Mikä auto minulle?

Ja Pokkus, erona on mm Fordin isommat marginaalit alennuksiin. Olen itse ainakin saanut lähinnä naurettavia tarjouksia kun esim Golf GTI:stä kävin tarjousta kyselemässä. Uudestakin Fordista voi repiä heti kymmeniä prossaa hinnasta pois.
Mistä tuollaisia alennuksia saa? Mulla ST:n alennus oli 1800€ ja tuntui, ettei siitä olisi haluttu pudottaa. Polo GTI:n alennus oli 1500€. Molemmat autot "täysvarusteltuja". Ei siis isoa eroa. Kummatkin tosin siis vain yhden tarjouksen perusteella ilman oikeaa tinkausta tai kilpailutusta.
 
Mistä tuollaisia alennuksia saa? Mulla ST:n alennus oli 1800€ ja tuntui, ettei siitä olisi haluttu pudottaa. Polo GTI:n alennus oli 1500€. Molemmat autot "täysvarusteltuja". Ei siis isoa eroa. Kummatkin tosin siis vain yhden tarjouksen perusteella ilman oikeaa tinkausta tai kilpailutusta.
Neuvottelemalla ja väsyttämällä myyjä loppuun. Monelta ST:n tilanneelta olen kuullut 20% aleista jopa. Omassani tosia vaikea verrata suoraan koska vähän erikoisempi tilanne itsellä nykyisen vaihtoarvon kanssa yms joten vaikeampi laskea suoraan alennusprosenttia. En usko että liike tekee voittoa kuin minimaalisesti jos ollenkaan omasta diilistäni. Mutta sain omasta mielestäni tarpeeksi hyvän diilin koska fakta on että jos en vaihda autoa nyt niin vaihtoarvo nykyisestä romahtaa ja joutuisin pitämään sitä heti vuoden pari lisää mitä taas en voi tehdä.
 
Mistä tuollaisia alennuksia saa? Mulla ST:n alennus oli 1800€ ja tuntui, ettei siitä olisi haluttu pudottaa. Polo GTI:n alennus oli 1500€. Molemmat autot "täysvarusteltuja". Ei siis isoa eroa. Kummatkin tosin siis vain yhden tarjouksen perusteella ilman oikeaa tinkausta tai kilpailutusta.
Samaa luokkaa Ford myyjä taisi sanoa, vähän miettien. Sanoi siis että reilu tonni olisi tinkivaraa. Fiesta titanium A6:sta sai kampanjassa aika tasan 2100€ alennuksella ja talvirenkaista vielä 300€. Yhteensä 2400€.

Tuo ST:n 1800€ aika kohdillaan auton hintaan nähden, kun on se reilu tonni alennettu.

Myös Volvo myyjä teki tarjouksen, mutta ei alentanut hintaa yhtään. Eli sieltä en ainakaan osta:)
 
20%:a mistä hinnasta? Autoverottomasta perushinnasta vai verollisesta loppuhinnasta varusteineen?
 
20%:a mistä hinnasta? Autoverottomasta perushinnasta vai verollisesta loppuhinnasta varusteineen?
Ymmärtääkseni kokonaishinnasta. Mutta nämä ilman vaihdokkia ja ei tosiaan tapaa varmentaa toteutunutta hintaa itsellä. Näin kehuvat saaneensa. 10-20% tuntunut olevan ulkomaaneläjillä aika normi ale ja ruotsissa ollut vaihtelevasti 0 ale tai sitten tosi hyvää hintaa. Parin muun suomalaisen tilaajan kanssa juteltuani hinta sitten vaihdellut jonkin verran kaiken tämän välillä kun verot sotkevat vertailua.
 
Niin mä siis oletin, että kokoajan puhutaan Suomen alennuksista. Toki ulkomailla voi olla paremmat alennukset.
 
Niin mä siis oletin, että kokoajan puhutaan Suomen alennuksista. Toki ulkomailla voi olla paremmat alennukset.
Juu sori unohtui selventää, niin paljon tullut palloiltua monikansallisilla foorumeilla että on jotenkin itsestäänselvyys välillä. Mutta siis ehdottomasti pitäisi saada enemmän alea mielestäni kun mitä sinulle tarjottiin. Oliko suora kauppa vai sen vaihdokin kanssa diili mielessä?
 
Kysyin tarjoukset, että vanhan auton suora osto nettona ja uudesta autosta tarjous erikseen suoralla kaupalla.
 
Ei ne tosiaan suomessa anna millään 20% alennusta. Sen verran vähemmän myyntiä, että osa täytyy jäädä kauppiaan taskuunkin.

Niin ja kun tuntuu että jostain merkistä eivät antaisi ollenkaan alennusta :)
 
Ei ne tosiaan suomessa anna millään 20% alennusta. Sen verran vähemmän myyntiä, että osa täytyy jäädä kauppiaan taskuunkin.
Riippuu mallista ja sen iästä mutta ihan tuntuvia aleja kuitenkin. Ei aina välttämättä suoraan vaan esim oman hyvityshintaa pumpattiin varsin kivasti ylös verrattuna kaikkien muiden tarjouksiin ja alennus meni sitten siihen hyvityksen pumppaamiseen. Itsellä tuli toki myös pari muuta seikkaa ja tuli mm herra johtajan kanssa käytyä keskusteluja joiden seurauksena hyvitys nousi jne. Vaihtoautopäällikkö ei oikein osannut käyttäytyä tai tehdä töitään niin joutui setvimään.
 
Tuosta Ibiza FR:stä kun ollut puhe niin saako tuon 1.5:n perään edes automaattia mikä Polossa on? Toki jos laatikolla ei ole väliä niin ihan sama, mutta mää en manuaalia enää osta joten Polo vs. Fiesta valinta olisi automaattisesti Polo. Lisäksi 2.0TSI:n perässä on märkäkytkin-DSG joka on paljon luotettavampi ja paremmin käyttäytyvä laatikko kuin 1.5:n perässä oleva kuivakytkin.

Oon itseasiassa tuota GTi Poloa miettinytkin, mutta pitäisi jaksaa selvittää saako siihen laittaa vetokoukun. Golfiin saa, mutta yli 40k autoon ahdistaa periaatteen tasolla.

E: n. 30k konffattuna. En tiedä mitä tuohon pitää ruksia, että saa 33-34k hinnan.
Seat Ibiza FR 1.0 115hv dsg saisi vetokoukun. Jos ei kerran Polo GTI:hin saa.

Tuo 2018 mallinen 7 dsg toimii kyllä erittäin hienosti.
Vajaa 800€ maksaa irrotettava koukku ja koko auto 23 700€.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en vaan kykene millään tavalla näkemään noita vaihtoehdoiksi toisilleen.

Tollaista Ibizaa manuaalina olen ajanutkin. Onhan se ihan kiva ajaa jne. mutta ei tuossa litraisessa moottorissa mitään sporttisuutta ole. Peruspirteä pikkuauto. GTi:n voisi sen sijaan odottaa repivän ihan reilusti.
 
Mä en vaan kykene millään tavalla näkemään noita vaihtoehdoiksi toisilleen.

Tollaista Ibizaa manuaalina olen ajanutkin. Onhan se ihan kiva ajaa jne. mutta ei tuossa litraisessa moottorissa mitään sporttisuutta ole. Peruspirteä pikkuauto. GTi:n voisi sen sijaan odottaa repivän ihan reilusti.
Totta. Noihin sportteihin ei sitä vetokoukkua vaan saa. Ei saa koukkua edes Fiesta st-line:en. Toisaalta dsg voisi tuoda sporttisuutta, kun on oikea vaihde aina käytössä.
1.0 vakiona 115 / 200 ja ohjelmoituna saisi 130 hv/240 Nm.

Ibizan manuaalia saa myös 95hv tsi:llä ja ei sekään liian tehoton ollut.

Edit:
VW Polossa tosiaan liian iso hyppäys 95 -> 200hv.

Pooloon tuli hintaa koukun kanssa 24k€ ja lastuttamalla saisi 130hv.
configurator
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä onneksi Ford store lähellä niin heillä tuli nopeasti auto ja kysyivät itse minulta haluanko koeajaa :D. Oletin että kauheat jonot mutta paskat, senkun ajat iltaan asti ja pudotat avaimet kun olet palauttanut. Näin tehnyt jo kahdesti tuon Fiesta ST:n kanssa. Omaa ei ole edes vielä tehty ja olen ajanut jo monta sataa kilometriä moisella. Ei Suomi ole näiden mikään optimaalinen myyntimaa joten luulisi koeajon järjestyvän varsin helposti. Pieni auto, suhteessa iso hinta ja suomalaisten pihi luonne ja/tai halu ostaa ns coolimman merkin autoja kun nopeammista/hauskemmista kyse.
Moro!


Valitettavasti ei löydy ja en ihan varma ole mistä löytyisi..

Todennäköisesti ei montaa koko maassa!


Meille tilattu mutta tarkkaa aikataulua ei ole milloin saapuu!

Pöh :(

Salon Pp autosta kysyin
 
Moro!


Valitettavasti ei löydy ja en ihan varma ole mistä löytyisi..

Todennäköisesti ei montaa koko maassa!


Meille tilattu mutta tarkkaa aikataulua ei ole milloin saapuu!

Pöh :(

Salon Pp autosta kysyin
Kokeiles turun suunnalta mikä piru olikaan sen Mountune jälleenmyyjän nimi. Löytynee Mountunen sivuilta puljun nimi.
 
Totta. Noihin sportteihin ei sitä vetokoukkua vaan saa. Ei saa koukkua edes Fiesta st-line:en. Toisaalta dsg voisi tuoda sporttisuutta, kun on oikea vaihde aina käytössä.
1.0 vakiona 115 / 200 ja ohjelmoituna saisi 130 hv/240 Nm.

Ibizan manuaalia saa myös 95hv tsi:llä ja ei sekään liian tehoton ollut.

Edit:
VW Polossa tosiaan liian iso hyppäys 95 -> 200hv.

Pooloon tuli hintaa koukun kanssa 24k€ ja lastuttamalla saisi 130hv.
configurator
Polo GTI:lle on kuitenkin vetomassat olemassa, joten on mahdollista, että siihen koukun saa. Pitäisi kysyä myyjältä/maahantuojalta. Perus-Ibiza ei nyt vaan innosta eikä uuden auton lastuttaminen. Onhan noita vaihtoehtoja toki muitakin. 30k:lla saa vaikka 1.4TSI FR Leksan.
 
Polo GTI:lle on kuitenkin vetomassat olemassa, joten on mahdollista, että siihen koukun saa. Pitäisi kysyä myyjältä/maahantuojalta. Perus-Ibiza ei nyt vaan innosta eikä uuden auton lastuttaminen. Onhan noita vaihtoehtoja toki muitakin. 30k:lla saa vaikka 1.4TSI FR Leksan.
Ja vw Golf 1.5 130hv tsi dsg:n saa myös 29 300 euroon. Paremmin varusteltuna saa myös 150hv version, mutta se on sitten kalliimpi.

Koukun mukana saa jotain avustimiakin tuohon Golfiin ainakin.
configurator
 
Ja vw Golf 1.5 130hv tsi dsg:n saa myös 29 300 euroon. Paremmin varusteltuna saa myös 150hv version, mutta se on sitten kalliimpi.

Koukun mukana saa jotain avustimiakin tuohon Golfiin ainakin.
configurator
Itse kävin juuri polon ja golfin koeajamassa (vm 18) niin kyllä tuossa on ihan älytön laatueron tuntu, jos joko pohtii noiden välillä niin ehdottomasti menisin golffilla. Polo tuntui todellakin sellaiselta halvimmalta rimpulalta mitä voi saada, kun taas golf oli mielestäni jo ihan varteen otettava auto kovemmissakin nopeuksissa. Trendlinen jättäisin välistä mutta comfortissakin alkaa olla jo sopivasti kaikkea kivaa. Highlineen jos varat venyy niin vakiona tulee jo kutakuinkin kaikki mitä voi tarvita.
 
Itse kävin juuri polon ja golfin koeajamassa (vm 18) niin kyllä tuossa on ihan älytön laatueron tuntu, jos joko pohtii noiden välillä niin ehdottomasti menisin golffilla. Polo tuntui todellakin sellaiselta halvimmalta rimpulalta mitä voi saada, kun taas golf oli mielestäni jo ihan varteen otettava auto kovemmissakin nopeuksissa. Trendlinen jättäisin välistä mutta comfortissakin alkaa olla jo sopivasti kaikkea kivaa. Highlineen jos varat venyy niin vakiona tulee jo kutakuinkin kaikki mitä voi tarvita.
Jep. Onhan noissa pikkuautoissa karsittu kaikesta vähäsen, että on saatu halvempi hinta.

Skoda Octavian saa vetokoukun kanssa 1.5 150hv tsi dsg:llä 30 000€. Style varustetaso.
Octavia Style 1.5 TSI DSG Autom.

Skodassa ja Volkkarissa pysyy hinta varmaan vähän paremmin kuin Seatissa.
 
Mikä varustelutaso Polossa oli? Onhan se totta että Polon ja Golfin välillä on paljon eroa laatuvaikutelmassa, mutta sitten jos lähdetään pikkukippojen sisäistä vertailua tekemään niin onhan toi Polo aivan selkeä voittaja, tai ainakin Fiestan kanssa tasoissa.

Täytyy muistaa että ihan jäätävä hintaero noissa kahdessa. Tosin jos kelpuuttais dieselin niin GTD 184 hepalla maksais 36 tonnia, eli vain 8000 euroa enemmän.
Molemmat oli comfortlineja. Polossa oli 1.0 (ei tsi) manuaalilla ja oli aikamoista huminaa vetää motarilla 5000 RPM isoimmalla vaihteella kun mittarissa 125 kmh. Golfissa oli 1.0 tsi dsgllä, täytyy sanoa että mukavat kyydit sai, siinä taas motarilla oli kohtuulliset about 2300 RPM seiskalla. En kyllä tuota vaparia suosittele kellekään, kyllä se tsi kannattaa olla jos meinaa maantietä ajella yhtään. Tuon ei-tsi koneen kiihtyvyys polon kokoisessa pikkuautossa yhdellä matkustajalla on kuitenkin laskettavissa ehkä minuuteissa helpommin, ei meinaa alamäkeen oleva pitkä ramppi riittänyt saamaan kuin satasen nurkille vauhdin vaikka oli kaasupohjassa koko matkan.
 
Juu, varmaan oli huminaa ja rengasmelua, siitä ei pikkuautossa pääse mihinkään. Tossa nyt kumminkin verrattiin GTI:tä jossa on pikkasen eri tavalla varusteitakin... 2.0 TSI DSG-askilla tuskin kiertää 5000 rpm noissa vauhdeissa ja löytyy vakiona jo digimittaristot ym.

Pitäis ehkä itsekin ottaa pidempään koeajoon tuo, kun on tottunut juurikin Golfin kokoisella autolla ajamaan pitkää siivua.

Varusteet ja sisusta merkitsee yllättävän paljon. Itellä oli vuokralla pari päivää aivan karvalakki business BMW 316 sedan, ja oli kyllä niin tojota yleiseltä vaikutelmaltaan sisältä että tietää välttää jatkossa autokaupoilla. Ei sillä että oma V40 olis parempi, mutta se nyt olikin kymppitonnin halvempi. :D
Moottorilla ja vaihteistolla onkin aika iso merkitys auton luonteeseen mutta en kyllä itse ole koskaan pistänyt merkille, että varustelutaso muuttaisi mitenkään merkittävästi auton perusasioita kuten melua tai "muovisuutta".
 
Jep. Onhan noissa pikkuautoissa karsittu kaikesta vähäsen, että on saatu halvempi hinta.

Skoda Octavian saa vetokoukun kanssa 1.5 150hv tsi dsg:llä 30 000€. Style varustetaso.
Octavia Style 1.5 TSI DSG Autom.

Skodassa ja Volkkarissa pysyy hinta varmaan vähän paremmin kuin Seatissa.
Saahan noita. Skeidaan ei taida saada pidempää takuuta ja ilman sellaista en 7v kuivaan DSG:hen koske, jos nyt koskisin muutenkaan kun en sen ominaisuuksista pidä. GTI Polossa tosiaan on hyvin toimiva märkä-DSG.
 
Esim. Golfin Comfortlinen ja Highlinen välillä on aika iso kontrasti tuossa kohtaa, kun penkit vaihtuu kunnollisiin sporttityylisiin jakkaroihin laadukkaammalla verhoilulla ja mittaristo digitaaliseen.
 
Polossa ero Trendlinen ja Comfortlinen välillä on melkoinen. Isompaa näyttöö keskikonsolissa, nahkaverhoiltua ohjauspyörää jne.
 
Molemmat oli comfortlineja. Polossa oli 1.0 (ei tsi) manuaalilla ja oli aikamoista huminaa vetää motarilla 5000 RPM isoimmalla vaihteella kun mittarissa 125 kmh. Golfissa oli 1.0 tsi dsgllä, täytyy sanoa että mukavat kyydit sai, siinä taas motarilla oli kohtuulliset about 2300 RPM seiskalla. En kyllä tuota vaparia suosittele kellekään, kyllä se tsi kannattaa olla jos meinaa maantietä ajella yhtään. Tuon ei-tsi koneen kiihtyvyys polon kokoisessa pikkuautossa yhdellä matkustajalla on kuitenkin laskettavissa ehkä minuuteissa helpommin, ei meinaa alamäkeen oleva pitkä ramppi riittänyt saamaan kuin satasen nurkille vauhdin vaikka oli kaasupohjassa koko matkan.
Se 1.0 tsi ja dsg vaihteisto tekee kanssa ihmeitä. Vaikka olisi vain 115hv esim Seat Ibizassa, niin pientä moottoria auttaa se että on aina oikea vaihde valittuna. Lisäksi vaihteisto toimii muutenkin hyvin ja on erittäin nopea vaihdoissa. Plussana myös kulutus on pieni.

Ainakin 80km/h vauhdissa nuo uudet pikkuautot on melko hiljaisia. Eli Ibiza, Polo ja Fiesta. 120 nopeuksissa en ole päässyt koeajamaan, kun ei ole sopivia teitä missään.

Ainakin Fiesta tuntuu kokoistaan vähän isommalta, enkä suurta eroa huomannut ajettavuudessa vaikka uuteen Opel Astraan verrattuna. Golfia ja Octaviaa en ole ajanut ja kuulemma ne on hyviä ajaa.

Ibizassa ja Polossa saattaa olla 15" renkaat ja ne saattaa huonontaa ajettavuutta. Fiestassa vakio koko on 195/55 16, jotka on minusta ihan sopivat, eli ei ole liian löysät.

Edit:
Onneksi missään ei ole ollut koeajettavissa vaparia. Paitsi Toyota Yaris 1.5 ilman hybridiä ja hybridi, jotka oli tarpeeksi pirteitä. Polon ja Ibizan 95hv turbo vielä liikahtaa, ainakin 1 ja 2 vaihteilla ihan reippaasti ja samoin varmaan Fiestan vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
DSG toimii hyvin? Joo silloin kun ajo on täysin ennalta-arvattavaa, eikä tarvitse esim. kesken hidastamisen yhtäkkiä lähteäkin kiihdyttämään.
 
DSG toimii hyvin? Joo silloin kun ajo on täysin ennalta-arvattavaa, eikä tarvitse esim. kesken hidastamisen yhtäkkiä lähteäkin kiihdyttämään.
Pätee varmasti yli 5 vuotta vanhoihin, tosin siihenkin tottuu. Kaikkien automaattien kanssa tuollainen tuottaa pientä nykäisyä tai viivettä, ei pelkästään DSG. Tuolla 2018 yritin oikeen hankkiutua näihin tilanteisiin ja ihan hyvin se pärjäsi niistä, tuskin mikään automaatti olisi paremmin selvinnyt. Jos ei yhtään oman ajattelun vastaista toimintaa siedä niin manuaali on ainoa vaihtoehto millä tahansa merkillä.
 
DSG toimii hyvin? Joo silloin kun ajo on täysin ennalta-arvattavaa, eikä tarvitse esim. kesken hidastamisen yhtäkkiä lähteäkin kiihdyttämään.
Lyöt sport moden laatikkoon kun tiedät että voi tulla yllättäviä tilanteita ja jo vanha DSG7 pärjäsi noissa pirun hyvin tomaatiksi. Voittaa 100-0 esim nykyisen Powershift 6lovisen mikä on nyt ajossa softan ja nopeuden puolesta.
 
Itse kävin juuri polon ja golfin koeajamassa (vm 18) niin kyllä tuossa on ihan älytön laatueron tuntu, jos joko pohtii noiden välillä niin ehdottomasti menisin golffilla. Polo tuntui todellakin sellaiselta halvimmalta rimpulalta mitä voi saada, kun taas golf oli mielestäni jo ihan varteen otettava auto kovemmissakin nopeuksissa.

Itse kävin peräjälkeen istumassa Polo GTI:n ja Golf GTI:n ja kyllähän se Golf oli laatuvaikutelmassa selkeästi edellä, mutta sen näyttelyauton hintalappu alkoi vitosella... En meinannut itsekään uskoa, mutta siinä voi sitten jokainen miettiä maksaako 20k€ enemmän pehmustetuista ovista ja hiukan isommista tiloista.
 
Itse kävin peräjälkeen istumassa Polo GTI:n ja Golf GTI:n ja kyllähän se Golf oli laatuvaikutelmassa selkeästi edellä, mutta sen näyttelyauton hintalappu alkoi vitosella... En meinannut itsekään uskoa, mutta siinä voi sitten jokainen miettiä maksaako 20k€ enemmän pehmustetuista ovista ja hiukan isommista tiloista.
Toisaalta GTI mallissa maksaa paljon vain se että on GTI lätkää joka paikassa ja enemmän tehoa. Jos noista kahdesta tinkii ja ottaa highlinen niin putoaa heti hintakin melkein 10k €. GTIn hinnalla saa jo nelivetona highlinen. Jos sen 50k laittaa golfiin niin melkein se R varmaan kannattaa valita. Tosin siinä hintaluokassa alkaa saaman jo premium autojakin.
 
DSG toimii hyvin? Joo silloin kun ajo on täysin ennalta-arvattavaa, eikä tarvitse esim. kesken hidastamisen yhtäkkiä lähteäkin kiihdyttämään.
Ei tuossakaan tilanteessa ole ongelmaa kun moottorissa on voimaa, että se ei heti hae pienempää. Tuo on ihan sama kaikille kaksoiskytkinlaatikoille. Ei pelkästään DSG:lle.
 
Ei tuossakaan tilanteessa ole ongelmaa kun moottorissa on voimaa, että se ei heti hae pienempää. Tuo on ihan sama kaikille kaksoiskytkinlaatikoille. Ei pelkästään DSG:lle.

Totta. Siksi olenkin vannonut, etten osta enää yhtään kaksoiskytkinlootaa.

Mieluiten sähköauto ilman vaihteita. Jos sellaista ei sopivaa löydy niin hybridi CVT:llä ja viimeinen vaihtoehto hybridi mehumaijalla.
 
Kokeiles turun suunnalta mikä piru olikaan sen Mountune jälleenmyyjän nimi. Löytynee Mountunen sivuilta puljun nimi.

Saakeli, ei täälläkään, vaikka sivulla lukee, että olisi koeajettavissa, myös heidän auto tuotannossa.

Sitten Raision laakkoselta kysymään..

Edit: ja ei sielläkään ole

Parista liikkeestä kysynyt lisää ja ei missään :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Jaa... Juuri aamulla juttelin tsättityttösen kanssa :sangry:

Okei. Tässä on itelle etsinnässä uutta autoa meinaat, kun nykyin Punto Evo Sport rupee olemaan ensinnäkin 8-vuotias ja toiseksi 153tkm rullattu. Käynyt nyt koeajamassa kaikki Polot ja muut "hot hatchit", mutta Fiestaa kun on täällä hehkutettu, niin vetäisin ässän hihasta Länsiauton jälkeen Raision Laakkosen ja suuntasin sinne. Palveluhan siellä on tuttua Laakkosta, eli kaikki muu kiinnostaa paitsi kaupanteko ja myynti. Kovasti tyrkyttivät jotain hinnat alkaen -mallia ja tää vanhempi mies oli sitä mieltä että niilläkin kerkeää. Ymmärrän toki että kerkeää vaikka polkupyörällä, mutta nyt on hakusessa uusi Ford Fiest ST eikä mikään ST-line. Saman myyjän mielestä ei kuulemma "eroa ole juurikaan, sama moottorihan noissa". Taattua Laakkosta.

Kuitenkin siinä melkein jo asiaa kirjottaessani paperille, kysyin josko he näin suurimpana Varsinais-Suomen Ford -liikkeenä saisi tämän hetken halutuimman auton koeajoon, sain vastaukseksi että ensi viikolla pitäisi yksi tulla heille jostain muualta.

Kauppoja en helvetissä tuolla tekisi ikinä, mutta koeajo kiinnostaisi. Astrankaan ei saa juuri mitään varusteita etteikö se maksaisi jo Insignian verran ja nykyisestä lasikatosta, kattoluukusta ja kaksalue-automaatista ilmastoinnissa en kyllä luovu.
 
Okei. Tässä on itelle etsinnässä uutta autoa meinaat, kun nykyin Punto Evo Sport rupee olemaan ensinnäkin 8-vuotias ja toiseksi 153tkm rullattu. Käynyt nyt koeajamassa kaikki Polot ja muut "hot hatchit", mutta Fiestaa kun on täällä hehkutettu, niin vetäisin ässän hihasta Länsiauton jälkeen Raision Laakkosen ja suuntasin sinne. Palveluhan siellä on tuttua Laakkosta, eli kaikki muu kiinnostaa paitsi kaupanteko ja myynti. Kovasti tyrkyttivät jotain hinnat alkaen -mallia ja tää vanhempi mies oli sitä mieltä että niilläkin kerkeää. Ymmärrän toki että kerkeää vaikka polkupyörällä, mutta nyt on hakusessa uusi Ford Fiest ST eikä mikään ST-line. Saman myyjän mielestä ei kuulemma "eroa ole juurikaan, sama moottorihan noissa". Taattua Laakkosta.

Kuitenkin siinä melkein jo asiaa kirjottaessani paperille, kysyin josko he näin suurimpana Varsinais-Suomen Ford -liikkeenä saisi tämän hetken halutuimman auton koeajoon, sain vastaukseksi että ensi viikolla pitäisi yksi tulla heille jostain muualta.

Kauppoja en helvetissä tuolla tekisi ikinä, mutta koeajo kiinnostaisi. Astrankaan ei saa juuri mitään varusteita etteikö se maksaisi jo Insignian verran ja nykyisestä lasikatosta, kattoluukusta ja kaksalue-automaatista ilmastoinnissa en kyllä luovu.

Täytyy ensiviikolla kysellä lisää tämän perään. Laita vaikka yvllä viestiä jos pääset koeajamaan millaiselta vaikutti ja vs polo :geek: jos vain viitsit :p
 
Käy kokeilee uusi Ibiza ellet ole jo kokeillut. Se oli aivan äärettömän ketterä kaupungissa ja pystyi paiskomaan risteyksiin/liikenneympyröihin ihan tajuttomalla nopeudella ja käyttäytyi samalla tapaa kuin Hyundai i20. Polo GTI oli todella kankean tuntuinen tähän verrattuna.
 
Kävinpäs koeajamassa piruuttani Honda Civicin ja hinnan puolesta kyllä asettuu hyvin tuonne kilpailuun Volkkarin pikkuautojen kanssa. Ihmeen hyvä auto ja jämäkän oloinen hintaisekseen. Kannattaa ainakin kokeilla, jos siinä 20-30k autoa etsii.
 
Täytyy ensiviikolla kysellä lisää tämän perään. Laita vaikka yvllä viestiä jos pääset koeajamaan millaiselta vaikutti ja vs polo :geek: jos vain viitsit :p

Toki. Annan myös varauksettoman suositteluni Hyundai i30N vehkeelle. Se on kallis kyllä, mutta lieneekin enemmän Golfin kilpailija. Tähän asti se on vakuuttanut eniten.
 
DSG toimii hyvin? Joo silloin kun ajo on täysin ennalta-arvattavaa, eikä tarvitse esim. kesken hidastamisen yhtäkkiä lähteäkin kiihdyttämään.

Tälläsessä Avensiksen perinteinen CVT oli vähän hidas, kuten DSG ja muut missä aina jotain vaihdetta vaihdetaan tai solenoidilla aletaan öljyä pumppaamaan ja levyjä yhteen ajamaan CVT maailmassa.
Tälläsissä jarrutellaan -> kaasutellaan yms yhtäkkiä kaasutellaan hommassa ainakin toyota hybridin e-cvt vaihteisto on omiaan. Välityksen muutos perustuu täysin sähkömoottorin kierrosluvun muutokseen ja siihenhän ei kauaa mene. Tämä sähkömoottori pelaa plaaneettavaihteistossa ja sitä kautta vaikuttaa välitykseen. Ja no kyllä, toyota lasit silmillä tätä kaiketi kirjotan kun sellanen pihassa on;)

edit: Hybrid maailmaan itsellä oikeastaan tie vei kun ajot on niin nurkka pyöritystä niin mietin että aika kovilla siinä on automaatit, oli sitten mitä oli mutta alla oli tuo perinteinen CVT, tuo Toyotan hybrid systeemi sitten, no mitäpä tuo on moksiskaan vaikka kuin nurkka-ajoa harrastaa kun mitää vaihteita tai cvt hihnan välityksiä ei tehdä -> kestää tällästä puuhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyky CVT laatikot ovat kestäviä ja niihin on pistetty keinotekoisesti vaihteita muistuvia pykäliä niihin mutta sama vaivaa edelleen eli kierrokset käy korkealla jos kiihdyttelee hieman kovemmin ja kaikki eivät pidä tuosta kuminauhamaisesta toiminnosta.
Myös CVT vaihteisto ei ole missään mielessä polttoainetaloudellinen.
 
Nyky CVT laatikot ovat kestäviä ja niihin on pistetty keinotekoisesti vaihteita muistuvia pykäliä niihin mutta sama vaivaa edelleen eli kierrokset käy korkealla jos kiihdyttelee hieman kovemmin ja kaikki eivät pidä tuosta kuminauhamaisesta toiminnosta.
Myös CVT vaihteisto ei ole missään mielessä polttoainetaloudellinen.
Kaikki vaihteistot käy korkeilla kierroksilla polttomoottorilla, jos haluaa kiihdyttää nopeasti.
 
Kaikki vaihteistot käy korkeilla kierroksilla polttomoottorilla, jos haluaa kiihdyttää nopeasti.
Niin käy. Mutta erona tuo CVT:n vaihteettomuus. Ei kumminkaan häirinnyt yhtään, kun koeajoin Yaris hybridiä. Oli kiva "vaihteisto" kun mitään nykäyksiä ei ole ollenkaan. Noin 10x parempi kuin Hyundai ioniqin kaksoiskytkin. :)
Toyotan hybridissa ei CVT:tä ole, mutta periaate sama.

Edit:
Eli ykkönen Toyotan Hybrid ja kakkosena perinteinen automaatti, eli mehumaija. Kolmosena vag:in dsg (2018). Kaksi ensimmäistä on kestäviä ja kolmas saattaa kulua vähän, jos luistattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Myös CVT vaihteisto ei ole missään mielessä polttoainetaloudellinen.
Tähän olisi ihan kiva saada perusteluita?
Jos nyt käsitellään "CVT":tä ihan perinteisenä hihna CVT:nä ja ei lasketa mukaan toyotan "e-CVT":tä, niin ainakin toyota.fi sivuston mukaan esim Auris 1.2T M6 ja CVT kulutus sama. Manuaalilla 123g/km ja CVT 122g/km.
CVT nyt käsitteenä on yhtä kuin kaikki portaattomat automaatit, niin meinaatko tarjota että esim. tuplakytkin olisi taloudellisempi hybrid toyotassa kuin planettavaihteisto missä sähkömoottori pitää moottorin aina sille hyvällä kierrosalueella?

Sikäli vieläpä: Minulla oli alla 2011 2.0 Bensa Avensis CVT ja sillä tankkauksista laskettu(fuelio) keskikulutus 7.713l/100km vuoden ajoilta. Työkaveri osti Ford Focus 1.0T mehumaija automaatin ja hänellä ajotietokone tarjosi 8.2l/100km keskikulutusta. Ajoprofiilit tottakai vaikuttaa ja molemmilla on kuitenkin ajot aika samanlaisia, silti ei samaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 628
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom