Mikä auto minulle?

Ahaa. No kiitos tästä tiedosta, lohduttaakin ihan sikana kun auto on vähän väliä kulutusosien tai muiden palikoiden vaihdossa pajalla.
Mitä se takuu auttaa kuluvien osien vaihdon aikatauluttamiseen?

Kannattaa vaihtaa merkkiä tai huoltoa jos on jos 100-200k rullattu uudehko auto on jatkuvasti pajalla eivätkä siellä osaa ollenkaan ennakoida tulevia remppoja, että saa niiden 2xvuodessa perushuoltojen yhteyteen. Sijaisautot on myös keksitty.

En nyt sinänsä ole eri mieltä siitä, ettei se olisi fakta että uusi auto on (todennäköisesti) huolettomampi, mutta yhtälailla se käytetty on todennäköisesti edullisempi, kokemusta on molemmista. Tosin ei se uuden takuukaan hirveästi auta jos ongelma on että sitä joutuu pajalla käyttämään, ei ole onneksi vielä itse joutunut, mutta lähipiirissä moni uusi auto on ollut tiheämpään pajalla kun moni 300k rullattu.

Toki järjen rajoissa, välillä noita vähän käytettyjä näkee myynnissä samalla rahalla mihin uusi lähtee perustinkien jälkeen. Riippuu toki paljon siitäkin kuinka paljon sitä listaa on ruksimassa, varusteet kun tunnetusti ei pidä jälleenmyyntiarvoa kovin hyvin, ja hieman merkistäkin. Ainakin omalla ei-tieteellisellä havainnoinnilla Peugeotisa se isoin pudotus romahdus tulee vähän aikaisemmin kuin Volvossa.
 
Ahaa. No kiitos tästä tiedosta, lohduttaakin ihan sikana kun auto on vähän väliä kulutusosien tai muiden palikoiden vaihdossa pajalla.
Meinaat, että se "1/2 vuotta" enemmän ajettu tarttis jotenkin erityisen eri tavalla niitä osia kuin pakasta vedetty? Vai onko sulla joku kerran vuodessa vaihtoon -skenaario tässä menossa, kun muuten sun kommentoinnissa ei oo järkeä. Samat rempat siellä tulee kuitenkin vastaan oli uusi tai vähän ajettu. Uuden takuustakaan ei ole juuri riemua, kun kesto ajallisesti ei määrää takuuaikaa. Ts. ainoa ero on, että joudut sen 30-40 tkm ajamaan omalla riskillä ja saat hyvitykseksi tästä sen 10-15 ke. Ja aika outoa, jos on varaa polttaa tonneja täysin uuteen, niin jättää ottamatta parin satkun sijaisauto-vakuutus. Menee ne määräaikaishuollotkin kivuttomasti... Hyvällä tuurilla vielä laukee omasta joku hitaasti korjattava osa ja saat ajella pelkillä dieseleillä tuhansia kilometrejä.

e: Muistutan nyt vielä, että tässä puhuttiin uusista tai hyvin uudehkoista autoista. Takuuta kaikilla voimassa x-määrä ja penkkiä kulutettu <50 tkm. Jos tuollainen ei ole ollut susi jo syntyessään, niin harvoissa niissä on vikoja vaivaksi asti.
 
Viimeksi muokattu:
Nooh, laitoin mutsille mietintään tuon toisen kaaran jota tänne linkkailtiin, 2016vm 40tkm rullattu :)

Katsotaan nyt, jos olisi minun rahat ostaisin portterin :D
 
Mitäs jos ottaisit silmän käteen ja lukisit keskustelua? Vaihtoehdot oli 2016 70 tkm ajettu ja pakasta vedetty 2018.
Lakkaas nyt lässyttämästä. Ensinnäkin keskustelu oli ihan yleisellä tasolla ja toisekseen tuossa oli useampaakin tarjolla, esim. 40-50 tkm ajettuna. Kolmannekseen miten joku perushuolto voi olla maailmanloppu :confused: Senkus pyytää vaihtamaan koiranluut, nivelet yms. setit, jos itse ei osaa tai jaksa. Pikkujuttuja paljon ajetussa uudessa autossa, kun osat ei oo 15 vuoden suolapasjaruoste jumissa.

e: Helvetti kun alkoi naurattaa, minkä fiktiivisen 200 tkm vaihtorajankin sä tuohon repäisit valitukses tueksi :rofl: Täytyykin kertoa työkaverille, et sen volle 7. tuulilasin kanssa olis jo pitänyt kertaalleen vaihtaa ja just tulee toinen vaihtokerta täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hassua, täällä kokemusta useasta 200 lähenevästä autosta ja ei ole kyllä ollu mitään hirveää rahan menoa. Ollu mersu 200cdi, skoda octavia , prius ja ny bmw 520D Xdrive /130th tulee kohta täyteen eikä pelota :D

Kyllä nykyiset autot pelaa hyvin 200th+ km jos öljyt sun muut vaihtaa ajallaan ja ei osta ranskiksia.
 
Lisänä käytetyissä good will keikat. Niissä olet monesti varsin heikoilla jos et ole alkuperäinen ostaja. Etenkin kun isompaa kuten TSI tai muu vastaava ongelma kyseessä joka maksaa monta tonnia.
 
Sullahan menee sitten bemarista seuraavaks ilmapussit paskaksi jos on yhtään samasta puusta kun tuttavapiirin F-koriset :)

Ei mene jos ei ole farmari. Toki sitä ei voi tuosta viestistä voinut päätellä ja suurin osa taitaa olla kyllä myyty farmareina.
 
Hassua, täällä kokemusta useasta 200 lähenevästä autosta ja ei ole kyllä ollu mitään hirveää rahan menoa. Ollu mersu 200cdi, skoda octavia , prius ja ny bmw 520D Xdrive /130th tulee kohta täyteen eikä pelota :D

Kyllä nykyiset autot pelaa hyvin 200th+ km jos öljyt sun muut vaihtaa ajallaan ja ei osta ranskiksia.
Itse ostin 2013 peugeot 406 2.0 hdi, vm2000 ja ajettu 448tkm. 950€. 2016 oli 525tkm mittarissa eli 77tkm.

Tuossa ei mitään isompaa. Jarrupalat, jarrukengät, käsijarrun vaijerit. Kynnyksen ja pakoputken hitsaus. Muutama pusla. Nyt auto seisoi 2 vuotta tallissa ja oli kynnyksissä lisää hitsattavaa ja takajarrujen herkistelyä. Jousen kääntölaakeri oikealle. Taakse aurauksen säätötanko.

Hyvällä tuurilla vanha ranskiskin kestää melko pitkään. Edellinen oli Alfa Romeo 156 ja siinä oli vähän kaikkea vikaa. Toki pitäisi tietää että italian laatu on heikkoa.
 
Ei se ole mikään fiktiivinen, kun AP kertoi itsekin jo että se auto tulee vaihtumaan.

Itselläni on aivan riittävästi kokemusta nykyautoista jotka lähenee 200 tkm rajapyykkiä, ja ei koskaan enää. Rahanmeno samaa tasoa kuin uuden auton arvonalenema ja lisäksi saa istua pajalla ja stressata siitä että mikä seuraavaksi leviää.

Kyllä täällä on kaikki jo ymmärtäneet sun pointtisi, koskas itse ajattelit ymmärtää muiden pointin ja sen että sun tapa ei ole ainoa maailmassa?
Ei tässä ole kyse siitä, ettenkö ymmärtäisi huoltasi. Ihan vapaasti saat polttaa rahojasi täysin turhaan. Sen vain sanon, että faktat ei vain tue sun pelkojasi. Iso diesel-kone ja sä oot vetelät housussa 200 tkm kohdalla, joka on alle puolivälin käyttöä. Kauheasti rahaa pelkäät menevän huoltoihin, mut sit uuteen voit polttaa moninkertaisen määrän. Helpottaako se jotenkin, että tietää esim. 10 k€ varmasti palavan vs. 0-10 k€ huoltoihin? Rahoituksestako se on kiinni, huoltoon ei saa lainaa yhtä helposti.

Good will yms. juttuihin voin vain todeta, että jättäkää ne haista paska -valmistajien autot kauppaan. Ei tuu sit myöhemmin ongelmia.
 
Et siis vieläkään tajua että ei ole sun rahat. Huoh.
Varmaan niin tapauskohtaista. 2018 taisi tulla ennätys käytettyjen dieseleiden maahantuonnissa. Koska saa huippuvarustellun auton vähän edullisemmin.

Jos ajaa tosi paljon niin uusi tai esittelyauto varmaan se fiksuin, koska kilometrit alkaa nolasta ja kaikki kuluvat osat on aivan uusia. Saa myös sen uutuusmallin, jos automalli on juuri uusiutunut. Toki jos sattuu saamaan erittäin vähän ajetun, mutta vaikka 2-3 vuotta vanhan auton sopivaan hintaan, niin se saattaisi olla silti vaihtoehto uudelle. Jos se mallikin on vielä pysynyt muuten samana.
 
Okei, eli tuohon 6-vaihdelaatikkoon on turha takertua, se on harvinainen ja ilmeisesti kallis?
 
Okei, eli tuohon 6-vaihdelaatikkoon on turha takertua, se on harvinainen ja ilmeisesti kallis?

Jos tavoite on etsiä auto, jossa motarivauhdeissa on miellyttävät kierrokset niin kannattaa vaihteiden määrän sijasta katsoa välityksiä. On paljon autoja joissa 5 ja 6 vaihteisissa ei ole suurimman vaihteen kokonaisvälityksessä juuri mitään eroa. Vastaavasti on toki niitäkin autoja, joissa 6 vaihteisissa isoin on huomattavasti pidempi. Kuin myös löytyy 5 vaihteisia, joissa se vitonen on pidempi mitä jonkun toisen mallin kutonen.
 
Et siis vieläkään tajua että ei ole sun rahat. Huoh.

Just tän takia en puhu yleisellä tasolla kun kaikki riippuu omista tarpeista.

Mun kohdalla uusi auto 80 tkm matkalla on maksanut karvan verran vähemmän kun edellinen paskaläjä joka meni vaihtoon päälle 200 tkm ajettuna. Ei siis moninkertaisesti, vaan vähemmän.

Ja ylipäätään sä jaksat kokoajan nurista rahasta. Jos se on sulle tärkeää niin sit se on. Mitäs lottoot jos 60 tonnin autoa ollaan ostamassa, että onko siinä enää niin väliä hiluilla vai onko ehkä tolla ajomäärällä kivempi kun ei tarvitse stressata mistään? Etenkin kun kyseessä taitaa olla ihminen joka ei varmaankaan autoista juuri ymmärrä.
Ei ole minun rahat ei. Mut sä se olit joka väitti uuden oston olevan järkevämpää kuin selvästi halvemman vähän ajetun. Ostele vaan uusia, mut turha tulla selittelemään miten kannattavaa se muka on. Kyllä varmaan saat joo helvetin kallliin kombon, jos ensin korjaat auton seuraavaa 2-300 tkm varten ja sit vaihdat heti pois :facepalm: Edelleenkin tässä oli kyse siitä, että merkittävästi halvempi varusteltu vähän ajettu on parempi ostos kuin täysin uusi. Kuluthan/km on ainoa kriteeri, kun autot ovat muuten samat. Ei oo tarve sekoittaa sun remppatraumoja tai uuden hankkimisen "oikeutuksia" tähän. Keskustelussa olisi ollut jotain järkeä, jos verrokkina uusi ja >>100 tkm ajettu rassi. Tällöin voisi jo olla oleellista kulumaeroa muussakin kuin renkaissa.
 
No edelleen puhuin AP:n tilanteesta. Turha sun on sen perusteella motkottaa yleisellä tasolla.

Tuli jo selväksi että et pysty ymmärtämään uuden ostoa. Itse voin ymmärtää sekä että.

Ps. pointti ei ollut kulumaero ostaessa vaan esim 3v päästä jolloin uudessa on 180 tkm ja käytetyssä 250 tkm lasissa. Toisella ajat vielä 1-2v ja toinen kannattais jo vaihtaa suosiolla.
No edelleen siirtelet niitä maalitolppia ihan sen mukaan ettei oma maalisi ole täysin ilmiselvä. Ei minulla uuden ostoa vastaan ole mitään, ongelma on sun täysin bs perustelu. Sun argementit on kaikilta osin todettu höpöhöpöksi useamman toimesta ja silti bs-linko jauhaa. Ok, sä haluat yrittää vaihtaa ennen huoltokierrosta, mut kysyjänkin tapauksessa auto tuli pitoon. Uuteen nähden säästetyt eurot varmasti lämmittävä enemmän kuin sun kuvitteellinen "hyöty". 30-40 tkm on helposti ihan osakohtainen hajonta milloin mikäkin hajoaa. Ajoittele siinä sitten :rofl:
 
Kysyjä sanoi että se menee aika pian sit vaihtoon kumminkin jos ostaa tommoisen 70 tkm ajetun. Lue keskustelua.

Sun kanssa on aika raskasta keskustella kun huudat vaan kaikkien päälle omaa agendaasi etkä keskity edes siihen mistä puhutaan...
Kukahan se tässä huutaa ja mitä :D Hirttäydyt tuohon yhtenä vaihtoehtona olleeseen 70 tkm ajettuun, kun se ainoana sopii sun bs-argumentoinnin tueksi. 30-40 tkm ajetuista olet sitten:
:slalala:

Ja kysyjän näkemykset on kysyjän näkemyksiä, ei tuo 15 tkm huoltovälikään kuulostanut miltään kulujen optimoinnilta. Enemmän siltä, että kysyjällä on aika väärä näkemys autojen kestävyydestä. Ja sen takia lähdin näitä sun 200,001 tkm jälkeen aina paljalla kauhistelujasi korjailemaan. Ihan samalla halusin korjata kysyjän (?) näkemyksiä siitä, että takuu olisi jotenkin autuaaksi tekevä juttu. Toki ottaahan joku noita tonnien korkokattoja asuntolainoihinkin sen varalle, että ei mahdollisesti joskus joudu maksamaan muutamaa satasta lisäkorkoa. Kallis on mielenrauha.

Noh, eiköhän se tullut jo selväksi, että 30-40 tkm kärsimällä voi säästää sen 10-15 k€ uuteen Kiaan nähden. Takuuna noissakin jäljellä enemmän kuin VAGinoissa uutena :rofl: Kukin vaihtaa sitten seuraavaan milloin vaihtaa oman sietorajansa puitteissa. Teknisesti ja taloudellisesti ei ole mitään järkevää syytä preferoida uutta vähän ajettuun. Taikka vaihtaa auto 100-200 tkm välillä.
 
En mä hirttäydy mihinkään vaan muutaman viestin ajan yritin sulle sanoa mihin mun kommentit perustui, mutkun ei.
Mitä muuta sä olet tehnyt kuin jankuttanut sitä, että se auto pitää vaihtaa sit tosi nopeasti, jos ottaa muun kuin uuden. 30-40 tkm on puolen vuoden ajot eli sun keinotekoista 200 tkm rajaa noudattaen hieman alle 3 v vs reilu 3 v. Tästä ilosta sun mukaan kannattaa sit kärsiä 10-15 k€. Mun on vaikea uskoa, että et itse pysty näkemään miten järjetön tuo sun mielipitees on. Ei mulla olis ollut mitään nokankoputtamista, jos olisit todennut vaan haluavasi uuden auton, koska se on uusi ja saa itse speksata. Turha sitä on millään taloudellisella järkevyydellä perustella, kun sitä se ei ole.

Vähän sama on toi sun näkemys, että paljon ajavan pitää vaihtaa autoa usein, sun tapauksessa siis <200 tkm. "Isot" rempat ovat kuitenkin niin paljon uutta autoa halvemmat, että varmasti tulee halvemmaksi ajaa se paaliin saakka (4-500tkm) kerran-pari osat vaihtaen. Edellyttäen tietysti, että auto on ollut perusluotettava sen ensimmäisen 1-200 tkm aikana. Ok, 60 tkm ajaen se vaihtoväli on aika tiheä vaikka ajais paaliinkin saakka.

e: Olisitko sä sit ollut tyytyväinen, jos olisin vaan todennut "Ok, rikas hullu tekee mitä rikas hullu haluaa. Köyhä ajaa paaliin saakka."?
 
Täytyy kompata diazia että kyllä uuden auton ostossa voi olla rahallisesti järkeä. Itse kun viimeksi olin ostamassa autoa niin kiikarissa oli alle 50tkm ajettu Max 2 vuotta vanha, niin päädyin uuteen kun vähän käytettyjä hinnat olivat karvan alle uuden niin ei mitään järkeä ostaa vanhaa. Käytetyissä näkyi monessa jotain käyttäjän aiheuttamaa pientä nirhamaa,pieniä vuodon alkuja yms sekä noissa 50 lähestyvissä olisi ollut edessä pian toisen rengas sarjan uusiminen. Toki yksityiseltä olisi voinut löytää paremmin hinnoiteltuja. Kyseessä ei ollut mikään top 10:ssä myyty malli. Jostain esittelyautosta pyydettiin enemmän kuin uudesta jonka sain suoralla kaupalla.
 
Me ostettiin meidän lähes kaikilla lisävarusteilla höystetty Fabia Monte Carlo 8000km ajettuna vuoden vanhana, oli siis esittelyautona Aritassa.
Vastaavanlaisen Monte Carlon hinta samoilla varusteilla olisi ollut uutena 24000+€ niin me saatiin tämä 19000€. Minusta ihan jeppis hinta ja auto oli kuitenkin uutta vastaavassa kunnossa meille luovuttaessa.
Rapiat 30tkm tulee meille vuodessa. Parin vuoden päästä _meidän auto_ ja oletettavasti mittarissa sitten ~100-105tkm
 
Pitäiskö sun vähän miettiä tota sun keskustelukulmaa kun se on aika provosoiva?
Aika paksu kommentti sinulta :rofl::rofl: Jotenkin sinun kanssa päätyy moni vääntämään vaikka loppujen lopuksi erot näkemyksissä olisivat painotuksissa.

Tupla-W, kuten aiemminkin jo mainittiin, kaikilla malleilla ja merkeillä ei isoa alea hintaan tule. Luonnollisesti tällöin se taloudellinen kannustin ostaa vähän ajettu on pienempi tai jopa olematon. Pikaotannalla ranskalaiset ja korealaiset näyttää menettävän aika reippaassa tahdissa arvoaan. Japsit, Volle ja saksalaiset taas pitää liiankin hyvin. Tosin tuli tuossa vastaan 20 tkm ajettu plugin-Priuskin, josta oli 10 k€ lähtenyt hinnasta (1/4). Aika lyömätön diili uuteen nähden, jos tuollaisen välttämättä haluaa ostaa.
 
Aika paksu kommentti sinulta :rofl::rofl: Jotenkin sinun kanssa päätyy moni vääntämään vaikka loppujen lopuksi erot näkemyksissä olisivat painotuksissa.

Tupla-W, kuten aiemminkin jo mainittiin, kaikilla malleilla ja merkeillä ei isoa alea hintaan tule. Luonnollisesti tällöin se taloudellinen kannustin ostaa vähän ajettu on pienempi tai jopa olematon. Pikaotannalla ranskalaiset ja korealaiset näyttää menettävän aika reippaassa tahdissa arvoaan. Japsit, Volle ja saksalaiset taas pitää liiankin hyvin. Tosin tuli tuossa vastaan 20 tkm ajettu plugin-Priuskin, josta oli 10 k€ lähtenyt hinnasta (1/4). Aika lyömätön diili uuteen nähden, jos tuollaisen välttämättä haluaa ostaa.
Joo näin on,ranskalaisia ei kannata ostaa uusina muualta kuin grilliltä
 
Täytyy kompata diazia että kyllä uuden auton ostossa voi olla rahallisesti järkeä. Itse kun viimeksi olin ostamassa autoa niin kiikarissa oli alle 50tkm ajettu Max 2 vuotta vanha, niin päädyin uuteen kun vähän käytettyjä hinnat olivat karvan alle uuden niin ei mitään järkeä ostaa vanhaa. Käytetyissä näkyi monessa jotain käyttäjän aiheuttamaa pientä nirhamaa,pieniä vuodon alkuja yms sekä noissa 50 lähestyvissä olisi ollut edessä pian toisen rengas sarjan uusiminen. Toki yksityiseltä olisi voinut löytää paremmin hinnoiteltuja. Kyseessä ei ollut mikään top 10:ssä myyty malli. Jostain esittelyautosta pyydettiin enemmän kuin uudesta jonka sain suoralla kaupalla.
Ihan mielenkiinnosta niin mitä merkkiä olit katselemassa missä tuollaisia löytyy vähillä kilsoilla?

Rahallisesti puhuttaessa uuden auton ostossahan ei ole sitten oikeasti mitään järkeä (pelkästään euroista puhuttaessa). Uudella autolla saa turvaa, takuuta ja mielenrauhaa (ja toki sen uuden auton millä on kiva päästellä). Itsekin meinasin uuden pienemmän auton ostaa mutta päädyinkin 10v vanhaan tojotaan :D Ihan paalikunnossa muuten kun on jo 235tkm mittarissa. Jarrulevyt pitäisi taakse vaihtaa..:dead:
 
Ihan mielenkiinnosta niin mitä merkkiä olit katselemassa missä tuollaisia löytyy vähillä kilsoilla?

Rahallisesti puhuttaessa uuden auton ostossahan ei ole sitten oikeasti mitään järkeä (pelkästään euroista puhuttaessa). Uudella autolla saa turvaa, takuuta ja mielenrauhaa (ja toki sen uuden auton millä on kiva päästellä). Itsekin meinasin uuden pienemmän auton ostaa mutta päädyinkin 10v vanhaan tojotaan :D Ihan paalikunnossa muuten kun on jo 235tkm mittarissa. Jarrulevyt pitäisi taakse vaihtaa..:dead:
Ihan riisikipposta kyse,eikä tuo vuoto mikään paha ollut kannesta tulevassa letkussa pientä tihkumista,mihin lienee syynä se että oli hiukan piristetty Saksan tuonti ja saanut kenkää autobaanalla. Mutta tällaiset pistää silmään kun verrataan maksaako uudesta tonnin enemmän,loppujen lopuksi sain uuden halvemmalla kuin mitä esittelyautoista pyydettiin.
 
,loppujen lopuksi sain uuden halvemmalla kuin mitä esittelyautoista pyydettiin.
Sama homma. Bensa-automaatit ja farkkukorilla tuntuu kelpaavan vähän käytettynä sen veran hyvin, että niistä osataan kyllä pyytääkin. 10-20tkm mittarissa tuntui vaikuttavan hintaan yllättävän vähän ja kaikista puuttui joku haluamani varuste niin päädyin ostamaan uuden aikani tingattuani. Uusissa tuntui myös olevan enemmän tinkaamisen varaa kuin käytetyissä.
 
Edelleen se liittyi siihen 70 tkm ajettuun vaihtoehtoon. Ja sä keskityt tässä taas pelkkään rahaan.

Laitetaan ranskalaisilla viivoilla:

-Uudemmalla voi ajaa 60 tkm vuosiajoilla aika huoletta 4 vuotta, kunnes on n. 250 tkm mittarissa
-enemmän ajetulla joutuu vaihtoa miettimään jo aikaisemmin, ellei halua varautua siihen että auto välillä seisoo pajalla ja pitää puljata sijaisauton kanssa
-takuu loppuu nopeammin jos auto on jo ostettaessa 2v vanha, ja jos se on 2v vanhana vähän ajettu niin näinköhän ehtii kaikkia vikoja korjata takuuseen enää? Enemmän ajetussa ne olis ehkä korjattu jo? Riippuu takuun pituudesta

Eli painona tuossa lähinnä huolettomuus. Kyllähän auto kun auto alkaa tuota 250 tkm lukemaa lähestyessään olla sieltä ja täältä rapeahkossa kunnossa.

Nykyisellä autollani ajan vain n. 90 tkm asti ja vaihtoon. Alkuperäinen suunnitelma oli n. 200 tkm asti, koska kokemus on tämän mallin kohdalla osoittanut sen aikalailla maksimiksi ennenkuin alkaa tulla kalliita remontteja. Ei varmaan päde jokaiseen autoon ja mitään semmoista en ole edes väittänyt.

Ja se nyt lienee sanomattakin selvää että paaliin ajamalla on kaikista edullisin ratkaisu, mutta kuinka moni tahtoo ajaa autonsa paaliin saakka? Juuri siinä tullaan em. huolettomuus/mukavuusnäkemyksen äärelle joka on jokaisella omansa.

Pitäiskö sun vähän miettiä tota sun keskustelukulmaa kun se on aika provosoiva?

Mistä toi 250tkm lukema tulee?
 
Ihan riisikipposta kyse,eikä tuo vuoto mikään paha ollut kannesta tulevassa letkussa pientä tihkumista,mihin lienee syynä se että oli hiukan piristetty Saksan tuonti ja saanut kenkää autobaanalla. Mutta tällaiset pistää silmään kun verrataan maksaako uudesta tonnin enemmän,loppujen lopuksi sain uuden halvemmalla kuin mitä esittelyautoista pyydettiin.
"50 tkm" :vihellys:
 
Noniin räbäartistit.
Nyt on Kia sotku saatu päätökseen ja Perjantaina pitäisi sitten tuo GT-Line varusteltu yksilö hakea kotiin.

Tähän päädyttiin koska siellä saa patongista parhaan vaihtohinnan (siellä n. 20k , muualla 12-15k) (kyseessä siis 85k ajettu Patonki diesel, oliko joku 5008 , vm 2016)
Otti sitten siihen lämppärin + koukun, varmaan jonkun päälle tonnin puoltoista kustansi hintaa päälle.

Tärkein oli että sai aika matalaprossaisen koron (koska ei nykyisessä rahatilanteessa kannata maksaa kerralla, jos tulee jotain ropleemia) ja ei tarvitse ajella ympäri Suomea hakemassa autoa. Kumminkin hän on ihan kiireinen aikalailla jatkuvasti (yrittäjä mikä yrittäjä)

Kaipa tuolla ajelee ja mahtuu koira jos toinenkin takakonttiin :)
 
Jeps, Itsellä on mennyt alusta uusiksi iskareita myöten, dpf vaihtoon, perus jarruremontit, akkua ja mitä näitä kuluvia osia nyt tulee mieleen nopeasti. Yksi täysi rengaskierros menee myös uuteen verrattuna toki. Sit kun arvo on vielä aika suuri, niin se laskee edelleen aika kovaa vauhtia ja yhdessä näiden sinänsä ihan normihuoltojen kanssa alkaa kuukausikulut olla sama kun uudessakin.

Toki jos on aikaa ja halua harrastaa noi huollot itse niin asia on eri.

Sullahan menee sitten bemarista seuraavaks ilmapussit paskaksi jos on yhtään samasta puusta kun tuttavapiirin F-koriset :)
F10 eli sedan.
 
Harkinnassa ihan uuden auton ostaminen. Dieselistä vaihto bensaan. Mieleistä autoa ei tunnu olevan liikkeissä valmiiksi ja vähän ajetuissakin hinta suhteellisen korkea.
Kysymys on nyt kuitenkin se, että minkä verran uusissa on varaa tinkiä jos menee ihan tehdastilaukseen. Minkä verran varustetasot ja siihen päälle otettavat varusteet muuttaa tilannetta? Ihan näin yleisellä tasolla merkkiä ja mallia tarkentamatta. Vaikuttaako vuodenvaihde. Onko liikkeillä halu saada kauppa tehtyä vielä tämän vuoden puolelle.
 
Harkinnassa ihan uuden auton ostaminen. Dieselistä vaihto bensaan. Mieleistä autoa ei tunnu olevan liikkeissä valmiiksi ja vähän ajetuissakin hinta suhteellisen korkea.
Kysymys on nyt kuitenkin se, että minkä verran uusissa on varaa tinkiä jos menee ihan tehdastilaukseen. Minkä verran varustetasot ja siihen päälle otettavat varusteet muuttaa tilannetta? Ihan näin yleisellä tasolla merkkiä ja mallia tarkentamatta. Vaikuttaako vuodenvaihde. Onko liikkeillä halu saada kauppa tehtyä vielä tämän vuoden puolelle.

Riippuu täysin autosta, mallista, polttoaineesta, onko kyseessä perus karvalakki vai kunnolla varusteltu, liikkeestä, myyjän myyntitavoitteiden tilanteesta jne. Joistakin vanhemmista malleista joiden tuotanto ollaan ajamassa alas voi saada pirusti alea, seuraava auto onkin vanha malli mutta syystä x yhä haluttu joten aleja ei tule. Itse olen aina kyllä alea saanut jokaisesta, myös täysin uusista automalleista.

Itse totesin tuon saman jutun kuin sinä aikanaan, niillä varusteilla mitä haluan ei löytynyt yhtään kippoa ja jos löytyi se oli melkein uuden hinnoissa joten päädyin aina tilaamaan uusia. Eipä tarvitse miettiä onko joku polkenut autolla kylmänä tai onko sitä viritetty tms tms.... Tuohon kun lisää yleensä uusien autojen paremmat lainakorot niin ero voi kutistua huomattavasti. Itsellä oli esim tilanne jossa maksoin melkein saman käytetystä kuin uudesta 0% korkotarjouksen vuoksi vs kohtuu vähän ajettu käytetty.
 
Harkinnassa ihan uuden auton ostaminen. Dieselistä vaihto bensaan. Mieleistä autoa ei tunnu olevan liikkeissä valmiiksi ja vähän ajetuissakin hinta suhteellisen korkea.
Kysymys on nyt kuitenkin se, että minkä verran uusissa on varaa tinkiä jos menee ihan tehdastilaukseen. Minkä verran varustetasot ja siihen päälle otettavat varusteet muuttaa tilannetta? Ihan näin yleisellä tasolla merkkiä ja mallia tarkentamatta. Vaikuttaako vuodenvaihde. Onko liikkeillä halu saada kauppa tehtyä vielä tämän vuoden puolelle.
Pyrres on asian ytimessä; jos kyseessä on markkinoiden myydyin "tuulipukumalli" jota menee kuin liukuhihnalta, niin alennukset voivat olla luokkaa "0% ja pipo päälle, ota tai jätä".

Jos taas kyseessä jokin vähemmän myyty, ei uunituore ja varsinkin kalliimpi auto, niin alennukset voivat olla heittämällä yli 10% ja jo valmiiksi isot varustepaketit päälle (esim. Volvolla tapana iskeä mallisarjan ehtoopuolella myyntiin "Classic" -mallit joissa kasa varusteita "kaupan päälle").

Joku vuosi sittenhän se "keskiprosentti" taisi olla 7% alennusta, mutta se tosiaan on vain keskiarvo.

Joka tapauksessa kannattaa muistaa kysyä tarjoukset muualtakin kuin siltä paikalliselta; hakemalla auton muutaman sadan kilometrin päästä voi säästää helposti satasia - tonnin jos saa paremman tarjouksen jostain pienemmästä liikkeestä, tai vain halukkaammalta myyjältä...
 
Tarkoitus onkin seuraavaksi laittaa sähköpostilla kyselyä lähi maakuntiin. Paikalliselta on ensimmäinen tarjous. Toki myös oman vaihdokin hyvitys vaikuttaa.

Vinkkiä kuitenkin sähköpostikyselyyn? Jonkun liikkeen yleiseen myyntiin jos sellainen on vai suoraan jollekin merkkiä edustavalle myyjälle? Ja entä jos on useampi myyjä samassa talossa?
Jätänkö alkuun puhelinnumeron pois? Kaikki haluaa varmasti soittaa, mutta itsellä on hankala jos tulee 5-10 puhelua hoidettavaksi.
Jätänkö alkuun mainitsematta mitä tarjoan vaihdossa?
 
Harkinnassa ihan uuden auton ostaminen. Dieselistä vaihto bensaan. Mieleistä autoa ei tunnu olevan liikkeissä valmiiksi ja vähän ajetuissakin hinta suhteellisen korkea.
Kysymys on nyt kuitenkin se, että minkä verran uusissa on varaa tinkiä jos menee ihan tehdastilaukseen. Minkä verran varustetasot ja siihen päälle otettavat varusteet muuttaa tilannetta? Ihan näin yleisellä tasolla merkkiä ja mallia tarkentamatta. Vaikuttaako vuodenvaihde. Onko liikkeillä halu saada kauppa tehtyä vielä tämän vuoden puolelle.
Jostain malleista on myös silloin tällöin kampanjoita ja hinta on jotain vähän reilu 2000€ halvempi. Esim Fiesta automaatti ja Mersu A automaatti nyt jostain syksyltä. Fiestassa oli vain neljä eri vaihtoehtoa, mutta Mersua olisi voinut varustella aivan miten vaan. Kumminkin hinta oli vähän normaalia tinkimistä alhaisempi.

Autoliikkeet myy nyt halvemmalla pois vuoden 2018 esittelyautoja ja koekilvissä olevia. Tehdastilaukset (toimitus) menee tietysti 2019 puolelle, eikä niistä mitään erikois alennuksia saa, jos ei ole Mersu tyyliin vanhaa kampanjaa päällä.

Fordiin taisi saada alennuksella jotain turvallisuus varustetta, eli niitäkin on olemassa. Renkaat ja lämmittimet voi saada halvemmalla suoraan liikkeestä, eikä automyyjän kautta kierrätettynä (myyjä ottaa välistä). Esim Fordin huollosta saa tilattua samoja alkuperäisiä.

Halvimmat siis 2018 esittelyautoja, jos vatusteet sattuu sopimaan ja auto on tietysti käytetty. Mutta noita esittelyautoja ei tietysti kaikille riitä ja jotkut voi varmaan olla liian kalliita.
 
No kyllä Buff ainakin sai just omien sanojensa mukaan kymmenen pinnaa Octaviasta pois ja sen tuularimpaa autoa ei nopeasti miettien oikeen keksi.
Lähes 10%. Kyseessä tosin oli myyjän tilausputkessa oleva auto eikä tehdastilaus. Sattui olemaan sopivilla varusteilla. Lisäksi suorakauppa ilman vaihtoautoa varmaan vaikutti.

Se mitä näin loppuvuodesta saa riippuu siitä kuinka lähellä myyjä on tavoitteitaan. Saattaa saada hyvänkin kaupan aikaiseksi, jos tavoitteista ollaan parin auton päässä.
 
No kyllä Buff ainakin sai just omien sanojensa mukaan kymmenen pinnaa Octaviasta pois ja sen tuularimpaa autoa ei nopeasti miettien oikeen keksi.

Yleensä tehdastilauksissa saa tingittyä ton 5-10 % mutta jos myyjä laskee jo valmiiksi alennetulla business-hinnastolla tms niin asia on eri. Ja muista se että toinen rengaskierros kuuluu (ilman eri kampanjoita) aina siihen päälle vielä, eli tehdastilauksen ja lähes uuden hintaero kasvaa sitäkin kautta.
Olikos tuo Ocu tehdastilaus vai jo olemassa oleva auto? Voisin kuvitella, että noista heti ajoon autoista on vara tingata enempi. Ja varmaan ilman vaihdokkia tai sitten joku tosi haluttu.
E. Vastaus ehtikin tulla.

Talvirenkaat kannattaa ostaa varmaankin erikseen. Perus 16“ sarja aluvanteilla 1500e on pikkusen liikaa. Kuitenkin itsellä mahdollisuus käyttää rengaskonetta ilmaiseksi niin aika selvä kohde säästää. Tehdastilaus menis pitkälle keväälle muutenkin.
 
Tosiaan ne juuri tilausputkeen menevät autot tai jo tilausputkessa olevat autot on halvempia. Koska auto täytyisi myydä pois ja jos ei saa myytyä, niin auto jäisi varastoon viemään tilaa.

Jos vielä ehtii vaikuttaa tilausputkeen menevän auton varusteisiin, niin se olisi hyvä. Mersu A:ta olisi saanut niin. Ja jos auto on jo valmistumassa, niin mitään ei voi tietenkään enää muuttaa.
 
Talvirenkaat kannattaa ostaa varmaankin erikseen. Perus 16“ sarja aluvanteilla 1500e on pikkusen liikaa. Kuitenkin itsellä mahdollisuus käyttää rengaskonetta ilmaiseksi niin aika selvä kohde säästää. Tehdastilaus menis pitkälle keväälle muutenkin.
Fiestaan tuo perus 16" sarja olisi ollut 1390€ ja Ford huollon kautta samanlainen 1090€ Contin nastoilla. Paineanturit noissa täytyy olla ja nostaa vähän hintaa.
 
Jos taas kyseessä jokin vähemmän myyty, ei uunituore ja varsinkin kalliimpi auto, niin alennukset voivat olla heittämällä yli 10% ja jo valmiiksi isot varustepaketit päälle (esim. Volvolla tapana iskeä mallisarjan ehtoopuolella myyntiin "Classic" -mallit joissa kasa varusteita "kaupan päälle").
En ole uutta autoa ostanut, joten kokemusta ei ole, mutta kaverin ostaessa yli 100 000 e Audin, ei alennusta listahinnasta tullut käytännössä yhtään. En tiedä oliko syynä liian innokas ostaja vai Audin edustajan sen hetkinen politiikka.
 
En ole uutta autoa ostanut, joten kokemusta ei ole, mutta kaverin ostaessa yli 100 000 e Audin, ei alennusta listahinnasta tullut käytännössä yhtään. En tiedä oliko syynä liian innokas ostaja vai Audin edustajan sen hetkinen politiikka.
Jos haluttu malli nii ei alea tule. Jos itsellä tulisi vastaan niin vaihtaisin liikettä kunnes alea tulee. On tarjottu itselle siis autoja yli listahinnan jne jne ja käsketty myyjää painumaan ties minne ja haettu isolla alella toisaalta.
 
En ole uutta autoa ostanut, joten kokemusta ei ole, mutta kaverin ostaessa yli 100 000 e Audin, ei alennusta listahinnasta tullut käytännössä yhtään. En tiedä oliko syynä liian innokas ostaja vai Audin edustajan sen hetkinen politiikka.
Viimeksi kun serkkupoika osti n. 40teur quattro A3:n, niin alennusta tuli jonkin verran, rengassarjaa ja muutama varuste päälle, Audi-takkia, jne "tilpehööriä".

Ja eroa oli eri kaupungin Audi-kauppiailla juuri tuon "alkuperäisvanteet ja talvirenkaat" -verran.

Edit:
No kyllä Buff ainakin sai just omien sanojensa mukaan kymmenen pinnaa Octaviasta pois ja sen tuularimpaa autoa ei nopeasti miettien oikeen keksi.
Olikos se Buffi kenellä oli se 280hv nelivetomalli?

Ei ihan se "tuulipukuisin hinnat alkaen" malli jota myydään kuin kuumille kiville. Ja veikkaan että suuremmalla katteellakin. :D
 
Olikos se Buffi kenellä oli se 280hv nelivetomalli?

Ei ihan se "tuulipukuisin hinnat alkaen" malli jota myydään kuin kuumille kiville. Ja veikkaan että suuremmalla katteellakin. :D
No siis sehän noissa erikoismalleissa on. Tiedän esim että uudesta MK4 Focuksesta on pirun vaikea saada alea mutta samaan aikaan neuvottelin MK8 Fiesta ST:stä ihan kivan alen itselle. Loppujen lopuksi esim Fiestan tapauksessa hintaero hyvin varustellussa Titaniumissa tai ST-linessä jää varsin pieneksi samoilla varusteilla olevaan Vignaleen tai ST:seen ja erikoismalli kun on kyseessä niin arvokin pysyy huomattavasti mukavammin.
 
Ketä tässä kannattaa nyt lähestyä sähnöpostilla jos yhdessa autoliikkeessä on myyntipäällikkö ja 2 automyyjää? Kaikki siis edustaa samaa merkkiä.
Paras hinta varmaan omasta vaihdokista kulkee kuitenkin myyntipäällikön kautta, ellen suostu ensimmäiseen hintaan?
 
Vastataan nyt itselle kun ei muilta tuohon ylempään tule mitään kokemuksia.
Eli myyntipäällikkö ei ole päivän aikana vastannut mitään. Olikohan sitten lyhyt yksinkertainen sähköposti hänen mielestään ajanhukkaa, niin ei kiinnosta alkaa vastailemaan. Delegoisi vaikki automyyjälle. Luulisi kuitenkin, että sähköposti on jokapäiväinen työkalu.

Toiseen liikkeeseen laitoin ihan pelkän automyyjän tittelin omaavaalle saman viestin. Vastaus tuli aika nopeasti ja hinta oli hiukan yli 4% listahintaa edullisempi. Eli ihan kelpo tarjous. Vastauksena laitoin oman auton tietoja takaisin ja hyvitys olisi myös hiukan parempi mitä olen paikalliselta saanut. Ja oman arvion mukaan ollaan lähellä maksimi hyvitystä.

Nyt jos laittaisi vielä muutaman kyselyn vetämään ja katsotaan sitten vielä minkä verran nipistetään pois.

Miten paljon liikeillä on mahdollista tulla rahoitustarjousten kanssa vastaan? Ainakin vaihtoautoissa on välillä hyvät tarjoukset.
 
Vastataan nyt itselle kun ei muilta tuohon ylempään tule mitään kokemuksia.
Eli myyntipäällikkö ei ole päivän aikana vastannut mitään. Olikohan sitten lyhyt yksinkertainen sähköposti hänen mielestään ajanhukkaa, niin ei kiinnosta alkaa vastailemaan. Delegoisi vaikki automyyjälle. Luulisi kuitenkin, että sähköposti on jokapäiväinen työkalu.

Toiseen liikkeeseen laitoin ihan pelkän automyyjän tittelin omaavaalle saman viestin. Vastaus tuli aika nopeasti ja hinta oli hiukan yli 4% listahintaa edullisempi. Eli ihan kelpo tarjous. Vastauksena laitoin oman auton tietoja takaisin ja hyvitys olisi myös hiukan parempi mitä olen paikalliselta saanut. Ja oman arvion mukaan ollaan lähellä maksimi hyvitystä.

Nyt jos laittaisi vielä muutaman kyselyn vetämään ja katsotaan sitten vielä minkä verran nipistetään pois.

Miten paljon liikeillä on mahdollista tulla rahoitustarjousten kanssa vastaan? Ainakin vaihtoautoissa on välillä hyvät tarjoukset.
Muista lyödä se toisen liikkeen paras tarjous kilpailjan eteen niin saat siitä kivasti asetta miksi pistää paremmaksi. Voit saada auton samaan hintaan liikkeestä mikä on lähempänä tai missä mielummin asioit. Rahoitus taas riippuu täysin merkistä ja liikkeestä. Osa ei tunnu joustavan yhtään, osassa korkein mitä tarjoavat on se pari prosenttia ja jonka saa pudotettua 0.9% tai jopa 0% korkoon. Reaalikorko toki sitten pikkuisen korkeampi mutta kuitenkin.
 
Muista lyödä se toisen liikkeen paras tarjous kilpailjan eteen niin saat siitä kivasti asetta miksi pistää paremmaksi. Voit saada auton samaan hintaan liikkeestä mikä on lähempänä tai missä mielummin asioit.
Toki kaikille tarjouksen tehneille kerrotaan paras tarjous. Uskon, että riittää kun ilmoittaa minkä alle pitää tarjota jos haluaa vielä kauppaa tehdä. Missään kaupoissa en muista, että joku ei olisi uskonut tai ottanut tosissaan kilpailijan tarjousta jos eivät näe sitä paperilla. Kyllä myyjän täytyy tietää suurinpiirtein mihin kilpailijat voivat venyä.
 
Vastataan nyt itselle kun ei muilta tuohon ylempään tule mitään kokemuksia.
Eli myyntipäällikkö ei ole päivän aikana vastannut mitään. Olikohan sitten lyhyt yksinkertainen sähköposti hänen mielestään ajanhukkaa, niin ei kiinnosta alkaa vastailemaan. Delegoisi vaikki automyyjälle. Luulisi kuitenkin, että sähköposti on jokapäiväinen työkalu.
En nyt alkaisi kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekemään toisen asennevammasta siitä, vastataanko henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen iltapäivällä tulleeseen mailiin samana päivänä.

Itse olen saanut samaan malliin samoilla varusteilla toisesta paikasta reilu 5% alennusta listahinnasta pelkällä "Hei saisinko tarjouksen Merkki Y Malli X varusteet Z" yhdestä paikkaa, ja samaan aikaan kilpailevasta liikkeestä listahintalaskelman. Eli kyllä noissa eroa on. Toki on myös tosiaan merkkien ja mallien kanssa, ja varustellusta saa tyypillisesti enemmän tingattua kuin hinnat-alkaen mallista. Tämä oli jo "Business varustellusta" jossa varusteita valmiina kaupan päälle verrattuna saman hintaiseen "perusmalliin".
Toki kaikille tarjouksen tehneille kerrotaan paras tarjous. Uskon, että riittää kun ilmoittaa minkä alle pitää tarjota jos haluaa vielä kauppaa tehdä. Missään kaupoissa en muista, että joku ei olisi uskonut tai ottanut tosissaan kilpailijan tarjousta jos eivät näe sitä paperilla. Kyllä myyjän täytyy tietää suurinpiirtein mihin kilpailijat voivat venyä.
Toki varmaan tietävät mitä maksimivenysrajat on, mutta toisaalta varmaan on niitäkin ostajia, jotka valehtelevat päin naamaa, että "kilpailijanne tarjosi 5% halvemmalla" joten kyllähän se virallinen tarjous jotain uskottavuuslisää tuo.
 
En nyt alkaisi kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekemään toisen asennevammasta...
Siis aluksi mietin, että kuinka kannattavaa on lähteä kysymään tarjousta alimmalta henkilöltä. Pelkona oli, että sieltä tulee lähes listahinta takaisin. Siksi mietin onko järkevintä olla yhteydessä hiukan ylemmässä asemassa olevaan henkilöön. Mutta mielestäni sain ihan fiksun tarjouksen alemman tason henkilöltä.
Eli ei mikään hätäinen johtopäätös vaan toteamus, että ihan se ensimmäinen vastaantuleva myyjä voi tehdä ihan kelpo tarjouksen. Toki näissä on paljon muuttujia.
 
Ei tunnu hirveästi olevan valinnan varaa, jos haluaisi tilavan (perhe)farkun bensamyllyllä. Tilaa tulisi siis olla reilusti takakontissa ja mieluusti myös takapenkillä. Kuskin penkki tulee pitkänä kuskina vedettyä ainakin nykyisessä rassissa (Octavia) ihan taakse joten takapenkillekin tulee jäädä tilaa. Hintakattona suunnilleen sellainen 30k€. Tähän kun lisätään vielä tietyt ulkonäkö- ja varustelukriteerit niin.

Octavia/Superb, Passat, Mondeo... Sitten olisi esim. Avensis ja Mazda6, mutta noissa on harmittavasti vanhemman tyyliset vaparikoneet jotka on toki yleisesti ottaen luotettavia, mutta todella puhdittomia (ja ilmeisesti myös suht bensasyöppöjä) isoon ja painavaan autoon. Avensis on päättyvä malli, ja niitä tuntuisi kyllä olevan myynnissä todella reilusti.

Golf, Auris, A4, BMW 3-sarja, Mersun C-sarja ja vastaavat taitaa olla ainakin takapenkkien osalta turhan nafteja. Esim. A6, BMW 5-sarjaa ja Mersun E-sarjaa taas ei juuri bensakoneilla näe ja liekkö järkeviä malleja löytyykään.

Bensakone omaan käyttöön mieluummin ihan koska: ajokilometrit ~15tkm/v, diesel ainakin tällä hetkellä lähellä bensan litrahintaa, bensakoneet on tutumpia (ei ole koskaan ollut diesel autoa), bensakoneet yleisesti ottaen huolettomampia talvella eikä tarvitse webastoa tms, dieselien "alasajo" jne jne.

Miettinyt myös kaasumallia, sitähän saisi noihin yleisiin malleihin kuten Octavia, Golf jne ja hinnat taitaa olla aika samoissa bensamallien kanssa. Huoltoväli on ilmeisesti kaasumalleissa tiheämpi?

Octavia RS on vahva vaihtoehto kun entuudestaan tuttu ja hyväksi todettu auto, vaikka toisaalta tuo bensankulutus välillä hieman kiristää. :) Valintojen maailma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 675
Viestejä
4 579 349
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom