Mikä auto minulle?

Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
 
Toki jos auto ostetaan imagon takia niin tuollaisilla seikoilla voi olla väliä mitä muut autosta ajattelevat. Jos taas haluaa erinomaisen pikkuauton suht huokeaan hintaan niin esimerkiksi Ibiza on siinä tosi vahvoilla. Imagolisän voi sitten hommata ostamalla A1:n useita tonneja kalliimmalla.
Yleensä siinä vaiheessa kun alkaa autoa myymään alkaa kiinnostamaan mitä muut autosta ajattelevat. :D

Itsellä jäi aikanaan Siittimestä se "Halvin volkkari joka ruostuu nopeiten" -imago mieleen 90/2000 -luvun vaihteesta. Liekö sitten asia parantunut kun kaikki tehdään enemmän samasta muotista nykyään; ehkä se 10v vanha Ibiza ei ole niin läpiruostunut romu verrattuna Poloon, jne (itselle tuon kokoluokan autot on puhtaasti kakkosautoja joita ei uutena tulisi koskaan ostettua niin siksi kiinnostaa enemmän miltä ne näytää "halpana").
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Näinhän se on. Äänieristystä alkaa olemaan vasta siellä uudemmissa audi a3 tai a-Mersu sarjassa.
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Oletko koeajanut uutta Fiestaa? Se on yllättävän hiljainen motarilla. Hiljaisempi kuin oma vuosimallin 2013 Focukseni. Kannattaa tosin pysyä 16" rengaskoossa.
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Suurin ihmetys olikin kuinka hiljaisia nämä uudet B-segmentin autot ovat... ;)
Tuossa Fiestassa on mm. ääntäeristävä tuulilasi.
Suosittelen käymään koeajamassa, voi olla että yllätyt.
Jos kovinpaljon hiljaisempaa halajaa niin se hinta tosiaan karkaa, A sarjan mersu olis ollu kiva mutta tota rahanpaskaa ei ole ihan niin paljon hölvata... :shifty:
 
Kyllähän auton ostaminen aikamoista palapeliä on, niin monta muuttujaa ja erilaisia tarpeita ihmisillä.
Itsellä autokaupoissa tuli esiin ensimmäiseksi raha, paljonko pystyn/ haluan sitoa siihen valuuttaa.
Seuraavaksi piti miettiä kokoluokka, poikamiehenä tilaa ei tarvitse niin paljon. Toisaalta liian pientäkään en halunnut, koskaan ei voi tietää milloin tarvitsee hieman lisää tilaa.
Samoin piti miettiä romuautopalkkio, se rajasi co2 päästöt siihen 110g joten automaatit jäi usein laskuista pois. 1500€ on kuitenkin iso summa.
Mietinnässä painoi myös täyskaskon hinta, huoltokulut, rengaskulut, kulutus, mahd. jälleenmyyntiarvo yms.
Eli alusta asti oli selvää että jos haluan hyvinvarustellun, tulenuuden auton niin B-segmentti olisi melkein ainoa vaihtoehto, 25k oli kipuraja...
Välppäilyn ja pähkäilyn tuloksena päädyin Fiestaan ja sen 125hp malli jäi juuri tuohon 110g päästörajaan.
Samoin lisävarustelistalta kun rasti tärkeimmät niin hintakin jäi tuonne kipurajan tuntumaan.
Täyskasko per. annum jää alle 700e, vuotuinen ajoneuvovero n. 140€.
Kippoon otan 390€ 7v jatketun takuun joten toivon että huolettomia ajovuosia on edessä.
Mietinnässä toki oli muutkin B-segmentin autot mutta esim. Ibiza jäi rannalle kun kävin tuumaamaan jälleenmyyntiarvoa, uskon että Fordissa kuitenkin himpun parempi.
Iso syy oli myös se että mielestäni Ibiza on, noh, ruma.. Kauneus on katsojan silmässä. :wtf:
Rahoituskuvioita ei tarvinnut ottaa huomioon, sen verran säästöjä että voin ostaa sen auton ns. käteisellä. Onko siinä järkeä, siihen en ota kantaa. Minulle velaton elämä on kuitenkin niin tärkeä että en helposti siintä tingi.
Eli aikamoisia kuviota piti pyöritellä ennen ostopäätöstä.
Nämä nykyiset pikkuautot voi tosiaan varustella niin kattavasti että ero pari vuotta vanhaan isomman segmentin autoon jää tosiaan useimmiten tuohon kokoon.
Itsellekkin tulee mm. adaptiivinen vakkari, autom. ilmastointi, peruutuskamera, aut. hätäjarrutus, b&o tereot, led ajovalot, navi, tummennukset, ymsymsyms. :greedy:
Uuden auton osto on kuitenkin syvästi subjektiivinen asia, kaikesta pähkäilystä huolimatta!
Ja jos kiuluun upottaa 20-50k niin parempi ettei käy miettimään ostoksen mahdollista järkevyyttä.
Ainakaan sen jälkeen kun rahat on lähteneet jo tililtä.... :vihellys:
Hienoja laitteita nämä uudet autot!
Ajoneuvoverossa on jotain outoa. Tuskin se on noin 140e, koska itse maksoin tänä vuonna jo 147,82e@83 g. Käsitin, että Fiestasi grammat jäivät juuri 110 gramman sisään.

Mutta onnea uudesta hyvinvarustellusta autosta!
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Tuo Ford Fiesta on suhteellisen hiljainen. Siis ainakin tuo 2017/2018 malli 195/55-16 renkailla. Uutta Focusta en ole vielä ajanut, mutta luultavasti se on vielä vähän hiljaisempi.

Toki tuolla ajomäärällä ehkä joku Fiestaa vähän isompi auto olisi fiksumpi. Koska hintaero ei ole kovin suuri.
 
Ajoneuvoverossa on jotain outoa. Tuskin se on noin 140e, koska itse maksoin tänä vuonna jo 147,82e@83 g. Käsitin, että Fiestasi grammat jäivät juuri 110 gramman sisään.

Mutta onnea uudesta hyvinvarustellusta autosta!
Jaa, veron olen voinut katsoa väärin, alle 200€ jokatapauksessa... :btooth:
Ja autokin tulee kauppiaalle vihta ensiviikolla, odoteltu jo melkein 3kk... :dead:
 
Toki jos auto ostetaan imagon takia niin tuollaisilla seikoilla voi olla väliä mitä muut autosta ajattelevat. Jos taas haluaa erinomaisen pikkuauton suht huokeaan hintaan niin esimerkiksi Ibiza on siinä tosi vahvoilla. Imagolisän voi sitten hommata ostamalla A1:n useita tonneja kalliimmalla.

Jos kaikki ostaisi auton vain käyttömielessä, niin koko maailma ajaisi Dusterilla. Eli kyllä sillä imagollakin on vaan väliä, vai miksi sinulla sitten oli BMW X3 ja Mustangi? Koska ne on lyömättömiä käyttöautoja ja taipuvat moneen vai? Seat on vaan se halvin volkkari ja sillä on leima, ei sille mitään voi. Itsehän huutelen täällä kahden Fiatin omistajana, joten kyllä tiedän mistä puhun ainakin jollain tasolla. Näin asemakaava-alueella asuvana kaikilla muilla on vähintään se Octavia RS kakkosautona ja muuten on bemari/mersu/audi/whatever kalliimpi "premium".
 
Jos äänieritys on ainoita syitä jättää joku pienempi auto ostamatta, niin eikös se homma hoituisi maksamalla jollekkin autostudiolle esim tonni tms ja alla olis pian hiljaisempi auto kun 10ke kalliimpi yksilö?
Noita eristyksiä tekeviä firmoja on kuitenkin aika paljon.
 
Tuo Ford Fiesta on suhteellisen hiljainen. Siis ainakin tuo 2017/2018 malli 195/55-16 renkailla. Uutta Focusta en ole vielä ajanut, mutta luultavasti se on vielä vähän hiljaisempi.

Toki tuolla ajomäärällä ehkä joku Fiestaa vähän isompi auto olisi fiksumpi. Koska hintaero ei ole kovin suuri.

Vein viime vuonna 2007 Corollan korikorjaamolle ja sain huollon sijaisautoksi 2017vm fiestan 3 päivän jälkeen oli Corollaa ikävä .....Maantiellä /motarilla fiestan ajettavuus on aivan hirveä ja meteli korvia huumaava
 
Viimeksi muokattu:
Vein viime vuonna 2007 Corollan korikorjaamolle ja sain huollon sijaisautoksi 2017vm fiestan 3 päivän jälkeen oli Corollaa ikävä .....Maantiellä /motarilla fiestan on aivan hirveä ajettava ja meteli korvia huumaava
Oli varmaan se vanhempi Fiesta. Loppuvuodesta 2017 tuli uusi. Se on oikein hyvä ja kohtalaisesti äänieristettykin. Täällä ei toki motareita ole ollenkaan. Mielestäni Fiesta ja uusi Opel Astra oli aika tasoissa. Vaikka Astra on luokkaa isompi. Toyota Yaris on taas vähän kovaäänisempi ja vähän rimpulampi kuin Ford Fiesta, Seat Ibiza, VW Polo tai Kia Rio.

Corolla on luokkaa isompi ja onhan se kalliimpi. Mutta ilmeisesti Auriksessakin olisi äänieristyksessä parantamisen varaa.

Fiestastahan on Vignale malli myös. Äänieristystä on parannettu, mutta siinä on vaan isommat 17" renkaatkin. Yrittää kilpailla premium merkkejä vastaan paremmalla laadulla.
 
Jos kaikki ostaisi auton vain käyttömielessä, niin koko maailma ajaisi Dusterilla. Eli kyllä sillä imagollakin on vaan väliä, vai miksi sinulla sitten oli BMW X3 ja Mustangi? Koska ne on lyömättömiä käyttöautoja ja taipuvat moneen vai? Seat on vaan se halvin volkkari ja sillä on leima, ei sille mitään voi. Itsehän huutelen täällä kahden Fiatin omistajana, joten kyllä tiedän mistä puhun ainakin jollain tasolla. Näin asemakaava-alueella asuvana kaikilla muilla on vähintään se Octavia RS kakkosautona ja muuten on bemari/mersu/audi/whatever kalliimpi "premium".
X3 ja Mustang oli järkeviä autoja tuoda muuttoautona. Ford Edgeä en varmaan olisi ikinä vaihtanut X3:seen ellei olisi pitänyt miettiä minkä auton maahantuonnissa on järkeä. Edge oli erinomainen auto ja siitä on jäänyt paremmat muistot kuin nykyisestä X3:sta. Tämän jälkeen olen Suomessa ostanut Hyundai i20:n ja Renault Clion, jolla jälkimmäisellä nykyisinkin ajan pääasiassa töihin. Mulla ei auton imagolla ole ikinä ollut mitään väliä auton hankinnasa. Auton jällleenmyyntiarvo tai ennemmin pääoman vuosittainen tippuminen onkin ihan järkevä asia ottaa huomioon autoa hankkiessa, mutta auton imago ei taas tähän liity juuri mitenkään.
 
Jos kaikki ostaisi auton vain käyttömielessä, niin koko maailma ajaisi Dusterilla. Eli kyllä sillä imagollakin on vaan väliä, vai miksi sinulla sitten oli BMW X3 ja Mustangi? Koska ne on lyömättömiä käyttöautoja ja taipuvat moneen vai? Seat on vaan se halvin volkkari ja sillä on leima, ei sille mitään voi. Itsehän huutelen täällä kahden Fiatin omistajana, joten kyllä tiedän mistä puhun ainakin jollain tasolla. Näin asemakaava-alueella asuvana kaikilla muilla on vähintään se Octavia RS kakkosautona ja muuten on bemari/mersu/audi/whatever kalliimpi "premium".
Onhan tuo Dacia Sandero periaatteessa ihan hieno. Ilmeisesti saa jopa romutuspalkkion, mutta uusilla päästöillä ei enää saa. En tiedä saako hyvin toimivaa automaattia kumminkaan. Ulkonäöllisesti Renault Clio tai Nissan Micra olisi hienompia, niin siksi en kyllä Daciaa itse kelpuuttaisi. Sama valmistaja taitaa olla noilla kaikilla.
10 800€ Dacia Sandero vaihtoautot

Seat Ibizan taas saa 115hv hyvin toimivalla automaatilla tai sitten perus manuaalilla. Onhan se toki vähän kalliimpi, mutta on siinä myös pidempi takuu kuin Daciassa.
16 500€ Seat Ibiza vaihtoautot
15 500€ Volkswagen Polo vaihtoautot
17 900€, 1.0L Ford Fiesta vaihtoautot

Tuleva uusi Audi A1 olisi varmaan vähän parempi. Mutta sen ostamisessa en näe hirveäasti järkeä, koska hintaa on enemmän. Autohan on melkein sama kuin Ibiza ja Polo.

Tuollaisen Dacian miellä pappa/mummu merkiksi, jos ei haluta yhtään mitään hienouksia autoon ja ajaminen tuntuu ihan samalta kuin ennenkin edellisellä autolla. Kieltämättä hinta on houkutteleva. Clio ehkä vähän nuorekkaampi ja aavistuksen kalliimpi.
14 900€ Renault Clio vaihtoautot
17 800€, 0.9L Nissan Micra vaihtoautot

Niin ja Kiassa on pitkä takuu, joka houkuttelee myös ostajia.
16 900€, 1.0L KIA Rio vaihtoautot
 
Viimeksi muokattu:
Fiestastahan on Vignale malli myös. Äänieristystä on parannettu, mutta siinä on vaan isommat 17" renkaatkin. Yrittää kilpailla premium merkkejä vastaan paremmalla laadulla.
Kun mä koeajoin tuon Vignalen, niin kyllä siinä tuo vannekoon vaihtuminen kuului verrattuna Titaniumiin. Ei se tosin minun mielestäni ollut erityisen äänekäs siltikään, mutta kuitenkin äänekkäämpi kuin Titanium 16" vanteilla. En sinänsä ymmärrä tuota muka-premium-brändäämistä, kun sen käytännössä huomasi vain siitä, että automaatti-ilmastointi oli vakiona ja kojelaudan pinta oli muovin sijasta nahkaa.
 
Kun mä koeajoin tuon Vignalen, niin kyllä siinä tuo vannekoon vaihtuminen kuului verrattuna Titaniumiin. Ei se tosin minun mielestäni ollut erityisen äänekäs siltikään, mutta kuitenkin äänekkäämpi kuin Titanium 16" vanteilla. En sinänsä ymmärrä tuota muka-premium-brändäämistä, kun sen käytännössä huomasi vain siitä, että automaatti-ilmastointi oli vakiona ja kojelaudan pinta oli muovin sijasta nahkaa.
Minustakin fiksumpi valinta tuo Fiesta Titanium 16" vanteiden takia. Tuollainen tulikin tilattua 100hv A6 automaattina. Tutkat, peruutuskamera, kääntyvät peilit ja puoliautomaattinen parkkeeraus tuli valittua sekä vakkari. Ei ole tullut valitusta auton omistajalta. Ihan hyvät penkit, ohjaus ja maltillinen rengasmelu maltillisissa nopeuksissa ainakin. Nastarenkaat tuli samaa kokoa aluilla. Koeajoauto ei ollut nastoillakaan mikään paha. 195 renkaat varmaan sopivan kapeat. Toyota Yaris nastoilla taas oli ei ei ainakin omille korville :)

Vaihtoehtona olisi ollut Seat Ibiza 115hv DSG tai VW Polo 95hv DSG. Jos auto sattuisi olemaan käytössä vaikka seuraavat 20 vuotta, niin arvuuttelin Fiestan A6 mehumaijan olevan kestävämpi? Mutta sen näkee sitten joskus :) DSG:llä pienempi kulutus ja ripeämpi kiihtyvyys. Mutta aika vähän tulee ajoa, niin kulutuksella ei ole juuri merkitystä. Kehuja tuli myös Fiestankin kiihtyvyydestä ja onhan se helppo, kun ei tarvitse vaihteita hämmentää.

Ilmeisesti Ford Focuksen 1.0 ecoboost on jo seuraavaa sukupolvea. Fiestassa jakohihna on kait öljykylvyssä ja Focuksessa taas ei ole.
 
A-mersukin on kyllä ihan surkea, jos sitä pitäisi kuunnella pidempään. Sama B-mese. Uus Astra on hintaansa nähden ok, mutta kuten aiemmin mainitutkin, viimeistään 100+ km/h alueella menee täysin överiksi. Vakioääninen radio on hyvä mittari vertailuun miten melu muuttuu nopeuden kasvaessa, japseissa 80 km/h voi tehdä tiukkaa kuulemisen suhteen. Mut kannattaa sit huomata, että tämä näkemys tulee täysin ja täysillä 1-tietä ajavalta kaverilta, joten kriteerit on aika erit. Ja olen lopen kyllästynyt meluun. 508 just ja just siedettävä halvan hintansa takia. Rengasmelua tuppaa olemaan, jos ei oo silee pinta ja uudehkot kumit. Fordin tuotannosta Mondeo alkaa olla siellä kulmilla, mutta perstuntumalta häviää 508:lle. C5 saattaisi olla hyvä nestejousituksen kanssa. ”Äänieristeetön” 2002 malli on yllättävän hyvä ikäisekseen, kun jousitus imee tärinät.
 
A-mersukin on kyllä ihan surkea, jos sitä pitäisi kuunnella pidempään. Sama B-mese.
Ootko tätä uutta kokeillut? Se edelliskorinen aito Suomi-Mersu oli ainakin ihan kamala.

Toki tää keskustelu on aika turha. Harva 45-50tkm motaria vuodessa ajava muutenkaan harkitsee pikkuautoa.
 
Uus Astra on hintaansa nähden ok, mutta kuten aiemmin mainitutkin, viimeistään 100+ km/h alueella menee täysin överiksi.

Menivät perkeleet poistamaan Astrasta aika pikaisesti lanseerauksen jälkeen lisä-äänieristykset jotka Acoustic Packin nimellä kulkivat. MY16.5 alkaen tipahtivat pois, tai ainakaan omasta niitä ei enää löydy, Matrix Business tasosta löytyi vielä myöhemminkin. Ei ne nyt mitään maailmaa mullistavia olleet, mutta kyllä niistä jotain iloa oli. Ilman pakettia Astra on melutasoltaan "ihan ok" perustasoa, paketin kanssa vähän parempi.

Mun ratkaisu oli ostaa satasella laatikko STP Black Goldia ja vuorasin takakontin sisäpuolen sekä takapenkin alustan sillä, ja ero on kyllä ihan huomattava alkuperäiseen. Pitäis jaksaa vielä ovien sisäpinnat vetää sen verran miten helposti onnistuu, mutta ei siihen enää aika riittänyt tänä kesänä.
 
Ootko tätä uutta kokeillut? Se edelliskorinen aito Suomi-Mersu oli ainakin ihan kamala.

Toki tää keskustelu on aika turha. Harva 45-50tkm motaria vuodessa ajava muutenkaan harkitsee pikkuautoa.
En mä tätä uusinta oo ajanut. Meni sen verran hermot Vehoon, että ei tarvii merssuja kattella. Myöskään hinta-laatu ei oikein kohtaa omiin tarpeisiin.

Ei pikkuautolla motarilla suurempaa ongelmaa ole, kun noissa tuppaa olemaan ajettavuus ihan ok. Kustannusten puolesta olis houkutteleva valinta, mut tokihan se riittävästi äänieristetty pikkukippokin painais ja kuluttais sitten eri tavalla.

e: Onko noista lisä-äänieristys touhuista jotain tutkimusta (mitattua) paljonko niistä maksimissaan saa hyötyä irti? Lähtökohtaisesti kun nämä järeämmät autot ei enää mitenkään rämise tms.
 
A-mersukin on kyllä ihan surkea, jos sitä pitäisi kuunnella pidempään. Sama B-mese. Uus Astra on hintaansa nähden ok, mutta kuten aiemmin mainitutkin, viimeistään 100+ km/h alueella menee täysin överiksi. Vakioääninen radio on hyvä mittari vertailuun miten melu muuttuu nopeuden kasvaessa, japseissa 80 km/h voi tehdä tiukkaa kuulemisen suhteen. Mut kannattaa sit huomata, että tämä näkemys tulee täysin ja täysillä 1-tietä ajavalta kaverilta, joten kriteerit on aika erit. Ja olen lopen kyllästynyt meluun. 508 just ja just siedettävä halvan hintansa takia. Rengasmelua tuppaa olemaan, jos ei oo silee pinta ja uudehkot kumit. Fordin tuotannosta Mondeo alkaa olla siellä kulmilla, mutta perstuntumalta häviää 508:lle. C5 saattaisi olla hyvä nestejousituksen kanssa. ”Äänieristeetön” 2002 malli on yllättävän hyvä ikäisekseen, kun jousitus imee tärinät.
Peugeot 508 saa varmaankin aika paljon autoa kohtuulliseen hintaan. En ole ajanut, mutta autoliikkeissähän noita on näkynyt. Auto on yllättävän iso ja pitkä. Kannatta vain valita se aika kestävä HDi moottori.
Halvin ehjä 6900€ Peugeot 508 diesel vaihtoautot
C5 myös ihan hyvä, kun vaan valitsee sellaisen jossa on kaasunestejousitus.
5500€ Citroen C5 vaihtoautot

Itsellä on ollut 407 ja Xantia. Vielä löytyy 406, joka sekin on melko hiljainen. Vaikka onkin jo 18v.
 
e: Onko noista lisä-äänieristys touhuista jotain tutkimusta (mitattua) paljonko niistä maksimissaan saa hyötyä irti? Lähtökohtaisesti kun nämä järeämmät autot ei enää mitenkään rämise tms.
Varmaan jossain on. Omasta on takakontti diy-vaimennettu ja kyllä se selvästi vaikutti, jos ei äänen määrään niin ainakin sen sävyyn.

Samaa mieltä tuosta A-Mersusta. Ei siinä oikein hinta/laatu kohtaa. Järkevästi varusteltuna äkkiä yli 40k ja silti se on pohjimmiltaan Nissani Rellun koneella. Uusi Ford Focus oli hauskempi ja parempi ajaakin. Ja myöskin hiljaisempi, itseasiassa varmaan luokkansa hiljaisin.
 
Peugeot 508 saa varmaankin aika paljon autoa kohtuulliseen hintaan. En ole ajanut, mutta autoliikkeissähän noita on näkynyt. Auto on yllättävän iso ja pitkä. Kannatta vain valita se aika kestävä HDi moottori.
Halvin ehjä 6900€ Peugeot 508 diesel vaihtoautot
C5 myös ihan hyvä, kun vaan valitsee sellaisen jossa on kaasunestejousitus.
5500€ Citroen C5 vaihtoautot

Itsellä on ollut 407 ja Xantia. Vielä löytyy 406, joka sekin on melko hiljainen. Vaikka onkin jo 18v.
Manuaaliloota noissa 508 vinkuu ja vonkuu 80-90 km/h tasakaasulla, jos sattuu ”yksilö”. Ostin ensin 2013 mallisen manuaalilla, mutta läks liikkeeseen takas. Tilalle päätyi 2015 facelift aisinin 6-pykäläisellä automaatilla. Kone tippui 2.0 hdi (euro5) 1.6 hdi (euro6, ”bluehdi 120). Huollot 250-400 e/25 tkm. Omalla ajolla siis noin 2 krt/vuosi. Vajaan 60 tkm jälkeen takuuhuoltosaldo on hansikasluukun valon katkaisin. Tehtaalta tullut muutama pieni kampanja, lähinnä tarkastuksia ja pikkusäätöä. Ainoa iso remppa tehtaan piikkiin oli joku nokka-akselin rattaanvaihto. Ei harmittanut, kun pikkurahalla vesipumppuun liittyen sai loput jakohihnarempasta tehtaan piikkiin. Olispa vaan ehtinyt ajaa vielä vähän enemmän...

C5 jousituksesta kannattaa katsoa etuiskarin tolpat. Menee vaihtoon, jos kosteat. Touhutonnin luokkaa teetettynä.
 
Mitä merkkiä kannattaa katsoa alle 10 tonnin hintaluokassa? Melkein täytyy olla farkku ja huollot sekä korjaukset suoritan pääosin itse, eli ei saisi olla mikään monimutkainen tsydeemi. Jotain parin tonnin kippojakin olen katsellut, mutta jotenkin muistelisin että kun pari vuotta sitten noita selailin, niin hinnat olivat jopa halvempia? Jostain 250tkm ajetusta 2000 vuoden golffistakin kehdataan pyytää kolmea tonnia, kun pari vuotta sitten saman verran ajetun sai 1500e hintaan.
 
Romutuspalkkio on varmaan siivonnut halvimmat pommit pois listoilta ja sen seurauksena uusista halvoista pommeista pyydetään vähän enemmän. Toisaalta jos on ajankohtaista uutta hankkia, niin eihän sitä vanhaa ole kannattanut myydä ellei edes romutuspalkkion verran ole saanut.

Jos ja kun itse meinaat korjata, niin aktiivinen käyttäjäfoorumi ja Hayesin kirjan olemassa olo kannattaa tarkistaa ennen mallin valintaa. Esim. tuohon vanhaan C5:een on löytynyt netistä hyvin vinkkejä vianhakuun, käytännössä kaikki olleet "tyyppivikoja". Hayesin kanssa sitten paikat auki soveltaen. Jos sulla on hyvä paikka ja välineet, mutta et halua hitsata, niin C5 on oiva valinta. Hyvinkin maltillisesti arvostettu, varaosat halpoja ja korjaukset suoraviivaisia. Ominaisuuksiltaan ja ajoltaan mukavuuspainoitteinen. 2002:n kori käytönnössä ruosteeton, jotain pientä pintaväriä ovien alareunoissa näkyy.
 
Jos ja kun itse meinaat korjata, niin aktiivinen käyttäjäfoorumi ja Hayesin kirjan olemassa olo kannattaa tarkistaa ennen mallin valintaa. Esim. tuohon vanhaan C5:een on löytynyt netistä hyvin vinkkejä vianhakuun, käytännössä kaikki olleet "tyyppivikoja". Hayesin kanssa sitten paikat auki soveltaen. Jos sulla on hyvä paikka ja välineet, mutta et halua hitsata, niin C5 on oiva valinta. Hyvinkin maltillisesti arvostettu, varaosat halpoja ja korjaukset suoraviivaisia. Ominaisuuksiltaan ja ajoltaan mukavuuspainoitteinen. 2002:n kori käytönnössä ruosteeton, jotain pientä pintaväriä ovien alareunoissa näkyy.

Totta, nimenomaan sitikat ja pösöt ovat kyllä siitä loistavia että ruosteongelmia on aivan olemattoman vähän ja merkkifoorumeilta löytyy varsin hyvin apua, sekä tietysti se melko loistava ilmainen servicebox-palvelu jonka avulla on helppo löytää oikea varaosa ja sen hinta ja saatavuus, sekä rakenne muutenkin.
 
Romutuspalkkio on varmaan siivonnut halvimmat pommit pois listoilta ja sen seurauksena uusista halvoista pommeista pyydetään vähän enemmän. Toisaalta jos on ajankohtaista uutta hankkia, niin eihän sitä vanhaa ole kannattanut myydä ellei edes romutuspalkkion verran ole saanut.

Jos ja kun itse meinaat korjata, niin aktiivinen käyttäjäfoorumi ja Hayesin kirjan olemassa olo kannattaa tarkistaa ennen mallin valintaa. Esim. tuohon vanhaan C5:een on löytynyt netistä hyvin vinkkejä vianhakuun, käytännössä kaikki olleet "tyyppivikoja". Hayesin kanssa sitten paikat auki soveltaen. Jos sulla on hyvä paikka ja välineet, mutta et halua hitsata, niin C5 on oiva valinta. Hyvinkin maltillisesti arvostettu, varaosat halpoja ja korjaukset suoraviivaisia. Ominaisuuksiltaan ja ajoltaan mukavuuspainoitteinen. 2002:n kori käytönnössä ruosteeton, jotain pientä pintaväriä ovien alareunoissa näkyy.
Niin joo, olin ihan unohtanut tuon romutuspalkkion vaikka pari kuukautta takaperin funtsin pitäisikö hyödyntää ja hankkia muutamaksi vuodeksi huoleton menopeli.
Olen noita citikoita ja renuja katsellut, kun ovat aliarvostettuja ja halpoja eivätkä juurikaan ruostu. Tutulla on -00 vuoden Megane eikä siinä juuri muuta vikaa ole ollut, kuin että jarrut täytyy joka vuosi putsata tai saa seuraavana vuonna laittaa uudet. Ajovalojakin vissiin menee vuoden parin välein, mutta nehän on nykyään aika halpoja. Sen käsityksen olen häneltä saanut, että jos jotain vähänkin isompaa remppaa on niin suosiolla korjaamolle, mutta tämä nyt ei muutenkaan viitsi itse autoa huoltaa.
Onkos muuten sillä kovin suurta merkitystä, monta omistajaa jollain melkein 20 vuotta vanhalla kotterolla on? Vissiin se huoltokirja on tärkein ja nykyään kyllä varmistan aina ettei vie öljyä tuhottomasti, edellisessä volkkarissa sai lisätä tuhannen kilometrin välein ja oli kyllä aika perseestä.
Tarttee katella löytyykö tuolta tampereen suunnalta huoletonta farkkua työmatka-autoksi. Eiköhän seuraava pirssi ole ranskalainen, olen jo aika kyllästynyt noihin saksalaisiin kun aina saa tapella moottorin ja antureiden kanssa taikka ruostuvat käsiin.
 
Ranskalaiset on kyllä aika hyvä veto jos osaa itse korjata, joku 607 ei maksa juuri mitään käytettynä.

Peugeot 607 2.2-16 Diamant Porrasperä 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jonkun tuommoisen jos löytää läheltä ja saa tallin suojaan, niin voi rauhassa korjata kuntoon.
Tarttee kyllä myöntää, etten edes pösöjä ole katsellut kun jostain olen saanut käsityksen että ovat turhan vikaherkkiä. Kai se on niitä työkavereitten juttuja, että kun joskus on ollut huono auto niin tottakai sitä koko merkkiä pitää välttää ikuisesti.
On kyllä joka tapauksessa hieno malli, melkein voisin tommosen ottaa jos löytyy tampereen lähistöltä sopiva. Melkein tarttisin farkun, mutta sen verran harvoin sille tilalle on käyttöä että kyllä se peräkoukku riittää.
 
Tarttee kyllä myöntää, etten edes pösöjä ole katsellut kun jostain olen saanut käsityksen että ovat turhan vikaherkkiä. Kai se on niitä työkavereitten juttuja, että kun joskus on ollut huono auto niin tottakai sitä koko merkkiä pitää välttää ikuisesti.
On kyllä joka tapauksessa hieno malli, melkein voisin tommosen ottaa jos löytyy tampereen lähistöltä sopiva. Melkein tarttisin farkun, mutta sen verran harvoin sille tilalle on käyttöä että kyllä se peräkoukku riittää.

Sanoisimpa, että enemmän vikaherkkiä ovat Renaultit kuin Pösöt. Tai ainakin kallimpia ja hankalammin selvitettäviä vikoja on tullut eteen nimenomaan Renault-konsernin tuotosten kanssa.
 
Sanoisimpa, että enemmän vikaherkkiä ovat Renaultit kuin Pösöt. Tai ainakin kallimpia ja hankalammin selvitettäviä vikoja on tullut eteen nimenomaan Renault-konsernin tuotosten kanssa.

Itse miettisin ranskalaisita autoista ensinnä Citikkaa. Merkillä ei taida olla mitään kunnon sitruunaa ollut 2000 luvulla, toisin kun esim. Renaultilla, jonka tietyn vuosimallin Meganet ja Lagunat on ihan sysipaskoja. Toisaalta myöhemmät mallit on Lagunoista ja Meganesta erittäin edullisia juuri tuon menetetyn maineen takia.
 
No eipä ne ranskalaiset autot laadullisesti ihmeitä ole, mutta suurin osa ainakin oman auton viosta on ollut melko yksinkertaisia sähkö/liitinvikoja. Perusta on kunnossa, ei ruostetta ja laatikko ja moottori toimivia. Nimenomaan sopii sellaiselle, joka osaa korjata edes jossain määrin ja vielä parempi jos on tila missä laitella.
 
Itse miettisin ranskalaisita autoista ensinnä Citikkaa. Merkillä ei taida olla mitään kunnon sitruunaa ollut 2000 luvulla, toisin kun esim. Renaultilla, jonka tietyn vuosimallin Meganet ja Lagunat on ihan sysipaskoja. Toisaalta myöhemmät mallit on Lagunoista ja Meganesta erittäin edullisia juuri tuon menetetyn maineen takia.
No joo, tällä hetkellä tosiaan sitikat ja pösöt kiikarissa kun ovat ihan kohtuu hintaisia. Eiköhän tällä viikolla jompi kumpi merkki löydy pihasta.
Onko sillä koneella merkitystä näillä merkeillä? Bensavehkeen otan kumminkin ellei satu löytymään pakuksi rekattua. C5:sissa ei hirveästi vaihtoehtoja koneen koolla kun näyttävät olevan pari litrasia.
Niin ja mites tuo automaatti kestää, vai suosiolla vaan manuaali?
 
Noniin, vanha auto viety tänään romuttamolle ja huomenna saisi hakea uuden Fiestan pois kauppiaalta.
Tosiaan tilasin 19.6 ja 28.8 auto kauppiaalla.
Nyt vaan sormet ristissä että on tilauksen mukainen peli eikä mitään lisävarusteita jää uupumaan. Muuten voi olla taas 3kk lisää odotusta... :btooth:
 
Omistushistorian osalta omistajien lukumäärä ei mun mielestä ole kovinkaan merkittävä vanhoissa peleissä, jos ei nyt joka vuosi ole vaihtunut. Toki se on parempi löytää selkeästi huollettu yksilö pitkäaikaiselta omistajalta kuin ostaa joltain pois vuodeksi hankittu vehje, josta ei tarkoituksella ole pidetty huolta. Tuo oma C5 on tosin sellainen, että sitä lähinnä "romuksi" oltiin ajettu ja sillä huollolla. Esim. tulpat ja jarrut ihan loppu, pakoputki purkalla kasassa. Toisaalta sain sen kaupan päälle, kun ostin siihen sopivat renkaat satkulla. Ei mennyt korjausbudjettia siihen. Katsastuksesta läpi päästiin reilun 500 euron panoksella sisältäen takakynkän laakerit, kaikki jarrupalat ja levyt, öljyt, tulpat ja ilmansuodattimen. Kunnon talvi- ja kesärenkaat sekä tuulilasi ovat olleet suurin menoerä tuon jälkeen. Jotain pientä osaa toki siihen lisäksi. Kaipa tuo kaikkineen pari tonnia on maksanut, mutta kulutusosat ovat nyt uutta ja kestävät käytännössä loppuun asti.
 
Ei mikään auto ole vaarallisen laiska ohitustilanteissa jos sillä ei ohita vaarallisen pienissä tiloissa (ja kaikki on jos ohittaa).

Mutta kyllä tuon kanssa saa ohituspaikkaa kytätä hartaammin kuin monella muulla, 80-120 12.4s nelosella ja 17.4s vitosella.
Detailed specs review of 2018 Kia Stonic 1.2 offered up to June 2018 for Europe

IMO, money well spent jos käyttää vajaan tonnin siihen että saa melkein puolet enemmän tehoa, selvästi lisää alavääntöä, kuudennen vaihteen (lue: pienemmän ajomelun) pikkaisen pienemmän kulutuksen ja paremman jälleenmyyntiarvon.
KIA Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Maastoauto 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuo oma massa ei voi pitää paikkaansa, 206 gti pösö painaa 1125kg
 
Peugeot 206 ja Kia Stonic/Rio on ainakin samaa kokoluokkaa, eli pikkuautoja. Eli varmaan painotkin on melkein samaa luokkaa. Seat Ibiza/VW Polo tai Seat Arona on varmaan myös samaa koko- ja paino-luokkaa. Kia Niro on sitten jo painavampi.
 
Kyllä tuo 1185 ihan oikein on, samat tiedot tulee Trafista kun hakee jonkun tuollaisen rekkarilla.

Perus 206 pikkumyllyllä painaa 910kg: Peugeot 206 Trendy 1.1 3d Viistoperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
GTI:ssä sitten kone, alusta yms. nostaa painoa.
Alumiinilohkoinen 2.0 kone voi olla jopa kevyempi, kuin valurautainen 1.1 kone.
Tuon Kian paino lienee ns.tyhjäpaino, laittamassani linkissä oleva 1285kg paino tukisi tätä.
henkilöautojen ylipainoisuus - Tekniikanmaailma.fi
Ennen painot ilmoitettiin kuskin(75kg) ja melkein täyden tankin kanssa. Tyhjäpainoja vertailtaessa, pösön 1025kg ja Kian 1185kg kuulostaa jo huomattavasti järkevämmältä.
 
Alumiinilohkoinen 2.0 kone voi olla jopa kevyempi, kuin valurautainen 1.1 kone.
Aivan sama, jokatapauksessa 206 GTI painaa parisataa kiloa enemmän kuin perus 206 pikkukoneella, joista esim. tuo linkitettu painaa 910kg.
Tuon Kian paino lienee ns.tyhjäpaino, laittamassani linkissä oleva 1285kg paino tukisi tätä.
henkilöautojen ylipainoisuus - Tekniikanmaailma.fi
Ennen painot ilmoitettiin kuskin(75kg) ja melkein täyden tankin kanssa. Tyhjäpainoja vertailtaessa, pösön 1025kg ja Kian 1185kg kuulostaa jo huomattavasti järkevämmältä.
Ei vaan se 1185 kg on Trafin ilmoittama omamassa, joka sisältää 75 kg kuljettajan, 90% polttoaineesta ja voiteluaineen yms pakolliset nesteet jne., aivan kuten kaikissa muissakin autoissa.

Se voi tuntua sinusta vähältä tai paljolta, mutta uskon ennemmin Trafia kuin omia pohdintoja perustuen mutu-vertailuun johonkin täysin erilaiseen autoon.

Sitäpaitsi tuo on ihan linjassa kilpailijoihin. Arona hinnat alkaen motilla painaa 1165 kg (https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Arona/$file/Seat_Arona.pdf?open) ja on ulkomitoiltaan hyvin lähellä Stonicia, jos jotain niin Arona marginaalisesti isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Autojen painot on vaihteeksi olleet laskusuunnassa viimeaikoina ja Stonic on tuore malli, joten ihan hyvin voi pitää paikkaansa tuo vajaa 1200kg vertailukohtana niin litrainen HB Octavia manuaalilootalla 1225kg ja se ei enää ole ihan pieni auto.
 
Aivan sama, jokatapauksessa 206 GTI painaa parisataa kiloa enemmän kuin perus 206 pikkukoneella, joista esim. tuo linkitettu painaa 910kg.

Ei vaan se 1185 kg on Trafin ilmoittama omamassa, joka sisältää 75 kg kuljettajan, 90% polttoaineesta ja voiteluaineen yms pakolliset nesteet jne., aivan kuten kaikissa muissakin autoissa.

Se voi tuntua sinusta vähältä tai paljolta, mutta uskon ennemmin Trafia kuin omia pohdintoja perustuen mutu-vertailuun johonkin täysin erilaiseen autoon.

Sitäpaitsi tuo on ihan linjassa kilpailijoihin. Arona hinnat alkaen motilla painaa 1165 kg (https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Arona/$file/Seat_Arona.pdf?open) ja on ulkomitoiltaan hyvin lähellä Stonicia, jos jotain niin Arona marginaalisesti isompi.
Ei todellakaan paina paria sataa kiloa enemmän. Tuo Kian paino on kuivapaino, unladen weight lukee tuolla.
KIA Stonic specs - 2017, 2018 - autoevolution
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 508
Viestejä
4 475 228
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom