Mikä pakettiauto kannattaa hommata 0- vaikka 6000e budjetilla? Kuskaamiseen/raksaamiseen, myynti vuoden tai kahden päästä.
Itse ostaisin noilla spekseillä alle 350 tkm ajetun Hiacen, mieluiten nelivedon, jos vain löytää kohtuullisen ruosteettoman ja muutenkin siistin yksilön.
Hiacen kanssa ei tule luotettavuus ongelmia ja muutenkin remontoiminen on helppoa ja halpaa, miinuspuolina ajo-ominaisuudet puuttuvat, koneet ovat tehottomia, mukavuusvarusteita ei ole, korroosio vaivaa, tyhjänä takavetoisella on usein jumissa ja polttoainetta kuluu enemmän kuin muilla vastaavan kokoisilla pakuilla.
Plussana on se, että kohtuullisella pidolla tuosta saa pois sen mitä itse maksoi vaikka ajaisi pari vuotta ja 100 000 kilometriä.
Toisena vaihtoehtona olen itse joskus harkinnut Renault Trafic:ia ( Opel Vivaro ja Nissan Primastar ovat samoja vehkeitä ) 114 heppaisella 1,9 dCi:llä, pitäisi olla kohtuullisen luotettavia vehkeitä, joskin nuo loppupään 2 koppaiset faceliftit eivät aivan mahdu budjettiin.
Vanhat 1,9:sit ja 2,5:set jättäisin suosiolla ostamatta.
Miinuspuolena näissä ovat mahdolliset ikääntymisen aiheuttamat sähköviat ja kohtuullisen reipas arvonpudotus.
Joku 2. koppainen facelift Ducato/Boxer/Jumper voisi olla myös ihan soiva vaihtoehto, kunhan löytää kohtuu ruosteettoman ja välttää hajoamisherkkää 2.8 konetta.
Yllättävän mukava ajella ja kamaa mahtuu kyytiin kiitettävästi.
T4:nen tai alkupään T5:nen Transportteri 1,9 TDI:llä tai varsinkin 2,5 TDI:llä on hyvä vaihtoehto, mutta nämä ovat yleensä nähneet melko paljon tietä ja käyttöä, eli pitää joko löytää eläkeläisen helmi tai sitten sellainen yksilö johon edellinen omistaja on tehnyt tarpeeksi remonttia, ettei osu kaikki herkku omalle kohdalle.
Arvonsa nämä pitävät yllättävän hyvin, vaikka metrejä olisi pohjalla runsaastikin.
Tuon hintaluokan vanhat takaveto Transitit ja muut loppuun ajetut Fordit jättäisin kyllä ostamatta, jos ei nyt huippukuntoista tule vastaan oikein halvalla.
Sen verran mitä noita on ollut edellisellä työnantajalla työmaa- ja tunneliautoina, niin voin sanoa että aika monta on lähtenyt työmaalta lavetilla ja yli puolet on mennyt vaurioiden kartoituksen jälkeen Kuusakoskelle.
Samoin 1. koppaiset Renault Masterit ( Opel Movano ja Nissan Interstar ) jättäisin muille onnellisille, jos ei hyvää ( lue ruosteetonta, huollettua ja noin 200 tkm tai alle ajettua ) satu saamaan muutamalla tonnilla.