Mikä auto minulle?

Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.
Sama. Juuri vaihdoin pois 150tkm ajetun Grand C-maxin 1.6 litraisella ecoboostilla. Ei niin minkäänsortin ongelmia koko aikana.
 
Itellä ollut 2013 Fiesta ST 1.6ecoboost, 2015 Mondeo 1.5ecoboost, 2015 Fiesta BlackEdit 140hv 1.0ecoboost ja missää ei ollu mitää vikaa. Toki oli suht vähä ajettuja kaikki mut kuitenki.
 
Onko kokemuksia Volkkarin 4motionista? Vertautuuko tasoltaan lähellekään ylistettyä Quattroa? Noita ruotsintuonti 2.0tdi 190hp (tai perus 150hp) Passatteja ja vastaavia on alkanut olla myynnissä aika kiitettävästi ja suurin osa on juurikin 4motion. Kulutustahan se ilmeisesti hieman lisää vrt vajaaveroitseen.
 
Onko kokemuksia Volkkarin 4motionista?
Ei volkkarissa, mutta jos puhutaan B8-Passatista niin siellä on sama Gen V haldex kuin monessa muussakin mallissa. Mulla ajossa Audi A3 tällä samalla nelivedolla.

Se ei ole sama asia kuin mekaaninen quattro torsenilla tai kruunupyörällä. Mekaaninen quattro on takapainoinen, eli perä irtoaa käytännössä aina ensin jos polkaisee. Haldex ei ole takapainoinen, joten se etenee paljon tasaisemmin (linkussa sekin menee jos lapsettaa).

Mutta se on aivan hyvä ja toimiva neliveto, erosta huolimatta. Mulla oli samaan aikaan ajossa toisena autona tuo A3 ja toisena A4 perinteisellä quattrolla, keskenään erilaisia mutta hiton hyviä talviautoja molemmat.
 
Ei volkkarissa, mutta jos puhutaan B8-Passatista niin siellä on sama Gen V haldex kuin monessa muussakin mallissa. Mulla ajossa Audi A3 tällä samalla nelivedolla.

Se ei ole sama asia kuin mekaaninen quattro torsenilla tai kruunupyörällä. Mekaaninen quattro on takapainoinen, eli perä irtoaa käytännössä aina ensin jos polkaisee. Haldex ei ole takapainoinen, joten se etenee paljon tasaisemmin (linkussa sekin menee jos lapsettaa).

Mutta se on aivan hyvä ja toimiva neliveto, erosta huolimatta. Mulla oli samaan aikaan ajossa toisena autona tuo A3 ja toisena A4 perinteisellä quattrolla, keskenään erilaisia mutta hiton hyviä talviautoja molemmat.

Juurikin tuota B8 Passattia ajatellen. Hintaeroa ei käytetyissä oleellisesti ole etuvetoisiin nähden. Onko noissa jotain öljynvaihtoja? Jos on niin nehän ei ilmeisesti paljoa kustanna. Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin (dieselin) kulutus on hieman isompi.
 
60tkm välein on ainakin vanhemmissa haldexeissa öljynvaihto, itsellä on kokemusta vain gen 1&2 haldexeista ja ihan toimiviksi olen ne todennut, varsinkin tuo kakkonen. Ainakin nelikko golffi kulki ihan reilua kylkimyyryä sen ihmeempiä kikkailematta.

Kulutus 2.0tdi pumpparilla oli n. 6,5l/100km

Paljonhan noita netissä haukutaan viiveistä jne mutta ainakaan tuossa gen2 haldexissa en juurikaan sitä huomannut, toimii paljon nopeammin kuin nykyisessä cr-v:ssä
 
Juurikin tuota B8 Passattia ajatellen. Hintaeroa ei käytetyissä oleellisesti ole etuvetoisiin nähden. Onko noissa jotain öljynvaihtoja?

Öljyt pitää vaihtaa välillä, mutta eipä se autoilun kokonaiskustannuksissa kovin iso lisä ole. Se kannattaa myös huomioida, että öljynvaihdon yhteydessä ottaa pumpun irti ja puhdistaa pumpun imusihdin. Näissä kun ei ole enää erillistä vaihdettavaa suodatinta, niin tuo imusihti kerää kaiken moskan öljyn seasta. Suuressa viisaudessaan konserni ei myöskään ole tuon puhdistusta sisällyttänyt huolto-ohjelmaan, koska kestäähän se takuuajan putsaamattakin... Merkkihuoltokin sen pientä lisähintaa vastaan putsaa, kun vaan pyytää. Mutta jos ei osaa pyytää niin sitten vaihdellaan vaan öljyjä.

Jos sihti menee tukkoon, niin ensin lakkaa neliveto toimimasta kun ei pumppu saa tuotettua painetta kytkinpakkaan ja lopulta pumppukin hajoaa tyhjää hörppiessään.
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.
 
Totta joo. :) Mutta Volvolta puuttuu esim Clio kokoluokan auto, mutta eihän sitä toki kannata mainita.

Renaultitkin on ihan tyylikkäitä, mutta sisätilat ei ole ihan viimeisen päälle tyylikkäät.

Oletko koeajanut Clion?
Suosittelen testaamaan mitä mieltä olet sen suuntavakaudesta maantiellä ja kääntyvyydestä kaupungissa. Vertaa sitä Poloon, Fiestaan, Tms..
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.
 
Oletko koeajanut Clion?
Suosittelen testaamaan mitä mieltä olet sen suuntavakaudesta maantiellä ja kääntyvyydestä kaupungissa. Vertaa sitä Poloon, Fiestaan, Tms..

Itselläni oli kerran puoli päivää Clio IV ajossa ja täytyy sanoa että suuntavakaus oli kaikkea muuta kuin hyvä 80km/h vauhdissa, ohjaus on aivan liian kevyt että olisi mukava ajaa. Kaupungissa taasen massiiviset c-pilarit aiheutti ongelmia. Kääntyvyys kaupungissa puolestaan oli kyllä hyvä kevyen ohjauksen ansiosta. Fiestaa ei ole ikinä ollut "oikeassa" ajossa mutta on tullut pyörittettyä sitä muovirinkulat takarenkaiden ympärillä ja ohjaustuntuma on silti mukavampi kuin Cliossa.

Toisaalta kaikki tykkää pikkasen eri asioista ja asiat eivät haittaa kaikkia samalla tavalla. Sitä en kyllä ymmärrä että miten ei 2010-luvulla auton ajovalot voi käynnistyä ja sammua virtojen mukana, ominaisuus on ollut muilla jo pidempään mitä olen elänyt...
 
Moinen väite kiinnostaa itseänikin, sillä vastaan ei ole tullut yhtään juttua ecoboostin leviämisestä. Niitä pyörii työpaikkapiireissä, kuin myös tuttavapiireissä sen verran paljon, että sama otanta TSI/DSG kombolla olisi johtanut jo lähemmäs kymmeneen leviämiseen parhaimpina vuosina.

On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin. Omassa lähipiirissä on ajettu 5 eri dsg skodalla n. 1,5 miljoonaa kilometriä viimeisen 10 vuoden aikana, joista yhdestä hajosi laatikko parinsadantonnin jälkeen. Itsellä myös ollut muutamia noita tsi vehkeitä manuaaleina tosin, eikä niissä mitään vikaa ole ollut. Olen toki toki tietoinen konsernin mallien vioista kuten myös useiden muiden autonvalmistajien tyyppivioista vaikkakaan fordeihin en ole itse tutustunut kun ei itseäni millään tavoin kiinnosta eikä noita ole lähipiiriinkään sattunut. Mutta on tää kommentoinnin taso taas niin hienoa että piti oikein itsekkin ottaa osaa..
 
Viimeksi muokattu:
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.

Pitääpä käydä tutustumassa. Tuo täyttää ainakin tekniset toiveet.
 
On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin. Omassa lähipiirissä on ajettu 5 eri dsg skodalla n. 1,5 miljoonaa kilometriä viimeisen 10 vuoden aikana, joista yhdestä hajosi laatikko parinsadantonnin jälkeen. Itsellä myös ollut muutamia noita tsi vehkeitä manuaaleina tosin, eikä niissä mitään vikaa ole ollut. Olen toki toki tietoinen konsernin mallien vioista kuten myös useiden muiden autonvalmistajien tyyppivioista vaikkakaan fordeihin en ole itse tutustunut kun ei itseäni millään tavoin kiinnosta eikä noita ole lähipiiriinkään sattunut. Mutta on tää kommentoinnin taso taas niin hienoa että piti oikein itsekkin ottaa osaa..
Itse tässä annoit aika hyvän faktaperustelun jos viidestä laatikosta yksi hajonnut eli 20% tästä otannasta on viallisia. Tuo on mielestäni aika perkeleesti :D

Omassa kaveripiirissä ja jos itsellä ollut c-mese lasketaan on yhteensä ajettu ~2,5 miljoonaa eikä niiden laatikoihin tarvinnut kun öljyjä vaihtaa ja kybi-venttiiliä.
 
Itse tässä annoit aika hyvän faktaperustelun jos viidestä laatikosta yksi hajonnut eli 20% tästä otannasta on viallisia. Tuo on mielestäni aika perkeleesti :D

Omassa kaveripiirissä ja jos itsellä ollut c-mese lasketaan on yhteensä ajettu ~2,5 miljoonaa eikä niiden laatikoihin tarvinnut kun öljyjä vaihtaa ja kybi-venttiiliä.

No joo kyllähän tuo prosentuaalisesti kuulostaa paljolta mutta kilometreihin nähden ei mielestäni niin paha.

Omassa kaveripiirissä oli myös muutama tollanen uudempi Mersu malleja en enään muista mutta molemmat lähti lavetilla ja myöhemmin vaihtuivat toisen merkkiseen autoon :lol:
 
Viimeksi muokattu:
On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin.

Hienoa. Täällä ois samassa Golfissa TSI moottori lauennut kahdesti ja yksi DSG vaihteisto, eli oisko yksi auto täyttänyt kolminkertaisen pommin kertoimet? Ei kannata henkilökohtaisesti ottaa. Eikä toi sun otanta, et yksi viidestä levittää laatikonsa, mitenkään erityisen "huoletonta ajoa" ole ollut.
 
Olisi kiva nähdä ihan oikeasti jotain faktastatistiikkaa noista VAGgineista ja niiden leviämisistä muihin verrattuna. Itselläkin on -08 Golf Plus 2.0 TDI DSG, 200tkm ajettu eikä mitään isompaa ole levinnyt. Tosin tuo 2.0 TDI taitaa olla parhaasta päästä VAG koneita ja Golffin märkä kutos DSG myös DSG:iden aatelia.

Monet Skodat, Volkkarit ja Audit löytyy / on löytyneet kaveripiiristä ja yhdestä TSI+DSG combosta meni vähän kaikki remonttiin Awelonian malliin, missään muussa ei ihmeempiä ongelmia.

Kyllä noissa etenkin vanhemmissa TSI koneissa ja DSG laatikoissa on varmasti ollut isot ongelmat, en epäile yhtään, mutta kuvittelisin että pahimmat olisi jo korjattu kohujen myötä.
 
Tuommoinen tilasto olisi kyllä mukava nähdä, mutta tuskinpa VAG semmoista laittaa näytille. :D

Omassa lähipiirissä on pari DSG-laatikkoa porsinut (1.4 TSI multifuel Paskatti ja 2.0TDI Touran), toisaalta myös pari TSI -konetta on paskoontunut, em. paskatti sekä Audin A3 1.4TFSI (ketju). Tuo paskattihan oli siitä hauska laitos, että se kävi +20 kertaa pajalla ennen kuin tilanteen lopulta korjasi kaupanpurku, siihen vaihdeltiin moottorin alakertaa, yläkertaa, laatikkoa ja lopulta moottori + laatikko ja tietysti näiden välillä n kertaa softapäivityksiä ja muiden osien vaihtelua. Ehkä olisi pitänyt kutsua joku manaaja paikalle?

Mutulla voisi kuitenkin heittää, että semmoinen perusautoilija joka ajaa 0-10v vanhalla VAGilla (tai millä vain merkillä), vaihtelee sitä 2-5v välein, ei kohtaa mitään isoa ongelmaa koko autoilunsa aikana. Toki se, että VAGien ongelmien myötä laatikon hajoamisesta on tullut yksittäisen, maahantuodun puskaraiskauksen tapainen ilmiö, että se ei enää hämmästytä ketään jos semmoisesta kuulee, on huolestuttavaa. En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:
 
En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:

Onhan noita muitakin laatikkovaivaisia automalleja nyt jotakuinkin "aina" ollut markkinoilla, tällä vuosituhannella mm. jotkut Nissanin Britteinsaarilla kötöstellyt versiot ja jokunen Opel-laatikko noin niin kuin ensimmäisenä mieleen tullen.
 
Tietysti laatikoita on hajonnut koko historiansa aikana, mutta ei tämmöistä kulttimainetta ole päässyt mielestäni syntymään. Kuitenkin perhettä ja tuttuja tuolla autoalalla ollut aktiivisesti mukana kymmeniä vuosia ja itse seurannut alaa aina myös vaikka työskentelenkin ihan eri alalla itse. Kulttimaineissa on tietysti se huono puoli mistä aiemmin jo kirjoitin, suurin osa ei ongelmaa kohtaa.
 
Työkaverin -07 Oksusta levisi myös DSG. Oli muutenkin vittumainen ajaa jopa (oletettavasti) ehjänä. Arpoi jatkuvasti jotain vaihdetta silmään. Tuntui ettei sillä edes pysty ajamaan niin, ettei laatikko jatkuvasti vaihda ylös tai alas, tietysti nykäisyn saattelemana kuten näissä tapana on.
 
En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:

Onhan näitä. M32 manuaalilaatikot joita oli Opelissa/Alfassa/ties missä, samaan syssyyn GM:n 2.2 litrainen vapari, joka myös Opeleissa, Alfoissa jne. venytti ketjunsa takuuvarmasti (kokemusta Alfan venymisestä, omassani ei aikoinaan tosin tuo M32 hajonnut vaan lähti ~170tkm ajettuna vaihtoon, eli ilmeisesti oli oikein shimmattu versio).
 
...ja fordin powershiftissä pyörintänopeusanturi, kiassa hammaskehät, nissanin käyttämät cvt:t ylikuumuu ja hajoilee...

On siinä joskus lystiä heittää noppaa millaisen saa kun käytettynä noita ostelee:D
 
...ja fordin powershiftissä pyörintänopeusanturi, kiassa hammaskehät, nissanin käyttämät cvt:t ylikuumuu ja hajoilee...

On siinä joskus lystiä heittää noppaa millaisen saa kun käytettynä noita ostelee:D

Itseä helpottaa huomattavasti kun on tuttu kaveri joka pitää monimerkkikorjaamoa, niin sieltä kyllä löytyy tieto lähes kaikkeen mitä pitää ottaa huomioon jos harkitsee merkkiä ja mallia X ja Y tai Z. Merkkiedustustakin löytyy mm. konserniautoihin. Usein kun tulee käytyä morjestamassa vaikkei mitään asiaa olekaan, niin sitä on itsekin oppinut yhtä sun toista kun näkee ja kuulee.:)
 
Joku perversio houkuttelisi edullisen pickupin hankintaan kakkos autoksi. L200 ja king cab ilmoituksia selailtu ahkeraan.

Neliveto korkeammalla maavaralla on must, lähinnä kalavehkeiden kuljetukseen, mutta pitää sillä 20km työmatka pystyä kulkemaan myös. Joku pajero tai terrano vissiin olisi viisaampi ja kamaa saisi paremmin kyytiin mutta kun lava houkuttaa niin minkäs teet.

Hiluxi tietysti olisi mellevä, mutta hinnat vanhoistakin on poskettomia.

Onko noissa mainituissa (l200, king cab) tuossa 2000 vm kieppeillä jotain mitä täytyisi vältellä? Ruostettahan noissa on järkiään mutta lähinnä mekaanisen keston kannalta.
 
L200 ainakin kansia ja vaihdelaatikoita on saanut vaihdella. Kaverilla on nyt 9 vuoden aikana 2 tai 3 kertaa mennyt kansi ja laatikko kerran (nyt vajaa 400tkm mittarissa, ostaessa oli n. 200tkm)

Jokos tuon ikäluokan king cabit ovat sillä renaultin 2.5 koneella, niissä taisi alkupään malleissa tulla kiertokanget kurkistelemaan lohkon läpi n. 160-200tkm kohdalla.

Ei toki koske kaikkia yksilöitä mutta nuo nyt tuttavapiirissä olleita tapauksia.
 
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.

Kävin testiajolla. Vm 2017 2.0 moottorissa tuntuu olevan hyvin tehoa, mutta automaattilaatikko nykii yllättävän paljon. Melusta on paha sanoa kun autossa oli aika kuluneet renkaat. Rengasmelua oli siis riittävästi. Myös penkkien kangasverhous vaikutti aika kehnolta.

Erikoisin fiilis tuli ratin pyörittelystä. Ajotuntuma on kuin ruudun ääressä pelaisi. Tukevampaan tuntumaan tottuneena tuo tuntui turhan tunnottomalta. (jopas tuli teetä)
 
Työkaverin -07 Oksusta levisi myös DSG. Oli muutenkin vittumainen ajaa jopa (oletettavasti) ehjänä. Arpoi jatkuvasti jotain vaihdetta silmään. Tuntui ettei sillä edes pysty ajamaan niin, ettei laatikko jatkuvasti vaihda ylös tai alas, tietysti nykäisyn saattelemana kuten näissä tapana on.
No ei se ehjä ole jos laatikko vaihtelee jatkuvasti vaihdetta ja vaihdot eivät ole pehmeitä.
 
Hienoa. Täällä ois samassa Golfissa TSI moottori lauennut kahdesti ja yksi DSG vaihteisto, eli oisko yksi auto täyttänyt kolminkertaisen pommin kertoimet? Ei kannata henkilökohtaisesti ottaa. Eikä toi sun otanta, et yksi viidestä levittää laatikonsa, mitenkään erityisen "huoletonta ajoa" ole ollut.

No joo ymmärrän tuskan ja tiedostan ongelmat, mutta oletko sitä mieltä että jonkun toisen konsernin autolla olisit saanut ajaa ilman ongelmia keskimäärin 150tk/v? Niin tuo lähisukulaisen viimeisin skoda mistä laatikko hajosi olikin jo "yliajettu" kun 200tk oli tullut täyteen. Oli muuten työsuhdeauto jonka osti itselleen laatikon korjauksen jälkeen halvalla ja on yhä ajossa.

Ja joo enhän minä henkilökohtaisesti ota vaikka enimmäkseen vageja olen omistanutkin. Mutta kyllähän tuo vagi keskustelu välillä triggeröi, ihan kuin muissa autoissa ei olisi ongelmia ja tyyppivikoja päästöhuijauksista puhumattakaan. Tästä joskus aiemmin ketjuun kirjointinkin että ei varmaan kannata ostaa autoa ollenkaan kun ne kaikki hajoaa jossain vaiheessa :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
No joo ymmärrän tuskan ja tiedostan ongelmat, mutta oletko sitä mieltä että jonkun toisen konsernin autolla olisit saanut ajaa ilman ongelmia keskimäärin 150tk/v? Niin tuo lähisukulaisen viimeisin skoda mistä laatikko hajosi olikin jo "yliajettu" kun 200tk oli tullut täyteen. Oli muuten työsuhdeauto jonka osti itselleen laatikon korjauksen jälkeen halvalla ja on yhä ajossa.

Harvoin oletan, että mikään ei autosta koskaan hajoa, mutta mielestäni voimansiirto ja sen toiminta on vähän sellainen juttu jonka pitäisi kestää ns. "auton eliniän". Okei tuo elinikä on aika hapan käsite, jossain sivistysvaltiossa se tarkoittaa 100tkm ja Suomessa 400tkm. Pidän vaan vähän hassuna sitä, että omat luotettavimmat autot on olleet Fiateja. Toinen 500X ja toinen Punto (evo sport, jou). Alfakin oli "ihan ok" mitä nyt ketjunsa venytti. Toki ne kaikki lopulta hajoaa ja jossain kohtaa tulee se kriittinen piste, että auton käyttöarvo ei enää mitenkään ylitä siihen sijoitettavia korjausvaroja. Jollain se tulee aiemmin ja jollain myöhemin. Fiksuintahan se ois parin-kolmen vuoden välein autoa vaihdella, mutta kun mä tykkään sulloa rahat muualle kuin autoihin :beye:
 
Vehollekin tuli oma Mercedes-Benz certified- vaihtoauto-ohjelma. Käytettyyn Mersuun saa 24kk ja 40tkm takuun, joten kohtalaisen huolettomia kilsoja saa käytettyyn Mersuunkin, jos auto kuuluu tuon ohjelman piiriin. Jotenkin tykkään näistä, Volvolla on Selekt-ohjelma ja Bemarilla Bmw Premium Selection-ohjelma.

Mulla Volvosta hajosi repsikan oven lukko, ja Bemarista vakkarin nappisarja, jotka laitettiin mukisematta kuntoon. Muutaman satasen hommia, mutta kun auto korjataan nöyrien pahoitteluiden kera, ja Bemari palautetiin vielä pestynä, niin hyvä fiilis jää, vaikka auto olikin paska.
 
Vehollekin tuli oma Mercedes-Benz certified- vaihtoauto-ohjelma. Käytettyyn Mersuun saa 24kk ja 40tkm takuun, joten kohtalaisen huolettomia kilsoja saa käytettyyn Mersuunkin, jos auto kuuluu tuon ohjelman piiriin. Jotenkin tykkään näistä, Volvolla on Selekt-ohjelma ja Bemarilla Bmw Premium Selection-ohjelma.

Mulla Volvosta hajosi repsikan oven lukko, ja Bemarista vakkarin nappisarja, jotka laitettiin mukisematta kuntoon. Muutaman satasen hommia, mutta kun auto korjataan nöyrien pahoitteluiden kera, ja Bemari palautetiin vielä pestynä, niin hyvä fiilis jää, vaikka auto olikin paska.
Itse silmäillyt paljonkin näitä takuuvaihdokkeja, kun jossain vaiheessa tulevaisuudessa nykyinen Mazda 3 tulee jäämään liian pieneksi. Ihan ei varastoduunarin liksoilla ostella uutta isoa perheautoa tämän tästä, niin nämä on vaikuttaneet aika järkevän oloisilta kapistuksilta. Isoin hinnanpudotus takanapäin, mutta silti saisi takuuta kaupan päälle. Maksavat toki vähän enemmän, mutta pitäisi saada varmatoiminen kapine ilman että tarvii pitää touhutonnia aina valmiina.
 
No ei se ehjä ole jos laatikko vaihtelee jatkuvasti vaihdetta ja vaihdot eivät ole pehmeitä.

Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
 
Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
Riippuu tilanteesta. Normi kiihdytyksessä en ole koskaan havainnut mitään nykimistä. Jos kuitenkin vaikka moottorijarrutat ja olet hidastanut jo parin vaihteen pudotuksen verran ja yht'äkkiä lyöt kaasun pohjaan niin nykäisee kun saa haettua sen oikean vaihteen ja lyö silmään.
 
Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
DSG siihen nimenomaan kykenee kiihdytyksessä. Vaihto on niin nopea, että vedon katkeamista ei ehdi edes huomata.

Kickdownissa ja joskus alaspäin vaihtaessa se ei siihen kykene.
 
Kaksoiskytkin vaihtaa "pehmeästi" kun sattuu olemaan oikea vaihde esivalittuna. Jos ei ole niin tulee viivettä ja sit nykäisy. Harmittaa esim. omassa Nirossa, kun sähköavustuksella pääsisi kyllä nopeasti vaihtamaan nopeutta hidastuksesta kiihdytykseen, mutta koska myös sähkömoottorin voima välitetään tuon DCT:n kautta niin kestää hetken ennen kuin liikutaan.

Toyotan hybrideissä käytettävässä PSD:ssä ei moista ongelmaa ole. Auto lähtee tilanteesta kuin tilanteesta heti kiihtymään kun survaisee kaasua.
 
Omat kokemukset 2001-2006 bensa Corolloista ja ne ei tarvi muuta kuin bensaa koneeseen. Vissiin joissakin bensatankit vaatii 200tkm kohdalla vaihtoa kun ne jotenkin pettää, mutta aika helppohoitoisen auton maineessa noi Toyotat on.

Ainoa mikä tulee mieleen, että onko noin uuden Toyotan 1.8 kone vielä sellainen että syö öljyä vai onkohan vaan vanhempien ongelma? Vanhempien Toyotoiden ja Nissanien 1.8 bensat syö öljyä vissiin aika poikkeuksetta.
 
Anopilla 2002 1.6vvt-i avensis,joka vie aikatavalla öljyä. takajarrut pitää laittaa joka vuosi katsastukseen. Nyt juuri meni puola,mutta muuten ollut huoleton peli.
 
Olikohan noissa sähköisen käsijarrun kanssa jotain ongelmaa? Oliko niissä edes sellaista, jokatapauksessa puolituttavalla on tuollainen ollut muutaman vuoden ja muuten autossa ei ole vikoja ollut mutta kahdesti se on "halvaantunut" virrat tulee, kaikki periaatteessa ok mutta ei anna käynnistyä, molemmilla kerroilla hinurilla toyotalle jossa vikaa ei löydetä.
 
Itsellä 2012 1,6 l Avensis. Ajettu nyt 100 tkm. Kerran käsijarru ei lähtenyt itse pois päältä eikä heti napistakaan. Hetken päästä taas toimi ja huollossa näkyi ilmeisesti moottorin ylikuumeneminen. Jälkikäteen ei ole reistaillut. Kerran ei lähtenyt kotona käyntiin. Virrat päälle, mutta ei startannut. Ulos autosta, ovet lukkoon ja uusi yritys niin lähti. Kerran kaupassa teki sitä että käynnistyi, mutta sammui samantein. Muutaman kerran teki tuota, mutta jälleen lähti toimimaan kun poistui autosta. Epäilen että molemmilla kerroilla syynä oli joku häiriö ajonestossa. Juuri viikko sitten vaihdettiin vuotanut vesipumppu. Näiden lisäksi takuuseen maalattu takaluukku kun alkoi ruostevesi valua kiiltävän koristelistan/kahvan alta.
 
Ja mitä tulee hybrideihin, niin niitäkin voi ostaa kyllä, mutta kannattaa huomioida että 8-12 vuoden iässä tulee iso piikki korjaustarpeessa kun hybridilinjan isot komponentit alkavat kaivata vaihtamista (generaattori, akkupakka).

Jaa, miksi niissä pitäisi generaattoria vaihtaa? Eihän niissä ole mitään muita kuluvia osia kuin laakerit.
 
Haussa luotettava bensa farmari, hyvillä takapenkin tiloilla. Mitä tuollaisesta alle 100 tuhatta Avensiksesta pitäisi tarkistaa? Toyota Avensis 1,8 Valvematic Active Wagon Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitä huoltoja voisi olla edessä, jos tuollaista pitäisi 5 vuotta n. 15 tkm/ vuosi ajot.

Lyhyesti: Ei mitään. Kovaa ajoa vaan. 15 tkm välein vuosihuollot ja sillä selvä.

Pitkästi: Kytkimen sekä jarrulevyjen kunto, ja katsoa että 90 tkm huolto on tehty, koska siinä vaihtuu mm. tulpat.

Itse katselisin automaattiaskilla olevan version, koska siinä ei ole sitä hajoavaa kytkintä ja itse vaihteisto on erittäin luotettava. Se on myös yhtä taloudellinen, eli kulutus ei nouse käytännössä lainkaan. Kiihtyvyydessä häviää hieman, mutta tuo auto on rauhallisen kulkijan kapine muutenkin. Niitä on sen verran paljon myynnissäkin, ettei hinta varmaan liikoja nouse.

Jos haet Toyota-liikkeestä niin mukaan kannattaa varmuuden vakuudeksi tinkiä Titaani-vaihtoautotakuu. Tällöin liike tekee autolle tarkastuksen ja antaa sille 2 vuoden takuun joka kattaa melko hyvin kaikki ei-kuluvat osat.
 
Pitäis ostaa pariksi kuukaudeksi auto, muutto yms hommia varten. Ei siis mikään ihan pikkuinen ja hintaluokka 3000-4000€ max. Mikä olis sellainen, jossa hyvä jälleenmyyntiarvo? Ajoa tulis varmaan sellanen 2tkm ainoastaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 522
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom