Mikä auto minulle?

Samoin :) Tuo Focus/Auris kokoluokka voisi olla vähän parempi. Toyota olisi luotettava merkki.
Toyota Auris bensiini vaihtoautot

Noin pienellä vuotuisella kilometrimäärällä itsekin kallistuisin Toyotan suuntaan. Auris- tai Yaris-hybridi, riippuen onko kaupunki- vai maantieajoa. Pienet autoverot ja pienet vakuutusmaksut. 10 vuotta vanhoista Yariksista pyydetään päälle viittä tonnia edelleen noilla 10k vuodessa kilometreillä.
 
Puuttuu vielä aika paljon tarpeita ja toiveita, esim.:
-onko huolto-, polttoaine-, yms. kuluilla merkitystä?
-onko ulkonäöllä, tiloilla, mukavuudella, suorituskyvyllä, jälleenmyyntiarvolla, luotettavuudella, ajo-ominaisuuksilla, turvallisuudella, yms. merkitystä?

Mielellään edulliset huoltokustannukset, ja ekologisuus on plussaa.

Kyllähän sitä ulkonäöllisesti hienoa autoa mielellään ajaa, mutta en sen tarkempia kriteerejä nyt tähän hätään keksi. Ehdottomasti mukava ajettavuudeltaan, jotta pidempienkin matkojen tekeminen sujuu mukavasti. Tilavuudeltaan saisi olla semmoinen, että 4henkeä kun lähtee reissuun, niin mahtuu laukut mukaan. Luotettava auton tulee olla ehdottomasti, sekä turvallinen. Jälleenmyymistä miettien, niin onhan se plussaa jos hinta ei romahda heti.
 
Noin pienellä vuotuisella kilometrimäärällä itsekin kallistuisin Toyotan suuntaan. Auris- tai Yaris-hybridi, riippuen onko kaupunki- vai maantieajoa. Pienet autoverot ja pienet vakuutusmaksut. 10 vuotta vanhoista Yariksista pyydetään päälle viittä tonnia edelleen noilla 10k vuodessa kilometreillä.
Pääsääntöisesti kyseessä maantieajoa.
 
Mielellään edulliset huoltokustannukset, ja ekologisuus on plussaa.

Kyllähän sitä ulkonäöllisesti hienoa autoa mielellään ajaa, mutta en sen tarkempia kriteerejä nyt tähän hätään keksi. Ehdottomasti mukava ajettavuudeltaan, jotta pidempienkin matkojen tekeminen sujuu mukavasti. Tilavuudeltaan saisi olla semmoinen, että 4henkeä kun lähtee reissuun, niin mahtuu laukut mukaan. Luotettava auton tulee olla ehdottomasti, sekä turvallinen. Jälleenmyymistä miettien, niin onhan se plussaa jos hinta ei romahda heti.

Ainakin Yaris-luokan tavaratilalla varustetut autot saa siis jättää pois laskuista.
Paljonko arvostat nykyviihde-elektroniikkaa kuten navigointia, bluetoothia, automaatti-ilmastointia, vakkaria, suurta näyttöä?
 
Mitäs tekkiraati sanoo tällaisesta Honda Accordista (-09 2.4i Aut), mahtaako olla järkevä peli hintaisekseen?

Honda Accord Tourer 2.4 i Aut. **Suomi-auto**Hyvin huollettu**Nahkapenkit** Tila-auto 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ilmoituksessa lukee "Suomi-auto", mutta liikkeen mukaan auto on tuotu aikoinaan Tanskasta. Huollettu kuulemma aina merkkiliikkeessä. Bilteman varaosahaku kertoo rekisterinumeron perusteella, että moottorikoodi on K24Z3 (kliks), mutta minulle se ei sano mitään.

Vaikuttaa ihan siistiltä, varusteita on reilusti, kilometrejä kohtuullisesti ja hinta on linjassaan. Lisäksi Accord on yleisesti ottaen ollut luotettavan menopelin maineessa. Mikä tässä siis mättää, vai mättääkö mikään?
 
Mitäs tekkiraati sanoo tällaisesta Honda Accordista (-09 2.4i Aut), mahtaako olla järkevä peli hintaisekseen?

Honda Accord Tourer 2.4 i Aut. **Suomi-auto**Hyvin huollettu**Nahkapenkit** Tila-auto 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ilmoituksessa lukee "Suomi-auto", mutta liikkeen mukaan auto on tuotu aikoinaan Tanskasta. Huollettu kuulemma aina merkkiliikkeessä. Bilteman varaosahaku kertoo rekisterinumeron perusteella, että moottorikoodi on K24Z3 (kliks), mutta minulle se ei sano mitään.

Vaikuttaa ihan siistiltä, varusteita on reilusti, kilometrejä kohtuullisesti ja hinta on linjassaan. Lisäksi Accord on yleisesti ottaen ollut luotettavan menopelin maineessa. Mikä tässä siis mättää, vai mättääkö mikään?

Yhdistetty kulutus 9,1 litraa sadalla ja co2 päästöt 209g. Ei nyt mitään muuta huonoa tule mieleen.
 
Mitäs autoa suosittelisitte?

Hinta 10-15ke
vm. 2010 >
manuaali
bensakone
kilometrejä kertyy 10-15tkm
5-ov
Esim. BMW 320 i E90 Sedan Business Sport Porrasperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

En näe järkeä ostaa jotain uutta Fiestaa, kun tolla rahalla saa auton, jolla on jo ihan mukava ajella moottoritielläkin. E9x 3-sarjan Bemarin huollot on varmaan halvempia kuin uuden pikkuauton (sen perusteella, että omistin E92 330xd:n noin 3 vuoden ajan). Olettaen siis ettei sitä käytä Laakkosella.

edit: Jaa, piti olla 5-ov. Eiköhän noita löydy farmarinakin.
 
Yhdistetty kulutus 9,1 litraa sadalla ja co2 päästöt 209g. Ei nyt mitään muuta huonoa tule mieleen.
Mjooh, nämä ovat peruskauraa. Lähinnä pohdiskelin, että mahtaako tämän mallin korissa, moottorissa ja/tai vaihteistossa olla jotain erityisiä miinuksia huomioitavaksi?
 
Puuttuu vielä aika paljon tarpeita ja toiveita, esim.:
-onko huolto-, polttoaine-, yms. kuluilla merkitystä?
-onko ulkonäöllä, tiloilla, mukavuudella, suorituskyvyllä, jälleenmyyntiarvolla, luotettavuudella, ajo-ominaisuuksilla, turvallisuudella, yms. merkitystä?

En mielellään upota huoltokuluihin älyttömiä rahoja, eli on merkitystä, kun mahdollisia huoltoja tulee eteen, niin ei kuluvat osat maksa älyttömiä. Ekologisuus on plussaa.

On merkitystä. T
Ainakin Yaris-luokan tavaratilalla varustetut autot saa siis jättää pois laskuista.
Paljonko arvostat nykyviihde-elektroniikkaa kuten navigointia, bluetoothia, automaatti-ilmastointia, vakkaria, suurta näyttöä?

Plussaa kaikki nykyelektroniikka on, eli mieluusti herkkujen kera, jos suinkin mahdollista. Myös peruutustutka olisi hyvä jos löytyy.
 
Mitäs autoa suosittelisitte?

Hinta 10-20ke
vm. 2006 >
automaatti
bensakone/iso dieselkone
kilometrejä kertyy 45-65tkm
Neliveto
 
Mitäs autoa suosittelisitte?

Hinta 10-20ke
vm. 2006 >
automaatti
bensakone/iso dieselkone
kilometrejä kertyy 45-65tkm
Neliveto

B8 A4 - Nettiauto Omassa manuaalissa 360k km täynnä eikä mitään yllätyksiä ole tullut vastaan.
Moottori tunnetaan luotettava, enkä tosta automaatistakaan juurikaan pahaa puhetta ole kuullut.

Yksi miinus on hieman heikohkot oven kahvojen mekanismit, parin vuoden välein jostain ovesta pimenee ulompi kahva.

Muilla varmaan vähintäänkin yhtä hyviä ehdotuksia.
Tämä nyt vaan sattui sopimaan noihin kriteereihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin taannoin mielipiteitä tuollaisesta -02 Pösöstä, ja siitähän paljastui sitten kaikkea kivaa. Tuulilasi halki, öljyt vaihdettu ties milloin, jakohihna elämänsä ehtoopuolella, erittäin löysä vilkkuviiksi suun muuta mukavaa ja myyjä ajatteli tonnia halvaksi hinnaksi :lol: Siitä ei sitten tietenkään kauppoja syntynyt.

Nyt sitten nettiautosta löytyi suht kiinnostava vähän reilu 200k ajettu -04 Golffi, jota olen näillä näkymin menossa ajamaan huomenna. Tarkistin nyt kuitenkin sen tiedot rekkari.fistä, ja se paljastui Ruotsin tuonniksi. En ole aiemmin ollut minkäänlaisissa tekemisissä tuontiautojen kanssa, niin kannattaako tuollainen unohtaa suoraan vai antaa mahdollisuus? Mitä pitää erityisesti huomioida?
 
Kyselin taannoin mielipiteitä tuollaisesta -02 Pösöstä, ja siitähän paljastui sitten kaikkea kivaa. Tuulilasi halki, öljyt vaihdettu ties milloin, jakohihna elämänsä ehtoopuolella, erittäin löysä vilkkuviiksi suun muuta mukavaa ja myyjä ajatteli tonnia halvaksi hinnaksi :lol: Siitä ei sitten tietenkään kauppoja syntynyt.

Nyt sitten nettiautosta löytyi suht kiinnostava vähän reilu 200k ajettu -04 Golffi, jota olen näillä näkymin menossa ajamaan huomenna. Tarkistin nyt kuitenkin sen tiedot rekkari.fistä, ja se paljastui Ruotsin tuonniksi. En ole aiemmin ollut minkäänlaisissa tekemisissä tuontiautojen kanssa, niin kannattaako tuollainen unohtaa suoraan vai antaa mahdollisuus? Mitä pitää erityisesti huomioida?
Mielestäni tuolla tuonnilla ei kyllä ole suurta merkitystä, jos vaan auto hyvässä kunnossa. Tuon ikäinen ja ajettu tuon verran niin kaikki maahantuojan vastaantulot voi kuitenkin unohtaa.
 
Mielellään edulliset huoltokustannukset, ja ekologisuus on plussaa.

Kyllähän sitä ulkonäöllisesti hienoa autoa mielellään ajaa, mutta en sen tarkempia kriteerejä nyt tähän hätään keksi. Ehdottomasti mukava ajettavuudeltaan, jotta pidempienkin matkojen tekeminen sujuu mukavasti. Tilavuudeltaan saisi olla semmoinen, että 4henkeä kun lähtee reissuun, niin mahtuu laukut mukaan. Luotettava auton tulee olla ehdottomasti, sekä turvallinen. Jälleenmyymistä miettien, niin onhan se plussaa jos hinta ei romahda heti.
Focus on ihan hyvä ajettava. Katsoin että 2014 moottorit on kestävämpiä.
Ford Focus bensiini vaihtoautot

Golf samoin hyvä ajaa. 2015 on varmaankin jo jakohihnalla.
Volkswagen Golf bensiini vaihtoautot

Astran saisi 13 900€.
Opel Astra bensiini vaihtoautot
 
Viimeksi muokattu:
En ole aiemmin ollut minkäänlaisissa tekemisissä tuontiautojen kanssa, niin kannattaako tuollainen unohtaa suoraan
:confused: Mistä järjellisestä syystä tuontiauto, etenkin Ruotsista tuotu, olisi jotenkin huonompi kuin se tehtaan suomiautolinjalta pullahtanut kappale?
 
B8 A4 - Nettiauto Omassa manuaalissa 360k km täynnä eikä mitään yllätyksiä ole tullut vastaan.
Moottori tunnetaan luotettava, enkä tosta automaatistakaan juurikaan pahaa puhetta ole kuullut.

Yksi miinus on hieman heikohkot oven kahvojen mekanismit, parin vuoden välein jostain ovesta pimenee ulompi kahva.

Muilla varmaan vähintäänkin yhtä hyviä ehdotuksia.
Tämä nyt vaan sattui sopimaan noihin kriteereihin.

Isällä oli kanssa -09 B8 A4 3.0TDI:nä ja automaattina ja kyllä sillä se taisi 330 - 350 tkm rullailla kun pisti myyntiin, sitä en tiedä oliko siinä sitten mitään muita lastentauteja mutta mottinsa ja vaihteistonsa puolesta tuntui kilsoja nielevän ihan hyvin. Vaihtoi sen sitten uuteen B9 farkkuaudiin, joten kaippa merkki oli hälle miellyttävä.
 
:confused: Mistä järjellisestä syystä tuontiauto, etenkin Ruotsista tuotu, olisi jotenkin huonompi kuin se tehtaan suomiautolinjalta pullahtanut kappale?
Ei tietenkään itsessään mitenkään, samanlaisia autojahan ne siellä Ruotsissakin ovat. Tässä lähinnä epäilyttää se, että asiaa ei ilmoituksessa mainita mitenkään, ja katsastustietojen mukaan se on rekisteröity Suomeen kesäkuussa, joten mietityttää, että miksi se on heti myynnissä. Mutta toki jos auto vaikuttaa olevan kunnossa ja myyjä vaikuttaa asialliselta, niin ostamista harkitsen. Lähinnä kai viestin pointti oli se, että onko tuontiauton tapauksessa mitään erityistä huomioon otettavaa suomalaiseen autoon verrattuna.
 
Mitähän malleja sitä kannattaisi alkaa katselemaan, kun nykyistä V70 Mk3 dieseliä ei oikein kannata tallissa seisottaa.
-kilometrejä tulee vuodessa se 10-15tkm
-koko saisi olla vielä tuota V70 Mk3 luokkaa
-hinta 10-15ke
-vm 2010 ja ylöspäin
-bensa kait se näillä kilometreillä kannattaa
 
Oma autonvalintaprosessi tuli lopulta päätökseen: VW Polo 1.0 TSI 95 DSG lähtee tilaukseen. Kriteereinä oli siis tilava pikkuauto, joka on mukava kaupunkipörräyksessä, mutta jolla voi ajella myös pitempää reissua ilman että alkaa ahdistaa.

Halusin autoon adaptiivisen vakionopeudensäätimen, mikä rajasi valikoiman käytännössä VAG-konsernin autoihin ja Fordiin. Automaattivaihteisto myös vahvistui kriteeriksi valintaprosessin edetessä. Fiesta tipahti pois ennen kaikkea automaattivaihteiston epätaloudellisuuden takia. VAG-konsernin autoista Seat ei käy meillä työsuhdeautoksi. Skodalla on menossa Fabian uudistuminen, ja facelift tulee vasta syyskuussa myyntiin. Facelift pohjautuu vanhaan pohjalevyyn, joten tilankäytöltään se ei todennäköisesti olisi yhtä hyvä kuin Polo. Mietin myös isompia autoja, mutta hinta olisi noussut tarpeettoman korkeaksi siihen nähden, että pienempi auto oikeasti riittää, ja pienempi auto on myös mukavampi ahtaissa parkkihalleissa.

Ainoa vähän harmittava seikka Polossa on se, että sitä ei saa Suomessa 115 hevosvoiman moottorilla, mutta tiedän, että omassa ajossani oikeasti tarvitsisin niitä lisähevosvoimia melko harvoin.
 
Mitähän malleja sitä kannattaisi alkaa katselemaan, kun nykyistä V70 Mk3 dieseliä ei oikein kannata tallissa seisottaa.
-kilometrejä tulee vuodessa se 10-15tkm
-koko saisi olla vielä tuota V70 Mk3 luokkaa
-hinta 10-15ke
-vm 2010 ja ylöspäin
-bensa kait se näillä kilometreillä kannattaa

Ei kannata vaihtaa, jo ei vanha ole menossa paaliin. Sillä mitä diesel"verossa" häviät, saat osan takaisin dieselin hinnassa ja noi on aikas pomminvarmoja vekottimia. Auton vaihdossa häviät paljon enemmän. Toisaalta nää auto jutut ei ole aina järjen, vaan tunteen juttuja..
 
Ei kannata vaihtaa, jo ei vanha ole menossa paaliin. Sillä mitä diesel"verossa" häviät, saat osan takaisin dieselin hinnassa ja noi on aikas pomminvarmoja vekottimia. Auton vaihdossa häviät paljon enemmän. Toisaalta nää auto jutut ei ole aina järjen, vaan tunteen juttuja..

No ei vielä paaliin mutta 300tkm alkaa kohta olemaan jo mittarissa. Vielä ei mitään vanhuuden merkkejä ole osoittanut, mutta uskoisin että niitä kohta alkaa näkymään. Tottahan tuo on että vaihtaminen ei varmasti ainakaan rahallisesti kannata. Jos fiksu olisi niin ajaisi tuon "loppuun".
 
Oma autonvalintaprosessi tuli lopulta päätökseen: VW Polo 1.0 TSI 95 DSG lähtee tilaukseen. Kriteereinä oli siis tilava pikkuauto, joka on mukava kaupunkipörräyksessä, mutta jolla voi ajella myös pitempää reissua ilman että alkaa ahdistaa.

Halusin autoon adaptiivisen vakionopeudensäätimen, mikä rajasi valikoiman käytännössä VAG-konsernin autoihin ja Fordiin. Automaattivaihteisto myös vahvistui kriteeriksi valintaprosessin edetessä. Fiesta tipahti pois ennen kaikkea automaattivaihteiston epätaloudellisuuden takia. VAG-konsernin autoista Seat ei käy meillä työsuhdeautoksi. Skodalla on menossa Fabian uudistuminen, ja facelift tulee vasta syyskuussa myyntiin. Facelift pohjautuu vanhaan pohjalevyyn, joten tilankäytöltään se ei todennäköisesti olisi yhtä hyvä kuin Polo. Mietin myös isompia autoja, mutta hinta olisi noussut tarpeettoman korkeaksi siihen nähden, että pienempi auto oikeasti riittää, ja pienempi auto on myös mukavampi ahtaissa parkkihalleissa.

Ainoa vähän harmittava seikka Polossa on se, että sitä ei saa Suomessa 115 hevosvoiman moottorilla, mutta tiedän, että omassa ajossani oikeasti tarvitsisin niitä lisähevosvoimia melko harvoin.

Hyvä valinta! Millä varustetasolla lähti? Itse olen ajanut omallani nyt vähän päälle 2tkm ja ainoa valituksen aihe on ollut start&stop, mutta onneksi se saa suoraan napista pois. Auto toimii muuten todella hyvin sekä kaupungissa ja maantiellä. Pari pidempää reissua on tullut ajettua ja ei voi kuin kehua, kulkee todella vakaasti, ACC toimii ja kulutus on pientä.
 
Hyvä valinta! Millä varustetasolla lähti? Itse olen ajanut omallani nyt vähän päälle 2tkm ja ainoa valituksen aihe on ollut start&stop, mutta onneksi se saa suoraan napista pois. Auto toimii muuten todella hyvin sekä kaupungissa ja maantiellä. Pari pidempää reissua on tullut ajettua ja ei voi kuin kehua, kulkee todella vakaasti, ACC toimii ja kulutus on pientä.
Highlineen päädyin pitkän pähkäilyn jälkeen. Firman sallima lisävarustebudjetti olisi ylittynyt Comfortlinellä, kun siinä ei ole edes peruutustutkaa vakiona. Ja onhan se digitaalinen mittaristo aikas hieno. :)
 
Mitäs tekkiraati sanoo tällaisesta Honda Accordista (-09 2.4i Aut), mahtaako olla järkevä peli hintaisekseen?

Honda Accord Tourer 2.4 i Aut. **Suomi-auto**Hyvin huollettu**Nahkapenkit** Tila-auto 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ilmoituksessa lukee "Suomi-auto", mutta liikkeen mukaan auto on tuotu aikoinaan Tanskasta. Huollettu kuulemma aina merkkiliikkeessä. Bilteman varaosahaku kertoo rekisterinumeron perusteella, että moottorikoodi on K24Z3 (kliks), mutta minulle se ei sano mitään.

Vaikuttaa ihan siistiltä, varusteita on reilusti, kilometrejä kohtuullisesti ja hinta on linjassaan. Lisäksi Accord on yleisesti ottaen ollut luotettavan menopelin maineessa. Mikä tässä siis mättää, vai mättääkö mikään?

2.4 Diisselinä oikein onnistunut laite, bensa vehkeestä ei kokemusta juurikaan. Vaikka kulutus on jossain 7-8 litraa bensana niin ei se paha ole, ei haittaa vaikka kymppiä syö kunhan pelaa.
 
Focus on ihan hyvä ajettava. Katsoin että 2014 moottorit on kestävämpiä.
Ford Focus bensiini vaihtoautot
Focus on mukava ajaa mutta jo muutaman risteyksen jälkeen alkoi vituttamaan se vilkkuviiksen toteutus. Jäykkä mekanismi ja kovasta, ämpärimuovista valettu viiksen runko jonka päähän on vielä muotoiltu semmoinen kynnys joka tarraa pikkusormesta kiinni kun lähtee kääntämään rattia vasemmalle.
 
Ainakin wikin mukaan kaikki nykyisen korimallin Fabiat on hihnakoneita, eli jakoketjuongelmia ei takuulla ole (muista ongelmista en sitten tiedä).
Škoda Fabia - Wikipedia

Mitä tulee käyttövoimaan, niin sanoisin että 15k ei ole isoa merkitystä suuntaan tai toiseen onko bensa vai diesel. Ennemmin katselisin mistä löytyy hyvä ja edullinen yksilö.

308 vois minusta myös olla vaihtari. Toki kokoluokkaa isompi, mutta noita melko edullisesti kohtuukilometrein, ja hatchbackissa käsittääkseni melko hyvä tavaratila (joskaan nyt ei ihan Fabia farkun kokoinen litroiltaan).


Noniin, kaupat tehtiin Ibiza 1.2 TSI farmarista vm 2016. Käyttää samoja moottoreja Fabian kanssa, eli hihnakone kyseessä. Käyntiääni erilainen mihin olin aikaisemmassa vapaastihengittävässä ketjukoneessa tottunut. Vaikka hevosvoimia on melkein saman verran kun vanhassa autossa, turbon tuoma suuri vääntö näkyy 20-50 km/h kiihdytyksessä mikä on mukavan ripeä. Muutamia muutostöitä pitää vielä tässä syksyllä tehdä: säteilylämmitin ja sisäpistoke ja sitten kaksi talvea ajetut nastarenkaat vaihdan kitkoihin, saisikohan kohtuukunnossa olevista nastarenkaista jonkun satasen verran jos ne myy jossain tori.fi:ssä?
 
Teoriassa tuossa mallissa kai pitäisi olla paranneltu M32, jos internettiin on luottamista:
https://www.eco-torque.co.uk/single...eed-To-Know-About-Uprated-Bearings-End-Casing
Tuskin on kun monesti nämä "parannukset" ei ole mitään muuta kuin markkinointipuheita. Ja vaikka olisikin niin mitkään parannellut laakerit ei asiaa ratkaise, kun vika on virheellisissä sovituksissa...
Rakenteelliset muutokset on aivan liian kalliita suorittaa, varsinkaan kun tuotakin lootaa on käytetty joku +10v ja niitä on valmiina varastossa läjäpäin.
 
Tuskin on kun monesti nämä "parannukset" ei ole mitään muuta kuin markkinointipuheita. Ja vaikka olisikin niin mitkään parannellut laakerit ei asiaa ratkaise, kun vika on virheellisissä sovituksissa...
Rakenteelliset muutokset on aivan liian kalliita suorittaa, varsinkaan kun tuotakin lootaa on käytetty joku +10v ja niitä on valmiina varastossa läjäpäin.

Tuotteiden parantaminen kokemuksen perusteella on kyllä aika normaalia toimintaa. Tämän nimenomaisen vaihteiston luotettavuuden parantumiseen muutoksien jälkeen ei mulla riitä asiantuntemus vastata, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla ongelmien korjaaminen tuotteista muuttamalla rakennetta on ihan normaalia.

Ja sen mitä mä teollisuustuotannosta tiedän sen perusteella, että päivätöikseni mm. myyn komponentteja valmistavalle teollisuudelle, niin yksikään firma ei kyllä valmista tavaraa valmiiksi varastoon "läjäpäin" odottamaan. Varaston arvo ja sen kiertoaika on nykyään ihan universaalisti pyritty minimoimaan, ja uskallan väittää, ettei laatikkovalmistajalta lödy enää yhtään ennen vuotta 2012 valmistettua lootaa varastosta. Tai mikäli löytyy, niin sitten ei kenenkään tarvitse enää ihmetellä autoteollisuuden huonoa kannattavuutta jos rojua säilötään varastossa yli puoli vuosikymmentä....
 
@kjns karataan taas aiheesta, mutta kyllä onhan se noinkin. Autoalalla taas vaihtelu on suurta, eikä monetkaan eurooppalaiset autotehtaat ole vieläkään ihan samalla tasolla kuin vaikka Toyota, eikä sinänsä voi suoraan verrata muuhun teollisuuteen jossa lean yms on ihan arkipäivää. Yksi syy miksi eurooppalaiset autot on suhteessa paljon kalliimpia...

Monesti esim. just laatikot valmistetaan bulkkina valmiiksi eikä nimenomaan tarpeen mukaan. Lennostahan valmistusprosessin muutokset onnistuisi suhteellisen nätisti.

Vielä enemmän vaikka just tämän opelin lootan kanssa vaikuttaa se, ettei valmistajaa yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa kalliit muutokset. Tässäkin lootatapauksessa sama ongelma on piinannut ko. laatikkoa aivan alkuajoista saakka ja tuorein itse näkemäni oli 2013.

Sama kun menet kysymään Volvon liikkeestä vieläkö 2010-2014 diisselivolvot imaisee katkenneen moniuraremmin jakopäähän. Vastaus on että "eeei nämä uudemmat, ne oli ne vanhemmat konemallit". Mitään rakenteellista muutosta tuossa välissä ei ole tapahtunut, sen sijaan moniurahihnalle hilppeineen määriteltiin tiukemmat vaihtovälit.. (nusnus: 2000-luvun lopulla moniuran hydraulikiristin vaihdettiin mekaaniseen, mutta ei sinänsä liity itse ongelmaan)
 
Kommenttini ei ollut tarkoitettu kyllä Opelin suositukseksi, papan myötä viimeinen Opelisti katos suvusta ja hyvä niin (siis opelistien lähtiminen, papan ei niinkään). Kunhan tuli artikkeli vastaan. Tuo 2013 tuorein tapaus sopisi siihen, että 2012 tienoilla on alettu toimittaa parannettua lootaa, jossa tuon artikkelin mukaan siis öljyn kulkeutumista on paranneltu muiden muutosten lisäksi. Jos se auttoi, niin sitten on yksi murhe vähemmän. Ei se kuitenkaan valmistajallekaan halpaa huvia ole tehdä porsivia laatikoita (jos takuuaikaa eivät kestä, sen jälkeinen hajoaminen taas on suoraa voittoa kunnes maine taas menee).
 
Kommenttini ei ollut tarkoitettu kyllä Opelin suositukseksi, papan myötä viimeinen Opelisti katos suvusta ja hyvä niin (siis opelistien lähtiminen, papan ei niinkään).
OT mutkunpakko :P
Samoin kävi meidänkin suvussa, sillä erolla että pappa ajoi Vauxhall Vivalla. :D
 
@Kvarkki Lähinnä minäkin kommentoin sitä, että noihin valmistajien mainostamiin parannuksiin kannattaa suhtautua hyvin skeptisesti. Yleensä ne on sanahelinää tai huolto-ohjeiden muutoksia.
Ooppelikeississä sinänsä en epäile etteikö parempiin laakereihin olisi siirrytty, se kun ei nyt vaadi muuta kuin valmiiden erimallisten laakereiden toimittamista kokoonpanolinjalle. Sinänsä laakereiden vaihto ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa, mutta saattaa hyvinkin pitkittää ongelmien ilmaantumista = hyödyttää vain ja ainoastaan valmistajaa.
 
Oli tuossa ainakin jo yritystä, jos tuon löytämäni sivun tietoihin on luottaminen. Kuitenkin laakereiden kokoa kasvatettu ja öljyn kulkua parannettu uusitulla kannella. Tosin nyt kun katsoin tarkemmin, niin ei tuo ihan helmi laatikko muutenkaan ole:
https://www.eco-torque.co.uk/single-post/2016/12/02/M32-GEARBOX-Guide-To-Faults-Fixes

Saa oikeasti nähdä vaivaa, että noin suden manuaalilootan saa aikaiseksi. Toki tietysti määrällisesti tuota on mennyt hemmetisti, että mikä on viallisten %-osuus...
 
Itsellä oli pahamainen M32 Alfassa ja ainakin 172tkm kesti alkuperäinen vehje kun minulta lähti. Nyt samalla laatikolla 210tkm alla ja vieläkin pelittää, ettei ne kaikki nyt susia ole. Kannattaa vaan muistaa, että tuota M32:sta on tungettu niin laajalti niin monen eri konsernin vehkeeseen, et pakostakin niitä vikaantuneita eriä tulee esiin. Itse laatikkohan on hiton mukava, napakasti meni vaihteet, on tarkka, ei pidä ääntä, liikeradat pienehköt. Ei minulla omien kokemuksien perusteella ole pahaa sanottavaa.
 
Täällä on päästy sopivasti vauhtiin Opel-keskusteluissa, joten jatketaan merkin parissa. Tarvitsisin kokeneempien automiesten ja -naisten apua!

Ostin tuossa nelisen kuukautta sitten ensimmäiseksi autokseni vm. 2016 Opel Astra K hatchbackin. Muuten auto on toiminut oikein hyvin, mutta noin kuukausi sitten kytkinpoljin alkoi päästää pienen naksahduksen tietyssä kohdassa. Varsinaiseen ajoon tämä ei vaikuta lainkaan, mutta toki sitä haluaisi omistaa mahdollisimman täydellisesti toimivan auton. Käytin autoa eilen vuosihuollossa MetroAutossa ja pyysin heitä tsekkaamaan polkimen toiminnan huollon yhteydessä. Kovin tarkasti he eivät tarkastusta todennäköisesti tehneet, kun diagnoosiksi tuli että joko polkimen jousi yms. mekanismi pitää ääntä tai siihen on tullut jonkinlainen pykälä. Itse päättelisin äänen syyksi jonkinlaisen jousen, sillä naksahdus kuuluu alas painaessa eri kohdasta kuin ylös vapautettaessa. Metroautolta ehdotus korjaukseksi: koko poljinsetin vaihto, hintaa x sataa/tuhatta euroa.

Ostin auton liikkeestä, joten ymmärtääkseni kauppaan kuuluu 6 kk virhevastuu myyjän puolesta. Mitenköhän liikettä kannattaa lähestyä tällaisessa tilanteessa, kun varsinaiseen ajoon naksahtelu ei vaikuta? Auton kahden vuoden takuu on umpeutunut alkuvuodesta.
 
Ostitko sen Metroautosta eli ovat periaatteessa tehneet jo tarkastuksen? Jos et, niin sitten myyjän luokse tietysti ensin. Argumenttisi tietysti tulee olemaan, että ei vaikuta ajoon *vielä*. Selväähän se on, että joku vika siinä on, jos ääntä pitää. Myyjälle tietty voit myös sanoa, että metroauto ehdotti poljinsetin vaihtoa. Tuntematta yhtään ko. rakennetta, niin aika oudolta kyllä kuulostaa, jos poljinsetti olisi kulunut 2016 autosta.
 
@ekkiN kyllähän sen voi taistella virhevastuun piikkiin jos jaksaa. Hyvin usein tällaiset kuitataan sillä ettei ole vika kun ei vaikuta mitenkään mihinkään.

Itse ongelmaan liittyen: saat varmaan nakseen loppumaan kun kulutat 5min aikaa ja crc:tä polkimen parissa. Joskus noista ne jouset syöpyy tai syö kolon poljinvarteen ja takertelevat siihen. Virallisestihan se oikein korjataan silloin vaihtamalla koko poljin jousineen päivineen...:D
 
Itsellä oli pahamainen M32 Alfassa ja ainakin 172tkm kesti alkuperäinen vehje kun minulta lähti. Nyt samalla laatikolla 210tkm alla ja vieläkin pelittää, ettei ne kaikki nyt susia ole. Kannattaa vaan muistaa, että tuota M32:sta on tungettu niin laajalti niin monen eri konsernin vehkeeseen, et pakostakin niitä vikaantuneita eriä tulee esiin. Itse laatikkohan on hiton mukava, napakasti meni vaihteet, on tarkka, ei pidä ääntä, liikeradat pienehköt. Ei minulla omien kokemuksien perusteella ole pahaa sanottavaa.
No sitten kannattaa ostaa jos sulla kerran on toiminut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom