Mikä auto minulle?

"We should mention, however, that it’s 18 litres smaller than the Golf Estate’s boot and 23 litres short of the Skoda Octavia’s capacity – a result of the SEAT’s sleeker shape. The 660-litre boot in the Peugeot 308 SW is the current class leader. The good news is that SEAT has added features such as an adjustable boot floor that make the ST even more practical."

"This Leon is bigger than the model it replaced and there’s plenty of space for five adults to sit. The wide-opening rear doors give excellent access to the back seat and there’s space in there for two six-footers – three if they don’t mind giving up their personal space. The middle rear-seat passenger will find his or her foot space is compromised by the car’s transmission tunnel, though."

Mites Seat Leon ST? Pienempi, mutta muodokkaampi perä.

Leonia kävin katsomassa ja ajamassa, mutta ei jotenkin lähtenyt. Tällä hetkellä löytyy liftback Octavia ja ajatellut vaihtoa (uudempaan) farkkuun. Toki Golf ei varmaankaan takapenkin tiloiltaan vedä vertoja Octavialle.
 
Jotenkin houkuttelisi Alfa Romeo Mito, mutta onkohan noista oikeesti käyttöautoksi?
Onhan siitä, täällä kulkee kaksi päiväkoti-ikäistä lasta turvaistuimissa ihan nätisti ;)
IMG_20190514_135256.jpg
 
En tiedä kehtaako tähän nyt edes vastata, mutta on meillä myös farkku-astra :btooth:
Mutta joka tapauksessa vaimo hoitaa ajot opelilla, minä ajan Alfalla :cigar2:
Ja on sitä kaikenlaista ollut vuosien varrella, Alfa täytyy olla joka tapauksessa edes kakkosautona :D Kaikkea pitää kokeilla. Varmaan joku 30-40 autoa ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana, joista 6 tai 7 alfaa, ei voi muistaa :vihellys:
Alfamopo.jpg
Kiulia.jpg
Saab1.jpg
500X.jpg
Ooppelialfa.jpg
 
On tämäkin vaikeeta.. nykyinen Accord tourer 09 toimii ongelmitta ja tykännyt ajella mutta takakontti ketuttaa kun tuo on jumalattoman pieni kun nyt autoon tuli toinen lastenistuin taakse. Kaksi mäyristä ja tavarat ja vaunut pitäisi saada kyytiin takakontin puolelle.

Mitään pakettiautoa ei haluaisi hommata, vaihtoehdot näyttää pyörivän v70, A6, superb, auris/avensis akselilla. Vaimolle automaatti täytyy olla... yksi vaihtoehto olis uus corolla tuolla takaisinosto rahoituksella mutta toisaalta olis mukava pienentää autokuluja on tää pirun vaikeeta. V70 olis varma valinta mutta tuntuu alle 10k budjetilla olevan maapallon ympäri rullattuja kaikki.

Ajoa tulee n. 25 - 30 000 vuodessa ja nykyinen on ollut dieseli
 
Uuden Corollan peräkontti ei ole mitenkään massiivinen ja samanlaisen rahoituksen saa käytännössä kaikista liikkeistä. Toki Toyota lupaa maksaa autosta summan X, mutta sekin on rajusti alakanttiin laskettu (eli käytännössä otat rahoituksen autolle ja arvioit paljonko auton arvo on esim. 5v päästä ja lasket vielä tarvittaessa parin tonnin tippumavaran siihen yöunien säilyttämiseksi).

Audi A6:n tavaratilakaan ei ole mitenkään valtava, tuossa kokoluokassa E-sarjan Mersussa taitaa olla edelleen suurin tavaratila. Skoda Octavian tavaratila on iso, Superbista ei ole kokemusta.
 
Varmaankin jo aikaisemmin kysytty vastaavilla spekseillä, mutta muistin virkistykseksi: minulla olisi tarve saada ns. vara-auto, joka toimittaa talviauton virkaa ja nyt kun harrasteautoa/parempaa autoa ei vielä ole pihalla, niin tuo haettu vara-auto olisi pääasiallinen kulkine sillä aikaa.

Budjettina ~3k, mitä vähemmän sen tietysti parempi, mutta ihan mitään pommia ei ole halukkuutta ostella vaan etsin suht varmatoimista tai ainakin itse hyvin korjattavissa olevaa/edullisesti pidettävää. Kilsoilla ei ole myöskään niinkään väliä, mutta 3k hintaluokassa näyttäisi ”ok” mallisten autojen kilsat olevan n. 200-300tkm. Laatikolla ei periaatteessa ole merkitystä, joskin olen ikäni vain automaatteja ajellut eli manuaalilla tulee olemaan alkuun varmaankin hankaluuksia, mutta nopeastihan sen varmaan palauttaa mieleen autokouluajoilta :).

Tuossa hintaluokassa lähinnä mietityttää, että onko ylipäätään automaatteja, jotka toimivat edes vähän sinnepäin, vai kannattaako suosiolla harjoitella suoraan manuaalilla - niitä kun on huomattavasti enemmän tarjolla ja onpahan rempat kohtuu edullisia vrt automaatti. Tässä hintaluokassa ei tosin ole tarkoitus mitään järin kalliita remppoja enää tehdä, vaan auto menee kyllä varaosiksi jos lasku alkaa lähentelemään auton arvoa. Itselläni eniten kokemusta BMW-korjauksista, mutta merkki on kallis ylläpidettävä niin ei ehkä niinkään mene tuohon ”halpa ja helppo ylläpidettävä”. Anyways, tavoitteena siis edullinen ylläpito (kulutus, vakuutukset, huollot).

Nettiautoa selaillessa tullut tälläisiä ehdokkaita vastaan:

-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40

- Varauksella e46/e39 bmw, mutta ylläpito ei ole edullisimmasta päästä.

Äkkiseltään ajateltuna luotto on kovin tuohon corollaan/avensikseen, mutta onko nuo vuosimallit kuinka kestäviä? Entäpä onko missään noista toimivia automaatteja?

Lisäksi budjettiin mahtuu sadoittain meganeja, erilaisia citikoita, nissaneita ym. mutta noista mulla ei ole mitään käsitystä eikä kokemusta.
 
Nettiautoa selaillessa tullut tälläisiä ehdokkaita vastaan:

-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40
Lisäisin listaan Focuksen. Tuolla hinnalla alkaa saamaan mk2:sta, 2005-2006 mallisia. Teknisesti kestävä auto ja hyvä ajaa kokoluokassa (esim. vrt Toyota). Saa paljon autoa pienellä rahalla jos löytää ruosteettoman version (tai ei välitä pikku ruostekukkasista). Meillä on "tonninpommi-kakkosautona" yksi 1999 mallinen jolla ajettu pian 300tkm.

Automaatteja tosiaan vähän, mutta itse karttaisin noissa halpiksissa automaatteja joka on vain yksi riskipaikka lisää.

Jos löytää "juhlamallin" (X-jotain?) niin saa vielä avaimettoman käynnistyksen, automatti-ilmastoinnin, ym.
 
-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40

- Varauksella e46/e39 bmw, mutta ylläpito ei ole edullisimmasta päästä.

Äkkiseltään ajateltuna luotto on kovin tuohon corollaan/avensikseen, mutta onko nuo vuosimallit kuinka kestäviä? Entäpä onko missään noista toimivia automaatteja?

Lisäksi budjettiin mahtuu sadoittain meganeja, erilaisia citikoita, nissaneita ym. mutta noista mulla ei ole mitään käsitystä eikä kokemusta.
Ostin tuollaisen vastaavan ikäisen juuri katsastetun 2001 Opel Vectra farkku, 1.8 bensa, 305tkm, 300€. Opel on omasta mielestä myös ihan hyvä ajaa. Ja olisi luultavasti Toyotaa parempi ajettavuudessa?

19 vuotta vanhoista autoista alkaa kyllä kaikki olla vähän yksilöitä.
 
Varmaankin jo aikaisemmin kysytty vastaavilla spekseillä, mutta muistin virkistykseksi: minulla olisi tarve saada ns. vara-auto, joka toimittaa talviauton virkaa ja nyt kun harrasteautoa/parempaa autoa ei vielä ole pihalla, niin tuo haettu vara-auto olisi pääasiallinen kulkine sillä aikaa.

Budjettina ~3k, mitä vähemmän sen tietysti parempi, mutta ihan mitään pommia ei ole halukkuutta ostella vaan etsin suht varmatoimista tai ainakin itse hyvin korjattavissa olevaa/edullisesti pidettävää. Kilsoilla ei ole myöskään niinkään väliä, mutta 3k hintaluokassa näyttäisi ”ok” mallisten autojen kilsat olevan n. 200-300tkm. Laatikolla ei periaatteessa ole merkitystä, joskin olen ikäni vain automaatteja ajellut eli manuaalilla tulee olemaan alkuun varmaankin hankaluuksia, mutta nopeastihan sen varmaan palauttaa mieleen autokouluajoilta :).

Tuossa hintaluokassa lähinnä mietityttää, että onko ylipäätään automaatteja, jotka toimivat edes vähän sinnepäin, vai kannattaako suosiolla harjoitella suoraan manuaalilla - niitä kun on huomattavasti enemmän tarjolla ja onpahan rempat kohtuu edullisia vrt automaatti. Tässä hintaluokassa ei tosin ole tarkoitus mitään järin kalliita remppoja enää tehdä, vaan auto menee kyllä varaosiksi jos lasku alkaa lähentelemään auton arvoa. Itselläni eniten kokemusta BMW-korjauksista, mutta merkki on kallis ylläpidettävä niin ei ehkä niinkään mene tuohon ”halpa ja helppo ylläpidettävä”. Anyways, tavoitteena siis edullinen ylläpito (kulutus, vakuutukset, huollot).

Nettiautoa selaillessa tullut tälläisiä ehdokkaita vastaan:

-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40

- Varauksella e46/e39 bmw, mutta ylläpito ei ole edullisimmasta päästä.

Äkkiseltään ajateltuna luotto on kovin tuohon corollaan/avensikseen, mutta onko nuo vuosimallit kuinka kestäviä? Entäpä onko missään noista toimivia automaatteja?

Lisäksi budjettiin mahtuu sadoittain meganeja, erilaisia citikoita, nissaneita ym. mutta noista mulla ei ole mitään käsitystä eikä kokemusta.

Lisäisin listaan vielä g-astran. Jos ajettavuus kiinnostaa, niin toyotan saa tiputtaa kyllä pois. Niin ja automaatteja en kyllä henk.koht ottaisi tuollaisessa hintaluokassa.
 
Varmaankin jo aikaisemmin kysytty vastaavilla spekseillä, mutta muistin virkistykseksi: minulla olisi tarve saada ns. vara-auto, joka toimittaa talviauton virkaa ja nyt kun harrasteautoa/parempaa autoa ei vielä ole pihalla, niin tuo haettu vara-auto olisi pääasiallinen kulkine sillä aikaa.

Budjettina ~3k, mitä vähemmän sen tietysti parempi, mutta ihan mitään pommia ei ole halukkuutta ostella vaan etsin suht varmatoimista tai ainakin itse hyvin korjattavissa olevaa/edullisesti pidettävää. Kilsoilla ei ole myöskään niinkään väliä, mutta 3k hintaluokassa näyttäisi ”ok” mallisten autojen kilsat olevan n. 200-300tkm. Laatikolla ei periaatteessa ole merkitystä, joskin olen ikäni vain automaatteja ajellut eli manuaalilla tulee olemaan alkuun varmaankin hankaluuksia, mutta nopeastihan sen varmaan palauttaa mieleen autokouluajoilta :).

Tuossa hintaluokassa lähinnä mietityttää, että onko ylipäätään automaatteja, jotka toimivat edes vähän sinnepäin, vai kannattaako suosiolla harjoitella suoraan manuaalilla - niitä kun on huomattavasti enemmän tarjolla ja onpahan rempat kohtuu edullisia vrt automaatti. Tässä hintaluokassa ei tosin ole tarkoitus mitään järin kalliita remppoja enää tehdä, vaan auto menee kyllä varaosiksi jos lasku alkaa lähentelemään auton arvoa. Itselläni eniten kokemusta BMW-korjauksista, mutta merkki on kallis ylläpidettävä niin ei ehkä niinkään mene tuohon ”halpa ja helppo ylläpidettävä”. Anyways, tavoitteena siis edullinen ylläpito (kulutus, vakuutukset, huollot).

Nettiautoa selaillessa tullut tälläisiä ehdokkaita vastaan:

-02-05 corolla farkku/hatchback
-2000 avensis
-2000 alkupuolen Golf
-2000 alkupuolen S40

- Varauksella e46/e39 bmw, mutta ylläpito ei ole edullisimmasta päästä.

Äkkiseltään ajateltuna luotto on kovin tuohon corollaan/avensikseen, mutta onko nuo vuosimallit kuinka kestäviä? Entäpä onko missään noista toimivia automaatteja?

Lisäksi budjettiin mahtuu sadoittain meganeja, erilaisia citikoita, nissaneita ym. mutta noista mulla ei ole mitään käsitystä eikä kokemusta.

Bensa Toyota Avensis T22 on luotettava ja erinomainen käyttöauto. Bensaakin vie kohtuullisesti suhteessa muihin. Talviautona myös hyvä.
Määritelmä hyvälle talviautolle on tässä tapauksessa: Bensa ja luotettava, toimii.

Ajoltaan tunnoton/heikko versus esim. w203 ja meluakin tuottaa. Muutenkin toki muovinen ja muuta, mutta täyttää kriteerit "vara-auto, talviauto, luotettava, edullinen". Suosittelen käyttöautoksi ainakin lyhyempiin matkoihin. Ajonautintoa kyseinen ajoneuvo ei tuota, ei sitten minkäänlaista. Mutta toimii.
 
Mistä vuosimallista eteenpäin noita DSG automaatteja uskaltaa ostaa? Lähinnä mietinnässä superb farkku tai jos löytäisi sopivan Volvo v70 sopukilsoilla. Uskaltaako noita ostella yli 300 000 ajettuja ettei kaikki ala heti lahoamaan alle?
 
Kilsojen piti vähentyä per vuosi mutta toisin kävi. Sellanen 40tkm tulee rullailtua vuoteen joten joutaa hyvin palvellut bensa-avensis vaihtoon. Haussa siis automaattidiisseli työmatka-ja käyttöautoksi. Aikaisemmin meinasin erikseen työmatkabiiliä ja harrasteautoa mutta ei kyllä työpäivän jälkeen jaksaisi paljoa ylimääräisiä ajella. Periaatteessa haluaisin jotain sporttisempaa/isommalla koneella olevaa mutta järjellä kun ajattelee niin mukavuuttahan sitä 99% ajasta tarvitaan. Hintaa mielellään <10ke.

Vaihtoehtoina olen itse kartottanut:
-MB E W211 facelift 200/220cdi - tuttua tekniikkaa ja olen tällaisella jonki matkaa ajellutkin, hyvä maantiejyrä
-MB C W204 pre-facelift 200/220cdi - uudempaa tekniikkaa mutta ei niin mukava kuin E
-BMW 5-sarja E60 - uudempi 2 litranen N47 pois laskuista -> vanhempi tai sitten 3.0 koneella
-Citroen C5 2.0hdi - vain nestejousituksen takia, halpa hankkia, vaikea päästä eroon, kuulemma helvetin mukava

Muita järkeviä/mukavia vaihtoehtoja?

Edit. Ei VAG-konsernin vehkeitä. Ei vaan pysty.
 
Viimeksi muokattu:
508 pösö on kuin C5 uudemmalla kojelaudalla ja rautajousilla. Kustannustehokas hiljainen matka-auto, EAT6-automaattiaski (2015->) on mukava.

e: Tohtori-nokin kannattanee tarkistaa (ranskalaiset). Farmarimallin kontti on iso.
 
508 pösö on kuin C5 uudemmalla kojelaudalla ja rautajousilla. Kustannustehokas hiljainen matka-auto, EAT6-automaattiaski (2015->) on mukava.

e: Tohtori-nokin kannattanee tarkistaa (ranskalaiset). Farmarimallin kontti on iso.

Enpä tullut ajatelleeksi tuo 508 ihan näppärän oloinen farkku tosin octaviassa olisi reippaasti isompi kontti ja superbissa vieläkin isompi. Pösö olis kuitenkin taloudellisempi ajella. Pitänee käydä koeajamassa.
 
Onko Superbille (tuorein malli) mitään järkevää vaihtoehtoa tuossa <30k luokassa? Tarpeena iso kontti, johon mahtuu isot vaunut, kahden lapsen ja kahden aikuisen (lähinnä puolison) kamat. Nykyinen auto on Octavia, johon mahdutaan nippanappa, eli ei alle 610 litran konttia. Kilsoja tulee n. 10-12k vuodessa, joten käyttövoimana bensa/hybridi.
 
Viimeksi muokattu:
Suvun vanhuksille katsellut 2009+ vuoden Toyota Yariksia taajama/maaseudun pikkutie ajoon. Kokoisekseen kai aika tilavia, mutta äänekkäitä motarinopeuksissa. Näitähän löytyy kohtuu kilsoilla, mutta hinnoissa jonkin verran Tojota-lisää. Mitäs vikoja tai ruostepaikkoja näistä pitäisi tarkistaa?
Vastaavan kokoisia ranskiksia saisi varmaan halvemmalla, mutta luotettavuus olisi aina plussaa...
 
Ei taida persaus kestää uuden Superbin hankkimista. Karvalakki-Octavia nuhapumpulla vielä meni, mutta tuplasti kalliimpi Superbi kirpaisee liikaa.
 
Kyseinen laatikko on teknisesti paska ja epämiellyttävä ajaa. Jos sen välttämättä haluat niin onhan nuo tehneet parannuksia viimevuosina. Yli 300 000 ajettua autoa en ostaisi ellet itse osaa sitä korjata.

Kävin äsken lueskelemassa Skoda foorumia ja alkoi jo pelottaa. Tuntu olevan kaikennäköisiä vikoja ja 2-10k euron remontteja...vaikka luin vasta uusinta kolmannen generaation vehkeitä. 2015-

Skoda Superb Combi 2,0 TDI 140 Ambition DSG Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto Tuo oli mietinnässä mutta alkaa epäilyttää.. olisi vaan ylivertainen tuo kontti tila tuossa..
 
Suvun vanhuksille katsellut 2009+ vuoden Toyota Yariksia taajama/maaseudun pikkutie ajoon. Kokoisekseen kai aika tilavia, mutta äänekkäitä motarinopeuksissa. Näitähän löytyy kohtuu kilsoilla, mutta hinnoissa jonkin verran Tojota-lisää. Mitäs vikoja tai ruostepaikkoja näistä pitäisi tarkistaa?
Vastaavan kokoisia ranskiksia saisi varmaan halvemmalla, mutta luotettavuus olisi aina plussaa...

Eipä noissa tuon ikäisissä enemmän ruostu oikeastaan kuin jarrut :D

Helmat ja pohja noista ekana alkaa pettämään jos ei ole (suht) uutena massattu, samoin alatukivarret. Mutta 10-vuotiaana ei vielä pitäisi ongelmaksi asti olla.
 
SuperB:stä julkaistaan huomenan uusi malli. Jos siis uusi on vaihtoehto.
Pelkkä facelift.

Superbin kanssa ei oikein mikään kilpailija pysty täysin tiloissa kamppailemaan samassa hintaluokassa. Uusi Insignia on ulkomitoiltaan samaa kaliiberia, mutta häviää selvästi mm. takajalkatiloissa. Oman ajoasennon kohdalla Insigniaan jää taakse tilaa suunnilleen yhtä paljon kuin pienempään Octaviaan.
 
Kuinkas pas.. rähmäsiä alkuperäset a-mersut ovat? Rumia kun synnit mutta ois lähellä kohtuu hintanen, hyvän värinen (omille silmille) ja vuoden katastuksella ja tulis lähinnä kylä/kaupunki pyöritykseen. Huoltaminenhan noissa taitaa olla aika tuskaa kun moottori on aikalailla jalkojen alla.
 
Kuinkas pas.. rähmäsiä alkuperäset a-mersut ovat? Rumia kun synnit mutta ois lähellä kohtuu hintanen, hyvän värinen (omille silmille) ja vuoden katastuksella ja tulis lähinnä kylä/kaupunki pyöritykseen. Huoltaminenhan noissa taitaa olla aika tuskaa kun moottori on aikalailla jalkojen alla.
Ruoste vaivaa alkupään A-sarjaa. Pohja vuorattu muovilla ja ruostuu sen alta, pohjamuovi hankaloittaa ruosteen havaitsemista.
 
Voisin kokeilla vaihteeksi Mersua. E-sarja, W212-malli (2009->)
Farkku voisi olla ihan käytännöllinen.

Mitkä olisi sellaisia vuosimalleja, moottoreita ja vaihteistoja missä luotettavuus kunnossa? Entä muut varusteet? Kestääkö ilma-alusta? Onko Airmatic vakiona joissain malleissa, esim farkuissa ilmat takana?

Vaatimuksena tietenkin Bensa+Automaatti, ei tarvii olla mikään mahtimoottori, tärkeintä mukavat rauhalliset kyydit ja luotettavuus, eli 200 CGI olisi ihan järki peli jos kestävä moottori?

Millä kilsoilla uskaltaisi vielä ottaa? Rempat ei ole ikinä kivoja, rahaa menee aina paljon korjaamolle, ja se vaiva kun lähdet autoa aamulla aikaisin viemään pajalle ja yrität sieltä päästä töihinkin vielä ajoissa.
 
On tullut kateltua puolivakavissaan viistoperäistä opel insigniaa vm2017->. Onko näissä moottorin/vaihteiston tai muiden osien osalta tullut vielä vastaan mitään sellaista miksi pitäisi ehdottomasti karttaa?
Perusvarustelu riittävän hyvä, hintataso ok itselle ja jostain kumman syystä muotoilu miellyttää...
mutta mutta, koska kyseessä Opel niin silti pieni epäilys laadusta (laaduttomuudesta)
 
On tullut kateltua puolivakavissaan viistoperäistä opel insigniaa vm2017->. Onko näissä moottorin/vaihteiston tai muiden osien osalta tullut vielä vastaan mitään sellaista miksi pitäisi ehdottomasti karttaa?
Perusvarustelu riittävän hyvä, hintataso ok itselle ja jostain kumman syystä muotoilu miellyttää...
mutta mutta, koska kyseessä Opel niin silti pieni epäilys laadusta (laaduttomuudesta)
Astran puolelta tulee mieleen kalliina tyyppinvikana oikean ledimatriisivalon kaarreominaisuuden hajoaminen, johon korjauksena vaihdetaan koko umpio, hinnaltaan jotain tonnin luokkaa. Insigniassa vähän erilaiset matriisivalot, kuin Astrassa, mutta kannattanee googlailla jos niissä on ollut samaa ongelmaa. Aivan turha kuluerä takuun umpeuduttua.
 
Voisin kokeilla vaihteeksi Mersua. E-sarja, W212-malli (2009->)
Farkku voisi olla ihan käytännöllinen.

Mitkä olisi sellaisia vuosimalleja, moottoreita ja vaihteistoja missä luotettavuus kunnossa? Entä muut varusteet? Kestääkö ilma-alusta? Onko Airmatic vakiona joissain malleissa, esim farkuissa ilmat takana?

Vaatimuksena tietenkin Bensa+Automaatti, ei tarvii olla mikään mahtimoottori, tärkeintä mukavat rauhalliset kyydit ja luotettavuus, eli 200 CGI olisi ihan järki peli jos kestävä moottori?

Millä kilsoilla uskaltaisi vielä ottaa? Rempat ei ole ikinä kivoja, rahaa menee aina paljon korjaamolle, ja se vaiva kun lähdet autoa aamulla aikaisin viemään pajalle ja yrität sieltä päästä töihinkin vielä ajoissa.
E-Mersut on kestäviä vm04-> (aikasemmissa oli maali vesiväriä, ja sen takia esim. Väykät ruostui). Dieselmoottorit on kestäviä, bensamoottorit ei (Mersua ei oo kiinnostanu tehdä bensamoottoreita). Automaattilaatikot kestää ja mukavia käyttää, manuaalit on kestoltaan ok, mutta ärsyttäviä käyttää (synkrot on hitaita, ei sovi nopealle kepittäjälle). Ilma-alustaa parannettiin w211 faceliftissä (eli vm.06-07). Farkussa on ilmajouset takana vakiona, lisänä saanut eteen.

Dieselautomaatissa kilometrimittarin lukemat ovat täysin irrelevantteja, auton ja koneen kunto ainoa joka vaikuttaa (itellä w211 200cdi ajettu 555 tkm, eikä "Tunnu Missään"). Ainakin w211 perushuolto (öjyt+sudattimet) on helpompia kuin missään aikasemmassa autossani. Ei tarvi edes alle katsoa, kun imemällä imee öljyt ja suodattimet on hyvin esillä parin ruuvin takana.
 
@hazaski Kuinka neuvoisit selvittämään mersun koneen kuntoa tyypillisellä koeajolla? 220 CDI taitaa olla ihan mukavan tehokas perusajeluihin?
 
@hazaski Kuinka neuvoisit selvittämään mersun koneen kuntoa tyypillisellä koeajolla? 220 CDI taitaa olla ihan mukavan tehokas perusajeluihin?
220Cdi kiihtyy paikaltaan ja liikkeestä tosi hyvin. Ylimääräiset äänet kannattaa kuunnella (jakopään rallattelu ja apulaitehihnan kireys nyt lähinnä) ja pakokaasun väri tarkistaa. Pakko myöntää, etten tiedä onko noissa öljytikkua, kun ei omassa tarvinnut käydä pellin alla kuin kerran lisäämässä jäähdytinnestettä nesteen vaihdon jälkeen ja muuten lisäilin vain lasinpesunestettä. :lol:

Oli luotettava ja mukava auto, ainoan "tempun" teki sinä aamuna kun lähdin hakemaan uuden auton, ajotietokone ilmoitti, että ajovalot on laskettu alas. Kuskin puolen xenonihan sieltä oli pimeänä. :cigar2: Jotenkin on alkanut tuntumaan, että autot kehittää aina jonkun ongelman juuri kun on vaihdon aika (myös edellinen Saab poltti kuskin puolen lyhdyn ja Audi paloi tien varteen). :lol:
 
@hazaski Kuinka neuvoisit selvittämään mersun koneen kuntoa tyypillisellä koeajolla? 220 CDI taitaa olla ihan mukavan tehokas perusajeluihin?
- Kylmäkäynnistyksessä konepelti auki ja haistaa haiseeko Diesel ja käynnistyykö helposti (ilman viivettä ja vaikeuksia), jos haisee Diesel tai viivettä on suuttimet uusinnan tarpeessa.
- Kun käynnissä niin jos kuuluu ketjun kahinaa, on jakopään ketju vaihdon tarpeessa.
- Kun käynnissä ei pitäisi tulla isoja värinöitä ja käynnin pitäisi olla tasaista.

Nuilla ainakin saa testattua ne perinteiset CDI koneen kulumisen paikat, ja lisäksi tuollainen yleinen että ei pitäisi värinöitä tuntua. Sitten taas yleisesti testata kiihdytyksessä onko vedot tallessa.

Sitten jos on ostamassa w211 niin kannattaa tarkastaa onko SBC-jarruyksikkö vaihdettu. Siinä oli alunperin laskuri joka kestää X miljoona jarrupainallusta, jonka jälkeen tulee punaista mittariin ja "visit workshop". Tästä oli sitten takaisinkutsu jossa yksikkö vaidettiin ja laskuri otettiin pois käytöstä. Tämän voi tarkistaa kattomalla SBC-boksin kyljessä olevasta Bosch-numerosarjasta minä vuonna on se boksi tehty, jos boksi uudempi kuin auto, niin todennäköisesti laskuri ei ole käytössä (kaikista parasta olisi tietenkin käyttää autoa Starin piuhassa, näkisi muutkin viat).

Joo ainakin itselle on tää nykyinen w211 200CDI tehoiltaan täysin riittävä, esimerkiksi edellisessä Octaviassa 1.8t koneella aina huomasi milloin vetää peräkärryä, mutta tässä Mersussa ei kulkupuolessa huomaa muutosta samalla lailla samanlaisilla huonekalukuormilla. Tosin tämä voi olla automaattivaihteiston vaikutusta myös.
 
220Cdi kiihtyy paikaltaan ja liikkeestä tosi hyvin. Ylimääräiset äänet kannattaa kuunnella (jakopään rallattelu ja apulaitehihnan kireys nyt lähinnä) ja pakokaasun väri tarkistaa. Pakko myöntää, etten tiedä onko noissa öljytikkua, kun ei omassa tarvinnut käydä pellin alla kuin kerran lisäämässä jäähdytinnestettä nesteen vaihdon jälkeen ja muuten lisäilin vain lasinpesunestettä. :lol:

Oli luotettava ja mukava auto, ainoan "tempun" teki sinä aamuna kun lähdin hakemaan uuden auton, ajotietokone ilmoitti, että ajovalot on laskettu alas. Kuskin puolen xenonihan sieltä oli pimeänä. :cigar2: Jotenkin on alkanut tuntumaan, että autot kehittää aina jonkun ongelman juuri kun on vaihdon aika (myös edellinen Saab poltti kuskin puolen lyhdyn ja Audi paloi tien varteen). :lol:
w211 on moottoriöljytikulle paikka, mutta vakiona ei tule tikkua mukaan. Öljymäärän lisäyksen tarpeen voi tarkastaa mittariston kautta (skaala tosin "ei tartte lisätä", "Lisää x määrä"). Ilmottaa myös jos liian vähän öljyä.
 
@hazaski ja @Farendlöse Kiitos neuvoista! E-sarja on niin hieno ajettava, että kelpaa hyvin ajaa matkaa jollain esim. -11 mallisella ja 200k rullatulla. Ei näy kilsat kun mittarissa. Moni muu merkki vastaavan ikäisenä tuntuu aika kuluneelta.
 
@hazaski ja @Farendlöse Kiitos neuvoista! E-sarja on niin hieno ajettava, että kelpaa hyvin ajaa matkaa jollain esim. -11 mallisella ja 200k rullatulla. Ei näy kilsat kun mittarissa. Moni muu merkki vastaavan ikäisenä tuntuu aika kuluneelta.
Juu, ei ne kilometrit näy samanlailla. Oman 2011 C220:n ostin 2,5v sitten opiskelijabudjetilla 200tkm rullattuna ja tosiaan hieman yli kuukausi sitten se vaihtui Subaruun 312tkm rullattuna.
 
Saattaapi tulla työpaikan vaihto eteen ja sitä myötä työmatka kasvaa sen verran, että autonvaihto tulee ajankohtaiseksi pikapuoliin. Lyhyesti siis:

- diesel (tai miksei etanoli)
- farkku / tilava hatchback
- suhteellisen miellyttävä matka-ajossa
- mielellään pieni kulutus ja edulliset huollot
- vuosimallin soisi olevan 2010 ->, kilometrit max 200 k
- automaatti hivenen kiinnostaisi, mutta manuaalikin sinänsä ok
- budjetti n. 8-10 k

Nykyisellään 07' Mondeo farkku, tilan puolesta pienempikin (Focus) olisi riittävä. Useamman Fordin jälkeen tekisi mieli testata muidenkin valmistajien tuotoksia, joskaan VAGit ei suuremmin innosta.

Nopeasti nettiautosta katseltuna budjettiin voisi sopia 2010-2014 Astra ja i40, kenelläkään kokemuksia noista? i30 ei oikein ajoltaan lämmittänyt aikanaan testattuna, onkohan isoveli siinä suhteessa parempi?

Muita vaihtoehtoja voisi olla 308/508 ja V50, mutta joutuuko Peugeotien kanssa liiaksi viettämään aikaa pajalla? Ja mites nuo Volvon kustannukset?

Myös muita ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan totta kai vastaan.:)
 
Saattaapi tulla työpaikan vaihto eteen ja sitä myötä työmatka kasvaa sen verran, että autonvaihto tulee ajankohtaiseksi pikapuoliin. Lyhyesti siis:

- diesel (tai miksei etanoli)
Ihan vain uteliaisuudesta; miksi etanoli?
Tuohan ei yleensä tule halvemmaksi kun kuluttaa enemmän, suurin hyöty tulee virittämisen yhteydessä.

Tuohon hintaluokkaan alkaa saamaan jo C-mersua, kannattaa käytä koeajamassa. Samalla vuosimallirajan voi ehkä pudottaa 2008:n (mallin alkuvuosi) ja kilsat nyt noissa voi olla yli 200tkm helposti, ei ne missään tunnu. Korkeintaan näkyvät jos on puolinahkapenkit jotka ei kestä. :D

Tuossa yksi esim. (2010/181tkm). (Tämä tosin sedan, siis...)
 
Pösöjen osalta täytyy todeta, että 308 voit jättää suoraan listalta, koska 508 on käytännössä samoissa hinnoissa ja kuitenkin sitten "iso" auto. En ole oman 2015 mallisen farkun kanssa käynyt kuin pakollisissa huolloissa hieman vajaan 100 tkm aikana, että sen puoleen ei valittamista. Mulla oli hetken 2013 mallinen manuaaliaskinen, mutta sen manuaaliloota oli rikki ja takuukorjattu uusi osa vonkui 80-90 km/h vauhdissa. Kuulemma tyyppi"feature", en jäänyt katselemaan kun sain vielä auton vaihdettua. Eli manuaaliaskia voi suositella vain varauksin. Jos budjetti riittää facelift (2015) malliin, niin EAT6-loota (Aisin) on mukava ajettava. Puhtia riittää siedettävästi 120 heppaisen koneenkin kanssa hyvinkin maltillisella kulutuksella. 2 litran konetta (180 hp) saa hieman etsiä käytettynä.
 
Pösöjen osalta täytyy todeta, että 308 voit jättää suoraan listalta, koska 508 on käytännössä samoissa hinnoissa ja kuitenkin sitten "iso" auto. En ole oman 2015 mallisen farkun kanssa käynyt kuin pakollisissa huolloissa hieman vajaan 100 tkm aikana, että sen puoleen ei valittamista. Mulla oli hetken 2013 mallinen manuaaliaskinen, mutta sen manuaaliloota oli rikki ja takuukorjattu uusi osa vonkui 80-90 km/h vauhdissa. Kuulemma tyyppi"feature", en jäänyt katselemaan kun sain vielä auton vaihdettua. Eli manuaaliaskia voi suositella vain varauksin. Jos budjetti riittää facelift (2015) malliin, niin EAT6-loota (Aisin) on mukava ajettava. Puhtia riittää siedettävästi 120 heppaisen koneenkin kanssa hyvinkin maltillisella kulutuksella. 2 litran konetta (180 hp) saa hieman etsiä käytettynä.

Kyllähän tuo 508 tarjoaa isomman auton tuntua, mutta puhtaasti tilojen puolesta ei 308:ia tarvitse hylätä. Nimittäin nuohan ovat käytännässä tiloiltaan hyvinkin vastaavat, tavaratilan osalta 308 on jopa suurempi. Tämä sillä oletuksella, että puhutaan 13 -> olevasta 308:sta.
 
"Isolla" tarkoitin sitä, että äänieristys, materiaalit yms. viihtyvyyteen erityisesti pidemmillä pätkillä vaikuttavat asiat on paremmin huomioitu. Tilan puolestahan kysyjälle riitti vähän vähempikin.
 
Ihan vain uteliaisuudesta; miksi etanoli?
Tuohan ei yleensä tule halvemmaksi kun kuluttaa enemmän, suurin hyöty tulee virittämisen yhteydessä.

Tuohon hintaluokkaan alkaa saamaan jo C-mersua, kannattaa käytä koeajamassa. Samalla vuosimallirajan voi ehkä pudottaa 2008:n (mallin alkuvuosi) ja kilsat nyt noissa voi olla yli 200tkm helposti, ei ne missään tunnu. Korkeintaan näkyvät jos on puolinahkapenkit jotka ei kestä. :D

Tuossa yksi esim. (2010/181tkm). (Tämä tosin sedan, siis...)

Ei ole etanoliin hirveän tarkasti tullut sinänsä perehdyttyä ja tiedossa on tuo, että kulutus on isompi. Silti kuitenkin ajatellut sen tulevan kuitenkin bensaa halvemmaksi ja/tai dieselin kanssa samoille nurkille, vaikka en tätä tosiaan helmitaulun kanssa ole ynnäillyt. Vaatisi tietysti enemmän lueskelua, jos tuota aikoisi enemmän harkita.

Tuota edeltävän korimallin C-sarjalaista on tullut jonkin verran ajettua, mukava peli se on kyllä ajella. Lähinnä epäilyttää tuleeko siinä kuinka paljon isommat ylläpitokulut esim. nyt vaikka Mondeoon verrattuna. Sen puolesta myös kilometrit mielellään siinä 200tkm nurkilla, ettei tarvitsisi ihan kaikkia kuluvia osia olla heti uusimassa.

Hyvin pitkälti tässä yritän siis tasapainolla kulujen ja kohtuullisen mukavuuden kanssa, pihinä heppuna kun autoiluun menevä raha tahtoo aina vähän ahdistaa.:D

Pösöjen osalta täytyy todeta, että 308 voit jättää suoraan listalta, koska 508 on käytännössä samoissa hinnoissa ja kuitenkin sitten "iso" auto. En ole oman 2015 mallisen farkun kanssa käynyt kuin pakollisissa huolloissa hieman vajaan 100 tkm aikana, että sen puoleen ei valittamista. Mulla oli hetken 2013 mallinen manuaaliaskinen, mutta sen manuaaliloota oli rikki ja takuukorjattu uusi osa vonkui 80-90 km/h vauhdissa. Kuulemma tyyppi"feature", en jäänyt katselemaan kun sain vielä auton vaihdettua. Eli manuaaliaskia voi suositella vain varauksin. Jos budjetti riittää facelift (2015) malliin, niin EAT6-loota (Aisin) on mukava ajettava. Puhtia riittää siedettävästi 120 heppaisen koneenkin kanssa hyvinkin maltillisella kulutuksella. 2 litran konetta (180 hp) saa hieman etsiä käytettynä.
Kiitokset kokemuksista, täytyy pitää tuo laatikkoasia mielessä.

Kiitokset muutenkin kommenteista.:)
 
Aika monessa autossa joutuu juurikin siinä 200tkm tekeen vaikka mitä, esim alustaremonttia.

Jos Ooppelit kiinnostaa niin kannattaa vähän googlettaa M32 vaihdelaatikkojuttuja. Se on ihan täys susi.
 
Nyt kun olen autoton, niin onko ehdoituksia mitä ostaa seuraavaksi. Kiirissa on kyllä aika vahvasti CLK 320 vm 00, 115tkm ajettu, hintaa n. 9k. Mutta onko muita, pitää olla mielellään automaatti, pakollista on avoauto ja bensakone. Vakkari ja ilmastointi pitää olla myös. Budjetti n. 10k molemmin puolin. Suoralla kaupalla olisi tarkoitus ostaa.

Crossfire avoa oon miettinyt, tosin kaikki on sanoneet että älä osta. Onko muita avoja? Jopa C4 Corvetteakin olen miettinyt, lähinnä haluan viikonlopuksi auton jolla ajella katto alhaalla.

Lisäksi jos budjetti ei mene sinne 15k asti, niin sekin olis ihan kiva.
 
Nyt kun olen autoton, niin onko ehdoituksia mitä ostaa seuraavaksi. Kiirissa on kyllä aika vahvasti CLK 320 vm 00, 115tkm ajettu, hintaa n. 9k. Mutta onko muita, pitää olla mielellään automaatti, pakollista on avoauto ja bensakone. Vakkari ja ilmastointi pitää olla myös. Budjetti n. 10k molemmin puolin. Suoralla kaupalla olisi tarkoitus ostaa.

Crossfire avoa oon miettinyt, tosin kaikki on sanoneet että älä osta. Onko muita avoja? Jopa C4 Corvetteakin olen miettinyt, lähinnä haluan viikonlopuksi auton jolla ajella katto alhaalla.

Lisäksi jos budjetti ei mene sinne 15k asti, niin sekin olis ihan kiva.
Klassikko?

Tai hiukan tehokkaampana jos lompakko kestää...


Eikös tuo ristituli ole tekniikaltaan pitkälti sama kuin 320:nen mersu?
 
Mazda mx5 on kiva ja alittaisi budjetin jos ostat kahta ekaa mallisarjaa, jotka on minusta parhaita. Joihinkin malleihin on mahdollista laittaa turbo tai remmiahdin. Osat halpoja ja muutenkin halpa ylläpitää, kunhan ruoste ei pääse yllättämään.

Budjetin toisessa päässä olisi taas BMW Z4. Omasta mielestä todella hieno auto ja varmasti hyvä ajaa, jos nyt urheilullisesta ajamisesta pitää. Toi CLK kun on tyyliltään aika kaukana noista molemmista malleista. Tuon ikäluokan mersuissa taisi olla surkea ruostesuojaus eli kannattaa tarkistaa auto huolella läpi.
 
Jees, Mx5 autossa häiritsee sekä tehon puute että neloskone. En ole ajanut, paljon olen kyllä kehuja kuullut. No sen verran eteenpäin on päästy, että meen huomenna katsomaan Crossfire avoa, se kortti on nyt pakko käyttää, koska olen niin kauan miettinyt ko. autoa. Ja kyllä, siinä on sama tekniikka kuin tuossa CLK:ssakin, periaatteessa se on kauniimpi mersu SLK rättikatolla varustettuna. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta en kyllä ole sitä hakemassakaan.

Mutta eipä tässä hintaluokassa montaa yksilöä ole tarjolla, sinänsä tekee hommasta helpon. Ford Mustang avo kiinnostaisi myös, mutta ei oikein budjettiin mene ja se 4.0l V6 on niin aneeminen.
 
En ole itsekään ajanut, mutta eikös tuossa ole ideana se, että auto on hyvin kevyt, joten pienelläkin teholla kulkee mukavasti. Myöhemmät mallit sitten pöhöttyivät.
MX5 liikahtaa jollain 160 hepalla, noilla vanhemmilla 1.6/1.8:lla ja 125, tjsp hepalla ei niinkään. Mutkaan toki taittuu.

Jos murinat on tärkeitä, niin sitten se C4 Vetten V8 on varmaan paikallaan... :D

Mutta eipä tässä hintaluokassa montaa yksilöä ole tarjolla, sinänsä tekee hommasta helpon. Ford Mustang avo kiinnostaisi myös, mutta ei oikein budjettiin mene ja se 4.0l V6 on niin aneeminen.
No avon ostamisessa harvemmin on järkeä eikä tartekkaan.

"ei I4 ja avo jossa tehoa" menee toki hieman hankalammaksi. Jollain bemarilla on varmaan I6:ia eniten tarjolla, mutta nekin on makukysymyksiä ja menee ehkä jo hieman mauttomiksi ja hajuttomiksi jotkut 325/328 cabriot.
 
MX5 vaatii myös myöhemmmän vuosimallin sen takia, että ei ole cruisea muuten. Sitä ilman en autoa osta. No huomenna ollaan viisaampia Crossfiren suhteen, näiden autojen osto on todella hankalaa sen takia, että tarjonta on niin vajavaista. Tällä hetkellä Crossfire-avoja on suomessa myynnissä 3kpl, valitse siitä sitten.
 
MX5 vaatii myös myöhemmmän vuosimallin sen takia, että ei ole cruisea muuten. Sitä ilman en autoa osta. No huomenna ollaan viisaampia Crossfiren suhteen, näiden autojen osto on todella hankalaa sen takia, että tarjonta on niin vajavaista. Tällä hetkellä Crossfire-avoja on suomessa myynnissä 3kpl, valitse siitä sitten.
Laajenna hakua saksaan / ruotsiin? Jälkimmäinen luulisi olevan kohtalaisen helppo kohde?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 615
Viestejä
4 748 085
Jäsenet
77 350
Uusin jäsen
v3rtig0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom