Että ehkä ei työmatkalle tarvii 3-litraista nelivetoa?
Ei tarvitse myöskään asua hienossa omakotitalossa eikä tarvitse syödä ravintoloissa eikä käydä lomamatkalla ulkomailla.
On ihmisiä, joita autoilu ei kiinnosta pätkääkään. He käyvät ostamssa sen Toyotan eivätkä turhaan kysele foorumeilla.
Toisekseen on ihmisiä, joita autoilu kiinnostaisi, mutta he ovat niin tossun alla, että vaimo ei anna hankkia mitään mielenkiintoista autoa. Sitten ostetaan kompromissina Octavia RS TDI ja koetetaan selitellä itselle (ja tutuille) että tulipa ostettua raju ralliauto, kun taas samalla voi vaimolle selittää, että rahat on käytetty viisaasti käytännölliseen perheautoon. Ja nämä ovat muuten juuri niitä kuskeja jotka ajavat kaikista vittumaisimmin liikenteessä. Ilmeisesti se on ainoa paikka paineiden purkamiseen.
Kerro toki ranskattaren mallisi ja viat, niin kuulostaa vähän uskottavammalta edes.
DS5 THP 200. Tänä kesänä on mennyt mittaristosta yksi näyttö (osa 600€ + työt) ja jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Samanlaisia sekalaisia vikoja on korjauskuiteissa edellisiltä vuosilta. Multimediajärjestelmä buuttailee silloin tällöin omia aikojaan.
Navin, äänentoistojärjestelmän ja kaiken sen medianavin kautta käytettävän UI ja UX on todella surkeaa verrattuna esim. 5 vuotta vanhempaan 330xd:hen, jollainen mulla oli muutama vuosi aiemmin. Puhumattakaan i3:sta, joka oli about samaa vuosimallia tämän ranskiksen kanssa. i3:sta jouduin valitettavasti luopumaan rangen takia, se ei sopinut pidempiin maantiereissuihin.
Citikan ostin hetken mielijohteesta kuten muutkin autoni yleensä, mutta sinänsä halutut kriteerit täyttyivät, että tällä on kaikesta huolimatta ihan kiva ajaa pidempiä matkoja. Penkit (kaikilla sähkösäädöillä) ovat verrattavissa Bemarin sporttipenkkeihin ja rengasmelu ei ole häiritsevää vaikka alla on 19" vanteet. Mutta tehoa saisi olla enemmän, manuaali ärsyttää kaupungissa ja etuveto tuntuu pahalta.
Eli lähtöjään pitäis antiikkisesta vuosimallista ottaa vielä vanhempi?
Voit toki käyttää sen 35 k€ perustason Octaviaan, mutta minä käytän sen mieluummin 5-7 vuotta vanhaan premiumiin, joka on maksanut uutena 80 k€ (mm. 330xd oli sitä luokkaa). Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Seuraavaksi olen katsellut noin 10 vuotta vanhaa autoa (S5 V8).
Viihde-puolen suhteen ainakin puuttuu sitten lähes kaikki mukavuudet ja näppäryydet, mitä uusissa on vakiona.
Kuten mitä? Otatko oikeasti mieluummin Apple Carplayn kuin nelivedon ja ilmastoidut penkit?