Mikä auto minulle?

Tähän tavaran kuskaukseen liittyen olen todennut, että ilman pakettiautoa ihmisellä on orpo olo.

Vuosi sitten syksyllä kuvittelin pärjääväni muutaman kuukauden ilman pakua, kun musta mies halusi ostaa Hiaceni hyvään hintaan ja uudempaa pakua oli tarkoitus lähteä katselemaan Saksasta vasta lokakuussa.
Muutaman viikon pärjäsin Renault Grand Scenic:in kanssa, kun heitin kaikki penkit pois takaa ( Grand Scenic on muuten yllättävän tilava ilman penkkejä ), mutta sitten oli pakko mennä ja ostaa halpa Ducato, kun alkoi jatkuva kaman survominen relluun ahdistaa.

Nyt on ollut reilun vuoden ja reilut 50 tkm alla 2016 mallinen Opel Movano L3H2, jossa on enemmän tilaa, kuin pienimmässä keskustayksiössä.
4,2 metrinen kakkosnelonen menee sisään siten, ettei ovia tarvitse jättää auki, olen tyytyväinen, vaikka haaveilenkin saman kokoisesta tai vielä pidemmästä Crafterista / Sprintteristä kevyt-ka:na.
 
Jep, hoksasin kyllä. Jumalaton määrä kamaa sinne viistoperäänkin kyllä meni kun penkit kaatoi .tai vaikka kaatamattakin, nimimerkillä reservireissulla 4 hengen porukalla + täyspakkaukset (ei sis. majoitus/nukkumakamoja) Astra G:ssä :lol:

Joo viistoperäänkin mahtuu, kuten kaksiossani ollut sohva. Vaati kyllä jalkojen irroituksen ettei korkeus ottanut kiinni. ~
1,6m pitkä lipasto vaati penkin ottamista eteen, ei ollut ajoasento enää optimaalinen :D

Kävin ajamassa BMW 123:n, oli kyllä yllättävän hauska peli, sääli että oli diesel. Tehokkaalla traktorin moottorilla sinänsä voisin ajaa, mutta ei huvittaisi maksaa 400€ vuoteen ylimääräistä siitä että ajaa sellaisella.
 
Kävin ajamassa BMW 123:n, oli kyllä yllättävän hauska peli, sääli että oli diesel. Tehokkaalla traktorin moottorilla sinänsä voisin ajaa, mutta ei huvittaisi maksaa 400€ vuoteen ylimääräistä siitä että ajaa sellaisella.

En tiedä kuinka uusi peli, mutta niissä alkupään 1.6 bensavehkeissä on jakoketjuongelmia.
 
Ei tunnu hirveästi olevan valinnan varaa, jos haluaisi tilavan (perhe)farkun bensamyllyllä. Tilaa tulisi siis olla reilusti takakontissa ja mieluusti myös takapenkillä. Kuskin penkki tulee pitkänä kuskina vedettyä ainakin nykyisessä rassissa (Octavia) ihan taakse joten takapenkillekin tulee jäädä tilaa. Hintakattona suunnilleen sellainen 30k€. Tähän kun lisätään vielä tietyt ulkonäkö- ja varustelukriteerit niin.

Octavia/Superb, Passat, Mondeo... Sitten olisi esim. Avensis ja Mazda6, mutta noissa on harmittavasti vanhemman tyyliset vaparikoneet jotka on toki yleisesti ottaen luotettavia, mutta todella puhdittomia (ja ilmeisesti myös suht bensasyöppöjä) isoon ja painavaan autoon. Avensis on päättyvä malli, ja niitä tuntuisi kyllä olevan myynnissä todella reilusti.

Golf, Auris, A4, BMW 3-sarja, Mersun C-sarja ja vastaavat taitaa olla ainakin takapenkkien osalta turhan nafteja. Esim. A6, BMW 5-sarjaa ja Mersun E-sarjaa taas ei juuri bensakoneilla näe ja liekkö järkeviä malleja löytyykään.

Bensakone omaan käyttöön mieluummin ihan koska: ajokilometrit ~15tkm/v, diesel ainakin tällä hetkellä lähellä bensan litrahintaa, bensakoneet on tutumpia (ei ole koskaan ollut diesel autoa), bensakoneet yleisesti ottaen huolettomampia talvella eikä tarvitse webastoa tms, dieselien "alasajo" jne jne.

Miettinyt myös kaasumallia, sitähän saisi noihin yleisiin malleihin kuten Octavia, Golf jne ja hinnat taitaa olla aika samoissa bensamallien kanssa. Huoltoväli on ilmeisesti kaasumalleissa tiheämpi?

Octavia RS on vahva vaihtoehto kun entuudestaan tuttu ja hyväksi todettu auto, vaikka toisaalta tuo bensankulutus välillä hieman kiristää. :) Valintojen maailma.
Mazdasta:
Imo ihan ok ollut tekniikan puolesta farkkumallin kutonen. Bensa kelpaa, mutta ei tuo maantiellä ja motarilla mikään täysi rosvo ole. Kaupunkikulutuksessa sitten nykyiset pikkuturbot pyyhkii tällä lattiaa mennen tullen. Viimeksi katsoin, kun ajelin Helsinki-Jyväskylä-Helsinki välin 4-tietä. Kulutus oli jotain 6,7-6,8l / 100km, ajotietokone lupaili muistaakseni 6,4l / 100km. Kesärajoituksilla hörppää litran enemmän. Vakkariin säädetty rajoitus + 5 km/h todellista. Hitaammista ohi heti tilaisuuden tullen, usein kickdownin kera, hetkellisestä nopeudesta välittämättä. :)
Moottorina on ~190hp vaparibensa, jonka kaverina perinteinen automaattiloota. Ei raketti, mutta hyvin yhdistelmän jos toisenkin ohi maantiellä pääsee.

Maantiellä sisämelun puolesta ei luokkansa hiljaisin ainakaan ole. :D Samaa luokkaa oli pykälää pienempi, karvalakkimallin 3-sarjan farkku. Sisätiloja voisi ennalta tietämättä luulla väljemmiksi, kuin mitä todellisuudessa on. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta muistini mukaan Mondeo MK3 oli tilavampi, etenkin takapenkin osalta.

Btw, en dieseliä pelkäisi ominaisuuksiensa vuoksi. Minulla on ollut tasan kerran dieselin kanssa talviongelmia, silloinkin vain koska auto ei ollut kunnossa. Ei käynnistynyt dieselmallin RS-Occu pikkupakkasella, kun kolme hehkua oli pimeänä, kas kummaa. Kyseistä Occua käynnisteltiin kunnossa ollessaan olosuhteiden pakosta milloin missäkin ilman lämmitysmahdollisuutta. Alkuennakkoluulojen ja pelkojen hälvennyttyä ei koskaan huolettanut käynnistyminen aamulla, vaikka toisinaan pakkaslukemat huiteli kolmenkympin tienoilla, pahimmillaan -34C. Kyllä se sitten jonkin ajan perästä alkoi haalean lämmintä hönkimään kabiiniin, olosuhteisiin nähden yllättävän nopeasti.
 
Mazdasta:
Imo ihan ok ollut tekniikan puolesta farkkumallin kutonen. Bensa kelpaa, mutta ei tuo maantiellä ja motarilla mikään täysi rosvo ole. Kaupunkikulutuksessa sitten nykyiset pikkuturbot pyyhkii tällä lattiaa mennen tullen. Viimeksi katsoin, kun ajelin Helsinki-Jyväskylä-Helsinki välin 4-tietä. Kulutus oli jotain 6,7-6,8l / 100km, ajotietokone lupaili muistaakseni 6,4l / 100km. Kesärajoituksilla hörppää litran enemmän. Vakkariin säädetty rajoitus + 5 km/h todellista. Hitaammista ohi heti tilaisuuden tullen, usein kickdownin kera, hetkellisestä nopeudesta välittämättä. :)
Moottorina on ~190hp vaparibensa, jonka kaverina perinteinen automaattiloota. Ei raketti, mutta hyvin yhdistelmän jos toisenkin ohi maantiellä pääsee.

Maantiellä sisämelun puolesta ei luokkansa hiljaisin ainakaan ole. :D Samaa luokkaa oli pykälää pienempi, karvalakkimallin 3-sarjan farkku. Sisätiloja voisi ennalta tietämättä luulla väljemmiksi, kuin mitä todellisuudessa on. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta muistini mukaan Mondeo MK3 oli tilavampi, etenkin takapenkin osalta.

Btw, en dieseliä pelkäisi ominaisuuksiensa vuoksi. Minulla on ollut tasan kerran dieselin kanssa talviongelmia, silloinkin vain koska auto ei ollut kunnossa. Ei käynnistynyt dieselmallin RS-Occu pikkupakkasella, kun kolme hehkua oli pimeänä, kas kummaa. Kyseistä Occua käynnisteltiin kunnossa ollessaan olosuhteiden pakosta milloin missäkin ilman lämmitysmahdollisuutta. Alkuennakkoluulojen ja pelkojen hälvennyttyä ei koskaan huolettanut käynnistyminen aamulla, vaikka toisinaan pakkaslukemat huiteli kolmenkympin tienoilla, pahimmillaan -34C. Kyllä se sitten jonkin ajan perästä alkoi haalean lämmintä hönkimään kabiiniin, olosuhteisiin nähden yllättävän nopeasti.

Jooh, itselläkin tuo Volvo lähtee kyllä tulille oli miten monta pakkas-astetta tahansa, tai ainakin tähän mennessä on lähtenyt moitteetta käyntiin.

Nyt kun on EGR poistettu niin tuppaa olla hidas lämpiämään, piti ostaa maski jonka löysin Torista edullisesti :D
 
Käytännössä kaupat tehty uudesta Superb combista. Enää vain odotetaan korkeintaan ensi viikolle, että liikkeellä alkaa korkotarjous. Myyjä sanoi, että hän voi auton laittaa jo tilaukseen ja tehdään vain paperit kuntoon heti kun tarjous alkaa. Toimitusaika 2-3kk.
Tähän lisäksi sopivasti alkaa vielä maahantuojalla huolenpitosopimus 36kk /60tkm. Tänään kuulemma tullut tieto. Tänään siitä myös mainitsi pari muuta tarjouksessa mukana ollutta.

Muita merkkejä ei edes katsottu kun varusteet ja hinta on niin kaukana Superbista.

Mutta kyllä tarjousten kysely kannattaa niin pitkältä kuin kehtaa uutta autoa lähtä hakemaan. Korko tippui muutaman prosentin ja väliraha taisi 2-3 tonnia pienentyä. Ihan tarkkaan en viitsi alkaa laskemaan kun auton lopullinen kokoonpano muuttui hiukan tässä viikon aikana.

Ja kun viime viikolla oli keskustelua vastatarjouksista. Ei ne myyjät kysele autokaupassakaan, että onko sulla jossain näyttää niitä tarjouksia mitä olen saanut. Pidin kaikki myyjät ajan tasalla koko ajan, että mikä on paras sen hetkinen saamani tarjous. Ilmoitin vain sähköpostiin illalla jos olin saanut päivän aikana edullisempaa tarjousta. Kyllä sieltä muut sitten seuraavana aamuna laittaa takaisin jotain.
 
Milläs tekniikalla Superb tulee?

Itse säästin ihan saman summan kun jaksoin hakea auton 250km päästä.
 
Milläs tekniikalla Superb tulee?

Itse säästin ihan saman summan kun jaksoin hakea auton 250km päästä.
1.5TSI manuaali.
Nykyinen on myös superb, mutta diesel ja dsg. Diesel ei vain ole kannattava vaihtoehto pienillä kilometreillä. DSG:stä ei varsinaisesti pahaa sanottavaa ole, mutta manuaali on huolettomampi vaihtoehto ja edullisempi jos jossain vaiheessa tulee ongelmia.
 
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.
 
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.
Mitä painavampi ja isompi auto, sitä suuremmaksi muuttuu kulutusero dieselin ja bensan välillä. Tämän takia isot autot ovat pääsääntöisesti dieseleitä. Diesel kuluttaa pari litraa vähemmän. Ja tämän takia niissä diesel kannattaa, vaikka hintaeroa ei ole.
 
Mitä painavampi ja isompi auto, sitä suuremmaksi muuttuu kulutusero dieselin ja bensan välillä. Tämän takia isot autot ovat pääsääntöisesti dieseleitä. Diesel kuluttaa pari litraa vähemmän. Ja tämän takia niissä diesel kannattaa, vaikka hintaeroa ei ole.

On se edelleen kilometreistä kiinni kannattaako kun dieselvero menee auton kokonaispainon mukaan niin isommissa autoissa se voi tuoda aika isonkin potin.
 
Ja bonuksena vielä se että jos suurin osa on lyhyttä kaupunkiajoa, niin talvella vastaavan tehoisen bensakoneen kulutus on todella korkea vrt diesel.
 
Juu kyllähän nuo edellä mainitut dieselin edut on tiedossa. Pienillä kilometreillä ei kuitenkaan taloudellisesti mitään järkeä mikäli bensan ja dieselin hinnat pysyy jatkossakin lähes samalla tasolla. Valintojen maailma tietysti ja pitkälti myös tottumus- ja makuasia. Jos on dieseliin tykästynyt niin varmastihan sitä helposti valitsee sellaisen jatkossakin, vaikka se muutaman satasen vuodessa enemmän lompakkoa rasittaisikin. Saahan dieselillä etenkin isoihin autoihin helpommin myös vääntöä ja voimaa, jota on kyllä oppinut arvostamaan (mm. ohitustilanteet matka-ajossa).

Dieseleissä - aivan kuten bensaturboissakin - on tietysti nuo omat ongelmansa kuten juuri mainittu DPF. Sellaisen kuvan olen saanut että yleisesti ottaen dieseleissä on enemmän murheita ja kalliimpia huoltoja odotettavissa, mutta tämäkin on niitä juttuja joista väännetään varmaan ihmiskunnan loppuun saakka ja sopisi enemmän jo tuonne bensa vs diesel -ketjuun. :P
 
Dieselin talvilaatuhan on vähän kalliimpaa. Kesälaatu pitäisi olla vähän bensaa halvempaa.
 
Niin ja dieselistä on sitten DPF:t tukossa.
Pian 200tkm rikki eikä vielä ole tukossa vaikka 90% kaupunkiajoa. Ja juuri tuon jäätävän kaupunki-kulutuseron takia valkkasin aikoinaan 3.0TDI:n enkä 3.2 V6:sta (ero melkein 4L luokkaa).

Isoista koneista kun puhutaan, niin ne DPF:tkin taitaa olla hieman tilavampia kuin 1.6TDI:ssä.
 
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.

Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.

Tankkasin eilen illalla helsingissä itäväylän shell kylmäasemalta 1.419€ E10:iä. Oli tänä aamuna vielä sama hinta.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.

Jyväskylä. Ei täälläkään noin halpaa ole viimeaikoina ollut koskaan(?), joskus käynyt lähellä 1,4e ja viime ajat tainnut pääsääntöisesti juuri siinä 1.5e kulmilla hinnat pyöriä. Varmaan huomenna jo kalliimpaa. Mutta tosiaan 95 ja dieselin hintaero juurikin tuota 0,01e luokkaa jo pidemmän aikaa kuten varmaan muuallakin maassa.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Etelä-Pohjanmaalla ei aivan noin halpaa ole.

Diesel 1.429
Bensa 1.434
Päivitetty 2 päivää sitten, niin voi olla kallistunutkin taas. Tankille sovellus.
 
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Myös Espoossa on näkynyt halpoja hintoja. Itse tankkasin viimeksi 27.11. hintaan 1,389, E10. En muista tarkkaa asemaa, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan tankata: Nesteet Karakallio sekä uusi turvesuon kylmäasema (jota ei löydy hintaseurannoista), ABC Nihtisilta ja joskus käteisalennuskortilla Shell Bemböle. Kolmesta ensimmäisestä olisin taulujen perusteella saanut ysivitosta joulukuussa 1,3xx.

Tuo ABC se muuten oli mun viimeinen tankkaus. Hinta oli 1,429 ja siitä 0,04 pois, koska bonus, eli kustannus lopulta 1,389.
 
Olishan se pitänyt arvata että leviää tässäkin budjetti käsiin, 2017 corsa 1.4 90hp koneella tuli ostettua...
 
Viimeksi muokattu:
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.

Melko ökyä, noin uusi Skoda:D Itsellä oli hetken aikaa käyttiksenä -97 Fecilia, jos nyt jotain varustetta siihen olisi toivonut niin ohjaustehostin olisi ollut ihan kiva. Muutenhan luotettavaa tekniikkaa perinteisellä työntötanko motilla. Auto oli leimattu samana päivänä kun ostin, hinta 300€, kahdet renkaat ja uusi akku:cool::cigar2:
Sehän oli oikeasti ihan kiva ajettava, hieman tehoton kyllä, mutta hyvät penkit ja ajoasento ok.
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
Ensivuoden kesällä alkaa Golf 8-sarjan tuotanto. Tuossa segmentissa kilpailee myös ainakin Mercedes benz A, jolla taitaa olla tämän hetken uusimmat pelit ja vehkeet. Lisäksi maininnanarvoisia hintaluokassa on Nissan Qashqai sekä Toyota auris ainakin mielestäni.
 
Ensivuoden kesällä alkaa Golf 8-sarjan tuotanto. Tuossa segmentissa kilpailee myös ainakin Mercedes benz A, jolla taitaa olla tämän hetken uusimmat pelit ja vehkeet. Lisäksi maininnanarvoisia hintaluokassa on Nissan Qashqai sekä Toyota auris ainakin mielestäni.
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)
 
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
Tuossa ne parhaimmat vaihtoehdot taisi tullakin. Uusi Focus ja sitten 2019 malliset Golf ja Corolla. Itse en tiedä että koska tuon Golfin voi ostaa. Corolla ainakin on tulossa ja Auris sekä Avensis lähtevät pois.
 
Lisäksi VW tuntien uusi malli niin jos et tilaa ennakkoon niin saat auton ehkä vuoden kuluttua.
 
Alkuvuodesta tulee uusi Mazda 3. Itseäni kutittaa ajatus moisesta uuden ahdetun skyactiven kanssa. Varusteita saa melkoisesti pikkurahalla.
 
Skyactiv-X moottorissa on mekaaninen ahdin, tosin lähinnä kai tarvittavan ilmaylimäärän saavuttamiseksi. Tuohan on ensimmäinen tuotantoon menevä puristussytytteinen bensamoottori.
Ok, vaikuttaa tuo luvattu vääntömomentti vaan todella heikolta parilitraiselle ahdetulle moottorille.
 
Tuohon katekoriaanhan on vain yksi oikea vaihtoehto, eli tesla model s
esim tämä:
Tesla Model S P85D 700hv Tehdastakuu Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tesla Model S S 90D *** Autopilotti, Neliveto, Suomiauto *** Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
muut on ankeita karjavankkureita tai masentuneen ihmisen perhehelvettejä

:cigar:
käytetty, check
paikkamäärä 7, check
budjetti...

Eikai S mikään 7 paikkainen ole kun takapenkille ei mahdu edes aikuinen kunnolla (Pää ottaa kattoon)? Vai onko tuo laskettu niin että lapsia tungetaan suksiboxiin tai takakonttiin?
 
Lapset tungetaan tosiaan sinne takakonttiin :D Tesla Model S third-row seats are suitable only for kids

Oli kyllä itelle pieni yllätys että Tesla olis 7-paikkainen edes tuon verran.

Itsekin yllätyin aluksi tuosta seitsenpaikkaisuudesta, mutta kun miettii auton kokoa niin tuo ei ole mikään mahdottomuus. Model S on kuitenkin esimerkiksi jonkun sentin nykyistä vitosbemaria pidempi, lähes 10 cm leveämpi ja keulalla on rivikutosen verran enemmän tilaa matkustamolle.

Mahtaa olla lasten turvavyöt tiukalla tuolla kontissa, kun iskä lähettää jollain P100D:llä liikennevaloista :rofl:
 
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)
Volvolta tulee varmaan kohta kanssa uusi 40 sarja (siis S/V, XC toki on jo), jota itse tuossa hintaluokassa katsoisin.

Ei nykyinen V40 Classic:kaan huono ole, hyvä vehje ajaa, mutta toki ikä jo vähän näkyy ja tuedä sitten miten vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, varsinkin jos suht tiheään vaihtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: drs
V40 on ihan ok ajaa, mutta yleinen laatuvaikutelma on huono sisustassa (meluisa ja kovamuovia paljon hintaan nähden). Samoiten näkyvyys taakse.

Tuo uusi Mazda 3 kuitenkin näyttää erittäin hyvältä.
 
A:han pitää käydä tutustumassa. `17 Qashqai:ta olen ajanu jonkin verran, eikä herätä omistamisen haluja. :)

Mersu A sedan tulee helmikuussa.
Focus Active tammikuussa.
Corolla maaliskuussa.
Mazda 3 ja Model 3 huhtikuussa.
Golf vasta marraskuussa.
Volvo S60 maaliskuussa, mutta pienempää Volvoa ei vielä 2019 näy.

Peugeot 508 helmikuussa. Siinä ehkä ne tärkeimmät. Clio kesäkuussa. BMW 3 maaliskuussa. Aika paljon tulee uusia.

Peugeot 208 toukokuussa ja e-208 marraskuussa.

25756426autouutuudetsuomessa2019.png

https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25756426autouutuudetsuomessa2019.png

IS kokosi uutuusmallien kalenterin: Nämä uudet autot nähdään Suomessa 2019
 
Missäs tuon skyactiv-x:n teknisiä tietoja on lupailtu? Nim. kiinnostaisi itsekkin lukaista
Joku ulkomainen julkaisu se oli LA:n näyttelyn aikoihin. En enää googlella löytänyt eli ei liene olleet viralliset speksit, mutta 190hv/230Nm siinä muistaakseni lupailtiin.
 
Mersu A sedan tulee helmikuussa.
Focus Active tammikuussa.
Corolla maaliskuussa.
Mazda 3 ja Model 3 huhtikuussa.
Golf vasta marraskuussa.
Volvo S60 maaliskuussa, mutta pienempää Volvoa ei vielä 2019 näy.

Peugeot 508 helmikuussa. Siinä ehkä ne tärkeimmät. Clio kesäkuussa. BMW 3 maaliskuussa. Aika paljon tulee uusia.

Peugeot 208 toukokuussa ja e-208 marraskuussa.


https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25756426autouutuudetsuomessa2019.png

IS kokosi uutuusmallien kalenterin: Nämä uudet autot nähdään Suomessa 2019

Ai persekele nytkö ne alkaa tuomaan wrangleria virallisesti suomeen!
Tuo jeeppi on aina himottanut ja sellainen tulee yleensä lomareissuilla vuokrattua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 339
Viestejä
4 474 598
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom