Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No 20k€ budjetilla alkaa saamaan jo ~200tkm ajettua saksalaista ja hurria, toki auton iässä joutuu taas tinkimään. Opelia ja ranskalaista taas saa hyvinkin tuohon budjettiin/ikäluokkaan. Joka tapauksessa kaikki edellä mainitut yleensä turbiinitomaatilla, jota kyllä itse harkitsisin ensisijaisesti ennen vaggia ja dsgtä.En loukkaantu perustelluista vastauksista, lähinnä toivon niitä. Ehkä pitäisi venyttää budjettia. Tyyliin jos 3000€ lisää vähentää kilsoja 60tkm niin onhan se perusteltua.
Vähän harkinnut pienen kulutuksen dieseliä automaatilla. Tähän mennessä pohdittua, Octavia 1.6 DSG on ehkä pienimmällä kulutuksella. Mesen C parhaimman näköinen. Passat olisi kans ok, BMW 3 ei ole ihan niin taloudellinen ja nokkaketju pitää vaihtaa ja on koneen takana.
Jokerina joku Opel tai Volvo. Audin A4 pitää olla aika tuore että näyttää sisältä nykyaikaiselta (se automaatin valitsin, urgh).
Hinta jotain 17ke luokkaa, vm 2015 ->.
Opel periaatteessa ok, tuo muotoilu vähän tökkii. Ulkoa jotain Prius tyylistä outoutta ja sisältä japanilaisin saksalainen tyyli mitä muissa. Onkos tuo enjoy karvalakki varustelu?
Tuossa 18 000€ Astrassa on ne paremmat penkit. Oikein mukavat istua ja ne halppis mallin autot kannattaisi melkein sivuuttaa.Opel periaatteessa ok, tuo muotoilu vähän tökkii. Ulkoa jotain Prius tyylistä outoutta ja sisältä japanilaisin saksalainen tyyli mitä muissa. Onkos tuo enjoy karvalakki varustelu?
Noista ehdottomasti Yaris. Luotettavuudeltaan/käytettävyydeltään aivan toisessa ulottuvuudessa. Arvon romahtamisenkaan kannalta ei tule haukanneeksi turvan täydeltä sitä itseään.Autoja mitä on katsellut on Citroen C2, Toyota Yaris & Smart Fortwo. Mielipiteitä tai muita ehdotuksia?
Toiset ostaa ankean ylihintaisen pohjasta lahon Yariksen, toiset selvästi uudemman paremmin varustellun ja ruostesuojatun ranskattaren, josta joutuu uusimaan palloniveliä vähän tiheämpään...Noista ehdottomasti Yaris. Luotettavuudeltaan/käytettävyydeltään aivan toisessa ulottuvuudessa. Arvon romahtamisenkaan kannalta ei tule haukanneeksi turvan täydeltä sitä itseään.
Ykköskoppaisen yariksen tapauksessa kannattaa varmistaa ettei ole laho yksilö...
Järkevä mies taas ostaa ehjän, kovapeltisen ja riittävästi varustellun Yariksen ja myy sen parin vuoden päästä pois samalla arvonalenemalla kuin mitä ranskattaresta voi vielä hyvänä päivänä jäädä käteen.Toiset ostaa ankean ylihintaisen pohjasta lahon Yariksen, toiset selvästi uudemman paremmin varustellun ja ruostesuojatun ranskattaren, josta joutuu uusimaan palloniveliä vähän tiheämpään...
Kysyjän käyttötarkoitus huomioiden katselisin vähän isompia, jossa on maantieajokin siedettävämpää.
Nettiautosta tietty, en tosin C2:sta suoraan maininnut kun isompiakin saa halvalla. Ei kai meidän oikeasti tarvitse alkaa keskustelemaan siitä faktasta, että japseista pyydetään luotettavuuden varjolla ihan törkeitä hintoja vielä siinäkin vaiheessa kun moiseen ei olisi syytä? Ymmärtäisin myöskin arvonalenemasta nillittämisen, jos puhuttaisiin uusista autoista. Jossain C2:n hintaluokassa pudotus on satasia-tonni. Jos tuolla on merkitystä, niin bussikorttia sitten vaan...Järkevä mies taas ostaa ehjän, kovapeltisen ja riittävästi varustellun Yariksen ja myy sen parin vuoden päästä pois samalla arvonalenemalla kuin mitä ranskattaresta voi vielä hyvänä päivänä jäädä käteen.
Kerro nyt sitten ihmeessä myös että mistä saa selvästi uudemman, paremmin varustellun, paremman ajaa ja isomman Shitikka C2:n kuin mitä Yaris on?
En ymmärrä pointtiasi bussikortista. Tonnilla kahdessa vuodessa käyn mielummin vuosittain viikon lomalla kun heitän hukkaan auton takia. Ei myöskään mitään järkeä maksaa 160€/kk matkakortista jolloin matka-ajat helposti kolminkertaistuu. En myöskään koe tarpeelliseksi ostaa useamman tuhannem euron kakkosautoa tai isompaa autoa kun mainitut koska käytössä on myös toinen Nissan Qashqai.Nettiautosta tietty, en tosin C2:sta suoraan maininnut kun isompiakin saa halvalla. Ei kai meidän oikeasti tarvitse alkaa keskustelemaan siitä faktasta, että japseista pyydetään luotettavuuden varjolla ihan törkeitä hintoja vielä siinäkin vaiheessa kun moiseen ei olisi syytä? Ymmärtäisin myöskin arvonalenemasta nillittämisen, jos puhuttaisiin uusista autoista. Jossain C2:n hintaluokassa pudotus on satasia-tonni. Jos tuolla on merkitystä, niin bussikorttia sitten vaan...
Aktiivivakkari voi olla käytännössä myös tosi ärsyttävä, kun se saattaa tipahdella pois päältä ihan satunnaisesti (sensorin edessä muka este tai muu häiriö, heikko signaali tmv).
Toisinaan se hidastaa tai äkkiäjarruttaa edeltä pois kääntyvän auton tai muun esteen vuoksi joka on sopivasti tien laidassa, eikä tutka ymmärrä auton liikkuvan sen ohi eikä sitä päin. Niissä ei tuppaa olemaan valintaa "tyhmälle" vakkarille josta aktiivitoiminnon saisi pois päältä esimerkiksi motariajossa. Muuten se alkaa hidastamaan hirveän aikaisin pienimmälläkin turvavälillä, joutuu vaihtamaan kaistaa hirveän aikaisin ja pienellä nopeuserolla sitä turvaväliä saa hinata umpeen kovin kauan. Näitä asioita harvoin ehtii testaamaan koeajon aikana.
Kaikissa mun testaamissa aktiivivakkari-autoissa on ollut vain valinta nopeudenrajoittimelle ja vakionopeudensäätimelle, kuten tavallisella vakkarilla varustetuissa autoissa. Vakionopeudensäätimen toimintaan ei ole päässyt puuttumaan.Kaikissa autoissa mitä itse olen kokeillut on optio vaihtaa "normaaliin" cruiseen ja näin teen itsekin usein kun ajan motaria.
Kaikissa mun testaamissa aktiivivakkari-autoissa on ollut vain valinta nopeudenrajoittimelle ja vakionopeudensäätimelle, kuten tavallisella vakkarilla varustetuissa autoissa. Vakionopeudensäätimen toimintaan ei ole päässyt puuttumaan.
Tuo technology pack on ollut viime aikoina tarjouksessa, olikohan 199e. En tiedä, onko enää.+507€. Technology Pack 1: -Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä) -Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) -Automaattiset kaukovalot -Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -toiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
Kävin koeajamassa uuden Ford Focus manuaalin. 125hv Titanium 17" pyörillä. Auto oli mukavan hiljainen ja ihan hyvä ajaa.
Just, piilo-ominaisuus. Vaggineita onkin tullut vaan ajettua sekä kerran RelluaSe on monesti hieman "piilossa". Esimerkiksi KIA:lla pitää valita ensin Cruise päälle, mutta ei toimintaan (eli nopeutta ei aseteta). Sitten painetaan cruisen "peruutusnäppäintä" hetki pohjassa ja vaihtuu normaali cruise smart cruisen tilalle.
Onnistuu myös Toyotassa ja Hondassa mutta näemmä nopealla googlailulla ei ainakaan BMW:ssä tai Volkkareissa. Saksalaiset osaa...
Minusta riittää tuo 125hv. Painoa on 1322kg ja 10.0s 0-100km/h. Ei ollut oma-auto niin tuli kiihdytettyä suht sporttisesti, mutta moottorin kierroksia en tarkemmin seurannut ollenkaan. Täällä kaikki rampit on vaan 80km/h teitä. Mutta jo siinä mutkassa pääsee 80km/h vauhtiin ja ihan pirteästi tuntuu kiihtyvän. Ja tiukempi väli oli, johon kiihdytin 120/h ja sekin meni kivuttomasti. Kun pääsin kaistalle, niin hiljensin kyllä nopeutta. Auto on aika hiljainen tuolla suuremmallakin nopeudella. Kulutusta en huomannut mistään seurailla, vaikka olisi varmaan näkynyt. Minusta välitykset sopi ihan ok kaupunkiin ja kaupungissakin tarkoituksella vähän ajelinkin. Ainakin dieseliin tottuneena välitykset oli itselle sopivat. Start-Stop toimi jo aika alussa, vaikka moottorin lämpö ei ollut vielä aivan normaali.Jäikö tosta 125 heposesta reserviin yhtään vai miten paljon pitää kengittää esim. rampille lähtiessä tms?
Edit: Ja millanen laatikko oli ajaa? Vanhemmassa Ceedissä välitykset ei ainakaan istu kaupunkiajoon..
Kunhan kuittasin (en sinulle), että jos 2-3 tonnin käyttöauton valintaperusteena on ko. merkin arvonalenema, niin taitaa olla parempi jättää se auto ostamatta ja siirtyä muuhun kulkuneuvoon. Tuossa luokassa kun se hinnanpudotus riippuu jo paljon enemmän siitä yksittäisestä autosta ja sen käyttömäärästä/rempoista kuin mitä merkkiä se edustaa. Ja vaikka merkkien välillä olisi eroa, niin paljonko se oikeasti enää tuossa on. Taskurahoja.En ymmärrä pointtiasi bussikortista. Tonnilla kahdessa vuodessa käyn mielummin vuosittain viikon lomalla kun heitän hukkaan auton takia. Ei myöskään mitään järkeä maksaa 160€/kk matkakortista jolloin matka-ajat helposti kolminkertaistuu. En myöskään koe tarpeelliseksi ostaa useamman tuhannem euron kakkosautoa tai isompaa autoa kun mainitut koska käytössä on myös toinen Nissan Qashqai.
Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.Kävin koeajamassa uuden Ford Focus manuaalin. 125hv Titanium 17" pyörillä. Auto oli mukavan hiljainen ja ihan hyvä ajaa. Tilaa oli oikein reippaasti ja varsinkin jalkatilaa takana. Jo joskus aiemmin koeajoin uuden Kia Ceedin ja mieleen jäi, että se oli selvästi äänekkäämpi. Tuossa Focuksessa oli Michelin Primacy 4 renkaat.
Aivan ykkös lisävaruste Focuksesaa oli aktiivinen vakionopeudensäädin. Hienosti piti nopeuden ja ajamisesta tulee tosi helppoa. Toinen oli sitten liikennemerkkien tunnistus, eli ei tule ajettua niin helposti ylinopeutta. Kaupungissa joku törmäyksenesto varoitti ja vaistomaisesti itse jarrutin. Vihreä liikennevalo paloi, mutta edelläajava vähän arpoi, että polkeeko pyöräilijä alle vai ei. Myyjän mukaan tuo törmäyksenesto osaa jarruttaa myös itsestään ja törmäykseneston herkkyyttä pystyy jotenkin säätämään. Ja jollain lailla mittaa nopeuseroja, koska jonossahan tuo ei varoittanut, vaikka yritin ajaa tosi lähellekin.
Täytyy lisätä tähän vielä jotain hinnaston hintoja. Jo Trend varustetaso on aika hyvä. Kunhan muistaa tuon aktiivivakkarin ainakin lisätä.
Halvin olisi Focus Trend 100hv. 21 692€
+677€. Comfort Pack: Avaimeton keskuslukitus ja -käynnistys; kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC; automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä automaattisesti himmenevä taustapeili
+507€. Technology Pack 1: -Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä) -Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) -Automaattiset kaukovalot -Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -toiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
Hinta noin 22,900€.
Toisena vaihtoehtona voisi olla vag, johon myös saa aktiivi cruisen. Myös pienemmän luokan autoihin saa ja Fiestaan. Focus aivan uutena mallina on silti aika hyvä valinta.
Kyllä mielestäni ainakin hyvin luulisi kiskovan kun yli 100hp. Ainahan sitä vaihdetta voi myös vaihtaa jos tuntuu ettei jaksa.Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.
Mukavuushan siinä eniten kärsii kun ei voi vakkarin pois päältä laittamisen jälkeen vain iskeä takaisin päälle ja antaa kiihdytellä esim. 50-110km/h taajaman, risteyksen, tietyömaan, tms jälkeen.Samanlaista epäilyä kuulin myös monesta paikasta kun vanhassa 100hp 1.6 vapari-Astrassa oli vakkari. Kuulemma "ihan turha", "ei voi käyttää missään kun ei tehot riitä" jne. Mutta kyllä mä vaan olen ihan 60 km/h maantietäkin sen kanssa ajanut, eikä tarvinut vaihdetta pienemmälle vetää kuin ylämäissä, niin luulisi jonkun 125hp turbo-Focuksen jaksavan kutosella rullata suht sievästi. Tietty ne nopeudenmuutokset voi olla aika rauhallisia koska auto ei voi itse pykältää pienemmälle, mutta etenkin 80+ maantie- ja motarinopeuksissa tuskin tulee mitään ongelmia.
Jaksoi kiihtyä 6-vaihteellakin, mutta toki aika maltillinen kiihtyvyys. Ei siis häirinnyt kiihtymisen hitaus. Hidastuksen testasin siten että vauhtia oli jotain 120 ja seurasin toista autoa isoon liikenneympyrään. Tasaisesti hidastaa ja kun moottorin kierrokset meni lähelle tyhjäkäyntiä 6 vaihteella, niin mittaristoon tuli merkki, että täytyy vaihtaa pienemmälle. Vauhti oli jo niin matala, että laitoin vapaalle ja jarruttelin sitten itse vähän lisää.Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.
Mukavuushan siinä eniten kärsii kun ei voi vakkarin pois päältä laittamisen jälkeen vain iskeä takaisin päälle ja antaa kiihdytellä esim. 50-110km/h taajaman, risteyksen, tietyömaan, tms jälkeen.
Ja itse keksin omilta reiteiltä ainakin pari ylämäkeä missä saattaa olla 100hv Astmalla vaikeuksia; meni aika jurinaksi kutosella C250CDI:lläkin vaikka 205hv/500Nm.
Focus ja Mondeo tarjoaa ainakin ihan kohtalaisen halpoja kilometrejä ja osuu soppelisti tuohon hintahaarukkaan (tai osuuhan mikä tahansa kun on ajettu loppuun tai ostaa iän vanhan, mutta em. tapauksissa saa ihan kohtalaisen uudenkin pelin).Mitä (ei ihan pieniä) farkkuja kannattaisi tuossa 9-14k hintaluokassa katsella jos halvat kilometrit kiinnostaisivat? Autoista en ymmärrä mitään, niin vähän hukassa mitä kannattaisi ostaa. Edellisestä maksoin 5k, mutta niillä spekseillä millä 6v sit löytyi 10 autoa alta 8k, löytyy nyt omalta lähialueelta tasan 0 autoa.
Hintaluokkaan sopii melkein K-Astra.Mitä (ei ihan pieniä) farkkuja kannattaisi tuossa 9-14k hintaluokassa katsella jos halvat kilometrit kiinnostaisivat? Autoista en ymmärrä mitään, niin vähän hukassa mitä kannattaisi ostaa. Edellisestä maksoin 5k, mutta niillä spekseillä millä 6v sit löytyi 10 autoa alta 8k, löytyy nyt omalta lähialueelta tasan 0 autoa.
Ford Fiestassa varmaan että mitä uudempi, niin pitäisi olla vähän luotettavampi. Fiesta on vähän halvempi kuin vastaava Toyota Yaris.Itsellä olisi auton vaihto edessä. Nykyinen Polo (2008 / 152t km ajettu) on alkanut aiheuttamaan harmaita hiuksia. Merkillä ei niin väliä ole, kunhan luotettavasti ja mahdollsimman halvalla saa kilometrejä autoon. Ajettua tulee todella vähän ja suurimmaksi osaksi vain kaupunkiajoa. Muutaman kerran kuussa jotain 100km+ matkaa. Katselin mitä vaihtoautoja löytyy niin Fordia jonkin verran sekä Toyotaa (suurimmaksi osaksi Yaris). Yläpuolella Fordia jo kehuttiinkin, mutta onkos noissa mitään sudenkuoppia mitä kannattaa välttää? Esim tiettyjä moottorimalleja, vaihteistoa ym ym.
Nyt kiikarissa esimerkiksi yksi Toyota Yaris 1,33 Dual VTT-i Active Multidrive S (2015 / 71t km ajettu).
No jarrut ja puslat ei maksa mitään. Kytkin kuulostaa ehdalta vialta.
Me ajetaan noilla pikkuautoilla todella rankkaa ajoa, eli motaria edestakaisin ja metsäteillä, sorateillä ja kelillä kun kelillä. Fiestat on pysyneet tosi hyvin kasassa tota rynkytystä, jotain halpoja puslia ja niveliä menee joka leimalle ehkä 100-200 eurolla töineen mutta muuten ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.
Autot on vm 09, 12, 14 ja 15.
Ei se ihan kahta tonnia ole halvempi, vaan pikemminkin noin 1000€. Tuosta kuitenkin puuttuu mm. lohkolämppäri/sisähaara, joka on käytännössä vakiokamaa näissä kaikissa, kuten oikeastaan peräkoukkukin, mutta se ei muuta sitä faktaa että on tuo tosiaan hieman kilpailijoitaan edullisempi.@Kautium Aika hyvin itse vastasit itsellesi. 2ke halvempi kuin seuraava saman verta ajettu, virosta ja puutteellisella huoltokirjalla. Joku tässä nyt vähän mättää...
Siksi sanoinkin, että eiköhän tuo pommi kannata jättää kauppaan. Lohkolämppäri taitaa maksaa sisähaaralla tuohon lähemmäs 500€. Koukun saa about samalla hinnalla, mutta se on yhteensä tonni kuitenkin. Muuten nuo olisivat vielä ok, mutta epävarmuus huoltohistorian suhteen on suurempi ongelma, vaikka autoa oston jälkeen huoltaisikin itse enemmän.Sitä kannattaa miettiä, onko tuo 1000€ säästö säästöä. Itsekin mainitsit lohkolämppärin puutteesta, jonka asentaminen maksaa varmaan toista sataa kuitenkin? Vetokoukku taas lähemmäs 1000€.
Jos automaattiin ja perään ei ole öljyjä vaihdeltu, niin käytännössä itse vaihtaisin ne heti (maksaa useamman 100€) ja tästä päästäänkin siihen, että ei se ollutkaan niin halpa auto