Mikä auto minulle?

EI ole lukkoon lyöty. Hybrideistä ei ole juuri kokemusta mutta sellainen käsitys että hinnat karkaavat yli budjetin.
Kannattaa vilkaista tarjonta, näyttäisi olevan hyvin valinnanvaraa.

Tuollaisella toyotan hybridillä tuli ajeltua reilusti maakuntareissua ja aika tarkalleen 4L oli keskikulutus vaikka kaupunkiakin osui väliin. Tuossa yllä @tom_gore lla hyvä pointti, hybridin hyödyt tippuu heti jos kuskilla on vähänkäön raskaampi kaasujalka, muuten väitän että käyttökustannukset samaa luokkaa tai alle kiisselin kanssa...
 
Kannattaa vilkaista tarjonta, näyttäisi olevan hyvin valinnanvaraa.

Tuollaisella toyotan hybridillä tuli ajeltua reilusti maakuntareissua ja aika tarkalleen 4L oli keskikulutus vaikka kaupunkiakin osui väliin. Tuossa yllä @tom_gore lla hyvä pointti, hybridin hyödyt tippuu heti jos kuskilla on vähänkäön raskaampi kaasujalka, muuten väitän että käyttökustannukset samaa luokkaa tai alle kiisselin kanssa...

Jep jos ajelee rauhakseen max. ~100 km/h nopeuksia niin kulutus pysyttelee samoissa Dieselin kanssa. Motarilla alkaa kulutus hybridillä nousta nopemmin kuin Dieselillä ja kaupungissa sitten toki hybridin kulutuslukemat on selvästi alemmat.

Eli jos tapana on vetää motaripätkät aina (kelin salliessa) 135 tai enempi lasissa niin kuin aika moni tekee niin siihen ei ole Dieselin voittanutta.
 
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.

Toinen juttu on mukavuus. 100 km suunta ei vielä kerro mitään, kun ei tiedä tiestä meneekö siihen alle vai yli tunti. Kuitenkin istut vähintään sen työpäivän verran viikossa siinä autossa. Haluatko tehdä sen jossain meluisassa ja rämisevässä Golfissa, Civicissä tai muussa vastaavassa perusautossa? Epäilen vahvasti eli katse isompiin päin. Näissä omalla otannalla joku aika taaksepäin ranskattaret (C5/508) tarjosivat ylivoimaisen hinta-laatusuhteen mukavuuden näkökulmasta. Nuo perusautot ovat ihan kivoja kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, mutta vakavaan käyttöön hyi helvetti. Tämänkin puheenvuoron kyllä pitäisi herättää kysymyksiä siitä, että haluatko nyt ihan varmasti tehdä ko. operaation? Ei ole pidemmän päälle mitään herkkua.

e: Tuon nykyautosi hinnalla saanet esim. 508:n facelift (2015->) version about 1:1 hinnalla. Allure-versiota sähköpenkein kannattaa tähyillä. Huomioi laskelmissasi myös renkaiden hinnat, tuolla ajolla niitä kuitenkin menee se setti pariin vuoteen. 16"-18" välillä voi olla eroa 500 e uusimisessa ja samalla kärsit 18" epämukavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.

Pikkukoneisissa tosiaan kulutus kyllä nousee jos moottoritienopeuksia ajelee, äitimamman 1.25l Ford Fiesta ja oma BMW 523i vievät aikalailla saman verran polttoainetta jos marssivauhtina pitää 100-130km/h ja on varmasti hankala arvata kumpi on mukavampi matkakumppani isolla tiellä.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista.

Dieseleistä ainakin nopeasti vilkaistuna Ford ja Volkkari tarjoaa ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja hintaluokassa 15 000€. VAG konsernin dieseleissä oli jokunen vuosi takaperin aika pahasti sanomista, tai ainakin tietyssä moottorissa. Onkohan nuo ongelmat jo saatu korjattua?

Pitää vielä tutkia tuota hybridiä. Ajonopeus tosiaan tuolla pätkällä liikkuu 90 - 135km/h, mistä suurinosa yli 100km/h.

@Kvarkki Tämä ei tosiaan ole mikään hetkellinen päähänpisto vaan asiaa olen miettinyt jo toista vuotta. Ymmärrän hyvin että tuo noin tunnin mittainen työmatka tulisi olemaan melko vittumainen, mutta ne 18 vapaapäivää kuukaudesta asuisin paikkakunnalla missä viihdyn. Ja tietenkin samalla etsin uutta työpaikkaa tuolta alueelta mihin muuttaisin.
 
Äh, en mä huomannut tuota 12 pv/kk juttua. Tuollaisella se vielä menee, kun saa "lepopäiviä". Itse käyn 3 krt/vk heittämässä 300+ km lenkin ja kolmas päivä putkeen on hieman raskasta eli yleensä otan etäpäivän-pari siihen väliin.

Mitä itsellä tuli katsottua, niin:
- Focus, meluisa, muovinen, kulutus?
- Mondeo, äänen puolesta jo ok, laatuvaikutelmassa huomautettavaa, powershi(f)t automaatti ei vaihtoehto, kulutus?, pakollinen 180 tkm hiukkassuodattimen vaihto
- Astra, yllättävän hyvä melun puolesta luokkaansa nähden (nykyään äänieristystä poistettu), muovinen, kulutus huono
- Insignia, kulutus heti liikaa, vanhat koneet?
- Merssu A ja B, meluisia, suuret kustannukset, kalliita, C ja E sitten vielä *2 eli oli oman budjetin ulottumattomissa
- Nissan (X-trail), muovinen ja kallis, halvemmat sisarukset tuskin parempia
- Renault, muistaakseni kulutus oli suht huono, mallit eivät miellyttäneet
- VAG, hintaa liikaa laatuun nähden, takuuasiat, muovia näissäkin on
- Honda, muut japsit ja korean ihmeet, mitäääh, sanoitko jotain. Avartava kokemus, kun ajoi 508 ja Civicin peräjälkeen. 100+ km/h on hiljaisempi kuin Civikin hampaat irtoo 50 km/h. Mainitsinko jo muovin? Luotettavuus ja kulutus olisi Hondaan houkuttanut.
- Citroen, C5 ainoa sopivan kokoinen malli (ellei sitten C6 jostain löydy), muut meluisia ja ahtaita. C5 malli vanha ja vain uusimmista vm. löytää tuoreen koneen. Näitä vähän tarjolla. Nestejousitus 6/5 ja muutenkin melu hintaansa nähden hyvin jees. Tätä harkitsin, mutta ei löytynyt sopivaa yksilöä. Olis kannattanut ottaa vähän enemmän ajettu halvalla, näissä kun arvostus tuppaa laskemaan kivasti käytetyn ostajan kannalta. Alle 10 k€ saa jo 2008-2009 ylöspäin olevaa autoa, joka on siis about sama kuin nyt poistunut malli. Näki kyllä kojelaudan ulkoasusta. Hinta-melu-kulutus suhde loistava.
- Pösö, 508 järkevin malli, muut pieniä tai isoja tai muuten vaan hassuja matka-ajoon. 2015 faceliftissä tullut euro6 koneet ja aisinin automaattiloota (EAT6). Rengasmelua on, mutta kokonaisuus pesee esim. Mondeon (perstuntumalta). 140 km/h menee vielä radion ollessa järjellisellä voimakkuudella ja vakaasti kulkee. Kulutuksesta mainitsinkin jo. Vanhemmissa vuosimalleissa on euro5 koneet ja kulutus voi olla isompaa. Halpa hinta kompensoi. Sekä C5 että 508 ei tarvitse hiukkasloukun vaihtoa ellei mene paskaksi.
 
Ite tuossa alle 20k hintaluokassa päädyin pitkän etsimisen jälkeen vm 2013 85tkm ajettuun Skoda Octaviaan runsaalla varustelulla.Koneena 2.0tdi ja laatikkona 6 vaihtenen dsg. Ite tykännyt kovasti, ainoa valittamisen aihe on 18" vanteilla rengasmelu. Tuli koeajettua superb,ceed,focus,v70,leon yms.
 
Jos tarvitsee tavaratilaa niin ei kannata ottaa Lexuksen hybridiä. Siinä ei saa kaadettua takapenkkejä hybridiakuston vuoksi.
 
Kaveri on nk. kaupparatsu, mut pitää vähän urheilullisemmista autoista. Silti kierretään korkean profiilin renkaat alle koska ajomukavuus.. Ja n. +/- 80tkm tulee kuulemma vuodessa.
 
Ei taitu IS eikä GS sedaneissa.
Ja ei pidä paikkaansa.

lexus-is300h-f-sport-17.jpg
 
Aijaa ei haettu sedania?


Googlatkaapa ”lexus folding rear seats”. Ovatko kaikki siihen liittyvät foorumipostaukset väärässä?
Seison korjattuna.

Tuossahan tuo kyllä yläpuolella jo kuvan kanssa selvennettiin että taittuu ne... Ja samaa tukee tuo kehotettu guuglehaku, joskin joskus on jossain jenkeissä ollut joku malli jossa ne ei taitu, ei kylläkään hybridi...
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän?

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.
Ei tule kilsoja noin paljon, mutta tulee välillä tehtyä pidempiä reissuja.

Suositukseni: BMW 5-sarja tai E-Mersu. F10:een toi budjetti ei valitettavasti Suomessa riitä, mutta E61 530xd tai 535xd parhailla penkeillä on ihan hemmetin hyvä matka-auto. Kunhan katsoo että varustepuoli on kunnossa. Sillä on oikeasti merkitystä.

Ajelin juuri puolet 3000 km reissusta (ja toisen puolen istuin pelkääjän puolella) 530d:llä, jossa oli:

4MF DYNAMIC SEAT BACK WIDTH ADJUSTMENT
453 ACTIVE SEAT VENTILATION, FRONT
456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE

Uusikin Octavia tai Avensis tuntuu rimpulalta tohon verrattuna. Puhumattakaan jostain pienemmistä kopperoista.

7-sarja on vielä parempi äänieristyksen kannalta, mutta farkkua et tietenkään sitten saa. E65 facelift 730d menee tuohon budjettiin. Varaosien hinnoissa on hyvin pieni ero 5-sarjaan. Sekä 530d:stä että 730d:stä lähtee softalla noin 300 hp, mikä tekee maantieajelusta vielä selvästi kivempaa.
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
 
Suositukseni: BMW 5-sarja tai E-Mersu. F10:een toi budjetti ei valitettavasti Suomessa riitä, mutta E61 530xd tai 535xd parhailla penkeillä on ihan hemmetin hyvä matka-auto. Kunhan katsoo että varustepuoli on kunnossa. Sillä on oikeasti merkitystä.
Tämän hetkinen kulkine on e92 325xi m-sport -08 ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkeen mitä autoon tulee. Ajomukavuus on omaa luokkaansa ja laatu ylipäänsä. F10 pienemmällä diesel koneella oli kyllä mielessä, mutta tosiaan tarkoitus olisi saada autoilun kulut ja hankintahinta pysymään mahdollisimman alhaalla tinkimättä kuitenkaan ajokin turvallisuudesta (eli ei pienille kotteroille).
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
Takuullinen auto olisi toki erinomainen vaihtoehto, mutta henkilökohtaisesti en uskaltaisi pitää ranskalaista autoa takuun umpeuduttua. Tarkoitus olisi saada suht luotettavaa kulkinetta kuitenkin noin 5 vuodeksi tai miksei pidemmäksikin aikaa.
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

edit. Eli siis merkki/mallikohtaisia kokemuksia lähinnä haen. Farmari/sedan kokoluokassa.
Toyota Avensis voisi olla yksi aika luotettava vaihtoehto. Tutuilla oli tuollainen diesel farkku ja ei siinä kai mitään vikoja ollut. 2015 tuli tuo uudemman näköinen malli.
Toyota Avensis diesel vaihtoautot
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
Mulla on tällä hetkellä 5 vuotta vanha 100 tkm ajettu kirjaimellisesti täyteen varusteltu ranskatar, ja tässä on ollut paljon enemmän ongelmia ja pajalla vietettyä aikaa (keskiarvona per vuosi) kuin kaverin 11 vuotta vanhassa 270 tkm ajetussa 530xd:ssä. Citroen C6 HDI 240 ilmajousituksella voi päästä samaan mukavuuteen kuin 5-sarja, mutta mä en jotenkin usko, että luotettavuudessa ollaan lähelläkään samaa.

Sitä paitsi tuohon budjettiin ei tarvitse ostaa mitään puhkiajettua, kunhan tinkii vuosimallista. Suomessa tietysti dieseleillä ajetaan usein yli 20 tkm/vuosi, mutta Ruotsi ja Saksa on pullollaan vähänajettuja Euro-5-Bemareita.

No tämä. Lisäksi haettiin mahdollisimman vähän kuluttavaa, niin 535xd ei varmaan ole ihan sitä.
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
 
Jännä rotunsa nää penarimiehet:D
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
Siinäpä se kiteytyy. Sun mielestä 3L suurempi kulutus per työpäivä tuolle haetulle työmatkalle ei ole merkittävä, vaikka nimenomaan haettiin mahdollisimman pieniä käyttökustannuksia...
 
Toyota Avensis voisi olla yksi aika luotettava vaihtoehto. Tutuilla oli tuollainen diesel farkku ja ei siinä kai mitään vikoja ollut. 2015 tuli tuo uudemman näköinen malli.
Toyota Avensis diesel vaihtoautot
Täytyykin laittaa koeajettavien listalle tämäkin, olin siinä luulossa että olisi paljon kalliimpia nuo uudet. Kun vanhoistakin joutuu maksamaan yllättävän paljon. Toyota on kyllä luotettavassa maineessa ainakin lähipiirissä, niinkuin lähes kaikki japsit.

Tuossa uusimmassa mallissa on Bemarin vanhat dieselit. Jotain pientä saattaa siis olla.
Tarkoitatko noita Toyotan uudempia? Eikai vaan sama kone missä oli jakopää ongelmia?
 
Mulla on tällä hetkellä 5 vuotta vanha 100 tkm ajettu kirjaimellisesti täyteen varusteltu ranskatar, ja tässä on ollut paljon enemmän ongelmia ja pajalla vietettyä aikaa (keskiarvona per vuosi) kuin kaverin 11 vuotta vanhassa 270 tkm ajetussa 530xd:ssä. Citroen C6 HDI 240 ilmajousituksella voi päästä samaan mukavuuteen kuin 5-sarja, mutta mä en jotenkin usko, että luotettavuudessa ollaan lähelläkään samaa.
Olikos se bemari, joka voitti häntäpään asiakastyytyväisyydessä jossain isossa kyselyssä lähiaikoina? Kerro toki ranskattaren mallisi ja viat, niin kuulostaa vähän uskottavammalta edes. Toisille toki nivelten vaihdot sun muut pehmeän alustan "ongelmat" voi olla liikaa. Ei tuo ehdottamasi myllyn imuläppienkään poisto tai moottorituho niin kivalta kuulostanut. Ranskikset ovat pitkälti maineensa vankeja, kun samaa palikkaa autot on muihin merkkeihin nähden täynnä. Maineesta on sekin hyöty, että wanhaan premiumiin nähden säästyneet rahat voi pistää ylläpitobudjettiin.
Sitä paitsi tuohon budjettiin ei tarvitse ostaa mitään puhkiajettua, kunhan tinkii vuosimallista. Suomessa tietysti dieseleillä ajetaan usein yli 20 tkm/vuosi, mutta Ruotsi ja Saksa on pullollaan vähänajettuja Euro-5-Bemareita.
Eli lähtöjään pitäis antiikkisesta vuosimallista ottaa vielä vanhempi? Viihde-puolen suhteen ainakin puuttuu sitten lähes kaikki mukavuudet ja näppäryydet, mitä uusissa on vakiona.
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
Ei kukaan käskenyt ostaa Avensista... Hankala uskoa, että joku C5:n täysin säädettävä sähköpenkki sis. perseensuristimen ei olisi tarpeeksi mukava ja tukeva. 1,5 litran ero sadalla tarkoittaa nykyhinnoilla 600 euron lisähintaa dieselistä 30 tkm matkalla, isompi vuosivero vielä päälle.
 
Takuullinen auto olisi toki erinomainen vaihtoehto, mutta henkilökohtaisesti en uskaltaisi pitää ranskalaista autoa takuun umpeuduttua. Tarkoitus olisi saada suht luotettavaa kulkinetta kuitenkin noin 5 vuodeksi tai miksei pidemmäksikin aikaa.
Palaan asiaan, kun on tullut se 5 vuotta ja reilu 200 tkm mittariin. Itse en jaksa uskoa, että ne samat komponentit muuttuisi ranskalaisessa merkissä yhtään sen huonommiksi tai paremmiksi kuin vaikka saksalaisessa merkissä.
 
Palaan asiaan, kun on tullut se 5 vuotta ja reilu 200 tkm mittariin. Itse en jaksa uskoa, että ne samat komponentit muuttuisi ranskalaisessa merkissä yhtään sen huonommiksi tai paremmiksi kuin vaikka saksalaisessa merkissä.
Kylläpä ranskiksia piinaa samat sähkömöröt ja muut legendaviat mistä se maine on alkunsa saanutkin. Toki vähemmissä määrin kuin takavuosina. Jotain ne ranskisinsinöörit tekee siis erilailla. Sähköjen osalta en osaa tarkkaan sanoa, mutta ainakin alustan suunnittelussa ajomukavuus ajaa edelle komponenttien eliniän kustannuksella.

Tästä "hauska" episodi kun naapuri laittoi tuliterän Citröen DS3:n. Seurasin n. neljän-viiden kuukauden aikana, kun auto vaihtoi kolmesti radikaalisti väriä ja lopulta tilalle tuli joku seatti joka on nyt pysynyt...:D
 
Viimeksi muokattu:
Ranskalaisissa ainakin hinta laskee nopeammin, kuin vaikka Toyotassa. Ja itse en ainakaan pösöä, citikkaa tai rellua ostaisi uutena. Käytettynä sitten tilanne muuttuu, kun hyviä ranskalaisia saa halvalla. Tuo uusin Citroen C5 kaasunestejousituksella tai Peugeot 508 on jo sen verran uudehkoja, että laatu on parantunut. Itse valitsisin varmaan noista pösön.

Jos ei käy, niin sitten varmaan mondeo/passat/superb.
 
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
 
Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Itselläni pikkuturbo-Focuksen keskikulutus on muistaakseni juuri 6,5 litraa satasella. Sataseen asti kulutus on suht ok, mutta siitä ylöspäin alkaa nousta reippaasti. En nyt tiedä kaupunkiajo-optimoinnista. Tuntuu, että optimaalista on ajella tasaisella 60-80 km/h. Sitten putoaa kulutus alle viiteen litraan. Vanhassa NEDC-kulutusmittauksessa käydään vain pikaisesti moottoritienopeudessa, joten pienimoottorista autoa ei ole optimoitu sellaiseen.
 
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Jazzin keulalla oli, ei tuota myllyä olisi pitänyt edes Civiciin koskaan päästää. Civic tuntuu laiskalta jo 1.8 koneellakin. Kulutukset ovat peräisin kesärajoituksien ajalta 1-tieltä hiljaiseen aikaan. Ei nyt törkeää menty, mutta tutkastakaan ei läpi olisi selvitty. Mulla oli myös hetken lainassa 1.8 farkkucivic, muistaakseni kulutus oli samaa luokkaa focuksen kanssa ja vähän Jazzia pienempi. Mut siis deseistä puhutaan eli voi mennä normiheilunnan piikkiin erot.

e: Kaikki mallit sit uusimmista yks taaksepäin.
 
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Sullahan oli Skyactiv Mazda? Se oikeasti toimii. Kannattaa unohtaa sen moottorin tilavuus kulutuslukemista puhuttaessa. Ei ole mitenkään verrattavissa vanhoihin 2.0 koneisiin. Oman kokemuksen mukaan Skyactiv vie reippaahkossa maantieajossa reilun litran ja seka-ajossa vajaat 2l vähemmän kuin esim. Mazdan vanha 2.0.
 
Jazzin keulalla oli, ei tuota myllyä olisi pitänyt edes Civiciin koskaan päästää. Civic tuntuu laiskalta jo 1.8 koneellakin. Kulutukset ovat peräisin kesärajoituksien ajalta 1-tieltä hiljaiseen aikaan. Ei nyt törkeää menty, mutta tutkastakaan ei läpi olisi selvitty. Mulla oli myös hetken lainassa 1.8 farkkucivic, muistaakseni kulutus oli samaa luokkaa focuksen kanssa ja vähän Jazzia pienempi. Mut siis deseistä puhutaan eli voi mennä normiheilunnan piikkiin erot.

e: Kaikki mallit sit uusimmista yks taaksepäin.
Tämä selittää. Jotenkin huolimattomasti lukaisin, että kyse oli nopeuksista 80-100 km/h. Eihän noi sitten niin korkeita ole, jos ajonopeus on esimerkiksi 135 km/h.
 
Sullahan oli Skyactiv Mazda? Se oikeasti toimii. Kannattaa unohtaa sen moottorin tilavuus kulutuslukemista puhuttaessa. Ei ole mitenkään verrattavissa vanhoihin 2.0 koneisiin. Oman kokemuksen mukaan Skyactiv vie reippaahkossa maantieajossa reilun litran ja seka-ajossa vajaat 2l vähemmän kuin esim. Mazdan vanha 2.0.
On kyllä. Olisi ehkä parempi ajatella tilavuuden sijaan teholuokkaa. Litratehot näissä on aika vaatimattomia, kuten myös kulutus moottorin kokoon nähden.
 
Tämä selittää. Jotenkin huolimattomasti lukaisin, että kyse oli nopeuksista 80-100 km/h. Eihän noi sitten niin korkeita ole, jos ajonopeus on esimerkiksi 135 km/h.
On nuo aika korkeita, jos vertaa siihen, että dieselissä vastaava kulmakerroin kulutuksen nousulle nopeuden mukana on 2-3 kertaa pienempi. Tällä tietty erityinen merkitys mulle, kun 1-tietä vallan ajelen.
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
Kun ei kummempia vaatimuksia autolta niin tuohon budjettiin/tavoitteeseen katselisin itse japsi/korea akselilta, poislukien nissan ja mazda.
Parin tonnin ranskattaret ja fiiatit on lähes satavarmoja ongelmapesiä ja vagit menee ruletiksi.
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
Itse ostin seat cordoba 1.9tdi 90 vm2000. Josta löytyi vielä vetokoukku ja kahdet hyvät renkaat. Pakuksi rekattu. Hintaa oli 350€ ja on nyt pari kuukautta luotettavasti toiminut, eikä ole vaatinut remppaa. Myin pois Citroen Xantian joka oli luotettava myös, mutta tuohan on jo isomman kokoluokan auto. Samoin Peugeot 406.

Toyota varmaan se fiksuin vaihtoehto, eli yaris, corolla tai avensis. Riippuen ihan hinnasta ja kunnosta.
 
Kun ei kummempia vaatimuksia autolta niin tuohon budjettiin/tavoitteeseen katselisin itse japsi/korea akselilta, poislukien nissan ja mazda.
Parin tonnin ranskattaret ja fiiatit on lähes satavarmoja ongelmapesiä ja vagit menee ruletiksi.
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?

oma valinta olisi joko Hyundai tai Honda, esim Hyundai Getz Viistoperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto Honda Jazz 1.4i LS 5d Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Jos Jazzia ostaa, niin kannattaa ottaa 2004/x ylöspäin, jossa on automaatti-ilmastointi ja muuta parannusta. Suuntavilkut peileissä on helpoin tuntomerkki. Suoraan takaa ja takalokarien alle kannattaa vilkaista, myös takaovien alareunat voin olla rapeat. Jossain ilmoissa on jo mainittu ruostekorjauksista. Takajarrut jumii helposti ja etulamput vaihtaa käytännössä puskurin irrottamalla. Autona ihan kiva, mutta em. syistä en suosittele. 2009 tuli facelift, mutta sekin ruostuu.
 
Että ehkä ei työmatkalle tarvii 3-litraista nelivetoa? :facepalm:
Ei tarvitse myöskään asua hienossa omakotitalossa eikä tarvitse syödä ravintoloissa eikä käydä lomamatkalla ulkomailla.

On ihmisiä, joita autoilu ei kiinnosta pätkääkään. He käyvät ostamssa sen Toyotan eivätkä turhaan kysele foorumeilla.

Toisekseen on ihmisiä, joita autoilu kiinnostaisi, mutta he ovat niin tossun alla, että vaimo ei anna hankkia mitään mielenkiintoista autoa. Sitten ostetaan kompromissina Octavia RS TDI ja koetetaan selitellä itselle (ja tutuille) että tulipa ostettua raju ralliauto, kun taas samalla voi vaimolle selittää, että rahat on käytetty viisaasti käytännölliseen perheautoon. Ja nämä ovat muuten juuri niitä kuskeja jotka ajavat kaikista vittumaisimmin liikenteessä. Ilmeisesti se on ainoa paikka paineiden purkamiseen.

Kerro toki ranskattaren mallisi ja viat, niin kuulostaa vähän uskottavammalta edes.
DS5 THP 200. Tänä kesänä on mennyt mittaristosta yksi näyttö (osa 600€ + työt) ja jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Samanlaisia sekalaisia vikoja on korjauskuiteissa edellisiltä vuosilta. Multimediajärjestelmä buuttailee silloin tällöin omia aikojaan.

Navin, äänentoistojärjestelmän ja kaiken sen medianavin kautta käytettävän UI ja UX on todella surkeaa verrattuna esim. 5 vuotta vanhempaan 330xd:hen, jollainen mulla oli muutama vuosi aiemmin. Puhumattakaan i3:sta, joka oli about samaa vuosimallia tämän ranskiksen kanssa. i3:sta jouduin valitettavasti luopumaan rangen takia, se ei sopinut pidempiin maantiereissuihin.

Citikan ostin hetken mielijohteesta kuten muutkin autoni yleensä, mutta sinänsä halutut kriteerit täyttyivät, että tällä on kaikesta huolimatta ihan kiva ajaa pidempiä matkoja. Penkit (kaikilla sähkösäädöillä) ovat verrattavissa Bemarin sporttipenkkeihin ja rengasmelu ei ole häiritsevää vaikka alla on 19" vanteet. Mutta tehoa saisi olla enemmän, manuaali ärsyttää kaupungissa ja etuveto tuntuu pahalta.

Eli lähtöjään pitäis antiikkisesta vuosimallista ottaa vielä vanhempi?
Voit toki käyttää sen 35 k€ perustason Octaviaan, mutta minä käytän sen mieluummin 5-7 vuotta vanhaan premiumiin, joka on maksanut uutena 80 k€ (mm. 330xd oli sitä luokkaa). Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Seuraavaksi olen katsellut noin 10 vuotta vanhaa autoa (S5 V8).

Viihde-puolen suhteen ainakin puuttuu sitten lähes kaikki mukavuudet ja näppäryydet, mitä uusissa on vakiona.
Kuten mitä? Otatko oikeasti mieluummin Apple Carplayn kuin nelivedon ja ilmastoidut penkit?
 
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.
No mielestäni ilmaisinkin asian omana ratkaisunani?
Yksilöitähän tuon hintaluokan autot on ruosteineen kaikkineen. Japseja piinaa ruoste, ranskalaisia joku aivan muu. Jos kuitenkin haetaan "mahdollisimman halpaa mutta toimivaa" niin ei se silloin ranskalainen ainakaan ole...
Jazzia en taas laittaisi, koska varaosat yhtälailla Mazdan kanssa kalliita, noista tuntuu myös menevän lootia jonkun verran.

Vanha tojo on lähes pomminvarma, varaosat lähes ilmaisia ja ruosteet voi korjata millä tahansa nyrkkipajalla pikkuroposilla katsurille kelpaavaksi
 
Ei se nyt ihan noin mene. Japsien arvostuksen takia noissa hinnoissa joutuu menemään jo hyvin pitkälle auton iässä. Eli ruostetta pukkaa ja reilusti. Esim. Jazzissa saattaa olla takalokareiden alta valmista vaikka autot teknisesti ovat pärjänneet hyvin. Ranskattarissa pohja paremmin kunnossa. Yksilöitä kaikki tyyni tuossa hintaluokassa, huolto ja pito ratkaisee paljon.

e: Ihan sama minkä ostaa, korjausrahaa on syytä varata jemmaan.

Tosiaan Honda ja Mazda taitaa olla huonoja vaihtoehtoja, mutta toki niistäkin voi poikkeuksia löytää. Paitsi sitten nuo varaosien hinnat. Toyotassa ei taas ole ihmeemmin mitään moitetta. Merkillä on siis väliä. No Toyota saattaa olla Nissania, Peugeotia, Citroenia ja Renaultia kalliimpi. Nissan Micra voisi olla yksi vaihetoehto, jos saa halvalla? Jos halvassa ranskiksessa sattuu olemaan jotain kalliimpaa vikaa, niin sitten voi tulla pieni ongelma. Toyota sen puolesta varmempi valinta.

Eli siis vanhakin Toyota saattaa olla luotettavampi ja halvempi pitää kuin uudempi Ranskis? Jos siis ostaa sellaisen Toyotan joka ei ole rämä jo ostettaessa.
 
No mielestäni ilmaisinkin asian omana ratkaisunani?
Yksilöitähän tuon hintaluokan autot on ruosteineen kaikkineen. Japseja piinaa ruoste, ranskalaisia joku aivan muu. Jos kuitenkin haetaan "mahdollisimman halpaa mutta toimivaa" niin ei se silloin ranskalainen ainakaan ole...
Jazzia en taas laittaisi, koska varaosat yhtälailla Mazdan kanssa kalliita, noista tuntuu myös menevän lootia jonkun verran.

Vanha tojo on lähes pomminvarma, varaosat lähes ilmaisia ja ruosteet voi korjata millä tahansa nyrkkipajalla pikkuroposilla katsurille kelpaavaksi
No kannattanee silti jättää nuo essonbaari heitot vähän vähemmälle. Ranskiksissa ei ole yhtään sen enempää ongelmaa, jos on pidetty kunnossa. Puhdasta rulettiahan se on mikä yksilö sieltä tulee tuossa hintaluokassa, merkistä riippumatta. Tyyppiviat kannattaa kaikista malleista katsoa.

Pari Jazzia omistaneena en todellakaan allekirjoita varaosien kalleutta. Yksittäisen laakerin voi joutua lootasta vaihtamaan, oli aikanaan huono erä. Honda niitä korjas pitkään (7 v. asti). Ruostetta lukuun ottamatta noissa ei paljoa huomauttamista ole.
 
Voit toki käyttää sen 35 k€ perustason Octaviaan, mutta minä käytän sen mieluummin 5-7 vuotta vanhaan premiumiin, joka on maksanut uutena 80 k€ (mm. 330xd oli sitä luokkaa). Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Seuraavaksi olen katsellut noin 10 vuotta vanhaa autoa (S5 V8).

Kuten mitä? Otatko oikeasti mieluummin Apple Carplayn kuin nelivedon ja ilmastoidut penkit?
Lol, pistit sit budjettiin lisää, kun premiumi ei mahtunut kysyjän toiveisiin. Fakta on, että halvalla et saa kuin puhkinussitun wanhan paskan. Ei tarvitse aloittaa kuin ihan perus-usb, puhelinintegrointia kosketusnäytöllä yms. mitä noista wanhoista jää uupumaan vaikka miten premiumia olis ollut. Nelivedolla tee hemmettiäkään matka-ajossa ja muuten uusista löytyy herkkuja vertailukelpoinen määrä. Mut hyvä jos oot itse tyytyväinen valintoihis, ei vaan nyt ollut sitä mitä kysyttiin.
 
No kannattanee silti jättää nuo essonbaari heitot vähän vähemmälle. Ranskiksissa ei ole yhtään sen enempää ongelmaa, jos on pidetty kunnossa. Puhdasta rulettiahan se on mikä yksilö sieltä tulee tuossa hintaluokassa, merkistä riippumatta. Tyyppiviat kannattaa kaikista malleista katsoa.

Pari Jazzia omistaneena en todellakaan allekirjoita varaosien kalleutta. Yksittäisen laakerin voi joutua lootasta vaihtamaan, oli aikanaan huono erä. Honda niitä korjas pitkään (7 v. asti). Ruostetta lukuun ottamatta noissa ei paljoa huomauttamista ole.
Ne kun ei valitettavasti ole essonbaatijuttuja vaan ihan työn puolesta joutuu/saa näitä katsella. Eipä tuollaista 2k mitä tahansa tojotaa juuri muu vaivaa kun se ruoste. Huollotkin riittää kun on edes sinne seinälle suunnilleen joskus huollettu.
Sen sijaan monivammaisia psa/renu kökköjä näkee jatkuvasti...

Eikä ne kulutusosat kalliita ole mihinkään autoon, enkä minäkään Hondaa huonona autona pidä. Jotkin alustaosat vaan on tiukassa/arvokkaita ellei tilaa itse jostain autodocilta ja jos/kun tollaiseen tarvii yhtään mitään sulakerasiaa/kaasuläppää ym. spessumpaa niin paalituomio on edessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 874
Viestejä
4 584 755
Jäsenet
75 519
Uusin jäsen
juhalele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom