Mikä auto minulle?

Kaveri ajoi tuollaisella Mazdalla n. 340k ilman sen suurempia ongelmia. Ei siinä taida muuta olla kuin rengasmelu (kaikissa) ja ruoste jossain yksilöissä.
 
Auton ostamien vaikeus. Hybridi hakusessa max 13 000 €, mieluusti lähempänä kymppiä. Kolmosgenin Prius, Auris ja Jazz tullut koeajettua. Toyotassa miellytti ihan bensankulutuksen kannalta pelkkä sähköllä kulkemisen mahdollisuus. Jazz jota kokeilin oli noin yksilönä vähän niin ja näin, mutta paremmilla varusteilla voisi olla jees. Sillä tosin lähdetään aina liikkeelle vain sähköllä avustaen, mikä tuli lenkin aikana yllätyksenä. Pitäisi laskeskella, mikä rahallinen ero siitä syntyisi. Priuksella pääsin tietokoneen mukaan 4,3 litran kulutukseen 30 km matkalla, mistä 20 oli kaupunkia. Jazz vei 6,4 lyhyemmällä lenkillä kaupungissa. Ei tietty voi suoraan verrata, mutta kuitenkin. Yaris pitäisi myös katsastaa, jos löytyisi läheltä. Saisi ainakin uudemman pelin alle.


Ajot vuodessa 15-20 tkm, aikalailla 50/50 taajama ja maantie. Motarillakaan tulee hyvin harvoin painettua 120 lasissa. Tänään/huomenna menee kokeiluun 200 tkm ajettu merkkihuollettu -09 Prius. Akun kuntoa pitää tivata ainakin.

Nykyinen kulkine on Civic 1.8 Sport hb automaatilla.
 
Veikkaan että jos laskee kaikki kustannukset, vielä kun ajaa noin vähän, niin nykyinen Civic on järkevää pitää eikä vaihtaa autoa ollenkaan. Toki jos jotain uutta haluaa, niin sitten tilanne on toinen.
 
V70:ssa alkaa olla 10v syntymäpäivät edessä ja se voisi olla hyvä hetki autonvaihtoon. Samalla kun kilometrit ovat tipahtaneet 15-17tkm/vuosi niin dieselkään ei enää välttämättä ole tarpeellinen vaihtoehto.
Mutta mikä tilalle jos speksit ovat tällaiset:
- 2015-> (ei paljoa vanhempaa)
- hinta <30k€ (tästä pystyy hieman tinkimään)
- kilometrejä <100t
- tilava farkku, ei ainakaan pienempi kuin V70, SUV-puolelta ei taida löyty
- bensa (hybridi?)
- varustetoiveita: navi, nahkapenkit, adaptiivinen vakkari tms. mutta mihinkään ei hirttäydytä kiinni.

Passatia ja Superbia löytyy ainakin varsin heikosti bensana, mutta mitäs muita vaihtoehtoja olisi kuin Mondeo tähän listaan?
 
Tänään/huomenna menee kokeiluun 200 tkm ajettu merkkihuollettu -09 Prius. Akun kuntoa pitää tivata ainakin.
Hajoaa noissa muutakin kuin akut, esim Toyotalla on ollut paljon invertteriongelmia. Tuttukin törmäsi moiseen kun oli Lexusta ostamassa (vaihdon hinta-arvio >1000eur).

Hybridejä kytätessä kannattaa muistaa, että kun niihin tulee jotain sähkövikaa, niin autoa on melkolailla turha viedä mihinkään Pärnäsen korjaamoon tai edes perinteiseen autosähköliikkeeseen. Ja kaikki tietää merkkihuollon "laadun" outoja sähkövikoja etsittäessä...
 
V70:ssa alkaa olla 10v syntymäpäivät edessä ja se voisi olla hyvä hetki autonvaihtoon. Samalla kun kilometrit ovat tipahtaneet 15-17tkm/vuosi niin dieselkään ei enää välttämättä ole tarpeellinen vaihtoehto.
Mutta mikä tilalle jos speksit ovat tällaiset:
- 2015-> (ei paljoa vanhempaa)
- hinta <30k€ (tästä pystyy hieman tinkimään)
- kilometrejä <100t
- tilava farkku, ei ainakaan pienempi kuin V70, SUV-puolelta ei taida löyty
- bensa (hybridi?)
- varustetoiveita: navi, nahkapenkit, adaptiivinen vakkari tms. mutta mihinkään ei hirttäydytä kiinni.

Passatia ja Superbia löytyy ainakin varsin heikosti bensana, mutta mitäs muita vaihtoehtoja olisi kuin Mondeo tähän listaan?
Talisman, Accord, C5 Shitikka... Kaikki premiumit taitaa karata reilusti budjetista ja hybrideissä vaihtoehdoksi jää just joku Tojo tai PHEV Outlanderi...
 
Kaveri ajoi tuollaisella Mazdalla n. 340k ilman sen suurempia ongelmia. Ei siinä taida muuta olla kuin rengasmelu (kaikissa) ja ruoste jossain yksilöissä.
Rengasmeluahan tuossa tosiaan on, mutta toisaalta se on ajoltaan eri tasoa kuin Avensis. No makuasioita. 4-5k:lla saa uudemman ja varustellumman Masukan kuin Aven.

Honda Accord voisi olla kans varteenotettava vaihtis.
 
Talisman, Accord, C5 Shitikka... Kaikki premiumit taitaa karata reilusti budjetista ja hybrideissä vaihtoehdoksi jää just joku Tojo tai PHEV Outlanderi...
Aijai, Talismaniin tai C5:een ei taida pystyä vaikka yrittäisi ja Accordit jäävät vanhaksi (ja pieneksi).

