Mikä auto minulle?

Pösöjen osalta täytyy todeta, että 308 voit jättää suoraan listalta, koska 508 on käytännössä samoissa hinnoissa ja kuitenkin sitten "iso" auto. En ole oman 2015 mallisen farkun kanssa käynyt kuin pakollisissa huolloissa hieman vajaan 100 tkm aikana, että sen puoleen ei valittamista. Mulla oli hetken 2013 mallinen manuaaliaskinen, mutta sen manuaaliloota oli rikki ja takuukorjattu uusi osa vonkui 80-90 km/h vauhdissa. Kuulemma tyyppi"feature", en jäänyt katselemaan kun sain vielä auton vaihdettua. Eli manuaaliaskia voi suositella vain varauksin. Jos budjetti riittää facelift (2015) malliin, niin EAT6-loota (Aisin) on mukava ajettava. Puhtia riittää siedettävästi 120 heppaisen koneenkin kanssa hyvinkin maltillisella kulutuksella. 2 litran konetta (180 hp) saa hieman etsiä käytettynä.

Kyllähän tuo 508 tarjoaa isomman auton tuntua, mutta puhtaasti tilojen puolesta ei 308:ia tarvitse hylätä. Nimittäin nuohan ovat käytännässä tiloiltaan hyvinkin vastaavat, tavaratilan osalta 308 on jopa suurempi. Tämä sillä oletuksella, että puhutaan 13 -> olevasta 308:sta.
 
"Isolla" tarkoitin sitä, että äänieristys, materiaalit yms. viihtyvyyteen erityisesti pidemmillä pätkillä vaikuttavat asiat on paremmin huomioitu. Tilan puolestahan kysyjälle riitti vähän vähempikin.
 
Ihan vain uteliaisuudesta; miksi etanoli?
Tuohan ei yleensä tule halvemmaksi kun kuluttaa enemmän, suurin hyöty tulee virittämisen yhteydessä.

Tuohon hintaluokkaan alkaa saamaan jo C-mersua, kannattaa käytä koeajamassa. Samalla vuosimallirajan voi ehkä pudottaa 2008:n (mallin alkuvuosi) ja kilsat nyt noissa voi olla yli 200tkm helposti, ei ne missään tunnu. Korkeintaan näkyvät jos on puolinahkapenkit jotka ei kestä. :D

Tuossa yksi esim. (2010/181tkm). (Tämä tosin sedan, siis...)

Ei ole etanoliin hirveän tarkasti tullut sinänsä perehdyttyä ja tiedossa on tuo, että kulutus on isompi. Silti kuitenkin ajatellut sen tulevan kuitenkin bensaa halvemmaksi ja/tai dieselin kanssa samoille nurkille, vaikka en tätä tosiaan helmitaulun kanssa ole ynnäillyt. Vaatisi tietysti enemmän lueskelua, jos tuota aikoisi enemmän harkita.

Tuota edeltävän korimallin C-sarjalaista on tullut jonkin verran ajettua, mukava peli se on kyllä ajella. Lähinnä epäilyttää tuleeko siinä kuinka paljon isommat ylläpitokulut esim. nyt vaikka Mondeoon verrattuna. Sen puolesta myös kilometrit mielellään siinä 200tkm nurkilla, ettei tarvitsisi ihan kaikkia kuluvia osia olla heti uusimassa.

Hyvin pitkälti tässä yritän siis tasapainolla kulujen ja kohtuullisen mukavuuden kanssa, pihinä heppuna kun autoiluun menevä raha tahtoo aina vähän ahdistaa.:D

Pösöjen osalta täytyy todeta, että 308 voit jättää suoraan listalta, koska 508 on käytännössä samoissa hinnoissa ja kuitenkin sitten "iso" auto. En ole oman 2015 mallisen farkun kanssa käynyt kuin pakollisissa huolloissa hieman vajaan 100 tkm aikana, että sen puoleen ei valittamista. Mulla oli hetken 2013 mallinen manuaaliaskinen, mutta sen manuaaliloota oli rikki ja takuukorjattu uusi osa vonkui 80-90 km/h vauhdissa. Kuulemma tyyppi"feature", en jäänyt katselemaan kun sain vielä auton vaihdettua. Eli manuaaliaskia voi suositella vain varauksin. Jos budjetti riittää facelift (2015) malliin, niin EAT6-loota (Aisin) on mukava ajettava. Puhtia riittää siedettävästi 120 heppaisen koneenkin kanssa hyvinkin maltillisella kulutuksella. 2 litran konetta (180 hp) saa hieman etsiä käytettynä.
Kiitokset kokemuksista, täytyy pitää tuo laatikkoasia mielessä.

Kiitokset muutenkin kommenteista.:)
 
Aika monessa autossa joutuu juurikin siinä 200tkm tekeen vaikka mitä, esim alustaremonttia.

Jos Ooppelit kiinnostaa niin kannattaa vähän googlettaa M32 vaihdelaatikkojuttuja. Se on ihan täys susi.
 
Nyt kun olen autoton, niin onko ehdoituksia mitä ostaa seuraavaksi. Kiirissa on kyllä aika vahvasti CLK 320 vm 00, 115tkm ajettu, hintaa n. 9k. Mutta onko muita, pitää olla mielellään automaatti, pakollista on avoauto ja bensakone. Vakkari ja ilmastointi pitää olla myös. Budjetti n. 10k molemmin puolin. Suoralla kaupalla olisi tarkoitus ostaa.

Crossfire avoa oon miettinyt, tosin kaikki on sanoneet että älä osta. Onko muita avoja? Jopa C4 Corvetteakin olen miettinyt, lähinnä haluan viikonlopuksi auton jolla ajella katto alhaalla.

Lisäksi jos budjetti ei mene sinne 15k asti, niin sekin olis ihan kiva.
 
Nyt kun olen autoton, niin onko ehdoituksia mitä ostaa seuraavaksi. Kiirissa on kyllä aika vahvasti CLK 320 vm 00, 115tkm ajettu, hintaa n. 9k. Mutta onko muita, pitää olla mielellään automaatti, pakollista on avoauto ja bensakone. Vakkari ja ilmastointi pitää olla myös. Budjetti n. 10k molemmin puolin. Suoralla kaupalla olisi tarkoitus ostaa.

Crossfire avoa oon miettinyt, tosin kaikki on sanoneet että älä osta. Onko muita avoja? Jopa C4 Corvetteakin olen miettinyt, lähinnä haluan viikonlopuksi auton jolla ajella katto alhaalla.

Lisäksi jos budjetti ei mene sinne 15k asti, niin sekin olis ihan kiva.
Klassikko?

Tai hiukan tehokkaampana jos lompakko kestää...


Eikös tuo ristituli ole tekniikaltaan pitkälti sama kuin 320:nen mersu?
 
Mazda mx5 on kiva ja alittaisi budjetin jos ostat kahta ekaa mallisarjaa, jotka on minusta parhaita. Joihinkin malleihin on mahdollista laittaa turbo tai remmiahdin. Osat halpoja ja muutenkin halpa ylläpitää, kunhan ruoste ei pääse yllättämään.

Budjetin toisessa päässä olisi taas BMW Z4. Omasta mielestä todella hieno auto ja varmasti hyvä ajaa, jos nyt urheilullisesta ajamisesta pitää. Toi CLK kun on tyyliltään aika kaukana noista molemmista malleista. Tuon ikäluokan mersuissa taisi olla surkea ruostesuojaus eli kannattaa tarkistaa auto huolella läpi.
 
Jees, Mx5 autossa häiritsee sekä tehon puute että neloskone. En ole ajanut, paljon olen kyllä kehuja kuullut. No sen verran eteenpäin on päästy, että meen huomenna katsomaan Crossfire avoa, se kortti on nyt pakko käyttää, koska olen niin kauan miettinyt ko. autoa. Ja kyllä, siinä on sama tekniikka kuin tuossa CLK:ssakin, periaatteessa se on kauniimpi mersu SLK rättikatolla varustettuna. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta en kyllä ole sitä hakemassakaan.

Mutta eipä tässä hintaluokassa montaa yksilöä ole tarjolla, sinänsä tekee hommasta helpon. Ford Mustang avo kiinnostaisi myös, mutta ei oikein budjettiin mene ja se 4.0l V6 on niin aneeminen.
 
En ole itsekään ajanut, mutta eikös tuossa ole ideana se, että auto on hyvin kevyt, joten pienelläkin teholla kulkee mukavasti. Myöhemmät mallit sitten pöhöttyivät.
MX5 liikahtaa jollain 160 hepalla, noilla vanhemmilla 1.6/1.8:lla ja 125, tjsp hepalla ei niinkään. Mutkaan toki taittuu.

Jos murinat on tärkeitä, niin sitten se C4 Vetten V8 on varmaan paikallaan... :D

Mutta eipä tässä hintaluokassa montaa yksilöä ole tarjolla, sinänsä tekee hommasta helpon. Ford Mustang avo kiinnostaisi myös, mutta ei oikein budjettiin mene ja se 4.0l V6 on niin aneeminen.
No avon ostamisessa harvemmin on järkeä eikä tartekkaan.

"ei I4 ja avo jossa tehoa" menee toki hieman hankalammaksi. Jollain bemarilla on varmaan I6:ia eniten tarjolla, mutta nekin on makukysymyksiä ja menee ehkä jo hieman mauttomiksi ja hajuttomiksi jotkut 325/328 cabriot.
 
MX5 vaatii myös myöhemmmän vuosimallin sen takia, että ei ole cruisea muuten. Sitä ilman en autoa osta. No huomenna ollaan viisaampia Crossfiren suhteen, näiden autojen osto on todella hankalaa sen takia, että tarjonta on niin vajavaista. Tällä hetkellä Crossfire-avoja on suomessa myynnissä 3kpl, valitse siitä sitten.
 
MX5 vaatii myös myöhemmmän vuosimallin sen takia, että ei ole cruisea muuten. Sitä ilman en autoa osta. No huomenna ollaan viisaampia Crossfiren suhteen, näiden autojen osto on todella hankalaa sen takia, että tarjonta on niin vajavaista. Tällä hetkellä Crossfire-avoja on suomessa myynnissä 3kpl, valitse siitä sitten.
Laajenna hakua saksaan / ruotsiin? Jälkimmäinen luulisi olevan kohtalaisen helppo kohde?
 
Juu sekin on käynyt mielessä, että hakisin auton ulkomailta. Toki siinä on sitten se ongelma, että ei voi mitenkään tietää miellyttääkö auto, ennenkuin on siihen tutustunut. No huomenna ollaan viisaampia ja jos auto miellyttää, niin esitän tarjouksen. Jos ei niin sitten katsellaan jotain muuta autoa.
 
MX-5 ei todellakaan tartte mitään kuutoskonetta. On niin pieni ja kevyt auto noihin muihin esitettyihin möhköihin nähden. Eipä silti. En jaksais käyttöautona jo pelkän ahtauden takia, mutta harrasteena kyllä ois ihan ok.

Jos vetotavalla ei väliä ja ympäri vuoden pitää ajaa niin Volvo C70 T5. Vitonen murisee kauniisti, mutta etuvetovessahan tuo on.
 
MX-5 ei todellakaan tartte mitään kuutoskonetta. On niin pieni ja kevyt auto noihin muihin esitettyihin möhköihin nähden. Eipä silti. En jaksais käyttöautona jo pelkän ahtauden takia, mutta harrasteena kyllä ois ihan ok.

Jos vetotavalla ei väliä ja ympäri vuoden pitää ajaa niin Volvo C70 T5. Vitonen murisee kauniisti, mutta etuvetovessahan tuo on.
Aina se ei ole kysymys siitä tehosta, jotkut vain ei tykkää nelosista esim. äänien, tjsp takia.

Jo 90-luvulla Mazda olisi hyvin voinut laittaa MX5:n keulille sen nuhapumppu 1.6:n sijaan MX3:sta tutun 1.8 V6 koneen (edit 136-144hv näköjään - eikä nyt hirvittävästi painavampi). Ei sinnee mitään 626/MX6:sta tuttua 2.5:sta V6:sta varmaan ketään kaivannut nokkaa painottamaan.

[/offtopic]
 
Aina se ei ole kysymys siitä tehosta, jotkut vain ei tykkää nelosista esim. äänien, tjsp takia.

Jo 90-luvulla Mazda olisi hyvin voinut laittaa MX5:n keulille sen nuhapumppu 1.6:n sijaan MX3:sta tutun 1.8 V6 koneen (muistaakseni 130hv eikä nyt hirvittävästi painavampi). Ei sinnee mitään 626/MX6:sta tuttua 2.5:sta V6:sta varmaan ketään kaivannut nokkaa painottamaan.

[/offtopic]
MX-5 on kuitenkin aina ollut takavetoinen. Suoraan siis ei olisi 323:n etuvetorakenteisen MX-3:n tekniikka sinne keulalle pudonnut ja veikkaan V6:n olleen aika paljon painavampi kuin silloisen MX-5:n rivinelonen.
 
MX-5 on kuitenkin aina ollut takavetoinen. Suoraan siis ei olisi 323:n etuvetorakenteisen MX-3:n tekniikka sinne keulalle pudonnut ja veikkaan V6:n olleen aika paljon painavampi kuin silloisen MX-5:n rivinelonen.
Varmasti, eikä sitä siellä oikeastaan tarvittu kun MX5 myi jenkeissäkin kuin häkä tuolla I4:lla eikä tarvittu sitä klassista "I4 -> tehottomampi V6" swappia markkinoita varten mitä esim. jossain 200SX/240SX:ssä tehtiin... ;)

MX5 varmaan olisi niitä harvoja autoja jotka voisi vielä ihan tuon katon ja ajettavuuden takia hyväksyä tuollaisella ahtamattomalla fourbangerillä. Toisaalta MR2:sta taisi saada keskimoottorista turboa targana - vaikeaksi menisi... :D
 
@itarumaa

Mites Boxter? Itse voisin noilla spekseillä sellaista katsella. Jos nyt ei siis Crossfire tärppää.

Aika makuasiaksihan tuo toki väkisinkin menee, kun järkellä tuollaista vekotinta ei osteta millään.
 
Boxster ei oikein kiinnosta edes autona ja sitten kun googletti niitä koneongelmia, niin viimeinenkin innostus loppui. Lasken sen jotenkin samaan kategoriaan Audi TT auton kanssa ja mielummin ostaisin sitten TT:n nelivetona ja vaikka sillä 1.8t koneella vaikka nelonen onkin. No huomenna näkee sen Crossfiren niin pääsee eteenpäin tässä pohdinnassa.
 
Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
 
Boxster ei oikein kiinnosta edes autona ja sitten kun googletti niitä koneongelmia, niin viimeinenkin innostus loppui. Lasken sen jotenkin samaan kategoriaan Audi TT auton kanssa ja mielummin ostaisin sitten TT:n nelivetona ja vaikka sillä 1.8t koneella vaikka nelonen onkin. No huomenna näkee sen Crossfiren niin pääsee eteenpäin tässä pohdinnassa.
Ihan samat fiilikset; "Hairdresser Car" eikä Boxter ole "oikea Porsche". :D

Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
Joo, tuohon kyllä saa kiitettävän helposti suoraan "bolt-on" satseja maailmalta remmiahtimelle... ;)
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
 
Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
Ilmeisesti WLTP-lukuja katselet? Vanhalla menetelmällä mitattuna diesel-golf tupruttelee parhaimmillaan ~100g/km.
 
Crossfire tuli koeajettua. On erikoinen auto, en tiedä mihin vertaisin edes. Mittasuhteet on erikoiset ja koska penkkiä ei saa tarpeeksi alas, niin näkyvyys on vähän rajoitettu matalan tuulilasin vuoksi. Voimaa on sopivasti ja auto on mielestäni ihan hauska ajaa, sellainen bulevardisportti. Renkaat on massiiviset livenä ja muutenkin olemus on jotain toista kuin perheautossa.

Mutta mitoitus on vähän hankala, 5cm korkeampi tuulilasi ja 5cm pidempi akseliväli tekis ihmeitä, niin tilat olisivat paremmat. Nyt mahduin ajamaan kyllä juuri ja juuri, mutta ei ehkä ihan optimi ajoasento. Penkit olivat myös kysymysmerkki, molemmat sivutuet painoivat vähän jalkoja mutta voi olla että siihen olisi tottunut.

Sisusta natisee ja muutenkin vähän tuli fiilis, että esim katon mekanismi voisi aiheuttaa ongelmia jatkossa. Siellä oli yksi mikrokytkin jo jumissa ja aika hennon näköisiä mekanismejä, esim 307cc mallissa oli vakuuttavamman oloiset kattorakenteet.

Itse auto oli myös vähän hankala, kun ei kuulemma ole juurikaan hinnassa tinkimisen varaa ja pyynti 14,500e. Auto vuodelta 2006, ajettu vajaat 40k mutta koko ajalta ei ole kuin neljä huoltoa ja pisin väli huoltojen välillä oli 6v! Mutta muuten yksilö oli kyllä siisti.

Ehdottomasti kannatti käydä katsomassa tälläinen Crossfire, ei se kuvissa ja videoissa välity se auto.
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
Miten sen ottaa. Jotenkin vaan sen armottoman hehkutuksen jälkeen minusta taas vähän pettymys, kun on suurinpiirtein samalla tasolla kuin pihit bensakoneet tähänkin asti. Puheet dieselin kulutuslukemista ja 30% taloudellisuusparannuksesta kuitenkin aika pahasti lunastamatta, jos automaatti vie seitsemättä litraa satasella ja kolme desiä vähämmän kun Skyaktiv-G automaatti. Pikemminkin saatiin vähän enemmän tehoa samoilla kulutuslukemilla, kuin mitään uuttaa kulutusihmettä.

Ei siinä varmaan ihan ok kone, mutta ei millään tavalla mullistava minusta.

Jos CO2 lukemat on prioriteettilistan kärjessä niin Corolla lienee tuossa luokassa kova.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
Kyllähän niistä kiukkusia saa, olet varmaan nämä katsonut? Loistavia pätkiä.
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
On kyllä aika kipakat hinnat ja pieni on ero Skyactiv-G:hen päästölukemissa.
 
Kuinkakohan paljon kulutusta olisi saanut alaspäin jos tehoa olisi laskenut alaspäin vaikkapa 150 hp:n paikkeille, saatikka vanhan G-moottorin 120 hepon tasolle? Ei nyt ihan sellaisia lukemia mitä olivat mainostaneet, mutta ihan kelvollisia lukemia.
 
Kuinkakohan paljon kulutusta olisi saanut alaspäin jos tehoa olisi laskenut alaspäin vaikkapa 150 hp:n paikkeille, saatikka vanhan G-moottorin 120 hepon tasolle? Ei nyt ihan sellaisia lukemia mitä olivat mainostaneet, mutta ihan kelvollisia lukemia.
Toisaalta voi olla myös että tehojen laskulla hyötysuhde huononee ja kulutus pysyy samana.
 
Crossfire tuli koeajettua. On erikoinen auto, en tiedä mihin vertaisin edes. Mittasuhteet on erikoiset ja koska penkkiä ei saa tarpeeksi alas, niin näkyvyys on vähän rajoitettu matalan tuulilasin vuoksi. Voimaa on sopivasti ja auto on mielestäni ihan hauska ajaa, sellainen bulevardisportti. Renkaat on massiiviset livenä ja muutenkin olemus on jotain toista kuin perheautossa.

Mutta mitoitus on vähän hankala, 5cm korkeampi tuulilasi ja 5cm pidempi akseliväli tekis ihmeitä, niin tilat olisivat paremmat. Nyt mahduin ajamaan kyllä juuri ja juuri, mutta ei ehkä ihan optimi ajoasento. Penkit olivat myös kysymysmerkki, molemmat sivutuet painoivat vähän jalkoja mutta voi olla että siihen olisi tottunut.

Sisusta natisee ja muutenkin vähän tuli fiilis, että esim katon mekanismi voisi aiheuttaa ongelmia jatkossa. Siellä oli yksi mikrokytkin jo jumissa ja aika hennon näköisiä mekanismejä, esim 307cc mallissa oli vakuuttavamman oloiset kattorakenteet.

Itse auto oli myös vähän hankala, kun ei kuulemma ole juurikaan hinnassa tinkimisen varaa ja pyynti 14,500e. Auto vuodelta 2006, ajettu vajaat 40k mutta koko ajalta ei ole kuin neljä huoltoa ja pisin väli huoltojen välillä oli 6v! Mutta muuten yksilö oli kyllä siisti.

Ehdottomasti kannatti käydä katsomassa tälläinen Crossfire, ei se kuvissa ja videoissa välity se auto.

Taisit juuri perustella miksi et osta tuota autoa, jos siinä ei istu mukavasti, laaduttomuus näkyy ja tuntuu. Eihän nuo Chryslerit missään hyvässä maineessa ole, jatkossa varmaan melkoisia myytäviä, ei siis helppoja.
Jos jenkki kuitenkin vaihtoehto, niin joku targa chevy tai pontiac, avot taitaa olla melko vähissä, mutta imo targa on ihan kiva.
 
On kyllä aika kipakat hinnat ja pieni on ero Skyactiv-G:hen päästölukemissa.
No eikös hinnoittelu ole aika linjassa sen suhteen, että autossa on 180 hevosvoimaa tehoa. Ainakin 190-hevosvoimainen Skoda Octavia on samoissa hinnoissa. Mazda tietysti kiskoo rahaa uudesta tuotteesta niin paljon kuin irti lähtee. En yhtään ihmettele, vaikka sama tekniikka olisi tulossa myöhemmin pienitehoisempiinkin malleihin, mutta niistä ei saa yhtä hyvää katetta.
 
Juu lisäksi Crossfire on vähän ylihintainen suomessa, kun katsoo Saksan hintoja, niin se on n. 7-8k. No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.
 
Toisaalta voi olla myös että tehojen laskulla hyötysuhde huononee ja kulutus pysyy samana.
No juu, tämä on totta. Hieman välimallin moottori tästä tuli. Peruskulkineeksi ehkä turhan tehokas, koska hinta nousee samalla. Toisaalta taas sinne ns. hot hatch luokkaan ei näillä tehoilla ole asiaa.
Tämä moottori voisi ehkä kokoluokkaa isommassa autossa olla juurikin passeli, kun vääntöä kuitenkin löytyy ihan kohtalaisesti.
Mutulla heitettynä, nämä Mazdan 2-litraiset vaparit on sellaiseen seka-ajoon varsin hyviä. Pikkuturbot ovat kaupungissa optimaalisempia, mutta moottoritienopeuksissa syönevät hieman taas enempi bensiiniä kuin nämä.
 
Juu lisäksi Crossfire on vähän ylihintainen suomessa, kun katsoo Saksan hintoja, niin se on n. 7-8k. No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.

Se on varmaan noilla kilsoilla melko ongelmaton auto, ja ihan mukavakin ajella. Vielä isommalla pannulla, niin ehtii huoltikselta toiselle hyvin:tup: Ja ylläpitokin, huollot yms. siedettävissä hinnoissa kun melko perustekniikkaa, niin ajaahan tuolla kuuhun ja takaisin. Pääsee vielä eroonkin sitten kun siltä tuntuu.
 
Kyllähän niistä kiukkusia saa, olet varmaan nämä katsonut? Loistavia pätkiä.

Kiitti! En ollut mutta tuli sit eilen katotsottua yhdeltä istumalta melkein kaikki jaksot. Ja hyvä että katsoin, koska jos joskus hankinta tulee mahdolliseksi täytyy auton pohja ja kaaret tarkistaa kyllä todella huolellisesti. Videon auton olisin kyllä laittanut paaliin ruosteiden takia.

No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.

Jos MX5:ssa on huono ruostesuojaus on se sitä myös tuon ikäluokan mersuissa. Vaikka autolla olisi ajettu vain kesällä kannattaa pahimmat ruostekohdat tarkistaa silti huolella, koska autolla on kuitenkin jo ikää. Netistä varmaan löytyy infoa pahimmista paikoista.
 
Juu en ole kyllä onnistunut tuosta CLK:sta löytämään ruosteita mistään, takakaaret tarkastin ja kontin, mutta katson vielä huomenna ainakin ovien alareunat. Auto on myös leimattu kun pyysin sitä, niin ei sielläkään ollut mitään sanottavaa. Käsittääkseni tuo Clk ei ole myöskään niin ruosteherkkä kuin väyrynen, sehän näyttää kyllä E-sarjalaiselta mutta on itse asiassa C-sarjalaisen alustalle tehty. Muutenkin miellyttävä auto, tosin ei niin mukava mitä vois kuvitella kun on 18" vanteet, alustasarja ja Avantgarde varustelu, joka ainakin myyjän mukaan tarkoittaa sporttimallia, minähän en näistä sen enenpää tiedä. Mutta ajossa se oli aika sporttinen kyllä, kova alusta yms.

Yksi asia Crossfiressa oli juuri tuo jälleenmyyntiarvo, jos kyllästyy autoon niin pääseekö siitä mitenkään eroon. Pösö 307cc avon myynti oli jo niin tuskaisen vaikeaa, että en halua ottaa riskiä toistamiseen. Mutta juu kun viimeksi tarkastelin CLK:ta kriittisellä silmillä niin en löytänyt mitään huomautettavaa pl. ilmastointi joka ei puhaltanut kylmää, mutta myyjä laittoi sen jo kuntoon ja katsasti auton.

Voihan näissä toki olla kaikenlaista, myymäni pösökin sytytti kuulemma uuden ostajan mukaan antipollution fault vikavalon 2 päivää myynnin jälkeen, mutta sellaista se joskus on.
 
Käsittääkseni tuo Clk ei ole myöskään niin ruosteherkkä kuin väyrynen, sehän näyttää kyllä E-sarjalaiselta mutta on itse asiassa C-sarjalaisen alustalle tehty.
Jep, keulan look on väyrysestä mutta alla on C-sarjalainen joka tosiaan saattaa olla pienen aavistuksen verran vähemmän herkkä ruostumaan jostain syystä.
 
Jep, keulan look on väyrysestä mutta alla on C-sarjalainen joka tosiaan saattaa olla pienen aavistuksen verran vähemmän herkkä ruostumaan jostain syystä.
Johtuu varmaa myös paremmasta pidosta. Coupen omistajat luultavimmin pitää autojaan suuremmassa arvossa. Tuon ikäinen C-sarjalainen on aivan saatanan paska ruosteen suhteen. Nimim.kokemusta on.
 
Johtuu varmaa myös paremmasta pidosta. Coupen omistajat luultavimmin pitää autojaan suuremmassa arvossa. Tuon ikäinen C-sarjalainen on aivan saatanan paska ruosteen suhteen. Nimim.kokemusta on.
Varmaan, mutta niissä ei muistu mieleen että oli samanlainen ovienvaihtorumba jo melko uutena kuten eemelissä?
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
Mikä siinä laadussa voi huolettaa, jos autossa on 7 vuoden takuu? Aiotko pitää autoa tuota pidempään?
 
Ehkä ilmaisin itseni väärin. Japanilaisilla ja Korealaisissa autoissa sisusta on ollut aika muovinen ja karu. Lisäksi äänieristys on ollut aika huonoa. Kokemukseni tosin rajoittuvat yhteen edellisen sukupolven ceediin ja pariin Tojjotaan.

Octavia 1 litran koneella oli melko hiljainen motarillakin. Äänekästä ja ämpärimuovista autoa en kaipaa. Koeajamallahan tämäkin mysteeri selviää. :tup:
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
Koeajoin Kia Ceedin ja Ford Focuksen. Focus oli noista hiljaisempi.
 
Ehkä ilmaisin itseni väärin. Japanilaisilla ja Korealaisissa autoissa sisusta on ollut aika muovinen ja karu. Lisäksi äänieristys on ollut aika huonoa. Kokemukseni tosin rajoittuvat yhteen edellisen sukupolven ceediin ja pariin Tojjotaan.

Octavia 1 litran koneella oli melko hiljainen motarillakin. Äänekästä ja ämpärimuovista autoa en kaipaa. Koeajamallahan tämäkin mysteeri selviää. :tup:
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D
 
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D
Sen verran täytyy sanoa, että uuden korimallin Octavia on jo ihan siedettävä sisämelultaan (muutaman kerran kyydissä istunut), jos vertaa edelliseen malliin, jonka ostamisen harkinnan lopetin ensimmäiseen koeajoon pelkän sisämelun takia, tuli mieleen vanha mk1 Ford Focus.
 
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D

Jos sitten tarkennan vielä. En haluaisi tuosta Octavian tasosta muovisempaa ja äänekkäämpää. 1.0 moottori on lähes äänetön ja alla on pienet vanteet, joten vaikka äänieristys tuskin on kovin kummoinen, niin sisämelu pysyy kurissa.

Hyvin varusteltu Ceed maksaa lähemmäksi 30 kiloa. Saishan sillä jo käytettyä preemiumiakin, mutta aika vähän niitä on isokonttisina tarjolla bensamoottlrilla.
 
E90 LCi 330d 2009 260tkm tarjoilin tuossa noin vuosi sitten nettiauton kautta varmaan 20-30liikkeeseen 2kk ajalla kun ettiskelin autoa. Vaihtohyvityksissä oli kyllä hurjia eroja kaikkea 8-15k€ välille. Kaikki mitä vaihdoss kysyin oli vielä mielestäni ihan oikean hintaisia ja linjassa muihin myytäviin. Senhän ymmärtää että ison välirahan saa jos ostaa jonkun alkujaan pilviin hinnotellun yksilön tilalle. Mut oli noissa 8-10k€ välirahoissa kyll aika hilpee tunnelma luurin täällä päässä kun myyjä niitä sieltä lateli :D

Samoin tutulla tullut tuo tässäkin ketjussa mainittu homma eteen, että uutta ostaessa yleensä pienempien paikkakuntien merkkiliikkeet tarjoo paremman hinnan / varusteet tai muuta alea kun paikallinen isoin marmoritiski. Varmasti toki poikkeuksiakin on.
 
Jonkun mielestä 260tkm rullattu on viittä vaille valmis paaliin eikä oikein haluttaisi edes omaan vaihtoautoriviin. Toiset taas näkevät 6-mukisen isolla dieselillä olevan, joka huollettuna kestää hyvin vielä pitkään kilometrejä ja jolle löytyy tästä syystä myös kysyntää. Tuohon pienten paikka kuntien merkkareihin oma uskomus on että siellä kysyntä vaihtoautoille on niin erilaista, kun pidemmät etäisyydet ja perheissä useita autoja, jolloin rivistöstä on syytä löytyä noin 5-20k autoja enemmän vs +30k.
 
Onhan noissa iso paikkakuntakohtainen ero pääkaupunkiseudun ja "maaseudun" välillä, jos vaikka katsoo Helsingin Laakkosen tarjonnan niin eihän siellä ole myynnissä tällä hetkellä nettiautossa yhtäkään yli 200tkm ajettua autoa. On tuo 260 tkm silti liikaa suurimmalle osalle isoista liikkeistä, ihan turhaa riskiä että joutuu tekemään kalliita remontteja virhevastuun piikkiin. Helpompi vaan antaa hyvitys reilusti alakanttiin ja auto suoraan autohuudon, jne. kautta pienemmille liikkeille niin riski jää nollille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 280
Viestejä
4 472 319
Jäsenet
73 914
Uusin jäsen
Hanninen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom