolle tuullelle. Ovat laittaneet eteen (saattaa olla takanakin, mutta käsijarru hoitaa ongelman) jarrulevyt jossa on kierteistetty reikä jarrulevyn lukitsemiseksi pyörän napaan, mutta siinä navassa ei ole vastaavalla kohdalla kierteistettyä reikää. Näin jarrulevy pyörii navan "päällä kuin puolukka pi***ssa" :-(
Pyörän pultin reiät eivät pysy kohdakkain ja rengaskaan ei niitä kevyimpiä ole. Hätäpäissäni kohdistin reiät silikonikittipurkin suuttimen päällä. Toinen konsti lienee painaa jarrua jollain tuella.

Eihän nykyaisissa autoissa noin pitäisi joutua tekemään. Onkos muilla vastaavasti?

Auto on kyllä muuten kuten lainatussa viestissäni.

Löysää pultit kun auto ei ole ilmassa? Sitten tunkkaa ylös ja jos kesä- talvirenkaissa vähän kokoeroa niin voi vähän tunkilla säätää, no ei tarvii montaa senttiä nostella. Painaahan ne renkulat.

Mä en kyllä parin kympin takia jaksa mokomaa hommaa itse tehdä edes urheilu tai harrastemielessä.
 
Onhan monessakin autossa tuollainen lukitsematon levy, tunkkaa autoa vain sen verran että rengas on juuri ja juuri irti maasta, levynkin saa kohdalleen pyöränpultilla muljauttaen.
 
Hätäpäissäni kohdistin reiät silikonikittipurkin suuttimen päällä.
Jossain autossa tulee ihan auton mukana tämän tyyppinen tappi, joka ruuvataan yhden pultin tilalle pyörän asennusta varten. En kyllä yhtään muista mikä valmistaja se oli, joka on tuollaisen ainakin joskus autonsa mukaan laittanut... Voihan tuollaisen tietty ostaa jälkikäteenkin, jos tuntuu ettei vaihto muuten millään onnistu. Yllättävä rakenne kyllä, ettei jarrulevyä lukita napaan millään.
 
Jossain autossa tulee ihan auton mukana tämän tyyppinen tappi, joka ruuvataan yhden pultin tilalle pyörän asennusta varten. En kyllä yhtään muista mikä valmistaja se oli, joka on tuollaisen ainakin joskus autonsa mukaan laittanut... Voihan tuollaisen tietty ostaa jälkikäteenkin, jos tuntuu ettei vaihto muuten millään onnistu. Yllättävä rakenne kyllä, ettei jarrulevyä lukita napaan millään.
Tuollaisia tappeja on monessa autossa, jossa käytetään pyöränpultteja. Tapin tarkoitus on asemoida se vanne suoraan pulttien kohdalle, ei niinkään pitää levyä paikallaan. Ainakin saksalaissa noita on ihan orkkis työkalusarjassa.

Onhan monessakin autossa tuollainen lukitsematon levy, tunkkaa autoa vain sen verran että rengas on juuri ja juuri irti maasta, levynkin saa kohdalleen pyöränpultilla muljauttaen.
Tyypillisesti levyt on tehtaalta kyllä jotenkin lukittu, mutta vuosien mittaan lukitusruuvi on unohtunut tai uudessa tarvikelevyssä ei ole ollut paikkaa sille. En mene sanomaa, ettei olisi pyörivillä levyillä olevia, mutta monessa levyt on jotenkin kiinni. Yleensä kuitenkin levy on takertunut napaan kiinni, ettei se edes pyörähdä vaikkei lukitusruuvia olisikaan.

Tuossa Vitarassa on käsittämätön ongelma. Renkaita itse vaihtaessa tulee todella huonolle tuullelle. Ovat laittaneet eteen (saattaa olla takanakin, mutta käsijarru hoitaa ongelman) jarrulevyt jossa on kierteistetty reikä jarrulevyn lukitsemiseksi pyörän napaan, mutta siinä navassa ei ole vastaavalla kohdalla kierteistettyä reikää. Näin jarrulevy pyörii navan "päällä kuin puolukka pi***ssa" :-(
Pyörän pultin reiät eivät pysy kohdakkain ja rengaskaan ei niitä kevyimpiä ole. Hätäpäissäni kohdistin reiät silikonikittipurkin suuttimen päällä. Toinen konsti lienee painaa jarrua jollain tuella.

Eihän nykyaisissa autoissa noin pitäisi joutua tekemään. Onkos muilla vastaavasti?
Onko mahdollista, että se jarrulevyn kierteistetty reikä olisi jarrulevyn pois ottamista varten. Tyypillisesti jarrulevyn lukitusruuville on uppokantainen ei-kierteistetty ruuvin reikä levyssä ja navassa on kierrereikä vastaavassa kohtaa.
 
On pientä autokuumetta ollut jo jonkin aikaa. Hankinnassa olisi joku mukava auto pääasiassa maantieajoon. Auton tulee olla porrasperä ja tehoa mielellään vähintään 200hv. Myös automaattivaihteisto on vaatimus ja mielellään perinteinen momentinmuunninloota. Budjetti on n.10-15 kEur. Kilometrejä tulee vuodessa nykyisin n.20tkm. Nykyinen auto on 607 Pösö (diesel-automaatti), johon olen ollut tyytyväinen, mutta alkaa olla kilometrejä jo niin paljon, että harkinnut vaihtoa. Olen katsellut Lexus IS 250 ja GS (300 ja 450h). Onko täällä porukalla kokemuksia noista? IS 250 (4GR-FSE) on ilmeisesti ollut jotain ongelmia imusarjan karstoittumisen kanssa? Pitääkö paikkansa? Toi GS 300:sen 3GR-FSE on ilmeisesti kohtuu luotettava peli? Mites ton hybridi GS:n kanssa? Kestääkö akusto miten hyvin ja uskaltaako tollaista hybridiä ostaa n.200 tkm ajettuna?
 
Löysää pultit kun auto ei ole ilmassa? Sitten tunkkaa ylös ja jos kesä- talvirenkaissa vähän kokoeroa niin voi vähän tunkilla säätää, no ei tarvii montaa senttiä nostella. Painaahan ne renkulat.
Ei se noin helppoa ole, laitat pultin reiän kohdalleen sitten sen, ei voimamielelle, painavan renkaan ja kiroat etteivät reiät ole kohdakkain, koska vanne sitä vähän siirsi.
Mä en kyllä parin kympin takia jaksa mokomaa hommaa itse tehdä edes urheilu tai harrastemielessä.
Joo kyllähän tuossa sitä voimaliikuntaa saa, eikä tuntipalkoille pääse. Aikaakin kuluu, mutta vie se oman aikansa viedä/hakea rengasliikkestä.
 
Jossain autossa tulee ihan auton mukana tämän tyyppinen tappi, joka ruuvataan yhden pultin tilalle pyörän asennusta varten. En kyllä yhtään muista mikä valmistaja se oli, joka on tuollaisen ainakin joskus autonsa mukaan laittanut...
Voihan tuollaisen tietty ostaa jälkikäteenkin, jos tuntuu ettei vaihto muuten millään onnistu. Yllättävä rakenne kyllä, ettei jarrulevyä lukita napaan millään.
Tuo vaikuttaa hyvältä keksinnöltä (helpottaa samalla vanteenkin kohdistusta), saako noita suomesta?
 
Tuollaisia tappeja on monessa autossa, jossa käytetään pyöränpultteja. Tapin tarkoitus on asemoida se vanne suoraan pulttien kohdalle, ei niinkään pitää levyä paikallaan. Ainakin saksalaissa noita on ihan orkkis työkalusarjassa.
Pitäähän se samalla navankin paikoillaan, menee ostoslistalle jos saa Suomesta järkihinnalla.

Tyypillisesti levyt on tehtaalta kyllä jotenkin lukittu, mutta vuosien mittaan lukitusruuvi on unohtunut tai uudessa tarvikelevyssä ei ole ollut paikkaa sille. En mene sanomaa, ettei olisi pyörivillä levyillä olevia, mutta monessa levyt on jotenkin kiinni. Yleensä kuitenkin levy on takertunut napaan kiinni, ettei se edes pyörähdä vaikkei lukitusruuvia olisikaan.
Eka auto minulle, jossa tuohon pyörimiseen törmään. Syksyllä arvelin, että ruostuu napaan. Ei näköjään ruostunut (mikä sinänsä ihan OK) otti näköjään riittävästi päähän... tänne kommentointiin.
Onko mahdollista, että se jarrulevyn kierteistetty reikä olisi jarrulevyn pois ottamista varten. Tyypillisesti jarrulevyn lukitusruuville on uppokantainen ei-kierteistetty ruuvin reikä levyssä ja navassa on kierrereikä vastaavassa kohtaa.
Tuo helpottanee? jarrulevyn irrotusta, siihen on kyllä parempikin ulosvetäjä työkalu. Rengasliikkeillä lienee ed. mainittua tappia vastaava työkalu. Asentasilta jäis muuten urakkarahat saamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllähän tuossa sitä voimaliikuntaa saa, eikä tuntipalkoille pääse. Aikaakin kuluu, mutta vie se oman aikansa viedä/hakea rengasliikkestä.

Asia on noinkin, kun sen vähän harrastuksena ottaa ja moni mun tuttukin tekee saman omalla pihallaan. Itse olen vähän laiska, joutuu vaan nostamaan renkaat paksiin, liikkeeseen - ja kotona renkaat takaisin pois paksista. Pesu ja varastoon.
Maasturin jos olisi, niin en alkaisi kyllä jumppaamaan niiden kanssa, selkä vois olla vähän asiaa vastaan. Sitten olisi pakko käyttää rengashotellia mikä taas lisäisi vähän kuluja.

Mulla ainakin on suurempi vaiva lähteä ne vaihdattamaan kuin se kymmenen minuutin homma itse vaihtaen.

Mä en ole kymmeneen minuuttiin vaihtanut tuskin edes yhtä rengasta. Homma eskaloitui yhden vehkeen kanssa missä aluvanteet oli niin kiinni, että vaikka pultit löysällä ajelin hiekkatietä edestakaisin jokaisen kuopan etsien, niin ei lähtenyt. Sitten rengasliikkeeseen missä hajottivat ison kuminuijan varren että saivat irti. Siihen loppui DIY hommat noilta osin, kun aina jotain.
 
Kumpikin käyttövoima oikeastaan käy. Onko noissa vanhoissa bensakoneissa ja dieselkoneissa kestävyyden suhteen eroa? On sellainen kokemus jäänyt, että varsinkin kylmällä kelillä dieselkone vaatii enemmän käynnistyäkseen kuin bensa :hmm: en toki ole asiantuntija ja tämä lähinnä omaa mutua. Millaisia kilsoja tuon ikäisissä autoissa olisi suositeltavaa olla, jotta voi luottaa auton kestävän seuraavat pari vuotta kohtuullisilla huolloilla? Onko kohtuullista pitää ylärajana 250tkm ja enemmän ajettuja sitten sillä varauksella, miten kyseistä yksilöä on huollettu?

Pahoittelut useasta kyssäristä tässä, muutkin toki voivat vastata kuin @Farendlöse

Nettiautossa ainakin tällainen VW Passatti löytyy, miltä vaikuttaa?


edit: Ja on tiedossa, että toi passatti on toisella puolella Suomea. Ihan esimerkin vuoksi nostin sen tähän, että saa itselle jonkinlaista hajua sopivasta autosta, en tuonne asti sitä pääse hakemaan.
1.8T ainakin pomminvarma mylly, jos vaan öljyt vaihdettu säännöllisesti ja muutenkin huollettu normaalisti+remmit vaihtanut niin kuin muistakin autoista. Ja jos vaikka öljypohjan "sihti" vaihdettu/putsattu joskus. Se saattaa tukkeutua ja blokata öljynkierron.

Tokihan noistakin saattaa turbo levitä kilsojen myötä, mutta suurempia muita tyyppivikoja ei taida olla.
 
Maasturin jos olisi, niin en alkaisi kyllä jumppaamaan niiden kanssa, selkä vois olla vähän asiaa vastaan.
Se mihin ei voimat riitä pitää yrittää "järjellä" junailla. Keksin laittaa pyörän alle 0-50mm puukiilan, avitti kummasti :)
Mä en ole kymmeneen minuuttiin vaihtanut tuskin edes yhtä rengasta. Homma eskaloitui yhden vehkeen kanssa missä aluvanteet oli niin kiinni, että vaikka pultit löysällä ajelin hiekkatietä edestakaisin jokaisen kuopan etsien, niin ei lähtenyt. Sitten rengasliikkeeseen missä hajottivat ison kuminuijan varren että saivat irti. Siihen loppui DIY hommat noilta osin, kun aina jotain.
Noi 10min vaihdot ovat niitä ammattilaisten aikoja. Ja pitänee olla hyvät systeemit muutenkin
 
Se mihin ei voimat riitä pitää yrittää "järjellä" junailla. Keksin laittaa pyörän alle 0-50mm puukiilan, avitti kummasti :)

Noi 10min vaihdot ovat niitä ammattilaisten aikoja. Ja pitänee olla hyvät systeemit muutenkin

Niin on, mulla on vaan halpistunkki ja ristikkoavain. Jos hallinosturi ja paineilmavehkeet niin ei kai siinä sitten :hmm:
 
Itse ajelin parilla edellisellä autollani välin 200-250tkm ja tuntui tosiaan siltä että korjattavaa sattui aika paljon tuolla välillä. Tietysti saattanut tuolla myöhemmin vielä enemmän, mutta noiden kokemusten perusteella voisin harkita enemmänkin ajettua ja hyvin huollettua.
Omaan makuun tuossa 3ke hintaluokassa kakkoskoppainen Octavia 1.6MPI tai 1.9TDI voisivat olla hyviä, tai sitten se vasta tässä ketjussa esiintynyt Vectra C 2.0T tai Saab 9-3 samaisella moottorilla. Toyotat toki hyviä, jos haluaa mahdollisimman luotettavan.
Siinä 1.6 MPI:ssä varmaan 0,5dl pienempi kulutus kuin 1.8t:ssä, joten kannattaa katsoa ennemmin niitä.
Toki jos köröttelee niin meneehän se 1.6:llakin konetta huudattamalla eteenpäin.

Ja voi olla jopa samoja lukemia noiden kulutukset, en jaksa kaivaa.
 
En ole ammattimies autojen tai renkaiden suhteen. Laiskuus motivoi tehokkaaksi. :lol:

IMG_20191108_130538.jpg
 
Nettiautossa näyttää olevan myös A6 audeja, joissa on tiptronicin laatikko, niissä varmaa samat jännät varmasti tulee kuin multitronicissa? Noissa audin malleissa kyllä on isommat moottorit niin on kustannukset kyllä isommat kanssa... Harva myyjä suoraan näköjään ilmoittaa, onko vaihteita huollettu, eikä laita kuvia huoltokirjasta. Ei ole ensiauton ostajalla helppoa :cautious:



On tullut selailtua nettiautosta ainakin tojoja tässä. Onko noissa 2003 alkaen lähtevissä corolloissa tai avensiksissa erityisemmin eroja kestävyyden ja luotettavuuden suhteen? Jostain olen lukenut, että corollat ainakin katsastustilastoissa menisivät aavistuksen avensiksen edelle. Pitää selailla octaviat läpi ja saab 9-3, jos oman budjetin hintaluokkaan löytyisi hyviä yksilöitä, kiitos vinkistä!
..Ja kannattaa selvittää varustekoodeista/muulla tavalla, mikä automaatti siinä on. Tapauksia on, että ostettu ja myyty/mainostettu tippi multitroniccina ja toisin päin.

Muutaman vuoden sisällä ei ole tainnut saadakkaan kuin etuveto-kulimalleja multina ja loput s-tronicilla. S/RS taisi olla tippilaatikolla kun s-tronic ei kestä tehomallien vääntöä.

Joitain myyjiä ja ennen kaikkea ostajia ei vaan kiinnosta.

Tippi yleisesti ottaen kestävämpi kuin multi, ota tippi jos vaan mahdollista.
Kannatta tsekata, että vaiht. öljyt vaihdettu jossain vaiheessa kilsoista riippumatta. Siis jos yli 5v.-vanha auto ja vaikka 100tkm mittarissa.
Sanoi se huolto-ohjelma mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän epäilyttää onko riittävän toimiva? Näyttäs jättävän löysälle levyn (mahdollistaa levyn heilumisen reiässä? )
Samaa mieltä, ei paina levyä pyörännapaa vasten. Kuvassa näkyvä senkattu lukituspultti on paras levyn paikallaan pitoon. Tietysti hiukan hankala jälkeenpäin sellaista asentaa, jos levyistä puuttuu senkattu reikä.

Muutenkin hiukan skeptinen olen näitä aputappeja ja piikkejä kohtaan. Piikkien etsiminen varastosta, kiinnittäminen ja irrottaminen —> kokonaisvaiva voi muodostua suuremmaksi kuin hyöty.

Itse nostan renkaan vanteen keskireiän varaan napaan hollille, pyörittelen reiät noin kohdilleen, tuen alareunasta kengän kärjellä tmv. renkaan alareunan pyrkiessä ulospäin ja pyöritän alinta pultti sen verran kiinni, että rengas pysyy paikoillaan pultin ja navan varassa. Seuraavaksi painaa yläreunasta vannetta napaa vasten ja ylin pultti paikoilleen, toinen alapultti jne. Polvisuojista on apua, kun polvillaan Biltema tunkin kanssa renkaita vaihtelee.
 
Siinä 1.6 MPI:ssä varmaan 0,5dl pienempi kulutus kuin 1.8t:ssä, joten kannattaa katsoa ennemmin niitä.
Toki jos köröttelee niin meneehän se 1.6:llakin konetta huudattamalla eteenpäin.

Ja voi olla jopa samoja lukemia noiden kulutukset, en jaksa kaivaa.
Sitä pomminvarmaa 1.8T:tä ei käsittääkseni saa kakkoskopan octaviaan. Jos saa niin varmasti paljon parempi kuin mainitsemani 1.6MPI.
 
Asia on noinkin, kun sen vähän harrastuksena ottaa ja moni mun tuttukin tekee saman omalla pihallaan. Itse olen vähän laiska, joutuu vaan nostamaan renkaat paksiin, liikkeeseen - ja kotona renkaat takaisin pois paksista. Pesu ja varastoon.
Maasturin jos olisi, niin en alkaisi kyllä jumppaamaan niiden kanssa, selkä vois olla vähän asiaa vastaan. Sitten olisi pakko käyttää rengashotellia mikä taas lisäisi vähän kuluja.



Mä en ole kymmeneen minuuttiin vaihtanut tuskin edes yhtä rengasta. Homma eskaloitui yhden vehkeen kanssa missä aluvanteet oli niin kiinni, että vaikka pultit löysällä ajelin hiekkatietä edestakaisin jokaisen kuopan etsien, niin ei lähtenyt. Sitten rengasliikkeeseen missä hajottivat ison kuminuijan varren että saivat irti. Siihen loppui DIY hommat noilta osin, kun aina jotain.

Joskus noita navasta kiinni jääneitä lyönyt toisella renkaalla irti, kaveri pitää puolista kiinni ja reipas heilautus alareunaan.
 
Jossain autossa tulee ihan auton mukana tämän tyyppinen tappi, joka ruuvataan yhden pultin tilalle pyörän asennusta varten. En kyllä yhtään muista mikä valmistaja se oli, joka on tuollaisen ainakin joskus autonsa mukaan laittanut... Voihan tuollaisen tietty ostaa jälkikäteenkin, jos tuntuu ettei vaihto muuten millään onnistu. Yllättävä rakenne kyllä, ettei jarrulevyä lukita napaan millään.
Itsellä on sopivan kokoinen kupariputkenpätkä minkä pistän pultinreikään,saman asian ajanee mikä tahansa sopivan paksuinen muovi,puu tai metallitappi.
 
Sitä pomminvarmaa 1.8T:tä ei käsittääkseni saa kakkoskopan octaviaan. Jos saa niin varmasti paljon parempi kuin mainitsemani 1.6MPI.
Enpä mene vannomaan, muistelisin että olisi saanut vielä. Tai edes 2.0 vapari tuon 1.6 tilalle. Tai sekin on jo FSI eikä vanhempi 2.0 96kW , joten varauksin sekin.
1.6/2.0-konetta kyllä saanut näköjään vaparina tuohon.

Edit, kyllä niitä sai jossain banaanivaltioissa näköjään 1,4 ja 1,6 MPI:nä. Ei varmaan Suomessa tuotu maahan.
1.8T on jo juuh TSI-mallia kait.
 
Viimeksi muokattu:
Neliveto karsii ison osan tila-autoista pois. Jäisikö jäljelle bemarin lisäksi Fordin S-max. S-maxissa varsinkin takatilat ovat kertaluokkaa bemaria isommat, joka suuntaan. Keskipenkillä on suuri vaikutus, jos/kun kaikilla istuimilla joku istuu.

Meillä bemari putosi valinnoista pois juuri toisen rivin keskipenkin vuoksi. Se kun on kapeampi kuin sivuilla olevat. S-maxissa on kolme samanlevyistä erikseen liikuteltavaa istuinta, joka ainakin itseni mielestä on parempi ratkaisu.

Mutta bemarin puolesta puhuu sitten todennäköisesti ajo-ominaisuudet ja parempi suorituskyky.

Meillä siis Rellun Espace.
 
Viimeksi muokattu:
Niin on, mulla on vaan halpistunkki ja ristikkoavain. Jos hallinosturi ja paineilmavehkeet niin ei kai siinä sitten :hmm:
Ei kai nyt hallinosturia tarvita autonrenkaiden vaihtoon.
Ihan en minäkään 10 minuuttiin renkaita vaihda, mutta tänä vuonna itseasiassa katsoin niin reilu 30 minuuttia meni kun vaihdoin pallot omaan sekä emännän autoon.
Pulttipyssyllä ja halpistunkilla mentiin. Loppukiristys sitten käsin.
 
Alfa Romeo Stelvio, käytetty diesel, uhka vai mahdollisuus?

Elämäntilanne on edennyt siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa miettiä sellaista kulkinetta johon mahtuu lastenrattaat sekä lastenistuin kätevästi ilman taistelua. Eli käytännössä valinta taitaa suuntautua joko farmariin tai (katu)maasturiin.

Kulutuksen ja verojen osalta jokin plugin-hybridi (ja mielellään nelivedolla) lienee se loogisin vaihtoehto, ja siihen kastiin osuu muun muassa Mersun GLC 350e palttiarallaa 50 kiloeuron hintaluokassa. Tosin plugarina se ei sitten taas ole kovin hyvä ainakaan sähköisen kantaman osalta näissä pari vuotta vanhoissa. Jos haluaa kantamaa, niin sitten pitäisi olla faceliftattu malli. Toinen mahdollisuus olisi sitten BMW X5, mutta sitten taas alkaa mietityttämään kestävyys. Kolmantena Volvolta V90 tai XC60, mutta en ollut kovin vakuuttunut niiden laatuvaikutelmasta vaikka hinta antaisi ymmärtää paremmasta.

Toisaalta jos luotettavuudesta kestää karsia, niin sitten lienee sama laittaa jo jotain erikoisempaa, kuten juuri tämä Alfa, tai sitten Jaguar F-Pace.

Jokerikorttivaihtoehtona olisi sitten Toyotan tuleva RAV4 plugari joka on varmaankin sähköisen toiminnan ja tehojen puolesta sieltä paremmasta päästä. Toyotana se on tosin sitten myös sieltä tylsimmästä päästä.
 
Haussa kulkine 5-henkiselle perheelle, pari vuotta vanha vähän ajettu yksilö. Vaatimuksina 3 penkkiriviä, neliveto, automaatti, tehoa lähemmäs 200 hepoa ja jonkinlaiset ajo-ominaisuudetkin saisi olla. Eikä mikään järkyttävän kokoinen minibussi kuten Ford Galaxy tahi VW Sharan. Ajo-ominaisuusvaatimus karsii nähdäkseni pois kaikki Aasialaiset, tehovaatimus kaikki ranskalaiset ja kokovaatimus lähes kaiken muun, myös möhkömaasturit. Omalla listallani onkin sitten jäljellä vain ja ainoastaan BMW 220d A xDrive Gran Tourer. Tuo olisi varmaan (panoraamakattoineen :)) ihan kelpo auto, mutta josko raati keksisi muitakin vaihtoehtoja tai perusteluja miksi Bemariin ei kannata koskea?

Jossei volkkarit pelota niin Tiguanista on Allspace-versio, johon mahtuu 7. En tiedä onko kyllä kokoluokka tai hintaluokka oikea. Kodiaq ja Tarraco varmaan turhan isoja sitten. Muuten ei tule mitään mieleen, menevät joko japanilaisiksi Outlander, X-trail, yms. tai liian isoiksi XC90, X5, ..
 
Ainakin paperilla Fordissa on paljon isommat päästöt, 184 g/km vs 129 g/km ja sitä myöten isompi ajoneuvovero ja kulutuskin. Onhan se toki isompi autokin. Samoin noissa käytetyissä S-maxeissa on 6-lovinen automaatti joka kuulostaa aika antiikkiselta.
Fordilla tuntuu olevan vaikeuksia saada kunnollista automaattivaihteistoa ulos. Uudessa Focuksessa on 8-vaihteinen automaatti, mutta ei sekään ole testeissä kerännyt pahemmin kehuja ja taloudellisuus ei ole kovin hyvä (tosin ehkä tuota vanhaa parempi).
 
Kävin viime kesänä koeajoilla ja focuksen koeajoauton 8 lovinen automaatti oli ainakin ihan hirvee. Valitsemani Polo GTI:n DSG6 paljon parempi.
 
Haussa kulkine 5-henkiselle perheelle, pari vuotta vanha vähän ajettu yksilö. Vaatimuksina 3 penkkiriviä, neliveto, automaatti, tehoa lähemmäs 200 hepoa ja jonkinlaiset ajo-ominaisuudetkin saisi olla. Eikä mikään järkyttävän kokoinen minibussi kuten Ford Galaxy tahi VW Sharan. Ajo-ominaisuusvaatimus karsii nähdäkseni pois kaikki Aasialaiset, tehovaatimus kaikki ranskalaiset ja kokovaatimus lähes kaiken muun, myös möhkömaasturit. Omalla listallani onkin sitten jäljellä vain ja ainoastaan BMW 220d A xDrive Gran Tourer. Tuo olisi varmaan (panoraamakattoineen :)) ihan kelpo auto, mutta josko raati keksisi muitakin vaihtoehtoja tai perusteluja miksi Bemariin ei kannata koskea?
Land Rover Discovery Sport 7-paikkaisena ja 190 hv versiona? The only car you’ll ever need...
 
Alfa Romeo Stelvio, käytetty diesel, uhka vai mahdollisuus?

Elämäntilanne on edennyt siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa miettiä sellaista kulkinetta johon mahtuu lastenrattaat sekä lastenistuin kätevästi ilman taistelua. Eli käytännössä valinta taitaa suuntautua joko farmariin tai (katu)maasturiin.

Kulutuksen ja verojen osalta jokin plugin-hybridi (ja mielellään nelivedolla) lienee se loogisin vaihtoehto, ja siihen kastiin osuu muun muassa Mersun GLC 350e palttiarallaa 50 kiloeuron hintaluokassa. Tosin plugarina se ei sitten taas ole kovin hyvä ainakaan sähköisen kantaman osalta näissä pari vuotta vanhoissa. Jos haluaa kantamaa, niin sitten pitäisi olla faceliftattu malli. Toinen mahdollisuus olisi sitten BMW X5, mutta sitten taas alkaa mietityttämään kestävyys. Kolmantena Volvolta V90 tai XC60, mutta en ollut kovin vakuuttunut niiden laatuvaikutelmasta vaikka hinta antaisi ymmärtää paremmasta.

Toisaalta jos luotettavuudesta kestää karsia, niin sitten lienee sama laittaa jo jotain erikoisempaa, kuten juuri tämä Alfa, tai sitten Jaguar F-Pace.

Jokerikorttivaihtoehtona olisi sitten Toyotan tuleva RAV4 plugari joka on varmaankin sähköisen toiminnan ja tehojen puolesta sieltä paremmasta päästä. Toyotana se on tosin sitten myös sieltä tylsimmästä päästä.
Jokerikorttiluokkaan ehdotus: Mitsubishi Outlander PHEV?
 
Jokerikorttiluokkaan ehdotus: Mitsubishi Outlander PHEV?

Outlanderia mietittiin pitkään, mutta yli 10 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ei oikein viehätä. Muuten ihan näpsäkän oloinen ja kokoinen auto. Aina voi toki heittää argumentin että perheellisenä ei tehoja tarvitse, mutta toisaalta olen sen verran automiehiä että ajo-ominaisuudetkin kiinnostavat.

Hieman samaan kategoriaan menee myös Land/Range Roverit sekä VAGin tuotokset, 150 heppaa revittynä kahden litran koneesta noin isossa autossa ei oikein hirveänä houkuttele - miksi ihmeessä niitä koneita on hirtetty noin paljon. Esimerkiksi Seat Tarraco olisi ehkä kiinnostanut, ehkä jopa myös Lexus NX, mutta samat maagiset 150 heppaa löytyy vain niistäkin.
 
Ei se noin helppoa ole, laitat pultin reiän kohdalleen sitten sen, ei voimamielelle, painavan renkaan ja kiroat etteivät reiät ole kohdakkain, koska vanne sitä vähän siirsi.

Joo kyllähän tuossa sitä voimaliikuntaa saa, eikä tuntipalkoille pääse. Aikaakin kuluu, mutta vie se oman aikansa viedä/hakea rengasliikkestä.

Kannattaa mennä salille jos henkilöauton rengas on liian painava, toisekseen renkaan voi nostaa paikoilleen ja toisella kengän kärjellä tukea renkaan alaosasta niin se ei putoa pois paikoiltaan ja sitten hakee pultin reijät kohdilleen.
 
Outlanderia mietittiin pitkään, mutta yli 10 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ei oikein viehätä. Muuten ihan näpsäkän oloinen ja kokoinen auto.
Tuossa faceliftissä (vai onko se uusi malli) on joku "sähkö+bensa" -sporttimoodi ja kiihtyvyys jo alle 9 sek. Tiedä sitten onko se jo 2018 malleissa vai 2019 malleissa. Jokatapauksessa uusissa. ;)

Pelkkä sähkömoodi oli sitten heittämällä yli 10 sek.

Eli aika uuden joutuu ostamaan jos haluaa että ulkomaalainen kulkee edes jotenkin siedettävästi.
 
Haussa kulkine 5-henkiselle perheelle, pari vuotta vanha vähän ajettu yksilö. Vaatimuksina 3 penkkiriviä, neliveto, automaatti, tehoa lähemmäs 200 hepoa ja jonkinlaiset ajo-ominaisuudetkin saisi olla. Eikä mikään järkyttävän kokoinen minibussi kuten Ford Galaxy tahi VW Sharan.

Meillä ollut perheessä nyt vuoden S-Max 200 heppaisella koneella ja on mielestäni yllättävän hyvä ajettava. Ei vaan ole nelkku ja manuaalikin on, mutta olen tykännyt ajaa tuolla. Lapsetkin on todella paljon helpompi nostella tila-autoon selkä edellä oleviin turvaistuimiin kuin mitä kakkosautona olevaan Audi A4:ään.

Seuraavaksi tulee varmaan tällainen: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design aut 7-ist ** 1-Omisteinen suomi-auto / ALV / B&W / VOC / 360° kamerat / BLIS / Kaistavahti / Maastoauto 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto kunhan turvaistuimet käännetään kasvot menosuuntaan.
 
Tuossa faceliftissä (vai onko se uusi malli) on joku "sähkö+bensa" -sporttimoodi ja kiihtyvyys jo alle 9 sek. Tiedä sitten onko se jo 2018 malleissa vai 2019 malleissa. Jokatapauksessa uusissa. ;)

Pelkkä sähkömoodi oli sitten heittämällä yli 10 sek.

Eli aika uuden joutuu ostamaan jos haluaa että ulkomaalainen kulkee edes jotenkin siedettävästi.

Niinpäs onkin, ilmeisesti tuota ei noissa virallisissa lukemissa oikein näkynyt missään:

0 - 100 siis 8,6 sekunnissa. Pitääpä laittaa mietintään.
 
Kannattaa mennä salille jos henkilöauton rengas on liian painava, toisekseen renkaan voi nostaa paikoilleen ja toisella kengän kärjellä tukea renkaan alaosasta niin se ei putoa pois paikoiltaan ja sitten hakee pultin reijät kohdilleen.
Toi paljon helpompi sanoa kuin tehdä, kiila-auttaa tossa paikallaan pitämisessä, mutta se jarrulevy siirtyy todella helposti
Kannattaa mennä salille jos henkilöauton rengas on liian painava, toisekseen renkaan voi nostaa paikoilleen ja toisella kengän kärjellä tukea renkaan alaosasta niin se ei putoa pois paikoiltaan ja sitten hakee pultin reijät kohdilleen.
Kokeile katamaasturin rengasta nostaa niin, että kätesi lähes ovat vaakasuorassa. Vaatis todella salilla käyntiä :)
Kiila-auttoi.
 
Katumaasturin rengas on sama kuin henkilöauton rengas.

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi oikea maastoauto ja sen maastorengas, mutta normaali henkilöauton rengasta en. Sitä vastoin, renkaan ei tarvitse olla kuin pari milliä maasta irti niin ei tarvitse nostaa niin paljon että vaatii jotain kiilaa?
 
Meillä ainakin city"maasturi" yetin renkaat painaa ihan saman kuin volvossa. Tai ainakaan käsin tunnettavaa eroa ei ole.
 
Katumaasturin rengas on sama kuin henkilöauton rengas.

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi oikea maastoauto ja sen maastorengas, mutta normaali henkilöauton rengasta en. Sitä vastoin, renkaan ei tarvitse olla kuin pari milliä maasta irti niin ei tarvitse nostaa niin paljon että vaatii jotain kiilaa?
Kyllähän sitä hetken vielä vanhakin jaksaa, mutta siinä vaiheessa kun otat sen pultin joudut pitämään rengasta yhdellä kädellä => jarrulevy pyörähtää vähän navan päällä ja reiät eivät ole enää kohdakkain. Kiila auttaa siinä kohtaa, ettei tarvitse yhdellä kädellä rengasta kannatella (siirtyi silti, kunnes laitoin silikonituubin reikiin). Rengas painaa selvästi enemmän kuin esim. Focuksen rengas.
 
Onko kokemuksia samanikäisistä Volvon S80 ja V70 eroista, ajattelin vuosimalleja 2015-2016. Lähinnä ajan pitkää siivua motaria ja maantietä. Ovatko nuo yhtä mukavia ja hiljaisia? V70 varmaan vähän meluisampi koska farkuissa kuuluu aina melua takaa eikä siinä ole vakiona äänieriste-laminoituja sivulaseja kuten S80? Nelikkona olisi tietysti kiva mutta yksi vikakohde lisää huollettavaksi ja pitää etsiä sellainen yksilö jossa on vaihdeltu haldexin öljyjä ettei joudu heti boxin vaihtohommiin noin satatuhatta ajettuna.
V70 olisi paljon paremmin tilaa kuljettaa kaikenlaista ja löytyisi helpommin vetokoukkuakin mutta onko se niin jäätävä laiva että menee hermot parkkihallipyörityksessä?
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Seat tuli ulos ja myös hinnat. Ekana näköjään eTSI mutta onkohan tuokaan järkevä valinta paljon ajavalle? Vaiko kuitenkin se diesel paras.
 
Ei S80 MK II / V70 MK III mitään erityisen kankeita ole, joskus ensimmäisen korin V70R:llä heitin kuskina muutaman reissun ja se... :beye: Neliveto Hiace olis lähin vertailukohta sille. :rofl2:

Hyviä ajaa kun pyöränkulmat vain on oikeissa arvoissa; näin kahden S80 nelikon kokemuksella.

e: nelikon öljyt jo tiesitkin, vaihteistossa sama; varmistu, että on vaihdettu. Volvolla ei ole normikuluttajalle vaihtoja, ellet ole tietoinen ja vaadi niitä lisätöinä. Taksiksi rekisteröidyillä oli lyhennetty 20tkm huoltoväli ja Aisinin 6v öljynvaihto 60tkm välein ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 150
Viestejä
4 470 721
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom