Varmaankin jo aikaisemmin kysytty vastaavilla spekseillä, mutta muistin virkistykseksi: minulla olisi tarve saada ns. vara-auto, joka toimittaa talviauton virkaa ja nyt kun harrasteautoa/parempaa autoa ei vielä ole pihalla, niin tuo haettu vara-auto olisi pääasiallinen kulkine sillä aikaa.
Budjettina ~3k, mitä vähemmän sen tietysti parempi, mutta ihan mitään pommia ei ole halukkuutta ostella vaan etsin suht varmatoimista tai ainakin itse hyvin korjattavissa olevaa/edullisesti pidettävää. Kilsoilla ei ole myöskään niinkään väliä, mutta 3k hintaluokassa näyttäisi ”ok” mallisten autojen kilsat olevan n. 200-300tkm. Laatikolla ei periaatteessa ole merkitystä, joskin olen ikäni vain automaatteja ajellut eli manuaalilla tulee olemaan alkuun varmaankin hankaluuksia, mutta nopeastihan sen varmaan palauttaa mieleen autokouluajoilta
.
Tuossa hintaluokassa lähinnä mietityttää, että onko ylipäätään automaatteja, jotka toimivat edes vähän sinnepäin, vai kannattaako suosiolla harjoitella suoraan manuaalilla - niitä kun on huomattavasti enemmän tarjolla ja onpahan rempat kohtuu edullisia vrt automaatti. Tässä hintaluokassa ei tosin ole tarkoitus mitään järin kalliita remppoja enää tehdä, vaan auto menee kyllä varaosiksi jos lasku alkaa lähentelemään auton arvoa. Itselläni eniten kokemusta BMW-korjauksista, mutta merkki on kallis ylläpidettävä niin ei ehkä niinkään mene tuohon ”halpa ja helppo ylläpidettävä”. Anyways, tavoitteena siis edullinen ylläpito (kulutus, vakuutukset, huollot).
Nettiautoa selaillessa tullut tälläisiä ehdokkaita vastaan:
-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40
- Varauksella e46/e39 bmw, mutta ylläpito ei ole edullisimmasta päästä.
Äkkiseltään ajateltuna luotto on kovin tuohon corollaan/avensikseen, mutta onko nuo vuosimallit kuinka kestäviä? Entäpä onko missään noista toimivia automaatteja?
Lisäksi budjettiin mahtuu sadoittain meganeja, erilaisia citikoita, nissaneita ym. mutta noista mulla ei ole mitään käsitystä eikä kokemusta.