Millainenhan peli X-Trail olisi pidemmän päälle, kerran tuli Italiassa vuokra-autona ja ei siitä vuoristoteillä ainakaan huonot kokemukset jääneet. 2017 tulleessa mallissa tavaratilaakin taisi tulla lisää.

Tai sitten vaan unohtaa bensahaihattelut ja jatkaa nokivasaralla ajelua...
 
Nyt tulee haastava autokysely. Vaimon siskon autosta meni motti ja suuntasi romuttamolle. Uusi pitäisi kuulemma ostaa.

- Koira pitäisi laittaa johonkin. On nyt kulkenut Mondeon takapenkillä, mutta kai se järkevämpää olisi farkun konttiin tunkea? Toisaalta muuten tilaa ei erityisemmin tarvita. Mahtuuko koira hatcbackkiin?
- Automaatti & bensa
- "hyvä eikä remppaa" (jepjep)
- Budjetti mahdollisimman alhainen, maks jotain 5-6k€

En edes tiedä miten tuollaista aletaan hakea. Lisäksi aivan vammaista olla tälläisessa välissä ja suositella tuolla budjetilla autoa josta tietysti samantien laukeaa jotain... Tuolla budjetilla automaattikin tuntuu sellaiselta jokerilta että... Ideoita mistä lähteä edes liikkeelle?

Kolme koiraa menee Megane 3 kontissa helposti. Toki ei sinne enään tavaraa laiteta ja hattuhylly pitää irroittaa.

cBvaMJql.jpg
 
Miksi kukaan ylipäänsä ostaa ja on ostanut Talismanin, ei mene meikäläisen jakeluun? Onko se oikeasti toimiva auto? Minulla on varmaan vain ennakkoluuloja moista kohtaan...?
 
Mazda 6 Sport Wagon 2,0 75 Year Business Edition SW **Korkotarjous huoltorahalla vain 0,9% + kulut ** Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuollainenkin on teknisesti varsin varma, mutta ostaessa pitää kiinnittää huomiota, että on hyvin pidetty yksilö eikä ruosteessa. Uudempi koppa ei oikein mahdu tuohon budjettiin. Se ei enää ole ruosteiden suhteen sen kummempi kuin joku Avensis.
Asiaa sivuten; käly pisti tuollaisen, pre-facelift tosin, vaihtoon juuri kun kulutti noin litran öljyä ~3tkm:ssä ja oli läpikotaisin ruosteessa. Tosin taisi olla 1.8 litrainen ja kilsoja jonkin verran yli 300tkm.

Harvemmin kuulee matolaatikoista tuonkaltaista öljynsyöntiä (läheisemmät kokemukset itsellä on parista pre- ja facelift 2,3GT:stä 0-150tkm ja niissä ei takajarruja lukuunottamatta mitään ongelmia)...
 
Kolme koiraa menee Megane 3 kontissa helposti. Toki ei sinne enään tavaraa laiteta ja hattuhylly pitää irroittaa.

cBvaMJql.jpg
Hyvin näyttää mahtuvan jopa kolmekin koiraa viistoperään :) Vai kumpi tuo on, farkku vai 5-ovinen?
Asiaa sivuten; käly pisti tuollaisen, pre-facelift tosin, vaihtoon juuri kun kulutti noin litran öljyä ~3tkm:ssä ja oli läpikotaisin ruosteessa. Tosin taisi olla 1.8 litrainen ja kilsoja jonkin verran yli 300tkm.

Harvemmin kuulee matolaatikoista tuonkaltaista öljynsyöntiä (läheisemmät kokemukset itsellä on parista pre- ja facelift 2,3GT:stä 0-150tkm ja niissä ei takajarruja lukuunottamatta mitään ongelmia)...
Ruoste on tosiaan se isoin ongelma ja siksi en ainakaan itse kelpuuttaisi Mazda 6:sta missään tapauksessa. Pari Mazda 626 oli, jotka söi kanssa moottoriäljyä, mutta eri auto tietysti. Vaikkapa Toyotat olisi kestävämpiä koriltaan. Ja Ranskikset on samoin kestäviä koriltaan.
 
Miksi kukaan ylipäänsä ostaa ja on ostanut Talismanin, ei mene meikäläisen jakeluun? Onko se oikeasti toimiva auto? Minulla on varmaan vain ennakkoluuloja moista kohtaan...?
Onhan se ainakin ihan tyylikkään näköinen auto. Kai Renault Nissan osaa autoja tehdä nykyisin. Niin ja laatukin on jo ihan hyvää. Itse en ole silti Talismanilla ajanut. Ehkä auton arvo tippuu vähän nopeammin, kun Ranskis kumminkin. Myös Megane näyttää ihan tyylikkäältä.
Alk. 18 500€ Renault Talisman vaihtoautot
 
Hyvin näyttää mahtuvan jopa kolmekin koiraa viistoperään :) Vai kumpi tuo on, farkku vai 5-ovinen?

Ruoste on tosiaan se isoin ongelma ja siksi en ainakaan itse kelpuuttaisi Mazda 6:sta missään tapauksessa. Pari Mazda 626 oli, jotka söi kanssa moottoriäljyä, mutta eri auto tietysti. Vaikkapa Toyotat olisi kestävämpiä koriltaan. Ja Ranskikset on samoin kestäviä koriltaan.

5-ovinen tuo on, tuossa on kyllä pirun iso kontti, toki tila on otettu takapenkkiläisiltä.
 
V70:ssa alkaa olla 10v syntymäpäivät edessä ja se voisi olla hyvä hetki autonvaihtoon. Samalla kun kilometrit ovat tipahtaneet 15-17tkm/vuosi niin dieselkään ei enää välttämättä ole tarpeellinen vaihtoehto.
Mutta mikä tilalle jos speksit ovat tällaiset:
- 2015-> (ei paljoa vanhempaa)
- hinta <30k€ (tästä pystyy hieman tinkimään)
- kilometrejä <100t
- tilava farkku, ei ainakaan pienempi kuin V70, SUV-puolelta ei taida löyty
- bensa (hybridi?)
- varustetoiveita: navi, nahkapenkit, adaptiivinen vakkari tms. mutta mihinkään ei hirttäydytä kiinni.

Passatia ja Superbia löytyy ainakin varsin heikosti bensana, mutta mitäs muita vaihtoehtoja olisi kuin Mondeo tähän listaan?
En keksinyt kuin nuo kolme merkkiä listaan ja niistäkään ei hirmu montaa hinnaltaan sopivaa löydy. Jos ei löydy, niin ehkä sitten fiksua ajaa muutama vuosi lisää V70 dieselillä. Eihän se vielä kauheen vanha ole.
23 900€ Volkswagen Passat bensiini vaihtoautot
27 500€ Skoda Superb bensiini vaihtoautot
26 700€ Ford Mondeo bensiini vaihtoautot

Nissania saa bensa manuaalina. Näyttää ainakin aika tilavalta.
23 400€ Nissan X-Trail bensiini vaihtoautot
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kukaan ylipäänsä ostaa ja on ostanut Talismanin, ei mene meikäläisen jakeluun? Onko se oikeasti toimiva auto? Minulla on varmaan vain ennakkoluuloja moista kohtaan...?
Vuoden tuli ajeltua liisari-talismanilla. Helvetin isot tilat ja pieni kulutus dieselillä. Hyvän näköinenkin se oli sisältä ja ulkoa. En olisi kuitenkaan ostanut omaksi, jäi vähän rimpulavaikutelma siitä. Käyttökokemus ei ollut hirveän hyväksi hiottu mutta sentään ei tarvinnut käydä takuuhuollossa kertaakaan :cool:
Liisauksen lopussa pyysin läpällä vaihtohyvityksiä autoliikkeistä mutta tarjosivat niin naurettavan vähän että jäi vielä voitolle arvonalenemasta kuukausimaksujen jälkeen.
 
Aijai, Talismaniin tai C5:een ei taida pystyä vaikka yrittäisi ja Accordit jäävät vanhaksi (ja pieneksi).

Millainenhan peli X-Trail olisi pidemmän päälle, kerran tuli Italiassa vuokra-autona ja ei siitä vuoristoteillä ainakaan huonot kokemukset jääneet. 2017 tulleessa mallissa tavaratilaakin taisi tulla lisää.

Tai sitten vaan unohtaa bensahaihattelut ja jatkaa nokivasaralla ajelua...
Jos ranskalaisest eivät ole vaihtoehto, niin pösön 508 ei liene sekään hyvä? Tosin muistelisin noissa bensaturboissa olleen jotain ei-toivottuja "featureja". En ole niin perehtynyt, kun kiisseliä katselin aikanaan. Tuosta on nyt tulossa uudet mallitkin, mutta ei taida ehtiä tähän autokiimaan. Kerran olen X-trailin kyydissä ollut ja hyvästä varustetasosta huolimatta jäi aikalailla ämpärimuovinen fiilis. Maantie-melukaan ei ollut mitenkään erityisen pieni. Hinta-mukavuus ei oikein kohtaa.

Melkein lähtisin sillä vollella eteenpäin ja ostat sitten jonkun uudemman (vollen) kun hinta on sopiva. S90 oli oikein mukava ajettava, mitä nyt kaista-avustin oli karmea kapealla tiellä. Sisustakin oli kovin ei-volvomainen (eli ok näköinen :D).
 
Vuoden tuli ajeltua liisari-talismanilla. Helvetin isot tilat ja pieni kulutus dieselillä. Hyvän näköinenkin se oli sisältä ja ulkoa. En olisi kuitenkaan ostanut omaksi, jäi vähän rimpulavaikutelma siitä. Käyttökokemus ei ollut hirveän hyväksi hiottu mutta sentään ei tarvinnut käydä takuuhuollossa kertaakaan :cool:
Liisauksen lopussa pyysin läpällä vaihtohyvityksiä autoliikkeistä mutta tarjosivat niin naurettavan vähän että jäi vielä voitolle arvonalenemasta kuukausimaksujen jälkeen.

Uusi vuodeksi diilillä voisin ehkä itsekin ottaa tuollaisen (ei tarjolla tällä hetkellä). Kun katsoo käytettyjen hintoja, niin noin vuoden vanhasta 15k ajetusta pyydetään 25000eur ja uusi maksaa 35000eur alkaen. Aika hurja arvonpudotus, joka on vasta alkanut..
 
Nämä irtoavat ihan jo todellisuudesta... 313 tuhatta ajokilometriä, ja hintaa edelleen 29 500 euroa? Aivan järjetöntä, että hinta määräytyy jonkin vuosimallin mukaan, eikä noiden ajettujen kilometrien. Kyllä ne ajokilometrit sitä autoa ihan oikeasti kuluttavat. Aika paljon on jo vaihdettavaa noiden kilometrien jälkeen. Ei missään tapauksessa kannattava ostos tuolla pyyntihinnalla. (imho) - Ei vaikka kuinka tekisi mieli tuollaista.

T -.-
 
Nämä irtoavat ihan jo todellisuudesta... 313 tuhatta ajokilometriä, ja hintaa edelleen 29 500 euroa? Aivan järjetöntä, että hinta määräytyy jonkin vuosimallin mukaan, eikä noiden ajettujen kilometrien. Kyllä ne ajokilometrit sitä autoa ihan oikeasti kuluttavat. Aika paljon on jo vaihdettavaa noiden kilometrien jälkeen. Ei missään tapauksessa kannattava ostos tuolla pyyntihinnalla. (imho) - Ei vaikka kuinka tekisi mieli tuollaista.

T -.-

36900 saisi samanlaisen, mutta 92000km ajetun. Kummankohan ottaisin? (Sairas ylihinta tuo 29500€)
 
Nämä irtoavat ihan jo todellisuudesta... 313 tuhatta ajokilometriä, ja hintaa edelleen 29 500 euroa? Aivan järjetöntä, että hinta määräytyy jonkin vuosimallin mukaan, eikä noiden ajettujen kilometrien. Kyllä ne ajokilometrit sitä autoa ihan oikeasti kuluttavat. Aika paljon on jo vaihdettavaa noiden kilometrien jälkeen. Ei missään tapauksessa kannattava ostos tuolla pyyntihinnalla. (imho) - Ei vaikka kuinka tekisi mieli tuollaista.

T -.-
Nyt kun katsoin tarkemmin, niin tuo ei ollut edes neliveto. 37 900€ saisi nelivetoisena. Volvo V90 vaihtoautot

Volvolla fiksu taktiikka, kun ensin tuli S90/V90, sitten S60/V60 ja vasta viimeisenä se kaikkein pienin ja halvin malli. Ja se pieninhän olisi kaikkein näppärin kaupunkiin, eli kauan saa odottaa :D

Uusi Volvo V60 olisi halvempi ja sopivamman kokoinen. V60 D3 Business aut 43 700€. Luultavasti tuokin on aika haluttu auto ja myy hyvin? S60 hinnat julkaistaan vasta tammikuussa.
 
Sanokaas mikä tossa Ibizassa on vikana kun on noin halpa? Puhutaan nyt siis uusista autoista. VAG se on joten verrattavissa johonki Jettaan tms?
 
Ibiza on pikkuauto, eli lähin vertauskohde volkkarilla olis Polo eikä Jetta/Golf
 
Sanokaas mikä tossa Ibizassa on vikana kun on noin halpa? Puhutaan nyt siis uusista autoista. VAG se on joten verrattavissa johonki Jettaan tms?
Ei siinä ole mitään vikaa. Voitti myös vuoden auto suomessa 2018. Uudet Seat Ibiza ja VW Polo on samoja autoja. Seat Leon on samaa kokoluollaa VW Jetan kanssa.

Ford Fiestakin on ihan hyvä. Ibizan dsg 7 vaihteisto on vaan vähän parempi (nopeampi) ja moottorissa enemmän tehoa.

Pikkuautoja siis ja Jetta/Corolla/Octavia on luokkaa isompia. Silti nuo pikkuautot on jo ihan hyviä, jos tilat riittää. Ibizan takapenkille pitäisi kaksi mahtua aika hyvin.





Ibiza on varmaankin ihan fiksu hankinta, kun eihän se aivan älyttömiä maksa.
 
Ibiza on pikkuauto, eli lähin vertauskohde volkkarilla olis Polo eikä Jetta/Golf
Pikkuautojahan noiki on
Ei siinä ole mitään vikaa. Voitti myös vuoden auto suomessa 2018. Uudet Seat Ibiza ja VW Polo on samoja autoja. Seat Leon on samaa kokoluollaa VW Jetan kanssa.

Ford Fiestakin on ihan hyvä. Ibizan dsg 7 vaihteisto on vaan vähän parempi (nopeampi) ja moottorissa enemmän tehoa.

Pikkuautoja siis ja Jetta/Corolla/Octavia on luokkaa isompia. Silti nuo pikkuautot on jo ihan hyviä, jos tilat riittää. Ibizan takapenkille pitäisi kaksi mahtua aika hyvin.





Ibiza on varmaankin ihan fiksu hankinta, kun eihän se aivan älyttömiä maksa.

Pitää käydä koeajoilla. Fiesta on kyl jo liian koppi omaan makuun. Varmaa sit Ibizaki kun sen kanssa tekee tuttavuutta... Mut mielikuva ois et aivan samanlainen tötterö ei ois mitä Fiesta.
 
Pikkuautojahan noiki on

Pitää käydä koeajoilla. Fiesta on kyl jo liian koppi omaan makuun. Varmaa sit Ibizaki kun sen kanssa tekee tuttavuutta... Mut mielikuva ois et aivan samanlainen tötterö ei ois mitä Fiesta.
Ibizassa on näköjään 71mm pitempi akseliväli kuin Fiestassa. Ja leveyttäkin 45mm enemmän. On siis tilavampi tuo Ibiza. Itse en huomannut juurikaan eroa ulkonäössä siihen isompaan Seat Leoniin, kun samaa tyyliä ovat.

Seat - Ibiza V - 1.0 EcoTSI (115 Hp) DSG - Technical specifications, Fuel economy (consumption)
Ford - Fiesta VIII - 1.0 EcoBoost (100 Hp) Start-Stop 5d - Technical specifications, Fuel economy (consumption)

Mahtuu silti tuohon Fiestaankin. Ehkä takapenkin tilat on silti Ibizassa isommat.

Pikkuautot on B-segmentissä. VW Golf on keskiluokan perheauto, eli C-segmentissä.
 
Pikkuautojahan noiki on

Yleisen Euroopassa käytössä olevan kategorisoinnin mukaan Golf ja Jetta on C-segmentin autoja, eli alemman keskiluokan perheautoja joihin kuuluvat myös esim. Astra, Focus, Megane, Corolla ym. pirssit. Polo ja Ibiza taas kuuluvat B-segmenttiin, eli pikkuautoihin, yhdessä esim. Fiestan, Corsan, Rion ja muiden kippojen kanssa.

Eli ei, ei ne ole pikkuautoja, ja kyllä noissa B ja C-segmenttien vehkeissä on yleensä ihan selkeä kokoero, vaikka osa noista pikkukipoista onkin venähtänyt jo sunnilleen C-segmentin 10-15 -vuoden takaisten mittojen tasolle. Yksin/kaksin ajavalle ei etupenkeillä välttämättä enää kovin kummoista eroa ole monien pikkuautojen ja perheautojen välillä, mutta takapenkkiläinen ja matkalaukun lastaaja kyllä helposti huomaa kumman segmentin pirssissä ollaan...
 
Skoda Fabia 2018:sta on myös farmari malli. Mutta tuo alemma keskiluokan (C-segmentti) Skoda Octavia farkku on silti aika paljon isompi. Lisäksi tuo Fabia on koriltaan/pohjalevyltään vanhempaa mallia kuin Ibiza ja Polo. Eli Fabia saattaa olla vähän ahtaampi sisältä.

New 2018 Skoda Fabia prices and specs revealed

Myös Renault Cliosta on farkku myynnissä.

Ja noin äkkiseltään katsottuna Polo ja Golf autoissa ei mitään järkky kokoeroa ole. Muotoilu niin samaa.

Toisaalta eipä sitä kauheasti huomaa eroa Golf farkussa ja Passat farkussa. Tai Auris farkussa ja Avensis farkussa. Silmällä kumminkin aika hankala mitata kokoa :)
 
Ibizassa on näköjään 71mm pitempi akseliväli kuin Fiestassa. Ja leveyttäkin 45mm enemmän. On siis tilavampi tuo Ibiza. Itse en huomannut juurikaan eroa ulkonäössä siihen isompaan Seat Leoniin, kun samaa tyyliä ovat.

Seat - Ibiza V - 1.0 EcoTSI (115 Hp) DSG - Technical specifications, Fuel economy (consumption)
Ford - Fiesta VIII - 1.0 EcoBoost (100 Hp) Start-Stop 5d - Technical specifications, Fuel economy (consumption)

Mahtuu silti tuohon Fiestaankin. Ehkä takapenkin tilat on silti Ibizassa isommat.

Pikkuautot on B-segmentissä. VW Golf on keskiluokan perheauto, eli C-segmentissä.
No mä mietinkin! Muotoilulla pystytään paljon tekemään mut et tollasta eroa. Pitää käydä ihmettelemässä kerta hinta on alhainen. Alkaa nykyisellä amisbemarilla olemaan ikää sen verran et parempi hankkiutua eroon. Tollane Ibiza-katiska varmaa pitää arvonsaki kohtalaisesti täällä autoköyhässä maassa.

Naurattaa nää Yuropoorien luokitukset et joku pikkuauto-Golf ois "perheauto" tai "keskikokoinen" :D

Yleisen Euroopassa käytössä olevan kategorisoinnin mukaan Golf ja Jetta on C-segmentin autoja, eli alemman keskiluokan perheautoja joihin kuuluvat myös esim. Astra, Focus, Megane, Corolla ym. pirssit. Polo ja Ibiza taas kuuluvat B-segmenttiin, eli pikkuautoihin, yhdessä esim. Fiestan, Corsan, Rion ja muiden kippojen kanssa.

Eli ei, ei ne ole pikkuautoja, ja kyllä noissa B ja C-segmenttien vehkeissä on yleensä ihan selkeä kokoero, vaikka osa noista pikkukipoista onkin venähtänyt jo sunnilleen C-segmentin 10-15 -vuoden takaisten mittojen tasolle. Yksin/kaksin ajavalle ei etupenkeillä välttämättä enää kovin kummoista eroa ole monien pikkuautojen ja perheautojen välillä, mutta takapenkkiläinen ja matkalaukun lastaaja kyllä helposti huomaa kumman segmentin pirssissä ollaan...
Naurettavaa :lol: Mun kirjoissa Golf on pikkuauto joka sopii sinkulle joka ei harrasta mitään.
Skoda Fabia 2018:sta on myös farmari malli. Mutta tuo alemma keskiluokan (C-segmentti) Skoda Octavia farkku on silti aika paljon isompi. Lisäksi tuo Fabia on koriltaan/pohjalevyltään vanhempaa mallia kuin Ibiza ja Polo. Eli Fabia saattaa olla vähän ahtaampi sisältä.

New 2018 Skoda Fabia prices and specs revealed

Myös Renault Cliosta on farkku myynnissä.

Ja noin äkkiseltään katsottuna Polo ja Golf autoissa ei mitään järkky kokoeroa ole. Muotoilu niin samaa.

Toisaalta eipä sitä kauheasti huomaa eroa Golf farkussa ja Passat farkussa. Tai Auris farkussa ja Avensis farkussa. Silmällä kumminkin aika hankala mitata kokoa :)
Fabia on mun mielestä jo liian nolo. Mielummi sit joku enemmän käytetty mut ainakaa uutena ei kaupan pienin ja halvin tötterö. Sellanen mielikuva tosta ainaki tulee. Ranskalaisia en jaksa ostaa pääomakulujen takia. Kaipa neki asiansa ajais emt.
 
Naurettavaa :lol: Mun kirjoissa Golf on pikkuauto joka sopii sinkulle joka ei harrasta mitään.
En nyt ihan noin sanoisi, se farkku on melko tilavakin.

EuroNCAP luokittelee kolopallon "Small Family Car" mikä on minusta ihan kuvaava. Suomessa puhutaan usein alemmaasta keskiluokasta, mikä on sekin minusta ihan ok termi.

Tuolta noita voi katsella:
Euro Car Segment - Wikipedia

Ja onhan nuo luokkarajat välillä häilyviä. Varsinkin kun nykyään voidaan tehdä samalla alustalle ihan eri kokoluokan autoja, joten senkään pohjalta ei voida mennä. Passat ja Polo on periaatteessa samaa alustaa (MQB) nykyään.
 
En nyt ihan noin sanoisi, se farkku on melko tilavakin.

EuroNCAP luokittelee kolopallon "Small Family Car" mikä on minusta ihan kuvaava. Suomessa puhutaan usein alemmaasta keskiluokasta, mikä on sekin minusta ihan ok termi.

Tuolta noita voi katsella:
Euro Car Segment - Wikipedia

Ja onhan nuo luokkarajat välillä häilyviä. Varsinkin kun nykyään voidaan tehdä samalla alustalle ihan eri kokoluokan autoja, joten senkään pohjalta ei voida mennä. Passat ja Polo on periaatteessa samaa alustaa (MQB) nykyään.
Joo ei se farkku nyt Euroopassa kovin pieni ole. Mutta kyllä mun mielestä perheauton määritelmään kuuluu kolme penkkiriviä. Tai ainakin niin paljon tilaa että jokaiselle paikalle mahtuu aikuiset ihmiset istumaan. No mut pienien autojen mannerham tämä on aina ollut.
 
Joo ei se farkku nyt Euroopassa kovin pieni ole. Mutta kyllä mun mielestä perheauton määritelmään kuuluu kolme penkkiriviä. Tai ainakin niin paljon tilaa että jokaiselle paikalle mahtuu aikuiset ihmiset istumaan. No mut pienien autojen mannerham tämä on aina ollut.
Se on sitten tila-auto/minivan/people carrier/MPV/SUV tms. mitä nuo on.

Eli noin Lontooksi ei puhuta enään laitteesta nimeltä "car" ollenkaan. Tässä yhdyssanojen maassa vaan sekoittaa, kun meillä car, van, truck jne. on aina vaan auto.
Eli kun muistaa mikä on car niin esim. se EuroNCAP:in small family car on aika kuvaava. Ja kyllä suomessakin puhuisin ennemmin tila-autosta kuin perheautosta jos haetaan jotain kolmerivistä.
Jos haetaan ei-kuvaavaa luokan nimeä niin minusta se on noita family careja mieluummin se, että jokainen 5 senttiä korotettu hatchback on "Off-roader" vaikkei noilla mitään tekemistä off-road ajamisen kanssa ole.

Ja ei sen puoleen, suurimmassa osassa suomalaisia perheitä on neljä henkilöä tai alle ja aikuisia näistä 2.

Mutta joo, alkaa olemaan vähän off-topic...
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei se farkku nyt Euroopassa kovin pieni ole. Mutta kyllä mun mielestä perheauton määritelmään kuuluu kolme penkkiriviä. Tai ainakin niin paljon tilaa että jokaiselle paikalle mahtuu aikuiset ihmiset istumaan. No mut pienien autojen mannerham tämä on aina ollut.
Nuo keskiluokan (C) autothan alkaa olla jo tosi hyviä ja tilaa riittää varmasti ihan tarpeeksi. Esim uusi Ford Focus farmarina. Toisaalta aivan hyvin mahtuu jo pikkuautoon (B) nelihenkinen perhe, jossa ne lapsetkin on jo aikuisia. Tai ainakin siihen Seat Ibizaan tai Poloon pitäisi mahtua.

D, eli ylempi keskiluokka. Sieltä vaikka Skoda Superb tai Mondeo on oikein tilavia. Peugeot 5008 saa 7-paikkaisena ja on luultavasti D kokoa.
Uusi SUV PEUGEOT 5008 | Koeaja uusi 5-7*-paikkainen SUV PEUGEOT * 5 istuinta vakiona, lisäistuimet lisävarusteena
Sitten jos vielä enemmän tarvitsee tilaa, niin pakettiautoon joutuu siirtymään. Itse en ole koskaan 7 paikkaisen kyydissä ollut. Mutta Peugeot 406 saa kyllä lisäpenkit peräkonttiin.
 
Kyllähän auton ostaminen aikamoista palapeliä on, niin monta muuttujaa ja erilaisia tarpeita ihmisillä.
Itsellä autokaupoissa tuli esiin ensimmäiseksi raha, paljonko pystyn/ haluan sitoa siihen valuuttaa.
Seuraavaksi piti miettiä kokoluokka, poikamiehenä tilaa ei tarvitse niin paljon. Toisaalta liian pientäkään en halunnut, koskaan ei voi tietää milloin tarvitsee hieman lisää tilaa.
Samoin piti miettiä romuautopalkkio, se rajasi co2 päästöt siihen 110g joten automaatit jäi usein laskuista pois. 1500€ on kuitenkin iso summa.
Mietinnässä painoi myös täyskaskon hinta, huoltokulut, rengaskulut, kulutus, mahd. jälleenmyyntiarvo yms.
Eli alusta asti oli selvää että jos haluan hyvinvarustellun, tulenuuden auton niin B-segmentti olisi melkein ainoa vaihtoehto, 25k oli kipuraja...
Välppäilyn ja pähkäilyn tuloksena päädyin Fiestaan ja sen 125hp malli jäi juuri tuohon 110g päästörajaan.
Samoin lisävarustelistalta kun rasti tärkeimmät niin hintakin jäi tuonne kipurajan tuntumaan.
Täyskasko bonuksineen per. annum jää alle 700e, vuotuinen ajoneuvovero n. 140€.
Kippoon otan 390€ 7v jatketun takuun joten toivon että huolettomia ajovuosia on edessä.
Mietinnässä toki oli muutkin B-segmentin autot mutta esim. Ibiza jäi rannalle kun kävin tuumaamaan jälleenmyyntiarvoa, uskon että Fordissa kuitenkin himpun parempi.
Iso syy oli myös se että mielestäni Ibiza on, noh, ruma.. Kauneus on katsojan silmässä. :wtf:
Rahoituskuvioita ei tarvinnut ottaa huomioon, sen verran säästöjä että voin ostaa sen auton ns. käteisellä. Onko siinä järkeä, siihen en ota kantaa. Minulle velaton elämä on kuitenkin niin tärkeä että en helposti siintä tingi.
Eli aikamoisia kuviota piti pyöritellä ennen ostopäätöstä.
Nämä nykyiset pikkuautot voi tosiaan varustella niin kattavasti että ero pari vuotta vanhaan isomman segmentin autoon jää tosiaan useimmiten tuohon kokoon.
Itsellekkin tulee mm. adaptiivinen vakkari, autom. ilmastointi, peruutuskamera, aut. hätäjarrutus, b&o tereot, led ajovalot, navi, tummennukset, ymsymsyms. :greedy:
Uuden auton osto on kuitenkin syvästi subjektiivinen asia, kaikesta pähkäilystä huolimatta!
Ja jos kiuluun upottaa 20-50k niin parempi ettei käy miettimään ostoksen mahdollista järkevyyttä.
Ainakaan sen jälkeen kun rahat on lähteneet jo tililtä.... :vihellys:
Hienoja laitteita nämä uudet autot!
 
Viimeksi muokattu:
Jokuhan sitä aikoinaan sanoi, että Seatissa on vähän sellainen White Trash fiilis. Kovin yrittää olla sporttinen ja nuorekas, mut käytännössä sen lookki jää sellaiselle "Iron Maiden huppari, cargoshortsit ja lippis" -tasolle.
 
Jokuhan sitä aikoinaan sanoi, että Seatissa on vähän sellainen White Trash fiilis. Kovin yrittää olla sporttinen ja nuorekas, mut käytännössä sen lookki jää sellaiselle "Iron Maiden huppari, cargoshortsit ja lippis" -tasolle.
OT: Maiden fanina ärsyttää tällaiset ihmiset kun elää jossain puskassa; nykyään white trashiin tarttee Keekki T-paidan ja risat farkut. Lippis toki edelleen.

:D :D
 
Toki jos auto ostetaan imagon takia niin tuollaisilla seikoilla voi olla väliä mitä muut autosta ajattelevat. Jos taas haluaa erinomaisen pikkuauton suht huokeaan hintaan niin esimerkiksi Ibiza on siinä tosi vahvoilla. Imagolisän voi sitten hommata ostamalla A1:n useita tonneja kalliimmalla.
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
 
Toki jos auto ostetaan imagon takia niin tuollaisilla seikoilla voi olla väliä mitä muut autosta ajattelevat. Jos taas haluaa erinomaisen pikkuauton suht huokeaan hintaan niin esimerkiksi Ibiza on siinä tosi vahvoilla. Imagolisän voi sitten hommata ostamalla A1:n useita tonneja kalliimmalla.
Yleensä siinä vaiheessa kun alkaa autoa myymään alkaa kiinnostamaan mitä muut autosta ajattelevat. :D

Itsellä jäi aikanaan Siittimestä se "Halvin volkkari joka ruostuu nopeiten" -imago mieleen 90/2000 -luvun vaihteesta. Liekö sitten asia parantunut kun kaikki tehdään enemmän samasta muotista nykyään; ehkä se 10v vanha Ibiza ei ole niin läpiruostunut romu verrattuna Poloon, jne (itselle tuon kokoluokan autot on puhtaasti kakkosautoja joita ei uutena tulisi koskaan ostettua niin siksi kiinnostaa enemmän miltä ne näytää "halpana").
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Näinhän se on. Äänieristystä alkaa olemaan vasta siellä uudemmissa audi a3 tai a-Mersu sarjassa.
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Oletko koeajanut uutta Fiestaa? Se on yllättävän hiljainen motarilla. Hiljaisempi kuin oma vuosimallin 2013 Focukseni. Kannattaa tosin pysyä 16" rengaskoossa.
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Suurin ihmetys olikin kuinka hiljaisia nämä uudet B-segmentin autot ovat... ;)
Tuossa Fiestassa on mm. ääntäeristävä tuulilasi.
Suosittelen käymään koeajamassa, voi olla että yllätyt.
Jos kovinpaljon hiljaisempaa halajaa niin se hinta tosiaan karkaa, A sarjan mersu olis ollu kiva mutta tota rahanpaskaa ei ole ihan niin paljon hölvata... :shifty:
 
Kyllähän auton ostaminen aikamoista palapeliä on, niin monta muuttujaa ja erilaisia tarpeita ihmisillä.
Itsellä autokaupoissa tuli esiin ensimmäiseksi raha, paljonko pystyn/ haluan sitoa siihen valuuttaa.
Seuraavaksi piti miettiä kokoluokka, poikamiehenä tilaa ei tarvitse niin paljon. Toisaalta liian pientäkään en halunnut, koskaan ei voi tietää milloin tarvitsee hieman lisää tilaa.
Samoin piti miettiä romuautopalkkio, se rajasi co2 päästöt siihen 110g joten automaatit jäi usein laskuista pois. 1500€ on kuitenkin iso summa.
Mietinnässä painoi myös täyskaskon hinta, huoltokulut, rengaskulut, kulutus, mahd. jälleenmyyntiarvo yms.
Eli alusta asti oli selvää että jos haluan hyvinvarustellun, tulenuuden auton niin B-segmentti olisi melkein ainoa vaihtoehto, 25k oli kipuraja...
Välppäilyn ja pähkäilyn tuloksena päädyin Fiestaan ja sen 125hp malli jäi juuri tuohon 110g päästörajaan.
Samoin lisävarustelistalta kun rasti tärkeimmät niin hintakin jäi tuonne kipurajan tuntumaan.
Täyskasko per. annum jää alle 700e, vuotuinen ajoneuvovero n. 140€.
Kippoon otan 390€ 7v jatketun takuun joten toivon että huolettomia ajovuosia on edessä.
Mietinnässä toki oli muutkin B-segmentin autot mutta esim. Ibiza jäi rannalle kun kävin tuumaamaan jälleenmyyntiarvoa, uskon että Fordissa kuitenkin himpun parempi.
Iso syy oli myös se että mielestäni Ibiza on, noh, ruma.. Kauneus on katsojan silmässä. :wtf:
Rahoituskuvioita ei tarvinnut ottaa huomioon, sen verran säästöjä että voin ostaa sen auton ns. käteisellä. Onko siinä järkeä, siihen en ota kantaa. Minulle velaton elämä on kuitenkin niin tärkeä että en helposti siintä tingi.
Eli aikamoisia kuviota piti pyöritellä ennen ostopäätöstä.
Nämä nykyiset pikkuautot voi tosiaan varustella niin kattavasti että ero pari vuotta vanhaan isomman segmentin autoon jää tosiaan useimmiten tuohon kokoon.
Itsellekkin tulee mm. adaptiivinen vakkari, autom. ilmastointi, peruutuskamera, aut. hätäjarrutus, b&o tereot, led ajovalot, navi, tummennukset, ymsymsyms. :greedy:
Uuden auton osto on kuitenkin syvästi subjektiivinen asia, kaikesta pähkäilystä huolimatta!
Ja jos kiuluun upottaa 20-50k niin parempi ettei käy miettimään ostoksen mahdollista järkevyyttä.
Ainakaan sen jälkeen kun rahat on lähteneet jo tililtä.... :vihellys:
Hienoja laitteita nämä uudet autot!
Ajoneuvoverossa on jotain outoa. Tuskin se on noin 140e, koska itse maksoin tänä vuonna jo 147,82e@83 g. Käsitin, että Fiestasi grammat jäivät juuri 110 gramman sisään.

Mutta onnea uudesta hyvinvarustellusta autosta!
 
Pikkukipoista tuppaa vaan puuttumaan se äänieristys
vaikka muuten kaikki löytyis perseensuristinta myöten. Omaan työmatkakäyttöön riittäis mainiosti fiestan kokoinen kippo dieselillä, mut ei sitä melua motarinopeuksilla kuuntele hullukaan 45-50 tkm/v.
Tuo Ford Fiesta on suhteellisen hiljainen. Siis ainakin tuo 2017/2018 malli 195/55-16 renkailla. Uutta Focusta en ole vielä ajanut, mutta luultavasti se on vielä vähän hiljaisempi.

Toki tuolla ajomäärällä ehkä joku Fiestaa vähän isompi auto olisi fiksumpi. Koska hintaero ei ole kovin suuri.
 
Ajoneuvoverossa on jotain outoa. Tuskin se on noin 140e, koska itse maksoin tänä vuonna jo 147,82e@83 g. Käsitin, että Fiestasi grammat jäivät juuri 110 gramman sisään.

Mutta onnea uudesta hyvinvarustellusta autosta!
Jaa, veron olen voinut katsoa väärin, alle 200€ jokatapauksessa... :btooth:
Ja autokin tulee kauppiaalle vihta ensiviikolla, odoteltu jo melkein 3kk... :dead:
 
Toki jos auto ostetaan imagon takia niin tuollaisilla seikoilla voi olla väliä mitä muut autosta ajattelevat. Jos taas haluaa erinomaisen pikkuauton suht huokeaan hintaan niin esimerkiksi Ibiza on siinä tosi vahvoilla. Imagolisän voi sitten hommata ostamalla A1:n useita tonneja kalliimmalla.

Jos kaikki ostaisi auton vain käyttömielessä, niin koko maailma ajaisi Dusterilla. Eli kyllä sillä imagollakin on vaan väliä, vai miksi sinulla sitten oli BMW X3 ja Mustangi? Koska ne on lyömättömiä käyttöautoja ja taipuvat moneen vai? Seat on vaan se halvin volkkari ja sillä on leima, ei sille mitään voi. Itsehän huutelen täällä kahden Fiatin omistajana, joten kyllä tiedän mistä puhun ainakin jollain tasolla. Näin asemakaava-alueella asuvana kaikilla muilla on vähintään se Octavia RS kakkosautona ja muuten on bemari/mersu/audi/whatever kalliimpi "premium".
 
Tuo Ford Fiesta on suhteellisen hiljainen. Siis ainakin tuo 2017/2018 malli 195/55-16 renkailla. Uutta Focusta en ole vielä ajanut, mutta luultavasti se on vielä vähän hiljaisempi.

Toki tuolla ajomäärällä ehkä joku Fiestaa vähän isompi auto olisi fiksumpi. Koska hintaero ei ole kovin suuri.

Vein viime vuonna 2007 Corollan korikorjaamolle ja sain huollon sijaisautoksi 2017vm fiestan 3 päivän jälkeen oli Corollaa ikävä .....Maantiellä /motarilla fiestan ajettavuus on aivan hirveä ja meteli korvia huumaava
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 884
Viestejä
4 584 974
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom