Uusiahan nuo, jos käyttöönotto tänä vuonna niin silloin on 2020, vaikka valmistus 2019, millä nyt ei sinällään väliä jos ja kun ei mitään faceliftiä ollut välissä. Nettiauton viimevuona rekattuja en ala edes selaamaan, kun maahantuoja pakottaa jälleenmyyjät pistämään kilpiin että saisi niitä rekisteröintejä vaikka väkisin, siitä viis mitä jälleenmyyjä asiasta on mieltä = nuo on kaksi eri asiaa ja taloutta.
Jotakuinkin merkistä riippumatta. Paitsi jos Kiaa ajattelee, niin Delta on silloin myös maahantuoja ja jälleenmyyjä, vaikka emoyhtiö on sama Koreassa.
Jos kerran motaria lähinnä 30tkm vuodessa, niin kyllä itse dieseliä katselisin. Kolmen vuoden päästä jos pitää vaihtaa niin eipä kukaan tiedä mikä on tilanne silloin.
Omat ajot taas lähinnä nurkka-ajoa ja kilsoja ei paljoa vuoteen tule, niin hybridi olisi plurgarina tai ilman paras vaihtoehto, jos järkevästi ajattelisi. Tosiasiassa ostaisin bensamaasturin koska on vähän erilainen käytöntarve. Eli jokaiselle jotakin.
Mutta ostajan markkinat, kauppa jäissä ja YT ja konkurssit vielä näkemättä tänä vuonna. Vaihdokin kanssa voi olla nihkeää, mutta miten sen nyt sitten laskee. Jos myyjän kohdalla kate on lähellä nollaa.
Onkohan nää dieselien kulutukset miten kehittyneet 2010 luvulla? Omat kokemukset sieltä 2000-lukulaisista dieseleistä, että 2000-luvun VAG-dieselit jakajapumpulliset(90-110hp) omassa ajossa n. 5,6l/100km, Opel(cdti) ja Hyundai(CRDI) 110-140hp yli 6l/100km
Näitä nykyaikaisia pikku turbo bensoja on kehuttu pieniruokaisiksi ja jotku jopa alta 4l/100km vetäneet jollain 1.0 TSi:llä ja usein sekakulutus reilu 5 l/100km. Meneekö vastaavat 30hp tehokkaammat dieselit vähintään 1l/100km pienemmällä kulutuksella? Suhde nimittäin ollut vähintään tämä diesel vs bensa, omien kokemuksien mukaan siellä 2000-lukulaisissa, kun toi 2.0 CRDI Hyundai vein minimissään sen 6-6,5l/100km työajossa ja nyt 2001 Xsatra 1.6 110hp bensa, jolla max. 7l/100km. Välillä jopa 6,3l/100km, kun enempi 80 km pätkää välissä. Kulutuksen ja kustannuksien kohtuu pieni ero kyllä yllätti. Toki nokivasarat suhteessa väännökkäämpiä ja etenkin Hyundai selkeesti tehokkaampi.
Itselle kyllä automaatti olisi kyllä yksi tärkeä kriteeri. Nykyään pukkaa olemaan paljon noita kaksoiskytkin-lootia tyyliin DSG. Mitä välttää? VAG-konsernilaiset on tietty surullisen kuuluisia, mutta ei kai sen suurempi ongelma kuin muissakaan kohtuullisesti ajetuna, oikein käytettyinä?
Automaatin lisäksi Webasto tjms. ois melkeen pakkovaruste(vaikka nyt etelän talvet ollu sitä luokkaa, ettei lohkolämmitintä oo tullu käytettyä koko talvena... oikeesti yhden käden sormin laskettavissa ne kerrat kun tarvinnut rapata ikkunat
). VAG ja Volvo Dieseleissä ois lämmittimet vissiin melkkeen periaatteessa vakiona, Mersu ja BMW usein, mutta Korealaisissa harvassa lisävarusteena. Mese, BMW ym. menis tietty käytettyyn luokkaan. Lisävarusteena asennettuna lämmittimet vissiin 2000-4000€ ja o
Ei oo ihan pakosti siis uusi auto hankinnassa, kun hinnat kumminkin karkaa
Ehkä tuo sinun käyttösi perustelisi paremmin tuota dieseliä?
Joskus oli meilläkin vaihtoehtona i30 farkkua, mutta lopulta kaatui sitten nelivedon puutteeseen. Kun kerran moinen on ollut, niin eipä paljoa vajaavetoisella kiinnosta ajella...
Bensassa oli muistaakseni 10k / 12kk huoltoväli ja ihankuin muistelisin, että toisinkuin Kialla en ollut havaitsevinani paisuteltuja merkkihuollon hintoja. Jotka ovat siis käytännössä edellytys tuolle 7v takuulle.
Toi bensan lyhyt huoltoväli kyllä puoltaa dieseliä
Hyundain Ioniq täyttää juuri tuon 140heppaa ja hyvin vaikeata saada edes menemään 5l/100km. Myös 2 litrainen uusi Corollan 180 heppaisella pääsee helposti alle 6 litran todellisiin pitemmän ajan keskikulutuksiin.
Miksipä ei jokin hybridikin, mutta näissäkin lyhyt 15tkm huoltoväli. Ei toi huoltoväli nyt mikää deal breaker, jos huoltohinnat kohtuulliset ja jotain perus öljynvaihtohuoltoja, eikä pakotettuja sisältäen kaiken tyliin "tarkastetaan pissapojan nesteen", että takuut säilyy?
5000 km tulee ehkä vuodessa ruuhkaisia kehätietä, mutta tunteja senkin edestä. Jotain hyötyä tietty hybridistä tossa.