Mikä auto minulle?

Helvetin mukava matka-auto, kulkee tasaisesti ja miellyttävästi. Matkustamossa ihan hyvät tilat ja kuskilla miellyttävät oltavat etenkin jos löytyy AGR-penkit.

Oliko sulla bensa hakusessa? 1.4T kone on minimi mitä kannattaa hankkia, se kulkee ihan riittävästi pienellä kuormalla ja on kohtuullisen pieniruokainen. 1.8 vaparia on vanhemmissa malleissa, se on lussu ja vie paljon bensaa, älä osta. Jos ajat usein isolla kuormalla tai tykkäät ripeämmästä menosta niin 1.6T voi olla parempi vaihtoehto, vaikkakin kulutusero pienempään turboon on aikamoinen.

Noissa on käytetty M32 manuaalilootia, joissa voi olla pommeja joukossa. Tosin jos olet hakemassa vanhempaa/ajetumpaa niin se loota yleensä leviää jo ennen 100tkm:ä jos on levitäkseen. Automaatit on perinteistä momentinmuunninmallia ja luotettavia pelejä jos vaan on öljyjä vaihdettu.

Kiitos näistä. Tosiaan bensa hakusessa.
 
Kiitos näistä. Tosiaan bensa hakusessa.

Kannattaa se käydä kokeilemassa, hinnat tippui aika hyvin uuden mallin julkaisun jälkeen ja A-mallia saa nyt oikein järkevällä hinnalla.

Jos käyt koeajamassa manuaalia, niin kokeile se loota kunnolla. Mitään vinkumista tai vonkumista sieltä ei saa kuulua, eikä olla klaffia tai veto-ongelmia etenkään isommilla vaihteilla, ne on merkkejä porsimispotentiaalin olemassaolosta ja itse jättäisin sellaisen ostamatta. Ongelmat kai ilmenee useimmiten 5/6 vaihteilla, eli mene mielläään motarille survomaan sitä autoa. Kunnossa oleva M32 on mukava, tarkka ja napakka laatikko missä vaihteet menee just eikä melkein.
 
Oikeasti kyllähän autoja löytyisi jos en olisi niin ronkeli ulkonäön suhteen ja samalla auto tulee vain kauppakassiksi/vkl-reissuihin, joten tuntuu typerältä laittaa vaikka 10k€ autoon kiinni, varsinkin jos kyseisestä mallista ei edes pidä.

Mutta asiaan:
Pidän persoonallisesta muotoilusta ja coupe/fastback malleista, mutta takaovet on oltava. Farmarit ja Golf-tyyliset pystyperät eivät oikein iske. Golfin kokoluokka ihan hyvä, kehtaa ajella matkaakin, mutta taittuu kaupungissakin. Tehoja >100 heppaa ja näin pienillä ajoilla bensa.
Mihinkä niitä takaovia tarvitsee tuollaisessa käytössä? Jos auton ulkonäkö on prioriteetti, niin 2-oviset coupét yksinkertaisesti ovat omaa luokkaansa mihinkään muihin verrattuna.

Esim.:
2011 Laguna coupé 3.0 V6
2008 Infiniti G37 S

Jos takapenkillä on vain satunnaista käyttöä, niin noi toimii ihan hyvin. Mulla oli kolmen vuoden ajan BMW E92 330xd, koska en voinut ulkonäön takia harkitakaan muita E9x-sarjalaisia.
 
Mihinkä niitä takaovia tarvitsee tuollaisessa käytössä? Jos auton ulkonäkö on prioriteetti, niin 2-oviset coupét yksinkertaisesti ovat omaa luokkaansa mihinkään muihin verrattuna.

Esim.:
2011 Laguna coupé 3.0 V6
2008 Infiniti G37 S

Jos takapenkillä on vain satunnaista käyttöä, niin noi toimii ihan hyvin. Mulla oli kolmen vuoden ajan BMW E92 330xd, koska en voinut ulkonäön takia harkitakaan muita E9x-sarjalaisia.

Coupeen koiran laitto takapenkille vöihin on kohtuullisen perseestä. Toki jos ostaisi farmarin-coupen ja sinne vaikka kiinteä kuljetushäkki taakse niin pääsisi tuostakin ongelmasta ;)

Edit: käyttöauto siis hakusessa, mutta olisihan se kiva jos sitä käyttöauton ulkonäköä ei inhoaisi. Toki järkipohjaisesti mietittynä minun kannattaisi ajaa tuo loppuunajettu Astra vielä enemmän loppuun niin kauan kun muutaman sadan euron vuosikorjauksilla selviää...
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia Ford Ka '09 vuosimallista eteenpäin tai muista nykyajan kauppakasseista?

Olisi haussa kakkosautoa lasten kuljettamiseksi harrastuksiin ja haussa on lähemmäs 2010-luvun pikkuauto lasten harrastuksiin kuljettamiseksi. Meillä kun kolme pelaa futista, ja kaksi näistä soittaa orkestereissa niin päällekkäisyyksiä on joka viikolle.

Käyttö siis verrattain vähäistä pyörimistä pk-seudulla ja pidemmät matkat luonnollisesti tehdään ykkösautolla.

Hintaluokkana pidän max 6000 euroa.
 
Olisi haussa kakkosautoa lasten kuljettamiseksi harrastuksiin ja haussa on lähemmäs 2010-luvun pikkuauto lasten harrastuksiin kuljettamiseksi. Meillä kun kolme pelaa futista, ja kaksi näistä soittaa orkestereissa niin päällekkäisyyksiä on joka viikolle.

Käyttö siis verrattain vähäistä pyörimistä pk-seudulla ja pidemmät matkat luonnollisesti tehdään ykkösautolla.

Hintaluokkana pidän max 6000 euroa.
Vaihtoehdot lienee Fiesta (suuremmilla kilsoilla), Corsa, Fabia (2011 lienee jo hihnalla) tai esim. Huihain i20 jota alkaa saamaan noilla paikkeilla, hintaluokan yläpäässä.

Muutama Ibiza, tms näyttäytyy hintaluokassa 2010 tai uudempana, mutta yleensä niissä on vikaa (halvimmassa mitä löysin mm. ilmastointi ei toimi :rolleyes: ).
 
Sitikoita C1-C3 ja Pösöjä 107, 206/7 saa uudehkoina ja suht vähillä kilometreilla. 2010-> ja <6000 e kriteereillä löytyi 50-70 kpl kumpaakin valmistajaa.

e: C1 näyttää olevan Trafin katsastustilastoissa oikein hyvä 2010->. Tosin tämähän nyt ei laadusta kerro yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän harkinnut pienen kulutuksen dieseliä automaatilla. Tähän mennessä pohdittua, Octavia 1.6 DSG on ehkä pienimmällä kulutuksella. Mesen C parhaimman näköinen. Passat olisi kans ok, BMW 3 ei ole ihan niin taloudellinen ja nokkaketju pitää vaihtaa ja on koneen takana.
Jokerina joku Opel tai Volvo. Audin A4 pitää olla aika tuore että näyttää sisältä nykyaikaiselta (se automaatin valitsin, urgh).

Hinta jotain 17ke luokkaa, vm 2015 ->.
Onkos noi vagginet jo ok noilla vuosilla?
 
Onko kokemuksia Ford Ka '09 vuosimallista eteenpäin tai muista nykyajan kauppakasseista?

Olisi haussa kakkosautoa lasten kuljettamiseksi harrastuksiin ja haussa on lähemmäs 2010-luvun pikkuauto lasten harrastuksiin kuljettamiseksi. Meillä kun kolme pelaa futista, ja kaksi näistä soittaa orkestereissa niin päällekkäisyyksiä on joka viikolle.

Käyttö siis verrattain vähäistä pyörimistä pk-seudulla ja pidemmät matkat luonnollisesti tehdään ykkösautolla.

Hintaluokkana pidän max 6000 euroa.
Tuohon luokkaan voin vilpittömästi suositella Hyundain I20:sitä. Lähes idioottivarmaa tekniikkaa ja jos jotain hajoaa niin osat tojota malliin puoli-ilmaisia. Ruosteongelmiakaan ei juuri tule, jos tekee joskus muutakin kuin tankkaa, eli lähinnä korjaa ne tyyppivika ovenkahvat ja huolehtii helmojen massoista. Tuollainen - 13 malli hommattiin vaimolle ja pirun näppärä kaupungissa bensa-automaattina. Ajonautintoa ja voimaa ei ole mutta kuljettimena toimii.
Vähän harkinnut pienen kulutuksen dieseliä automaatilla. Tähän mennessä pohdittua, Octavia 1.6 DSG on ehkä pienimmällä kulutuksella. Mesen C parhaimman näköinen. Passat olisi kans ok, BMW 3 ei ole ihan niin taloudellinen ja nokkaketju pitää vaihtaa ja on koneen takana.
Jokerina joku Opel tai Volvo. Audin A4 pitää olla aika tuore että näyttää sisältä nykyaikaiselta (se automaatin valitsin, urgh).

Hinta jotain 17ke luokkaa, vm 2015 ->.
Onkos noi vagginet jo ok noilla vuosilla?
Tästä taas joku niin mielensä pahoittaa, mutta henk.koht. en suosittele vaggeja kenellekään. Kaikkien etu olisi jos kansanautot saataisiin boikotoimalla pikkuhiljaa pois liikenteestä... 2.0TDI lienee ainut kone josta ei koneena pahaa sanottavaa, toki sekin nykyjään pilattu täysvammaisilla apulaiteratkaisuilla ja muilla virityksillä...

Tuohon budjettiin ja ikäluokkaan taas ei montaa mersua/bemaria/Volvoa taida löytyä, ellei osta jotain 300-400tkm kelattua?
 
En loukkaannu perustelluista vastauksista, lähinnä toivon niitä. Ehkä pitäisi venyttää budjettia. Tyyliin jos 3000€ lisää vähentää kilsoja 60tkm niin onhan se perusteltua.
 
Viimeksi muokattu:
En loukkaantu perustelluista vastauksista, lähinnä toivon niitä. Ehkä pitäisi venyttää budjettia. Tyyliin jos 3000€ lisää vähentää kilsoja 60tkm niin onhan se perusteltua.
No 20k€ budjetilla alkaa saamaan jo ~200tkm ajettua saksalaista ja hurria, toki auton iässä joutuu taas tinkimään. Opelia ja ranskalaista taas saa hyvinkin tuohon budjettiin/ikäluokkaan. Joka tapauksessa kaikki edellä mainitut yleensä turbiinitomaatilla, jota kyllä itse harkitsisin ensisijaisesti ennen vaggia ja dsgtä.

Toki vagillakin nykyään jo monesta isosta ongelmasta päästy eroon niin koneiden kuin laatikon osalta, mutta koneiden kanssa tilalle keksitty uusia pikkuvikoja ja hajonneiden dsg lootien tilalta nyt vaihdetaan kahta kauheammin kytkimiä ja vauhtipyöriä...
 
Vähän harkinnut pienen kulutuksen dieseliä automaatilla. Tähän mennessä pohdittua, Octavia 1.6 DSG on ehkä pienimmällä kulutuksella. Mesen C parhaimman näköinen. Passat olisi kans ok, BMW 3 ei ole ihan niin taloudellinen ja nokkaketju pitää vaihtaa ja on koneen takana.
Jokerina joku Opel tai Volvo. Audin A4 pitää olla aika tuore että näyttää sisältä nykyaikaiselta (se automaatin valitsin, urgh).

Hinta jotain 17ke luokkaa, vm 2015 ->.

Jos sulla ei ole perusteetonta 70-luvun Esson baariin pohjautuvaa pelkoa Opeleita kohtaan, ja budjetti venyy pikkuisen, niin K Astran automaatti-diisseleitä saa kohtuulliseen hintaan käytettynä. Pikaisella haulla esim. 2016 vuoden 24 tkm ajettu vehjas irtoaisi Raision vaihtoplussalta 17900€:lla
Opel Astra 5-ov Enjoy 1,6 CDTI Ecotec 100 Automaatti Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
OT: Kyllä se Opel tuhos itsensä selvästi myöhemmin 90-luvulla laadun ja takuuasioiden kanssa. Vähän kuten vaginistit yrittää tehdä nykyään. Eikä Essonbaari tason jutuilla päästä valtamerkistä pohjamutiin muutamassa vuodessa. Paskaa pukkas ihan aidosti.
 
Opel periaatteessa ok, tuo muotoilu vähän tökkii. Ulkoa jotain Prius tyylistä outoutta ja sisältä japanilaisin saksalainen tyyli mitä muissa. Onkos tuo enjoy karvalakki varustelu?
 
OT: Eipä niillä ysäri-opeleilla ole paljoa enää tekemistä tämän päivän vehkeiden kanssa, pirusti on vettä virrannu Aurajoessa tässä välissä ja autot muuttuneet. Ei se tänä päivänä ole isossa skaalassa sen paskempi kuin mikään muukaan merkki.

Opel periaatteessa ok, tuo muotoilu vähän tökkii. Ulkoa jotain Prius tyylistä outoutta ja sisältä japanilaisin saksalainen tyyli mitä muissa. Onkos tuo enjoy karvalakki varustelu?

Muotoilu toki on täysin makuasia, itse omista K Astra farkun ja pidän sen muotoilusta hyvinkin paljon.

Enjoy on se kahdesta varustetasosta alempi (joku Matrix Business kävi kanssa välissä listoilla, mutta se oli käytännössä Innovation jossa oli ledit vakiona). Siinäkin on vakiona mm. lämmitettävä nahkaratti, vakkari/nopeudenrajoitin sekä sähköikkunat edessä ja takana, aurinkolippojen valaistut meikkipeilit ja led-päiväajovalot. Käytännössä kaikki Enjoyt on varustetty myös Enjoy More paketilla, eli niissä on automaattinen 2-alueilmaistointi, parkkitutkat edessä ja takana, valoautomatiikka, sadetunnistin, himmenevä taustapeili, etusumarit, keksikyynärnoja edessä ja joku tunnelmaledi ohjaamossa ja kromilistaa ikkunanpielessä. Radion virkaa toimittaa vakiona 7" IntelliLink toosa jossa on Android Auto ja Apple Carplay tuki, lisärahalla sai integroidun navin tuuman isommalla näytöllä.
 
Opel periaatteessa ok, tuo muotoilu vähän tökkii. Ulkoa jotain Prius tyylistä outoutta ja sisältä japanilaisin saksalainen tyyli mitä muissa. Onkos tuo enjoy karvalakki varustelu?
Tuossa 18 000€ Astrassa on ne paremmat penkit. Oikein mukavat istua ja ne halppis mallin autot kannattaisi melkein sivuuttaa.
Opel Astra diesel vaihtoautot
Omaan silmään ihan kiva muotoilu Astrassa. Mutta makuasioita.
 
Nyt alkaa olemaan jo hieman liian kallista ajaa autolla joka kuluttaa yli 10L/100km. Joten nyt olisi tarkoitus saada auto alle joka olisi vähempiruokainen sekä pienempi. Talouteen kun ei tarvitse kaksi isoa autoa. Toinen kriteeri olisi että auto olisi samoissa hintaluokissa kun nykyinen Saab 9-3 -99. Maantie- sekä taajama-ajoa lähinnä.
Autoja mitä on katsellut on Citroen C2, Toyota Yaris & Smart Fortwo. Mielipiteitä tai muita ehdotuksia?
 
C2 oli joskus. Todella kätevä lyhyillä matkoilla. Talvella pidemmillä matkoilla vähän kiikkerä.
 
Autoja mitä on katsellut on Citroen C2, Toyota Yaris & Smart Fortwo. Mielipiteitä tai muita ehdotuksia?
Noista ehdottomasti Yaris. Luotettavuudeltaan/käytettävyydeltään aivan toisessa ulottuvuudessa. Arvon romahtamisenkaan kannalta ei tule haukanneeksi turvan täydeltä sitä itseään.
Ykköskoppaisen yariksen tapauksessa kannattaa varmistaa ettei ole laho yksilö...
 
Noista ehdottomasti Yaris. Luotettavuudeltaan/käytettävyydeltään aivan toisessa ulottuvuudessa. Arvon romahtamisenkaan kannalta ei tule haukanneeksi turvan täydeltä sitä itseään.
Ykköskoppaisen yariksen tapauksessa kannattaa varmistaa ettei ole laho yksilö...
Toiset ostaa ankean ylihintaisen pohjasta lahon Yariksen, toiset selvästi uudemman paremmin varustellun ja ruostesuojatun ranskattaren, josta joutuu uusimaan palloniveliä vähän tiheämpään...

Kysyjän käyttötarkoitus huomioiden katselisin vähän isompia, jossa on maantieajokin siedettävämpää.
 
Toiset ostaa ankean ylihintaisen pohjasta lahon Yariksen, toiset selvästi uudemman paremmin varustellun ja ruostesuojatun ranskattaren, josta joutuu uusimaan palloniveliä vähän tiheämpään...

Kysyjän käyttötarkoitus huomioiden katselisin vähän isompia, jossa on maantieajokin siedettävämpää.
Järkevä mies taas ostaa ehjän, kovapeltisen ja riittävästi varustellun Yariksen ja myy sen parin vuoden päästä pois samalla arvonalenemalla kuin mitä ranskattaresta voi vielä hyvänä päivänä jäädä käteen.

Kerro nyt sitten ihmeessä myös että mistä saa selvästi uudemman, paremmin varustellun, paremman ajaa ja isomman Shitikka C2:n kuin mitä Yaris on?
 
Järkevä mies taas ostaa ehjän, kovapeltisen ja riittävästi varustellun Yariksen ja myy sen parin vuoden päästä pois samalla arvonalenemalla kuin mitä ranskattaresta voi vielä hyvänä päivänä jäädä käteen.

Kerro nyt sitten ihmeessä myös että mistä saa selvästi uudemman, paremmin varustellun, paremman ajaa ja isomman Shitikka C2:n kuin mitä Yaris on?
Nettiautosta tietty, en tosin C2:sta suoraan maininnut kun isompiakin saa halvalla. Ei kai meidän oikeasti tarvitse alkaa keskustelemaan siitä faktasta, että japseista pyydetään luotettavuuden varjolla ihan törkeitä hintoja vielä siinäkin vaiheessa kun moiseen ei olisi syytä? Ymmärtäisin myöskin arvonalenemasta nillittämisen, jos puhuttaisiin uusista autoista. Jossain C2:n hintaluokassa pudotus on satasia-tonni. Jos tuolla on merkitystä, niin bussikorttia sitten vaan...
 
Nettiautosta tietty, en tosin C2:sta suoraan maininnut kun isompiakin saa halvalla. Ei kai meidän oikeasti tarvitse alkaa keskustelemaan siitä faktasta, että japseista pyydetään luotettavuuden varjolla ihan törkeitä hintoja vielä siinäkin vaiheessa kun moiseen ei olisi syytä? Ymmärtäisin myöskin arvonalenemasta nillittämisen, jos puhuttaisiin uusista autoista. Jossain C2:n hintaluokassa pudotus on satasia-tonni. Jos tuolla on merkitystä, niin bussikorttia sitten vaan...
En ymmärrä pointtiasi bussikortista. Tonnilla kahdessa vuodessa käyn mielummin vuosittain viikon lomalla kun heitän hukkaan auton takia. Ei myöskään mitään järkeä maksaa 160€/kk matkakortista jolloin matka-ajat helposti kolminkertaistuu. En myöskään koe tarpeelliseksi ostaa useamman tuhannem euron kakkosautoa tai isompaa autoa kun mainitut koska käytössä on myös toinen Nissan Qashqai.
 
Smart Roadster vois olla hauska, tosin se on melkoisen matala, että en tiedä kuinka hyvä kaupungissa.
 
Kävin koeajamassa uuden Ford Focus manuaalin. 125hv Titanium 17" pyörillä. Auto oli mukavan hiljainen ja ihan hyvä ajaa. Tilaa oli oikein reippaasti ja varsinkin jalkatilaa takana. Jo joskus aiemmin koeajoin uuden Kia Ceedin ja mieleen jäi, että se oli selvästi äänekkäämpi. Tuossa Focuksessa oli Michelin Primacy 4 renkaat.

Aivan ykkös lisävaruste Focuksesaa oli aktiivinen vakionopeudensäädin. Hienosti piti nopeuden ja ajamisesta tulee tosi helppoa. Toinen oli sitten liikennemerkkien tunnistus, eli ei tule ajettua niin helposti ylinopeutta. Kaupungissa joku törmäyksenesto varoitti ja vaistomaisesti itse jarrutin. Vihreä liikennevalo paloi, mutta edelläajava vähän arpoi, että polkeeko pyöräilijä alle vai ei. Myyjän mukaan tuo törmäyksenesto osaa jarruttaa myös itsestään ja törmäykseneston herkkyyttä pystyy jotenkin säätämään. Ja jollain lailla mittaa nopeuseroja, koska jonossahan tuo ei varoittanut, vaikka yritin ajaa tosi lähellekin.

Täytyy lisätä tähän vielä jotain hinnaston hintoja. Jo Trend varustetaso on aika hyvä. Kunhan muistaa tuon aktiivivakkarin ainakin lisätä.

Halvin olisi Focus Trend 100hv. 21 692€
+677€. Comfort Pack: Avaimeton keskuslukitus ja -käynnistys; kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC; automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä automaattisesti himmenevä taustapeili

+507€. Technology Pack 1: -Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä) -Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) -Automaattiset kaukovalot -Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -toiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
Hinta noin 22,900€.
Toisena vaihtoehtona voisi olla vag, johon myös saa aktiivi cruisen. Myös pienemmän luokan autoihin saa ja Fiestaan. Focus aivan uutena mallina on silti aika hyvä valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Aktiivivakkari voi olla käytännössä myös tosi ärsyttävä, kun se saattaa tipahdella pois päältä ihan satunnaisesti (sensorin edessä muka este tai muu häiriö, heikko signaali tmv).
Toisinaan se hidastaa tai äkkiäjarruttaa edeltä pois kääntyvän auton tai muun esteen vuoksi joka on sopivasti tien laidassa, eikä tutka ymmärrä auton liikkuvan sen ohi eikä sitä päin.

Niissä ei tuppaa olemaan valintaa "tyhmälle" vakkarille josta aktiivitoiminnon saisi pois päältä esimerkiksi motariajossa. Muuten se alkaa hidastamaan hirveän aikaisin pienimmälläkin turvavälillä, joutuu vaihtamaan kaistaa hirveän aikaisin ja pienellä nopeuserolla sitä turvaväliä saa hinata umpeen kovin kauan. Olisi mukavaa päästä ajamaan vakkarilla ihan puskuriin kiinni ennen ohitusta, ettei tarvitse viettää ohituskaistalla liian kauan muiden tien tukkeena.
Näitä asioita harvoin ehtii testaamaan koeajon aikana.
 
Aktiivivakkari voi olla käytännössä myös tosi ärsyttävä, kun se saattaa tipahdella pois päältä ihan satunnaisesti (sensorin edessä muka este tai muu häiriö, heikko signaali tmv).
Toisinaan se hidastaa tai äkkiäjarruttaa edeltä pois kääntyvän auton tai muun esteen vuoksi joka on sopivasti tien laidassa, eikä tutka ymmärrä auton liikkuvan sen ohi eikä sitä päin. Niissä ei tuppaa olemaan valintaa "tyhmälle" vakkarille josta aktiivitoiminnon saisi pois päältä esimerkiksi motariajossa. Muuten se alkaa hidastamaan hirveän aikaisin pienimmälläkin turvavälillä, joutuu vaihtamaan kaistaa hirveän aikaisin ja pienellä nopeuserolla sitä turvaväliä saa hinata umpeen kovin kauan. Näitä asioita harvoin ehtii testaamaan koeajon aikana.

Kaikissa autoissa mitä itse olen kokeillut on optio vaihtaa "normaaliin" cruiseen ja näin teen itsekin usein kun ajan motaria.
 
Kaikissa autoissa mitä itse olen kokeillut on optio vaihtaa "normaaliin" cruiseen ja näin teen itsekin usein kun ajan motaria.
Kaikissa mun testaamissa aktiivivakkari-autoissa on ollut vain valinta nopeudenrajoittimelle ja vakionopeudensäätimelle, kuten tavallisella vakkarilla varustetuissa autoissa. Vakionopeudensäätimen toimintaan ei ole päässyt puuttumaan.
 
Kaikissa mun testaamissa aktiivivakkari-autoissa on ollut vain valinta nopeudenrajoittimelle ja vakionopeudensäätimelle, kuten tavallisella vakkarilla varustetuissa autoissa. Vakionopeudensäätimen toimintaan ei ole päässyt puuttumaan.

Se on monesti hieman "piilossa". Esimerkiksi KIA:lla pitää valita ensin Cruise päälle, mutta ei toimintaan (eli nopeutta ei aseteta). Sitten painetaan cruisen "peruutusnäppäintä" hetki pohjassa ja vaihtuu normaali cruise smart cruisen tilalle.

Onnistuu myös Toyotassa ja Hondassa mutta näemmä nopealla googlailulla ei ainakaan BMW:ssä tai Volkkareissa. Saksalaiset osaa...
 
Viimeksi muokattu:
Googlailin lisää. Onnistuu myös Volvossa. Fordissa saa kytkettyä valikosta pois, mutta menee takaisin adaptiiviselle kun sammuttaa ja käynnistää auton.

Vaihtelee siis näemmä valmistajittain.
 
+507€. Technology Pack 1: -Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä) -Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) -Automaattiset kaukovalot -Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -toiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
Tuo technology pack on ollut viime aikoina tarjouksessa, olikohan 199e. En tiedä, onko enää.
 
Kävin koeajamassa uuden Ford Focus manuaalin. 125hv Titanium 17" pyörillä. Auto oli mukavan hiljainen ja ihan hyvä ajaa.

Jäikö tosta 125 heposesta reserviin yhtään vai miten paljon pitää kengittää esim. rampille lähtiessä tms?

Edit: Ja millanen laatikko oli ajaa? Vanhemmassa Ceedissä välitykset ei ainakaan istu kaupunkiajoon..
 
Viimeksi muokattu:
Se on monesti hieman "piilossa". Esimerkiksi KIA:lla pitää valita ensin Cruise päälle, mutta ei toimintaan (eli nopeutta ei aseteta). Sitten painetaan cruisen "peruutusnäppäintä" hetki pohjassa ja vaihtuu normaali cruise smart cruisen tilalle.

Onnistuu myös Toyotassa ja Hondassa mutta näemmä nopealla googlailulla ei ainakaan BMW:ssä tai Volkkareissa. Saksalaiset osaa...
Just, piilo-ominaisuus. Vaggineita onkin tullut vaan ajettua sekä kerran Rellua :cigar2:
 
Jäikö tosta 125 heposesta reserviin yhtään vai miten paljon pitää kengittää esim. rampille lähtiessä tms?

Edit: Ja millanen laatikko oli ajaa? Vanhemmassa Ceedissä välitykset ei ainakaan istu kaupunkiajoon..
Minusta riittää tuo 125hv. Painoa on 1322kg ja 10.0s 0-100km/h. Ei ollut oma-auto niin tuli kiihdytettyä suht sporttisesti, mutta moottorin kierroksia en tarkemmin seurannut ollenkaan. Täällä kaikki rampit on vaan 80km/h teitä. Mutta jo siinä mutkassa pääsee 80km/h vauhtiin ja ihan pirteästi tuntuu kiihtyvän. Ja tiukempi väli oli, johon kiihdytin 120/h ja sekin meni kivuttomasti. Kun pääsin kaistalle, niin hiljensin kyllä nopeutta. Auto on aika hiljainen tuolla suuremmallakin nopeudella. Kulutusta en huomannut mistään seurailla, vaikka olisi varmaan näkynyt. Minusta välitykset sopi ihan ok kaupunkiin ja kaupungissakin tarkoituksella vähän ajelinkin. Ainakin dieseliin tottuneena välitykset oli itselle sopivat. Start-Stop toimi jo aika alussa, vaikka moottorin lämpö ei ollut vielä aivan normaali.

Aiemmin koeajettu uusi Kia Ceed oli automaatti, niin siihen ei suoraan osaa verrata. Uusi Ceed saisi minusta olla hiljaisempi. Tuo Focus oli ainakin siltäosin parempi. Saattaa olla että Focus olisi ajettavuudeltaankin vähän parempi.
 
Meinaan ostaa vm 2014 tai uudemman Mazda 3:n (hatchback). Onko mitään parempaa vaihtoehtoa jos tykkään tällä rajallisella autotietämykselläni kaikin puolin juuri tuonlaisesta autosta?
 
En ymmärrä pointtiasi bussikortista. Tonnilla kahdessa vuodessa käyn mielummin vuosittain viikon lomalla kun heitän hukkaan auton takia. Ei myöskään mitään järkeä maksaa 160€/kk matkakortista jolloin matka-ajat helposti kolminkertaistuu. En myöskään koe tarpeelliseksi ostaa useamman tuhannem euron kakkosautoa tai isompaa autoa kun mainitut koska käytössä on myös toinen Nissan Qashqai.
Kunhan kuittasin (en sinulle), että jos 2-3 tonnin käyttöauton valintaperusteena on ko. merkin arvonalenema, niin taitaa olla parempi jättää se auto ostamatta ja siirtyä muuhun kulkuneuvoon. Tuossa luokassa kun se hinnanpudotus riippuu jo paljon enemmän siitä yksittäisestä autosta ja sen käyttömäärästä/rempoista kuin mitä merkkiä se edustaa. Ja vaikka merkkien välillä olisi eroa, niin paljonko se oikeasti enää tuossa on. Taskurahoja.
 
Kävin koeajamassa uuden Ford Focus manuaalin. 125hv Titanium 17" pyörillä. Auto oli mukavan hiljainen ja ihan hyvä ajaa. Tilaa oli oikein reippaasti ja varsinkin jalkatilaa takana. Jo joskus aiemmin koeajoin uuden Kia Ceedin ja mieleen jäi, että se oli selvästi äänekkäämpi. Tuossa Focuksessa oli Michelin Primacy 4 renkaat.

Aivan ykkös lisävaruste Focuksesaa oli aktiivinen vakionopeudensäädin. Hienosti piti nopeuden ja ajamisesta tulee tosi helppoa. Toinen oli sitten liikennemerkkien tunnistus, eli ei tule ajettua niin helposti ylinopeutta. Kaupungissa joku törmäyksenesto varoitti ja vaistomaisesti itse jarrutin. Vihreä liikennevalo paloi, mutta edelläajava vähän arpoi, että polkeeko pyöräilijä alle vai ei. Myyjän mukaan tuo törmäyksenesto osaa jarruttaa myös itsestään ja törmäykseneston herkkyyttä pystyy jotenkin säätämään. Ja jollain lailla mittaa nopeuseroja, koska jonossahan tuo ei varoittanut, vaikka yritin ajaa tosi lähellekin.

Täytyy lisätä tähän vielä jotain hinnaston hintoja. Jo Trend varustetaso on aika hyvä. Kunhan muistaa tuon aktiivivakkarin ainakin lisätä.

Halvin olisi Focus Trend 100hv. 21 692€
+677€. Comfort Pack: Avaimeton keskuslukitus ja -käynnistys; kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC; automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä automaattisesti himmenevä taustapeili

+507€. Technology Pack 1: -Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä) -Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) -Automaattiset kaukovalot -Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -toiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
Hinta noin 22,900€.
Toisena vaihtoehtona voisi olla vag, johon myös saa aktiivi cruisen. Myös pienemmän luokan autoihin saa ja Fiestaan. Focus aivan uutena mallina on silti aika hyvä valinta.
Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.
 
Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.
Kyllä mielestäni ainakin hyvin luulisi kiskovan kun yli 100hp. Ainahan sitä vaihdetta voi myös vaihtaa jos tuntuu ettei jaksa.
 
Samanlaista epäilyä kuulin myös monesta paikasta kun vanhassa 100hp 1.6 vapari-Astrassa oli vakkari. Kuulemma "ihan turha", "ei voi käyttää missään kun ei tehot riitä" jne. Mutta kyllä mä vaan olen ihan 60 km/h maantietäkin sen kanssa ajanut, eikä tarvinut vaihdetta pienemmälle vetää kuin ylämäissä, niin luulisi jonkun 125hp turbo-Focuksen jaksavan kutosella rullata suht sievästi. Tietty ne nopeudenmuutokset voi olla aika rauhallisia koska auto ei voi itse pykältää pienemmälle, mutta etenkin 80+ maantie- ja motarinopeuksissa tuskin tulee mitään ongelmia.
 
Samanlaista epäilyä kuulin myös monesta paikasta kun vanhassa 100hp 1.6 vapari-Astrassa oli vakkari. Kuulemma "ihan turha", "ei voi käyttää missään kun ei tehot riitä" jne. Mutta kyllä mä vaan olen ihan 60 km/h maantietäkin sen kanssa ajanut, eikä tarvinut vaihdetta pienemmälle vetää kuin ylämäissä, niin luulisi jonkun 125hp turbo-Focuksen jaksavan kutosella rullata suht sievästi. Tietty ne nopeudenmuutokset voi olla aika rauhallisia koska auto ei voi itse pykältää pienemmälle, mutta etenkin 80+ maantie- ja motarinopeuksissa tuskin tulee mitään ongelmia.
Mukavuushan siinä eniten kärsii kun ei voi vakkarin pois päältä laittamisen jälkeen vain iskeä takaisin päälle ja antaa kiihdytellä esim. 50-110km/h taajaman, risteyksen, tietyömaan, tms jälkeen.

Ja itse keksin omilta reiteiltä ainakin pari ylämäkeä missä saattaa olla 100hv Astmalla vaikeuksia; meni aika jurinaksi kutosella C250CDI:lläkin vaikka 205hv/500Nm. ;)
 
Hieman epäilyttänyt tuo aktiivinen vakkari manuaalivaihteistossa. Jaksaako miten vetää isolla vaihteeella jos vaikka vaihtelee nopeus 60-100km/h? Taitaa olla ainakin 6-vaihde hankala käyttää.
Jaksoi kiihtyä 6-vaihteellakin, mutta toki aika maltillinen kiihtyvyys. Ei siis häirinnyt kiihtymisen hitaus. Hidastuksen testasin siten että vauhtia oli jotain 120 ja seurasin toista autoa isoon liikenneympyrään. Tasaisesti hidastaa ja kun moottorin kierrokset meni lähelle tyhjäkäyntiä 6 vaihteella, niin mittaristoon tuli merkki, että täytyy vaihtaa pienemmälle. Vauhti oli jo niin matala, että laitoin vapaalle ja jarruttelin sitten itse vähän lisää.

Peugeot 406 hdi 110hv jaksaa mennä hyvin 5 vaihteella 60km/h vakkari päällä. Jyrkkään ylämäkeen kannattaa vaihtaa 4 vaihteelle, niin ei vedätä moottoria aivan liikaa. Uskoisin että Focus jaksaa samoin 6 vaihteella kiihtyä, eli kiihtyy kyllä, mutta suht hitaasti.

Eli oikein toimivalta tuo aktiivi vakkari tuntui manuaalissakin. Hidastaa jos edessä on hitaampi auto ja pitää välin tasaisena. Ajaessa en osannut säätää sitä välimatkaa edelläajavaan. Ei ainakaan turhan pitkää välimatkaa jättänyt. Vauhtia oli kumminkin sen verran että 6-vaihteelta ei tarvinnut vaihtaa pienemmälle.
 
Mukavuushan siinä eniten kärsii kun ei voi vakkarin pois päältä laittamisen jälkeen vain iskeä takaisin päälle ja antaa kiihdytellä esim. 50-110km/h taajaman, risteyksen, tietyömaan, tms jälkeen.

Ja itse keksin omilta reiteiltä ainakin pari ylämäkeä missä saattaa olla 100hv Astmalla vaikeuksia; meni aika jurinaksi kutosella C250CDI:lläkin vaikka 205hv/500Nm. ;)

Näinhän se on, tosin jos ostaa manuaalin niin silloin jo lähtökohtaisesti tinkii mukavuudesta automaattiin verrattuna, joten ehkä sen satunnaisen vaihteenvaihtamisen manuaalisesti sitten sietää jos meinaa manuaalilla kerran ajaa.

Ja toki niitä mäkiä on olemassa mihin nuhapumut hyytyy, mutta maantielläkään kuuden ajovuoden aikana ei montaa kertaa sellaista paikkaa tullut missä olis joutunut ottamaan nelosta silmään kun vitonen ei jaksa pitää nopeutta. Kyllä se vakkari vaan tuossakin nuhapumpussa varuste paikallaan oli :D
 
Mitä (ei ihan pieniä) farkkuja kannattaisi tuossa 9-14k hintaluokassa katsella jos halvat kilometrit kiinnostaisivat? Autoista en ymmärrä mitään, niin vähän hukassa mitä kannattaisi ostaa. Edellisestä maksoin 5k, mutta niillä spekseillä millä 6v sit löytyi 10 autoa alta 8k, löytyy nyt omalta lähialueelta tasan 0 autoa. :P
 
Mitä (ei ihan pieniä) farkkuja kannattaisi tuossa 9-14k hintaluokassa katsella jos halvat kilometrit kiinnostaisivat? Autoista en ymmärrä mitään, niin vähän hukassa mitä kannattaisi ostaa. Edellisestä maksoin 5k, mutta niillä spekseillä millä 6v sit löytyi 10 autoa alta 8k, löytyy nyt omalta lähialueelta tasan 0 autoa. :p
Focus ja Mondeo tarjoaa ainakin ihan kohtalaisen halpoja kilometrejä ja osuu soppelisti tuohon hintahaarukkaan (tai osuuhan mikä tahansa kun on ajettu loppuun tai ostaa iän vanhan, mutta em. tapauksissa saa ihan kohtalaisen uudenkin pelin).
 
Mitä (ei ihan pieniä) farkkuja kannattaisi tuossa 9-14k hintaluokassa katsella jos halvat kilometrit kiinnostaisivat? Autoista en ymmärrä mitään, niin vähän hukassa mitä kannattaisi ostaa. Edellisestä maksoin 5k, mutta niillä spekseillä millä 6v sit löytyi 10 autoa alta 8k, löytyy nyt omalta lähialueelta tasan 0 autoa. :p
Hintaluokkaan sopii melkein K-Astra.
15 000€ Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,0 Turbo ecoFLEX Start/Stop 77kW MT5 Farmari 2016 - Vaihtoauto

Tuossa kaikki, mutta siinä on myös sekaisin vanhempaa mallia.
Opel Astra vaihtoautot

Nuo Focus ja Mondeo on hyviä vaihtoehtoja toki.
Ford Focus vaihtoautot
Ford Mondeo vaihtoautot

Bensa vai diesel?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 420
Viestejä
4 477 940
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom