Mikä auto minulle?

En mielelläni lähtisi vielä B-segmentistä pois. Pääsiassa autolla ajetaan kaupungin keskustan tuntumassa ja sikäli pieni ja kapea auto sopii sinne paremmin. Nykyinen Mazda2 kuitenkin riittää tiloiltaan kaikkiin tarpeisiin mutta ajattelin vaihtaa sen nyt pois kun siitä saa vielä 2000-3000 vaihdossa ja lisätila ei olisi pahitteeksi.
Jos Skoda Fabian farmari on harkinnassa, niin Skoda Rapid Spaceback voisi olla myös vaihtoehto. Se on varsin kapea auto, ja pituus taitaa olla samaa luokkaa farkku-Fabian kanssa. Tuulilasin jossain numerossa vertailtiin näitä ja todettiin, että ei ole kovin järkevää, että valmistajalla on kaksi niin samankaltaista autoa mallistossaan.
 
Jos Skoda Fabian farmari on harkinnassa, niin Skoda Rapid Spaceback voisi olla myös vaihtoehto. Se on varsin kapea auto, ja pituus taitaa olla samaa luokkaa farkku-Fabian kanssa. Tuulilasin jossain numerossa vertailtiin näitä ja todettiin, että ei ole kovin järkevää, että valmistajalla on kaksi niin samankaltaista autoa mallistossaan.

Tilaa tarvitsevalle spaceback on huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin se porrasperäisen näköinen (ulkonäkö ja nimi hämäävät näissä kovasti). Ja jos se kelpaa, on hyvä vaihtoehto myös Seat Toledo.
 
Jos Skoda Fabian farmari on harkinnassa, niin Skoda Rapid Spaceback voisi olla myös vaihtoehto. Se on varsin kapea auto, ja pituus taitaa olla samaa luokkaa farkku-Fabian kanssa. Tuulilasin jossain numerossa vertailtiin näitä ja todettiin, että ei ole kovin järkevää, että valmistajalla on kaksi niin samankaltaista autoa mallistossaan.

Rapid Spaceback tyypatty myös, tavaratila on itse asiassa aika pieni ja pyöräkotelot syö tilaa. Mittalaatikoita meni fabia-farkkuun 6 ja Rapid spacebackiin vain 4 ja silloinkin piti hattuhylly ottaa pois.


Tilaa tarvitsevalle spaceback on huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin se porrasperäisen näköinen (ulkonäkö ja nimi hämäävät näissä kovasti). Ja jos se kelpaa, on hyvä vaihtoehto myös Seat Toledo.

Hatchback/farkku pitää olla, koska kuljetustilaa tarvitaan nimenomaan pinottaville laatikoille jolloin yhtenäinen iso tila on paras vaihtoehto tehokkaaseen tilankäyttöön.

Entäs tuommoinen citymaasturi farmarin tilalle, eikös niissä ole paljonkin tarjontaa ja näppärä kaupungissa.

Kuten ylhäällä sanottiin, crossovereissa/katumaastureissa ei se tavaratila ole kovinkaan kookas. Vähän sama juttu esim Ford B-Maxissa, tavaratilat on lyhyitä mutta korkeita eli käytännössä oltaisiin samassa tilanteessa kuin nykyautolla, eli takapenkit kumossa.


Edelleen kyselen TSI/TCe-tietäjiä, että uskaltaako kuinka turvallisesti luottaa pari vuotta vanhaan moottoriin?
 
Rapid Spaceback tyypatty myös, tavaratila on itse asiassa aika pieni ja pyöräkotelot syö tilaa. Mittalaatikoita meni fabia-farkkuun 6 ja Rapid spacebackiin vain 4 ja silloinkin piti hattuhylly ottaa pois.




Hatchback/farkku pitää olla, koska kuljetustilaa tarvitaan nimenomaan pinottaville laatikoille jolloin yhtenäinen iso tila on paras vaihtoehto tehokkaaseen tilankäyttöön.



Kuten ylhäällä sanottiin, crossovereissa/katumaastureissa ei se tavaratila ole kovinkaan kookas. Vähän sama juttu esim Ford B-Maxissa, tavaratilat on lyhyitä mutta korkeita eli käytännössä oltaisiin samassa tilanteessa kuin nykyautolla, eli takapenkit kumossa.


Edelleen kyselen TSI/TCe-tietäjiä, että uskaltaako kuinka turvallisesti luottaa pari vuotta vanhaan moottoriin?

Kuten sanoin, se perus-Rapidin/ Toledon ulkoinen muoto hämää, ja tavaratila on siinä vastaava kuin esim. Leon-farkussa, vaikka ulkonäkö onkin porrasperän.

---------

Liitteenä vertailu Fabia Kombi 2015 vs Rapid 2013, jos siitä olisi jotain apua.

tilat-fabia-kombi-vs-rapid.jpg

---

Edit 2:

Liian pitkiä ovat näköjään Rapidit/Toledot tuohon 4,3 metrin maksimimittaasi.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee ehkä syssymmällä tarve siirtyä hieman isompaan autoon (mazda2:sta pikkufarmariin) ja tarkoitus olisi hankkia sellainen vähän käytettynä (2-4 vuotta vanha). Vaihtoehtoja on siis käytännössä kolme: Clio TCe sekä Skoda Fabia/Seat Ibiza TSI. Minimivaatimuksena on vakionopeudensäädin ja ilmastointi, bensiinikoneella. Onko myös jotain muuta merkkiä/mallia mitä en tiedä (pituus <4,3 m, farmarimalli ja teho >60 kW)? Budjetti on <12000 eur.

Tunnustautuuko kukaan Cliokuskiksi ja onko ollut jotain mielessä pidettäviä ongelmia? Hieman karsastaa tuo 10% hylkymäärä 3 vuotta vanhoissa autoissa, kuinka usein sinne pitää vaihtaa ohjauspään kilkkeitä? Renaultfoorumilla mainitaan myös että pakkasella käsijarru tuppaa jäätymään, liekö ongelman paisuttelua vai oikea ongelma koska nykyisessä autossa käsijarru toimii normaalisti kylmissäkin pakkasissa.

Sitten noista VAG-laitteista kysyn että uskaltaako 2015-16 vuosimallin 1.2 TSI-moottorista hankkia kuinka turvallisin mielin? Hämeenlinnassa on Ibiza 1.2 TSI farmari vm 2016 joka täyttäisi kaikki rastit.

Jokaista näitä kolmea mallia olen käynyt koeajamassa. Clion paras puoli on tavaratila joka on juuri sopivan levyinen laatikoille, mitä yleensä tulee raahattua mukana. Ajoasento on hyvä ja oudosti sijoitettua vakionopeuden säätimen painiketta lukuunottamatta ergonomiakin on hyvä ja vaihdekepin kanssakin tulee joten kuten toimeen. Haittapuolena taas takamatkustajan polvitila on todella vähissä Skodaan/Seatiin verrattuna. Skodan tavaratila on ehkä pikkaisen isompi kuin Seatissa, mutta taas hinnassa Fabiat ovat selvästi enemmän ajettuja tai vuosimalliltaan vanhempia.

Kaipa lähinnä kysyn, että missä näistä malleista on todennäköisesti vähiten päänsärkyä tiedossa?
Clio näyttää 4v vanhanakin vielä ihan samalta kuin nuo aivan uudetkin. Fabian nykyinen malli taisi tulla 2015. Ibizan uusi malli tuli taas vasta 2017/2018, eikä uudesta ole farmaria.

Ilmeisesti ne viimeisimmät 1.2tsi:t on jo ihan kestäviä, mutta alkupäässä oli ainakin jakoketjussa vikaa.
Clio 9400€ Myydään bensiiniautot - Nettiauto
 
Kuten sanoin, se perus-Rapidin/ Toledon ulkoinen muoto hämää, ja tavaratila on siinä vastaava kuin esim. Leon-farkussa, vaikka ulkonäkö onkin porrasperän.

---------

Liitteenä vertailu Fabia Kombi 2015 vs Rapid 2013, jos siitä olisi jotain apua.

tilat-fabia-kombi-vs-rapid.jpg
Juu, mutta pituuttakin Rapidin sedanmallissa on parikymmentä senttiä enemmän kun se on A3/Golf-alustalla ja hatchbackin/farmarin suurin hyöty on se, että hattuhyllyn saa tarvittaessa pois. Rapidissa tosin näyttää olevan muutama sentti enemmän leveyttä tavaratilassa kuin Fabian farkkukorissa.


Ikävä tulee muistellessa tuota 2000-luvun Mitsu Coltia, jossa juuri tavaratilan muunneltavuus oli huippuluokkaa, istuimet sai käännettyä ylös selkänojaa vasten eli tarvittaessa saatavilla oli iso tasapohjainen tila ja vielä paikka takamatkustajalle :joy: Tosin samalla unohdan tunnottoman ohjauksen ja vaihteiston sekä äänieristyksen puutteen :rage:

Ilmeisesti ne viimeisimmät 1.2tsi:t on jo ihan kestäviä, mutta alkupäässä oli ainakin jakoketjussa vikaa.
Juu, olisi vaan kiva tietää että missä vuosimallissa ketjutyyppi vaihtui kestävämpään, ainakin Muron TSI-ketjussa joku asiantuntija sanoi että löytyisi jo ainakin 2016 mallista, mutta miten lie 2015 laita?
 
Rapid/Toledonkin hattuhyllyn saa luonnollisesti pois. Se vain näyttää sedanilta, isompi aukko taakse aukeaa kuin useimpiin farkkuihin. Mutta liian pitkiä tosiaan ovat jos 4,3 metriä on raja.
 
Rapid ja Toledo on sillä Skoda Fabia 2015-2018 alustalla. Eli leveys on samaa pikkuauto kokoa, mutta pituutta on vain venytetty, että on saatu paremmat tilat. Golf/Octavia on siis kokonaan eri auto ja on leveämpi ja varmaan vähän parempi ajaa.

Ja siis Skoda Rapid ja Seat Toledo on ihan samoja autoja. Golf/Leon on eri alustalla.
 
Juu, olisi vaan kiva tietää että missä vuosimallissa ketjutyyppi vaihtui kestävämpään, ainakin Muron TSI-ketjussa joku asiantuntija sanoi että löytyisi jo ainakin 2016 mallista, mutta miten lie 2015 laita?
Ainakin wikin mukaan kaikki nykyisen korimallin Fabiat on hihnakoneita, eli jakoketjuongelmia ei takuulla ole (muista ongelmista en sitten tiedä).
Škoda Fabia - Wikipedia

Mitä tulee käyttövoimaan, niin sanoisin että 15k ei ole isoa merkitystä suuntaan tai toiseen onko bensa vai diesel. Ennemmin katselisin mistä löytyy hyvä ja edullinen yksilö.

308 vois minusta myös olla vaihtari. Toki kokoluokkaa isompi, mutta noita melko edullisesti kohtuukilometrein, ja hatchbackissa käsittääkseni melko hyvä tavaratila (joskaan nyt ei ihan Fabia farkun kokoinen litroiltaan).
 
Onko vaarallisen laiska satunnaisissa ohittamis tilanteissa.
Ei mikään auto ole vaarallisen laiska ohitustilanteissa jos sillä ei ohita vaarallisen pienissä tiloissa (ja kaikki on jos ohittaa).

Mutta kyllä tuon kanssa saa ohituspaikkaa kytätä hartaammin kuin monella muulla, 80-120 12.4s nelosella ja 17.4s vitosella.
Detailed specs review of 2018 Kia Stonic 1.2 offered up to June 2018 for Europe

IMO, money well spent jos käyttää vajaan tonnin siihen että saa melkein puolet enemmän tehoa, selvästi lisää alavääntöä, kuudennen vaihteen (lue: pienemmän ajomelun) pikkaisen pienemmän kulutuksen ja paremman jälleenmyyntiarvon.
KIA Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Maastoauto 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
IMO, money well spent jos käyttää vajaan tonnin siihen että saa melkein puolet enemmän tehoa, selvästi lisää alavääntöä, kuudennen vaihteen (lue: pienemmän ajomelun) pikkaisen pienemmän kulutuksen ja paremman jälleenmyyntiarvon.
KIA Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Maastoauto 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuo 120-hevosvoimainen oli kyllä ihan pirteä kun kävin koeajamassa. Minäkään en näe kovin paljon järkeä 1.2-litraisessa mallissa.
 
Omistaako kukaan Kia Stonicia 1.2 moottorilla ? Onko vaarallisen laiska satunnaisissa ohittamis tilanteissa

Sillä kokemuksella, että meillä on 1.4 Rio kakkosautona, niin suosittelen säästämään sen tonnin lisää rahaa ja ostamaan 1.0T-GDI:n. Tuo 1.4 on Riossa vielä ihan mukiinmenevä kone, mutta pienempi olisi jo aika tuskainen monessa tilanteessa. Stonic taitaa olla vielä raskaampi kuin Rio, niin jättäisin tuon hinnat alkaen -koneen kauppaan...
 
Tuo 120-hevosvoimainen oli kyllä ihan pirteä kun kävin koeajamassa. Minäkään en näe kovin paljon järkeä 1.2-litraisessa mallissa.

Testasitko myös Rio tuolla samalla moottorilla ? Mitkä oli erot ? Mitenkäs hintalaatu mielestäsi ?
Tarkoitus on pitää autoa noin 10 vuotta. Nykyisellä on ajettu jo reilu 12 vuotta.
 
Kyllä se laiska moottori alkaa ottaa päähän. Se 1.0 turbo olisi vähän kalliimpi ja paljon parempi. Riittää jo tehot oikein hyvin ja turbo tuo mukavuutta.

Kia Rio on ilmeisesti aika sama auto, mutta matalampi.

Edit:
Itse koeajoin Stonicin 1.0t moottorilla ja Rio jäi ajamatta, mutta puheiden mukaan olisi aika samanlainen ajaa.

Niin ja Skoda myyjän mukaan se hinnat alkaen vapari ei mene käytettynä oikein kaupaksikaan. Ei kukaan tahdo haluta laiskaa autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Testasitko myös Rio tuolla samalla moottorilla ? Mitkä oli erot ? Mitenkäs hintalaatu mielestäsi ?
Tarkoitus on pitää autoa noin 10 vuotta. Nykyisellä on ajettu jo reilu 12 vuotta.
En ole Rioa koeajanut. Itseäni häiritsi Stonicissa meluisuus verrattuna VW Poloon tai Ford Fiestaan, mutta onhan Stonic katumaasturiksi varsin edullinen.
 
En ole Rioa koeajanut. Itseäni häiritsi Stonicissa meluisuus verrattuna VW Poloon tai Ford Fiestaan, mutta onhan Stonic katumaasturiksi varsin edullinen.

Päädyit siis Poloon ? Mitkä oli mielestäsi auton (stonicin) vahvuudet ja mitkä heikkoudet ?
 
Päädyit siis Poloon ? Mitkä oli mielestäsi auton (stonicin) vahvuudet ja mitkä heikkoudet ?
No en ole ihan vielä lyönyt lukkoon valintaani (odotan varmaan syyskuun alkuun, että tulee uudet WLTP-pohjaiset hinnat kaikkiin kiinnostaviin merkkeihin). Stonicin moottori ja ajo-ominaisuudet tuntuivat hyviltä, ja tilaa oli auton kokoluokkaan nähden riittävästi. Melusta en tykännyt, enkä joistakin sekavuuksista hallintalaitteissa. Hallintalaitteisiin tietysti tottuu. Itselleni merkittävin puute oli se, ettei tuohon saa mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Pikkuautoissa sen saa vain Fordiin ja VAG-konsernin tuotteisiin.
 
Toi 1.0 T-GDI oli tosi kiva kone, kokeilin sitä ja heti perään Renun vastaavaa 0.9 Tce -konetta. Jälkimmäinen tuntui huonommalta.

Mitäs itse ajattelit autosta ?

Lähinnä kiinnostaa tuo korkeampi maavara.
Ilmeisesti leveys ja pituus autoissa (Rio / Stonic) on lähes identtinen.

Rion ajoin ja tuntui ihan hyvältä. Ainoastaan hieman oli omaan makuun pintakova jousitus. Motarilla taas tuntui siksi jämäkältä eikä lainkaan pikkuautomaiselta.
 
Lähinnä kiinnostaa tuo korkeampi maavara.
Ilmeisesti leveys ja pituus autoissa (Rio / Stonic) on lähes identtinen.

Rion ajoin ja tuntui ihan hyvältä. Ainoastaan hieman oli omaan makuun pintakova jousitus. Motarilla taas tuntui siksi jämäkältä eikä lainkaan pikkuautomaiselta.
Jos muuten Stonic kiinnostaa, niin kannattaa koeajaa myös Seat Arona. Sekin on edullinen ja on pärjännyt testeissä hyvin.
 
Jos on ostamassa näitä ecoboosteja ym suoraruiskukoneita ja jos miettii miten ne imuventtiilit kestää ennen kuin pitää putsailla, niin ehdottomasti kannattaa ainakin kesäajaksi viritellä autoon ns. Oil Catch Can. Pakkaskelillä tuon käyttöä on syytä välttää ellei virittele lämmittimiä sitten erikseen, ei naurata kun huohotus jäätyy umpeen.
Miksi OCC? No suoraruisku vehkeissä bensa laitetaan suoraan sylinteriin, eikä ilman sekaan. Imuilman mukana tulevat huohotushöyryt sisältää aika hyvin öljyä(huohotus), mikä sitten näissä suoraruiskuvehkeissä kertyy imuventtiileihin kun ei ole sitä bensaa pesemässä niitä.

Mulla nyt toista kesää omassa autossa OCC(ei ole suoraruisku), mutta esim 2700km lapinreissua oli noin puolidesiä öljyä keräimessä. Eikä oma purkki ole niin monimutkainen vaikka sitä olen virellytkin, että luulen sen keräävän puolet(optimistisesti ajatellen) öljyt ja muut huohotusilman seasta.
 
Mitä autoa ehdottaisitte jos pitäisi olla miellään farmari(ei pakko) ,bensa ja automaatti. Hintaa 4k-7k€ ja nykyinen auto on honda accord 2.2 ctdi farmari.
Ajatuksena oli että jos vaihtaisi bensavehkeeseen kun ei kilsoja tuu loppupeleissä niin paljoa. Pitäisi olla luotettava kun ei kiinnosta pajalla pitää puolet ajasta :D
 
Jos on ostamassa näitä ecoboosteja ym suoraruiskukoneita ja jos miettii miten ne imuventtiilit kestää ennen kuin pitää putsailla, niin ehdottomasti kannattaa ainakin kesäajaksi viritellä autoon ns. Oil Catch Can. Pakkaskelillä tuon käyttöä on syytä välttää ellei virittele lämmittimiä sitten erikseen, ei naurata kun huohotus jäätyy umpeen.
Miksi OCC? No suoraruisku vehkeissä bensa laitetaan suoraan sylinteriin, eikä ilman sekaan. Imuilman mukana tulevat huohotushöyryt sisältää aika hyvin öljyä(huohotus), mikä sitten näissä suoraruiskuvehkeissä kertyy imuventtiileihin kun ei ole sitä bensaa pesemässä niitä.

Mulla nyt toista kesää omassa autossa OCC(ei ole suoraruisku), mutta esim 2700km lapinreissua oli noin puolidesiä öljyä keräimessä. Eikä oma purkki ole niin monimutkainen vaikka sitä olen virellytkin, että luulen sen keräävän puolet(optimistisesti ajatellen) öljyt ja muut huohotusilman seasta.

Onkos tästä jotain hyvää videota miten asentaa näihin moottoreihin ? Vaatiiko tietotaitoa paljonkin vai voiko noviisi tehdä ? Mitäs valmistajat sanoo tällaisten viritysten tekemisestä ?
 
Onkos tästä jotain hyvää videota miten asentaa näihin moottoreihin ? Vaatiiko tietotaitoa paljonkin vai voiko noviisi tehdä ? Mitäs valmistajat sanoo tällaisten viritysten tekemisestä ?
Takuunalaisista autoista jättäisin tälläisien asentamiset pois. Taitaa mennnä offtopiciksi, mutta youtube tåynnä näitä videoita ja ohjeita.
 
Jos muuten Stonic kiinnostaa, niin kannattaa koeajaa myös Seat Arona. Sekin on edullinen ja on pärjännyt testeissä hyvin.

Kävin koeajamassa molemmat ja päädyin Stoniciin. Arona oli kyllä marginaalisesti parempi ajaa ja 1.0 TSI 115 oli hieman puhdikkaampi kuin 1.0 T-GDI. Lisävarusteitakin on Seatiin paremmin tarjolla, tärkeimpinä automaatti ja led-valot. Kialle pelin ratkaisivat kuitenkin vaihtohyvitys, saatavuus ja epäluottamus VAG-tekniikkaan sekä maahantuojaan.

Parin kuukauden ajon perusteella Kia on ihan näppärä pieni käyttöauto, eikä mitään yllättäviä ärsyttäviä piirteitä ole vielä löytynyt. Ajo-ominaisuudetkin ovat mielestäni paremmat EX Premium Packin myötä tulleilla 17"-renkailla kuin koeajoauton 15-tuumaisilla.
 
.. Ajo-ominaisuudetkin ovat mielestäni paremmat EX Premium Packin myötä tulleilla 17"-renkailla kuin koeajoauton 15-tuumaisilla.

Kävin testaamassa tuota Stonicia. Itselleni lähinnä tuo jousituksen pintakovuus oli miinus. Samoin kun Riossa, niin toi toisaalta motarilla vakautta korin kallistuksiin. Tuossa minun testaamassani oli 15 tuuman alut. Eikö luulisi että tärinät välittyy vielä paremmin noilla 17 vanteilla ? Miksi pidät enemmän noista 17 tuumaisista verrattuna 15 tuumaisiin ?
 
Mitäs itse ajattelit autosta ?

Lähinnä kiinnostaa tuo korkeampi maavara.
Ilmeisesti leveys ja pituus autoissa (Rio / Stonic) on lähes identtinen.

Rion ajoin ja tuntui ihan hyvältä. Ainoastaan hieman oli omaan makuun pintakova jousitus. Motarilla taas tuntui siksi jämäkältä eikä lainkaan pikkuautomaiselta.
Itse en kovin suuria eroja huomannut eri autojen välillä. Eli kia stonic, ford fiesta, seat ibiza ja vw polo. Kaikki oli siis aika hyviä. Autot siis 1.0t manuaaleja. Fiesta molemmat ja Skoda Rapid automaatti. Vähän jälkeen jäi toyota yaris hybrid tai 1.5 bensa. Hybrid toki erittäin näppärä ja tuotahan ei mihinkään muuhun pikkuautoon saa. Tilaukseen lähti fiesta A6 titanium. Minusta esim opel astra ei tuntunut juurikaan paremmalta kuin pienempi fiesta. Muut testatut oli volvo v40cc, bmw 118ia, hyundai ioniq ladattava. Ioniqissä saattoi olla rengasmelua jonkun verran. Volvo oli hyvä, mutta onhan se kalliimpi.

Ford Fiestasta on myös Active malli, joka on aavistuksen korotettu. Malli on aika uusi ja tuota en ole itse ajanut.

Itse voisin suositella Seat ibizaa automaattina tai Toyota yaris hybridiä. Korkeampia olisi sitten fiesta active, stonic ja arona. Arona on luultavasti hyvä, mutta se on ajamatta. Se pitäisi olla korotettu ibiza/polo. Hyandai Kona myös korkeampi ja pitäisi olla aika sama kuin Kia Stonic.

Edit:
Tuossa fiestassa on mielestäni aika sopiva rengaskoko 195/55-16. Nuo ei ole siis liian löllyvät, mutta rengasmeluakaan ei ole ainakaan mitenkään kaameasti :)
 
Ford Fiestasta on myös Active malli, joka on aavistuksen korotettu. Malli on aika uusi ja tuota en ole itse ajanut.

Itse voisin suositella Seat ibizaa automaattina.. :)

Fiesta Activea kävin ajamassa. Jousitus oli mukavampi kuin Stonicissa, mutta jotenkin varsinkin matkustajien takatilat oli pettymys. Ibiza oli ihan jees, mutta jotenkin pelottaa nuo VAG konsernin alla olevat..tiedä sitten onko turha pelko. Corollalla kun on ajanut 12 vuotta, niin minkä tahansa nyky auton kun ottaa testiin, niin on ajettavuus parempi.
Yarista kävin koeistumassa mutta siinä en saanut mielestäni edes paikalla ollessa kunnon asentoa. Ratti jäi mielestäni liian alas kun penkki oli sopivalla korkeudella. Muutenkin ei oikein tuo Yaris innosta vaikka olen ollut tojo miehiä jo 15 vuotta. Auris tuntui jotenkin ahtaalta ohjaamosta ja nokka oli turhan kaukana.

Nyt testattu : Kia Stonic, Rio, Ford Fiesta active, Seat Ibiza.

Tällä hetkellä listan kärjessä: 1. Stonic 2. Ibiza 3. Rio
 
Kokeile ihmeessä vielä Ford Ecosporttia, jos nimenomaan SUV on hakusessa. :)

Ei välttämättä ole SUV pakko hankkia. Jotenkin vain kun ei juurikaan Stonicissa tuo auto kasva kuin korkeutta esim: Rion verrattuna, niin tuo lisäys maavaraan ja kuitenkin hyvin lähellä muita Hatchbackejä oleva ajettavuus houkuttaa. Ecosport on mielestäni niin ruma etten edes harkitse sitä :wtf:
 
Fiesta Activea kävin ajamassa. Jousitus oli mukavampi kuin Stonicissa, mutta jotenkin varsinkin matkustajien takatilat oli pettymys. Ibiza oli ihan jees, mutta jotenkin pelottaa nuo VAG konsernin alla olevat..tiedä sitten onko turha pelko. Corollalla kun on ajanut 12 vuotta, niin minkä tahansa nyky auton kun ottaa testiin, niin on ajettavuus parempi.
Yarista kävin koeistumassa mutta siinä en saanut mielestäni edes paikalla ollessa kunnon asentoa. Ratti jäi mielestäni liian alas kun penkki oli sopivalla korkeudella. Muutenkin ei oikein tuo Yaris innosta vaikka olen ollut tojo miehiä jo 15 vuotta. Auris tuntui jotenkin ahtaalta ohjaamosta ja nokka oli turhan kaukana.

Nyt testattu : Kia Stonic, Rio, Ford Fiesta active, Seat Ibiza.

Tällä hetkellä listan kärjessä: 1. Stonic 2. Ibiza 3. Rio
Polo olisi yksi lisää, mutta ibiza on halvempi ja pidemmällä takuulla.

Oletko koeajanut Ibizaa tai Poloa 7v dsg vaihteistolla? Tuo automaatti toimii erittäin hienosti, kun Rapid:issa se oli. Ibizan kun saisi automaattinakin halvemmalla kuin Stonicin.

Uskoisin että dsg jo kestää ja auto lähti paikaltaankin aina ihan pehmeästi liikkeelle, ja testasin tuota vielä useita kertoja. Mukava kun ei tarvitsisi vaihteita itse vaihtaa. Ibizaan saa sen adaptiivisen vakkarin aika halvalla. Toyotassa tosiaan aika kehnot penkit omastakin mielestä. Niin ja 1.0 tsi pitäisi olla jo korjattua mallia, koska sitä ei ole edes koskaan saanut jakoketjulla. Ainakin 1.0 manuaali pitäisi olla oikein kestävä. Dsg kestää myös, mutta kuskin ajotyyli voi kai vaikuttaa kytkimen kulumiseen.

Kia Stonic 120hv 21 300e
Seat Ibiza 95hv 17 100e
Seat Ibiza 115hv dsg 19 500e
Kia Rio ex 100hv 18 100e
Hyundai Kona 120hv 22 000e
 
Jos se Arona on koeajamatta, niin kannattaisi myös testata se. Testeissähän tuo taisi olla vähän parempi kuin Stonic ja Kona.

Autohan on myös aika halpa.
Seat ARONA 1.0 EcoTSI 95 REFERENCE 19 400€.
 
Jos se Arona on koeajamatta, niin kannattaisi myös testata se. Testeissähän tuo taisi olla vähän parempi kuin Stonic ja Kona.

Autohan on myös aika halpa.
Seat ARONA 1.0 EcoTSI 95 REFERENCE 19 400€.

Stonicissa on 120hv

Arona EcoTSI 115hv style 21 109 € joten aika lähelle menee. Voihan se olla että menen kokeilemaan. Katumaastureissa en yleensä tykkää siitä että korkeamman maavaran vastineeksi tulee huojuvuutta mutkiin. Siksi Stonic joka on hyvin henkilöautomainen on tuntunut hyvältä, vaikkakin tuon vakauden huonona puolena on pintakova jousitus.

Matt Watson mainitsee Stonicin olevan aika lähellä tavallista hatchbackiä istuma-asennon suhteen ( videolla ajassa: 7.05-7.25 min )
 
Stonicissa on 120hv

Arona EcoTSI 115hv style 21 109 € joten aika lähelle menee. Voihan se olla että menen kokeilemaan. Katumaastureissa en yleensä tykkää siitä että korkeamman maavaran vastineeksi tulee huojuvuutta mutkiin. Siksi Stonic joka on hyvin henkilöautomainen on tuntunut hyvältä, vaikkakin tuon vakauden huonona puolena on pintakova jousitus.

Matt Watson mainitsee Stonicin olevan aika lähellä tavallista hatchbackiä istuma-asennon suhteen ( videolla ajassa: 7.05-7.25 min )

Stonicista tuli mieleen kytkin, joka ei ollut aivan niin helppo kuin Fiestassa, Ibizassa tai Polossa. Jotenkin enemmän töksähtelevä oli käyttää.

Myös Arona on tukeva ajaa, kuten Stonic ja Kona myös. Aronassa taitaa olla silti enemmän maavaraa.

Tuulilasi 7/2018 kehutaan aika paljon tuota Aronaa ja Stonicista löytyy pieniä puutteita. Citroen C3 aircross on testissä kolmantena.

Kiihtyvyys ja ohituskiihtyvyys on Aronassa vähän parempi kuin Stonicissa. Arona kuluttaa vähemmän. Aronassa vääntöä 200Nm ja Stonicissa 172Nm.

IMG_20180807_173744.jpg
 
Stonicista tuli mieleen kytkin, joka ei ollut aivan niin helppo kuin Fiestassa, Ibizassa tai Polossa. Jotenkin enemmän töksähtelevä oli käyttää.

IMG_20180807_173744.jpg

Tämän huomasin myös itse. Stonicin toinen pieni miinus mielestäni on juurikin aika herkkä kytkin. Tuosta Tuulilasin maininnasta että takapenkki soveltuu lähinnä lapsille, en ole kyllä samaa mieltä. Ainakin 180 cm pituiset matkustaa kyllä ihan mukavasti. Veikkaan kyllä että Aronassa on paremmat penkit kuten VAG konsernin laitteissa tuppaa olemaan.

ps. Nuo kulutuslukemat on kyllä ihan utopiaa..oikea arvio Stonicissa on varmaan reilun litran enemmän. Koeajo autossa oli 6,2 litraa satasella.
 
Tuulilasin mittauksissa Aronan todellinen kulutus oli lähempänä ilmoitettua, kuin Stonicissa.

Stonic vs Arona
33km/h kaupunki 6.9 6.2
74km/h maantie 5.3 4.8
100km/h 6.2 5.4
120km/h 7.5 6.8

Eli 100km/h nopeudessa 0.8l/100km ero.

Mittojen perusteella Aronan takapenkki ja takakontti on vähän isommat kuin Stonicissa. Itse olen tuossa Aronassa istunut, mutta en silti oikein osaa verrata. Aronaan siis kaksi mahtuisi takapenkille hyvin.
Aronaan mahtuu neljä isoa laukkua konttiin ja Stoniciin kolme.
 
Kävin testaamassa tuota Stonicia. Itselleni lähinnä tuo jousituksen pintakovuus oli miinus. Samoin kun Riossa, niin toi toisaalta motarilla vakautta korin kallistuksiin. Tuossa minun testaamassani oli 15 tuuman alut. Eikö luulisi että tärinät välittyy vielä paremmin noilla 17 vanteilla ? Miksi pidät enemmän noista 17 tuumaisista verrattuna 15 tuumaisiin ?

Pienempi rengaskoko oli muistaakseni 185/65 R15 ja isompi on 205/55 R17. 17-tuumainenkaan ei ole mikään matalaprofiilirengas, joten en ole huomannut eroa vaimennuksessa. Halkaisijassa on sen sijaan jo 3,5 cm:n ero, mikä näkyy paitsi maavarassa, myös auton ulkonäössä. Voi olla, että alustan säädötkin on optimoitu isompi rengaskoko mielessä.

Jousitus on tosiaan Kiassa pintakova ja hieman enemmän nypyttävä kuin Aronassa. Ero ei kuitenkaan ole mielestäni mitenkään merkittävä ja jälleen rengaskoko vaikuttaa (115 hv Style-tason Seatissa 205/60 R16). Kytkin ja manuaalivaihteisto ovat mielestäni Kiassa täsmällisemmät ja paremmat kuin Seatissa, jossa on VAG:lle tyypilliset pitkäliikkeinen kytkin ja tahmea vaihteisto. DSG oli koeajolla oikein toimiva, mutta varsinkin automaattien saatavuus oli heikkoa. Tehdastilauksille luvattiin noin 8 kk:n toimitusaika, mikä oli vahva turn-off.
 
Automaattien menekki on varmaan aika kovaa. Lisäksi se automaatin hintalisäkään ei ole kovin suuri. Stonicia ei taas saa ollenkaan automaattina ja Hyundai Konaa saa nelivetoisena automaattina, mutta hinta on 30 000€. VAG:in pikkuautoilla taisi olla muutenkin pieniä toimitusvaikeuksia, kun ostajia riittää.

Itsellä koeajojen perusteella ykkössuosikki voisi olla Seat Ibiza A7 115hv. Toisena Arona A7, mutta se on sitten pikkasen kalliimpi. Nuo nykyiset pikkuautotkin on ainakin itselle riittävän hyviä. Ja toki halvempia kuin isommat :) Manuaalina ykkönen voisi olla Ford Fiesta ecoboost.
 
Kytkin ja manuaalivaihteisto ovat mielestäni Kiassa täsmällisemmät ja paremmat kuin Seatissa, jossa on VAG:lle tyypilliset pitkäliikkeinen kytkin ja tahmea vaihteisto. DSG oli koeajolla oikein toimiva, mutta varsinkin automaattien saatavuus oli heikkoa. Tehdastilauksille luvattiin noin 8 kk:n toimitusaika, mikä oli vahva turn-off.
Ohhoh. Veli tilasi keväällä Aronan (DSG 115 hv) ja sai sen noin kolmessa kuukaudessa. Etukäteen luvattiin muistaakseni 4 kuukaudessa.
 
Mitäs autoa suosittelisitte?

Hinta 10-15ke
vm. 2010 >
manuaali
bensakone
kilometrejä kertyy 10-15tkm
5-ov
 
Mitäs autoa suosittelisitte?

Hinta 10-15ke
vm. 2010 >
manuaali
bensakone
kilometrejä kertyy 10-15tkm
5-ov

Puuttuu vielä aika paljon tarpeita ja toiveita, esim.:
-onko huolto-, polttoaine-, yms. kuluilla merkitystä?
-onko ulkonäöllä, tiloilla, mukavuudella, suorituskyvyllä, jälleenmyyntiarvolla, luotettavuudella, ajo-ominaisuuksilla, turvallisuudella, yms. merkitystä?
 
Pikkuisen laittaisi lisää ja ostaisi uuden Ibiza Stylen niin olisi takuutakin viideksi vuodeksi...?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom