Mikä auto minulle?

Ei jaksa vääntää, joten todetaan vain että joko sinä tai Trafi on väärässä.
Tähän liittyen: Trafilla on ne samat jäykät paperinpyörittäjätollot töissä mitä kaikissa muissakin valtiollisissa laitoksissa, joten ei mikään ihme jos niiden tiedot kusee.

Nimim. Minä ja autoni kaksi edellistä omistajaa joutunut maksamaan koko ajan yhtä päästöluokkaa suurempaa veroa koska Trafin tiedoissa lukee CO2 päästöt 16g suurempina kuin mitä valmistaja ilmoittaa. Tämä siitäkin huolimatta, että olen tehnyt sinne oikaisupyynnön ja toimittanut maahantuojan lapun auton todellisista päästöistä. On tää hieno maa autoilla :D
 
Trafista sen vertaa, että omakin auto oli "turbollinen" eli siinä oli Trafin mukaan heppoja enemmän kuin mitä oikeasti on. Tuossa ei kyllä turboa ole, mutta sellaisinakin myyty (ei tosin ikinä Suomen maahantuonnin kautta) ja silti kesti liki vuoden vaihtaa Trafissa tiedot kohdalleen. Tottakai tämä vaikutti päästöihin ym. Eli en pidä Trafia mitenkään ylioikeassa olevana instanssina. Niille kun ei riitä se, että maahantuojan laput on kunnossa, konetilasta ihan vittuillakseen otettu valokuva "bongaa turbo" jne.
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

edit. Eli siis merkki/mallikohtaisia kokemuksia lähinnä haen. Farmari/sedan kokoluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdollisimman pienikokoinen auto. Moottori nyt ei ole mitenkään erityinen säästökohde, on siinä 1.5 ja 2.0 välissä usein joku parin desin ero ehkäpä.
Tähän pitää tosiaan tarkentaa että auton koolla on väliä, eli farmari tai sedan.
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.
Yhtenä vaihtoehtona noin pitkälle ajomatkalle tulee Mondeo. Muita ehkä olisi Superb ja Passat. Itse en oikein tiedä mikä kuluttaa vähiten.
Ford Mondeo diesel vaihtoautot

Joku taisi kehua että Renault kuluttaa aika vähän.
Renault Talisman diesel vaihtoautot
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

Honda on ainakin luotettava ja pitäis mennä pienellä. Ulkonäkö nyt on mitä on...
Honda Civic Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tai Ford
Ford Focus 1.5 TDCI TITANIUM WAGON Uudemmalla 1.5 moottorilla.Erikoisen hyvin varusteltu. Tervetuloa tutustumaan ja kaupoille. Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

edit. Eli siis merkki/mallikohtaisia kokemuksia lähinnä haen. Farmari/sedan kokoluokassa.
Onko dieseli lukkoon lyöty ehto? Itse näkisin yhtenä vaihtoehtona hybridin. Tuohon budjettiin saa jo ihan järkivalintojakin tehtyä tojo/lexus akselilta. Jääpähän ainakin öljyvero pois käyttökuluista...
 
Onko dieseli lukkoon lyöty ehto? Itse näkisin yhtenä vaihtoehtona hybridin. Tuohon budjettiin saa jo ihan järkivalintojakin tehtyä tojo/lexus akselilta. Jääpähän ainakin öljyvero pois käyttökuluista...

Hyvä idea tuokin.
 
Onko dieseli lukkoon lyöty ehto? Itse näkisin yhtenä vaihtoehtona hybridin. Tuohon budjettiin saa jo ihan järkivalintojakin tehtyä tojo/lexus akselilta. Jääpähän ainakin öljyvero pois käyttökuluista...
EI ole lukkoon lyöty. Hybrideistä ei ole juuri kokemusta mutta sellainen käsitys että hinnat karkaavat yli budjetin.
 
30tkm+ vuosittaisella ajomäärällä, varsinkin kun oletan että siitä valtaosa muodostuu maantie/moottoritieajosta, en suosittele hybridiä. Pieniruokainen Diesel kuluttaa maantiellä hieman vähemmän ja menovesi on sen verran halvempaa, että dieselvero kuroutuu helposti umpeen noilla kilometrimäärillä.

Ts. mitä kovempi keskinopeus ja mitä pidempi ajosuorite, sitä halvemmaksi Diesel tulee hybridiin verrattuna.

Tämä siis hybridin omistajan mielipide :)
 
EI ole lukkoon lyöty. Hybrideistä ei ole juuri kokemusta mutta sellainen käsitys että hinnat karkaavat yli budjetin.
Kannattaa vilkaista tarjonta, näyttäisi olevan hyvin valinnanvaraa.

Tuollaisella toyotan hybridillä tuli ajeltua reilusti maakuntareissua ja aika tarkalleen 4L oli keskikulutus vaikka kaupunkiakin osui väliin. Tuossa yllä @tom_gore lla hyvä pointti, hybridin hyödyt tippuu heti jos kuskilla on vähänkäön raskaampi kaasujalka, muuten väitän että käyttökustannukset samaa luokkaa tai alle kiisselin kanssa...
 
Kannattaa vilkaista tarjonta, näyttäisi olevan hyvin valinnanvaraa.

Tuollaisella toyotan hybridillä tuli ajeltua reilusti maakuntareissua ja aika tarkalleen 4L oli keskikulutus vaikka kaupunkiakin osui väliin. Tuossa yllä @tom_gore lla hyvä pointti, hybridin hyödyt tippuu heti jos kuskilla on vähänkäön raskaampi kaasujalka, muuten väitän että käyttökustannukset samaa luokkaa tai alle kiisselin kanssa...

Jep jos ajelee rauhakseen max. ~100 km/h nopeuksia niin kulutus pysyttelee samoissa Dieselin kanssa. Motarilla alkaa kulutus hybridillä nousta nopemmin kuin Dieselillä ja kaupungissa sitten toki hybridin kulutuslukemat on selvästi alemmat.

Eli jos tapana on vetää motaripätkät aina (kelin salliessa) 135 tai enempi lasissa niin kuin aika moni tekee niin siihen ei ole Dieselin voittanutta.
 
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.

Toinen juttu on mukavuus. 100 km suunta ei vielä kerro mitään, kun ei tiedä tiestä meneekö siihen alle vai yli tunti. Kuitenkin istut vähintään sen työpäivän verran viikossa siinä autossa. Haluatko tehdä sen jossain meluisassa ja rämisevässä Golfissa, Civicissä tai muussa vastaavassa perusautossa? Epäilen vahvasti eli katse isompiin päin. Näissä omalla otannalla joku aika taaksepäin ranskattaret (C5/508) tarjosivat ylivoimaisen hinta-laatusuhteen mukavuuden näkökulmasta. Nuo perusautot ovat ihan kivoja kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, mutta vakavaan käyttöön hyi helvetti. Tämänkin puheenvuoron kyllä pitäisi herättää kysymyksiä siitä, että haluatko nyt ihan varmasti tehdä ko. operaation? Ei ole pidemmän päälle mitään herkkua.

e: Tuon nykyautosi hinnalla saanet esim. 508:n facelift (2015->) version about 1:1 hinnalla. Allure-versiota sähköpenkein kannattaa tähyillä. Huomioi laskelmissasi myös renkaiden hinnat, tuolla ajolla niitä kuitenkin menee se setti pariin vuoteen. 16"-18" välillä voi olla eroa 500 e uusimisessa ja samalla kärsit 18" epämukavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.

Pikkukoneisissa tosiaan kulutus kyllä nousee jos moottoritienopeuksia ajelee, äitimamman 1.25l Ford Fiesta ja oma BMW 523i vievät aikalailla saman verran polttoainetta jos marssivauhtina pitää 100-130km/h ja on varmasti hankala arvata kumpi on mukavampi matkakumppani isolla tiellä.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista.

Dieseleistä ainakin nopeasti vilkaistuna Ford ja Volkkari tarjoaa ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja hintaluokassa 15 000€. VAG konsernin dieseleissä oli jokunen vuosi takaperin aika pahasti sanomista, tai ainakin tietyssä moottorissa. Onkohan nuo ongelmat jo saatu korjattua?

Pitää vielä tutkia tuota hybridiä. Ajonopeus tosiaan tuolla pätkällä liikkuu 90 - 135km/h, mistä suurinosa yli 100km/h.

@Kvarkki Tämä ei tosiaan ole mikään hetkellinen päähänpisto vaan asiaa olen miettinyt jo toista vuotta. Ymmärrän hyvin että tuo noin tunnin mittainen työmatka tulisi olemaan melko vittumainen, mutta ne 18 vapaapäivää kuukaudesta asuisin paikkakunnalla missä viihdyn. Ja tietenkin samalla etsin uutta työpaikkaa tuolta alueelta mihin muuttaisin.
 
Äh, en mä huomannut tuota 12 pv/kk juttua. Tuollaisella se vielä menee, kun saa "lepopäiviä". Itse käyn 3 krt/vk heittämässä 300+ km lenkin ja kolmas päivä putkeen on hieman raskasta eli yleensä otan etäpäivän-pari siihen väliin.

Mitä itsellä tuli katsottua, niin:
- Focus, meluisa, muovinen, kulutus?
- Mondeo, äänen puolesta jo ok, laatuvaikutelmassa huomautettavaa, powershi(f)t automaatti ei vaihtoehto, kulutus?, pakollinen 180 tkm hiukkassuodattimen vaihto
- Astra, yllättävän hyvä melun puolesta luokkaansa nähden (nykyään äänieristystä poistettu), muovinen, kulutus huono
- Insignia, kulutus heti liikaa, vanhat koneet?
- Merssu A ja B, meluisia, suuret kustannukset, kalliita, C ja E sitten vielä *2 eli oli oman budjetin ulottumattomissa
- Nissan (X-trail), muovinen ja kallis, halvemmat sisarukset tuskin parempia
- Renault, muistaakseni kulutus oli suht huono, mallit eivät miellyttäneet
- VAG, hintaa liikaa laatuun nähden, takuuasiat, muovia näissäkin on
- Honda, muut japsit ja korean ihmeet, mitäääh, sanoitko jotain. Avartava kokemus, kun ajoi 508 ja Civicin peräjälkeen. 100+ km/h on hiljaisempi kuin Civikin hampaat irtoo 50 km/h. Mainitsinko jo muovin? Luotettavuus ja kulutus olisi Hondaan houkuttanut.
- Citroen, C5 ainoa sopivan kokoinen malli (ellei sitten C6 jostain löydy), muut meluisia ja ahtaita. C5 malli vanha ja vain uusimmista vm. löytää tuoreen koneen. Näitä vähän tarjolla. Nestejousitus 6/5 ja muutenkin melu hintaansa nähden hyvin jees. Tätä harkitsin, mutta ei löytynyt sopivaa yksilöä. Olis kannattanut ottaa vähän enemmän ajettu halvalla, näissä kun arvostus tuppaa laskemaan kivasti käytetyn ostajan kannalta. Alle 10 k€ saa jo 2008-2009 ylöspäin olevaa autoa, joka on siis about sama kuin nyt poistunut malli. Näki kyllä kojelaudan ulkoasusta. Hinta-melu-kulutus suhde loistava.
- Pösö, 508 järkevin malli, muut pieniä tai isoja tai muuten vaan hassuja matka-ajoon. 2015 faceliftissä tullut euro6 koneet ja aisinin automaattiloota (EAT6). Rengasmelua on, mutta kokonaisuus pesee esim. Mondeon (perstuntumalta). 140 km/h menee vielä radion ollessa järjellisellä voimakkuudella ja vakaasti kulkee. Kulutuksesta mainitsinkin jo. Vanhemmissa vuosimalleissa on euro5 koneet ja kulutus voi olla isompaa. Halpa hinta kompensoi. Sekä C5 että 508 ei tarvitse hiukkasloukun vaihtoa ellei mene paskaksi.
 
Ite tuossa alle 20k hintaluokassa päädyin pitkän etsimisen jälkeen vm 2013 85tkm ajettuun Skoda Octaviaan runsaalla varustelulla.Koneena 2.0tdi ja laatikkona 6 vaihtenen dsg. Ite tykännyt kovasti, ainoa valittamisen aihe on 18" vanteilla rengasmelu. Tuli koeajettua superb,ceed,focus,v70,leon yms.
 
Jos tarvitsee tavaratilaa niin ei kannata ottaa Lexuksen hybridiä. Siinä ei saa kaadettua takapenkkejä hybridiakuston vuoksi.
 
Kaveri on nk. kaupparatsu, mut pitää vähän urheilullisemmista autoista. Silti kierretään korkean profiilin renkaat alle koska ajomukavuus.. Ja n. +/- 80tkm tulee kuulemma vuodessa.
 
Ei taitu IS eikä GS sedaneissa.
Ja ei pidä paikkaansa.

lexus-is300h-f-sport-17.jpg
 
Aijaa ei haettu sedania?


Googlatkaapa ”lexus folding rear seats”. Ovatko kaikki siihen liittyvät foorumipostaukset väärässä?
Seison korjattuna.

Tuossahan tuo kyllä yläpuolella jo kuvan kanssa selvennettiin että taittuu ne... Ja samaa tukee tuo kehotettu guuglehaku, joskin joskus on jossain jenkeissä ollut joku malli jossa ne ei taitu, ei kylläkään hybridi...
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän?

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.
Ei tule kilsoja noin paljon, mutta tulee välillä tehtyä pidempiä reissuja.

Suositukseni: BMW 5-sarja tai E-Mersu. F10:een toi budjetti ei valitettavasti Suomessa riitä, mutta E61 530xd tai 535xd parhailla penkeillä on ihan hemmetin hyvä matka-auto. Kunhan katsoo että varustepuoli on kunnossa. Sillä on oikeasti merkitystä.

Ajelin juuri puolet 3000 km reissusta (ja toisen puolen istuin pelkääjän puolella) 530d:llä, jossa oli:

4MF DYNAMIC SEAT BACK WIDTH ADJUSTMENT
453 ACTIVE SEAT VENTILATION, FRONT
456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE

Uusikin Octavia tai Avensis tuntuu rimpulalta tohon verrattuna. Puhumattakaan jostain pienemmistä kopperoista.

7-sarja on vielä parempi äänieristyksen kannalta, mutta farkkua et tietenkään sitten saa. E65 facelift 730d menee tuohon budjettiin. Varaosien hinnoissa on hyvin pieni ero 5-sarjaan. Sekä 530d:stä että 730d:stä lähtee softalla noin 300 hp, mikä tekee maantieajelusta vielä selvästi kivempaa.
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
 
Suositukseni: BMW 5-sarja tai E-Mersu. F10:een toi budjetti ei valitettavasti Suomessa riitä, mutta E61 530xd tai 535xd parhailla penkeillä on ihan hemmetin hyvä matka-auto. Kunhan katsoo että varustepuoli on kunnossa. Sillä on oikeasti merkitystä.
Tämän hetkinen kulkine on e92 325xi m-sport -08 ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkeen mitä autoon tulee. Ajomukavuus on omaa luokkaansa ja laatu ylipäänsä. F10 pienemmällä diesel koneella oli kyllä mielessä, mutta tosiaan tarkoitus olisi saada autoilun kulut ja hankintahinta pysymään mahdollisimman alhaalla tinkimättä kuitenkaan ajokin turvallisuudesta (eli ei pienille kotteroille).
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
Takuullinen auto olisi toki erinomainen vaihtoehto, mutta henkilökohtaisesti en uskaltaisi pitää ranskalaista autoa takuun umpeuduttua. Tarkoitus olisi saada suht luotettavaa kulkinetta kuitenkin noin 5 vuodeksi tai miksei pidemmäksikin aikaa.
 
Onko täällä herrasväkeä kenellä tulee paljon ajoa vuositasolla noin 30 000km tai enemmän? Harkitsen muuttoa toiselle paikkakunnalle ja tällöin työmatkaa tulisi about 100km/sivu. Työpäiviä on kuukaudessa noin 12 eli näin vuositasolla työmatka-ajoa kertyisi noin 26 500km + omat ajot 5000-10 000km/v.

Kysymys kuuluukin onko suositella mitään pieniruokaista dieseliä tähän tarkoitukseen? Nykyisen auton arvo on luultavasti 15 000 - 18 000€ arvoinen riippuen myykö suoraan vai laittaako vaihtoon. Juurikaan enempää ei kiinnostaisi autoon laittaa rahaa lisää koska myös asumiskulut nousevat muuton myötä.

edit. Eli siis merkki/mallikohtaisia kokemuksia lähinnä haen. Farmari/sedan kokoluokassa.
Toyota Avensis voisi olla yksi aika luotettava vaihtoehto. Tutuilla oli tuollainen diesel farkku ja ei siinä kai mitään vikoja ollut. 2015 tuli tuo uudemman näköinen malli.
Toyota Avensis diesel vaihtoautot
 
Jos tarkoitus ei ole räjäyttää säästöpossua varaosien hinnoilla ja viettää aikaa pajalla, niin parhaimmassa tapauksessa vielä takuullinen 2-3 vuotta vanha täyteen varusteltu ranskatar saattaa olla kukkarolle järkevämpi kuin puhkiajettu wanha "premium".
Mulla on tällä hetkellä 5 vuotta vanha 100 tkm ajettu kirjaimellisesti täyteen varusteltu ranskatar, ja tässä on ollut paljon enemmän ongelmia ja pajalla vietettyä aikaa (keskiarvona per vuosi) kuin kaverin 11 vuotta vanhassa 270 tkm ajetussa 530xd:ssä. Citroen C6 HDI 240 ilmajousituksella voi päästä samaan mukavuuteen kuin 5-sarja, mutta mä en jotenkin usko, että luotettavuudessa ollaan lähelläkään samaa.

Sitä paitsi tuohon budjettiin ei tarvitse ostaa mitään puhkiajettua, kunhan tinkii vuosimallista. Suomessa tietysti dieseleillä ajetaan usein yli 20 tkm/vuosi, mutta Ruotsi ja Saksa on pullollaan vähänajettuja Euro-5-Bemareita.

No tämä. Lisäksi haettiin mahdollisimman vähän kuluttavaa, niin 535xd ei varmaan ole ihan sitä.
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
 
Jännä rotunsa nää penarimiehet:D
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
Siinäpä se kiteytyy. Sun mielestä 3L suurempi kulutus per työpäivä tuolle haetulle työmatkalle ei ole merkittävä, vaikka nimenomaan haettiin mahdollisimman pieniä käyttökustannuksia...
 
Toyota Avensis voisi olla yksi aika luotettava vaihtoehto. Tutuilla oli tuollainen diesel farkku ja ei siinä kai mitään vikoja ollut. 2015 tuli tuo uudemman näköinen malli.
Toyota Avensis diesel vaihtoautot
Täytyykin laittaa koeajettavien listalle tämäkin, olin siinä luulossa että olisi paljon kalliimpia nuo uudet. Kun vanhoistakin joutuu maksamaan yllättävän paljon. Toyota on kyllä luotettavassa maineessa ainakin lähipiirissä, niinkuin lähes kaikki japsit.

Tuossa uusimmassa mallissa on Bemarin vanhat dieselit. Jotain pientä saattaa siis olla.
Tarkoitatko noita Toyotan uudempia? Eikai vaan sama kone missä oli jakopää ongelmia?
 
Mulla on tällä hetkellä 5 vuotta vanha 100 tkm ajettu kirjaimellisesti täyteen varusteltu ranskatar, ja tässä on ollut paljon enemmän ongelmia ja pajalla vietettyä aikaa (keskiarvona per vuosi) kuin kaverin 11 vuotta vanhassa 270 tkm ajetussa 530xd:ssä. Citroen C6 HDI 240 ilmajousituksella voi päästä samaan mukavuuteen kuin 5-sarja, mutta mä en jotenkin usko, että luotettavuudessa ollaan lähelläkään samaa.
Olikos se bemari, joka voitti häntäpään asiakastyytyväisyydessä jossain isossa kyselyssä lähiaikoina? Kerro toki ranskattaren mallisi ja viat, niin kuulostaa vähän uskottavammalta edes. Toisille toki nivelten vaihdot sun muut pehmeän alustan "ongelmat" voi olla liikaa. Ei tuo ehdottamasi myllyn imuläppienkään poisto tai moottorituho niin kivalta kuulostanut. Ranskikset ovat pitkälti maineensa vankeja, kun samaa palikkaa autot on muihin merkkeihin nähden täynnä. Maineesta on sekin hyöty, että wanhaan premiumiin nähden säästyneet rahat voi pistää ylläpitobudjettiin.
Sitä paitsi tuohon budjettiin ei tarvitse ostaa mitään puhkiajettua, kunhan tinkii vuosimallista. Suomessa tietysti dieseleillä ajetaan usein yli 20 tkm/vuosi, mutta Ruotsi ja Saksa on pullollaan vähänajettuja Euro-5-Bemareita.
Eli lähtöjään pitäis antiikkisesta vuosimallista ottaa vielä vanhempi? Viihde-puolen suhteen ainakin puuttuu sitten lähes kaikki mukavuudet ja näppäryydet, mitä uusissa on vakiona.
Se kuluttaa hermoja ja selkää huomattavasti vähemmän kuin joku Avensis. Jokainen saa tietysti itse päättää paljonko rahaa haluaa sijoittaa omaan mukavuuteensa, mutta itse en alkaisi hikisen 1,5 litran kulutuseron takia tinkimään muista ominaisuuksista.
Ei kukaan käskenyt ostaa Avensista... Hankala uskoa, että joku C5:n täysin säädettävä sähköpenkki sis. perseensuristimen ei olisi tarpeeksi mukava ja tukeva. 1,5 litran ero sadalla tarkoittaa nykyhinnoilla 600 euron lisähintaa dieselistä 30 tkm matkalla, isompi vuosivero vielä päälle.
 
Takuullinen auto olisi toki erinomainen vaihtoehto, mutta henkilökohtaisesti en uskaltaisi pitää ranskalaista autoa takuun umpeuduttua. Tarkoitus olisi saada suht luotettavaa kulkinetta kuitenkin noin 5 vuodeksi tai miksei pidemmäksikin aikaa.
Palaan asiaan, kun on tullut se 5 vuotta ja reilu 200 tkm mittariin. Itse en jaksa uskoa, että ne samat komponentit muuttuisi ranskalaisessa merkissä yhtään sen huonommiksi tai paremmiksi kuin vaikka saksalaisessa merkissä.
 
Palaan asiaan, kun on tullut se 5 vuotta ja reilu 200 tkm mittariin. Itse en jaksa uskoa, että ne samat komponentit muuttuisi ranskalaisessa merkissä yhtään sen huonommiksi tai paremmiksi kuin vaikka saksalaisessa merkissä.
Kylläpä ranskiksia piinaa samat sähkömöröt ja muut legendaviat mistä se maine on alkunsa saanutkin. Toki vähemmissä määrin kuin takavuosina. Jotain ne ranskisinsinöörit tekee siis erilailla. Sähköjen osalta en osaa tarkkaan sanoa, mutta ainakin alustan suunnittelussa ajomukavuus ajaa edelle komponenttien eliniän kustannuksella.

Tästä "hauska" episodi kun naapuri laittoi tuliterän Citröen DS3:n. Seurasin n. neljän-viiden kuukauden aikana, kun auto vaihtoi kolmesti radikaalisti väriä ja lopulta tilalle tuli joku seatti joka on nyt pysynyt...:D
 
Viimeksi muokattu:
Ranskalaisissa ainakin hinta laskee nopeammin, kuin vaikka Toyotassa. Ja itse en ainakaan pösöä, citikkaa tai rellua ostaisi uutena. Käytettynä sitten tilanne muuttuu, kun hyviä ranskalaisia saa halvalla. Tuo uusin Citroen C5 kaasunestejousituksella tai Peugeot 508 on jo sen verran uudehkoja, että laatu on parantunut. Itse valitsisin varmaan noista pösön.

Jos ei käy, niin sitten varmaan mondeo/passat/superb.
 
Pösön 508 (2015, automaatti) 1.6 l bluehdi 120 hv vetelee 5.5-6 l/100 km riippuen vauhdista 1-tiellä. 80-100 km/h kiltisti ajaen varmaan pääsis 5 litran tuntumaan tai alle. Hondan "1.4l" vaparibensalla meni vastaavalla setillä 6,5-8 l/100km ihan riippuen kaasujalan asennosta. Pikkuturbo-Focus vie käytännössä samat (n. 10 tkm otanta), molemmilla yhteistä kulutuksen järjetön lisääntyminen 80 km/h vauhdista ylöspäin. Eli jättäisin kaikki hybridi yms. kotkotukset pois, jos nopeus menee yli 80 km/h vakiona.
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
 
Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Itselläni pikkuturbo-Focuksen keskikulutus on muistaakseni juuri 6,5 litraa satasella. Sataseen asti kulutus on suht ok, mutta siitä ylöspäin alkaa nousta reippaasti. En nyt tiedä kaupunkiajo-optimoinnista. Tuntuu, että optimaalista on ajella tasaisella 60-80 km/h. Sitten putoaa kulutus alle viiteen litraan. Vanhassa NEDC-kulutusmittauksessa käydään vain pikaisesti moottoritienopeudessa, joten pienimoottorista autoa ei ole optimoitu sellaiseen.
 
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Jazzin keulalla oli, ei tuota myllyä olisi pitänyt edes Civiciin koskaan päästää. Civic tuntuu laiskalta jo 1.8 koneellakin. Kulutukset ovat peräisin kesärajoituksien ajalta 1-tieltä hiljaiseen aikaan. Ei nyt törkeää menty, mutta tutkastakaan ei läpi olisi selvitty. Mulla oli myös hetken lainassa 1.8 farkkucivic, muistaakseni kulutus oli samaa luokkaa focuksen kanssa ja vähän Jazzia pienempi. Mut siis deseistä puhutaan eli voi mennä normiheilunnan piikkiin erot.

e: Kaikki mallit sit uusimmista yks taaksepäin.
 
Vähän jo offtopicin puolelle menee, mutta miten ihmeessä Hondan 1,4 vaparibensa (oletan, että Civicin keulalla?) on käytännössä yhtä janoinen, kuin tuon oman, pykälää suuremman japskipulkan paria pykälää suurempi vaparibensa? Ja vielä enemmän hämmästyttää tuo pikkuturbo-Focus. Optimoidaanko kyseisen kokoluokan autot kaupunkiajoon?
Sullahan oli Skyactiv Mazda? Se oikeasti toimii. Kannattaa unohtaa sen moottorin tilavuus kulutuslukemista puhuttaessa. Ei ole mitenkään verrattavissa vanhoihin 2.0 koneisiin. Oman kokemuksen mukaan Skyactiv vie reippaahkossa maantieajossa reilun litran ja seka-ajossa vajaat 2l vähemmän kuin esim. Mazdan vanha 2.0.
 
Jazzin keulalla oli, ei tuota myllyä olisi pitänyt edes Civiciin koskaan päästää. Civic tuntuu laiskalta jo 1.8 koneellakin. Kulutukset ovat peräisin kesärajoituksien ajalta 1-tieltä hiljaiseen aikaan. Ei nyt törkeää menty, mutta tutkastakaan ei läpi olisi selvitty. Mulla oli myös hetken lainassa 1.8 farkkucivic, muistaakseni kulutus oli samaa luokkaa focuksen kanssa ja vähän Jazzia pienempi. Mut siis deseistä puhutaan eli voi mennä normiheilunnan piikkiin erot.

e: Kaikki mallit sit uusimmista yks taaksepäin.
Tämä selittää. Jotenkin huolimattomasti lukaisin, että kyse oli nopeuksista 80-100 km/h. Eihän noi sitten niin korkeita ole, jos ajonopeus on esimerkiksi 135 km/h.
 
Sullahan oli Skyactiv Mazda? Se oikeasti toimii. Kannattaa unohtaa sen moottorin tilavuus kulutuslukemista puhuttaessa. Ei ole mitenkään verrattavissa vanhoihin 2.0 koneisiin. Oman kokemuksen mukaan Skyactiv vie reippaahkossa maantieajossa reilun litran ja seka-ajossa vajaat 2l vähemmän kuin esim. Mazdan vanha 2.0.
On kyllä. Olisi ehkä parempi ajatella tilavuuden sijaan teholuokkaa. Litratehot näissä on aika vaatimattomia, kuten myös kulutus moottorin kokoon nähden.
 
Tämä selittää. Jotenkin huolimattomasti lukaisin, että kyse oli nopeuksista 80-100 km/h. Eihän noi sitten niin korkeita ole, jos ajonopeus on esimerkiksi 135 km/h.
On nuo aika korkeita, jos vertaa siihen, että dieselissä vastaava kulmakerroin kulutuksen nousulle nopeuden mukana on 2-3 kertaa pienempi. Tällä tietty erityinen merkitys mulle, kun 1-tietä vallan ajelen.
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
 
Pitäisi katsella mahdollisimman edullista kakkosautoa, jolla voisi ajella tarvittaessa töihin. S60 pihasta jo löytyy, jolla ajellaan kaikki muut reissut mutta vaimon kolmivuorotyön ja 15-kilometrisen työmatkan takia kakkosauton tarve tuli eteen.

Pitäisi melkein saada mahdollisimman halpa mutta toimiva pikkuauto. Toyotat taitaa olla kestäviä, ranskiksia taitaa olla melkein eniten myynnissä tuolla parin tonnin luokassa. Mitäs merkkiä kannattaisi katella?
Kun ei kummempia vaatimuksia autolta niin tuohon budjettiin/tavoitteeseen katselisin itse japsi/korea akselilta, poislukien nissan ja mazda.
Parin tonnin ranskattaret ja fiiatit on lähes satavarmoja ongelmapesiä ja vagit menee ruletiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 467
Viestejä
4 473 887
Jäsenet
73 944
Uusin jäsen
Brainwave

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom