Mikä auto minulle?

Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
Itse ostin seat cordoba 1.9tdi 90 vm2000. Josta löytyi vielä vetokoukku ja kahdet hyvät renkaat. Pakuksi rekattu. Hintaa oli 350€ ja on nyt pari kuukautta luotettavasti toiminut, eikä ole vaatinut remppaa. Myin pois Citroen Xantian joka oli luotettava myös, mutta tuohan on jo isomman kokoluokan auto. Samoin Peugeot 406.

Toyota varmaan se fiksuin vaihtoehto, eli yaris, corolla tai avensis. Riippuen ihan hinnasta ja kunnosta.
 
Kun ei kummempia vaatimuksia autolta niin tuohon budjettiin/tavoitteeseen katselisin itse japsi/korea akselilta, poislukien nissan ja mazda.
Parin tonnin ranskattaret ja fiiatit on lähes satavarmoja ongelmapesiä ja vagit menee ruletiksi.
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?

oma valinta olisi joko Hyundai tai Honda, esim Hyundai Getz Viistoperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto Honda Jazz 1.4i LS 5d Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Jos Jazzia ostaa, niin kannattaa ottaa 2004/x ylöspäin, jossa on automaatti-ilmastointi ja muuta parannusta. Suuntavilkut peileissä on helpoin tuntomerkki. Suoraan takaa ja takalokarien alle kannattaa vilkaista, myös takaovien alareunat voin olla rapeat. Jossain ilmoissa on jo mainittu ruostekorjauksista. Takajarrut jumii helposti ja etulamput vaihtaa käytännössä puskurin irrottamalla. Autona ihan kiva, mutta em. syistä en suosittele. 2009 tuli facelift, mutta sekin ruostuu.
 
Että ehkä ei työmatkalle tarvii 3-litraista nelivetoa? :facepalm:
Ei tarvitse myöskään asua hienossa omakotitalossa eikä tarvitse syödä ravintoloissa eikä käydä lomamatkalla ulkomailla.

On ihmisiä, joita autoilu ei kiinnosta pätkääkään. He käyvät ostamssa sen Toyotan eivätkä turhaan kysele foorumeilla.

Toisekseen on ihmisiä, joita autoilu kiinnostaisi, mutta he ovat niin tossun alla, että vaimo ei anna hankkia mitään mielenkiintoista autoa. Sitten ostetaan kompromissina Octavia RS TDI ja koetetaan selitellä itselle (ja tutuille) että tulipa ostettua raju ralliauto, kun taas samalla voi vaimolle selittää, että rahat on käytetty viisaasti käytännölliseen perheautoon. Ja nämä ovat muuten juuri niitä kuskeja jotka ajavat kaikista vittumaisimmin liikenteessä. Ilmeisesti se on ainoa paikka paineiden purkamiseen.

Kerro toki ranskattaren mallisi ja viat, niin kuulostaa vähän uskottavammalta edes.
DS5 THP 200. Tänä kesänä on mennyt mittaristosta yksi näyttö (osa 600€ + työt) ja jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Samanlaisia sekalaisia vikoja on korjauskuiteissa edellisiltä vuosilta. Multimediajärjestelmä buuttailee silloin tällöin omia aikojaan.

Navin, äänentoistojärjestelmän ja kaiken sen medianavin kautta käytettävän UI ja UX on todella surkeaa verrattuna esim. 5 vuotta vanhempaan 330xd:hen, jollainen mulla oli muutama vuosi aiemmin. Puhumattakaan i3:sta, joka oli about samaa vuosimallia tämän ranskiksen kanssa. i3:sta jouduin valitettavasti luopumaan rangen takia, se ei sopinut pidempiin maantiereissuihin.

Citikan ostin hetken mielijohteesta kuten muutkin autoni yleensä, mutta sinänsä halutut kriteerit täyttyivät, että tällä on kaikesta huolimatta ihan kiva ajaa pidempiä matkoja. Penkit (kaikilla sähkösäädöillä) ovat verrattavissa Bemarin sporttipenkkeihin ja rengasmelu ei ole häiritsevää vaikka alla on 19" vanteet. Mutta tehoa saisi olla enemmän, manuaali ärsyttää kaupungissa ja etuveto tuntuu pahalta.

Eli lähtöjään pitäis antiikkisesta vuosimallista ottaa vielä vanhempi?
Voit toki käyttää sen 35 k€ perustason Octaviaan, mutta minä käytän sen mieluummin 5-7 vuotta vanhaan premiumiin, joka on maksanut uutena 80 k€ (mm. 330xd oli sitä luokkaa). Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Seuraavaksi olen katsellut noin 10 vuotta vanhaa autoa (S5 V8).

Viihde-puolen suhteen ainakin puuttuu sitten lähes kaikki mukavuudet ja näppäryydet, mitä uusissa on vakiona.
Kuten mitä? Otatko oikeasti mieluummin Apple Carplayn kuin nelivedon ja ilmastoidut penkit?
 
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.
No mielestäni ilmaisinkin asian omana ratkaisunani?
Yksilöitähän tuon hintaluokan autot on ruosteineen kaikkineen. Japseja piinaa ruoste, ranskalaisia joku aivan muu. Jos kuitenkin haetaan "mahdollisimman halpaa mutta toimivaa" niin ei se silloin ranskalainen ainakaan ole...
Jazzia en taas laittaisi, koska varaosat yhtälailla Mazdan kanssa kalliita, noista tuntuu myös menevän lootia jonkun verran.

Vanha tojo on lähes pomminvarma, varaosat lähes ilmaisia ja ruosteet voi korjata millä tahansa nyrkkipajalla pikkuroposilla katsurille kelpaavaksi
 
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.

Tosiaan Honda ja Mazda taitaa olla huonoja vaihtoehtoja, mutta toki niistäkin voi poikkeuksia löytää. Paitsi sitten nuo varaosien hinnat. Toyotassa ei taas ole ihmeemmin mitään moitetta. Merkillä on siis väliä. No Toyota saattaa olla Nissania, Peugeotia, Citroenia ja Renaultia kalliimpi. Nissan Micra voisi olla yksi vaihetoehto, jos saa halvalla? Jos halvassa ranskiksessa sattuu olemaan jotain kalliimpaa vikaa, niin sitten voi tulla pieni ongelma. Toyota sen puolesta varmempi valinta.

Eli siis vanhakin Toyota saattaa olla luotettavampi ja halvempi pitää kuin uudempi Ranskis? Jos siis ostaa sellaisen Toyotan joka ei ole rämä jo ostettaessa.
 
No mielestäni ilmaisinkin asian omana ratkaisunani?
Yksilöitähän tuon hintaluokan autot on ruosteineen kaikkineen. Japseja piinaa ruoste, ranskalaisia joku aivan muu. Jos kuitenkin haetaan "mahdollisimman halpaa mutta toimivaa" niin ei se silloin ranskalainen ainakaan ole...
Jazzia en taas laittaisi, koska varaosat yhtälailla Mazdan kanssa kalliita, noista tuntuu myös menevän lootia jonkun verran.

Vanha tojo on lähes pomminvarma, varaosat lähes ilmaisia ja ruosteet voi korjata millä tahansa nyrkkipajalla pikkuroposilla katsurille kelpaavaksi
No kannattanee silti jättää nuo essonbaari heitot vähän vähemmälle. Ranskiksissa ei ole yhtään sen enempää ongelmaa, jos on pidetty kunnossa. Puhdasta rulettiahan se on mikä yksilö sieltä tulee tuossa hintaluokassa, merkistä riippumatta. Tyyppiviat kannattaa kaikista malleista katsoa.

Pari Jazzia omistaneena en todellakaan allekirjoita varaosien kalleutta. Yksittäisen laakerin voi joutua lootasta vaihtamaan, oli aikanaan huono erä. Honda niitä korjas pitkään (7 v. asti). Ruostetta lukuun ottamatta noissa ei paljoa huomauttamista ole.
 
Voit toki käyttää sen 35 k€ perustason Octaviaan, mutta minä käytän sen mieluummin 5-7 vuotta vanhaan premiumiin, joka on maksanut uutena 80 k€ (mm. 330xd oli sitä luokkaa). Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Seuraavaksi olen katsellut noin 10 vuotta vanhaa autoa (S5 V8).

Kuten mitä? Otatko oikeasti mieluummin Apple Carplayn kuin nelivedon ja ilmastoidut penkit?
Lol, pistit sit budjettiin lisää, kun premiumi ei mahtunut kysyjän toiveisiin. Fakta on, että halvalla et saa kuin puhkinussitun wanhan paskan. Ei tarvitse aloittaa kuin ihan perus-usb, puhelinintegrointia kosketusnäytöllä yms. mitä noista wanhoista jää uupumaan vaikka miten premiumia olis ollut. Nelivedolla tee hemmettiäkään matka-ajossa ja muuten uusista löytyy herkkuja vertailukelpoinen määrä. Mut hyvä jos oot itse tyytyväinen valintoihis, ei vaan nyt ollut sitä mitä kysyttiin.
 
No kannattanee silti jättää nuo essonbaari heitot vähän vähemmälle. Ranskiksissa ei ole yhtään sen enempää ongelmaa, jos on pidetty kunnossa. Puhdasta rulettiahan se on mikä yksilö sieltä tulee tuossa hintaluokassa, merkistä riippumatta. Tyyppiviat kannattaa kaikista malleista katsoa.

Pari Jazzia omistaneena en todellakaan allekirjoita varaosien kalleutta. Yksittäisen laakerin voi joutua lootasta vaihtamaan, oli aikanaan huono erä. Honda niitä korjas pitkään (7 v. asti). Ruostetta lukuun ottamatta noissa ei paljoa huomauttamista ole.
Ne kun ei valitettavasti ole essonbaatijuttuja vaan ihan työn puolesta joutuu/saa näitä katsella. Eipä tuollaista 2k mitä tahansa tojotaa juuri muu vaivaa kun se ruoste. Huollotkin riittää kun on edes sinne seinälle suunnilleen joskus huollettu.
Sen sijaan monivammaisia psa/renu kökköjä näkee jatkuvasti...

Eikä ne kulutusosat kalliita ole mihinkään autoon, enkä minäkään Hondaa huonona autona pidä. Jotkin alustaosat vaan on tiukassa/arvokkaita ellei tilaa itse jostain autodocilta ja jos/kun tollaiseen tarvii yhtään mitään sulakerasiaa/kaasuläppää ym. spessumpaa niin paalituomio on edessä.
 
Onkos B-segmentissä edullisia maantiellä kelvollisia dieseleitä nykyään, varsinkaan mitään pirteämmän puoleista?

Uusi Fiesta voisi olla ihan vaihtoehto kun saa alla kahden kympin jo ennen tinkauksia, joskin valitettavasti vaan jos haluaa enemmän kuin 85 hepoa niin pitää olla ST-line tai Viginale joka nostaa hinnan tuonne C-segmentin tasolle. Ibizan tai Polon saisi 95 hummaisena reiluun kahteen kymppiin ennen tinkauksia. Muita?
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni uusi polo on ainakin kokoluokassaan mainio esitys. Eikä volkkarin diisselitkään taida olla niin herkkiä lahoamaan kun tsi:t. Omaa kokemusta ei ole, mutta ihan lukemani perusteella olen näin käsittänyt.
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

edit. Eli siis merkki/mallikohtaisia kokemuksia lähinnä haen. Farmari/sedan kokoluokassa.

Riippuu ihan millaisesta autosta tykkäät. Itse oon 40-60tkm/v ajanu isoilla autoilla, Passat, Mondeo, v70. Kaveri ajeli samoja kilometrejä pikkuisella Seatilla ihan tyytyväisenä ja oli muuten halpaa kuin saippua. Eli jos pienempi auto kelpaa, niin Volvon, Fordin yms. pikkuautot vie maantiellä ihan naurettavan vähän löpöä. Hydridit kannattaa unohtaa, jos kilometrit tulee edes puolittain maantiellä. Jos sulla on yhtään urheilumieltä, niin noilla kilometreillä kannattaa hommata valmiiksi reilusti ajettu auto, niin ei parissa vuodessa arvo puolitu.
 
B-segmentti, maantielle, diesel ja "pirteämmän puoleinen" ei nyt vaan sovi samaan lauseeseen, vai menikö multa jotain ohi?
1-sarjan tehokkaammat dieselit ehkä ennemmin, jos Bemari pitäis lusikoida noihin spekseihin. Vaimolla oli liisarina yksi ja kyllä sillä nyt matkaakin taitto ihan nätisti. Jos jostain bongaa jonkun 120d tai isommalla numerolla, niin on se nyt pirteän puoleinen jollakin tavalla.
 
B-segmentti, maantielle, diesel ja "pirteämmän puoleinen" ei nyt vaan sovi samaan lauseeseen, vai menikö multa jotain ohi?
Ja miksikähän ei? Mitäs nää gti golffit ja sporttifocukset sitten on?

Hae tuosta vaikka 124 tkm ajettu 2015 320d, hinta veroineen jää alle 18 kiloon:
BMW 320 D SportLine Drag / Xenonstrålkastare - ALVESTA
Menes ny jo. Bemari kun nyt ei ole A) edullinen hankkia tai B) edullinen pitää. Noilla kilsoilla menee jo narinahelat ja tukivarret jarruineen vaihtoon, jolloin mennään tuonkin auton kanssa komeasti yli 20k€. Tuohon päälle kun sattuu vielä ketjuvammainen yksilö niin avot.
 
Taas tekee mieli "uutta" autoa. Nyt alkoi vituttaa länsirannikon paskat tiet ja olisi mukavempi ajella rennommin kaikkien routaheittojen ja nimismiehenkiharoiden ylitse. Nykyinen auto siis -07 Avensis mikä toiminut kuin kello mutta maavaraa ja paremmin paskateitä tasoittavaa kyytiä olisi kiva olla. Ajan toistaiseksi vielä vuodessa paljon, joten diesel varmaankin olisi järkevämpi mutta myös alle 7l/100km bensa menee. Nelivedosta ja automaatista vielä plussaa.

Tarve:
-maavaraa ja huonojen teiden ominaisuuksia (tiedä mitä nämä nyt sitten on)
-diesel tai alle 7l/100km bensa
-neliveto olisi makia
-automaatti olisi makia
-nykyinen farkku Avensis on sisätiloiltaan miellyttävän suuri
-budjetti alle 10ke
-ei ranuja
-ei tarvetta oikealle maasturille

Onko ehdotuksia?
 
Onko ehdotuksia?

Insignia Country Tourer voisi osua hakuehtoihin muuten aika hyvin, mutta alle 10k€ niitä ei kyllä varmaan löydä kovin helposti.
Octavia Scoutia saa jo budjettiin mahtuvastikin, piirun pienempi kuin Avensis, mutta sisätiloiltaan varmaan yhtä iso kuitenkin.

Nämähän on vähän tällaisia "erikoismalleja" joita on vähemmän saatavilla kuin normimalleja joten hinnatkin on kovempia. Tuolla budjetilla ovat joko vanhoja, paljon ajettuja tai molempia...
 
Kannattaa tsekata esim 2006-2009 vuosimallin subarun outback tai forester, dieselissä tosin ei noissa vuosimalleissa ole automaattia ja bensalla kulkevalle automaatille taitaa maistua polttoaine. Volvon xc70 voisi myös olla vaihtoehto, miellyttäviä ajaa ja järjestään suht hyvillä varusteilla. Neliveto on kyllä semmoinen mukavuus näille korkeuksille että jos sellaisen kerran laitat niin ihan helpolla et takaisin vajaavetoisiin vaihda. :)
 
Tattista @kjns ja @Svaiski ehdotuksista. Tuo vanha ja paljon ajettu on kai suhteellista. Avensis on uusin ja vähiten ajettu omistamani auto ja ikää on 11-vuotta ja kilometrejä 226 tkm. Vanhempi ja enemmän ajettu olisi myös kelvannut mutta tuo sattui sopivasti olemaan tarjolla naapuripitäjässä kun autoa etsin.

Neliveto on kyllä houkutellut jo parina talvena. Kyllähän se vituttaa kun jää risteyksessä miltei paikalleen sutimaan ja vierestä sinkoaa neliveto normaalisti liikkeelle.
 
Onkos B-segmentissä edullisia maantiellä kelvollisia dieseleitä nykyään, varsinkaan mitään pirteämmän puoleista?

Uusi Fiesta voisi olla ihan vaihtoehto kun saa alla kahden kympin jo ennen tinkauksia, joskin valitettavasti vaan jos haluaa enemmän kuin 85 hepoa niin pitää olla ST-line tai Viginale joka nostaa hinnan tuonne C-segmentin tasolle. Ibizan tai Polon saisi 95 hummaisena reiluun kahteen kymppiin ennen tinkauksia. Muita?
Parhaimpia on juuri nuo uudet Fiesta, Ibiza ja Polo.

Täytyisi selata hinnastoa, että onko Kialla tai Hyundailla mitään sopivaa dieseliä. Ibizaa saa tosiaan myös automaattina. Jos Fiesta st-line on liian kallis, niin se on varmaan sitten pois laskuista. Maantiellä nuo uudet pikkuautot on oikein hyviä. Itse en ole noilla diesel malleilla ajanut.
 
Ibizan tai Polon saisi 95 hummaisena reiluun kahteen kymppiin ennen tinkauksia. Muita?
Vw Polo tdi 95hv maksaa 21 000€. Seat Ibiza tdi 115hv maksaa 21 200€ ja Seatissa on pidempi takuu. Ibiza varmaankin tehokkain pikkuauto sopivaan hintaan. Poloa ei saa tehokkaampana.

Ford Fiesta tdci 120hv maksaa 23 200€, eli pari tonnia Ibizaa enemmän. Itse varmaan valitsisin Ibizan hinnan takia.

Edit: Uusi Ford Focus 120hv dieselinä 25 000€ tai automaattina 26 700€. Tosiaan aika vähän hintaeroa tuohon pienempään Fiestaan. Focus on varmasti mukavempi ajella, koska luokkaa isompi.

Golf on vähän halvempi. Comfortline 1,6 TDI SCR 85 kW (115 hv) DSG-automaatti. 25 400€.
Tuo Golf automaatti vaikuttaa hyvältä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaan paukut riittää niin Golfin laittaisin myös. Mutta on tossa heti neljännes lisää hintaakin.
Jep. Gofista ei ole vielä hintaa tdi manuaalina. Jos vertaa hintaa Skoda Octaviasta, niin hinta manuaalina olisi 2000€ vähemmän. Golfin hinnoittelu voi kumminkin olla vähän eri.
 
Jees, kiitoksia vastanneille. Ilmeisesti kuitenkin oikein muita vaitoehtoja ei ole kuin Polo, Fiesta tai Ibiza, pitää näitä käydä koeajamassa kun kerkiää.

Tuo 115hp Ibiza olisi kyllä periaatteessa varsin passeli peli, tosin VAG noin lähtökohtaisesti innostaa Fordia vähemmän. 85hp Fiesta voi olla vaan jo vähän turhan laiska ja 120hv turhan kallis. Mitään ratarakettia ei siis etsittykään, vaan lähinnä jotain millä rekan ohitus ei ole ihan sietämätöntä kyttäämistä. 115hp tuon kokoiseen kippoon luulisi olevan ihan riittävän ripeä tähän.

Ja tosiaan olen tietoinen, että käytettyjä autoja saa halvemmalla kuin uusia, ja se on sitten yksi vaihtoehto, mieli tekisi vaan saada kakkosauton pidosta huolettomampaa, tällä hetkellä sellaisena palvelee juurikin vähän vanhempi premium-merkki.
 
Muista että fordeista on yleensä hyvät tinkivaraa varaa poistaa.
 
Fordeissa ja Seateissa on myös aika kivat takuut ja usein myös mahdollisuus pikkurahalla venyttää kilometrirajaa. Samoin huoltoväli ainakin Seatissa kivan pitkä ja huollot edulliset. Miten foordilla lie nykyisin?
 
Vaikeaa on auton ostaminen.
Parilla tonnilla saa auton jonka leviämistä odottaa. Kun lähestytään 10 tuhatta euroa niin ehkä pienillä rempoilla selviää, mutta paskalla tuurilla kallistakin voi tulla. 15 tonnia alkaa olla jo toivoa kohtuullisen huolettomasta ajosta jonkun aikaa. No tuolla hinnalla alkaa saada sitten jo uutta halvempaa autoa takuineen. Toki kun vähän laittaa lisää niin vaihtoehdot kasvaa ja saa lisävarusteita siihen uuteen...

Oikeasti kyllähän autoja löytyisi jos en olisi niin ronkeli ulkonäön suhteen ja samalla auto tulee vain kauppakassiksi/vkl-reissuihin, joten tuntuu typerältä laittaa vaikka 10k€ autoon kiinni, varsinkin jos kyseisestä mallista ei edes pidä.

Mutta asiaan:
Pidän persoonallisesta muotoilusta ja coupe/fastback malleista, mutta takaovet on oltava. Farmarit ja Golf-tyyliset pystyperät eivät oikein iske. Golfin kokoluokka ihan hyvä, kehtaa ajella matkaakin, mutta taittuu kaupungissakin. Tehoja >100 heppaa ja näin pienillä ajoilla bensa.

Esimerkiksi Honda Civic 5D (2006-2011) kelpaisi, olen käynyt koeajamassakin pari. 1.4 oli aivan liian laiska 6-pykäläisen manuaalin kanssa, mutta 1.8 oli ihan ok. Perusmallien harmaa hapristunut muovi rengaskaarissa ja ovien alapuolella näyttää vaan omaan silmään niin hirveältä. GT:ssa olisi korin väriset muoviosat, mutta hinnat tuppaavat olla kovia.

Opel Insigniaa saisi kohtuuhinnoilla, mutta sekin menee tylsän puolelle. Ehkä auttaisi jos väreinä olisi muuta kuin musta, harmaa ja valkoinen :D

Tuleeko kriteereihin osuvia malleja mieleen? Jos hinta olisi siinä kymppitonnin molemmin puolin.
 
Pidän persoonallisesta muotoilusta ja coupe/fastback malleista, mutta takaovet on oltava. Farmarit ja Golf-tyyliset pystyperät eivät oikein iske. Golfin kokoluokka ihan hyvä, kehtaa ajella matkaakin, mutta taittuu kaupungissakin. Tehoja >100 heppaa ja näin pienillä ajoilla bensa.

Esimerkiksi Honda Civic 5D (2006-2011) kelpaisi, olen käynyt koeajamassakin pari. 1.4 oli aivan liian laiska 6-pykäläisen manuaalin kanssa, mutta 1.8 oli ihan ok. Perusmallien harmaa hapristunut muovi rengaskaarissa ja ovien alapuolella näyttää vaan omaan silmään niin hirveältä. GT:ssa olisi korin väriset muoviosat, mutta hinnat tuppaavat olla kovia.
Civic on minusta pikkasen omituisen näköinen. Samoin Giulietta. Sellaisenkin voisi koeajaa?
Alfa Romeo Giulietta bensiini vaihtoautot

Alfa Romeot olikin aika kalliita ja Fiat olisi halvempi vaihoehto.
Fiat Bravo bensiini vaihtoautot
 
Viimeksi muokattu:
Mercedes-Benz B sähkömersu? Kellään kokemuksia ja mielipiteitä mersun täyssähköistä? Vanha rakas Kia vuotaa verta ja vaihtoehtoista kulkuvoimaa käyttävä ajoneuvo hakusessa.
 
Civic on minusta pikkasen omituisen näköinen. Samoin Giulietta. Sellaisenkin voisi koeajaa?
Alfa Romeo Giulietta bensiini vaihtoautot

Alfa Romeot olikin aika kalliita ja Fiat olisi halvempi vaihoehto.
Fiat Bravo bensiini vaihtoautot
Kysyjä ilmeisesti toivo "kohtuuttoman huolentonta autoa", joiksi en itse ainakaan luettelisi Alfaa ja Fiattia - varsinkaan jos vaakakupissa on toisella puolella Honda joka taas oikeasti on aikalailla huoleton peli... ;)

Jos se huolettomuus ei ole niin 100% niin ehkä Miniäkin kannattaa katsoa, tai ykkösbemaria jos miellyttää silmää.
 
Kysyjä ilmeisesti toivo "kohtuuttoman huolentonta autoa", joiksi en itse ainakaan luettelisi Alfaa ja Fiattia - varsinkaan jos vaakakupissa on toisella puolella Honda joka taas oikeasti on aikalailla huoleton peli... ;)

Jos se huolettomuus ei ole niin 100% niin ehkä Miniäkin kannattaa katsoa, tai ykkösbemaria jos miellyttää silmää.
Ne menee sitten hylkyyn :) Opel voisi olla ihan nätti peli. Opel Insignia bensiini vaihtoautot

Tuo bemari on minusta aika ruma. Ja Minissä ilmeisesti Peugeotin moottorit, jotka hajoaa.
 
No niin, hyvää keskustelua herännyt. Tosiaan tuo vanha Civic 5D on kiva ja kelpaisi se uusinkin, noiden välissä ollut ei oikein istunut omaan silmään. Ehkä jos ne muovireunukset käsittelisi jolla niin ehkä niin tottuisi, mutta katsokaa vaikka tuota: Civic
Toki eipä niitä itse tarvitse katsella kuin parkkipaikalla...

Kyllä minulle Alfa sinänsä menisi, mutta ei niistä hirveästi hyvää ole kuulunut. Bemarin pilaa tuo roikkuva kylkilinja.

Onko Insigniasta kokemusta tai Esson baarin juttuja mitä kannattaa niissä välttää? Noita on kyllä hyvin tarjolla niin läheltäkin löytyy autoja myynnissä.

Lisäksi mieleen tuli Hyundai Veloster, sekin voisi olla ihan kiva, mutta valikoima kohtuullisen huono. Pitäisi päästä koeajolle niin näkisi kannattaako harkita.

Aivan. Astran vaihteisto on ilmeisesti eri ja kestävä. On uudempia, niin aavistuksen menee kympin yli. 13 400€ Opel Astra vaihtoautot

Minulla on nyt vanhempi Astra, seuraavaksi on jonkin muun aika :D
 
Onko Insigniasta kokemusta tai Esson baarin juttuja mitä kannattaa niissä välttää? Noita on kyllä hyvin tarjolla niin läheltäkin löytyy autoja myynnissä.

Helvetin mukava matka-auto, kulkee tasaisesti ja miellyttävästi. Matkustamossa ihan hyvät tilat ja kuskilla miellyttävät oltavat etenkin jos löytyy AGR-penkit.

Oliko sulla bensa hakusessa? 1.4T kone on minimi mitä kannattaa hankkia, se kulkee ihan riittävästi pienellä kuormalla ja on kohtuullisen pieniruokainen. 1.8 vaparia on vanhemmissa malleissa, se on lussu ja vie paljon bensaa, älä osta. Jos ajat usein isolla kuormalla tai tykkäät ripeämmästä menosta niin 1.6T voi olla parempi vaihtoehto, vaikkakin kulutusero pienempään turboon on aikamoinen.

Noissa on käytetty M32 manuaalilootia, joissa voi olla pommeja joukossa. Tosin jos olet hakemassa vanhempaa/ajetumpaa niin se loota yleensä leviää jo ennen 100tkm:ä jos on levitäkseen. Automaatit on perinteistä momentinmuunninmallia ja luotettavia pelejä jos vaan on öljyjä vaihdettu.
 
Se THP moottorihan on Bemarin käsialaa eikä Peugeotin. Niitä löytyy niin Bemareista, Mineistä kuin PSA tuotteista ja hajoaahan ne kyllä.

Sekin riippuu niin THP:n tai N13/18:sen variantista. 150-pohjaset on melkoisia vikapesiä, mutta sitten taas 200 ja 270-pohjaiset on osoittautuneet käytössä luotettaviksi vehkeiksi.
 
Pilkkua viilatakseni K-Astrassakin M32 lootaa ilmeisesti on, mutta ei Suomeen tuoduissa malleissa, joissa kaikissa taitaa olla start/stop ja sen takia toisella koodilla oleva aski.
 
Opel-infos.de näyttää samaa mitä Buff sanoo, eli 1.6T ja riisselit (paitsi Biturbo) on M32:lla. 05/18 saakka BiTurbossa F40 ja 07/18 lähtien M35
1.4T S/S-versiot on tosiaan M22:lla, ja Suomeen tuodaan pelkästään niitä.
1.0T pikkukoneen kaverina on sitten F17 loota.

Tuolta voi tarkistaa jos joku malli kiinnostaa: opel-infos.de
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 467
Viestejä
4 473 887
Jäsenet
73 944
Uusin jäsen
Brainwave

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom