Mikä auto minulle?

Onko kokemuksia W203 C-sarjalaisesta mersusta? Kävin tänään yhtä testaamassa. Ehkä odotin liikoja eikä ollut erityisen hiljainen auto maantiellä. No ei se mitään, suurimman ihmetyksen aiheutti että siinä ohjaus jähmettyi selkeästi ryömintänopeuksilla esim pysäköidessä peruuttaessa kääntäen ruutuun. Keskialueella löysä, sitten nihkeän jäykkä ja ikäänkuin "muljahti" jonkin pisteen yli ja taas keveni. Tämä vain ryömittäessä, hiljalleen keskustassa ajellessa käyttäytyi mutkissa normaalisti.
 
suurimman ihmetyksen aiheutti että siinä ohjaus jähmettyi selkeästi ryömintänopeuksilla esim pysäköidessä peruuttaessa kääntäen ruutuun. Keskialueella löysä, sitten nihkeän jäykkä ja ikäänkuin "muljahti" jonkin pisteen yli ja taas keveni. Tämä vain ryömittäessä, hiljalleen keskustassa ajellessa käyttäytyi mutkissa normaalisti.
En kyllä allekirjoita parin uuden C180:n kokemuksella tuollaista. Ehkä oli nesteet vähissä tai muuta ongelmaa? Kannattanee koeajaa toinenkin yksilö, autovanhukset on juuri niitä, yksilöitä.
 
Onko kokemuksia W203 C-sarjalaisesta mersusta? Kävin tänään yhtä testaamassa. Ehkä odotin liikoja eikä ollut erityisen hiljainen auto maantiellä. No ei se mitään, suurimman ihmetyksen aiheutti että siinä ohjaus jähmettyi selkeästi ryömintänopeuksilla esim pysäköidessä peruuttaessa kääntäen ruutuun. Keskialueella löysä, sitten nihkeän jäykkä ja ikäänkuin "muljahti" jonkin pisteen yli ja taas keveni. Tämä vain ryömittäessä, hiljalleen keskustassa ajellessa käyttäytyi mutkissa normaalisti.
Kato helkkarin tarkkaan ainakin ruosteet. Olikohan -05 lähtien paremmalla ruostesuojauksella mutta silti tarkkana kannattaa olla. En tiedä mihin olet aikaisemmin tottunut mutta oma -01 w203 sedani oli kyllä paljon nykyistä -07 avensista hiljaisempi. Rengastus tietysti vaikuttaa merkittävästi. Ja täytyyhän muistaa että w203 on kuitenkin aika pieni auto eli mitään e-mersun hiljaisuutta ei ceellä saa.

Mersuissa tuollainen tahmea palautus on ominaisuus. Mitään muljahteluja ei kyllä pitäisi olla -> jotain rikki tai vialla.
 
Jos tuolla tavalla pelottaa, niin ei voi ostaa kuin sähköauton.

Itse ajelen samoja kilsoja vuodessa moisella. Ihan lupsakkaa peli; mukavan hiljainen, vakaa, tehoa löytyy OK jos tulee kiire.

Veikkaan että Suomen hallitukset eivät saa nopealla aikataululla mitään aikaiseksi ja kun saavat kaikki kallistuu samaan aikaan paitsi rikkaiden Teslat...

Kehtaako udella minkälaiset huoltojen hinnat tuollaisessa kolmelitraisella A6:lla on? Tarkoittaen siis pakollisia määräaikaishuoltoja. Kutoskone kun on kyseessä niin ainakin äkkiseltään ajattelisi että yläpitokustannukset on varsin korkeat. Entä millaisissa lukemissa kulutus on pyörinyt?

Itsellä myöskin ollut A6 harkinnassa yhtenä vaihtoehtona, ja miettinyt -07 ja sitä uudemman C6:n (facelift) ja C7:n välillä. Alkaa noita C7 saamaan ihan kohtuuhintaan myös, ja on ulkonäöllisesti niin ulkoa kuin etenkin sisältä modernimpi. Mutta miten muut ominaisuudet, pääasiassa luotettavuus? Tiptronicilla varustettu kone kai se joka tapauksessa paras valinta olisi, hieman laittaa päätä saapimaan multitronic/s-tronic. Vaikka DSG-vaihteisen tällä hetkellä omistankin... :D
 
Onko kokemuksia W203 C-sarjalaisesta mersusta? Kävin tänään yhtä testaamassa. Ehkä odotin liikoja eikä ollut erityisen hiljainen auto maantiellä. No ei se mitään, suurimman ihmetyksen aiheutti että siinä ohjaus jähmettyi selkeästi ryömintänopeuksilla esim pysäköidessä peruuttaessa kääntäen ruutuun. Keskialueella löysä, sitten nihkeän jäykkä ja ikäänkuin "muljahti" jonkin pisteen yli ja taas keveni. Tämä vain ryömittäessä, hiljalleen keskustassa ajellessa käyttäytyi mutkissa normaalisti.

Jos siellä on ne 10v vanhat talvi/kesärenkaat niin varmasti jyrisee, ohjaus noissa ei ole mikään kevyt, mutta ei siinä mitään pykälää pitäisi olla. C ja E-sarjan välillä on iso ero, C-sarja on vielä aika karu mersuksi ja ei se mukavuus nyt niin merumainen ole, mutta E-sarjassa sitten jo huomaa kun motarilla 140km/h vauhdissa menee kuin sukkasillaan.
 
Mukava tietää etten ole ainoa kuumeessa kärsivä :D Itse kuolannut tuota uutta 3-sarjalaista Giulian sijaan, mutta vähän vielä mietinnässä kehtaako autoilusta maksaa niin paljon. Giuliaakin harkitsin, mutta siitä ei saa ESP:tä pois päältä ja Redditissä osasivat kertoa, että ESP vaikeuttaa talvella rankasti menoa. En sitten tiedä minkälaisilla renkailla ajavat talvisin rapakon toisella puolella.. Muistaakseni täällä foorumilla joku postasi kuvia Giuliastaan suksiboksi katolla, ja kertoili kokemuksia, mutta en kirveelläkään löydä enää viestejä.
No minähän se :) Kopioin suoraa tästä vanhan kirjoitukseni: "Osassa näissä on ollut startin releissä ongelmia/jotain mystistä joka aiheuttaa käynnistysongelmia, itselläni ei sellaista vaivaa ole ollut. Muuta kovin vakavaa näissä Giulioissa ei ole, lähinnä kosmeettisia asioita. Itselläni vaihdettiin kiero tankin luukku, maalailtiin takaluukkua/puskuria uudelleen koska takaluukun sovitus oli alkujaan liian tarkalla, avaimettoman kulun nappulat etuovissa olivat liian tiukalla sovituksella joten jumittivat aluksi ja toinen valoumpio vaihdettiin koska valokuvion ohjaus ei enää toiminut. Kivaa ja melkoisen huoletonta menoa joka tapauksessa."
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan ja ostaa jos tykkää, ei nuo sen paskempia ole kuin baijerilaisetkaan :D
Edit: ja saa näistä turhat avustimet pois jos huvittaa
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttävä joka keväinen autokuume iski ja nyt silmä on iskenyt kiinni Alfa-Romeo Giuliaan... Mitään järkeähän tässä ei ole, kun nykyinen Superb toimii hienosti ja olen periaatteessa ihan tyytyväinen siihen, mutta jotenkin sitä haluaisi auton jossa olisi vähän enemmän intohimoa, kuin tuossa perusturvallisessa Tsekkiläisessä :D
Tietääkö kukaan, millaisia tyyppivikoja diesel koneisessa 8-vaihteen automaattilaatikolla olevassa Giuliassa voisi olla?

Startin releet on alfafoorumilla parilla vaihdettuna, mutta muuten ei ole ongelmia ollut mitkä olisivat matkaa estäneet. Nämäkin ovat tosiaan olleet vain joillakin, eikä suinkaan jokaisessa automallissa. Kannattaa joka tapauksessa käydä ajelulla ja jos uutena hommaat, niin itse voisin suositella Velocen sisätilapakettia mikäli sitä vielä Suomessa on saatavana, ne penkit on aika paljon paremmat kuin se perusnahkasisustan peruspenkit edessä. Myöskin se suurempi infotainmentti siihen keskiruutuun on suositeltava. Kaikkiaan Giulia on hyvä auto, jos ei kuuntele liikaa ABC:n kampaviineriosastoa, mutta vittuiluahan siitä seuraa koska Alfa Romeo.

Jos hommaat, muista sitten moikata muita Alfakuskeja tiellä - se on ehkä hienointa Alfan omistamisessa :).
 
Kehtaako udella minkälaiset huoltojen hinnat tuollaisessa kolmelitraisella A6:lla on? Tarkoittaen siis pakollisia määräaikaishuoltoja. Kutoskone kun on kyseessä niin ainakin äkkiseltään ajattelisi että yläpitokustannukset on varsin korkeat. Entä millaisissa lukemissa kulutus on pyörinyt?

Itsellä myöskin ollut A6 harkinnassa yhtenä vaihtoehtona, ja miettinyt -07 ja sitä uudemman C6:n (facelift) ja C7:n välillä. Alkaa noita C7 saamaan ihan kohtuuhintaan myös, ja on ulkonäöllisesti niin ulkoa kuin etenkin sisältä modernimpi. Mutta miten muut ominaisuudet, pääasiassa luotettavuus? Tiptronicilla varustettu kone kai se joka tapauksessa paras valinta olisi, hieman laittaa päätä saapimaan multitronic/s-tronic. Vaikka DSG-vaihteisen tällä hetkellä omistankin... :D
Omalla ajomäärällä tulee 2v täyteen yleensä ennen kuin kilsat jota auto arpoo ajotavasta riippuen.

Viimeksi kun en vienyt itse öljyjä niin huolto raitisilmasuodattimineen, ym maksoi jotain hieman yli 300€. Käytännössä siis 150€/v.

Kalleimpia yksittäisiä osia, Suomessa, on 80-90€ naftasuodatin muistaakseni 90tkm välein.

Mielestäni osat eivät ole mitenkään erikoisen kalliita; Brembon levyt ja palat esim ihan samoissa hinnoissa kuin edelliseen V70 Volvoon kun tilasin osat Saksasta (180€, tjsp). Samoin esim naftasuodatin puolet siitä mitä Suomessa. Joku OEM-laadun ilmanputsari maksaa Motonetissä 10 tai 15€.

Öljyt olivat, taas Suomessa, melkein 30€/L kun auton hommasin, mutta nyt jo lähes Saksan hinnoissa.

Alkuperäisen ZF:n ”vaihtosatsin” TipTroniciin suodattimineen sai alle 200€ Saksasta ja työt Suomessa päälle.

quattro on ~200tkm aikana ollut muuten n. 150€ kalliimpi ylläpitää kuin etuveto (1 tiiviste ja öljyt), suosittelen niin ei tarvitse arpoa sitä vaihteistoakaan. :D
 
Jos siellä on ne 10v vanhat talvi/kesärenkaat niin varmasti jyrisee, ohjaus noissa ei ole mikään kevyt, mutta ei siinä mitään pykälää pitäisi olla. C ja E-sarjan välillä on iso ero, C-sarja on vielä aika karu mersuksi ja ei se mukavuus nyt niin merumainen ole, mutta E-sarjassa sitten jo huomaa kun motarilla 140km/h vauhdissa menee kuin sukkasillaan.
Empä katsonut renkaiden ikää, 17" alkuperäisvanteilla oli nastat. Täytynee testata E-sarjaa vaikka miellänkin sen enempi keski-ikäisten autoksi. Melutasoa vertaan mk3 farkkumondeoon mikä myös jyrisee lähinnä takaosastaan. Testattu C oli sedan mutta käyn vielä yhtä farkkua ajamassa.
 
Startin releet on alfafoorumilla parilla vaihdettuna, mutta muuten ei ole ongelmia ollut mitkä olisivat matkaa estäneet. Nämäkin ovat tosiaan olleet vain joillakin, eikä suinkaan jokaisessa automallissa. Kannattaa joka tapauksessa käydä ajelulla ja jos uutena hommaat, niin itse voisin suositella Velocen sisätilapakettia mikäli sitä vielä Suomessa on saatavana, ne penkit on aika paljon paremmat kuin se perusnahkasisustan peruspenkit edessä. Myöskin se suurempi infotainmentti siihen keskiruutuun on suositeltava. Kaikkiaan Giulia on hyvä auto, jos ei kuuntele liikaa ABC:n kampaviineriosastoa, mutta vittuiluahan siitä seuraa koska Alfa Romeo.

Jos hommaat, muista sitten moikata muita Alfakuskeja tiellä - se on ehkä hienointa Alfan omistamisessa :).

Ihan ei uuden ostamiseen rahkeet riittänyt, niin piti tyytyä ostamaan tommonen pari vuotta vanha ;)
 
Auton etsintä jatkuu. Olisikohan tälläinen A6 hyvä perheautoksi? Ajattelin käydä ensi viikolla koeajamassa ja ainakin parilta foorumilta sain käsityksen että moottori ja vaihteisto on luotettavia.. Näiden kahden välillä valiten saisi tonnin erotuksella 40tkm vähemmän ajetun, onko sen arvoista?


Audi A6 Avant 3.0 TDI DPF V6 171 Quattro 5d TipT S-Line *AUKOTON MERKKILIIKKEEN HUOLTOHISTORIA. HUIPPUVARUSTEET. KATSO LISÄTIEDOT* Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Audi A6 Audi A6 3.0TDI A QUATTRO S-Line *HIENO*KATSO VARUSTEET* Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Ihan ei uuden ostamiseen rahkeet riittänyt, niin piti tyytyä ostamaan tommonen pari vuotta vanha ;)

Kulttuuriteko joka tapauksessa. Jokainen Alfa liikenteessä, tekee tästä maasta paremman. Sano et oli vielä oikean värinen eli punainen?
 
Auton etsintä jatkuu. Olisikohan tälläinen A6 hyvä perheautoksi? Ajattelin käydä ensi viikolla koeajamassa ja ainakin parilta foorumilta sain käsityksen että moottori ja vaihteisto on luotettavia.. Näiden kahden välillä valiten saisi tonnin erotuksella 40tkm vähemmän ajetun, onko sen arvoista?


Audi A6 Avant 3.0 TDI DPF V6 171 Quattro 5d TipT S-Line *AUKOTON MERKKILIIKKEEN HUOLTOHISTORIA. HUIPPUVARUSTEET. KATSO LISÄTIEDOT* Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Audi A6 Audi A6 3.0TDI A QUATTRO S-Line *HIENO*KATSO VARUSTEET* Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Samoja yksilöitä itsekin just eilen katselin. :D Tuo moottori-vaihdelaatikko-yhdistelmä on hyvässä maineessa kestoltaan. Vanhemmissa jakoketjun kiristin on heikko paikka ja työläs vaihtaa, mutta en muista milloin se muuttui paremmaksi. Viimeistään kuitenkin faceliftissä. Samoin jossain vaiheessa kone muuttui vähempi päästöiseksi, jolloin verot on satasen pienemmät vuodessa. En tiedä onko se ison auton omistamisessa merkittävä säästö mutta mainitsin kuitenkin. Mukavia ovat ajaa ja liikahtavatkin melko vilkkaasti. Softalla saa lähes 300hp irti kulutukseen sen kummemmin vaikuttamatta. Ahtailla parkkipaikoilla voi alkaa tympäisemään kun niin iso lotja.

Sanotaanko näin että varmaan hyvä auto, jos itse tajuaa jotain ja osaa tehdä erinäistä remppaa. Kalliiksi voi tulla jos joka asian vuoksi pitää liikkeeseen viedä korjaukselle. Näin vanhoissa ne kaikki mahdolliset varusteetkin alkavat ehkä jossain vaiheessa temppuilemaan ja omistaminen vaatii harrastuneisuutta. Mitä tulee tuohon varsinaiseen kysymykseen, niin sanoisin että tämän ikäiset autot ovat yksilöitä. Pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa.
 
Vajaavetosesta XC60:stä on melko haastava päästä eroon. Sama koskee takavetoista x3:a.
En kyllä ihan allekirjoita tätä. Tyytymällä vajaavetoiseen saa tässä tapauksessa kuitenkin selvästi taloudellisemman moottorin ja 8 vaihteisen laatikon, monelle tuo painaa enemmän kuin se vetävien pyörien määrä. Melkein veikkaisin, että nuo vajaavetoiset on halutumpia kun niitä on vähemmän saatavilla.

E: itse en tosin ottaisi volvoa ilman adaptiivista vakkaria, kun noita on aika hyvin saatavilla. Moniin muihin merkkeihin adaptiivinen vakkari on hankalampi löytää.

E2: no joo, näköjään vajaavetoisissa tuo vakkari onkin harvinaisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Samoja yksilöitä itsekin just eilen katselin. :D... Sanotaanko näin että varmaan hyvä auto, jos itse tajuaa jotain ja osaa tehdä erinäistä remppaa. Kalliiksi voi tulla jos joka asian vuoksi pitää liikkeeseen viedä korjaukselle. Näin vanhoissa ne kaikki mahdolliset varusteetkin alkavat ehkä jossain vaiheessa temppuilemaan ja omistaminen vaatii harrastuneisuutta. Mitä tulee tuohon varsinaiseen kysymykseen, niin sanoisin että tämän ikäiset autot ovat yksilöitä. Pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa.
Noniin tässähän meinaa tulla kiire autokaupoille kun samoilla apajilla muitakin :) Perus huoltotaitoa löytyy useamman auton kokemuksella joten polttimot, jarrut ynm helpot kohteet onnistuu kotitallissa. Ja jos moottori sekä vaihteisto on yleisesti laadukas paketti niin täytyy noita käydä katsomassa. Aloittaen Järvenpäästä koska on lähempänä. Raportoidaan sitten miltä tuntui.
 
Noniin tässähän meinaa tulla kiire autokaupoille kun samoilla apajilla muitakin :) Perus huoltotaitoa löytyy useamman auton kokemuksella joten polttimot, jarrut ynm helpot kohteet onnistuu kotitallissa. Ja jos moottori sekä vaihteisto on yleisesti laadukas paketti niin täytyy noita käydä katsomassa. Aloittaen Järvenpäästä koska on lähempänä. Raportoidaan sitten miltä tuntui.

Joo, ilmoittelehan miten käy, niin tiedän omaa autokuumettani säädellä sen mukaan. Siinä mielessä voit katsella rauhassa noita vaihtoehtoja, kun itse keskityn enemmän Oulun seudun valikoimiin. :D
 
En kyllä ihan allekirjoita tätä. Tyytymällä vajaavetoiseen saa tässä tapauksessa kuitenkin selvästi taloudellisemman moottorin ja 8 vaihteisen laatikon, monelle tuo painaa enemmän kuin se vetävien pyörien määrä. Melkein veikkaisin, että nuo vajaavetoiset on halutumpia kun niitä on vähemmän saatavilla.

E: itse en tosin ottaisi volvoa ilman adaptiivista vakkaria, kun noita on aika hyvin saatavilla. Moniin muihin merkkeihin adaptiivinen vakkari on hankalampi löytää.

E2: no joo, näköjään vajaavetoisissa tuo vakkari onkin harvinaisempi.

Olen tästä kyllä hyvin jyrkästi eri mieltä. Ehkä Nissanin, dacian tmv proletaarimerkkien vehkeissä tuo pätee, mutta ei kyllä yhtään sen korkeamman profiilin vehkeissä.
 
Joo, ilmoittelehan miten käy, niin tiedän omaa autokuumettani säädellä sen mukaan. Siinä mielessä voit katsella rauhassa noita vaihtoehtoja, kun itse keskityn enemmän Oulun seudun valikoimiin. :D
Noniin tänäänhän tehtiin kaupat Järvenpään autosta. Eli tästä: Audi A6 Avant 3.0 TDI DPF V6 171 Quattro 5d TipT S-Line *VARATTU* *AUKOTON MERKKILIIKKEEN HUOLTOHISTORIA. HUIPPUVARUSTEET. KATSO LISÄTIEDOT* Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Eilen ja tänään kävin autoa tutkimassa ja tänään heitin koeajon. Ei kyllä kilometrit näy oli sisältäkin lähes uuttavastaava. Nahkoissa kiillottumaa mutta mikään ei repsota, natise ja kaikki laitteet ja varusteet toimii. Oli ajoltaan mukavan hiljainen ja leppoisa. Voimaa löytyi yllättävänkin reilusti vaikka on painava auto. Ohjelmointi suunnitelmissa ja takavaimentimien avarrusta äänien toivossa. Himmenevää taustapeiliä ei ollut! Se pitää käytettynä löytää
 
Ehkä menee pilkun viilaamiseksi, mutta tuossa Mondeossa on myös nuo ratin viikset jotka ainakin C-Maxissa totesin hieman epämukavaksi käyttää. Ne on sijoitettu liian ylös jos pidät ratista kiinni normaalilla 9-3 otteella. Vilkku on myös melko raskas käyttää ja siinä on päädyssä kovasta muovista muotoiltu nyppy joka kaappaa sormen kun alat kääntämään rattia vasemmalle.
 
Täytyy varmaan ajatukset uudesta autosta unohtaa hetkeksi ja ostaa sellainen minkä saan myymällä bemarin +2-3ke jos ei ihan riitä. Motariajoa siis tulisi 80% ajasta ja työmatkaa noin 110km päivä.

Ford Mondeo *TYYLIKÄS* 1.5TDCi, Eco, Titanium, 5ov, 88kW, Aut., Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Farmari 2016 - Vaihtoauto

Onko mondeot millaisia? Kaveri ainakin kehui tuon korimallin todella hyväksi ajettavaksi. Ulkonäkö mielyttää myös itseä, varsinkin sinisenä :drool:

Ei se iso homma ois itsekkin hakea, säästyis pari tonnia hinnassa:
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/ford_mondeo_1_5_tdci_120_eco_titanium_ii_5_d/83165337
 
Juu ei ja tarjonta olisi parempaa ja saisi varmaan bensakäyttöisen. 25tkm vuodessa ei taida ihan kannattavaa vielä diiselillä olla.

Mutta onko forumilaisilla kokemusta autosta, olisiko hyvä motarille, luotettavuus yms. Ajettavuuden uskon olevan hyvä ihan ajamattakin. :)
Nii mää vaan aattelin kun tuo on se sama auto minkä aiemmin linkkasit nettiautosta..
 
Autoa pitäis kans katsella nyt muuton yhteydessä. Eniten nyt katsellut Toyota Yaris 1.33 (2014), Skoda Fabia 1.2 (2016) ja Skoda Rapid 1.2 (2015), kaikki bensakoneella. Ajoa tulee vuodessa varmaan n. 15 000km. Koonsa puolesta Yaris ainakin riittäisi, Fabiakin silloin varmaan, mutta en ole sitä päässyt kokeilemaan. Ajettavuus oli molemmissa kokeilemissani autoissa riittävän hyvä. Mutta mites muuten? Valmistajan ilmoittamien kulutusten mukaan Fabia ja myös Rapid kuluttaisi vähemmän kuin Yaris. Samoin vakuutus on hiukan pienempi Skodalle. Yaris taas olisi maineensa puolesta luotettava mikä on itselleni se ykköskriteeri yleisen pitokustannuksen lisäksi.
 
Pitäisi hankkia vaihteeksi auto talouteen, johan tässä on muutama vuosi vierähtänyt ilman. Käyttöä tulee olemaan kohtuullisen vähän, n. 10tkm/vuosi, joten bensa varmaan järkevin. Hintaluokkana jotain 3-4k€ väliltä. Merkillä, suorituskyvyllä tai varusteilla ei ole juuri merkitystä, enemmän kiinnostaa auton halpa ylläpito ja luotettavuus. No kunhan ilmastointi ja taitettavat takapenkit olisi.
Korimallina hatchback/pieni farmari, sedaneissa on liian pieni takaluukku polkupyörän kuljetukseen. Kilometrejä ja ikävuosia saisi tietysti olla mieluusti mittarissa mahdollisimman vähän.

Oon katellut alustavasti mk2 Focuksia ja H-mallin Astroja, niitä on suht paljon tuohon hintaluokkaan myynnissä kohtuullisilla kilometreillä. Golffeilla on ajettu liikaa, Fabioita, Leoneja ja Pösön 308:ja myynnissä vain muutamia. Tuon ikäluokan Corolloissa on niin paskat(lyhyet) penkit, että ne on pakko unohtaa. Vanhemmat Kiat on mulle ihan tuntemattomia, onko niistä mihinkään?
 
Viimeksi muokattu:
Autoa pitäis kans katsella nyt muuton yhteydessä. Eniten nyt katsellut Toyota Yaris 1.33 (2014), Skoda Fabia 1.2 (2016) ja Skoda Rapid 1.2 (2015), kaikki bensakoneella. Ajoa tulee vuodessa varmaan n. 15 000km. Koonsa puolesta Yaris ainakin riittäisi, Fabiakin silloin varmaan, mutta en ole sitä päässyt kokeilemaan. Ajettavuus oli molemmissa kokeilemissani autoissa riittävän hyvä. Mutta mites muuten? Valmistajan ilmoittamien kulutusten mukaan Fabia ja myös Rapid kuluttaisi vähemmän kuin Yaris. Samoin vakuutus on hiukan pienempi Skodalle. Yaris taas olisi maineensa puolesta luotettava mikä on itselleni se ykköskriteeri yleisen pitokustannuksen lisäksi.

Jos toi 1.2 on sama kuin mk1 Fabiassa niin jakopää on ihan pommi... kyseinen konehan on "lyhennetty" vapariversio pienestä jakoketju tsi-koneesta, ongelmineen. venyvä ketju ja jako hyppää varmaan 60-300tkm välillä. Harvalla mk1 1.2 12v:lla on päästy yli 250 ilman remonttia. Tosin yleensä menevät jo paaliin.

Noissa muutenkin ihan ihme jutuissa säästetty, venttiilikopassa ei ole tiivistettä, joten ne alkavat vuotamaan ajastaan (tai jo uutena), ja sitä ei saa aukastua helposti koska nokkapukit on integroitu siihen eli jakopääkoppakin avattava tollasen pikkujutun takia, jotta venakoppa nokka-akseleineen irtoaa. Oikein kertakäyttökoneita parhaimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oon katellut alustavasti mk2 Focuksia ja H-mallin Astroja, niitä on suht paljon tuohon hintaluokkaan myynnissä kohtuullisilla kilometreillä.

Focuksista ei omakohtaisia kokemuksia muuten kuin se, että siinä on etenkin takapenkillä vähemmän tilaa kuin Astrassa.

Mulla oli tollanen H-Astra farkku 6 vuotta ja ajelin auton 11-vuotiaaksi, mukava peli ajella. Perus 1.6 koneet on aika varmaa tekniikkaa ja suht halpoja huoltaa jos jotain leviää. Ei tosiaankaan raketti, mutta liikkuu tarpeeksi kun käyttää kaasua. Osaava pystyy itsekin korjaamaan, itse vein pajalle koska en osaa eikä ole tiloja, ja marmoritiski antaa osista -30% noihin yli 10 vuotta vanhoihin, joten eivät ole mahdottoman kalliita huoltaa liikkeessäkään. Jarruhuollot sun muut saa pikkupajoilta halvalla koska edullista tarvikeosaa on hyvin saatavilla useassa laatuluokassa. Öljyistä ei yleensä tarvitse huolehtia kuin vaihtamalla ne kerta vuoteen.

Astraa jos meinaat, niin varmista että hihna on vaihdettu ajallaan, lisäksi saattavat ruostua helmoista, joten katso ettei siellä ole mitään isoja jälkiä, alkaa kyllä leviämään kiihtyvää tahtia jos on.
 
No minähän se :) Kopioin suoraa tästä vanhan kirjoitukseni: "Osassa näissä on ollut startin releissä ongelmia/jotain mystistä joka aiheuttaa käynnistysongelmia, itselläni ei sellaista vaivaa ole ollut. Muuta kovin vakavaa näissä Giulioissa ei ole, lähinnä kosmeettisia asioita. Itselläni vaihdettiin kiero tankin luukku, maalailtiin takaluukkua/puskuria uudelleen koska takaluukun sovitus oli alkujaan liian tarkalla, avaimettoman kulun nappulat etuovissa olivat liian tiukalla sovituksella joten jumittivat aluksi ja toinen valoumpio vaihdettiin koska valokuvion ohjaus ei enää toiminut. Kivaa ja melkoisen huoletonta menoa joka tapauksessa."
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan ja ostaa jos tykkää, ei nuo sen paskempia ole kuin baijerilaisetkaan :D
Edit: ja saa näistä turhat avustimet pois jos huvittaa


Startin releet on alfafoorumilla parilla vaihdettuna, mutta muuten ei ole ongelmia ollut mitkä olisivat matkaa estäneet. Nämäkin ovat tosiaan olleet vain joillakin, eikä suinkaan jokaisessa automallissa. Kannattaa joka tapauksessa käydä ajelulla ja jos uutena hommaat, niin itse voisin suositella Velocen sisätilapakettia mikäli sitä vielä Suomessa on saatavana, ne penkit on aika paljon paremmat kuin se perusnahkasisustan peruspenkit edessä. Myöskin se suurempi infotainmentti siihen keskiruutuun on suositeltava. Kaikkiaan Giulia on hyvä auto, jos ei kuuntele liikaa ABC:n kampaviineriosastoa, mutta vittuiluahan siitä seuraa koska Alfa Romeo.

Jos hommaat, muista sitten moikata muita Alfakuskeja tiellä - se on ehkä hienointa Alfan omistamisessa :).

Täältä löytyy myös Giulia. 2017, 6-vaihteinen manuaali ja 150hv diesel. Kuukauden ollut meillä ja 4000km ajettu :vihellys:

@Rauta85 Koitin tuossa eräänä päivänä kaivella alfaforumeita mutta en suoraan vielä löytänyt millä sen ESP:n saa disabloitua käytöstä. Jonkin 300€ maksavan palikan löysin millä lähtis tuommoset pois mutta en vielä sen enempää ole aihetta tutkinut.

@Awelonian Meidän yksilössä tuo tankin luukku näyttää hämärältä mutta en tiedä täytyiskö sille tehdä jotain toimenpiteitä -> vaihtaa esim? Ei ole niin häiritsevä yksityiskohta kun ei se paljoa näy.

Tuo moikkaileminen meinaa välillä unohtua ja aluksi siitä vähän itse hämmennyinkin mutta vaimollehan tuo on jo tuttua kun entuudestaan omisti aiemmin jo MiTo:n :p
Vaikka seuraan liikennettä "aggressiivisesti" niin olen huomannut että yritän bongailla muita Alfa kuskeja liikenteestä että pääsis moikkailee :D

Tokihan noita Alfa juttuja aina saa kuulla et "onko sähkövikoja jne?"... Noh mitä olen Giuliastakin kaivellut niin aika vähän niitä vaivoja on ilmaantunut. Toki eihän nuo vanhimmat ole kuin muutaman vuoden ikäisiä mutta missäpä nykyautossa ei jotain ongelmia viimeistään kolmen vuoden ikäisenä ilmaantuisi?
Varsinkin jos katsoo baijerin mutteri virityksiä tai mersuja. :vihellys::rofl:
 
Täältä löytyy myös Giulia. 2017, 6-vaihteinen manuaali ja 150hv diesel.

Onko tässä myös perushalogeenit keulilla? Mä muistan koeajaneeni halogeenillista versiota jossa oli erikseen ne sumuvalot (xenonillisissahan noita ei ole) ja jotenkin yllätyin et ainakin huonolla kelillä näytti halogeenit olevan aika pirun kilpailukykyiset xenonien kanssa.
 
Onko tässä myös perushalogeenit keulilla? Mä muistan koeajaneeni halogeenillista versiota jossa oli erikseen ne sumuvalot (xenonillisissahan noita ei ole) ja jotenkin yllätyin et ainakin huonolla kelillä näytti halogeenit olevan aika pirun kilpailukykyiset xenonien kanssa.

Perushalogeenit kyllä. On mielestäni hyvinkin tehokkaat valot halogeeneiksi. Varsinkin kun vertaa aiempaan Fabia Monte Carloon jossa oli myös hyvät valot niin tässä Giuliassa on kyllä vielä astetta tehokkaammat.
Meillä nuo sumuvalotkin löytyy ja niissä on se kääntymistoimintokin että näyttää sumuvalolla sinne mihin olet kääntymässä.
 
Tässä varovaisesti alkaa jo uskoa, että nykyisen Pösö 307 avon joku ostaisi. Joten mikä auto seuraavaksi. Pitää olla bensa avoauto, potkua pellin alla, mielellään automaatti. Sellainen jolla on kiva ajella viikonloppuisin. Budjetti 6-12k näin alkuun. Hyvä penkki ja vakinopeudensäädin pitää olla. Rättikatto tai kovakatto, molemmat käy. Tällä hetkellä mulla on autohallipaikka joten talviajo tai säilytys ei ole ongelmana.

Vaihtoehtoja on aika paljon, koneena vähintään 4-syl turbo tai kutonen tai ehkä kasi. Kulutus aika yhdentekevä, mutta ajoneuvovero sais olla edes siedettävä eli päästöt nyt n. 250 co2 max. Tai sitten ennen vm 2000, jolloin painon mukaan.

Ainakin olen miettinyt Saab 9-3, uusikoppainen aero automaattina. Se ehkä kiinnostaisi eniten. Sitten olis Volvo C70 josta nipinnapin saisi myös uusikoppaisen mallin, en tiedä riittääkö budjetti T5 asti.

Mersulta olis SLK ja CLK, 3.2 bensa. Nämä siis uutta koppaa. Sama kone tai sen variaatti on myös Chrysler Crossfire autossa, siitäkin on avo.

Uusikoppainen Ford Mustang (2005>) kiinnostaisi myös kovasti, mutta onko 4.0l kutonen liian aneeminen. Mustangista sais myös n. 1995 vuoden mallla kasilla, mutta onko se jo liian vanha tälläiseksi puolikäyttis/harrasteautoksi.

Onko muita ehdoituksia tai kommentteja noista?
 
Viimeksi muokattu:
Pikkasen vilkuilin tuoreempia Volvo V40:ä. Rajasin vaihtoehdot -16 vuosimallista eteenpäin ja automaattivaihteistolla. Dieseleistä tuntuu olevan ylitarjontaa ja sitten bensakoneisia on paljon vähemmän.
 
Juu C70 tarkoitin, Bemarin Z4 olen miettinyt myös, hienon näköinen ja oikea moottorikin löytyy. Onko tuosta Saabista kenelläkään mitään kommentoitavaa, en oikein tiedä niistä juuri mitään.
 
Juu C70 tarkoitin, Bemarin Z4 olen miettinyt myös, hienon näköinen ja oikea moottorikin löytyy. Onko tuosta Saabista kenelläkään mitään kommentoitavaa, en oikein tiedä niistä juuri mitään.
Sedan-dieselistä on kokemusta, mutta tiedä sitten kuinka relevanttia se tähän on.

Penkitm ajettavuus ym. minusta kohdallaan ja ainakin itseäni Saabin kabiinin suunnittelu miellyttää omine erikoisuuksineen. Osat on edukkaita kun Vectan palikoita käytännössä käyttää ja muutenkin ylläpitokustannukset kohtuullisia. Bensapuolella toki plussana helppo konsersio tai hyvä saatavuus E85 versioille, jotka saa vielä viunasta lisäpotkua säästöjen lisäksi. Miinuksena se että on GM:n tekelle tuolta vuosituhannen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä näkyy jossain kabiinin materiaaleissa ja ei ole ihan IMO ihan esim. Volvon tasolla näissä. Samoinhan noissa on jotain eriskummallisia tyyppivikoja kuten käteen jäävä vaihdekepin nuppi, ei sillä että se nyt olisi iso homma kiinnittää uudelleen jos sattuu kohdalle.

Itse voisin hyvinkin ostaa jos tuollaista avoa etsisin.
 
Oman mielipiteen voisin laittaa avo-keskusteluun myös.

93 2.0T Aero vuodelta 2004 oli minulla hetken ja ajollensa oli kyllä hyvä. E85:llä meni ja tehoakin oli ihan mukavasti. Jäi hyvä fiilis. Saabin voisi ostaa joskus myöhemminkin.

C70 T5 löytyy isältä. Tuntuu S40:ltä. Ei huono mutta ei oikein herätä mitään fiiliksiä. Vitoskoneesta saa kyllä muikeat murinat jos oikein harrastamaan rupeaa.

CLK 350 oli isälläni hetken ja sekin oli ihan jees mutta ei kutitellut oikeasta kohdasta..

95 Mustangi on jo todella vanhanaikaisen tuntuinen. Hmm.. Sellainenkin isälläni oli.. :D Nuo Amerikan-poikien perus V8:t on jotenkin niin aneemisen vetelän tuntuisia moottoreita. 5.0 litraa ja ~200 hevosvoimaa... Ei.. Jotenkin liian vanha mutta ei tarpeeksi vanha harrasteautoksi.
2005 eteenpäin alkaa kasi koneet olemaan jo pirteämmän tuntuisia. Kutoskoneista en tiedä.. Muuten on kyllä hemmetin muovisia kolulootia Mustangit. Jenkeistä tuotu 2006 Mustang GT on isällä myös nyt. Yllättävän tehokkaan oloinen. Penkitykseen menee varmaan pian koska voimaa tuntuu olevan yllättävän paljon. Mutta niinkuin sanoin, sisusta on kyllä erittäin muovisen oloinen.

Jos Z4 mahtuu budjettiin niin miettisin sitä. Omaa kokemusta ei ole mutta uskoisin että voisi olla tulevaisuuden klassikko-ainesta. Saabissa oli myös sitä jotain..

Tuohon hintaan voisi saada myös Jaguar XK8, todella hyvän Audi TT:n ja Porsche Boxsteria.. Käy kokeilemassa mikä tuntuu mieleisimmältä. Sijoittamalla viisaasti ehkä tulevaan klassikkoon ei häviä penniäkään.
 
Avo Saab olisi kova. Hinnatkin tuntuu vain nousevan koko ajan. En tiedä miksi Saabin puikkoihin istuminen saa aina hyvälle tuulelle, mutta sen voin sanoa, että niin kauan kun saa vähän ajettuja hyväkuntoisia bensa Saabeja, niin kauan minulta löytyy Saab pihasta. :D
 
Jonkun autolehden jutuissa oli joskus maininta avo Saabista, että rättikatto on talvella jopa lämpimämpi kuin peltinen. Jos siis autolla ajetaan talvella, eli onko relevanttia tai ei. Jotain vanhempia saabeja ajaneena ainakin mittaristo kannattaa katsoa, toimiiko kaikki saabismit. Sitten se perinteinen virtalukko, minkä monet on tietämättömyyttään rikkoneet. Hauskoja autoja, itesellä jotain vanhempia yksilöitä ollut, joku niissä vaan viehättää. Avoa en itselle ostaisi, mutta 9-5 farkku olis ihan kiva:)
 
Vielä kun hyvän Aeron löytäisi. Alkaa olla aika huonokorisia iso osa.

Yks tuttu osti joku aika sitten 9-5:n, ei ollut aero. Leimaton, pikkuvika mikä oli helppo korjata. Päällisin puolin siisti auto. Pohjasta löytyikin sitten hitsattavaa enemmän kun tarpeeksi mitä käsitin puheista. Mutta auto kuntoon ja leimalle. Olis jollain hinnalla myytävänä, mutta manuaalia en huoli...
 
Kyselleenpä täältäkin kun tuntuu olevan loputon suo miellyttävän auton etsintä. Hakusessa pienehkö, ei aneeminen bensalla laitos johon mahtuu ~190cm istumaan mukavasti, nähden myös ulos (B-pilari monessa edessä).
Hintaluokkaa ~10k€, Ranskalaisia olen karsastanut periaatteesta, eikä VAG-konsernin tuotteet iske ollenkaan TSI/TFSI ketju&öljyhäsellyksen takia.
Käyttö pääosin motaria yksin ajellen, vuoteen joku 10-15tkm.
Täytyisi ensihätään käydä koeistumassa tälläinen focus sekä 3-ovinen fiesta.

e: lisätty ajoarvio
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin houkuttelisi Alfa Romeo Mito, mutta onkohan noista oikeesti käyttöautoksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 290
Viestejä
4 472 740
Jäsenet
73 917
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom