Mikä auto minulle?

Ja bonuksena vielä se että jos suurin osa on lyhyttä kaupunkiajoa, niin talvella vastaavan tehoisen bensakoneen kulutus on todella korkea vrt diesel.
 
Juu kyllähän nuo edellä mainitut dieselin edut on tiedossa. Pienillä kilometreillä ei kuitenkaan taloudellisesti mitään järkeä mikäli bensan ja dieselin hinnat pysyy jatkossakin lähes samalla tasolla. Valintojen maailma tietysti ja pitkälti myös tottumus- ja makuasia. Jos on dieseliin tykästynyt niin varmastihan sitä helposti valitsee sellaisen jatkossakin, vaikka se muutaman satasen vuodessa enemmän lompakkoa rasittaisikin. Saahan dieselillä etenkin isoihin autoihin helpommin myös vääntöä ja voimaa, jota on kyllä oppinut arvostamaan (mm. ohitustilanteet matka-ajossa).

Dieseleissä - aivan kuten bensaturboissakin - on tietysti nuo omat ongelmansa kuten juuri mainittu DPF. Sellaisen kuvan olen saanut että yleisesti ottaen dieseleissä on enemmän murheita ja kalliimpia huoltoja odotettavissa, mutta tämäkin on niitä juttuja joista väännetään varmaan ihmiskunnan loppuun saakka ja sopisi enemmän jo tuonne bensa vs diesel -ketjuun. :P
 
Dieselin talvilaatuhan on vähän kalliimpaa. Kesälaatu pitäisi olla vähän bensaa halvempaa.
 
Niin ja dieselistä on sitten DPF:t tukossa.
Pian 200tkm rikki eikä vielä ole tukossa vaikka 90% kaupunkiajoa. Ja juuri tuon jäätävän kaupunki-kulutuseron takia valkkasin aikoinaan 3.0TDI:n enkä 3.2 V6:sta (ero melkein 4L luokkaa).

Isoista koneista kun puhutaan, niin ne DPF:tkin taitaa olla hieman tilavampia kuin 1.6TDI:ssä.
 
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.

Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.

Tankkasin eilen illalla helsingissä itäväylän shell kylmäasemalta 1.419€ E10:iä. Oli tänä aamuna vielä sama hinta.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.

Jyväskylä. Ei täälläkään noin halpaa ole viimeaikoina ollut koskaan(?), joskus käynyt lähellä 1,4e ja viime ajat tainnut pääsääntöisesti juuri siinä 1.5e kulmilla hinnat pyöriä. Varmaan huomenna jo kalliimpaa. Mutta tosiaan 95 ja dieselin hintaero juurikin tuota 0,01e luokkaa jo pidemmän aikaa kuten varmaan muuallakin maassa.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Etelä-Pohjanmaalla ei aivan noin halpaa ole.

Diesel 1.429
Bensa 1.434
Päivitetty 2 päivää sitten, niin voi olla kallistunutkin taas. Tankille sovellus.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Myös Espoossa on näkynyt halpoja hintoja. Itse tankkasin viimeksi 27.11. hintaan 1,389, E10. En muista tarkkaa asemaa, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan tankata: Nesteet Karakallio sekä uusi turvesuon kylmäasema (jota ei löydy hintaseurannoista), ABC Nihtisilta ja joskus käteisalennuskortilla Shell Bemböle. Kolmesta ensimmäisestä olisin taulujen perusteella saanut ysivitosta joulukuussa 1,3xx.

Tuo ABC se muuten oli mun viimeinen tankkaus. Hinta oli 1,429 ja siitä 0,04 pois, koska bonus, eli kustannus lopulta 1,389.
 
Olishan se pitänyt arvata että leviää tässäkin budjetti käsiin, 2017 corsa 1.4 90hp koneella tuli ostettua...
 
Viimeksi muokattu:
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.

Melko ökyä, noin uusi Skoda:D Itsellä oli hetken aikaa käyttiksenä -97 Fecilia, jos nyt jotain varustetta siihen olisi toivonut niin ohjaustehostin olisi ollut ihan kiva. Muutenhan luotettavaa tekniikkaa perinteisellä työntötanko motilla. Auto oli leimattu samana päivänä kun ostin, hinta 300€, kahdet renkaat ja uusi akku:cool::cigar2:
Sehän oli oikeasti ihan kiva ajettava, hieman tehoton kyllä, mutta hyvät penkit ja ajoasento ok.
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
Ensivuoden kesällä alkaa Golf 8-sarjan tuotanto. Tuossa segmentissa kilpailee myös ainakin Mercedes benz A, jolla taitaa olla tämän hetken uusimmat pelit ja vehkeet. Lisäksi maininnanarvoisia hintaluokassa on Nissan Qashqai sekä Toyota auris ainakin mielestäni.
 
Ensivuoden kesällä alkaa Golf 8-sarjan tuotanto. Tuossa segmentissa kilpailee myös ainakin Mercedes benz A, jolla taitaa olla tämän hetken uusimmat pelit ja vehkeet. Lisäksi maininnanarvoisia hintaluokassa on Nissan Qashqai sekä Toyota auris ainakin mielestäni.
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
Tuossa ne parhaimmat vaihtoehdot taisi tullakin. Uusi Focus ja sitten 2019 malliset Golf ja Corolla. Itse en tiedä että koska tuon Golfin voi ostaa. Corolla ainakin on tulossa ja Auris sekä Avensis lähtevät pois.
 
Lisäksi VW tuntien uusi malli niin jos et tilaa ennakkoon niin saat auton ehkä vuoden kuluttua.
 
Alkuvuodesta tulee uusi Mazda 3. Itseäni kutittaa ajatus moisesta uuden ahdetun skyactiven kanssa. Varusteita saa melkoisesti pikkurahalla.
 
Skyactiv-X moottorissa on mekaaninen ahdin, tosin lähinnä kai tarvittavan ilmaylimäärän saavuttamiseksi. Tuohan on ensimmäinen tuotantoon menevä puristussytytteinen bensamoottori.
Ok, vaikuttaa tuo luvattu vääntömomentti vaan todella heikolta parilitraiselle ahdetulle moottorille.
 
Tuohon katekoriaanhan on vain yksi oikea vaihtoehto, eli tesla model s
esim tämä:
Tesla Model S P85D 700hv Tehdastakuu Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tesla Model S S 90D *** Autopilotti, Neliveto, Suomiauto *** Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
muut on ankeita karjavankkureita tai masentuneen ihmisen perhehelvettejä

:cigar:
käytetty, check
paikkamäärä 7, check
budjetti...

Eikai S mikään 7 paikkainen ole kun takapenkille ei mahdu edes aikuinen kunnolla (Pää ottaa kattoon)? Vai onko tuo laskettu niin että lapsia tungetaan suksiboxiin tai takakonttiin?
 
Lapset tungetaan tosiaan sinne takakonttiin :D Tesla Model S third-row seats are suitable only for kids

Oli kyllä itelle pieni yllätys että Tesla olis 7-paikkainen edes tuon verran.

Itsekin yllätyin aluksi tuosta seitsenpaikkaisuudesta, mutta kun miettii auton kokoa niin tuo ei ole mikään mahdottomuus. Model S on kuitenkin esimerkiksi jonkun sentin nykyistä vitosbemaria pidempi, lähes 10 cm leveämpi ja keulalla on rivikutosen verran enemmän tilaa matkustamolle.

Mahtaa olla lasten turvavyöt tiukalla tuolla kontissa, kun iskä lähettää jollain P100D:llä liikennevaloista :rofl:
 
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)
Volvolta tulee varmaan kohta kanssa uusi 40 sarja (siis S/V, XC toki on jo), jota itse tuossa hintaluokassa katsoisin.

Ei nykyinen V40 Classic:kaan huono ole, hyvä vehje ajaa, mutta toki ikä jo vähän näkyy ja tuedä sitten miten vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, varsinkin jos suht tiheään vaihtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: drs
V40 on ihan ok ajaa, mutta yleinen laatuvaikutelma on huono sisustassa (meluisa ja kovamuovia paljon hintaan nähden). Samoiten näkyvyys taakse.

Tuo uusi Mazda 3 kuitenkin näyttää erittäin hyvältä.
 
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)

Mersu A sedan tulee helmikuussa.
Focus Active tammikuussa.
Corolla maaliskuussa.
Mazda 3 ja Model 3 huhtikuussa.
Golf vasta marraskuussa.
Volvo S60 maaliskuussa, mutta pienempää Volvoa ei vielä 2019 näy.

Peugeot 508 helmikuussa. Siinä ehkä ne tärkeimmät. Clio kesäkuussa. BMW 3 maaliskuussa. Aika paljon tulee uusia.

Peugeot 208 toukokuussa ja e-208 marraskuussa.

25756426autouutuudetsuomessa2019.png

https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25756426autouutuudetsuomessa2019.png

IS kokosi uutuusmallien kalenterin: Nämä uudet autot nähdään Suomessa 2019
 
Missäs tuon skyactiv-x:n teknisiä tietoja on lupailtu? Nim. kiinnostaisi itsekkin lukaista
Joku ulkomainen julkaisu se oli LA:n näyttelyn aikoihin. En enää googlella löytänyt eli ei liene olleet viralliset speksit, mutta 190hv/230Nm siinä muistaakseni lupailtiin.
 
Mersu A sedan tulee helmikuussa.
Focus Active tammikuussa.
Corolla maaliskuussa.
Mazda 3 ja Model 3 huhtikuussa.
Golf vasta marraskuussa.
Volvo S60 maaliskuussa, mutta pienempää Volvoa ei vielä 2019 näy.

Peugeot 508 helmikuussa. Siinä ehkä ne tärkeimmät. Clio kesäkuussa. BMW 3 maaliskuussa. Aika paljon tulee uusia.

Peugeot 208 toukokuussa ja e-208 marraskuussa.


https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25756426autouutuudetsuomessa2019.png

IS kokosi uutuusmallien kalenterin: Nämä uudet autot nähdään Suomessa 2019

Ai persekele nytkö ne alkaa tuomaan wrangleria virallisesti suomeen!
Tuo jeeppi on aina himottanut ja sellainen tulee yleensä lomareissuilla vuokrattua.
 
Eli miten pikkurahalla?

Nykyisen mallin hintaan uutta ei kuulemma saa mutta pitäisi hinnan alle 30ke jäädä ainakin perusmoottorilla? No, kohta luulisi hintojen tulevan julki jos autoja parin kuukauden päästä on tarkoitus myydä.

Vanhenevan -18 mallin suunnittelin lämpimikseni nettisivuilla ja 27000e olisi saanut mieleisillä varusteilla Optimum Plussan parilla omalla lisäpalikalla.
 
Näinkö oikenin 2L kone ja 120 hp vaan siinä meni kyllä mazdan osothalout
Tuo uus corolla 2l kiinostaa kyllä 180hp juu kiitos Se 1.8 auris melkone tuhnu oli 120hp
 
Viimeksi muokattu:
Näinkö oikenin 2L kone ja 120 hp vaan siinä meni kyllä mazdan osothalout
Tuo uus corolla 2l kiinostaa kyllä 180hp juu kiitos Se 1.8 auris melkone tuhnu oli 120hp

Mistähän oikein katsoit?

155-162 hp tuossa vanhassa 2-litraisessa skyactiv-Gssä pitäisi olla (riippuen siitä, minkä maan vientiversio). Ja uudessa Skyactiv-Xssä ilmeisesti parikymmentä heppaa enemmän

On tainnut mennä kilowatit ja hevosvoimat sekaisin jollain.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä hp luki ihan suoraan mazda kotisivu. pakko olla kyllä kW muuten kyllä melkonen tuhnu
 
Hinnat ja tekniset tiedot

Suurin teho

88 kW (120 hv) / 6000 r/min

Ok, on siinä ilmeisesti sitten 120 hp.

Mutta: Ei se silti ole todellakaan mikään" tuhnu".

Se antaa sen saman 120hp nimittäin käytännössä jo 4000 rpm lähtien, siinä missä esim. toyotan maksimiteholtaan 132-heppainen 1.6-litrainen moottori antaa 4000 rpm:llä vain n. 90 hp.

Se, millä on väliä on se, paljonko koneesta lähtee tehoa niillä kierroksella, millä sitä sillä hetkellä käytetään, eikä se, mikä on sen teoreettinen maksimiteho väärillä kierroksilla, joita ei käytetä.


Ja vaikuttaisi siltä, että koneesta lähtisi helposti aika paljon enemmän tehoa, mutta mazda on päättänyt rajoittaa sen EU-vientimallin tehon tuohoon 120 heppaan. (millä testeillä noita virallisia hiilidioksidipäästölukemia mitataan, sisältyykö siihen myös jotain kiihdytyksiä?)
 
Viimeksi muokattu:
Softallahan se on rajoitettu. Ihan teholuokkajuttuja. Onhan tuosta 165hv mallikin sivistyneillä automarkkinoilla, vaikkapa lahden takaa sellaisen voi hankkia.
 
Vaikka tuo Mazda 3 viime vuoden malli 120hp koneella olikin ihan hauska ajaa, mutta totuus on, että onse laiska sillä koneella kulkemaan. Ei sentään kuluta paljoa polttoainetta. 1.4 TSI 150hp Octavia on ärhäkkä vs tuo. Samoiten pihalla oleva 150hp 1.4T Astra.
 
Kyllä kuluttaa Mazdakin kun meet automaattilootalla kaupunkiin pyörittään. Muuten olisin itsekin harkinnut. Se yhdistetty ja maantiekulutus ei vaan meikäläiselle merkkaa mitään.
 
Vaikka tuo Mazda 3 viime vuoden malli 120hp koneella olikin ihan hauska ajaa, mutta totuus on, että onse laiska sillä koneella kulkemaan. Ei sentään kuluta paljoa polttoainetta. 1.4 TSI 150hp Octavia on ärhäkkä vs tuo. Samoiten pihalla oleva 150hp 1.4T Astra.
Tuota pitäisikin verrata noiden litraisiin versioihin sen kertoo jo hintakin. Noihin litraisiin verrattuna se on ihan pirteä. Perijapanilainen kierroskone joten kierroksia pitää käyttää eri tavalla kuin noissa turboissa. 8.8s 0-100km/h lukema manuaalilla eli ei se nyt ihan lussu ole, mutta kuten sanottu sitä keppiä pitää jaksaa heiluttaa. Mehumaija tomaatti sitten rankaisee aika tavalla.
 
Tuota pitäisikin verrata noiden litraisiin versioihin sen kertoo jo hintakin. Noihin litraisiin verrattuna se on ihan pirteä. Perijapanilainen kierroskone joten kierroksia pitää käyttää eri tavalla kuin noissa turboissa. 8.8s 0-100km/h lukema manuaalilla eli ei se nyt ihan lussu ole, mutta kuten sanottu sitä keppiä pitää jaksaa heiluttaa. Mehumaija tomaatti sitten rankaisee aika tavalla.

Siis tuo mazdahan (tuon tehorajoittimen kanssa) on nimenomaan antiteesi kierroskoneelle, kun korkeilla kierroksilla tehoa rajoitetaan reippaasti, mutta keskikierroksilla ja matalilla löytyy kaikki se vääntö mitä se kahden litran tilavuus antaa. Ja bonuksena vielä normaalia korkeampi puristussuhde antaa hiukan paremman väännön kuin normaali 2-litrainen antaisi.

Ja hyvin matalilla kierroksilla paljon mukavampi kuin turbot, koska ei tarvi odotella sen turbon heräämistä.

Tuskaisin ajokokemukseni ehkä koskaan oli kun ajoin kaverin 1.4-litraista pikkuturboa. Tottunut hurjan suureen 1.3-litraiseen vapariin, ja sammutin sen 1,4-litraisen turbon monta kertaa liikkeellelähdössä, koska alakierrosvääntöä suhteessa auton painoon oli siinä vielä paljon vähemmän kuin siinä 1,3-litraisessa vaparissa vanhemmassa kevyemmässä omassa autossani. Toki tätä voi ehkä myös osaltaan selittää erilainen kytkintuntuma, mutta oma 1.3-litrainen (siinä kevyemmässä autossa) tuntui kyllä tykiltä tuon rinnalla ennen kuin tuon turbo heräsi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 817
Viestejä
4 587 869
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom